القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشق الوقح البارت الخامس والسادس بقلم الكاتبه مايا النجار حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج

 رواية عشق الوقح البارت الخامس والسادس بقلم الكاتبه مايا النجار حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 



رواية عشق الوقح البارت الخامس والسادس بقلم الكاتبه مايا النجار حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 


ينظر الي المصدر التي يأتي منه الصوت يري الشقه التي بجانبه يلوح بيده وكان سوف يفتح الباب ولاكن الصوت يعال اكثر يتذكر بأن ذلك الفتاه توجد في داخل الشقه ليذهب نحو الباب ويخبط علي الباب كذا مره ولاكن لا يوجد رد يبدا القلق يدخل قلبه ماذا حدث في هذه الفتاه يدق الباب اكتر ليراه ينفتح و تظهر هي امامه وهي ترتدي قميص وعليه روب ينظر اليها بغضب ويقول بصوت عالي.ايه يا بت شغاله نواح ليه علي المساء في ناس نايمه جنبك هي من اولها ك


يقطع حديثه وهو يراها تمسك راسها بألم وتغلق عيونها وكانت سوف يقع علي الارض ولاكن يذهب لها بسرعه ويمسكها من خصرها ليقول.بت انتي مالك


شغف بتعب وهو تنظر إلى الاعلي بوجع.دماغي بتوجعني اوي 


تنهي كلامها وتغلق عيونها وغم عليها ينظر اليها فاروق وهي بين يده مثل الجثه وكأن طعنه دخلت قلبه الذى يتألم بشده علي هذه عروس البحر التي خطت القلب من اول نظره يحملها ويغلق الباب ويضع علي الأريكة يجلس بجانبها وهو يمسك كاس المياه التي بجانبه ويقول وهو يرش عليها المياه.بت انتي فوقي الله يخربيتك عروس البحر انتي جايه تموت هنا قومي يا مرا انتي يا بت 


ولاكن لا تفيق شغف التي كانت متعبه بشده ومن شدة الألم كانت تصراخ وهي لا تتحمل يحس فاروق بان درجة الحرارة هذه الفتاه تعال بشده ليقول وهو ينفخ بغضب.طب يعني انا اعمل ايه دلوقتي وبعدين انا مالي ايه يخليني ادخل شقه بنت عايشه لوحدها الله يخربيت كده 


يقول كلامه وكان سوف يذهب ولاكن ينظر خلفه وينظر إليها وهي تتألم وهي نائمة لا يتحمل قلبه ولا يستجرا لن يتركها ويذهب يجلس بجانبها ويسحب قطعة ملابس يضعها في المياه وضعها علي راس شغف ينظر اليها وهي نائمه وشفتها تلمع ليقول بوقحه و اعجاب.الشفايف دي مش محتاجة غير إني أفترسها دلوقتي انتي كلك علي بعضك تتاكلى 


يقول كلامه وكان سوف يهبط علي شفتها ولاكن تفتح شغف عيونها تنظر له وهو قريب منها بشده لتقول بتعب وغضب.انت بتعمل ايه هنا يا بنى ادم انت 


فاروق بصوت عالي.انتي هبله يا بت مش انتي اللي قولتي تعالي يا فاروق انا تعبانه ومش قادرة دلوقتي بعمل ايه


تدفشه شغف بكل قوتها وتقول بصوت ضغيف بشده.انا هقولك انت كده ايه الهبل ده اطلع بره حضرتك 


فاروق بوقحه وهو يقترب منها.عيون حضرتي بقولك ايه مش عيب تخرجيني من شقتك مكسور الخاطر 


شغف بتستغرب.ايه مش فاهمه انت عايز ايه 


فاروق ببرود.عاوزك يا قطيتي من اول ما قبلت عينك وهما بيشدونى ليهم بطلي تبصي كده علشان انا مش مسؤال عن اللي ممكن يحصل 


