القائمة الرئيسية

الصفحات

الأخبار[LastPost]

في_بيتنا_عروسه الجزء_السابع_والثامن والتاسع

 


في_بيتنا_عروسه

الجزء_السابع_والثامن والتاسع


صباح نامت علي الكنبه برة زي القتيل من كتر التعب طلع النهار والشمس جات علي عنيها صاحاها بصت في الساعه لقتها لسه سته واللي في البيت بيصحوا كلهم تمنيه بيفطروا كلهم سوا وينزلوا اشغلهم .. صباح قامت وقفت مسكت وسطها وقالت اااه وسطي هيموتني بس الحمد لله انها جات علي قد كده دخلت اتسحبت  لقت علام نايم وغسلت وشها واتوضت وصلت ونزلت الدار لقتهم نايمين عجنت فطير وعيش وخبزتهم وطلعت اكلت الطير والبهايم وكنست البيت كله وحضرت خضار الغدا ولمت الغسيل وطبقته وغسلت المواعين كلها وعدي الساعتين وكانت صباح مخلصه كل حاجه وزي الفل وصحيت ام علام وصحت احسان بنتها قومي قومي يااحسان طول الليل ترفصي وتشخري متناميش جمبي تاني احسان قالت يوووه يااما كل يوم نفس الاسطوانه دي .. طب يلا قومي انا طالعه اصحي الهانم صباح  عشان تشتغل في البيت واعكنن عليها عيشتها وطلعت من الاوضه لقت صباح محضرة الفطور وبتبصلها وتقولها انتي صحيتي ياحجه صباح الخير 😊 ام علام نزل عليها سهم الله وفتحت بوقها من الصدمه وقالتلها هااا 😲 قالت صباح صحي عمه احسان علي ما اجبلك المايه اصبلك تتوضي ..😊 الحاجه ام علام قالت هااا😲😲 ودخلت عند احسان قالتلها اصحي ياللي تنشكي شوفي الحقي تعالي 😱 صحت وطلعت مع امها شافت وليمه فطار مليانه اشكال والوان 😊 صباح طلعت قالت صباح الخير ياعمه احسان انا عملتلك فطير بلقشطه زي مابتحبيه وفلافل سخنه للحجه والعجه اللي بيحبها مجدي والبيض المدحرج اللي بيحبه عم ابراهيم 😊 وعلام بيحب المربي علي القشطه انا هطلع اصحيه علي متجهزوا 😊الحجه واحسان في صوت واحد قالوا هااااااا😲😲 .. طلعت وسابتهم لقت علام نايم قربت منه جت تصحيه وافتكرت اللي حصل منه خافت وقالت ربنا يستر هصحيه واللي يحصل يحصل ولا بلاش احسن يزعقلي بس ازاي بلاش ده لازم يصحي يفطر امه هتقول كده وكل ده وهي وقفه ادامه بتفكر وبتبصله فاجاءة صحي و قالها هتفضلي وقفه كده تبصيلي كتير قالت له اصل ماما الحجه عوزاك تفطر قاله طب غوري حضري الحمام قالت له جاهز قالها طب وهدومي قالتله جاهز والجزمه متلمعه 😊 قالها طب غوري من وشي بقي في اصطباحتك دي وقام دخل الحمام وقعد يفكر ياتري انا ظلمتها فعلا طب ازاي هكون ظالمها وهي ....

