رواية شتات القلب الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم الكاتبه داليا منصور الفرجاني حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
رواية شتات القلب الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم الكاتبه داليا منصور الفرجاني حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
كان واقف قدامها وهي قاعدة وضامة رجليها وبتقول بانهيار:
-انت عملت ايه فيا يا حيوان انا بكرهك..
بصلها بخبث وهو بيقرب وبيقول:
-عملت ايه يعني زي مبعمل مع اي واحدة ملهاش لازمة وبتترمى عليا ايه مش مبسوطة.
بصتله بدموع وهي بتقول بانهيار:
-حسبي الله ونعم الوكيل فيك روح ربنا ينتقم منك انا مستحيل اسامحك حسبي الله ونعم الوكيل..
قرب عليها فهد وهو بيمسكها من شعرها بعصبية وبيقول:
- هو مش انتي اللي رميتي بلاكي عليا والا انا بتبلى عليكي مش انتي اللي جتيلي شقتي والا انا جبتك غصب..
كانت بتصرخ وهي بتقول بانهيار:
- انا مجتلكش برضايا افهم بقى انت مبتفهمش انا حد كلمني من الشركة وقالي استاذ فهد عاوز الملف بتاع شركة المالنيا وقبل واول موصلت هنا محستش بنفسي بس انت استغليت دا حسبي الله ونعم الوكيل..
بذمتك واحدة في الصعيد تروح شقة واحد لوحدة وتقولي انا اللي غلطان..
حنين قربت عليه وهي بتقول:
- انا اللي طلعت غلطانة بس ابوس ايدك اكتب عليا واستر عرضي الهي يستر عرض احبابك..
قرب فهد عليها بكل جبروت وهو بيقول باستهزاء:
- عوزاني انا فهد المرشدي اللي بنات الصعيد كلياتهم يحلموا ولو نظرة واحدة مني تيجي انتي وتقولي اتجوزك انا مش بتجوز واحدة خلاص مدة صلحيتها انتهت ويا عالم شريفة والا لاء..
قربت عليه وضربته كف وهي بتقول بصريخ:
- انا اشرف منك ومن اهلك كلهم..
ضربها كف هو كمان وهو بيقول:
- انتي بتضربيني يا زبالة والله منا سايبك يا بنت الكلب.
ومسكها من شعرها وهو متعصب وبيفتح باب الشقة وبيرميها بره وهو بيقول:
- معتش اشوف وشك تخطي باب شركتي ولو لمحت طيفك قريبة مني بس هدفنك مكانك امشي من هنا غوري..
وزقها وقعت على الأرض قريب السلم لولا انها مسكت كان زمانها وقعت من على السلم وقفل الباب في وشها..
وقفت حنين بصعوبة وقلبها متكسر مليون حتة وهي بتقول بتعب وانهيار:
- انا انتهيت اهلي لو عرفوا هيدفنوني حية.
ونزلت من العمارة وهي منهارة وبتفتكر اللي حصل معاها وخلاها تروح شقت فهد...
««فلاش بااك»»
في شركة من افخم الشريكات في الصعيد كان في بنت جميلة ومحجبه قاعدة على كرسي السكرتارية وهي بترد على التليفون وبتقول:
- الو تمام يا فندم هبلغ مستر فهد باللي قولتهولي..
وحطت التليفون ودخلت المكتب من غير متستأذن فجأة..
-انتي مش بتفهمي مفيش باب تخبطي عليه قبل متتنيلي تدخلي مكتبي..
كان فهد قاعد وجنب منه بنت شبه عارضات الأزياء وميكب كامل، حنين فضلت متنحة من اللي شافته بس فاقت على صوت فهد وهو بيقول:
- انتي يا متخلفة انتي في ايه مالك مش قلتلك خبطي والا انتي مبتفهميش..
حنين بصتله بقرف وهي بتقول:
- معلش يا استاذ فهد في مكالمة من الوفد الألماني وكان بيقولي عاوز يكلم حضرتك..
فهد بصلها بعصبية وهو بيقول:
- طب غوري اخرجي برة مكتبي وتاني مرة لم تدخلي ابقي خبطي على الباب يا متخلفة ماشي..
خرجت حنين وهي بتقول بعصبية:
- دا واحد قليل الزوق ومش متربي ايه القرف اللي بيهببه دا في المكتب ربنا يتوب عليا من الشغلانة دي انا لولا محتاجة فلوس علشان اكمل تعليمي مكنتش عبرت اهلك وجيت الشركة دي من اساسه..
وقعدت على المكتب بعد ساعات لقيت حد بيقولها بمياعة...
-انتي يا بتاعة انتي بعد كدا لم تدخلي عند دومي حبيبي تبقي تخبطي نشي يا بتاعة انتي..
بصتلها حنين من فوق لتحت وهي بتقول:
- استغفر الله العظيم واتوب اليه يارب سامحني، امشي يا ست انتي من قدامي وبخصوص استاذ فهد انا اعتزرت منه ملكيش دعوة انتي انا هنا شغالة في شركة المرشدي مش عند ابوكي..
اتكلمت روز بكره وهي بتقول:
- انا كلمتي تتسمع زي فهد بالظبط لانه هيبقى خطيبي فهمتي والا لاء..
قالت حنين في بالها:
- في ايه يا حنين انتي مالك ومالهم انشالله يغور هي وياه اهم حاجه انتي وشغلك متخسرهوش وبخصوص البنت دي ملكيش دعوة بيها..
طنشتها حنين وقعدت قالت روز بعصبية:
- وحياة ابويا مهسيبك..
بصتلها حنين بقرف وهي بتقول:
- تمام اخرجي ورايا شغل كتير..
