أخر الاخبار

وامتلكتها عيون الصقر الفصل الثاني والتالت بقلم اميره على

 وامتلكتها عيون الصقر

الفصل الثاني والتالت

بقلم اميره على

في شركه السباعي

فى مكتب فريد جد ملك

يجلس فريد على كرسي مكتبه وهو مهموم. فهو اكتشف انه لديه القلب.ونسبه نجاح العمليه. تكاد تكون معدومه.هو لا يخشي الموت فكل ما يخشاه هو ان يترك حفيدته ملك وحيده يخرج فريد من سرحانه على صوت ترك على باب مكتبه 

فربد:ادخل 

يدخل حازم السكرتير

حازم :فريد بيه الدعوه دي جت لحضرتك

فريد وهو يأخذها منه:منين الدعوه دي

حازم:دي من شركه الدمنهوري

فريد وهو يقرأها:طب روح انتا 

حازم وهو يخرج :تحت امرك 

فريد:دي حفله عشان توقيع العقود. ومكتوب ان مسموح بحضور العائلات ايضا. والله فكره على الاقل ملك. تتعرف على الوسط ده 


في الجامعه عند ملك 

بعد انتهاء المحاضره. تتجه الفتيات للخارج. ويذهبوا للكافتيريا. 

ملك وهي تجلس:هوووف الدكتور ده رخم اوى

شمس:معاكي حق بيتكلم كتير اوى

ملك :بقولك تيجى نخرج فى اى حته

شمس:والمحاضره الجايه

ملك وهى تسحبها:يلا مش مهم 

تتجه ملك لسيارتها. وتركب فى مقعد السائق وتجلس جمبها. شمس 

شمس:ها هانروح فين 

ملك :اى حته نضيع الزهق ده 

شمس:طيب ي ختي

تقود ملك سيارتها وتخرج من الجامعه 

فى شركه. الدمهنورى. 

عند ادم 

كان يجلس ادم على مكتبه ويفكر. فى البنت اللى خطفت قلبه. من خمس سنوات. 

فلاش باك

يقود ادم سيارته وهو يتكلم فى التليفون 

ادم :خلاص يا حسام انا جى اه. اوبا اقفل يا حسام عشان انا خبط حد

يغلق ادم الهاتف وينزل من السياره لكى يري الشخص الذي خبطه فينظر لها ويجدها فتاه ترتدي زي مدرسي وتربط شعرها على شكل ضفيرتين