صباح نزلت تشوف الجماعه لقيتهم بيتجمعوا علشان القطار دخلت تعمل الشاي والحجه واحسان قعدين مبلمين من الصدمه ومش لقيين كلام يقولوه والحجه منبهرة من شطارت صباح وسرعتها وكل حاجه بتعملها حلوة نزل علام ونزلوا الرجاله ومراتاتهم وقعدوا ع الفطار مجدي قال الله اومال فين مراتك يا علام فين العروسه علام بص لامه راحت مبرقاله ففهم من بصتها انها عوزاه يمثل ادام اخواته ان مفيش حاجه راح منادي عليها يا صباح يا صبااح ردت عليه وقالت نعم ياسي علام اؤمرني 😊 راح كل واحد من اخواته باصص لمراته بمعني شوفي واتعلمي 😏 ومراتاتهم بصوا لبعض والغل هيطق من عنيهم . صباح جات وقالت لعلام نعم عاوزني قالها اقعدي علشان تاكلي قالت له حاضر هجيب الشاي واجي وجابت الشاي ودخلت قعدت جمب جوزها وابتدوا ياكلوا مجدي قال الله دي عجه وشكلها وريحتها تهبل وابتدا ياكل امه قالت دي عمايل ايد صباح العروسه ☺ وكلهم بياكلوا ومبسوطين و ابراهيم قال تسلم ايدك يا صباح نفسك في الاكل جميل انا اول مرة اكل فطير حلو كده زي الكتاب مقال وعلام من جواه فرحان بكلام اخواته وشهادتهم ليها ومجدي قال مشاء الله فعلا كل حاجه بتعمليها حلوة يا  عروسه تسلم ايدك 😁 طبعا سلايفها هيولعوا نار 😡 وقاموا طلعوا فوق و........

علام خلص اكل وطلع فوق وقعد يفكر في صباح ومش عارف هو حاسس بايه جواه حته صغيرة بتقوله سامحها والباقي عوزه ينتقم منها ويكرهاا .. قال لنفسه استحاله اسامحها دي وحده طعنتني في شرفي واي حد مكاني كان قاتلها انا بكرهها ومش هسيبها الا اما اشفي غليلي وقام نده عليها طلعت جري وقالتله نعم ياسي علام بتنده قالها ادخلي عوزك دخلت قام مسكها من ايدها ولواها ورا ضهرها وقالها مفكرة اللي بتعمليه ده هينسيني اللي حصل يا زبالة انتي خدامه واللي بتعمليه ده اقل واجب تعمله خدامه للناس اللي ستروها في بيتهم واحد غيري كان دفنك حيه وهيبقي راجل قالتله طب سيب ايدي هتنكسر قالها انتي بتحسي اصلا  ومسك هدومها قطعها وصباح بصتله بخوف وقالتله عاوز ايه قالها نكمل عاوز حقي ولا انا هفضل متجوزك شفقه كده انا لازم استفاد منك واظن دي حاجه انتي متعوده عليها وهجم عليها يفترسها وهي لا حول لها ولا قوة مقدرتش تتكلم علشان ميضربهاش تاني بس هو لاحظ وهي معاه انها ملهاش اي خبره ولا عارفه حاجه بس نفض الفكرة من دماغه وكمل عذاب فيها ..و

الحلقه الثامنه 

#في بيتا عروسه

ام علام واحسان قاعدين بعد ما كله راح يشوف هيعمل ايه واحسان قالت انا بصراحه يااما احترت في البت دي .دي مش مخليانا ننطق معاها بحرف وماشيه زي الكتاب مقال ولا حتي اشتكت هنعمل معاها ايه🤭 قالت الام مش هنعمل معاها حاجه .. ردت احسان معقول هنسيبها كده 🤔 

اه هنسبها ومحدش ليه دعوة بيها وانا هحروح لامها اراضيها بكلمتين علي اللي حصل يوم الصباحيه .. دي مهما كان امها وحرام تتحرم منها بس لما اخوكي الاول ينسي اللي حصل ده ويسامحها هو كمان دي شكلها بنت غلبانه ملهاش في حاجه .. احسان قالت غلبانه ايه يا اما بس طب وشرفها 🙄 ردت الام قالت وانا اعرف بقي انا اللي حسيته قولته البت دي غلبانه وحرام اللي بيحصل فيها ده😑 

