رواية وحش الداخليه انثي الفصل الخامس حتى الفصل الثاني عشر بقلم الكاتبه خلود عبيد حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
![]() |
فى وزارة الداخليه
= يا عم فرج دى عمرها ما حصلت الرائد نور اتاخر والساعة بقت 9.30
فرج= يا فهد باشا انت متعرفش اتاخر ليه بس انا خابر ليه
فهد = ليه بقى
فرج= ممنوع اخبرك يا باشا دى معلومات علياه
لياتى ادهم وعماد وعوض
ادهم= فى ايه يا فهد واقفين ليه كده
محمد بضيق= الرائد اتاخر على غير عاده
فهد = هى عمرها حصلت اتصل بينا وقال اجتماع طآرى
ادهم= يا عم خلاص يعنى الدنيا ما تهدتش
عماد= انتم محسسنى انه انسان آلى عادى يعنى يتاخر
زميل= مستحيل اى حد يتاخر الا الرائد نور ده الوحش يا ابنى انت وهو
ادهم = خلاص خلاص الغايب حجته معاه
فهد= عم فرج قول بقى فين الرائد نور انا متاكد انك عارف
ادهم= متخلص يا عسكرى فرج متقول
ارتعب فرج من ادهم فادهم لا يقل خطورة عن نور ولكن ليس بسلطتها العاليه
فرج يبتلع ريقه= راح يفك متفجرات وجاى طوالى
الجميع = نعم!!
ادهم= ما يخلو فريق المفرقعات يفكها هو مشمعنا الرائد يعنى
فرج= لاع يا باشا الفريق ما عرفش يفكها فاتصلوا على سيادة الرائد بالطريق وهو رحلهم طوالى وهو خبرنى ابلغ الفريق انه هيتاخر شويه وجاى
عماد =خلاص يا فهد يخلص ال فى يده ويجى يعنى ، بقولك ايه تعاله معانا الكافتريه نشرب حاجة
فهد وباقى فريق نور= لا رحوا انتم احنا هنستانا سيادة الرائد الواحد مش ناقص مصايب
ادهم بسخريه = مصايب!! يا اله عماد ياله ياعوض سبهم برحتهم
***************************
*وخلال خروجوهم راى عماد ....
عماد بنظرة تتطلع= بص بص يا ادهم شوف الصاروخ النازل من العربيه دى
لينظر ادهم كانت انثى جميلة شعرها قصير بفستان طويل نيلى وعلى عينها نظاره شمسيه سوداء كانت جميلة جدا
ليصفر عماد باصابعة لتنتبه الفتاة له بنظرها ثم تهم بالدخول للوزارة
عماد بصوت عالى = يا قمر
ادهم بضيق= عيب يا عماد انت مفكر نفسك فين
عماد بمرح= ايه عم انت مش شايف دى فرسة
عوض= عيب يا عماد دى حرمة بردك
عماد= اسكت اسكت انت ، دى موزة اخر حاجة
******************************
فى مكتب تقف نور مرتديه زى الرسمى للظباط وامامها 6افراد من فريقها بانتباه امامها ايديهم بجانبهم
نور= انتم كنتم من احسن الفرق الدريتها وبتتطلع ليكم بمستقبل باهر
الجميع= شكراا يا فندم
نور= انهارده اخر يوم اكون القائد بتاعكم والمهمة الفاتت اخر انجازاتى معاكم من بكرة هتتوزعوا على مدريات الامن ال انا متاكدة هيجروى عشان ياخدوا منكم بسرعة
=انا عايزه الكل يفهم ويعرف حاجة مهمة حياتك مش ملكك وقبل متجازف بحاجة فكر باهلك مفهم امك ابوك اخوك مراتك ابنك وبنتك
اذ كنت هضحى بعمرك عشان وطنك ومصلحه شعبك فكر باسرتك المحتجاك اكتر المجرمين مفيش اكتر منهم وكل ما بننهى مجرم بطلع عشرة لكن الظابط الشريف بقى عملة نادرة خفظوا عليها
=الغرور والتكبر ابعد عنهم كل متفتكر نفسك كبرت فكر نفسك ان " الله اكبر "
الظلم وحش وخصوصا لو كنت انت الظالم وانت بتقنع نفسك انك صح لا عمر "الظلم " ما يبقى الصح ابدا
دى تعلماتى ليكم ونصايحى البوجهها ليكم اتمنى ترفعوا رئسى دايما و تكونوا من مصنع الرجاله البخرجهم للوزارة دايما
اتفضوا انصراف الجميع
= ليلقوا تعظيم السلام = تمام يا افندم
نور= فهد! محمد ! استنوا انتم الباقى ينصرف ربنا معاكم يا رجال
ليغادر الجميع
تجلس نور على معقدها خلف مكتبها
اتفضلوا اقعدوا
نور= انا اخترت اكفاء لظباط الفرق لمهمة جديد وانتم معايا ها فى مانع
= لا يا فندم
نور تنظر لمحمد = المرة دى مفيش مخلفه لتعلمات او الخروج عن الخطة مفهوم
محمد بخجل وخوف= مفهموم يا فندم
نور= غلطتك كانت لا تغفر بالنسبة ليا بس للاسف الخطة الاساسه للمهمة من الاول انت فيها عايزك متخيبش ظنى تانى
محمد = حاضر يا فندم
وتلتفت لفهد وتعيد النظر لمحمد = المهمه دى سرية وهيكون معانا فريق المقدم ادهم جلال
تعجب محمد وفهد ولكن لم يتحدثوا
لتكمل نور= المهمة دى مهمه جدا عشان كده فى تدريبات جديدة غير تدربيات اى فريق ليا
ليتكلم فهد = يعنى ياافندم انتى القائد للمهمة دى
لتنظر له نور وقد فهمت ما يرمى له فهد = المهمة دى ملهاش علاقة بالرتب لو ليها انا ممكن اخد الترقيات الموقفها ونشوف مين الاعلى برتبه
يتنحنح بحرج= اسف يا فندم ما اقصدش
نور= المهمه سريه جدا ومن قيادات عليا وتدربياتها خاصه ونوع جديد عايزه تركزكم وانتبهكم يكون عالى وفى استعداد دايما
نور= تقدورا تنصرفوا الاجتماع بعد نص ساعة فى مكان التدريب
انصدموا والقوا التحيه وغادروا
******************************************
=ها يا عسكرى فرج سيادة الرائد جه
فرج= ايوة يا افندم وهو منتظركم فى موقع التدريب
لينظر لبعضهم باستغراب
عماد= موقع التدريب ليه !!
فرج= مخبرش هو قال خليهم يجو على موقع التدريب
ادهم= ياله يا جماعة
عماد= اخيرا هشوفك يا وحش
**************************************
ليدخلوا موقع التدريب ليجدوا فهد ومحمد واقفين بانتباه بزى اسود لاشئ ظاهر منهم سوى رائسهم
وهناك شخص ملثم باسود كامل لا يظهر منهم الا عينه حاده جدا مرعبه عسليه مائله للبنى ولكن ترعب فهى تشبه عينى الصقر واقف فى منتصف حلبه التدريب
*ليشير لعماد ليقترب للقتال
صدم عماد ولكن متعجب من هذا الشخص الذى يعتبر بالنسبة له هزيل فعماد ذو جسد صلب ضخم البنيه طويل القامة ام الذى امامه طويل ولكن اقصر منه ببعض السنتيمترات ورفيع بالنسبه له
تقدم عماد ، وادهم وعوض واقفوا بجانب فهد ومحمد النتبهين بشدة
بدا القتال
فى الاول كان الملثم يكتشف حركات عماد وجعله يفهم انه مسيطر ولكن لم يدم وانقلب السحر
كانت الملثم يستخدم طريقة "الايكيدو " وهو استخدام انسجام الجسم
يقوم بحركة " جينج دايراكشن " الاتجاه المضاد تمام وتسمى (عمليه الالتفاف ) حول الخصم
ثم تحول الى الجودو بسرعة غير محسوسه منسجم بين "الايكيدو " و" الجودو " بطريقة جيجور كانو
وفى نقطة مقرب له عماد وهمس باذنه ( ده عشان تانى مرة تعاكس وحدة ست )
صدم عماد فقد انهك جسده غير براعة وسرعة خصمة وخفته وضرباته المؤلمة القويه وثباته الجبار المتمركز باساس الحلبه
وبضربه قاضيه من حركة الجودو " نقاط الايبون " القاضيه
ليسقط عماد على ارض الحلبه منهزم متالم
ويشير لعوض ان ياتى
ويقف عمادبجوار ادهم متامل على نفسه
ادهم بهمس = ايه يا عم وفى بينكم تار بايت
عماد بلهس وتعب=والله ولا اعرفه بس اظاهر الموزة بتاعه الصبح تبعة
ضيق ادهم نظر وعاد ينظر للحلبه ليتفاجئ بان عوض الاكبر جسد بينهم والاعلى بالقوة البدنيه على وشك الهزيمة
فاستخدم الملثم بالبدايه طريقة " السومو " رغم انه رفيع ويمزجها بالكارتيه و طريقة " الكندو " فنون عسكريه يابانيه
ويمكن بهذه الطريقه كسر مفاصل الجسم او خنق المنافس اسلوب " التاى جتسو كاى "
ليقف الملثم ويكون المنافس انسحاب للتعادل
ويشير الى ادهم
لم يتعب الملثم رغم براعة عماد وعوض وفروقهم الجسديه عنه المفروضه له متعبه ولكن بقى ثابت كالجبل لم يتغير
وكان ادهم يراقبه عن كثب يحاول ان يعرف ثغراته ولم يجد بسبب تنوعه للرياضات القتاليه العرف بعضها والبعض الاخرى لا
لتشير لادهم بالتقدم وتبدا المنافسه
كان الملثم بثبات يتلقى الضرب ولا يقاوم وفجاة استخدم طريقة " تاتتو " ولكن بيده دون سكين وفكانت مؤلمة لاذعة لادهم
ليتحول لطريقة " النينجوتسو " قتال النينجا وكان الملثم طرق دفاعة عن النفس ثابته دفاعيه لا هجوميه بتادا الى جانب الثيات المثقل لديه
ليوقف القتال بانسحاب له
فانه لا يريد لقائد ان يشعر بخزى امام فريقه او اى شخص
اما هزيمة عماد فهى تلقين درس له فقط
ليقف الجميع بانتباه ويقف امامهم الملثم
بصوت ناصع شديد مائل للخشونة والقوة
= احب اعرفكم بنفسى الرائد نور الوحش
وتقوم نور بنزع القناع الاسود ليصدم
ادهم وعماد وعوض
ويهتز عماد مائل للسقوط = يا نهار اسود بقى وحش الداخليه انثى !! وحدة ست !!
ها ايه رايكم وعلقة عماد يستهاهلها ولا لا ويا ترى رد فعلهم ايه
الفصل السادس
ليعود الصوت الناصع = نعم !! انت بتقول ايه
ادهم كان ينظر صدمة لم يتوقعها ولم تاتى بخياله بتاتا تلك القوة الذى ايقن منذ دقائق انها تجيد بمهارة عاليه فنون القتال الاعزل المفتوح وجامع بين فنون " الجو جيتسو القتاليه " و" فنون الجوجتسو الحربيه " تاتئ من امراءةّ
نعم "امراءة " " انثى " ويرتعد لها جهات كثيرة ويرعب منها ظباط ومجرمون لهم كفاءة مقحنه من اين هذة القوة
عماد بصوت مهزوز = اسف يا فندم
ويهمس لعوض لذى ماذال لم يخرج من صدمة = قولى ان ده برنامج الصدمة وان دى مش نور وحش الداخليه البيقول عليه
ليهز عوض رائسه لاسفل ثم يعود يهزة يمين ويسار " مصدوم "
نور بصوت عالى ليفيق الجميع وينتبه= المهمة دى تعتبر اهم مهمة فى حياتى او بمعنى اصح "مهمه حياتى "
كان دايما قبل اى مهمة بعطى وعد للكل ان روحى هتكون قبل اى حد فيهم ، لكن المهمة دى انها تتم وبعد كده حياتى
الكل اختار للمهمه دى من اول يوم ليه فى كليه الشرطة ،عشان كده عايزة تركيز وتدريب عالى مفهوم
الكل = مفهوم
نور= دلوقتى هندخل على مجال الرمايه وعايزة الدقه والسرعة والتركيز
اتفضلوا عايزة اشوف قدرتكم
*ليذهب الجميع الى موقع الرمايه والتدريب فيه على اطلاق النار
نور تمسك مسدس صغير به كاتم للصوت وتشير للدائرة وكان البعد 20متر وبعين مجردة
عماد همس لادهم الذى يحاول ان يستكشف اللعز الذى امامه وينظر بدقه لها = دة مغرورة وبتشوف نفسها علينا لايمكن تجبها
" صدمة اخرى "
اصابت الهدف ! فى المنتصف عند النقطة بالمنتصف !! ولكن كيف ؟ اا بعينها منظار
نور= ودى تسديده الكل يجرب
عماد= لم يحرز
عوض= احرز عن طرف
ادهم= فى دائرة بالوسط
فهد= مقربا لنقطةالمنتصف
محمد رغم ذراعه المصاب الا انه اصاب الهدف
وبسبب دقته وتركيزة كان سبب اصرار نور عليه رغم خزلة لها فى المهمة السابقة
لتآمرهم نور ببعض التدريبات منها الجرى والرمايه وفنون قتاليه وتسلق الحبال وكانت تقيس سرعتهم عن كثب فهى تعرف عنهم كل شئ ولكن الان ساعة "الصفر " للمهمة يجب ان يكون كل شئ بدقه عاليه
كانت الساعة اقتربت للخامسة مساءا لتقوفهم نور
نور= بس كده يا رجال خلاص النهارده
عماد فى سره= اه يا مفتريه هو حد بقى فيه صحة ده انا بفرر وانتى متهزتيش صدق السماكى "الوحش"
نور= بكره الساعة 5 الصبح تكون هنا
الجميع بصدمه= خمسة الصبح !!