شغف بغضب.انت يا حيوان اطلع بره بدل ما اتصرف معاك تصرف تاني 


فاروق بغضب.تصرف ايه يا روح امك وبعدين مين اللي حيوان يا بت الكلب لا بقولك ايه خلي بالك مش انا اللي يتلعب معاه انا لو عسطت قدامك بس هتجري تدوري علي كمان تدفن نفسك فيه اظبطي كده انا الونش يا روح امك 


شغف ببرود.والله  العظيم يا ونش انت لو ما طلعت من الشقه في ثواني لي هكون طلب ليك البوليس وهما يتصرفوا مع امثلك


يجلس الونش ببرود علي الأريكة ويقول.اعلى ما في خيلك اركبيه يا بت 


شغف بغضب.بت في عينك يا حقير اطلع بره بقي انت تعرفني علشان تدخل شقتي اصلا بره لو سمحت وياريت ملكش دعوه بي تاني 


فاروق بصوت عالي وهو ينهض.فعلا تعمل معاهم خير تلاقي الشر جاي يجري وراك 


شغف بغضب.هو انا طلبت منك حاجه يا بنى ادم اطلع بره بقي اييييييه 


فاروق بغضب.صوتك يا بت اقسم بالله اديكي بضهر ايدي اخنفك غوري هو صنف ابن وسخه انا عارف


يقول كلامه ويذهب إلى الخارج بغضب شديد من هذه الفتاه المجنونه يناسبه له يصعد الي السطح يجلس علي كرسي يوجد ويقول.مفيش حاجه كامله البت وتكه و فرس بس لسانها محتاج يتحط في كلور خام اب شكلها عكرت مزاجي 


ينفخ بضيق ويرجع يقول بغضب.ملحقتش ابوسها بن ال$$$$$ يااااه لو كنت لمست شفايفه تخف من ايه مرض يعنل ابوها بطل الابطال 


في الأسفل تنظر خلفه بعد ما ذهب وهي تستغرب هذا الشاب الذي دخل منزلها وفعل كل ذلك تتذكر التي قال(انتي هبله يا بت مش انتي اللي قولتي تعال يا فاروق انا تعبانه ومش قادرة دلوقتي بعمل ايه) تجلس وهي تحاول ان تتذكر هل هي قالت له ذلك ام هو يضحك عليها ولاكن لا تتذكر شئ لأنها كانت متعبها ولا تكن في وعي لي شي يدق الهاتف تمسكه تري والدها تغلق عيونها وهي تعلم بان هذه المكالمه سوف تكن سبب في تعبها بعد قليل تفتح وتسمعه وهو يقول بغضب.شغف انتي روحتي علي الشقه علي طول ايه تعبتى من المشوار مش المفروض تروحي تشوفي المشروع و الشغل ايه الإهمال ده يا هانم


شغف بهدوء مصطنعه.سوري جدا يا بابي بس انا كنت تعبانه شويه وحصل كام مشكله كده الاهم اني وانا راح الشقه حد خ


يقطع حديثها مختار وهو يقول بغضب.انا مالي بالهبل ده يا شغف انا دلوقتي بقولك الشغل ايه تعبانه اوي الدرجة تهمال الشغل انا دائما عندي يقين اني لو جبت ولد كان هيكون احسن منك 


يقول كلامه ويغلق الهاتف تنظر شغف الي الهاتف وتبتسم بوجع شديد لتقول.بعد ده كله ولد كان احسن ياريت كان جالك والد كنت انا اترحم من الوجع ده كله 


تنهي كلامها وتبكي بحرقه وقوة تترمي الهاتف علي الارض وهي تصرخ بوجع داخل قلبها جذلان شديد هي مكسوره لا يوجد من يكن معها وإذا اهلها تركوها من سوف يبقي معها بتاكد سوف يتركها الجميع وهذا كان وجه نظر شغف التي قالت بوجع و دموع.الغلط من كده مهو مش ممكن يكون في انسان مكروه كده ويقول كويس اكيد في حاجه غلط فيا كلهم مش بيحبوني علشان انا مش اتحب كل اللي حولي مش عاوزني محدش بيحبني يارب اخدني يقي انا تعبت ايه لازم العيشه وسط كل الوجع ده ليه افضل اتعذاب كده انا ايه ذنبى في الدنيا يارب تعيت والله العظيم تعبت وخلاص فاض بي ولا ام ولا اب  ولا حد ليا حتي اللي كنت بحكيله وجع بقي من ضمن اللي وجعوني كلهم عليا مفيش حد ليا لا خدني يارب بدل العذاب تعبت من الدنيا كلها 


