القائمة الرئيسية

الصفحات

الفصل الثالث والرابع سرايا الشياطين بقلم/اسماء علي كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات


 الفصل الثالث والرابع

سرايا الشياطين 

بقلم/اسماء علي 

كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات 

نظرت ايمان بصدمه وقالت:ابوي 

حامد بإستغراب:بتعملو ايه اهنيه 

امينه وهي تشير له ان يتبعها بصمت: تعال وراي 

نزلو مره اخري فقالت امينه:حرام عليك خوفتنا 


حامد :برضو مقولتيش كنتم بتعملو ايه

امينه :كنا بنتسمعو عليهم ؛ عايزه اعرف هيعمل ايه فيها 


حامد :مفكرتيش ان ممكن حد يشوفكم وتبقا مصيبه لو قال لعبدالرحيم

ايمان :واه فاتتني دي ياابوي 

حامد:المره الجايه حاسبو لننكشف 

ايمان:حاضر يابوي تصبحو ع خير.. 

_________________________

وقف رحيم امامها مباشره ووضعت يدها ع وجهها بتلقائيه وقالت ببكاء:متضربنيش والنبي عبدالرحيم بحده:ولما انت خايفه اكده عملت اكده ليه 


ايه ببكاء وهي مازالت واضعه يدها ع عينيها: معملتش كدا صدقني 

زفر عبدالرحيم بضيق وقال:يابنت الناس معيزش مشاكل مع حد المره دي سماح تاني مره هيبقا ف عقاب. فاهمه 


اومآت ايه وهي مازالت تتضع يدها ع اعينها ؛ فرق قلب عبدالرحيم واقترب منها وازاح يدها وضمها له وربت ع ظهرها ف اخذت تبكي بشده 


عبدالرحيم بحنان :خلاص متبكيش ؛ معيزش اشوف الدموع ف عينك ..لاحظ رحيم الجرح الذي ف جبينها  وعندما وضع يده ع شعرها صرخت بوجع 


عبدالرحيم بقلق:واه مالك بتصرخي اكده ليه واي الجرح دا 

اخذت ايه تبكي ف ضمها له مره اخري وحملها ووضعها ف الفرش وجلس بجواراها


عبدالرحيم بحنان:امسكي المايه واشربي... مدت يدها لتآخذه لاحظ ع يدها علامات يد اخري كانت ممسكه بها 


عبدالرحيم  بحده:مين عمل اكده

ايه ببكاء وخوف:محدش

عبدالرحيم بحده:قولتلك قولي 

ايه ببكاء وصراخ :قولت محدش محدش سبني بقا 


عبدالرحيم وهو يمضها ويقول بحنان:طب اهدي ونامي هنشوف الموضوع دا بعدين  نتكلم 


اومآت ايه واخذت تبكي حتي نامت فقام عبدالرحيم من جمبها بخفه ونزل للاسفل... 

___________________________

كانت امينه وحامد يتحدثون معا حتي سمعو صوت صراخ ف هبو واقفين وخرجو ليروا ماحدث

_________________________


كانت ايمان تجلس حتي دق الباب ف ارتدت حجابها ووقفت لتفتح الباب ف نظرت بصدمه

ايمان بصدمه:عبدالرحيم 

عبدالرحيم بسخريه:ايه شوفتي عفريت اياك 

ايمان بتوتر:هاا..لا ابدا ف حاجه 

بدون مقدمات امسك عبدالرحيم حجابها وشدها منه وجرها خلفه 

فاخذت تصرخ.. فخرجت امها وابيها 


امينه بصدمه:رحيم ف اي 

حامد بغضب:ف اي ماسك بنتي اكده ليه 

عبدالرحيم بغضب وصوت عالي:بنت قليله الربايه واني هربيها قدامكم اهو قسما عظما لو حد مد ايده ع مرتي لهقتله عارفين يعني ايه هقتله ؛ترك حجابها وقال بتهديد ؛ ربي بنتك زين ياهربيها اني مفهوم... وتركهم  ورحل ف اجهشت  ايمان بالبكاء... 