عند سلايف صباح هدي ياهدي هنعمل ايه 😦 هدي ردت قالت مش عارفه انا هتجنن من البت دي دي كلت دماغ حماتك وعمه احسان خالص .. طب هنعمل ايه فكري معايا قالتلها احنا نوقع بينهم..قلتلها طيب ازاي قالتلها انا هكب زيت علي السلم وانتي هتنزلي وتوقعي . قالتلها نعم يااختي😳 قالتلها متخافيش انا هكب الزيت بعد ماتنزلي وانتي اعملي نفسك وقعتي وصوتي وهما عارفين اننا لا بنمسح سلالم ولا بنضف بيوت قالتلها اه اشكريني بقي لولا الدكتور اخو صحبتي اللي خليته جه كشف علينا وقالهم ميتحركوش من السرير كان زمانا طالع عين ابونا ف المخروبه ده ..قالت طيب هنفذ الخطه دي امتي ..قالتلها لما الاقي الوقت مناسب هقولك 👍 

عند صباح علام نايم وهي جمبه صاحيه بتفكر في اللي حصلها واللي لسه هيحصل وهتعمل ايه في النصيبه دي وقالت لازم اقول لحد يساعدني بس حد مين انا خايفه لاتفضح وساعتها والله علام يقتلني بدم بارد..فضلت تفكر هتعمل ايه غلبها النوم وفردت جسمها وكانت هتنام لقت علام اتقلب وهو نايم جمبها وحط ايده عليها وحضنها وهو نايم عنيها براءت😳 وقالت ايه ده بقي انا مقولتلوش احضني اهو ولا قربتله يعني مليش دعوة 😔 وهو كمان اللي قالي متحركيش من هنا طب لو صحي لقي نفسه حاضني اكيد هيزعل ويشتمني انا حتي حضن جوزي بقيت محرومه منه فضلت تفكر وتندب حظها لغاية مانامت وهي في حضن علام وعلام صحي من النوم لقي صباح في حضنه ورايحه في النوم شال ايده من عليها وزقها في كتفها وقالها اصحي قامت مفزوعه وقالتله والله انا مليش ذنب انت اللي حضنتني 😢 قالها وانتي مصدقتي بصت في الارض وسكتت قالها قومي يلا غوري من هنا قالت له حاضر ونزلت شافت اللي وراها فضلت تشتغل في البيت وخلصت وطلعت ملقتش علام قالت الحمدلله بس ياتري راح فين دي الحجه منبهه عليه ميخرجش عشان الناس متقولش حاجه غير بعد اسبوع الفرح مايعدي شويه لقت الباب بيتفتح وعلام داخل راحت قايمه وعوزة تنزل قالها رايحه فين قالت له هنزل اقعد مع الحجه قالها امي نايمه شويه واحسان عند خالتي هتنزلي لمين بقي قالت له انا خايفه منك انت قولتلي متقعديش معايا قالها انا مش ناقص وجع دماغ اترزعي هنا راحت قاعده مكانها هو قعد وطلع سجارة قعد يشربها لقاها بتكح راح مزود نفخ في وشها اكتر بيعاندها وقالها قومي قلعيني الجزمه قالت له حاضر وقلعته الجزمه وشالتها مكانها قالها غوري بقي البسيلي حاجه حلوة كده و تعالي  وشخط فيها دخلت غيرت ولبست قميص جميل وسرحت شعرها وحط ميكب خفيف وكانت قمر وجميله بجد دخلت عليه اول ما شافها عنيه برقت من جمالها ونزل رجله من علي الكرسي ومبقاش عارف يتكلم حتي الشتيمه معرفش يشتمها 😊 كانت قمر فعلا الكحل مزين عنيها وشعرها طويل مفرود علي ضهرها  علام ساكت وباصص لها وهي وقفه ادامه متحركتش مستنيه اومره علام اتغاظ من جمالها ووشه اتغير وافتكر اللي حصل