القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أأستحق هذا العذاب الفصل الاول حتى الفصل السابع عشر بقلم ميفو السلطان حصريه وجديده على (مدونة النجم المتوهج)

رواية أأستحق هذا العذاب الفصل الاول حتى الفصل السابع عشر بقلم ميفو السلطان حصريه وجديده على (مدونة النجم المتوهج)

 رواية أأستحق هذا العذاب البارت الاول حتى الفصل السابع عشر بقلم ميفو السلطان حصريه وجديده على (مدونة النجم المتوهج)


في احد قري الصعيد حيث الجمال والخضره والاصل العريق حيث الرجول والفخر بالاخلاق والعزوه ...مشهد من بعيد ضوء ينزل يسطع في ارض الله ومن تحتها تتمختر حوريه علي جسر النهر الامع كالفضه والكل ينظر اليها كانها نجمه هلت عليهم من السماء. خطوات تدق تعلن عن انثي تلهب العقول..خطوه قدمها تهز من ينظر اليها ويهيم بالسحر التي تنثره علي من حولها ..الجمال يتجسد في خلق الرحمن اعطي وانزل الحسن عليها .كامله صفحه حكايات ميفو. حديث النجع باكمله الكل يعرف من هيا الكل يتمناها ويلبي فرائض الولاء ولكنها ابدا عاليه لا تنزل من سماءها لاحد .كامله علي صفحه حكايات ميفو .الشمس تخبو وتذهب ولكنها ابدا لا يخبو جمالها من روعه حسن الرحمن ... انها قمر.... قمر النجع باكمله وهيا عن حق كالقمر يسطع في السماء. قمر فتاه تملك من الجمال مالم يملكه قريناتها ...فتاه في السادسه عشر تلبسها الحسن منذ الصغر ليعلو ويعلو تكبر وتظهر انوثتها تعمي العيون من روعتها ..انثي جمالا وجسدا ما ان تتهادي حتي يخر امامها اعتي الرجال ولكنها ابدا لا يصيبها سهم عيونهم ..كانت كلما كبرت ينظر اليها الرجال كانها امنيه يسعون لتحقيقها كانو يتهافتون عليها ويلقون بانفسهم تحت اقدامها فقط ان توافق ان تنظر اليهم...اتي من اثرياء النجع الكثير واتي اليها القاصي والداني ورمو تحت اقدامها الكثير ولكن القمر في قلبه رفه لم تاتي بعد .رفه القلب لمن يهواه القلب. صفحه حكايات ميفو. ..

قمر لا تملك الا ابيها واخيها كان ابيها رجلا يتمني ان تتزوج قمر رجلا ثريا وتجلب لهم المال من ذلك الجمال فهم يتهافتون عليها .كان ابا منغمس في دنيا لا يتمني الا الدنيا ولا يفكر الا بجمال ابنته والرجال تحوم حولها لتعلو امانيه ان تاتي ابنته برجل ينتشلهم ويصعد بهم الي عالم الثراء ..اما اخيها فكان صالحا كاخ انزل فيه رب العباد حنانا غير عاظيا كانه مناره لتلك القمر ان يشدها من دنيا لو انساقت فيها لتعبت و تعب قلبها وزال الخير من حياتها .اخ يحثها ان تختار ذو الدين والاخلاق كلمه الله لها وسبيلها الي الصلاح .كانت تعشق اخيها فهو حنونا لا يتركها لنفسها ولا لابيها ابدا مثابر لا يمل ولايكل في غزو تلك القمر باخلاقه وفوق الاخلاق يصب عليها الحنان صبا ... فالنفس احيانا تشرد من الحياه الدنيا فقمر ابنه دنيا وجمالها يجلب لها من الدنيا الكثير واخيها ليس من هذه الدنيا عيونه علي رب العباد فهو يعتبر قمر امانته لان بيه شرد وبعد وهو ابدا لن يفرط في تلك الامانه . لا يتركها تنغمس .

فكان هناك شقين او نصفين ابيها وصراعها معه لكي تحقق امنيته وكانت احيانا تستجيب له فهي صغيره والدنيا تشع امامها وهو يغرز بداخلها افكارا لكي تاخذ نصيبها ان تكون هانم تامر فتطاع وما تملكه من جمال يؤهلهاان تكون كذلك .اب لا يتكلمالا عن الجمال وما ياتيه منه ..الثراء فقط ..وهناك ذلك الحالم ذلك الحاني اخ ولا كاي اخي يجلس معها بالساعات يرويها من حنانه ويلصقها به كانا كروحين يحاول ان ينزع من داخلها تلك النزعه التي يغرسها ابيها فيها وكان دائم الشجار مع ابيه ان يربيها عالصلاح وان تبحث عمن يصونها وليس المال والسلطان فالمال لايشري القلوب ولكن الاب اب دنيا ويري في ابنته وسيله سهله لجلب المال والاغداق عليه بما يتمني فهيا فعلا كجوهره غاليه الثمن ..


دخلت هيا علي ابيها ..خد يابا جبتلك الجراجيش اللي طلبتها .

هتف غاضبا ..جراجيش ..جايبالي جراجيش يا بت حمدان .

تنهدت ..ومالها الجراجيش بس .

قال غاضبا ..فجر.... دي فجر وحزن اسود .انت يا بت مش واعيه لحالك جافشه في الفجر ليه بس .الكل هينهبل عليكي منك لله رايد استرك بجوازه كبيره انت كبرتي يا بتي البنته اهنه بتتجوز اصغر منك . 

تنهدت وقالت... ..الصبر يا ابوي الصبر وايه جوازه كبيره دي تبعني بكام. 

نظر اليها غاضبا ..فضحكت .بهزر معاك طيب ..

قال مبتسما يفكر في احلامه .. ..نفسي تسيبي الشغل وتتستتي انت متكلم عليكي ياما وهيتجالوكي بالفلوس والدهب يا بت اوعي لحالك جمر الحسن ده يجيب داغ اجدعها جدع .

اقترب مسعد اخيها ..ايه يا ابوي سيبها لحالها جمر هيجيلها اللي يتجالها باخلاجه وطيبته .

هتف حمدان ساخطا ... ..اهو ده اللي انت شاطر فيه تعصيها وخلاص دا حزن اسود اني عارف ماليش فرح اني واصل ..

قال مسعد انت كل اللي في بالك فلوس وخلاص افرض بهدلها ماصنهاش .

صړخ ابيه ......ويبهدلها ليه وهيا كيف الجمر دي تتبهدل دي اني بتي تشتغل في مصنع الجمر دي والا تجعد هانم اكده .

هتف مسعد .....وماله شغل المصنع مش شريف .

صړخ الاب..... .وفجران هاه فجران يا مسعد ويهري جلبها ويدها .

قالت متأففه .....بطلو كل مره تتخانجو. 

فصړخ ابيها ......مانت مابتعجليش صاحب المصنع رايدك .

هتفت .......ماهو كبير يا ابوي ومتجوز. .

قال پغضب.... وماله هيجبلك اكفوف دهب ودار لحالك وهيكتبلك مليون جنيه اني حاسس اني هنجلط. 

صړخ مسعد داني اطلع روحها عايز تبيع بتك عايزها تجعد لراجل شايب يحسس عليها ويديها فلوس يا مري انت ازاي اكده. 

صړخ ابيها.....مش هيبقي راجلها انت مالك انت بتتدخل ليه جعدتك فجر يمين الله. 

هتف مسعد .......عشان خيتي وبحبها .

صړخ الاب ..واني ايه بكرهها اني رايدلها الخير. 

هتف مسعد ......رايدلها الخير مع مين مع الشايب ده ..حرام عليك بطل تحشي راسها .بتك طيبه وغلبانه اه حلوه وجمر بس طيبه مالهاش في الحكر والمكر عايزه اللي يصونها ماتجعدش تدس سم الدنيا في راسها كتر الزن بيجيب خړاب. 

هتف الاب .انت اللي هتخرب عليها انت اللي عايزها فجرانه .

قال مسعد .... .لاه اني عايزها مستوره بالحب مش بالمال براجل يصونها ويعيشها العمر كله في حنيه. 

اقترب الاب من ابنته ..ماتسمعيش ليه هيخرب عليكي يا بت اتخيلي اكده هانم تلبسي وتتستتي جمر اكده في يدك الدهب اكفوف ورجبتك متعبيه برضك تلبسي وتنخدمي هانم تجعدي ماحد ياذيكي ولا يجي عليكي وينكب عليكي فلوس ماتسمعيش ليه انت عيشي دنيتك . .

تنهدت وقامت ودخلت حجرتها وهتفت اجول ايه بس ربنا يهديك يا ابوي ..كان يريد ان يزوجها ويستفيد..ولكن قلبها لم يدق بعد لم تعرف ان توافق علي ذلك الكم من الرجال الذين ينهالون علي والدها احست ان ينقصها شئ ولكن ما هو لا تعلم .وقفت امام المراه تنظر لنسها وتستعرض جمالها لتبتسم وتتذكر كلام ابيها عن الدهب والدنيا ..تنهدت وتذكرت اخيها فدق قلبها فهو حزين لتستدير مسرعه اليه .

دخلت علي اخيها فتنهد .....تعالي يا جلبي .

اقتربت واحتضنته...... ماتزعلش من ابوي ..

نظر اليها بحب ..عارفه يا جمر نفسي في راجل يصونك .راجل زين لا بتاع فلوس ولا مناصب راجل يبصلك يشوف جلبك خلي بالك من نفسك يا جلبي واصحك شيطانك يخليك تنصعري عالمال .

تنهدت ..ماهو المال برضك حلو يا اخوي انت الدنيا برضك لازملها شويه فرح .

قال بحنان يربت علي يديها ..... الفرح بالجلب الفرح بلمعه عين حبيب وشوجه ليكي. مابجولكيش ارفضي العرسان الغنيه بس عايزك تنجي اللي يسعد جلبك ...اشار لقلبها ....ده لو دج يا جمر هفرح واسلمك له بيدي. 

اقتربت واحتضنته .انت الحنيه يا اخوي اني نفسي في حد زيك حنين وطيب معشش عليا يا جلبي من غيرك اتوه في الدنيا الصعرانه .

ابتسم لها وملس علي يدها .خابر انك طيبه وربك هيبعتلك .

تنهدت وهتفت .....بجولك ايه يا مسعد اني عندي فرح في طرف البلد هلبس واروح .

هتف .طب اجي اوصلك الحته هناك واعره .

ضحكت .ماتخافش خيتك بمېت راجل ..لبست هيا فستان كانت جميله ولفت شعرها بطرحه من لون الفستان فدخل عليها ابيها جمر يا بت حمدان تروحي الفرح وتجيبي راجل من الكبرات اكده .

تنهدت ......يا ابوي هيحصل بس اصبر بس اما الاجي اللي جلبي يتعلج بيه. 

هتف پغضب..بطلي حزن جلب ايه الجلب بيجيب الفجر واياكي تتكلبشي في حد حزين امۏتك بيدي مش يبقي عندي بت ڼار والعه واحدفها لاي سخماط .يا بت الفلوس حلوه تخيلي اكده يجبلك اكفوف دهب وجصر كبير وخدم تجعدي هانم ..انت هانم يا بت حمدان والله حد يشوف الجمر ده وما يهننوش طيب ..سرحت قليلا في تلك الدنيا وابتسمت وتخيلت نفسها هانم تأمر فتطاع فهيا مازالت طفله والدنيا امامها حتي لو كانت طيبه القلب فالاغراءات حولها كثيره . تنهدت وتركته واتجهت للفرح كانت تقف وسط البنات اعلي الساحه وهناك جمع من الرجال كانت كلما مشت تاتي العيون عليها فتغتر ولا تنظر اليهم كانت متوجه تتهادي هنا وهناك والعيون تلتهمها اينما ذهبت .وهيا كانها مناره للنظر فقط كان معروف عنها انها لا تنظر لاحد .وقفت هيا بالاعلي كان هناك ساحه للحطابه وبد الشباب يتصارعون.

خفق قلبها مره واحده فقد ظهر شاب هيبه له طله غير عاديه وجه رجولي خطڤ نظرها من اول طله وسيم ذو شعر اسود وعيون كالليل وجه يشع رجوله وجسد لم تراه لاحد ..بدا القلب يضخ وكل ضخه بدقه تعلو وتعلو ... وضعت يدها علي قلبها ...همست .....جلبي بيدج بالجامد ...مين ده ...

سرحت به وتسمرت عيونها عليه وخفقات القلب مدويه انه الحب من اول نظره خفق قلب القمر لذلك الشاب خفق لاول مره بعد ان سقط امامها من لا حصر لهم ولا عدد ..ولكنه القلب له رفه له توب وقدي اتي توب القمر ليلف القلب عن اخره ويخطفه من بين اضلعها ليحط تحت قدمي ذلك الفارس .

دخل الساحه بشموخ خاطفا العيون وسيم بشكل مهلك لا يتسم بالجمال المعروف وانما الجمال الرجولي الطاغي الذي يخطف نفس انثاه..خط بداخل الساحه بخطوات قويه وبكل خطوخ يخطوها يدق قلبها ويسري في عروقها شرارات عجيبه شرارات تخفق لها الوجدان ...وهيا عيونها لا تحيد ويدها علي قلبها تمسك صدرها تحس انه سيخرج من بين اضلعها فرفه القمر حلت وحطت في قلب تلك الجميله اصابها ما اصابها من ذلك الذي منذ اول وهله خطڤ قلبها .. بدا في التحطيب وتوال عليه الشباب كان الاول وكلما كسب دوره قفزت بسعاده وقلبها ېصرخ لذلك الشاب ...الي ان اتي شاب اخر يبدو عليه القوه وبدا يبارزه ويدورا وهيا ترتجف خوفا عليه واثناء ما كان يحطب بعصاه اتي الشاب وخبطه فصړخت صرخه خلعت قلبها هنا رفع راسه ونظر اليها...تاهت الدنيا وتلاشي البشر عيون عيون الصقر خطفت فريستها عيون خلعت القلب من مكانه واصبح صريعا


خفقات القلب تصل عنان السماء . كان صدرها يعلو يهبط لتمسك قلبها تحس انه يطير اليه طيرا ..تاهت وتاهت واصبح هو وفقط عيونه التي اسرتها انها شراره الحب من اول لمحه اشعلت قلب تلك التي لا تبالي باحد .. احست انها ترتجف فتلك العيون اسرت قلبها وخطفت روحها... 

اما هو فرغم الخبطه الا انه رفع راسه فوجد عيون كالسحر عيون ليس لها وصف تاه في تلك العيون ولم يشعر بمن حوله حوريه هبت عليه من السماء وهيا ساهمه لا تفعل شيء الا ان تضع يدها علي قلبها وقلبها ېصرخ احست بالجنون احست انها تريد ان ترتمي في احضانه هنا استفاق الشاب وعاد الي وعيه وعاد الي الحطابه وانهي تلك الجوله وخرج من الساحه وعيونها علي ظهره واختفي وهيا تجلس حزينه فهو لم ينظر اليها مره اخري .

كانت قمر تعلم انها جميله وعندها ثقه زياده بنفسها وانها مطلب لاي رجل ظلت جالسه تراقبه بعد ان اختفي لوهله وهو ابدا لم يرفع راسه ابتعدت وشعرت بالقهر ....

ظلت تاكل نفسها ....هو ايه ماهيبصليش عاد داني جمر اللي ماحد يطولها هو فيه ايه .ابتلعت ريقها ..ماتبص يا حزين انت عبيط ..طب اعمل ايه دلوك انزل اتمختر جدامه ..نهرت نفسها.... اختشي بلا جله حيا انت انخبلتي هيجول بتلاغيه يا مري ..بس اني جمر عبيط اياك دانا اللي يبصلي ينخبل اعمل ايه فكري كان هو قد تحرك ووقف تحت السور يكلم احد الشباب وهيا عيونها ستخرج عليه لتمسك وشاحها ومعه محفظتها وترميه ليقع تحت قدمه لينظر هو للاعلي هو والشاب لينزل الشاب الاخر مسرعا .ويمسك المحفظه ويشير اليها سعيدا اما هو فاشاح بوجهه ومشي بعيدا .

احست بڼار داخلها وڠضب شديد كيف يكون هكذا كيف لا ينظر اليها وهيا القمر ...اتي الشاب اليها واعطها المحفظه وهم ان يتكلم معها ولكنها صدته وعادت تاكل روحها اجعدي يا حزينه اهو مابصش حتي.... ومايبصش ليه ده ابن بارم ديله دا يحمد ربنا اني عبرته ايه الحزن ده مافيش زيه اياك بصلي ولا كني موجوده انهبل ده اعمل ايه دلوك ھموت محصوره نفسي انزل اهبده بحاجه ماله متكبر اكده مايعرفش اني مين اياك ..طب ايه اجعد اكل حالي اكده اجوم اجهره واتمشي جدامهم واخلي الرجاله تنهبل ....نظرت لنفسها... ماني حلوه اهه واخد العجل مابيبصليش ليه .طب اعمل ايه ...وجدت صديقتها تتكلم معه فانتفضت ..هيا تعرفه منين وبيتبسملها اكده دا ابتسامته تاخد العجل حاسه اني هنهبل دي اول مره تحصلي انهبل علي جدع اكده .فكري فكري .نزلت مسرعه واتجهت لصديقتها بدلال واعطته ظهرها حتي لا يقول انها تنظر اليه وهتفت سوسن كت عايزاكي تاجي معايا ننجط العروسه اني خجلانه .

هتفت سوسن .وماله استني هكلم الجدع واجيلك .

سمعت صوته ....لاه روحي يا سوسن واني هبقي اكلمك بعدين مش عايز اوخرك واستدار وتركها ولم ينظر اليها.

احست انها ستذهب وتقتله وقفت تنظر الي ظهره بغل فهتفت سوسن مالك يا جمر بتاكلي روحك ليه اكده .

نظرت اليها قمر ارادت ان تسالها عليه ولكنها تراجعت فهيا معروف عنها انها لا تسال عن اي شاب مهما ان كان ..ذهبت مع صديقتها وجلست في وسط البنات وهيا عقلها ذهب لذلك الشاب ..طب يبصلي يسال يجول مين دي داني مابيصدجو اجرب بيجعدو يتنحنحو يا مري اني باكل حالي وهعض في الارض دلوك ..بت يا جمر باينه عبيط اه عنده حاجه في عجله

ماهو مافيش حد عملها جبل سابج ظلت تفكر لتنتفض .يا مري اكيد خاطب والا بيحب احست بنغزه في قلبها جلبي هيموتني بيحب ايوه ماهو ما بيبصليش يبقي بيحب واحده تانيهاه بيحب عينه مليانه بحرمته اه اكيد ..زمانتها هتنهبل عليه ماهو يشرح الجلب .دا جمر جوي وراجل ..يا لهوي يوم مابص ابص علي واحد مشبوك جلبي انهري ...بيحبها طيب ..شكلها ايه طيب حلوه ... اكيد حلوه ماهو حلو جوي وعيونه جمر طول وهيبه جدع عن حج ..اعمل ايه اعرف منين اسال مين طيب .البت سوسن تعرفه اسالها هتروح ټفضحني وتجول جمر بتسال علي جدع علي اخر الزمن والبنات تعملني مجلته ..طب ايه اروح وراه اشوف منين طيب وابقي اعدي جدام بيتهم .يا مري اني هفضح حالي اني وجعت ليه اكده اعدي ايه عدي عليكي جطر بت مفضوحه مافيش خشا خالص .سهمت طب اعمل ايه لو روحت من غير ماعرف هو مين هنحصر ..جومي يا حزينه هو اهبل اه اكيد مافيش سبب تاني انه مايبصلكيش مخبول اه جومي وانسي جتك هم يوم ماجلبك يدج يدج لمخبول ..تنهدت ونظرت عليه بحسره ...يلا مالميش تفرحي قامت وهيا تغلي ..خلاص جومي روحي وعدي ليلتك الروبه صفحه حكايات ميفو. 

قامت هيا وسلمت عالبنات وبينما هيا خارجه وجدته يقف ومعه فتاه اخري هنا شاطت .هو ايه هو كل شويه زانج واحده في موطرح ماهو بتاع حريم اهه مابيجيش ليه يتنحنح عندي ھموت .مين دي .اه كريمه ...مره كريمه ومره سوسن .طب خلي التالته لجمر اعمل ايه اروح اخبطه بحاجه ..وجدت جمع من الفتيات تمر فاندفعت وانحشرت وسطهم واتت عنده وخبطته في كتفه ..فابتعد ونظرت اليه .نظرت الي عيونه وابتسمت ....معلهش ماخدتش بالي. 

احني راسه وهتف ..ولا يهمك عادي واستدار ..هنا احست انها ستخبطه بشئ ستذهب وتقتله ... اروح اهبده بايه الحلوف ده .ده 

جاموسه اقسم بالله حاطت تبن في راسه روحي روحي الحلوف ده مايتبصلوش روحي يا حزينه ..استدارت والڠضب ينهشها وسارت بمفردها حزينه تفكر به ..مره كريمه ومره سوسن وانا احدفله منديل مافيش اروح اتحددت جاره برضك حلوف اروح اتزنج واخبطه بهيمه مابيحسش ..جك خابط .....جمر بس حلوف عبوشكلك ايه ده عملت اللي مايتعمل منك لله داني جمر يا مخبول... جمر النجع كلو بيلفلف عليا اكده محروجه يابن الجزمه ھموت ..طب ايه اجعد اكل حالي هروح كيف واني جلبي من شوفته ماعارفاش انسي ...واذا باحد الشباب يعترضها ..كيفك يا جمر العالم .

قطبت جبينها واكملت سيرها ....بخير يا واد عمي وترجلت فوقف امامها.... استني بس عايز اتحددت معاكي. 

هتفت پغضب .....واني ماعايزاش اتحددت خير يا رب. 

هتف ......اني مرزوج يا جمر عيله ونسب وكت رايد الحلال .

تنهدت معلهش يا واد عمي اني مابفكرش دلوك .

هتف .ليه بس انت ستاشر سنه كبرتي يا جمر والبنته اهنه بيتجوزو من وهما تلاتاشر واتناشر ليه بس. 

هتفت .....اما اخلص الدبلوم يا مرزوج مش هبطل العلام وجايز اخش المعهد كمان. 

نظر بلين ..طب وماله خشي في بيت راجلك ايه المشكله والله هتجلك بالمال واجبلك كفوف دهب .

احست بالضيق فهيا لا تريد الا من دق له قلبها .هتفت .مال ايه اني مش بتاعه مال ومن فضلك بقه بكفيانا اكده الناس تجول ايه ونجف في وسط الغيطان مايصحش. 

هتف .يعني واجف اعيب اني واجف مستنيكي لاجل تتراضي جمر اني بحبك ورايدك بالجوي .

تنهدت وهتفت.... اني لازمن امشي .

الا انه وقف امامها ..مش جبل ما تديني

عجاد بجولك رايدك .

هتفت .واني مش رايداك بعد بقه. 

هتف .....هجبلك مهر يامه ودهبات .

تنهدت.... بطل بقه ..

هنا اقترب غاضبا .يبقي اكيد معلجه مع حد .

شدت يدها.... عيب اكده بعد واختشي 

مسك يدها وهتف .ماهبعدش اني رايدك وبجولهالك حد تاني يخش سكه هسود عيشتك .

هنا صړخت .بعد يا مخبول انت .لوي ذراعها فصړخت هنا سمعا صوتا جهوريا يقول ........

نجاتي هيخبط من اول بااارت هيييييه بقه يا عيااال.. تعاليقااات والله انكد عليكو بخل عااابر القارااات..

البارت الثاني... 

كان مرزوق يلوي ذراع قمر فسمع صوتا .،..اظن اللي يتجبر علي حرمه مايبجاش راجل والا ايه .

اتشلت مكانها فنبره الصوت جعلت قلبها يرجف نظرت وجدت من خطف قلبها يقف غاضبا بهيئته الرجوليه تسارعت دقاتها ونظرت اليه ساهمه ....،

هنا انفعل مرزوق... .،مالك انت انجبر والا اتسخمط خليك في حالك اني عارفها .

نظر جبل اليها ورفع حاجبيه ..تعرفيه يا ست البنات .

اندفعت وضربته وصرخت... .،اعرفك منين يا محروج انت منك لله. انت جاي ترمي بلاك عليا .جمر مابتعرفش حد واصل نظرت اليه والله ماليا علاجه بيه نهائي .

هتف الشاب ... .،هتكلم عليكي يبقي تكتمي 

دفعته .... .،كتمه لما تكتمك يا بعيد ماتتكلم والا تتسخمط اني مش موافجهايه جله الادب دي هو عافيه يا جدع انت انت ماتعرفش جمر والا ايه بعد والا اخلي اللي مايشتري يتفرج عليك .صفحه حكايات ميفو 

هتف هو ....،اظن الحرمه جالتلك اللي فيها ماهياش عافيه يابن الناس .

هتف مرزوق ......،برضك خليك في حالك وبعد احسنلك. 

هتف هو ساخرا وربع يديه ..... .،وان مابعدتش هتعمل ايه .

هتف مرزوق ......هعرفك مجامك. 

هتف هو ،،طب ماتعرفني جايز ماعرفش واقترب ومسك يد قمر وشدها خلفه فكلبشت فيه .

هتف مرزوق .،اتجي شري احسنلك انت مش جدي فاهم .

ضحك و ،،مش جدك كيف ،،تكونش عجوز شايب وسنك كبير ومخبول  ان كان  اكده ماشي. 

هنا هتف مرزوق غاضبا ،،يبقي انت اللي جبته لروحك .،وهجم عليه وبدا الشابان يتصارعان وهيا تبكي بقهر وتخاف عليه بشده فتح مرزوق احد المطاوي فارتعبت..... لاه لاه منك لله بعد سيبه .

خبطه مرزوق  علي يده فصرخت الا انه هجم عليه وانهال عليه ضربا رغم اصابته الي ان اغشي عليه ...  وقف هو ينهج بشده .

فاقتربت دامعه ..انت كويس. 

نظر اليها بغضب .،انت وجفاله في الغيط ليه ...لو ماكتي واجفه ماكنش ده كله حصل مخبوله انت .

احست بغضب .،فهتفت ،،اني ماوجفاش اني كت ماشيه هو اللي جليل الحيا .

صرخ .،ماهو لما يلاجي واحده زي الجمر ماشيه لحالها ماهيسيبهاش.


كانت غاضبه فابتسمت دون وعي..(البت فطست من كلمه 😁😁) همست .،شايفني جمر اني ،(السحاحات اشتغلت يا عيال🤗 )،تنهدت وهمست بلين .،طب اني ماليش صالح هو اللي سو كانت تنظر اليه ببراءه .

فزفر بضيق .،اخر مره تمشي لوحدك اكده فاهمه .،هزت راسها نظر الي يديه .

فاندفعت ومسكت يده .،اتعورت جامد انت حجك عليا .

تنهد من لمستها وهتف .،خلاص حصل خير .

هتفت.... لاه استني ،،فتحت شنطها واخرجت منديلا ولفت به يده وظلت تلفه بعنايه وحنان ثم ربطته ونظرت اليه بحنان .،حاسس بوجع دلوك .

ابتسم فهيا جميله لتبتسم اليه ابتسامه بلهاء همس ،،خلاص بقت زينه اندفعت ......،يا رب دايما .تنهد وظل ينظر اليها فهمست .،طب ممكن يعني توصلني .

نظر اليها ولم ينطق احست بالخجل فهمست ،،خلاص ماتحملش همي واستدارت حزينه تمشي فاذا به يمشي بجوارها من سكات ابتسمت واستدارت .....اني جمر وانت .(بت واقعه🤭🤭 )

ابتسم وهتف ،،اني جبل .

رفعت حاجبيها ..جبل اسم غريب جوي. 

ضحك ......،اهه حظي ابوي ملوش غيري في الدنيا  سماني اكده عشان مالناش حد واصل .

همست .،انت من اهنه من البلد .

هتف .،ايوه من علي طرف البلد بيتنا اهناك 

هتفت .،عند الترعه الشرجيه .

هتف ...تعرفيها .،

قالت ..ايوه اني بشتغل في مصنع الاغذيه اللي هناك .

هتف .،...انت متعلمه .

هتفت .،ايوه معاي دبلوم اخر سنه وهخلص واجدم في المعهد. هتف .،معهد ايه .

هتفت .....معهد السكرتاريه او معهد المحاسبه اني نفسي اكمل علامي  وانت .

قال .،اني خريج تجاره .

هتفت...... بتشتغل .

هتف..... بلجط رزجي الله المعين .

هتفت ..بتاجر يعني عندك تجاره .

ضحك ......،لاه تجاره ايه مش للدرجه دي بجيب حاجات اكده والله بيرزج .بتكفيني اني وامي وخلاص هنعوز ايه تاني .

هتفت ..يعني تتجوز مانا شفتك واجف مع كذا حد يعني. 

ابتسم .،ايه ده شفتيني اني. 

هتفت مندفعه .....ايوه كت واجف مع سوسن وكريمه شفتك اني والله .(يا بت يا بت 😆😆)

ضحك .،لاه دول معرفه من بعيد .

هتفت بلهفه .... .،يعني مش معاهم خالص .

قطب جبينه فخجلت ......،يعني متكلم علي حد يعني .(يا بت عيب بقه 😁).

ابتسم وهتف .،طب بتسالي ليه يهمك ده .

اندفعت ..ايوه يهمني والله..اجصد يعني يعني ..انت ساعدتني واني يهمني تنسعد ،(😆😆)

ابتسم .،لاه اطمني اني مش مع حد 

تنهدت براحه وهتفت ،،خالي يعني. 

ضحك ..ايوه خالي عالاخر ..

همست ..يعني مش مع كريمه ولا سوسن خالص ..ابتسم ..لاه مش معاهم خالص ..

تنهدت ووضعت يدها علي قلبها سعيده وسارت كانت تسير ببطئ لا تريد ان تصل .

هتفت .،ماتجرب تشتغل معانا في المصنع طالبين موظفين. 

هتف ..لاه اني راجل حر طياري مابحبش الكلبشه واصل  ..اني بخطط اتاجر ربنا يرزج. 

هتفت ..يا رب يرزجك ويطعمك ويعليك جادر يا كريم .

تنهد ونظر اليها وهيا تشع حنانا فهمس ....انت حلوه جوي علي فكره .

ابتسمت بسعاده واحمرت خجلا.... ،،صوح و النبي انت شايفني حلوه .

ضحك ....،،اي حد يشوفك حلوه . الاعمي بس اللي مايشوفش .

هتفت .،لاه انت شايفني حلوه .

ابتسم وهتف .،يهمك يعني اجول ،

هتفت ،،هاه يهمني اه ،،هاه ...لاه .،يعني  بحب اعرف وبس .

هتف .،اني شايفك جمر منور .

احست بالسعاده وانها ستطير فرحا فتعثرت من ارتباكها فاندفع ومسكها وشدها اليه لتضع يدها علي صدره ودقات قلبها تصل عنان السماء ظلت ساهمه وهو ايضا لوهله فارتبكت فهمس بلين ..انت زينه ..

نظرت اليه بحنان خلع قلبه ..وهمست بخجل.... تسلم يا واد عمي . 

طب ماعتي تمشي لحالك هاتي رجلك يوصلك .

اندفعت ..ماليش راجل اني خاليه والله مش مع حد .(😁😁😁🤭🤭مسخره اقسم بالله)

.

ابتسم وهتف ...طب اخوكي طيب مافيش .

همست ..هاه اه اه هو كان هياجي بس اني جولت بلاش مايتعبش .

نظر اليها نظره حنان ...لاه ازاي يتعب ويتعب ماينفعش الجمر يمشي لحاله الواغش هيتلم عليه .

وقفت هيا قلبها يغلي .....شايفني جمر هموت اجوله ايه دلوك ...ماعايزاش اروح في ليلتي .

تنهد ووصل الي اخر الاراضي ..وصلنا النور اهه والدنيا تمام تعرفي تروحي .

كانت لا تريد ان تتركه ولكن عنده حق فهمست حزينه ..اه اعرف كتر خيرك جميلك ده ماهنسهوش .

هتف ..،طب تلافونك معاكى. 

هتفت .،ايوه ليه .

هتف ..اطمن تروحي اخاف الواغش ده ياجي يجفلك ..

اسرعت واعطته تليفونها وقلبها يطير فرحا ...اهه خده خده.(احدفيه في صدره 🤣🤣🤣)) 

ابتسم واخذه ورن علي نفسه فهمس .،بس توصلي ابعت رساله مش مهم تتكلمي عشان ما اضايجكيش .

ابتسمت .،لاه تضايجني ايه ماهتضايجنيش بعد ده كله ..حاضر هروح واكلمك .نظرت اليه وملست علي يده ..تروح تدهنها وتطهرها ماشي .

ابتسم فاكملت ..تحيب ميه ومطهر من الصيدليه هاه ..ابتسم ..لاه مش مستاهله .

احست بقلبها يدق ..ايه ده لاه بتجول ايه انت ..انت متعور ..لتلمح صيدليه من بعيد فهمست ..طب استني دجيجه واندفعت الي المكان وحضرت مطهر وشاش وعادت لمحت احد الجدران اتجهت اليها ووضعت الحاجه ومسكت يده تفك المنديل .

هتف ..مش مستاهله بطلي .

نظرت اليه نظره جعلته لا ينطق هامسه...سيبهالي طيب .

تنهد وبدات هيا تداويه وهو يراقبها كانت فاتنه تاخذ العقل  انهت هيا هامسه ..هتبقي زينه ان شاء الله ..همت ان تاخذ منديلها 

مسكها فرجف قلبها ....اخذ المنديل ولفه فوق لفتها هامسا ..حليها اكده احسن ..

همست هيا ..اللي تشوفه ..طب طب همشي بقه ماشي ..

ابتسم فهتفت ..همشي بقه عشان عشان اتوخرت عايز حاجه ..هز راسه ..فهمست ..طب فوتك بعافيه خلي بالك منك ماشي .استدارت سعيده وهو يقف ينظر في اثرها مبتسما وهيا كل حين تتلفت خلفها (يا بت هتنكفي علي وشك البت هتنهبل 😁)

تنهد وابتسم وقلبه يدق خفقات غريبه لاول مره يدق قلب الجبل. فجبل شاب ليس له في المزاح او المعرفه كان يحترم نفسه واهله شخص ذو اخلاق عاليه كل همه ان يعلو ويصبح ذو مكانه كان شابا بسيطا يمتلك ارضا علي اطراف البلد لم تكن كبيره ولكنها تكفي الحال ولهم بيت بجواره صغير من الطين وهو يحاول ان يخش في مجال التجاره ويعافر لعله يصل يوما الي ما يصبو عليه فامنيه حياته ان يكون ذو شأن فلا يدير بالا الي احد ولا يجعل احدا يبعده عن هدفه .


ذهبت قمر سعيده وقلبها يخفق بشده دخلت البيت من سكات ودخلت حجرتها  وظلت تدور بسعاده .،جبل ،،اسمه جبل وهو هيبته هيبه الجبل جمر وعيونه جمرين والا كلامه وعجله جلبي هيجف طب اني عايزه اكلمه واعرفه اعمل ايه جايز يحبني وياجي يخطبني ..تنهدت ،،بس ابوي مش هيوافج شكله فجران زيي اعمل ايه .،هزت راسها ...انت يا بت مخبوله بتنطي مراحل وحزن خطوبه ايه انت مش في باله اساسا الواد بيكلمك عادي منك لله وانت عنيكي هتخرج عليه ..طب ايه جلبي مادجش اكده جبل سابج ..يالهوي باينه العشج والا ايه...خلعت ملابسها وجلست عالفراش ساهمه ..جبل ..جبلي ..ايوه ادلعه جبلي بتاعي جمري طول بعرض بهيبه جلبي يا واد هيفط جمر وهو جمر راجل يفرح ايوه هو ده مافيش غيره ...تنهدت وظلت ساهمه تردد اسمه كالمجذوبه هبت ....

تكلمه هو مستنيني ...قامت ومسكت تليفونها ..اكلمه اجوله اني وصلت ايوه هو جال كلميني .تنهدت ،،ماجالش كلميني يا بهيمه جال ابعتي رساله .،ماعايزش يكلمني شكله ..جلست تاكل حالها ابعت رساله وخلاص والا اتجل جايز يكلمني هوا ..ظلت ساعه تاكل نفسها ولكنها لم تحتمل فاندفعت واتصلت به .

كان هو عند احد اصدقاءه فنظر الي التليفون وقفله شعرت بقهر  .،يا مري دا جفل في وشي يا جهرتي ايه جله الجيمه دي جلست مقهوره ..طب ليه مش جال اني جمر مابكلمنيش ليه ..جلست حزينه ..طب ابعتله رساله اساله علي يده ..نهرت نفسها بقهر ،،اتلمي يا بت حمدان هتلفي تلفلفي عالرجاله خلاص ايه راجل وراح يغور بقه وقامت مقهوره وقفلت تليفونها واتجهت للفراش وظلت تفكر فيه حتي وقت متاخر ونامت .

استيقظت في الصباح كانت عيونها ذابله من السهر والحزن وقامت واعدت الفطار لاخيها قبل ان يذهب عمله ..اقترب منها وهتف .،كت عايز افرحك ،،

هتفت هيا ،،خير يا جلبي .

هتف .،اني فيه بت رايدها طيبه جوي وحنينه .

نظرت اليه بحب ...صحيح يا مسعد مين دي. 

هتف ..منال بت ابراهيم الشرجاوي عرفاها .

قطبت قمر ،،ايوه عارفاها بت عسليه وطيبه ومؤدبه. 

هتف .،كلمت ابوي صحيح مسك في رجبتي بس اهوه وافج وهنروح نتكلم وكلها شويه واجيبها الدار اهنه .

نظرت اليه بحب .،تنور يا جلبي بص اني هسيبلك مجعدي وانام بره عالكنبه .

هتف .،لاه بتجولي ايه انت اني بفكر ابني فوج .

بس ماخابرش ماعيش بس معايا مصاريف  للجواز والفرش .

هتفت .،اني هنام مع ابوك صحيح هيسود عيشتي بس اهه عشان جلبي ينسعد مالدار  مجعدين انت واحد واني وابوي واحد .

احتضنها .،ربنا يخليكي ليا يا جلبي ماعرفش اعملك ايه. 

هتفت .،تعملي ...انت بتعملي الحلو كله انت حياتي يا مسعد مابعرفش حنيه الا انت يا جلبي .

ابتسم وهتف .،ربنا يسعدك وتلاجي اللي يفرح جلبك .

تنهدت وسهمت في ذلك الذي اخذ عقلها وهمست ...انت بتحب منال يا مسعد .

ابتسم وهتف .. ماني هتجوزها عشان اكده .

تنهدت.... وعرفت كيف انك بتحبها.

هتف ..من ساعه شوفتها حلبي دج يا جمر كيف البل وماكت عارف اشيل عيوني من عليها عايز اجعد جارها وماسيبهاش ليلي ونهاري هنهبل وبفمر فيها .

تنهدت بوجع ...ربنا يسعدك يا جلبي .

اقترب ومسك يدها ويسعدك يا غاليه ..عارفه يا جمر جلبك ده لو دج هيشبع دنيا اه والله ماهيبقاش عايز حاجه من دنيته الا اللي جلبك حط عليه ودج ليه ..ربنا يسعدك واشوفك عروسه .

تنهدت .. يا رب يا مسعد ..

ذهبت هيا الي المصنع كانت تعمل من الصباح حتي المساء انهت عملها و تركت صديقاتها ومشت ساهمه سرحانه لم تحس بالعربه التي اتت من خلفها لتنتفض عندما شدها احدهم ينقذها من العربه لتضع يدها علي صدره وتنظر اليه سهمت في عيونه ورجف قلبها فلم يكن الا عيون الجبل الصافيه ظلت لا تتحرك تسمع دقات قلبها كانها مراجل الا انها عادت لنفسها وابتعدت .

فهتف ..ايه ده هو اني كل اما اجايلك احوش عنك نصيبه يا بت الناس. 

هنا اشتعلت وتذكرت عندما قفل تليفونه علي اتصالها. فهتفت ..ماتبجاش بعد اكده تنقذني يابن الناس ابقي سيبني شاله نصيبه تشيلني واستدارت غاضبه .

بهت من غضبها اندفع ووقف امامها.... ايه فيه ايه مالك غضبانه اكده اني ضايجتك في حاجه .

هتفت ..ولا تضايجني ولا اضايجك بعد عشان اغور من اهنه .

هتف .،مالك حرنانه اكده فيه ايه كت رايجه امبارح .

اشتعلت وهتفت .،مالك انت اروج والا اولع مالك دا حزن ايه ده بعد بجولك .

مسك يدها .،صوتك ماتعليهوش وجولي فيكي ايه عيونك امبارح كت حاجه تانيه فيه ايه .

دفعته ..مالها عيوني يا جدع انت وسع بجولك .

هتف .،عيونك امبارح كت تخلع الجلب كت حنينه وجمر كت بتجول حاجات .

نظرت اليه غاضبه .،نعم بتجول ..طب وسع بدل ماجولك حاجات تزعلك .

تنهد..... طب عملتلك ايه فورك اكده .

هتفت بحرقه كانت تريد ان تصرخ فيه فهيا لم تنم ليلتها وكانت تفكر به بجنون .....،عملت عملت .،ماعملتش بعد بجولك .

اندفع ووقف امامها ومسك يدها ماهتمشيش اجفي كلميني .

نظرت اليه بحرقه ..عيب اكده وسع بقه ماهجفش اني وسع مابجفش مع حد .

هتف .،اني مش اي حد اني جبل واجفي مالك بس انت اتبدلتي كتي عسليه وعيونك بتطلع نارها .

اشتعلت ..عارف عارف اني دلوك هطلع نار تولع فيك بعد بجولك .

نظر اليها نظره رجف قلبها ..ماهي ولعت واللي كان كان 

تنهد ......،يعني ده الحج عليا ..كت هنخبط مكانك وامبارح اتعورت مكانك ده جزاتي .

تنهدت بقهر .،ماني جولتلك شكرا وتاني اهوه بجولك كتر خيرك اشوفك علي خير ..وسع .

همس بحنان ..مش عايز اوسع الا اما اشوف عيونك رايجه زي امبارح ...دمعت عيناها ونظرت اليه بحنان ابتسم لها ابتسامه ساحره فسهما  لفتره اقترب وهمس ....اهو راجت مالك بقه . نزل بوجهه قريب من وجهها ..عيون الجمر توجع ليه .

ابتلعت ريقها وادارت عيونها وهمست ..مافيش عايزه امشي . 

همس بحنان ..طب ليه زعلانه ودبلانه شوفي حتي يدي موجوع اهه تسيبيني اكده .

نظرت اليه بحنان ووجع ..بتوجعك يا جبل .

تنهد فهيا ايه في الجمال ...ماهو منديلك عليها مخليها طايبه والله منديلك ملس عليها تمليس . طول الليل بشم فيه لما ليلتي كت تاخد العجل. 

نظرت اليه دامعه فهمس يا مري ليه اكده جلبي يا بت الناس ..

اكمل بلين .....،يعني اني جاي مخصوص اطمن عليكي تجومي تجهريني اكده ..

نظرت اليه غير مصدقه.... فابتسم اي والله جاي اشوفك ..واطمن والله .

