Header Ads Widget

رواية حافية القدمين الفصل الاول حتى الفصل التاسع بقلم نوره عبدالرحمن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج

 رواية حافية القدمين الفصل الاول حتى الفصل التاسع بقلم نوره عبدالرحمن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 



رواية حافية القدمين الفصل الاول حتى الفصل التاسع بقلم نوره عبدالرحمن حصريه وجديده


كانت بتجري في ممر المستشفى حافيه .

رجليها كلها طين بتعيط وبتنادي بابها لافه حجابها بأهمال لابسه جاكيت صوف لونه اسود يوصل تحت ركبها و لابسه تحته بيجامة البيت خدودها محمره من البرد ومن خوفها وعياطها على باباها بتجري ورى ناقله المتحركه اللي باباها نايم فوقها ومش داري بحاجه ولا سامع صوتها ...

انما هو كان بيراقبها من اول ما وصلت المستشفى باباها السواق بتاعه اول ماعرف أنه تعب سبقهم على المستشفى اول مره يشوف بنته أو اول مره يعرف أن عنده بنت بالأساس فين كان مخبيها وليه .. ازاي البنت جميله بالشكل ده دي كأنها حوريه من الجنه فاق من شروده بيها على صراخها وهي عاوزه تدخل أوضت الطواريء  مع بابها وهما رافضين يدخلوها كانت بتعافر كأن روحها بتتسحب منها..

همس الراجل اللي جنبه بهدوء خليهم يدوها اي حاجه يهدوها بيها البنت شكلها منهاره وبحالة هستيريا ... 

الراجل بتاعه راح بسرعه  وكلم الممرضين وفعلا ادوها حقنه وراحت في النوم ...

مر وقت قصير بعد ما خرج الدكتور وطمنه على ابوها دخل الاوضه اللي هيا نايمه فيها.  

وقف ثواني عالباب بص ليها بتمعن واتفحصها من راسها لحد رجليها .. قرب منها ومسح كعب رجلها من الطين اللي عليه وهو بيبص ليها بتفكير واستغراب البنت كأنها قطعه تلج وقف عند رأسها ولسه هيشيل الحجاب بتاعها حس بيها هتفوق وخرج وسأبها بسرعه...

*************

بعد مرور أسبوع ...

مات ابوها وجم أهلها من الصعيد وكانت عائلتها كبيره وهي مش عارفه اي حد فيها واي حد بيتكلم بتهز رأسها بتوهان وضياع وكل حاجه بيقولوا عليها بتقول حاضر زي ماعودها باباها...

كانوا عايزين ياخدوها معاهم وكان شكلهم يخوف كانت مرعوبه من نظراتهم وطريقه كلامهم عمها طلب منها تجهز عشان يروحوا البلد هناك عشان ماتفضلش لوحدها ومحدش يستغل صغر سنها ..

قرر عمها يجوزها ابنه الكبير اللي متجوز اتنين وحريمه الاتنين موجودين معاهم وكانو بيبصو لها بنظرات كلها توعد قلبها كان بيضرب جامد دموعها مش راضيه توقف هي لا متعلمه ولا تعرف حد ابدا طول حياتها وأبوها حابسها بالبيت مانعها تختلط مع أي حد ابدا .. خدت حاجتها باستسلام ونزلت عشان تروح معاهم وهي بتدعي ربنا أن تحصل اي معجزه تمنعهم أنهم ياخدوها 

ولسه هتطلع العربيه معاهم سمعت صوت 

***على فين

لفت وشها وشافت شاب في أواخر التلاتين ساند على عربيته ولابس نظاره شمسيه طويل وكأنه لاعب رياضي قلع النظاره لما اتكلم معاه عمه وقال: انت بتتكلم معانا 

جسور  بتريقه  : اومال بكلم نفسي شايف حد في الشارع في الوقت ده  غيرنا..

العم بانزعاج : عارف انك ود قليل الادب.

جسور ابتسم ببرود وقال  : لا دلوقتي عرفت شكرا ليك عشان عرفتني المهم قال كلمته دي وهو بيمشي ناحيتها مسك أيدها وهي اترعبت من جرأته حاولت تبعده وهي بتقول سيب أيدي انت عاوز ايه وكانت عينيها على عمها واهلها اللي اتصدموا من اللي بيحصل 

جسور وهو مانعها تتحرك :  اي ياحبيبتي هتروحي فين من غير إذن جوزك..

العم ...

البنت ..


الثاني 


كانت قاعده عالكنبه بتتفرج على قسيمة الجواز بذهول بعد ما حضرت معركه حقيقه بين جسور وعيله باباها لحد ما تدخل البوليس  ..

كانت سرحانه هو بجد بقى جوزها ..طب باباها متكلمش بالحكايه دي قبل كده ليه

دخل جسور البيت اللي جابها عليه بعد ما اتأكد أن عيلة بابها مشيوا و لقاها زي ماهي متحركتش من مكانها هاديه مش بتتكلم ابدا حتى مع الشغاليين اللي حاولوا يكلمهوها مبتردش عليهم ..

كاسة الشاي اللي قدامها لسه مليانه .. عينيها على قسيمه الجواز بصمت

جسور حرك كفه قدام عينيها وهو بيقول : انتي كويسه

وقفت من مكانها بخوف وقالت: اااايوااا انننا كووويسه

جسور : اهدي واتفضل اقعدي... متخفيش مني

يسرى بتلعثم : مممششش خايفه

جسور بابتسامه: اه واضح جدا..

يسرى: هووو بجدد اااحنا متتجوزين

جسور : ممممم عاوز الحقيقه الحقيقه ..

يسرى : اااااييووا 

جسور بصراحه:  مفيش حاجه زي دي..

يسرى: ااااي يييعني انت كداب ..

جسور حرك أيده ورى رأسه وقال : هي متتقالش كده على فكره انا كنت بحاول احميكي مش اكتر

يسرى: وووو وانت مالك تحميني من اهلي بتاع اي

جسور قرب منها ومسك أيدها وهو بيقول : اهدي 

لكنها زقت أيده.بغضب وقالت : انا لازم امشي من هنا عممي هيتعصب جدا

جسور : انت مضروبه في نفوخك ده عاوز يجوزك ابنه العبيط وهو اصلا متجوز

يسرى  : وانت مالك

جسور : بصي عندك حق في كل اللي بتقوليه بس انتي وصيت ابوكي ليا وانا بحاول اردله جزء من جميله معايا طول السنين اللي فاتت

يسرى : ووصيت بآبا

جسور بجديه : ممكن تتفضلي تقعدي عشان نتكلم ولو كلامي مكنش على مزاجك انا ممكن اوديكي عند عمك 

يسرى : بتتكلم جد هتوديني هناك

جسور : اه والله بس استني عايزاك تسمعي التسجيل ده ..

قعدت يسرى وهي بتسمع صوت ابوها اتصدمت الاول لما سمعته وقالت ده بابا

جسور اسمعي للآخر..لو سمحتي..الرساله 

((يسرى يابنتي لما تسمعي التسجيل ده انا هاكون مقابل وجه الكريم بنتي حبيبتي سامحيني انا حرمتك من كل حاجه في الدنيا دي عشان كنت خايف عليكي الدنيا وحشه اوووي وانا كنت فاكر اني بحميكي باللي بعمله خرجتك من المدرسه وحبستك في البيت ومكنش ليكي صحاب حقك عليا .. انا هبعتلك التسجيل ده مع جسور بيه .. ده الراجل اللي كنت بشتغل عنده هياخد باله منك اسمعي كلامه يابنتي ومتثقيش باي حد تاني اي حد مهما كان خدي بالك من نفسك يابنتي وحاول تسامحيني ..))

