القائمة الرئيسية

الصفحات

الفصل الخامس حتي الفصل الاخير سرايا الشياطين بقلم اسماء علي كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات


 الفصل الخامس حتي الفصل الاخير 

 سرايا الشياطين 

بقلم اسماء علي 

كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات 

ياسين وهو يتنهد :حبيبتي بتكون ايمان 

نادر بصدمه:بتقول ايه انت عارف انت بتتكلم علي مين 

ياسين بقلق:ايوه عارف 

نادر بعصبية :نهارك اسود انهارده 

ياسين بتوتر:ليه ف ايه 

نادر بحده:ازاي تسمح لحالك تبص لاختي كانك جنيت اياك 

ياسين مبرر:انا مبصتش لاختك انا بقالي سنين مشوفتهاش حتي ماليش كلام معاها وانا جاي هنا عشان اطلب يدها للچواز ياولد عمي 

نادر بحده:كان المفروض تقولي من بدري ياواد عمي 

ياسين :معلش ياواد عمي متاخدش علي خاطرك مني اني كنت متردد اقولك لتزعل مني 

نادر :خلاص ياواد عمي احنا وصلنا هنشوف الموضوع دا بعدين 

ياسين:تمام ....نزل نادر وياسين ودخلا السرايا وسمع ان ابيه وامه يريدون التخلص من احد ما 

نادر :تتخلصو من مين 

نظر الجميع تجاه الصوت بصدمه 

حامد بصدمه :نادر 

نادر وهو يقترب منه ويقبل يده:ازيك ياابوي 

حامد :بخير ياولدي ..كيفك ياياسين 

ياسين:بخير ياعمي.... سلم الجميع ع نادر وياسين.....

نادر :مقولتلوليش هتتخلصو من مين 

توتر حامد وامينه فأردفت ايمان مسرعه:هيتخلصو من الفار اللي ف اوضتي يااخوي 

نادر بإستغراب :فار ؟؟

امينه بتوتر:اه فار ياولدي اصل ف فار دخل اوضه ايمان امبارح وخافت ف كنا بنطمنها اننا هنتخلصوا منيه

قالت امينه كلامها وابتلعت ريقها بتوتر تنظر ل نادر 

نادر بلامبالاه:حد يخاف من فار ياهبله كانك نسيتي حالك كنت بتجيب الكلب من ديله وبركبيه مفكراه حمار ومصممه تاكليه برسيم

ضحك ياسين عليها وكذالك نادر

ايمان بخجل:اخوي 

امينه :خلاص يانادر متخجلهاش عاد

نادر بسخريه:هي بتتكسف زي البنات ولااي 

دبدبت إيمان الارض بقدميه كاالاطفال ورحلت حزينه 

سرايا الشياطين 

امينه بعتاب :كدا تزعل اختك ياولدي 

نادر :متشغليش بالك هعرف ارضيها بعدين. 

ياسين :احم نادر ممكن نتكلمو برا شويا. اومآ نادر 

ووقف هو وياسين 

نادر وهو مغادر :ابعتيلنا الشاي ياامه 

امينه:حاضر ياولدي 


خرج ياسين ونادر وجلسا معا ف الجنينه 

ياسين :هاا يانادر قولت ايه. 

نادر بعدم فهم:ف ايه 

ياسين:ف جوازي من اختك 

نادر :هو انت طلبتها مني واني رفضت

ياسين:لا 

نادر :خلاص لما تتطلبها مني ومن ابوي هبقا اوافق 


ياسين:طب اني هروح اكلم عمي

نادر:لااه خليك انت اني هكلمه وراجع.... ذهب نادر للارض ليرا والده وجلس ياسين ف الجنينه حتي وجد حوريته تقف امامه بخجل وتمسك صنيه الشاي 


ايمان بخجل:امال فين نادر 

ياسين وهو ينظر لها بحب:ف الارض عند عمي 

اومآت ايمان واعطته الشاي واستدارت وبقي ياسين شاردا ف حوريته لم يتوقع ان تكون قد اصبحت بذالك الجمال مطلقا.....

تنهد ودعي بداخله ان تكون من نصيبه....... 

________________________

ماان خرج عبدالرحيم من المطعم تفاجئ ب ايه نائمه داخل السياره ف جلس بجوارها وحاول ايقاظها لم يستطع ف دار محرك السياره ورحل.... 

بعد ربع ساعه بدآت تتململ من نومها 

عبدالرحيم وهو ينظر للطريق ويقود :صباح الخير 

ايه بصوت متحشرح:صباح النور.. هو انا نمت كتير 

عبدالرحيم:لا نص ساعه كدا بس 

اومآت ايه براسها فقال رحيم عندك كيس ف اكل ورا هاتيه وكلي...... 

اومآت ايه واخرجت الطعام 

ايه :طب اركن عشان تاكل 

عبدالرحيم:لا كلي انت لازم نوصل قبل الليل 

ايه بتفكير :طب خلاص هاكلك انا وانت بتسوق.. اومآ رحيم لها وامسك يدها وقبلها وأخذت تتطعمه وتتطعم نفسها حتي انتهت فسحبها عبدالرحيم لتجلس ف احضانه وهو يقود 


ايه بخجل:رحيم مينفعش 

رحيم وهو يكمل قيادته:لا هينفع واسكتي خليني اركز 

اومآت ايه واخبآت وجهه ف عنقه فقبلها رحيم ع راسها واكمل قيادته.... 

