حماتي أمرت جوزي يتجوز أخته
بقلم / موني أحمد
الحلقة التالته
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات
ريهام :
معقول يا ماما تكون حماتي خبت الأكل عشان تعمل مشكله والغريبه في الوقت ده أنها عملتلنا عشا وطلعته وكان في حمام وطلعت بعد عشر دايق وقالت إنها لسه عملاه هوه في حمام بيتعمل في عشر دقايق يا ماما طب ليه حماتي عملت كل ده عشان تنكد علينا بس أنتي متأكده يا ماما أنك منستيش باقي الأكل في العربيه او أي مكان
مامت ريهام :
انا منستش حاجه يا بتي انا جايبه الأكل كله وكمان يعني بالعقل كده أنا حطه الحمام مع باقي الأكل بتاعك اشمعنا باقي الأكل موجود والحمام واكل حماتك مش موجود الحاجه دي متشاله بالأيد وحد قاصد يعمل كده اكيد دي يا حماتك يا بنتها العقربه أكيد واحده فيهم بس أنا مش هسكت بقا ولازم اعرفها وأعرف أبنها عشان تعرف أني أحنا فاهمين حراكتها
ريهام :
لا يا ماما انا مش عايزه مشاكل هوه معقوله هنقول لي حماتي أنتي اللي أخدتي الأكل أكيد مش هتسكت وهتنكر وغير كده ياسر بزعل لو قلنا حاجه ذاي كده علي أمه انا نفسي أعرف بس هي بتعمل معايا كده ليه معأنها هي اللي استعجلت علي الفرح معقول تكون قصدها تطفشني بعمايلها دي بقولك يا ماما ياسر لو طلع من المطبخ اقفلي علي الموضوع
مامت ريهام :
طيب طمنيني عليكي اقول مبروك ولا أيه
ريهام :
تقولي مبروك علي أيه يا ماما بصراحه مش فاهمه قصدك أيه
مامت ريهام :
يابت عايزه افرح وافرح أبوك هو كمان
ريهام :
اها فهمت قصدك يا ماما بصراحه امبارح كنت تعبانه اوي بسبب اللي عملته حماتي نكدت عليه وياسر طيب اوي سابني انام ومزعلش وكان مقدر التعب اللي كنت في حماتي مدتناش فرصه طول ليل نزله طالعه وكل شويه تتصل علي ياسر
مامت ريهام :
إلهي يانكد عليها الست القرشانه دي ذاي مانكدت عليكي يا بنتي في يوم ذاي ده انا عارفه هي بتحول تبين لي أبنها أننا أي كلام
حماتي أمرت جوزي يتجوز أخته
بقلم / موني أحمد
الأم :
ذايك يا حبيبتي بقا معقوله في حد يجي لعرسان في وقت ذاي كده أيه اللي جايبك بدري كده أيه جايه تطمني علي بنتك معقول مش واثقه فيها
مامت ريهام :
عيب أوي اللي انتي بتقولي ده بنتي أحسن بنت في الدنيا وكل الناس بتحلف بأدابها وأخلاقها وبعدين أنا أجي في أي وقت اشوف بنتي ولا كمان قبل ماجي لازم أتصل واخد الأذن منك
الأم :
انا هنا اللي كلمتي ماشيه علي اي حد ولا زم اعرف الصغيره والكبيرة
ياسر :
في أيه يا جماعه بس مالكم أيه اللي حصل
مامت ريهام :
الست والدتك مش عاجبها أني اجي في وقت ذاي ده وبتقول كلام غريب كده علي بنتي وانا مش هسمح بالكلام ده وبالنسبة للعشا بتاع امبارح انا جايبه حمام وجايبه لست والدتك العشا بتاعها تقدري تقوليلي الحاجه دي راحت فين
ريهام :
ياماما انا قولتلك منتكلمش في الموضوع ده خلاص اللي حصل حصل
