رواية خلف الأقنعه الفصل الاول للكاتبة منة الله الجزار حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
![]() |
رواية خلف الأقنعه الفصل الاول للكاتبة منة الله الجزار حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
نبدا بسم الله الرحمن الرحيم
بعد مو'ت اهلي وحياة الفقر اللى انا عايش فيها هنا اكتشف انى ليا أهل في بلد تانيه وليا حياة تانيه غير اللى انا عايشه......... انا لازم اخد حقي وحق أهلي.
كان واقف في نص الاوضة بتاعت اهله وماسك برسالة كانت امه كاتبها ليه قبل ما تمو'ت.
كان بيعيط وهو ماسكها وقرر انه يرجع بلده تاني ويرجع الحق لصحابه.
راح الشغل وقدم استقالته وخد الفلوس اللى كان اهله سايبنها ليه وحجز تذكره وسافر للمصر.
وهو بيفكر ياترا هيحصل ايه معاه؟
❤❤❤❤❤
في مصر
❤❤❤
وصل لجدته خبر انه راجع لمصر... وطبعا جدته رحبت بكدا وعملت ليه حفلة استقبال كبيره وهي كانت اول مره هتشوف حفيدها اللى ابوه اتجوز بنت الخدامه وساب ليها القصر والبلد ومشي عشانها.
الكل كانو فرحانين انه خلاص راجع وجدته قررت انها تيدي ليه حق ابوه وكمان تعوضه عن اللى شافه في حياته كلها......
جدته بحب..وهي واقفه قدام صورة ابوه.. اخيراً ابنك راجع اخيراً ياحبيبي.
بليل..
..................... الكل كان مستنيه قدام المطار
واسطول من العربيات.
جدته نزلت وراحت تستقبله جريت عليه اول ما شافته واخدته في حضنها وهو كان مستغرب 😑ومش فاهم حاجه.
جدته بدموع فرحه.. اهلا بيك يا مالك.. نورت مصر وعيلتك.
الشاب.. بستغراب.. مالك مين؟
جدته... مالك انت عرفت انك جاي انهارده وقولت اجاي استقبلك يا نور عيني
الشاب.. بصلها ولقا لبسها باين عليه فخم والالماز اللى هي لابسه ابتسم بخبث... وحضنها.
جدته.. حضنته بحب.. حبيبي وحشتني اووي اوي... وخرجته من حضنها بحب.. يلا بينا نروح القصر كل اللى في الاقصر مستنينك.
الشاب راح معاها بخبث وهي كانت فرحانه إنه خلاص بقا في حضنها.
❤❤❤❤❤❤❤
اما عند مالك
نزل من الطياره وخرج بره المطار ملقاش حد جه يستقبله... بص بحزن كبير.. مالك محدش يعرف بوجوك اصلا عشان تزعل فوق.
اخد تاكسي وقال ليه علي العنوان اللى كان مكتوب في الورقه معاه وراح هناك اتفأج من حجم المكان والقصر باين عليه الفخامه كان داخل بس البواب واقفه.
البواب.. حضرتك عاوز مين جوه.
مالك.. جدتي.
البواب بستغراب.. جدتك مين وبعدين بص عليه من فوق لتحت لقاه هدومه عاديه ضحك عليه.. بسخريه.. جدتك انت عارف انت فين يلا العب بعيد ياشاطر.
مالك اتعصب.. هو في ايه وصوته عالى اكتر.. حضرتك بتكلمني كدا ليه انت ماتعرفش انا مين.
البواب بسخريه.. لا ما اعرفش انت مين؟
مالك.. انا الوريث الوحيد لعيلة الشافعي.
البواب اتفجر من كتر الضحك.. الوريث ايه روح العب بعيد الوريث لعيلة الشافعي مالك بيه وهو جوه دلوقتي انت مين بقا؟
مالك اتصدم.. جوه ازاي؟ انا لازم ادخل انا مالك الشافعي الحقيقي اللى جوه دا اكيد مزيف مش انا ومنتحل شخصيتي.
البواب بغضب.. يلا امشي من هنا مش ناقصين قرف والا هتطلب ليك الشرطه.
وزق مالك بعيد عنه وقعو في الارض.
مالك قام ونفض هدومه ومشي حزين 😔.
مشي كتير وتعب من كتر المشي فقعد علي كرسي جانب الطريق وحط شنطنته جانبه...
كان في جانبه شباب بيضايقو بنت.
البنت بغضب.وتحذير.. امشو بعيد عنى والا..
واحد منهم بسخريه.. والا ايه هتعملي فينا اية؟
مالك من وراه.. بغضب.. هتعمل فيك كدا يروح امك.. ولفه ليه وضر'به بدماغه.
الشاب رجع لورا ومناخيره جابت د'م
البنت صرخت لما لقتهم فتحو عليه مطو'ه... حاسب.
مالك لف ليه ورجع براسه وجسمه لورا بيفاضي نفسه.. من الخبطه.
