![]() |
أنتي عيني
الحلقة الثامنة والتاسعة والعاشره
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات
فراق ولقاء
ليس هناك اصعب من فراق من احببت من تعشق ولاتعلم متى يعود وهل سيعود لك كما كان
انتهى سيف من تجهيز نفسه للسفرالى فرنسا لاجراء العملية
شعور صعب تبتعد من اجل العودة وهل ستعود بامل ام بهزيمة تظل بها عمرا كاملا
اراد ان يسمع صوتها للمرة الاخيرة الا انه فضل العكس كان يخاف ان يتعلق بها وتتعلق به ويعود بخيبة امل تسحق احلامه معها
جاء يوم السفرولم يخبرها حتى بميعاده كما اتفق معها ودع اهله على امل اللقاء مرة اخرى وهو يراهم كما كان فى السابق
استقل سيارته بصحبة خالد وفارس وسيرين فى طريقهم للمطار
انتهى من اجراءت السفر جلس على كرسيه بجوارسيرين
سيرين:هتوحشنى اوى ياسيف
سيف:وانتى كمان ياحبيبتى هتوحشينى كلكم هتوحشونى
سيرين بخبث:كلنا مين بالظبط
سيف:هيكون مين يعنى انتى وماما وبابا وفارس
سيرين:بس
سيف:قصدك مين لو قصدك مريهان تبقى غلطانة معدتش لها لازمة ولاقيمة عندى خلاص
سيرين:بس انا مقصدش مريهان انا اقصد نور
تنهد سيف :خايف خايف ياسيرين العملية متنجحش ساعتها مش هعرف اقرب منها
سيرين:سيف انت بتحبها
سكت قليلا:اكذب لو قولت انى ممكن اعيش من غيرها واخاف العملية متنجحش ساعتها مش هقدر اربطها بيا تعيش عمرها مع ......واحد اعمى
قطعاهم صوت نور:تروح وتيجى بالسلامة ياسيف
انتفض من مكانه وحاول القيام استند على يد سيرين:نور انتى جيتى ازاى
نور:مش عايزنى اجى اسلم عليك
سيف:لا طبعا مقصدش بس مكنتش عايز اتعبك
نور:لاياسيدى انا مش تعبانة
ارتفع صوت النداء برقم طائرة سيف
سيف:نور اشوف وشك يخير خلى بالك من نفسك ممكن
نور:خلى بالك انت من نفسك
سيف:نور عندى كلام كتير نفسى اقولهولك بس مش هقدر دلوقتى لوربنا اراد ورجعت هتعرفى كل حاجة لكن لو.... لو مرجعتش هتلاقى رسالة ليكى مع سيرين وساعتها ابقى ادعيلى
بدات دموعها تغرق وجهها :سيف انت بتقول كده ليه
سيف:نور العملية اه نسبة نجاحها كبيربس فى ناس اثرت عليهم و.....وحصلهم مشكلة واتوفوا بعدها عشان كده بقولك سمحينى لو كنت زعلتك لو كنت جرحتك انا مكنتش اعرفك ولاكنت اعرف نفسى غير لما قابلتك نور انتى احلى حاجة حصلتلى فى حياتى انتى كنت النور اللى اتحرمت منه
قاطعه صوت خالد:يلاياسيف الطيارة
سيف:حاضر.....نور خلى بالك من نفسك وابقى زورى امى وابويا واخواتى ...... نور انا انا
نور:انت ايه ياسيف انت ايه
خالد:يلا ياسيف
سيف:نور اشوف وشك بخير مع السلامة
بكت نور بشدة :هشوفك تانى ياسيف متاكدة وهتشوفنى صدقنى هترجع ليا اقصد لينا كلنا انا متاكدة انا واثقة فى ربنا وانت كمان لازم تثق فيه ربنا بيحبك صدقنى
سيف:ونعم بالله مع السلامة يانورمع السلامة
نور:مع السلامة ياسيف لااله الاالله
سيف:محمد رسول الله
