expr:class='data:blog.languageDirection' expr:data-id='data:blog.blogId'>

حماتي عقربه البارت_الخامس والسادس



 حماتي عقربه 

البارت_الخامس والسادس


بعد م ابتدت هند ف التدريب علي الشغل خلص اليوم وعمر بيتابعها ومسبهاش ثانيه 

مينا : جرا اي ي سي رميو مالك حته بت زي دي تتوهك كدا 

عمر: بعصبيه 

جرا اي انتا ي مينا مالها هند بتكلم عليها لي كدا اصلا والله مش زنبها انها فقيره رغم فقرها الا انها انضف مليون مره من كل الا اعرفهم وحدا مكانها كانت عملت اي حاجة غلط ولا حتي خدت حقها من جوزها وحماتها لكن دي انسانه نضيفه حتي حقها فوضت امرها لربنا فيه 

مينا: خلاص ي عم مقصدش ازعلك متتحمقش اووي كدا 

عمر: مينا هتخلي بالك منها ولا اخدها وامشي

مينا : ي عم انا مبكرهاش بس متنفعكش ي عمر انتا ناسي انتا بن مين مش معني انك بتصمم تشتغل ف مستشفيات الحكومة وتتكفل بالحالات انك تنسي انتا مين انتا ابوك اكبر جراح ف البلد كلها

عمر : مينا افل الموضوع دا دلوقت انا مش ناقص

مينا: ماشي ي صحبي

انتهي يوم عمل هند 

عمر: هاااا ي هند الشغل حلو عجبك

هند : الحمدلله ي دكتور عمر 

عمر: مش هتبطلي دكتور دي 

هند: بص ي دكتور حضرتك مهما عاملتني كويس هفضل انا هند الغلبانه وحضرتك دكتور عمر الناس مقمات ي دكتور بردو

عمر: لي بتفكري كدا ي هند

هند : مش انا ي دكتور  الا بفكر الناس كلها بتفكر كدا 

_______________________


فوزيه قاعده بتغلي من شكها ف بنتها 

وقررت تتصنت ع بنتها وتعرف بتكلم مين

اتسحبت فوزيه براحة ووقفت ورا باب اوضه نورا 

نورا : هيهيهيهيهيهيهيهيهيهي ي قليل الادب 

المتصل: ...............

نورا : لاء بقي مش هقابلك تاني كفايه عليك كدااا 

المتصل.......................

نورا: هيهيهيهي حالتك صعبه اوووووي

المتصل: ............

نورا: م كفايا بقي اخر مره جوزي عرف وسايبني عند امي 

المتصل: .......   

نورا: لا طبعا مقولتش حاجة لحد

فوزيه لنفسها: ي بنت الكلاب ي فاجره 

ومشيت منغير م تكلم نورا 

اما عند محمد 

محمد : وحشتيني اوي ي هند نفسي اروح اشوفك ربنا يسامحك ي امي انتي الا منعاني منها 

ندي بدلع: محمد😉 

محمد: نعم 

ندي: عاوزا فلوس 

محمد: فلوس اي ي ندي هتجيبي اي خروج ومبنخرجش وانتي لسه عروسه عندك هدوم ومكياجات وكل حاجة عاوزا فلوس لي 

ندي: اصل لازم نروح للدكتور ي محمد واتابع ابني ولا عاوزو يموت زي بن هند 

محمد : خاف اول م فكر انه هيخصر ابنه لتاني مره

محمد : هنروح ي هند هنروح 

ندي : هنننننننننند مين ي محمد اااااااه انتا معايا هنا وقلبك مع ست هند 

محمد: ذله لسان ي ندي 

ندي: اااااه مهو الا ف قلبك طلع ع لسانك 

محمد : مخلاص بقي ي هند هو زن وخلاص 

محمد ف اول م اتجوز ندي كان مبسوط وحاسس نفسه عريس وعايش حياته بعد كدا بدا شعوره بالندم والحصره يكبر 

مر يوم والتاني والتالت واسبوع 

محمد: ماما

فوزيه: اي ي حبيبي 

محمد: اروح بقي اجيب هند حرام ي اما دي مرميه ف مستشفي لوحدها 

فوزيه: تصدق صعبت عليا ااااه ياااااني ع قلبي الطيب دا خلاص روح جيبها وادفعلها مصريف المستشفي بس تخصمها من اكلها وشربها لحد م تسدهم وانا هدورلها ع شغلانه كدا ف وحدا ست هانم اد الدنيا محتاجة حد يغسلها ويكنس ويعملها الاكل هبقي اوديلها هند وتاخد ارشين اهو نستنفع بيها 