وضر'به تحت الحزام.. الشاب رجع لورا بوجع واتلمو علي مالك عشان يضر'بوه بس مالك ضر'بهم والبنت شافت ازازه كسر'تها وكانت هتعور'هم بيها بس هما خافو وجريو.
مالك.. انتِ كويسه؟
البنت.. الحمدلله شكراً انك ساعدتني.
مالك.. لا شكر على واجب وسابها وراح يقعد تاني مكانه.
البنت راحت قعدت جانبه.. انت كويس؟
مالك بصلها وبعدين بص قدامه بشرود..
البنت.. مدت ايديها ليه.. هاي انا مليكه.
مالك.. مالك وسلم عليها ببتسمه.
مليكه.. اسماءنا مقربه من بعض يا مالك.
مالك.. فعلاً وابتسم.
مليكه بصت علي الشنطه اللى معاه.. وسألت بستغراب.. انت مسافر؟
مالك بشرود.. لا.
مليكه.. امال اية الشنطه دي؟
مالك بحزن.. مفيش.
مليكه.. بفضول.. باين عليك بتحب الغموض عشان كدا مش عايز تحكيلي مالك.
مالك نفخ بضيق.. سبيني في حالى ونبي لاني علي اخرى.
مليكه.. حالك ايه يا جدع انت هو انا قربت منك وبعدين احكيلي مالك يمكن اعرف اساعدك.
مالك بسخريه.. كنتي ساعدتي نفسك من شويه، ونبي بلاش طولة اللسان بتاعت البنات دي.
مليكه بغيظ.. تعرف انا غلطانه اني عاوزه ارد ليك الجميل بس انت مش عايز خلاص اشرب من البحر.
مالك بغيظ.. انتى ازاى بتكلمنى كدا انتى مجنونه.
مليكه بغيظ وغضب.. جن لما يلهفك انت اللى ماتعرفش انت بتحدتت مع مين؟
مالك..بسخرية.. هكون بتكلم مع مين يعني احمد زويل وانا معرفش.
وبص قدامه تاني.
مليكه بغرور.. لع مليكه الشافعي.
مالك بصلها بصدمه.. قولتى مين؟
مليكه بغرور.. ايه اسنجيت اياك عارفه أنى اسمى ليه شده ماتعلبش ياشاطر بالنا'ر لتحرق صوابعك بيها.
مالك بخبث.. وابتسم.. انتى شكلك من الصعيد هنا صح؟
مليكه بسخريه.. ايه السؤال العبيط ده، اكيد من الصعيد وكمان من أكبر العائلات في الصعيد كمان.
مالك بنفس الابتسامه.. حلو.. طيب انا سمعت إن أبن عمك جاي انهارده.
مليكه بلوى بوز.. وأنت مالك يا جدع أنت يجي ولا ميجيش.
مالك.. عض شفته السفليه بغيظ.. هو انتى ليه دائماً لسانك طويل كدا.. انا بسأل مجرد سؤال عادى.
مليكه كانت هترد بس فونها رن... وردت.
مليكه.. الو.
... فينك يابت من الصبح؟
مليكه بضيق.. عاوزه مني ايه؟
... أبن عمك وصل هو وستك يلا عشان تستقبليه.
مليكه بغيظ.. وانى مالى ما تستقبلوه هو انى دائماً لزقني في اي حاجه.
... انجزي يابت يلا أبوكي هيقطع خبرك.
مليكه... اوووف جايه.. سلام.
وقفلت، وبصت علي اللى بيبص ليها بستفهام.
مليكه.. انى لازم امشى سلام وسابت مالك ومشيت.
مالك بص على أثرها بخبث... لقيت المفتاح اللى هيدخلني البيت وابتسم بخبث.
🙂🙂🙂🙂🙂
استوووووووووب
نتعرف علي الشخصيات بتوعنا عشان انتم دماغكم هتلف مني 😂
مليكه ياسر الشافعي
بنت لسانها متبرى منها مش بتسكت أبداً عن الكلام مش بتقبل حد في عيلتها كلها حتي ابوها وامها ودا هنعرف ليه بعدين.....
مالك أنس الشافعي
انسرقت هويته الحقيقه وعشان يرجع الهويه لازم يدخل البيت بس وهو بيرجعها هيكشف اسرار متخبيه بقالها سنين جوه عيلة الشافعي......
نديم ياسر الشافعي...
بتكون أخت مليكه الكبيره بتحاول تاخد كل حاجه من مليكه ومفكره إن مليكه هي عدوتها مش أختها ونديم اتسببت في كسرت مليكه قبل كدا ودا هنعرف عملت ايه.....
المنتحل.....؟.. هنعرفه بعدين 🙈😉
يلا لايكات كتييييييير وكومنتتتتاتت اكتر عشان يوصلكم كل ما هو جديد 😍
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم


تعليقات
إرسال تعليق