![]() |
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الفصل 14 من عذاب خادمتي الصعديه
الكاتبه صباح عبدلله
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات
بسم الله الرحمن الرحيم
بعد أن غادر كلا من ياسين وياسمين عيادة الطبيبة نورهان اراددت نورهان أن يظل ياسين وياسمين في منزلها لكن كبرياء ياسين لم يسمح له بذلك ولأن يسير ياسين هو وياسمين على الطريق تردف ياسمين قائلة بتعب. خلاص يأبيه مش بقيت قادرة امشي خطوة تاني
ينظر ياسين إلى ياسمين وهو يقول بينما ينظر يمين ويسار طيب اقعد هنا شوية لحد ماروح اجيب لك ميه واجي
ياسمين بتعب. ماشي
ثم يذهب ياسين بتجاه سوبر ماركت وعندما يصل يرد قائلاً. لو سمحت ممكن جزازة ميه
صاحب سوبر ماركت. جزازة الميه بخمسة جنيه ياستاذ
ياسين بحزن انا مش معايا فلوس والله دلوقتي
لو سمحت هات بس كوباية معايا مراتي وهي حامل وعطشانه
الراجل بغضب. امشي من هنا ياض انت انا مش فاتح جمعية خيرية هنا
يقول ذلك وهو يلكم ياسين في صدره بيدي بينما نظر ياسين إلى ذلك الراجل وحزن بشدة على هذا الحالة التي وصل إليها وبعد أن كان الجميع يجلس تحت قدميه الان لا يقدر ان يحضر كوب ماء من أجل أن يروي عطش زوجته يخرج ياسين إلى ياسمين وهو يقول بانكسار. انا اسف ياياسمين بس الراجل صاحب المحل مش راضي يداني ميه
تشعر ياسمين بحزن ياسين تردف قائله. عادي اني مش عطشانها كنت بسي عاوزه اغسل وشي
ينظر إليها ياسين وهو يعلم أنها تكذاب من أجل لا تحراج مشاعره وهو يقول. متأكده انك مش عاوزه تشربي
ترد ياسمين قائلة ايوا يأبى مش عاوزه نشرب
ياسين طيب هانعمل اي دلوقتي مش هاينفع نفضل في الشارع كدا
ــــــــــــــــــــــــــ
في الغلا
تجلس مايسه وهي شارده الذهن ويجلس بجوارها ياسر يردف ياسر قائلا بغضب عجبك اللي ابنك عملوا ده ياهانم
ترد مايسه وهي تنظر الي ياسر بشرود. اهدي بس ياياسر وشوف انا هاعمل اي في اللي ماتاتسمه دي بقا انا مايسه هانم حتية خادمه تسرق ابني مني اصبر بس وشوف انا هاعمل اي فيها
ياسر بتسأل. نوي تعملي اي
مايسه بشر. هقولك هاعمل اي. ؟
ياسر بدهشه. انتي بتقولي اي يامايسه انتي اتجننتي ده ممكن يقتلوا ياسين
تنظر اليه مايسه وهي وقول بخبث. وانا مش هاسمح ان ده يحصل
ثم تقول بصوت عالي. جهاد انتي يازفت
تاتي جهاد وهي تقول. نعم ياهانم
مايسه هاتي لي ؟
جهاد. حاضر ياهانم بس مش فاكره هو فين بظبط هادور علي واجيبوا لحضرتك
مايسه. طيب روحي بس ماتغيبيش علشان محتاج ضروري
جهاد. امرك ياهانم
وتذهب جهاد من اجل ان تحضر ماقالت عليه مايسه
ياسر بقلق. انتي متاكده من اللي اتتي هاتعملي ده يامايسه
مايسه بشر. ايوا متاكده واصبر وشوف ازاي هايرجع ياسين لينا ويسيب البنت دي
(والله انا حاسه ان مايسه ناويه على مصيبة)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في الشركة عند اسلام
يجلس اسلام على كرسي المكتب وهو يفكر في ماحدث مع ياسين وفجأة يترق احدهم باب المكتب يردف اسلام بشرود. قائلا ادخل
تدخل كيان وهي تقول صباح الخير يافندم في واحد اسمه الاستاذ ماجدي وطلب مني ابلغ حضرتك ان في اجتماع مجلس الاداره اليوم الساعه 2 بعد الظهر
لكن كان اسلام لا يسمع شيء تنظر اليه كيان بطرف عين وهي تقول هو حضرتك سمعت انا بقول اي يافندم
ينظر اليها اسلام بينما ينعدل فى مقعده وهو يقول
معلش يانسه قولي اللي قولتي تاتي
كيان بضيق. نعم ياخويا هو انا لسه هقول كل اللي قولتوا ده
ينظر اليه اسلام بتحذير وهو يقول ببرود
بتقولي حاجه يانسه
كيان كنت بقول يارب صبرني
اسلام بصوت عالي. نعم
