رواية منتهي العشق الفصل الثالث والرابع بقلم نرمين حصريه وجديده
في صباح اليوم الثاني في فيلا المنصوري بعد تناول الافطار ذهبت لارا الي والدها في حجرة المكتب لارا هي تدق علي الباب جاءها صوت والدها ليأذن لها بالدخول
لار:ممكن اتكلم معاك يا بابا قبل ما تروح الشغل
محمد:اه يا لولو طبعا اتفضلي يا حببتي
لارا:اقول لايمن ييجي لحضرتك انتى؟
محمد بضيق:نفسي افهم ايه اللي عاجبك فيه؟
لارا بخجل من والدها:يا بابا حضرتك عارف انى معجبه بيه وهو كمان
محمد:ماشي يا لارا انا هسيبك تجربي زى النهارده الاسبوع اللي جاى ييجي هو واهله
لارا:ربنا يخليك ليه يا بابا ياحبيبي
وانصرفت الى الخارج كما ذهب محمد الي عمله
فى هذه الاثناء كان حازم قد بدأ العمل فى غرفه اخته حيث اختار لها الوان فاتحه تليق كونها غرفه بنت
بعد مرور اسبوع حيث الموعد المحدد لأيمن في صباح هذا اليوم
![]() |
كان هذا اليوم من اسعد ايام حياه لارا فاليوم سوف يأتي ايمن ليطلب يدها من والدها كانت هذه اوى الخطوات التى ستجمعهم مع بعضهم الى الابد في هذا الصباح استيقظت لارا وحدها او لنقل انها لم تنام من الاساس فنهضت واخذت الشاور الخاص بها وارتدت ملابسها وهبطت الى الاسفل حتى تكون فوق رأس الخدم لانها لا تريد اى شئ ناقص فى هذا اليومكما انها احضرت ملابس جديده مكونه من دريس مشجر باللون الازرق متداخل مع اللون الابيض والون السماوى بلون عيناها يحتوي علي فتحه ن الجانب الايسر وتررتدي تحته بنطال تلجي ضيق مع حجاب ابيض وحذاء بنفس لون الحجاب وكانت قد قررت انها لت تضع اى من مساحيق التجميل
حل المساء وجاء الموعد المتفق عليه
لورين بضيق:يا بنتى خلصي بقا ده هيتقدم بس مش هيتفقوا
لارا:الله ماهما المرة الجايه هيتفقوا انتى بس اللى مش عارفه مالك
لورين :انا مبطقش الواد ده اصلا
لارا:معلش حبيه عشان توأمك المهم مش هتلبسي
لورين:بقولك مش بطيقه تقوليلي البسي بس الله يهديكي بس انا مش هلبس ولا هتشوفي ضلي اصلا
لارا: خلاص مش هضغط عليكي بس بكره تعرفي انه كويس وانتى اللى ظالماه
لورين بلامبالاه: ان شاء الله
لارا:هي غرام جي ولا لسه
غرام هى الابنه الولي لمحمد المنصوري عمرها30عام متزوجه من ليث وعنها اثنين من الطفال سليم ثلاث سنوات وسما عمرها سنتين وحامل في طفلها الثالث شعرها قصير بيضاء خيجه خدمه اجتماعيه ولا تعمل محجبه تعيش مع زوجها بالغردقه حيث مكان عمله حسنه المظر متوسطه الطول
لورين:لا جت يا اختي وعفاريتها عماليش يلعبوا تحت ومش ساكتين
لارا بضحك: انا مش عارفه اختك ديه داخله سبق يعني معاها واحد 3سنين وواحده سنتين وراحه تحمل تانى
لورين بضحك: اختك ديه ارنبه
"سمعتكوا يا كلاب بقا انا ارنبه ولا انتوا اللى متخلفين ومش عارفين قيمه العيال"
قالت هذه الجمله غرام وهي تدلف الى الغرفه
لارا بخضه:بسم الله قولي احم دستور اي حاجه بدل الخضه ديه
غرام:لاكده احسن عشان تاخدوا جزأكوا علي ارنبه ديه
لورين: طيب يا اختي المهم اخبار البشمهندش ايه؟
غرام: لا بشمهندسه المرادي