____________________________

سرايا الشياطين 

استيقظت يارا ف الصباح 

وخرجت من غرفتها ووجدت عمها وابنته يتناولون الفطور 

يارا بصوت متحشرج من النوم واعين منتفخه من البكاء :صباح الخير ...

ميار/عمها:صباح النور 

عمها :اقعدي افطري يابنتي يلا 

اومآت يارا وشرعت ف تناول الفطور وقف عمها وودع ابنته وقبل جبينها ومن ثم ودع يارا تنهدت بحزن وتمنت لو كان والدها مثل عمها فاقت من شرودها ع صوت 

ميار :مالك ياايارا سرحانه ف ايه 

يارا :هاا لا مافيش حاجه بقولك هبدل هدومي وانزل اتمشي 

ميار:تمام 

____________________

عاد نادر للسرايا ودلف لغرفته وكد ياسين ينتظر 

ياسين بلهفه:هاا قولي حصل ايه 

نادر :طب استني اخد نفسي 

ياسين :طيب خد نفسك واتكلم 

نادر:ابوي وافق استني اسبوع اكده ع مارحيم يرجع 

ياسين :طيب يكون ابوي جه 

اومآ نادر وذهب ليتحدث مع ايمان

______________________

وصل عبدالرحيم وايه الي فيلا رحيم التي بالقاهره 

ماان دخل رحيم حتي وجد جسد ايه يهوي ع الارض فنظر بصدمه... وحملها وركض للمستشفي 

______________________

نادر :ياامه 

امينه:ايوه ياولدي 

نادر:ايمان فين 

امينه:ف المطبخ

نادر:طب نادي عليهت عايز اتحددت وياكم 

اومآت امينه وذهبت لتناديها واتو ع الفور 

امينه وهي تجلس :قول ياولدي 

نادر :ياسين طالب ايد ايمان للجواز واحنا موافقين 

ايمان بإندفاع:لا واني مش موافقه 

نادر بعصبيه:من ميتا والحريم بيدخلو ف قرارتنا و بيرفضو هي كلمه وخلاص هتتجوزي يعني هتتجوزي 

ايمان بعصبيه:لا ياولد ابوي مش حياتكم انتم دي حياتي 

..فجآه نزلت صفعه ع وجهه ايمان جعلته تقع ع الارض .

..فجآه تتدخل ياسين قائلا بعصبيه:كانك جنيت اياك ازاي تضربها 

ايمان بدموع وعصبيه:متتدخلش انت مالكش صالح كلو بسببك 

ياسين:اني ليه 

قاطعتها امينه قائله بسرعه:..........

________________

استوب البارت انتهي 

ياتري ايه مالها 

وامينه هتقول اي 

وجوازه ياسين من ايمان هتتم 

ويارا ونادر علاقتهم هتبقا ازاي '؟؟؟

الفصل السادس من نوفيلا سرايا الشياطين 

بقلم /اسماء علي بصل... 

_____________________

الاكونت الاصلي :asmaa Ali 

اكونت فرعي :so ma  

بيدجي :روايات بقلم/اسماء علي 


قبل البارت قولو ورايا 

اللهم اغفر لنورهان وارحمها واعافها واعف عنها واغفر لها خطاياها ونقها من الذنوب كما ينق الثوب الابيض من الدنس واغسلها من خطاياها بالماء والثلج والبرد اللهم ابدلها دارا خيرا من دارها واهلا خير من اهلها وثبتها عند السؤال اللهم ثبت لسانها علي لا اله الا الله💛💜


نبدا البارت 

_________________

سرايا الشياطين 

نسترجع الاحداث قبل البارت 

كنا واقفين لحد ماايه سافرت  هي ورحيم وياسين طالب  ايد ايمان للجواز وهي رافضه نبدا الحلقه 


قاطعتها امينه قائله مسرعه :متاخذناش ياولدي ايمان خجلانه منك ومكانتش رايده تقعد معاك لحالها  مشان تتحددو(تتكلمو) 


ياسين وهو يتنهد براحه:مش مشكله يامرات عمي نبقو نتكلمو ف اي وقت 

نادر وهو يخبط ع كتفه:طيي يالا بينا اني واياك نتمشو شوي 

اومآ ياسين وذهب مع نادر  ...


ماان غادر الاثنان حتي امسكت امينه بشعر ايمان وقالت بنبره تملاؤها التهديد :بقولك ايه يابت الهواري قسما عظما ان مااتعدلتي ووفقتي لاكون قتلاكي ونخلصو منيكي 


ايمان ببكاء:اه ليه اكده ياامه اني عملت ايه  كل دا لاني مريداش اتجوز 


امينه بغضب:ايوه جالك نصيبك واحلي نصيب ليه ترفضي ولا كانك عايزه تقعدي ف اربيزي اياك 

ايمان بدموع:ورحيم ياامه 

امينه بغضب:انسيه ؛ واني هنتجملك منه ومنيها 


ايمان بحزن:مقدرش ياامه مااقدرش 

امينه وهي تضربها:لا هتنسيه وامشي انجري علي جواه مشوفكيش برا اوضتك واصل 

هربت ايمان من امها لغرفتها  وظلت تبكي وتنعل حظها 


________________________

في المستشفي يقف رحيم امام غرفه الكشف يجوب المكان ذهابا وايابا حتي توقف فجآه عندما فتح الباب وخرجت الطبيبه 


رحيم بلهفه :طمنيني يادكتوره مالها مراتي 

الدكتوره بإبتسامه :مبروك المدام حامل 

رحيم بعدم تصديق :بتتكلمي جد يادكتوره 

الدكتوره :ايوه جد بس المدام ضعيفه لازم تحافظ علي نفسها وترتاح وتتغذي كويس ؛ ودي شويه فيتامينات اني كتبتهالها 