همست بلين ..(في ثانيه طارت ..يا بت يا مفضوحه 😁)...بطل انت بتكدب اني كلمتك امبارح وانت جفلت في وشي .. اشتعلت مره اخري ..نظرت اليه غاضبه .،بتجفل ليه انت مش انت اللي جولت كلميني ليكون عندك فكر اني عايزه اكلمك والا ادور عليك اني جمر يا استاذ لا بكلم حد ولا بلفلف علي حد واستدارت مشتعله .

فهمس .....يا جمالو دا جمر جوي ماشفتش اكده كت مستخبيالي فين يا بت الجنيه ..فاندفع ووقف امامها ..طب اهدي هجولك .

صرخت ....ماتجولش بتجفل ليه انت عليا كت واجعه فيك والا بطاردك .

ابتسم ..دا يوم المني داني كت انهبل .. بس والله اهدي اني كت مع اصحابي وماجدرتش اتكلم هيعملوني مجلته. 

هتفت قاطبه .،مجلته ليه ان شاء الله .

همس.... ماني كت هتكلم معاكي وهنفضح ويدورو يجولو عليا بصاجات .

هتفت .،ليه يعني اتكلم عادي .

ابتسم ونظر اليها نظره اخجلتها.....،لاه مش عادي دا الحس بيلين والصوت بينعم والعيون بتطلع نارها غصب والله .

نظرت اليه ببلاهه (البت سورقت باين 😁😁) ....،فهمس وكمان اتصلت بيكي تلافونك كان مجفول .

ظلت ساهمه فقالت بلين .....،صوح والنبي اتصلت .(هيييه بقه 🤗🤗).

همس .....وحياه الجمر اتصلت يجي ست سبع مرات وكل مره الاجيه مجفول انجهرت وجفلت ومانمت من امبارح وانهارده جولت لازمن اجي اطمن لاجيتك غضبانه ماخابرش بيه .

تنهدت وهمست .،لاه خلاص مش غضبانه .(غضب ايه داحنا مصدقنا 😁)

ابتسم وهتف .....،طب كت غضبانه عشان جفلت عليكي .هزت راسها بخجل همس والله غصب عني .

تنهدت وهمست ....خلاص طيب اهو زعل وراح لحاله .

هتف وعيونه تاكلها ...مش اكده راح لحاله صوح .

تنهدت واحمرت خجلا ..اه راح .

همس ....طب بصيلي طيب هو اني جربان مابتبصيش ليه .

نظرت اليه وانسابت مشاعرها فهمس ....اني ماشفتش جمر اكده في حياتي .

نظرت اليه بخجل ...اني جمر يا ...

همس مندفعا ..بدر منور يخطف العين ويهبله ..رجف قلبها فهمس ..بس ماجولتيش يا ايه ...

همست بخجل ..يا جبل .

تنهد وسهم في جمالها فهو لم ينم ليلته يفكر فيها ..اسمي من حلاوته طالع منك يخبل الجبل من تم الجمر ياخد العجل .

همست ..بتلاغيني اياك بطل .(يا بت عيب دانت ماصدقتي😁)

هتف...الاغي ايه بس دانت فلجه جمر تمشي اكده العيون تتجنن عليكي منين ماتخطي العالم تتلوح .

تذكرت هيا وقت الفرح  وقطبت جبينها وهتفت .،طب اني هروح بقه .

هتف .،طب ليه اني هوصلك احنا عالزراعيه .

هتفت .....لاه ماهضيجاجش اني مابحبش افرض نفسي علي حد ،

هتف..... ومين جال انك فارضه نفسك .

هتفت .،انت شكلك بيجول .

رفع حاجبيه .،اني اني والله ماحوصل انت بتجولي ايه .. 

هتفت ......،يعني صوح رايد تمشي جاري .

ابتسم .....،دانت اللي يمشي جارك ينهبل .

نظرت اليه غير مصدقه فهتفت ....انت ملبوس يا جبل .

قطب جبينه .....،ليه بتجولي اكده .،خجلت ولم تنطق واستدارت همشي اني ماهمشيش معاك .

مسكها..... يا بت انت هبله بجولك رايد امشي معاكي ماهجدرش اسيبك . سيبيني امشي جارك شالله غلياني يهدي هبابه ...

هنا اندفعت غاضه والغيظ ياكلها وتذكرت جنونها عليه وعدم اهتمامه بها  وقالت ....

تعليقات بقه البت هتفطس معانا عالواد ...هيييه بقه


البارت الثالث 

كانت قمر غاضبه لانه لم يعيرها اهتماما بالامس فهتفت ..رايد تمشي معاي انت بتكدب ليه انت وامبارح مابصيتش عليا بصه واحده ولا تعرف شكلي ايه  فاكرنى هبله اياك بعد اوعيى. وتركته لتمشي .


ابتسم واندفع يقف امامها .....جصدك لما كتي لابسه فستان وردي منجوش جلوب بيضه وحاطه حزام ابيض ولابسه كعب عالي ابيض وشنتطك كت بيضه بسلسله من عالجنب فيها دلايات جلوب بامبي وشعرك كان فيه فراشه بيضه محطوطه علي جلب وردي ..صفحه حكايات ميفو. 

تسمرت مكانها وخفق قلبها فهو زكر تفاصيلها بدقه  ..  ..نظرت اليه مصعوقه .ابتسم واقترب وقال بهيام ....مين اللي جال اني ما فرزتش الجمر من تحته لفوجه من ساعه ماعيونه جت في عيوني . من ساعه ماتوهنا عن الدنيا من ساعه ما كت تحت باصص لفوج علي نجمه عاليه في السما . شفتها بتطلع نور ونار دخلت علي جلبي هرته

كانت تشعر بقلبها يصرخ بشده من كلامه ..فشهقت عندما اخرج من جيبه المنديل الذي القته بجواره ..مش ده بتاعك برضك ..كانت لا تنطق .من ساعتها علي جلبي بشم فيه زي المجذوب ..

ارتبكت بشده واحست بالخجل اندفعت تمشي.....اني اني ماشيه واندفعت هاربه .

فاندفع و وقف امامها مره اخري .. ..ايه مامصدجاش اني شوفت وشوفت وشوفت .

همست بخجل ..يعني انت مابصيتش يعني ماخدتش بالي ولا شوفتك بتبص.

ضحك ..بس اني بقه خدت وخدت  اني لما بشوف جوهره بتبرج اكده لازمن ادجج لما اجيب جرارها .لؤلؤه بتضوي خلعت عيني وخلعت جلبي ..صفحه حكايات ميفو. 

نظرت اليه بخجل ......،يا سلام بطل ايه ده .عارفني يعني .

هتف مسرعا......مش انت جمر النجع وابوكي حمدان وخيك اسمه مسعد وساكنين في طرف البلد التاني .

شهقت ونظرت اليه فضحك..همست ..انت كيف اكده .

ضحك .،اني اللي يدخل عيوني مايخرجش الا واني عارف عنه كل حاجه .

هتفت .،ادخل عيونك اني ....مين  بطل كلامك ده اني مش هبله .

ضحك ،،لاه طيبه وهبله وجمر وتاخدي العجل.

هتفت قاطبه... .،انت مابينتش حاجه امبارح واصل واني جعدت ابص عليك و...ثم سكتت مره واحده بخجل (بنتنا عبيطه ..يا بت 😁😁)

اقترب وفع راسها ونظر اليها بهيام ... .....،جعدتى تبص عليا واني جاعد والع تحت هموت وابص عليكي .. وجيتي خبطيني لما كريمه كت معايا وجيتي كلمتيني لما سوسن كت جاري وعيونك مافارجتش راسي .

قطبت جبينها واحست بالخجل ..مين جال اكده انت بتجول اي كلام .

ابتسم ..اصل جمر  عيونها مابتجيش علي حد واصل ولما حسيت انك بتبصي عليا جولت يا واد البت هتبص وتمشي يبقي نخليها تبص وتبص وتدور واخطف عنيها الا كت انجهر لو بصيتي ومشيتي .

احمرت خجلا وهمست ..يعني هبص عادي ماني ببص عالكل .

اقترب ونظر في عيونها .،المعروف ان جمر مابتبصش علي حد واصل مهما كان وعدي عليكي كبارات فرشولك الارض حرير ولا بصتيش ..واني خابر وعارف بس اني نمت مهبول اني نولت شرف عيونك وهيا بتدور عليا عشان اكده مابصيتش .

هتفت مغتاظه... .،يعني كت بتلاعبني انت مغرور جوي .

ضحك .،لاه مش مغرور ..اني واعي اني لو انحدفت عليكي زي بجيت الرجاله ماهيهمكيش امشي الفلف عليكي هنزل من عينك ساعتها انجهر جهر والحسره تكلبش في جلبي  .كان لازمن اتجل عشان اوجع الجمر .

هتفت ....مين دي اللي توجعها بطل بطل .

ضحك وهتف .،طب بصي في عيوني وجولي ان عيونك ماشبكتش عيوني من اول لحظه .،لحظه صراخك واني بحطب ونظره الخوف في عيونك .،لحظه ماحسيت ان الدنيا راحت ومافيش الا اني وانت وبس .جبل جمر ...عارفه لحظتها توهت عن الدنيا لو كان الواد فلجني نصين ماهحس .دا الجمر عيونه نادتني وخطفتني .

همست بخجل.....لا مافيش اكده ..

نظر اليها بهيام ...طب صرختي ليه عليا وحطيتي يدك علي جلبك كنه مخلوع ..جولي ..مش خوف ده .صرخه الجلب بتطلع لحالها وانت جلبك خلاص طلع معتش جواتك بقي عندي كله .

همست بلين من كلامه .....جبل ..

هتف بلين وعيونه تشع مشاعر ....،عيون الجبل .

ظلت ساهمه فانتفضت ...بطل تجول اكده عيب ..انبي ايه يا بت دانت مفضوحه قوي 😁😁😁،(

همس .ابطل ازاي وانت تاخديالعجل اكده ...

خجلا بشده وهمست .....اني اني همشي اتوخرت ..

هتف..... طب هشوفك كل يوم ماشي .

هتفت ..ليه بطل ماهينفعش مابمشيش اني مع حد. 

ضحك ثم قال بجديه ....،اني مش اي حد ...بس برضك بطمنك اني لا بتاع مشي ولا لعب يا بت الناس اني لو مشيت جنبك انت هتبقي بتاعتي وبس .

نظرت اليه مذهوله .،بتاعتك انت بتجول ايه انت ماتعرفنيش ..

اشار الي قلبها ..بس عرفت ده وحسيته ورايده بالجوي .،جبل راجل عارف طريجه وسكته لا كان في دماغه حد ولا عايز حد كت راسم كريج ليا اكبر واعلي بس جدر ربنا يحطك بطريجي لاجل احفر في الصغر اني راسم علي حاجات تاخد العجل وانت دلوك منايا وهعمل كل ده عشانك ..جبل عمره مابص لوحده محترم حالي مابعلجش حد بس ربك اهوه كلبش جلبي كلبشه عاليه لاجل الجمر يساعدني في دنيتي اللي جايه (اسكت يا حزين 😔😔😔المساعد ربنا )

خجلت هيا وهمست ...اني اني ماشيه .

فهتف ..طب الاول لافيني الفيس بتاعك .،اخرجت تليفونها واعطته اياه واضافها وهتف ..تليفوني نور يمين الله ..خجلت  واندفعت الي بيتها وقلبها يدق بعنف فقرب ذلك الجبل اهلك قلبها وجعلها تشعر انها انثي له تخصه .

دخلت البيت هتف مسعد .،البسي يلا عشان هنروح لمنال ..

انسعدت هيا ورغم غضب والدها الا انه اضطر ان يذهب معهم وتم خطبه منال لمسعد  واتفقا علي الفرح بعد شهر وانسعد الكل وعادت قمر مع ابيها فهتف غاضبا .،جايبلنا واحده فجرانه شكله . مش بت شوجي الفران مالها هتنهبل عليه جمال ومال وكان هيعيش في دارهم بت حيله معبينها فلوس بس اني معايا حلوف .

تنهدت ،،يا ابوي منال طيبه وبتحب مسعد .

هتف .،اهو ده الكلام اللي يحزن وبينضحك بيه عالناس .،والحب هيوكلهم هيجبلهم ويشيل ويحمل .

هتفت .،اه الحب بيشيل ويحمل ويملي الجلب يا ابوي .

هتف .،بت انت اتخبلتي لتكوني فاكره اني هديكي لواحد فجران لاه اني مستني جوازتك علي نار دهب وشوار وبيت كبير وخدم .

تنهدت ..ليه يعني يا ابوي. 

هتف .....،عشان انت جمر فاهمه حطي دي في دماغك ومن بكره هنزل اجبلك عشر فساتين تتغندري بيهم في الكفر عشان تتشافي بزياده .

تنهدت .،مانت جبتلي جبل سابج يا ابوي .

ضحك .،لاه دا لما كتي لسه مافورتيش وبجيتي غندوره تاخدي العجل يا جلب ابوكي اني راجل وعارف اللي يجيب عين الراجل اللي زييي .

تنهدت وتركته ودخلت جالسه تبتسم علي كلامه ..كانت فعلا تحلم بالبيت الكبير والخدم والدهب فهيا فتاه كاي فتاه  تحب المظاهر ايضا وابيها لا يتركها ابدا لنفسها ..ظلت تدور وتنظر لنفسها ..هانم اني هبقي هانم والبس واتغندر سهمت قليا ..تنهدت ابيها لا يتركها وكلما تركت نفسها له اخيها يرجعها عن احلامها ويقنعها بالقناعه والرضا ...ليعود هو ويعظم ذلك الحلم بداخلها كل دقيقه ان تكون هانم تلبس مايزينها وتعيش في عيشه رغيده..تنهدت واذا بالتليفون يرن فتحت تليفونها وهمست الو ..

هتف بحنان.. .،يا جمالو علي حنيتو .

دق قلبها بعن ...همست ....جبل ..

هتف ..ماعتش جبل خلاص وجع بقي فرافيت تحت عيون الجمر 

تنهدت،،انت بتجول ايه بس بطل اكده ماينفعش .

هتف .....ليه ابطل.... ما رايدش ابطل والله.

همست .،بسرعه اكده دانت شايفني لينا يوم هتضحك عليا اياك ..مش كت واجف مع سوسن وكريمه ايه هتحلج عالبنته اللي في النجع .

ضحك .....وانت مضايجه اني كت واجف معاهم 

هتفت ....واضايج ليه .

هتف ....يعني اللي عيونه بتبص علي حد بيضايج لما حد تاني يجرب .

هتفت..... وانت يعني عارف ان عيوني بصت .

ضحك ..ماتسيبيني ساكت الا الجمر كان ماشي يلف عليا كيف الدبور .

هتفت ..مين دي اني ..بطل بطل مالك مغرور اكده داني جمر .

ضحك.... واني جبل اللي جاب الجمر .

هتفت ..جابها جاب ايه .

هتف .....جابها من جلبها يمين الله .

هتفت ..انت بتحلم والله ايه جمر ماهياش سهله اكده انت فاكرني بيضحك عليا بكلمتين .

هتف .،ولا اوعي اعملها .،جولتلك شوفتك بعيوني ملتيهم يا جمر صدجيني اني مابلعبش ولا عمري هلعب .

هتفت .،ده حب من اول نظره بقه

هتف .،من ساعه صرختك وعيونك جت بعيوني واني حاسس انك بتاعتي ليا وبس 

تنهدت فهتف وحاسس برضك ان جلبك دج لما شوفتيني صوح .

همست .،مش جوي اكده .

هتف ..لاه جوي وحسيت بيكي لما حزنتي وهملتي المكان خرجت وراكي كت ماشيه غضبانه وكت حتي بجول يا رب يكون عشاني ..ولما لجيت الحلوف ده بيجرب منك ماتحملتش .

همست ....لاه مافيش هغضب ليه وانت اصلا واجف تسبسب لكريمه وسوسن ..ايه بت كل شويه وبعدين اني جول واجف معاهم ليه انت الله الناس هتجول بتاع بنات .

ضحك ...لاه جبل عمه ماكان بتاع بنات ..

امال كت واجف معاهم ليه وجفت اني شوفتك اوعي تضحك عليا اني مش هبله 

هس ..،عايزه تعرفي يهمك اني .

اندعت بلهفه ..ايوه هموت واعرف ...ارتبكت عندما ضحك ..لاه جصدي جصدي ..عادي صحباتي حابه اطمن .

همس ..لا يا جلبياطمنيسوسن وكريمه جرايب من بعيد مافيش والله .

همست ..خالص خالص ولاعايز .

هس..لاه عايز والله وهفطس 

قطبت وقالت ..عايزمنهم ايه مشبوكين هما .

ضك ...عايز الجم اللي ماحد شبكه ولا دخل جلبه الا اللي انهبل عالاخر وبقيت جواه.

تنهدت وصمتت .،فهتف ايه مش هتردي تفرحي جلبي 

هتفت ..اجول ايه 

همس بحنان....تجولي ان فيه حاجه جوه .

همست بخجل ...جوا فين بطل احنا مانعرفش بعض انت فاكرني سهله والا ايه .

تنهد ،،لاه يا جمر مش فاكرك سهله وسالت وعرفت انك بت بميت راجل .

هتفت .،لحجت تسال .

ضحك ،،بصي ساعه عيونك ماجت في عيوني اتلبست اختيت شويه رحت للواد اللي خد المحفظه جاعد يشم فيها زي الاهبل شديته وجولتله ..فيه ايه انهبلت اياك مين دي .

هتف ،،ماتعرفهاش يا مخبل دا جمر النجع بحاله جمر وهيا جمر حسيت اني عايز اخبطه بحاجه جولت له .،مين بت لاعبيه اكيد طالما حلوه ،جال مين دي ..جمر مابتبصش لحد واصل العين عليها بس هيا فوج السحاب اخلاج ورجه وجمال .البلد بتلفلف عليها وهيا عاليه جوي .حسيت بجلبي بيدج حجه لو اني اللي دخل العين  لفيت من ورا الناس وراجبتك ولجيتك راحه جايه تدوري عليا استخبيت اتملي من الجمر حسيت اني هنهبل وانت بتلفي عليا ..رحت لسوسن لجيتك جيتي كت هموت وادور اكلمك دا جت جاري ك هفطس بس مسكت حالي بالعافيه ولما خبطيني كت عايز ادور واجفش في امك  وكلمتيني مسكت حالي وانا بغلي جولتلك ولا يهمك ولفيت محصور بس..

هتفت ..انت واعر جوي بس برضك اني جمر مش اي حد ابصله .

ابتسم ..مش بالبص بالجلب ودجاته حطيت يدي علي جلبي وجولت جالك نصيبك يا جبل جالك اللي خطفت جلبك جبل عينك صرخه الجمر دخلت جلب الجبل فرتكته.

هتفت .،بتجول ايه بطل نصيب ايه .

هتف .،يمين الله نصيبي ولا هتكوني لغيري .

هتفت ..مالك متوكد اكده افرض كت عشجانه حد تاني .

هتف ..اللي تبص ليا بصاتك دي استحاله يكون جلبها دج لحد تاني .

هتفت ،،ابص ابص ايه انت مخبل وبتجول اي كلام .

هتف ..بصاتك ليا غير.... بصاتك ليا بتجول  اني بتاعك وانت بتاعتي بصاتك بتجول ان الجبل هو اللي دخل واتربع ان الجبل للجمر حمايه وسند ان الجبل راجل الجمر ومافيش غيره ليها ولا هيكون ولا هسيب حد يكون ..بصاتك بتجول رايده والعشج بيتولد من جواكي .

همست بخجل ..عشج مره واحده ..

هتف ..عشج الجبل لجمر ساعه ماشفت عيونها وعشج جمر للجبل ساعه ماصرخت خوف عليه .

همست ...والله انت حر في روحك اني مش اكده  اني ماهاخدش الا اللي جلبي يهواه ويدجله بس فينه بقه الله اعلم .

هتف ...طب احلفي ايمنات الله انه مادجش .

همست بدلال.... لاه مش هحلف ومادجش ايه جولك .

هتف.... كنه اكده يعني مافيش حاجه خالص .،طب يا بت الناس حجك عليا كت فاكر ان فيه حاجه اشوفك علي خير وصمت.

فاندفعت بجنون .....ايه استني هتجفل ماتجفلش .(مانتلم طيب ليه قله القيمه يا بت 😁)

هتف ..هتكلم ليه والجلب بعيد وشارد يا رتني ماتعبت حالي وسالت ولفلفت كيف المجذوب ،،اشوفك بخير يا ست العرايس اني مش بتاع لعب وطالما الجلب ماجاش انحصر باللي جوايا والم حالي وقفل الخط.(احسن احسن كلي حالك بقه يا حزنه 😁)

جلست هيا مصدومه ،....،يا مري دا جفل يا حزنك يا جمر انت حلوفه يمين الله عماله تتبغددي علي ايه جك خابط وال مادجش ..دا دج لما انهريت ..منك لله الواد جفل جابك وفرزك وهبلك وراحه تجولي مادجش دج عليكي السخماط يا بعيده جلبي هموت ..طب اعمل ايه اكلمه عاد يادي الحزن عليكي وعلي ايامك انت ماصدجتي اتكلم ولفلف عليكي منك لله بومه طب ايه هجعد اكل حالي اكده ماهعرفش اتصل اني مكسوفه الواد بيجول رايدني بتاعته اجوم اغفلجها انت تستحجي الحرج يا بت حمدان ..طب ايه طيب اعمل ايه فكري يا هبابه ..جلست ونزلت دموعها .،مش لاجيه افكار الواد اللي هنهبل عليه راح ..فتحت تليفونها ودخلت صفحته وظلت تراقبه وتراقب صوره كانت صور تاخذ العقل حفظت احد الصور وجلست تتاملها همست ....جمر ياخد العجل منك لله هموت يجولك دخلتي عينه وجواكي وتجولي مافيش دانت جواكي مهري عليه ربنا ياخدك شايفه حالك ده مش من الجدعان اللي بتلفلف عالبنات يا مري هموت اعمل ايه ....نظرت لصورته .....اتصل تاني بالله عليك حاسه بنفسي محصوره اني مني لله بس اعمل ايه بت مغروره وزباله .،ال ما دجش ال... دا سخماط وحزن اهه ماهيتكلمش كلي حالك عضي في روحك بقه ما هيعبركيش  احسن كلي حالك يا بت حمدان انت ليكي الحزن انما الجبل مالميش تفرحي معاه وجلست تاكل حالها طوال الليل .


مرت عده ايام وهيا قد اصبحت كالمجذوبه كانت تسير تتلفت في الشوارع تامل ان يكون يتبعها الي ان جلست اخيرا علي احد مقاعد النيل  وهمست ،،انت بتفكري في ايه ماهو لو عايزك ماكنش سابك انفجرت في البكاء خلاص يا جمر انسي بقه ..بس مش عايزه انسي جلبي بيدج هموت ويتصل اخص عليه ماصدج والا ايه .تنهدت..كانت تمسك احد الورود تلمسها بحنان ..ده خلاص ماعتش عايز مابيلعبش منك لله ورمت الورده وفامت مقهوره  وذهبت الي بيتها 


اقترب ابيها تعالي يا جلبي شوفي جبتلك ايه .

ذهبت هيا اليهكانت حزينه هتف .،شوفي اكده واخرج خمس فساتين .،شوفتي ابوكي بيحبك ازاي .

ابتسمت له رغم حزنها لم تسعد ولكنها اظهرت سعادتها حتي لا تحزن ابوها 

هتفت .،حلوين جوي يا ابوي دول شكل بتوع التلافزيون .

هتف ،،ماني نزلت المركز ودخلت محل كبير لجيت سنيوره زيك اكده لابسه حلو جوي جولتلها تنجي حاجات عاليه عشان تمشي تنوري أكده ..

تنهدت فهتف جومي البسي ده هيبقي يخبل علي عيونك الزرجه اللي تخبل دي جومي يلا ..تنهدت وقامت ولبست الفستان .

هتف .،مالك حزنانه اكده .

تنهدت ..مافيش مافيش .بس جصير شويه .

هتف ....،فيها ايه بتوع البندر بيلبسو اكده وانت جمر دا رجلك دي اللي يشوفها ينخبل ملفوفه وطريه (اريل بيه براحه عالبت ) .

تنهدت.... بس مسعد هيزعج بلاش يا ابوي ما ريداش اني. 

هتف غاضبا .،اجهروني بقه واتحكمو بدل مافرح انجلب واموت بحسرتي علي بتي دا حزن ايه ده هو مسعد مكتوبلي في البخت مش كفايه منجوع فجر وخد بت فجر ..اني ابوكي وبلبسك لاجل تنوري والناس تعرف اننا مجامنا عالي وبنفهم زي البنادر والا هتجهري ابوكي علي اخر ايامه اكده يا جمر .

تنهدت ،،لاه يا ابوي خلاص .

هتف .،طب البسي يلا  وخدي ده خلخال اهوه ...يلا نوري اكده راحين فرح جملات بت براهيم ابوها دعاني يلا .

هتفت .،بس يا ابوي اني جمالات مش صاحبتي اني هجعد وروح انت 

هتف .،بجولك ايه انت هتاجي معايا امال جايب الهباب ده ليه في يومك الاغبر دا الواد سليم هينهبل عليكي ابن العمده .   .

هتفت والله يا ابوي تعبانه والشغل كان صعب انهارده .

تنهد .....طب بصي تعالي نص ساعه سلمي وامشي وهتهبب اجعد لحالي .

تنهدت ..حاضر يا ابوي ..

اقترب وهتف .،عيونك دبلانه ليه ماتجيش اكده حطي شويه حمار علي وشك انت مالك كنك مانمتيش بجالك سبوع .

تنهدت ،،اني مابحطش انت خابر .

هتف .،لاه ماهتروحيش دبلانه اكده حطي بجولك اهوه ماتجهرنيش .

تنهدت ووضعت بعض الحمره الخفيفه تداري شحوبها فهيا لها اسبوع تفكر في جبل ولا تنام .

خرجت هيا وابيها فقابلهم مسعد فنظر لقمر فاشتعل غضبا.،انت مخبله راحه فين بالهباب ده في يومك الاغبر  وايه الحزن اللي في رجلك ده ...خجلت من اخيها فهيا تحبه ولا تريد اغضابه .

هتف ابيها .،مالك انت راحين فرح .

صرخ .،واخد بتك جالعه ومسبسبه عشان الرجاله يبصولها صوح. 

هتف ابيها غاضبا .،احترم حالك انت عيل فلاح مالك بينا احنا اصلا هنهمل النجع ونروح نجعد في البندر مع الناس النضيفه .

هتف مسعد ،،يا ابوي عيب اكده تبين حال بتك عيب والله وانت مبسوطه بحالك اكده اللي زيها متحجبين ومحترمين عيب بقه .

صرخ ابيها ..ههببها هحجبها لما تتجوز انت مال انت دا حزن ايه ده .

صرخ مسعد ..ملبسها جصير وفارده شعرها وملبسها خلاخال حام اتجي الله البت صغيه ماتملاش عينها بدنيا ماهياش دنيتنا الرضا يا ابوي والجلب الراضي مافيش منه .

صرخ ابيها....رضا ايه وحزن اسود عي ايامك مش كفايه انت البت كمان .جلب ايه دي هانم تتشور وتلبس دهبات البلد .

صرخ مسعد ....تلبسهم بعري جتتها .

خجلت وهمست .،هخش اغير يا ابوي خلاص بقه.

صرخ .،منك لله ماكنا هنتهبب ليترنح ويتصنع التعب .،جلبي جلبي هموت ولدي عايز يجهرني .

اندفعت هيا... .،لاه والنبي ماتزعل حالك يا ابوي بالله عليك خلاص خلاص حجك عليا .،التفتت لمسعد خلاص يا مسعد ماتزعلهوش .

هتف مسعد ،،ماهزعلهوش وازعل ربنا .،اني جولت وخلصت ضميري شيل شيلتك يا ابوي هتتحاسب البت دي اخرتها حزن بطريجتك دي شيل وعبي وكيل ذنوب واجف جدام فطره ربنا بين حال بنتك لاجل الرجاله تيجي وتعاين واللي يدفع اكتر يشيل ..فوضت امي لله وبريت زمتي جدامه ،.وتركهم غاضبا.

هتف الاب .،هو ناوي يموتني اني عارف .

تنهدت وملست عليه .....خلاص بقه يلا من سكات دا حزن ايه ده .،

اخذها وذهب بها الي الفرح وظل يلف هنا وهناك لم يجلس وهيا وراءه وتعمد ان يسلم علي الرجال جميعا حتي تزمرت .،ابوي اني زهجت هروح بقه .

هتف ماتجعدي . سليم جالي جاي. يا ت الواد هينهبل استني .

هتفت بقه .... لاه هروح اني مخنوجه وهمت ان تبتعد عن ابيها لتتسمر مره واحده وتحس بقلبها يهوي كان خناجر الدنيا طعنتها واحست بالجنون وتصاعد غضبها  عندما..... ،،

#أأستحق_هذا_العڈاب 

#حكايات_mevo 

البارت الرابع... ...استدارت قمر كي تمشي لتتسمر مره واحده فامامها جبل يقف مع فتاه ويضحك معها احست بقلبها سيخرج من مكانه استدارت ووقفت لا تنطق هتف ابيها..... ايه مامشيتيش ليه .

هتفت بقهر .،هاه .،شويه.... همشي كمان شويه .

هتف .،طب اجعدي جاري هاه وشويه اكده هنسلم تاني ماشي .


كانت تاكل روحها .،شعرت بغضب ..اهو واجف يسبسب وفرحان مابيعتجش يا جمر كان رايد يمشي معاكي سكه ولما مالجيش امل نجل العطا علي بت تانيه يا حرجه جلبي... سبوع هنهبل عليه منك لله جلبي بينعصر عصر اعمل ايه اجوم اسخمط عيشته واعرفه انه غدار .يل جهرتي سبع هتجنن وهو بيلفلف عالبنات عايز يوجعك يا جمر وتنفضحي في البلد جلبي بينعصر عصر ...همت ان تذهب اليه ...،...توقف و نهرت نفسها.... لمي حالك واصلبي طولك انت جمر فاهمه جمر النج كلاته ماحدش يطولك .مين ده اللي يجهرك مين لا عاش ولا كان .

اغمضت عيونها ووقفت لبرهه تستجمع نفسها  ....ابوي اني هتمشي اكده اشوف جايز الاجي حد اعرفه اهنه من البنات ..

هتف .....،طب لستني كان الواد سليم ابن العمده رايد يسالك علي حاجه في المصنع .

قامت هيا .....وماله يسال ابعتهولي عند الباب عشان هروح هناك .....،قامت هيا تتهادي وتتجه الي حيث مكان جبل ولكنها تصنعت انها لم تراه فلحقها ذلك الشاب فاستدارت واعطت ضهرها لجبل .

هتف سليم .....جمر استني عايزك.

هنا سمع جبل اسمها التفت واقفا كان ظهرها اليه قطب جبينه وتامل جسدها من الخلف وكيف ان الفستان يظهر جسدها وقدمها تظهر بجمالهم من تحت الفستان وشعرها يتدلي خلفها ....احس باشتعال قلبه واشتعل صدره عن اخره ..

وجد سليم يقترب فهتف ،،كت عايز اكلمك في شويه حاجات اكده .

همست بلين ......،خير يا سليم جول .

هتف .يعني بسالك المصنع عنديكو بيدي طلبيات جمله. 

هتفت ......ايوه جمله وجطاعي كمان لو عايز اكلملك الريس بتاعنا .

هتف هو ..صوح والنبي هتكلمهولي دا يوم الهنا لو افتكرتيني .

ابتسمت ......لاه هفتكر هنسي ليه اني .

هتف ..جمر كت رايد حاجه تانيه. 

همست .......خير جول .هنا تحرك جبل بالقرب من الباب ومنع نفسه من ان يهجم عليه يقتلع عينه التي تلتهمها ...ابتلع الشاب ريقه ..كت رايد يعني اتكلم معاكي في موضوع اكده. 

همست بدلال .....خير اتكلم ....كان هناك من احس ان قلبه سيخرج من مكانه وفهم ما يريده سليم ...

فهتف الشاب .،طب نتكلم بعيد مش اهنه وسط الناس .

تنهدت .،بس اني تعبانه وهمشي دلوك .

اندفع .....اوصلك طيب .

تنهدت ....مالوش لزوم اتعبك .

هتف .لاه والله لا تعب ولا حاجه ....استدارت ولم تنظر لجبل وسليم وراءها هنا احس جبل انه سيقتلها فاستدار مسرعا وراءهم .

لاحظت هيا ذلك فهمست لسليم ،،،معلهش يا سليم عاود انت اخوي مسعد مستنيني علي اول الزراعيه .

تنهد وهتف ،،طب هاخد تلافونك وابقي اكلمك ،،تنهدت وتركته. ومشت بدلال ..ومشت تدندن ..هنا احست بيد تقبض عليها وتديرها فنظرت اليه وتصنعت الدهشه ..جبل .

صرخ هو ..كان عايز ايه ده وبيجولك ايه وهيكلمك تاني ليه .

هتفت ......مالك طيب غضبان ليه ...يدي بتوجعني بعد . 

صرخ ،،انطجي اني حايش نفسي اجتلك .

دفعت يده ونظرت اليه غاضبه .،فيه ايه بتكلمني ليه اكده وتجتل مين انت .

هتف ..ليكي عين كمان تنطجي. 

صرخت ،،ليا عين انت مخبول فيه ايه وعايز ايه انت. 

هتف صارخا .،عايز اعرف عايز ايه وهيكلمك في ايه .

هتفت .....وانت مالك يكلمني يهببني مالك بيا وعشان اريحك عايز حاجه خاصه .

هتف مشتعلا .....خاصه خاصه ..ايه هيا .

هتفت ..ماخبراش هيسال ابوي الاول .واستدارت .

فمسكها ولوي ذراعها ......بقي هيسال ابوكي وعشان اكده جايه لابسه محزج وملزج ورجلك باينه وفارده شعرك والبيه نحنوح وهيسال ابوكي . هاه لابسه اكده ليه هاه مخبوله الفستان مبين رجلك انزل اجطعهالك والا اعمل ايه اجتلك شد شعرها لتصرخ ..مبينه ده ليه وفرداه للبيه اللي عايز حاجه خاصه صوح ..

دفعته وصرخت ....يدك بعد بجولك ..،زعلان ليه انت ماخبراش .

فصرخ ......،يعني مش عارفه واجفه مع راجل وتجوليلي زعلان .

هتفت ......،طب مانت كت واجف مع ست عادي ايه المشكله .

فصرخ .،انت عايزه تجهريني صوح بتكيديني صوح .

هتفت ......واكيدك ليه انت مين عشان اكيدك واظن جفلناها من سبوع وجولت ماعت هتكلمني جاي ليه تتكلم بعد اوعي . .

صرخ ....ايوه جفلت واتجطرنت علي ايامي الطين سبوع.،جولت هتحسي جولت هتكلمني جولت فيه لي حاجه عنديها بس البعيده جبله مابتحسش واصل .

صرخت ......،اني اللي مابحسش طب بعد عني بقه ومالكش صالح بيا هاه .واستدارت .

فاندفع يحتضنها من الخلف ......،راحه فين وسيباني .

تململت فكلبش فيها ....ما ههملكيش راحه فين جولي هيكلمك في ايه سليم ابن العمده هيكلم ابوكي ياخدك صوح ايوه ماهم كلهم عايزين ياخدوكي .

تململت وابتعدت ،،مالك انت ياخدوني ويهببوني واه هياخدني عايز حاجه بعد بقه هو ايه ده روح للي كت بتتنحنح معاها ..

كان يقف مشتعلا فخافت منه .،انت بتبصلي ليه اكده هنا اقترب وشدها وهتف .،اللي ياخدك اخد اجله فاهمه لو فاكره اني هسيب حالي يرمح بعيد اموتك واموت حالي انت بتاعه جبل وبس ..ليرزعها عالشجره وينهال عليها بحرقه كان حاله من الجنون فهو له اسبوع ينتظر منها كلمه علي نار اراد ان يحسسها به ولكن لا جدوي لتاتي وتحرقه بلبسها ودلالها كانت تضربه وهيا تبكي .احتضنها وملس عليها اهدي اهدي ..

دفعته ونظرت اليه بغضب ..مش جمر اللي تتحضن وتتلزج عالزراعيه فاهم مش جمر اني مابينضحكش عليا يابن الناس وبعد احسنلك لو فاكر اني ليا في النحنحه وشغل التلزيج يبقي غلطان اني مش زي اي حد روح اتنحنح واصطاد واحده غيري هاه اني سكه ودوغري  وهروح اتجوز اللي مابيضحكش عالبنات. 

استدارت فمسكها من الخلف ..كنك تتجوزي ليه شايفاني ايه مره اسيبك لغيري .

دفعته ..انت مخبول صوح تسيب مين مانت سيبت جبل سابج روح بقه وماتطلعش جدامي تاني الا اسود عيشتك ..

سمعا صوتا من بعيد ..يا جبل يا جبل  .

استدارت فوجدتها تلك الفتاه فهتفت ..روح يا اخويا الحج السنيوره ودفعته وجرت وهيا تشعر بحرق داخلها دخلت بيتها وقفلت علي روحها وظلت تبكي ،،،زعلانه ليه ده واحد جليل الربايه ايوه هو بيتنحنح للبنات انت جمر ما حد يطولك ..جلبي بيوجعتي اعمل ايه دلوك منك لله جهرتني كان بيشاغلني ليه ده يا مري اني هبله اني صدجته .طب اعمل ايه هموت واردله عملته هموت واكيده جلبي انفجرت تبكي فتره ...

مر الوقت ...خرجت فابيها احضر العديد من الحلويات ...تعالي يا جمر شوفي ...تنهدت بقهر وخرجت ...ايه ده يا ابوي .

هتف ..دا الحج منصور باعت حاجات من الفرح .

هتفت ..بس دول كتير جوي ..

ضحك ..ماني كت واجف جاب علبه لجيت سليم بيجوله هات عشره مجام حمدان كبير ودخل جاب .

خرج مسعد ساخرا ...هو برضك اللي مجامه كبير .

هتف حمدان ..يادي الحزن ..مالك دلوك الراجل باعت وكل .

هتف مسعد ..باعت وكل لتجل عيونك والا لمين عاد الواد سليم ده مش مضبوط بعد عنه ومابيركعهاش .

هتف حمدان ..مين سليم دا جدع ينهزله بلد بطل اسكت بلا حزن .

وتعالي دوج الحلاوه دي مابتخشش دارنا الفجران ده .

هتف مسعد ...لاه ماهدوجش حاجه جايه لنيه عفشه .

صرخ الاب ..نيه ايه اللي عفشه يا طين انت .

هتف مسعد ...ايه مش ماشي يلفلف عليك عايز جمر .

هتف حمدان ...واحنا نطول دا يوم المني اختك كبرت البنته اللي زيها جابو عيال عايزلها جدع يشيل ويجيب .

صرخ مسعد ..ايه يشيل ويجيب دي هيا بيعه وشروه .

صرخ حمدان ..اخرج انت منها وهيا تعمر تعالي يا جلب ابوكي ماتساليش فيه .

اتت حزينه ..بس يا ابوي بطل بقه مش كل شويه اني حرام اكده .

صرخ ..بت انت مالك السبوع ده دبلانه ومجهوره فيه ايه احنا نطول سليم بس يجول انه رايدك اني هوافج .

صرخت ..بطل بقه ايه ديه هو ايه انت كل شويه تجيبلي جدع عايز ومهبب ايه ماليش جلب اني هيا شروه ..استدارت تدخل فهاج حمدان ...واندفع يمسكها ..نعم ياختي ..جلب ايه يام جلب انت اتخبلتي يا بت ..الجلب ده يفجر يوجع الجلب يجهر وبس يكلبش في الجته يعصي الواحد علي الدنيا الحلوه ..لاه العجل يودي الجلب للحته النضيفه الحته اللي فيها مال وجاه وعز ..هتجعدي بالجلب مع الفجران تعملي ايه يا بت حمدان ..حسك عينك جلبك يدج لصنف جدع فجران اموتك بيدي فاهمه ودفعها لتنهار من البكاء ..

اتي مسعد واحتضنها لتكلبش فيه تلتمس فيه حنان القلب ..مسد عليها وضمها لصدره ...خلاص يا جلبي جدرنا اكده اصحك تسمعيله ...الجلب يا جلبي هو اللي بيعيش الواحد هو اللي بيخلينا نتنفس هتعملي ايه بالفلوس والجلب ميت والحال مجهور هتعملي ايه بالفلوس وجلبك معصور علي حنيه والا همسه حبيب ..الفلوس حلوه بس الحب الاول يا جلبي .

نظرت اليه بقهر ..الحب الحب لو ماطولناهوش يكوينا يا مسعد .

هتف ....ومانطولوش ليه يا جلبي ناجصك ايه ..لاه دانت جمر اللي يحفالها الجدعان ..انت تنجي وتحبي اصحك تسيبي جلبك من غير ..جلبك لو كلبشه جدع افرحي يا جمر واصحك تسيبيه لغيرك فاهمه ..قبل راسها وقام وتركها ...جلست تفكر ....جلبي لو اتكلبش ...سالت دموعها ...اتكلبش يا مسعد لواحد غدار بتاع نسوان ..هموت يا ربي ده بختي وحالي الطين ...بس لاه جلب جمر كلبشته ليها تمن ايوه واني هاخد حجي واعرفه ان تعليجه جمر ماهتعديش اكده ... .قامت واتصلت بصديقتها التي كانت تقف معه وشدتها في الكلام وعرفت مكان بيته ومعلومات عنه وعرفت انه يجلس في مكان ما مع اصدقاءه ..قررت ان تحرق قلبه فهو علقها به وتركها وتعلق باخريات كانت تظن ذلك ..لبست فستانا جميلا يبرز جمالها وذهبت تشتري للبيت طلبات كانت تتهادي امام ذلك المكان الذي يجلس فيه هو واصدقاءه .

كان سليم ابن العمده جالسا معهم فهب مسرعا ..جمر استني ..كانت تحمل كيسا ثقيلا في يدها فاقترب ولمس يدها ومسك الكيس استني هشيل عنك .

لمحت نظرات جبل لها فلم تعيره اهتماما وهتفت بدلال ..لاه يا سليم كتر خيرك اني هشله عادي .

هتف ...لاه تشيلي اي انت تتستتي هانم اكده اني هشيل .

هتفت ..لاه مايصحش يعني تمشي معايا اني مابمشيش مع حد واصل كانت صوتها عاليا ولاحظت ان جبل وقف بجوار احد الاشجار القريبه وعيونه تشع غضبا ..

فهتف ..طب اني هوصلهم للبيت طيب .

هتفت .،هتعبك .

هتف ..يا مري دانت تعبك علي جلبي راحه .

ابتسمت وهتفت ..طب هروح اشتري حاجه عايز حاجه .

هتف .،اعوذك طيبه استدارت .

وقف سليم فسمعه جبل .،عايزك هموت عليكي يا بت يا ناري فرسه تخبل هتهنني اااه يا واد يا سليم هتبقي ليله نار واستدار وترك قلبا خلفه  مشتعل بناره ولوعته .

اتجهت هيا الي الاراضي كانت تعلم انه سياتي وراءها ارادت ان تحرقه كما حرق قلبها ..وبينما هيا تسير احست بيدين تطبق علي يديها فشهقت واستدارت فاذا بعيون كالنار تقابلها ..خافت .،ايه انخبلت بتمسك يدي ليه انت .

هتف ،،امسك يدك .،دانا همسك روحك .