خرجت روز وهي متعصبة وبعد ساعة كان وقت الخروج من الشركة وحنين كانت بتلم الورق اتفجأت بالعامل وهو بيقول:
- استاذة حنين استاذ فهد طلب منك تبعتيله الملف على الشقة دي..
وعطاها العنوان حنين قالت بزهق:
-تمام يا عم صابر بس امانة عليك هاتلي فنجان قهوة قبل مخرج علشان اقدر استحمل..
عم صابر قال بابتسامة:
- من عيوني الاتنين وخرج يجبلها قهوة وبعد وقت كانت شربت القهوة وراحت على العنوان اللي ادهولها عم صابر..
لكن بمجرد الباب متفتح كان الدنيا مشوشة ومحستش بأي حاجه بعدها...
«بااااك»
كانت حنين قاعدة في اوضتها وهي بتقول بعياط:
- خلاص انتهيت ومستقبلي ضاع هقول لأهلي ايه دلوقت والحقير مش هيقبل يستر عليا انا اللي غلطانة مكنش لازم اروح ليه يا حنين تعملي كدا..
كانت بتلوم نفسها وتلطم على وشها بتعب وعيونها حمرة دم وهي بتقول:
- انا لازم انهي حياتي هعيش ازاي في وسط اهلي انا من الصعيد اه انا قعدت سنين في اسكندرية عند خالتي، لكن عوايدنا واهلي صعايدة وهما عندهم انهم يقتلوني والا شرفي يضيع..
سمعت خبط على الباب مسحت دموعها بسرعة وهي بتقول:
- ادخل..
دخلت امها وهي بتقولها:
-حنين يا بنتي عاملة ايه..
حنين بحزن بس حاولت تداري:
- ادخلي يا ماما انا هنا بخير..
دخل سماح وهي بتقول بفرحة:
- في خبر بمليون جنيه..
خنين بصتلها بتعب وهي بتقول:
- ايه هو يا ماما..
سماح قالت بخضة:
- فيكي ايه يا حنين وشك باين عليه التعب والأرهاق مالك..
حنين وهي بتوه:
- مفيش يا ماما الشغل اللي كنت معتمدة عليه خسرته والجامعة بتاعتي هتبداء كمان شهرين مش عارفه هعمل ايه وكمان هنا في الصعيد الشغل للبنات بنلاقيه بصعوبة..
سماح قعدت جنبها وهي بتقول:
- حنين يا بنتي انتي اه عشتي في اسكندرية كتير بس انتي في الأصل صعيدية وعوايدنا ان البنت مش بتخرج غير غلى بيت جوزها وبس غير كدا يعتبر غلط بس انا سمحتلك تخرجي علشان تعليمك لكن أن الأوان تتجوزي وجوزك هو اللي يقرر تكملي تعليمك والا لاء عمك جابلك عريس بيقولوا غني جداً وكويس وهيقدر يشيل مسؤليتك كفاية انك مش هتبقي مطرة تشتغلي علشان تصرفي عليا وعلى اخواتك..
حنين بصت لأمها برعب وقلبها بيدق وهي بتقول في بالها:
- ينهار اسود جواز ايه دلوقت انا لو حد ف اني مش بنت هروح في ستين داهية دول مش بعيد يخلصوا عليا من دم بارد انا لازم اخلص على نفسي قبل محد يكاشف الموضوع دا..
سماح هزت حنين وهي بتقول:
- حنين يا بنتي روحتي فين انا بكلمك مالك مش معايا ليه بقالي ساعة بكلم فيكي..
حديد بصت لأمها بتوهان وهي بتقول:
- ماما انا عاوزة اقول ليكي حاجة..
دموعها نزلت امها قربت عليها وهي بتقول:
- في ايه يا حنين يا بنتي مالك قولي فيكي ايه..
حنين قالت ببكاء:
- انا مش بنت....
ام حنين بصدمة:
الثاني
ضربتها كف و هي بتقول:
- يابت الكلب ومسكتها من شعرها وهي بتصرخ وتنادي على عمها وبتقول:
- الحقوني يا خلق..
ووقعت وهي ماسكة قلبها وحنين قربت عليها وهي بتصرخ وبتقول:
- ماما ابوس ايدك متسبنيش ماما...
حنين صرخت وهي بتفوق على هزت ايد امها:
- يا بنتي مالك النهاردة اقول ايه لعمك علشان العريس اللي جايبه ليكي..
حنين هزت راسها بخوف وهي بتقول:
- اللي انتي عوزاه يا ماما..
خرجت سماح وحنين بتقول:
- ينهار اسود انا لو قلتلها على اللي حصل معايا واني مش بنت وضيعت شرفي مش بعيد تموت فيها انا لازم ارفض بأي طريقة او اخلص على نفسي بس محدش يكتشف اني مش بنت...
.... في مكان تاني عند بطلنا كان داخل لمكتبه وشاف مكتب السكرتارية فاضي قال في باله:
- زبالة زي غيرها بتترمى تحت رجلي علشان اتجوزها وتبقى مرات فهد المرشدي طمعانة زي غيرها في الفلوس بس اللي عملته دا مش هيخليها تستجرى حتى تبص على غيري مش تضحك عليهم..
ودخل مكتبه وقعد ولسه هيمسك الملف شاف تليفونه بيرن..
فهد بفرحة:
- اختي حببتي ايه مشوفتكيش من شهر الواد حزومبل عامل اين حبيب خالو..
اخته في التليفون:
- واد يا فهد سيبك من الواد ابن الجزمة اللي مطلع عيني دا..
فهد ضحك وهو بيقول:
- طالع لمين يعني غير امه كانت بتطلع عيني بس الله المستعان ربنا بيخلص اول بأول..
ديما بهزار:
- طب والله انت متستاهلش اللي جاية اقولهولك..
فهد بهزار:
- خير الهم اجعله خير..