اومآ رحيم ودخل لايه وجدها متسطحه  ذهب نحوها وامسك بيدها وقال :مبروك ي قلبي 

ايه بدموع فرح:اني ممصدقاش حالي انا هبقا ام 

رحيم وهو يقبل كف يدها :واحلي ام كمان يا قلبي.؛ بس لازمن تتغذي كويس

اومآت ايه براسها وقالت وهي تقف طب خلينا نروح بسرعه 

رحيم وهو يمسك يدها :يلا ي حبيبتي 

_________________

اخذت يارا تتقلب ف فراشها تريد محادثته ولكن خجلت من فعل ذلك فماذا سيقول عنها قاطع شرودها صوت رنين الهاتف التقططهت ع الفور بفرح ولكن تنهدت ببجزن فهذا ليس ب نادر انما احدي صديقتها 


فتحت يارا الخط وقالت:السلام عليكم........

_____________

اخذ نادر و ياسين يتحدثون سويا حتي استاذن ياسين للعوده  مره اخري ليرتاح 

امسك نادر بهاتفه يريد مهتافتها ولكن تنهد وقال :لا كدا افضل ثم جلس بجوار شجره واسند ظهره عليها وتخذ يفكر ف تلك اليارا التي سلبت انفاسه منذ الوهله الاولي...... 

_______________________

بينما عند ايمان  

كانت تجلس بجوار الشباك تنظر للخارج بحزن وتبكي علي حالتها التي وصلت لها ثم فجآه  مسحت دموعها وقالت:ماشي يابت الغمري اني هوريكي وهندمك علي اليوم اللي جيتي فيه اهنيه مهسيبكيش في حالك واصل...... 

____________________

مضي اسبوع وهاهو اليوم حان وقت رجوع رحيم وايه 

يجلس ثلاثي الشر ينتظرون رحيم وايه بالمكائد بينما نادر يجلس يفكر ب يارا وياسين ينظر لمحبوبته بحب  حتي فجاه صدر صوت رحيم وهو يقول:سلام عليكم 

الجميع:عليكم السلام  ورحمه الله وبركاته 

امينه  بإبتسامه مصطنعه:حمدلله علي سلامتك ياولدي 

رحيم بإبتسامه:الله يسلمك يامرت عمي 

حامد وهو يشير لهم بالتقدم:يلا ياولاد خلونا ناكلو لقمه 

اومآ رحيم وتقدم وهو يمسك بيد حبيبته واجلسها ع الكرسي فنظرت له بحب وذهب ليجلس بجوارها كل ذلك تحت انظار ايمان المشتعله..... 

اخذ يتناولون الطعام حتي قال رحيم فجآه:رايد افجئكم بخبر اكده 

نظر الجميع له بإهتمام ف قال : وريث عيله الهواري وورايثي جاي ف الطريق. 

سرايا الشياطين 

وقع الخبر ع ثلاثي الشر كالصاعقه واخذو يتبادلون النظرات بينما قال ياسين  بفرحه:مبروك يا واد عمي وكذالك نادر 

رحيم :الله يبارك فيكم 

استجمع حامد نفسه وقال:مبروك ياابن اخوي 

رحيم  :الله يبارك فيك ياعمي 

بينما وقفت ايمان واستاذنت لتذهب لغرفتها ف اوقفها صوت حامد  وهو يقول لها ان تجلس ثم التفت لرحيم

حامد لرحيم :مش تبارك ل ايمان 


رحيم بعدم فهم:ابارك ليها علي ايه 

حامد :علي خطوبتها من ياسين 

انفجرت اسارير ايه ماان سمعت ان تلك الحيه خطبت وستبتعد عن زوجها 

وقاالت بفرحه مبالغ فيها:مبروك ياايمان ربنا يتمملك علي خير 

ايمان وهي تتصنع ابتسامه:الله يبارك فيكي. 


ياسين  بسعاده:بم ان رحيم وصل مافيش داعي ناخر الخطوبه ولاايه 

رحيم :معاك حق شوفو الوقت المناسب واعملوها وياريت كتب كتاب وخطوبه ف يوم واحد واسبوع والفرح ملفيش داعي للتطويل فتره الخطوبه انتم مش غرب 


امينه:واااه هنقدرو  نجهز كل دا  ف الوقت دا

نادر :رحيم معاه حق ياامه هنقدرو ان شاء الله  وياريت فرح علي طول مع كتب الكتاب 


ياسين مسرعا:معاك حق ياواد عمي يبقا الاسبوع الجاي فرح وكتب كتاب 

وافق حامد  علي الكلام وانطلقت اصوات الزراغيط لتملا المكان استاذن رحيم واصطحب ايه معه ليرتاحو 

_______________

بينما ذهب ياسين ليكلم ابيه ليخبره وذهب نادر ليتمشي 

بينما ثلاثي الشر جلسو يتحدثون  


امينه بشر :لازمن نتخلصو من الحمل دا بااسرع وقت 

ايمان مؤيده كلامها:معاكي حق ياامه 

حامد بتفكر :بس ازاي 

امينه بشر :سيبها عليا اني هتخلص من الاتنين 

ايمان بعدم فهم:مين الاتنين ياامه 

امينه مغيره مجري الحديث:قومي اجهزي هنندلو السوق حالا 

اومآت ايمان وذهبت بينما جلست امينه مع حامد  

امينه :كلم الراجل خليه ينفذ 

حامد: حاضر.... 