دفعته وصرخت ..بجولك ايه هو ايه كل شويه جصه هيا ..حد جالك اني بتاعه جري وملاغيه .

اقترب منها فخافت .،ايه مالك بيا انت .

اقترب ومسكها من رقبتها صارخا ..تاني مره تجفي مع حد تاني هجطع خبرك واجطع من جتتك نساير فاهمه عشان اني دلوك جوايا نار .

هتفت بخوف ..واني مالي بيك انت وبجواتك. 

صرخ ..عشان الحريجه بسببك وبسبب عمايلك الطين وجفاله ليه انت ويملس عالهانم .

صرخت ......ماتحترم حالك يملس فين .

صرخ... ،،مش لمس يدك وهو بياخد الجطران اللي كتي شيلاه وواجفه تتمايعي للواد وتسلم وهتعبك .

هتفت ..مالك انت سليم جدع زوج ومأدب ومحترم مالك .

هتف ،،لا والله سليم زوج اه وعينه هتبظ وعايز يفرح ويتهني وليله نار النار شبطت في جته ابوه .

هتفت ..ليله ايه انت بتجول ايه .

صرخ ..ما بجولش مابتهببش بتجفي وتلاغي ليه انت ناجصه ملاغيه .

نظرت اليه بذهول .،ان بلاغي اني جمر تجولها اكده ليه كت لاغيتك والا جيت جارك اني... داني جمر يا جدع اللي يتبصلها ولا حد يجدر يطولها تجولي بلاغي ...بس اني اللي غلطانه ماعارفاش واجفه اتكلم معاك ليه من اساسه واستدارت .

مسك يدها وصرخ ....اني ماجصدتش اللي في بالك اني اني .

هتفت .،تجصد والا ماتجصدش بعد بجولك .

وقف امامها .....ولو مابعدتش هتعملي ايه ومهما عملتي ماهبعدش .

هتفت ......انت مخبول صوح ..روح يا حبيبي ااتنحنح بعيد يا تري بتشاغل كام واحده هاه  وجاي تجولي ماهبعدش بعد بقه .

مسكها من يدها..... طب انت غضبانه ليه اكده طيب تعالي اجعدي هنتكلم .

دفعته .......،مابجعدش مع حد بيلفلف عالحريم. 

صرخ ..حريم مين انت مخبوله .

دفعته ..ايوه بتلفلف واوعي بقه واستدارت هاربه والغضب ينهشها والغيره تكوي قلبها .

كانت تسير عالجسر  وابتعدت مسرعه واذا بها تنزلق وتلوي قدمها فصرخت ووقعت .

اندفع ومسكها ،،ايه ايه. 

هتفت دامعه .....رجلي بتوجعني جوي .

اقترب ومسك يدها ......طب نروح للحكيم .

هتفت ..ازاي ماهعرفش ..اندفع وحملها.

فصرخت ....انت انخبلت نزلني .

هتف ......لاه ماهنزلكيش تمشي ورجلك موجوعه .

هتفت ..نزلني هنفضح .

تنهد ..ولا هتنفضحي ولا حاجه نزلها وومسك وشاحه ووضعه علي راسها اخفي وجهها ثم حملها مره اخري .

هتفت ،،انت مخبول نزلني بجولك .

هتف ،،،اركني اني ماهنزلكيش واصل حاولت ان تنزل الا انه كلبش فيها ..تنهدت وركنت علي صدره..ظل يمشي وسط الاراضي وهيا راكنه علي صدره وقلبه يدق بعنف  .

فهمس ..جلبي عيفط من مكانه يمين الله .لم ترد عليه فهتف .،ايه ماحاساش بناري دي .

هتفت .،لاه ماحاساش احس بايه انت واحد لعبي .

تنهد .،والله ابدا انت اللي مخبوله .

خبطته .....مخبوله في عينك جليل الحيا انت مش عارف اني مين باينك. 

هتف .،....لاه عارف جمر النجع كلاته مش اكده .

تنهدت وصمتت .....هو اهبل بيجول جمر النجع امال بقاله سبوع مابيكلمنيش ليه وواجف مع البت دي يتنحنح ..كانت تضع يدها علي صدره . كانت تتنهد كل حين وقلبها يؤلمها ويدها علي صدره لاتفارقه تحس بدقاته .

فهمس ..جمر .،لم ترد فهتف حانيا .،جمري والله يدك بتحرج جتتي بعدي يدك ما متحملها ..

هنا انفعلت وتململت ونزلت من علي يديه .،ودفعته .،بعد حد كان جالك اني عايزه اجرب منك من اساسه وجاي تجولي ما متحمل يدك .،باينك مخبول يدي دي ماحد يطولها .،نتشت وشاحه خد خد وغور بقه ماعتش اشوفك تاني منك لله بقه .

واستدارت تعرج والدموع في عيونها وهو يقف مذهول من رده فعلها اقترب ومسكها..... استني انت مخبوله هجولك .

نظرت اليه بغضب .،لا تجولي والا  اجولك وعيب بقه ماعتش تطلع جدامي اني واحده متكلمين عليا ،،ارادت ان تاخذ بكرامتها فهيا تظن انه لا يرغبها .،

هنا اشتعل وهتف .،،هما مين اللي متكلمين هاه انطجي سي طين صوح سليم صوح .

هتفت ..مش هجولك انت مين عشان اجولك .

مسك ذراعها وشدها .،اجولك اني مين دلوك .،شدها وانهال عليها وهيا تضربه بقوه الا انه لم يتركها فترنحت بين يديه ابعدها وصرخ تاني مره تجيبي سيره راجل تاني اموتك فاهمه .

نظرت اليه باكيه .،انت واحد مخبول وجليل الادب وبتاع نسوان بعد بقه .

تنهد واقترب فصرخت .....بعد بقه ايه المرار ده ،

احتضنها وهتف .،ماعايزش ابعد. 

نظرت اليه غاضبه .،لا والله ماعايزش تبعد اه واضح .

همس بلين ....طب اسمعيني وبطلي تبصيلي اكده  . جمر اني ليا سبوع بتجن .

هتفت بغضب ......تتجنن يا كداب وعايزني اصدجك وانت واجف تتنحنح واحده تانيه وتجولي اكده .

تنهد واقترب .اني سيبتك سبوع تحسي بيا جايز اتوحشك والا حاجه لجيتك ولا حاجه كني ماليش جيمه ولا تبصيلي كت بتهبب علي ايامي الطين بتجل عشان تجولي جواكي ايه بس اهه رشج الحزن في وشي ... انجهرت جولت لاه اني هعاود تاني اشوفها اول ماشفتك دلوك بمنظرك ده كت هموت يمين الله ولما لجيت سليم عينه عليكي حسيت اني هجتله ووعيت هو عايز ايه .

كانت تنظر اليه بلين اقترب ......،عايز البت اللي عيني وجعت عليها وانهبلت عليها من ساعه مالمحتها ..

ابتلعت ريقها وهمست .،انت بتكدب صوح . 

هتف ...يمين الله مابكدب اني حاسس ان روحي بتطلع ليا اسبوع ماعارفش انام بعدك موتني واللي مايكسب جهرني .

هتفت بقهر ...لاه كداب اوعي اني مش بتاعه ملاغيه كيف مابتجول ...وبعد بقه اني مش هبله لتستدير وتمشي شلت مكانها وتوقفت لا تنطق وقلبها سيخرج من مكانه ودقاتها تشتعل وتطحن بداخلها .كانت ترتجف فالكلمه انكلقت ترن في الفضاء وسط الخقول شلتها صدحت من فمه قويه دمعت عيناها وابتلعت ريقها عندما قال ...

هيقول ايه الغلبان...منك لله يا حمدان مسبقا  الواد عسليه ...

 اتفاعلو يا جدعان الصفحه وقعت هو فيه ايه..

#أأستحق_هذا_العڈاب 

#حكايات_mevo 

البارت الخامس..ليصرخ بعلو صوته جمر...اني عاشج ليكي والله عاشج ... اني جلبي دج ليكي وليكي وبس .

وقفت متسمره وقلبها يرجف بشده استدارت ونظرت اليه وتنظر بعيونه.

ليقول..... يمين الله جلبي دج ليكي انت وبس اول مره جلبي يدج لحد  .

ابتسم ومسك يدها .،طب شوفي اكده وضعها علي قلبه شوفي بيدج ازاي كيف الطبل .تنهدت فدقات قلبه عنيفه وقويه .،صفحه حكايات ميفو 

همست .،انت بتكدب ..انت جفلت السكه في وشي .

هتف ......،حلوف يمين الله كت عبيط جولت هتدوري عليا . كت فاكر اني هعرف اخليكي تجولي اللي في جلبك .كيف الجاموسه زي ماخليتك تلفلفي عليا اتغريت جولت هخليها تجول اللي في جلبها .

تنهدت ......اني اني ..اني كت خجلانه .

ابتسم ......بجد والنبي يعني كت في بالك السبوع كله داني كت كيف المخبول . .

هزت كتفها ،،لاه ماهجولش .

اقترب وهمس.... ورحمه الغالين لاتجولي يا شيخه اني سبوع انهبلت كت جافش في التلافون زي الجراضه بس الجمر ماعبرنيش . اشتم حالي اني جفلت واجول منك لله عملت فيها سبع جلبت جطه..يعني طب فرحي جلبي فكرتي فيا طيب ...

همست ،،الاول مين البت اللي واجفه تتمايع معاك دي .

ابتسم ،،يهمك تعرفي .

نظرت اليه غاضبه .،لاه ماعايزاش واستدارت غاضبه.

فاندفع وشدها .....استني هجول ايه ده جطر اصبري عليا طيب ...بت خالي سناء والله كت بتسلم عادي وجالتلي تعالي وصلني جولتلها لاه ورايا كتير ورايا اللي خد جلبي .

تنهدت .....يعني كت بتبصلك بصات اكده .

هتف ،،واني مالي بيها طيب اجول ايه اني انحصرت من بصات الحزين اللي منه لله شدها وهتف ،،اياك تخليه يكلم ابوكي بجولك اهه .

هتفت .،ليه مايكلمش هتزعل .

هتف بهيام ،،انجهر مش ازعل .،جمر اني من اول لحظه جلبي دج ليكي وعارف انك بتاعتي ومتوكد انك استحاله تكوني لحد غيري .ابتسمت فهتف .....يا دين النبي ايوه اكده نوريلي جلبي . الجمر مبسوط بدجات جلبي شبكت جلبه يعني .

احنت راسها وهمست ..ماخبراش انت وحش جوي .

تنهد ..جولت بهيمه اعمل ايه طيب.

هتفت .،انت وحش جوي سيبتني سبوع .

هتف ..جولت عبيط والله ال بتجل بس الجمر ماحد يتجل عليه دا هو التجل كله .

ابتسمت تنهد...لاه كداب اصدجك ازاي طيب .

اقترب ومد يده في جيبه واخرج منديل من الحرير ..قطبت جبينها ففتحه فشهقت ...كان بداخلها الورده الحنراء التي كانت تجلس عالنيل وتشكي لها نظرت اليه فهمس ...شفتي لما خرجتي جيت وراكي كيف المهبول لجيتك جاعده حزينه جولت ده ليا يا رب يكون ليا جيت اخكي الشارع جه واد ابن جزمه وجفني كت هموت افلت منه لحيتك رمتيها وجومتي الجهره كلبشت في جلبي ..استنيته لما مشي وجريت جري الم الورده كنها دهب والماظ ماحبيبي كت في يده وحطها علي وشه جعدت طول الليل المسها جولت ورده حبيبي هتفضل في حضني لحد مايبقي معايا وفي حضني ..

نظرت اليه دامعه ...همس اتصلت عليكي لجيتك جافله الهباب انجهرت وانهارده كت هنهبل ...

همست ..يعني بجد اتصلت .

يمين الله اتصلت اني بهيم اعمل ايه طيب ..شفتي اهه وورده جلبي علي جلبي .تنهدت وابتسمت خجلا ..همس يا جلبي يانا جمر بينور مامصدجش اني واجف اتكلم السبوع كت بفكر فيكي بجنون . تنهدت فهتف ....بس ينفع اكده تحصريني .

هتفت ....ليه بس .

قال بغيره.....ده لبس يتلبس ده فستان يا جادره جسمك مفسر قرص خدها ورجلك منوره من تحت الفستان وشعرك ده حصرني ..اموتك والله كت عايز اهجم عليكي ارجعك علجه سخنه .

هتفت .،ليه يعني ماكل البنات بتلبس .

هتف ،،مالي بيهم بس الجمر الجالب يخبل ماحد يوعاله .،لانت هيا وشعرت بالخجل فهتف ..هو ايه هنفضل ساكتين هفضل محصور طيب 

همست بخجل ..عايز ايه انت ..انت وحش جوي واني مش عايزه اوجع جلبي .

تنهد ،...والله ماعت هوجع الجمر اني عجلي جابني علي كد اكده كت رايد الجمر يجول اللي في جلبه 

هتفت .،تجوم تجهرني سبوع كامل .

تنهد ،،حجك عليا اني ماليش في الصنف الناعم عمري ماطبيت الا علي يدك ..

تنهدت وهمست طبيت .

هتف يا مري .،طبيت لما انهريت ..ابتسمت ..هتف ،،طب بالله ورحمه امك يا شيخه ماتنشفيها عليا اني اتوحشتك جوي جولي طيب هو اني هوا يا بت تجلك هيخلص عليا ،

ابتسمت ......عايز ايه .

هتف ..السبوع ده ماحركش حاجه جواكي في سنتي الروبه. 

ضحكت هيا .،...لاه ماخبراش اني بطل .

هتف ...طب اعمل ايه محمريه وجمر وانا جلبي خلاص هفطس .

تنهدت ..ليه يعني مبسوط بكلامي معاك جوي اكده .

مسك يدها ..الا مبسوط داني هنجن ..جمر النجع واجفه معاي اني .

هتفت بخجل ..اني مابعملهاش واصل لتكون فاكر حاجه يعني .

هتف ..واني الفرحه هتجتلني انك خصتيني بشرف وجفتك ..جمر اني رايد اعرفك واعرف جلبك .

هتفت ..تعرفني ليه طيب.

هتف ..بصي لعيوني وانت تعرفي .

نظرت اليه رجف قلبها ..همست بطل تبصلي اكده بتكسف.

هتف اعمل ايه بتخرج لوحديها ...بس جولي رايجه من ناحيتي ..هزت راسها .

هتف.... طب جلب الجمر بقي معاي ..احنت راسها ولم تتكلم .

طب طول السبوع ماجيتش علي بالك واصل والله هنجهر .

همست بخجل ...لاه يعني يعني جيت ..

شدها اليه يا فرحي يا هنايا وايه جولي .

تنهدت ..كت عايزه عايزه يعني اكلمك بس كت خجلانه .،واستنيتك كتير 

هتف .،حلوف يمين الله اعمل ايه ..طب ولما ماتكلمتش سيبتيني اكده .

همست .،فتحت الفيس بتاعك ويعني كت بشوفك فيه وكمان ..صمتت واحنت راسها خجلا .

همس بهيام....جولي فرحيني ايه داني استاهل الحرج .

هتفت .،خدت صورتك ام نضاره كت حلوه جوي وكت ببص عليها طول الليل وكمان كمان بكيت كتير .

مسك يدها وقبلها .،ماعاش اللي ينزل دمعه من عيونك حجك عليا اني اسف ،عيل بهيم.. اول مره اعرف حد .

همست ..بجد  ماتعرف حد جبل اكده .

هتف ..يمين االه اول مره ...اني زاحد مايعرفش يكلم ويتصرف مع الحريم ماعملتهاش جبل سابج ولا فكرت فيها واصل  ..دموعك نزلت عشاني ماوعي اعملها والله .

همست مندفعه ....بعد الشر ...تنهدت ....كان ...كان نفسي تتكلم جوي . 

هتف ،،بطلي بقه والله اجوم اطبش في الترعه داني استحج الحرج .

همست .،بعد الشر .

ابتسم .،طب حاجه صغنونه ..تنهدت ،،لما لجتيني واجف مع البت زعلتي .

هتفت باندفاع.... والله انجهرت وجومت اكيدك . داني اول مره في حياتي افرد شعري لجدع والله عمري مافردته خالص علي طول لاماه بستحي .

تنهد بحب .....اني استحج حرجه الجلب وحبيبي يهبلني . شعرك ده ينفرد تاني لاه جلبي ماحد يوعي لجماله دا حبيبي ليا وبس .

ابتسمت هيا .،صوح يا جبل حبيبك اني .

تنهد .،ايوه يمين الله حبيبي ولا ليا غيره .

هتفت ...جبل حد بيحب حد بسرعه اكده بطل اني مش هبله .

هتف ...فيه يا جمر حاجه كده بتاجي في لحظه رفه الجلب بتحصل لوحدها واني جلبي رف من ساعه ما رفعت عيوني ابص لفوج شوفت نجمه عاليه ماحد يطولها ماعرفتش جرالي ايه كت بلفلف عليكي كيف الاهبل ..جلبي دج وحب والله حب سبوع كت هنهبل والحلوف ده هري جلبي. 

تنهدت فهمس .....واني مش هتجوليلي اني حبيبك اياك .

خجلت واحنت راسها..همست بس جولي مافكرتش تجولها ليه وليه دلوك .

ابتسم ومسك يدها قبلها ..جمر اني واحد جد وكل دماغي اتاجر واكبر تجارتي وبس اكبر ليا طموح عالي جوي جدام بفكر في حاجات تخليني فوج جوي ..اني صحيح دلوك لسه ببدأ بس ماشيه حلو جوي مافكرت الا اما يكون معايا اللي يتجل اللي جدامي .بس لما شفتك وعيني حطت عالجمر جولت لا ماهسيبش حالي لغيري ياخده .انت اتملكتيني من نظره يا جمر ...وعشان اكده انت بتاعتي لحد اما اموت ماعرفش اصلا افكر في غيرك ..

همست بخجل ..بسرعه اكده ..

ابتسم ..هيا لحظه بتيجي في العمر وبس .. همس .،جمر رايد اسمعها منك والا لسه ماحسيتهاش .يمين الله جلبي دج ليكي انت وبس اول مره جلبي يدج لحد  .

وقفت متسمره وقلبها يرجف بشده استدارت ونظرت اليه وتنظر بعيونه عايزه اجول بس ماجدراش دلوك .

همس اني نفسي فيها ورايد اسمعها يا جلبي بس مش هضغط عليكي مسك يدها وقبلها من دلوك انت معايا وبس ليا وبس لحد ماتجولي هستناها علي نار بس تعرفي ان جبل انت بقيتي جواه بتاعته تخصيه جمر اني غيار موت ومتهسمح لحد يحرب منك .

همست ..واني ماعايزاش حد يجرب .

تنهد بغلب والمحروج سليم ومرزوج وحزانا البلد .

همست ..مالي بيهم المهم اني عايزه ايه وجلبي لمين .

اندفع بلهفه ..عايزه ايه جولي خليني انهبل .

همست ..بطل جولت مش هجول .

همس ملثما شفتيها ومن غير ماتجولي يا جلب جبل اني شايف بعيونك وحاسس ماالجلب للجب روح يا روح جبل .

تنهدت وهمست ..انت كلامك كتير بطل احنا لساتنا في الاول .

همس ..اول اخر..يمين الله  اوله زي اخره يا جلبي والله ولحد ماتجولي جبلك هيفضل مستني علي نار .

همست بلين ..جبلي .

هتف بعشق ..ايه مش جبلك برضك والا اروح ابقي جبل حد تاني .

اندفعت....والله اموتك بيدي .

ضحك ...واني لا عشت ولا اكون لغيرك يا جلب جبل ومن اهنه ورايح انت بتاعتي واني بتاعك .

همست ..طب اني همشي بقه اتوخرت .

همس ماتجعدي شويه اني ليا سبوع محروج .

ابتسمت وخبطته مندفعه ....لاه عشان تحرم تتجل عليا بالحوي وتسيبني محروجه هنهبل عليك لتشعر باندفاعها لتقوم وتذهب مسرعه ... وتركته يبتسم زي الاهبل...جلبي هينهبل عليا يا جلبي ياني  ..اتجل داني هموت اتجل ايه بس يا جلبه اللي هموت عليه لاه امحط يا جبل امحط في الصخر عشان تتجلها بالدهب حبيبك غالي والعين عليه ..عهد عليا لاجبلك عيوني الحلو كله يا واخد جلبي ..(اجعد يا حزين😭😭😭😭) .


مرت الايام وهو يكلمها كل يوم وينام علي صوتها هامسا وبدا العشق يقوي بينهم رويدا رويدا حتي اصبح القلب ينفجر بعشق صدح في الافاق لجبل وقمر عشق بيس بعده عشق فقمر تلبست جبل وامتلات جوارحه بهيام بتلك الجميله وهيا تتقبل هيامه وتصب عليه مشاعر لاول مره تختبرها ولاول مره تعطي روحها لرجل ولكنه ليس اي رجل انه الجبل الذي علا فوق الرؤس وخطف قلب القمر اليه ..

اكملت ايامها سعيده و تزوج اخيها واتت تلك الفتاه لتعيش معهم اقتربت منها قمر ولمست فيها طيبه فاصبحت كاخت لها  واصبح البيت جميلا بوجود فتاتين ولا اروع ولكن الاب غاضب دائما فقمر تكبر ووترفض العرسان وسن السادسه عشر كبير في الصعيد ..كان قلبها تعلق بجبل ولا تري غيره 

اتي يوما كانت تقابله جلس بجوارها فهمس .....اتوحشتك جوي عايزك معايا علي طول .

تنهدت ..ماني معاك علي طول في التلافون .

هتف.... لاه عايزك في حضني ..

خجلت هيا ،،بطل كلامك ده .

ضحك ..يا بت مااخرتها حضني عبيطه اياك داني بحلم يوم ماتدخلي في حضني . هتدوخي وتدوخيني .

نظرت اليه ..ادوخ ليه اكده .

ضحك ..من العشج اللي هيكون بيناتنا يا جلبي ..بس نفسي تريحي جلبي .

تنهدت ..اريحه كيف ..

هتف بعشق ....نفسي اسمع اللي في جلبك شايف بعيونك بس نفسي اسمع ...

همست بخجل .....تسمع ايه .

هتف ..لينا يامه مع بعض واني بجولهالك كل دجيجه ...بجولك عاشجك وبتنفسك بجولك بجيتي روحي ودنيتي بجولك هموت علي حبيبي ونفسي فيه ...ونفسي اسمع مثلا بحبك يا جبلي بعشجك يا واخد عجلي .

احنت اسها خجلا فهتف .،لاه بالله اني صبرت كتير وانت كل شويه تبصيلي في الارض لما هنجلط ..جولي اي حاجه بالله .

تنهدت..... مانت عارف ماعارفش يعني.

هتف ..لاه اني اهبل مابعرفش .

ضحكت .،خلاص واني ماهجولش للهبل اني .

مسك يدها وقبلها ..ارحمي جلبي  .جولي نفسي ابص في عيونك واسمعها نفسي احس انك بتاعتي العمر كله خايف .

تنهدت ...خايف خايف من ايه .

هتف ..خايف يبعدوكي عني عارف اني يعني لسه في اول حياتي بس والله حاسس بربنا هيوسعها عليا وهجبلك نجمه من السما يا جمر حالي كله ليكي يا جلبي .خايف يتكاترو عليكي وياخدوكي مني بس والله ناوي احطك بعيوني واحبلك الحلو كله داني مخطط لحاجات يامه .

هتفت بسعاده ......،صوح هتجبلي زي البنات .

هتف ..اجبلك زي البنات ..انت مش زي البنات يا جلبي انت تتاجلي بالخير كله واني عهد عليا لالبسك حرير واصيغك واشورك احلي شوار بس تصبري عليا اصحك تسمعي ليهم .

تنهدت بغلب .....اسمع لمين .

هتف بوجع ..اني واعي انك جمر ومتشافه بالجوي والكل رايد وعارف وسامع الرجاله هتنهبل وبتلفلف عليكي خايف تاجي في يوم  يبعدوكي عني. 

هتفت ......ماتجولش اكده اني اني ...

هتف ..وحياه ابوكي وامك تجولي انت ايه جولي .

نظرت اليه بعشق ...اني اني ..اني بحبك جوي واستحاله اكون لغيرك واصل لو بموت .

نظر اليها بعشق فشدها اليه واحت ضنها بقوه وهتف ......بس ماعايزش حاجه تانيه اني خلاص يا جلبي اني اكده طولت الدنيا وكفايه انك اختارتي جبل يكون ليكي حبيب . 

تنهدت ......،،يعني هتاجي تكلم ابوي .

هتف ..اصبري عليا هبابه اني ليا تجاره بسيطه اكده عشان لما تخلص اجيبلك الشوار بتاعك هاجي اكده ازاي مامعيش وانت لازمن تتجلي بالدهب .

ابتسمت ......واني ماعايزاش حاجه عايزاك طيب.

نر اليهابعشق ...طب لاجل كلامك ده استني ...واستدار واحضر كيسا واعاه لها ... بصي جبت ليك ايه .

نظرت اليه بعشق ..ايه ..

اخرج علبه من ..... افتحي .

فتحتها فوجدت فستان احمر من الحرير الستان بحمالات عريضه وعليه وفيونكه سمراء عالوسط ينسدل بنعومه الي الاسفل  ..نظرت اليه مبهوره تتلمسه ..ده ليا اني .

هتف ....ايوه يا جلبي ليكي .

قامت مسرعه تتلمسه وتضعه عليها ..بس ده ده ده ضيج جوي  بس مش مشكله حلو حلو هلبسه جمر جوي بص فرح بت الشيخ ابراهيم بعد بكره هلبسه وتاجي تشوفني .

ضحك وهتف ....،طب مش تستني اما اربي جرون يا جلبي .

نظرت اليه باستغراب فضحك ....انت هبله هو اني جايبه تخرجي بيه 

هتفت..... امال جايبه ليه .

اقترب .....يعني اني هلبسك اكده ...ده ماحدش يشوفك بيه ده هيبقي عالجمر مفسر ماهتحملش .

هتفت..... امال جبته ليه ..

مسك يدها وقبل يدها وهتف .،ده هتلبسيه بعد كتب كتابنا لما الناس تمشي هشوفك بيه تخيلته عليكي ياكل من جتتك حته تخيلتك بيه قي حضني واخدك واشيلك اكده والف بيكي واجعد ارجص معاكي لوحدنا .

هتفت بخجل..... بتجول ايه. ارجص .

هتف .،لاه هترجصي داني بحلم اشوفك بتتمايلي جدامي جلبي هيجف وربنا اني طولت الجمر اخدك في حضني ساعتها واتوه معاكي جبتهولك لما شفته جولت ده لجلبي اتهني بيه يوم كتب كتابنا وتفرديلي  شعرك النار اللي عارف مابتفرديه لمخلوج .. يبقي واخد عجلي ..

تنهدت .....واني كمان نفسي البسهولك . عارف يا جبل .اني صحيح العين عليا بس فيه حاجات اكده صايناها لراجلي مشاعر حلبي كلامي عمري ماحولت حاجه لغير اللي دخل جلبي وانت دخلت جلبي يا جبل بالجوي وفرظه شعري هتبقي علي كتفك انت وبس .

هتف ...حاسس ان جلبي هيجف ...يتجفل علينا باب اشوفك لابساه ...هتلبسيه وهشوفه عليكي اتملي منك ليا لوحدي ماحد يشوف طرفك .(😭😭😭😭 ماقالش ان شاء الله ).قبل يدها انت جوهر. .

هست ..اني جهره يا جبلي .

همس مقبلا يدها انت جوهرتي الجمر اللي نور حياتي انت دنيتي الحلوه اللي بخططلها بخطط لحاجات انت معايا فيها جبل العالي بيه كبير معاه ومعاه وجنبه مرته جمر اللي ماحد يطولها وجبل طالها وحطها بعيونه .

همست .مسنيه اليوم ده جوي .

همس..هياجي واوعدك انه هياجي وتحتضنها وظل جالسا بجوارها يصب عليها عشقه .

التصقت قمر بجبل واصبحت له كروح اخري نفس لا يفعل شيء الا بمشورتها كانا كزوجين عاشقين كل منهم في مكان كانت تنام علي كلامه وتمتثل له كطفله محبه عاشقه .

كان ابيها ينغص عليها حياتها ويدخل يسم افكارها بكلامه عن الخدم والدهب والحياه الراغده كانت تصده ولكن العقل صغير مهما كان فالزن له سحر كانت حاول ان تحمي قلبها كانو يتهافتون عليها ولكن للقمر قلب دق لاحد وليس اي احد انه الجبل فقلب قمر يمتلكه جبل امتلكها ذو العنفوان والقوه يمتلك قلبها وتمتلك قلبه. كانا من عائله بسيطه وهيا ايضا كان جبل شاب ليس له الا امه وفقط  ولكنه رجل عن حق  يعشق قمر وينوي الزواج بها ولكن ظروفه ضيقه كان يمتلك قطعه من الارض علي اطراف البلد ودار صغيره جدا بجانب الارض مبنيه من الطين كان حالته صعبه ولكنه يعافر ويعافر  يحاول ان يتاجر في اي شئ  حتي يحقق لتلك الجميله التي اختارته ما تريد ..كانت تنتظره كما وعدها واقترب ميعاد وعده .

دخل عليها والدها ليخبرها ما جعل قلبها يقف عندما .... 

ان ان اااان ..ماحقنااااش الحزن جااااي راكب جرار ...منك لله يا حمدان ...عااااا

#أأستحق_هذا_العڈاب 

#حكايات_mevo 

البارت السادس ...دخل عليها والدها وكانت تستعد لمقابله جبل ..دخل عليها ..ايوه حييبتي بجولك عماد ابن وهدان الراعي  خد ميعاد وعايز يجي يشوفك وتشوفو بعض .

هوي قلبها ..ايه ايه بتجول ايه يا ابوي .

هتف ..البسي الراجل زمانيته جاي .

صرخت ..هو ايه اللي زمانيته جاي اني خارجه هو سلج بيض .

هتف ..بت انت الواد جاي من السفر بيشتغل في ايطاليا وعنده دار في البلد  ودارين في البندر . جمر جومي البسي حاجه كويسه اكده وتشرح الجلب جاي يشوفك يلا همي.

بهتت.. يشوفني ليه يا ابوي اني ماعرفهوش ده.

هتف.. يا بت همي دا الواد لسه جاي من إيطاليا جاي يزورنا.

دخل مسعد ويزورنا بتاع ايه تعرفه ده.

نظر اليه ابيه بغضب... انت مالك يا حزين يا فجران.

هتف مسعد.....جاي يشوف جمر صوح ياخدها.

هتف حمدان.. دا يوم المني.

صرخ مسعد.. علي جتتي اللي بيشرب خمرا دا مفضوح وبيتصور بكاسات الخمرة في ايطاليا. 

هتف الاب.. يجيلك ويحط عليك انت مالك دا عنده دار في البلد ودار في البندر وهيفتح مصنع اغذيه جومي يا بت.

هتفت بقهر.. يا ابوي اني خارجه بتجول ايه هو علي طول اكده. علي صفحه حكايات ميفو .

اقترب ومسكها.. خرح عليكي عفريت اتلمي... هنا سمعا خبطا عالباب.. قال... همي البسي  ...وتركهم وخرج يستقبل الضيف .

لم تعلم ماذا تفعل جلست مقهوره  فجبل ينتظرها .

خرج حمدان وفتح ودخل الشاب ومعه الهدايا والكثير من الاشياء وحمدان كالمهبول يرحب به.

نظرت هيا لاخيها هاتفه.. مارايداش ده.

هتف.. ماتخافيش ده بالذات لو مات اكده ماهياخدك وخرج  يجلس معهم وقلب وجهه ولم يسلم عالشاب وأبيه مشتعل والاخر احس ان مسعد لا يرحب به فهتف.. ايه يا مسعد ماهتسلمش عليا.

هتف مسعد.. لاه بس اصلي متوضي.

هتف الشاب.. ليه اني مره تخاف مني.

هتف مسعد... الا اخبارها ايه ايطاليا بيجولو نسوان وخمره. 

ارتبك الشاب.. هاه مالي بيهم دول. 

نظر اليه مسعد نظره اربكته فهتف الاب... عماد محترم مالوش في اكده. 

ضحك مسعد.. ايوه امال. 

هتف حمدان.. با جمر تعالي اعملي شاي. 

خرجت قمر مقهوره وحضرت الشاي وخرجت لهم احس الشاب انه دخل الجنه فقمر تخطف العقل... ايه الحلاوة دي.. ابتسم الاب. 

هب مسعد.. حطي المدعوء ده وخشي مش كتي خارجه يلا اخرجي. 

هب الشاب....فين اوصلها معايا عربيه. 

هتف حمدان ....يا ريت دا حتي ماتتعبش. 

هتف مسعد.. لاه خيتي مابتركبش مع جدعان. 

نظر اليه حمدان ساخطا.. كانت قمر تقف عند المطبخ تتمني ان يمشي وتليفونها يرن فجبل ينتظرها فقفلت عليه. 

*******

كان جبل يجلس علي القهوه ينتظرها ان تمر ليسمع سليم جالسا يكلم صديقه .. شفت ابن الجزمه عماد الخمورجي. 

هتف صديقه ..ماله اه عارفه لسه جاي من ايطاليا عمنول.

هتف ساخطا.. جاعد في بيت جمر بت حمدان امه هتنهبل عالبت وده لسه جاي من السفر مالحجش يريح جام راح شايل ومحمل. 

هتف الشاب .... يا بختها. 

صرخ سليم.. ربنا ياخده دا خمورجي وفلاتي ماتنفعلوش دي .

هنا شعر جبل بالموت ليقوم ويبتعد ويتصل بها بجنون وهيا أقفلت عليه ..صرخ بحرقه .... نهارك اسود يا جبل البت جاعده مع الواد اه مابوها بيحرب عليها اموته ... اروح اموته ايه الحزن ده هموت 

...لاه ماياخدها يمن الله اخد روحه ....اه خمورجي وواطي لا اني ماجدرش هيا جعداله والله اروح اموتها واموت حالي. جلبي هموت ليهب ويتجه الي بيتها..وجد عربه عماد .... اه عربيته اهه جدام البيت اعمل ايه اعمل ايه. فكر فكر... ليحوم حول البيت ليجد نافذه مفتوحه... لمح مسعد وعماد ولكنه لم يري شيئا اخر.. اعمل ايه فين البت هموت. اتصل مره اخري فسمع رنته استدار يلف فلمح شباك صغير كان شباك المطبخ.. اقترب ووقف تحته وظل يرن بجنون وهيا بالداخل تقفل فصرخ.. ردي ع الهباب.

سمعت هيا صوته من الشباك لترتعب فتحت الخط..

فصرخ.. اخرجي حالاوالا يمين الله اخش اخرج جلبه.

همست برعب..جبل ايه اللي جابك.

صرخ.. ايه اللي جابني.. لاه اجعد اربي جرون في داري والبت بتاعتي جاعده لغيري يسبسبلها ...الخمورجي اللي جابني هخش اجتله يمين الله بتجعدي يا جمر مع حد غيري عايزاني اجتلك.

هتفت بقهر.. والله ماجعدت دا مسعد وابوي اني حطيت الشاى واستخبيت...ليصمت قليلا ويجد كومه من التراب ليصعد عليها ويقفز فوق سطح البيت فهتف ..اني فوج اطلعيلي .

ارتعبت ..يا مري فوج فين .

هتف ..فوج الدار يمين الله لو جعدتي معاه لانزل اموت روحي جوا داركو بس بعد ماكون خدت روحه .

ارتعبت واتجهت للسلم لمحته فاشارت اليه بالله امشي ماتفضحنيش .

هتف .،جمر ماجادرش والله هموتك فيها .جعداله ليه انت .

هتفت والله حطيت الشاي بس .

صرخ.. وتحطي الطين ليه علي ايامه الاهي يطفحه وماينزل جوفه  هاه عاجبك خارجاله ليه اموتك اني.

نظرت اليه ونزلت دموعها وظلت تنظر اليه لتستدير وتنزل مقهوره .. اكده بقي اني بستخبي وانت تجولي عاجبك اكده طب روح بقه اني زعلانه منك ماهكلمكش الا اما توعي انت عندي ايه وقفلت الخط.

شعر بالجنون وهيا تبكي بالداخل لياتي لها حمدان بتعيطي ليه يا حزينه دا شايل تعالي اوريكي جايب ايه دا جايب من بره.

هتفت..... لاه يا ابوي سيبني. الا انه شدها تدخل معه.. تعالي يا جمر عماد مش غريب اجعدي جلست هيا جنب مسعد احنت راسها بحزن وهنا وقف جبل بالخارج ليجدها جالسه ليحس بروحه ستخرج.

اما بالداخل.. كان الشاب يتفنن في شد انتباهها بلا فائده. 

ليقوم ويسلم ويتجه للباب ومعه حمدان.. اني مبسوط جوي يابا حمدان جريب هاجي ونفرح كلنا. 

هتف حمدان.....تنور يا ولدي دي دخلتك بالدنيا.

هتف عماد.. ماحنا هنبقي أهل بقه وضحك ومشي وجبل سمع ذلك ومنع نفسه ان يذهب ويقتله. 

دخل ابيها غاضباصارخا فسمعه جبل الذي وقف بجوار الشباك.. انت جاعده كيف الميته ليه اكده تعالي بصي جايب ايه حاجات هوانم.

صرخ مسعد.... ماتبطل بقه.

اخذ حمدان لقمر الاكياس.. شوفي اكده حاجات تهبل وبدا في عرض المشتروات وهيا تنظر اليها بغلب فكانت اشياء من الخارج تخطف العين ويبدو اسعارها عاليه.

هتف مسعد.. والله لوجاب مال جارون ما هنوافجش عالخمورجي ده.

تنهد جبل وشعر ببعض الراحه.

سمع الاب.. ادعي عليك بايه يا اخي سيب خيتك بقه وارحمنا من فجرك .شوفي حاجات هوانم مال وجاه وعز يا بت هتلبسي وتبقي هانم .

قامت هيا مقهوره تلمس الاشياء بحسره علي بختها  ورأها جبل شعر بالحسره فهيا شابه وتريد ما يعيشها في رغد.. ليبتسم عندما رمتهم.. لاه يا ابوي اني ماهاخدش الا اللي جلبي يريده.

صرخ ابيها.. انت عايزين تحصروني الواد معبي فلوس.

صرخ مسعد .. مش بالفلوس برضا ربنا والجلب الطيب.

قامت قمر ودخلت حجرتها وتركتهم يتشاجرون وجلست حزينه لا تعلم ماذا ستكون عليها دنيتها  فالعرسان تاتي من كل حدب بثراء لا تحلم به ولكنها لجبلها وقلبها متعلق به.


وقف جبل يشعر ببعض الراحه انها رفضت ولكنه يعلم انها حزينه منه ليفكر كيف يراضيها ابتسم وعاد لبيته.. اتجه الي دولابه وفتحه.. وجد مال تجارته.. مش مهم يا جبل انت مابتجيش جارهم لو هتموت بس لازمن تسعد حبيبك  ايوه(والنبي غلبان وصعبان عليا 😭😭😭)  واستدار واخذ منه مالا ونزل المركز وعاد سعيدا يلف ما اتي به وظل يحلم بحبيبته وكيف سيسعدها .

مرت ايام ورفضت قمر ذلك الشاب تماما ومسعد ثائر علي ابيه وابيه يشتعل خرجت هيا حزينه فهيا قفلت تليفونها زعلا منه .كانت تمشي ليرن تليفونها وجدته جبل فلم ترد بعث لها رساله ..اني عند منزل النيل لو ماجتيش هنحدف فيه وماعتيش هتشوفيني .

شعرت بالوجع فاتجهت اليه اقتربت منه ليندفع ويمسك يدها ويقبلها ..اتوحشتك جوي اكده اربع ايام اكده تحصريني داني بموت  من غيرك جمر انت روحي .

هتفت بغضب وشدت يدها .،ليه مش بتجولي جاعده ومبسوطه بجعدته . جاي ليه للي جاعده لغيرك .

تنهد ومسك يدها ..طب حجك عليا كت هنجلط والله كت محصور ياخد حاجتي منعت نفسي اموته . والله جتتي شاطت ولما سمعت اخوكي وانت حسيت بروحي بتتردلي جمر انا اموت لو تروحي لغيري انت جلبي والله انت نفسي انت جبل وحال جبل .

تنهدت واحنت راسها فهمس.... حبيبي زعلان مني صوح.

هزت راسها فهمس طب واللي يصالحك .نظرت اليه ببراءه .،فاخرج لها علبه قطيفه نظرت اليه فمد يده واعطاها اليه مدت يدها وفتحت العلبه لتشهق فامامها خلخال ولا اروع عليه احرف داير كانت  بدايه حروفها وحروفه تتدلي من الخلخال وبينهم فصوص لامعه ..دمعت عيونها ..ايه ده ده ليا يا جبل .

اقترب وقبل يدها ..ليكي يا عيون جبل .

ابتسمت ...ده منين حد بيعمل اكسسوارات حلوه اكده كنها دهب  .

ضحك ..ده دهب يا جلبي. 

بهتت ونظرت اليه ..دهب انت جايبلي دهب .

هف بسعاده ..دانا اجبلك الماظ بس تصبري عليا .

همست .....دا حلو جوي يا جبل ايه ده وحروفي وحروفك.وبدات تضعه علي قدمها.ليمسكها منها وينزل راكعا علي قدمه يلبسها اياه وهيا تنظر اليه بسعاده تتهني وتلبيسها ورفع وجهه ليجدها تشع سعاده ..دا حلو جوي يا جبلي .

ابتسم ..ده حبيبي رجله اللي تحلي بلد الجالب عسليه وجمر .

قامت تدور وتري نفسها ..حلو جوي جوي ياااه مامصدجاش انك جبتلي دهب .

هتف ..اللي تتمنيه هجيبه ..

همست ....صوح والنبي .

هز راسه ..تتمني ايه يا جلب جبل .

سهمت قليلا ..عارف اتمني ايه ..بيت في البندر ...لاه مش بيت جصر اكده كبير بجنينه كبيره وانا وانت ونعمل فرح كبير جوي والبس فستان استني وفتحت تليفونها ..شوف ده هبعتهولك فستان للخطوبه والتاني للزفاف ..اعمله بحلم بيهم يا جبلي ..وعايزه خاتم الماظ زي بنات البندر خاتم كبير اكده يخزي العين وعايزه فساتين كتير عارف البتاع اللي بيبنوه ده بيجولو عليه دريسنج تبنهولي وتجبلي فساتين كتير مش اكده هتجبلي يا جلبي .

نظر اليها بسعاده ..عهد عليا لاجبلك كل اللي جولتيه هيجي يوم وتنسعدي يا جمر .

ابتسمت هيا فقام ..يلا عاملك خروجه نار .

نظرت اليه ....فين ده .هتف يلا بس اني هركب واستناكي عند محل العصير في البندر يلا واخذها وذهبا ركبت هيا وهو ورائها كان يتحمل نظرات الشباب اليها بطلوع روحه تقابلا بعيد عن الموقف واخذها وذهبا الي الملاهي اخذها يسعدها باي طريقه حتي لو كانت بسيطه فالسعاده مع الحبيب غير .كان جبل عاشق وعاشق عن حق وقمر شهدت علي ذلك العشق ولكن المغريات امامها كثيره .