مر حوالى شهر وحالة نورتزداد سوء منذ غياب سيف والى الان لاتعلم عنه شئ كانت تحادث سيرين وتخاف من السوال عليه حتى لايشعر احد بمشاعرها تجاهه
انتهت الامتحانات وظهرت النتيجة وكما تعودت نور امتيازمع مرتبة الشرف
وفى يوم وهى بصحبة ملك وفريدة فى الدارتجلس مع الاطفال المكفوفين تضحك معهم كانها منهم انتهبت على اسمها نظرت فوجدت خالد يقف امامها قامت اليه مسرعة
نور:خالد ازيك عامل ايه فينك من زمان
خالد:فينك انتى ولا عشان سيف سافرخلاص
نور:لاابدا والله اديك شايف بجى الدار هنا وبحاول اشوف شغل قول يارب
نظر خالد خلفها:مش تعرفينا
نور:اه معلش نسيت ملك وفريدة
كان نظره مسلط على ملك بشكل خاص:اهلا وسهلا اتشرفت بمعرفتكم
ملك بخجل:لينا الشرف
ابتسمت نور بخبث:ازيك ياخالد
انتبه خالد لحاله :ايه اه الحمد لله عايزك ممكن
نوربخوف:خير ياخالد .....سيف كويس
ابتسم خالد:الحمد لله العملية نجحت وعدى مرحلة الخطريانور
نور بسعادة ولهفة:بجد بجد ياخالد
ابتسم:اه يانور بخير والله وبعتنى ليكى مخصوص
نور:خيرياخالد فى ايه
خالد:نورسيف قبل ما يسافر طلب منى انى اجهز قسم للديكور عندنا فى الشركة وانتى اللى تمسكيه
اندهشت نور:معقول طيب ليه
خالد:اعمله ايه هو عايزك فى الشركة تبقى مسئولة عن القسم الجديد والمكتب خلاص اتجهز وكله تمام
نور:ايوه ياخالد بس
خالد:بس ايه دى اوامر عليا مقدرش اقولها لا
فجاة رن هاتفه :الووو ايوه ياسيف ايوه ياسيدى اهى اودامى اهى
خالد:اتفضلى ياستى
امسكت الهاتف برعشة:الوو
سيف:نور نور ازيك
ادمعت عينيها:سيف سيف انت كويس
سيف:ايوه يانور الحمد لله اناتمام العملية نجحت يانور ورجعت اشوف تانى يانور بشوف والله
بكت نور:حمدلله على السلامة ياسيف الف حمد لله على السلامة
سيف:نور نور بتعيطى ليه انا كويس والله متخافيش
نور اسمعى كلام خالد بلاش دماغك النشفة دى روحى الشركة وابداى الشغل واول شغل ليكى غيرى ديكور مكتبى ممكن
نور:حاضرياسيف حاضر
سيف:ايوه كده برافو عليكى يانونو
ضحكت نور بشدة:نونو ايه ياعم اناكبرت خلاص
سيف:تصدقى بالله وحشتنى ضحكتك دى
ارتبكت نور بشدة واحمر وجهها
سيف:اكيد وشك احمر صح عارفك اناهههههه
نور:خلاص بقى ياسيف ده انت صعب
سيف:ماشى يانوراسمعى الكلام بكره تكونى فى الشركة سمعتى
نور حاضر ياسيف
سيف:احبك كده وانت مطيع
لاتدرى بما شعرت وقتها هل بالفعل قالها ام انها كانت فى حلم جميل افاقت على صوته
نور نور انتى معايا
نور:ايوه ياسيف معاك
سيف:يارب تفضلى معايا على طول يا نور
نور:سيف مال كلامك غريب كده ليه
سيف:بالعكس هوده الكلام المظبوط مش غريب ولا حاجة نور انامضطراقفل دلوقتى هكلمك تانى
نور:خلاص ياسيف مع السلامة
بدات نور عملها بشركة سيف واول اعمالها تغيير ديكور غرفة سيف
كانت ملك وفريدة مع نور فى الشركة كما كانوا فى الجامعة
صباح يوم جديد ذهبت نور الى عملها وجدت حركة غريبة وكثيرة بالشركة دخلت الى مكتبها
نور:صباح الخير ياحلوين