_____________________

صعد ايه ورحيم للغرفه وغطو في نوم عميق حتي فاق رحيم وذهب ليغتسل 


خرج رجيم وهو يجفف شعره بالمنشفه: يلا ياحبيبتي اصحي بقا

ايه بنعاس:لا هملني هبابه 

رحيم وهو يخرج:طب اني خارج  كملي نوم وارتاحي 

اومات ايه دون كلام وعادت للنوم 

لم يمر من الوقت سوي بضع دقائق حتي ارتفع صوت صراخ نساء فهبت كمن لدغها عقرب

ركضت ايه وهي ترتدي حجابها وعباءتها المفتوحه للخارج وماان ركضت لمصدر الصوت حتي تفاجئت ب.............

__________________

استوب  انتهي البارت 

توقعاتكم وارائكم   150لايك-150كومنت عشان الحلقه الجايه تنزل.... 


بعتذر عن تاخيري وعارفه ان بعضهم نسي الاحداث بس عصب عني والله كنت منتظره امتحانات نصف العام تخلص  ولما خلصت كنت انا مشغوله وجيت بعدها صحبتي توفت وكنت عامله حداد زي ماانتم عارفين بس ان شاء الله لو لقيت تفاعل مشجع هكملها علي طول بآقصي سرعه.... 

شكرا للجميله حسناء رشيد ع الغلاف الجميل دا تسلمي ياقلبي.........  الروايه بعد كدا هتنزل بالغلاف الجديد كنوع من انواع التغيير زي مااتعودتو علي كدا......

الفصل السابع من نوفيلا سرايا الشياطين 

بقلم اسماء علي 

"اللهم هون علي طلاب الثانويه العامه واكرمهم جميعا يارب العالمين "

_________________________

الاكونت الاساسي:asmaa ali

الاكونت الفرعي:so ma  

___________________________

ركضت ايه لمصدو الصوت وتفاجئت بعم رحيم حامد ممدد ع الارض غارقا ف دمائه وتجلس بجواره امينه تصرخ ونادر يحاول افاقته والده وايمان يمسك بها ياسين 

سرايا الشياطين 

جاءت الاسعاف لتاخذ حامد وماان وصل المستشفي وفحصه الطبيب 


الطبيب بنبره مواساه :البقاء لله 

رحيم بحزن:لا اله الا الله انا لله وانا ليه لراجعون.. البقاء لله يانادر شد حيلك 

نادر بحزن :الشده علي الله ثم اكمل بتوعد بس وربي ومااعبد مهرحمش اللي عمل اكده 

ياسين بحزن:اهدي يانادر ان شاء الله هنلاقي مين اللي عمل اكده ومهنسبهوش 

ارمآ نادر وذهب ليكمل تحضيرات الخروج 

__________________

بينما ف السرايا وصل خبر وفاه حامد فبدان النساء بالصراخ؛ وايه تبكي بصمت 

امينه ببكاء :مكنش يومك يااحامد مكنش يومك اااه يااني لينا مين بعدك ياولد عمي 


احد النساء :مينفعش اكده ياام نادر شدي حيلك امال 

امينه :سبنا وراح  رح خلاص اه يااحامد ليه اكده لييه اني السبب 

عند تلك الكلمه انصتت ايه وتعجبت في داخلها  (السبب في ايه الموضوع دا وراه ان) 

وصل الرجال  بجثمان حامد وتم التجهيز لتشيع جنازته 

وعند خروج جثمانه من السرايا ركضت ايمان واخذت تبكي وتلطم :ابوي لااه ياابوي متسبنيش لااه.. هتسبني لمين ياابوي خدني معاك.. حاول ياسين جذبها بعيد.. ولكنها رفضت وقالن بصراخ لاا سبني مهتخدهوش مني واصل لااا اخذت تصرخ وياسين يجذبها ...ف امسكتها ايه وضمتها واخذت تهدآها وايمان تبكي بكاء يحزن القلب 


__________________

عند يارا علمت بوفاه والد نادر فعزمت ع الذهاب لتعزيته 

يارا بتفكير:اووف طب هعرف البيت ازاي.. بعد تفكير طويل.. اللي بيسال مبيتوهش 

ارتدت يارا ثياب سوداء ونظارتها السوداء واستعانت بسياره ابنه عمها للذهاب بها.... 

________________

تجلس ايمان تبكي بااحضان ايه

ايه بحنان:قومي معاي 

اومآت ايمان وقامت معاها ادخلتها ايه الغرفه وجلست بجوارها 

ايه بحزن :استهدي بالله كلنا لها. اقعدي هنا قعدتك وسط النسوان مالهاش عازه 

ايمان بحزن:لا هاخد بعزا ابوي 

ايه :بس ياحبيبتي النسوان عمالين يتكلمو عليكي ويبصولك ولا كانهم ف عزا كانهم جايين يعينوكي معلش خليكي اهنه اومات ايمان ومالت ع السرير وجلست بجوارها ايه تمسد ع شعرها حتي غطت ايمان ف نوم عميق وقامت ايه من جوارها 

_______________________

وصلت يارا الي المكان المنشود ونزلت من سيارتها لتسال عن المنزل ف استغربت من نظرات الناس لها نظرات انبهار ودهشه فهيئتها لهم كالاجانب 

