القائمة الرئيسية

الصفحات



سكريبت كامل

 هو إنتِ حلوة كده بجد ولا فلتر 


بصيت على الرسالة كنت مترددة ارد ولا لا لقيته بعت رسالة تاني 

- هو أنا أعرفك طيب شكلك مش غريب عليا 

شوفت الرساله ولكن مردتش،دخلت على الاكونت بتاعه وشوفت صورته، عرفت أنه معايا في الكلية من صورة، تجاهلت الرساله للمرة الثانية،قفلت الفون ونمت تاني يوم قومت صليت وقرأت الوِرد اليومي،روحت الكلية وقابلة مريم صديقتي وزي العادة كل ما تشوفني 

- لسه مفكرتيش في الموضوع يا نور 

- ‏انا مش شايفه أن الموضوع غلط يا مريم وبعد إذنك متدخليش 

- ‏مش هزعل منك ومش هسيبك غير لما تقتنعي أن صورك اللي بتنزلية دي حرام 

- ‏حرام لي ما الناس كلها بتشوفني عادي 

- ‏بس الناس دي لما تشوفك على الفيس غير متعرفيش إنتِ بيدققُ فيها إزاي صدقيني أنا عايزه مصلحتك 

روحنا الكافية وطلبنا قهوة 

- شايف البنت دي يا عامر 

- ‏قصدق مريم ولا نور 

- ‏مريم بنوتة ملتزمة لكن نور مش كويسة 

- ‏عامر بس أنا عمري ما سمعت عنها حاجة وحشة وبنوته محترمة وكيوت في نفسها 

- ‏خرجت فوني وفتحت الاكونت بتاعها إلي كان عبارة عن صور ليها 

- ‏معقول دي نور، مش يمكن يكون شغلها على السوشيل مبديا عارضة 

- ‏وحتى لو انا اعرف بنات بيعرضوا لكن مش بيظهروا وشهم 

- ‏عامر ملناش دعوة بيها ويلا علشان عندنا محاضرة 


كنت سامعه كلامهم لأني كنت قريبه منهم فتحت الاكونت بتاعي وركزت على صورتي إللي بقت متاحه لاي حد يتفرج عليها، قررت إني امسحها لأنها حاجة شخصية ومينفعش اي حد يشوفها،رجعت البيت غيرت هدومي وفتحت سوشيل جالي اشعار برسالة، دخلت عليها ولقيت بنوته باعته ليا صور وكان محتوى الرسالة إن في حد عامل اكونت فيك ومنزل صوري، بعد شوية لقيتها باعتها اللينك الخاص بالصفحة دخلت عليها ولقيته لسه اكونت جديد واول صورة متشيرة كانت من يومين، اخدت صورة للأكونت وطلبت من البنات تعمل إبلاغ للأكونت ده،رنيت على مريم وعرفتها ولكن ردها كان هادي جدًا وقالت 

- ليه بقيتي خايفه دلوقتي ما إنتِ كنتِ منزلها عندك، بس متقلقيش هساعدك علشان نقفل الاكونت 

- ‏صدقيني انا ندمت عرفت إن صوري خاصة بيا لوحدي مينفعش اشاركها 

- ‏متقلقيش أن شاء الله هنقفل الاكونت 

- ‏نور يارب يا مريم يتقفل 

قفلت معاها ودخلت كلمة الاكونت الفيك وعرفت إنها بنت ومعجبة بطريقة لبسي، وكان متفهمه شعوري ومسحت الصورة، كلمت مريم وعرفتها إن الصورة إتمسحت وأنها بنوته اللي كانت منزلها ووعدتها اني مش هنزل صوري تاني 

روحت الكلية تاني يوم وقابلة مريم 

- عاملة اي يا مريم 

- ‏بخير طول ما إنتِ بخير 

- ‏يارب دايما بخير 

- ‏عندي ليكِ خبر حلو 

- ‏نور اي هو ؟

- ‏مريم إبن خالي متقدم ليا 

- ‏نور فرحتلك والله ربنا يتمملك على خير يارب 

- ‏يارب يا نور، إتفقنا أننا مش هنعمل خطوبة، هتكون بين العائلتين بس، بس طبعًا إنتِ هتكوني موجودة 

- نور اول واحده هكون عندك يا مريوم يا قلبي 

حضرنا المحاضرة وكل واحد رجع بيته، عرفت منها أن قراية الفاتحة هتكون بكرة في بيتها، نزلت جبت فستان علشان اكون مميزة، جهزت اللبس ونمت تاني يوم قومت بدري علشان اروح لها واكون معاها طول اليوم ، الصايغ جه البيت واختارت الدهب، وكانت مرات خالها بتلبسها الدهب وخطيبها بيبتسم ليها ونظراته كلها حب وكأنه فاز بجائزة، دخلت اوضتها لأني مش بحب التجمع الكتير لقيت شاب فتح الباب 