نور بحزم = اه فى اعتراض
الجميع = لا يا افندم
ادهم فى نفسه ساخر= ليه هنبيع لبن انا لازم اعرف اه دى بنأدمة زى البشر
**
لياتى العسكرى ويهمس فىاذنها ويذهب
لتوقفهم نور قبل مغادرتهم
نور= ثانيه واحدة لو سمحتم فى حد لازم تتعرفوا عليه
الاول مبروك للملازم محمد ( مبروك بابو احمد ) " بشبح ابتسامه على وجه نور المتجلد دائما
محمد مصدوم لم يفق الا وزملائه يهنئنه
محمد بفرح = يعنى انا بقيت اب ريم ولدت
نور= ايوة زمانها هتفوق ياله شد حيلك وعلى المستشفى والغايه الاسبوع الحاى اجازة تكون جنب المدام والنونوو عقابك مزال دى هديه النونو مبروك
محمد= شكرا يا فندم شكرا
عوض بسره= يا ابن المحظوظة اترحمت من تدريب المجرمين ده
نور= تقدر تنصرف
ثانيا احب اعرفكم على شخص
"صدمة"
ليدخل شخص ويعود شبح الابتسامة على وجه نور
نور= اهلا بصاعقةالصعيد
= اهلا بوحش الصاعقة ( ويضحك )
نور =احب اعرفك الرائد " دياب الودان " قائد بقوات الصاعقه الخاصة بالجيش المصرى هيدربكم
عمادبصدمه فى نفسه = اقصدك يموتنا ده يدربنا ، انا ايه الجابنى هنا
دياب مبتسم= والله ليك وحشه يا رفيق السرير لعلوى
نور= ها كانت ايام ياليتها تعود
دياب= يا نهار اخبرعايزة تعود دى كانت ايام سودة فاكرة اسبوع الجحيم
نور =يا عم هو ده اسبوع ده انا شوفت مرار بعد ما سبت الصاعقه يارتنى كملت فيها ولا حتى اتنقلت لفريق الفدائيين كان ارحم انت متعرفش حاجة
دياب= هههههههههههه اه عشان الكل عرف انك بنت ده لو الفريق القديم لو عرف العيل الصغير الكان بيرنهم علقه بنت هينتحروا ههههههههههههه
نور بجديه مشيره لفريق الذى كان ينصت بصمت ومتعجب=
ده الفريق الهيدرب
لينظر دياب ويقول= يا مراحب
الجميع على مضغى منهم= اهلا
نور= سيادة الرائد هيدلكم على تدريبات جديدة ، وخاصة بفريق الصاعقه هى شديدة بس مهمه للمهمة
ليختفى الابتسامة من على وجه دياب وينظر لنور
دياب= انهى مهمة يانور
نور تتكلم دون النظر له= مهمة العمر يا دياب
كانها القت لغز على الحاضرين
ولكن لدياب صاعقه وكارثة
نورمغادرة= اسبكم تتعرفوا على بعض عن اذنكم
ليمسك دياب يدها= بلاش يا نور بلاش انتى بذات مينفعش بعد....
نورمقاطعه له منزعة يده = لا مينفعش غيرى عمرى كله كان ليها من الاول و"العداله" لازم انا فاهم
لتنصرف نور وجميعهم على رؤسهم طيرمن الاسئله تاكل عقولهم من تلك المحادثة الغريبة
ادهم بنفسه يرن بعقله كلمات اللواء "عدلى " اسال والدك هو خير من يدلك عن نور "
واقسم فى نفسه بسرعة التوجه الىوالده ليساله
ياترى ماذا سيحدث ؟ ماذا يعرف جلال عن نور ؟ اى صدمات ستتوالى قادمة
(الفصل الثامن )
*فى يوم جديد فى مركز التدريب الخاص بقوات الداخليه فى الخامسة صباحا تقف نور بعض من فريق المهمة وهم (ادهم وعماد وعوض وفهد )
نور= السلام عليكم ، ان شاء الله تكونوا مستعدين "جاهزين "
الجميع = جاهزين يا فندم
نور= هنبدا النهارده التدريبات التمهيديه للمهمة ونحددمقياس التدريبات القادمة
نور= اول حاجة هنسخن الملعب ده 200لفه فى نص ساعة
عماد بصدمه= الملعب كله
نوربغضب= اه كله ،ودى اول واخر مره حد يقاطعنى وانا بتكلم مفهوم يا سيادة الملازم
عماد بخوف بسيط= اسف يا فندم
نور= اتفضلوا ابدأ التنفيذ
*كانت تدريبات الجرى لتقيم نور مدى سرعة كل فرد فيهم وهى لم تكن مشرفه فقط بل كانت تمارس معهم التدريبات وهى ترتدى زى رياضى اسود المعتاد لها ولكن دون قناعها
ثم كان تدريب الرمايه باستخدام المسدسات والاسلحة المختلفة
كما هناك لمعرفه قدرة تحمل كانت تجعلهم يحملون اجذع شجر والنخيل وكوتشات الترلات الضخمة لتقيس مدى قدرتهم على التحمل
ثم بعض الرياضات للياقه البدنيه مثل الضغط والبطن والعقله
كما جعلت منهم الزحف على رمال ساخنة اعدة لهم خصيصاوتسلق الحبال بين دوائر النار الحارقة
كان تدريب عنيف بالنسبة لهم وسنهم فهذة التدريبات يخضع لها طلاب الكليه الحربيه و وبعض من تجريبات الصاعقه
**
كانت تريد تعيد لياقتهم البدنيه الى سابق عهدها وايضا معرفة قدرتهم على التحمل والمصابرة فكانت تستفزهم فى بعض الاحيان عندما يواجه احد صعوبه فى تاديت احد التدريبات
*بعد انتهاء من التدريبات
نور= النهارده اخر يوم ليكم فى بيوتكم من بكرة فى معسكر تدريبات من نوع جديد وهيكون المشرف الرائد دياب الودان اظن اتقابلتم
الجميع= اه يا فندم
نور= هنتعرف بكرة على فرد مهم فى المهمة كمان وجزء منها عشان كده اى جهاز الكترونى او حتى ساعة هتستخدمها خلال المهم تجبها معاك
عوض = ليه يا فندم
نور بنظر حارقه= الكلام يتنفذ من سكات ، وكل حاجة هتعرفوا لما تبقوا مستعدين ليها
نور = المعسكر ممكن يزيد عن 10ايام الكل يكون عنده علم ويعرف اهله انه فى مهمة وبس بدون تفاصيل
من بكرة الساعة 9 صباحا تكونوا موجدين
عماد فى نفسه= هيهيه مش هاجى بدرى تانى
*
لتنظر نور فى يدها لتجد الساعة تقترب من 12 ظهرا
نور=خلاص كده يا جماعة النهاردة فنش finsh ، ومن بكره المعسكر
*وتغادر
بمجرد خروجها وقع عماد على الارض جالس من التعب
عماد بتعب = يا سلام اخيراا؛سبع ساعات يا مفترية اه يا أنى اه يا مفاصلى انا كده معتش نافع انا كده مش هتجوز وخش دنيا انا كده هاخرج طوالى اه اه
عوض ويجلس جانبه متعب = يا أخى مع أنها ست ولا اتهزت ولا تعبت
عماد بانفعال=ست!!اوع تقول ست (بكاء مصطنع ) دى ستة وأربعين دى مش المفروض يقولوا وحش المفروض يقولوا غولة مصاصة دماء حاجة
ادهم =خلاص انت وهو مكنش يوم
عماد ببكاء مصطنع =يوم!! ده أسوء يوم فى حياتى ، لا وكمان معسكر من بكره عشان سي دياب يخلص علينا
عوض=اه إلا موضوع المعسكر ده انا مش عارف هتعمل فينا ايه
فهد = خلاص يا جماعة يا اله نقوم نفطر انا بطنى بتصوصو
عماد =فطار ؟ فطار ايه! !انا بعد التدريبات دى عايز غدا
*وينظر لادهم ويقول=أدهم حبيبي اعزمنا على غدا أصل اخوك آخر الشهر ومقشفر
أدهم =ولا انت مش بتقبض زى بتفرتكهم فين ؟
عماد بغرور ويلمس على شعره= انا ليا معجبات وبنات بتموت فيا لازم يعنى اظبطهم واظبط نفسي
*ليضحك عوض =اه باماره الدايرة السوادة ال فى وشك
ليتغاظ عماد=انا اعرف ضربتنى كده ليه عملتلى عاهة اه يا وشى الجميل راح عليك
عوض بضحك شديد =اه راحت عليه موقع قلوب العذارة؛ احسن عشان تبطل تعاكس
عماد=وانا كنت أعرف منين أنها الصاروخ
أدهم =صاروخ ايه ؟ مش فاهم
فهد =أصل الظاهرة أن عماد عاكس حد تبع سيادة الرائد
عماد ببكاء مصطنع =لا مش حد تباعها ؛ "هى"
فهد وادهم =نعم!!