قفل التسجيل وهي كانت بتعيط... بحرقه وهي بتقول: مسمحاك يابابا مسمحاك بس ليه سبتني لوحدي ليه. 

جسور: ممكن تهدي

يسرى بعياط : هو سابني وراح ليه 

جسور : يسرى اهدي انتي المفروض دلوقتي تفكري تعملي ايه انا بالوقت ده مش هعرف أخد باللي منك الا لما يبقى جوازنا بجد

يسرى بصدمه : يعني ايه

جسور : يعني أنا هكتب عليكي بجد

يسرى : بس هو

جسور : انتي وصيت  محمود وانا مش هعرف اسيبك لوحدك ولا هعرف احميكي. وانتي مش على اسمي انا لولا خطرت على بالي فكرة الجواز وعملت كم حيلة عشان عمك يصدق كنتي دلوقتي راجعه الصعيد وهناك بشكلك ده هياكلوكي..ومش هيسموا عليكي ..

يسرى: ..انت انت عاوز تقول ايه

جسور قرب منها وقال المؤذن هيوصل كمان شويه وهكتب عليكي وبعدها محدش يعرف يتكلم معاكي اي كلمه .

يسرى: مش عارفه 

جسور : مفيش وقت للتفكير انا عاوز اخد باللي منك براحتي ومش هعرف اعمل كده الا وانتي على اسمي

يسرى : ياجسور بيه.

بالوقت ده سمعو خبط عالباب وكان المؤذن ومعاه شهود استسلمت يسرى وتم كتب الكتاب.. كانت لسه لابسه الاسود على ابوها وهي بتعيط كان نفسها ابوها يسلمها لجوزها بيده بس ابوها خلاص معدش موجود


ودع جسور المؤذن والشهود ورجع دخل عليها وكانت بتعيط مسك أيدها ولسه هتشدها بتوتر منعها وقال : أنا بقيت جوزك خلاص وكمل وهو بيمسح دموعها ومش عايز اشوفك معيطه تاني .

يسرى بصت ليه بصدمه وهو قرب منها وهو بيحط يده على كتفها وبيقول انتي دلوقتي  لازم تقلعي  الاسود ده 

يسرى...

الثالث 


يسرى : لو سمحت متلمسنيش تاني

جسور باستغراب : افندم انا جوزك يابنتي 

يسرى بتلعثم :انا اتجوزتك عشان عشان نعرف نكون مع بعض من غير مشاكل إنما أنا مممش موافقه اتتجوز بالشكل ده

جسور رفع حاجبه باستنكار وقال : ممكن افهم  بالشكل ده اللي هو ايه

يسرى: انا انا وافقت عالجواز منك عشا عشان وصيت بابا بس ااانما انا لللسه ممشش مستوعبه اللي حصل 

جسور بضيق : يايسررى انتي مكبره الموضوع كده ليه

يسرى بدموع : الموضوع كبير انا .انا خسرت بابا انت مش فاهم يعني ايه

جسور : طيب اهدي. .. دلوقتي ونتكلم بعدين اطلعي اوضتك ونده الشغاله توصلها اوضتها وهو بيقول: ارتاحي النهارده وبكرى نتكلم عشان باين اعصابك مشدوده دلوقتي..

متكملتش مشيت ورى الشغاله كان القصر اللي هي فيه صغير لكن بالنسبه ليها كبير جدا ممرات وغرف كتتير ميتقارنش بالشقه اللي كانت عايشه بيها ..

الشغاله : دي اوضتك ياهانم

يسرى : اانتي بتشتغلي هنا بقالك كتتير

البنت : لا النهارده بدأت شغل انا والطاقم كله عشان جسور بيه اشترى القصر من قريب ..

يسرى : طططب وهو جسور بيه مممعندوش أهل

البنت اللي بتشتغل: والله مش بعرف

لكن فجأه دخل جسور وقال : طبعا عندي أهله لكن مش المفروض تسأليني انا في الحجات دي

يسرى بتهرب : انا انا عاوزه انام 

جسور للبنت : تقدري تتفضلي انتي 

البنت : بعد اذنكم..

يسرى ارتبكت من بصاته عليها وراحت تشوف الخزانه تدور على هدومها لكن مفيش حاجه .

جسور:  بتدوري على ايه

يسرى : على حاجتى شنطه هدومي.


جسور : اهه بصراحه انا طلبت يرموهم

يسرى بصدمه : انت عملت كده ليه

جسور : عشان مش مناسبين لمكانتك دلوقتي 

يسرى : مكانتي اللي هي اي انت انت ازاي تعمل كده دي حاجتي

جسور ببرود : هيجيلك احسن منها

يسرى بانفعال : ومين قالك اني عايزه احسن منها انا عايزه حاجتي.

جسور : للاسف حاجتك كلها اترمت مفيش الا الاوراق الشخصيه وبعض الصور وحاجات خاصه طلبت يحتفظو بيها في الدرج اللي هناك..

يسرى جريت واتاكدت من حاجتها وقالت..: هدومي فين الييجامات والفساتين بتاعتي

جسور : اهدي محسساني انها من أكبر مصممين في العالم كلهم كم فستان واخداهم من محال في الشارع بتاع بيتكم تعالي هنشوف كم حاجه هتعجبك

يسرى بغضب : مش عايزه عايزه حاجتي

جسور : مكنتش اعرف انك عنيده كده باباكي قالي انك بتسمعي الكلام .. ومش هتتعبيني

يسرى سكتت .

جسور مسك ايدها وشدها وقعد جمبها وقال : تعالي هنشوف كم حاجه عالفون. اللي هايعجبك هيجيلك لحد هنا .

يسرى سكتت ومردتش عليها .

جسور اختار كم فستان وجزم وكم قميص نوم وهو بيسالها ده حلو هاخدو ليكي وهي ساكته مش بترد عليه... 

كانت ساكته بس بتبص الحاجات اللي بيوريهالها وهو بيتكلم وهي بتسمع بس ومر شوية وقت 

جسور: انتي ساكته ليه .

يسرى هزت رأسها بمعنا مفيش..

جسور : اتكلمي لو عاوزه حاجه..

يسرى دمعت وهي حاسه بخنقه وحاسه انها غريبه مع شخص غريب عنها باباها عمل كده ليه  وقالت : مش عايزه حاجه

جسور حس انها مخنوقه لف ليها وحاوط وشها وقال : انتي زعلتي عشان حاجتك..

يسرى بشهقات :دي كانت حاجتي بابا جبهالي ..

جسور مسح دموعها وقال : حقك عليا .. بس مينفعش حاجات زي دي تلبسها مرات جسور 

يسرى : بس دي حاجتي وانت اتجوزتني بس عشان تكون جمبي .. بس 

خدها بحضنه وطبطب عليها وهو بيقول خلاص ياستي حقك عليا عاوزاني اعمل ايه عشان تسامحيني 

يسرى بعدت ومسحت دموعها وقالت:  متحضنيش تاني

جسور بضحكه : لا دي مش هوعدك بيها..