ادم : انتي كويس

البنت وهي تنظر له :مش تفتح يا استاذ

ادم وهو ينظر لها فهو انسحر بجمالها. ولون عينها مع الشمس:هاااااا

البنت:انتا يا استاذ 

ادم بعد ان فاق:مش تفتحي يا شاطره وانتى ماشيه 

البنت بعصبيه:اى شاطره دي انتى شايفنى عيله 

ادم ببرود:ايوه عيله انتى عمرك مايزدش عن عشر سنين

البنت بعصبيه:انتا اصلا متستاهلش اني ارد عليك

وتركته وذهبت ولكن ادم لم ينسي. لون عينيها ابدا

باك

ادم بتنهيده:يااااا يا تري ممكن اشوفك تانى

عند ملك عادت ملك للفيلا فى المساء   

ملك وهي تدخل الفيلا:مساء الخير يا جدو

فريد:مساء النور يا قلب جدو

ملك:اتعشيت ولا لسه

فريد:وانا اقدر اكل من غيرك

ملك وهى تذهب فى اتجاه المطبخ:طب ثوانى والاكل يجهز

فريد بتذكر :سيبك من الاكل دلوقتى وتعالى عاوزك

ملك وهى تعود وتجلس بجانبه:خير يا جدو

فريد بهدوؤ: فى حفله عاملها رجل اعمال. وعزمني عليها. وانتى لازم تحضريها معايا

ملك : لى لازم احضره

فريد : من غير لى

ملك:بس

فريد مقاطعا:مفيش بس انا قولت هاتروحي يعنى هاتروحي

ملك:طب المعاد امتا

فريد:بكره بليل

ملك:بس انا اتفقت مع شمس نخرج بكره

فريد:خلاص قولى لشمس تيجى معانا

ملك:ماشي عن اذنك هاجهز العشا

فريد:ماشي

عند ادم عاد ادم الى القصر 

ادم وهو يدخل من الباب الداخلى:ماما  ماما

سعاد وهى تخرج من المطبخ:ايوه ي حبيبي. حمدالله على السلامه

ادم وهو يقبل رأسها:الله يسلمك

سعاد:غير هدومك عقبال ما احضرلك العشا

ادم: ماشي يا ست الكل

صعد ادم للاعلى ودلف الى غرفته. وبدل ملابسه. واتوضي. وادي فرضه. ونزل الى الاسفل

فى الاسفل. جهزت سعاد العشا. ووضعته على السفره

ادم وهى يدلف الى غرفه السفره

ادم:الله ريحه. الاكل تجننن تسلم ايدك

سعاد:بالهنا والشفا

ادم وهو يجلس:ماما عاوزك فى موضوع

سعاد وهي تجلس ايضا:خير ي حبيبى

ادم:بكره فى حفله فى الشركه. بمناسبه توقيع العقد مع الشركه الفرنسيه وعاوزك تحضريها

سعاد:بس انتا عارفه انا مبحبش جو الحفلات ده

ادم:عشان خاطرى يا ست الكل

سعاد باستسلام:حاضر. بس انا كمان ليا عندك طلب. ونفسي انك توافق عليه

ادم:كده يبقي الموضوع فيه عروسه جديده

سعاد بسرعه:اسمعنى بس دي بنت جميله جدا واخلاقها عاليه. ومن عيله محترمه

ادم:ي ست الكل. انا قولتلك انى مش بفكر فى الموضوع ده دلوقتى. ولما ابقي عاوز اتجوز هاقولك 

سعاد:ماشي يا ادم براحتك

ادم وهو ينهض:طب تصبحي على خير بقي

سعاد :وانتا من اهله ي حبيبى

صعد ادم الى الاعلى ودلف الى غرفته. وذهب الى فراشه وجلس عليه. 

ادم:اقولك اى يا ماما. اقولك ان قلبي مشغول بواحده معرفش عنها اى حاجه ولا حتى اسمها

تنهد ادم. وذهب. فى سبات عميق


تواقعاتكم. اى للى جاي

وامتلكتها عيون الصقر

ميرو


الفصل. الثالث

بفكركم. مواعيد النشر كل يوم بعد الفطار. وان شاء الله هحاول اخلى الفصل طويل  اسيبكم مع الروايه بقي

في صباح يوم جديد

يستيقظ ادم على صوت المنبه. فينهض ويدلف الى الحمام وياخذ شاور ويتوضئ. ويخرج. ويدخل الى غرفه الملابس. ويختار. بدله من اللون الرمادي. وقميص. ابيض. من دون جرافيت فهو يكرها بشده ويحس انها تخنقه

يلبس ادم ملابسه ويؤدي فرضه. وينزل الى الاسفل. 

فى الاسفل. تجلس سعاد. وتتكلم فى الهاتف. مع اخيها

سعاد:يعنى مش ناوي ترجع بقى 

اخيها:خلاص هانت كلها كام يوم وانزل. 

سعاد:ماشي. والولاد هاينزلوا معاك ولا لا

اخيها:لا هاينزلوا. لان انا نويت. انى استقر فى مصر ديما

سعاد:طب الحمد لله

اخيها:انا هاقفل بقى عشان ورايا شغل. ابقى سلميلى على ادم

سعاد:يوصل. مع السلامه 

تغلق سعاد هاتفها وتنظر للاعلى. لترى ادم وهو يهبط من على الدرج

ادم:صباح الخير

سعاد:صباح النور 

ادم:كنتي بتكلمي مين

سعاد:ده خالك. بيقول انو هاينزل بعد كام يوم هو وولاده وناوي يستقر هنا

ادم:ماشي. عن اذنك بقي عشان لازم اروح الشركه بسرعه

سعاد:ماشي ي حبيبي

ادم:ماما متنسيش الحفله النهارده الساعه8

سعاد:حاضر

ذهب. ادم للخارج. وصعد الى سيارته. وخلفه الحرس. وذهب الى شركته 


فى فيلا. السباعي

فى غرفه ملك 

غرفه هادئه. توحي بان من يعيش فيها. شخص حساس للغايه. فهى ذات الوان هادئه 

تريح النفس. وفى وسط الفراش تنام. ملك. وشعرها الحريري. ينفرد. بجانبها ويعطيها. مظهر جذاب كلوحه ابدع الراسم فى رسمها 