عماد = اه والله هى فاكرة الموزة العكستها امبارح واحنا خرجين من الوزارة
فهد = مستحيل يا ابنى انت اكيد متلغبط ولا حاجة انت مش شايف عامله ازى
عماد= ابدا ، انا متاكد انا عمرى ما اغلط فى ملامح وحدة ست ابدا
( وده سبب اخيار نور لعماد قدرة على الحفظ والدقه حتى لو للحظات )
*اخد ادهم يفكر ويحاول تشخيص وتفسير شخصيه نور ولكنها عبارة عن خليط غريب جدا
قامو للاستحمام ثم ذهبوا الى احد المطاعم ليناولو وجبة غدا
**************************************
*بعد طلبهم لطعام
ادهم وينظر على احد الطاولات الاخرى
ادهم= عماد هى الهناك دى اختك صفا
ليرفع عماد نظره =اه هى
فهد= مين المعاه ده
عماد=متغلطتش انت وهو ده خطبها غير انهم كتبين الكتاب اصلا
عوض= امته الفرح ان شاء الله
عماد بملل= انا اعرف اهم بقالهم خمس سنين مخطوبين وكتبوا الكتاب من شهرين رغم كل حاجة جاهز اختى مستنيه تخلص رساله الدكتوراه بتاعتها الاول
عوض= ربنا يتم على خير ، بس مين البنت القاعدة على كرسى متحرك جنبهم دى
عماد= دى بنت مريضه فى مستشفى الشغال فيها خطبها ولعلمك بنت ظابط او رائد حاجة كده
ادهم= هو خطبها شغال دكتور تبع الشرطة ولا ايه
عماد = اه حاجة زى كده تقريبا
فهد= اه وانا عمال اشبه عليه ده الدكتور محمود تقريبا مش اسمه محمود برده
عماد =اه عرفت ازاى
فهد= كان دكتور محمد لما اتصاب
ادهم= اامممم
*ليجدوا نور تدخل متوجه نحو تلك الطاوله وكانت مرتديه فستان طويل ذو حزام من الوسط لونه كاشمير فتعجبوا
عوض= ولا هى اختك تعرف سياده الرائد
عماد بحيرة = معرفش بس اكيد تعرف خطيبها
************************************************
**عن نور
نور= اسفة انى اتاخرت عليكم
مايا= ابدا يا نور ، انا فرحانه انى خرجت النهاردة شويه من المستشفى
لتحطتنها نور= وكمان هنخرج نتفسح النهاردة
مايا= هاهاها انا فرحانة اوى
صفا بضحك= اه بقى نور جت رحت عليا
محمود ضاحكا= امال ايه هى نور اى حد
نور= امال اسماء واسلام ماجوش ولا ايه
محمود= كلمتنى وهما الطريق
نور= طيب كويس
صفا= بجد انا فرحانه يا نور انك قدرتى تقنعى اللواء عدلى ان مامت خالد الله يرحمه تاخد اسلام عندها شويه
نور وبدا حزن = رغم ان اسلام يبقى حفيدة من بنته الا برده انه يبقى حفيدها ، وهى عايزة تعوضه عن حنان ال انحرم منه خالد
نور= انتى عارفه ان خالد رفض يسمحها انها اتخلت عنه وسبته فى الملجا واتجوزت ، خالداتقبل ان اسماء اخته من امه لكن رفض امه نفسها وهى حسه بالذنب وبتعوضه فى ابنه ال انحرم من ابوه ومن امه هى عايشه ومش حاسه بالدنيا
نور موجه سؤالها لمحمود= هى رانيا عاملة ايه دلوقتى
محمود بحزن= لسه زى ما هى مفيش تحسن بيحركوها كانها عروسه لعبه مغيبه عن الواقع صاحيه وواعيه لكن عقلها فى دنيا تانيه
*لتحزن نور وترجع بذكرياتها بعض سنوات الى الوراء
Flash bake
فى كليه الشرطة
-نور نور نوونوو
نور= عايز ايه يا خالد ايه الجايبك هنا
خالد= وحشتننى (ويبتسم)
نور بغيظ= خالددد
خالد بضحك= يعنى هكون بكدب مثلا
نور بنصف عين= دى مش كليتك انت فسلاح الطياران ايه الجايبك هنا ومتنساش انى مسؤله عن تدريب الفرق هنا
خالد بضحك= على طول قفشانى كده
نور= شكلك محتاج علقه ، قوم على صاله الملاكمة
خالد بخوف مصنع = لالا ، ده انا اخوكى حبيبك
نور= خلص
خالد= الصراحة اخوكى طب ومحدش سما عليه
نور=ها وبعدين
خالد= قمر يانور لا قمر ايه ملاك ماشى على الارض جميلة ومانمه كده وصغننه كده
نور= نعم ودى شوفتها فين بقى
خالد= هنا فى الكليه دى
نور محذره= خالد اوع البنات هنا حاجة تانيه دى كليه الشرطة يا بابا
خالد= بصى هى الهناك دى (مشيرا الى احد الفتيات )
*
لتنظر نور وتجدها بنت جميله بملامح رقيق قصيرة بعض الشئ ثم عرفتها انها رانيا عدلى فرحات
نور= خالد فوق يا حبيبى دى بنت اللواء عدلى فرحات مش زى البنات البتلعب معاهم
خالد= يعنى هى مش طالبه هنا
نور= لا دى بتدرس فى كليه الاداب وجايه هنا تشوف ابوها الهو عدلى فرحات فاهم مين عدلى فرحات ودى بنته الوحيدة فاهم
خالد= الرجل الرزل الكان بيجيلك لما كنا فى الملجا واول ما تشفيه تتعصبى
نور= لا مش هو التانى اللواء جلال
خالد= مادام مش هو ، يبقى احبها واحب ابوها كمان
نور= صبرنى يا ربى ، انت عايز ايه دلوقتى
خالد= جوازهالى
نور بصدمه= نعم !!! انت بتتكلم جد عايز تجوزها
خالد= اه عايز اتجوزها
bake
****************************************************
*لتفيق نور على صوت طفل بالثلاثة والنصف من العمر يجرى عليها
-مامى مامى (ويحتضنها)
نور مقبله ايه وتحمله بين يديها= حبيب مامى
نور= ازايك يا اسماء
اسماء= اهلا يانور
نور=يا رب ما يكون اسلام مجننكم فى البيت
اسماء بفرح وابتسامه على وجها =لا ابدا ده ملئ البيت فرح وتنطيط وماما مبسوطه بيه اوى
نور= يا رب دايما
نور= ها يا بطل انت عامل
اسلام= انا تويس ( كويس)
مايا= تعال يا اسلام اوريك انا جبتالك ايه ، شوف العربيه دى
محمود= اطلب الاكل بقى
الجميع = اه
**اثناء الطعام تسرح نور وهى تتطعم اسلام وهى فرحة بكلمة "ماما " التى ينتطها وحرمت هى منها فلو اكتمل حملها لكان ابنها اصغر من اسلام ب6 اشهر
وترجع بالذاكرة 3سنوات
*******
**لتفيق نور فى مستشفى ممدده على سرير لترى محمود بجوارها بمجرد ان فتحت عينها جرى نحوها
نور ببطئ= اه هو فيه ايه ؛ انا فاكرة انى ما تصبتش
محمود بتوتر= نور هو حد قرب منك وانتى فالاراضى المحتلة (اسرائيل )
نور بدهشه= انت بتقول ايه ، واذى عرفت انا كنت فين
محمود=نور !! مش مهم عرفت ازاى عرفت بطرقتى قوليلى
*لتحاول نور ان تجلس ولكن كانت متألمة بشد
نور= اه هو اصابتى نوعها ايه
محمود=مفيش اى اصابات جسديه او سطحيه
نورباستغراب= امال انا فيه ايه؟؟؟
محمود بنفاذ صبر= نور انتى كنتى حامل فى الشهر الثالث وحصلك اجهاض
*صدمت نور وتحاول ان تجمع شتات نفسها ،لترجع نائمة وتوالى ظهرها لمحمود ودمعه حارقه على خدها
محمود متوتر وصوت مرتعش = ن نور كلمينى
نوربصوت بكاء مكتوم= انا اتجوزت من سنه يا محمود
صدم محمود = لما كنتى فى فرنسا بتدربى
نور= اه
محمود= امال فين جوزك ؟
نور بألم داخلى اكثر من الالم جسدها "الم قلبها " = راح ! زى ما ابنى راح
محمود محاول يؤاسيها =نور اا (لتقاطعه نور )
نور بصلابه وقوة = ممكن تخرج وتسبنى لوحدى شويه
*محمود خارج يسمع كلمة نور
نور= محمود مش عايزة حد يعرف ان حصلى اجهاض اكتب فى التقرير انفجار زايدة مغص كلوى اى حاجة ماشى
محمود= حاضر يا نور
***بعد بضع ايام عند مغادرة نور المستشفى لتجد اللواء عدلى واقف فى احد الطرقات ويتحدث الى طبيب وعلى ملامحة الالم والحزن
*لتقابل نور محمود
نور باستغراب = محمود هو اللواء عدلى بيعمل ايه هنا
محمود با رتباك = اصل اصل
نور= محمود لخص
محمود بحزن= فى حاجة مخبينها عليكى من ساعة ما جيتى من فرنسا
نور= ايه هيا بقى
محمود مبتلع ريقه = نور خالد مات
نور= نعم !! ( بصوت عالى مصدوم )
محمود=خالد بعد ما سفرتى ب كام شهر جاله معلومات عن وجود " شهاب المنياوى " فى مصر وانه هيقوم بعمليه، اصر انه يروخ المهمة دى يعنى اكمنه عارف التارة القديم ، ولما جه معاد المهمة حصل انفجار بطيار على الحدودغير الكمين اتفجر وكل الاشخاص تبع المهم حتى جثته ملقوها من شدة الانفجار كل الجثث اتقطعت لاشلاء ( كان موقف مؤلم )
*صدمت نور واهتز شئ بداخلها
ليكمل محمود = رانيا مرأته ما ستحملتش ودخلت فى صدمة ، وحتى ولدته ابنهم ودخلت فى غيبوبه شهر ولسه فايقة بس لسه زى ماهى فى حاله ال لا واعى
*ومنذ ذلك اليوم واسلام ابن لنور فهى من جعلته ان يقولها ماما ورغم مهماتها الكثير الا انها توفر بعض الوقت
له
bake
*************************************
*على جانب الاخر
*صدم ادهم وعوض وعماد من الموقف فصوت الطفل كان عالى وهو ينادى نور ب "مامى"
ادهم =هو الرائد نور متجوزة
فهد بضيق = لا حسب ما اعرف ارملة
عمادبصدمه = اه انت بتتكلم جد بقى هولاكو دى كانت متجوزة ومخلفة كمان
فهد= كانت متجوزة اه اما مخلفة لا ‘ الطفل ده يبقى حفيد اللواء عدلى ابن بنته شفته معاه مرة فى حفلة ‘ وكمان يبقى ابن حد زميل الرائد نور بس اتوفى الله يرحمه
عماد=اه انا كده عرفت قصدك ابن النقيب خالد الله يرحمه
ادهم= وانت تعرفه منين
عماد= اصله متربى فى الملجئ ال اتربه فيه محمود خطيب صفا اختى
عوض= هو خطيب اختك اتربه فى ملجئ
عماد بانفعال بسيط= اه بس هو ابن ظابط فاهم مش حد نكرة يعنى
عوض= بس ايه العرفهم بالرائد نور ، ايه ال لم الشامى على المغربى
عماد= يمكن كانت معاهم فى الملجئ كمان
*ليحاول ادهم ربط الامور ببعضها نحو نور بداخله ولكن لما هى
#وحش_الدخلية_أنثى
(الفصل التاسع )
*بعد الغداء اخذت نور الاطفال للمرح والتنزه فى حديقة الحيوان وحديقة الالعاب والتنزه فى الحدائق العامة حتى اوقفها كلمةاسلام
اسلام = ماما ثوفى تيارة (ماما شوفى طيارة ) وعلى ملامحه الفرح والسرور
لترفع نور ببصرها الى السماء لتجد طائرة ورقيه ملونة وعلى اطرافها القصاص المتتايره بها يلعب بها الاطفال ممسكين بطرف الاخر بحبل
للتتامل وتسرح وترجع بالذكريات
هنا الاطفال يمرحون بالطائرات الورقيه وياخذونها على انها لعبه مسليه ولكن هناك فى الاراضى المحتلة بجانبها فلسطين هناك الاطفال والكبار اصبح يستخدموها كسلاح للتحريرهم والتعبير عن عدم الاستسلام حتى لو بقوا بدون سلاح ورصاص سيحاربوا المغتصب والمحتل
*يستخدم المقاومون الاحتلال الطائرات الورقيه بوضع مواد قابلة للاشتعال ولترتفع بالهواء ثم يقطعوا الطرف الاخر لتتطير الى الجانب المحتل لتزعر هؤلاء الجبناء قتلة الاطفال واسر الشباب والرجال
*يزعمون الديموقراطيه والانسانيه بخداعهم ويلبسون قناع البراءة على انهم يقدمون المساعدات واللآغاثات للنازحين والمتعرضين للكوارث "اى كوارث وهم اكبر كارثة "
* "ثعالب " و"ذئاب بشريه " فقد عاشت (نور )بينهم منذ ثلاث سنوات فى احد المهمات عن ( شهاب المنياوى ) فهى تجيد اللغة العبريه كان عليها ان تدخل الى مركز الموساد لتجلب تلك المعلومات عن صقفاتهم المشتركة ، كانت متخفية لتعرف كيف هم عالم ماكر خادع وكانت تعاملتهم تدل علىكم الرقى والحضارة المزيفة التى تخدع أى بشرى غير فطن لسلوكهم وكان نجاتها منهم كاد ينتهى بكارثة لولا المساعدة بعض المقاومين وتدخل لمعبر رفح بسريه ولكن فاقت على صدمة انها كانت حامل وفقد ابنها أخر امل لها ليشد بها عزمها على الانتقام وتحقيق العدل وخصوصا من المعلومات التى حصلت عليها ومصائب "المنياوى "