اقتربت منها امينه وقالت بحنان زائف:متزعليش يابتي هنتقملك منيهم 


ايمان ببكاء:والله ماهنيها بنت الغمري بيه ..(ليه كدا بس ياايمي متنسيش ان السحر بينقلب احيانا ع الساحر ياقلبي😉)


ورحلت لغرفتهم


امينه بخبث لحامد:شايف بنت الغمري من اولها بتعمل ايه ؛بكرا هتتطردنا كلنا ركبت ودلدله رجليها ....


حامد بحقد:لازم نتخلصو منيها بآسرع وقت

امينه بخبث:سيبهالي دي 

______________________


صعد رحيم لغرفته ووجد  ايه مستيقظه 


ايه بنعاس :ف ايه اي الصريخ دا 

رحيم (عبدالرحيم) : وهو يجلس بجوارها؛ نامي ي قلبي متشغليش بالك

ايه بنعاس :حاضر 

رحيم بإستغراب:انت هتنامي 

ايه بدهشه:وااه مش انت اللي قولتلي نامي 

رحيم بخبث:بقا بزمتك عروسه تسيب عريسها وتنام اكده لا اني زعلان 


ايه بحزن:وهو ف عريس يخرج  ويسيب عروسته 

رحيم وهو يقبل يدها:كنت بخلص شغلي عشان افضالك ياقلبي 

ايه بنعاس:طيب اطفي النور عشان انام 


رحيم بخبث:هو من ناحيه هطفي النور ف هطفي بس مضمنش حتت النوم دي 

ايه بعدم فهم:ليه 


رحيم وهو يغلق النور ويقترب منها :هفهمك.؛ احست ايه بشئ دافئ ع عنقها ف كان هذا رحيم يقبلها  بحنان 


ايه بخجل :رحيم 

رحيم وهو مزال يقبلها:امممم 

ايه بخجل وهي تبعده:بعد 

رحيم وقد ثبت يدها:لا  وبدون مقدمات انقض ع شفاتيها يقبلها برقه و... (سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح..) 

___________________________

في صباح اليوم التالي 

نادر وهو يسرح شعره:اني نازل اخلص شويه حاجات عشان نمشو 

ياسين :طيب واني خارج اجيب هدايه وجاي 

نادر بإستغراب:هدايا لمين 

ياسين :للجماعه  ف الصعيد 

نادر :مالهوش لازمه 

ياسين :لا ؛ بقالي زمان مروحتش اهناك لازمن اجيبلهم حاجه 

نادر بلامبالاه:براحتك .‘سلام عليكم 

ياسين:وعليكم السلام... 


خرج نادر  وبعده بقليل خرج ياسين ووقف امام احد المحالات فوجد دريس تخيل حوريته ترتديه ف اخذه لها واخذ بعد الهدايا للاخرون.... 

_______________________

استيقظ رحيم ووجد ايه مستغرقه ف النوم ف اخذ يملس ع خدها ومن ثم شفاتيها حتي بدآت تتململ 

ايه بنعاس:في ايه 

رحيم بحب:وحشتني  اصحي بقا 

ايه بنعاس :لا 

رحيم بخبث :طب كنت هقولك ع حاجه بس اظاهر اكده مالهوش لزوم 

ايه وقد نهضت واخذت تحك عينيها مثل الاطفال :اهو صحيت قول 

رحيم بخبث وهو يشير لخده :المقابل الاول لو سمحتي 

ايه بخجل :لا 

رحيم بخبث :خلاص مش هقول 

ايه  بخجل :خلاص.. اقتربت منه حتي تتضع قبله ع خده وع حين غفله التفت ليلتقط شفاتيها بشفتاه واخذ يقبلها ؛ ابتعد عنها بعدما احس بحاجتها للهواء

ايه وهي تلكظه ف كتفه:وقح وقليل الادب 

رحيم بخبث:عندي استعداد اوريكي السافله كمان حالا 

ايه بخجل:عبدالرحييييم 

عبدالرحيم بهيام:عيونه ؛ بس قولي رحيم او رحيمي افضل 

ايه بخجل:حاضر ي رحيم قول بقا ع الموضوع 

عبدالرحيم وهو يتنهد بعمق ويقول :.........

ايه بصدمه:نعم؟؟ ازاي! امتا حصل دا.. 