كيان بخوف. كنت بقول لحضرتك يافندم ان الاستاذ ماجدي اتصال وطلب مني ابلغ حضرتك ان في اجتماع مجلس الاداره اليوم الساعه 2 بعد الظهر
ثم تجلس علي اقرب مقعد اليها بينما اخذت كوب اليماء من امام اسلام وتشرب منه وتقول وهي تلهث بشدة كما لو كانت فى حرب 6اكتوبر بس تبعت
ينظر اليها اسلام بينما يكتم ضحكة بالغصب وهو يقول واي اللي تعبك ياختي
كيان باتعب حقيقي اصلا انا عندي الصدر ولم بتكلم كتر او بسرعة بتعب وكمان البخاخها بتاعتي خالصت وانا ماعرفش
اسلام بقلق. طيب اهدي وقولي لي اسم البخاخها اي وانا ابعت حد يجيبها لكي
كيان وهي تحاول ان لا شكرا لحضرتك انا هاجيبها
وتقف من اجل الرحيل لكن يحدث ما لم يتوقع احد حدوته تقع كيان فوق الارض مخشي عليها وقطعت النفاس يقوم اسلام من علي الكرسي وهو يقول بفزع
كيان
ودون تفكير يحمل كيان ويركض بها امام جميع الموظفين ثم يضعها داخل السيارة ويجلس هو علي مقعد السائق ويذهب بها الي اقرب مستشفى وبعد وقت ليسه بكثير كانت كيان في غرفة العنايه ووضع اليها.الطبيب جهاز التنفوس وكان يقف اسلام خارج الغرفة وهو لا يفهم لماذا هو يشعر بالخوف والقلق هكذا علي هذة الفتاة ذات لسان سلط وفجأة يخرج الطبيب وهو بيقول. انا كام مره حذرتك ياستاذ ان الانسه كيان لازم ماتتعرضش لا اي ضغوط إذا كان في العمل او فى الكلام
ينظر اسلام الي الطبيب بستغراب وهو لا يفهم شيء بينما اتي صوت من خلفه قائلا انا اسف يادكتور بس مش عارف ده حصل ازاي
ينظر اسلام الي صاحب الصوت وهو يقول بدهشه
ماجد انت بتعمل اي اي هنا
يرد الشخص الذي يدع ماجد قائلا بدهشه هو ايضا
اسلام انت اللي بتعمل ايه هنا
يرد الطبيب قائلا الأستاذ اسلام اللي انقذ الأنسه كيان وجبها على المستشفى ياستاذ ماجد
يذهب ماجد وهو يقول بجد شكرا اوي ياصاحبي انت ماتعرفش كيان بتكون اي بنسبه لي
اسلام بذهول ليه هي بتكون اي بنسبه لك
ماجد دون مقدمه كيان بتكون بنت عمي وان شاء الله يوم الخميس اللي جاي هاتكون خاطبتي
ينزل الكلام على اذن اسلام مثل الصاعقة وهو لا يفهم لماذا تضيق هكذا ولا يفهم لماذا حزن قلبه عندما سمع ماقال له صديقه يردف قائلا بنبرة حزينه
الف مبروك ياصاحبي ربنا يتم عليكي بخير
ثم ينظر الي كيان ويذهب دون ان يسمع رد صديقه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند ياسمين وياسين
يقف كلا من ياسمين وياسين امام محل ذهب يردف ياسين بحزن انا بوعدك ياسمين ان اول ماشتغل وربنا يكرمني هارجع لكي الحلق مره تاني
ياسمين ربنا يكرمك يابيه خد الفلوس دي وخليهم معك يابيه وشوف حته نبيت فيها مش هينفع نفضل في الشارع اكده
ياخذ ياسين المال من ياسمين وهو يقول طيب انا عاوز اقولك حاجه لاول وبعدين نروح مع بعض ونشوف مكان نقعت في
ياسمين خير يابيه
ياسين اول حاجه لم تتكلمي معايا بلاش كلمة يابيه دي ثاني حاجه انا عاوز اردك علي ذمتي مره تانيه لحد مارجعك لاهلك وبعدين اعمل لكي اللي انتي عاوزه
ياسمين بدهشه. انت تقول اي
ياسين. اسمعي ياسين وافهمي انا عاوز اقولك اي انا عاوز اردك علي ذمتي علشان اول حاجه انتي حامل دلوقتي والناس مش هاتسيبك فى حالك ثاني حاجه انا وانتي ماينفعش نفضل مع بعض تحت سقف واحد واحنا مطلقين وانا عاوزك ياسمين صدقني انا هاتغير علشانك صديقني مستحيل اعمل لكي حاجه رجاء ادني فرصه واحد بس فرصه واحد بس ياياسمين؟
في رايكم ياسين يستحق فرصه تانيه
هارجع ياسمين على ذمة ياسين لو حبيتوا لو مش حبيتوا هقتل 😈ياسين ونخلص منوا ومن قرفوا😏
تبعوني
تكملة الرواية من هنا 👇👇👇
القصه جميله جدا وشيقة ياريت بقية الحلقات
ردحذف