*يستخدم المقامون اللعاب الاطفال والالعاب الناريه لتعبير عن مقاومتهم وحربهم المستمرة وعدم استسلامهم
**لتعود نور الى الواقع وتبتسم لاسلام على برائته (ابتسامة امل وعزم على تحقيق الهدف )
*****************************************************
* فى اليوم التالى فى مجموعة شركات الشمسى السابعة صباحا
=ايه يا عم ده كلها رسايل ومكالمات
-ما انتى بتستعبطى يا نور فى ورق وصفقات لازم تتمضى ، مش كفايه جايبانى من الصبح كده على ماله وشى
نور= ايه راحة عليك ولا ايه يا ابو الفوارس كبرت وعجزت
فارس= فشر ده انا كلى شباب وحياة
نور = طب ما تتجوز بقى
*ليسكت فارس وبحزن= تفتكرى حد يقدر يا اخد مكان فرح الله يرحمها
نور= فارس مرت 20سنة على موت عمتى لازم تبدا حياتك انت شلت الشركات والمصنع مكانى ولخمت نفسك بيهم ، عايز تعيش تايه
فوق يا فارس عمتى الله يرحمها عمرها ما كانت هترضي تضيع عمرك كده ، ان كنت خطبتها وحبتها ده كله ده امر ربنا وعمرها كان كده اخرج يا فارس من زوبه الماضى بقى
فارس= زوبه !!! بقيتى سوقيه يا نور ، المهم خدى امضى الاوراق دى
*لتاخذها نور وخلال لحظات تكون قراتها ومضتها وتسال = ها معاشات الناس بتوصلهم يا فارس
فارس= بتوصلهم بقالك عشرين سنة كل متقبلينى تسالينى عنهم
نور = كفايه عليهم انهم فقدوا اهلهم فى حريق الفيله لازم اطمن ان حياتهم مرتاحة على الاقل
،ها والملجا والمستشفى على الحاجات البيعوزها بتوصلهم
فارس = اه يا نور كله تمام
نور= ماشى مش هوصيك عليهم بقى ، الفترة الجايه مش هبقى فاضيه فتمشى الامر انت بقى
فارس= حاضر يا نور ربنا يعينك
نور= يا رب
***********************************************************
*فى لتاسعة صباحا فى حجرة الاجتماعات بوزارة الداخليه
*اجتمعت نور بفريق المهمة (ادهم محمد فهد عوض وعماد)
نور= معلش يا محمد وقفت اجازتك بس وجودك مهم فى التدريبات دى وخصوصا المعسكر
محمد= مفيش مشكلة يا افندم ، الحمد لله المدام بقت بخير
نور = تمام
نور وتنظر لهم وهم جالسين حولطاولة الاجتماع = فى كلمتين عايزة اقولهم ليكم قبل المهمة وتدريباتها
"الانسانيه " الكلمه دى ازرعوها فى دماغكم اوى عشان متبقاش فرد من الشرطة مستغل اوتستخدم سلطتك فى الشر
المهم دى ممكن نواجه عناصر فى حدود 14 او 15 سنة ود ه لازم تتعامل مع الموقف لو قتلت العنصر تبقى فقد انسانيتك واداميتك كمان ولو سبته ممكن يبنئ منه مجرم او يقتلك انت
عوض= امال نتعامل معاه ازاى يا فندم
نور= بالحكمة وتدارك للموقف وتستخدم جسمه كاهداف غير حياويه (اصابات بعيده عن الاماكن المميته بالجسم ولكن تشل حركة المهاجم ) انا اول مجرم قتلته كان عمرى 14 سنة فى هجوم تكتيكى عنيف وكان لازم اتصرف شوف لو كان سبته كنت انا المت غير انه كان واخد حكم اعدام بالاساس
عمادفى نفسه= اه طبعا 14 سنة ، يخربيتك من صغرك مفتريه ، انا بعد العرفته عنك بقيت اخاف اعدى من جنبك
*واخذت نور تشرح لهم اهم بعض الاسترايتجيات للمهمة وتحذيرات اهم
******************************************
فى الخارج امام باب حجرت الاجتماعات
= ها يا عم فرج سيادة الرائد جه
فرج= جه يا باشمهندس ومستنيك خصوصا
=طيب الوضع متعصب او حاجة
فرج=مخبرش بس مدام اتاخرت مش هيخلى نهارك يعدى بالساهل
ليبتلع ريقه =الله يبشرك (ويدخل)
**********************************************
= حماااااااااتى عاملة ايه
نور= اه ال اخرك يا زفت
=والله الطريق كان زحمة
نور= زحمة برده ،ولا انت عطيت فى سنتر نت شويه تلعب وراحت عليك
يمثل البراءة = انا ابدا ، دايما ظلمانى يا حماتى
نور= حماتك فى البيت مش هنا يا زفت
*نور تنظر للاخرين الذين كانوا يتابعون بصمت ودهش فالشاب الذى دخل كان قصير 160سم ورفيع جدا يرتدى سويت تشيرت وبنطلون لاكرا ضيق ومرتدى حقيبه مدرسيه على الظهره
نور= احب اعرفكم احمد الفأر لقبه "سنقر " مبرمج كميوترو مشفر للاجهزة الالكترونيه وهاكر تبع المهمة
سنقر بفرح يقدم نفسه مبتسما = اهلا انا احمد نادونى بسنقر احسن عندى 22سنة وخاطب بنت الرائد نور سلمى
نور بضيق= انت يا زفت هو انت جاى تقدم على وظيفة ومحتاج وسطة اتكتم احسنلك
سنقر= حاضر هاسكت اهو ، بس انتى وحشتينى والله
نور= وحشك وحش
سنقر بضحك= ما انتى الوحش هههههههههههههه
نور= احماااااااااااااد
لينتبه احمد = اسف
نور= كل واحد فيكم معاه موبايل او ساعة اوى نوع من الاجهاز هيستخدمها فى المهمة يعطيها لسنقر
عماد = ليه ؟؟
نور= هاوف ، هو نهار مش فايت انا عارف عشان يشفرهم ضد التجسس فهمت
عماد =اه فهمت
*ليخرجوا هواتفهم ويخلعوا ساعات اليد واعطاهم له
*ليلخذهم سنقر ويفتح اللابتوب ويوصله بالموبايلات اما الساعة فاخذ يفتاحها ويضع احد الاجهزة التتبعيه الصغيرة بها
سنقرلنور وهوممسك احد الموبايلات = هما دول اللل
لتقاطعة نور= اه هما واتكتم قلت ( كانت نور تتجسس بالاساس على هواتفهم منذ زمن لتراقبهم وهم لم يكن احد على درايه بذالك )
نور= فى فرد كما فى المهمة وده الشخص البيحدد الاماكن وتتطورات الامور فى المهمة
فهد= هى المهمةعبارة عن ايه يا فندم
نور= لما التدريبات تخلص وتكونوا جاهزين كل حاجة هتعرفوها
عوض= طيب مين الفرد الناقص
لتشير الى سنقر ليخرج للابتوب عليه علامةالثعلب من الخارج ويضعه على الطاوله
نور مشيرة الى اللابتوب = هو ده الفرد الناقص " التعلب " شخص سرى انا شخصيا معرفهوش يعنى بيمدنا بمعلومات وطرق التكتكيه للمهمة ويكلمنا عن طريق اللاب ده
عماد بنبهار= بتتكلمى جد ، زى افلام الاجنبى وثلاث فتيات
نور بسخريه= افلام اجنبى ، اهلا حضرتك هنا الواقع ، اميز وادق افراد الداخليه فى المهمه دى فاهم
عماد بتوتر بسيط= اه فاهم
سنقربمرح =خلصتهم يا حماتى
نور =انت يا زفت قولت حماتك فى البيت هنا سيادة الرائد يا حيوان ، ولا انت مش عايز تتجوز
سنقر= لالالا مش عايزة اتجوز ايه ده انا اموت
نور= امال روحت المنصور من ورايا ليه (سلمى بتدرس فنون جميله بجامعة المنصورة )
سنقربندهاش =انتى عرفتى ؟؟
نور= امال اه دى بنتى ولا انت ناسى
سنقر= هوانتى لسه حطها تحت المرقبه ، ده انتى معلمها فنون الدفاع عن النفس لدرجة انى بخاف منها
نور= سنقر رحت ليه ولا انت مش عايز الخطوبه ، لو عليا نا مش عايزة الجوازة دى
سنقر= ااصل بصى هى زعلت منى عشان مردتش عليها وانا رحت اصلحها
نور= متتكررش تانى ، لاجل الجواز لغايه اما تخلص جامعة خالص
سنقر بخضة = لا يتاجل ايه انت قولتى اما تاخد الماجستير وانا خته اهو ،انا كده هاعنس
عماد فى نفسه = يعنس ايه ابو22 ده ،ده انا 31 ولسه بقول الواحد يعيش يومين لسه شباب
سنقر = اهون عليكى كفايه انها من ريحت الحبايب
نور بنرفزة = احمددددددددددددددد
ارتعد سنقر فعرف لا تناديه " احمد " الا فى وقت الغضب الشديد
**لتنظر له نور فتجده يفرك اصابعة و ذلك فى لغة الجسد ( يعنى عدم الراحة ) ونور خبيره بلغة الجسد واستيرايجيات الجسم وتحركاته فهى درستهم بفرنسا منذ اربع سنوات ،، فعرفت انه يخفى شئ اهم
*لتضيق نظرها وتنظر له بعين ثاقبه
وتنظر له وتقول = هو ظهر ؟
ليندهش سنقر باعين منفتحه على وسعها ويعرف انها كشفته ولن يفلت بفعلته
سنقر يبتلع ريقه= اه من اسبوعين
لتجلس نور مقابله مسلطة نظرها الثاقب كأعين صقر جارح عليه= فين؟؟
سنقر= فى مطار بيروت
نور= رايح فين وجاى منين ؟؟
سنقر= معرفش !!
نور= نعم!!
سنقر= مظهرش غير فى كاميرا مراقبه واحدة بس
نور= جوزات السفر والرحلات
سنقر= مش مسجل على اى رحلة ذهاب او حتى عوده
نور= ولا حتى بشخصيه مزيفه
سنقر= ابدا شفروا ومحوى اى حاجة
لتخبط نور بيدها بقوة على الطاولة = اسبوعين !! وجاى تعرفنى دلوفتى
سنقر= اللواء عدلى قال نتأكد الاول
نور بغضب = بقى اللواء عدلى يعرف الاول ، فى ايه يا احمد هو انا مشغالك ليهم ولا ايه
سنقر= اسف يا نور انتى عرف الوضع
*لتهب نور واقفه بغضب= انا هاسافر اسكندريه حالا
سنقر بتوتر= احجهزلك طيارة
نور بنظره قاتله= وانا امته بركب زفت وانا داخل مصر انت عارف باخدها بالعربيه
سنقر بنفسه= نهاره وليله اسود الهيظهر فى طريقك
سنقر= اسف كنت عايز راحتك
نور بنظر تهكميه = ما هو واضح بقيت بتخبى عنى يا احمد يا فأر يا الله مربياك على ايدى
سنقرينزل رائسه بخزئ واسف
*ف نور عرفت احمد منذ سبعه سنوات عندما جاى لها اخباريه عن هناك من يحاول يخترق موقع الوزارة وحددوا لها موقعة وذهبت للقبض عليه لتجده شاب فى 15من العمر يلعب فى احد سنتر للانترنت وكان يلهو فقط فى تحد ى لازملائه وعرفت اوضاعة الاجتماعيه ان والديه منفصلين حيث ان والده مطلق والدته وهى من تعوله وهو اصبح خارج عن سيطرتها وترك المدرسه ايضا لتنتشله نور من الضياع وتعرف انه من ذو القدرات العاليه لقدرته على اختراق احد مواقع المشفره المهمة وترسله الى المانيا ليدرس هناك تحت مسؤليتها الخاصة وتخرج ومنذ عامان شاهد سلمى واحبها وقرر ان يخطبها ولكن اشترطت نور انه يجب الاول حصولة على الماجستير اول وهوالان يعمل كا اهم مبرمج لاجهزة التجسس والكمبيوتر والالكترونيات فى الداخليه رغم صغر سنه الا انه اصغر هاكر لديهم
نورللجميع = كده الرائد دياب هبدأ معاكم التدريبات لوحده من النهارده و انا هتابع (وبصوت عالى ) واضح
لينتبه الجميع = واضح يا فندم
وتغادر
ويقف سنقر ولكن سرح لياتى له عماد ويسأله
عماد لسنقر= هو ازاى الوحش يبقى حماتك هى عندها كم سنه
ليفيق سنقر من سرحه وبدون مباله = تبقى بنت عمها ، والمربيها يعنى زى امها حاجة كه
ويغادر دون كلمة اخرى ، تارك الجميع متعجبين من الحديث الاخيربينهم
#وحش_الدخلية_أنثى
(الفصل العاشر )
*بعد خروج نور من الوزارة ذهبت لتعد بعض الاشياء المهمة وإجراء عده مكالمات مهمة واخذ منها وقت كثير حتى انزل الليل ستارة وسكن اهواك النهار لتنطلق بسيارتها الرياضيه السوداء عند مشارف بزوغ الفجر الى مدينة الاسكندريه عروس البحر المتوسط لتجد اإجابات على اسالتها البالغه الخطورة
*فكانت نور تسوق بسرعة 130 بسرعه عاليه كانها تسابق الهواء والرياح لتثبت او تنفى هواجسها الواهجة الملتهبة لم يهمها بروده سقيع الشتاء البار لشهر يناير وهى بسيارتها كاشفة غطائها ليضرب نسيم الهواء البارد بها لعله يطفأ النار التى اشتعلت بداخلها
*عند حوالى الساعة 10صباحا كانت عند مدخل مدينة الاسكندريه لتجد كمين تفتيش لتهدء من سرعتها وتنزل غطاء سيارتها وترتدى نظارتها السوداء تراقب اجواء الكمين بترقب وانتباه
