القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية شتات القلب الفصل السادس بقلم داليا منصور الفرجاني حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج

رواية شتات القلب الفصل السادس بقلم داليا منصور الفرجاني حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 



رواية شتات القلب الفصل السادس بقلم داليا منصور الفرجاني حصريه وجديده 


مديحة بكره

- ونعم اختيار الزوجة بترفضي امر ابني من اول يوم ليكي بجد دي اللي كنت عاوز تتجوزها.. 

فهد بص على امه وقال بعصبية: 

- انتي ازاي تمدي ايدك عليها هي مراتي وانا ليا الحقىفي دا وبس.. 

مديحة بكره: 

البنت دي ملهاش قعاد هنا لأنها والا من مقامك والا اسلوبها يناسبك وطريقتها بيئة في نفسها شوف روز دي اللي تشرف اهل جوزها راقية في اسلوبها وهدومها.. 

حنين بصت على فستانها المحتشم ورجعت بصت على حماتها وروز وهي بتقول: 

- لاء ونعم القين والأحترام بجد انا منبهرة بأحترامكم.. 

روز قالت بعصبية: 

- قصدك ايه يا فلاحة انتي بتقولي عليا كدا انا وطنط.. 

حنين بسخرية: 

- اللي على راسه قربه يا حببتي بيحسس عليها وكمان انا مش فلاحة ولو على لبسي تقولوا عليه فلاح فأنا فلاحة وسبتلكم التمدن ليكم.. 

مديحة بكره: 

- واحدة جاية من تحت الجاموسة عاوزة تعلمني انا اعمل ايه.. 

حنين بصتلهم وهي بتقول: 

- والله انا بفتخر اني فلاحة واهلي وجدزدي كمان وانا مش جاية من تحت الجاموسة زي مقولتي رغم ان دي حاجه مش وحشة لكن انا متعلمة وواخدة ماجستير وإلا مكنتش اتقبلت في يوم من الايام وبقيت سكرتيرة في شركة ابنك.. 

فهد كان واقف وهو فخور بأسلوبها وبيقول: 

- ياه لو مكنتيش عملتي كدا كاز زماني حاطك جوة قلبي وقافل عليكي ومحدش قدر يشوفك غيري لكن اعمل ايه القلب مش قادر يصدق اللي عملتيه.. 

وقال لأمه: 

- في ايه يا روز انتي وامي جاين ليه طلاما مش طايقين مراتي انا احترامي من احترامها.... 

حنين في سرها: 

- منين مش طايقني ومنين يدافع عني ويقول مراته كرامتها من كرامتي الراجل دا مبقاش مفهوم خالص انا تعبت من تصرفاته ومبقتش عارفة اتعامل ازاي معاه.. 

روز سكتت وخدت مديحة وقعدوا على جنب وحنين طلعت فوق وهي دماغها بتفكر كتير.. 

فهد دخل الأوضه بعد فترة ملقاش حنين دخل خلع قميصه... 

غند حنين وهي واقفة في الحمام وبتقول: 

- يلهوي نسيتي هدومك انا هعمل ايه بس واكيد زمانه رجع انا لازم اتصرف.. 

وخدت البرنص ولبسته وخرجت.. 

فهد بصدمة: 

- انتي خارجه كدا ليه.. 

حنين وهي بتقول بتوتر: 

- اما م.. معرفش انت جيت ازاي.. 

فهد كان في عالم تاني وكل اللي شايفه حنين اللي قدامه حنين بخجل: 

- استاذ فهد متقربش كدا.. 

فهد وهو ببحاول يمسك نسه ومشاعره وبيقول: 

- ادخلي البسي هدومك ومشوفش وشك قدامي كدا تاني يلا.. 

حنين اتوترت وجريت على اوضت الهدوم تلبس.. 

فهد قعد على اول السرير وهو بيقول بتوهان: 

- في ايه يا فهد نسيت اللي حصل وهتوثق في واحدة زي دي.. 

«فلااش باك» 

فهد وهو واقف بيقول: 

- أخيراً اعترفت لنفسي اني بحبها بس هي متعرفش دا بس تستحق حبي ليها محترمة ومؤدبة غير لبسها واحتشامها.. 

روز من وراه: 

- فهد حبيبي وحشتني.. 

فهد بعصبية: 

- يووه هو انا مش قلتلك جو الأحضان والتلزيق دا وفهد حبيبي تبطليه.. 

روز بتمثيل: 

- بس انا بحبك وانت عارفة.. 

فهد بعصبية: 

- وانا مش بحبك يا ريت تبطلي الكلام دا.. 

روز كانت خارجة لكن شافت اللي صدمها: 

- حنين بتوتر: 

- استاذ فهد الملف اللي حضرتك طلبته.. 

فهد بصلها بأبتسامة عكس شخصيته وهو بيقول: 

- تعالي با حنين.. 

وخد الملف وخرجت بسرعة.. 

روز بعصبية وهي بتقول في بتلها: 

- عيونك بتقلب قلوب قدا من ست الهانم لكن قدامي لاء بس والله لخرجها من هنا بأي طريقة.. 

تاني يوم فهد كان قاعد فجأة جتله رسالة محتواها: 

- خالي بالك على سكرتيرتك دي مقضياها مش خايف لتخسر ورك.. 