يارا :لو سمحتي ممكن اعرف بيت استاذ نادر الهواري 

احد النساء :السرايا الكبيره اللي هناك دي واخذت توصف لها الطريق. هو حضرتك مين 

يارا بإبتسامه:انا يارا زميله استاذ نادر جايه اعزيه 

احد النساء التي تجلس بجوار التي دلتها ع الطريق:يعني انت مش اجنبيه 

ضحكت يارا وقالت :لا مش أجنبيه  انا مصريه.. بعد اذنكم امشي انا بقا اعذي

السيده:بس العزا خلاص بيشطب 

يارا :مش مشكله اخد برضو واجب العزا طالما وصلت.. سلام 

رحلت يارا للسرايا ونزلت من سيارتها وماان نزلت حتي تفاجئت بنادر يقف حزين شارد ف ركن بعيد عن الناس 

يارا بحزن:البقاء لله يانادر 

نادر بصدمه:انتي 

يارا بحزن:ايوه ..حبيت اجي اعزيك بنفسي واكون جمبك

نادر بحزن:تسلمي..تعالي ادخلي جوا عند الحريم 

سرايا الشياطين 

يارا بتوتر:بس معرفش حد 

نادر:متقلقيش اقعدي مع مرات ولد عمي هي طيبه ابتسمت يارا ودخلت معه 

_______________

كانت ايه توزع القهوه ع النساء حتي نادت عليها الخادمه 

ايه :نعم 

الخادمه:نادر بيه عايزك برا ياست هانم 

ايه بإستغراب:اني 

الخادمة :ايوه 

ايه:طيب جايه اهه 

ذهبت ايه لترا نادر وهي تفكر 

ايه :ايوه يااولد عمي رايد حاجه 

نادر :خلي الانسه يارا معاكي بس بعيد عن النسوان 

ايه :حاضر يااخوي متخافش كلتها شوي والنسوان يمشو 

اومآ نادر ورحل وترك ايه بصحبه يارا 


يارا :البقاء لله 

ايه :ونعم بالله.. تعالي معايا 

ذهبت يارت خلف ايه واخذتها لغرفه ايمان 

ايه بصوت منخفض :دي ايمان اخت نادر اقعدي اهنيه ثوان ورجعالك 

اومآت يارت وجلست ع احد  المقاعد ف الغرفه 

عادت ايه بعد قليل وف يدها قهوه ل ياراا

ايه بإبتسامه:اتفضلي 

يارا:شكرا ..تناولت منها المشروب وجلست بجوارها واخذن يتحدثن سويا ويارا محرجه بشده 

بدات ايمان تململ ف نومتها وقامت تصرخ وتبكي ف ذهبن اليها الفتاتان لتهدآتها فبدات تهدآ تتدريجيا وتبكي بحزن

ايه لايمان بحزن:لازك تقوي شويا ياحبيبتي مينفعش اكده خلاص هو راح للي احسن منينا

ايمان بحزن:مهقدرش 

يارا :البقاء لله 

نظره لها ايمان بااستغراب 

فقالت ايه:دي يارا زميله نادر اخوكي

اومات لها ايمان وقالت ونعم بالله 


اخذن الفتيات يتحدثون سويا ليهونو علي ايمان حتي فجآه سمعن صوت صرينات سياره شرطه فوقفنا سريعا وركضن للخارج ليرو مايحدث و...... يتبع 

_______________

استوب  

توقعاتكم ارائكم ياريت تفاعل متخلونيش اكره كتابه الروايات تاني..... 

وقفنا الحلقه اللي فاتت لما حامد مات ومعرفوش مين قتله ؛ وكان البنات ف الاوضه سوا بيواسو ايمان وفجاه سمعو صوت صرينات الشرطه 

_________

خرجنا الفتيات مسرعات للخارج وماان خرجو 

ايه بقلق :استر يارب ف اي ي رحيم 

التفت اليها رحيم قائلا بلهجه امره:ادخلو جو انت والحريم بسرعه 

اومآت ايه ودخلن للداخل جميعا ولكن وقفن بجوار الباب ليستمعن.... 

_____________

رحيم :خير ياسياده الظابط 

الظابط:البقاء لله ياعبدالرحيم بيه 

رحيم:ونعم بالله 

الظابط بجديه:احنا قبضنا ع المجرم 

تتدخل نادر قائلا بنار الانتقام:سلمو لينا ناخدو بتارنا 

الظابط وهو يبلع ريقه بتوتر مما سيقول:دا مجرد قاتل مآجور وهو كان عايز يقتل عبدالرحيم بيه

عبدالرحيم بدهشه:اني 

الظابط مؤكدا:ايوا ..والقاتل اعترف مين اللي امرو يقتل 

رحيم :مين 

الظابط بتوتر:مرت عمك المرحوم حامد 

وقع الكلام عليهم كالصاعقه 

نادر وهو يمسك الظابط من تلابيب قميصه:وااه كانك جنيت اياك كيف بتقول اكده 

الظابط  بتوتر:بس دا الحقيقي ومعانا دليل بيآكد كلام المجرم 

رحيم بلهجه امره:سيبه يانادر يقول اللي عنديه 

تركه نادر ورجع للخلف 

الظابط :لازم نلقي القبض ع مرت عم حضرتك معايا مذكره اعتقال وتقدر حضرتك بنفسك تيجي تشوف الادله