قضيا اليوم واخذها الي احد المطاعم الكبري ...ودخل بها احست بالرهبه ..جبل انت واخدني فين .

ضحك وهتف.... يلا بس تعالي احنا يعني مش اجل من دول تعالي ودخلت معه تكلبش في يده كانت صغيره ولم تري من الدنيا جمالها بعد وتسمع فقط اخذها وجلسا واقترب الرجل فهتف جبل ..جمر هانم تاخد ايه .

رجف قلبها ..اي حاجه ..

نظر للرجل وغمز له فاستدار الرجل واحضر اصنافا من الماكولات عديده همست ..جبل الحاجات دي غاليه جوي انت بتعمل ايه .

هتف بعشق ..مايغلاش عليكي حاجه واصل دانا اجطع عيوني ليكي والله .

ابتسمت وهمست .....ربنا يخليك ليا يا جلبي .

مسك يدها ...عارفه اهو دي عندي بالدنيا ادعيلي يا جلبي داخل تجاره ايه نار هحط فيها كل فلوسي وعارف ومتوكد اني هكسب منها كتير .(الواد ده مابيجولش ان شاء الله ليه🤔🤔🤔)

ابتسمت .،بس اوعي يا جبلي لما تغتني تنساني .

مسك يدها ..انساكي دي لما اكون ميت يا جمر ماعارفش انساكي الروح ماتتنساش تطلع وتموت بس وانت روحي يا جلبي . 

ابتسمت بسعاده وظلا هكذا الي ان سمعت صوتا بدات اغاني عيد ميلاد همست ايه ده دا باين في عيد ميلاد زي بتوع الزوات .

ضحك بعلو صوته وبدا البلالين تطير والاضاءه تزيد قام ومسكها همست ..يا بختها بحبيبها يعملها كل ده .

لياتي العاملين بالشموع واخر بالتورته واخر يقف خلفهم ويرمي عليهم قصاصات لامعه وهيا تقف مبهوته وهو ينظر اليها كانت تضع يدها علي قلبها مبهوره والكل يصيح اقترب هو وقبل يدها همست جبلي انت عملت كل ده عشاني .

همس ..لو طلت اجبلك نجمه من السما اجيب يمين الله ..

لمعت عيونها وشلت الكلمات بداخلها لم تجد ما يعبر عن بداخلها لتندفع  تحتضنه ..بحبك جوي جوي جوي ..ظل يدور بها هامسا ..وجبل عاشج الجمر عاشج لروحها جبل شكلها جمر روحي وحياتي .

مسكها من يدها وقبلها ليقف الجميع يتمنون لهم الخير ..انتهي الاحتفال وخرجت هيا وهو يشبكان يديهم همست ..عارف يا جبلي لما نتجوز .

هتف ..يا رب جربها يا رب .

تنهدت ..عايزه اجيب عيلين وهسمي ابني جبل .عشان اني بحبك جوي .

ابتسم هتف ...اني ماعايزش من الدنيا الا انت يا جمر تجيبي ماتجيبيش عايزك انت .

همست ..بتحبني جوي اكده ..ضحكت ..عارف لما تتاجر بقه  ونكبر واكده تروح بقه لغيري مانت معاك فلوس واني زهوتي هتروح والحريم يلفلفو عليك .

نظر اليها نظره دخلت لقلبها ..حريم ايه اني يمين الله ماتو في عيني والله لو ملط ما ببص. جمر انت معايا لحد ما اموت عليت وطيت بس تبقي معايا .بتمني بليلتي معاكي انت ليلتك جنه بتمني ادخلها بتمني ينجفل علينا دار اشيلك من اول الدار لاخرها واحطك بعيوني اتهني بيكي مش متخيل لما ينجفل علينا مجعد هيبقي حالي ايه .

ابتسمت ونظرت اليه ..هيبقي حالك ايه هتبقي احلي عريس في الدنيا عريسي اني .

نظر اليها بعشق ..ليله من الجنه اخدك وافرح بيكي وتطيريلي عجلي .

ضحكت وقالت وارجصلك مش اكده .

ضحك ..لا الرجص ده اساسي انت هترجصيلي كل ليله عشان انهبل اكتر واكتر .مامتخيلش والله حالي معاكي .

نظرت اليه بعشق ..هعيشك احلي عيشه ادلعك واهننك واديك حالي وروحي انت جلبي يا جبل واخد جلب الجمر .

نظر اليها بعشق ..طب اعمل ايه في جلبي ماعت بتحمل بفكر فيكي كيف المجذوب وعايش رعب انك تروحي مني ..جمر اني بحلم بليليتنا كل يوم يمين الله بحلم بليله حبيبي يبقي ليه هنهبل ماعتش عارف اعيش بحبك جوي .

همست بلين ..ماني كمان بحبك جوي ..

اقترب ومسك يدها ...لاه يمين الله مامتخيلاش عيشتي يا جلبي عمري ماتخيلت اني احب اكده او يعني ايه عشج من اساسه اني كت بعيد وببعد بس ربنا اراد اني اتكلبش من جلبي انت مكلبشه جوايا عيوني مابتشوف غيرك ليلي مابيعدي من غيرك تصدجي حتي اللجمه بجعد افكر فيكي واني باكلها بفكر اني بوكلك بيدي وانت في حضني .،دمعت عيونه اقتربت ومسكت وجهه ..جبلي انت بتدمع .

همس من العشج اللي بياكل جتتي العشج نار خلاني مهبول بيكي والله يا جمر انت نور عيوني من جوا بتمني تكوني في حضني اليوم جبل بكره ..هتف بغلب ..اني تعبت عايزك وهموت تبقي ليا .

ضحكت ..اتجدعن انت بس واتنحرر وتعالي اتجدم اني ابقي ليك علي طول .

هتف والله بمحط في الصخر بمين الله كت الاول عايز اعلي دلوك عايز اطول السما عشان اجيب النجوم تبقي تحت رجلك يا واخد جلبي .

همست ..انت نعمه ربنا ليا يخليك ليا .

همس واني مهما حصل هفضل اجول حبيبي وعشجي ونصيبي انت نصيبي يا جمر وماهيكونش غير اكده ..(برضك ماجالش ان شاء الله يا واد يا واد 😡😡😡).

انتهي اليوم وعاد جبل وقمر ودخلت جبل بيتها لتبهت فمسعد يجلس حزينا اندفعت اليه.... مالك يا جلبي زعلان ليه .

تنهد ..مافيش مافيش يا خيتي .

اقترب حمدان ..مافيش جول ماتجول مكسوف انك مامعكش فلوس تكشف علي مرتك التعبانه في حملها عند دكتور كبير اهوه الفجر ابتدي وحزنه الاسود .

وقفت قمر ...فيه ايه .

هتف مسعد مافيش منال بس تعبانه شويه ومريحه جوا ..قامت مسرعه لتجدها تنام في الفراش شاحبه .،مالك يا جلبي .

تنهدت منال ..مافيش حبه تعب اكده مع الحمل انت عارفه بس تجيل حبتين .

هتفت قمر .،طب نكشف عليكي .

احنت منال راسها فهيا تعلم حال زوجها ...لاه خلاص يا جلبي هبقي كويسه اعمليلي بس حبه نعناع .

شعرت قمر بالاسي عليها وقامت وفي خرجتها سمعت مسعد ماتبطل بقه انت ايه مابترحمش كل حاجه الفلوس اما اغور جايز ربنا ياخدني وخرج ورزع الباب .

وقف حمدان .....تعالي اشهدي عالفجر تعالي يا بت حمدان شوفي اخرتها لو اتجوزتي فجران هتنامي متلجحه زي مرت اخوكي ماجادراش تجوله وديني لحكيم تمرط نفسها وعيلها وماتجولش وديني عشان مافيش .ايه حب ده منعول ابوه في الارض ال حب ال الحب من غير فلوس يموت فكري وفكري جبل ماتجيبي واحد فجران هتعيشي تفكري في اللجمه في العوزه لما تمرضي لما عيلك نفسه في حته مسكره والا حاجه يلبسها لما عيلك جدامك يجول ياما العيال بيصرفو ليه اني مابصرفش لما تلاجي نفسك لابسه جلبيه مجرحه وراح لونها وبقيتي شكل الخدامين ورجليكي تشجج من الخدمه. اعرفي ده جواز الفجران انما جوازه الغني بيت وهانم ورجل مدهونه مسك ودم غزال فلوس وتنامي علي فلوس خدم وعز تروحي لحكما البلد وتتبغددي ويجيب ويحط دهبات وخير خير الفجران لجمه حلوه وحته دهب مجيحه شكله.. انما خير الغني جصور وعز بصي لحالك واوعي لنفسك واعرفي انها فرص يا بت حمدان .يا تعيشيها صح يا تموتي بحصرتك طول عمرك وشبابك بيروح في الفجر والحزن ..

.تركها وجلست هيا ساهمه تشعر برهبه من كلامه وداخلها بعض الخوف فمنال تبدو كالميته امامها ومسعد لا يقوي علي الصرف عليها عند الحكما .،لتبهت وتجلس والشيطان قد بدا يلعب براسها لتنتفض وتحاول ان تبعد كلام ابيها وتذهب مسرعه تكلم حبيبها تاخذ منه جرعه من الحب تقويها علي نغوات ابيها ..

مرت الايام لياتي يوم ذهبت هيا تقابله لتجده محني الراس اندفعت اليه فرفع عيونه لتبهت عندما وجدتها تلمع لتشعر برعب عندما قال ....

#أأستحق_هذا_العذاب 

#حكايات_mevo 

البارت السابع...اقتربت قمر من جبل لتجده محني راسه رفع عيونه الدامعه اندفعت اليه وهتفت .....ايه فيه ايه ....نظر اليها دامعا مسكت وجهه..... ايه يا جلبي فيه ايه .

تنهد وهتف .....اجول ايه ،،لله الامر من قبل ومن بعد. 

هتفت ......امك بخير .

هتف بحزن.....،،ايوه الحمد لله .

هتفت بلهفه ....،طب ايه متحصرنيش .

قال بقهر ... ..التجاره اللي كت بتاجر بيها اتحرجت في المحل اللي كت مشارك فيه وراح عليا كل حاجه .

هوي قلبها رعبا ....وظلت مشلوله ...خفق قلبها وهتفت .،ايه التجاره كلها كلها ماعتش حاجه واصل.

هتف .،لاه ماعتش ماعارفش ليه اكده لله الامر .

ظلت ساهمه تفكر .،طب وبعدين يا جبل هعمل ايه انت خابر ابوي ماهيسكتش واني.صفحه حكايات ميفو .

اندفع ومسك يدها ......،هعافر تاني والله امي عندها دهبات هاخدهم وهعمل بيهم تاني وماهسكت وهنحت في الصخر عشان اجبلك اللي تريديه بس اجفي جاري جمر اني عاشجك اموت لو سيبتيني .

تنهدت ،،،اسيب ايه بس اني ماجدرش اسيبك بتجول ايه انت .

ابتسم بحنان .....،،صوح والنبي ماهتسيبنيش وانت بيجيلك عرسان ياما اني خابر .

تنهدت فهيا اصبحت في ضغط رهيب ......،هتفت واني هستني يا جبل انت ماجدرش ابعد عنك دجيجه اني اموت فيها ..قبل يدها واني عهد عليا لاكون ليكي كيف ماتحبي ..ظلت جالسه معه تبثه من حنانها رغم حزنها فهيا ظنت انه قريبا سينعدل حاله الا ان لله حكمه في ذلك...


دخل عليها ابيها فهتف غاضبا ..بت سليم كلمني عايز يجي يتجدم .

هوي قلبها وهتفت بقهر ...ماعايزاش دلوك هو كل حبه عريس .

هتف غاضبا.......،انت لازمن دلوك تجوليلي مابتوافجيش علي سليم ليه هاه فيه ايه  يتعيب .

هتفت .،يا ابوي ما رايدهوش ماتهملني لحالي .

هتف ،،بصي اني ماجادرش اجوله لاه بس انت تجعدي معاه وتجوليله لاه اني تعبت .

هتفت ....لزومه ايه طيب ماتجول من بره بره .

هتف..... لاه تاجي منك اني خزيان دا كل وشي .

هتفت .،طب سيبني بس ليا شهر امتحانات والله يحلها .،


مر الشهر وجبل يوعدها انه بعد الامتحانات سياتي هو وامه بعد ان اخذ الدهب عل الله يصلح ما بين يديه ليمر الشهر وتنتهي امتحاناتها ويتصل بها جبل ....هتفت .،جبل اني نجحت ومجموع كويس اني هجدم في المعهد بتاع السكرتاريه او المحاسبه اللي ياخدني فيهم .

هتف بحزن .،مبروك يا جلبي .

هتفت هيا ،،،مالك فيك ايه صوتك موجوع .

هتف ....ماخابرش اجول ايه ماليش عين انطج .

هتفت.... فيه ايه .

هتف ،،فلوس الدهبات خسرتها .

هنا سقط قلبها .،ايه بتجول ايه يا مري دا مافيش غيرهم انت بتجول ايه هنعمل ايه دلوك .

هتف.... ماخابرش ماخابرش حاسس اني هموت محصور .

تنهدت وصمتت لم تجد ما تقوله فصرخ ....بس يمين الله ماهجف اني اني هتصرف شالله ابيع ارضي واعملك اللي تريديه .

هتفت .،تبيع ارضك وبعدين نخسرها برضك .،جبل اني اني..... 

هتف .،اصحك تجولي حاجه عفشه بالله عليكي مامتحمل وجع جمر اني بنام احلم بحضنك بالله ماتجهرنيش ..

تنهدت وهمست ،،طب هنعمل ايه .

هتف.... اصبري معايا مش انت بتحبيني يا جلبي. اصبري .

تنهدت .،ابويا مابيسكتش .

صرخ .،انت بتحبيبني يبقي تجفيله فاهمه ..

تنهدت وهتفت .،ربك يفرجها يا جبل وقفلت الخط واجهشت بالبكاء 


دخلت عليها منال .،.....مالك يا جمر .

هتفت .،تعبت يا منال تعبت متمزعه مابين جلبي وعيشه الدنيا اني ليا حج افرح واشتري واتهني ،،بس برضك عايزه الحب والعشج .

تنهدت منال .،بصي يا جلبي شوفي ،،،اني بحب اخوكي واخوكي بيحبني بس الحال ضاج خالص بعد ما حملت رايده حاجات ماعرفش اجبها وهجيب عيل ماعرفش اجبله .،مش معني اكده اني حرنانه عل عيشه اخوكي لاه اني بحبه واستحمل ،،بس انت بره يبقي من الاول اختاري اللي يراضيكي الحب مع الحوجه بيوجع .وتركتها وذهبت ظلت جالسه تفكر في كلامها .


،،مر اليوم فدخل عليها ابيها جومي سليم بره .

تنهدت .......تعبانه يا ابوي هملني .

هتف ،،انت عايزه تموتيني محصورصوح انت بتجهريني ليه عايزه ايه الناس كلت وشي وبقو يتغمزو عليكي ان فيه حاجه عيب .

هبت ،،ايه عيب اكده عيب . 

هتف .....امال مابتوافجيش ليه بتكبري اللي زيك جابو عيال .جومي جابلي الراجل ،

نهضت وقامت ودخلت علي سليم ابتسم لها سعيدا واقترب .،ازيك يا ست للبنات.... 

هتفت ،،كيفك يا سليم .

هتف ،،شوفتك خلتني بخير .

تنهد فجلست وجلس بجوارها فهتف..... جمر اني رايدك اجبلك الدنيا ليه مش موافجه اني بحبك ،،بصي انت ليه مش جابله شوفي يرضيكي ايه يا جمر .،تنهدت فقام واتي بعلبه كبيره واعطاها لها افتحي .

فتحت العلبه شهقت ففيها كفوف دهب واساور كثيره .،هتف .،دول هديه ليكي والشبكه هابقي اد اكده عشر مرات وهكتبلك مليون جنيه مهر ومليون مؤخر والشوار هيبقي كله من البندر وعايزه دار لحالك هجبلك دار عايزه اكتبها ليكي هكتب بس توافجي... جمر اني عايزك ليا اخدمك بعيوني .

تنهدت بغلب .،هنا قام واخرج شيكا وهتف ،،اهه شيك قبل حتي ماتوافجي اهوه مهرك او خديه اي حاجه تحت يدك .،كانت تشعر بالقهر فامامها راحه الدنيا وفي الجهه المقابله امامها عشق الدنيا .،كانت الاغراءات كثيره وتعثر جبل مره تلو الاخري قد اصابها بالياس .

هتف سليم عندما وجدها ساهمه ،،شوفي هاخدك لبنان شهر عسل ولو عايزه نروح كل سنه نروح ونسافر في اي حته  هتبقي هانم الكل يخدمك هتكملي علامك واعملك مكتب محاسبه هتبقي جمر هانم لانك هانم انت تتجلي بالدهب يمين الله عايزه دار في البندر هعملك اني اساسا مش هعيش اهنه عندنا مصانع هناك  .تنهدت وجلست لا تنطق فقام وهتف ،،بصي فكري ولو حتي مش عايزه دلوك اني مش هاخد الدهبات ولا الشيك علي امل انك تكوني ليا يا بت الناس هاه.قام ونظر اليها ،،هتعيشي ملكه جمر منور قي السما ..

قام وتركها .

جلست هيا ساهمه في يدها علبه الدهب والشيك ودخل ابيها وجلس هو ايضا يغرز كلامه فيها وهيا صغيره لا تعرف من الدنيا الكثير وحال اخيها وزوجته لا يسر ...

اتي الليل وهيا وصلت من التخبط مداه صدح تليفونها فوجدته جبل ،،احست بالوجع ظلت تنظر الي الرنه ولكن لم تفتح كان يرن ويرن وهيا متجمده لا تفتح وما ان انتهي احست بقلبها يان جلست تبكي لا تعلم ماذا تفعل نار القلب ونار الفقر  مقهوره  قررت ان تتجه لربها لعله ينير حياتها ...ذهبت لتصلي علها تري ما يريحها 

واذا بها تحلم بدنيا جميله حلمت قمر بنفسها تلبس فستانا جميلا من اللون الازرق السماوي يلمع  وتزينت بكل الزينات وبها جناحين كالملاك وحولها الكثير  من الانوار ليتغير ويتلبسها فستان زفاف ولا اروع يلمع ببريق الذهب والفراشات حولها من كل ناحيه وضوء كالشمس يغشاها وهيا تشع سعاده وجدت ممرا مضاء من الجانبين منثور عليه لاالئ تلمع ..تدخل من باب قصر وتقف في وسط مكان يشع نورا والدنيا تدور بسعاده لتصل الي شجره كبيره خط عليها شجره العشاق شجره الجمر وتعلو هيا وتعلو والسماء تنير بمصابيح ملونه والشجره يختلف زينتها وهيا تتزين مع تلك الشجره لتظهر اخيرا في بهو قصر كبير تحوم حولها الفراشات وتحس انها دخلت الجنه قصر كانت تامر وتطاع  لتجد نفسها اخيرا مع شخص لا يظهر  ملامحه لتسمع صوتا مالوفا ..هيجيلك يوم وتنسعدي يا قمر .،كان الحلم رائعا ظلت تتامل القصر وحفظت ملامحه وشعرت انه بيتها   والكل يقف ينظر اليها سعيدا كانها ملكه متوجه كانت تشعر بسعاده طاغيه في الحلم وهناك يد تمسك يدها تحاوطها لم تعلم لمن تلك اليد نظرت اليه فكان ضبابيا ولكن هناك دبله سوداء في يده ابتسمت وتلمستها بحنان فاذا به يقول هتنسعدي يا جلبي معايا بس اصبري....    خفق قلبها فهمست وجبل هينسعد برضك ..لينقشع الضباب ويظهر جبل يلبس حله رائعه ويقف بعيدا بين الناس ..كان سعيدا ابتسمت هينسعد هو كمان ليدير راسه ويبتسم لها ويهز راسه بسعاده لتعلم انه سينسعد ايضا ....


استيقظت في الصباح سعيده بذلك الحلم ظنت انه رؤيه من الله ..وانها يجب ان تختار سليم وتترك جبل..همست بوجع .. اني شفته هينسعد برضك جايز احنامالناش جدر مع بعض وربنا بعتلي رؤيه ..ربنا يبعتلي الحلم ده شعرت بوخذه في قلبها .،هتفت .،عارفه اني هنوجع وهو كمان بس اعمل ايه ماجدرش اعيش اكده اني صبرت كتير بحبه وبعشجه بس العشج مع الفجر صعب جوي وهو ماعادش حيلته حاجه هصبر علي ايه وربنا بعتلي الحلم ده يوديني في طريج الخير  اني حاسه ان اخرتي خير يا رب خف وجعي ووجعه بس هو صغير وهينسي ايوه والرجاله لما بتجابل حد تاني بتنسي .

رن تليفونها مره اخري فهو جبل شعرت بوجع ينهش قلبها الا انها لم ترد ارادت ان تستجمع قوتها حتي ترد عليه ذهبت لتقابله علي ذلك الجسر الذي شهد حبهم..وما ان راها حتي اندفع  بقهر وغلب .،اكده يا جلبي اكده سبوع كت هتجنن عليكي جدرتي تبعدي اني كت هموت حالي في بعدك .

تنهدت وابتعدت وجلست فرجف قلبه .،ايه مالك يا جلب جبل .

هتفت .،اجعد يا جبل نتكلم .

جلس .....بصي اني بكره مخطط في فسحه ليكي وليا بس ايه ماعايزش وشك ده يزعل هنخرج ونتفسح ماتحمليش هم حاجه هتتعدل والله اني مخطط لحاجات ياما وربنا بيوجع ويعدل .

تنهدت وجع ...اجعد واسمعني .

رجف قلبه ..ايه فيه ايه .

هتفت ..جبل اني اظن ماجصرتش معاك واستنيتك بدل المره عشره بس اني ماعت اجدر ابوي ماجدراش اجف جدامه وعايز يجوزني واني خلاص كفايه اكده .

تجمد هو واحس بقلبه يتمزق  .....،كفايه كفايه ايه... جمر اصحك تجولي حاجه تموتيني فيها 

قامت ولم تنظر اليه .....من فضلك يا جبل اني ماعتش جادره اكمل ،

احس بقلبه سيخرج من مكانه ،،ايه ماعتيش بتجولي ايه انت اتخبلتي انت بتاعتي. 

هتفت بقهر....،جبل ارجوك ماعتش منه عازه اني هنخطب خلاص. 

جحظت عيناه واندفع يحتضنها صارخا.....،لاه لاه انت ماهتملنيش انت روحي اموت يا جلبي والله اموت ... تسيبيني  يا جمر تسيبي جبل روحك ..جمر ابوس يدك اانت روحي تموتيني اكده .

ابعدته وهتفت بقهر .،بدل مانموت مع بعض جبل خلاص ماعتش ينفع انت حاولت واني حاولت وخلاص ،

هنا نزلت دموعه واقترب ،،هونت عليكي يا جلبي تبعدي عن جبل عايزه تموتيني صوح ،،اخرج من جيبه سكين فشهقت .،خدي دي بيدك اغرزيها فيا اني اهون عليا اني اموت ،،كانت دموعه تنهمر بعنف وهيا تشهق بقوه والوجع اصبح لا يحتمل .

صرخت .،بطل بتجول ايه انت اعجل  اكده خلاص يابن الناس شوف حياتك واني هشوف حياتي احنا خلاص ماهننفعش لبعض .وخلاص اني وافجت علي سليم ،

نظر اليها وانشل مكانه .،ايه وافجتي .،يعني اللي داير ده صوح واني ماصدجتش كان صوح ..جابلك دهبات ومهر وشبكه جابلك اكفوف وهتبقي هانم في البندر ده اللي رمتيني عشانه يا جمر .

هتفت.... .،بطل بقه وعيش حياتك وسيبني اعيش .

صرخ .....والعشج اللي بيناتنا كان ايه كدب اعيش حياتي ازاي مانت حياتي اعيشها ليه ومع مين ..ده كان كدب .

هتفت بقهر .،لا مش كدب بس مش كفايه هيموت في الفقر ابوس يدك ارحمني انا جلبي هيقف. 

هتف ،.....اني اللي ارحمك اني اللي هوجف جلبك امال انت بتعملي ايه دلوك ليا سنه بمحط عشان بلفلف في الشوارع عشانك مابجبش لروحي حاجه واجول لاه وفر لحبيبك اصل لازمن يبقي هانم ويتعامل معامله الهوانم ..اقترب منها ودموعه تتساقط مسك يدها ،،..داني جعدت سبوع عيان مارحت لحكيم واجيب دوا عشان اكمل فلوس التجاره جولت اموت ولا جرش ينجص عشان حبيبي اجبله الحلو كله ...داني ماعتش عارف اخد نفسي .. شوفي سامعه بيصرخ ازاي بصيلي جادره تبعدي عن جلبي جادره طب لو جدرتي اني هعمل ايه جولي اني بتمزع يا جلبي ماتسيبنيش ابوس يدك هعملك الحلو كله والله هعمل هموت حالي عشانك بصي اصبري حبه كمان هبيع الدار والارض..هروح اجعد عند خال امي وابيع الدار والاض كلو عشانك مايهمنيش والله هبيع ابيع عمري  عشانك والله هبيع حالي  بس ماتسيبنيش .

كانت تبكي بقهر .،هتفت .،كفايه بقه انا اتجرا فتحتي خلاص ،،اشوفك بخير ربنا يوفجك ويسهلك حالك  وتركته تجري وتنتحب وهو يقف كالمجنون هيا سابتني هملتني ليندفع ويكلبش فيها  بقهر ،...لاه لاه روحي هتروح ابوس يدك لاه ماتسيبنيش يا جمر جبل هيموت والله روحي بتطلع يمين الله كان يبكي وبدا ينتفض من وجعه ...ما ما تسيبيش جبل جبل عاشج وجلبه انشج ماعارفش اخد نفسي يمين الله ،،

ابتعدت وصرخت ..جولتلك خلاص خلصت اني مش ليك ولا هكون ليك عيش حياتك وسيبني اعيش وتركته هاربه تنتخب ...

ليقف هو لفتره لم يعد يحتمل ليقع ارضا ويصرخ ......لااااااه جلبي لاااااه لااااااه ظل يصرخ ويصرخ ويشهق بصوت وصل عنان السماء ونياط القلب قد تمزقت عن اخرها جلس وتكور علي نفسه لعل قلبه يصمت  ليتهالك ويسقط علي وجهه ويلمس خده مكان جلوسها فقلبه انشق ببعد حبيبه ..

جدرت تسيبني جدرت ازاي داني بتنفسها امال ايه العشج فين راح راح والا ماكنش عشج صرخ ماكنش ماكانش  اااه جلبي هموت يا رب ايه ده داني عملت عشانها كتير روحي بتنسحب نفسي في حبيبي ..اعمل ايه اعمل ايه داني بنام احلم بيها في حضني داني مابشوفش غيرها داني عاشج مهبول بيها جمر جمري رحتي فين يا واخده حته من جلبي اهون عليكي اهون يا عمري ..عاشجك يمين الله جلبي بيتمزع ....اروح فين بوجعي ااااااه ظل يملس مكان قدميها وينتحب بقهر ظل جالسا ينتحب ،،ليجلس ويسهم ....لاه مامصدجش هيا هتعاود ايوه هتعاود خلاص اني هستني هيا ماهتجدرش اصلا تبعد عني ايوه دا حبيبي بيعشجني حد ينفع يعيش من غير روحه ...مسح دموعه ..اهدي اكده حبيبك راجع هروح ابيع الارض وعلي طول ارجع تاني اتاجر ماهسكتش هموت حالي ليها دا حبيبي لازمن يعيش هانم وعهد عليا لاموت حالي عشانها ...قام وهو يمني نفسه انها ستعود.(قلبي جعني يا منيل 😭😭😭)


رجعت هيا البيت فوجدت والدها يجلس فقال .،ايه يا جلبي سليم باعتلك حاجات بصي فساتين واساور وشنط وباعتلك عشرين الف تصرفي وتجيبي مصروف يدك .. ..جلست هيا تنظر لما اتي به لم تحس بالسعاده ولكن الحلم كان واضحا .،هو ده حلمك يا قمر خلاص ادعيله ربنا يوفقه ويوفقك .قامت وجلست تصلي وتبكي وتدعي له ..يا رب اسعده يا رب خف وجعه عهد عليا لادعيلك في كل صلا تنسعد وتنجبر وتلاجي خير الدنيا .

مرت الايام وبدا سليم يتردد عليهم واشاع في النجع انه سيخطب قمر والكلام يصل الي جبل ولا يصدقه يوهم نفسه انها ستكون له وانها لن تقدر علي بعده ولكن هيهات فالدنيا ساقت ورب العباد ادار الساقيه لتدور وتخلع القلوب .

لياتي يوم كانت ذاهبه مع سليم الي البندر ودخلا محل الدهب وقف سليم ينتقي لها اكفوف دهب وهيا صامته لتتجمد فقد وجدت جبل يدخل ويقف بعيد ينظر اليها وسليم يمسك يدها ويقبلها وكلما نظرت الي جبل تجد عيونه متحجره وعلي وجهه تعبير غريب ..اقترب هو ووقف بجوارها يبين انه يختار شيئا وهيا احست انها ستموت من قربه مد يده ومسك يدها من الخلف وشبك يده فيها ... فتشنجت واحست انها ستموت  كانت تبتلع ريقها بصعوبه .

فهتف سليم.... مالك يا جلبي ،

هنا تركها جبل فشهقت وهتفت .....هاه مافيش مافيش .

اقترب جبل ......،ازيك يا سليم مبروك مش تجول ،

هتف سليم ،،،جبل انت اهنه ماخدتش بالي الله يبارك فيك عجبالك. 

ضحك هو ،،،لا عجبالي ايه كان زمان دلوك خلاص ماعتش ينفع .

هتف... ليه .....حبيبتك مالها .

هتف بنبره بارده جعلتها تتجمد .،ماتت حبيبتي ماتت يا سليم الله يرحمها . تجمدت قمر وشعرت بقلبها يتمزع ارادت ان تصرخ وترتمي في احضانه .

شعر سليم بالاسي ،،اسف يا جبل والله ماكت اعرف .

هتف جبل .....لا  عادي اللي مات واندفن خلاص هنزعل ليه  هيا اصلا ماكنتش بتحس كت خاينه العشره وعويله .. بس اجول ايه يلا كلو راح كلو عند ربنا. 

هتف سليم ،،بلاها دي منها لله ..بكره تحب وتنحب 

اقترب جبل ووقف وراء قمر ..بكره احب ،،،علي جولك بكره الاجي حبيب ينصان مش غدار .حبيب بيعرف جيمه الجلب مش عويل وناجص .،بكره جبل هينسعد والعويل هيجيله يوم يااخد منه فرحه .،بدعي من جلبي ياخد فرحه ويخلع جلبه وينتش دنيته ويعيش السواد عن حج ..اما اني فجايلي دنيا متوكد اني هفرح بعد ما الجرف خرج من حياتي. اني نضفت يا سليم وهياجي يوم اشوف الكسره والحسره في عيون اللي ساب وغدر بدعي عليها ربنا يحط عليها حزن الدنيا وفوج الحزن نتشه جلب وخلعته علي حبيب تشوفها في اعز حبيب. لا تفرح ولا تكسب تعيش ايامها بكي وبس تفتكر اللي غدرت بيه وتتمني تراب رجليه هيجي يوم تتحسر. بدعي يكون ليلها حنضل وايامها مر وعيشتها سواد ... اني مستني وهفرح وهشمت ايوه مستني اليوم اللي اشوفها تحت رجلي  بصالي من تحت واني واجف ابص والشماته تريح جلبي ..هيجي يوم يا سليم الدنيا دواره الفلوس مابتعليش نفوس  واصل للي مفكر انها بتعلي ...اللي بيعلي العشج بس العشج ليه ناسه الناس الصاينه العشره الصاينه الجلب الناس اللي تستحج واستدار وهيا تقف تشعر بالموت وخلعه القلب ارادت ان تذهب وراءه وتحتضته ارادت ان تعيد الزمن وتعيد الحبيب ولكن فات الاوان وقدر الله ما حدث لسبب لا نعلمه اهو لخير ام ماذا . فرب العباد لا يفعل للانسان الا الخير .


عاد جبل الي بيته والحقد يشع من عينيه .،بقي واجفه تشتري دهبات وفرحانه واجفه تنجي وهتبقي هانم ،،ماشي يا جمر وحج حرجه جلبي لاخد حجي منك تالت ومتلت ربنا ينتجملي منك واشوف فيكي يوم وهياجي هياجي يوم الجبل اللي ما هينهز ابدا ويجف شامخ يدعس ايامك وسنينك اللي جايه جاي دنيا ليا وسواد ليكي جاي ايامي وعيشه ميف الجبر ليكي دعوه المظلوم بتجوب السما واتي بدعي عليكي بدعي من جلبي وحرجه ما مسامح ولا هسامح واموت علي جلبي اكده جافل عليه وحاطط حجر عشجي ليكي كان نار بتشعللني دلوك نار بتهري جلبي نفسي احرجك واحرج دنيتك..ناري دي ماهتبردش الا ماشوفك والعه في دنيتك ماعارفلش تكفيها .،تار الحبل علي الجمر جدر يا رب احرجها واحرج جلبها ماتعرف تتنفس تعيش ميته ماحد يهوب ناحيتها ولا يبرظ جلبها .،السواد ينحط بالكوم ..يا رب علي جد عشجي حط الكره في جلبي عشان لما يحي اليوم واجابلها اشوفها ولا انهز جايلك يوم اسود يا جمر جاي ربك يمهل ولا يهمل ...جاي يا جمر وليكي يوم ،،


يا حزني يامه  اني تعبت ...عاللي جااااي ..دا مش مرار طافح ..زفتون يا عيال ...منك لله يحمدان انت وسليم وجمر معاكم ...هتعلقو والا اقوم اطفش من هنا 😭😭😭😭😡😡😡😡😡😡


#أأستحق_هذا_العذاب 

#حكايات_mevo 

البارت الثامن....رجعت قمر الي بيتها وهيا تشعر بالموت بداخلها دخلت الي حجرتها وانفجرت في البكاء شعرت انها ستموت فعلا كيف فعلت ذلك كيف خانته وخانت ثقته كيف فرطت في روحها ..جلست ،وقلبها ينزف من وجعه ....،انت ازاي جدرتي تعملي فيه كده ازاي منك لله ربنا هيحرجلك جلبك انت شفتي حالته وكلامه ده مش جبل ده واحد ميت..ده حبيبي اني لاه حبيبي مايدعيش عليا اكده نشف جلبه وحرجتهولي مات من جواه يا جهرتي يا سنيني السوده ايه الجسوه دي حالك جلب عشان ايه عشان الفلوس منعولها دا حبيبي جنه دا حبيبي عملي الحلو كله والله عمل وكان هيعمل بس انت اللي واطيه وعويله ... يا رب ايه الوجع ده. صفحه حكايات ميفو .امال الحلم ده ايه ...يا رب يا رب خف وجعه يا رب اعمل ايه اروحله اعتذرله واجوله يسامحني طب ايه .كامله علي صفحه حكايات ميفو ..جلست تشعر انها ماتت في بعده ..ظلت طوال الليل لم تنم لم تعد تحتمل احست بالجنون ظلت لاسبوع تتجلد تحاول ان تتوازن  وسليم ياتي لها وهيا مختفيه يحاول ان يحدد ميعاد الخطبه والكل عرف وبارك الا انها جنت في ذلك الاسبوع..

لياتي يوم قريب من قرايه الفاتحه لتهب بجنون وجسدها يحرقها ....لاه ما متحملاش ايه الحزن ده جلبي هيوجف منعول ابو الفلوس والدهبات منعول ابو اي حاجه مش عارفه اتنفس حبيبي فينه عايزاه اترمي في حضنه. دا حبيبي عاشج وعشجه طافح يا مري ايه اللي عملته ده في روحي ليه اكده منك لله يا محروجه عايزه ايه دا روحك.. شوفتي عملتي فيه ايه... وحشني جوي جوي لاه مامتحملاش روحي بتتسحب اكون لغيره لاه ماهيحصلش واصل لما اموت فيها ..وقامت  وذهبت الي بيته تريد ان تطيب خاطره وتستسمحه ارادت ان تعيد العشيق لحضن معشوقته ارادت ان تعتذر وتتذلل كي يعود اليها . ارادت ان تتنفس ولكن اصبح النفس بيد الله ومقدراته .

ذهبت الي البيت خبطت عالباب فلم تجد رد ظلت تخبط الباب ولكن بلا جدوي ... ظلت تدور وتدور .،طب راح فين وخالتي فينها فين بس ..ظلت جالسه لساعات تنتظره حتي حل الليل ودخلت الظلمه المكان ..قامت بقهر ظلت تدور حول المكان فاذا باحد الشبابيك مكسوره مدت يدها فتحت الشباك ودخلت هيا وظلت تبحث هنا وهناك لتتجمد فالبيت خالي ليس به احد ذهبت الي الحجرات كانت خاليه الا من بعض الاشياء البسيطه ..راح فين جبل راح فين ساب البلد جبل ساب البلد ظلت تدور وتدور كالمجنونه تفتح في الدواليب فلم تجد ملابسه ...لاه لاه حبيبي راح فين يا جلبي انت فين .،ااه جلبي انخلع حبيبي سابني ايوه ايوه ماني لازمن اتساب العويل يتساب الغدار والخاين يتساب ... احست ان دنيتها اسودت فجلست عالارض تنتحب ،،مشي حبيبك مشي خلاص انت جهرتيه انت ماعتيش هتعرفي الفرح عمرك . روحي البسي الدهب يا جمر روحي وافرحي خلي راجل تاني يلبسهولك البسيه كفن واتلفعي بيه يا بنت حمدان .. روحي حبيبك راح ااه يا رب ايه الوجع ده .،طب ليه مشي من غير مااستسمحه مشي وهيفضل يدعي عليا اه اني استحج اني استحج .لمحت جانبا صورته فذهبت تنظر اليها احست بخلعه في قلبها فعلي الارض صوره ممزقه اربا لها وله وهما يضحكان نزلت دموعها وضعت يدها علي قلبها ... ..جهرتيه منك لله ماهتشوفي يوم فرح يا جمر لملمت الصوره ووضعتها في حقيبتها .قامت من سكات واذا هيا تخرج قابلت ابنه خاله كانت تعرفها ..هتفت الفتاه جمر بتعملي ايه اهنه  .

ارتبكت قمر ..هاه .،لاه اني بس لجيت الدار مفتوحه جولت ابص ليه مفتوحه .

هتفت الفتاه .،دي دار ابن خالي همل الدار والبلد .

هتفت بلهفه...،راح فين .

هتفت الفتاه.... ماخابرينش هو جال هيعاود يوم ميته ماخبراش .

ابتسمت قمر ،،هيعاود يوم خابره انه هيعاود بس ايه وميته ساعتها ادعي اني اكون ميته يا رب  يا رب اني هموت عليه ..كانت تقف باكيه لتاتي الفتاه ،،مالك يا خيتي بيكي حاجه عايزه حاجه من جبل تعرفيه  .

نظرت اليها قمر .،لاه مافيش ماعرفوش بس خالتي اتوحشتها  فوتك بعافيه وتركتها وذهبت .

رجعت الي البيت وقفلت علي روحها جلست ولملمت الصوره ولزقتها الي ان اعادتها كما كانت ظلت تشهق كان بيجولي الصوره دي في جلبه العمر كله اهو جطعها ورماها عشان انت خسيسه وعويله رماكي ونتش جلبه منك لله يا جمر علي حرجه جلب حبيبك .اشكي لمين ماعتش اللي كت بشكيله راح اللي كت بنسند عليه راح يا نن عين حبيبك انت فين موجوع يا جلبي موجوع عاود عاود وهنزل علي رجلك ابوسها عاود واني هكون ليك زي ماتحب ماعايزاش حاجه واصل عايزاك طيب في حضني ..جلبي يا رب رجعهولي يا رب امال الحلم ده ايه ايه ..،

مر الوقت وهيا لا تخرج عشره ايام كامله تقفل علي روحها  وحاول ابيها ان يخرجها بلا جدوي وتشاجر معها كثيرا لان سليم يريد ان يكمل الزواج وهيا تشعر انها ميته كيف ستكمل ذلك وهيا اصبحت كالجثه الهامده .

دخل عليها اخيها ..مالك ياجلبي فيكي ايه بجالك يامه مجهوره  .

نظرت اليه ...فيا ،.فيا كتير يا اخوي .

هتف .....طب جولي طمنيني عليكي انت بيكي حاجه واعره. 

هتفت .،بيا .،بيا الجهر كله بيا مرطه نفس وخلعه جلب بيا يا اخوي .

هتف ،،،طب اني اهه جارك فيه ايه جولي .

تنهدت ..ماعتش جول الحسره في جلبي بتنهش والجلب متمزع ادعيلي .

تنهد ..طب بصي اني رايح لدار حماتي في الكفر اللي جنبينا تاجي معانا 

.هتفت ..لاه يا اخوه اني تعبانه .

هتف ،،اسمعي بس دول ناس حلوه وجعدتهم حلوه..

تنهدت .....هاجي اني اخليها جاعده حزن بطل الله يرضي عنك. 

دخلت منال..... ايه برضك جاعده لحالك. 

هتف هو ..بصي احنا نسيبلها الواد ونروح نجضي ليله عسل عند اهلك .

ضحكت منال .،لاه ماهسيبش عيلي وهيا هتاجي معانا فخبطتها وبرضك هتشيليه هناك .كانت تحب منال وتحب صحبتها تنهدت فهتف ،،،يلا حضري حالك والصبح هنروح نمشي .

تنهدت وظلت جالسه تفتح تليفونها تبحث عنه لتجده ليس موجودا عالفيس فادركت انه ابعدها من عنده شعرت بالقهر حاولت ان تكلمه ولكن لم تجد نمرته من الاساس احست بانفاسها تتقطع ....،مستنيه ايه يسيبك عنده وانت زباله وعويله علي رايه .،يا رب يا رب اني تعبانه حجج حلمي اسعدني اني ماعتش عارفه حاجه اني خربت علي حالي بيدي . اعيش ازاي يا رب رجعهولي يا رب ماهعرفش اعيش .وانهارت من البكاء وقلبها تمزق من بعد حبيبها .


اما عن جبل فكان قد عاد وكله تصميم ان يرحل من تلك البلده ويشق حياته بنفسه  سافر لخاله في القاهره وقرر ان يعمل عنده فخاله له شركه استيراد وتصدير وعند دخوله رحب به هو و والدته لانه يعلم ان جبل رجلا عن حق  ،،مرت الايام وكانت المفاجاه فرب العباد عوض ذلك المسكين الذي خلع قلبه من اجل المال فاذا بارضه وبيته يدخلون في كردون المباني وتتحول الارض من فتات الي ملايين مبلغ هائل ليبيع جبل الارض والبيت ويدخل مع خاله شراكه كان جبل عقليه فذه وجباره ومع تلك العقليه يحركه القهر والغل والدونيه انه رفض ولفظ من حياه حبيبته بسبب المال فقرر ان يصعد ويصعد باي تمن حتي لو امات نفسه الف مره ليحقق ذلك الحلم ان يعود سيدا علي رؤس  من لفظوه .


نعود بالزمن  لقمر بدات قمر تعد حقيبتها فدخل الاب ..انت يا طينه انت سايبه الدار وراحه فين عايز يجي يجري عليكي انت الواد بيسالني انت فين مابترديش .