ديما بحب:
- انا خطبتلك خليت جوزي شافلك بنت جميلة ومتعلمة وكمان شبهك وطباعها زيك وكمان دي متعلمة شبهك وخليته كلم عمها هو اه عمها طماع وطلب مهر عالي لكن علشان راحتك يهون الدنيا ومافيها..
فهد بتريقة:
- هو حد قالك اني باير يا استاذة وكمان ليه اقبل بطلب واحد زي دا فهد مش بيتهدد والا البنات بتتقل عليه وبخصوص الجوازة دي مش هتم..
ديما بزعل:
- يوه يا فهد لأمتا هتفضل قافل على نفسك كدا فوق بقى وبالنسبة للعروسه احنا هنشوفها ولو معجبتكش انا يا سيدي اللي هفركشها بنفسي بس في حاجه مهمة..
فهد استغرب وقال:
-في ايه يا ديما..
ديما بتوتر:
- امك يا فهد انت عارف عايشة في دور بنت البشوات زيادة عن الزوم رغم انها صعيدية واصلها كمان لكن هنقول ايه الفلوس بتغير النفوس..
فهد بهزار:
- متقلقيش من نحية امك هي مبتقدرش تقف قصادي..
ديما باستغراب:
-احلف كدا ياخويا امك لو عرفت بجوازتك دي مش بعيد تطربقها عليك وعلى اللي خلفونا..
فهد بتحدي:
- طب لو قلتلك ان الجوازة دي هتم وهشوف امك هتطربقها الزاي تخليها في جوزها اللي عاوز يضحك عليها وتسيبنا في حالنا انا مش هسمح لحد يتحكم في حياتي..
ديما بخبث وهي نفذت اللي عوزاه:
- تمام يا خويا يا قمر انت اسيبك بقى علشان تلحق تجهز ونروح للعروسة نطلبها..
..... عند حنين كانت قاعدة في الاوضة بتاعتها وفجأة دخلت عليها والدتها وهي بتقول:
- حنين انتي لسه مجهزتيش العريس جاي هو واهله علشان يشفوكي في ايه يا بنتي..
حنين بحزن:
- يا ماما انا مش عاوزة اتجوز ليع بتغصبوني على كدا والا عمي قابض كتير علشان يرميني بسرعة..
سماح بزعل:
- ميصحش كدا يا حنين الناس على وصول وعمد لو شم خبر باللي قولتيه دا هيقكع رقبتك وهمي جهزي نفسك وتعالي قبل الناس متيجي..
حنين بقهر وهي بتقول لنفسها:
- انا في مصيبة هعمل ايه بس انا لو وافقت واتجوزت فضيحتي هتبقى بجلاجل في الصعيد كلها وغير ان عمي هيخلص عليا وهحط راسهم في الطين يارب انجدني يا رب..
لبست حنين وخرجت تشوف العريس....
.... تاني يوم كانت واقفة حنين قدام شركة فهد المرشدي وهي بتقول:
- انا لازم اترجاه يتجوزني حتى لو هبوس رجله انا مش هقدر استحمل اللي هيحصل فيا او في امي..
دخلت حنين الشركة ومكنتش واخدة بالها خبطت في حد وهي بتقول:
- اسفة مخدش بالي..
روز بقرف:
- ايه البلاوي اللي بتتحدف علينا من الصبح دي في ايه مالك مش المفروض معتش ليكي وجود هنا والطردتي جاية ليه ياللي معندكيش دم..
حنين سابتها ولسه هتدخل اوضت المكتب روز مسكتها وهي بتقول:
- هي وكالة من غير بواب يا بيئة انتي اخرجي من هنا حالاً.
حنين قالتلها بترجي:
- امانة عليكي ابعدي عن طريقي انا مش حمل بهدلة هو بس في حاجه هقولها لاستاذ فهد وهخرج من هنا..
وفلتت اديها من ايد روز وكانت هتدخل لقيت اللي بتوقعها على الارض وهي بتقول:
- الزبالة اللي ذيك معندهمش دم والا احترام لكلمة اخرجي انتي مش بتفهمي..
حنين دموعها نزلت وافتكرت اللي حصل معاها وعزمت انها تدخل بأي طريقة قامت بسرعة وفتحت باب المكتب وهي وروز كانت وراها بتقول:
- فهد البنت دي دخلت بهمجية وحاولت امنعها..
فهد كان قاعد مع شاب وبيتفقوا على الشراكة اللي بينهم واول مشاف حنين قال:
- اوبا ايه الجمال دا..
فهد سمع كلام ادم وقال بعصبية:
- انتي يا متخلفة ازاي تقتحمي مكتبي بالهمجية دي مش قلتلك مشوفش وشك مهوبة شركتي والا مقربة مني..
حنين بصت حوليها برعب وهي خايفة وبتفرك في اديها بتوتر وتقول:
- كنت عاوزة اتكلم مع حضرتك في حاجه لو سمحتلي..
ادم حس بتوترها خرح وروز مكنتش راضية تخرج لكن فهد بصلها وخرجت وفهد قرب من حنين وهو بيقول:
- انتي جاية تعملي ايه هنا مش قلتلك لو لمحتك في شركتي او قدامي مش هسيبك عايشة..
حنين نزلت عند رجليه وهي بتقول بقهر:
- ابوس رجلك ارحمني واستر عليا انا هتجوز وخايفة اهلي يتفضحوا قدام كل العالم ابوس ايدك ودي خدمة عمري مهنساها أبداً..
فهد ابتسم بخبث وهو بيقول:
- تمام عندي استعداد اساعدك لكن بشرط اجرب كمان مرة جايز تعجبيني المرة دي بصدق واتجوزك للمزاج..