مامت ريهام :
أسكتي أنتي مش عايزه اسمع صوتك أبنها لازم يعرف اني الحاجه دي أمه هي اللي خدتها
الأم :
أخص عليك يا ياسر كده سايب حماتك تقل مني وتقول انا اللي خبيت الأكل بقا معقوله أمك تعمل كده
ياسر :
مينفعش كده يا حماتي أمي مش ناقصها حاجه عشان تعمل كده والحمدلله بيتها عمران دايما
مامت ريهام :
يسلام زعلان علي الكلمتين دول ومش زعلان علي كلامها اللي عماله ترمي علينا في أيه ياسر متخليك حقاني ولا عشان هي امك ومشيت مامت ريهام وفي الوقت ده كانت زعلانه علي مامتها
مامت ريهام :
شوفت حمات بنتك وعمايلها الأكل اللي انا وديته للبت خبت نصه وعملت نفسها قدام ابنها مشفتش حاجه لاء وزعلانه أني روحت لبنتي بدري اللي غيظني اكتر بقا بنتك مش عيزاني افتح بقي شايفه حماتها عماله تديني في جنابي وعيزاني أسكت لاء وجوزها مش مصدق في أمه أنها خبت الأكل
والد ريهام :
بقولك ايه بنتك هي اللي اختارت وصممت علي الجوازه دي خلاص بقا هي حره وطلامه هي راضيه بكده سبيها وادعلها أني ربنا يهدي عليها حماتها
ريهام :
ينفع اللي انتو عملتو في ماما ده ماما جايه تطمن عليه ومن حقها تيجي في اي وقت مكنش يصح اللي أمك عملته ده
حماتي أمرت جوزي يتجوز أخته
بقلم / موني أحمد
ياسر :
ومكنش ينفع بردو يا حبيبتي أمك تقول علي أمي أني هي اللي خدت الأكل أمي مش جعانه عشان تعمل حركه ذاي ده الحمدلله أمي تقدر تأكل بلد بحالها
الأم :
بقولك أيه يابت يا هدير انا مش عايزه المزغوده اللي فوق تتهني انا مش عيزاكي تديها فرصه عيزاكي تفضلي كابسه علي قلبها
هدير :
مش زماني انا اللي كنت مكانها دلوقتي أبنك ذاي القرع يمد لبره أنا مش فاهمه بس هوه عاجبه أيه فيها دي حاجه كده بو وتحسي عندها برود وغلسه
الأم :
متقلقيش يا حبيبتي هيحصل قريب أومال أنا بعمل كل ده عشان خاطر مين مش عشانك انتي المهم عيزاكي تطلعي حالا وتفضلي لزقالهم وطلعت هدير عند ياسر وكانت لابسه لبس ملفت جداا
هدير :
أيه يا ريهام أيه القاعده الناشفه دي قومي أعمالنا شويه فشار وحضرلنا طبق تسالي كده من أيدك انتي عامله كده ليه في نفسك المفروض انك عروسه المنظر ده ياسر شايفه من الخطوبه فين يا ختي التغير اللي بيعملوه العرايس بصراحه شكلك يسد النفس انا لو من ياسر مقعدش في وشك دقيقه
ريهام :
والله ليه أن شاءالله ميقعدش في وشي الحمدلله انا واثقه في جوزي كويس وعارفه أنو بيحبني اوي وبيحب يشوفني علي الطبيعه من غير ميكب ميهمنيش رأي أي حد تاني ممكن أسألك سؤال انتي اذاي طالعه بالبس ده لحد هنا المفروض اني اخوكي موجوده هنا ميصحش تقعدي كده قدامه وكمان وارد اني أي حد يجلنا أنتي عارفه أني أحنا عرسان والناس بتيجي تبارك
هدير :
قصدك أيه بكلامك ده لبسي مش محترم انا هناديلك علي ياسر وهخلي يرد عليكي ياسر ياسر تعالي شوف مراتك بتقولي أيه