تنهدت .، يا ابوي اني  تعبانه جوي سيبني بحالي .

هتف ....من ايه انت مخبله حد يلاجي جوازه اكده في في السما .

صرخت .....بطل بقه بلا سما بلا جطران بطل اني جلبي بيه اللي مكفيه الله يسامحك علي وزك ليا اني عايزه اموت حالي سيبني بقه ماعايزهاش الجوازه دي .

صرخ ..انت يا بت بتجولي ايه منك لله  ماعايزاش ايه والله اجتلك .

صرخت ..اجتلني اجتلني واندفعت للمطبخ احضرت سكينا واندفعت اليه ومسكت يده ووضعت السكينه علي قلبها اغرزها اغرزها يا ابوي وريحني يا رب اموت وبدات تغرز السكين في قلبها .

فارتعب الاب ..بعدي يا مخبله بعدي ليه ده كله منك لله ايه الحزن ده . فوتي جتتك بتنز دم .

بدا فستانها يشع دما وضعت يدها علي قلبها..... بينز..... لاه هو مابينزش هو معصور يا ابوي الله يسامحك ..بطل بقه وسيبني بهمي ماريدهاش الجوازه دي خليه ياجي ياخد حاجته .

صرخ .......ارجع الدهبات .

صرخت......ولو كانو جناطير دهب لوكانو شكاير متعبيه فلوس ..الفلوس مابتسعد نفوس .،تذكرت كلامه الفلوس بتسعد العويل الخاين الغدار واني بقه مش خاينه ياابوي ولا غداره .

صرخ .انت اتخبلتي بتجولي ايه .

هتفت وهيا تنتحب.......بجول الله يسهله حاله يروح بدهباته اني ماعايزاش واستدارت وتركته وهو يشتمها علي تلك الحاله التي من نظره ستضيع ذلك العريس اللقطه .


استعد مسعد ومنال ومعهم طفلهم للذهاب الي بيت اهل منال في قريه اخري ذهبت معهم قمر  كان بيتا بسيطا من الطوب اللبن  عليه قش وعروق خشبيه كبيوت الصعيد البسيطه والاهل يجلسون يتسامرون ويضعون الشاي عالنار ..

هتفت منال ،،اني  هجوم اشوي بطاطا في الفرن ماشي تيجي يا جمر معايا .

هتفت ....ماشي هاجي ..

هتفت .،خد باسم يا مسعد خليه معاك

هتف ،،اديه لاخوكي اني بنضف البطاطا وجاي اجبهالك .اعطت  الطفل لاخيها وذهبت للفرن وجلست وظلت تحمي الفرن وقمر تجلس بجوارها سارحه في ملكوت لم تحس بشيء ولم تعلم كم من الوقت جلست بلا حركه .

تنهدت منال ،،جومي  لفلفيلي شويه جش من المندره اللي فوج الفرن يا جمر اصل خلصو ..جلست هيا وصعدت قمر تلفلف القش وبينما تفعل ذلك سهمت وفتحت تليفونها تنظر لصوره جبل ودموعها تسيل وتاهت في عشقها لذلك الجبل الشارد. 

عند منال كانت تجلس ولم تلاحظ وقوع اللمبه التي اشعلت بها الفرن وكانت تلبس جلباب من البوليستر لتشبط فيها النار علي الفور  لتصرخ وتقوم وتنحدف علي كومه القش القريبه من المندره لتشبط النارفي الكومه اكملها كالهشيم  كانت تصرخ وتصرخ والنار تعالت في ثواني معدوده بداخل حجره الفرن وصعد للاعلي بالسنه من لهب مخيف ..

دخل مسعد ينقذ زوجته ويحاول ان يبعد عنها النار ولكن امر الله اتي بالاسوء لتشبط النار في مسعد وتتعالي الصراخ وتتصاعد النار الي المندره وتقف قمر تصرخ بالاعلي وحبست بالسنه النار تنظر لاخيها وزوجته من الاعلي والنار من حولها واخيها وزوجته يصرخان وهيا النارشبطت في قدميها وهيا تصرخ وتصرخ وتتذكر جبل وتصرخ باسمه ..حجك جالك يا جبل هموت سامحني يا جبل سامحني يا جلب جمر ... يا رب ....وظلت تصرخ وتصرخ والنار تلتهمها ... حتي اغمي عليها ..

تصاعد الحريق واصبح الفرن شعله من النيران وهجم اهل البيت لينقذو تلك العائله وينقل الكل الي المشفي فمنال ماتت علي الفور وتبقي مسعد في حاله خطره يلفظ انفاثه بصعوبه .

اما تلك الجميله فكان هناك دعوه تجوب السماء آن لها ان تحط ..كأن  الله استجاب لدعوه مظلوم ...دعوه الجبل ان تعيش السواد ان تعيش قمر اياما لا تعرف معني الحياه ان تحرق قولا وفعلا ..فقمر احترق نصفها الاسفل بالكامل وتضرر رحمها كانت حالتها مريعه وجسدها بشع المنظر ذلك الجسد الذي جعلها تغتر وتختال بها فالله انزل به بشاعه تخيف الناظرين ...والاسواء حاله اخيها روحها نصف الخير بداخلها منبع الامان والسند ..كان  بين يدي الرحمن .


مرت الايام والحال من سيء لاسواء وحال مسعد يسوء وهيا بدات تفيق ..دخل الطبيب عليها وكان معها ابيها وسليم فقد عرفو مصابهم اتي الطبيب وهتف ،،شوف يا بنتي الشفا بيد ربنا وانت مؤمنه انت حالتك ماهياش واعره زي اخوكي. اخوكي بين ايدين ربنا في اي لحظه امانته هتتاخد بس انت حالتك برضك فيها الحلو والوحش الحلو انك ااهه عايشه وبس يبقي نجول يا رب .

همست بأنين ،،جول يا دكتور فيا ايه اني عارفه اني محروجه ،،

تنهد .....بصي يا بنتي انت دلوك نصك التحتاني محروج صحيح مشوه بس حالتك مش درجه ميؤس منها انت ممكن تتعالجي بس مش اهنه بره ويتعملك تعديل بالليزر بترجعي زينه بس ده بيتكلف فلوس يامه كتير جوي ماحدش اصلا يجدر عليها .حاجه تانيه الرحم بتاعك اتضرر والخلف بقي بعيد جوي والاخر دي  حاجه بتاعه ربنا .

ابتسمت هيا وهتفت .،كلو بتاع ربنا يا دكتور .

خرج الطبيب ووقف سليم ينظر اليها مرتبكا فابتسمت ،،خد دهباتك يا سليم وفلوسك من ابوي وشوفلك واحده تنفع اني ماعتش انفع .

هتف والدها ،......ليه بتجولي اكده هنعالجك .

ضحكت .....تعالجني من ايه والا من ايه ومين هيعالج .،دا سليم خايف يبص عليا لتجع عنيه علي جتتي يترعب من منظرها ،والا هيجيب عيال منين .،

تنهد سليم .......،جمر اني..... اني .

هتفت..... ماتجولش حاجه اني مجدره يا سليم ومش زعلانه اني ربنا اداني علي جد اعمالي واهه بشرب من نفس الكاس بس شربت المره لما شبعت زي مادوجت غيري مري .،اجول ايه لله الامر .

هم سليم ان ينصرف فهتف ابيها ،،بالله عليك يا سليم ماتجيبش سيره لحد في الكفر باللي جرا لجمر ابوس يدك جميله هشيلهالك ماتجولش لحد واصل .

امتثل سليم ورحل بلا عوده فهو احب قمر لشكلها وليس لروحها ولن يمكث مع من يظنه مسخ مشوه كيف تكون انثاه مشوهه لا تنجب وهو من يتمناه بنات الكفر الجميلات .،خرج سليم وجلس الاب فهتفت .،ليه يا ابوي جولتله مايجولش .

هتف .،عشان احتمال نعالجك وتلاجي جوازه كويسه .

انطلقت ضاحكه .،برضك مافيش فايده يا ابوي ،،جوازه وجطران انت واعي لده بيجولك مشوهه فاهم منظري يجهر اجلعلك تبص علي حالي هتخاف يا ابوي والله هتخاف لو تجدر اكشفني وبص عليا .

هتف .،مافيه علاج يابتي هنعالجك .

لتمد يدها تزيح الغطاء ليشيح ابيها بوجهه فمنظرها يوجع القلب .

هتفت .،معاك ملاين معاك فلوس تعالج جتتي المحروجه .،طب لو عالجتني معاك اللي يخليني اخلف يا ابوي جول جول .،هتعالج ايه والا ايه مين يا ابوي هيرضي ياخد بت محروجه ومابتخلفش مين انزل الكفر واسال اكده حد عايز جمر المحروجه البور اللي ماهينزرع فيها خلف .،جعدت تحرب لاجل اتجوز واعيش هانم ،،شفت اني بقيت هانم ازاي ،،هانم محروجه هانم تخوف ،،اجول ايه بس عارف اني استحج كل ده ايوه اني عملت اكده في حالي. ربك سلط شيطان الدنيا عليا عميت عن جلبي اللي بينكوي اديني هعيش بكويتي العمر كله هجعد انح عاللي كان ليا في يوم حبيب. 

هتف مذهولا .....حبيب .

صرخت..... ايوه حبيت يا ابوي وعشجت .حبيت راجل عن حج حبيت جدع بيعافر عشاني ويمحط في الصخر حبيت جبل مابينهز الا ليا حبيت وعشجت وعشجني .

اندفع الاب ،،طب هو فين ياجي ياخدك اني موافج .

ضحكت .،ياجي ياجي ياخدني .،ياجي منين ما راح يا ابوي راح لحاله اني جهرته وسيبته دبحته يا ابوي كان عاشج ليا جيت اني ونتشت جلبه من جواه نزلت دموعه عليا واني ماسواش فاهم ماسواش وجف يدعي عليا اشوف السواد واهه ربك استجاب اتنجعت فيه من عملي وعملك يا ابوي بتجولي ياجي ،،داني لو جدامه متجطعه فرافيت وبينهشو فيا ماهيبصلي .،خلاص يا ابوي بتك ماتت بتك دنيتها اسودت سيبني بجهري وهمي ،

هتف..... يا بتي كت رايدلك الصالح .

صرخت .،هو فين الصالح دلوك هاه جول فين مافيش الا  الطالح وبس ماعتش صالح ماعتش هيخش دنيتي خير ..كلمه حسبي الله نهشت جلبي وخلصت علي حياتي كما تدين تدان اللي عملته وجضيت علي حياه انسان كل ذنبه انه حب ربك بعتلي من عنده نار تنهش جلبي وتخلص عليا وتجلب العيشه سواد .،مازعلاناش اني انحرجت مازعلاناش اني ماهخلفش .،كل جهري اني مشيت وراك وسمعتلك وبجولها اهه انت السبب .. اني سمعت لشيطاني وارمي عشج ماهعرفش اطوله تاني ،،اني خدت جزاتي بتك ماتت يا ابوي بطل تفكر ان ليها حياه تاني .،ربنا يعيني علي وجعي ..ظلت تبكي وتنتحب بحرقه وهو لا يفعل شيء يراقبها ويراقب قهرتها ويذهب ليجلس مع ابنه  فهو حالته بين الحياه والموت .

مرت الايام وبدات تستعيد حياتها لياتي لها ابيها .،اخوكي تعبان جوي هموت عليه خايف الواد بتروح انفاسه .

هتفت .،خدني عنده يا ابوي .،تسندت عليه وذهبت الي اخيها كان مربطا من اوله لاخره كان يتنفس بصعوبه دخلت عليه واقتربت كانت حالته بشعه فبكت هيا علي اخيها الصدر الحنون فهمس بحشرجه تعالي يا جلبي .

جلست وهمست....كيفك يا اخوي. 

هتف بصعوبه .،هروح لمنال وفايت الدنيا. 

هتفت بنحيب .....ماتجولش اكده هتبقي زين والله. 

هتف .....اني حاسس بنفسي يا جمر وشايف روحي راحه لفين .خلي بالك من باسم يا جمر ولدي امانه بين يدك علميه الصلاح يا خيتي اصحك تخليه ابن دنيا .

صرخت بقهر ......،بطل هتعلمه انت الحلو كله مسعد انت هتجوم ماتجهرنيش اني ماهجدرش اصلب طولي .

هتف ،،لاه هتجدري يا خيتي انت جويه وجايز روحتي تعلمك الدنيا عن حج ...الدنيا فانيه يا جمر لا هي بالفلوس ولا الدهبات كت الفلوس رجعت مرتي كت الفلوس شافتني وخلتني لولدي ،،لاه يا جلبي الدنيا ضيجه للي يدور عليها فايتك وعارف انك هتبقي لوحدك بس عارف برضك ان جمر بتاعه الدنيا راحت وفضل جمر اللي جلبها دهب خلي بالك من حالك اني ماهبجاش معاكي اسندك اصحك ترجعي تمشي ورا ابوكي يا جلبي كان نفسي اكون جارك احامي عنك انت صغيره وماتستحجيش اكده. 

صرخت ....بطل بطل بتجول ايه تسيب ايه انت انت عايز تجهرني بطل يا مسعد اني هموت وراك هعيش ليه. 

هتف ......،هتعيشي لروحك ولباسم ولدي هتهمليه اياك اني حاطه امانه عندك هتصونيه. خابر وهيبقي سند ليكي حتي اكتر  مني يا جلبي معاكي... حجك عليا فايتك لحالك ،

صرخت..... بطل انت بتعمل اكده ليه انت هتعيش لاه انت هتعيش يا مسعد ماهعرفش اعيش اعيش كيف.. هتبقي العيشه موته يا جلبي انت هتبقي كويس اصحك تجول .،حبيبي انت روحي وسندي انت اماني دلوك انت النقطه البيضه وسط السواد انت الصدر اللي هترمي عليه ....مسعد هموت بعدك يا اخوي يا ضهري ماتجطموش بالله ماتجول وتفول اني مانجصاش يتحط جهر علي جهر ماهشوفش فرح واصل . 

هتف ......،جربي يا جلبي اقتربت منه فهمس ..هتفرحي يا جمر يوم هتفرحي وافتكري اخوكي يوم فرحك افتكري كلمه اخوكي الجلب بالرضا والمحبه الجلب بالزهد عن دنيا مالهاش عازه الجلب للحبيب والحبيب بس اصحك تعاودي وتمشي في دنيا تخرب الجلب وتمرط النفس ابوكي اه معاكي بس انت عارف وشايف ماهتمشيش وراه ..ماعتش ليكي الا نفسك الصالحه ازرعي فيها الخير وصبيه علي ولدي يا جلبي .مسعد فايتلك دعوه من جلبه دعوه وهو علي فراش ربنا ومعدول علي جبلته الاهي يا جمر با بت حمدان تشوفي سعاده الدارين ويتحط في جلبك رضا ربنا لا يهزك انس ولا يوجعك  ابدا تموت في عنيكي دنيا ويتحط في عنيكي نور من رب العباد مهما اللي جدامك داس وطاح مايفرج معاكي ماللي تموت في عنيه الدنيا يعلي ويعلي فايتك يا غاليه فايتك وعارف جلبك هيتمزع بس اهه جضي ربنا وحكمته يروح مسعد وهيجي يوم مكانه اللي يسعد ويطبب الجلب يا رب خف جضاك علي خيتي واسعدها ،،همس جربي يا جلبي احضنك ..

اندفعت صارخه هموت اكده هموت والله ..همس ويده حولها ..فايتك يا غاليه ربنا يسعد ايامك ليغمض عينه ويدق الجهاز يعلن زوال روح طيبه الي عنان السماء وتسقط يده من حولها ودعوته صعدت الي عرش الرحمن تظاوي دعوه اخري كانت اصمه لضهر تلك الجميله...لتتلاقي دعوه الشر ودعوه الخير بين يدي الله يحكم ويقدر للعبد ويقسم الخير لعبيده ..اغمض مسعد و قمر مشلوله  جاحظه العينين  ليندفع الاطباء اليه ينعشون قلبه ويبقي القلب بين يدي الرحمن ايبقي قلبا يساند تلك الجميله ام ترحل كل القلوب الحنونه من حياتها لتذق مراره القلب الوحيد بما حطت من فعل يدها .سنري ..

انا عيطت لما قلبي نشف يمين الله ... اتفاعلو بقه يا عالم ....البت انقهرت يا حزني ...😭😭😭😭😭😭😭 مش لاقيه حد ادعي عليه ..


#أأستحق_هذا_العذاب 

#حكايات_mevo 

البارت التاسع....وقفت قمر تنظر الي اخيها وقد لفظ انفاثه ليتجمع الاطباء يحاولون ان يرعوه علي قيد الحياه.. كانت تقف بصعوبه لا تنطق وابيها يبكي والاطباء يصارعون من اجل ارجاعه للحياه ولكن الله اراد ان يسترد امانته ليقف الاطباء وينظرون للاب والابنه باسي لتقف قمر تنظر اليهم ببلاهه ..علي صفحه حكايات ميفو .. وتهتف .،ايه ايه بتبصولنا اكده ليه بتبصولنا اكده ليه فوجوه يلا جوموه اخويا هيعيش اخويا هيعيش .

صفحه حكايات ميفو.هتف الطبيب .....امر الله يا بنتي.

هنا ترنحت  وقعت وانشق قلبها وزحفت الي اخيها صارخه .....لاه لاه مسعد حبيبي لاه جوم يا اخوي جوم يا سندي انت اللي فاضلي هعيش ليه. جوم سايبني لمين جوم يا حبيبي اني صغيره ماعرفش اعيش لحالي. مين عيحن عليا الحنيه راحت من حياتي.... جبل راح وانت رحت هعيش ازاي طيب.كانت تنتحب…. اني …..اني استحج حرجه الجلب بس انت لاه ابنك مستنيك كانت تصرخ وتهز فيه ...جووووم يا رب يا رب جلبي يا رب.... جوم يا واخد روحي…. جوم يا حبيبي مش جولتلي هعيش عمر اراعيكي مااخافش وانت جاري....جوم اني خايفه اني خايفه يا اخوي جوم ماتهملنيش اعيش ليه ولمين هعيش في الدنيا جلبي ناشف .جوم هكمل ازاي دي دعوه دعي عليا ابن العزايزه ينحرج جلبي علي عزيييييييز ...

اااااه جلباااي دعي عليا اعيش السواد واهه عيشته….. اهه انت ذنبك ايه يا رب رجعلي اخويا ااااه جلبي يا عالم اروح فين جوم يا مسعد جوم يا حنين يا طيب جوم اني مني لله اني السبب اني حرجت جلبه قام ربنا حرج جلبي.... بس والله حلمت اني هنسعد وهو هينسعد حلمت كت مطمنه ....ايه ده هو ده حلمي هو ده عيشتي السوده... دي اخرتها السواد حل والعيشه اتحط عليها حزن بالكووووم ..طب ايه دنيتي قضت بدعوه مظلوم ،،كت هفضها والله رحتله ادور عليه بس دعوته نفذت دعوه جبل بحرجه جلبي نفدت ونتشت جلبي زي مانتشت جلبه…. بس اخوي ….اخوي ذنبه ايه … يا سوادك يا بت حمدااااان ...اديني بتمزع ااااه ااااهيا رب يا رب اخويا لاه اخويا لاه اااه .

مسكها ابيها ،،بطلي يا بتي حرام اكده ..

صرخت ....حرام ….الحرام اللي عملته…. انت السبب انت السبب في موت مسعد ايوه انت انت خلتني احرج جلبه هو دعي عليا …..هو كمان السبب هو….. اني اخوي ذنبه ايه .طب اني اموت يموت هوه يتاخد اكده وابنه اجوله ايه ….اجوله ابوك مات بدعوه بسببي يا سوادي يا مري جالها ابن العزايزه جالها ربنا يحرج جلبك... تعالي يا جبل تعالي اتشفي فيا تعالي وشوف حرجه الجلب عن حج ....الاخ سند والنتشه صعبااااااه .الاخ ضهر والضهر انفلج فرافيت ..يا طيب يا حنين غلبت تجولي عينك علي رب السما بلاش دنيا يا ريتني عميت يا ريتني مابصيت يا جلب اختك من جوا ..نن عيني يابه …..نن عيني يا حته من كبدي ااااه العصره صعبه العصره مامتحملهاش .... لاالاه نتشت جلبي يا اخوي نتشت روحي يا حنين ااااه ظلت تصرخ الي ان وقعت مغشيا عليها والاب يقف وقد شاخ سنين وبرك فالابن مات والابنه اصبحت مسخا ولم يعد من الدنيا سوي الحطام ..

 مرت الايام ودفن مسعد وعادت قمر الي النجع ولم يعلم احد مصابها بناء علي طلب ابيها من سليم وكان سليم وفي بوعده اعادو له كل شيء. انتهت حياه تلك الجميله تماما زهدت الدنيا وزهدت العيشه. دخلت الي البيت تنظر حولها كانت تحمل ابن اخيها الصغير وتكلبش فيه. تهالك ابيها في دخلته دخلت حجره اخيها التي كانت في الاساس حجرتها نظرت حولها وجدت بيجامته تلمستها ودموعها تنهال ..مسكت البيجامه ولفت بها ابن اخيها وذهبت للفراش واحتضنته وظلت تهدهده .

سرحت في دنيا غير الدنيا..سهمت بزكرياتها مع اخيها كانت تبتسم ودموعها تسيل تتذكر مشاكسته لها ومداعبته كانت لا تحس بشئ الزكريات تاخذها لعالم يطيب القلب فالقلب ينشع الما وحرقه سهمت وتاهت وتااااهت..يا اخوي يا اخوي انت فين يا نن عين اختك ....سهمت واحتضنت ابن اخيها ..انطلقت تهمس وهيا تعتصر ابن اخيها ...انت الغالي يا اخويا ..من بعد امي وابويا ..يا اخويا همك همي ….ياللي دمك من دمي…. الله يديمك خيي …..ياللي جلبك حنيه….. يا اخويا يا حزام ضهري… افديك بروحي ودمي ..يا اخويا يا حزام ضهري ..يا حزام ضهري يا اخويا ..لتنهار وتحتضن ابن اخيها  ..ااااه ااااه يا اخويا ..ماعرفاش اسكت يا جلب اختك هموت يا رب ارحمني يا رب ليه ليك حكمه يا رب بس خف وجعي تذكرت دعوه اخيها فهتفت ..يا رب استجب لدعوته موت الدنيا في عيني يا رب هون عليا ماعايزاش انسعد مابفكرش في حاجه واصل عايزه اربي الواد وبس طبب جلبي يا رب عيني علي سواد ايامي اديني الجوه ما متحملاش ...


ظلت هكذا فتره وابيها يدخل ويخرج وليست معه من اساسه ساهمه وفقط .ظلت  لا تنطق ولا تتكلم فقط تاخذ ابن اخيها في احضانها كانت تجلس تصلي وتدعو ربها ان يسامحها ….تجلس تنظر للسماء وتتذكر وقت ان كان القلب يدق جلست هيا وابن اخيها تداعبه ثم قامت واراحته وذهبت لتصلي ..جلست قمر والدموع تنزل من عيونها ،،يا رب نزل سكينتك علي جلبي يا رب  سامحني ….يا رب سامحني اني واحده غداره وخاينه سامحني… اهه خدت جزاتي ودعوه المظلوم اتحججت ....نتش الجلب وفجدان السند روحه الدنيا وروحه الغالي اللي خلع جلبي ،،كت صغيره وشخت اه والله شخت حاسه اني عندي ميت سنه ولا دهبات الدنيا  في عيني دلوك شيفاهم سلوك صدي تتعاص بيهم اليدين .كنت ببص واتمني واتغندر دلوك خلاص والله خلاص ماشيفاش جدامي ضهري انحني وعيني حطت في الارض …جايالك يا رب وعارفه اني استحج حرجه الجلب بس بدعي تشيل جضاك عني لاني مامتحملاش يا رب كفايه حط سواد عليا اكده عشان اعرف اربي الواد...عهد عليا اربيه صالح زي ابوه لا يبص لحد ولا للي في يد حد ،،يبصلك ويبص لنصيبه وبس .،الحال مال ولازمن ينعدلل مال بطمعي مال بعيني اللي جت علي حج مش ليا .بس ايه الحلم ده كت بتبعتهولي ليه يا رب الله اعلم كان ليه …والعجيب ان لسه بيجيلي ماخبراش ليه واني عمري ماهشوف فرح ..سامحني يا رب وخلي جبل يبطل يدعي عليا اني خدت نصيبي من دعاه …هياجي يشمت بالكفه اذا كت اني شمتانه في حالي اللي يصعب عالكافر جمر النجع جمر اللي مافيش زيها بجت جمر المحروجه جمر الارض البور جمر المجطوعه خلاص لاحد هيحن ولا حد هيطبطب .بطولك ضهرك ده شوفي هتسنديه علي مين يا بت حمدان ،يا رب اني غداره وبجولها بعلو حسي استاهل بس كتير كتير مامتحملاش .

قامت واحضرت الصوره الممزقه وجلست مره اخري مكانها تتلمسها ودموعها تسيل ..جبل نن عين جمر والله نن عيني من جوا خدت جلبي ومشيت كت جايه استسمحك بس دعوتك ماستنتش دعوتك انهالت بالسواد ..كت جايه يا جلبي بس اني مش نصيبك .،اني نصيب اسود ماينحدفش عالطيبين ..دانت الحنين الامير الطيب ...يا رب بحج طيبته اسعده بحج حبه ووجعه اسعده .،بحج خيره وكرمه ليا اسعده ..جالي اصبري هجبلك الحلو كله ..بس الصبر للصابرين يوفي اجرهم وانت يا جلبي صبرت يا رب وفيه اجره ...ليعلو حسها بنحيب .....يا رب يا جبل تكون اتراضيت.... يا رب راضيه... هعيش عمري ادعيله في كل صلا ...يا رب يابن العزايزه تنسعد سعاده الدارين. ينحط عليك الخير بالكوم تفرح وتعلي ويريح جلبك ..ينسي جمر وجرفها ينسي الواغش اللي نتش جلبه ..اسعده وابعتله اللي تراضيه .

مسكت قلبها الذي يعتصر ..ايوه ابعتهاله راضيه وتشوفه نجمه عاليه في السما لانه هو ماحدش يطوله ..اني كت جليله جوي عليه عشان اكده ربنا بعدني عنه لحكمه كت هأذيه ماني كت عيني عالدنيا انحدف عليه اخلي عيشته سواد ...الحمد لله اهو خرجت من حياته ..انت ربنا انعم عليك يا جلب جمر لاني جرف وحزن اه والله يا جلبي ...هتفضل جلبي لحد ماموت لحد مانفسي يروح وهفضل ادعيلك لحد ما ربنا ياخد امانته هفضل شايله ذنبك وذنب اخوي يجطع جلبي ويعصره ...يا رب وجف الدعوه خدت وشبعت والله شبعت يا رب ..صفحه حكايات ميفو. لتسجد لربها وتبكي بحرقه تستجديه ان يسامحها..،جلست تناجي ربها لعله يتقبل دعاءها .


قامت من سكات واحتضنت ابن اخيها .،ماعاتش ليا الا انت وماهشوفش غيرك يابن الغالي خلاص بجيت روحي لاعايزه دنيا ولا ليا فيها ..عهد عليا اربيه صالح زي ابوه لا يبص لحد ولا مال حد راضي بالمجسوم يحب من الدنيا جلبها ويكره خلها وزهوها .....

قامت هيا وبحثت عن فساتينها واحضرتهم ووضعتهم خارج الدار ورمتهم عالارض وهمت ان تصب عليهم نيران لا تعلم نيران قلبها ام نيران الحقيقه التي تعصر قلبها..لمحت فستانا احمر احست بالقهر نزلت بهدوء ودموعها تسيل ..وتلمست الفستان الذي احضره لها ..ظلت تتلمسه وعيونها تسيل منها الدمع .

كت هلبسهولك يا جلبي لما كت هبقي حلالك كت هتغندر بيه ليك كت هتاخدني في حضنك ونرجص ونتهني ...ابتسمت ساخره ..بس خلاص ماعتش هيتلبس هيتلبس لمين .هبت تحرقه فلم تستطع .اندفعت ونتشته....،لاه يا جمر ده يفضل يحرج جلبك طول العمر يفضل جدامك اكده تشوفي وتتحسري عاللي كان هيعيشك دنيا بس انت ماتستحجهاش..تفضلي معلجاه اكده ينحر فيكي ويحسس بذنبك وسواد ايامك ..كان هيعيشك الحلو كله بس انت تستحجي العيشه السوده ...اتمرغي في سواد ايامك من عمايل يدك يا بت حمدان .

نتشت الفستان كانه روحها .. وولعت في بقيه الفساتين كانت النيران تعلو وتعلو وهيا تقف قلبها  يحترق هما وكمدا...،هتلبسي لمين هاه اللبس ده عشان تتغندري لمين خلاص ماعاتش فيها غندره ماعاتش فيها جمر من اساسه جتتك هتتخبي العمر كله …اهو ربك اداكي كتي غرجانه بخلك وجتتك اللي بتنور اهي دلوك جتتك يتجرف منها شكل العفريت .سبحان الله ليك حكمه يا رب جايز اني انعدل ويتصلح حالي واجيلك راكعه عبده ذليله ليك ..فوضت امري ليك وسيبت حالي ومحتالي وجايه طالبه رضاك رضاك وبس وهفضل عمري اجولها راضيه يا رب..

تغيرت حياه قمر تماما فالصمت اصبح حليفها كانت تذهب للعمل وتدرس وفي الليل تراعي ابن اخيها كان ابيها يجلس بالطفل وقد اصبح محنيا من كثره الهموم اسود البيت ولم يعد فيه اي بارقه للفرح فالسواد حل بدعوه مظلوه ونتشه القلب شديده .


لتمر ايام وايام وتتوالي الشهور والسنين وقمر كما هيا لا تكلم احدا ولا يظهر عليها فرحا استعجب اهل النجع من تحول قمر فكانت اصبحت مختلفه تماما فبعد ان كانت تتهادي امام الناس اصبحت منزويه لا تظهر الا نادرا بعد ان كانت تلبس الفساتين التي تظهر جسدها اصبحت تلتصق بقميص وبنطال اسود ومنديل اسود علي شعرها وتربط شعرها تشده كانها ستقتلعه... سنوات وهيا تتشح بالسواد لا تنظر لاحد ولا تجعل احد يقربها واذا تقدم لها احد ترفضه بعنف...  استعجب الكل لماذا  فهيا كبرت في السن مالذي يجعلها لا تتزوج ...لتتعالي الهمسات بين الناس ويبدا من بلا ضمير يفسر عدم زواجها باسباب تخل بالشرف وتلوكها الالسنه بما لا يرضي رب العباد عن علاقات مشبوهه ومحرمه .. ليتوقف اي كان عن الاقتراب منها وتكمل حياتها وكانها خلقت لتعيش سوادا عن حق .

هنا نقول استمرت الحياه ولكنها توقفت عند تلك الجميله تسير الدنيا ويكبر من حولها وهيا كما هيا فهيا كبرت منذ سن السابعه عشر.شاخت قبل اوانها شاخت في ريعان شبابها… منذ ان تركت الدنيا لاهل الدنيا ..مرت سبع سنوات كامله لتصبح قمر في الرابعه والعشرين فتاه ناضجه تعيش من اجل ابن اخيها وفقط وقد التصقت به كانه روحها كانت تحس انه ابنها وتعيش معه اياما تلتمس معه السعاده…. لم تنسي قمر عشق حياتها لم تنساه كانت تصلي وتدعو له الخير وتطلب من ربها ان يسامحها سنوات وهيا لا تكف عن الدعاء وطلب الغفران سنوات وهيا تعلم مدي الجرم التي فعلته سنوات تعيش في تانيب ضمير انها كانت السبب في موت اخيها سنوات تعيش محطمه لا يقربها احد والغمز واللمز لا يتركانها .

جلست  تداعب ابن اخيها فدخل الاب وجلس بصعوبه كانت الصحه متهالكه والضهر محني والقهر معشش .

هتف .،كيفك يا بتي .

تنهدت..... بخير يا ابوي ..اه من الحج اني هروح اجدم لباسم في المدرسه عشان السنه الجايه يخش هو نبيه وخابره انه هيبقي شاطر .

تنهد  ،،بفضلك يا بتي انت كنك امه. 

ابتسمت ،،....كني امه ..بتجول ايه يا ابوي ...ماني امه يا ابوي .

هتف ......،جمر كت رايد يعني اجول حاجه بس ماتزعيش فيا .

تنهدت..... خير يا ابوي .

هتف ..يعني الحاج رفعت كان مكلمني يعني يعني …….

ضحكت ......،ايه جايبلي عريس يا ابوي. 

هتف...... يا بتي .،يعني هتجعدي اكده الراجل زين وطالبك بالحلال .

هتفت.... .،انت يا ابوي ما بتتعظش خالص .،راجل مين اللي زين رفعت الحرامي زين ازاي جولي …انت عارف انه حرامي ترميني له ليه هاه .،مرته ماتت مجهوره منه ومن عمايله اروح اربيله عياله الخمسه دا البت الكبيره اصغر مني بخمس سنين عايز ترميني الرميه دي. 

هتف.... .،يعني كان حد جه وجولنا لاه. 

صرخت .....ماحدش هياجي  ولا هيجدر ياجي …دي دعوه و شجت في السما اني اعيش السواد …بس اني ماعايزاش اتجوز ولا في دماغي. 

هتف ......ليه بس نشوف حد .

ضحكت ،،…..نشوف حد ….مين في الكفر هياخدني جول اكده .

هتف بقهر .،مالك مانت جمر اهوه. 

ضحكت ،،تصدج عايزه اولول واعدد كيف النسوان بتوع المجابر .،جمر هيا مين اللي جمر هاتلي راجل في الكفر كله والا النجع بيبصلي علي اني جمر ،،اني واحده معيوبه يا ابوي فعلا وقولا ،،معيوبه في جسمي وخلجتي الروبه.. يمر العمر والحال يخوف تصدج بخاف اجلع اشوف حالي اللي يجرف وحط فوجه  العيبه اللي طالتني بغير وجه حج عشان اني مش رايده اتجوز. طلع عليا اني معيوبه واني متاخده وغلط مع راجل وبعمل الشن والعار بفلوس شوفت الجهر ... بتجول ايه مين هيرضي ...اني بجيت جرف مسخه اه والله مسخه وبرضك مش زعلانه.

عارف ليه لان الدنيا ماتت في عيني لاني راضيه بجضا ربنا اللي استحجه ….العيب عيب الشكل والسمعه….. بس والله النفس رجعت لربنا والباجي خلاص مابصاش لدنيا ولحد تربتي لا هعوز حد ولا هتمني حد اربي الواد يطلع صالح لابوه .دعوه مسعد بحمد ربنا انها نزلت عليا تموت دنيايا في عيني ..اني بطلت احس يمين الله جبله بلاطه ممسوحه لو عدي عليا جطر الدنيا هرسني ودعك فيا ماهحسش وراضيه برضك ...وخلاص بالله عليك جفل عالجصه دي استدارت .

فصرخ .،هو مين اللي جهرك وبعتي الدنيا عشانه ده منه لله محروج دي سيره ،

تجمدت هيا واستدارت بقهر ....صرخت بحرقه ...بتجيب سيرته ليه وبتدعي عليه انت ايه مش بكفياك عايز يجرالي ايه تاني عن اكده يزفوني في  الشوارع بالسواد…. بتدعي عليه ليه ماتسيبه اهو راح لحاله الله يحليله ايامه وعيشته بتعمل فيا اكده ليه يا ابوي مافيش رحمه واصل مابتبطلش تنحر في جتتي عالجواز والجهر والحزن الاسود طب اني راضيه ورضيت بدنيتي السوده تسودها  اكتر ليه يا ابوي ….جولي حد جالك ان جمر جبله مابتحسش والا عشان ساكته وقاطمه ،،،اجول ايه ماني ماليش حد الحنين اللي كان ليا راح وبروحته نتش جلبي واسودت ايامي ..ماحدش جهرني اني اللي جهرت… اني يا ابوي او بالاصح انت انت السبب انت اللي عليت شيطاني واهو ادور ورشج بس رشج في جلبي نتشه ..بتجول جهرني ،،،دا عيشني الحلو كله  اه والله و اني رديت الجميل وحطيت عليه حزن السنين ..

عارف يا ابوي لو تحس بيا هتعرف اني خلاص مت والله يا ابوي مت اني ماعت بحس حتي الوجع حباه ومتعوده عليه لاني حابه انوجع لاني متوكده اني استحج .الغدر صعب واني غدرت ...بطل وعدي ايامنا يا ابوي والله ماعاد فيا نفس اناهد حد الا تلاجيني واخده الواد وماشيه من اهنه  واستدارت وتركته مقهورا وصحته تهالكت من قهره علي ابنته التي تبدلت تماما .،

كانت قمر تذهب الي المصنع وقد ترقت بعد ان اخذت معهد السكرتاريه واشتغلت في قسم السكرتاريه كانت جالسه فاقتربت منها احد الفتيات  ..بجولك يا جمر فيه عريس جايلك .

تنهدت قمر..... معلش يا وفاء مش بفكرش في الجواز اني بربي ابن اخوي .

هتفت الفتاه بخبث... كنه اكده .،يا جمر كلنا عارفين اللي فيها واني  رايده اساعدك بصي اني اعرف داكتور بيرجع كل حاجه .

قطبت قمر ،،بيرجع كل حاجه حاجه ايه ،

هتفت الفتاه ..يرجع الصبيه بت بنوت. 

هنا اشتعلت قمر .....ماتحترمي نفسك ايه جله ادبك دي .

هنا هتفت الفتاه ..حوش حوش اعمليهم يا بت اعمليهم علينا الحج عليا بسترك بدل الفضايح .

صرخت قمر ....فضايح ايه يا زياله منك لله حسبي الله فيكو. 

هتفت الفتاه ..كلنا عارفين ما بتتجوزيش ليه هاه وان فيه عيبه وان. 

مسكتها قمر.... ليه كتي شفتيني بعمل عيبه فين يا محروجه. 

هتفت الفتاه ،،،امال ايه  اللي منعك بلا جواز الا الفضيحه الكل بيجول .

صرخت  ،،،حسبي الله فيكو فوضت امري لله ..

عادت قمر والقهر ينهشها كانت تتحمل اي شيء الا وصمها بتلك السبه التي تهتز لها عرش السماء... دخلت علي ابيها ..اسمع يا ابوي اني هجيب بيت في المدينه. 

هتف ،،بيت ايه ده هنهمل بيتنا .

هتفت ،،ايوه يا ابوي ههمله انا سيرتي بجت مجلته يا بوي غنيوه بجيت معيوبه وبتتجلى في وشي. اني اتحمل اي حاجه الا اكده. العيبه بتوجع واني عمري ماعملتها يا ابوي .

احني الرجل راسه فمن كثره الاحزان اصبح لا ينطق ..هتف اللي تشوفيه يا بتي .

هتفت ..اهو معاشك علي معاش مسعد علي شغلي ممشي الحال ومستورين. 

هتف الرجل......مستورين اكده .

تنهدت وهتفت.....،الحمد لله يا ابوي ماهنجولش الا الحمد لله علي مجايبه جايز ليه حكمه ...

دخلت هيا تنام وجلست مقهوره فتحت تليفونها فبعد سبع سنوات لم تزيل تلك الصوره صوره تجعلها حيه تتنفس صوره جبل الذي خلعت قلبه ودعي ربه  فاستجاب وخلع الله قلبها بيده وعقاب الله غير.... احتضنتها   نامت  اذا بذلك الحلم ياتي اليها كانت تدور في القصر وتلبس فستانا من الحرير وجسدها ينير من تحت الفستان وتنظر الي قدميها رجعتا كما كانت بلا حروق... استدارت ونفس اليد تمسك  يدها وتلك الدبله السوداء ...وصاحبها هامسا... هتنسعدي يا جلبي نظرت الي اليد وتلك الدبله التي تلمع في يده وصدر الصوت دخل قلبها وقلبها يشع سعاده ...

لتهب متعرقه كانت تحس انه كابوس فمن شده السعاده بداخل الحلم تشعر بوجع .فالحقيقه  فتاه مهانه وقلبها يشع وجعا... فتاه قضي عليها تماما لتتهذب مع الله بعد ان كانت وكانت وكانت . يا رب ايه الحلم ده ليه العذاب سبع سنين عذاب مش كفايه ماكفرتش لسه عن ذنبي يا رب بيوجعني جوي بينخر جوايا …بيجيلي ليه طيب واني عمري ماهشوف السعاده ..لله الامر راضيه يا رب ..


انتقلت قمر الي المدينه في شقه صغيره وادخلت ابن اخيها المدرسه واستتب لها الامر ونقلت عملها من المصنع الي مقر الشركه في المدينه...لتمر الايام روتينه قاتله عليها بلاده وجمود وزهد في الحياه كانت لا تنظر لاي متع ولا تهفو اليها كانت تري الفتيات يلبسون ويخرجون وذلك لم يحرك فيها شيء تعمل وفقط وتعود تربي ابن اخيها وتلتصق به حتى ابيها اصبح شاردا من كثره التعب والهم يجلس صامتا عائله الصمت حليفها والهم ملبسها..

اتي يوما دخلت عليها رئيسه المكان ..اسمعو يا بنات الشركه هتعمل اندماج كبير مع شركه كبيره عايزين نكون عند حسن ظنهم ماشي هيبقي فيه ايفنت كبير في مقر الشركه عايزه تكونو علي اعلي مستوي فاهمين احسن لبس ومنظركو ياخد العقل .

هتفت قمر اعفيني يا مدام تقي انت عارفه اني ماليش في الحفلات ثم ان عندي شغل لسه هخلصه .،

هتفت السيده .... يا بنتي يا بنتي تعالي مع البنات افرحي ما ينفعش اللي انت بتعمليه في نفسك ده ليه ده كله الدنيا حلوه تعالي بس يبقى هناك ناس حلوه ولابسين حلو نقضي وقت حلو مع بعض.

هتفت  قمر......معلش سامحيني مش هجدر ...

حاولت السيده ان تثنيها عن رأيها فهيا تحبها فقمر مهذبه بزياده وفي حالها الا انها كانت صلبه لتمتثل لها اخيرا.

انصرفت الفتيات مبكرا  وجلست قمر تنهي شغلها مر الوقت ولم تعلم مداه احست بالتعب ولكنها تحاملت علي روحها فاذا بالنور يقطع زفرت بضيق ..اهو انا قلت يصلحو المكبس بيفصل لوحده بس ماحدش بيسمع ....قامت وفتحت تليفونها وذهبت الي مكان مكابس النور نظرت الي الاعلي فوجدته  بعيدا احضرت احد العلب ووضعتهم فوق بعض مدت يدها فلم تطول اخذت احد العلب مدت يدها بصعوبه وفتحت المكبس فانزلق العلبه من تحتها فوقعت صارخه وشعرت انها سترطم بالارض ولكن الارتطام لم يكن بالارض ووجدت نفسها محموله و محاطه بيدين من حديد استدارت وتجمدت عندما ..

عندما ايه🤨🤨🤨 ياختااااااه يا شتات الشتات ..الهنتريش المجنح ..وزومبي الصعيد ..ان ان اااااان ..اجرو يا عيال 💃💃💃💃...