حنين اتصدمت من كلامة وفجأة ضربته كف وهي بتقول:
- انت عرة على الرجالة وانا عمري مهطلب منك حاجه خالص ولو كان فيها روحي ولو على الجواز انا هوافق وجايز يطلع راجل ويرضى بيا مش ذيك متسواش أصلاً تتسمى راجل..
فهد كانت شياطين الدنيا قدامه ومسكها من رقبتها بعصبية وهي كانت هتموت في ايده بس حد شدها منه وهو بيقول:
- انت متخلف يا فهد عاوز تخلص عليها انت اجننت..
فهد بغضب وهو بيقول:
- واحدة زي دي متستاهلش اصلا انها تقف قصادي مش تتكلم ببجاحة ولو على جوازك انا بهني الاريل اللي هيتجوزك على اللي هياخده بعد ميتجوزك..
وفضل يضحك وادم كان بيبص لحنين بحزن لانه فهم من كلام فهد اللي حصل بينهم وحنين قالت بشجاعة وحرقت قلب:
- انا اللي هيتجوزني هيكون يستاهل فعلاً مش واحد ميعرفش ربنا ولو على الجواز خلال اسبوع هكون متجوزة راجل فعلاً وبخصوص اللي بتفكر فيه انت اللي هتندم لم يتردلك الصاع عشرة لاني بقلب محروق بقولك حسبي الله ونعم الوكيل فيك ويارب يتردلك اضعاف مضاعفة...
فهد كان مصدوم من كلام حنين اللي سابته وخرجت وهو قال بعصبية...
#الفصل_الثالث
- هي ازاي تستجرى تقف قصادي انا مش هسمح لها تقف قصادي كدا معاش والا اتخلق اللي يقف قصادي وخصوصاً لو واحدة شبه دي..
ادم قال بزعل:
- انا مش متخيل انك تعمل كدا بجد انا اللي مزعلني انك تبقى صاحبي واخوا مراتي ديما تعرف وشك دا وانك بتاجر في اعراض البنات حرام عليك دي شيفاك قدوتها ومثلها الأعلى وفرحانة بجوازك لكن انت بتقدملها ايه الدعوات اللي ممكن تتردلك يا فيها او فيك وانا مش حمل ظلم ومش هقدر اخسر مراتي يا فهد..
فهد بصله بغرور وقال:
- انا مضربتهاش على اديها دي جاتلي لحد عندي وكمان هي اللي رمت بلاها عليا وجاية تدعي عليا كمان بس انا عارف صنف البنات دي الفلوس هي همهم الاول والاخير وانا بقى مش مستعد اصدق واحدة ممكن تبيعني اللي ورايا واللي قدامي اشوفك بخير يا ادم وسابه وخرج..
... حنين وصلت بيتها ودخلت اوضتها بتعب وهي بتقول:
- ورحمة ابويا لندمك على اللي عملته فيا وبخصوص جوازي انا لو هعيش خدامة لواحد صادق بدل متزل لواحد ميعرفش ربنا..
دخلت سماح وراها وهي بتقول:
- حنين يا بنتي اخت خطيبك جابتلك كل المستلزمات بتاعة كتب الكتاب وبخصوص خطيبك قالت هو هيكون هنا يوم كتب الكتاب وتشوفيه بنفسك..
حنين بصت لأمها وهي بتقول:
- انا معاكي يا ماما في اي حاجه تعمليها لكن انا بطلب منك تسامحيني..
سماح بصتلها وهي مستغربة وبتقول:
- مش فاهمة اسامحك على ايه يا بنتي انتي عاملة حاجه لسمح الله..
حنين في بالها بتقول:
- سامحيني لاني هحط راسكم في الطين ومش هتقدري ترفعي راسك قدام حد بسببي ويا عالم جوزي هيطلع يعرف ربنا ويساعدني حتى لو هيطلقني خلال شهر او يفضحني قدام كل العالم يارب انا سبتلك كل حاجه تحلهالي انت العالم بحالي يا رب..
سماح باستغراب وهي بتهز حنين وبتقول:
- في ايه يا حنين انا بكلك مش بتردي عليا ليه مالك يا بنتي حالك متشقلب بقالك ايام ومش على بعضك ليه انطقي..
حنين ودموعها نازلة:
- مفيش يا ماما..
سماح بتوتر:
- مفيش ايه بس يا بنتي انتي حالك متشندل على الأخر وكل مكلمك تقوليلي مفيش لاء لازم تحكيلي انا امك يا ضنايا عمري مخزلك احكيلي..
حنين كان نفسها تقول لأمها لكن قالت بتوتر:
- مفيش يا ماما انا بس افتكرت انك هتبقي لوحدك بعد جوازي وخايفة عليكي وانا هسيبك فبقولك سمحيني وانا صعبان عليا بس نفسي..
سماح حضنت بنتها وهي بتقول:
- يابنتي حبي ليكي حاجة تانية خالص انتي بنتي وضي عيوني وبخصوص جوازك دي حاجه مخلياني افرح مش ازعل بالعكس انا بدعيلك ان ربنا يسترها معاكي دنيا وأخرة وميحصلش معاكي حاجة...
حنين بكت وهي بتقول:
- يارب يا ماما يسمع منك ربنا انا عاوزة انام يا ماما شوية انا حاسة بتعب وعاوزة ارتاح..
خرجت سماح وحنين خرجت حاجه من شنطتها وهي بتقول:
- دي الحاجه اللي هتحميني ولو مقبلنيش هيكون جزاتي الموت يوم فرحي بدل ميقول عني واحدة شمال واتفضح..
وشالت الحاجه تاني ونامت بسبب التعب والضغط النفسي اللي حست بيه النهاردة..