__________________________

كانت امينه تجلس وتشاهد القنوات الفضائية  فدخلت ايمان وقال :امه  

امينه ولم تشح نظرها :تعالي 

ايمان بحقد :عايزه اخد حقي منيها 

امينه بشر:متقلقيش هناخد حقنا عن قريب 

ايما بعدم فهم :كيف

امينه بإبتسامه شر :هقولك...........

___________________________

عبدالرحيم وهو يتنهد بعمق ويقول :انا بحبك من زمان اووي من وقت ماكنت لسا  عيله صغيره 


ايه بصدمه:اني 

اومآ عبدالرحيم مؤكدا كلامه وقال 

Flasch back:

كان عبدالرحيم عائدا للمنزل فصدم بجسد صغير فنظر وجدها فتاه جميله هادئه فسرح في جمالها   


ايه بخجل وهي تنظر له :اسفه 


عبدالرحيم وقد فاق: لايهمك

Back 

اكمل رحيم حديثه قائلا بعد مامشيتي وروحت وانا سرحان فيكي ليل نهار صورتك مبتغيبش عني واصل تفكيري كله فيكي ؛ مشتاق وعايز اشوفك كنت براقبك من لما بتخرجي من عتبه الدار لحد ماترجعي تاني كنت بتكبري قصاد عيني وخايف حد ياخدك مني ؛ بس ابدا مكنتش هسمح لحد ياخدك مني ‘واصل انت ملكي اني وبس انت عشقي انت الهواء اللي بتنفسه ياايه  ..بحبك 


ايه بخجل :مش عارفه اقولك ايه بجد 

عبدالرحيم  وهو يقترب منها :متقوليش ياقلبي دا وقت افعال وبس 

ايه بعدم فهم:هاا وقبل ان تضيف كلمه اخري اطبق رحيم شفاتيه ع شفتيها ف قبله عميقه وغابا لعالم اخر بعيد عن الاشرار 

________________________

كان ياسين يجلس ف البلكون وبيده نوته يدون بها احد سطور الشعر والغزل لمحبوبته ؛ فدخل عليه نادر 

نادر :بتعمل ايه 

ياسين بقلق:هاا ولا حاجه 

نادر  بإستغراب: امال قلقان ليه 

ياسين بإرتباك :مش قلق ولا حاجه بس اني كنت بكتب ومبحبش حد يشوف مذكراتي واكده 

نادر بعدم اهتمام :طيب ع راحتك قوم يلا خلينا ننزل نتمشي شويا قبل ماانمشو 

ياسين :لا روح انت اني ماليش مزاج 

نادر :ع راحتك.... 

___________________________

كان نادر يتمشي ف الشوارع ويشم الهواء النقي حتي فجآه اصطدم ب........... 

_____________________________

الفصل الرابع من سرايا الشياطين

بقلم:اسماء علي 

كان نادر يتجول بالشوارع  حتي اصطدم ب فتاه خطفت انفاسه اخذ ينظر لها لايستطيع ان يشيح نظره عنها 

نادر بهيام:ياابوي ع الحلاوه 

الفتاه بغضب:انت بتقول اي ياحيوان انت ؛ بعدين مش تفتح 


استعاد نادر نفسه وقال بحده:مين دا اللي حيوان يابجره (بقره) 

شهقت الفتاه بصدمه:انا بقره 

نادر بحده:ايوه بقره وغبيه كُمان

الفتاه بدموع بغضب طفولي وهي تدبدب ف الارض بقدمها :ياارخم انا  بقره ثم اخذت تبكي 


نادر لنفسه:واااه كل دا عشان قولت بقره ماايمان بديها بغطا الحله وتقول موجعتنيش🙄 ...

نادر بحنان:خلاص متزعليش انت كيف الجمر(قمر) 

الفتاه بفرح:بجد 

نادر مؤكدا :ايوه جد

الفتاه بسعاده وهي تمد يدها له:انا يارا 


نادر وهو يمد يده لها حتي يتصافح معها:واني نادر 

يارا :طريقه كلامه بتقول انك صعيدي صح. 