#أأستحق_هذا_العڈاب 

#حكايات_mevo 

البارت العاشر.. كانت قمر تحاول ان تمد يدها لتمسك كبس الكهربا لتنزلق مره واحده صرخت مرتعبه من ارتطامها بالارض ولكن في تلك اللحظه تلقفتها يدين من حديد ...رفعت وجهها تنظر الي حاملها انتفض جسدها بقوه واحست بضربات قلبها تصرخ فامامها من خلعت قلبه من سنين انه الجبل بهيئته الطاغيه ..احست بالشلل كان صدرها يعلو ويهبط تنظر اليه نظره بلهاء كانها في حلم غريب تاهت وتاهت عيونها لم تتحرك ولم تصدر اي بادره كل ما فعلته وضعت يدها علي قلبه تحس دقاته .اما هو فتجمد ما ان تلقفها بين يديه خفقات قلبه وصلت عنان السماء كل منهم تاه في عين الاخر وتلاشي الزمن عادت النظرات ساهمه الساحه اللقاء وقت ان كان الجبل بالاسفل يخطف عيونها وهيا خطفت قلبه .لم يعلما كم من الوقت وهو يحملها وهيا يدها علي قلبه لينتفض الجبل من داخله ويثور ويتصاعد غضبه من نفسه ان استكان لعيونها ولو ثانيه ..صفحه حكايات ميفو 

لتعود لوعيها عندما تركها فجاه لتقع تحت قدمه. صفحه حكايات ميفو .

لتعود جميلتنا للدنيا التي تاهت منها للحظه بابشع حال.ثواني من الحلم المتبقي لها في الحياه خطفتها من عيونه لتفجع وتعود لواقعها الاسود التي تعيش فيه ومنغرز فيها .. كانت تحني راسها وتري قدميه وهيا بالاسفل لم ترفع راسها حتي تري عيونه البارده. لم تقوي ان تنظر في تلك العينين الخاليتن من اي مشاعر بل والاصح الممتليئن بالغل و الشماته..تحت قدميه وهو بالاعلي تبدل الوضع تماما تذكرت وقت ان كانت نجمه في السماء ينظر اليها لتخبو وتموت وتسقط تلك النجمه ويعلو هو ويدعسها بقدميه ...ليرجف قلبها عندما سمعت ضحكه ساخره ...جمر حمدان تحت الرجلين  ده مكانك وده مجامك انحني قليلا ليدنو من راسها المنحني .كانت يدها علي الارض قريبه من حذاءه ملامسه لها ...ازاح يدها بقدمه ....ضحك وقال جزمتي حلوه يا بت حمدان عينك ماتجيبش الا هيا صوح .

احست بقلبها ينشق فنبره صوته تشع حقدا وكلامه كالسم يهري الجسد ...اغمضت عيونها وللحظه تذكرت اخيها ودعوته...ربنا يراضي جلبك لا يهزك انس ولا يوجعك  ابدا تموت في عنيكي دنيا ويتحط في عنيكي نور من رب العباد مهما اللي جدامك داس وطاح مايفرج معاكي ماللي تموت في عنيه الدنيا مايهموش العباد .

هزت راسها تنهدت و قامت بهدوء واستدارت تبتعد عنه من سكات تنجو بقلبها .

اشتعل جبل انها لم تنظر اليه ولم تصدر بادره فهو لم يعد كما كان جبل البسيط تغيرت احواله وصب عليه الله الخير ربما بدعوات تلك الجميله له في سنوات الوجع ...

فاندفع ومسكها بقوه ......،ايه ماهتعبرنيش برضك ليه فاكرني زي زمان اياك بجري وراكي .....ضحك عاليا ..انت لساتك برضك شايفه نفسك حاجه يا بت حمدان...نظر اليها باحتقار وشماته ...امال لو ماكتيش معيوبه بين الخلج .

تجمدت للحظه وشعرت انها ستموت فكيف وصله الكلام ايعقل تتبع اخبارها ..شعرت بسكاكين تمزق احشاؤها ولكنها تجلدت فهيا تعلم ما بقلبه من غل فهيا تستحق منه كل الاحتقار .

ابتسمت له وهتف ..عايز ايه يا جبل .

صرخ بغل ..هعوز منك ايه ...انت يتعاز منك ايه ...ايه الجرف ده .

زادت ابتسامتها ..طب تمام حاجه تانيه يابن الناس .ارجع لشغلي. 

هتف بقرف.....وبتشتغلي ايه في المخروبه دي خدامه والا مساحه سلالم .

ضحكت ..فصرخ.... انت مجنونه يا بت انت مخبوله كل اما اكلمك تضحكي .

هتفت ..وعايزني اعمل ايه انوح والا اندب يا جبل .

هتف بغل.... .،عايزك تحسي بس اجول ايه الاحساس نعمه للي بيحس .

نظرت اليه ببرود .،تصدج والله جولك ده عندك حج الاحساس نعمه للي بيحس . فهيا فقدت الاحساس من سنين.

احس انه يريد ان يقتلها فما تلك النظره بعيونها ..كان يتفرس فيها فهيا ليست قمر التي عرفها .فقمر كانت تشع نورا كانت دنيا يسعي لها الاخرين عيونها تخطف القلوب من نورها ولكن من امامه شخص عيونه تتسم بالبلاده سكون وموت ... كانت تلبس بنطالا اسود  وقميص اسود وذلك المنديل لا يفارق راسها .

هتف .،امال فين الغندوره بتاعه الفساتين .،مالك شكل جباضين الارواح اكده .

هتفت ....ممكن تعديني ...ممكن امشي. 

صرخ ..هو ايه كل شويه ممكن امشي شيفاني هموت واجف معاكي ايه الجرف ده بصي لشكلك لا شكل ولا منظر ولا حتي جيمه .

احنت راسها وتذكرت تشوهاتها الداخليه وهمست ...ولا جوه كمان والله ..

هتف ،،بتبرطمي تجولي ايه ردي جولي سمعيني حسك .

الا انها استدارت ومشت من سكات.

فاندفع وشدها تقع في احضانه ارتعشت مسك وجهها .،لاه اني ما تديش ضهرك ليا وتمشي اكده فاهمه انت ماتعرفيش اني مين. 

ابتسمت .،ماعرفش ومش عايزه اعرف بعد عني.

صرخ .....ماهبعدش الا بمزاجي فاهمه انت ماتجوليش اعمل ايه واصل ومش عايزه تعرفي جبل   ..جبل بقي سيد الناس عنده شركات وفلوس تتعبي في شكاير ..عنده اللي يغني بلد بحالها جبل ربنا فتح عليه لما الحزن خرج من حياته والجرف اترمي في الزباله ..جبل اللي ماعايزاش تعرفيه بقي ايه فوج عالي جوي يا بت حمدان ياللي سيرتك بقت في التراب من شينها وعارها ..

كانت تسمع كلامه وتتمزق من تعيبه ولكن لا تصدر اي رد عليه .ظل يقف ينظر اليها وهيا لا تنظر اليه كان يحترق يريد ان يري عيونها...

فصرخ..... بصيلي جربه اياك لاه يا بت حمدان جبل يتبصله ويتبصله جوي دلوك بصيلي لاجل اشوف الجهر في عيونك نظرت اليه وعيونها خاليه من اي شىء كان رب العباد انزل عليها سكينه فيكفيها ما حدث لها وكلمات اخيها تتردد في داخلها تلهمها ثبات وهدوء خلع قلب ذلك المغلول .،شعر بحرقه فهيا تبدو ميته امامه لم يستطع ان يمنع نفسه لينزل عليها ويقبلها بحرقه ...

شهقت وارتعبت لم تتوقع منه ذلك كان برودها يكويه وعيونها الميته تقتله اراد ان يتشفي فيها فدفعها فسقطت مره اخري .....مس شفتيه بقرف .،ايه الجرف ده جربك يجرف الكلب ...رخص في رخص والله بطني جلبت ...اخرج من جيبه مالا ورماه عليها .،خدي اني مابخدش حاجه ببلاش اني ماعرفش سعرك كام بس اهوه بزياده اكيد اللي بيديكي مش كد دول والا تحلمي بيهم ...ورمي عليها المال .

ظلت ساكنه اغمضت عيونها وهمست .،راضه يا رب راضيه والله راضيه .،قامت وهتفت ببرود ....حاجه تانيه .

شعر بالجنون ..فهو يكلم جثه امامه ..لاه مافيش حاجه هيكون فيه ايه اني مش عارف واجف جصادك ليه من اساسه واحده معيوبه من خلج الله سبحان الله يمر الزمن ويعلي العالي ويوطي الواطي ..ضحك ..ماتجوزتيش سليم ليه بتاع الدهبات وكفوف الدهب والا مسك عليكي حاجه وجفشك مع واحد معاه فلوس اكتر كانت اللي زيك لا عهد ولا مله تستحجي الحرج . نار جهنم تولع فيكي جايز تنضفي  يا بت حمدان .

هنا انطلقت تضحك ...اندفع بجنون يمسكها ..انت ايه مابتحسيش كافيش دم خالص منجوع شر مسك وجهها وصرخ بصيلي نظرت اليه راي الوجع في عيونها لم يفهم بلادتها كانت تكويه ظل ساهما في عيونها الا انه لم يعد يحتمل  دفعها وتركها ورحل .

وقفت وقلبها يخفق بشده وابتسمت ..هيا الدعوه هتخلص امتي يا رب عيشتي السوده هتكمل لامتي يا رب انا ماعتش فيا نفس انضرب تاني .راجع ليه تاني لحياتي غرز حزن الدنيا بدعوته واهه منجوعه فيها ....تنهدت ..راضيه يا رب ماهعترضش عبدتك تعمل فيها ما بدالك بس خف جضاك يا رب خف عني هجول ايه من يدي وعمايلي استاهل  فوج الحزن احزان ..

استدارت واكملت عملها وعادت الي بيتها حزينه مقهوره واذا بابيها يهتف .،مالك يا بتي وشك اصفر اكده. 

تنهدت ..مافيش يا ابوي فين باسم. 

هتف ..ماعرفش ليه يومين ساكت اكده وهمدان ماخابرش فيه ايه .

هبت لتري باسم ودخلت عليه وجدته نائما فاحتضنته مالك يا حبيبي 

تنهد .،ماخبرش يا خالتي بجالي يومين هبطان وانهارده في المدرسه ماجدرتش العب مع العيال واصل ،

ابتسمت ،.....عشان مابتاكلش وكلك كله ضعيف  غلبت اجولك تاكل حبيبي اني بشتغل طول اليوم وانت راجل مش اكده مش انت اللي بتراعي البيت ده واني غايبه فيه راجل مابياكلش امال جدك يتسند علي مين. 

هتف .،جدي تعبان جوي يا خالتي واني مابعرفش اسنده للحمام .

تنهدت بغلب.... .،ربك يهون يا حبيبي واروح بيه اكشف هو اني مجصره معلهش عندي شغل كتير اعمل ايه عاد .بص يوم الاجازه هاخد جدك يا جلبي واكشف عليه واغيرله علاجه ماشي .قبلته وجلست معه تتكلم معه وتساله عن مدرسته واصحابه وتوجهه للخير فهيا شاغلها الشاغل ان تربي باسم كاخيها كانت تري اخيها امامها وتحتضنه تستمد منه بعض الحنان فهو مصدر الطاقه الوحيد لديها. 


عند جبل عاد الي بيته وشعر بنار في جوفه ..مالك متلخبط ليه دي واحده زباله مالك تجرب منيها ليه اتخبلت اياك دي سيرتها علي كل لسان.... كان قد بعث وسال عنها عندما عاد فسمع الهمز واللمز عليها وبالطبع صدق عليها كل شيء فقلبه مغلول من ناحيتها وعلم ان سليم تركها بعد موت اخيها حاول ان يعلم لماذا تركها فلم يعرف فسليم طلع حافظ لكلمته وبمرور السنين تناسي وجودها وقفل تلك الصفحه ..تنهد ....اكيد شاف عليها حاجه امال هيسيبها ليه واني اللي كت اهبل مجذوب ماشي وراها . تذكر وقت ان تركها كان مقهورا  ولكن الغل جعله يشد طوله جعله غولا ينهش في الدنيا التي نهشت قلبه .

سنين وهو يمحط كي يعلو سنين وهيا امامه تتبجح انها لا تقدر علي عيشته .سنين وهو يري نفسه مذلول امامها وبكاءه واستعطافه لها كي تعود اليه.سنين يتذكر نومه علي الارض عالجسر وخده يلمس تراب قدميها يتذكر بكائه ونواحه .. وكلما تذكر وهو اساسا لا ينسي يدخل الغل الي قلبه..... اخذ عهدا علي نفسه ان يعلو ويعلو ويعود شامخا لا يصل اليه احد .انه الجبل الذي علا وعلا ولا يخطو عليه اي ان كان ...كان قلبه يكويه ينام قليلا واذا نام يحلم بها وبابيها وسليم.

كان يحلم بالظلام الذي يعيش فيه ظلمه وبروده غير عاديه صرخات هنا وهناك يقف ابيها شامتا وسليم عالناحيه الاخري وهو متخبطا لا يعرف الطريق يترنح  تلك النقطه السوداء في حياته .فقدانه حبيبته وعيشه الخوف بعد ان فقدها حل الظلام علي حياته وقلبه برحيلها ..حلم اسود لا يفارقه .لتاتي اليه تلك الجميله بابتسامتها تخلع قلبه كان حلما كالكابوس ينتفض له كل يوم يذكره بما عاشه الا من تلك الابتسامه..ابتسامه القمر في نهايه الحلم .. يعيش للحظات سعاده واهيه زائله ليهب من منامه مذعورا يشعر بالقهر فسنين لم ينساها. تحول العشق الي غل وسواد يغلي داخله ونسي ان الله يحب كل هين لين عافي عن الغير..

جلس متهالكا ..بس هيا مالها اكده دي مش جمر دي واحده تانيه ايه المنظر ده وعيونها ليه اكده ولا شعوريا وضع يده علي قلبه يشعر بالم اغمض عينه لتاتي ابتسامتها التي ما ان يغمض تجننه وهمسها بصوت اكل قلبه ..جبلي ..

لينتفض مذعورا كان لدعه عقرب ويقوم هاربا من افكاره .


دخلت عليه ابن خاله ..ايه يا جبل سيبت الحفله ليه هناك.

هتف.... معلهش يا جنات اني تعبت فجاه .

اقتربت منه ووضعت يدها علي يده.... مالك بس  انت بتقعد ساعات مسهم مالك .

رفع يديه وهتف ..لاه مش مسهم بس بفكر في حالي اللي جاي هيبقي شكله ايه .

اقتربت منه ومسكت يده ....جبل انا عايزه اقرب  ليه بتبعد مش كفايه . 

تنهد وابتعد ..عشان اني ماعتش ليا جلب يا بت خالي وماعايزش اظلمك معايا. 

هتفت ..طب اديني فرصه طيب  احنا شركتنا بتكبر وبابا هيسيبلي كل حاجه ليه مانعملش عيله انا عارفه ان في حياتك حاجه منعاك وشايفه انا مش طالبه حب انا مش هكدب انا ليا مصلحتي  مصلحه عيلتي وفي يوم هتجوز وانت ابن عمتي وليك عمر معانا ليه لا .

هتف ..عشان اني دلوك مش في دماغي ابني اني جاي اهد 

هتفت قاطبه ..تهد تهد ايه. 

هتف بغل ..اهد دنيا جديمه وادعكها بيدي اجضي علي جبل الجديم نهائي واموت دنيته .عشان اعرف اكمل واعيش .عشان اكده اكون وصلت وخدت حجي .

تنهدت ..حقك من مين ساعات اخاف منك واخاف ابصلك عيونك فيها غل غريب .

ابتسم ..تخافي ..امال لو عرفتي اللي جوايا هتعملي ايه يا بت خالي .،اسكتي الله يرضي عنك ولما تلاجيني ساكت ماتجربيش الله يرضيكي ماعايزش اوجعك وشوفي حالك ماتستنيش مني حاجه. 

تنهدت..لا يا جبل مش هيأس وهفضل لحد مانت تعرف ان الدنيا بتمشي مابتقفش علي حد .

هتف بغل ..انا بقه دنيتي وجفت ..وجفت علي جسر الحزن وجفت والتراب حاسه علي خدي ودمعه العين تبل الارض من جهرها ...وعشان تمشي لازمن اخد حجي الاول وبعدين تمشي رهوان اني ليا حلم اسود عايز اخرج منه واجتل اي حد جواه .


في الصباح اقتربت السيده التي توزع المهام ...شوفو يا بنات دلوك الشركه الجديده الريس بتاعها هيجعد اهنه وعاوز حد يراعي مصالحه مؤقتا لحد ما نعين وهتبقي معاه في ككل مكان حتي بيته هتنظمله حاله ومحتاله هو مايعرفش حد اهنه واحنا نعرف ..اختارت اني اتنين  هيبقو اهنه واتنين في مكتبه واحده بس في المكتب وواحده معاه زي ضله .

قامت... انت يا مريم هتبقي في المكتب وانت يا جمر هتبقي معاه .

تنهدت قمر بضيق ..ليه يا ريسه ماتخليني وخدي بنت من البنات اني مابحبش اختلط بحد .

هتفت السيده ..انت اكتر واحده تنفعي.. الراجل جد وماعايزش ملاوعه وانت عامله زي الجطر ليكي سنين مابصتيش لمخلوج شغلك وبس واني ما رايداش مشاكل وعارفه انك جدها .

تنهدت قمر ..بس اني .

هتفت السيده ..جرا ايه يا جمر ده شغل انت هتنجي والا ايه وخلاص بقه عشان جاي جومي وضبي مكتبه وعايزه مافيش غلطه فاهمه ..

قامت هيا بغلب ودخلت غاضبه ايه الجرف ده وهلزج وهتجطرن طايجه اني حد من اساسه دا حزن ايه ده... لاه اني اتعوج حبتين يجوم طاردني ويجيبو حد تاني واجعد في حالي ماعايزاش اني اكون مع حد ..تنهدت ..الله يسامحك يا عم رجب المكتب علي بعضه قامت وبدات ترتب المكتبه وومسكت احد الكتب  ودخلت حمام المكتب ورتبت اغراضه وبينما هيا تفتح  المياه اندفعت المياه غرقت ملابسها والارض وهيا تمسك الحنفيه ..الله يخبيتك غرجت منك لله هدومي يا مري كانت الملابس سوداء والمياه انهالت عليها وملابسها من النوع الذي ما ان يبل يلتصق ويفسر ماخلفه... فالتصقت ملابسها علي جسدها فظهرت تفاصيله طب اعمل ايه دلوك يا مري .

سمعت همهمات بالخارج ..ايه ده هو جه طب هطلع كيف دلوك واني غرجانه اكده بمنظري العفش ده  .،تنهدت وهتفت ..اتهببي واخرجي هتعملي ايه يعني ..

خرجت هيا كان هناك من يعطيها ضهره فهتفت .،اسفه بس الحنفيه ضربت وانا كت بصلحها .

استدار فشهقت فامامها جبل يقف يتفرس فيها شعرت بالخجل لمعت عيناه وخفق قلبه فالمياه جعلت الملابس تلتصق بها فبرز جسدها .،الا انه هتف ببرود وقرف .،انت بتعملي ايه اهنه يا زفته انت ....انت بتلفي ورايه. 

شعرت بالغضب .....،والف وراك ليه اني دا نصيبه ايه دي انت اللي جاي ليه وتدخل من غير استاذان وكاله هيا من غير بواب دا مرار ايه ده. 

اقترب ومسكها من يدها .،انت تحترمي نفسك لافلجك نصين هاه اللي زيك تجطم وتخزي ماتنطجش .

دفعته بقهر .،مالها اللي زيي يا بتاع انت انت عايز ايه انت وداخل هنا ليه. 

هتف .،عشان ريس المخروبه دي اللي مدخله زباله تقف تبين حالها للناس ...اقترب ونظر الي مقدمه بلوزتها ... انت ايه الجرف ده ايه مش خزيانه بمنظرك ده 

صرخت .....،خزيانه عملت ايه اني الميه ضربت وغرجت الدنيا وبدات تشد بلوزتها من علي صدرها.

ضحك ..لا والله والا اكيد عرفتي ان فيه رجاله بره عملتي اكده عشان يشوفو حالك الرخيص .

اقتربت منه وصرخت .،انت واحد جليل الحيا وتلم لسانك بقه هو ايه ده عيب  اكده  والا عشان سكتالك .

مد يده .الم لساني.... ولمس اعلي جسد  ها ....وده اللي باين ماتلمهوش ليه الاول ....ايه هو انت مقضياها اهنه كمان ..ابتعدت بقهر ..

بطل بقه الحنفيه فرقعت وغرقتني 

هنا دخل رجلين سمعاها تتكلم ...رفع الرجال عيونهم حتي اتسعت ابتسامتهم غصبا فقمر جميله عن حق وما امامهم يظهر مفاتها فهمس احدهم للاخر ..ايه ده مين فلقه الممر دي يا لهوي هو فيه نار كده ..

رفع جبل عيونه اليه راه ينظر اليها وعيونه تشع رغبه احس ان قلبه سيخرج من مكانه فجسدها تظهر تفاصيله والقميص ملتصق علي جسدها اقترب احدهم ...حنفيه ايه بس اللي مزعله القمر .. يا بختها والله ايدك دي تتمد عليها .


هنا كان الغليان علي اخره صرخ جبل ..انت واجفه بمنظرك ده ايه الجرف ده غوري من اهنه .

هتف احدهم ....فيه ايه يا جبل براحه انت مجنون. 

كان وقوفها امامهم بتلك الهيئه يحرق داخله فصرخ جولت بره فاهمه .

خرجت مسرعه الي الخارج فهتف احدهم.....ايه يابني انت اتجننت حد يزعق في المزه الجامده دي كت سيبنا نمتع عنينا .

صرخ جبل ..امير اني مابحبش الحال العوج فاهم اني صعيدي كلامك ده زياده .

تنهد الرجل ،،بومه مصاحب بومه... ذهب الي الاخر هاتفا ...بذمتك مش بومه سبع سنين مابصش لطرف واحده عدو الفرحه .

ضحك صديقه ....ماتسيبه يا عم انت مالك .

هتف امير .،مالي ايه ماهو بيقطع عننا  الميه والهوا دا يرضي ربنا مانقعدش معاه ونفرح .

اقترب منه وعيونه تلمع .... البت اللي بره دي هاخدها معايا مكتبي عايزها. 

صرخ جبل بحرقه .،تاخد ايه خدك ربنا مالك بيها .

هتف امير.... ايه يابني مانا عايز حد معايا مش هخرج انا والف عالشركات وسيادتك هتتهبب تقعد مش ده اتفاق يبقي هاخدها هيا اكيد عارفه كل حاجه وكمان  شكلها جااامد .وانا بحب الجمدان مابستحملش وغمز له فامير ذو علاقات نسائيه كثيره .

صرخ جبل ...ماتحترم حالك بقه اني واجف .

ضحك امير ..ياخي اترزي علي ايامك يا واد انت جبله  نروح نكشف عليك البت تدوخ الحجر واقفه مكشوفه والبلوزه كاشفه نعمه ربنا والجمال ناطط ياكل جتته الواحد وانت واقف تزعق دا لو انا وهيا بمنظرها ده قدامي كت رشقت وحضنتك لما انهريت منك لله كت سيبها نبص علي جمال ربنا اللي ظاهر حنفيه ايه دا نا عايز اخش ابوس امها انها غرقت المزه وبان جمالها اللي هري عينا . واقعد احب واسحسح .

هنا احس جبل بالنار في جوفه اراد ان يذهب ويقتلها فصرخ ..الكلام ده مايتجالش اهنه ولا لحد اهنه انت فاهم 


اقترب جبل بغل ودفعه.... اجعد بقه واترزي بلا بتحب بلا بتجطرن علي ايامك السوده ... اما اشوف هنهبب ايه دا يوم اغبر واستدار يخرج مشتعلا يبحث عنها بجنون فهيا مكشوفه وقلبه يصرخ من ظهور جسدها بهذا الشكل .

فهتف امير .،واد يا سالم ماله الجبل حريقه ليه اول مره اشوفه كده .

تنهد سالم .،يابني صعيدي قفل انت اهبل بتبص لصعيديه قدامه .

هتف امير ....ابص دانا عنيا انخلعت وانهرت البت فلقه قمر والا جسمها يا واد. 

ضحك سالم .،انت عيل خفيف .

هتف امير ..طب يا تقيل اما نشوف دانت عنيك كت هتخرج من مكانها .

ضحك سالم ..عشان انت اهبل ولسانك زالف انا ببص من سكات وظلا يضحكان 

خرجت قمر من الحجره واندفعت الي الحمام .،هو بيعمل ايه اهنه يا مري هو جاي مع مين دلوك وريس ايه يا مصيبتي ليكونو مع الشركه الجديده .،يا رب ماعتش جادره وجله ادبه وتطاوله ده هعمل فيه ايه ماعت متحمله هو جلب عفريت ليه اكده ربنا يكفينا شر غل النفوس..دا نظراته تاكل الجته من بشاعتها .داني حاسه انه بيطلع غل لو سابه عليا يطحن جتتي ...ده جبل الحنين الطيب ...نزلت دمعه من عينها ..هتشيل ذنب ايه والا ايه تاني واحد راحت من حياته الطيبه بسببك ..انجلب عفريت ..ده جبل ده ..دا كان جلبه ابيض وطيب ..اااه يا جلبي اللي بينخلع ..سودتيه زي ماعشتك اسودت يا بت حمدان .....اعمل ايه في حزني ابعد عنه ازاي ...،اهدي اهدي انت تروحي للريسه وترجعي  مع البنات التانين .

خرجت الي الطرقه فوجدته يندفع اليها والغضب ينهشه خافت منه واندفعت تجري ،،هو مهبول والا ايه استخبي فين  اني ماعملتش حاجه  كانت تهرول برعب وتسمع صوت ضربات قدمه المتلاحقه ..وجدت الاسانسير فاندفعت بداخله شعرت براحه انها فلتت منه واذا بقدمه يضعها في الاسانسير  انفتح مره اخري ودخل وكانت نظراته الغضب يشع منها وما قاله اصدقاءه قد جعل جسده يحترق .

انكمشت خوفا ،،ايه عايز ايه اني ماعملتش حاجه بتبصلي ليه اكده .

هنا مسكها من رقبتها وهتف بحرقه ...

انه الحزن المغلي ان ان اااان 💃💃💃💃

طول مانتو مابتتفعلوش نجاتي ماهتشوفوه في سنتكو ...يا رب اللي ماتتفاعل جوزها يعجنها علقه مرااار 🤣🤣

#أأستحق_هذا_العڈاب 

#حكايات_mevo 

البارت الحادي عشر..اندفع جبل للاسانسير وقلبه يحرقه دخل وهتف صارخا.....،بقي مش عارفه هاه كت مخططه ان اللي يدخل عينه تجع عالهانم وحالها الباين وتوجعيه تحت يدك صوح... هو ده تخطيطك تشدي حد من الكبارات يا بت حمدان ....فاكراه هيبصلك... ماهو مايعرفش عيبتك واصله لفين يا بت حمدان...كت ناويه علي ايه مابتشبعيش غرز في الخلج كلبه فلوس جولي بس ربنا وجعك في شر اعمالك وفضايحك طايله والكل عارف وتلمي نفسك بعيد عن اللي معايا هاه ماحدش هيبصلك ...هيبصو لجرف روحي ياختي اجلعي واتحضني بعيد واكشفي حالك جايز حد مجرف زيك يبصلك .

كانت قد تجمدت من كلامه الذي يقطر سما لم تستطع ان تتحمل اهانته .، فرفعت يدها وصفعته علي وجهه تجمد للحظه هنا انفتح الاسانسير فاندفعت تخرج مرعوبه من تهورها ولكنه زاد في جحوده تركته يقف متجمدا .

هتف بغل .،اني هدفعك تمن الجلم ده غالي جوي حسابك بيزيد يا بت حمدان.

ذهبت هيا منهاره الي تلك السيده التي قسمت الاعمال وهتفت ..ست تقي اني عايزه امشي. 

هتفت السيده .،مالك يا جمر ايه اللي عامل في حالك اكده اهدي طيب .

هتفت .،معلهش والله غرجت وتعبانه ممكن بس اروح .

هتفت .،هتخرجي ازاي اكده حالك باين يا بت الناس .

هتفت بقهر ... اعمل ايه طيب .

سمعت صوتا من خلفها كان جبل ....،اني هوصلها يا ست تقي ..

شعرت بالرعب ..هاه توصصلني مين انت ....اني ماهروحش معاك. هتفت السيده .،ده جبل بيه الشريك الجديد الاعلي يا قمر فيه ايه كتر خيره الراجل .

ابتلعت ريقها ،،ايه الشريك شريك فين .

هتف جبل بفخر .اني دخلت شراكه بنسبه تمنين في الميه يا ست البنات ....وضغط علي تلك الكلمه وعيونه نظرات السخريه والشماته تقتلها... شعرت بالذعر  ودارت الدنيا من حولها ...ايه شريك تاني رجع لخياتي تاني هعيش سواد علي سواد تاتي ...هنا لم تعد تتحمل اكثر من ذلك تكالبت عليها الدنيا ....في تلك اللحظه كان امير قد دخل  فوجد قمر تقع من طولها فاندفع امير يتلقفها في احضانه .

اشتعل جبل واحس بكويه يداخله لم يحتمل ان يلمسها فصرخ بلا وعي  .....،بعد يدك .....واندفع وحملها مسرعا ودخل بها مكتبه وقفل الباب والكل يقف مذهولا من افعاله .

هتف امير.... فيه ايه هو ماله كده ،

دخل هو بها وظل يحملها لم يقوي ان يضعها فملمس جسدها يحرقه ذهب وجلس بها علي احد الكراسي والنار بداخله.

هتف .،فيه ايه اني مخبول مش طايج حد يلمسها ليه جدامي ماهي اتلمست وشبعت لمس من ورايا دا مرا... انت راجع تجهرها تجوم تنجهر انت .....شدد عليها في احضا نه ونظر اليها كانت نائمه تنير صدره رفع يده يتلمس وجهها ابتسم دونا عنه ظل يملس عليها الي ان وصل لشف"تيها كان يتل مسهم بحنان لم يستطع ان يمنع نفسه نزل عليها يحس بها لينتفض مره واحده ويلقيها عالكنبه ،،،منك لله بتعمل ايه ايه الجرف ده اخص عليك وعلي صنفك مانتش راجل بتجرب من واحده زي دي رخيصه وواطيه ...قام وظل يدور ويدور يحاول ان يهدئ صخب قلبه الملتاع مسك شعره بجنون ..يا اخي بقه انت ايه جلبك بيغلي ليه ..... .،ظل ينظر اليها محروقا .

بدات هيا تتأوه وتفيق ...فاقت هيا انتفضت مره واحده عندما وجدته ينظر اليها بغل ،،خافت وانكمشت.... فيه ايه عايز ايه انت ابعد .

اقترب ورفع يده وصفعها عن اخره فوقعت ارضا وهتف .،ده بس رد بسيط عاللي عملتيه هاه ..يدك تترفع تاني علي اسيادك هجطعهالك .تحفظي ادبك وتلمي نفسك فاهمه وتاني تجفي تناطحي اسيادك هعلم علي وش امك ..

كانت الد *ماء قد انفجرت من شفتيها تجلدت حتي لا تبكي امامه لا تريده ان يتشفي فيها ...اقترب ومسك وجهها بعنف... ايه شايف الدموع جوه مابتنزيلهاش ليه ..كبتاها اياك خايفه اشوف دموعك يا بت حمدان خايفه اشوف ذُلّك جدامي .،هيا دي العيشه اللي سيبتيني عشانها ..بحمد ربنا انك سيبتيني الا كت حاجه تجرف مش مصدج كت اهبل باين والا مجذوب .،روحتك من دنيتي نضافه كبرت زي مانت شايفه والمقابل شوفي حالك مذلوله ازاي .،ها اخبار العيشه الحلوه ايه يا بت حمدان ...سبع سنين جالولي انك عايشه جهر الدنيا بس يا تري الجهر ابتدي بروحتي والا بعديها .،اصل لسه جاي جهر هتتنجعي فيه لسه .

هتفت بوجع  .،انت راجع تنتجم مني صوح .

هتف باستعلاء ،،انتجم منك .،انت  مين اصلا انت مالكيش جيمه ولا شايفك ...بس برضك اديكي جيتي تحت يدي ماعلمش عليكي ليه اهو جرف وزباله ودخل حياتي او بالصح عدي عليا لانه عمره ماهيدخل حياتي ...الجرف ده بقه اني هضبطه انما انتجام لاه كتير عليكي والله حتي اجيب سيرتك واتعاص منك ماهو انت فضيحه وجربك فضيحه ..

نظرت اليه بقهر ..اهذا الذي كانت تدعو له بالراحه اهذا الذي كانت تتمني ان يخف وجعه... سبع سنوات لم تنسي يوما ان تدعي له في كل صلاه احست بعصره اكانت تدعو له لياتي ويدبحها هكذا ...

..هتفت ..سبحان الله ليه حكمه يابن الناس تنجلب الايه خابره انت بقيت ايه واني ايه خابره ومازعلاناش واصل. 

ضحك .....،لا والنبي تعالي ابت امسحي الرياله اني شايف الجهره في عيونك شايف ان جبل بقي فوج وانت تحت جزمته تتمني بس ابصلك .

اقتربت منه وهتفت ..لسه بتحس بعيوني يا جبل ..رجف قلبه من كلامها ...تنهدت ...عندك حج فيه جهره جوايا .،بس مش عشان انت بقيت ايه وانا ايه يابن الناس اني لا عت ببص لدنيا ولا مال الدنيا. 

ضحك هو عاليا فاكملت .،اضحك مامستنياش تصدج ولا عايزه تصدج .. اني عيوني اللي انت بتجول مجهوره عنيها علي حاجه واحده وبس 

هتف ضاحكا .،عنيكي توجعي الرجاله الهبله مش اكده وتكبشي بس سمعتك سابجه والكل عارف وماحد هيوسخ يده بيكي الا الوسخ اللي زيك .

هتفت ببلاده  ،،عارف جول مهما تجول لو مسكت صاجات ومشيت ماهيتهزلي شعره .

اقترب غاضبا .،عشان انت واحده فجرتي وماعتش بيهمك كلام الخلج .

اغمضت عيونها حتي لا يري وجعها .،هتفت عندك حج ..الخلج ماعاد بيعدي علي حياتي .

هتف ..ماشي طالما اكده اني بقه اهنه ماهسمحش بشغلك الشمال وامير تبعدي عنه بالمشوار ماهيبصش لجربوعه زيك . 

هزت راسها وكتفيها بلا مبالاه ،،اهو عندك جوله اني مالي اللي انت رايده اعمله انما ليك كلمه عندي خلاص ..واستدارت وتركته وسمحت لدموعها ان تنهمر  .نزلت مسرعه الي خارج الشركه تبتعد تحس ان جسدها يلسعها ظلت تهيم وتمشي وتلف وهيا ساهمه ..يا رب اني مشيت في الطريج ده وكت فاكراه خير يا رب احنا بشر وكل انسان بيغلط اني غلطت هفضل شايله ذنب .يا رب اني مش وحشه راضيه وحامده وشاكره مش كل حد اختار غلط بقي وحش انت خابر عبدتك عن اي حد انت عملتنا بشر نغلط ونرجع نتوب اني توبت ليه اكده الوجع ما متحملته هفضل ادفع تمن الغلط لامتي ..تنهدت وجلست علي الطريق ..كل واحد بيغلط في الدنيا عشان هو بشر فيه اللي بيغلط ويكمل وفيه اللي بيرجع واني رجعت يا رب ارحمني ...ظلت جالسه تناجي ربها الي ان هدات وقامت تعود لعملها .

بعد فتره دخلت علي ريستها وهتفت .،صحيح يا ست تقي جبل الريس هنا خلاص.  

هتفت السيده......ايوه يا بتي فيه ايه بس .

هتفت بوجع.....،ابوس يدك بعديني عنه ابوس يدك. 

هتفت ......،انت كتي تعرفيه .

دمعت عيونها فهتفت السيده.... خلاص يا جلبي انت هتبقي مع شريكه وهخلي مريم هيا اللي معاه .

مسكت يدها ،،الله يخليك يا ست تقي ده جميل ما هنساهوش .،

هتفت السيده ... ربنا يهدي النفوس....قامت قمر ،،فهتفت استني اشوفلك حاجه عليكي الا لو خرجتي كده هيسخمط عيشتنا .

هتفت هيا ....ماله بيا اني حره 

هتفت السيده ،،بلاش عشان عيونه كت بتطج شرار الله يرضي عنك .

هتفت .،يولع اني ماليش صالح بيه دا حزن ايه ده ..وقامت تبرطم. شدت وشاح صغير عليها ..... بلا جله حيا وجله جيمه ايه سفالته دي.... راجع غراب مايخليه في حاله هو بقي شيطان ليه اكده كان طيب ...اه عملت واطينت وخلاص راح ابوك من عند اخوك وخدت جزاتي جاي ليه ده يعيب في شرفي ليه كان شاف مني حاجه عفشه يصدج فيا كان لمسني اياك ....مجهوره اتحمل اي حاجه الا عيبه الشرف واعره جوي علي جلبي .... قامت... فخرجت ووجدت جبل يقف  ..اني ماشيه يا ست تقي وخرجت دون ان تعيره اهتماما وقف هو يغلي.

فهتف السيده ..خير يا باشا فيه حاجه مزعلاك من جمر. 

هتف غاضبا .،ودي مين عشان تزعلني اساسا وتركها واندفع خارجا .وقفت السيده قاطبه ،،ليه اكده دا غلبانه ومابتعملش حاجه .، 


نزلت بغلب ..لتجده واقف امامها شعرت ان هذا كثير ...اقترب من سكات ومد يده وشدها لمكتبه ودخل صرخت ..عايز ايه بقه حرام عليك .

كان يشعر بالجنون لا تخرج هكذا ..ماهتخرجيش اكده .

هتفت بقهر ... مالك انت اخرج واتهبب .

هتف ..اخاف علي ناسي منك .

اغمضت عيونها ...هتفت ..طب والحل تعمل ايه دلوك لتجده يخلع قميصه ويدفعه عليها..رجف قلبها واشاحت بوجهها خجلا ...كان يغلي من غيرته المكنونه ... البسي وغوري ...ظلت مشلوله فصرخ جولت البسي ..اقترب وشدها والبسها اياه عنوه وهتف ..ماشوفش وشك انهارده فاهمه ..استدارت بقهر وخرجت. 

دخلت قمر البيت وجدته صامتا فاستغربت دارت لم تجد ابيها احست بالخوف مر بعض الوقت فوجدته يدخل والوهن نال منه ومعه باسم فهتفت ..كت فين يا ابوي. 

هتف بغلب ..كت في المستوصف يا بتي شفت مرار وجهر من الصبح جاعد مستني دور. 

هتفت .....،دور ايه وما كلمتنيش ليه يا ابوي بس .

هتف ......،اكلم ايه  الواد باسم وجع الصبح ورعبني عليه خدته ورحت بيه المستوصف كشفو وجالو ضعيف جوي وعايزين حاجه اسمها رنين. جيت اجولهم اعملو جالو بالدور وهيا غاليه جوي عايزين تلات الاف عشان نعملها يا بتي .

تنهدت وجلست بغلب ..طب يا ابوي اني اول الشهر هجطع من المصروف وهاخد اجازه واعمله الاشاعه .

تنهد ،،والله يا بتي حاسس انه عشان وكله انت خابره الدكاتره بيحبو يكبرو الجصه اني هوكله زين ماتشغليش بالك .

تنهدت .،لاه برضك نطمن اني جلبي متوغوش الواد همدان اكده .ذهبت اليه وجدته نائما قبلت وظلت لفتره تملس عليه وتدعو له ..تنهدت وقامت حجرتها ..

دخلت هيا حجرتها وغيرت ملابسها وجلست وتذكرت يومها تنهدت وبعدين اخره ايه ده ماهتحملش جله الحيا بتاعته اعمل ايه مايسيبني بحالي جاعد يعيب واني ما متحمله ..فتحت تليفونها وظلت تتامله .،رحت خلاص وجه مكانك واحد كله غل وجسوه رحت يا نن عين جمر ببص ليك ما حساش انه انت مين ده ماعرفوش واصل حد يوجع جوي ....تلمست القميص ومسكته تشم فيه وقلبها يرجف بوجع ...كان ليا حبيب وراح نتشت جلبه فجاي يموتني واني من الاساس ميته .. بقي واحد تاني كله حجد وغل حتي نظره حنين ماعاد الجلب انجلب والغل طاح ..ربنا يبعدك ماعارفاش اجول ايه يا رب اني كت صغيره ماعارفاش حاجه في الدنيا ..اهو عجلي جابني علي كد اكده يا رب ابعده كفايه عليا جهر لاكده .. اخذت القميص في حضنها ونامت ..نامت وتكرر الحلم مره اخري .وهمسات الحلم ..هتنسعدي يا جمر كانت تريد ان تموت بداخل ذلك الحلم لما تشعر به من سعاده طاغيه واليد ذو الدبله السوداء تمسك يدها..كانت تقوم مفزوعه تبحث عن تلك اليد في الحلم والقهر يكلبش بداخلها ..


في الصباح لبست ملابسها وذهبت للشركه جلست علي مكتبها دخلت عليها تقي ....استاذ امير مكتبه في مكتب الاستاذ شريف خد المكتب بحاله لحد ما يجهزو حاجه مخصوص ليهم ،،جومي شوفي عايز ايه ..

ذهبت هيا الي مكتبه ودخلت وما ان دخلت عليه حتي انسعد كثيرا ،،يادي الجمال هو انا هيبقي نهاري قمر كده .

هتفت بجديه ،،تحت امرك امير بيه شوف عايز ايه اعملهولك .

تنهد وهتف ،،،طب برالحه طيب قطر ولا ايه.... انتو هنا صعبين قوي .

هتفت ،،،مش اكده يا بيه احنا لينا ايه الا الشغل .قام وعيونه تنظر اليها برغبه ..،شغل هة فيه احسن من الشغل دا الشغل نار ياخد العقل ،،

هنا صرخ جبل من وراءهم ..امير فيه ايه .

ارتبك امير ،،هاه مافيش كنت بسال عالشغل مع قمر. 

اقترب ونظر اليها ،،غوري من هنا ....استدارت مسرعه تشعر بالحرج وقف جبل ،،اظن يا امير مش مستني اجولهالك تاني الستات اهنه خط احمر ،

هتف امير ،،هو انا عملت ايه انت عبيط بتكلم عادي ،

هتف ،،لا شغل النحنحه ده مش هنا...ليتهور ويقول بحرقه حتي يبعده عنها .... ثم انها بت شمال ما تقرب منها وتفضحنا .

لمعت عين امير ،،ايه شمال احلف يادي الهنا طب ايه ماتقول من الاول يا زفت ،،

صرخ مقهورا يشعر انه زاد وتهور ....هتعمل ايه ماتحترم نفسك ضحك امير ،،عيوني هحترم احترام عالي يلا نشتغل بدل مانت وابور كده..

كانت هيا تجلس مغ السكرتارية......لتاتي تقي ....معلش يا جمر انت هتبقي مع جبل بيه وهتجهزيله كل حاجته .

رجف قلبها ..ليه يا ست جميله مش اتفجنا .