*لتجد هناك سيارة نصف نقل تحمل خضروات وفاكهة وما شابه ذلك موازىه لسيارتها تتقدم معاها فى نفس الوقت عند الكمين
لتجد ان افراد الشرطة الواقفين على الكمين تقسموا الى جزئين واحد توجه نحوها واثنين توجهوا نحو السيارة النصف نقل التى كانت يجلس شابين فى حدود25 و30 احدهم وراء عجله القيادة والاخر جانبه
احد العساكر لاحد الظباط الواقفين والذى يبدو كانه المشرف عليهم
=يا باشا الاوراق تمام (اوراق سيارة النصف نقل ) بس مش موجود البضاعة جايه منين
الظابط بلا مبالاه = عدى عدى خلينا نخلص
=يعنى منفتش يا باشا
الظابط بنرفزه = خلص يا ابنى قولت
*عند نور كانت تراقب الوضع امامها بهدوء تام هدوء مخيف كاسد يتراقب ضحاياه لينقض عليه
احد الظباط الذى يبدو اقل مرتبه من المشرف
=الاوراق يا انسه الرخصة واوراق العربيه وافتحى الشنطة الوارء
لترفع نور نظرها خلف نظارتها لتعطيه بطاقتها وشارتهاالتعريفيه المهنيه
وتسرع عندما تلاحظ تحرك السيارة النصف نقل لتعبر بعد ان فتح لها الطريق لتدير سيارتها بسرعه قسوة لتكسر حاجزهاويتطاير فى الهواء وتلف بحركة خماسيه بسيارتها لتواجه السياره النصف نقل وتقود مسرعة فى اتجاهها لتقف امامها قبل اصتدامها ببعض الانشات و تقفز من سقف سيارتها التتى فتحته خلال دواران السيارة وتخرج من سيارتها سريعة حامله مسدسها بثبات قاتل موجه نحو السيارة النصف نقل
*كل ذلك تم فى ثوانى ولاحظات معدودة حتى ينتبه لها افراد الكمين او حتى سائق النصف نقل واصبح عليهم الصدمة والاندهاش والزعر ما كان الا دقائق حتى استوعب الحاضرين ما يحدث لينظر ذلك الظابط الذى اخذ اوراقها ليسرع الى العسكرى الذى كان يوجه سلاحة نحوها وينبه انها احد افراد الشرطة
=اوقف عندك ده فرد شرطة
لتنظر له نظر سخريه ومازاله موجه مسدسها الى السيارة النقل الذى بدا الفزع على من بداخلها
*نور لمن داخل النصف نقل (بصوت عالى خشن قوى )= اخرج انت وهو وايدك وراك بسرعة ياله (صارخة )
ليخرج من بنصف نقل مرتعش مهزوز = ف ف فيه ايه يا باشا ده شويهخضار نسترزق بهم
نور بغضب = انتم الاتنين ايدك وراسك وانبطح فى الارض يا يلا
نور لظابط الكمين المشرف = هات الكلبشات
ليسرع ذلك الظابط وسط دهش وصدمه فكان لنور هالة قويه تسير الزعر فمن امامها لتجبره على تنفيذ كلمها دون سؤال ويقفزلها الكلبشات التى تمسكها بطريقه ماهرة بيديها من الهواء و وتسرع نحو افراد النصف نقل الذين قد نفذوا كلمها وتضع فيد كل واحد منهما كالبش وتجعلهم يجلسون كالقرفصاء بقوة وغضب مكين بداخلها
احد افراد النصف نقل = احنا عملنا ايه يا باشا دول شويه خضار وحتى الورق سليم حتى اسال سعادة الباشا الظابط هو شفهم
*لترفع نور ببصرها نحو ذلك الظابط وتنظر بغضب مما جعله يرتعد بداخله من نظرتها
نور بغضب = سليم يا روح امك ، اما نشوف سليم ازى افتح تبلوه العربيه القدمانى(غطاء السيارة من المقدمة )
ليسرع احد العساكر بتنفيد لينظروا بها لا يوجد "شئ " غير الماتور والشكمان ولكن مهلا ما هذا اسفل الماتور جهة اليسار
لتقترب نور وتضع يدها وتخرج بعض لفافات بيضاء كبير وترفعها للاعلى ليصدم افراد الكمين ويرتعد سائق النقل (قد كشف )
لتقترب منه نور ومزال ممسكه بالفافات وتجلس القرفصاء امام السائق = خضار يا روح امك ، هو الحشيش بقى خضار
لينظر بصدمة "اى كيف كشفته بالاساس "
نور= بقى حمار وغبى تقوم تحط الحشيش جنب الماتور عشان حرارة الماتور تعمل ريحة الحشيش يا غبى
لتنظر نور الى الظابط مساعد المشرف = حرز ده (وتعطيه الفافات ) وخدهم على بوكس
وتوجه نظرها نحو الظابط المشرف وتساله = مين الزفت المسؤل عن الكمين (بصوت عالى )
الظابط المشرف = اا انا يا افندم
نور بغضب اكثر = انا بقول المسؤل مش المشرف ، اظن كلامى واضح
ظابط المشرف بتوتر = سس سيادة النقيب مهاب النشار ،بس هو طلع المديريه عشان عنده اجتماع
نور بنرفزة= اه راح اجتماع وساب مكان شويه بهايم ،
*لتنظر الى العسكرى الممسك بالاسلكى = اطلبهولى على الاسكلى يا اله بسرعة
العسكرى بارتعاش وطلب على الاسلكى
= الو الو مديريه
-الو كمين سماعنى
=الو ايوه سماعك عايزين النقيب مهاب النشار حول
-ايوه سيادة النقيب مهاب فى الاجتماع مع مأمور والظباط
لتاخذ نور بشدة الاسلكى من يد العسكر وبصوت عالى غاضب قاسى
= دخالوا الاسلكى يا عسكرى بسرعة
ليرتعش من على الجهه الاخرى من الصوت = م مين معايه عسكرى عابد عسكرى عابد
نور بصوت عالى = انا مش عسكرى عابد انا "الوحش "
*جلف كل الحاضرين اذن سماعهم تلك الكلمة ومن فى الجهة الاخرى واسرع الى حجرت الاجتماع حتى انه دخل دون استاذان من هول وصعوبه ما سمع
********************************************
*ليهب المأمور واقف من تصرف العسكرى = فيه ايه يا عسكرى ازاى تدخل كده
العسكرى بيد مرتعشه وصوت مرتعش ويشير مهاب الذى استغربه ويمد له الاسلكى = ع عشان حضرتك يا سيادة النقيب من الكمين
ليتضايق المامور ويوبخه = وده سبب عشان تخش كده
لياخذ مهاب الاسلكى ويفتحة امام انظار الحاضرين المتسلطة عليه = الو الو حول فيه ايه يا عسكرى عابد حول
لياتيه الصوت النازع الفازع= فى سنين طين وزفت على دماغك يا مهاب
عرف مهاب الصوت وفزع حتى ان جميع دماء وجسده كانها تجمدتت وابيض وجه = س سيادة الرائد
نور= رائد ، انت خليت فيها رائد ده الوحش السود نهارك النهارده
مهاب بصوت مرتعش = في فيه بس يا فندم ايه الحصل
نور = الحصل الحصل ان شكل جو اسكندريه خلاك خرع ومش نافع
ليمسك مهاب صمام نفس ويقول بعزم زائف =افهم بس ، حد ضايق سيادتك فى الكمين
نور= مش بقول بقيت خرع ، ده الوحوش البطلعها لداخليه ن اظاهر حابب تروح العريش حبه عشان تبقى تصحصح وانت ورجلتك كمان
مهاب = رجالتى !! هما عملوا
نور= عملوا عملهم اسود ومهبب عيليك وعليهم ، اسمع جايلك دلوقتى اتنين حط كل واحد فحجز لواحده لغايه اما اجيلك فاهم
مهاب= اه اه فاهم ( مع انه مكنش فاهم حاجة خالص قال كده عشان خايف من نور )
وينتهى الاسلكى
المامور مزهول فمهاب من خير واكفا الظباط لديه كما انه لديه مكانه عاليه وهيبه بينهم لا يعرف من يجعله يرتعد هكذا من مجرد صوت الوضح عليه الشد والقسوة
المأمور الى مهاب= فى ايه يا مهاب اه الحصل فى الكمين ومين البيكلمك ده
مهاب متنح ومزال يحاول ان يسوعب ما حدث لينتبه لسؤال المأمور = م معرفش يا افندم ايه الحصل بس اظاهر فى حد عمل مصيبه واتقبض عليه فى الكمين
المامور متفهما = طيب مين الكان بيكلمك ده ، ده انت اصفريت ووشك جاب الوان من صوته بس
مهاب مبتلع ريقه = ده ده الرائد نور الوحش ، البيقولوا عليه "وحش الداخليه "
*ليفزع جميع الحاضرين ويهبوا واقفين فاسم "وحش الداخليه " واساطيره فى الوزارة ليست بالهين فهو اعجوبه وكارثة وفزع للجميع (من يقع تحت يده لا يرحم ) سوى مجرم او ظابط فهو رعب وذلك سبب ان لا احد يعرف ملامحه او حتى وجه فلا يعرفه الا الفرق المتدربه خلاله ، فكل مهامه كان يلبس القناع الاسود لذلك اعتقد البعض انه "شبح " وليس ببشرى
المامور =طب ايه الجايبه على هنا
مهاب =معرفش يا افندم بس لو جه ممكن يطربق الدنيا ده الوحش لا بيرحم و ولا يترحم
*ليامر المأمور بفض الاجتماع وجعل المديريه تهب على قدم وساق وكأن القادم وازير او قياده عاليا
*************************************************************
*فى الجانب عند الكمين
نور لظابط مساعد المشرف = عربيه النص نقل دى تتفتش تفتيش دقيق بالسنتيمتر مفهوم ومن غير متبوظ اى بضاعة عليه ده (نعمة ربنا ) لوحدك وتحرز التلقيه وتخليه معاك او مهاب ومحدش يهوب نحيته مفهوم
ليهز رئسه بالايجاب ويعطيها اوراقها
لتشير لظابط المشرف = اما انت الاتنين التقبض عليهم تاخدهم وتطلع على مديريه وتكتم اى خبر ان حد اتقبض عليه فاهم ،وعرف مهاب كده زى ما سمعت من شويه كل واحد فى حبس انفرادى
لتكمل نور محذره = لو حد شم ريحه او خد خبر هطين عشتكم بجاز واوالع فيكم
ليهز الظابط رئسه بسرعة وخوف واضح
ثم تشير لاحد العساكر
انت عسكرى عابد مش كده
عابد= ايه يا باشا خدامك عسكرى عابد
نور = كلنا خدامين لله بس ، عايزك تفضل فى الكمين زى ما هو وتمشيه بالالف (تنظر لظابط المشرف بسخريه وتكمل حدثها ) وكل عربيه تعدى تتفتش عدل منغير رخامة على مسافرين وتراجع الورق كويس
عابد = حاضر يا باشا انت تؤمر
نورمكمله = اى حد يسال اهى الكان بيحصل قول العربيه كانت مسروقه ومتبلغ عنها متجبش سيره حاجة تانيه فاهم
عابد = حاضر يا باشا هنفذ بالملى
نور= حلو كده ، احب الناس المصحصحة مش زى ناس محتاجة تاخد علقه عشان تفوق ( تنظر لظابط المشرف )
نور= ساعة او ساعتين بالكتير واكون فى المديريه ، مصلحة وجاى ليكم
*وتسير فى دهش نحو سيارتها وتعيد نظارتها على عينها وتشد على قباعتها الرياضيه (فلا احد ادرك انها انثى او امراءة بالاساس فكانت مرتديه بداله كلاسكيه مع جاكت كاجول وعلى رئيسا قبعه رياضيه ( مثل قبعة البيسبول )مع ملامحها المخمليه وذو اعين حاد وملامح قاسمة قاسيه وطولها الفارع 178 سم وجسدها الرياضى تنبه ويشكك احد انها انثى ولو دقيقه فعندما نادها الظابط المساعد "بانسه " كانت سينتبه فكانت تخفى نصف وجها بالقبعة والنصف الاخر بالنظاره
لتدخل سيارتها وبحركة نصف دائريه سريعه بالسياره لتديرها وتنطلق نحو وجهتها
*********************************************************
*لتسير نحو شاطئ االاسكندريه ذلك البحر المميز ذو المياة الزرقاء الخالبه وجمال مياه وهى تضرب بامواجه فى ضخوره العاليه تشعرك انها تتمرد على ذلك الحاجز تريد ان تخترقه وتسبح حره بدون قيود او تلك الجواجزالاسمنتيه
*لتجد من تبحث عنه رجل بالخمسين من عمره جالس امام البحر بصنارته وينظر البحر كأنه يحكى له حكايه او كمعشوقته التى توانس وحده وتستمع الى مشاكله بكل صبرا وحنان غارقه فى جمال المياة وهى ثائره وتتحرك كانها حرير ازرق ذو ملمس ناعم يلمع ويبرق من شده جماله
*لتقف بجانبه نور موجه نظارها للبحر وتكلمه
نور = البحر واسع اوى ، بيشيل كتير رغم كده عمره ما اشتكى ولا قال اى
الرجل دون النظر لها مزال محدق بالبحر= ومين قال انه ما قال اى ، ده صرخ بس فيده ايه يعمله غير ان امواجه تعلا وتثور وترجع زى مكانت
نور= جماله يخدع ويشد وفىالاخر تلقيك غريق واثير امواجه وساعتها مش هيستنه هيخونك ويقتلك
الرجل= وليه ما تقلش بيساعد ويخلى ناس تعبر لبر الامان بسفنه البيشلها على كتافه
لتنظر نور الى الرجل = ايه الحصل ؟ فى جديد ؟
الرجل ومازال محدق بالبحر = ايه الوصلك بالظبط ؟
نور مبتلعه ريقها بثقل = ظهر!!