تستيقظ ملك من نومها. وتنهض من فراشها. وتدلف الى الحمتم تاخذ شاور وتتوضي وتخرج. وتلبس ملابس مكونه. من. فستان. باللون. الزهري. وحجاب. مزيج بين اللون الزهري واللون الابيض. وحذاء بكعب باللون الاسود. فكانت قمه فى الاناقه والجمال. وتؤدي ملك فرضها. وتهبط الى الاسفل. 

هبطت ملك الى الاسفل. وهي تنادي جدها

ملك بصياح:جدو يا جدو

الخادمه:الباشا خرج بدري النهارده. وبيقول لحضرتك. انو هايبعت لحضرتك السواق الساعه 8 عشان الحفله

ملك:ماشي

ذهبت الخادمه. وبعدها. ذهبت ملك. الى الجامعه.

فى شركه الدمنهورى

امام مدخل الشركه. يخرج ادم من سيارته. ويدلف للداخل. تحت نظرات الموظفين. منهم نظرات الاحترام. من الرجال. فهو. يعتبر. من احسن مديري المديرين فهو يحترم الموظفين ويقدرهم. ونظرات اعجاب من الفتيات. فادم. وسيم للغايه 

يدلف ادم لمكتبه. ويطلب السكرتيره 

السكرتيره :اوامرك يا فندم

ادم:حسام جه ولا لسه. يا مي

مي:حسام بيه راح يشوف القاعه اللى هايتعمل فيها الحفله

ادم:طب روحي انتى وخليهم يجبولى قهوه

مي وهى تغادر المكتب:حاضر يا فندم


فى مكان اخر. فى فرنسا 

فى فيلا. اخو سعاد. عاصم

يجلس عاصم مع اولاده. 

(امجد. ابن عاصم الكبير عنده 29 اى من عمر ادم. رجل اعمال يعمل مع والده. ويعتبر من اكبر رجال الاعمال رغم صغر سنه. يعشق ادم. وهو الصديق الثالث. لادم وحسام. كان بيحب. بنت بس توفت فى حادث سير. ومن وقتها وهو رافض الارتباط. وسيم جدا )

(ماجد الابن الاوسط. لعاصم 26 سنه. يعمل مع والده. واخيه. ولكنه لا يحب العمل.  ويحب مغازله الفتيات كثيرا. وله علاقات. كثيره. ولكنه. لم يحب ولا مره. وينتظر من تخطف قلبه)

(مريم. ابنه عاصم الصغري 20 سنه. فى كليه طب. جميله جدا. عيونها. خضراء. وبشرتها بيضاء  وشعرها. اسود. فحمي يصل لمنتصف ظهرها. تعشق حسام. من صغرها. ولكنها لم تخبره من قبل )

زوجه عاصم متوفيه. من عشر سنوات 

عاصم :انا قررت اننا هاننزل مصر

امجد:والشغل

عاصم :هاصفى كل شغلنا هنا

ماجد:ايوه بقى الواحد زهق من البنات الى هنا نفسه يجرب بنات مصر

امجد بانزعاج:هو ده اللى يهمك. يا اخي حرام

ماجد وهو يقاطعه:خلاص انا هاسكت بدل المرشح بتاع كل يوم

عاصم وهو ينظر لمريم:وانتى رئيك اى

مريم:عادي يا بابا مش مهم

عاصم:خلاص جهزوا نفسكم كام يوم وهاننزل مصر


فى جامعه القاهره

فى الكافتيريا عند ملك

كانت تجلس ملك مع شمس وتحكي لها عن الحفله 

ملك:بس ي ستي ها هتيجى معايا ولا لأ

شمس:مش عارفه والله يا ملك 

ملك:خلاص بقي تعالى عشان مبقاش لوحدي

شمس:ماشي 

ملك:هاعدي عليكى فى البيت الساعه8 ماشي

شمس:اوك 

عند ادم فى الشركه. 