.... عند فهد كان روح بيته وهو بيفتكر كلام حنين وبيقول لنفسه :
- انا ليه قلبي واجعني رغم انا اللي عملت كدا ليه حاسس اتجاها بحاجه غريبة عيونها بتشدني رغم قسوتي عليها بحس اني عاوز اضرب نفسي بالجزمة ، انا لم رميتها وشوفتها بتترجاني كان نفسي اخدها في حضني ومخرجهاش أبداً، لكن اللي حصل خلاني غصب عني لازم اعمل كدا وبالذات البنت دي لأنها السبب الرئيسي في عذابي وكنت بحاول اجاهد نفسي وابعد عنها لكن هي اللي جت للعقاب برجليها
ديما من وراه وهي بتقول:
- بخ كنت فين كل دا يا فهد مستنياك من الصبح دأنا مصدقت ادم اداني يومين اقعد معاك فيهم بس شكله كان مدايق مش عارفه ليه انت مش عارف يا فهد اصل انت اقرب واحد لأدم جوزي..
فهد بتوتر:
- وانا ايه عرفني بمشاكلك مع جوزك مش جايز انتي اللي منكدة عليه وجاية ترميها عليها..
ديما باستغراب:
- على بابا الكلام دا دأنا بقول عليك انت وادم انكم اخوات دا ادم بيقعد معاك اكتر مني انا والأولا لدرجة شكيت فيكم انتوا الاتنين وكنت هطلبلكم بوليس الاداب..
لقت كف نازل على قفاها وهو بيقول:
- بت انا مش ناقصك والا انتي والا جوزك وبخصول جوزك الاهبل دا انا زهقت منه وقال ايه عامل نفسه مقموص وباعتك انتي ليا قوليله الحركات دي مش عليا فاهمة..
ديما بضحك:
- وربنا انتوا مجانين مش بقول اني شاكة فيكم من فراغ اه صحيح سيبك من جوزي دلوقت اهم حاجه خطيبتك..
فهد بصلها ببرود:
- بسرعة كدا خلتيها خطيبتي مش لم اشوفها الاول يا ختي مش انتي روحتي من غير متخديني معاكي امال ايه لزمتها مستنياد متتأخرش..
ديما بهزار:
- الصراحة انا بعد مستنيتك اتوقعت منك الخيانة ولم روحت شوفت البنت كانت قمر يبقى ملهاش لازمة ترفض وبعد يومين كتب الكتاب جهز نفسك والا عندك رأي تاني..
فهد كان مصدوم من تصرف اخته وقال بعصبية:
- ديما انا قولتلك مليون مرة انا مش هتجوز بالطريقة دي ولو انا وافقت على جوازي من البنت دي علشانك بس لكن لو هنبتديها كدا يبقى بلاها احسن لاني أصلاً مش في دماغي اتجوز..
ديما مثلت الزعل وهي بتقول:
- مش عارفه انا ليه لم بعملك حاجه مش بتقبلها انت اخويا الوحيد يا فهد فيها ايه لم اشوفك فرحان ومستقر ومتجوز البنت اللي تستاهلك يا اخويا انا بحبك ومش عاوزة غير اني اشوفك فرحان وبس..
فهد كان فاهم دماغها وقال بزهق:
- اقلع القناع يا رشدي انا عارف دماغك كويس انتي عاوزة تخليني اتجوز علشان ابطل صرمحة وابطل اخرج مع حريم وفك نفسي من روز اللي بتكرهيها لكن اللي في دماغك انا ساكتله بمذاجي يا اختي القمر انتي..
ديما بلا مبالاة:
- الحمد طلعت ذكي ووفرت عليا الدمعتين اللي بجاهد في تنزيلهم يالا بينا بقى نجهز بدلة كتب الكتاب يا اخويا يا حبيبي انت..
فهد باستهزاء:
- وتفتكري امك هتقبل بالجوازة دي يا هانم والا كل دا عملتيه من غير متاخدي رأيها دي ممكن تطربقها على دماغك اصلك متعرفيش وشها الحقيقي ام تتأكد ان مركزها وفلوسها في خطر من دخيل..
ديما بلا مبالاة:
- تخليها في جوزها اللي بيضحك عليها علشان الفلوس وبخصوص جوازك هيتم من قبل هي متعرف علشان اتأكد من جوازك بسلام من غير اي عائق وانا مستعدة اخبي عنها لو حتى طول العمر اهم حاجه فرحتي بيك وبس.
فهد وهو بيحضن اخته وبيقول:
- لولا انا عارف انك بتعملي كل دا لمصلحتي مكنتش سمحت انك تتدخلي في حياتي لكن هقولهالك لتاني مرة امك لو عرفت بجوازي من غير منقولها هطينها عليكي ومش بعيد تبهدل الدنيا مقابل انها تجوزني روز بنت جوزها علشان تضمن الفلوس والأملاك وبس..
- ومين دي اللي عاوز تتجوزها هو الكلام بقى طلع صح وحضرت جنابك عاوز تتجوز مش كدا..
ديما بتوتر..
-ماما انا حددت جواز اخوبا فهد من بنت جميلة وكتب كتابهم كمان يومبن..
قلم نزل على وش ديما.....
#الفصل_الرابع....
مديحة بكره:
- انتي متخلفة عاوزه اخوكي يتجوز من واحدة شبه جوزك علشان تحطيني قدام الأمر الواقع..
ديما بحزن وهي حاطة اديها على خدها وبتقول ببكاء:
- جوزي مش وحش وبخصوص البنت اللي اخترتها دي متعلمة ومحترمة مش شبه ست روز بتاعتك دي اللي عاوزة تلبسيها لأخويا وخلاص..
مديحة كانت لسه هتضربها تاني لكن لقت ايد وقفتها وبتقول:
- انتي هنا في بيتي انا وبخصوص جوازي اختي اللي ليها الحق في دا حتى لو من غير علمي انا موافق انتي خليكي في بيتك ومع جوزك متقلقيش عليا ماشي..