الرجل= وانت قادر على مواجه؟
لتظر الى البحر = زى ما البحر قادر يغرق ، قادر يشيل السفن ويعدى لبر الامان ويحقق غايته
الرجل= مش خايف ، يخون
نور لتعيد النظر الى الرجل = الضحى بالكتير ، ميعرفش طعم الخوف
ليقف الرجل وينظر لها = فى تحركات جديده وطرق العمليات اتغيرت بطريقه مختلفه اول مرة تحصل
نور= من امته ؟
الرجل= من سته اشهر
نور= طريق السير ولا الانواع والكميه
الرجل = الاتنين
نور=ازاى ؟
الرجل وينظر الى البحر =فى سلاح كان رايح ليبيا لجماعة هناك تباعهم ، انوجد فىسوريا لجماعة تانيه تبعهم
نور = اول مرة تحصل !! الغايه ؟
الرجل = بقى فيه تشفير وطريق استريتجيه جديدة وسريه
لينقبض قلب نور بشده= البينفذ ويعطى الاوامر " شهاب المنياوى "
الرجل = لا ده واحد جديد شكله الايد اليمين الجديده له والوريث للمافيا
نور= لدرجة دى
الرجل = عارفه حادثة اتوبيس المنيا
نور بدهشه = بتاعه الاطفال
الرجل = طلعه من تخطيطه وعملت الشغل العايزينه
نور= كده هم قربوا يجوا مصر برجليهم
ليهز رئسه بالايجاب
نور= نزار مش باين
الرجل =بقاله فترة مش بيمدنا باى معلومات شكله متراقب
نور= صفوه
الرجل= لا ، لوكان اتصفه او انكشف كنا عرفنا
*ليشتد قسائم وجه نور وبعزم وتشديد على اسنانها = لو ظهر خليه ينسحب فورا لانه انكشف
الرجل بدهش = انت بتقول ايه
نور تدير نفسها مستعده للرحيل = بلغ القيادة ان البنلعب معاه دلوقتى مش شهاب المنياوى ، حربنا هتبقى مع الاسوء
الرجل = مين؟
نور = "ادم المنياوى " اذ كان شهاب بعميله (شيطان ) ، فادم بدماغه (ابليس ) استراتيجيات وتكتيك
الرجل = بس بس ده هيصعب موقفك !!
نور بغضب = اظن بعد العملته والراح والاختبارات التحطيت فيها تثبت انا واقفه فين بالظبط
نور= عرفهم وبس يا خميس انا مش هتنازل عن انى المسؤله واظن انا اكتر حد ينفع مع التغير الحصل
الرجل= احنا كنا حطينه فى احتياطنا من الاساس
نور= احتياط !! ، بس دلوقتى بقى جوه الحدث مش هينفع ننسحب
نور = عرفهم وخلاص
وتغادر
***********************************************************************************
لتذهب الى مديريه الاسكندرايه فكان دخولها شامخ خصوصا مع ارتدائها زى الظباط لتخفى اى اثر لو بسيط يدل على الانوثه
كانت كقائد او زعيم يدخل بطولها المهيب الذى له حضور وكارزمة خاصه بها
ليستقبلها مهاب ولكن لم تعيره اى انتباه (كعقاب له فى تقصيره )
لياتى لها ذلك الظابط المساعد الخاص بالكمين الذى امرته بالتفتيش النصف نقل
الظابط المساعد = يا سيادة الباشا لقيت حاجات تانيه فى العربيه
نور= اسم الكريم ايه الاول
الظابط = عبد الله يا باشا الملازم عبدالله
نور= حد شاف الحرز يا عبدالله
عبدالله = ابدا يا باشا زى ما قولت حتى مهاب باشا ما شفهمش لسه
نور= والمساجين فى الانفرادى
عبد الله = ايوة يا باشا
نور= اسمع يا عبد الله عايزك تجبلى على المعلومات عن المساجين دول الاول ابعت حد تبعك يكون ثقه وسوكيتى (صمت )
عبد الله= اعتبره اتنفذ
نور= تعال دلوقتى ورينى الحرز
عبدالله = بس المامور !!
نور = ملاكش دعوة ، مهاب هيتصرف هو عارف مبحبش الشوشره
لتسير نور معه والى حجرة بجانب الارشيف بالاسفل لتكشف عن الحرز ولكن تصدم ....
#وحش_الدخلية_أنثى
(الفصل الحادى عشر )
فى مكتب عدلى فرحات
سنقر = يا سياده اللواء نور عرفت وقومت الدنيا
عدلى بنرفزه = ايه العارفها اصلا
سنقر= احم احم دى نور الوحش اللي مفيش حاجة تستخبه عليها
عدلى =هى فين دلوقتى ؟
سنقر = راحت على اسكندريه اكيد تقابل خميس انت عارف
عدلى باحباط = كده نور بتلف العقد حوالين نفسها اكتر
سنقر= هنتصرف ازاى ؟
عدلى = مش هنقدر نعمل حاجة ، لو نور عندها تفضل مجروحة على انها تسيب المهمة دى
سنقر = حضرتك عارف هى واضعها بقى حساس ازاى الفترة الفاتت ، وكتر مستنينلها على غلطة عشان يبعدوها عن المهمة
عدلى = انهم يحاولوا يبعدوها مش ده الخطر ، الخطر هى نفسها ازاى هتقدر تواجه نفسها ،نور فى "دوامة "
سنقر= يا سيادة اللواء نور اتعذابت كتير ، اوجوك بلاش حد يضغط عليها كفايه الحصل
عدلى = ادم المنياوى لو ظهر هتبقى نصيبه بجد
سنقر= سوا كان الانتقام او التار القديم او حتى انها تجيب حق عيلتها محدش هيقدر يمنعها
عدلى = شهاب لما قضى على عيلة شمس بغرض ينهى سلاله عيله شمس انتقام منه لانهاء شمس سلاله شهاب المنياوى بموت ولاده الاتنين ، مكنش فى حسابه ادم ابدا ولما عرف انه عند ابن رجع امله انه يبقى عنده وريث اكيد عمره ما كان هيسيه ويسحبه لارض المافيا واستغل ادم فى اضعف وقت ليه وظهر فيه
سنقر= انا خايف نور تحمل نفسها الذنب ، هتنتقم ومش هترحم حد
عدلى = سواء حصل الحصل او محصلش ، شهاب كان لا يمكن يسيب ابن ليه ابدا ده مصيره
سنقر = ادم دلوقتى فى حاله ظهوره هيبقى طور هايج مش هيرحم عقله مش فى دماغة، ومواجهته مع نور هتبقى دمار
عدلى = ربنا يستر ،مفيش بيدينا حاجة
سنقر = يا رب
*****************************************************
*عند فريق المهمة بعد مغادرة نور ذهبوا الى معسكر التدريب برفقت دياب
عمل اختبارات الطبية للأفراد علشان يتأكدو من سلامتهم الطبية الأول. وبعدين بتتوزع خطة التدريب بشكل عام عليهم
وكانت تدريبات لهم عباره عن :
هي عبارة عن تدريبات مكثفة على فنون القتال والاشتباك الحر و صد الضربات بالأيدين و السونكي و برضو طريقة الطعن و الدرء و الاستخدام الجيد لسونكي البندقية الآلية لما الرصاص يخلص. و بيتم التركيز في التدريبات كلها بوجه عام على التكدير العنيف
يشمل التكدير محدش ينام اطلاقاً في بداية الفرقة و التقليل جدا في أوقات الراحة و التدريبات البدنية العنيفة لزيادة قوة التحمل.و بيتن بعد كدة التدريب على تعدية الموانع العنيفة اللي المفروض تكون موجودة في ميدان المعركة اللي معروف ب ( تطعيم المعركة )
بيشمل التعدية من الموانع المتحوطة بالنار و التعدية في برك المية الموحلة و خلافه. وما ننساش كلنا التدريب على التعايش و هو نقطة أساسية لتدريب أي فرد صاعقة ويتم التدريب على طريقة التكيف مع الظروف القاسية اللي ممكن جداً أن فرد الصاعقة يلاقي نفسه فيها زي لطبيعة و خطوره المهام اللي بيتكلف بيها و اللي بتفرض عليه انه يفضل ورا خطوط العدو و يستخبى فترات طويلة يستنى لحظة الهجوم المناسبه
الرماية باستخدام كل أنواع الأسلحة وبيتم التدريب في النهار والليل
كل تلك التدريبات وكانت اقل مما يحدث فنور كانت تريد ان تهيائهم فقط لتدريب يسمى (اسبوع الحجيم ) هو اصعب وقت وتدريب لدى الصاعقه والفدائيين وذلك تعليمات التى اعطاتها لدياب ان يضيق عليهم الخناق الى اقصى حد ليكونوا مستعدين لاى شئ
**********************************************************************
عندما ذهبت نور مع عبدالله الى حجرة بالاسفل بجانب حجرة الارشيف لترى الحرز الثانى الذى وجده عبدالله بالنصف نقل
لترفع نور القماشه المغطاه بها عن الحرز لتصدم وتنظر الى عبدالله الذى لاحظ صدمتها
نور= انت لقيتهم فين
عبدالله = تحت صناديق الفاكهة فى عربيه النصف نقل
نور = فى حاجة تانى
عبدالله = لا يا افندم هما دول بس
*لترفع نور رئسها وتنظر فى الفراغ وكأن صراع تدور فى رئسها تصارع افكارها المتضاربه
نور = فى حد شاف حاجة منهم
عبدالله=لا ابدا يا افندم
نور بشده= متاكد
عبدالله = اه يا افندم اول مالقتهم حطتهم فى الملايه دى وجبتهم على هنا منغيرحد يا خد باله
نور= اسمع يا عبدالله مش عايزة حد ياخد خبر انك لاقيت حاجة وكانك مشفتهمش
عبدالله بتردد= بس يا افندم
نور= يا عبدالله انا مش حد صغير او بيلعب او هكون يعنى مشتركة معاهم
عبدالله= حاشه لله يا افندم انى افكر كده ، حضرتك قدوه للوزارة كلها
نور= اسمع بقى الاتنين التقبض عليهم عايزك تجبلى كل المعلومات عنهم من ساعه ما خرجوا من بطن امهم لغايه ما اتقبض عليهم مفهوم
عبد الله = مفهوم ، ها روح بنفسى كمان اجبهم
نور= كويس كده ، عايزك تخرج وتبعتلى مهاب بس منغير دوشه بشويش كده فاهم
عبدالله =حاضر يا افندم
************************************************
ليخرج عبدالله وتعيد نور نظرها الى الحرز وكتير من الاستفهامات والتساؤلات فى بالها
حتى ياتى لها مهاب وكانت سرحه وافاقت على صوته
مهاب= يا افندم اسف والله
لتنبه نور = التقصير هنحاسب عليه بعدين مش وقت
مهاب= والله يا افندم .... (لتقاطعه نور )
نور بلغه امر = بعدين
نور= الاتنين التقبض عليهم فى حجز انفرادى زى ما قولت
مهاب= اه يا افندم
نور= مش عايزه حديشوفهم او يسمع عنهم خالص ولا حتى يدخلهم بق مياه
مهاب = حاضر يا افندم ، بس ليه
نور = انا قولت كده ،الاتنين دول مفتاح لحاجة كبيرة وهما لو طلع حدسى صح هيكونوا مجرد حجرين فى لعبه شطرنك كبيرة
مهاب بستغراب= ليه يا افندم ، ده قضيه مخدرات عادىة
نور = لا مش قصه مخدرات من الاساس
*تاخذه نور الى الحرز الثانى وترفع الغطاء عنه
لينظر مهاب ويدقق النظر فما امامه اسلحة ناريه وعده مسدسات وخرطوشه
مهاب= اه وكمان قضيه سلاح
*لتضربه نور على مقدمة رئسه من الخلف بيدها بشده
مهاب بالم = اه ، فيه ايه بس يا افندم
نور بغضب= انت حمار ما تركز ، فى ايه مهاب مكنتش كده هو الجواز السبب ولا انك جيت اسكندريه بقيت طرى كده
مهاب =اسف يا افندم يمكن مش واخد بالى ، بس لا جواز ولا غيره السبب فى تقصيرى الصراحة حضرتك محدش يقدر يفكر زيك
نور= ليه كنت بخرج لداخليه عصافير ، ده الفريق اليخرج من تحت ايدى بيسمهم اشبال الوحش ، فى ايه مالك يا شبل ما تركز
*مهاب يعيد النظر الى الاسلحة بدقه وتفحص لينتبه
مهاب بصوت مترتدد وصدمه = ده سلاح ..
نور = ايوه سلاح نادر مش موجود الا بالطلب ومش متداول اصلا يعنى السلاح ده رايح لناس بتفهم فى السلاح مش اى سلاح وخلاص
وتمسك نور احد الاسلحة
ده بندقيه يتستخدم تحت المياة وكمان بتستخدم بالبصمه فاهم
مهاب مندهش = يعنى دى لحد بذات نفسه
نور = تمام كده ، بدات تفهم اهو
*وتمسك سلاح اخر مسدس
نور= وده مسدس من نوع كونر شوت يعنى ليه قدره على اطلاق الرصاص من خلف الزاويه ويمكن استخدامه كا بندقيه نصف أليه تقليديه او قاذفة قنابل
مهاب بصدمه = يا نهار اسود ده مصيبه
وتمسك بندقيه وتقول نور= اما دى بقى بندقيه بتسخدم فى وسطين وفى هجوم تحت الماء وتقدر رمى 700طلقه فى الدقيقة الواحدة على مسافة 15متر دى اصلا خاصة بالامن الخاص الروسى
مهاب= دى الاسلحة دى راحة لمافيا مش ناس عاديه بقى
نور= وهو ده البقوله
وتمسك سلاح صغير جدا =ده مسدس رشاش مصنع من البوليمر الخفيف
مهاب = ده رشاش ده قد بطاريه الابتوب
وتعيد لتمسك نور بندقيه = عارف البندقيه دى تيجى بكام
مهاب = بكام يعنى
نور =50 الف دولار
مهاب بصدمه = بكام !!!
