القائمة الرئيسية

الصفحات

الحلقه الثامنه اميرة في بيتنا (اميرة قلبي)



 الحلقةالثامنة

                 اميرة في بيتنا 

                 (اميرة قلبي)


أمل: اخيرا يوسف عملك تصريح بالزياره

اميرة: المذاكرة واخده كل وقتي

منال  :  تعالي يا اميرة اقعدي

سماح :  بغل مذاكرة ويعني اخرتها اي المذاكرة بقا يوسف هيخليكي تروحي الجامعة اوعي تنسي نفسك انتي جايه هنا عشان تبقي خدامة ليوسف وبعد عمك القاتل ما  يتقتل هتروحي مكان ما جيتي

امل  :  بصوت عالي انتي واحده قليله ذوق ومش بتحترمي حد

منال  :   اي اللي بتقوليه ده انتي معندكيش حدود في الكلام

سماح  :  هو انتو ليه عايزين تنكروا الحقيقة مش هو ده الواقع

وبدات اصواتهم تعلوا اسرع كل من كان علي الفطار الي غرفه البنات لمنع النقاش الحاد الذي صار وكانت امل علي وشك الرد علي سماح ولكن قاطعتها اميرة


اميرة  :  مش انتي اللي تقرري اقعد ولا امشي القرار ده للكبار وبس 

يعني جدي اولا وعمي صالح ويوسف 

بقلمي زهرة الجبل

لو قلولي امشي همشي لانهم اصحاب البيت وكلمتهم تمشي علي الكبير والصغير لما ابقي اجي في بيت حضرتك ابقي مشيني

ابتسم الجميع برد اميرة الذي الجم سماح ولم تستطيع الرد

سماح  :  يرضيكم قلة ذوقها دي


بقلمي زهرة الجبل


صالح  :  بغضب سماح خلاص اتفضلي علي بيتك اميره مقالتش حاجه غلط

نظرت سماح الي منال بغيظ وغل

سماح  : بغيظ  منال ابقي تعالي وراي في موضوع مهم ومش هقدر استني عليه اكتر من كدا وخرجت ووهي في قمة غضبها وغيظها

صالح نظر الي اميرة باعجاب حسين عرف يربي


امل  : حضنت اميرة ايوا كدا مش عايزاكي تسكتلهم اديهم علي ادماغهم


عمر  : طيب يلا عشان متأخر علي المدرسه ولا امشي


امل  : لا لا يلا يا عمورى


خرج الكل وظلت منال واميرة في الغرفة


اميرة  : اخبارك ايه يا منوله ليه مجتيش عندى بالليل


منال  : انا الحمدلله عايشه معلش كنت تعبانه مع العيال ومقدرتش اجي


اميرة  :  انا عايزة ازور جدي هو ينفع


منال  : اكيد ينفع بس ليه


اميرة  : خليها مفاجاة


منال  : مفاجأه لمين


اميرة  : هتعرفي بعدين


منال  : طيب هفطر العيال وانزل معاكي وكمان هوديهم عنده يقعدوا معاه


اميرة  : ماشي فطريهم بس بسرعه عشان يوسف


(في معمل علاء البنهاوي)


عاصم  : سلام عليكم


علاء  : وعليكم السلام اتفضل استريح


عاصم  : يريح قلبك يا ابن عمي


علاء  :  ها قررت تحلل لاي


عاصم  :  هنبدا بالسكر والضغط


علاء  : شكل الموضوع كبير


بقلمي زهرة الجبل


عاصم  : اكبر ما انت  تتخيل اصل انت

مجربتش اللي جربته دا مرار


علاء  : احم شكلي كدا هجربه عن قريب


عاصم  : بهمس صبرني يارب شكلي هعمل جريمة


علاء  :بتساؤل  بتقول حاجه


عاصم   : لا ابدا انما انت خاطب من البلد ولا بره البلد


علاء  : من البلد جات مرة هنا مع ابوها عجبتني سالت عليها صراحه الكل مدح فيها وفي عيلتها كلها ادب وعلم وجمال


عاصم  : خطبك عفريت يا بعيد شكلك ناوي علي طلوع روحك


علاء  : بتعجب! نعم


عاصم  : لا ولا حاجه مقلتليش هي بنت مين يمكن اعرفه


علاء  : بنت حسين زيدان


عاصم  : تظاهر بالدهشه حسين زيدان طيب مين فيهم


علاء  : هو انت تعرفه


عاصم  : اعرفه الا اعرفه دا عم اخويا وكان هيبقي عمي


علاء   : بدهشه كان ليه كان هو انت كنت عايز مين فيهم


عاصم  : كنت عايز ولاء وهي دي العشق والحب وهي سبب مرضي وتعبي بس سمعت عنها انها بتشخر وهي نايمه وبتكلم نفسها قدام المرايا وبتمشي حافيه وبتغني في الحمام وبتجرى وراء الصراصير والنموس وبتسمع مسلسلات تركي وهندي دي معجبه بمهند وبتحبه قوي بقا بزمتك اي فيه يتحب كله كوم وسراس  كوم ممثل هندى دا كفايه اسمه علي وزن  براز وشعرها دايما منكوش دا غير الرقص علي المهرجنات انا ناقص تترقص زى اللي ركبها عفريت