لارا بفرحه:الله الحمد لله لارا بقا ها
غرام بضحك:والله ليث عند الدكتورة المه اللى فاتت بيقةلها هاتيها بت بالغصب اصل ديه خاله العيال ومقدرش ازعلها
لارا:والله ليث ده حبيبي اصلا
غرام بعد انا صفعتها بخفه علي كتفها:حبيبك ف عينك اخرسي
لورين:ايه ده بنغير بقا وكده فينك ياليث
غرام:اه بغير يا اختي ومغرش ليه وبعدين بس بقا نسيتوني مبروك يا لولو
لارا بابتسامه :الله يبارك فيكي يا قلبي
فريده وهي تدلف الي غرفتهم :يلا يا بنات الناس جم
لارا وهي تقف وتعدل من ثيابها وتقول بلهفه:ايه ده جم طب يلا
فيريد باستنكار:هو ايه اللي يلا انتى تقعدى هنا لحد ما اخوكي ييجي يجيبك
لارا بتذمر:يوه بقا والله حرام
فريده بس يا بت قال تنزلي قال
في الصالون حيث العريس النتظر واهله فقد جلب خاله معه لان والده متوفي محمد وهو يحيي خال ايمن عبد الله
محمد :اهلا وسهلا اتفضلوا
عبد الله:اهلا بيك شكرا
دلفوا اللي الصالون وبد قليل دخلت وفريد وبعدها مراد قامت فريده بألقاء السلام علي خال ايمن وحيت والدته فريد:السلام عيكم ازيك يا حاج
عبد الله: الحمد لله
فريده:عامل ايه يا ايمن
ايمن: الحمد لله يا طنط
فريده وهي تحيي والدة ايمن:ازيك يا مدام سهير
سهير بتأفأف:الحمد لله يا حببتي
ولم ترد عليها سؤالها بكيف حالها حتي
مراد:السلام عليكم
الجميع:وعليكم السلام
مراد:از يا ايمن
ايمن:الحمد لله وانت
مراد:الحمد لله
بعد بعض الوقت وهم منشغلون بالاحاديث الجانبيه والجماعيه وكان يشارك الجميع في الحديث عدا سهير هبت سهير وهي تقول:امال فين العروسه مشفنهاش يعني ولا هى بتتقل ما هما علي طول مع بعض
عم الصمت اثر جمله سهير والتى تحمل بعضا من السخريه وبعضا من التقليل مش شأن ابنتهم
محمد بحده خفيفه:والله يا حاجه كانوا فحكم المخطوبين وابوها عارف واخوها عارف يعني واهلها كلهم عارفين يعني لا بتتقل ولا بتعيش دور مش دورها
حاول ايمن تلطيف الجو الذى بدا متوترا فقال:ماما مش قصدها حاجه ا عمي هىبي بس مش عاوزة الموضوع يبقي فورمال اوى
محمد بجديه:لازم يبقا فورمال يا ايم عشان ديه الاصول
مراد بلطف:خلاص يا بابا طنط عندها حق لارا عارفاهم واحنا قريب هنبقي اهل ملهاش لازمه الرسميات ديه انا هطلع اجبها
دلف مراد الي غرفه اخته ليصطحبها الي الاسفل
لارا:اتفضل
مراد :اتفضلت اهو اتضلي انتى بقا
لارا : اتفضل فين
مراد بنفاذ صبر: تتفضلي فين يعني اكي علي تحت عشان عاوزينك
لارا بخضه :ايه لا قولهم غيرت رأيي
مراد وهو يجرها خلفه:غيرت رأيي ايه يلا يا بت
لارا وهي علي وشك البكاء :طب استني انا خايفه
مراد محاولا طمأنتها:اهدي يا حببتي انا معاكي اهو تعالي بس يلا
ذهبت لارا الي حيث يجلسون وجلست معم وكانت الجلسه تدور فى جو من المرح والضحك نوعا ما لا يقطعه سوى عبارات والده اين التي تتعمد التقليل من شأن لارا لتغير رأي فيها فهل سيستمع لوالدته ام لا
بعد ما حدث كانت نفس الجلسه لكن لقراءه الفاتحه والاتفاق على موعد الخطوبه ورغم اصرار كلا من لارا وايمن علي ان تكون خطوبه وكتب كتاب الا انا جواب جاء بالرفض القاطع