ياسر :
في أيه يا هدير مالك
هدير :
تعالي شوف مراتك بتقول عليه اني لبسي مش محترم ومينفعش أطلع بي هنا
ريهام :
ياحبيبي انا مقصدش انها متطلعش هنا انا بقولها اخوكي راجل مينفعش يشوفك كده مش عشان أخته تقفه قدامه كده وكمان يا حبيبي ممكن حد يجلنا في اي وقت مينفعش حد يشوفها بالمنظر ده انا غلط في أيه كده
ياسر :
صح يا هدير ريهام بتتكلم صح هي خايفه عليكي بعد كده لما تطلعي ألبسي حاجه طويلة شويه ونزلت هدير وهي عماله تعيط انا مقصدش أني اديقها أهي دلوقتي تنزل تسخن أمك عليه
ياسر :
انتي مقولتيش حاجه غلط انتي بتنصحيها وخايفه عليها متحطيش في دماغك
الأم :
مالك بتعيطي ليه كده
هدير :
الست ريهام سخنت عليه ياسر عشان مطلعش بهدوم قصيره فوق
الأم :
يعني ايه تسلطه عليكي البت دي مش هتلم نفسها هي عايزه تعمل من اولها ست بيت وتقول مين يطلع ومين ميطلعش طب انا طلعلها وفعلا طلعتهم وكانت معاها مفتاح الشقه وفتحت من غير متخبط ودخلت عليهم في أوضه النوم
ياسر :
حماتي أمرت جوزي يتجوز أخته
بقلم / موني أحمد
خير يا أمي في أيه
الأم :
خير هوه الخير هيجي منين طول ما الهانم اللي هنا عايزه تسيطر علي اللي في البيت ادخل اندهلي مراتك طلاما انت بقا دلدول وبتسمع كلامها ومش عارف تأدبها يبقي أنا بقي هعرف شغلي معاها كويس قومي يا اختي استري نفسك ولا عاجبك المنظر اللي انتي قاعده بي ده
ياسر :
هي قعده في بيتها وفي اوضتها تلبس براحتها وبعدين انا مش دلدول يا أمي ممكن بس تعرفيني ريهام عملت أيه لكل ده ولا أنتي طالعه تجري شكالها وخلاص يأمي حرام عليكي أنا عريس بلاش تنكدي عليه كل شويه هوه كل شويه حوار جديد حرام بجد
الأم :
هي اذاي مقصوفه الرقبه دي تسخنك علي أختك ومن امتي انت بتكلمها علي اللبس
ريهام :
والله يا طنط انا مقصدش حاجه انا خايفه عليها بس
الأم :
يا ختي خافي علي نفسك بقا انتي اللي جاي تنصحي بنتي وفري نصايحك ليكي وعملي حسابك بقا يا حبيبتي تنزلي تشوفي طلبات البيت تحت انا ست كبيره وهدير مش فاضيه عندها مذاكره
ريهام :
حاضر يا طنط عنية ليكي بس انا عروسه والناس بتيجي تباركلي
الأم :
عروسه مين يا ام عروسه اسمعي يا بت انتي انا وفقت أنك تتجوزي أبني بمزاجي ومستعد أطلعك من هنا بمزاجي بردو انزلي شوفي شغلك يا حلوه وانت حرف زياده متعرفش انا ممكن اعمل ايه ونزلت ريهام وسمع كلام حماتها وبدأت تنضف في الشقه
هدير :
أيه ده أنتي أيه اللي منزلك بالمنظر ده
المفروض أنك واحده متجوزه لازم تحترمي الراجل اللي معاكي وأول ما تخرجي من باب الشقه تلبسي طرحه والجلبيه تكون بتجرر وراكي ولا فالحه بس ياختي تنصحي غيرك وانتي اصلا مش فاهمه حاجه
ريهام :