فريدة وملك:صباح النور
نور:مش ملاحظين حركة غريبة فى الشركة
ملك:انا برضه لاحظت بس معرفش ليه
دخل عليهم خالد :صباح الخير على الحلوين
الجميع:صباح النور
نور:خالد فى ايه الشركة فيها حركة غريبة فى حاجة
ضحك خالد بشدة:اه طبعا فى سيف رجع يانور
لم تصدق اذنها :خالد انت بتهزر
خالد:ودى فيها هزار عشر دقايق وهيكون هنا معلش بقى اسيبكم ورايا حاجات كتير سلام
جلست على كرسيها وهى تتنفس بشدة
فريدة:مالك يانور المفروض تكونى فرحانة
نور:طبعا فرحانة بس مش عارفة خايفة ليه
ملك :اكيد طبعا متوترة بس هو هيعرفك ازاى
نوركالتائهة:مش عارفة ممكن ميعرفنيش
فريدة:لا طبعا هيعرفها من خالد من فارس او حتى من صوتك او انتى تقوليله
نور:لالا مش هقوله هسيبه يعرفنى
فجاة بدا العاملين بالشركة ينظرون من النوافذ على القادم قامت فريدة وملك على النافذة ايضا
وجدوا خالد مع رجل اقل ما يقال عنه انه وسيم هو فعلا وسيم بحق
انه صاحب الشعر الكستنائى الطويل والبشرة القمحية والنظارة الريبان التى اعطتها جاذبية اكثر طويل بجسد رياضى ممشوق
ملك:نور نور هو ده سيف
اقتربت من النافذة ببطء وجدته على باب الشركة يتلقى التحية والسلام من العاملين بكل ثقة
نور:ايوه هو
فريدة:يخرب عقلك ليكى حق تتمسكى بيه
نور:الشكل مش كل حاجة يافريدة
ملك:مالك يانور
نور:مش عارفة ضربات قلبى بتزيد مش عارفة ليه
ارتفع اصوات العاملين بالتحية على سيف الذى اقترب من مكتبه بجوار مكتب نور خرجت ملك وفريدة ينظران ونور ظلت مكانها ترتعش كادت تفقد وعيها من شدة ضربات القلب
هاهوامامها التقت الاعين للحظات
نظر اليها سريعا ودخل مكتبه
بعد فترة جاءت ياسمين:يابنات بشمهندس سيف عايزكم
نور:ليه ياياسمين
ياسمين:كل المهندسين فى الشركة عند دلوقتى يلا
خرجت فريدة وملك ونور خلفهم توخر خطوة وتقدم الاخرى حتى وصلت مكتبه كان يرحب بالجميع الذين بدواء التوافد على مكتبه
اخذ يملى عليهم تعليماته للمرحلة القادمة
كانت نور تقف بعيدا لايلاحظها احد ولا حتى سيف فكيف له ان يعرفها لم يراها لم يعرفها مسبقا فكيف يعرفها
انتهى من القاء تعليماته وبدا الموظفين بالخروج ثم رفع صوته:قسم الديكور يستنوا لو سمحتوا
ظلت ملك وفريدة ونور واثنين اخرين كانوا يعملون معهم داليا وسامى
بدا سيف فى الحديث معهم دون ان يعرف اسمائهم انتهى من كلماته وتعليماته لهم:اتفضلوا الاجتماع خلص
خرجوا جميعا ونور فى نهايتهم حتى اقتربت من باب المكتب وجدت سيف يضع يده على الباب مانعا اياها من الخروج اندهشت لتصرفه وقال:عايزك ياهندسة ممكن
نوربصوت خافض:تحت امرك خير
اغلق سيف الباب ونظر فى عينيها مباشرة:وحشتينى
اتسعت عينيها وهى تستمع اليه
سيف :مالك فكرانى مش هعرفك نور قولتلك قلبى هيعرفك قبل عينى
ادمعت عينيها :حمد لله على السلامة ياسيف
سيف:يااااه يانورمكنتش اعرف انك حلوة اوى كده
احمر وجهها بشدة:ايه مالك يانور
نور:لاابدا مفيش حاجة