هناك حاله من الصمت تخيم علي علاء بعد فترة من الصمت

علاء  :  بتركيز في ملامح عاصم بتحبها


عاصم  : بتنهيده لا عادي  دي واحده مخطوبة


علاء  : ولما انت بتحبها مخطبطهاش ليه


بقلمي زهرة الجبل

عاصم  :  بألم ظروف


علاء  : خد بالك منها واتحدي كل الظروف

عاصم: بصدمه تقصد اي

علاء  :  متخلنيش يوم من الايام اندم  اني سبتها

عاصم  : بفرح تقصد انك هتسبها


علاء:  ببتسامه هو انا صحيح هتعب علي بال ما الاقي واحده زيها بس لسه موصلتش لمرحله حبك دا ليها

تستمر القصة أدناه


عاصم: بفرح وقام حضن علاء بجد انت واحد ابن ناس وابن اصول


علاء: يحاول الافلات من عاصم طيب خلاص خلاص ربنا يسعدكم يا سيدي

عاصم   :  بأحراج احم اسف اصل انت اندمجتش شويه عايز حاجه مني


علاء  : سلمتك

واسرع عاصم الي الخارج ولكن قبل خروجه تزكر شئ

عاصم  :  احم ا ا ا كل الكلام اللي قولته عن ولاء فشنك

علاء  : ببتسامه عارف

عاصم  :  والله انت انت ابن اصول


ورحل عاصم وهو في قمة سعادتة

(داخل شقه فاروق)


فاروق  : ببتسامه واخيرا الدكتور  رضي عني وقالك روحي شوفي جدك

اميرة   :  باحراج معلش يا جدي والله المذاكرة واخده كل وقتي بس انا جايه في موضوع واتمني توافق عليه ومتكسفنيش

فاروق  :  اكسفك هو انا اقدر علي مرته الغالي


اميره  :  موضوع بخصوص منال


منال   :  بدهشه! بخصوصي انا؟


اميرة   :  ايوا ي منوله اصبرى عشان اعرف اقنع جدي     جدي هو في مانع 

منال لو فتحت محل لعب للاطفال وحاجات يدويه

فاروق.:  بتساول محل ايه؟؟!!


اميرة  :  وفيها اي بس دا في نفس البيت الاوضه اللي تحت السلم نفتحها علي الشارع دي بتعمل حاجات حلوةةاوووي

فاروق:  نظر الي منال هو انتي محتاجه حاجه يا بنتي ومحدش قدر يعملهالك

بقلمي زهرة الجبل


وقبل  رد منال ردت


اميرة:  يا جدي هي مش محتاجه حاجه هي محتاجه تحس بذاتها وكيانها محتاجه حاجه تعملها وتلهي نفسها فيها حاجه بتحبها عشان تخرج نفسها

من حاله الاكتئاب والياس وتعوض اللي فات من عمرها مع اللي مقدرهاش ولا عرف قيمتها نظرت الي فاروق ووجدته  مركز كلامها فاكملت حديثها جدي كل واحد فينا ملهي في حياته اخواتها كل واحد فيهم ليه  حياته الخاصه ومحدش حاسس بمنال هي كمان لازم يكون ليها حياه خاصه بيها ومتحتاجش لحد فينا عشان خاطر منال يا جدي مترفضش دا انا قنعت يوسف بالعافيه ولو انت وافقت الكل هيوافق 

حاله صمت تسود المكان وكلا من اميرة ومنال ينظر الي الاخر بتساؤل هل هيوافق

فاروق: بعد صمت دام الي لحظات وانا معنديش مانع وكل اللي هتحتاجه هيكون عندها وانا هجهز الاوضه لم تصدق اميرة ومنال موافقه الجد فاروق علي فتح المحل وحضنوا بعضهم في سعاده بالغه

اميرة  : شكرا ياجدي انت احسن جد في الدنيا دي كلها ربنا يخليك لينا يارب

فاروق: هو انا اقدر ارفض طلب لمرات الغالي.    يوسف اخباره ايه معاكي؟


اميرة: الحمد لله زي الفل

فاروق  :  لو زعلك قوليلي وانا هعرف اتصرف معاه دا تربيتي

اميرة  : هو كويس بس ساعات بيتعصب عليا بس بيرجع يصالحني

وظلوا حوالي ساعه عند جدهم فاروق بعدها رحلوا وهم في سعاده بالغه


(داخل شقه جليلة)

منال: بالم يا سماح افهمي انا حاولت بس عاصم محدش يقدر بغصبه علي حاجه دا واحد كبير  مش صغير  هيمشي ورا  كلامي

سماح  : بعصبيه انا مليش صالح انا اديتك فرصه وانتي مسمعتيش الكلام خلاص انا صبري نفذ

منال: بقلق معني كلامك دا اي

سماح: بلؤم هتعرفي في وقتها


منال: بخوف ناويه علي اي يا بنت عمي

سماح  : دلوقتي بنت عمك امال في الاول كنتوا معتبرني زي عدوتكم ليه

منال  : بتنهيدة الم بصي يا سماح انا مشغوله بموضوع انفصالي اي رايك بعد ما اخلص الموضوع هحاول اقنع عاصم

سماح  : خلاص الوقت فات علي الكلام دا ومش هستني اكتر من كدا

منال: بترجي عشان خاطرى يا سماح بلاش فضايح وانا وحيات ولادى هحاول مرة تاني وتالت ورابع بس استني عليا شويه اخلص موضوعي وبعدين هفضي لموضوعك

سماح   : بعد تفكير ماشي هستني بس والله يا منال ماليكي فرصه تاني انا كدا جبت اخرى

منال  : برتياح باذن الله هروح اشوف الاولاد

سماح  :  متنسيش الاتفاق

منال  : ماشي


زهرة الجيل

الحلقه السابعه 👇👇👇👇👇👇


من هناااااا

تعليقات

التنقل السريع
    close