حاضر يا هدير أنا هعمل بنصحتك وانتي عندك حق والمفروض انتي كمان مكنتيش أديقتي من كلامي انا كنت بنصحك لوجه الله مكنش لي لزوم أنك تروحي تقولي لي مامتك وتسخنيها عليه عموما انا مش زعلانه وعندي فكره حلوه اوي أيه رأيك لو بقينا أصحاب يعني أنسي خالص أني أنا مرات أخوكي أعتبريني صاحبتك وصرحيني بكل حاجه وانا أوعدك اي حاجه تحكيهالي هتكون سر مابنا
هدير :
اصرحك علي أيه انا اصلا ما عنديش أسرار عشان أقولها ولو عندي أسرار خلاص مفيش غيرك اللي احكيله
ريهام :
هوه انتي في حد في حياتك اقصد يعني مرتبط بحد بتحبي اصلا بصراحه كده بشوفك كل ماتشوفيني انا وياسر مع بعض بتدايقي اوي وتزعلي
هدير :
تقصدي ايه ياختي بكلامك ده أني أنا غيرانه منك يعني
ريهام :
لاء والله مقصدش كده اقصد انك لما بتشوفي اتنين مرتبطين نفسك تبقي ذايهم مثلا
هدير :
بت انتي بطلي كلامك الماسخ اللي ملوش اي معني ده أحسلك ولمي نفسك مني بلا مرتبطه بلا بتاع وسيبك من موضوع الصحاب ده مش عشان انتي بقيتي مرات أخويا يبقي خلاص هتعملي راسك براسي فوقي ياختي لنفسك شوفي انتي مين وانا مين واللي اعرفه كمان أنك مش متعلمه تقدري تقوليلي انتي أيه اصلا انتي ولا حاجه لا تعليم ولا فلوس ولا جمال
ريهام :
مش مهم كل ده المهم الأخلاق والأدب وانا الحمدلله اهلي عرفو يربوني كويس اوي علي الأقل بحترم الأكبر مني وانا كمان اعرف عنك انك بتخدي السنه بسنتين
هدير :
انتي اذاي تتكلمي معايا بالطريقه دي انا هعرفك شغلك كويس ودخلت هدير علي أوضتها
الأم :
انتي لسه مخلصتيش طب روحي يا حبيبتي بلي ريقك انا سيبالك كوبايه عصير اشربيها
حماتي أمرت جوزي يتجوز أخته
بقلم / موني أحمد
ريهام :
كتر الف خيرك ياماما حاضر هروح اشربها وربع ساعه بالظبط وهكون خلصت وريهام راحت علي المطبخ وكانت بتشرب العصير اللي قلتلها عليه
ريهام :
هوه العصير ده ناقص سكر ولا انا متهيألي
الأم :
مالك يا حبيبتي سرحانه في أيه كده
ريهام :
ابدا يا ماما مفيش كنتي عايزه حاجه مني
الأم :
اها انا خارجه رايحه مشوار وعايزه هدير تقعد فوق معاكم لح
مارجع احتمال اتأخر شويه وانا مش عايزها تقعد لوحدها وياريت بقا تبطلي تسخني ياسر عليه
ريهام :
طبعا يا ماما ده بيت اخوها تطلع في اي وقت وريهام خلصت شقه حماتها وطلعت علي شقتها
الأم :
بقولك يا هدير انا رايحه مشوار وعايزاكي تطلعي تقعدي مع اللي ماتتسمي اللي فوق ولو اتأخرت باتي عيزاكي تنامي في أوضه نوم معاهم وفضلت ام هدير تسلطها علي ريهام وطبعا هي مكنتش خارجه ولا حاجه كل ده حوار عملها
ريهام :
تعالي نامي في الأوضه التانيه عشان ياسر عايز يدخل ينام
هدير :
بقولك ايه مش عايزه كلام كتير روحي قوليله ينام في الأوضه التانيه وانتي تيجي تنامي جمبي فاهمه ولا لاء
ريهام :
مينفعش اللي انتي بتقوليه ده
هدير :
اومال ايه اللي ينفع ياختي انتي هتلمي الليله دي وتبطلي راغي وتيجي تتخمدي ولا اخد بعضي وانزل
ريهام :
لاء وعلي أيه خليكي انا مش ناقصه مشاكل
ياسر :