سيف:فاكرة انى قولتلك انى هقولك حاجة لو رجعت
اومات براسها ولم تتكلم
سيف:نور انا بحبك
نظرت اليه ولم تستطيع الكلام اعادها مرة اخرى
نور بحبك والله العظيم بحبك
نور:سيف انت بتقول ايه
سيف:مسمعتنيش اقولهالك تانى بحبك يانور بحبك
حاولت الخروج اعترض طريقها
تتجوزينى
نور:سيف انت بتقول ايه
سيف:بقول اللى فضلت حابسه جوايا من زمان وعهدت نفسى اول مااشوفك لازم اقولهالك بحبك يانور بحبك
انفتح الباب فجاة ودخلت منه مريهان:سيف حبيبى حمد لله على السلامة وحشتنى اوى والقت نفسها بين ذراعيه وتنظر لنور نظرة شماتة
خرجت نور مسرعة
سيف:نور استنى
مريهان:سيف بقولك وحشتينى
سيف:مريهان
مريهان:عيون وقلب مريهان
سيف:اطلعى بره بره
الحلقة التاسعة
ظلمك حبيبى
عاد لماكان عليه فى السابق من صمت وبعد عن العالم كان دائما وحيدا شاردا كان يجلس فى مكتبه ويستمع الى اغنية كانها توصف حالها بالفعل
ادى الملاك البرىء
أبو قلب طيب قوى
ادى اللى كان كل شىء
كسر لى قلبى القوى
ادى الملاك البرىء
أبو قلب طيب قوى
ادى اللى كان كل شىء
كسر لى قلبى القوى
كان ليلى كان قمرى
كان روحى كان عمرى
سلمت له قلبى
كان ليلى كان قمرى
كان روحى كان عمرى
سلمت له قلبى
واحنا فى نص الطريق
قلبه عليه قوى
لم يكن حاله وحدها فنور ايضا تذكرت مريهان وهى تجلس بجواره غيرة تشتعل بقلبها ولكن فهو لن يعود اليها ويترك مريهان بنفوذ والدها ورغبة والده فى ارتباطهم
كانت تقود سيارتها شاردة حاولت ان تثنى عقلها عن التفكير فيه فشلت فى ذلك وهى تعلم جيداانها تحبه بل تعشقه ولكن كيف لها ان تكون انانية خرجت من شرودها على صوت هاتفها ردت عليه
الووو.... ايوه مين .... جومانا اه اهلا ازيك خير
ايه خطوبة مين..... سيف
الم اعتصر قلبها بكت وبشدة وحاولت ان لايظهر على صوتها
طيب وانا اعمل ايه..... ربنا يهنيه عن اذنك
اصعب احساس يمكن ان يشعر به انسان ان يكون حبيبك لغيرك ولكنه الحب نعم ولكن لن يعود نفعا انتهى كل شئ انتهئ
كان سيف فى غرفته بالقصر شاردا صامت رن هاتفه وجد خالد
ايوه ياخالد..... لا فى البيت هكون فين
لالا مليش مزاج خروج معلش..... طيب طيب خلاص ساعة واكون عندك ..... سلام
ارتدى ملابسه ونزل السلم
عبد العزيز:على فين ياسيف
سيف:خارج ياحاج
عبد العزيز:لا خليك فى ضيوف جايين عايزين يشوفك ويسلموا عليك
سيف:معلش يابابا مش عايز اشوف حد معلش
عبد العزيز:ياابنى استنى بس قاطعه جرس الباب
وصلوا تعالى نسلم عليهم
استقبل عبد العزيز صديقه فكرى ومعه نفس الشاب الذى راه مع نور
اراد ان يذهب اليه يقتله ولكنه تماسك نداه والده
تعالى ياسيف
سيف ابنى يافكرى
عبد العزيز:عمك فكرى ياسيف والد نور
سيف:اهلا اهلا ياعمو ازى حضرتك وينظر بغضب للشاب الاخر
فكرى:اهلابيك ياحبيبى وحمد لله على السلامة معلش جت متاخرة
سيف:لاابدا ياعمى
اشار فكرى للشاب:ده..... نادر ابنى واخو نور......