وانها لو مكنتش عملت كده كان زمانه متهني معاها وبيتمتع بجوازه منها قام وقف وقالها ايه اللي انتي حطاه في وشك ده عمله زي البليتشوا وشكلك يقرف قالها غوري امسحي القرف ده وهي ساكته ومكسور بخاطرها دخلت مسحت وشها وقعدت تعيط وهو سابها وطلع فوق السطوح قعد يشرب في سجاير ويفكر يعمل ايه ويسامحها ولا يطلقها ويخلص منها بس هو بيحبها بس كرامته بتوجعه ومش قادر ينسي صباح شافت تلفون علام علي الكرسي هي مش معانا تلفون عشان دي رغبه علام جالها فكرة تكلم صافيه صاحبتها وتخليها تيجي تزورها طلعت ورقه كانت كاتبه فيها ارقام اصحابها واهلها واتصلت بصافيه وعنيها علي الباب احسن علام يرجع ويشوفها ويطين عيشتها جرس الفون بيرن ردت صافيه الو مين صباح قالت انا صباح ياصافيه بصي اسمعيني اناعوزاكي قالت صافيه ايه ياعروسه المفاجأة دي عامله ايه قلتلها صباح مش وقته تعالي عوزاكي بسرعه قالتلها حاضر جايه وقفلت صباح ومسحت الرقم من تلفون علام وراحت قلعت القميص ولمت شعرها ولبست عبايه بيتي ونزلت تقعد تحت علشان لما صافيه تيجي لقت ام علام صحيت وخرجت لقت صباح قعده قالتلها انتي قعده كده ليه يا بت قالتلها اصل سي علام في السطوح وانا عارفه انك هتصحي علشان تصلي العصر قولت انزل اعملك الشاي 😊 قالتلها طيب يختي انا هصلي علي متعمليه وقالت وهي ماشيه بنات اخر زمن 😏 صباح دخلت تعمل الشاي جرس الباب  رن خرجت حماتها من الحمام فتحت لقت صافيه قالتلها ازيك يا خالتي عامله ايه قالتلها ازيك يابت يا صافيه وامك عمله ايه تبقي تقوليلها تيجي تقعد معايا شويه قالتها حاضر يا خالتي😊 اومال فين العروسه قالتلها جوة ادخليلها علي مااصلي قالتلها ماشي ودخلت لصباح صباح اول ما شافتها اترمت في حضنها وعيطت صافيه اتخضت عليها وقالتلها في ايه مالك قالتلها انا في مصيبه يا صافيه قالتلها مصيبه ايه كفي الله الشر 😳 مالك احكيلي انا اختك مش صحبتك احنا من ساعت مااتولدنا مسبناش بعض وكبرنا سوا وحتي فصلنا كان واحد علشان اسمنا بحرف الصاد زي بعض انا اقرب ليكي  من اي حد قولي يا حبيبتي فيكي ايه قالتلها انا في مصيبه يا صافيه انا مطلعتش بنت علام مخدش شرفي يا صافيه و بتتكلم وهي بتعيط ومش وخده بالها من اللي بيسمع بره وعرف كل حاجة بتتقال 🤦‍♀️

يتبع؟؟؟؟

مين سمع وعرف وصباح هتعمل ايه

لايك وعشرة كومنتات


في_بيتنا_عروسه

الجزء_التاسع


صباح وصافيه بيتكلموا سوا وصباح بتحكيلها عن اللي حصل من يوم دخلتها لغاية دلوقت وصافيه مش مصدقه ولا مستوعبه اللي حصل وفيه بره عيون بتراقبهم وبتسمع بيقولوا ايه وهي هدي سلفتها وطلعت تجري راحت علي سناء قالتلها تعالي بسرعه عندي ليكي خبر بمليون جنيه 😁 قلتلها ايه ياتري خير قالتلها انا سمعت صباح بتكلم صاحبتها وبتقولها انها مش بنت وان علام مخدش شرفها وانها عايشه خدامه بلقمتها وبس عشان متتفضحش 😱