محمد: لا بقي كدا حرام حرااااام 

فوزيه : حرمت عليك عشتك ي محمد جراااااااا اي هو انا باجي عليها دي قويه ومبعرفش اخد منها حق ولا باطل 

محمد: هند اخر وحدا يتقال عليها كدا وانتي عارفه 

فوزيه : طب ي حيله امك اهي عندك روحلها 

وبالفعل راح محمد عند هند المستشفي وعرف من التمريض ان هند مشيت من اسبوع 

محمد ادايق اوي وحس انه ضيعها خلاص 

اما هند ف قفلت صفحة محمد وفوزيه من حياتها خالص وقررت تبدا من جديد 

وفضل الوضع كما هو عليه لمده اربع شهور 

هند بقت متمرسه جدا ف شغلها راتبها بتقسمه نصين نص تدفع بيه ايجار اوضه ع السطوح ومواصلاتها والباقي تاكل بيه والنص التاني مقسما ربعين ربع بتشيلو للزمن والربع التاني بدفعه لدار ايتام ع اول الشارع

طبعا لقله الفلوس جدا هند مكانتش بتاكل تقريبا غير وجبه واحده وخست اكتر وتعبها زاد 

عمر كان بيطمن ع هند كل مده لانه دايما كانت بتصده وقالت انها مش من مستواه لحد م عمر طلب منها انه يكلمها كل فتره عشان يطمن عليها 

ف يوم هند كانت ف الشغل و طلبت من مينا تاخد شفتين 

مينا: اوكي ي هند بس دا غلط ع صحتك عمر موصيني عليكي جدا 

هند: متقلقش ي مستر انا كويسه هنسي اي حاجة بالشغل 

مينا: هند انتي عارفه ان شيفت كلو شباب وهتتعرضي لمدايقات 

هند: سيبها ع الله ي مستر 

مينا : تمام ي هند خدي شفتين وهديكي راحة تنامي ساعتين 

هند : كتر الف خيرك ي مستر 

مينا: هند لو محتاجة فلوس انا موجود وممكن اديهملك مش لازم تشتغلي شيفتين 

هند: هو حضرتك فاكر انا بعمل كدا عشان الفلوس 

مينا: اما هتهلكي نفسك لي مع ان مستغرب ازاي 3الاف مش مكفينك لوحدك 

هند: دي فلوس صحاب نصيبهم ي مستر عن ازنك 

مينا استغرب هند جدا وقرر يقول لعمر الا بيخاف ع هند كأنه ابوها 

هند فعلا واصلت الشيفتين حتي منغير راحة وجي التيم الجديد الا كلو ولاد وبدات هند تعاني من مدايقاتهم ونظراتهم ليها 

مصطفي : هند نزلي الاوردر لطربيزه 73 ف الصاله الا تحت 

خدت هند الاوردر ونزلت 

هند : اتفضل ي فندم اوردر حضرتك

هنا تفاجاءت 

ابراهيم 

ابراهيم : ازيك ي هند انتي بتعملي اي هنا

هند : سكتت شويه وقالتلو هقولك بس متقولش لمحمد ولا نورا ولا طبعا حماتي 

ابراهيم : هقولهم ازاي هو انا بشوفهم 

هند: ازاي ي ابراهيم انتا منعت نورا تروح لحماتي ولا اي

ابراهيم : هو انتي ي بنتي مش عايشه معاهم ولا اي 

هند : لا

ابراهيم : نعم بجد 

هند : ايوه

وقصت له هند كل م حدث 

ابراهيم : اعوذ بالله منها حماتي دي وليه عقربه 

هند : بس انتا ازاي متعرفش ي ابراهيم 

ابراهيم: ي بنتي انا خلاص سبت نورا 

هند: طلقتها 

ابراهيم : لا سيبتها بس وخدت البنت معايا 

هند : حرام عليك ي ابراهيم دا مهما كانت امها 

قص عليها ابراهيم ان نورا تتحدث مع الشباب علي النت و علاقتها الرخيصه معهم 

هند : سرحت 

ابراهيم : انا عارف انتي بتفكري ف اي وعندك حق زنب ناس بتخلصه ناس والا عملتو معاكي حماتي وابنها طلع عليهم ف بنتهم 

اطلقي ي هند انتي تستاهلي عيشه احسن من دي 

هنا جاءها رد من الخلف 

اااااااه طبعا ي هند اسمعي بنصيحة الاستاذ الا بقالك ساعه سايبه شغلك وبتحكي معااااااا 

