![]() |
وامتلكتها عيون الصقر
الفصل. الثاني. عشر
بقلم اميره على
بصوا انا عارفه انكم زعلانين مني عشان التاخير بس معلش. . بس والله العظيم كان عصب عنى. كل سنه وانتو طيبين وعيد سعيد عليكوا
وقفنا الفصل. اللى فات. لما ادم. اعترف. قدام الكل. انو بيحب. بنت. وبعدين. ملك. طلعت. قدامه. والكل. عرف انها. هي. البنت دي
ادم:موافقه. تكملى. حياتك معايا
ملك: انتا عاوز. تتجوزني لى
ادم:لانك اول واحده. تدخل قلبي. لانك. اول. بنت. اتعلق. بيها. كده. لان. ببساطه. انا. بحبك
ملك بدموع:وانا كمان. بحبك
تفاچأ ادم. بجواب. ملك. فهو لم يتوقع. ان تكون. هي ايضا. تحبه. وهو الذي. فكر انها. لا تحبه وانه. هو فقط. من يحبها
ادم. دون. تفكير. قام. بأحتضان. ملك. امام. الجميع.
ادم:بجد
تفاجأت. ملك. بعناق ادم. لها. ولكنها. شعفت. وبادلته. العناق. كان فريد. يشاهدهم. وهو فى قمه. سعادته. فها هو اطمأن. على حفيدته. ولكن. ظل. الشئ الخفي الموجود. فى وصيته
كانت. شمس ومريم. سعيدين. جدا. لادم. وملك
فاق ادم. وملك. من فيضان. مشاعرهم. على صوت. امجد
امجد. :احممممم. احممم
احمر. وجه ملك. من الخجل. بعد ان لاحظت. ان الجميع. ينظر اليهم
امسك. ادم بيد ملك وذهب فى اتجاه. فريد
ادم:جدي ده لو سمحت. ليا. اقولك ي جدي
فريد:اكيد ي بني
ادم:انا بطلب منك ايد. ملك
فريد:انا عن نفسي. معنديش مانع. بس نشوف رأى صاحبه الشأن
نظر كلا من فريد. وادم. الى ملك. التى اصتبغ وجهها باللون الاحمر.
ادم:ها. اى رئيك. موافقه
هزت. ملك. رأسها. علامه على الموافقه.
فريد:الف مبروك. ي حبيبي مبروك. يا لوكه
ملك بكسوف:الله يبارك فيك يا جدو
اتو. شمس ومريم واحتضنوا. ملك. وباركوا. لها. واحتضن كلا من ماجد. وامجد. وحسام. ادم. وهنئوه. ايضا.
اتت سعاد لملك واحتضنتها
سعاد:الف مبروك ي حبيبتي
ملك:الله يبارك فيكى ي طنط
سعاد :لا طنط اي بقي قوليلى. يا ماما
ملك بدموع:حاضر. يا ماما
ادم:لا انا بغير
سعاد:هاتغير مني ولا اي
ادم. وهو ينظر لملك:اغير من الهوا
احمر وجه ملك من الخجل.
اتي حمزه ومعه. اسيل.
حمزه:الف مبروك يا ادم بيه. مبروك يا انسه
ادم وملك:الله يبارك فيك
اسيل:مبروك
ملك:مرسي
انتهي الحفل سريعا.
وغادر الجميع ولكن تبقي فريد وملك وشمس
جلس ادم. مع فريد لكي يحددوا. معاد. الخطوبه
جلست ملك. ومريم وشمس. مع بعض
صعد ماجد. لغرفته. وجلس امجد. مع حسام
عند. ادم. وفريد فى المكتب
ادم:اى رئيك يا جدي نعمل الخطوبه يوم الخميس
فريد:يبني يوم الخميس. بعد بكره
ادم:وفيها اي
فريد:مش هانلحق نجهز حاجه
ادم:متشلش هم حاجه خالص انا. هاظبط كل حاجه المهم انك توافق
فريد بأستسلام:اللى تشوفه
ادم:تمام. انا هجهز كل حاجه.
فريد:بس الخطوبه. هاتبقي عندي فى الفيلا
ادم:مفيش مشكله. زي ماتحب
عند البنات
مريم وهي تغمز لملك:بس طلعتي مش سهله يا ملك
ملك:قصدك اي
مريم:قضدي انك جننتي الواد. مش ده ادم. اللى كلنا نعرفه ابدا
ملك:لا ابدا انتى فاهمه. غلط
شمس:فاهمه. غلط. بقي كده. ده انتى اول مره تخبي عني حاجه
ملك:مكنش في حاجه اقولهالك
شمس:ماشي. لينا قعده. بعدين
عند ماجد فى اوضته.