يسرى بصت ليه بضيق 

جسور : هو ممكن اعملك حاجه تانيه

يسرى : حاجه ايه

جسور : ممكن نروح نتعشى باي مكان انتي حباه

يسرى نتعشا فين

جسور : اي مكان بررا البيت ده

يسرى : يعني هخرج نتعشى برررا 

جسور : اه يلااا ادخلي خدي شور لحد ما توصل الفساتين وتختاري واحد عشان نخرج سوى

يسرى باستغراب : نخرج سوى بررا مع بعض

جسور : انتي هتفضلي تكرري كلامي كتتير 

يسرى : هاااا

جسور : هاااا ايه اجهزي  وان هاخد شور في الأوضه اللي جمبك عشان تاخدي راحتك...

بعد مده في مطعم راقي 

كانت لابسه فستان ازرق جميله وبتتلفت حوليها بتبص للناس باستغراب وهو مركز معاها

جسور: شكلك  اول مره تتعشي بررا

يسرى بصت لصحنها بكسوف وقالت : بابا كان مشغول طول الوقت ومكنش فاضي 

جسور. : امممممم طب بعد ما نتعشى تحبي نتمشى شويه

يسرى بحماس : نتمشي بجد هتاخدني تمشيني

جسور : اه وممكن نروح البحر الجوى في الوقت ده جميله

يسرى : ياريت انا نفسي اشوافه اوووي

جسور : خلصي اكلك الاول 

يسرى بحماس : انا شبعت

جسور : لا هتخلصي الصحن كله في الوقت ده قربت منهم بنت في منتصف الثلاثين ومعاها شاب في اوائل الاربعين وهي بتقول : جسوررررر انت فينك يابني

جسور وقف ومبتسم بتكلف وهو بيقول:  ربى اهلا ازيك.

قربت منه وباسته ويسرى اتصدمت واتسعت عينيها

ربى: اي يابني مش بيقولوا انت مسافر

جسور : اه كنت مسافر ورجعت انتي عامله ايه 

ربى : الحمدلله اعرفك خطيبي عمر 

جسور : اهلا ياعمر 

عمر. هو عينه على يسرى : اهلا

ربى : مش تعرفنا بالجميله اللي معاك

جسور:  يسرى خطيبتي

ربى بصدمه : ايه ده مش معقول خطبت وانا معنديش علم وإيلاف ووسيم عارفين والعيله عشان محدش اتكلم في الحكايه ديه

جسور بضيق : اظن دي أمور عائليه 

ربى مدة أيدها ليسرى بحرج : اه اسف ازيك انا ربى صاحبت جسور 

يسرى وقفت بحرج وقالت : اهلا 

ربى : وده عمر خطيبي 

عمر مد أيده عاوز يسلم عليها وهي اتكسفت ولسه هتمد أيدها مسك جسور أيده وقالت : معلش مبتسلمش..

عمر بحرج: انا اسف. 

جسور : مش يلاا ياحبيبتي احنا كنا ماشيين اصلا

يسرى.  ايوا يلاا ووقفت وهي ماسكه أيده وهو بيمشي بضيق وهي بتحاول تلحق خطواته السريعه..

جسور اول ما خرجوا من المطعم رفع سبابته بتحذير:  مينفعش تسلمي على رجاله ده اول درس هتتعلمي ماشي..

يسرى : ااانت متعصب ليه انا عملت ايه

جسور.بانفعال: معملتش انا ينبهك بس

يسرى : حاضر ..

جسور : خليني نرجع البيت 

يسرى بضيق.  مكناش هنتمشي

جسور بخنقه. :لا خلاص انا قفلت من الخروجه نخليها يوم تاني

يسرى : بضيق حاضر. ..

في البيت 

كانت في أوضتها بتدور على بيجامه عشان تلبسها مش لاقيه ..

حست بيه بيحاوط خصرها : بتعملي ايه

يسرى : ممكن تبعد

جسور: تؤ وابعد ليه ..

جسور ااارجوك كفايه انا مش ببقى مرتاحه كده

جسور : هتتعودي مش انا جوزك 

لفها ليه وحاوط خصرها : انت بتعمل ايه

بتدوري على ايه انتي بس خليكي معايا

يسرى : مش لاقيه بيجامه عشان البسها

جسور. : بيجامه ايه الست المتجوزه تلبس قمصان نوم زي ده وخرج قميص نوم من الخزانه 

يسرى بشهقه مستحيل انا مش هالبس ده .

جسور : مش مهم متلبسيهوش ياروحي احنا حلوين كده وشألها وحاولت تعترض وهي بتقول نزلني لكنه سكتها  وووو

 الرابع 


كان بيحرك أيده على رقبته بضيق وانزعاج من تصرفاتها الطفوليه ..

جسور :  بتعيطي ليه دلوقتي 

يسرى : انت ازاي تعمل كده

جسور: عملت ايه انا بوستك بوست مراتي.

يسرى : وانا مش عايزه .. قلتلك مش عايزه ..

جسور بخنقه وغضب : ماشي برحتك ورمى الملايه عليها وخرج برا الاوضه والبيت كله ...

وهي. دفنت وشها وهي بتعيط مش عارفه تعمل ايه ومش عارفه ليه عملت كده ومنعته يقرب منها مش ده اختيار باباها ليها .. هي عملت كده ليه ..مش عارفه ..

تاني يوم الصبح بدري كانت نايمه.. عشان طول الليل معرفتش تنام.. لحد الصبح ..

سمعت صوت زعيق وحد بيشيل الملايه عنها ..

فزت بخوف وشافت ست كبيره عندها 62 سنه ومعاها شابه في العشرينات من عمرها..

الست اتكلمت بتعالي : بقى انتي اللي لفيتي على ابننى واتجوزتيه

يسرى بارتباك وهي بتشد الملايه على جسمها : أننتي منين  

الست بغضب :انت بنت السواق محمود..

يسرى : حضرتك عاوزه ايه .

فريده شدتها من أيدها : اقفيلي كده وانتي بتتكلمي معايا...

يسرى كانت لسه تعبانه وحاسه انها بتشوف كابوس ..

فريده : امشي اطلعي بررا بقى جايبلك قصر ومعيشك ملكه وانت حياله بنت سواق عربيته ..

يسرى : حضرتك بتعملي كده ليه انا عملت اي

فريده : اطلعي بررا بقولك بررا البيت ده وبرا حياة ابني  

إيلاف : اهدي يا ماما فريده 

فريده : اهدى ايه يا إيلاف شايفه اخرت عمايله ايه جايبلي وحده من الشارع ومنظفها ومعيشه ملكه هنا.

يسرى بانفعال : لو سمحتي انا مش جايه من الشارع

في الوقت ده ضربتها فريده قلم وقالت: انتي بتردي عليا يابنت انتي نسيتي نفسك 

يسرى دموعها نزلت ومعرفتش تعمل ايه..

فريد زقتها : اطلعي برررا برررا وشدتها من أيدها وبتنزلها من الدرج ويسرى مصدومه في الوقت ده وصل  جسور وشافها بتعيط شعرها نازل على وشها المحمر  وهي بتترجاها تسيبها بس تغير هدومها وأمه مش راضيه 

جسور بغضب :  ايه اللي بيحصل هنا..