هند : دكتور عمر دا دااا دا ابراهيم 

ابراهيم : هو دا الدكتور الا ساعدك ي هند 

عمر: ماشاء الله كمان لحقتي حكيتيلو عني 

ف الوقت دا كان محمد بيفكر ودموعه كهطول المطر الغذير علي ما فعله ف هند وكيف خسرها للابد ❤❤❤❤❤❤❤❤

البارت خلص ي بنات واتمني البارت يكون عجبكو حبيباتي 


اتفااااااعلو عاوزا التفاعل يزيد شويه 10 كومنت بقي وتااااااااابعو

#حماتي___عقربه ❤🙊

#البارت_السادس 


ابراهيم : ف اي ي دكتور عمر انتا بتكلمها كدا لي

عمر: وانتا مين عشان تسالني اصلا اكلمها زي منا عاوز 

ابراهيم : لي اشترتها عشان تتحكم فيها كدااا

عمر: وانتا ماااااالك 

هنا جيه مينا لما عرف ان صوتهم عالي ودا هيأثر ع سمعه المكان

مينا : عمر اهدي لو سمحت محصلش حاجة

عمر: لا حصل حصل ي مينا البيه واقف عمال يسبل للهانم وهي عاااااااااااادي 

هند بكسره: هي دي فكرتك ي دكتور عمر عني اني اعمل كدا ليك حق منا استاهل ع العموم كتر الف خيرك ي دكتور ع الا عملتو معايا وكفايه لحد كدا 

وراحت غيرت لبس الشغل ولبست هدومها ومشيت 

ومشي وراها ابراهيم 

ابراهيم: هنننند استني ي هند 

هند: نعم ي بشمهندس 

ابراهيم : انا انا اااسف ان كل دا حصل بسببي ي هند بس انتي كنتي وحشاني جدا 

هند بصتله بصدمة 

ابراهيم : قصدي اننا كنا قرايب وزي بعض ضحايا حماتنا العقربه 

هند ضحكت غصب عنها 

ابراهيم : بتوهان ضحكتك حلوه اوي 

هند : ..... 😲😳😳

ابراهيم حط ايدو ورا دماغو من الاحراج وقال ف نفسه : ينهار اسوح اي الا انا بقولو دااا البت هتافش

هند: انا همشي بقي عاوز حاجة ي بشمهندس 

ابراهيم: طب انتي ساكنه فين 

هند: وهو يصح بردو ي بشمهندس وحدا بعيد عن جوزها تقول لراجل ف حكم المطلق ساكنه فين 

ابراهيم : لا لا والله م اقصد ي هند 

هند : عن ازن حضرتك

ومشيت هند 

_______________

عند عمر ف مكتب مينا

مينا: انا متخيلتش انك ف سنك دا هتعمل كدا انتا اي اتهبلت ي عمر بتتخانق مع الراجل عشان هند

عمر: واتخانق مع الدنيا كلها عشانها ي مينا حتي انتا كمان ممكن اتخانق معاك عشانها 

مينا: للدرجادي ي صحبي عاوز تخصرني عشان وحدا 

عمر: وعينه لمعت بالدموع مش اي وحدا ي مينا دي مختلفه دي ميكس طيبه وبراءه وحنيه وجدعنه واحترام حاجة كدا مختلفه 

مينا : مبتحبهاش ي عمر 

عمر: لا بحبهاااا بحبها اووي اووي ي مينا 

مينا وانا بقولك مبتحبهاش انتا متعاطف مع حالتها 

عمر : هو انتا قلبي  ي اخي عشان تحكم بحبها ولا لاء

مينا: لا ي عمر انا مش قلبك انا صحبك الا حافظك وفاهمك اكتر من نفسك والظروف الا مريت بيها مع مرات ابوك هي الا خلتك تحن لهند 