فهد بصدمة: 

-دي صور حنين ومع كذا شاب بأوضاع مخلة قال بغضب: 

- ورحمة الغالين منا سايبك وهعلمد ازاي تمشي تتسرمحي هخليكي تحرمي تعملي كدا وواحدة ذيك متستاهلش تبقى مرات فهد.. 

«باااك..» 

روز كانت رايحة جاية بعصبية مديحة قالت بزهق: 

- يوووه يا بنتي خيلتينا تعبت اقعدي في مكان مش كدا.. 

روز بقهر: 

- خالتي بالله عليكي سيبيني انا مش ناقصة ودمي محروق بقى حتت بنت والا راحت والا جت تاخد مني حبيلي قدام عيني وانا مش عارفه اتكلم... 

مديحة ضحكت وهي بتقول: 

- لاء مأنتي متعرفنيش اللي بيقف قصادي بيكون مصيرة الموت او الدمار وهي وقفت قدامي واتحدتني كمان هتشوفي هعمل فيها ايه انتي بس نفذي اللي بنخططله.. 

روز بفرحة: 

- بحق يا طنط هتجبيلي فهد من الحرباية دي.. 

مديحة بضحكة خبث وهي بتقول: 

- انتي اجهزي بس للي هيحصل.. 

روز وهي بتقول بفرحة: 

- واخيراً هخلص من ام البنت الخنقة دي انا كنت خلاص هطق منها لاء وكمان ابنك بيدافع عنها قدامنا.. 

مديحة وهي بتضحك بخبث: 

- علشان تحرم الخدامين اللي شبها انهم يوقعوا ابني وياخدوه مني.. 

... تاني يوم صحيوا على صريخ فهد بخضه نزل جري لتحت على الأوضه اللي واقف قدامها روز ومديحة واللي شافه كان صدمة، حنين كانت نايمة في حضن شاب فهد قال بعصبية: 

- ايه دا ومين دا انطقي.. 

حنين فاقت على زعيق وهي بتقول بخوف: 

- معرفش والله العظيم معرف حاجع.. 

فهد راح جري عليها وهو مسكها من شعرها وقتها الشاب جيه يهرب خلا الحراس يمسكوه ويودوه المخزن وقرب عليها وهو بيقول: 

- انا يابنت الكلب تعملي معايا كدا ليه انا اللي اديتك وش اظاهر انك متستهليش تقعدي هنا حتى خدامة.. 

وفضل يضرب في حنين ومن الضرب وقعت اغمى عليها فهد قال بعصبية: 

- روز اجهزي هنتجوز بكرة.. 

وسابهم وخرج روز بخبث وهي بتبص لحماتها: 

-دماغك دي سم والله يا طنط والا اقولك حماتي انا هتجوز حبيبي بكرة.. 

مديحة بخبث: 

- مش قلتلك امشي ورايا مش هتخسري ولسه دأنا هخليه يكره صنفها بنت الخدامين دول... 

روز بخبث: 

- لاء عفارف عليكي انا مصدقتش لم خلتيني استدرجها تنزل من غير مأ فهد ياخد باله بس الصراحة بمجرد ان نزلت تعبتنا عبال مخدرناها.. 

مديحة بتوتر: 

- بس هنعمل ايه او الواد اعترف علينا مش جايز يقول حاجه.. 

روز بخبث وهي بتضحك: 

- لاء من الناحية دي اطمني انا اتفقت مع الشخص دا كل ما يخلي فهد يشك كل مهديه فلوس يعني عمره مهيبيعنا لانه لو فكر يبيعنا مش هيطول والا الفلوس وكمان حياته هيخسرها.. 

مديحة بصدمة: 

- انا كنت بقول عليا دماغيسم طلعتي اسواء مني بكتير مغلطتش لم اخترنك لأبني.. 

روز بخبث: 

- عيب عليكي يا حماتي انا عارفة بعمل ايه كويس وبخصوص جوازي من فهد خلا هيتم غضبه عماه واتحول الحب لنار ممكن تاكل الأخضر باليابس.. 

مديحة بخبث: 

- يعجبني فيكي دماغك الجوهرة دي بس انا عوزاكي تخلي فهد خاتم في صباعك عوزاه يوقعلي على كل الاملاك بعد جوازكم  .. 

روز بخبث: 

- اكيد يا طنط انا مش عاوزة فلوس انا عاوزة فهد وبس.. 

وكملت في بالها وهي بتقول: 

- مسكينة مفكراني بحب ابنها انا اللي مخليني قريبة منه هي الفلوس ومنكرش ان ابنك حلو فعوزاه بأي طريقة لكن بخصوص الفلوس لم تشوفي حلمت ودنك..

مديحة بفرحة: 

- أخيراً فرقنا بينهم... 

سمعوا صوت حاجه بتنكسر وراهم بصوا بخوف لقيوا اللي صدمهم...... 

استووب...

ياترى ايه اللي حصل ومين سمعهم...

 ياريت الكل يتفاعل بسرعة علشان هنزل التلت فصول ورى بعض...

يتبع 



بداية الرواية من هنا



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحصريه



اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحديثه



❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺 





تعليقات

التنقل السريع
    close