فريده : شرفت يااستاذ 

جسور:  في ايه يا ماما وازاي ماسكاها كده قال كلامه وفك ايد أمه عنها وهي جريت استخبت وراها

ايلاف :مامتك خايفه عليك يا جسور

جسور بضيق : لو سمحتي متتدخلش انتي

فريده: طلقها يا جسور دلوقتي وارميها من الحاويه اللي جبتها منها

جسور ببرود : يسرى مراتي .. مراتي ومش هتخلى عنها ابدا وكويس انك جيتي عشان انا كنت بجهز عشان ننقل نعيش في قصر العيله كلنا سوى

فريده : على جثتي

جسور : برحتك لو مش عايزه تشوفي ابنك تاني

فريده : انت بتبيع امك عشان دي

جسور : لو سمحتي دي مراتي

ايلاف : جسور انت مش 

جسور بمقاطعه مش عايز اسمع حاجه ولف ليسرى اللي كانت بتعيط ومش مستوعبه اللي بيحصل وخد أيدها وطلع بيها على أوضتهم

يسرى بتترعش:  هههي ممامتك بتتكلم ككده لليه 

جسور : حط كفها على خدها وقال خدك محمر كده ليه ..

يسرى مسحت وشها وسكتت

جسور : هي ضربتك..

يسرى عيطت وقالت: هي بتكرهني كده ليه

جسور :ماما كلها يومين وهتهدى وتتعود عليكي بس مش عايزك تسكتي ابدا اي حد يحاول يقلل منك او يسمعك كلام ردي عليه متسكتيش 

يسرى : بسس انا خااايفه

جسور: متخفيش انا جمبك ومعاكي دائما ..

بعد مده رجع جسور مع مراته على بيت العيله ..

وكان الكل مستني يشوف مرات جسور اللي عرفت تأثر عليه ويتجوزها بفتره قصيره جدا

كانت لابسه فستان احمر وده اختيار جسور ليها مكنتش فاهم ليه بيقولها دائما كوني قويه متسكتيش لحد ابدا .

دخلت معاه وهو كان ماسك أيدها وطلب من الشغالين يطلعوا شنطهم أوضته..

جسور : ازيكم ياجماعه حلو جدا عشان الكل متجمع هنااا  دي بقى حبيبتي ومراتي يسرى ..

بصي ياحبيبتي ده اخويا الكبير وسيم 

وسيم ابتسم بتكلف وهز رأسه وقال:  اهلا وسهلا

جسور : ودي مراته إيلاف ودي بقى حبيبتي اختي الصغيره تيا 

ودي بقى ماما اكيد ماما وإيلاف ااتعرفتي عليهم 

تيا قربت من يسرى وقالت انتي عندك كام سنه

يسرى بتوتر 19 

تيا حلو يعني احنا بنفس العمر احنا هتبقى صحاب اوووي قالت كلامها وهي تحاوط ذراع يسرى..

جسور  بابتسامه : حلو جدا  ادي بقى عندك صديقه من اول يوم لو سمحتي ياتيا خدي يسرى و طلعيها اوضتي واتعرفوا على بعض اكتر 

تيا : حاضر

يسرى بصت لجسور بخوف 

جسور دي تيا هتحبيها اوووي ياحبيبتي 

تيا يلااا عشان في حجات كتتيره عاوزه اعرفها عنك

يسرى مشيت معاها وتيا متحمسه جدا


جسور اتأكد أنها بعدت وقعد وقال هااا سمعوني اللي عندكم

فريده مامته : انت سبت بنات البلد كلها واتجوزت دي 

جسور : حبيتها في حاجه تانيه

وسيم بلا مبالاه : مبروك بس ياريت متزهقش زي عوايدك وتسيبها بعد يومين

جسور : مش عارف هشوف بعد يومين واقولك.

ايلاف : باين أن جسور لسه مش مستوعب حجم المصيبه اللي عملها

جسور ضحك مده وهو بيبص لأهله وقال اطمنو متشيلوش هم ..

ايلاف بغضب : ياماما سيبويه هيعرف غلطه لوحده 

جسور بتريقه : اه ياريت تسيبوني هطلع اشوف عروستي بعد اذنكم..ومشي وسابهم

الام الولد: اتجنن رسمي خلاص 

وسيم :سيبيه برحته ياماما هيزق ويطلقها لوحده 

الام : مش هسيبه لحد ما يطلقها

وسيم وقف بغيظ : برحتكم انا هروح المكتب ..

ايلاف :اهدي ياماما فريده 

فريده : البنت مش هكمل في البيت ده يومين يا إيلاف مش عايزها في بيتي عاوزه يطلقها .. 

ايلاف حاضر ياماما حاضر بس انتي اهدي...

فريده 

ايلاف 

الخامس 


اشرف صاحب جسور : انت اتجوزت البنت دي بالذات ليه ياجسور

جسور : دي وصيت محمود الله يرحمه انت ناسي

اشرف بتريقه : ياسلام وانا هصدق انك اتجوزتها عشان تنفذ وصية السواق بتاعك .. اتكلم بصراحه ..ياجسور

جسور : ممممممم عاوز توصل لحد فين مش فاهم

اشرف : ليه اخترت البنت دي بالذات وانت عارف انها مش هتعرف تقف في وش اهلك ولا هتعرف تقف فظهرك في اللي بتخطط له ..

جسور : انا اخترت دي بالذات عشان هي  الوحيده اللي هتعرف  توقف كل حد عن حده

اشرف : ازاي وانت شايفها بتغرق بكوباية ميه 

جسور : بالعكس البنت دي زي العجينه الطريه هعجنها زي منا عاوز هخلي يخرج منها ست قويه توقف الكل عند حده من غير ما اتدخل انا ..

اشرف : ماظنش دي اصلا لما تتكلم بتقعد تتهتت ساعه ..

جسور : هنشوف 

اشرف : ماشي

***********

إيلاف : البنت من لما كان عندها عشر سنين مخرجتش من البيت ابدا يعني مالهاش اي ماضي نعرف ندور بيه

فريده : يعني ايه بنت السواق هتفضل في بيتي 

إيلاف : اهدي ياماما وانا هتصرف

فريده : اتتصرفي بسرعه ولو مالهاش ماضى طلعيلها ماضي انتي هتخيبي

ايلاف : حاضر ياماما هشوف 

فريده : متشفويش تتصرفي بسرعه جسور مش باين أنه ناوي يتخلى عنها واختك فينها مش اتصلتي بيها عشان ترجع 

إيلاف : ايمى هترجع الاسبوع الجاي ياماما 

فريده : كويس خلينا نخلص من البنت دي ونجوزهم هو وايمي 

إيلاف : حاضر ياماما حاضر


**********

تيا : بصي جبتلك اي معايا 

يسرى : ايه ده

تيا : ده موبايل جديد احسن من اللي شيلاه ده

يسرى : بس انا مش محتاجه موبايل... عندي واحد والله

تيا : ده اللي شياله ده مش موبايل وبعدين ده اصدار حديث فيه حجات كتتتيره هتحبيها ..