عمر: مينااااااااا السيره دي لو فتحتها تاااااني اعتبر اني معرفكش 

مينا: خايف من المواجهه لي ي عمر 

عمر : اسكت 

مينا : لا مش هسكت الا لما تفوق لنفسك 

عمر ولكم مينا علي وجهه بشده وذهب 

مينا: ودا اكبر دليل انك مش بتحبها ي عمر 

________________________


عند العقربه 

فوزيه: قومي ي ندي اطفي ع الاكل 

ندي: لي وانتي اتشليني 

فوزيه : احترمي نفسك ي بت انا سكتلك كتير 

ندي : مسكتيش من جمال عيوني ي حبيبتي انتي سكتي عشان انا الكارت الا تحرقي بيه هند 

فوزيه : وهند غارت اتلمي بقي بدل م خليكي تحصليها 

ندي : مبقاش الا انتي ي كركوبه الا هتهديديني 

فوزيه : كركوبه ي قليله الربايه وحدفتها بالشبشب 

دوي صرااااخ ف المنزل نزل ع اثره محمد 

محمد : ف اي 

ندي: اااااااااه بطني بطني ي محمد امك عاوزا تسقطني عاوزا تعمل فيا الا عملتو مع هند منك لله لي كدا مش عاوزا تشوفي حفيدك لي 

محمد: بص لامه بزعل وقهره 

ندي: اااه براحة ي محمد شيلني مش قادره امشي

شال محمد ندي ومشي 

فوزيه : ي بنت الكهينه كلت بعقل الواد حلاوه وهي ولا حامل ولا نيله 

ندي : بعياط مصطنع انا خايفه ع ابني ي محمد 

محمد : متخافيش ي ندي 

ندي : بدلع مالك ي محمد بعدت عني لي دحنا لسه عرسان حتي 

محمد : ندي انا مش طايق نفسي سيبني 

ومشي وطلع برا الاوضه 


_________&&&__&_$"__

هند سابت الشغل وعمر بيحاول يوصلها 

وبيتصل بيها مش بترد عليه 

بعد اسبوع كمان عمر حسن انه مخنوق ومحتاج يشوف هند لكن خاف يروحلها لتصدو اكتر 

هند كانت بتروح دايما لدار الايتام وتقعد مع الاطفال

هند وحاضنه طفله عندها سبع سنين ويجلس حولها الايتام بمختلف اعمارهم واشكالهم 

البنت : طنط هند ممكن تحكيلنا حكايه 

هند حاضر ي حبيبتي 

هند: كان ياما كان م يحل الكلام الا بذكر النبي عليه الصلاه والسلام 

رد الاولاد: عليه الصلاه والسلام 

من 14سنه  كان ف راجل فقير اسمه صلاح صلاح حب جارتهم نعمه واتجوزها وهي صغيره عندها 15سنه واول م اتجوزو نعمه حملت ف نونو صغير 

وبعد تسع شهور النونو جيه وسموها هند

من فقر صلاح كان بيخلي نعمه تشتغل ف البيوت عشان يعرفو ياكلو وياكلو بنتهم وسنه ورا التانيه نعمه صحتها قلت وبدات تخس اوي ومحدش بقي يرضي يشغلها عنده 

صلاح ادايق اوي وبقي يحسسها بعجزها وانها خلاص ملهاش لازمة لحد م جي يوم وراحت نعمه المستشفي تكشف عشان تخف وترجع تشتغل وصلاح يبطل يدايقها بس نعمه عرفت انها مريضه سرطان ف المرحله الاخيره كان عندها سرطان دم والدكتور قالها ان قدامها بالكتير سنه

هند بنتها كان عندها ست سنين ساعتها فضلت تحضن فيها وتبوسها وقررت نعمه تعيش بنتها احسن سنه ف حياتها كانو بيهزو ويخرجو يتمشو ويتكلمو كتير

نعمه:مبسوطه ي هند 

هند: اوووي اوووي ي ماما 

نعمه: خليكي فاكره ي بنتي اني بحبك ويعلم ربنا انا حاولت افرحك اد اي عاوزاكي بعد كدا كل م تحسي انك لوحدك افتكري اني معاكي وادعيلي ربنا يغفرلي 

هند: لي ي ماما بتقولي كدا هو انتي هتموتي 

نعمه: كلنا هنموت ي حبيبتي 

هند: لا ي ماما مش تموتي ونبي انا مش عاوزا ابقي لوحدي 

نعمه: وانهارت دموعها وحضنت هند جامد ي هند متصعبيهاش عليا ي بنتي دي حكمه ربنا

هند: لا ي ماما مش تموتي وقامت من حضن امها وبصت للسما  ورفعت ايديها لفوق ياااااااارب مش تموت ماما ماما حلوه ياااااارب انا محدش بيحبني غيرها 

نعمه : ي هند كدا حرام نقول الحمدلله عشان ربنا يحبنا 

هند :  بسرعه الحمدلله الحمدلله ها ي رب بقيت تحبني يعني مش هتاخد ماما مني ثح الا بيحب حد مش بيزعله وانتا لو خدت ماما انا هزعل 