__بقلم اسماءعلي_____________


بعد مده ابتعد رحيم عن ايه  وقال بحنان وهو يضمها لجسده :ايه 


ايه بنعاس:امممم 

رحيم وهو يقبل جبهتها:اني كنت وعدتك بشهر عسل مش اكده 

اومآت ايه برآسها فقط 


رحيم :بس بصراحه مش هقدر اخدك شهر عسل حاليا 

ابتعدت ايه عنه وف عينيها نظره حزن:ليه 

رحيم وهو يشدها لحضنه مره اخري:عندي شغل ض... قاطعته وقالت بحزن :تمام... اعطته ظهرها  لتنام ف زفر رحيم بزهق واقترب مجدد منها وقال بحنان:متزعليش ياحبيبتي والله هعوضك بس مضطر اسافر ضروري ف مشاريع كتير متآجله ف الشركه 

ايه بحزن:عادي ولايهمك 

رحيم بزهق:يوووه .انت زعلانه ليه حالا ماقولت اني هعوضك... بكت ايه عندما علي صوته عليها فضمها لصدره بتملك وقال بحنان:متعيطيش حقكك عليا ؛ طب ايه رايك تيجي معايا القاهره 


ايه وهي تمسح دموعها كالاطفال:بجد 

رحيم بإبتسامه:ايوه جد ياحبيبتي

ايه بفرح::هيييه حبيبي انت ثم اقتربت منه ووضعت قبله ع خده 


رحيم بخبث:انت اللي جبتيه لنفسك 

ايه بعدم فهم :هو ايه 

رحيم بهمس امام شفاتيها:ف الاخر هتعرف 


صدرت عنها ضحكه عاليه 

رحيم بشقاوه:طب والله ماانا سايبك.. اقترب منها وقاطع اعتراضها بقبله افقدتها قدرتها ع المقاومه و (وصمتت شهرذاد عن الكلام الغير مباح) 

______________________

نادر مؤكدا:ايوه اني صعيدي 

يارا بسعاده:تشرفت بمعرفتك 

نادر بهيام :اني اكتر.. ثم قال بحده بس اي مخرجكش فوقت متآخر زي اكده(انه الشاب المصري ياساده😂يبقا لسا متعرف عليها ويبدا بقا يغير 😂😂💔)


يارا بحزن:مطروده 😢

نادر بإستغراب :ليه 

يارا بحزن:بابا مش موجود ومراته طردتني 💔

نادر بحزن عليها:طب ومالكيش قرايب 

يارا بحزن:ايوه ليا وكنت راحلهم 

نادر بجديه:طب يلا اني هوصلك 

يارا :لا مافيش داعي شكرا 

نادر بحده :ابدا يلا اومآت له وظلو يتمشون ويتسامرون الحديث وتبدلو الارقام حتي وصلت انتظرها نادر اسفل العماره حتي تصعد وتتطمئنه 

فصعدت وبعد مده نظرت له من البلكون لتتطمئنه ف ابتسم لها وغادر 


_____________________

كانت يارا تنظر لنادر من البلكونه وفجآه شهقت بفزع واستدارت


يارا وهي تلتقط نفسها:يخربيتك خضتيني ياميار 

ميار بشك:كنت بتعملي ايه 

يارا وهي تجلس :هحكيلك... اخذت تقص عليها ما حدث معها 

ميار بحده:هو اي حد يقولك هوصلك تتعرفي عليه وتكلميه وتسبيه يمشي  معاكي مايمكن بيستغلك او كان ممكن يخطفك 


يارا معترضه:لا نادر مش كدا ؛ انا سبحان الله وثقت فيه

ميار :طيب.. هتتصلي ع بابكي تعرفيه اللي حصل 

يارا بدموع:مش هيصدق ؛ ماهو طول عمره بيكدبني ويصدقها 

ميار وهي تضمها:خلاص ياقلبي

متزعليش... البيت بيتك سيبك منهم وعيشي معانا.. 

يارا :لا انا لقيت شغل هشتغل و امااجمع فلوس هستري شقه  ع قدي قريبه من هنا 


ميار بعتاب:اخص عليكي شقه اي وبيت عمك موجود  دا بيتك ياحبيبتي 


يارا :كدا هكون مرتاحه اكتر 

=ع راحتك قومي غيري واستريحي يلا

اومآت يارا وقامت لتبدل ثيابها و تستريح.... 