تقول كلامها وتبكي وجعها يزداد كلما تذكرت أن أهلها من كان يجب أن يكونوا سندها صاروا أول من كسرها قسوتهم حاصرتها وكلماتهم الجارحة ما زالت ترن في أذنها حتى شعرت وكأنها غريبة بين أناس يفترض أنهم أهلها ومع كل شهقة كان قلبها يصرخ صامت أي وجع أشد من أن يكون أقرب الناس إليك هم أول من يطعنونك شغف تعاني الحرمان من أشخاص كان من المفترض أن لا يجعلها تعاني من هذا الشي تبكي بسبب التي من المفترض تبكي في حضنها ولا يكونوا هما سبب دموعها وجعها 


وبعد فتره من الدموع تعبت اكثر ما كانت لتمسح دموعها وترفع رأسها الي الاعلي تتذكر الونش و التي حدث بينهم لضحك بقوه وهي تتذكر نفسها الفتاه الهادئه التي صوتها لا يعال الا القليله كانت سوف ضرب ذلك الونش لتقول بضحك.لا انا لو فضلت هنا اخلاقي هتبوظ قال ونش قال بنادم حقير خرجني عم شعوري وطلع حاجات مكنتش موجوده من الأساس 


تنهض وهي تقول هذا الحديث وتدخل غرفتها لكي تنام لانها بعد هذا اليوم الطويل 


في صباح يوم جديد تفتح عيونها بنشاط تنظر الي اياد وهو ينام بجانبها لتقبله من خده وهي تقول.قلب عمتك يالا يا اياد انت ياض قومي يلا انا صحيت يالا 


اياد بغضب طفوليه.يووووه بس بقي هقول الي بابا 


تنظر له روان وتقول بغيظ.طب خليكي نام وانا هروح الي تسنيم لوحدي


ينهض اياد بسرعه ويقول بفرحه.لا انا هروح معاكي عند تسنيم 


روان بغرور مصطنعه.ايوه كده دقيقه بظبط وتشطف  وتكون قدامي 


يركض اياد الي الخارج تنظر خلفه تسنيم وتقول.البت تسنيم لعبته صح لعبت علي الواد علشان تاخد ابوه لا جدعه مش زيي ولا اعرف اخد حق ولا باطل حسب الله ونعم الوكيل فيكم كلكم 


.انتي خلاص جنيتي يا روان يا بنتي هتكلمي نفسك يا بت الجزمه


كان هذا صوت والدته روان التي نظرت لها وقالت.بس ياما بلاش اتشتم علي الريق كده 


والدتها بصوت عال.طب قومي افطر علشان اعرف اهزقك 


روان.طب تمام عامله فطر ايه


والدتها بغضب.انتي يا بت معندكش دم مستنيه مني انا احضرلك الفطر انتي اللي قدك جايبه تالته عيال بتخدمهم هما و ابوهم 


روان بخوف.طب وانا اعمل ايه خلق الله هنعترض عليها يا وليه وبعدين فين الانجاز في انها خدامه من غير اجره 


والدتها بغضب.طب ما انا شغاله لكى خدامه يا كلبه بس غيري ممكن يلاقي في ضناه النفع بس انا حظي منيل من يوم المهم جيلك زفت 


روان بتسغرب مصطنعه.زفت هو مش زفت ده كان شتيمه من امتي بقي يجي اللي الناس وبعدين هو انا ناقصه 