ردت سناء وقالت يانهار اسود مش معقول انتي متاكده قالتلها اه والله متاكده انتي مش شايفه اللي بيحصل من يوم الدخله كل حاجه غلط في غلط ومحدش يعمل كده ويكون طبيعي ابدا البت دي ممسوك عليها ذلة ...شوف البت يااختي وميبنش عليها ابدا السهتانه دي طب وهنعمل ايه اقولك انا نعمل ايه احنا نقول لاهلها اللي بيحصل فيجوا ياخدوها وتتفضح ونخلص منها 

لا لا ياغبيه احنا نعمل زي ما بيعملوا معاها ونزلها احنا كمان وتخدمنا العمر كله 😂 

اه ياهدي يا اروبه عندك حق🤭 انا بتعب اوي من تنضيف شقتي والغسيل اينعم احنا اترحمنا من الشغل تحت في الدار بس مترحمناش من الشغل هنا في بيوتنا .. قالتلها ايوا كده برافوا عليكي بداءتي تفهمي 😇 

من بكره هنبدا الشغل ونهددها ونستغلها 😁

عند صباح وصافيه صافيه مرضهاش ابدا اللي حصل لصباح ومشيت بعد ما وعدتها ان ده سر بينهم وانها هتفكرلها في حل وانها هتجيلها تاني.. صباح طلعت بعد ما صافيه مشيت وهي ع السلم لقيت سناء وهدي واقفين ع السلم وحاطين ايدهم في جمبهم .. قالتلهم صباح مساء الخير قالولها مساء الخير والعسل يا عروسه وبيضحكوا ضحكه كلها خبث ومكر 🙄صباح استغربت وقالتلهم عن اذنكم اعدي راحوا ماسكينها وشادينها جوة شقه هدي وقعدوها علي اقرب كرسي صباح اتخضت قالتلهم فيه ايه 😳 قالولها ماتخافيش يا عروسه احنا عوزينك في كل خير احنا طيبين ومحترمين وميطلعش مننا العيبه احنا عوزينك في حاجه مهمه اوي قالت صباح ايه هي 🤔ردت هدي احنا عوزينك كل يوم بعد متخلصي شغل البيت هتيجي هنا عندي شويه وعند سناء شويه قالت صباح ليه هو فيه حاجه قالولها هتعملي شغل البيت بدالنا قالتلهم صباح طيب ماما الحجه عارفه ☹️ردت هدي لا طبعا الموضوع ده هيكون سر بينا احنا التلاته .. 

صباح قالت طيب و ايه اللي هيجبرني علي كده اصلا انا اه ممكن اعملكم من عنيه بس مش مجبورة ده علشان بحبكم ومساعده ليكم كمان .. هدي قالتلها لا ياحبيبتي ده غصب عنك واللي متعرفهوش اننا سمعنا كلامك مع صافيه كله وعرفنا كل حاجه ولو مساعدتيناش مش هيحصلك طيب 😡 صباح قعدت تعيط وتلطم علي وشها وتخبط علي رجليها وقالت ينهارك اسود يا صباح انتي اللي فضحتي نفسك يا صباح😭 يارتني مفتحت بوقي ولا كنت قولت لصافيه حاجه ياريتها ماكانت جات اصلا 😭 ابوس ايدكم متقولوش لحد علام هيقتلني لو عرف 😭 