انتهى ادم من عمله. وذهب الى المنزل لكي يبدل ملابسه ويذهب الى الحفله. وارتدي. بدله بلون عينيه. السوداء. وارتدي قميص اسود. فكان. قمه فى الوسامه. مع لحيته الخفيفه فكان يخطف الانظار 

نزل ادم الى الاسفل. وصعد الى سيارته. واتجه الى القاعه المقام بها الحفل

عند ملك عادت الى الفيلا وصعدت الى الاعلى. وقامت بتبديل ملابسها. وارتدت. فستان. باللون. الاحمر. وعليه. ورود بيضاء صغيره وارتدت. حجاب باللون الابيض. وحذاء باللون الفضي بكعب عالى. وحطت كحل. وملمع شفاه. فكانت. جميله جدا. نزلت ملك للاسفل. وخرجت من الفيلا لقت السواق منتظرها. صعدت السياره. وامرت السائق ان يتجه الى منزل شمس

بعد نصف ساعه

فى القاعه. كان يقف ادم مع رجال الاعمال. فجاء. نظره على باب القاعه فأذا به. يري. من خطفت قلبه. وهى تدلف للداخل. لم يعلم ادم. اهو يحلم بها. كما كان يحلم. طوال الخمس سنوات الماضيه. ولكن لو كان هذا حلم. فلا اريد الاستيقاظ منه ابدا فاق ادم من شروده على يد حسام التى وضعت على كتفه

حسام: اى مالك بلمت كده

ادم: حسام انتا شايف اللى انا شايفه

حسام: شايف اى

ادم: بص كده ناحيه الباب

حسام وهو ينظر: فين. اه قصدك على البنتين. اللى دخلوا دول

ادم :ايوه انتا شايف. اللى لابسه فستان احمر دى

حسام: ايوه مالها

ادم: دي الحوريه 

حسام: حوريه اي. اه قصدك. البنت اللى انتا شوفتها من خمس سنين

ادم: ايوه هي. انا مش مصدق انى شوفتها. قدامى

حسام: بس انتا متاكد ان هى ما يمكن واحده شبها

ادم بنفي: لا انا متاكد. هى انا عمري ما انسي لون عنيها ابدا. انتا متعرفش هي جايه مع مين

حسام: لا 

ادم: طب عن اذنك بقي عشان انا لازم اعرف كل حاجه عنها. مش هسيبها تضيع مني تانى ابدا. 

ذهب ادم الي المكان الواقفه فيه ملك. ونادي عليها. 

ادم:يا انسه لو سمحتى

ملك:افندم

ادم:ممكن اعرف اسم حضرتك اى 

ملك:لى 

ادم:هو انتى مش فكرانى

ملك:لا مش فكراك. هو احنا اتقابلنا قبل كده

ادم:ايوه اتقابلنا من خمس سنين. وانا كنت هخبطك بالعربيه

ملك وهي تتذكر:اه هو انتا الشخص الرخم

ادم:رخم. ايوه انا

ملك:طيب وحضرتك عاوز تعرف اسمي لى

فريد وهو ياتي باتجاههم

فريد:ملك ملك انتى روحتي فين

ادم:م ل ك. ملك

ملك:انا هنا يا جدو 

فريد وهو ينظر لادم: الف مبروك يا ادم بيه 

ادم:الله يبارك فيك يا فريد بيه. مش تعرفنا

فريد:اه دي ملك حفيدتي. 

ادم وهو يمد يده لملك:اتشرفنا انسه ملك

ملك:سوري بس مش بسلم على رجاله

ادم باعجاب:ولا يهم حضرتك 

ملك:جدو بعد اذنك هاشوف شمس فين

فريد:اتفضلي يا بنتى

ذهبت ملك وتركت ادم مع فريد 

ادم وهو ينظر لفريد:فريد بيه انا عاوز حضرتك فى موضوع مهم جدا جدت

توقعاتكم اى يا تري ادم عاوز فريد في اى

واى مصير كلا من شمس. وحسام وامجد. ومريم 

تفاعل بقي بارت. اكتر من الف كلمه. اهو 

وامتلكتها عيون الصقر

ميرو

تكملة الرواية من هنا 👇👇👇

من هنا

بداية الروايه من هنا 👇👇👇

من هنا


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close