يسرى بحرج: متشكره وآلله بس انا مش عايزاه

تيا: انتي هتزعليني يعني .ده انتي عملتي اللي محدش عرف يعمله

يسرى : انا عملت ايه

تيا : جسور من ساعة الحادثه ومشوفتوش مبسوط كده 

يسرى باستغراب : حادثه 

تيا : ايوا من سبع سنين. هو قافل حياته نهائي 

يسرى : حادثه ايه دي

تيا : هو مقالكيش حاجه 

يسرى : لا

تيا : اصل من خمس سنين حصلة حادثه كبيره جدا خسر بسببها  كل الناس اللي بيحبها وفضل في غيبوبه سنتين وده كله حصل قبل فرحه باسبوع 

يسرى : اي ازاي وهو كان متجوز يعني 

في الوقت ده دخل جسور وهو مبتسم : شكلكم اتفقتوا جدا

تيا بتوتر : انا هروح دلوقتي اشوفك بعدين يا ياسو

جسور بابتسامه : ياسو ده اجمد اسم دلع خلاص من النهارده هندهلك ياسو 

يسرى بصت عالأرض بكسوف 

جسور اتنهد وهو بيقفل الباب وبيقول : ادينا بقينا لوحدنا مفيش حاجه هتنغص علينا بعد كده 

يسرى : جسور بيه انا...

جسور حاوط رقبتها ووشها بادييه وهو بيقول : هو في ست بتقول لجوزها بيه برضو 

يسرى مسكت أيدها اللي محاوطه وشها وقالت : انا انا

جسور : ياسو حبيبتي مش خلاص احنا صبرنا على بعض كتتير

ياسو: ججسسوور

جسور: اششش سيبيلي نفسك انتي بس و دفن وشه برقبتها وهي جسمها كله بيترعش مش عايزه تبعده وبنفس الوقت مش عايزاه يكمل حاوط خصرها وبعد عنها وهو بيقول بحبك. وانتي بتسمعي الكلام وبأسها وهي بدأت تندمج معاه لكن فجأه انتفض الاتنين على صوت صريخ جاي من تحت و و و و

السادس 


جسور : في ايه 

عم يسرى : شرفت يابو نسب في بيتك ..

جسور : انت بتعمل ايه هنا .

عم يسرى : مفيش هو توقيع صغير من بنت اخويا وهنمشي من غير ما نعمل اي حاجه لكن لو بتقول مش هتوقع مش عارف ممكن نعمل ايه ..

كان عم يسرى حابس اللعيله كلها ومعاه رجاله كتتير

يسرى بحرج : ععمي انت بتعمل ايه..

العم : قلتلك بعمل ايه قربي يابنت اخويا وقعي الورق هنا وهنمشي من سكات..

يسرى : حاضر. حاضر

جسور كان هيتجنن ازاي يعملوا كده صرخ بيها : انتي تعملي اي... متوقعيش حاجه..

العم : وقعي يايسرى عشان متخسريش جوزك وأهله

يسرى قربت ووقعت بسرعه وبعدت عن عمها 

العم : حلو قوووي ودلوقتي اقدر اقولك مبروك جوازتك يابنت اخويا يلاا بينا يا رجاله..

جسور بغضب : انت عبيطه..

ياسو : انت بتكلمني كده ليه انا عملت اي .

جسور بانفعال  انا قولت ايه متتزفتيش وتوقعي انت غبيه.. غبيه 

ياسو حست انها اتحرجت عشان هزقها قدام أهله وطلعت اوضتها بتعيط... هي اساسا محرجه عشان اللي حصل من عمها تيا طلعت تجري وراها

وجسور صرخ بيها فستين داهه ..

ام جسور: دي اخرت اللي يتجوز من الشارع وياعالم هيحصل ايه تاني..

جسور : خلاص ياامي كفايه

الام فريده : اه طبعا هتدافع عن النسب اللي يشرف 

ايلاف كانت بتبص ليه بخبث لما قالت : انت لسه عندك وقت تصلح غلطك يا جسور ..

جسور : انا غلطت اه بس غلطت في الماضى إنما الحاضر والمستقبل مش هغلط ولا هختار غلط ابدا اطمنوا..

وخرج وسأبهم...


***********

في مكان تاني شقه هاديه بعيده عن الكل كان وسيم الراعي الاخ الاكبر لجسور اللي كان يمتاز بهدوئه وحكمته ورزانته ..لابس بيجامه ونايم في سريره وفي بحضنه بنت جميله في الخامسه وعشرون من عمرها.

وسيم باس خدها وهمس ليها : سرحانه بأيه

أسيل : خايفه 

وسيم اعتدل في جلسته وبص ناحيتها بقلق : خايفه من اي

أسيل : خايفه من بكرى .. خايفه يجي اليوم اللي تتخلى بيه عني. 

وسيم قطب جبينه وقال: اي الكلام ده ياحبيبتي انا مصدقت لقيتك

أسيل : وسيم اوعدني مش هتسيبني ابدا 

وسيم باستغراب : اي اللي يخليكي تفكري كده .

أسيل : معرفش 

وسيم : ده انا اسيب الدنيا دي كلها وانتي لا 

أسيل بصت على الأرض وهي بتفرك أيدها : يعني مش هتزهق مني

وسيم حاوط خصرها وشدها ليه وقال : عمرك شفتي في حياتك  حد يزهق من روحه

حطت أيدها على صدره بتبعده وقالت :وإيلاف مراتك

وسيم : انتي حبيبتي ومراتي وكل حاجه وبأسها وهي بادلته وغابوا فعالمهم.. الهادي البعيد عن الكل


**********

في وقت متأخر رجع جسور البيت وكان هيطلع اوضته لكنه اتفاجأ بايلاف قدامه : بتعملي ايه لسه سهرانه

ايلاف : اه كنت بتكلم مع ايمي وبكرى راجعه من السفر 

جسور : همممم ووسيم امتى هيرجع من السفر

ايلاف : اسبوع بالكتير..

جسور : ماشي تصبحي على خير .

ايلاف : جسور 

جسور وقف وبص ناحيتها 

ايلاف :بلاش تعمل كده انت بجوازتك.من البنت دي بتدمر حياتك 

جسور ضحك ومسح عينه وهو بيقول : والله ايه تخطيطك لحياتي عشان ماتتدمرش 

ايلاف : انا عارفه انك لسه مجروح من الماضي لكن متسيبش ده يأثر على مستقبلك

اتغيرت ملامحه للغضب وهي لما شافت ملامحه كده رجعت ورى وقالت بخوف:  انا بتكلم عشانك

جسور :  الماضي يدمرنا .. فضل اي فحياتي متدمرش قولي اتكلمي .. انا قتلت ابويا .. وخسرت سنتين من حياتي ولما صحيت كانت خطيبتي اللي كانت هتكون مراتي اللي عشنا اكتر من خمس سنين بنحب بعض بقت مرات اخويا الكبير فضل اي من حياتي

ايلاف : انا ووسيم اتجبرنا عالجوازه دي والمفروض تنسى الماضي وتكمل 

جسور : ما انا نسيت اهوو نسيت واتجوزت ومكمل فحياتي لكن واضح انتي اللي مش عارفه تنسي وواه مين اللي جبرك تتجوزي اخويا وانا لسه في المستشفى بين الحياه والموت هاا ايه ..

ايلاف اتوترت وقالت : انا بتكلم عشان مصلحتك تصبح على خير وراحت تجرى على اوضتها..لكنه مسك أيدها بغضب وشدها عند الحيطه وهو بيقول ...

في الوقت ده كانت يسرى خارجه من اوضتها وشافتهم وقالت بصدمه:  انت بتعمل ايه ..

ايلاف ...

جسور ....

#حافية_القدمين 7 #بقلم_نوره_عبدالرحمن

يسرى بغباء : انت عاوز تضر*بها ليه..