والاعترافات 

......:امي مقتلتش حد 

التفت الجميع لمصدر الصوت ووجدو االمتحدث لم يكن سوي ايمان 

نادر بحده:ادخلي جوا ي ايمان 

ايمان :لااه مهدخلش واصل 

نادر بصوت مرتفع:ايمااااان 

....:هو ف اي 

كان ايضا هذا الصوت هو صوت امينه 

امينه بتعجب:ف اي 

رحيم وهو ينظر لها بنظره غامضه:ابدا ي مرت عمي هما لقو القاتل بس 

توترت امينه وقاالت بتوتر:هاا لقو ازاي قصدي مين وليه

رحيم بغموض:مالك ي مرت عمي اتوترتي اكده ليه 

امينه وهي تمسح حبات العرق:هاا ابدا بس اني عايزه اعرف مين اللي قتل جوزي 

الظابط:ياريت تسمحلنا ي رحيم بيه نقبض عليها

ايمان :لاا 

رحيم :سيبي الظابط يشوف شغله ي ايمان واحنا هنروح معاه نشوف الادله والاعترافات

امينه بجهل وتوتر:هما هيقبضو ع مين 

الظابط وهو يفتح الكلبشات:مطلوب القبض ع حضرتك بتهمه قتل حامد بيه 

امينه بتوتر:اني اني مقتلتش حد 

الظابط :اتفضلي معانا 

رفضت امينه الذهاب معهم واخذت تصيح لاه اني مقتلتهوش مقتلتهوش اني كنت عايزه اقتلك ياعبدالرحيم اقتلك ...لحظه ااعترفت ع نفسها  وقف الزمان فجآه بالنسبه للجميع 

________

سرايا الشياطين 

ف الداخل 

نظرت ايه بصدمه  وفجاه فقدت الوعي 

فحملتها النساء للداخل وحاولو افاقتها .....

____

نادر بصدمه:امه انت قولتي اي 

امينه مؤكده كلامها بشر وهي تنظر لرحيم:ايوا اني كنت عايزه اقتلك ي رحيم 

رحيم بصدمه :ليييه  اكده ي مرت عمي 

امينه بشر :اكده السرايا تكون لينا وفلوسك ي رحيم

ايمان بصدمه:امه انت وعيه بتقولي اي 

أمينه مؤكده:ايوا وعيه مهسيبكاش ي رحيم تتهني بحياتك ابدا.. ثم اخذت تتضحك بهستريا..... 

الظابط :يلا اقبضو عليها 

امينه وهي تقول بهستريا :سبوني...محدش يلمسني مهسيبكاش واصل ي رحيم ههههه هقتلك هقتلك ي رحيم انت وبنت الغمري مهسيبكمش تتهنو بحياتكم واصل 


تم القاء القبض ع امينه ومازال الجميع واقف بصدمه 

نادر بصدمه :امي اني تقتل مهصدقش واصل 

ايمان وهي تنظر لرحيم  واقتربت منه وركعت امامه تبكي :سامحني يارحيم سامحني ياواد عمي 

رحيم بصدمه:اسامحك ع اي

ايمان ببكاء:اني كنت عارفه انها عايزه تخربلك حياتك واني سكتت متكلمتش  وكنت بساعدها  بس حكايه القتل معرفش سامحني 

رحيم بدهشه:كل دا يطلع منكم ياللي من لحمي ودمي حسبي الله ونعم الوكيل روحي ربنا يهديكي يارب 


اخذت ايمان تبكي وهي جالسه ع الارض 

اوقفها ياسين فابتعدت عنه ودخلت للداخل 

اما نادر فكان ف حاله يرثي لها مما يستمع اليه 


______

دخل رحيم للداخل 

ف جاءت اليه الخادمه 

رحيم بيه

رحيم:نعم 

الخادمه:ستي ايه تعبانه جوي وقعت 

رحيم بصدمه :اي وهي فين دلوقت

الخادمه:دخلنها جوا ي بيه 


ركض رحيم حيث توجد ايه فخرجن الفتيات للخارج وتركوه معاها 

رحيم وهو يمسك يدها:مالك ي حبيبتي 

ايه ببكاء:كانو هيقتلوك ي رحيم 

رحيم وهو يقبل يدها:متخافيش ربنا فضح لعبتهم والسحر انقلب ع الساحر 

ايه ببكاء:اوعاك تهملني لحالي ي رحيم 

رحيم بحب:مهملكيش واصل 

.......

بعد مرور عده اشهر.... 

كان قد تم الحكم ع امينه بالسجن المؤبد ولم تتحمل فقامت بالانتحار... 

يجلس الجميع ع مائده الفطار وايه تجلس بجوار رحيم ببطنها التي تشبه البلونه 

رحيم لايه التي تاكل بشراهه:براحه ي بنتي بطنك بقت شبه البلونه وهتنفجر ف اي لحظه اهدي كل دا اكل 

ضحك الجميع عليها 

فنظرت له ايه وزمت شفاتيها بحزن وتركت الاكل 

ايمان وهي تسكب لها المزيد من الطعام:سيبها تاكل وتقوي نفسها 

ايه :قوليلو اني باكل لولاده مش ل نفسي 

رحيم :كلي ي حبيبتي الف هنا ليكي وليهم 

اكملت ايه الطعام  بلامبالاه ورحيم ينظر لها بدهشه فهي تاكل كثير بسبب الحمل 


ايمان ل ايه:الا صحيح ي ايه انت متوحمتيش خالص

اخذت ايه تكح ورحيم يضحك 

رحيم بمشاكسه:قوليلها كنت بتتوحمي ع ايه

ايه بكسوف :طب انا خلصت وكل الحمدلله سلام عليكم... تركتهم وركضت اخذ الجميع يضحك عليها 

نادر:قولنا انت ي رحيم 

رحيم : 

Flasch back:

ايه وهي تجلس ع قدم رحيم وتشم رائحته 

رحيم بتعجب فايه:بتوحم 

ايه :ع ريحتك سبني اشم براحتي 

رحيم بتعجب:دا اي الوحم العجيب دا 

ايه :معرفاش... بقولك اي 

رحيم :نعم ي حبيبتي


  ايه بكسوف :رايده حاجه اكده منيك 

رحيم :اطلبي ي نور عيني 

ايه بهمس :اني عتوحم ع بوسه 

رحيم بصدمه:هاا 

Back:

انفجر الجميع بالضحك مما قاله رحيم لهم 

رحيم :وحم غريب 

نادر:بقولك اي ي رحيم 

رحيم :خير 

نادر:اي رايك نعمل فرح ايمان وياسين اخر الاسبوع 

نظرت ايمان بصدمه وتركت الطعام وركضت تبكي بالغرفه 

رحيم لنادر:اختك باينها اتكسفت بس مافيش مانع نخلوه اخر الاسبوع 

ياسين بفرح:اخيرااا

نادر :واني كمان هتجوز 

رحيم :بجد مبروك ي واد عمي 

نادر :الله يبارك فيك 

.....

مر الاسبوع وجاء نهايته واليوم هو يوم زفاف ايمان وياسين ونادر و يارا 

انتهي الزفاف واخذ كل شخص عروسته لجناحهم 

و......... 

الحلقه الاخيره من سرايا الشياطين  بقلم اسماء علي

الحلقه كامله


انتهي الزفاف واخذ كل عريس عروسته وصعد لجناحهما باحد الفنادق 


دخل ياسين وايمان الغرفه 

ياسين بفرح:مبروك ياعروسه 

ايمان وهي تتراجع وتقرل بدموع:اياك تقرب مني مرايدكاش 

ياسين بحزن :ليه بس ي بت عمي 

ايمان  وهي تحاول استجماع شجاعتها :اكده اني مغصوبه عليك 

ياسين وهو يشعر بوجع ف قلبه :خلاص ي ايمان كيف ماتريدي اني هبدل هدومي وهنام ع الكنبه وانت خدي راحتك 

دخل ياسين للحمام ليبدل ثيابه وقف امام مرات الحمام ينظر لنفسه  وفجاه بدات دموعه تتساقط ويقول لنفسه :ليه اكده ي ايمان اني حبيتك حبيتك جوي ليه تكسريني اكده ليه توجعي قلبي ف يوم اني مستنيه من سنين ليه صدق من قال (نحب من ليس لنا والبعض الاخر يعشقنا دون علمنا..) 

ياسين محدثا نفسه وهويمسح دموعه: اوعي تتضعف ي ياسين  مافيش راجل بيضعف  انت اللي هتجيلي بكرا تقولي بعشقكك ياياسين مش بحبك بس ....

اما ف الخارج 

جلست ايمان بعد رحيل ياسين ع الارض واخذت تبكي بحرقه 

ايمان ببكاء: ليه ياربي اكده لييه هو مايستهلش مني كل دا بس مهقدرش احب حد غير رحيم اااااه ياوجع قلبي

<<<<<<<<<

سرايا الشياطين 

مسحت ايما دموعها وقامت واستلقت ع السرير ؛ بينما خرج ياسين للخارج ونام ع الكرسي الموجود  بالغرفه ينظر هو للسقف وتنظر هي امامها بشرود تام فقط دموعهما تنزل 

(ادي الليل بجراحه وناره ادي عذابه وادي مراره نسهر نعشق ويا جراحه شوف كام واحد فينا اختاره  مش هنساك عشان خلتني اعشق نارك وانت فايتني بعد الحب دا كلو تقولي هو دا قلبي وهو قراره ادي الحب اللي نسيته وادي الحب اللي اتحبيته وادي غرامه غرام بيموته ادام عينك وانت وافقت 

والاشواق ف عيونك سابته وقلبي معاك عذبته وسبته وانت بغدرك برضو امنت كل يوم نتلاقي والاشواق مشتاااقه ......)

انتهت الليله بالنسبه لايمان و ياسين بدموع نام كلا منهم وهو يحمل ف قلبه الكثير من الالام 

__________________

اما عند نادر و يارا بمجرد وصولهم لباب الغرفه قام نادر بحملها وادخله للداخل 

خجلت يارا كثير واخبئت وجهها ف رقبته 

انزلها نادر و اوقفها امامه وقام بتقبيل جبهتها 

نادر بحب :مبروك 

يارا بخجل :الله يبارك فيك 

نادر :طب يلا ي حبيبتي نغير ونتوضا ونصلي ركعتين 

اومآت يارا ونفذت ماطلبه وقف نادر اماما لها وقامو بتاديه الصلاه واداء الدعاء ؛ امسك نادر بذقنها ورفع رآسها للاعلي قليلا وقال وهو يقترب منها بحبك ابتسمت يارا فحملها نادر و....... 

_________________

اما عند ايه و رحيم ماان دخلا الغرفه حتي حملها 

ايه بشهقه:رحيم نزلني 

رحيم بنفي :ابدا ي قلبي 

ايه وهي تدفن وجهه ف رقبته:بحبككك

رحيم بعشق وهيام:اني بعشقك ي روح قلبي 

ايه :رحيم 

رحيم :روح قلبه 

ايه :رايده اغنيلك 

رحيم بسعاده:يلا واني سامعك 


(حبه جنه انا عشت فيها.. قربه فرحه حلمت بيها 

دا اللي بيه احلو عمري... دا اللي انا هديله عمري 

ياما ليالي بستني لقاه 

مهما قولتلو واتحكالو... مستحيل اوصف جماله 

رقه الدنيا ف عيونه... قلبي كان الله ف عونه م اللي انا حسيته معاه.............) 