مديحة بعصبية:
- على جثتي انك نتجوز البنت دي انت ابني انا وليا الحق اني اختارلك البنت اللي هتبقى مراتك..
ديما اتكلمت بتريقة وهي بتقول:
- وبخصوص اللي تناسبه دي هي روز مش كدا اللي رامية بلاها عليه، ولبسها هو فين لبسها أصلاً دي مش مدارية حاجه خالص عاوزة اخويا يتجوز واحدة اتشافت من كل الناس انتي ناسية يا مديحة هانم ابنك اصله صعيدي غير اننا عايشين في الصعيد هو اه لهجتها متغيرة لكن اصلنا عمره ميتنسي، وبخصوص اخويا خلاص كتب كتابه كمان يومين وانتي معزومة يا مديحة هانم والا اقولم ماما..
مديحة كانت عاوزة تجيب ديما من شعرها لكن لقت اللي واقف في وشها وبيقول:
- اختي قالتلك كل حاجه بخصوص جوزك اللي باعتك ابقي اعزميه مكانا لأننا مش فاضين وخد اخته وطلعوا فوق وساب امه وهي بتقول بعصبية..
- والله منا سيباكي يا بنت محمود اصلك شبه ابوكي وانا مصدقت خلصت عليه دورك جاي انتي وراه..
وخرجت وهي مدايقة.
.... فوق عند ديما كانت مدايقة وبتقول:
- دي عرفت يا فهد وانا متأكدة انها مش هتسكت وهتعمل مصيبة تبوظ بيها فرحك صدقني..
فهد وهو بيحضنها وبيقول:
- يا حببتي انا وانتي موجودين ومهما يحصل مش هيبوظ الفرح رغم انه مش في دماغي بس طلاما انتي مصره على الجوازة دي يبقى هتم بأحلى ليلة كمان ايه رأيك..
ديما بفرحة:
- ربنا بخليك ليا يا اجمل سند في العالم كله انا بحبكك با فهد قوي وبتمنى من ربنا يبعد عنك روز واللي زيها ويجعل خطيبتك هي اللي تخرجك من اللي انت فيه..
فهد باستهزاء:
- انسي ان فهد المرشدي يتغير وبخصوص بنت تغيرني يبقى انتي متعرفيش اخوكي كويس..
ديما بزهق:
- انا اغلبت فيك والله بس سيبك من ام غرورك دا ويالله علشان تقيس البدلة علشان لو فيها حاجه تتبدل..
سهو ديما وفهد في التجهيزات للفرح رغم عدم اقتناعه بالجواز بس علشان اخته يعمل اي حاجه...
... بعد يومين كانت حنين واقفة قدام المرايا وسامعه ظغريط ورقص بره في الصالة وهي في اوضتها لوحدها وخرجت قزازة وهي بتقول بقهر:
- خلاص قربت للنهاية ياترى هيحصل ايه هستعملك والا مش هيكون ليكي عازة انا لازم اخليكي معايا لأنك هتحميني في يوم زي دا..
فجأة الباب اتفتح والقزازة اللي معاها وقعت من الخضة لكن قالت بتوتر:
- ماما في ايه مالك خضتيني..
سماح بصت على القزازة اللي وقعت وهي بتقول باستغراب:
- حنين يا بنتي ايه دا وليه اتخضيتي كدا ليه مالك..
حنين وهي متوترة وبتاخد القزازة الصغيرة من على الارض قبل امها متشوفها وبتقول:
- ها لاء يا ماما مفيش دي حاجه صحبتي ادتهولي زي دهان للبشرة علشان تبقى منورة يوم فرحي..
سماح قالت بفرحة ودموعها نازلة:
- انتي مش محتاجه حاجه يا قلب امك انتي قمر الله اكبر عليكي هاتي البتاع اللي في ايدك دي بدل ميكون ليها مضاعفات عليكي وانتي أصلاً مش محتاجه حاجه يا بنتي..
حنين خبتها وهي بتقول بتوتر:
- يا ماما دي حاجه انا بستعملها كتير جداً ومتقلقيش مش هتأذيني بس كنتي داخلة مستعجلة كدا ليه..
سماح طبطبت على دراها وهي بتقول:
- اه صحيح نستيني كنت جاية اقولك العريس وصل وعمك بيسألك عن رأيك وهو هيدخل كمان شوية علشان يشوفك موافقة والا لاء دي حاجه لازم تحصل يا بنتي..
هزت حنين دماغها بس قلبها كان بيترعش من اللي هيحصل معاها وفعلاً دخلوا الناس وهي وافقت ووكلت عمها وتم كتب الكتاب ومضت..
حنين بدموع وهي بتحضن امها وبتقول:
- خالي بالك من نفسك يا ماما بنتك هتفضل قلقانة عليكي طول مأنتي هنا لوحدك من غيري..
سماح بدموع:
- خلاص يا حنين يا بنتي جوزك برة ومستنيكي وانا الصراحة شوفته باين عليه شخص محترم ومتفاهم وهيصونك صدقيني ربنا يفرحك يا بنتي..
حضنت حنين امها وعي بتقول:
- يارب يا ماما يارب..
وخرجت حنين وهي بتبكي وودعت امها بصعوبه وركبت العربية فجأة لقت حد بيقول:
- لاء دأنتي طلعتي قمر فعلاً..
حنين بصت للي قاعد قدام وكانت مكسوفه وهي بتقول:
- اسفة مشوفتكش وركبت ورى بس انت ازاي هنا ..
-والا يهمك اهم حاجه راحتك مش كدا والباقي هتعرفيه بعدين ..
هزت حنين راسها ونزلت قعدت قدام وطلع بالعربية قدام قصر كبير نزلت حنين وهي مبهورة وبتقول بصدمة:
- هو دا بيتك..
