رواية ضرتي ماما الجزء الأخير بقلم الكاتب عادل الصعيدي حصريه وجديده على (مدونة النجم المتوهج)
![]() |
حاله من الغضب جوايا
ومتوتره واعصابي مش عارفه اتحكم فيها
ماما في حضن جوزي عادل
ازاي يحصل دي وقدام عيني شيفاهم
الدم جري في عروقي
وغليان في قلبي
في ام بشكل دي !!معقوله
استحاله يصدقه عقل الا
بيحصل دي
ماما وجوزي انا في مصيبه..
طلعت اجري بره السرايا زي المجنونه
ورايحه ناحية حمام السباحه
عشان أواجه الاتنين مع بعض
واللحظه اللي كنت منفعله فيها وماشيه بالحديقه ناحيتهم
وقفت لما سمعت
صوت ورايا بيقولي ...
اللي هتعمليه هيخسرك كتير يا بنتي
بصيت عليه وتعبير وشي وملامحي غضب وضيق
ولقيت ورايا راجل كبير بالعمر في حدود الستين من عمره
وقلت ليه
بضيق شديد
وانت تطلع مين بقي !!!
كان رده هادي اووي
اسمعيني الاول قبل ما اقولك انا مين
لازم تفهمي حاجه واحده
ان لحظة انفعالك دي هتخليكي فجأه بدون ولا حاجه
اهدي وابعدي عن الانفعال ولحظة الطيش
بصتله وانا مستغربه ومش فاهمه يقصد ايه بالكلام دي !
وبيتكلم معايا ليه كدا
وكلامه كله اللغاز
في اللحظه اللي هقوله
فيها انت مين وايه جايبك هنا .
بصيت ورايا
كانت ماما وعادل وصلوا عندي لما شافوني واقفه مع الراجل دي
ولما وصلت ماما قالتله
وصلت امتي يا صبري
رد عليها بهدوء
لسه حالا واصل يا ست هانم
ماما قالتله !!!
خلاص روح انتظرني جوه السرايا
مشي صبري ووقفت انا قدام ماما وعادل جمب منها وبصالهم بضيق وتكشيره
ولسه هتكلم
ماما قطعت كلامي وقالت ...
قبل ما تتكلمي انا عارفه كنتي جايه ليا قبل ما يوقفك صبري
وكنت عارفه انك زعلانه والتكشيره واضحه علي وشك
وكل دي مترتب ليه
وعارفين ردة فعله معاكي
قاطعت كلامها وقلت !!
ازاي مترتب ليه مش فاهمه ، ممكن توضحي كلامك....
ردت بهدوء أعصاب وقالتلي !!
من اول يوم بداتي تراقبي جوزك عادل فيه
حتي الساعه الا كانت في اوضتي انا اللي خليتها قدام عيونك علي التسريحه وعملتي نفسك
بتسرحي شعرك عشان تتأكدي انها بتاعت عادل
انا عارفه كل دي
وفاهمه كل دي هيحصل .
وساكته وصابره لحد ما اشوف هتعملي ايه
بصتلها بضيق وقلت
يعني ايه
انتي معترفه بخيانة جوزي معاكي
ومستنيه ردت فعلي ..
بصتلي وضحكت بسخريه
وقالت ...
لا طبعا عادل جوزك مش خاين
انتي بس متعرفيش الحقيقه
ودي سبب خلاني اجيب الراجل الطيب الا شوفتيه قبل شويه وبنته نوره الا معاه
وعلي فكره نوره تشبهك اووي ..
بصتلها وقلت
حقيقه!!
حقيقة ايه بالظبط !!
خدت نفس وقالت ،
حقيقة ان عادل يبقي جوزي
زي ما هو جوزك بالظبط
بصتلها بتناحه ومش فاهمه ..
انتي بتقولي اي يا ماما
ردت وقالت
للاسف دي الحقيقه لاني انا مش مامتك يا شاهندا
ودي حقيقه لازم تعرفيها
دلوقتي ...