نور=دى بنادق امريكيه بمزودة بجهاز عالى الدقه يمكن تحديد الهدف
مهاب= بس ازاى اصلا ، ده العيال التقبض عليهم باين انهم هفأ
نور= ما انا بقول دول شكلهم حجر فى لعبه شطرنج كبيرة
مهاب= طب هنتصرف ازاى
نور بحزم= مهاب مش عايزه حد يعرف عن الاسلحة دى نهائى فاهم
مهاب = بس
نور= ولا حتى المأمور ، واذ كان على الملازم عبدالله كده كده هبعده يدرب فى الداخليه بين عليه ظابط كفاء اما التانى ده عايزك تلخمة بحاجة حساه اهبل ومش تمام كده
مهاب= حاضر
نور= اول ماالمعلومات الطلبتها من عبدالله تيجى ابعتها على طول ليا منغير ما حتى انت تشوفها مفهوم
مهاب= معلومات اية !!!
نور تعيد ضربه على رئسه = ملاكش دعوة نفذ من سكات
مهاب ممسك رئسه =اى اى حاضر هنفذ من سكات
نور= انصرف
وبعد مغادرة مهاب اخذ نور تعيد النظر فى الاسلحة وتنظر الى الحائط فى الفراغ
نور متمتمة من بين اسنانها= كده هما فى مصر ،وباين من زمان واحنا المستغفلين
نور بسخريه من نفيسها = قال وانا العمله فيها نصحه وقولت اسبقهم بخطوة دول شكلهم سبقنى بعشرة بس ملحوقه
(وتضغط على يديها بشده ) لانا لهما والبداء اظلم
*********************************************************
فى مستشفى على سرير يوجد امراءة شابه صغيره قد ارهق الزمن قلبها وجعلها تفقد حبيبها فلجئت الى الوهم والخيال تاركه الواقع الاليم فقد فارقها حبيبها ولم يعد منه الا ظله وفاصبحت هى حطام !
تجلس مستسلمة كانها دميه واو عروس خشبيه تتحرك باحبال ولكنها بشر تتحرك بايدهم دون ارادتها التى فقدها بيدها
ينظر لها والدها يتحسر على ابنته وحيدة يضيع شبابها امام عينه وهو عاجز عن مساعدها او تقديم اى عون لها وكان امالها وروحها ذهبت مع زوجها ، حتى ابنها رفضت ان تعترف انها انجبته تعيش فى الوهم والخيال منتظره فارسها على حصانه الابيض ولكن لن ياتى فقد ذهب الى مكان اخر فى اخر الزمان يمكن ان يلتقوا فقط
عدلى الى الطبيب الشرف على الحاله = يا دكتور مفيش اى تقدم فى حاله رانيا
الطبيب بأسى على ذلك الاب الملكوم على ابنته = اسف يا سيادة اللواء الحاله مفيش فيها اى تقدم ، احنا بنحاول على قد ما نقدر نثبت الحاله على الوضع ده انت عارف لما الحاله بتجلها وتبقى عاملها ازاى دى بتقعد تنادى على خالد بيه الله يرحمه وتقول خالد عايش انا عارفه هو هيجى هى لسه مش متقبله ان جوزها مات وتقعد تقول هاولد ولد شبه وهى نسيه او بتتناسه انها ولدت اسلام اصلا الوضع صعب اسف
*لينظر عدلى لابنته بحزن بدموع خائفه ان تخونه وتنزل 0بصوت هادىء ضعيف =طيب اسلام ابنها بره ممكن ندخله لها يمكن تستجيب
الطبيب باحباط = زى ما حضرتك عايز بس انا خايف اهدم امالك وقولك انه مش هيفرق هى اصلا لسه مفكرة نفسها حامل زى ما جوزها سافر وقالهاهاجى على الولادة
عدلى يعتصر قلبه بحزن دميم بأس =على الاقل الطفل يعرف انها امه
ليخرج عدلى ليحضر اسلام ويدخل معه
اسلام = دادو مين دى (ويشير الى رانيا الجالسه على طرف السرير سابحه بخيالها فى عالم اخر دون اى تعابيرعلى وجها)
لينخفض عدلى الى حفيده = دى ماما يا اسلام
لينظر اسلام لها بتفحص واستغراب= لا دى مش ماما ، ماما حلوة وكبيرة ، ماما نور
عدلى وبابتسامة خافته فبصميم قلبه يشكر نور لانها لم تدع ان يذوق ذلك الطفل المسكين الم فقدان كلا والديه وعوضته بحب الام الذى يحتاجة خاصتا فى حاله رانيا
عدلى بابتسامة بسيطه = ودى برده ماما يا اسلام
*ليقترب الطفل من السرير ويشير الى جده ليرفع الى السرير ليقف عليه
اسلام ببرائه الاطفال = اتى ماما تمان (انتى ماما كمان )
ويقترب من رانيا ويملس على شعرها الاسود الطويل بحنان وكانه يبث بها الاطمئنان لتننبه له رانيا وتنظر له ثم تعيد النظر فى الفراغ غارقه مرة اخر الى عالمها الخاص
*كان عدلى ينظر بآسى ونغز سكاكين بقلبه على حاله ابنته وحفيدها ويقسم انه يجب ان يحمى نور لاجل حفيده لن يجعله يذوق الحرمان واليتم الاسير الخنيق وان يتمنى ولو قليل لو بصيص امل ان ترجع ابنته الى الحياة الى الواقع
*********************************************************************************
فى الاسكندريه داخل مديريه الامن
*يدخل مهاب الى المكتبه الذى تجلس فيه نور على احد الكراسى الجانبيه تقرأ بعض الملفات القديمة التى طالبتها منذ قليل
نور= ها يا مهاب الساعة بقت 6 مساء عبدالله جاب المعلومات
مهاب ينظر لساعته تاكد = هو اتصل وقال جاى فى السكة لانه اضطر ينزل القاهرة قال معلومات من هناك
نور= حد دخل اكل او اى حاجة ليهم
مهاب ينفى = لا ، بس فى واحد عمال يصرخ ويقول برئ وانه اول مرة يعمل كده
نور= سبهم كده
مهاب = هو انت خت الحرز و على فين ؟
نور بحزم= مش شغلك خالص
ليستاذن عبد الله بالدخول ويسمح له
نور بانتبه = ها يا عبد الله جبت المعلومات
عبد الله = ايوه يا افندم (ويقدم لها ملفين )
لتاخذ نور الملفات وتقرءها بدقه
الاول :
الاسم = حمدى *******
السن =30عام
الاقامه= الاسكندريه شارع **** حى ****
الحاله = اعزب
الوظيفه = عاطل عن العمل
الوضع الاجتماعى = ليس له اقارب او اهل
السجل الاجرامى = لديه اعمال شغب ومحضر عدم تعرض كما له قضيه تعاطى مخدرات وسجن 6اشهر وله اعمال مشبوه ولديه سمعة سيئه
*لتسخر نور منه بداخلها (هيشوف ايام سودة )
الثانى :
الاسم= حامد *********
السن =25 عام
الاقامة= الجيزة شارع *** حى ****
الحاله = اعزب
الوظيفه = عامل مكانيكى بورشه ملكه
الوضع الاجتماعى = يلديه اخوين صغيرين وامه مريضه يعولهما وتحتاج امه لعمليه تغيير صمام قلب
السجل الاجرامى = لا شئ
لديه سمعة جيدة وحسن سير
لتغضب نور وتهب واقفه وترمى الملف فى الحائط
نور بغضب = حمار عشان الفقر والعوزه يرمى نفسه
*ارتعب مهاب وعبدالله من منظرها وكأن عينها تخرج شرار حارقه
نور بغضب الى مهاب= اسمع يا مهاب قبل اى حاجة الواد التانى يلبس القضيه على انها تعاطى اما الاول يلبسها كلها فاهم
مهاب= ازاى بس يا افندم ، ده غير الحرز التانى ابعدنا عن القيض
نور= قولنا مفيش حرز تانى مفهوم
عبدالله ومهاب = مفهوم
مهاب= بس
نور بتنهيد وحزن= الواد التانى شكله ملهوش يد يمكن الحياة جت عليه ولجاء انه يطلع الطلعة دى حرام ياخد 15 ولا 20سنة سجن ، احنا هنقرص ودانه ونسجنه 6شهور بتوع تعاطى بلاش ليه قضيه حشيش دى
عبد الله = يعنى هنتصرف ازاى ، الاتنين اتمسكوا سوا
نور = اسمع كويس الواد الاسمه حمدى يشيل الليله كلها كأنه هو الوحيد الكان سائق العربيه النص نقل اما الواد حامد هنلبسه قضيه تعاطى كدرس ليه مش اكتر وابعت حد لاهله يقول انه سافر مكان بعيد يشتغل
عبد الله = بس اهله ومصا
نور= انا هتصرف ازاى مصارفهم توصل ليهم واذ كان على عمليه امه هبعت ناس تبعى يتصرفوا
مهاب= بس الاسمه حمدى شكله لبش ،ممكن يعمل شوشره وساعه القضيه والمحكمة
نور= محكمة !!! محكمة ايه يا بشمهندسه(سخريه ) هو انت ناسى انا مين ولا حاجة ،الواد ده مش هيخرج من تحت الارض اصلا
عبدالله= يعنى نسجنهم طوالى كده منغير تحقيق ولا نيابه
نور بملل وبرود= نيابه لا ، اما تحقيق فاحنا هنحقق لغايه اما اعرف مين وراهم
نورالى عبدالله = اسمع يا عبدالله الاسمه حمدى عايزة معلومات شامله عنه اكتر له صاحب او قهوة بيقعد عليها بيقابل حد معين ،الواد ده هو المفتاح
*نور = انا اسمع عن اهل اسكندريه انهم ناس اهل كرم ، اما حد عزم عليا بكبايه شاى مش هقول غدا
**ليستغرب ويندهش مهاب وعبدالله من سرعة تغييرها مسير الحديث
مهاب= ابدا ابدا ياسياده الرائد ده حتى المدام عماله صياديه سمك تاكلى صوابعك وراها
نور = طيب ابعت هاتها ، الواحد واقع مكلش حاجةمن الصبح
مهاب بغباء= المدام؟؟!!
نور = المدام !! مدام مين ؟؟ الصياديه يا غبى
مهاب ياستذكار= اه حاضر ثوانى وتكون عندك
وتنظر لعبدالله وتقول= اهو على ما الملازم عبدالله يوصى العسكرى عابد يعملنا اتنين شاى
عبدالله = اه حاضر يا افندم ثوانى ويكون عندك احلى كبايه شاى اسكندرانى
وليغادروا
ولكن نور تفكر مع نفسها فهى اخر اخرجتهم لتستطيع ان تصفى عقلها وتفكر بجد
نور مع نفسها = مش عارفة ليه حسه الموضوع ليه علاقة بشهاب المنياوى ربنا يستر
اسفه على امبارح ،وشكراا لناس السألت
يارب الحلقه تعجبكم ولاهل اسكندريه هى الصياديه طعمها حلو ؟؟ هههه ابقوا اعزمونى بقى هههه
نور والاكشن جاى تفتكروا شهاب له
#وحش_الدخلية_أنثى
(الفصل الثانى عشر )
فى صباح اليوم التالى
نور= الو انت فين
-مين معايا
نور= الرائد نور
-الرائد نور مين؟؟!!