فتح سيف عيناه وفمه لايصدق ما يسمع
سيف:حضرتك بتقول نادر
نادر:ايوه انا نادر
قام سيف من مكانه:بالله عليك انت نادر
اندهش الجميع من طريقة سيف
نادر:اه والله ليه فى ايه
احتضنه سيف بشدة:الف الف حمد لله على السلامة
استغرب نادر من افعال سيف:الله يسلمك
فكرى:احنا جايين نعزمكم على خطوبة نادر عقبالك ياسيف
عبد العزيز:الف الف مبروك يانادر وخطبت مين بقى
نادر: الله يبارك فيك ياعمى انا خطبت فريدة صحبة نور اختى تعرفها ياسيف مش كده
سيف:اه طبعا زين مااخترت يانادر
دخلت الخادمة بواجب الضيافة وضعته امامهم وخرجت
سيف:نادر ممكن اتكلم معاك شوية
نظر اليه نظرة متفحصة وانا كمان عايزك
خرجوا الى الشرفة يتناولون الشاى قال نادر بصرامة
عايز ايه من نور ياسيف
اندهش سيف بشدة:انت تقصد ايه
نادر:انت مش خلاص رتبت حياتك ورجعت لخطبيبتك القديمة خرج نور من لعبتك ياسيف
سيف:تقصد ايه انا مش فاهم حاجة
نادر:سيف نور بنت طيبة متقدرش تستحمل غدر سمعتنى
سيف:نادر انا بقولهالك اهو انا بحب نور بحبها سمعنى
نظر اليه يتفحصه :ايوه بس اهلك مش عايزنها
سيف:انت بتقول ايه مين قالك كده
نادر:نور
سيف:ونور جابت الكلام ده منين
تردد نادر قليلا:رد عليا يانادر مين قال كده لنور
نادر:سيف انا مش عايز مشاكل وتبقى اختى السبب فيها
زاد غضب سيف:رد عليا يانادر بدل ما اعمل حاجة غلط
نادر:واحدة اسمها جومانا راحتلها المكتب عندك وقالتها ان الحاج اتخانق معاك بسببها وانه تعب والحاجة كمان تعبت وعايز ترجع لخطيبتك
سيف:ابدا والله ماحصل بالعكس اول ما فتحتهم وافقوا على طول وكنت هجى اتكلم مع عمى فكرى قبل هما مايجوا معايا لكن فجاة لقيت نور مش عايزانى بقيت هتجنن والله كنت حاسس انى بموت
نادر:هههههه الحب يااخويا الحب
سيف:هتساعدنى يانادر
نادر:هساعدك بس اوعدنى اوعى تزعلها منك
سيف:اسلمك روحى ونفسى تعمل فيهم اللى انت عايزه
نادر:اتفقنا
فرحة تعم الجميع بخطوبة الذى كان رافض للزواج الا عندما راى فريدة غير رايه تماما
تجهز الجميع فى منزل سيف لحضور حفل الخطوبة جاءت جومانا بصحبة مريهان التى اندهش الجميع من حضورها فهم يعلمون جيد ا
ان سيف سيرتبط بنور فكيف لها ان تاتى
سيرين:سيف الحق مريهان جت
سيف يرتدى جاكت بدلته الانيقة:طب كويس قوليلى فارس عارف خطوبة مين
سيرين:لا بس مش عاونا نقوله خطوبة مين ليه؟
سيف:عشان لو عرف هيقول لجومانا وجومانا هتقول لماهى وانا مش عاوز كده
سيرين:طب ليه
سيف:هتعرفى بعدين قوليلى الجماعة جاهزين تحت
سيرين:بيستنوك تحت يلا
نزل سيف مع سيرين فى قمة اناقته
فارس:ايه ياعم الشياكة دى اللى يشوفك يقول عريس
ضحك سيف ونظر الى ماهى :طبعا عريس ولاايه ياماهى
ابتسمت ماهى:طبعا ياحبيبى
انطلقوا جميعا لحفلة الخطوبة
مريهان:مش تقولى خطوبة مين
سيف:قولتلك ابن واحد صاحب بابا
مريهان:مين يعنى
سيف:اصبرى على رزقك