مالك يا حبيبتي زعلانه ليه بس أنتي عروسه المفروض تكوني مبسوطه
ريهام :
هنبسط علي أيه أنت شايف أمك واختك بيعملوا ايه معايا بيحاولوا يديقوني مش عارفه ليه حاسه اني أمك قاعده تحت وبعته اختك عشان تديقنا
ياسر :
لاء طبعا أمي هديقنا ليه مفيش يا حبيبتي الكلام ده هي راحت عند ناس قريبنا وانا عارف لما بتروح عندهم بتتأخر شويه وفيها ايه لما تبعت هدير تقعد معانا لحد ما تيجي انتي بس مكبر ه الموضوع علي الفاضي
ريهام :
والله يايسر انت اللي مصبرني علي كل ده
ياسر :
أنا عايزك بس تقربي منهم وتنسي كل التفكير اللي بتفكري في ده اعتبري هدير اختك انا عارف هدير مدلعه شويه أبويا الله يرحمه كان مدلعها ومكنش بيحب حد يزعلها
هدير :
أيه ده أيه اللي مقعدكم هنا لو حدكم انا مش قولتلك يا ريهام تيجي تنامي جمبي
ريهام :
لاء بقا كده كتير اوي انتي عايزاني انام علي مزاجك كمان انا قعده مع جوزي ومش عايزه انام انتي أيه اللي مزعلك احنا مش سبنالك الأوضه عايزه ايه تاني
هدير :
شايف اسلوب مراتك هوه انا كلمتها انا بقولها نامي جمبي عشان مش متعوده انام في أوضه غير اوضتي انا غلطانه كده
ياسر :
في ايه مالك ياريهام بتزهقلها ليه كده انا مش شايف انها تقصد تزعلك
هدير :
خلاص متزعلوش نفسكو انا هنزل استني ماما تحت شكرا يا ست ريهام كل مطلع اقعد معاكي شويه تنزليني معيطه
حماتي أمرت جوزي يتجوز أخته
بقلم / موني أحمد
ياسر :
لاء مش هتنزلي يا هدير وريهام هتيجي تنام معاكي جوه متزعليش نفسك وريهام خرجت من الأوضه وهي مش عاجبها كلام جوزها
ياسر :
يلا روحي نامي يا هدير
هدير :
ياسر انت مدايق مني في حاجه
ياسر :
هدايق منك ليه انتي حبيبتي
هدير :
انا حبيبتك بجد أومال اللي جوه دي أتجوزتها ليه لما انا حبيبتك
ياسر :
اللي جوه دي مراتي وانتي اختي وكل واحد فيكم حبه مختلف يمكن يكون حبك انتي ذايد شويه كمان في الوقت ده هدير معجبهاش الكلام هي كمان وسبيته ودخلت علي جوه وفي نص الليل ريهام صحيت كانت رايحه الحمام
هدير :
استني عندك رايحه فين
ريهام :
وبعدين معاكي بقا خفي شويه انتي عايزه ايه بالظبط انا رايحه الحمام المفروض استأذن منك بردو
هدير :
رايحه الحمام بردو ولا داخله عند ياسر
ريهام :
وافرضي داخله عند ياسر هتمنعيني ولا ايه انتي مش واخده بالك اللي جوه ده يبقي جوزي وحلالي
هدير :
طب بس متقوليش جوزي وحلالي ومش عايزه اسمع كلمه جوزي دي تاني انتي فاهمه ولا لاء وفضلت هدير تتعصب علي ريهام
ريهام :
في ايه يا هدير مالك زعلانه اني بقول جوزي ليه مش دي الحقيقه
هدير :
بردو بتقولي تاني كده قدامي قولتلك متقوليش كده تاني ياسر اصلا مبيحبكيش ياسر بيحبني انا وانتي اللي جيتي واخدتي مني في الوقت ده ريهام اتفاجئت بكلام هدير
ولحد هنا خلص الجزء الثالث وانتظروني في الجزء الرابع
تعليقات
إرسال تعليق