ذهبت كل من لارا ولورين وغرام ومروة ابنه خالتهم لاختيار الفساتين وقاموا بالذهاب الى المول اخذوا يدوروا حتي تفرقوا عن بعضهم وتحديدا لارا هى من تفرقت عنهم
لارا بضجر:اوف بقا يعني لاوم اتوه دلوقتي
ولم تنتبه الى من يسير امامها وكان بيده بعض المروبات السخنه فاصتدمت به ووقعت المشروبات عليه بفعل الاصتدام
الشخص:مش تفتحي ما لازم تتوهي طبعا بعدم الانتباه ده
لارا:معلش حضرتك مكانش قصدي وبعدين وانت مالك تايهة ولا لاعاوز مستشفي تعالي اوديك مش عاوز ف انا قولتلك معلش وانه مكانش قصدى ف خلاص بقا
حازم بغضب:اوف انسانه مستفزة
لارا باستفزاز:ميرسي عالكمبليموه ديه
لورين:ايه يا بنتى تهتى مننا فين؟
لارا:انا اهو خلاص يلا نكمل
لورين:تعالي فيه حته فستان فظيع
لارا:طب يلا انت عارفه هما فين
لورين:اه عارفه يلا
ذهبت لارا مع لورينحيث المحل لشراء الفستان الذي اعجبها بشده فكان لونه بنفسج مع بعض الورود من الخصر بنفس اللون ضيق من الاعلي الي الي الخصر وبعد ذلك منفوش الي اخره
عند حازم
مازن:ايه يا ابني مالك واخد ف وشك كده ليه
حازم بغضب:بس يا مازن الله يخليك انسانه مستفزة وقعت عليا الحاجه السخنه كلها اتسلخت
مازن:ماهو باين احنا ملناش نصيت ف غدوة حلوة يلا يلا نروح
حازم بضيق: يلا
بعد مرور سنتي علي ابطالنافقد تبدل حال الكثيرين منهم ما بين من بدأ قصه حب جديده ومن لغي من حياته كل ماله علاقه بالحب والمشاعر وكل ماله له علاقه بالرجال عند البعض الاخر ومن يبني مستقبله ويضخم ويشعب عمله ومن فارق الحياه ومن يتحمل الاهمال من اقرب الاشخاص له
الفصل الرابع
في مكان جديد حيث تشعل فيه الموسيقي الغربيه حماسه السيدات في الجيم الخاص بنايا السعدي فقد تبدلت حياتها واصبحت لا تثق بأي رجل غير اخواتها من بين جميع رجال العالم لا تثق الا باخواتها فبعد ما حدث لها من خطيبها الاسبق رامز ودفعه حازم لها كي يفيقها مما هى فيه حتى استجابت وعادت لحياتها ولكن بقلب لا ينبض بتلك المشاعر التى لا تجلب سوى الموت وانت على قيد الحياه من وجهة نظرها
لاميس بضيق:ايه يا نايا كل ما اجيب اكل تاخديه منى فيه ايه؟
نايا:ايه انتى هتاكلي كل الاكل ده بيتزا وبيبسي وشوكلت ارحمي شويه وهتاكلينا مش عشان حامل تعملي كد
لاميس:يعني الواد يبقي نفسه ف حاجه ومأكلهوش ولما تطلعله ف وشه هتنفعوني بايه انتوا
نايا بنصف عين:وهو طالب كل ده برضوا ومش هتاكلي غير الشوكليت بس وهتقومي تعملي رياضه كمان
لاميس بخضه:ايه رياضه لا بتعب
نايا:بتتعبي ايه اذا كان الدكتوره نفسها قايلالك لازم رياضه عشان تخسي اللى تخنتيهم
لاميس :اعمل ايه طيب مش عارفه ابطل اكل وبدموع :ومصطفي كمان مبقاش بيسبني انزل بهدومي علطول خناق
نايا بلطف:يا حببتي انتى بقيتي بطايه خالص هو اصلا فرح لما تخنتى بس مش كده ده انتى مبقتيش بدربي يا لاميس بصي حاولي تخسي وانا معاكي
لاميس بفرحه:ماشي بس متزهيش منى
نايا:لا مش هزهق اتفقنا
لاميس:اتفقا