كان يجلس ماجد ويتذكر مقابلته. مع صوفيا فى فرنسا
فلاش باك
انتهي ماجد. من عمله. وخرج لكي يتمشي قليلا. وقابل في طريقه. صوفيا الفتاه التى كان يواعدها
صوفيا. وهي تحتضنه:اشتقت لك كثيرا. عزيزي
ماجد. وهو يبعدها عنه:مرحبا بك صوفيا
صوفيا:ماذا الم تشتق الى
ماجد:صوفيا. لقد انتهينا. واخبرتك من قبل انى لا احبك
صوفيا:ولكني احبك كثيرا عزيزي ونظرت. اليه في عينيه
لم يدري. ماجد. لماذا عندما. نظر في عينيها. لم يراها. هي بل رأي. الفتاه. التى قابلها. في المكتب. (شمس). فعيون شمس بلون الشيكولاتا. فاق. ماجد. من سرحانه فى شمس. على يد صوفيا
صوفيا:ما بك عزيزي
ماجد:لا شي. عن اذنك انا يجب ان اذهب
صوفيا: لا ارجوك لا تذهب وتتركني
ولكن ماجد تركها وذهب
بااااك
ماجد:مش عارف لي. بتيجي على بالي. كتير. ولما شوفتك النهارده. كنتي زي القمر. واللون الاسود كان جميل. جدا عليكي. بس انا مش هاينفع. اتعلق بيكي. انا مش هاينفع احب واحده تانيه غير شذي. انا. وعدت شذي انى عمري ما هفكر في غيرها. يارب ريح قلبي
نام ماجد. وهو يتمني ان يلاقي شذي لكي يريح قلبه
فى الاسفل
خرج كلا من ادم وفريد. وبلغوا الجميع. بمعاد الخطوبه. اطلقت. سعاد. الزغاريط. فرحا بأبنها. الوحيد. وبارك الجميع لادم. وملك.
اتفقت كلا من. مريم وشمس وملك. ان ينزلوا غدا للتسوق لاجل الخطوبه.
استأذن ادم من فريد ان يحكي مع ملك. على انفراد. لمده خمس دقائق. وافق. فريد
ذهب ادم. وملك الى الحديقه.
ادم:انا مبسوط جدا النهارده.وانتى مبسوطه؟؟؟؟
هزت ملك رأسها دون رد.
ادم:ملك انا عاوز. اعرف عنك كل حاجه. واتا كمان هحكيلك. كل حاجه عني
ملك:عاوز تعرف اى
ادم:كل حاجه.
ملك:انا ملك يوسف السباعي. عندي20 سنه. معنديش اصدقاء غير. شمس والدي اتوفي. وانا عمري خمس سنين. والدتي اتجوزت بعدها بسنتين. ومن وقتها. وانا معرفش عنها. اى حاجه.
لاحظ ادم نبره الحزن. الذي فى صوتها. حين اتت على ذكر والدتها.
ادم:انا ي ستي ادم الدمنهوري. عندي29 سنه. والدي اتوفي. وانا فى الجامعه. ومن وقتها. واتا مستلم الشغل. مكانه. وبحبك
احمر وجه ملك اثر كلمته. الاخيره.
ملك بخجل:عن اذنك. جدو عاوني
ادم:اهربي براحتك. كلها كام يوم ومش هاتبعدي عني
تركته. ملك. وذهبت
ادم:يارب هون
عند ملك. ذهبت ملك الى حيث جدها
ملك:مش يلا يا جدو
فريد:يلا ي حبيبتي
سلم فريد وملك وشمس على الجميع. وغادر.و
صعد ادم وامجد. وسعاد. الى غرفهم. ليناموا. بعد هذا اليوم
ذهب حسام الى منزله.
جلست مريم. فى الحديقه وتتذكر كيف تجاهلها. حسام اليوم. وعزمت على معرفه الشئ الذي يخفيه حسام عنها.
اوصل كلا من فريد وملك. شمس الى منزلها. واتجهوا. الى الفيلا.
في فيلا السباعي.
وصلت السياره وترجل كلا من فريد وملك. منها. وذهبوا للداخل.
فريد:عاوزه. حاجه. ي حبيبتي. انا هاطلع انام.
ملك:مرسي ي جدو
فريد:تصبحي على خير
ملك:وانتا من اهل الخير
صعد فريد الى غرفته وتبعته. ملك. ودخلت غرفتها. وذهبت الى حمامها. اخدت. شاور. وابدلت. ملابسها لملابس بيتيه مريحه. وجلست على فراشها.
ملك:ياتري موافقتي على ادم صح ولا غلط. انا مش عارفه. بس اللى انا اعرفه. انى. بحبه. وهو كمان بيحبني.
نامت. ملك وهي تفكر فى مستقبلها. مع ادم.
فى الصباح. استيقظ الجميع. ليبدأو يوم جديد
اتصلت. ملك. بمريم. وشمس واتفقوا. ان يتقابلوا. فى المول.
اتجه. ادم وامجد. وماجد. الى الشركه.
