القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية إبن العم والعهد الأخير الفصل الثاني بقلم الكاتبه شيماء طارق حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج

رواية إبن العم والعهد الأخير الفصل الثاني بقلم الكاتبه شيماء طارق حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 



رواية إبن العم والعهد الأخير الفصل الثاني بقلم الكاتبه شيماء طارق حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 


 السكوت عمّ المكان كله، حتى النسمة وقفت.

آسر قرب منها بخطوات بطيئة، ونظره ثابت على وشها، وقال بصوت جهوري يهز الأرض:

أنا سمعتك للآخر… بس المرة دي هرد عليكي بكلمة ما تنسيهاش طول عمرك.

البنيه دي شريفة، وأطهر من الطهارة نفسها، واللي هيتحدت على عرضها تاني آسر حداد هو اللي هيحاسبني؟!

وكل البلد تسمعني مليح…

من النهاردة إيمان بت محروس تبقى مراتي أنا، على سنة الله ورسوله بعد ما ندفن ولد عمي هكتب عليها وفي الوقت ده

هتعرفي اني شريفه فعلا كيف ما ولدك كان بيقول عليها قبل سابق هو كان رايد جوازها علشان ملقاش كيفها؟!


الناس شهقت، الرجالة سكتت، الستات بكوا من رهبة الكلمة.

نعيمة وقفت مكانها، وشها اتجمد، مش مصدقة اللي بتسمعه.

صرخت فيه وهي بتترعش:


إنت بتقول إيه يا آسر؟! هتتجوز مراة ابن عمك وهو لسه ما اندفنش  هو انت رايد تحصل ولا إيه علشان كده رايه تتجوز البومه!


العمدة اتكلم بصوت عالي وهو بيزق لمراته وبيقولها:

اسكتي يا نعيمة!

اسكتي قبل ما أغلط فيكي قدام الخلق! ولد اخويا ما قالش حاجه غلط واللي قاله صح البت اتظلمت منك و ولدك عايش حتى بعد ما مات وأنا شايف اللي بتسويه اتجوز كل حدود الادب!

ادخلي جوه يا مرا، قبل ما أرفع إيدي عليكي!

دا دار العمدة، مش ساحة فضايح! لان اللي قلتيه

 ما يطلعش من ست محترمه يا بنت الاكابر يا بت الحسب والنسب طالع منك حديت ما كانش ينفع يطلع وولدك لسه ما اندفنش حرام عليكي يا جبارة خلينا نريح ولدك وندفن!


نعيمة حاولت تتكلم، بس العمدة شدها ناحية البيت والناس كلها واقفة في صمت، والعيون كلها على آسر.

إيمان كانت بتعيط، مش مصدقة اللي بيحصل،وآسر  قرب منها وقال بهدوء، صوته مليان رجولة وحنية:

ارفعي راسك يا إيمان، ما تعيطيش انا مش هخلي حد يقربلك ولا يهينك مره ثانيه طول ما انا على وش الدنيا وهملي كل حاجه عليا الناس كلها هتعرف في يوم من الأيام انك شريفه وان كل اللي اتقال عليه كده افتراء من مراة عمي منها لله انا هجيبلك حقك منيها؟!


العمدة رفع صوته وقال: عداك العيب يا ولدي اسمع يا خلق بعد ما نصلي الجنازة على ولدي الماذون هيجي وهيكتب كتاب اسر ولد اخوي على ايمان وعلشان ما حدش يتحدت ولدي ما جاش يمه ايمان ولا لمسها يعني ملهاش عده !


نعيمة، وهي بتتسحب ناحية البيت، بصتلهم بنظرة كلها حقد

نظرة ست مش هتهدى غير لما تولّع الدنيا وكل اللي حواليها هي شايفه ان البنت دي كانت السبب انها فقدت ابنها ما كانتش عايزة تسيبها ولا عايزة تقتنع اللي ده قضاء وقدر.

العمدة أشار للرجالة إنهم يكملوا الجنازة، والكل اتحرك،

والهوى بقى تقيل من صمت الناس، لكن كلهم حسّوا إن القرار اللي آسر أخده هيكون بداية جديدة لإيمان، ومش هيقدر حد يقرب منها لانها مع اسر .

واسر كل اللي في البلد بيعملوا له 1000 حساب وبما فيه العمده اما نعيمة فضلت وقفت بره، عيونها مولعة حقد، ووشها بيتقلب نار والكره لايمان .

بعد ما دفنوا ادم العمده دخل البيت ونصب العزاء وكان حزين جداً على ابنه اما اسر دخل اوضه محروس علشان يعرفوا كل حاجه وانه هيكتب على بنته وهياخدها على فيلته.

آسر (واقف قدام محروس، صوته حازم وهو بيقول): كيفك يا عم محروس وكيف احوالك ؟!


محروس بيتكلم بغلبه وطيبه وبيقول: الحمد لله يا ولدي ادينا عايشين؟!


آسر:  احنا دفنا دلوقت ولد عمّي وعلشان اللي سويته مرات عمي جيت اتحدت وياك أني رايد اتجوز بتك مش علشان فيها حاجه لا معاذ الله بس علشان الحديب ما يكترش عليها وكمان هي زينه البنات تستحق تتجوز وتعيش في دار جوزها متعززه متكرمه؟!


محروس (على كرسيه المتحرك، صوته ضعيف وعيونه مليانة حزن): خابر يا ولدي كل حاجه واكتر حاجه حاطه في نفسيتي آني ما قدرتش ادافع على بتي الوحيدة انا ربيتها احسن تربيه وهي زينه البنات كيف ما قلت بس ما لهاش حظ يا ولدي ؟!