في غرفه لارا كانت تجلس شارده امام الشرفه المفتوحه وما حولها من مبانى وزروع وهي تتذكر بعض من ذكرياتها المشؤمه
سهير:ايه اللى عاجبك فيها قولتلك خد شروق بنت اختي فيها ايه زياده ديه
ايمن:فيها زياده انى بحبها
سهير:وانا مبحبهاش وهعمل اي حاجه عشان الجوازة ديه متمش
فاقت من شرودها على صوت باب الغرفه وهو يفتح وتدلف منه لورين وهي ترتدى ملابس عمليه
لورين بابتسامه:صباح الخير يا لولو
لارا بابتسامه :صباح النور يا لوري ع الشغل مش كده
لورين:نعم
لارا:ربنا يوفقك ياحببتي
لورين:يارب ...ها ايه رأيك ف موضوع الشغل اللى قولتلك عيه
لارا بضيق:مش هشتغل يا لورين مش عاوزه
لورين:طيب خلاص اهدي بس انتى كده بتدمري نفسك
لارا بتهكم:انا اتدمرت من بدري مش رفضي للشغل هو اللي هيدمرني يعني سيبك منى مازن هييجي امتى بقا؟
لورين:مازن احنا متخانقين اصلا ومبنكلمش بعض
لارا بتساؤل:ليه كده؟
لورين :عشان هو عاوز ييجي وانا مش راضيه
لارا باستغراب:وانتى مش راضيه ليه بقا؟
لورين:انا ومازن خناقاتنا كتير جدا وهو صعب وعصبي وانا مبسكتش احنا من دلوقتى ومبنبطلش امال لما يبقي رسمي بقا
لارا:انتوا بتحبوا بعض وبقالكوا فترة مش قليله مع بعض مش عارفين تتقابلو ف نطه
لورين :مع الاسف لا هو شايف ان الانسان ممكن ييجي عليه وقت ميقدرش يسيطر على اعصابه فيه وانا شايفه انه مش من حقه يتعصب عليا والمشكله ان احنا الاتنين صح بس مش مقتنعين لاهو مقتنع بردي عليه ولا انا مقتنعه بعصبيته
لارا:في الحاله ديه ده اللى هيتحكم فيكى او فيه واشارت الى قلبها
لورين بحب:عارفه اول مرة شوفته كان يوم الحفله بتاعتك ومشلش عينه من عليا وكان مفكرني مش شايفاه وبعدها بأربع شهور شوفته لما جه الشركه عندنا بالصدفه ومسبنيش الا لما اخد رقمي
لم تنتبه لورين وهي تتحدث الى دموع لارا التي سقطت عند ذكرها للحفله
لورين بندم:اسفه والله مش قصدى صدقيني
لارا بابتسامه:ايه يا لوري مالك محصلش حاجه يعنى ويلا على شغلك عشان اتاخرتي
لورين وهي تنظر الي ساعتها وهبت واقفه:يالهوى اتاخرت جدا انا كده هاخدها جري سلام
لارا:سلام
على طاوله الافطار في فيلا السعدى كان حازم يتناول الطعام مع اخته وامه
حازم بتساؤل:امال نايا فين؟ ويوسف ؟
هناء:راحت الجيم يا حبيبي ويوسف قال انك طالب منه شغل
حازم بتذكر:اه طلبت منه شغل فعلا ثم نظر الى سلوي:وانتى مش راحه المدرسه؟
سلوى بلامبالاه:لا مش عاوزة اروح
حازم بانفعال:هو ايه اللى مش عاوزة اروح وانا بقولك تعالى اخرجي
سلوى بحنق:هروح اعمل ايه ف الثانوىه العامه محدش بيروح وبعدين انا اتاخرت اصلا لو رحت هيبقي فيها تزنيب وهتصل بالاهل وحوار
حازم بغضب:انتى بقيتي قليله الادب انا بيتقالي حوار وتزنيب وهتروحي وهتتعاقبي هناك كمان على تأخيرك
سلوى بدموع:روح البس حاضر
حازم:اتنيلي
ذهبت سلوى الى غرفتها وهي تبكي لتحضر نفسها لتذهب الى مدرستها بعد ذهاب سلوى تحدثت هناء الي حازم
هناء:مردتش اقولك قدامها انك غلطان واتعصبت عليها من غير داعي
متحملش نفسك فوق طاقتها هو الله يرحمه يا حبيبي