____________________

في الصباح استيقظ رحيم وايه ونزلا معا ممسكين ايد بعضهم كالعاده

كانت ايمان تجلس وتنظر لهم بحقد 

ايمان بحقد:شايفه ياامه

امينه بغيظ :شايفه بس اصبري عليا يابت الغمري 


رحيم :سلام عليكم 

حامد/ايمان/امينه:عليكم السلام

حامد :اقعد افطرو 

رحيم :لاااه اني مسافر 

انفجرع اسارير امينه وايمان ولكن اضاف رحيم  اني وايه 


ماان سمعتا تلك الجمله حتي تملكهم الغيظ ف كانا ع بعد خطوات لتنفيظ خطتهم 


امينه :بس هي لساتها عروسه مينفعش تخرج 

رحيم  :وهي مرتي واني اللي اقرر 

امينه:بس عاداتنا وتقاليدنا 

رحيم بحده:ماليش دعوه بعاداتكم ولا تقاليدكم هي مراتي واني اللي حر فيها 

امينه وهي تلوي فمها:ع راحتك 


رحيم بصوت عالي:امين 

جاء الغفير امين مسرعا ينطر للارض:ايوه يابيه اؤمرني 

رحيم :الامر لله واحده نزل الشنط اللي ع السلالم فوق حطها ف عربيتي بسرعاه 

امين :امرك يابيه.رحل الغفير لتنفيذ الامر وامسك رحيم يد ايه وقال يلا سلام عليكم  عايزين حاجه


الجميع:شكر‘عليكم السلام... غادر رحيم وايه

وقالت ايمان بحقد:داهيه تاخدك ومترجعيش

امينه بغيظ:اللهي تروحو ماترجعو واصل 

حامد :لازم نتخلصو منيهم بآقرب وقت 

......:تتخلصو من مين 

نظر الجميع اتجاه الصوت بصدمه 

حامد بصدمه:...........

_______________

كان ياسين طوال الطريق يفكر بمحبوبته وكيف اصبحت حتي فاق ع يد نادر 

ياسين :ايوه 

نادر وهو ينظر للطريق:حالك مش عجبني  ياواد عمي 

ياسين:ليه بتقول اكده 

نادر:بقالك فتره كبيره دايما سرحان ومش معانا ؛ كانك عن بتحب اياك 

ياسين وهو يزفر :بصراحه ايوه اني بحب وبحب من زمان كمان 

نادر :طب متجوزتهاش ليه

ياسين بقلق:ماهو اني جاي الصعيد عشان اكده 

نادر :هي من الصعيد 

ياسين بتوتر :ايوه

نادر :مين دي.... 

ياسين وهو يتنهد: حبيبتي بتكون.......... 

نادر بصدمه:بتقول ايه ؛ انت عارف بتتكلم علي مين 

ياسين بقلق:ايوه عارف 

نادر بعصبية :نهارك اسود انهارده 

ياسين بتوتر:ليه ف ايه 

نادر بحده:...‘‘....


________________________

صعد ايه ورحيم معا ف السياره وانطلق رحيم 

ايه وهي تمسك بيده:اني فرحانه جوي 

رحيم بسعاده:ربنا يفرحك دايما ياقلبي ..انت جعانه 

اومآت ايه له فقال:حاضر اول مطعم هنقابله هنزل اجبلك اكل 

ايه بطفوله:وعصير وشيبسي و شوكلاتات كتتتتير اوي ومصاصه ولبان 

رحيم بمرح:ايه كل دا انت عازمه حد معاكي

ايه وهي تولكزه (تخبطه) ف كتفه:  يارخم 

رحيم برخامه:لا اني عبدالرحيم مش  رخم 

ايه بغضب:يوووه بقا 

وحيم بضحك :خلاص سكت هو انت تؤمريني ياقلبي هجباك كل اللي نفسك فيه

ايه بسعاده:ربنا يخليك ليا 

رحيم :ويخليكي ليا ياقلبي...... 

وصل رحيم امام احد المطاعم وقال :خليكي اهنيه واني راجع 

اومآت ايه له ورحل ليجلب الطعام وماان خرج حتي تفآجي ب.. ‘‘.

___________________

استوب 

ياتري مين قفش ثلاثي الشر؟؟

ونادر اتعصب ليه واي مصير ياسين؟؟

ورحيم اتفاجئ ب ايه؟!

150لايك+كومنت 

تكملة الرواية من هنا 👇👇👇


من هنا

تعليقات

التنقل السريع
    close