ايلاف اتصدمت من غباء يسرى وراحت اوضتها بسرعه 

جسور بنفاذ صبر : انت غبيه مضروبه في نفوخك

يسرى بانفعال : انا مش غبيه وكفايه تقول عني كده ودخلت اوضتها متعصبه 

جسور كان مصدوم من سذاجتها ازاي مخطرش في بالها الا الحاجه دي.. اي الغباء ده..

جسور : انتي متعصبه برضو بعد.كل اللي عملتيه

يسرى : ومتعصبش ليه .... هااا متعصبش ليه انت بتقول عني غبيه دايما وعبيطه قدام الكل عارف شكلي يبقى عامل ازاي

جسور : منتي غبيه اعملك ايه

يسرى دبت الأرض برجلها بغيظ وهي بتقول : كفايه تقول عني غبيه...كفايه ياجسور 

جسور ضحك على أسلوبها ده اول مره تعند بحاجه لكن دي خطوه ممتازه وتطور حلو في شخصيتها..

يسرى بانزعاج : انت بتضحك عليا كده ليه..

جسور قرب منها وقال:  عشان شكلك حلو اوووي وانتي متعصبه 

يسرى : انا مش بهزر على فكره انا متعصبه منك بجد ...

جسور : عندك حق لكن انتي شايفه اللي عملتيه النهارده صح اي حاجه يقولولك تعمليها مباشره بتقولي حاضر .. 

يسرى: عايزني اعمل ايه وانا شايفه اهلك بالشكل ده  بسببي.

جسور بتريقه : اه تجري وتوقعي اي حاجه عشان تخلصي من عمك

يسرى بصت على الأرض ودموعها نزلت بحرج : انا اتكسفت ياجسور وشي بقى في الأرض من اهلك عمي مقدرش ان دي بقت عايلتي واحرجني قدامهم اوووي وهما اصلا مش حابيني

جسور بحب : مش مهم المهم انا بحب مين

يسرى فركت أيدها بضيق ..

جسور حاوط وشها ورفع وشها ليه وقال : بلاش اشوفك معيطه انا اسف ..حقك عليا ومسح دموعها

يسرى لفت وشها الناحيه التانيه بخنقه 

جسور : اي لسه مقموصه مني 

يسرى: سيبني يا جسور 

جسور بحب : الله اسمي طالع من بوقك زي العسل

يسرى : جسور 

جسور : عيونه 

يسرى : انت كنت بتتخانق مع إيلاف مرات اخوك ليه

جسور بتهرب : مفيش عشان الحجات اللي بتحصل

يسرى : انا اسفه كل ده بسبب عمي مش كده

جسور : لا خالص

يسرى : متكدبش انا عارفه أن كل ده بسبب عمي بس خلاص مش هرجع تاني 

جسور مسك أيدها حرك أنفه على أنفها  وقال : من ناحية مش هيرجع فأنتي مش هتشوفي وش امه  ابدا

يسرى : مش فاهمه

جسور : دي الاوراق اللي وقعك عليها مش كده 

يسرى : انت انت ازاي حصلت عليها

جسور : مفيش اتكلمنا بس

يسرى : اتكلمتوا 

جسور بكدب : ايوا وعلى فكره الأرض اللي سابها باباكي هو موقعك على تنازل عنها .  

يسرى :  انا مش عايزه اسببلكم مشاكل خليه ياخدها

جسور بانفعال : مشاكل انتي فاكره لو سبت عمك ياخد حقك كده هكون نفذت وصيت ابوكي انا عاوزك تتعلمي متتنازليش عن حقك مهما كان عشان الناس هتكلك لو سبتي حقك مره هيتعودوا انك تتنازلي دائما ..

يسرى : حاضر

جسور حرك أصابعه على خدها  : تؤ تؤ تؤ مش عايزك على كل حاجه تقولي حاضر ماشي.

يسرى هزت راسها 

جسور: ودلوقتي انا تعبان اوووي وعايز اخدك فحضني وانااااام لحد الصبح

يسرى رفعت كتافها وبعدت عنه بابتسامه

جسور : بانزعاج ايه 

يسرى : مش انت قلت اتعودي اتقولي انا بتعلم

جسور بنفاذ صبر : مش عليا يابنتي تعالي هنا..

يسرى : تؤ انا بتعلم خلصت كلامها وهي بتجري ولسه هتدخل الحمام مسكها وشألها وهو بيقول مش عليا يابنت محمود مش عليا

يسرى بدلال: جسور سيبني بقى.   

جسور : بخدك فحضني بس والله ودفن وشها بصدره عشان تسكت وووو


**********

بعد مرور شهر 

جسور ويسرى اتعلقوا ببعض جدا وحبو بعض لكن جسور لسا مش راضي يعترف أن البنت دي ببرائتها وسذاجتها عرفت توقعه بحبها.

اما الكل مش عاجبه وجود يسرى في البيت وعاوزين يخلصوا منها.. بأي طريقه 

ايمي رجعت من السفر " اخت ايلاف الصغيره وبنت خالة جسور اللي مخططين يجوزها لجسور "

ايمي اول ماشفت جسور دخل جريت عليه :  جسور انت رجعت

جسور بابتسامه : ايمي حمدالله بالسلامه ماشاء الله كبرنا واحلوينا

ايمي وقفت وحضنته وهي بتقول : عيونك الحلوه 

وقفت يسرى بصدمه ازاي تحضنه كده.. وكانت مصدومه.

جسور لاحظ ان يسرى على اخرها  لكنه معرفش يتهرب من ايمي اللي لفت ايديها على دراعه وقالت : احنا كنا بنشوف فيلم تعالي اتفرج معانا 

يسرى اتخنقت وطلعت أوضتها بخنقه فضلت رايحه جايه مش عارفه تعمل ايه خاصه انها سمعت أن مامت جسور تخطط تجوزه لايمي ..

لكنها نزلت بسرعه لما شافتهم قاعدين يتفرجوا عالفيلم 

جسور : تعالي ياحبيبتي روحتي فين

يسرى دخلت ما بينهم وقعدت جمب جسور وهي : بتقول هنا ياحبيبي

ايمي : اي ده انت هتقعدي فوقي كده

يسرى : انا بقعد جمب جوز ياحبيبتي لكن انتي اللي ده مش مكانك ..

كان جسور مصدوم من تحول يسرى لكن عاجبه التحول ده جدا ..

جسور حاوط خصرها وشدها ليه وهمس : ليها عندك حق ده مكانك انتي وبس 

احمر وشها وهي بتبعد عنه وهمست بضيق : جسور احنا مش لوحدنا اهلك حولينا عيب كده 

جسور: طب وماله نطلع اوضتنا مش احسن وشدها وطلع بيها اوضتهم ...

وكل ده وإيلاف وايمي هيتجننوا طلعت ايمي اوضتها و حصلتها ايلاف

وكانت بتعيط. ايلاف: بتعيطي على ايه ياغبيه 

ايمي : انت مش شايفه جسور مش شايف غيرها

ايلاف : اهدي احنا كلنا عارفين جسور لما يظهر وشه التاني هيبقى ازاي 

ايمي : وازاي هيظهر وشه التاني اللي بتقولي عليها دي انتي شيفاها بتمشيه بمزاجها

ايلاف بتفكير :كل حاجه بوقتها. وحياتك عندي لااخلي اللي اسمها يسرى دي تشوف وش جسور التاني وهتندم عالساعه اللي اتجوزته بيه ..