نور= ليه هو انت تعرف كام نور ؟؟
-متخلص يا عم انت مين
نور بصوت عالى = نور الوحش يا زفت
ليقوم مفزوع ويعيد النظر بالهاتف = ن نور الوحش نوووور اهلا ، هه معلش مش مسجل الرقم
نور= هتسجله ازاى يا حمار وانا كل شهر بغيره
-اه صح صح
نور= انت فين ؟
-هكون فين يعنى فى الاكاديميه
نور= طيب انزل
-انزل !!انزل فين ؟؟ هو انتى فى اسكندريه
نور= ايوة يا كرم يا زفت انا فى اسكندريه
كرم = ليه ؟؟
نور= هنقعد بقى نرغى على التليفون انزل يا زفت
كرم = حاضر حاضر على طول متنرفزه كدة
نور = اخلص (وتغلق السكة فى وشه )
**********************************************
لينزل كرم ويشاهد نور واقفه امام سيارتها واضعه نظارتها السوداء على عينها بكل شموخ واعتزاز
كرم= اهلا اهلا وانا قول اسكندريه نورت ليه
نور= منورة باهلها يا خويا ،خلصت الشويه البكش بتوعك
كرم= بكش ابدا، عاش من شافك يا وحش
نور= اركب يا يلا
*لينظر كرم الى السيارة يجد عليها اثار خبطات وخربشه
كرم= ايه خبط العربيه كده ، حد طلع عليكى
نور= يا ريت ده انا كنت ظبطة
كرم= يا ساتر يا رب على طول كده عايزه تخلصى على حد
لتنظر له نور بخبث= يا سلام عندك حق وانا ايدى بتاكلنى ، ايه رايك تاخد علقه حلوة كده
كرم=لالا علقه ايه اسف مش ههزر تانى
نور = ايوة كده يا يلا بقى اتنيلى اركب
**ليركب كرم السيارة وتنطلق مسرعة
لينزلوا عند كورنيش الاسكندريه الخلاب و يدخلوا الى كافيه مطل على الكونيش والمياه الجميله
نور = ها اخبارك ايه؟
كرم= الحمد لله تمام
نور = واسماء ؟ (ملاخظة كرم خطيب اسماء اخت خالد )
كرم= زى ما هى كويسين مع بعض الحمد لله
نور= ايه مش نويين تجوزوا بقى بقالكم 4سنين كتابين الكتاب
كرم بسخريه= قوللها والنبى ده انا خللت ،هى راضيه تخلينى امسك ايدها
نور= تمسك ايد مين يلا
كرم= والله انتى لسه قايله كاتب كتابنا يعنى جوزها والله
نور=بردوا ، احترم نفسك
كرم = احترم نفسى اكتر من كده ، انا كده هاجوز على نفسى
نور= اتلم ، مش السنادى اخر سنة فى الكليه بتاعتها
كرم= اه والشقه والعفش جاهز من سنتين ،وانتى عارفه موضوع خالد وبعدين مراته والحصل و امها اتعلقت باسلام وهى بتجيبوه لها وتقعد معاها
نور = ملاكش دعوة جاهز نفسك انت وبس واخر الترم التانى فراحكم كفايه كده عليكم
كرم بفرح = بجد ، يعنى هتقنعيها
نور= انا كلمتى واحد ،هههه بتفكرنى بخالد كان مطيور زيك كده
**ليتوقف الزمن بهم ويتزكروا خالد فهو رفيق كرم ايضا من ذلك الملجأ ولكن اختار كرم الاكاديميه البحريه اما خالد كان يفضل التحليق فى السماء اختار سلاح الطياران
كرم = الله يرحمه ، يا ريته كان عايش يوم ما طلبت اسماء منه اقعد يحقق معايا شوفتها فين وقابلتها ازاى كان نفسه يسلمها بيده ليا
نور= الله يرحمة ، عشان كده عايزاك تصون الامانة وتشيل اسماء فى عنيك
كرم= منغير وصايه يا نور ،اسماء فى قلبى وروحى وهى كل حياتى هو انا ليا مين غيرها
نور= عايزاك تشيل الحمل شويه ، كفايه كل حاجة فوق كتاف فارس ومحمود
كرم= ليه وانتى رحتى فين؟
لتسرح نور قليلا = متعرفش الايام مخبايه ايه
نور= الاخبار ايه هنا ؟
كرم= كل تمام
نور= بسال الميناء والشحنات البتدخل وتخرج
كرم= ليه؟؟
نور= كررررررم
كرم= مفيش حاجة غلط او اتمسك ايه شحنة كله تمام زى ما قولتلك
نور= عايزاك تفتح عينك الفترة دى اوى ، غير كمان عايزه تجبلى سجل اخر ثلاثه شهور للشحنات الدخلت او خرجت من اسكندريه
كرم= صعب يا نور الكلام البتقوليه ده
نور= هو ايه الصعب يا سيادة القبطان ، انت عارف لو انا عايزة اقدر اروح اجيبوا حالا بس انا عايزاه منغير شوشرة ودوشه
كرم = خلاص ها حاول
نور= مفهاش هحاول على بليل يكون جاهز
كرم باندهاش = بليل !! هو الموضوع مستعجل اوى كده
نور= اه مستعجل ،كمان عايزاك تنشط دوريه حلوة كده على مداخل ومخارج الشط او الميناء فاهم
كرم= حاضر،بس منتظر منك تفسير
نور= منغير تفيسر ولا زفت
********************************************
بعد ان فطاروا وبعض الكلام العادى غادروا وعادت نور الى المديريه عند 2ظهرا
مهاب= يا فندم الاتنين المقبوض عليهم من امبارح من نقطة مايه ممكن يفتصوا
نور= يفتصوا !! ليه حد قالك انهم كتاكيت سبهم شويه انا عايزة اجيب من الاخر معاهم
مهاب= بس
نور= مبسش ، فى ايه يا مهاب انته هتعرفنى شغلى
مهاب = اسف يا افندم مش قصدى
نور = خلاص نص ساعة وهاتهم الاتنين مع بعض
مهاب باستغراب = مع بعض
نور= اه امشى بقى عايزة اخلص الملف ال فى ايدى
*************************************************
**بعد نصف ساعة جاء المقبوض عليهم وايضا نور غيرت زيها الى زى"الشبح " الاسود لا يظهر منها سوى عينها التى تشبهان عين الصقر الجارح
لتجلس امامهم على كريسى امامهم وتنظر لهم بملل واستفزاز نفسى لهم ، وهم واقفين يرتعشون من المنظر وامامهم تفتح نور زجاجه ماء وتسكبها على الارض ببطئ وهى ترى نظرهم عليها فهم عطشا من الامس (عامل ضغط عليهم من النوع النفسى والتلزز بالطبع البشريه عن الحاجة الى الماء او الطعام )
نور= حامد !! وحمدى !! حلو اوى كده ، ها البضاعة تبع مين
حامد مسرعا= والله يا باشا ما ليا ذنب انا اول مرة اصلا اخرج من الجيزة
حمدى = برئ يا باشا معرفش حاجة عن الحشيش ولا السلاح
نور= يعنى كمان عارف انى فيه سلاح يا سلام يا راجل وبرئ
نور= عااااااااااااااااابد
*ليدخل العسكرى عابد
نور= خد حمدى فسحة يا عابد فسحوا اوى ها وعالى الفولت كمان عايزك تظبطه
عابد = حاضر (ويمسكه عابد من قفاه ويخرجه )
************************************
نور= اقعد يا حامد
*ليجلس حامد على الكرسى امامها مرتعش
لتسكب نور كوب من الماء وتعطيه له ، فباخده ويرتشف منه القليل
حامد= والله ي باشا ما معملت حاجه ، انى بجرى على يتامه وامى العيانة
نور= عارفه يا حامد ، ها هتقول على تعرفوا ولا اتصل على الست الوالدة اعرفها ابنها مقبوض عليه فى ايه ؟
ليقع الكوب من يده وينكسر ويجرى الى نور= ابوس ايدك ورجلك يا باشا بلاش دى تموت فيها
نور= خلاص قول التعرفه
حامد مرتعش= حاضر يا باشا هقول
**ويخبر نور ما يعرفه والذى يدل على انه لاعلاقه له هو كان يعرف ان السيارة بها اشياء ممنوعة لكن لا يعرف ما هى وان سبب قيامه بذالك هو الحاجة الى مال لعلاج والدته
نور= المال الحرام عمره ما يكون علاج ابدا يا حامد
حامد بخزى= عارف يا باشا والندم ركبنى من ساسى لراسى
نور= اسمع يا حامد القضيه دى هتخرج منها
حامد =بجد يا باشا
نور= ايوه بس توعدنى ،ان عمر الحاجة تلجا للحرام
حامد = ابدا يا باشا حرمت
نور= بس هتتسجن شهور كده ،اعتبرهم تربيه ليك عشان تحرم وتفكر كويس بعد كده
حامد= بس امى و
نور= امك واخواتك فى الحفظ والصون هيعرفوا انك مسافر شغل ،القضيه دى تقيله يا حامد واحمد ربنا انها جت على كده
حامد ببكاء طفيف = الف حمد وشكرا ليك يا رب ، ربنا يخليك يا باشا وميتحرمش منك الغلابه
لتستدعى نور عابد وياخذ حامد ويحضرت حمدى بعد الفولت العالى
*************************************************
نور= ها حمدى هتقول على طول ولا هتتعبنى
حمدى= يا باشا ده يروح فيها رقاب
نور= متخفش هيروح هيروح ها انجز
حمدى = انا معرفش هومين ده بيكلمنى وكان هيقبلنى على بعد ثلاث ايام
نور= مين بقى
حمدى = معرفش
لتخبط نور على الكتب وبصوت عالى = ما تخلص ياله ولا عايز تتفسح تانى
حمدى بخوف= لالالا يا باشا هقول ، اسمه الريس برعى السماك
نور=نعم!!! قولت مين عيد تانى كده
حمدى بارتعاش =يا باشا اسمه الريس برعى السماك
نور=عاااااابد اديلوه فولت كمان عشان يقول مرة واحدة
*ليفزع حمدى ويرتعش بشده عند روايته لعابد يقترب متوعد
حمدى يجرى إلى قدم نور ويتوسل
حمدى=والله والله يا باشا بقول الحقيقة ؛لو مش مصدقنى هقولك هى فين الغرزه بتاعته
نور بثقه=حلو اوي كده؛ قول بقى
حمدى = استسمحاك الأول ، واعطينى الأمان
نور بصوت عالى = عاااااابد
لينتفض حمدى =خلاص هقول هقول
نور فى نفسها =والله زمان يا برعى 9 سنين؛ ونتقابل تانى يعنى موتك على ايدى على ايدى
**ليخبرها على موقعهم ومن هم وتبعثه نور الى الخارج
**********************************************************
نور= عايزاك يا مهاب تكلف عبدالله على كمين فى مدخل اسكندريه
مهاب= حاضر
نور مكمله = وكمان عايزه تنشيط عالى سرى ها فاهم سري على مداخل ومخارج البريه لاسكندريه
مهاب=ماشى سريه
نور انصرف
**********************************************************
**جاء كرم واعطاها السجلات فسهرت نور عليهم طول الليل ووضعت بعض النقطة التى يجب متابعتها
اما على مكان "الغرزة " فظلت يومين ممتالتيين تتردد عيلها بنفسها وتراقب الاوضع وتحدد من سيقتل !!!
فهى تقيم عند الهجوم على اى وكر بتصفيه الخارجين على القانون والهاربين من احكام مؤبدة او اعدام هذا هو قانونها لذلك اخذت لقب عزرائيل ففى كل مهمة لها تخرج بعدد حثث من رصاصها هى فقط
**********************************************
نور= الو يا دياب الفريق اخباره ايه
دياب= كويسين ماشى على التدريبات كويس
نور= عايزك تجبهم اسكندريه عمليه مهمة
دياب= عمليه!! عمليه ايه يا نور دول لسه فى نص التدريب
نور= اعتبرها تدريب تكتيكى يا دياب قبل الساعة 6 يكونوا فى اسكندريه سامع
دياب= يااااا نور مش
نور = خلص بقى يا دياب اعتبرها تكتيك يا اخى تشوف قدرتهم
دياب =حاضر يا نور ماشى
******************************************************
وجاء الليل وفى العمليه للهجوم على "الغرزة " عند منتصف الليل الجميع مستعدين توجهوا بسريه الى اماكن تهايئ للهجوم ولكن كانت نور بزى "الشبح "
نور = اوقفوا هنا لاما الاشارة تبان هجوم مفهوم
الجميع = مفهوم يا افندم
**ليروا نور تتسلق احد الحوائط بخفة وتتسحب بطول الحائط لتدله على حبل سميك وتنسحب عليه الى ان تدخل الى سور اخر وتتسحب عليه ببطئ وتدخل
عماد لعوض بانبهار= شوفت ياله دى طلعت زى القردة
مهاب لاحد الظابط= انت جبت كام كيس للجثث
عوض وعماد وادهم (بحلقوا من الكلام )
الظابط= 10اكياس يا افندم
مهاب= يا رب يكفوا
ادهم = يكفوا!! ليه هو انت داخل حرب
ليبتسم مهاب بسخريه وينظر لفهد الذى فهم ماذا عنا بعدد الاكياس = شكلك اول مرة تتطلع مع الوحش ، استعد بقى
ليسمعوا صوت رصاص صادر من شخص واحد
ليرفع مهاب رئسه الى السماء ويرى الاشارة وهى ضوء ليزر احمر الى الاعلى مبنى
مهاب بصوت عالى = هجووووم
**ليدخل الجميع وكانت حاله من الهرج والمرج وكان صوت رصاص يدوى بالمكان ولكن التدريبات كانت لها دورة فى تحسين امكانيتهم ودقتهم فكان عديد من الجرمين فى سن قاصر فاستخدموا تلك الحكمة التى نور اوصتهم بها ‘ غير هناك مجموعه حاولت الهروب بعد القاء المجرمون غاز مسيل لدموع ليعجز الظباط ولكن تدريبهم واعينهم مغلقه والتركيز العالى بتحديد اماكن الاصوات ساعد على ذلك
**ليجدوانور قد قتلت زعيمهم واحد عشر رجل ضمن رجاله وقبضتة على برعى السماك الذى اتضح انه يد يمنا للزعيم وهو ما تريده نور........................
يتبع
تفاعلوا تفاعل حلو بقى وها ايه رايكم
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺
اتفضلوا حضراتكم كملوا معنا هنا 👇 ❤️ 👇
وكمان اروع الروايات هنا 👇
انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
تعليقات
إرسال تعليق