هز الشخص راسه وهو بيقول:
- اه دا بيت جوزك امال هجيبك مكان مش ليكي ليه..
حنين حست باستغراب وازي الشخص دا هنا وهل دا اللي اتجوزها بدافع الشفقة..
دخلت حنين القصر وهي متوترة وبتقول:
- بس انت تعرف الحقيقة..
بس ملقتش اي رد وراها وبصت وراها وهي بتقول:
- انت روحت فين بسم الله الرحمن الرحيم..
وفضلت تدور عليه في كل مكان لكن ملقتهوش لكن شافت اوضه بابها مفتوح قربت من فضولها وهي بتقول:
- انت يا استاذ روحت فين كنت عاوزة اقولك حاجه ودخلت الأوضه وشافت اللي صدمها وهي بتقول:
- ينهار اسود ايه جاب صور الحيوان دا هنا انا لازم اخرج من هنا بسرعة..
وكانت خارجة سمعت اللي بيقول من وراها:
- على فين العزم امال هو انتي لحقتي تيجي علشان تخرجي وكمان مش تورينا وشك الأول قبل متمشي دأنا حتى اتجوزت عمياني من غير معرف انا اتجوزت مين..
حنين قلبها دق جامد وهي بتقول جواها:
- جواز ايه ينهار اسود لو طلع اللي بفكر فيه صح..
فهد بعصبية:
- انتي يا حيوانة انتي احنا هنبتديها عبط والا ايه اتنيلي وريني وشك انا مش ناقص قرف على المسا مش كفاية متنيلتش شوفتك ويا عالم حلوة والا عاملة ايه..
حنين مكنتش قادرة تبصله وهي بتقول جواها:
- انا لا يمكن اقعد هنا والا دقيقة والحيوان دا لو جوزي عمري مهستحمل اقعد معاه..
وكانت خارجه بخوف لكن فجأة مسكها من فستانها من ورى وهو بيقول:
- انتي رايحة فين خايفة ليه كدا يا عروسه استني بس اشوفك الأول..
وشدها عليه خبطت في صدره ووشها اتخبى بيحاول يرفع راسها بس هي كانت خايفه لم يشوفها ايه هيحصل لكن بقوة رفع راسها وهو بيقول بصدمة:
- انتي..
حنين بدموع وهي بتقول:
- انا ايه جابني هنا..
فهد قرب عليها وهو بيقول بغضب:
#الفصل_الخامس...
انتي بتعملي ايه هنا يا متخلفة انتي..
حنين بخوف:
- انت اللي بتعمل ايه هنا انا خلاص مصدقت اتجوزت وخلصت من وشك لكن تلحقني هنا..
وسكتت وهي بتقول بصدمة:
- مانا استغربت وجود ادم صاحبم مستقبلني في عربيته في الاول فكرته العريس لكن الحكاية وضحت خلاص شكلك متفق معاه مش كدا عاوز تكسرني قدام الكل وتقوى عني معيوبة انت مبتخفش من ربنا..
فهد كان مصدوم مش من اللي قالته من كلمة ان دي العروسة وبيقول بعصبية:
- بقى انا فهد اتجوز حتت بت لا راحت والا جت ويا عالم كنتي مع كام واحد قبلي..
لقى كف نازل على وشه وهي بتقول:
- عندك واحترم نفسك انا عمر محد استجرى يمسك ايدي مش بس يبصلي بس انت اللي مش راجل لم تعمل كدا في بنت وتخليها تتمنى الموت في اهم ليلة في عمرها انا مكرهتش حد قد مكرهتك..
فهد خنقها وهو بيقول بعصبية:
- انا مش راجل يا بنت الكلب وحياة اغلى حد على قلبي لعلمك الأدب..
وجرجرها نحية السرير وهي كانت بتصرخ وتقول:
- ابوس ايدك بلاش تكسرني تاني كفاية كسرتني قبل كدا..
فهد كان متعصب ومكنش في دماغه غير الكلام اللي قالته لكن اول مشاف خوفها حس بوجع في قلبه وهو بيقول:
- انا ليه حاسس اتجاها بشفقة مش عاوز اكمل لاء يا فهد فوق مش حتت بت كدابة زي دي تخليك ضعيف كدا..
سابها فعد وخرح وهي قعدت ضامه نفسها وبتبكي وتقول:
- يا رب انا رضيت بكل اللي جرالي بس مش عاوزة الشخص الحقير دا دا ميستاهلش اني اقبل مش اتجوزه..
قامت خرجت اسدال الصلاة ودخلت الحمام تتوضى واتصلي..
.. عند ديما كانت قاعدة فجأة:
- ديما ادم جوزك فين..
ديما بخوف وتوتر:
- فهد في ايه مالك ومتعصب كدا ليه اهدى بس ونعرف نتكلم..
فهد بعصبية:
- اهدى ايه انتي عارفه ايه اللي حصل جوزك كان عارف ان البنت اللي هتجوزها نفسها البنت الشمال اللي رميتها برة شركتي..
ديما باستغراب:
-وادم هيعرف منين يا فهد ادم مشافش مراتك غير لم انت قولتله يروح يجيبها بالعربية ومشيت ومعبرتهاش فأدم اطر يجيبها وميفضحش عمايلك قدام الناس.
فهد بعصبية:
- وانتي في كل الصعيد والدنيا كلها ملقتيش غير المتخلفة دي تبقى مراتي انا هتجنن..
ديما بهدوء:
- في ايه يا فهد اهدى البنت جميلة وطيبة وانا شوفتها بنفسي حنين بنت محترمة ولو انت هتفضل بطبعك دا يبقى انا لا اختك والا تعرفني..
فهد بعصبية:
- يعني ايه بتلوي دراعي ياعني مفكراني هحبها علشانك..