والدتها بغضب.يا تقل دمك يا بت الله يخربيت امك ايه الدم السم ده يا روان 


روان بغيظ.انا مش هرد عليكي يا ماما 


والدتها.طب اعمل حسابك ان في عريس ممكن يجي الفتره دي 


روان.لي مين 


والدتها بصوت عالي.ليا يا روان 


روان بستفزاز.طب بالرفاء والبنين يارب 


والدتها.ضغظي يا ناس يارب واحد امه دعي عليه ياخدها و ينجدي منها يارب


كانت روان ان تتحدث ولكن يات اياد التي قال.يلا يا بت انا خلصت 


تنهض روان وتقول وهي تذهب الي الحمام.طب خليك هنا لحد ما انا كمان اخلص 


يجلس اياد علي السرير وهو ينتظره لكي يذهبون وبعد ما انتهت روان يذهب إلى الخارج تذهب الي منزل الونش يركض اياد الي الاعلي وتنظر خلفه روان ويصعد خلفه تري التي تنزل الي الأسفل  


تبتسم بهيام شديد وتقول.ايه الجمال ده علي الصبح


تنظر اليها شغف وتقول ابتسامه.ميرسي يا حبيبتي 


روان بمرح.اهلا يا مزه انتي اللي انضربتي امبارح صح 


اومالت لها شغف بحرج شديد تقول روان.لا متكسفيش كده هو اه الغلط من عندك علشان دخلتي في وقت غلط بس برضو انتي مضروبه 


شغف برفع حاجب.انتي بتذليني يعني 


روان بصوت عالي.لا انا بفهمك بس 


شغف بنزعج.انتو ليه كلكم هنا صوتكم عالي مش فاهمه الفكره 


تضحك روان بخفه وتقول.اتشرفت بمعرفتك ي 


شغف بهدوء.شغف 


روان.اتشرفت بمعرفتك يا شغف انا روان جنبك هنا لو احتاجتي ايه حاجه قولي يا روان وانا اجيلك يا وحش الكون


شغف بهدوء.قلبي تسمليلي 


تقول كلامها وتذهب إلى الاسفل تخرج خارج هذا المنزل تنظر خلفها تري سيارتها تركب وتقود لكي تذهب الي عملها 


.ايه ده في نسوان بتسوق يا رجاله ازاي ده 


كان هذا صوت شاب من التي يجلسون في القهوه الخاصة بالونش التي قال ببرود.النسوان دلوقتي بتسوق راجال يا عضمه مش هتسوق عريبه روحت حته معسل يدل اللي كله عسل ده 


اوماء له الشاب ويذهب يفعل الذى قاله الونش ينهض فاروق ويذهب إلى الخارج ينظر بيعد يري شغف تقود سيارتها بهدوء وخلفها أشخاص يعرفهم الونش جيدا يعلم علي الفور بأنها يريد ذلك الفتاه ليقول بجمود.وانا مالي ابويا مع نفسها بقي هو انا مش فاضي غير لها 


يقول كلامه ويذهب يجلس مكانه وهو يمثل علي نفسه البرود وبانها لا تفرق معه يكابر لا يعلم بأنها منذ راها أصبحت جزاء منه لا يخلي عنه ابدا 


كانت تقود سيارتها وهي تنظر حولها باستغراب من هذا المكان الذي تسير فيه الي اول مره يأتي لها مكان فاضي لا يوجد فيه احد تسير فيه لأنها لازم ان تسير في هذا الطريق لكي تذهب الي العمل تنظر خلفها تري سياره قريبه منها بشده وقبل ما تستوعب تضربها السياره بقوه من الخلف كانت تضع حزام الامان فلا يحدث بها شئ تفتح باب السيارة بغضب وتذهب الي السياره التي في الخلف وتقول بغضب شديد.انت يا كلب مش شايف قدامك 


ينزل من السيارة شباب تنظر اليهم شغف و ينظرواليها ترعب يشده لتخاف وكادت

 تركض الي سيارتها ولكن يمسكها شاب بقوه ويقول برغبه.علي فين يا جامده ده احنا جايين من المشوار ده كله علشانك افتح الباب ده يالا 