الاتنين ضحكوا وقالولها ما احنا لو عوزين نفضحك ما كنا رحنا قولنا لابوكي وللناس كلها مش لعلام 😏 صباح قالت اللي عوزينه هعمله انا تحت امركم بس السر ده يفضل سر ابوس ايدكم.. قالولها تمام اتفقنا تخلصي شغل البيت تحت وتطلعي هنا عندي شويه وعندها شويه فاهمه 😡 قالتلهم صباح اه فاهمه فاهمه وطلعت تجري علي فوق مفتورة من العياط وهي دخله الشقه قبلت علام نازل من السطوح لقاها بتعيط افتكر ان امه بتقوم معاها بلواجب زي ما اتفقوا وبتزلها قال في سره احسن تستاهلي 😡 ودخل قعد ع السرير ونده عليها تقلعه جات وهي بتعيط قلعته راح زاققها برجله وقالها افرضي سحنتك دي انا مش ناقص نكدك وقرفك وعلي الله اشوفك بتعيطي تاني ..😡

قالت له حاضر 😭 

قالها طب تعالي بقي فرفشيني زي ماكنتي بتعملي مع زباينك يا بوحه هاهاها وضحك بستهزاء قالت له يعني اعمل ايه قالها متعمليش انا اللي هعمل وهجم عليها زي كل مرة بطريقه وحشيه ومؤلمه بدون احساس بيها وبعد ما خلص اداها ضهرة ونام وهي لبست هدومها وقعدت تفكر في سناءوهدي وتعيط وتقول هعمل ايه يا ربي هعمل ايه وغلابها النوم ونامت ..

صحيت الصبح نزلت زي كل يوم غسيل البيت كله وتنشير وترويق وكنس ومسح وكله وخلصت الفطار والغدا كمان وطلعت علي شقه هدي خلصتها كلها وهدي حاطه رجل علي رجل وبتؤمر فيها وبعد ما خلصت راحت شقه سناء وعملت نفس اللي عملته كله وبعد ما خلصت طلعت علي فوق علام مساكها ضربها علقه سخنه بلقلام والرجول وقطع شعرها كل ده علشان نده عليها تحضرله الحمام وهي اتاخرت عند سناء


بعد ما ضربها نزل تحت قعدت تعيط وتقول لا الموت اهون من كده الموت اهون من كده انا مش عوزة اعيش خلاص اللي يحصل يحصل 😭 انا عملت ايه لكل ده انا كده زي علام ما قال هموت بلبطيء بس انا مش قادرة استحمل لازم اموت واخلص وفاجاءة الباب خبط قامت فتحت لقيت صافيه اترمت في حضنها كأن عيل صغير كان تايهه من امه ولقيته ..

صافيه خدتها ودخلت وقعدت تهدي فيها لغاية ماهديت وحكيت لها اللي حصل من سناء وهدي .. وقالتلها انا عوزة اموت يا صافيه ساعديني اموت 😭 ردت صافيه قالت بس ياعبيطه انتي كويسه وزي الفل مش شويه دم لا طلعوا ولا نزلوا هما اللي هيبينوا معدن البنت و احنا كلنا عارفين انتي مين وتربيتك ازاي وعلام ده انا كرهته اوي ازاي يعمل فيكي كده ده كان ابسط حاجه ياخدك يوديكي للدكتور ويعرف فيه ايه . ده زي مايكون ماصدق علشان يزلك قالتلها صباح والعمل يا صافيه؟

متسبنيش ابوس ايدك قالتلها حاضر مش هسيبك ولو في اخر نفس في عمري لازم اساعدك ياحببتي .. احنا لازم نروح لدكتور . ردت صباح وقالت طب هخرج ازاي قالتلها هنخرج حتي لو من وراهم انا هرسملك خطه نخرج بيها بس اسمعي خدي ده تليفون صغير حطيه جوه صدرك معمول صامت وفيه خط جديد ورصيد كمان عشان نتكلم ونتفق قالتلها حاضر يا صافيه ربنا يخليكي ليا يا رب 😔 وصافيه مشيت وسابت صباح قعده تفكر......


والي القاء في الجزء الاخير


عوزة تفاعل كبيييييير اوي عشان انزل بلجزء الأخير لايك َعشر كومنتات

يتبع

الفصل العاشر والأخير هنا 👇👇👇


من هناااااا


تعليقات

CLOSE ADS
CLOSE ADS
close