ماما هو ربنا مبيردش عليا لي ياماااا هو مش سامعني 

نعمه : بدموع وقهره لا ي حبيبتي ربنا دايما سامعنا 

هند: امال لي مش بيرد عليا هو ربنا زحلان مني ثح وبيعاقبني وعاوز ياخدك 

ورجعت وقفت تاني وقالت بصوت عالي وهي بصه للسما يارب انا اسفه انا مش هعمل حاجة تزعلك تاني بس متاخدش ماما بقي 

نعمه : وقلبها اتحرق ع بنتها كفايه ي هند بقي حرام عليكي كل دا مفيهوش فايده 

هند: علت صوتها اكتر يااااارب انتا مش مسامحني طب طب خدني انا بدالها وسيبها هنا 

نعمه : بعد الشر عليكي ي حبيبتي انتي لسه صغيره وقدامك كتير اووي 

هند: قعدت ع الارض وقالت يعني مفيش فايده هتموتي وتسيبيني خلاص هبقي لوحدي مليش ام ولا اخت ولا صحاب 

نعمه: لي ي حبيبتي انا هموت وانتي عندك ناس كتير بتحبك

هند : محدش بيحبني غيرك ولو فيه انا مش عاوزا حد غيرك انتي امي وصحابي واخوات وبصوووت عالي وبكاء طفله متمووووووتيش بقي ي ماما 

حضنت نعمه بنتها هند جامد ودا كان اخر حضن يجمعهم وقالتلها  

نعمه : خلاص متزعليش انا مش هموت يلا نامي ي حبيبتي دي لحظه هتتمني عمرك كلو انها ترجع ي بنتي

ونامو 

تاني يوم 

هند : ماما انتي جسمك ساقع لي ماما انتي مش بتردي لي ماااااااماااااا ماما ردي عليا ماما دا مش هزار انا زحلانه منك ماما انتي بتلعبي معايا بس دي لعبه وحشه اوي ماما 

وخرجت من الاوضه ندهت ع صلاح ابوها عشان يشوف امها 

صلاح : ....خرج دول اي كلمه وبعد دقايق جم اهل نعمه بيصوته 

هند: انتو بتصوتو لي خالتي انتي بتصوتي لي هي ماما نايمه لي كتير كدا 

خاله هند: ماما ماتت ي هند راحت عند ربنا 

هند : ماما ماما انتي موتي بجد ولا هما كذابين مامااااااااااااا هما كذابين صح مانا قومي انتي قولتيلي مش هتموتي ماما متبسبنيش لوحدي ي ماااااااااااماااااا قومي ي ماما انتو بتشيلوها لي سيبوها عشان محدش يوجها هي هي عضمها واجعها مش بتستحمل حد يلمسها كدا خالتي محدش يشيلها ماما بتتوجع كدا 

وغسلو نعمه وكفنوها وسابوها ف اوضه لوحدها 

هند دخلت منغير م حد يشوفها 

هند اول م دخلت فضلت تبوس ف وش نعمه جامد وتحضنها اووووي ماما انا زعلانه منك اووووي عشان قولتلي مش هسيبك ي هند وسيبتيني بس انا هبوسك وهحضنك كتييير انا سمعت انهم هياخدوكي ويحطوكي ف الارض لوحدك 

وبعد ساعه فعلا اخدو جثه نعمه وبيدخلوها القبر 

جريت هند ع بابا الاقبر  لاااااا ودوني معااااهااا لا ماما مش بتحب الضلمة انا هونسها وانولها وطلعت كشاف بصي بصي ي خالتي انا اشتريت دا من يومين عشان لما تموت انورلها بيه ماما مش بتحب الضلمة قوليلهم مينزلوهاش مفيش حد تحت هتبقي لوحدها خرجووووووها ي ماااااااامااااااا متسبنيش ي ماااااامااااااا طب دخلوني معاها هنورلها بس والله عشان متخافش 

وفاقد هند لنفسها لتجد الاطفال تبكي بكاء شديد 

ووجدت نفسها تبكي ايضا وكإنه حدث امس 

هند : مسحت دموعها بسرعه 

ااااي ي عيال النكد الا حل فجاءه دا بلاها قصص 😂😂

لتجد الاطفال يأتون لحضنها جميعا


البارت خلص ي حبايبي وكبير اهو اتفاعلو بحق علبتين المناديل الا خلصتهم 😭😭😭😭😭😭😭😭💔💔💔💔💔10كومنت بقي زي اتفاقنا  لتصل للجميع


تعليقات



CLOSE ADS
CLOSE ADS
close