يفتح الشاب الباب وتصراخ شغف بقوه وتقول.ابعد عنننني والنبي لا سبني امشي خلاص يا ماماااااااا يا بابااااااا ابعد عنننننني 


ولكن لا احد يتركها ويحاولون معها تدخل السياره وهي تصراخ باعلى صوت لديها تنظر بيعد وتقول بصراخ شديد.فاروووووووووووووووووووق


🌸البارت السادس من عشق الوقح 🌸 


حاولت ان تنزع يدها من هذا الشخص الذي يمسكها ولكن هو اقوي منها بكثير لتصرخ باعلي صوت وهي تنظر الي الونش وهو يقترب منهم ويقول ببرود.شيل ايدك يا فخري 


قال الونش حديثة وسحب شغف من يد الشاب الذي يدعي فخري نظر اليها وهي منهارة وتبكي بقوه ليميل عليها ويقول بهمس.دلوقتي فاروق ها مش كنتي اسد امبارح ايه اللى حصلك 


اخفت شغف وجهها خلف ظهره وهي مرعوبه نظر اليها فاروق وهي قريبه منه بهذا الشكل ويبتسم ببرود ونظر الي فخري الذي كان يتحدث ويقول بصوت عالي.ابعد يا ونش البت دي تخصني خلاص 


فاروق بجمود.طب هش من هنا يا فخري 


فخري بغضب. لا مؤاخذه يا ونش بس البت دي بتاعتي خلاص انا مش ناصر علشان تاخد البت بتاعتي مني 


نظر اليه فاروق ونظر الي شغف التي تختبئ فيه وقال بجمود.انتي بقيتي بتاعته من امتي يا بنت المرا


نظرت اليه شغف باستغراب من حديثة وتنفي برأسها وهي لا تعرف شي عن هذا الوقح الذي نظر الي فخري وقال بصوت عالي.ما هي بتقول لا يا فخري وبعدين هي من الرجوله انك تاخد واحدة غصب ، يلا يا فخري من هنا هعديها المره دي بمزاجي بس بعد كده هخلي امك و ابوك يزعلوا عليك يلااااا 


خاف فخري بشده ونظر الي الرجال الذي معه ليتحامي فيهم ويحاول ان يتشجع بهم وقال بصوت عالي.لا يا ونش انا مش همشي من هنا غير لما اخد البت دي ويا قتل يا مقتول 


قال كلامة ومن ثم اخرج (مطوه) من جيبه لينظر اليه الونش ويقترب منه وهو يقول ببرود.انت مش قد فتحت المطوه في وشي يا فخري البت اللي ورايا دي ولا شمال ولا امك اللي مربياها و هي دلوقتي متحامية فيا يعني واللي بيعز و يذل ما حد يقدر يبص لها بعينو اتوكل علي الله علشان انا لسه مصتبحتش  


فخري بغضب.انا قولت البت بتاعتي يا ونش خلصت علي كده انت مفكر ان الكل عبيد عندك لا يا صاحبي تيجي عندي و اقولك لا 


فاروق بغضب.طب انت شكلك شارب $$$$ فمقوي قلبك علي الاخر ومش هتجبها لبر 


قال فاروق كلامه واخرج من جيبه (مطوه) ونغز بها فخري في يده بغضب ليصرخ فخري بوجع وكاد ان يتقرب ولكن رجع فاروق خطوه الي الخلف ورفع قدمه الي الاعلي وضرب فخري في بطنه بقوه جعلة يسقط علي الارض نظر فاروق الي الرجال وقال بغضب.اللي عايز ينام جانبه يقرب يا رجاله


نظروا رجال فخري الي بعضهم وقال واحد منهم.عيب يا كبير محدش يقدر 


مال فاروق براسه ونظر الي فخري الذي يتألم علي الارض وقالبوقحه.قومي يا فخرية النوم علي الارض غلط عليكي  وممكن تخسري فيها حاجاتك 


