رواية وصيّة حب الفصل الثالث بقلم نسرين بلعجيلي Nisrine Bellaajili حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
رواية وصيّة حب الفصل الثالث بقلم نسرين بلعجيلي Nisrine Bellaajili حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
الكافيه على ناصية شارع قديم، شجر متدلّي فوق الممر، وريحة قهوة عاملة مزاج حلو للناس المارّة.
سارة وروان دخلوا، وملك جريت على ركن الأطفال الصغير اللي فيه ألوان وكتب رسم. جرس الباب رنّ بصوت خفيف، والويتر ابتسم وهو بيشاور على ترابيزة جنب الشباك.
روان :
هنا حلو، النور داخل حنين.
سارة (بتضحك) :
النور داخل عشان نعرف نصوّرك ونبعت للي بيحبوك إني طلعّتِك من الكهف.
روان :
يا ستّي كهف إيه؟ أنا بتغذّى على الضوضاء.
قعدوا، وملك رفعت راسها من ركن الأطفال.
ملك :
ماما أنا عايزة عصير فراولة.
سارة :
حاضر يا قلبي، بس الأول إغسلي إيدِك من الألوان.
الويتر جه، سارة طلبت قهوة سادة وروان لاتيه خفيف، وملك عصير فراولة.
الدنيا كانت سهلة، والوقت بيتمطّط كأنه مش مستعجل.
روان :
أخبارك إيه؟ ريحتي ولا لسه بتجري طول اليوم؟
سارة :
أنا؟ دايرة زي المروحة، بس مبسوطة. ياسر بقى عامل شهم طول اليوم. تفتكري ده طبيعي ولا عشان عيني حلوة؟
روان :
عينيكِ حلوة وهو كويس. الإثنين على بعض.
سارة :
شوفي مين بيتكلم، بصراحة، نفسي أشوفك في موقف زي ده. الحب حلو لما يكون بيطبطب مش بيلغبط.
روان (بهدوء) :
لما يجيله وقته. أنا مش ضد الحب. أنا ضد اللعب و غير كده مابقاش فيه رجاله بجد .
القهوة وصلت، سارة شبكت إيديها حوالين الفنجان كأنها بتدفّيهم. ملك جت تجري تقف عند الترابيزة، وشها مليان نقط ألوان، وكلها فخر بنفسها.
ملك :
شوفي يا روان رسمت قطة، بس عاملة زي أسد شوية.
روان :
قطة أسدية! ده فن حديث يا مدام ملك.
نسرين بلعجيلي
ضحكوا الثلاثة.
ملك رجعت للركن، وسارة خذت نفس طويل.
سارة :
تعرفي؟ ساعات بحس إن الأيام بتعدي أسرع من اللي يلحق يحس بيها. أصحى ألاقي ملك كبرت، وياسر لسه بيضحكني بنفس الطريقة، وأنا نفسّي أفضل كده.
روان :
وافتحي إيدك وخذي اليوم بالراحة، إحنا غالبًا بنخاف من بكرة لدرجة إننا مانشوفش دلوقتي.
سارة ابتسمت، وشربت رشفة قهوة. الحوار سهل، واللحظة خفيفة.
بعد شوية، سارة قامت تقف :
أجيب للبت كيك صغير وخلاص نمشي قبل الزحمة.
روان :
خلي الويتر ييجي، ليه تقومي؟ أنا أطلب.
سارة :
لا لا، أنا هقوم أحرّك نفسي، رجلي نمِلت من القعدة.
وقفت سارة بهدوء، وتحركت خطوتين، وفجأة، لمعت الدنيا شوية في عينيها زي ما تكون لمبة قوية اتفتحت فجأة. حطّت إيدها على طرف الترابيزة، نفسّها اتقطع لحظة صغيرة.
روان (على طول قامت) :
مالك؟
مسكت ذراعها بصوت مش عالي، بس فيه خوف واضح.
سارة (تبتسم وهي بتحاول تخفّف) :
لا لا… مافيش. بس دوخة بسيطة بتحصل. يمكن عشان قمت بسرعة.
روان :
أقعدي، مافيش قيام ولا حركة. أقعدك أنا.
رجّعتها الكرسي، وسندت ظهرها، وطلبت بسرعة ميّة من الويتر.
ملك جت تجري :
ماما؟
سارة (بحنان) :
مافيش حاجة يا روح ماما، وقفي هناك كمّلي الرسمة وهجيلك حالًا.
روان (تبصّ لسارة بعين فاحصة) :
وشّك شاحب. خذي نفس عميق… واحد… إثنين… ثلاثة.
سارة عملت زي ما قالت، وشربت شوية ميّة. الدنيا رجعت تهدى.
بس روان ما هديتش.
روان :
مش هتتمشي ولا هتروحي تطلبي حاجة، أنا هطلب ونمشي على طول.
سارة :
أنا كويسة، بجد. بتحصل لي كده كل فترة لما أعمل مجهود. باخذ فيتامينات وهتلاقيها عدّت.
روان (بصرامة لطيفة) :
لأ، ده غلط. كده ماينفعش. دوخة متكررة نسمع الكلام ونكشف. هنخلص العصير ونقوم على البيت، وياسر يبقى يعرف. وبكرة تحاليل.
سارة :
تحاليل إيه بس؟ أنا تمام.
روان :
وماله إنك تتطمني؟ مش خسارة تتطمني، خسارة تهملي.
سارة سكتت لحظة، وبصّت لملك وهي بترسم. الأم داخلها حسّها أعلى من أي حد. لكن برضه هي مش عايزة تقلق حَد.