هتفت ...نعمل ايه حكم الجوي جولت والله خدت كلمتين في جنابي دا عامل زي العفريت اعوذ بالله تنهدت .،الله المستعان ..

كان مكتبه زجاجي وبينهم فاصل وهيا تجلس بالخارج ...ظلت بالخارج تنتظره لن تدخل اليه ولا تريد وتنتظر ان يناديها وهو بالداخل يغلي لم يحتمل كونها مع امير.  كان قد ذهب لتقي يامرها ان تكون قمر معه ويبعدها عن امير ولكنه يكبت حاله ان يدعوها تدخل اليه.هموت ماجادرش ربنا يحرج جلبك يا شيخه وسي هباب ده انحدف عليا منين وانت يا حلوف رايح تجوله ايه عنها منك لله طب هيا شمال اكتمها ماتجولش عبوشكلك بهيم مابيفهمش اعمل ايه محروج ...ظل يغلي ،الا انه لم يستطع فقام  ....وخرج اليها ..ممكن اعرف انت عايزه ايه بالضبط من امير .

نظرت اليه مصعوقه .،انا عايزه من امير هعوز ايه .

صرخ.... اسمه امير بيه فاهمه وتاني تنسي حدودك هسوي وشك بالاسفلت .

تنهدت وهتفت بهدوء ..،حدود ايه  اني عملت ايه انت مجنون واثناء ذلك اتت ابنه خاله .

هتف ،،،مي انت جيتي حبيبتي .

سمعت هيا نبره صوته وحنيته فرفعت وجهها فاذا بفتاه جميله تدخل ..قلت اجي اشوف حبيبي اللي وحشني انت فاكر اني هقعد في القاهره واسيبك لوحدك دا بروحك ..ضحك ونظر لقمر نظره جانبيه فاشاحت بوجهها فهتف ،تعالي جوا ارحب بيكي عن حج وشدها من وسطها وقفل الباب .

جلست قمر تشعر بوجع في داخلها تريد ان تبكي وتصرخ ولكنها تمالكت نفسها .. ..رن الجرس قامت هيا ودخلت ..هتف شوفي الهانم تشرب ايه وشدد علي كلمه الهانم ..

.هتفت مي ..مش عايز يا بيبي احنا هننزل نتغدي ما تتاخرش .

هتف ..طب عندي شغل اخلصه .

هتفت ..طب خلاص هستناك بره نظرت الي قمر ...انت يا اسمك ايه ..

هتفت.... جمر ..نظرت اليه ..خلاص هقعد مع دي تسليني وتركته وقامت وقمر تقف تشعر بالدونيه فهو يعاملها كالخرقه الباليه جلست مي مع قمر بالخارج وتتحدث معها وقمر ترد بادب كانت تتكلم عن حياتها مع جبل وعن مخططهم وفهمت انهم سيتزوجان..وهناك سكاكين تنغرز بداخلها .. ..انهي جبل عمله وهتف .،يلا يا مي ورمي امام قمر  بعض الملفات ..دول يخلصو علي ما اجي فاهمه .

هتفت ..دول هياخدو وجت يا  استاذ جبل .

هتف ساخرا بتعالي .....،اسمها جبل بيه ايه استاذ دي احنا في مدرسه انا ليكي بيه فاهمه انا ايه .

هتفت.،حاضر يا جبل بيه اللي تامر بيه واستدار وتركها وجلست هيا تعمل ..

مر وقتا وانصرف الموظفين دخل عليها امير وهتف .،ايه ده القمر قاعد لوقت متاخر ..

ارتبكت فنظراته وقحه ..لا يا امير بيه قدامي حبه واخلص جبل بيه مديني  ملفات بخلصها ..

اقترب منها بزياده وهمس ...اساعدك .،

ارتبكت وابتعدت .،هاه .،لا شكرا نزل بالقرب منها ولمس يدها ليه بس دانا بعرف اساعد ماتجربي .

نتشت يدها وهتفت .،هاه .،لا شكرا ..جلس امامها وظل يلعب في المكتب .،طب انا هستناكي اوصلك .

هتفت .،لا مالوش لزوم انا هعرف اروح لوحدي. 

هتف .،لا والله ابدا دا حتي عيبه في حقي .

تنهدت .،يا امير بيه انا لسه عندي شغل .

هتف .،طب انا هروح اعمل حاجه واجيلك ..

تنهدت ونظرت في اثره .،دا ايه المصيبه دا راخر انا ناجصه تخلف دا مرار ايه ده شغلانه هم الهم يا رب الصبر ..

احست بالتعب ..قامت هيا وجلست عالكنبه تحاول ان تفرد ظهرها لتكمل ما طلبه منها .،ركنت ورغما عنها اغمضت عيونها ونامت ،كان نومها ثقيل .

هنا دخل امير فهتف ،،يا دين النبي نار يا بت الايه طب ايه مالها بتصد كده الحزين اللي اسمه جبل قال شمال يبقي ايه بتصد ليه يكونش من تحت لتحت ومش عايزه تتفضح .طب الاغيها بالفلوس جايز تيجي سكه ودوغري والا ابتدي منين  والا ايه الحكايه..

اقترب بهدوء وجلس بجوارها كانت جميله عن حق اشاح جزء من منديلها التي تربطه لينسدل شعرها .. فهتف .،يا قلبي اللي هيقف ايه سلوك الدهب دي عيون تهبل وشعر يهبل ونظر الي فتحه فستانها .،مخبيه ايه طيب ..مد يده بهدوء وفك زرار بلوزتها واذا بيد تعصر يده كانها جمرات علي يده التفت ليجد نظرات كالجحيم تنظر اليه و ..

وايه وايه وايييه ...الطحن شغال والغلايه هتفرقع تفرتك وشنا . والنبي غلبان  ..... بس غلبان وحلوف 😁😁😁

#أأستحق_هذا_العڈاب 

#حكايات_mevo 

البارت الثاني عشر ....دخل جبل الي المكتب لينشل مكانه فامير يمد يده الي قمر و بلوزتها شعر كأن النار اندفعت في جوفه تغلي داخله  اندفع ومسك يده يعتصرها وشده بعيدا ...ومد يده وصفع قمر لتقوم منتفضه برعب .،ايه ايه ..كانت تنهج بشده وقلبها سيخرج من مكانه كان صدرها يظهر..احس بالجنون والهياج ..

فصرخ في امير بحرقه وجنون  ......اخرج بره وحسابي معاك بعدين ..

كانت ترتعب من نظراته وترتجف لاحظت بلوزتها فشدتها مسرعه واتت بمنديلها اندفعت تضعها عليها .

ظل ينظر اليها بغضب حارق وهيا مرعوبه ..رفعت يدها امام وجهها خوفا وتراجعت وهو يتقدم ...ايه ايه ماعملتش حاجه فيه ايه انت عامل ليه اكده انت بعجلك حاجه . .

هنا هاج واندفع و مسكها من يدها ولوي يدها صارخا بحرقه وداخله مشتعل ... كت نايماله يفعص فيكي يا فاجره . ايه مابتشبعيش نجاسه .

تجمدت مكانه ودخل الكلام كسهام شقت قلبها نصفين ..كان ينهج وينظر اليها يريد ان يقتلها وداخله نار تحرق جوفه ....هنا لم تعد تحتمل فدفعت يده ونظرت اليه بغل وراح اي حنين بداخلها له ونست اي شيء يخصه في حياتها ..نست وتاه عقلها في بشاعته وماوصل اليه لم تعرف من هو ليس جبل هيا لا تعرف من هذا ..حد يخوف ببشاعته وجبروته ..راح الحنين واتي بداخلها مشاعر تثور لنفسها ولكرامتها هذا ليس جبل هذا ليس حبيبها ...راح الحبيب في عيونها واتي مكانه الجحود والجبروت ...لتنتفض اخيرا لكرامتها كفي لم يعد بداخلها مكان لشرخ اخر ...

تملصت منه بعنف ودفعته فارتد للخلف رفعت يدها اليه صارخه ،،،تاني مره تفتح بقك عليا هخلي اللي مايشتري يتفرح عليك يابن العزايزه .علي صفحه حكايات ميفو .

بهت من عنفها فاكملت بوعيد وغل غريب خرج من اين لا تعلم وعيونها تشع نارا وهو مبهوت وقلبه ينتفض بقوه ...صرخت مره اخري .....،لسانك تحفظه وتلم حالك بعيد عني فاهم... خلاص اني بكفايا عليا جهر اكده... كفايا كفايه والله كفايا ،،بجولهالك وفي وشك ابعد عني ولم لسانك عني واعتبرني مت يا ابن العزايزه ولا يمين الله هتلاجيني انجلبت عفريت  انهش جلبك ...مش جمر اللي تجف ليك وتعيب وتسكت ... هاه ...كت اشتريتني اياك دا حزن ايه ده. كان حد جالك اني هجعد عمري ممسحه للخلج ،.لاه فوج بقه كفايه جهر ومرطه نفس وان كت سكت مره واتنين وتلاته جولت اهو خلاص كلمتين فش خلج وجهر اسود بتاع زمان وجولت هيرتدع اصبري يا بت لحد ماغله ينطفي ...بس تجريبا الغل عشش والدود سرح لما كل الجلب ونهشه ...ايه يا اخي ايه... فارد وطايح ...كت ربنا يا اخي ..دا ربك بيسامح ماكفاكاش. 

صرخ بجنون .... اني اسامح اني اسامحك واجرب بالمره .

هتفت بقهر .....،واني ماعايزاكش لا تسامح ولا تجرب من اساسه...ما عايزاش حاجه لا منك ولا من غيرك ..ماعايزاش يا بيه يا كبير يا عالي ... اني مت من زمان وانت مت ...من ساعه رجوعك من ساعه ماشفت الغل جواك والجبل راح... رحت زي كل حاجه ما راحت يابن الناس .،جاي تبجح وتجولي نايماله..اني يا مري دي كلمه تنجال ادعي عليك ماعارفاش والله ماعارفاش .. .،منك لله فوضت أمري لله اللي لا يغفل ولا ينام ،،تاني وبجولهالك وعيي في عينك ...لاخر مره يا جبل يا عزايزي لاخر مره جمر اللي كت قاطمه خلاص جمر اللي كت ميته خلاص جمر اتعمل كل حاجه فيها وسكتت خلاص توصل للعيبه كمان يا مري يا حسابك عند ربك ... اقتربت ونظرت بعيونه ..اسمعها بقه اخره وقطم الكلام ..هتعيب هعيب... هتشتم هشتم.. هجل جيمتك جدامي وجدام الخلج ماهيرفليش جفن اني افرج عليك خلجه مش بتجول فاجره ،،اهي الفاجره دي هتعرفك الفجر عن حج ،المتسابه هتسيب عليك حزنها كلو يابن العزايزه وربنا يكفيك شر اللي بايع ومالوش عزيز ..،،لم حالك وبعد عن جمر ،،جمر شبعت جهر شبعت دنيا ماعايزاش منها حاجه ،لم انت حالك وحال اللي ليك يابن العزايزه ،اني كت نايمه ماحساش بدنيا جيتو انهالتو عليا زي الجضا الاسود ..لم اللي منك جبل ماتاجي تعيب .

ودفعته وخرجت مقهوره .

ظل واقفا يغلي وينهج من كلامها دار حول نفسه بجنون لم يعد يحتمل فصرخ بقوه واستدار ازاح المكتب ....،جلبي هيموتتي منك لله منك لله يا شيخه ايه هو عمل معمولي عمل انجهر....عمل اعيش السواد تحرجلي جلبي ..نار جوايا شابطه ماعايزاش تنطفي ليه ليه يا جبل بتخليك جايد نار والعه انت بتكرهها وماكرهتش حد اكده ... احس بغليان اروح فين ارفدها اغورها من اهنه...ماهو ماينفعش  تحرجلي جلبي كل شويه ..مسك شعره بجنون ....هموت يا بت الكلاب اعمل ايه قلبي مش راضي يبرد  ...وابن الجزمه التاني كان بيعمل ايه في ايامه الروبه منك لله يا امير انت السبب يا حلوف بتجولو ليه علي عيبها منك لله اهو بيلف كيف الحرابه ..هموت ماعارفش اخد نفسي وجتتي بتغلي ..ظل يدور مهتاجا .. فاستدار وهجم علي مكتب امير واندفع صارخا.... انت كت بتهبب ايه في سنتك الطين ،

بهت امير من غضبه .....مافيش بس كت ...كت .. بعدلها هدومها فيه ايه. 

صرخ جبل .....تعدلها هدومها ...مالك تعدل وتجطرن مالك انت تمد يدك عليها ليه. 

هتف امير ....،،فيه ايه يا جبل ماترسيني عالقصه. 

صرخ .،الجصه اني صعيدي وحرمه الصعايده واعره .لا بنسمح بمد اليد ولا  حزن اسزد .....امير بعد عن جمر فاهم عشان نبقي اصحاب وحبايب .

انت زعلان علي واحده شمال ليه كده ..

صرخ ..بطل بقه ايه هيا غنيوه وجولتلك اخر مره تجرب منها فاهم .

تنهد امير ،،طب اهدي مالك اول مره اشوفك كده. 

دفع جبل الكرسي وتركه ورحل ..

وامير يقف يفكر  ،،لا فيه حاجه بس ايه هيا مش عارف ..مش مرتاحالك يا جبل مالك مقهور عالبت كده ..واحده شمال زي ما بتقول مالك بيها .

*******

عادت قمر الي البيت تفاجات فوجدت ذلك العجوز  يجلس مع ابيها دخلت فقال.... ازيك يا ست البنات ..

تنهدت ،،خير يا عم فكري فيه حاجه .

هتف ...طب اجعدي .،اسمعي اني سامع كل اللي اتجال عليكي واهه ماصدجتش وبعرض عليكي تكوني مرتي وهديمي اللي تعوزيه. 

ابتسمت ،،لا والله بتشتريني يا عم فكري دانت اد ابويا .

هتف ....،،بس بصحتي وعندي فلوس .

هتفت .،الله يهديك اني لا بتاعه فلوس ولا جطران سيبني بحالي .

تنهد وقام ،،لا اسيب ايه طب خدي فرصتك واني مستني ماهجفلش الباب واصل وقام وتركهم.


استدارت لابيها غاضبه ،،برضك مافيش فايده لساتك زي مانت. 

هتف بغلب ....،،والله ماعملت حاجه هو اللي جه والله وجعد يحكي  ويتحاكي. 

صرخت ،،،كت اطرده ماطردتهوش ليه انتو بتجطعو فيا ليه بس وقامت مقهوره ،،،

دخلت حجرتها تشعر بالقهر ....اعمل ايه اموت حالي لولاش الواد كت موت روحي..طب اسيب الشغل ..اسيبه ازاي بس اني محوجه ليه والواد عيان عايزه اكشف ... يا ربي تعبت يا رب لا اعتراض بس كتير عليا كتير جوي داني لو جتلته ماهيعملش فيا اكده اه يا جلبي اللي انهري . اروح فين ..قامت تصلي وتدعو ربها كي يخفف عنها ..


ظلت جالسه فاذا برئيستها تتصل بها ..هتفت ..خير يا ست تقي ،،

هتفت ......معلهش يا جلبي عارفه انك مروحه متوخر بس فيه اجتماع ضروري عايزين ملفات لازمن تروح ماشي .

هتفت قمر ،،طب ما ودتيش مريم ليه .

هتفت ،،مريم مع خطيبها بيشترو العفش فانت معلهش... واه ماتروحيش لابسه اكده بالله عليكي فيه كبرات هياجو هيجولو ايه .

هتفت ..يجولو اللي يجولوه يا ست تقي ده لبسي .

هتفت ..يا قمر بالله عليكي الناس هناك بتبرج يا بتي عشان خاطري البسي حتي بلوزه فاتحه .

هتفت قمر ..معلهش يا ست مريم ماهجدر والله .يا اما تشوفي حد تاني .

تنهدت ..حاضر هشوف وارجع اكلمك .

مر الوقت ......اتصلت بها جميله ..طب انزلي السواج واجف تحت مستنيكي هتطلعي عالشركه تاخدي الملفات وتروحي علي هناك .،امتثلت هيا لرئيستها ...كانت متعبه منهكه تشعر بانها ستنام علي روحها فهيا منذ الصباح تعمل والساعه تخطت التاسعه .صعدت واحضرت الملفات  .

اخذها السائق وتوقف عند احد المحلات ....هتفت..... بتوجف اهنه ليه يا عم بكري .

هتف ......،مفيش الست تقه مستنياكي فوج عايزاكي .

تنهدت بغلب ..اني تعبانه اعمل ايه دلوك ..صعدت الي الاعلي لم تجد احدا ظلت تدور.... هيا راحت فين دي اني ماجدراش اصلب طولي ..

اخذتها احد الفتيات تعالي وادخلتها حجره واسعه للقياس استدارت  فتسمرت مكانها ...وجدت جبل يجلس يضع ساقا علي ساق ..نظرت اليه مدهوشه ..انت بتعمل ايه اهنه .

هتف بسخريه ...،،بنضفك الحج عليا ..

قطبت جبينها اذا بالفتاه تدخل بفستان زهري  عليه نقوش سوداء اشار اليها ان تخرج ..اشار بيديه باستعلاء ...يلا البسي عشان ورانا اجتماع .

هتفت ببلاهه.... هو ايه اللي البس عشان اجتماع اني مالي انت مخبول انت جاي من الخانكه .

قام ومسك يدها فاعتصرها ..لمي لسانك انا ماحاسبتكيش عاللي جولتيه في المكتب وجله ادبك هاه حسابك بعدين يلا البسي انت فاكره نفسك بتشتغلي في زريبه ابوكي عايزه تروحي الاجتماع بمنظرك الزباله ده .

هنا اشتعلت ودفعته ..زباله لما تجطع وشك يا بعيد ..حد كان جالك اني ناجصه هدوم ونضافه ...ايه دانت اللي ياجي منك يوسخ بلد ...هو فيه ايه ماتحترم حالك اني جاي اديك الحزن وامشي لبس ايه وطين ايه .

اعتصر يدها ..لبس ايه هديكي لبس بدل حالتك اللي تجطع الجلب ولبسك اللي يجهر شكل الشحاتين ...جايبلك حاجه نضيفه اهلك مايعرفوش عنها حاجه .

صرخت ،،بعد يدك ،،،تلبسني اني ... لبسك عفريت ازرج يطبج علي نفسك يا لعيد ... وتلبسني بتاع ايه هاه وشحاتين ما شحاتين مالك انت .

صرخ ..انت مخبوله لابسه ايه انت احنا شركه محترمه هتاجي معايا اكده. 

صرخت .....واجي معاك ليه مالي بيك اني.. خد الهم وسيبني امشي اغور في نصيبه تشيلني يا حزني لبس اني عايز تلبسني اني. 

هتف بسخريه  ....ليه عيب تلبسي مانت كتي بتتغندري وتلبسي المحزج والملزج وتبيني حالك للناس ايه الجديد هتعمليهم عليا يا بت حمدان ..كلنا كنا بنشوف بتمشي عشان الرجاله الهبله تبص وتعاين وتيجي تتفع فين الغندوره . .

احنت راسها بوجع وتذكرت وقت ان كان هناك قمر تذكرت اخيها وشعرت بعصره في قلبها فهيا لم تنساه ولم تنسي ذكراه ...هتفت بقهر .،ايوه يا جبل كت بلبس لما كت في عنيا دنيا ...كت بلبس واتغندر  لما كت عايشه ..بس اهه لا عاد فيه غندره ولا لبس يبقي يا ريت تخليك في حالك وتسيبني باللي فيا... واستدارت.

مسك يدها ..واني بقه هلبسك عافيه زوج اني ماهمشيش مع جربوعه زيك تفضحني .شدها فدفعته ..بعد والله اصوت والم عليك الخلج ..انت ايه فاجر ليه اكده 

نظر اليها بغضب ..بقه اكده اني فاجر وماله نوريكي الفجر واندفع ومسك بلوزتها وشقها نصفين. 

فارتعبت وانكمشت علي نفسها وصرخت .،منك لله اشوف فيك يوم يابن العزايزه. 

هتف بغضب .....،تتسخمطي تروحي تلبسي من سكات وتنزليلي تحت ماشي عشر دجايج الاجيكي لابسه هاه اني اتوخرت كت هتجيلي الاجتماع بمنظرك ده تعريني يا بت حمدان يجولو معين جرابيع...انت راحه لاسيادك عايزه تعريني ... دفعها ورحل...

وقفت هيا تبكي بقهر ... ،،ظلت تنظر للفستان بقهر ..علي اخر الزمن هجلع الاسود يا جهرتي .اجلع الاسود اني ..دا الاود ده روحي ونفسي اللي عايشه فيها ..سواد بره وجوه يا جمر ومش مكفيه مش مكفيه ايه الخلجه دي ....فوضت امري لله ..اتجهت للمراه ولبست الفستان كان فستان راقي وجميل يبرز جمالها وجسدها كان به بعض الضيق شعرت بالغضب ..اني البس اكده يا مري منك لله يا جهرتي ياني تاني رجعتي للمحزج والملزج يا بت حمدان رجعتي للدنيا تاني البتاع..الف رحمه عليك يا مسعد الف رحمه يا نن عين اختك سامحني بلبس حزن اهوه بلبس دنيا من تاني يا واكل جلبي ..يا رب ايه اللي انا فيه ده ..الحزن  هيتمزع عليا اشوف فيك يوم يابن العزايزه .

تنهدت ،.استغفر الله .... بطلي تدعي بطلي لله الامر ... فوضت امري لله .

كان هو يجلس في المقدمه نزلت هيا من سكات وركبت في الخلف مر الوقت ونزل هو مسرعا وهيا خلفه تجري تلحق به الي ان دخلا القاعه كان بها العديد من الرجال وهيا تقف خلفه تحمل الملفات .

اقترب منها امير واطلق صفيرا ..هو فيه ايه الشمس طلعت بالليل .

قطب جبل جبينه و هتف .....ماتتهب تسكت بقه وانت اتفضلي  اترزعي في اي نصيبه تاخدك ..

انزوت هيا وجلست بعيدا وبدا الاجتماع .

هتف احدهم.... .طب يا جبل الشركه القديمه اكيد فيها  حاجات احنا لسه مانعرفش عنها حاجه واظن سكرتيرتك دي من الشركه القديمه ممكن تيجي ونسالها وتفيدنا بكل المعلومات ..

تنهد وهتف وماله كانت هيا خلفه فارجع راسه ولم ينظر اليها ،،جومي شوفي هيسالو علي ايه .

تنهدت بغلب فهيا متعبه قامت ووقفت بجواره وبدا الكل ينظر اليها وجبل جالس لا ينظر اليها .

كان الرجال انصبت عيونهم علي قمر فهيا فاتنه وما تلبس يبرز جمالها وبدات عيونهم تلمع ...فمنهم من ابتسم ابتسامه راغبه ..ومنهم من سهم في ذلك الجمال الصارخ ...ومنهم من نغز زميله وظلا يتغامزان  ...

قطب جبل جبينه ،،هما بيبصو ليه اكده دا حزن ايه ده ايه جله الحيا دي هو فيه ايه ماشفوش حرمه جبل اكده منكو لله ايه بصاتهم دي ..حاسس ان جاعد علي ولعه هتخلص عليا .....احس باشتعال داخله وهيا تتكلم بجواره بصوت ناعم اكل قلبه .....

هتف احدهم ..انا معجب بيكي جدا انت ماشاء الله متقنه لشغلك..انت يا جبل معين عندك جوهره ..

هتف جبل ..دا شغلها عادي تشوفه اني مابدخلش اي حد .

هتف الرجل ..عادي ايه بس دا مافيش حاجه عاديه في الليله دي كان الرجل ياكلها بعينيه .

وجبل يجلس .،ماله ابن الجزمه ده اجوم اهرسه هو فيه ايه ..اني جبتها ليه منك لله هموت محصور ...

هتف الرجل ... بس كان فيه حاجه عايزها ممكن دقيقه .

تنهدت وهمست ..تحت امرك ...اكملت خطاها وتخطت جبل واتجهت تتهادي الي ذلك الرجل ...

هنا توقف قلب احدهم واحس ان روحه ستصعد للسماء .. انتفض جبل فلم يكن راي الفستان... كان الفستان ضيق بشكل ملفت وجسدها يبرز من الفستان للعيان ....فهتف ،،ايه ده يا نصيبه سوده علي ايامك الطين .. لابسه ايه منك لله وواجفه ليكي ساعه يبصو ويبحلجو ...وانا اجول  عنيهم بتلمع اكده ليه...يا مري موطيه ازاي وجتتها مفسره ..ماهي كت لابسه اسود علي ايامك الطين ماكت تسيبها يا محروج.... جاي تجهرها وتعيب عليها اهو انت جاعد مجهور تلفت حوله كلهم بيبصو وهينهبلو ماهي جمر منها لله ....اجول ايه طيب دلوك شكلي زفت اجلعهولها كيف دلوك .مامتحملش البت جتتها باينه مافيش حاجه متخبيه يا مري .....فكر يا طين حاسس بنار جواتي .الا انه لم يحتمل ...هب مره واحده ..خلاص يا بهاء مره تانيه احنا اتوخرنا .

هتف بهاء.... طب روح انت انا هوصل الهانم. 

هتف جبل غاضبا ..لاه الهانم معايا لسه فيه مشوار معايا واندفع يقف بينهم .،يلا ورايا .

تنهدت بغلب .،اني ماشيه مع واحد مخبول اني تعبانه هموت وانام هنام علي روحي دلوك .

اتجهت اليه فوجدته يجلس علي مقود السياره استعجبت اين السائق فصرخ ....ماتركبي والا فرحانه بحالك اللي باين والخلج بتبص عليكي .

نظرت اليه شعرت بالغضب وهنا استدارت ومشت من سكات وتركته يجلس انصعق عندما تركته واتجهت الي الجهه الاخري واوقفت تاكسيا وركبت فيه .

اشتعل عن اخره فاندفع وذهب وراءها وتوقف امام السائق وصرخ فيها انزلي .

نظرت اليه غاضبه فصرخ ....انزلي بدل ماعمل جنايه .

هتف السائق .،....جوزك ده يا ست الناس والا ايه ... انزلي شكله عفريت هيموتك الله يكون في عونك .

تنهدت ونزلت من سكات مسكها من يدها واتجه للعربه وركبت بجواره فاندفع  بالعربه وظل يدور ويدور بلا هدف كان يغلي فالرجال راوها هكذا .

وقف فجاه واستدار يعتصر يدها ،،بقي ده فستان تلبسيه يا جادره ده فستان ..مبينه حالك وواجفه للرجاله تبص وتنهبل علي جسم الهانم جايه توجعي كام واحد هاه وانت ماتسويش جايه عينك علي مين يدفع ويشيل رخصك يا رخيصه.

هاج داخلها وشعرت بغليان احست  بالجنون فهذا فوق طاقتها فصرخت .....،ماتبس بقه يا اخي بس بقه انت ايه ايه ارحمني حرام بقه عايز ايه تشرخ فيا عايز ايه انا عملت ايه لكل ده ...غلطت وخدت جزاتي يا اخي ...هو ايه حد جالك هعيش عمري كله ادفع ذنبي ...رجاله ايه وطين ايه منك لله .انا مافيش راجل دخل عيني ولا هيدخل يا جاحد.. مبينه ايه وطين ايه مانت اللي جبرتني عليه ماكت لابسه اسود زي ايامي الطين. ماسيبتنيش ليه بالاسود... الاسود دي حياتي وعشتي كفايه شبعت جهر.... ذنبك اتاخد الف مره يابن العزايزه والله اتاخد جلبي و انشج الف مره ...هو ايه مفيش رحمه كلو ورا بعضو جمر هتعيش عمرها تدفع ذنبك... جولي لميته لحد دفنتي لحد خرجتي...كان قلبه يصرخ وتراجع خوفا من منظرها كانت تصرخ بجنون .... جوم جوم موتني عشان تعبت  ذنبك موتني الف مره ....ربك خدلك حجك الف مره ايه عايز تشرحني عايز تموتني ماعتش خلاص جمر ماعتش فيها مكان للتشريحه جتتي اتمزعت ... جمر عايشه جهر ماحدش يتحمله عشت جهر ورضيت عشت سواد ورضيت وبرضك مكمل سواد وراضيه بس ماعتش جادره النفس بيطلع بشرخه تسلخ الجلب .... ايه يا اخي ايه بقه ... ارحم ارحم بقه ارحم.... كانت مهتاجه وتصرخ بقوه كان مذهولا من عنفها فشدها اليه وهيا تصرخ ....اوعي اوعي كفايه كفايه... حجك جالك الف مره ايام جهر وسنين جهر اوعي روح هات  الخلج يشرحو وانت تشرح ماعتش حاجه فيا خدو حجكو وشوفو هتخلصو ميته وابقو جلولي ....مسكت يده ووضعتها علي عنقها وضغطت موتني يلا كمل ....موتني خد روحي خليني اخلص  ...خلصها دلوك كانت كالمجذوبه وهو يعتصرها ..اهدي فيه ايه اهدي ...دفعته بحرقه وفتحت الباب   واتجهت الي الطريق شعر بالذعر عليها اندفع اليها كانت تعدو باتجاه العربات بجنون وهو يحس ان روحه تنسحب ...اندفع وهجم عليها ووهيا تقاومه فوقع بها واستدار ليتفادا خبطها بالارض وهيا تصرخ كالمجذوبه ....اوعي موتوني اوعي ...ااااه ماعارفاش اتنفس اااه كانت تشعر بانفاسها تختنق فاعتصرها برعب....بس اهدي اهدي خلاص بس فيه ايه كانت هائجه كفايه كفايه تجطيع حجك جالك يابن الناس تالت ومتلت اللي جرالي ماهواش جليل اوعي اوعي..... ظلت تصرخ الي ان استكانت في احضانه مغشيا عليها .

انشل مكانه كانت في احضانه العرق ينضج من كل مكان   واصبح جسدها كالثلج فاحتضنها بقوه .،شعر بالخوف لا بالرعب عليها .احتضنها بقوه كان نائما عالطريق وهيا عليه ظل ينهج لفتره ..ثم قام حاملا اياها وعاد بها الي العربه فتح الباب الخلفي واراحها وجلس لبرهه  بجوارها ..ظل يتلمس وجهها بحنان وينظر اليها ومشاعره تريد ان تخرج من ضلوعه ...،هيا عامله ليه اكده حج ايه اللي خدته اني ماخدتش حاجه ...وايه اللي جرالها اني مافاهمش حاجه ...هيا عامله ليه اكده عايزه تموت نفسها تكونش بتمثل ،،نهر نفسه تمثيل ايه يا حلوف دا في حضنك مش حاسه بالدنيا .،طب ايه اني مافاهمش حاجه مالها عملت كيف المخبوله اكده .،ظل ياكل حاله ،،كانت في احضانه ظل يتلمسها ركنها واندفع بها الي بيته لم يقدر ان يتركها ..خرج من العربه و حملها شدها الي صدره بقوه وصعد بها الي الحجره كان مكلبشا فيها بشكل غريب ..صعد بها واراحها عالفراش بهدوء وعنايه ثم طرح عليها الف اش .. ظل واقفا ينظر اليها وجلس يفكر ،،يعني ايه  خدت حجي يعني ايه مافاهمش حاجه .،.،

تنهد وظل ينظر اليها وقلبه ينهشه مد يده الي ربطه شعرها فكها وفرد شعرها مسك خصله منها وظل يتلمسها بحنان اقترب من وجهها وظل يتامل وجهها كانت جميله لم ينقص منها شيئا وهذا يكويه ..نظر الي جسدها كانت متعرقه بشده مسح علي جبهتها وهمس ايه ده كله ليه أكده تنهد وقام مبتعدا وخرج من الحجره باكملها هاربا من داخله الذي يكويه ..

.....مر الوقت وبدات هيا تستفيق ظلت تفتح عيونها يمينا ويسارا وتدرك اين هيا ،،نظرت الي نفسها مسكت نفسها برعب وتحسست جسدها بجنون فهبت صارخه برعب عندما ..


عندما ايه هو كل يوم يا حنزنكو يانتو 😁😁😁شويه ميه بسكر يا جدعان الفانز يبلو ريقهم الا الحسره صعبه 😁😁😁😁

#أأستحق_هذا_العڈاب 

#حكايات_mevo 

البارت الثالث عشر ......ظلت قمر تصرخ منهاره في جبل فهيا لم تعد تحتمل كل ذلك لتنام ولا تحس بشيء ...بدات تستفيق نظرت حولها وجدت نفسها في حجره كبيره  ظلت تنظر في السقف تستوعب اين هيا.. انتفضت مره واحده ونظرت لنفسها فارتعبت وصرخت ...كانت تلبس بيجاما رجالي شعرت بالرعب ....

مين مين ظلت تتذكر فصرخت.... نهار اسود هو اللي قلعني شاف جسمي يا مصيبتي يا مصيبتي يا فضحتي يا فضحتي جلبي بيتمزع اااه ... ظلت تنتحب بقهر لملمت نفسها وغطت نفسها حتي لا يظهر شيء كانت تشعر انها ستموت كانت تنتظر نظره الشماته في عيونه ..كان القهر يتلبسها ،،،خلاص يا جمر اهو سواد جديد خليه يشوف ويتشفي ويفرح ابن العزايزه دى بقي مريض حد يخوف .كشفت قدميها وسالت دموعها ....شاف ...شاف ....الحزن ده ..شعرت بالدونيه والقهر ...اتملت عيونه  من جهري شاف الحزن اللي اتنجعت فيه .وضعت يدها علي قلبها ....اني استحج كل ده يا رب ..استحجه ...كت صغيره يا رب ماهتحملش نظرته هيتشفي بالكوم ... ليه ليه ....عيله... كت عيله والله ...يا رب صبرني يا رب جويني علي شماته فيا ....اههه كلبشت في نفسها برعب وقهر . صفحه حكايات ميفو ..


دخل هو عليها كانت الخادمه قد غيرت ملابسها لانه شعر انها تنتفض بزياده دخل وجدها تنتحب وتشهق فاندفع برعب لا اراديا واحتضنها .....خلاص خلاص..ايه الجهر ده كلو خلاص .

سمعت لمحه لين في كلامه احست بنار بداخلها هل هيا شفقه ام ماذا ...دفعته بغضب عارم وخوف من نظراته .....ماتقربش ماتقربش انا بكرهك عارف يعني ايه بكرهك وماكرهت حد زيك ،،

استعاد غضبه منها فقد لان لها لفتره احس بنار بداخله فكلامها يحرقه ...ربط علي قلبه فهتف ،،،انت كرهك ليا فرح يا بت حمدان ...اني شمتان فيكي وفي حالتك انت حاجه تصعب عالكافر زي المجازيب والله ..

هنا هاجت اليه ،،حالتي تصعب عالكافر ...قامت مندفعه فتعثرت فمسكها بقوه ...نظرت اليه والوجع يمزقها ولا يفصلهم انشا واحدا كان يحس بنبضات قلبها العنيفه ...صرخت بقهر ...مبسوط بحالتي...اصعب عالكافر يا جبل صوح .. ايه شفت وعيونك اتملت مبسوط وشمتان يابن العزايز اني بقيت اكده ،مبسوط بده وخبطت علي فخديها ...،طب دا قضا ربنا اني بقيت اكده هاه ما جراليش اكده بيدي يابن العزايزه... مبسوط جوي وفرحان اتشفيت باللي جرالي  بس اني اكده وراضيه ..انت بقه بقيت ازاي  ..خبطته علي صدره بعنف وحرقه وهو لا يفهم ماتقول ...تشوه الجلب اصعب من تشوه الجسم يابن العزايزه  دفعته بقهر ..،انت بقيت مسخ اكتر مني والله المسخ حتي بيحس وخبطت علي نفسها مسخ بس بحس بحس يا ظالم ياللي ماعتش ليك جلب ولا ليك شكل ..

اندفع ومسكها من شعرها.... انت ايه مابتتعظيش اموتك .

صرخت.... يا ريييييت يا اخي... حتي ربنا يرحمني منك ومن عذابك صرخ ......اني عذبتك اني.... انت واحده جاحده .

هتفت .....،اه صح علي جولك جاحده ماعتش بحس اه والله جلبي مات مع اللي مات ،،اتشفي واتملي كمان وعيب مانا بقيت معيووبه ومسخ .

صرخ بحرقه ..بتعترفي انك معيوبه ايه الفجر ده يا شيخه منك لله .

صرخت ..انت تاني بتدعي عليا تاني ..ليه مش شفت حالتي ماكفاكش اللي اتنجعت فيه .تاني دعي تاني ...ايه يا اخي فاضل ايه ماحصلش جول ...بس عارف مش زعلانه يا جبل اني بقيت اكده اه والله مازعلانه ...لانه كله بيد ربنا وهيجيلي يوم انسعد اه هنسعد ربنا بعتلي حلمي وانا علي يقين اني هنسعد ...جمر المسخ هتنسعد ....اشمت اشمت وهات ناس تشمت ..خبطت علي قلبها ..ده مات من زمان بس هيجي يوم وربنا يحيه ايوه ربنا بعتلي اشاره ربنا واجف هيديني من كرمه ،،سمعتها سمعتها اني هنسعد والله هنسعد شوفتها بعيني عايشه علي امل تتحجج وربنا يراضيني ماني كتير والله كتير عليا ..كانت دموعها تسيل ..كانت تشهق وتنتفض ..هنسعد يا جبل رغم كل اللي حصلي واللي بيا هنسعد شفتها والله شفتها كانت تتشنج من البكاء وهو مصدوم بتلك الحاله لا يفهم اهيا مجن نه ام مسها شيء ...همست لروحها بانين ...لسنين بسمعها هتنسعدي يا جلبي بسمعها كانت تتردد في اذنها ... فوضت امري لله ...كان لا يفهم شيء استدارت وخرجت مسرعه .

هنا اتشلت مكانها وتصنمت وتوقف قلبها تماما .. ظلت تدور حولها لا تصدق اين هيا عيونها تدور بجنون تنظر في كل مكان ..سالت الدموع من عيونها انهارا فاخيرا اتي ماكانت تنتظره لسنين ...انه الحلم ،.حلم قمر الذي ولا يوم نامت الا وكان رفيقها يعذبها ويؤلم قلبها ...

سهمت تماما وانفصلت عن العالم ... دخلت في الحلم ...حلم القمر ..انه القصر.... القصر الذي عاشت معه سنين...القصر الذي حفرت اركانه بداخلها تحفظه عن ظهر قلب ..

كانت تقف كالبلهاء وهو  يقف وراءها مبهوتا فحالتها غريبه هدوء وسكون ولين علي وجهها ودموع انهارا تسيل علي وجهها ..كانت تحس بقلبها سيخرج من مكانه تلفتت حولها وابتسمت بحنان خرجت من الدنيا ودخلت الحلم.... ابتسمت بسعاده  ..اخيرا دخلت السعاده قلبها ..كانت حاله هيام وراحه و هو ينظر اليها مذهولا ...نزلت بهدوء كانت تتهادي وتتلمس المكان تنزل بهدوء ويدها علي ماحولها عانها تتحسسه اهي في حلمها ام واقع ...لتقف امام حائط عليه برواز كبير فارغ ..اقتربت ولمسته ابتسمت بحنان ... كانت صورتها ستوضع في هذا المكان راتها بعيونها ...ظلت واقفه لا تنطق وهو قلبه سيخرج من مكانه...اكملت ونزلت تتهادي وصلت الي احد الاركان .. مدت يدها لا اراديا كان كالحائط ببابين منهم سحري  مدت يدها فانفتح الحائط امامها...ليتراجع جبل غير مصدق ما يري ..

دخلت بهدوء كان بالداخل ممر طويل نزلت فيه ظلت تسير وهيا تتخيل نفسها في الفستان الذي تلبسه في الحلم ..سارت بين ممرات من الورود بالوان مختلفه تتجه في طريقها لا تحيد عنه  ..نعم انه الحلم بحذافيره حلمها ،...حلمك يا جمر ..ظلت تهمس ..حلمي حلمي وهو بالخلف لا يفهم همهمتها ..الي ان وصلت الي الحديقه لتجد امامها ما خلع قلبها .تلك الشجره تتوسط المكان وعليها شعاع نور يضيئها ..شجرتها التي تظهر في حلمها ابتسمت وهمست بحب .،شجرتي..... شجره العشج ...اتجهت اليها وظلت تتلمسها بحنان وعيونها تصرخ بنور عجيب نور الحياه الذي دب اوصاله بداخلها...كانت تتلمسها ساهمه وابتسامتها تنير وجهها وجبل قد اصابه الخرس ...كان لاول مره يري قمر القديمه قمر التي عاد اليها نور وجهها وعيونها البراقه ...كان هو لا يصدق كيف عرفت كل ذلك ....

كانت تتلمس الشجره بحنان اقتربت منها  واحست بخفقات في قلبها .اقتربت والتصقت بها احست بانفاسها تعود اليها لوهله تنفست لوهله عادت للوراء وقت ان كان القلب ينبض بالعشق كانت الدموع تسيل انهارا والمشاعر تجوب بداخلها كطاحونه بدات تنهج بشده وضعت خدها علي الشجره ...تملس عليها بحنين ... تهمهم  ...هنسعد اهنه صوح . حلمي شجرتي جصري ...

اما هو ابتلع ريقه من منظرها كانت قمره التي تركها عالجسر قمر ابنه السابعه عشر قمر التي تصرخ عيونها بالحياه ...مد يده ولمس يدها كان قلبه قد انساب فعيونها القديمه اشتاق اليها بشده حاوطها بيديه اغمضت عيونها واحست انها تحلم  نست ما حولها..نست ونست وعاشت اجل عاشت اخيرا عاشت بعد ان رات حلمها يتحقق انه حلم العمر حلم القمر ...تنفست قمر ورجعت زمن رجعت وتناست القهر تناست قلبها العليل واتي القلب العاشق .تاهت وهامت وضاعت في وسط حلم حقيقي دخلت فيه .

اما هو فدخل معها في حلم لا يعلمه ولكن قلبه يصرخ من رؤياها هكذا ادارها بهدوء وهيا مغمضه تشعر به حولها رفع وجهها ففتحت عيونها وهامت به كانت نظراته لينه جبل عشق ايامها وسنينها جبل العزايزه عاشق القمر ...كان يتلمس وجهها وتاهت الدنيا من حولهم نظرت بداخل عيونه عاشقه لتلك العيون قمر خرجت اخيرا قمر النجع باكمله وعيونها اسرت عين الجبل الذي تناسي اين هو ومن هما فقط عيون اشتاقت وكللت من الوجع ..

لم يستطع ان يتحكم في مشاعره  نزل بهدوء يتلمسها وهيا مشلوله لا تتحرك ليتوه معها في حاله من الهيام  ...كان يغوص معها بمشاعره القديمه..جبل العزايزه لساحرته قمر النجح عشق سنينه ..ظل كل منهم يعيش حلم تمناه في نومه الا ان للجبل عقل يتصدي له وينزع احشاءه ... ليعود الي عقله ويحاول ان يعود ولكنه لا يستطيع احس بنار تكويه يريدها بجنون ولكن تحكم العقل وعاد مره اخري ... ليدفعها وينظر اليها بقرف..لترتطم بالشجره وتعود لدنياها بابشع صوره عندما رات عيون الجبل التي تنهش قلبها واعادته لما كان عليه لم تتحمل .. ومن دون سابق انذار اغشي عليها تحت الشجره ،،


هب هو مفزوعا وذهب اليها وحملها وعاد بها الي الحجره وظل واقفا ينظر اليها برعب ،.....هو فيه ايه ايه اللي حوصل ده هيا...هيا  عرفت ازاي المكان ده... ازاي هو فيه ايه فيه حاجه غريبه وكلامها غريب مسخ ايه  اني حاسس اني دخلت كابوس ،،

اقترب هو وافاقها فتحت عيونها ،،انتفضت عالفور صارخه برعب ...انا فين .