دخل العروسين وسط الزفة الجميلة ووسط فرحة الجميع كان نظره يدور حول الموجودين ليراها لكنه لم يراها جلس العروسين فى الكوشة وبعد قليل دخلت نور وملك كانت بحق جميلة بحق تبهر الجميع بجمالها ورقتها كانت ترتدى فستان احمر زادها جاذبية وجمالا
عيناه لم تفارقها ابدا كان يريد ان ياخذها بعيدا عن اعين الناس لايراها احد ولا ينظر اليها كانت تنظر حولها تلقى التحية على الموجودين لمحته ينظر اليها بشوق وحب كانت تريد ان تتجاهله ولكنها وجدت سيرين تشير لها
ذهبت اليهم وبكل ثقة القت التحية على الجميع وعندما رات مريهان بجواره تالم قلبها تماسكت لتظهر قوية امامهم
صدمة مريهان كانت كبيرة بحق سكتت حتى رحلت عنهم نور
مريهان:انت ليه مقولتش انها موجودة
سيف ببرود:وهيفرق ايه
مريهان:يعنى ايه انت قاصد تعمل كده
سيف:لالا ياحبيبتى عادى يعنى متشغليش بالك
كان يراقبها فى كل تحركاته وغيرة تشتعل بقلبه من نظرات الموجودين لها لمحته اكثر من مرة ينظر نحوها تجاهلته تماما فجاة وجدت من يقف خلفها
نور ازيك
نور:احمد معقول حمد لله على السلامة جيت امتى
احمد :من ساعتين يدوب خدت دوش وجيت على طول انتى ازيك اخبارك ايه
ظل سيف يراقبها مع هذا الشاب ويراقب ضحكها معه كانها تعرفه من زمن لم يستطيع السيطرة على اعصابه اكثر من ذلك قام من مكانه مسرعا نحوها اندهشت مريهان وكانت تتبادل النظرات مع جومانا
تعالى عاوزك
نور:فى حاجة ياباشمهندس
امسك يدها:قولتلك عاوزك
احمد:ايه يااستاذ مش شايفها واقفة مع راجل
سيف:وانا خطيبها عن اذنك
اخذها بعيدا حاولت ترك يده ولكنه متمسك بها جدا
نور:عايز ايه سيب ايدى
سيف:انتى عارفة انا عايز ايه واقفة مع الراجل ده ليه
نور:وانت مالك خليك فى خطيبتك روحلها لتقلق عليك
ضحك سيف بشدة:طيب ماانا واقف مع خطيبتى اهو
نور:ده بعينك عن اذنك
امسكها بشدة:انا محبش مراتى تسيبنى وتمشى من غير اذن
نظرت اليه:مش انا قولتلك بحبك بقولهالك تانى بحبك وهتجوزهك ايه رايك بقى
نور:ايه غصب ولاايه
سيف:اه غصب عنك بحبك غصب عنك هتجوزك ومش هتكونى لغيرى لو بقى اخر يوم فى عمرى واياكى الاقكى مرة تانية بتتكلمى مع حد سامعة انا راجل عصبى وانتى عارفة مش مسئول عن تصرفاتى
خرجت مسرعة تشعر بحرارة وجهها كانت عيون مريهان تراقبهما وتتمنى ان تقتلها
دخل سيف القاعة ونظر الى نادروغمز له اتجه الى فكرى
عمو فكرى عايزك لحظة ممكن ونظر الى نور مبتسما خرج معه خارج القاعة
كانت نور على اعصابها عندما راتهم يغادورن القاعة ومريهان تنظر اليها بغل وكره شديد
كان الجميع منشغلون فى العروسين دخل سيف القاعة بصحبة فكرى الذى كان مبتسما للغاية عيون سيف اتجهت لنور بفرحة ونور لاتعرف ماذا حدث بينهم
فجاة اتجه سيف الى الدى جى وامسك الميكرفون
ياجماعة لوسمحتم عايز اقولكم حاجة صمت الجميع واعينهم تنتظر سيف وهو ينظر لنور
نزل ووقف وسط الجميع
ياجماعة انا راجل مريت بحاجة صعبة اوى فى حياتى وكنت خلاص فقدت الامل انى ارجع اعيش تانى لكن ربنا ارد ان يهدينى هدية تغير حياتى لللابد
نور انتى كنتى النور اللى نور حياتى من جديد خلتينى احب الدنيا عرفتينى ان الدنيا متساوش يوم واحد تبعد فيه عن حبيبك وانا واودام الناس دى كلها .....نور.... بحبك يانور بحبك