اتفق ادم مع مهندس الديكور لكي يجهز فيلا السباعي. لحفل الخطوبه
تقابل الفتيات. فى المول. وظلوا. يلفوا. على المحلات. لكي ينتقوا. الفساتين. لحفل الخطوبه.
شمس:ي ملك حرام عليكي تعبتينا. كل اللف ده. ومفيش حاجه عجباكي
ملك:اعمل اى مفيش حاجه داخله. مزاجي
مريم:واي هو مزاج سعدتك
ملك:عاوزه. فستان كده. يشدني من اول. مره اشوفه.
شمس:ما هو لو كان في وقت كنا. صممنا. فستان. بس مفيش وقت خالص
ملك:طب يلا خلينا. نشوف باقي المحلات
مريم:امري لله يلا
اتجهوا الفتيات. وذهبوا لباقي المحلات. واخيرا عجب ملك. فستان. بسيط باللون. الذهبي. ضيق لغايه الوسط ويتسع من الاسفل. بحزام. من الوسط باللون الاسود. واشترت اايضا حجاب يليق به. وحذاء والاكسسوارات
اشترت. مريم ايضا فستان. باللون الاحمر.
وشمس فستان باللون. البنفسجي.
وذهبوا اللي الكافتيريا
شمس:اه ي رجلي. حرام عليكي ي ملك تعبتينا. معاكي
ملك:خلاص بقي ي شمس. ها تشربوا اي
مريم:لا نشرب اي. انا لازم ارجع البيت دلوقتى. ورايا حاجات كتيره اوى
ملك:طب يلا عشان اوصلك.
مريم:يلا
خرجوا الفتيات من المول. وركبوا سياره ملك. اوصلت. ملك. مريم اولا الى القصر. واتفقوا ان تأتي مريم لفيلا السباعي باكرا لكي تساعد ملك فى تجهيز نفسها. هي وشمس. وبعدها اوصلت شمس الى منزلها. وذهبت. هي الى المنزل
انقضي اليوم سريعا. وجاء يوم الخطوبه.
في فيلا السباعي.
اجتمعوا الفتيات. واتت الفتاه من البيوتي سنتر لكي تجهز ملك
الفتاه :بسم الله ما شاء الله حضرتك. مش محتاجاني فى حاجه. حضرتك زي القمر
ملك:مرسي جدا ليكي
الفتاه:انا مش بجامل انا بقول الحقيقه. انتى فعلا جميله مت غير ميك اب. يعنى يدوب احطلك. كحل. وملمع. بس
ملك:تمام.
فى المساء. انتهت. الفتاه. من تجهيز ملك. فلم تضع لها الكثير من الميك اب. ولفت لها الحجاب بطريقه. جميله. فكانت ملك. ملكه. متوجه على عرشها. بعد ان وضعت لها الفتاه تاج صغير فوق رأسها.
انتهت كلا من مريم وشمس من تجهيز نفسهم ايضا. وكانوا. قمه فى الجمال.
عند ادم.
انتهي ادم. من ارتداء ملابسه.
وصفف شعره. ورش عطره. فكان خاطف للانفاس. نزل ادم للاسفل وكان الجميع فى انتظاره. صعد الجميع للسيارات. واتجهوا لفيلا السباعي.
وصلت السيارات الى الفيلا. ونزل الجميع. وذهبوا. للداخل
صعد فريد للاعلى لكي ينزل بملك.
طرق فريد الباب
فأذنت له ملك بالدخول.
فريد:بسم الله ما شاء الله اي الجمال ده. لا انا كده هاغير رأي.
ملك:مرسي ي جدو
قبل فريد ملك من رأسها :ربنا يسعدك ي حبيبتي يارب
وضعت ملك يدها فى يد جدها. ونزلت معه للاسفل.وخلفها. كلا من شمس ومريم.
فى الاسفل
كان ادم يقف على احر من الجمر ينتظر ملك. وفجأة. رأها. وهي تهبط. مع جدها.
وصل فريد الى ادم. كان ادم سرحان فى ملك.
فريد:اى روحت فين
فاق ادم :موجود اهو
سلم فريد يد ملك. لادم. فأخذها ادم وذهب الى المكان المخصص لهم.
ادم:طالعه زي القمر
ملك:شكرا
ادم:انا مجهزلك مفجأة يارب تعجبك
ملك:مفجأة اى
ادم:ما هو انا لو قولتها دلوقتى مش هاتبقي مفجأة
ملك:عشان خاطري
ادم:اصبري شويه وهاتعرفي
ملك:حاضر
استوووووب
توقعاتكم اي
اى المفجأة اللى ادم مجهزها لملك
حسام هايقول لمريم على سبب بعده عنها.
ماجد ممكن يحب واحده تانيه غير شذي
كل ده ها نعرفه فى الحلقات القادمه. من
وامتلكتها عيون الصقر.
ميرو
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️💙💙💙💙💙💙💙
تعليقات
إرسال تعليق