فخري بغضب.اللي جاي اكتر يا ونش 


فاروق ببرود وهو يمسك يد شغف.اخرك فاضي وانا وانت عارفين انك عيل بشخه ولا يتاخد علي كلامك يا ابو شخه


ذهب فاروق وهو يسمع صوت صراخ فخري ولكن لا يهتم نظر الي شغف التي مازالت مرتعبة وتتمسك فيه بقوه يبتسم بوقاحه وقربها منه اكتر وقال.مالك بس يا عروسه كنت زي الوحش امبارح، دلوقتي مش محصله قطه 


شغف بدموع.انا خايفه جدآ 


سحبها فاروق الي حضنه وقال.الف سلامه عليكي من الخوف يا بت 


شغف بدموع.كلم بابا انا عاوزاه


فاروق ببرود.انا بابا يا روح امك 


تبتعد شغف عنه بعد ان وعت علي كلماته وقالت بغضب.انت هتستغل الفرصه يا بنادم انت 


امسكها فاروق من زراعها بغضب وقال.استغل ايه يا روح امك انا لو عاوز استغل الفرصه كنت استغلتها مع الرجاله من شويه وكانوا خلوني ابدا انا اولا اتلمي بقي وخليكي فاكره دور الجدعنه اللي عملته معاكي 


شغف بغضب.متعملش تاني وخليك في نفسك بعد كده انا مش محتاجه مساعدة حد 


فاروق بصوت عالي.ايييه يا بت المرا ده انتي طلعتي واحده فاروووووووق سمعت الحاره كلها دلوقتي مش عايزه مساعده فعلا زي القطط تاكلي و تنكري وعلي العموم انا مش هدخل نفسي مع واحده زيك تاني اللي طالعه من بيتها بلبس $$$$$ يبقي تستاهل الكلاب تنهش في جسمها ، باي يا عروسه 


قال كلامه وضربها علي خدها بخفه وذهب إلى القهوه وجلس على الكرسي وقال بصوت عالي.حجر معسل يا حوده 


.من عيوني يا معلمنا 


فاروق بهمس وبرود. معلمكم علمت عليه العروسه بنت الكلب 


.انت بتكلم نفسك يا ونش ايه مش لاقي اللي تتكلم معاه


نظر فاروق الي صاحب الصوت وجد عمار ليقول.حلك مني يا عمار علشان انا مش طايق اسمع نفس جنبي 


عمار بهدوء.خير علي الصبح ضربت مين ولا مين اللي ضربك 


فاروق ببرود.ولا عاش ولا امه جبته علي الدنيا اللي يبص للونش بصه متدخلش دماغي 


قال كلامه وتذكر تلك الفتاه ليقول بغضب.ولا لا والله جت وامها نزلتها علي الدنيا 


عمار باستغراب.مين دي يا ونش 


فاروق.البت اللي اتخبطت في دماغها في الخناقه النهارده لقيت فخري و رجالتة ملمومين  عليها وكانوا هيعملو معاها الغلط قمت انا داخل واخدها منهم ،بدل ما البت بت الكلب تقولي تسلم يا غالي تقل ادبها عليا 


عمار بهدوء.معلش يا صاحبي المهم انك عملت معاها خيرا ولحقتها 


فاروق بغضب.خيرا ايه يا عم ، انا كنت عاوز اخد بونت عند البت بس طلعت بت ستنين كلب مش كلب واحد ورصتلي كلمتين حلوين وفي الاخر تقولي ملكيش دعوه بيا احيه عليها وعلي اللي جابوها


ضحك عمار بخفه وقال.ما النجاسه اخرها ايه غير وسخه وبعدين معاك اختك ها خلي بالك 


فاروق ببرود.يا عم سيبك من اختي محدش يقدر يبص عليها دي اخت الونش خلينا في العروسه دي البت داخله دماغي بشكل محصلش قبل كده يا عمار، يا راجل انا النهارده نايم بحلم بيها معايا 