ادمعت عينيها بشدة وارتفعت اصوات التصفيق الحاد من الجميع اكمل سيف
نور..... تتجوزينى
احست انها ستفقد وعيها والكل حولها سعيدا ومنبهرين بسيف اقترب منها وجثا على ركبته امامها
...... نوربحبك ..... تتجوزينى
ادمعت عينيها مرة اخرى وتنظر للكل حولها لم تسطيع الرد
سيف:نور تتجوزينى
اخيرا تمالكت اعصابها :اه
سيف:اه ايه
نور:موافقة
فتح سيف علبة صغيرة :تسمحى البسهولك
نظرت لوالدها اوما اليها مبتسما
مدت يدها البسها الخاتم وقبل يدها امام الجميع
الحلقة العاشرة
فرحة عمرى
لايوجد فى العالم احساس ان تعيش مع من احببت من بعد عذاب فراق وفرقة
ايام مضت وبدات تجهيزات خطوبة نور وسيف الذى اراد ان يكون زفاف ولكن فكرى والد نور رفض فكرة الزفاف واشترط ان يتم الزفاف بعد ستة اشهر
فى قاعة بسيطة وجميلة كانت حفلة الخطوبة نور ترتدى فستان بلون البيج المطرز برقة ونعومة وحجابها بنفس اللون مما زادها جمالا فوق جمالها وسيف ببذلته السوداء التى اضافت عليه وسامة اكثر
يدخل القاعة الحبيبن ممسك بيدها كانه يخاف ان تبتعد عنه
يجلس العروسين وسط فرحة الجميع يشاور سيف لخالد يهمس له ويذهب للدى جى
نور:بتقوله ايه
سيف:حاجة سر مش هقولك عليها
نور:براحتك ياسيدى دلوقتى هعرف برضه
سيف:طفلة والله
نور:امممم مش عجبك
امسك يدها وقبلها :والله عجبنى برضه
نور:سيف خلاص بقى الناس هتتفرج علينا
سيف:مليش دعوة بحد انا مليش غير واحدة بس موجودة هنا
نوربخبث:هى مين قولى موجودة هنا
اشار سيف على قلبه وعينه:لاموجودة هنا وهنا
فجاة ارتفع صوت الد جى:العروسين يتفضلوا هنا
لما النسيم
لما النسيم بيعدي بين شعرك حبيبتى بسمعه ..... بيقول آهات
وعطورك الهادية اللى دايبة فيكي كل ما تلمسك..... بتقول آهات
عايزاني ليه لما تقوليلي بعشقك ما اصرخش واملى الكون آهااااااااات
يا نجمة كل ما ضيها يلمس حجر ..... يعلي ويتحول قمر
بكتب حروف اسمك بحبات الندى ..... علي كل اوراق الشجر
مين اللى يقدر يعشقك ..... قدي انا
مين اللى يقدر يوصفك ..... زي انا
يا حلم نفسي تحلمه كل القلوب
يا اعلى احساس شدني خلاني ادوب
خلاني احس اني بشر
عايزاني ليه لما تقويلي بعشقك ما اصرخش واملى الكون آهاااااااات
همس لها عرفتى كنت بقول ايه لخالد
كانت تشعر كانها فى عالم اخر لااحد به الا هما لاتريد احج غيره لاتريد ان تفترق عنه ابدا
نور:تعرف انا بحب الاغنية دى اوى
سيف:وانا حبتها ساعة ماشوفتك لاول مرة ساعتها حسيت انها انتى كل كلمة كانت عشانك انتى نور
نور:ها
سيف:بحبك
اكمل رقاصتهم توقفت الاغنية وهما على حالهم
خالد:ياعم الحبيب خلاص الاغنية خلصت
سيف:انت ديما بتيجى فى اوقات غلط
ضحكت نور بشدة همس لها سيف:الضحكة دى متتطلعش تانى غير عشانى سامعة
ابتسمت نور واومات براسها
بدات الاغانى والشباب يتراقصون مع العروسين على انغام الموسيقى