حازم بغصه:سابني وسابلي حمل كبير انا بقيت عصبي اكتر م الاول
هناء بدموع:وحشنا كلنا والله يا حبيبي بس ربنا رحمه السرطان وحش والكيماوى افظع ساعته محدش كان بايده حاجه وبعدين ده وصاك علينا عشان تحمينا وتفرحنا مش تنكد علينا
حازم مقبلا يد امه:ربنا يخليكي ليا يارب اما اروح اصالح سلوى يقا
هناء:روح يا حبيبي
ذهب حازم الى سلوى لارضائها ويأخذها معه لكي يوصلها الى مدرستها ويذهب هو للشركه دلف الى الشركه وذهب حيث مكتب مريم
حازم:ابعتيلي مازن حالا يا مريم
مريم بصعوبه:حاضر يا حازم
حازم:مالك يا بنتى
مريم:ابدا دور برد بس
حازم وهو يبتعد عنها:اه دور برد طب ابعد بقا لتعديني
مريم بحنق:ايه يا حازم وانا وباء
حازم:اه وباء مش بيعدى ده
مريم بنفاذ صبر:انا هروح اندهلك مازن
حازم:طيب بس بسرعه
بعد قليل دلف مازن الى مكتب حازم وهو متجهم الوجه
مازن بوجوم:صباح الخير طلبتني
حازم باستغراب:صباح النور مالك
مازن :مليش كنت عاوز ايه؟
حازم باصرار:لا قولي مالك ومش هتخرج من هنا غير لما تقولي؟
مازن وهو يجلس ويتنهد:فاكر البنت اللى قولتك عليها شوفتها ف الحفله وبعدها بكام شهر شقتها ف شركه البناء اللى اتعاقدنا معاها
حازم:اه مالها
مازن:اهى ديه يا سيدى اللى انا بحبها وبقالنا سنه ونص مع بعض اهو وكل ما اقولها والدك واتقدملك ترفض وتتوتر رغم ان ابوها رجل اعمال اسمه محمد المنصوري اكيد سمعت الاسم قبل كده
حازم بتمعن فى الاسم:محمد المنصور فاكر الاسم بس مش عارف سمعته فين ...وهى مش عاوزاك تروح ليه؟
مازن:بتقول ان خناقتنا كتير ولازم نفهم بعض الاول قبل اى حاجه رسمي وكمان هى بترد عليا وانا كل ما هى بترد مببخلش عليها بالدبش
حازم:لازم تحط حد للموضوع ده سنه ونص فترة مش قليله روح لوالدها من غير ما تقولها
مازن بعد ان هب واقفا من مكانه وذهب ليقبل حازم:الله عليك هو ده
حازم وهو يدفعه:ايه يا اخى فيه ايه ابعد كده
مازن:الله عليك وعلى دماغك انا هروح لابوها دلوقتي
حازم :رايح فين يا ابني طب والشغل
مازن وهو يذهب باتجاه الباب:اخصم م المرتب اخصم انا خلاص هروحلها
حازم وهو يضحك:طيب خلاص روح
ذهب مازن الى شركه المنصوري وطلب مقابله محمد المنصورى بنفسه فسألته السكرتيرة عن وجود معاد سابق فأخبرها بأنه لا يوجد فطلب منه الانتظار حتي يدلف من لديهم ميعاد سابق اولا وبعد فترة من الانتظار دلف مازن الى مكتب المدير واحس بالرهبه فالمكان ضخم جدا ولكن هذا الاحساس قد تبخر عندها تذكر بأنه بينه وبين جمعه ب لورين خطوه واحده
محمد بترحيب:اهلا وسهلا اتفضل
مازن:اهلا بحضرتك شكرا
محمد بتساؤل:قالولى انك عاوزنى ضرورى اقدر اساعدك ف ايه؟
مازن:الحقيقه انا كنت عاوز حضرتك ف موضوع شخصي
محمد وهو يقطب جبينه:موضوع شخصي ايه؟
مازن بشجاعه:كنت جاى اطلب ايد الانسه بنتك لورين
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
أدخلوا واعملوا متابعة لصفحتي عليها كل الروايات بمنتهي السهوله بدون لينكات من هنا 👇 ❤️ 👇
تعليقات
إرسال تعليق