آسر (بيبصوا له بحزنه وبيقول له):

 يا عم محروس انا هكون كيف ولدك وانا هحمي بتك ومش هخلي حد يقرب لها وده وعد مني ليك 

 محدش هيقدر يمسها،ولا حد هيقدر يهينها طول ما انا عايش هي في امانتي وكرامتها من كرامتي لان هتكون مرتي؟!


إيمان (بخجل ودموعها نازلة، بصوت ضعيف): انا موافقه يا ابوي انا مش هقدر اقعد وياك اهنا والناس يفضل يجيبوا في سيرتك بالعاطل ويقولوا عليا حديت عفش وشايلك عار حاجه ما سويتهاش؟!


محروس (بيحرك رأسه بتردد، صوته مليان حزن وارتياح): انتي عمرك ما هتبقى عار يا بتي ده انتي احسن بنات الصعيد وربنا بعتلك زينه شباب الصعيد دكتور آسر بنفسه هيكون جوزك شوفي ربنا بيقطع من اهنا ويوصل  من اهنا ربك كريم يا حبيبتي؟!


آسر (بيبص لإيمان وبيقول بحنية): وعد مني هحميكي طول ما انا عايش ما حدش هيقدر يزعلك ولا يهينك ودلوق يا عم محروس الماذون هيجي وهنكتب الكتاب وهاخد ايمان وهروح الفيلا بتاعتي ولو رايدها في اي وقت ابعتلك السواق يجيبك لحد عندنا انا كنت رايده تيجي تعيش ويانا بس عمي العمده قال ما يقدرش يستغنى عن وجودك يا راجل يا طيب؟!


محروس بدموع وهو بيقول: عمك العمده ده راجل محترم وما فيش كيفه في البلد ربنا يخليله ابنه ياسين ويصبره على فراق ادم؟!


آسر بهدوء: اللهم امين يا رب العالمين! 


بعد شويه كتبوا الكتاب وكان العمده موجود اي نعم كان حزين جداً على ابنه بس كان لازما يامن حياة البنت المسكينه اللي مراته حاولت تدمر حياتها قدام اهل البلد يعني لو كان ابن اخوه ما اخذش الخطوة دي ايمان كانت هتعيش طول عمرها لوحدها وسمعتها في الارض بسبب اللي قالته مراته. 

نعيمه بعتت جابت واحدة من شغالين في الفيلا عند آسر وكانت قاعدة بتغلي وبتخطط لحاجه من العيار الثقيل.


نعيمة (واقفة بعيد، صوته مليان حقد وبتقول):

مش اهمل البت دي لحالها حرمت ولد يعيش ولازما احرمها وادوقها المر كيف ما دوقته لولدي؟!

 هوريها يعني إيه الشؤم… هخليها تدفع تمن اللي سويته في ولد غالي !


خادمة : طب هنسولها إيه يا ست نعيمه اؤمري وانا انفذ ما عنديش اي مشكله ده انا لحم كتافي من خيركم ؟!


نعيمة (تضحك بسخرية وهي بتقول الخدامه على الخطه اللي هي عايزاها تنفذها): كل حاجه رايداك تسويها لي هقول لك عليها دلوقتي   وبكده كيف ما خلصت على ولدي ابقى انا خلصت عليها واخذت بطاري مش ولدي يموت وهي تروح تعيش في فيله آسر وفي العز وتتنغنى وانا ولدي يروح مني في عز شبابه؟!

 

الخدامه بيتحرك راسها بطاعه وهي بتقول :حاضر يا ست  نعيمه هسوي كل اللي انتي رايداه وهروح اجيب انا هروح اجيب سم فئران واحطه لها في الوكل ايه رايك ؟!


نعيمه وهي بتبص بشر وبتقول :ربنا يبارك فيك يا نفيسه شكرا على مساعدتك ليا يا بتي؟!


نفيسه الخدامه: ما تقوليش اكده يا ستي ده انا لحم كتافي من خيركم انا هروح بقى  على الفيلا علشان البيه ما يعرفش اني طلعت؟!

الخدامه رجعت على الفيلا وآسر وايمان دخلوا وما كانش في أي كلام ايمان كان باين على وشها الحزن اي نعم هي داخله مكان جميل وأول مره في تدخل مكان زي ده؟! واي واحده غيرها لو دخلت المكان ده هتكون مبهورة بس هي ما كانش في اي رد فعل وده اللي خلى  اسر استغرب جداً.


آسر (بهدوء وهو بيقول لايمان): تعالي اطلعك على الجناح يا رب يعجبك؟!


إيمان (بصوت منخفض، متحفظ):تمام…


آسر (يشير على الجناح وبيقولها):

هتلاقي كل حاجة اهنا، كل حاجة مرتبة علشان تكوني مرتاحه ولو رايده اي حاجه عيطي عليا او عيطي على الخدمه؟!


إيمان بتهز راسها بالموافقه وبتدخل الجناح بصمت،وما بتبصش اصلا ولا تديله اي رد فعل .

وبعد شويه آسر يدخل ويقلع الجاكيت بتاعه على الكرسي علشان بيبقى داخل الحمام ياخد شاور ايمان اول ما بتشوف المنظر بتتصدم. 


إيمان (بتقوم من مكانها وبتبقى مصدومه وبتحط ايديها على عينيها وبتقول):

إيه ده بتقلع خلقاتك اهنا ليه؟



الفصل الاول من هنا



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحصريه



اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحديثه



❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺




تعليقات

التنقل السريع
    close