ديما بحزن:
- تمام يا فهد شوف انت رايح فين وانا هلم هدومي وارجع بيت جوزي..
وسابته وراحت تاخد شنطتها فهد وهو بيقول في باله:
- في ايه يا فهد واختك ذنبها ايه اعقل كدا واعرف نفسك بتعمل ايه..
-خلاص بقى يا ديما..
ديما بحزن:
- بلا خلاص بلا مخلصش ابعد عني يا فهد انا مش ناقصة حد يحرق دمي ..
فهد وهو ببحضنها وبيقول بهزار:
- يابت بقى بطلي فرك واعقلي خلاص قولت اسف حقك عليا يا ستي وادي راسك ابوسها اهي..
حب على راسها وديما فرحت وحضنته كل دا تحت انظار شخص كان بيتمنى الحنان دا ولو لمرة واحدة في حياتها.
حنين بحزن:
- كان نفسي يكون عندي اخ يحميني من الدنيا الظالمة دي جايز لو كان عندي سند كان زمانك عمرك مقدرت تيجي جنبي حتى مش تعمل فيا كدا ..
ديما شافت حنين مرات اخوها واقفة على باب الاوضه قالت بحب:
- عروستنا هنا بنفسها تعالي يا حنون..
حنين بصت على فهد اللي بصلها بضيقه وقالت بتوتر:
- لاء مش هقدر انا كنت بس محتاجه اخرج شوية اشم شوية هوا..
ديما بغمزة:
- هوا واليلة محدش قالك ان اليلة ليلة جوازك والا ايه يا عروسه...
نزلت الكلمة على قلب حنين كأنها جمر وهي بتقول في بالها:
- ياه كلمة عروسة دي كنت قربت انساها انا بجد كرهت اليوم اللي وافقت فيه بس دا نصيب ولازم استحمل..
فهد قرب على حنين وهو بيداري غيظة وحط اديه على خصرها وهو بيقول:
- ديما يا حبيبتي بطلي رخامة وروحي نامي انا هاخد مراتي فوق علشان نخلص من ذنك..
وفعلا خرج واول مول الأوضه بتاعتهم كانت حنين في عالم تاني لكن فجأة فاقت من على واقع اليم وهو بيقول:
- غوري بقى الواحد زهق انا هلقيها منك والا من تمثيلك دا..
حنين سابته بحزن وقربت على السرير ونامت وفهد كان في قمة غضبه ومش عارف ليه...
.... تاني يوم كان كان فهد قاعد بيشتغل على الاب توب وفجأة:
- فهد حبيبي..
فهد بص لروز وهو بيقول:
- في ايه يا روزجاية هنا ليه في الوقت دا مش المفروض تكوني في المكتب دلوقت..
روز قربت وهي بتقول:
- انا جيت اطمن عليك واباركلك على جوازك..
فهد بصلها وهو بيقول:
- لا والله تباركيلي مرة واحدة على العموم الله يبارك فيكي..
روز قربت وهي بتقعد جنبه لم لمحت حنين نازلة وبتقول بخبث:
- تعرف يا فهد يا حبيبي طنط طول اليل قلقانة عليك من جوازك من البنت الحرباية دي وكانت زعلانة لكن انا قولت هروح لفهد واصلح بينكم متخلوش وش الفقر مراتك تكون سبب بعدك عن امك..
فهد فهم مقصد روز وقال:
- لاء متقلقيش امي عارفة انا بعمل ايه وهي مش زعلانة هي هتيجي في اي وقت دي مش بتزعل متقلقيش..
روز بتمثيل:
- يعني مش زعلان من طنط مش كفاية سبنا القاهرة وجينا هنا وانت اصريت تأسس شركتك في الصعيد هنا رغم اننا مش حابين المكان بس علشانك وهي كمان هتطر توافق على مراتك دي علشانك..
فهد بص فوق وهو بيقول:
- لاء متقلقيش مراتب عارف كويس ايه اللي يناسبها وبلاش يا روز تدخلي في حياتي وانا ومراتي وامي حرين ولو قعدتك هنا تعباكي ارجعي للقاهرة اقعدي هناك انا مش غاصبك على حاجه..
حنين سمعت كلامه حست بفرحة في روز لكن قالت في بالها:
- في ايه يا حنين نسيتي اللي عمله معاكي دا ميستاهلش دا ضيعلك كل حياتك..
روز بصت على حنين بغيظ وهي بتقول في سرها:
- وربنا منا سيباكي زي مخليته يفكر انك شمال هخليه يطلقك ويرميكي برة حياته نهائي ولو معملتش دا ميكون اسمي روز..
وقالت بتمثيل:
- عاملة ايه يا حنين مبروك الجواز..
حنين بصتلها بأستغراب وهي بتقول:
- الحمد لله انا بخير وكمان الله يبارك فيكي عقبالك..
وكانت لسه هتخرح سمعت اللي بيقول:
- على فين العزم..
حنين بتوتر:
- خارجه اشم شوية هوا مخنوقة..
وكانت بتبص لروز وروز بتقول بخبث:
- مش للدرجة دي انك تتخنقي من فهد من اول يوم للدرجة دي هو السرمحة عجبك..
فهد كأن حد جاب جردل ماية سقعة وكبها فوقه وقال بعصبية:
- اطلعي يا هانم فوق مش هتخرجي من باب القصر نهائي..
حنين واقفت بصدمة وهي بتقول:
- انت اتجننت عاوز تحبسني ومخرجش بره..
لقيت كف نازل على خدها...
حنين بصدمة:
- انتي اتجنني ازاي تضربيني كدا..
استوووب ياترى مين ضرب حنين وهيحصل معاها ايه اشوفكم في البارت السادس...
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇
اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇
❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺


تعليقات
إرسال تعليق