عمار بغمزه.ايه ونش هتقع ولا ايه 


فاروق بهدوء.تؤ متوصلش ان اقع بس البت تستاهل 


عمار.والله انا ماخدتش بالي منها علشان اقولك تستاهل ول


يقطع حديثه فاروق وهو يقول بغضب.وانت تاخد بالك منها ليه يا $$$$ عن اللي جابوك ما خدت بال $$$$$$ عمار متطلعش جنونتي عليك في صبحيتك دي 


عمار ببرود.لا انت واقع واقع يعني مفيش حوار بعد كده 


فاروق بغضب.ولا واقع ولا نيله هي البت داخله دماغي ولا اكتر ولا اقل لو طولتها هتتحط جنب الرف مع اخواتها 


عمار بصوت عالي.يارب اللي بنعملوا ما يترد فينا يا ونش المهم النهارده العريس جاي ومش عاوز مشكله تاخد سراج في حته بعبد عن الحاره لحد ما العريس ياخد القعده ويمشي 


فاروق ببرود.انا مليش دعوه ومن رأيي تكلم صاحبك وتقوله الأمر كذا كذا وتحطه يا ياخد خطوه يا ينسحب بهدوء وانت تقبل عريس اختك من غير خوف النهارده سراج معرفش بكره هتعمل ايه وانا مش هخسر سراج علي حاجه تافهه زي كده 


عمار بغضب.اقسم بالله اختي ما هتاخد سراج ده صايع يا فاروق لولا انه بيخاف منك كان ضاع خالص وملهوش كبير ابوه مش قادر عليه انا لما يعمل حاجه مع اختي اجيب حقها من مين انت مترضهاش علي اختك 


فاروق بغضب وهو يضرب الارجيلة (الشيشه) التي امامه لتقع علي الارض مكسوره ويقول.مش كل ما اكلمك تقولي اختك مليكش دعوه بيها خليك معايا انا دلوقتي مش عايز تديه اختك تمام بس قوله علشان هي مش ناقصه وساخة و امشي من وشي دلوقتي علشان هقولك بوقين مش حلوين يلا انطر 


نظر اليه عمار وقال وهو ينهض.هي بتيجي عندكم وتبقي وحشه 


قال كلامه وذهب ليقول فاروق ببرود وهو ينظر خلفه.ايوه نحو نختلف عن الاخرون هات شيشه غير اللي لحست الإسفلت يا حوده 


في المساء كانت تصعد إلى الاعلي بعد ما انتهت من عملها تري الذي تنزل من الاعلي نظرت اليها و ابتسمت لتقول.عامله ايه يا حبيبتي بقيتي كويسه 


شغف بابتسامه.كويسه يا طنط ميرسي ليكي جدا تعبتك معايا 


صباح بهدوء.ولا تعب ولا حاجه احنا اللي بنتاسف علي اللي حصل معلش حقك عليا 


شغف بهدوء.حصل خيرا 


تنظر اليها صباح وتبتسم وتقول.بلاش اللبس ده يا حبيبتي انتي بنت وعايشه  لوحدك و هنا مش أمان خلي بالك من نفسك كويس 


شغف.حاضر يا طنط


اومأت لها صباح لتذهب شغف الي الاعلي و تدخل شقتها تغلق الباب وتقول.مامته عسوله اوي ازاي تجيب البني ادم ده مش عارفه ربنا يعينها علي المصيبه دي 


قالت كلامها بغيظ من هذا الوقح الذي يجعلها تفعل اشياء لا تتخيل أن تفعلها، هي لم تتخيل ذات يوم انها سوف  تخطأ في حق  احد ساعدها مثل ما حدث في الصباح لا تتخيل أن تتدث مع احد بهذا الشكل تفيق علي صوت تعلمه جيدا تنظر الي (الكلب)الصغير الذي يأتي عليها بسعادة لتقول بفرحه.ميجججججو


تصرخ بفرحه وتحمل هذا الجرو الصغير وتضمه بقوه وهي تقول.انت جيت هنا ازاي 


ينبح الجرو وكانه يرد عليها يدق الهاتف تخرجه شغف من حقيبتها  الخاصة بها وتفتح تستمع الي الذي  تقول.قولت مخلكيش تقعدي لوحدك و بعتلك ميجو تتسلي معاه