رحيم وهو يضمها:تعرفي انك احلي حاجه حصلتلي 

ايه وهي تشدد من احتضانه:ربنا يخليك لقلبي 

________

هكذا انتهت الليله ع البعض الاخر بالدموع والبعض بالفرح والسعاده.... 

______

بعد مرور فتره 

انتقلت ايمان للعيش مع ياسين ف القاهره 

وكان ياسين يحاول ان يجعلها تحبه بتصرفاته ومدافعاته عنها (الحب ليس اقول وانما افعال.. بمعني الحب مش كلمه بتتقال انما الحب بيبان من الافعال ودا اللي عمله ياسين لايمان عشان تحبه..)  

كانت ايمان تجلس وتتذكر ياسين بابتسامه كيف دافعه عنها وفجاه بدات تتذكر ملامحه ابتسامته عيونه دقنه شعره ف ابتسمت باستحياء وشدت الغطا فوق عينيها  وهي تقول :واااه كانك جناتي اياك 

....:لا مجنتيش

انتفضت ايمان من مكانها ونظرت بدهشه وتوتر:ياسين 

ياسين بابتسامه:ايوا اني.. متاكد انك كنت بتفكري فيا 

ايمان بتوتر:هاا لا ابدا 

ياسين وهو ينظر لها بحب:عيني ف عينك كدا 

نظرت ايمان له فتاه ف نظرات عينيها 

ياسين وهو يقترب منها :بتحبيني 

نظرت له إيمان ولم تنطق 

ياسين وهو يقترب اكثر:رايده اقرب 

لم تنطق ايمان ايضا 

ولكن وجد ياسين ف عينيها نظره حب مما جعله يتخذ تلك الخطوه 

ياسين بفرح:السكوت علامه الرضا..اقترب منها وقبلها بحب و...... 

____________

......:اااااه منك لله ي رحيم ااااه منك لله 

رحيم بصدمه:اني واني عملتلك اي ي ايه 

ايه بالم:انت السبب انت السبب 

الطبيبه :ي مدام اهدي ونفذي اللي هقولك عليه 

ايه بالم وصراخ:ااااه انت السبب انت السبب طلقني ي رحيييييم 

رحيم وهو يقبل يدها ودموعه تنزل :مقدرش اني اسف ي حبيبتي

ايه بصراخ:هعمل اي باسفك... انت السبب 

رحيم بدهشه:لي واني كنت اجبرتك ع حاجه 

ايه بصراخ:منك لله.. ثم اجهشت بالبكاء ف ضمها رحيم واخذ يهداها ويبكي معاه فجاه صرخت ايه صرخه ومع تلك الصرخه ارتفع صراخ طفل صغير  فنظر كل من ايه ورحيم لبعضهم بحب  وبكاء 

ايه بدموع فرحه:رحيم ابننا 

اومإ رحيم وقبل يدها وراسها :ايوا ي حبيبتي اخيرا 

الممرضه وهي تعطي الطفل لهم:الف مبروك يتربي ف عزكم 

اوما رحيم واخذه منها  اخذو يقبلون الطفل بفرح. هنسميه اي ي رحيم قالتها ايه وهي تقبل الطفل :رحيم :لا مفاجاه ليوم السبوع.. ابتسمت ايه وضمت الطفل لها.. 


________

اليوم  هو يوم السبوع سبوع الطفل المجهول اسمه 

ارتفع اصوات اغاني السبوع والاطفال يركضون ف كل مكان وايمان تقف بجوار ياسين وتمسك بيده ويارا تجلس ع الكرسي وتشرب العصير ونادر يتحدث ف الهاتف 


.......:كدا تعملو السبوع من غيري ياوطين مش تعزموني لا لا انا زعلانه 

رحيم وهو ينظر لمصدر الصوت بفرحه:اي دا انت هنا 

ايه بغيره:مين دي ي رحيم 

رحيم وهو يشير :دي الكاتبه اللي مشحطفنا طول الروايه ي ستي اسماء علي  💙

انا: انا زعلانه منكم مش عارفين تعزموني افرح معاكم بدل قرف الثانويه دا لا لا حرام 

ياسين :متزعليش ي قمر انت حقكك عليا 

انا:برضو زعلانه 

رحيم :خلاص بقا حقكك عليا انا 

انا بحب وهيام:هيييح قلبي خلاص مش زعلانه

ايه بغيره:ماتتلمي دا جوزي 

انا بغضب:والله لو مسكتيش هرجع الاحداث تاني واموتك ويلا عشان انا اللي هدق الهون 

ضحك الجميع 

وامسكت بالهون ووقفت بجوار ايه وبدات ب الكلام مع دق الهون 

اسمع كلام اسماء علي اسمع كلام رحيم اسمع كلام ايمان اسمع كلام يارا متسمعش كلام امك 

ايه بصدمه:انت بتحرضي ابني ضددي 

انا :براحتي ي حبيبتي..الله صحيح ي رحيم سميت البيبي ايه 

رحيم :سميته علي ع اسم والدك الله يرحمه 

انا بصدمه وفرحه:بجد الله ربنا يخليك فرحت جدا...   

ويلا بقا نتصور سيلفي قبل ماامشي مستعجله وانت يااخ ياللي هناك عبيلي سبوع كتير عايزاه 

تم اخذ صوره 

انا :فين السبوع 

ياسين:هتاكلي كل دا 

انا :لا انا هاخده اوزعو ع المتابعين اللي بيقرآو ناو 

يلا عشان متاخرش عليهم سلامو عليكم 

الجميع :عليكم السلام....... 

_____________

   تمت بحمد الله


تعليقات

التنقل السريع
    close