جلسا قليلا يستريحون دخل القاعة فجاة رجل كبير ذو هيبة يظهر عليه الثراء الفاحش اتجه الى سيف مباشرة وسط رجاله الذين يحيطونه راه سيف قادم اعتدل فى جلسته وكله ثقة فى نفسه
سيف:عزت بيه سليم اهلا اهلا نورت
عزت:مبروك ياعريس مش كان المفروض تعزمنى ولاايه
سيف:معلش بقى انا قلت اكيد ماهى هتقولك عشان كده انت جيت
اشار عزت بيده على نور
عزت:بقى دى احسن من بنتى ياسيف دى انت متعرفش هى بنت مين ولا ايه
سيف:لا عارف كويس هى بنت مين انت اللى نسيت انا مين وممكن اعمل ايه ومن الاخر بنتك معدتش تلزمنى كانت غلطة غلطتها وصلحتها تانى وياريت منفتحش فى اوراق اتقفلت عشان ملوش لازمة واللى مش عجباك دى بعشرة من عينة بنتك المحترمة اللى نسيت تربيها وانت بتجمع فلوسك
عزت:بقى كده ياسيف ماشى انت الجانى على نفسك وتركهم وغادر
كل هذا ونور صامتة حتى غادر
سيف:حبيبتى اوعى حاجة تزعلك ده راجل غاوى منظرة مش جاى زعلان على بنته ولا حاجة لا جاى يفهمنى انه اقوى منى بشوية الرجالة اللى حواليه بس ولا يهمك ياقلبى
نور:شكله راجل صعب اوى
سيف:ههههه لا متخافيش هو ده العادى بتاعه
نور:ماانا مش هخاف وانا معاك
مال سيف فى جلسته ونظر لعيناها مباشرة :يعنى مطمنة وانتى معايا
لم يكمل حديثه خالد:سيف ياسيف الشبكة يلا ياعريس
ضغط سيف على اسنانه:انا مش قولتلك انت بتيجى فى اوقات غلط امشى ياخالد بدل مااطلعه على جتتك
ضحكت نور مرة اخرى:ايه انا مش قلت بلاش الضحكة دى
نور:ايه ياسيف غصب عنى صعب اوى ابطلها مرة واحدة
سيف:انا مش عايزك تبطليها انا عايزها ليا لوحدى فى بيتنا
احمر وجه نور بشدة :يلا يا سيف قوم
سيف:على النعمة عسل بالخدود اللى شبه الطماطم دى
قاما سويا امسكت سيرين علبة قطيفة زرقاء بها الشبكة ووالبسها سيف لنور ثم قبل يدها وراسها
وجد من يمسكه من ذراعه:مش كفاية كده ده انتوا لسه خطوبة ملوش لازمة ده كله
سيف:مين نادورة حبيبى ياابونسب عيب عليك يعنى عريس وكده يعنى
نادر:اصبر يااخويا كلها ست شهور وتتجوز
سيف:كتير والله ست شهور ماتكلم الحاج يخليه الشهر الجاى
نادر:ولا اعرفه ولا عمرى شوفته مع نفسك ياابو نسب
سيف:ماشى ماشى مردودالك ياباشا
على الجهة الاخرى:نرمين شقيقة نور
الف مبروك يانور مبروك ياحبيبتى
نور:الله يباركى يانونو وعقبال ماتقومى بالسلامة
على الجهة الاخرى:عبد العزيز:انا مش فاهم ليه صمتت ان الفرح بعد ست شهور
فكرى:ياعبده افهمنى سيف راجل عدى بمحنة شديدة ونور وقفت جنبه وسيف ممكن يكون حاسس انه بيحب نور بس ممكن احساسه ده من وقفته جنبه اعجاب يعنى مش حب اللى يخليهم يتجوزوا فاهمنى
عبد العزيز:فكرى انا عارف ابنى كويس سيف مش من النوع ده مادام قال عايز اتجوزها يبقى عايزها مش رد جميل ولا حاجة طب على الاقل كتب كتاب يبقى دخوله وخروجه معاها عادى
فكرى:وانا مش عايز دخول وخروج يبقابلها عندى فى بيتى واودامى مش كفاية انهم بيشتغلوا مع بعض
عبد العزيز:ايه ياراجل دماغك دى حد لسه بيفكر كده
فكرى:ياعم انا دماغى كده وانا شايف انى صح وصح جدا كمان
تعليقات
إرسال تعليق