ايمى ازاي 

ايلاف بخبث : الصبر حلو ياحبيبتي الصبر حلو


*************

عند جسور ويسرى 

كان بيبوسها وهي بتبادله ولسه هيقلعها القميص بتاعها مسكت أيدها بخجل 

جسور بانزعاج: في أي تاني

عضت شفتيها بكسوف وقالت: مينفعش نكمل 

جسور حرك أيده على شفايفها عشان يحررها من سنانها وقال : ليه لا 

يسرى مسكت أيده بدلال وقالت: عشان عندي عذر 

جسور بانزعاج : هو ده وقته يعني .

يسرى وهي تحاوط رقبته : وانا ذنبي  اي 

جسور باس خدها : لا مالكيش ذنب ياروحي مالكيش ذنب بس ياريت متتأخرش الزياره دي .. عشان مش وقتها ابدا ..

يسرى بهمس : مش هتتأخر اطمن 

جسور : طب اي

يسرى بابتسامه : اي 

جسور : عندك عذر ماشي بس مفيش عذر نعمل حجات تانيه ودفن وشه برقبتها وووو


**********

بعد مدة 

جسور اضطر يسافر بشغل مستعجل برررا البلد ..

نزلت يسرى الدرج واتصدمت بفريده مامت جسور نايمه عالأرض وبتترعش صرخت وجريت عليها ووووو

#حافية_القادمين 8 #بقلم_نوره_عبدالرحمن 

يسرى : انت كويسه

فريده بتعب : اي اللي حصل 

يسرى : حضرتك شكل السكر نزل معاكي والحمدلله شكلك بقيتي احسن 

فريده : لكن انتي منين عرفتي أن السكر نزل معايا

يسرى : بابا ساعات كان بيحصله كده وكنت بعمله ميه وسكر ويبقى احسن .. على فكرة يافريده هانم انا عملتلك سكر وميه لكن هروح دلوقتي اجيبلك حاجه مسكره عصير او اي حاجه عشان تخفي بسرعه

فريده مسكت أيدها : استنى 

يسرى : في ايه يا فريده هانم 

فريده : متشكره يابنتي مكنتش اتوقع انك هتعملي كده بعد اللي شفتيه مني 

يسرى بابتسامه: هعملك عصير مش هتأخر 

مر اسبوع كل حاجه هاديه يسرى عرفت تأثر على العيله كلها فريده بدأت تتحسن علاقتها معاها ووسيم واخد الحياد دائما ومش بيتدخل بحد.. تيا قلبا وقالبا مع يسرى.

جسور لسه غايب  ..

وفي يوم 

نزلت يسرى الدرج وحست انها دايخه وسندت على تيا

تيا : انتي كويسه

يسرى بتعب : مش عارفه حاسه اني دايخه ونفسي غامه عليا ..

تيا : طب تحبي اطلعك اوضتك..

يسرى : لا انا عاوزه اقعد في الجنينه عشان اشم شوية هوى يمكن اتحسن

فريده معاها ايلاف وايمي : في ايه يابنات

تيا : ياسو تعبانه ياماما

فريده بقلق: ليه يابنتي مالك

يسرى : مفيش انا كويسه بس شوية تعب ونفسي غامه عليا 

ايلاف بخبث : مش يمكن حامل ..

فريده بفرحه : حامل 

يسرى بحرج :  لا لا هو شوية تعب وهيروحوا لحالهم 

فريده : لااا اكيد دي اعراض حمل 

يسرى :  لاانا متاكده مش حامل هي شوية تعب ..

ايلاف : شكلك عارفه انك حامل ومخبيه علينا ..

يسرى بانزعاج : مش حامل انا متاكده بعد اذنكم ..وطلعت اوضتها بضيق

ايلاف همسة لفريده : اقطع ايدي من هنا أن ماكانت حامل دي كلها اعراض حمل ياماما

فريده والله عندك حق اول ما يوصل جسور هبلغه يهديها دكتور ويعمل تحليل يتأكد

ايلاف بحماس ايوا هو ده ياماما المفروض يحصل كده...

***********

مش عارفه تنام فونها اتعطل بقاله مده وهي مش عارفه تتواصل مع جسور كان الوقت متأخر خرجت من أوضت تيا وكانت هتدخل اوضتها حست بحد بحضنها من ورى ابتسمت بحب وهي بتلف وبتقول جسور لكنها اتصدمت براجل غريب زقته وبعدت عنه بسرعه وكانت هوقع لكنه سندها وحاوط خصرها بسرعه وهو بيقول بخبث بسم الله عليكي  ولسه هيقرب يبوسها .. زقته وضربته بالقلم  ولسه هتصرخ كتم بقها بمنديل ووقعت عالأرض وشالهاا ودخلها اوضتها فاقت الصبح وكانت...فاكره نفسها شايفه كابوس...


*************

رجع جسور وكان بيدور فعنيه عليها بقاله كتتير مسمعش صوتها ولاشافها سلم عالكل وهي كانت بعيده عنه بتبصله بشوق كبير لكنها مكسوفه تقرب منه تحضنه تعبر عن شوقها ليه .

جسور: شكلكم كنتوا خارجين ..

فريده: اه يابني احنا كنا معزومين على فرح بس هنتصل نعتذر مكناش نعرف انك هترجع النهارده

جسور: لا ياماما روحوا اتبسطو البنات شكلهم جاهزين وانا مش هطير يعيني هترجعو وتشوفوا الهدايا بعدين..

ايلاف :وانا من رأيك يا جسور هنشوفك بعدين وانتي يا يسرى ليه مصره متروحيش الفرح ..

يسرى : ايوا انا هروح ابلغهم يحضروا ىجسور العشا اكيد تعبان من السفر 

جسور كان عاوز يفضل معاها لوحدهم كان مستني اللحظه دي بقاله كتتير وفعلا يسرى راحت المطبخ وطلبت من الشغالين يحضروا الاكل وطلعت عشان تجهز نفسها وهي برضو مستنيه اللحظه دي بقالها كتير 

اما عند فريده 

فريده بهمس: بقولك ايه يابني

جسور : اي ياامي

فريده :مراتك شكلها والله اعلم حامل.

جسور ضحك بسخريه وقال: والله ازاي 

فريده: كل الأعراض اللي عندها بتقول كده  لو هتوديها عند حكيم عشان نتأكد انا هموت واشوفلك عيال 

جسور بمجاره وهو متاكد أن مفيش من ده :حاضر ياامي ان شاء الله هشوف  لكن شكلك راضيه على يسرى 

فريده :مراتك زي البلسم يابني

جسور باس جبينها بحب وقال :والله انتي اللي زي البلسم يا امي ..

ايلاف ابتسمت بخبث وقالت :مش ياالله ياماما هنتاخر

فريده : ماشي ..يابنتي ماشي 

وفعلا خرجوا كلهم..

جسور كان تعبان جدا...

طلع اوضته واترمى على السرير و سامع صوت الميه من الحمام وعرف انها جوى حضروا الشغالين الاكل .. وهو كان مستنيها ... رن تلفونه بعد ما خرج الشرفه 

ورد على فون الشغل وقفل المكالمه ولاحظ رسائل جياله من رقم غريب ..

فتح الرسائل. واتصدم لما شاف مراته يسرى قدام اوضت نومه وفي راجل قريب خاضنها و بيبو*سها وشألها ودخلها أوضت النوم ..