شغف بابتسامه وهي تجلس وعلي اقدامها ميجو.بجد فرحتيني جدآ يا داده بس المشكله اني بنزل طول النهار بره وكده هيقعد لواحدة


الداده.بصي اقفلي الباب كويس و سبيله اكل و ماية تكفيه لحد ما ترجعي 


شغف.حاضر يا داده اه صح بابا عامل ايه مرنش عليا من امبارح 


الداده.معلش يا حبيبتب بس بابا مشغول هنا علشان الشغل وكده طنط نوال سألت عليكي و هي صاحبه فكرت ان ميجو يقعد معاكي 


شغف بهدوء.اشكريها ليا و قولها ميرسي علي المفاجأة الجميلة دى 


الداده.حاضر يا بنتي تلاقيك لسه داخله دلوقتي من الشغل روحي ارتاحي وانا هرن عليكي بكره يلا باي 


شغف.باي يا داده


تغلق شغف الهاتف وترميه بجانبها وتقول وهي تنظر إلى ميجو.بابا مسالش عليا يا ميجو ومش بيهتم بيا اصلا انا بالنسبه ليه موظفه تعمل كل الي هو عايزه غير كده انا مش بعني ليه، كأني مش بنته ده حتي ماما بتقول عليا غلطه في حياتها ومش عاوزاني هما ليه بيتخلوا عني في اكتر وقت انا محتاجهم جنبي فيه تعرف طنط ام البني ادم البارد خايفه عليا وبتقول بلاش اللبس ده ماما و بابا عمرهم ما خدوا بالهم انا بلبس ايه عمرهم ما شافوا اني بنت و محتاجاهم هما مستنيين ايه علشان يشوفوا اني عاوزاهم مستنيين لما اموت ولا تحصل ليا مصيبه ساعتها بس هيعرفوا اني محتاجاهم يعني اموت نفسي علشان يشوفوني كده هيبصوا عليا انا بكرهم يا ميجو بكرهم و هفضل اكرهم طول عمري دمروا كل حاجه حلوه في حياتي هما السبب في وجعي برغم انهم المفروض يكون سبب في فرحتي بقيوا هما اللي بوجعوني 


كان يجلس وهو يشرب من ارجيلته  (الشيشه)و ينظر إلى سراج الذي يلعب في الهاتف لا يعرف هل يقول له الدي يحدث ام يفعل مثل ما قال عمار ليقول سراج وهو يضع الهاتف امام وجهه.الزفه ده هعمل اجدع منها في فرحي البت روان تستاهل احسن من كده 


يحمحم فاروق ويقول ببرود مصطنع.ما خلاص يا معلم صاحب القرش صياد 


يترك سراج الهاتف وينظر إلى فاروق ويقول.يعني ايه يا ونش


فاروق بجمود.حبيبك النهارده جيلها عريس و الواد جاهز من مجميعة يعني ممكن يشيل اليومين دول 


ينهض سراج بغضب ويقول.نععععععععععم و ال$$$$$$ مقالش ليا ليه وانت ساكت من الصبح 


فاروق ببرود.في ايه يا سراج يمكن مجتش فرصه يقولك وبعدين ده نصيب خلاص انسي 


سراج بغضب وصوت عالي.لو نصيبها مش معايا اقسم بالله العظيم لي هكون قاطع نصيبها من الدنيا هي و اخوها يومهم اسود 


قال كلامه ويرمي الطاولة من امامة و اخرج (مطوه) من جيبه و ركض نهض فاروق بسرعه وقال وهو يركض خلفه.ايه الجنان ده يالا سرااااااااااااج


كده بارت خلص هستني رايكم و توقعاتكم في البوستاتكم علي الفيس بوك لايك حلو علشان بارت اللي بعدو ينزل باي بااااااااي 🫰 ♥️ يتبع 



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



الفصل السابع والثامن من هنا



بداية الروايه من هنا




تعليقات

التنقل السريع
    close