سارة (بلين) :
حاضر، هفكر. مش هرفض. بس النهاردة نمشي وخلاص.
روان أشارت للويتر يحاسِب. لمّت شنطة سارة، وراحت تجيب ملك من الركن.
روان :
يلا يا فنانة، نكمل الرسمة في البيت.
ملك :
بس لسه هحط شنب للقطة.
روان :
الشنب هنحطه في البيت، ويبقى شنب رسمي معتمد.
خرجوا. الهوَا برا كان ألطف، وروان ماسكة ذراع سارة من غير ما تبان ماسكاها، كأنهم ماشين كتف في كتف.
سارة (بابتسامة امتنان صغيرة) :
شكرا، أنا كويسة دلوقتي.
روان :
عارفة، بس برضه مش سايباكِ لوحدك.
ركبوا العربية، روان سايقة، وسارة جنبها، وملك من ورا بتغني أغنية الكارتون. الطريق للبيت كان قريب، بس قلب روان كان بعيد، بيفكر ويسأل نفسه: “ليه؟”
ولما يوصلوا موردش غير اللي لازم.
Nisrine Bellaajili
عند البيت...
المفتاح دار في الباب، وياسر كان لسه واصل قبلهم بدقايق. فتح وهو بيقول :
فين البنات؟
شافهم على الباب، وبصتُه أول ما وقعت على سارة، اتغيرت.
ياسر (بقلق صريح) :
في إيه؟ وشّك باين عليه تعبان.
سارة (بتقلّل الموضوع) :
مافيش يا ياسر، دوخة بسيطة كده وأنا واقفة. حرّ كثير والجو مزعج.
روان (هادية بس حاسمة) :
دوخة متكررة. قامت في الكافيه وهي بتتحرك خطوتين، ووشّها شحب. اخدت الميّة وهديت لكن لازم كشف.
ملك دخلت تجري على أوضتها وهي تغني “الشنب! الشنب!”
الدنيا كانت خفيفة إلا نبرة روان وياسر.
ياسر (قريب منها، إيده على كتفها) :
ليه ما قلتليش قبل كده؟ بتحصل كتير؟
سارة :
مش كتير، كل فترة لما بعمل مجهود أو أقف فترة طويلة. باخذ فيتامينات وماعنديش مشكلة.
روان :
يا جماعة، الفيتامينات من غير تشخيص لعب عيال. هنعمل تحاليل : صورة دم، فيريتين، فيتامين د، سكر صايم، ضغط. ولو الدكتور قال حاجة تانية نعملها.
سارة (بتحاول تخفف) :
يا دكتورة روان، ما تبقيش شديدة.
روان (بنص ضحكة) :
– شدتي = أمان. وإنتِ عزيزة عليا، ومش هعدّي حاجة كده.
ياسر (مسانِد) :
أنا مع روان. بكرة الصبح هنروح مع بعض. وأنا فاضي لحد 10 ألحق أطلع معاكم.
سارة بصت لوشّ جوزها، خوفه واضح وصريح وخالي من المسرحيات. النوع اللي يخليكِ تقولي "الحمد لله" حتى وإنتِ محتارة.
سارة (تتنفّس بهدوء) :
ماشي، هنكشف. بس ماتقلقوش، أنا بجد كويسة دلوقتي.
روان :
كويس إنك كويسة، أحسن تقومي ترتاحي شوية، وأنا أعمل شاي بالنعناع. ملك هتفرح بكيكة صغيرة لسه معاها نصها.
ياسر :
شكرا يا روان، ربنا يطمنا.
روان (ببساطة) :
اللهم آمين.
سارة راحت أوضتها، غيرت هدومها، وغسلت وشّها. بصّت في المرايا لحظة : لا رعب، ولا خيال، ولا تمهيد لوجع. بس ست بتحاول تفضل واقفة على رجليها، وكل اللي حواليها بيحبوها.
خرجت تلاقي روان في المطبخ، وياسر بيحاول يفتح برطمان سكر وهو مأنتخ. ملك طلعت من أوضتها ومعاها الورقة : القطة بقت ليها شنب رسمي.
ملك :
ماما شوفي، شنب خطير.
سارة (بتضحك) :
شنب بيخضّ.
ياسر :
خلاص يا شنب، ماما هتشرب شاي وتنام بدري النهارده.
سارة :
ماشي يا سيادة المدير.
قعدوا شوية سوا. الكوبايات اتملِت، والضحك رجع، والدنيا مشيت. روان وهي بتبص لسارة بعين مطمنة :
بكرة 8 ونص تحت البيت. ما تتأخروش.
سارة :
حاضر. بكرة نطمن.
ياسر (بنبرة إمتنان) :
متشكر يا روان. ربنا يديمك.
هزّت راسها بابتسامة :
ده بيتنا كلنا.
الليل نزل على البلكونة، والهواء دخل بارد وناعم. مافيش عنوان كبير للحظة دي، مجرد بيت.. ناس بتحب بعض.. وخطّ صغير من القلق إتكتب بالرصاص، مش بالحبر.
بكرة، هيبان السطر ده هيتشال ولا هيتكتب أوضح. لكن دلوقتي، الهدوء راجع، وملك بتضحك على شنب القطة. والقلوب بتقول دعاء من غير صوت.
بقلم نسرين بلعجيلي Nisrine Bellaajili
يتبع
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇
اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇
❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺


تعليقات
إرسال تعليق