كتم بقه بايده بصدمه أما الصور كانت على سريره يسرى لابسه قميص نوم فاضح وراجل صدره عري*ان نايم جنبها وقع الفون من ايده أيده بدأت تترعش افتكر كل حاجه زمان حبه لايلاف خيانتها ليه وجوازها من اخوه .. خيانه .. خيانه .. خيانه .. حتى البنت الوحيدة اللي راهن على برائتها وطهارتها في حضن راجل تاني في أوضت نومه وعلى سريره يبقى الحمل اكيد بجد مش تهيؤات من مامته حس بالخذلان بالخياينه ..دخل الاوضه من غير روح من غير قلب من غير عقل ..

كانت عنيه على باب الحمام 

خرجت من الحمام لابسه قميص نوم قصير باللوون الوردي  وفارده شعرها 

كانت حاطه لامساتها الاخيره مسرحه شعرها وراشه العطر اللي بيحبه وحاطه  مكياج خفيف .. ابتسمت بحب اول ما شافته مالاحضتش تغير ملامحه ولا عنيه اللي بتطلع شرار 

جريت ناحيته ودفنت وشها بحضنه وهمست وحشتني ..

جسور حط أيده على كتفها وحركه بخفه بعد شعرها عن رقبتها ولفه على كفه وشدها مع صدمت التانيه 

التاسع 


شدها من شعرها بنعف  قرب وشها منه وهمس عند ودنها بفحيح : بتخونين يا***

صرخت بألم وهي بتتهتت بوجع ة انت انت اهههههه قبل ما تكمل كلامها زقها على المرايه وضربت راسها و اتكسرت لقطع صغيره زي روحه اللي انتثرت بسبب خيانتها وخذلانها ليه حاولت تقف وهي بتترعش مرعوبه من منظره كده ..و مش فاهم بيحصل ايه ولسه بترفع وشها عاوزه تتكلم تسأل في ايه هي عملت ايه ... لكن شدها من شعرها بسرعه وضربها بالقلم مره واتنين وتلاته لحد.. ماحست أن الدنيا بتلف بيها .. قعدت عالأرض بتاخد نفسها بالعافيه والتاني مش راحمها في حاجه بتحرق قلبه و عيونه  كل اما يفتكرها وهي بين ادين الراجل وفحضنه كانو بيعملو ايه .. هو صبر عليها اتحملها عشان كان شايفها ملاك ومش عاوز يضغط عليها... ليه ..ليه تعمل كده 

: مش ده السرير اللي خنتني عليه اتككلم قال كلامه وهو بيشدها من شعرها ومسك فكها بأيده وهو بيحرك وشها اتكلمي يابنت***** اتكملي مين مين ال**** اللي خنتني معاه .. اقسم بالله لاجيبة وحيات وسا*ختك لاجيبه واق*تله واقت*لك انتي كمان ..

كانت بتترعش الد*م نازل من شفايفها وانفها ودماغها مش مستوعبه اللي بيحصل خيانة اي اللي بيتكلم عنها خرج صوتها المهزوز حاولت تنطق اسمه جججسسوور أاااه اتوجعت لما زقها عالسرير وهو بيقول بضحكه شيطانيه: سلمتيه نفسك.. في أوضة نومي وعلى سرير يا***** 

هزت راسها بلأ وهي بتحركه بطريقه هستريه ودموعها بتنزل وبتتخلط مع الد*م اللي نازل.. اترعبت لما بقى فوقها فجأه ومثبت ايديها عند رأسها وبيتكلم بطريقه غريبه مجنونه وهو بيحرك رأسه وهي مرعوبه..

صرخت بيه  بصوت مرعوب اانت انت بتعمل ايه

جسور بجنون وضحكه هستيريه هوريكي الأداء على اوصوله هوريكي ازاي الرجاله تاااخد الست بجد مش انتي بتحبي الوسا*خها هوريكي الوسا*خه على ااصولها

هزت راسها بلأ وهي بتحاول ترجع بجسمها اللي وجعها وبتعيط اكتر وبتصوت لكن مفيش اي حد في البيت ..غيرهم 

ولسه هتقف من السرير ضربها بالقلم حست بصوت رنين بودنها دايخه روحه بتطلع ..

أما هو بعد وقف على ركبه بيبصلها بكره الدنيا كلها قلع قميصه وحزامه ولسه هتتحرك بعد ماالددوخه خفت حست بلسعه الحزام على صدرها مره واتنين وتلاوته جسمها اتخدر وهو بيقول بتحذير لو اتحركتي هط**** يا***

خرج صوتها بضعف ورجاء متعملش كده ..

ضحك بسخريه وهو بيقول ايه ياهانم حرام عليا وحلال على غيري

قطع قميص النوم اللي كانت لابساه. وظهرت مفاتنها 

حاولت تداريها وقالت بضعف وهي بتحاول تبعده مش عايزه يا جسور مش عايزه

جسور بكره : طبعا انت بتم*وتي في الحرام يا*****

ولسه هيقرب منه. حاولت تمنعه وهي بتصرخ : مش هسامحك والله مهاسامحك 

جسور ابتسم بجنون وهو بيقول متخفيش : هتحبي الأداء بتاعي اكتر ياروحي وخدها وسط صراخها ورجاها اللي اختفى اختفى فجأه الصوت وانتهت كل حاجه الحب الشوق .. العشق انتهى وبدأت مرحله تانيه خالص مرحله جديده عليها فيها بؤس وذل وخيانه واهانه....

مفيش في البيت كله الا صوت شهقات .. وانفاس بتروح وبتجي  بصعوبه شهقات وعيون مليانه خوف قهر وحرقه وخذلان غمضت عينيها ونزلت دموع حرقت قلبها مش عارفه تتحرك من سريرها الد*م في سريرها و كل حته في الاوضه  اللي حصل مش كأنها شويه مج*زره حرب طاحنه راحت روحها وبرائتها ضحيتها .. اختفى جسور.  اختفى وخرج وسابها على حالها الاوضه مفتوحه وعيونها مفتوحه خرج عريان الصدر ماسك قميصه بأيده وسابها.. اول ما خرج من البيت وقفت العربيه ونزلت اومه وووسيم وهما مخضوضين بعد ما الشغالين بلغوهم باللي حصل : في ايه ياجسور .. ايه اللي حصل انت خارج كده ليه .. مراتك فين هي كويسه..

بص لامه ولاخوه ولايلاف كل حد شارك بخذلانه بص ليهم بصات غريبه وضحك .. ضحك وهو بيخلل صوابعه بشعره ومشي ومر من جمب ايمي اللي بتبصله وقلبها بيضرب جامد من منظره اللي مش بيبشر بالخير حرك لسانه على زاويه شفايفه وهو بيبص ليها من فوق لتحت وغمزها وهو بيقول. هشوفكم بعدين سلام..

فريده جريت على اوضة جسور واتصدمت بالللي شافته ...

يتبع..

بعتذر على كمية الع*نف في الفصل النهارده فصل بكرى مش هيكون افضل لو مش بتحبو كده متتابعوش الفصل بكرى ... بلاش كومنتات سلبيه لما تخلص الروايه أدوني رأيكم  الايجابي ماشي 🩵

 


لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحصريه



اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحديثه



❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺 





إرسال تعليق

0 تعليقات

close