انا ومنذر جوزي
عملنا حادثه بالعربيه احنا وراجعين من مصيف
للاسف اتوفي ولادي الاتنين
وانا كنت في حاله خطره
خصوصا بعد أن
أجريت ليا جراحه وشالوا مني كليه وقتها حصلي نزيف
ولما منذر جوزي عمل اعلان يشتري كليه من اي شخص
والدك كان يشتغل الجانيني بتاع الفيلا
وقتها مراته عرفت الا هيا مامتك الحقيقيه
وقتها اتبرعت ليا بكليتها
وانتي كنتي صغيره لسه
طفله يعني
مامتك بعدها تعبت كتير
لما اتبرعت ليا بكليه
خدها منذر تتعالج بره البلد في أروبا
من باب رد الجميل وقتها
اخدتك انا وتربيتي علي ايد مربيه كانت بتشتغل هنا
في الوقت دي منذر
كلم صبري والدك ووافق اننا ناخدك نربيكي وتعيشي معانا علي طول
منذر اشتري بيت كبير لوالدك
ولما رجعت والدتك راحت تعيش فيه هيا وباباكي
وبعد ما رجعت من بره مامتك حملت في نوره
بس وقتها رجعت تتعب تاني من الحمل
واليوم اللي كانت هتولد فيه نوره اتوفت
واللحظه دي
منذر كتبلك بعض املاكه
رد الجميل لمامتك
بس وقتها شرط عليا تكوني موجوده معايا
وبعد كام سنه اتوفي منذر
ومازال باباكي بيزورنا وياخد أرباح الأملاك اللي مكتوبه باسمك
وعشان كدا هو النهارده موجود عشان يعرفك الحقيقه دي
وفي حالة انك هتتخلي عنا وتمشي من هنا
كل دي هيروح منك
وعشان كدا انا مقبلتش تجوزي حد بعيد عني
وبالاخر مش هتلاقي حاجه والناس اللي اتقدمت ليكي كانت فاهمه انك بنت منذر
انا عارفه دي يزعلك
بس مكنش ينفع ما اقولكش
وخصوصا انك بداتي تشكي في علاقتي مع عادل ...
وفي النهايه انتي عزيزه عليا ونفسي تفكري بكلامي كويس وانك تعيشي معايا وترضي بالواقع
وخصوصا ان حياتك هنا وتربيتي علي وضع غير باقي الناس
ومش هتعرفي تعيشي عيشه اقل من دي
ياريت تفهمي معني كلامي ....
خلصت كلامها وانا بجد بسمع الكلام ومصدومه ومش مصدقه كل اللي بيحصل دي
ومش مستوعبه حياتي
كانت ايه وبقيت اي
مشيت من قدامهم وجريت علي اوضتي فوق
ونمت علي سرير وانا بعيط بحرقه
ومش قادره اسيطر علي نفسي
فاللحظه دي
جالي بابا صبري
وطبط علي ضهري
محستش بنفسي الا وانا بحضنه
وبدأ يحكيلي الحكايه زي ما قالتها صافيه
الا هي أصبحت مش امي
وبقيت ضرتي ...
بعد كام اسبوع بدأت اعصابي تهدي
وملقتش حلول غير
الرضا بالواقع
واني مفرطش في الحياه الا اتربيت عليها
والنمط اللي عايشه فيه
وقبلت ان اكون زوجه ثانيه لعادل
وبعد شهور علاقتي رجعت زي الاول مع صافي واخدنا علي الوضع اللي احنا فيه
وكمان رجعت أزور بابا واختي نوره
ورجعت لاسرتي تاني
وكمان عرفت الأملاك اللي كتبها ليا منذر بيه
وبدأت أدير جزء منها
ودي كانت حكايتي
مع ضرتي ماما
تمت
دمتم في رعاية الله
انتظروا القصه القادمه
🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹
ادخلوا بسرعه حملوه وخلوه علي موبيلاتكم من هنا 👇👇👇
وكمان اروع الروايات هنا 👇
انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