- أنا آسف مكنتش اعرف ان في حد هنا بعد إذنك 

- ‏اكيد كنت عايز حاجه اتفضل وانا خارجه 

روحت عند مريم وقعدت جنبها شوية وإستاذنتها إني امشي، ولكن رفضت إني اروح لوحدي وقالت، ممكن يا محمد توصلها، بصيت على الشاب اللي كانت موجه ليه الكلام ولقيته نفس الشاب اللي قابلته من شوية وقولت 

- مش مستاهلة أنا هروح لوحدي لسه الساعه ٧ 

قال بدون تفكير

- مريم معاها حق لازم حد يوصلك مينفعش تروحي لوحدك 

نزلنا وركبنا عربيته وكان معانا أخته الصغيرة بعد نص ساعة وصلنا البيت

- شكرا جزيلا 

- ‏الشكر لله 

دخلت البيت وانا كلي كسوف كلمت مريم وعرفتها إني وصلت 

بعد مرور شهر 

- مريم مش ناوية تتخطبي 

- ‏نور أنتِ عايزه تخلصي مني 

- ‏مريم في واحد وقع في حبك 

- ‏متأكده أنه أنا أنا حد بيحبني 

- ‏اه في بس إنتِ موافقه ولا اي 

- ‏هو أنا أعرف هو مين علشان اوافق ولا لا 

- ‏مريم يعني يتقدم ولو في قبول توافقي 

- ‏ماشي بس هو مين 

- ‏مريم خليها مفاجأة 

- ‏خلاص مش موافقه 

- ‏جايين بالليل 

- ‏نور ده اي الاستعجال ده 

- ‏مريم متخافيش هو عرف والدك بس مستني موافقتك ييجي ولا لا 

- ‏يعني بابا عارف وانا معرفش 

- ‏اه اهلك عارفين 

طلعت برة كان بابا قاعد بيقراء في المصحف وماما في المطبخ 

- يعني انتوا إتفقتوا اني اتخطب وانا اخر من يعلم 

- ‏هو شخص كويس وانا عارف مصلحتك واكيد مش هترفضي

- ‏وانت جايب التأكيد ده منين 

- ‏لانه كويس وميترفضش 

- ‏والله 

- ‏اه وجهزي نفسك علشان جاي بعد المغرب 

- ‏بجد 

- ‏اه بجد 

دخلت اوضتي تاني ونمت 

الساعه ٦ لقيت مريم بتصحيني إستغربت أنها موجودة لأنها بترفض تيجي عندي دايما 

- في عروسه بتكون نايمه وعريسها برة 

- ‏نور عريس اي وانتِ بتعملي اي هنا 

- ‏مريم عارفه انك مستغربة بس انا اخت العريس 

- ‏نور نعم 

- ‏اه الواد شكله حبك ومش ناوي يسيبك 

- ‏نور مين اللي بيحبني هو أنا اعرفه 

- ‏اه يا نور محمد اللي وصلك يوم خطوبتي 

- ‏نعم 

- ‏مش وقت إستغراب دلوقتي يلا قومي علشان لازم تخرجي 

- ‏نور حاضر لبست فستان وخمار ابيض وخرجت وانا معايا العصير دخلت وانا مكسوفه وباصه في الأرض وزعت العصير على الضيوف وقعدت جنب بابا كانوا بيتفقوا وانا مش مركزة في كلامهم، بابا قال تقدروا تدخلوا البلكونه وتتعرفوا على بعض، خرجت وهوا ورايا، 

- ‏فرحان جدا انك بقيتي ملتزمة اكتر ومش بتشاركي صورك 

- ‏كنت بعرض شغل مش اكتر بس لغيت الاتفاق 

- ‏محمد عندك اسأله 

- ‏عندك كام سنه، حافظ القران بتصلي 

- ‏عندي ٢٧، خاتم القران والحمد لله بصلي وإنتِ 

- ‏بصلي ولكن مش خاتمه 

- ‏هساعدك تختمية بأذن الله 

انتهت المقابلة ومشيوا 

بعد يومين رديت على بابا واني موافقه 

كنت أعلم أن الاختيار الاجمل هو  ان يضعك الله من نصيبي

نورا محمد 

متنسوش المتابعه على الاكونت فضلا

تعليقات

التنقل السريع
    close