تنهد وهتف ،.....انت في بيتي هتكوني فين .

قطبت جبينها وبدا يجتاحها بروده كالثلج ...هو ده بيتك يا جبل .

هتف باستعلاء ....ايوه ده الجصر بتاعي .

هنا ادركت ان السعاده انتهت من حياتها فكيف ياتيها الحلم انها ستسعد في ذلك المكان .... بيته اني فيي بيته يعني الحلم ده مش بتاعي.... كت بحلم بحلمه هو ....اني شفته اهنه سعيد ايه هينسعد اهنه ...طب واني ماهنسعدش واصل ....كان ربنا بيبعتهولي ليه عقاب تاني وحسره ...حسره اني اشوفه بياخد حلمي وينسعد بيه مافهماش حاجه ....هو فيه ايه خلاص اكده الفرح سابني ا لعمر كله سالت دموعها بقوه وسهمت ببلاهه تفكر في حلمها الذي ضاع كبقيه ما ضاع ..

تافف هو لم يعد يحتمل وجعها .. .،انت من ساعه ماجيتي بتعيطي هو فيه ايه انت مخبوله . 

همست .....فين هدومي .

هتف ،،ماعرفش تلاجي الخدامه خدتهم ،

نظرت اليه..... ايه الخدامه ،هيا اللي لبستني. 

هتف ،،امال مين اللي هيلبسك امي .

ابتسمت واغمضت عيونها تحمد ربها انها لم تفضح امامه ....قامت هيا ...ممكن امشي ابويا زمانه جلجان عليا .

هتف.... اجعدي للصبح عادي يعني ايه هيحصل هيستغرب يعني .

اغمضت عيونها بقهر وابتسمت ،،تجصد اني متعوده عالنوم في بيوت الرجاله مش اكده ..

نظر اليها بغضب فهتفت ،،،تصدج ما لاجيه كلام اجوله خلصت اكده .،ابتسمت ..خلصت الجصه لاه ماتت ماتت زي اللي مات ..كانت تتكلم ببلاده ...من فضلك عشان ابويا تعبان ،

احضرت الخادمه فستانها ولبسته ووجدته ينتظرها بالاسفل ركبت من سكات وركنت عالكرسي متعبه الي ان وصلا استدار فوجدها نائمه تنهد وظل ينظر اليها بحنان ...مش عارف فيه ايه بس حاسس ان غلي ناحيتك بيروح مش عارف ليه ....واللي هيجنني ان فيه حاجه غريبه حاصله ....عرفتي ازاي مكان الحيطه  اللي بتودي للجنينه اني هتجنن يا رب بقه جلبي بيوجعني اعمل ايه دلوك ولا يوم نسيتها نفسي احرج جلبها ونفس الوجت نفسي فيها هتجنن عليها... اقترب منها كانت نائمه ظل يتلمسها بحنان حتي فاقت ...تراجع هو همت ان تنزل مسكها وهتف بقوه وعنفوان ....عرفتي مكان الممر كيف يا جمر انطجي .

نظرت اليه نظره مبهمه ماذا ستقول اتقول انها حلمت بسعاده زائفه ..شدت يدها من سكات ونزلت.

دخلت من سكات ونامت لياتي لها الحلم مره اخري .،شعرت بالاختناق فاستيقظت وانفجرت بالبكاء ،..ليه بياجي ليه ليه ..،هو ده حلمك يا جمر ،،تنسعدي فين في جصر جبل ،حسره جلبي سنين واني مستنيه اجعد وادخل في البيت ده طلع بتاع جبل  ،،ليه يا رب طيب ...واني ماهنسعدش فيه واصل ليه يا رب ..بيته... بيت الجبل طب كت بشوفه في حلمي ليه يا رب ..عذاب جديد اياك ذنب لسه ماوفيتوش هفضل اوفيه العمر كله ..طب يا رب اني رجعت عن الدنيا اللي كت ماشيه فيها زهدته لاعت عايزه فلوس ولا دهبات ولا لبس ...كان حلمي اللي فاضل انسعد فيه بتورهيولي عشان تجلب جهر...طب ليه اني ماعملتش حاجه لده كله ..اه سيبته كت صغيره وعيني عالدنيا  عيله سبعتاشر سنه هبله اه هبله صغيره ابويا نغز فيا وشيطاني نغز .. ورجعت عنها خلاص والله رجعت وماعاد بيملي عيني حاجه منها واصل... دي اخرتهاا اعرف انه هو اللي هيجيب مره مكاني ينسعد فيها ....ماني بشوفه جدامي ماسك يد واحده بشوفه اني كت فيه عشان اشوفه هو وبس..كت دخلت حلمه عشان اعرف دنيته هتبقي كيفها ...طب واني مافيش اي حاجه ..طب طب بلاش الجصر انسعد بس نفسي افرح عيوني دبلت من الجهر ...ليه  اني لاه ليه ...عشان اكمل عذاب يا رب ،،لله الامر من قبل ومن بعد ..تذكرت اخيها قامت واحضرت بيجامته التي لم تفارقها ..دعوتك فين يا جلبي دعوتك راحت يا غالي ..الجبل خد حلمي ونتش جلبي ..قامت وصلت ظلت تدعو ربها سجدت وسجدت وسال الدمع انهارا تناجي رب كريم .،ابتلاء ما بعده ابتلاء ..وهيا سبحان من هذب صابره لا تشكو فمها يتعطر بالحمد دائما لا تتذمر علي قدر رب العباد انها القمر الذي هذبها رب العباد لتعلو في صفاتها لتعلو في اخلاقها ودينها فشتان بين الثري والثريا... قمر الدنيا راحت واتت قمر من عند الله تنير وتنتظر اراده الله فيها ..ظلت تدعو ربها ان يخفف عنها لتقوم وتنام اخيرا بعد يوم اجهز علي البقيه الباقيه ....

في الصباح خرجت فوجدت والدها جالسا حزينا ..فيه ايه يا ابوي .

هتف ..الواد ادم مش جادر يروح المدرسه جومت البسه زي  كل يوم ماجادرش يتحرك .تنهدت ....اني بكره او بعده هجبض وهاخد المرتب وباذن الرحمن هاخد اجازه واروح اعمله الاشعه اطمن سيبه نايم ماتوديهوش يا ابوي. 

هتف .،بجولك يا بتي ..

هتفت .،ايه يا ابوي .

هتف .،اني خابر ان الاجل جرب .

تنهدت .،....اجل ايه يا ابوي عالصبح انت مابتصدج تلاجيني كويسه تجوم تجهرني .

نظر اليها .،انت عمرك ما كتي كويسه يا بتي ايه فاكراني مش حاسس بيكي حلوف اياك دانت بتي لاه حاسس وحاسس بوجعك يا بتي عالاخر وشايف العذاب بعيونك وعارف ان فيه غرزه في جلبك بس اجول ايه بدعيلك جبل مالاجل ياجي تنسعدي .

نزلت دموعها .،انسعد ،ماعتش ليا يا ابوي ولا لتوبي خلاص ..،اجول ايه الحمد لله .

هتف ،،طب امبارح الحاج عرفان كان جه وجعد معايا شويه بعد مانمتي وسال عليكي كتير .

قطبت جبينها .....،الحاج عرفان السكري .

هتفت .،ايوه يا بتي .

هتفت ،....،خير دا راجل طيب وكريم رايد ايه .

تنهد ،،الحاج راجل وحيد ومالوش حد ولا عيل ولا تيل اتجوز جبل سابج ومرته ماتت من فتره وماكانتش بتخلف وكمل معاها علي اكده .

هتفت ،....طب بتجولي ليه اكده .

هتف ..ماهو ماهو اصله عايز  يتكلم معاكي.

قطبت جبينها ،،يتكلم في ايه طيب.

هتف ....ماخابرش هو جه ياخد الايجار بتاع الشهرين اللي فاتو جولت يصبر علينا. 

تنهدت ..طب اعمل ايه الايجار ماكملتوش للاخر اكيد هيطلبه هو راجل طيب بس الحال برضك ماينفعش ماحدش بيصبر علي حد اكده .

هتف ابيها ..طب ماتوافجي علي فكري واهو جوازه هنستفاد منها.

شعرت بالقهر.،جصدك جوازته ماهتبينش اني معيوبه يا ابوي صوح .،اجول ايه حسبي الله اني نازله الشغل ..

تركتهم ونزلت العمل كانت منزويه لا تتكلم . دخل جبل وجدها شاحبه ساهمه لم يتكلم ودخل رزع الباب تنهدت رن الجرس فنظرت الي رفيقتها ..منال بالله خشيله اني تعبانه ..

قامت منال وخرجت بعد فتره ورزعت الملف .،دا حاجه حزن عامل زي الغراب جومي اديني خت كلمتين وجالي ليه اللي مسؤله انشلت ماتجيش ليه علي يدها نجش الحنه .

تنهدت وقامت دخلت بهدوء واقتربت صامته كان يقرا في الملفات ظلت واقفه قرابه العشر دقائق فهتفت .....جبل بيه .

لم ينظر اليها ،،ماجولتلكيش تنطجي .

تنهدت وصمتت رفع راسه ..اسمعي هنروح اجتماع في شركه الصافتي للاستيراد تحضري الملفات كلها واي غلطه انت عارفه هعمل ايه وكلها بكره ونسافر .

هتفت ..معلهش يا جبل بيه اني بعد إذنك  هاخد اجازه .

هتف.... نعم ياختي بجولك هنسافر شغل تجولي هتاخدي اجازه مافيش اجازات .

هتفت .،لاه هاخد اجازه ضروري .

هب ..انت مخبوله بجولك ما هتاخديش اني ماهسمحش .

هتفت ..انت حر اني ماهجيش ابقي اخصمهم من مرتبي .

صرخ ..لا والله فرده اكده طب لو غبتي يا جمر مخصوم نص مرتبك .

نظرت اليه بقهر ..ليه هو يوم خصم حرام ايه الجبروت ده .

هتف ....عشان تتربي وماتعصليش كلمه ايه جولك هتغيبي برضك .

نظرت اليه دامعه فضحك ....اني جولت برضك انك هتتلمي عشان الفلوس الفلوس عندك روحك اني خابر صنف عويل .يلا  خلصي اللي جولتك عليه. 

خرجت من سكات وعزمت ان تاخذ اجازه حتي لو خصم الشهر كله انهيت تحضير الملفات وخرج هو ونزلا الي الاسفل ركب هو بجوار السواق وركبت هيا في الخلف وهم ان يرحلا فاذا بالباب يفتح ويدخل امير بجوارها فاشتعل جبل هاتفا ......،امير خير .

هتف هو.... .،لاه مافيش لاقيت نفسي فاضي قولت اجي معاكو عند الصفتي .

كبت جبل نفسه فهتف .،حتي تقعد انت مع الصفتي واسلي انا القمر اللي جنبي مش كده يا قمر .

كان جبل يغلي فامير ينظر اليها نظرات يعلمها جيدا كان داخله ياكله من قربه منها ظل يثرثر وجبل يجلس عالنار وبدا امير يخفض صوته يشاكس قمر وجبل الغليان وصل مداه مد يده لمراه العربه وعدلها يراقبهم والسائق ينظر اليهم باستغراب فصرخ ..ماتسرع انت ماشي علي بيض ايه الحزن ده ...،،وصلا الشركه ونزل امير وفتح الباب وركن عليه حتي نزلت واثناء مرورها لامس جسدها.

فاشتعل جبل وصرخ ....ماتيلا بقه انت واجف مستني ايه .

نظر اليه امير ،،،ايه يابني مش بستني قمر .

هتف غاضبا .،ليه بت السفيره عزيزه تستناها ليه يلا .واستدار ووراءه امير مستعجبا من غضبه ..بدا الاجتماع وانهمك كل من امير  وجبل في النقاش مع رئيس الشركه واذا بتليفون ياتي لقمر .،استاذنت وفتحت الخط  وجدها تهمس بالقرب من الشباك ..احس بداخله ياكله فقام بهدوء يسمعها ..وما ان سمعها حتي استشاط غضبا  وكلبش الهم في قلبه كان سيهجم عليها يقتلها من حرقه قلبه عندما .. ... 


يلا بالشفا دوا الكوليسترول شاحح مالسوق ....هو ايه مافيش الا البت .،تعالي بقه 💣💣💣💣👊👊👊.


انا لسه حارقه الرز هتتفاعلو والا هدعي علي رزكو 😡😡😡😡

#أأستحق_هذا_العڈاب 

#حكايات_mevo 

البارت الرابع عشر ......وقف جبل ينظر اليها فوجدها تتجه الي الخارج وتتكلم بصوت خفيض كان قلبه يغلي مع من تتكلم هكذا ...

عند قمر ..كان الحاج عرفان صاحب البيت يتصل بها ،،هتف ازيك يا جمر اني الحاج عرفان .

هتفت .....،كيفك يا حاج لعلك بخير .

هتف .....بخير طول مانت بخير .،كت عايز اعدي عليكي اتكلم كلمتين .

تنهدت ،،مالوش لزوم يا حاج اني يعني هتصرف في الايجار و....

هتف ...ايجار ايه بس ...طب اسمعيني طيب بالله عليكي عايزك في حاجه تانيه .

تنهدت .،طيب اني جدامي ساعه وهخلص واجي البيت. 

هتف ......،لاه اني بره وهاجي اخدك انت فين. 

هتفت ......،مالوش لزوم. 

هتف ......،لاه بجولك اني بره ليه تاجي مواصلات .

هنا اقترب الجبل ..سمعها ..هتاجي تاخدني بالعربيه طيب هنروح فين ...هنجعد مع بعض نتحاكي حاضر انت تؤمر ..ابتسمت اني اطول اجعد معاك ...طب ايه طيب مانت كت عندي جبل اكده

...ضحكت حاجه خاصه عيوني دانت غالي عندي جوي ...اعطته العنوان .

استدارت لتجد جبل يقف امامها يغلي وينظر اليها بغل ..هتف راحه فين ومين ده اللي هتجابليه ويعدي عليكي .

نظرت اليه هتفت .،حاجه خاصه يا جبل بيه واستدارت مسك قلبه شعر بنار في جوفه ..حصلت تجابلي كمان وتسمعيني انجهر منك لله يا شيخه .

اندفع وشدها بعيدا تلفتت حولها ..فيه ايه بعد يدك ..هتف بحرقه ..انطجي مين ده وحاجه خاصه ايه دي .

نظرت اليه بغضب ..مالك انت تسال ليه ليك ايه انت هجابل واحد عشره اني حره .

عصر يدها ..عارفه اني ممكن اجتلك دلوك ولا يرفليش جفن ايه حتي في الشغل مش عاتجه ايه جله الحيا دي صحيح حاجه تجرف .

اشتعلت هيا ونظرت اليه ..بالضااابط حاجه تجرف ابعد عنها بقه كفايه حزن .فاعتصر يدها ..مش هبعد مش هبعد انت ماتجوليش ابعد وماتبعدش انت بتشتغلي عندي بفلوسي اللي بتوكلك انت واهلك . الفلوس اللي انت عبدتها .

ضحكت ..فلوسك ..ياخي ربنا يشفيك بقه وتعرف ان الفلوس  مابتوكلش جلوب ..عارف بتمني امشي واسيب شغلك ولجمتك اللي هيا سم في جوفي بس ربنا رايد اهه اجعد واسمع واشوف جضا ربنا وحكمته في عباده ..فلوس ايه اللي بتتكلم عليها ..وبعدين مالك بتتكبر اكده ليكونش بتديني فلوس لله .،لا يا بيه اني بشتغل وبكدي باخد منك وبتاخد جدامه شغل وعوض لفلوسك ماتتمطعش اكده يابو فلوس ..وعموما اني من اهنه هدور علي حته واطفش من وشك واستدار وذهبت وهو يقف قلبه سيخرج من مكانه .والغل ينهش قلبه ..هتمشي البت هتمشي وتسيبني هتمشي .،أعمل ايه ايوه اموتها هيا تموت بقه واخلص اني تعبت يا رب ايه العيشه الحزن دي ..


..كان قد انتهي الاجتماع وقف امير وجبل .،ايه هترجع الشركه .

هتف باستعلاء .....،لاه اني هجابل نادين بت خالي نتغدي سوا .

ضحك امير .،ماشي يا عم الله يسهلو بس قولي يابني هتتجوزو امتي ماتخلص .

احنت قمر راسها والوجع ينهش قلبها ... فهتف جبل ...جريب يا امير جريب جوي بس الجصر فيه حبه حاجات اكده هيا لازمن تاجي وتشوف دا هيبقي بيتها مش اي حد هانم عن حج مش جربوعه يعني .

كانت تضغط علي يدها ...احست بانفاسها ستقتلع احشائها بخروجها ...هيجوزها في الجصر اللي حلمتي هتنسعدي فيه هيا دي اللي هتمسك يده وتعيش حلمي ..ايه يا رب ده ..... .،كان الالم فوق الاحتمال .

هتف امير .....،نادين بتحبك من زمان ربنا يسعدكو انا اول المعذومين والشركه كلها .

هتف .،....طبعا بس شركه ايه الفرح هيبقي مليان كبرات مش هدخل انا حد جليل ونظر لقمر بشماته .

هتف .،يلا اتوخرنا ونظر اليها امير .،هوصلك هاجي معاكي يا قمر .

هتفت هيا ببرود ....لا معلش اصل فيه حد جاي ياخدني عن اذنكو ..

اشتعل جبل ونظر اليها وهيا تمشي شعر بنار في جوفه .،...مين ده يا جمر اللي نفسك تجعدي معاه مين .

ضحك امير... تلاقي عندها طالعه يا واد تعالي نشوف مين صاحب الليله .

احس جبل بان كلام امير يكويه نزل مسرعا فوجدها تركب عربه كبيره وكان الرجل عجوزا اخذها ورحل .

اطلق امير صفيرا ،،يا صلاه النبي .،البت راكبه مع راجل كبير تلاقيه مريش شفت عربيته اكيد هتكبش كبشه حلوه يلا عقبالنا بليله زي دي .

صرخ جبل غاضبا .،ماتحترم حالك هو ايه الحزن ده .

هتف امير.... انت اهبل مانت اللي قايل عليها شمال ربنا يشفيك انا هركب اي حاجه وارجع الشركه اخد عربيتي .

ظل جبل يغلي ..مين ده اللي ركبت معاه مين وواخدها فين هو عيني عينك اكده ..مسك قلبه ..حاسس ان جلبي بيغلي طب اني مالي شالله تنحرج بت معيوبه ..ظل واقفا يغلي ويعصر يده ....لاه ماجادرش حاسس بجلبي بينعصر منك لله يا بت حمدان همشي مجذوب طول عمري بفكر فيكي ...لم يتحمل اندفع جبل وانزل السائق واندفع وراء عربه قمر .

ركبت قمر ووقف الحاج عرفان عند احد النوادي وهتف انزلي كت عايز اتكلم معاكي .،نزلت هيا ودخلا وجلست معه .،اسمعي يا جمر .

هتفت ..عارفه يا حاج ان الايجار اتاخر وان حالتنا صعبه بس ....

قاطعها... .....طب اسمعيني وبدا يتكلم وهيا تسمعه ..... 

نزل جبل ووقف بعيدا وجدهم منهمكين في الكلام شعر بنار عندما وضع عرفان يده علي يدها .،،اروح اموتها دلوك اني هموتها اني هموت ...لاه ماجادرش تسحب وحاول ان يختفي عن الانظار وجلس بالقرب منهم يشعر بالجنون يريد ان يعرف ما بينهم ...جلس وراءها... احس انه يريد ان يقتلهم معا ..هيا حصلت بقت علني اكده جدام الخلج بتجابل وتلاغي كبير وصغير واني اجف اتفرج محصور يا مري ..ظل يسمعهم الي ان سمع ما جعله ينتفض وشعر ان هناك جلطه ستنزل عليه تميته حيا..

هتف عرفان .،اسمعي اني عارف اني راجل كبير ووحداني ومش جايبك اهنه عشان الايجار اني جايبك عشان اطلب منك طلب 

ابتسمت له... خير يا حاج .

هتف .،اني رايد اتجوزك .

هنا انتفض جبل وشعر ان قلبه سيخرج من مكانه ظلت هيا تنظر اليه وقلبها يدق .

فهتفت .،انت يا حاج عرفان عايز تتجوزني اني جمر .

ابتسم ......ايوه والله عايز ..

هنا اشتعل جبل وقام وانتظر بالخارج هرب من جوارهم لانه لو بقي سقوم ويقتلها ويخلع قلبها من مكانه . احس انه لو بقي سييفتعل فضيحه...جلس في عربته ..هتتجوز.... الهانم هتتجوز. اكيد ماشكله معاه فلوس ،،وراحه جايه جدامه اكيد شاغلته والراجل عجوز واهبل وجع علي طول ....طب ايه جلبي بيحرجني هموت اكده هيديها فلوس ويتجوزها ...يا حزنك يابن الجبالي البت هتتجوز .،باكل حالي ليه اني هيا وماله ماتتهبب ،،احس بحرق داخله ،،انت جواتك نار ليه انت فين وهيا فين...حته جربوعه تغور بجله ادبها بتبص علي ايه انت ومحروج ليه ..ماتغور ...مسك قلبه بحرقه ..بس لاه لاه جلبي حاسس بنار جواتي... الراجل الشايب عايزها... هتعمل بيها ايه يا حزين انت فيك نفس يا مري ،،نزل من العربه وظل يدور ،،لاه لاه اني هنجلط لاه ماهسيبهاش تتهني اني ماهخليهاش تتجوزو اه هو هيتجوزها اكيد مايعرفش سمعتها الطين ايوه اني هروح واخليه يسيبها مايتجوزهاش ماينفعش تتجوز جلبي بينعصر ،هيعمل بيها ايه ..تتجوز تتجوز وتبقي بتاعه واحد وتفرح وتتهمني وانت جاعد جلبك بيغلي ...لاه ماهتفرحش واني بموت ماهتفرحيش واصل ..،اهدي اكده هتنهبل والا ايه طب يا جمر اني هعرفك هتتجوزي وتسيبيني مجهور اكده .


عند عرفان نظرت اليه قمر .،ابتسمت له فهو رجل طيب. هتفت ،،اسمعني يا خاج انت راجل طيب وانا بحبك. 

هتف .....،زي ابوكي صوح .

همست... .من ساعه ماجيت واني معتبراك ابوي والله واكتر بس مش عشان اكده اني مابتجوزش يا حاج .

هتف ....جصدك عشان الكلام الواغش اللي بيتجال ،

ابتسمت .....،اني ما رضاش ليك اكده يا حاج انت راجل بتاع ربنا .

هتف ،،،وعشان بتاع ربنا اني ما مصدج يا جمر وبجولهالك اني ربنا عطيني حاجه اكده بصيره تخليني اعرف الزين من الشين....اني والله ماليا في النسوان ولا حاجه اني مرتي عندي كت بالدنيا ،،بس اجولك اني حلمت بيكي مجهوره امبارح حلمت بيكي جلبك بينعصر جالي واحد في المنام شاب اكده ماعرفوش والله بيجولي روح لجمر خليك معاها انت راجل طيب .......نظرت اليه مذهوله ...تنهد... ايوه اني حلمت بيكي واجفه لوحدك بتستنجدي بحد لجيت صوت بيجولي خليك جنبها يا عرفان ماتسيبهاش ..جمر عايزه حنيه ماعتش معاها صدر حنين وماهتعرفش تكمل اكده روح وجولها حبيبك باعتلك حبيب ..

نظرت اليه ودمعت عيونها .،بتجول ايه يا حج .

هتف ..والله ده اللي حوصل ..جالي جولها دعوه السما هتتحجج يا جمر دعوه حبيبك هتتحجج يا غاليه ..كان زعلان وجالي اصحك تبعد عنها اني بعدت بقضا ربنا لازمن يكون جارها حد . بيجولك ربك خد دعوته وهيبعتهالك خير بالكوم بس ارضي يا جلبي ..

كانت قمر دموعها تسيل فاخيها احس بها اخيها اتي يبعث لها الخير ويصبرها عالعذاب احس بوجعها وفقدان حلمها عاشت يوما قتلت فيه الف مره لياتي من يحن عليها ويبعث من يقف بجوارها .

هتفت ..اخوي مسعد ..حبيبي جالك ده اخوي يا حج ده نن عيوني وجلبي اللي انعصر وراح ..

ابتسم ..ماعرفهوش بس كان في الاخر مبتسم وجالي روح ماتسببهاش ....صحيت من نومي لجيت نفسي عايز اتجوزك ماهواش راجل لمره بس اني جواتي بيجولي لازمن اتجوزك .

ابتسمت له بحنان ودمعت عيونها...الف رحمه عليك يا غالي حتي وانت ميت بتبعتلي الخير ...دعوتك هتتحجج صوح ..تنهدت ....،اجول ايه يا حاج ان الغريب حس بيا واللي كان جوات جلبي ماحساش .، انت كلامك ده بيسعدني يا حج بس برضك اني مابتجوزش مش عشان الكلام الواغش ده عشان اني خلاص جواتي انحرج وماعتش ينفع ،،اني هجولك حكايتي يا حاج وانت تحكم وشرعت تقص عليه قصتها ليتفاجأ بكم العذاب الذي راته .،اكملت بوجع ... .،شفت يا حاج ادي حكايتي .،انفع كيف... مره مابتخلفش ومشوهه واللي يجرب منها ينجرف وفوج كل ده اتعابت في شرفها ،،هتعمل بيا ايه يا حج ده ذنب واني بخلصه .

ابتسم الرجل ومد يده ملس علي يدها بحنان ....،مين جالك يا جمر انه ذنب يا بتي ليه تاخديها اكده ..ما جايز ابتلا وتمحيص .،ربك بيحبك يا بتي ..بصي يا جمر الدنيا دي بتبقي في عين اللي يدور عليها كنها روحه ...انت كت بت دنيا ايوه غندوره مابتفكريش الا في الدنيا..عايزه وعايزه وبتبصي ... عايز اسالك دلوك بتفكري فيها .

هتفت مسرعه ... ،،ولا بتاجي في عيني .

هتف ،،شفتي .،الصعره عالدنيا مجلب الشيطان..اه جرحتيه ورمتيه وجهرتي جلبه .،بس رجعتي تدوري وندمتي وربك بيجبل التوبه من الكافر دا كفايه في عز وجعك بتدعيله يا بتي.عارفه وهو راجع يجهرك هو ما تساش خبك .

هتفت ،،حب ايه يا حج الله يسترك دا الغل في جلبه بيشع من عينه ذنبه بيجطع جواي انه بقه اكده . ..

هتف . ماتفكريش ان كل اللي انت فيه ده ذنب ،،لاه يا بتي انت من الصابرين الحامدين. كفايه في عز جهرك بتجولي راضيه يا رب ،،انت اتكتبتي من الصابرين وجزاه الصابرين عالي ومع كل ده اني برضك رايد اتجوزك اني ربنا بعتلي ايه واني بنفذ اللي ربنا بعتهولي .

تنهدت ،،وإني صعب يا حج هتعمل بيا ايه واني ميته .

هتف .....ماخابرش يس لازمن .... ربنا مابعتلي حاجه من غير سبب فكري يا بتي فكري واني ااهه معاكي حتي لو مش هنتجوز اني جارك .

ابتسمت له بحنان وقامت وتركته وانصرفت .

ظل الرجل جالسا يفكر في حالتها .،حد يستحمل كل ده كتير. الله يريح الجلوب كان جالسا واذا بالكرسي الذي امامه ينشد ويجلس عليه جبل... انصدم الرجل ونظر اليه وهتف ...خير يا ولدي فيه حاجه .

هتف جبل بجمود ... ..خير يا حاج جاي بس ارسيك واوعيك ،

قطب الرجل جبينه....خير فيه حاجه .

هتف .....جمر .

هتف الرجل ....مالها تعرفها .

هتف ،،ايوه اعرفها والكل يعرفها  .

قطب الرجل جبينه فاكمل جبل.....انت عايز تتحوزها صوح ..اندهش الرجل فاكمل جبل اني سمعتكو انت عايز تتجوزها صوح .

رفع الرجل حاجبيه ..وانت سمعت كيف مش عيب يا ولدي تسمع حديت غيرك .

فانفعل جبل ،،،احنا في ايه والا في ايه جول رايد تتجوزها مش اكده .

ابتسم الرجل .....ايوه عيب والا ايه .

صرخ جبل ،،دي عيله صغيره كد بتك .

هتف الرجل .،ايه يعيب هراعيها واصرف عليها فيه عيب. 

هتف جبل بغل...،،اه جول اكده بتشاغلها بالفلوس وهيا طبعا ماهتصدج دا حاجه تجرف .

هتف الرجل ،،،مالك انت يا ولدي يجرف ولا مايجرف .

هتف جبل .،طب اسمع بقه باينك راجل طيب وبركه والبت اتغندرت جدامك و وجعتك ،،جمر ماهياش زي مانت عارف .

هتف الرجل....كيف يعني .

هتف .،جمر ماهياش كويسه ..ويعني يعني ...ماتنفعلكش واصل .

يا حج اوعي لحالك هتاخد حرمه صغيره بتاعه فلوس هتامن علي بيتك معاها اصحك البت دي واغش بتاعه فلوس  .

ركن الرجل وابتسمبسخريه وهتف .،انت حبل صوح .

اندهش جبل ونظر اليه مدهوشا وقلبه رجف ابتسم الرجل ،،،انت جاي تجولي اكده عشان تبوظ الجوازه ،

فصرخ جبل.....ودي حاجه هينه هتاخد بت عشان تتمرغ في فلوسك وبس ايه الجرف ده .وبعدين هيا هيا ..ماتنفعش والله يا حج خاف علي بيتك ماهياش زينه ...اصلها اصلها ..فصمت ولم يستطيع ان يكمل .


هتف الرجل .ماتكمل مش جادر تكمل ليه ...جصدك انها معيوبه وشينه وبتاعه رجاله وسمعتها في التراب ....بهت جبل وشعر بالذعر ورجف قلبه .عارف مش جادر ليه لانك متوكد انها مش اكده ..عارف يا ولدي عرش السما انهز من جولتك دي .،ليه يا ولدي مش زينه وبتلمح ...كت شفتها جول شفتها... بتعيب في اي  شفت منها حاجه ليه تكرر الكلام انت عارف كلامك ده وزره ايه قذف محصنات يا ولدي.. عندك دليل عندك شهود جول دا ربك جال هاتو اربع شهود عالعيبه كت جبت يا ولدي .،الحرام اللي انت ارتكبته هتتحاسب عليه حساب الملكين..تعيب بغير وجه حج جاي تجولي بتاعه فلوس جمر عمرها ماكت بتاعه فلوس. 

هتف بقهر ... انت مصدج انها..

هتف مقاطعا.... ايوه مصدجها ما اصدجهاش ليه بت في حالها ليها سنين ماشفت عليها عيبه ...حتي لو فيه ..الستر للبنته خير يا ولدي انت جاي تحدفلي واغش البلد عشان اصدجه واجع اني كمان في العيبه .،مش عرفان اللي يخون عهد ربه.  اني عاهدت اني اصدج الخير ماصدجش الشر... والشر اكفي وشي عنه .،انت ماسمعتش عن الستر يا ولدي...حتي لو معيوبه استر  عشان ربك يسترك  يوم الحساب هتجف جدامها يوم الحساب يا ولدي وهتجف مجهور انها طالبه حجها منك... حج عيبتها بغير وجه حج ....حج سمعه اندعست في الارض... حج كل دمعه نزلت في ليل اسود كحيل وهيا لوحدها مالهاش الا رب العباد... الحجوج ساعتها هتتاخد وهيعض العاصي علي يديه ويجول يا ريتني ،،بس ساعتها الاجل راح والحج فوج الرجاب سيف ،،ارتدع يا ولدي ارتدع وخاف علي حالك ..جواز هتجوز مالكش صالح بيها هكون راجلها كيف مابتريد اني مبعوث ربنا انجدها من اللي هيا فيه ويا ريت تبعد عنيها الا تلاجيني جدامك اني ماهسيبهاش وكفايه اكده منك ومن دنيتك واعرف ان عرفان مش جليل العجوز مش جليل ان كت انت جوي اني برضك جوي ..معاك فلوس اني برضك معاي بس اللي يفرج فوج كل ده ان معايا ربنا واللي معاه ربنا مايخافش .،ارتدع وبعد عنيها خلصت اكده  وقام الرجل وجبل يجلس مشلولا ،،

كان ياخذ انفاسه بصعوبه ...احس بغليان لم يعلم ماذا يفعل احس ان قلبه سقف وجسده يغلي ليهب ويركب العربه واندفع يصرخ بقوه حتي تمزقت احباله قاد العربه كالمجنون كان يحس بشرايينه تسير فيها نيران كالهشيم ...

عاد لبيته وصعد يندفع للحمام ويفتح الماء عليه ووقف تحته بكامل ملابسه...ظل يقف ويخبط عالحائط حتي احس ان يده ستتهشم ..ركن علي الحائط ينهج بشده .....الراجل هياخد البت ..الشايب هيتجوز البت ...ايه ده الراجل مصدج وبيجولي ارتدع و ابعد وهياخدها وهيجف جدامي يا جلبي اللي بيتمزع ...للدرجادي كلت دماغه ...جلبي هينشج الراجل بيديني درس اني ابعد عنيها...ابعد ازاي...داني بغلي وماعارفش ابطل افكر فيها ..ابعد ازاي ونايم صاحي كنها سم انغرس في جتتي مخبول هتجنن ..الراجل بيجولي هيجفلها ويجفلي وياخدها ويبعد يتجوز ويتهنن بيها ..احس بعصره في قلبه ...هياخد جمر ويتجوزها ..دي اخرتها ..تتجوز واني اجعد اتفرج .. هياخد البت بتاعتي ..احس بقلبه سينفجر .سهم قليلا والكلمه تتردد في عقله البت بتاعتي بتاعتي ..انتفض كالملسوع ....بتاعتك.. بتاعتك كيف انت انخبلت يا جبل مش دي اللي رمتك عشان الفلوس... تجول بتاعتك انت اتخبلت... ايوه اتخبلت  .،كان قلبه يعتصر ..لاه ماهتحملش ماهو راجل اهبل اكيد كبير والبت حلوه وفايره وجمر ..هتف بحرقه ...ايوه هيا جمر تدوخ ،،يا رب ايه ده اني حاسس بجلطه اروح اموتها هو معمولي عمل...سنين بت الكلاب مابسلاهاش ولا بجدر احوشها من بالي واللي يجهر غلي عمال يروح ..بيروح ليه ده وبدا في ضرب قلبه بعنف ..كان فيه غل اهنه راح فين ...كت جاي نفسي اموتها دلوك هتجنن عليها...طب ايه هفضل مرار اكده واخرتها هتجنن والراجل ياخدها العجوز ده هيعمل بيها ايه منك لله وجاي يجولي مصدج ومهبب ..فكر فكر هتعمل ايه ....لاه ماهسيبهاش تفرح وتاخد وتكبش لاه مش اجعد انجهر وهيا تعيش وتصرف . ظل يدور طوال الليل  حتي  تهالك يشعر بتعب شديد في جسده وهو عازم علي ان ينهي تلك الزيجه باي شكل. (والنبي صعبان عليا هيقلب حسحس 😁)


دخلت قمر البيت تفكر فيما قاله عرفان جلست وهيا ساهمه .ابتسمت ..مسعد حبيبي حاسس بيا يا جلب اختك .باعتلي نجده يا غالي ..الله يرحمك يا جلب اختك ..ابتسمت ..هو ابتلا ...صوح يا جمر ممكن يكون ابتلا مش عقاب ربنا ...انت كتي صغيره هيعاجبك السنين دي... انت كتي غندوره ومغروره ومابتبصيش الا للدنيا..ايوه كتي مغروره جوي بخلك وحالك مفكره نفسك فوج الكل ...اه هو اكده .. ربك بيحبك كيف ما الحاج جال اه عشان ترجعي وتعرفي ان الدنيا فانيه لا بدهب ولا بمال كتي تجدري تحيبي مال الدنيا ودلوك لو حابه يجيلك مال هيجيلك.. بس ماعتش في عينك .،تنهدت ،،حجه صوح والنبي يا حاج وعجابي خلص وارتاح اخوي جاي ينجدني ويبعتلي دعوته ..  ..

تنهدت... ارتاح كيف وهو في حياتي اعمل ايه نفسي اطفش هموت جربه بياكل جتتي وصاحبه بيجوله هيتجوز يا مري هيتجوز في البيت اللي حلمت بيه اني حاسه اني هنهبل ،،لساتك عشجاه يا جمر لساتك .

هتفت .....ايوه عشجاه ...،بس عشجا جبل الجديم ماهواش ده ده ماينعشجش اني بخاف منه ...جبل الجديم كان حنين وعيونه رايجه .تنهدت وقامت تجلس مع ابن اخيها تلتمس راحه منه . ابوك جالي يا باسم جه يبرد جلبي يا جلب خالتك حاسه براحه اول مره عايزه انام مرتاحه ..ابتسمت ..يا رب نعمك كتير اه مامعترضاش اهه بجول الحمد لله عالابتلا .. ولاول مره تنام متلمسه بعض الراحه 


في الصباح ذهبت لعملها فاذا بجميله تعطيها بعض الملفات ..خدي يا جمر الملفات دي امضيها من جبل بيه .

هتفت قمر .،منين هو ماجاش .

هتفت السيده ،،السواج هياخدك تمضيهم اصله تعبان جوي .

رجف قلبها فسالتها بلهفه ..ماله فيه ايه .

هتفت السيده ..ماخبراش بس السواج بيجول تعبان جوي حتي رافض يجيب حكيم .

تنهدت ونزلت من سكات وذهبت الي البيت دخلت القصر رجف قلبها وقفت في البهو تتامله وتكلبش في الاوراق لعلها تخفي نبض قلبها الصارخ من مكانه تنهدت ..يا رب صبرك عليا نزله يا رب جدرني .


اتت الخادمه ..جبل بيه مستنيكي فوج هو جال لما تاجي تطلعيله فوج .

تنهدت .،اطلع فين بس ايه الحزن ده ،،،قامت وصعدت ودقت عالباب ولم ياتي برد تنهدت ودقت دقات اخري ،،شعرت بالقلق فدخلت وجدته نائما علي الفراش ،اقتربت وهمست .،جبل بيه جبل بيه ..لم يرد كان وجهه احمر اقتربت منه ومست وجهه احست بلسع فهوي قلبها رمت الورق واندفعت تلمسه... يا مري دا والع فيه ايه قامت عالفور واستدعت السائق ليحضر طبيبا وعادت اليه.. ظلت تملس علي وجهه فتح عيونه وهمس .،جمري .،

رجف قلبها ودمعت عيونها ،،يا رب يا رب كتير عليا اكده ...كان يهمهم ويتاوه ...اتي الطبيب واعطاه الدواء والابر وطلب ان يجلس بجواره احد يداويه .،جلست هيا بجواره تضع الفوطه علي رأسه وتحاول ان تخفض حرارته كانت تملس علي وجهه بحنان وتتامله بعشق فوجه حبيبها امامها ذلك الوجه الذي لم ولن تنساه..

كان ينام وهيا ساهمه في وجهه ركنت بجواره تتامله وتبتسم فهمست .،اتوحشتك جوي اجول ايه جبل اللي عشجته نايم جدامي مش التاني اللي راجع يجهرني .،رحت فين انت رحت خلاص اكده ماعتش جواك حاجه من جبل الجديم ،،تنهدت ،،،وعايزه جواه يبقي ليه يا جمر مالك بيه يعيش حياته كيف مابيريد ملست علي وجهه .عايزاه يعمل بيكي ايه يا غلبانه ...كفايه روح عيش حياتك وافرح ...احست بوجع بس بيكرهني جوي والغل جواه طافح للدرجادي راح ماعرفاش ابص في عيونه الجديده الكره ما متحملاه يا رب ..

كان هو قد بدا يستفيق فسمعها تقول ..اللي جرالي كتير والله كتير خدت حجك يابن الناس تالت ومتلت وجمر شبعت وجع ،،،ربنا ردلك حجك بابشع طرق لو تعرف هتفرح والله هتفرح وتشمت بحالي اللي يصعب عالكافر .،وضعت يدها في شعره .،ظلت تملس عليه بحنان كان يتحمل باقصي درجه لمساتها وقربها .

هيا بتجول ايه ،،حج ايه اللي خدته وجرالك ايه يا جمر جرا ايه جولي ماجراش حاجه بيكي ايه مخبياه وحارجك جوي اكده كانت مقتربه منه ففتح عيونه ظلت ساهمه وهو ايضا سهم في عيونها لفتره .لم يتكلم وهيا انشلت مكانها فعيونه ليست كارهه زادت نبضات قلبها كانت قريبه وعيونها ساهمه في عيونه ....الا انها انتفضت وابتعدت .

نظر اليها غاضبا وعاد لنفسه  ....بتعملي ايه اهنه .

هتفت مرتبكه ،،،هاه كت..كت جايبه الملفات تمضيهم .

هتف .،وماسيبتهمش ومشيتي ليه الساعه كام دلوك .

هتفت ..احنا المغرب انت كت سخن وماعرفاش اسييبك جبت داكتور واداك دوا جعدت اعملك كمدات واراعيك .

صرخ فيها ،،،وتراعيني ليه مالك بيا ايه الحزن ده حد كان جالك اني مستني منك مراعيه .

هتفت بقهر ،،،كت تعبان و..

صرخ ،،،تعبان والا اولع مالك بيا انت انا اموت والا انك تجربي مني وتداويي كان منفعلا فبدا في السعال 

هتفت بوجع ..طب بالراحه انت تعبان والدكتور جال ..

هتف بغضب... .،مالكيش صالح بتعبي فاهمه ولما تلاجيني بموت ماتمديش يدك تاني .

صرخ ..هاتي الزفت امضيه وغوري .

هتفت ..لاه ماهجيبش انت تعبان بطل الدكتور جال .

صرخ ومد يده فوقعت عليه ...يعني اموتك وارتاح هاه جايه تجعدي جاري ليه مالك بيه متعوده علي جعده الرجاله مالك بيا اني مش منهم ولا هكون .

تلوت بين يديه .،اوعي انت انخبلت بجولك كت متهبب وسخن اسيبك .

كانت تركن عليه وهو يمسك يدها ويعتصرها .....ايوه سيبيني اني اموت ولا تنجديني يا بت حمدان .

كانت مغمضه زقربه اكل قلبها فتحت عيونها بالم وعيونها تشع حنانا لاول مره تتمني ان يظهر حبيبها همست بحنان ..جبل .

كان هو في تلك اللحظه لفظها لاسمه بتلك الطريقه جعل قلبه ينبض بقوه وبدات يده ترتخي وهيا قريبه منه احس انه سموت من ذلك القرب اراد ان يحتضنها ويعتصرها بين يديه مد يده الي خدها لا اراديا يداعب خدها بحنان وعيونه انغرزت في مقلتيها ودقات قلبه بدات تتصاعد كانت انامله تسير علي وجهها بحنان خلع قلبها الي ان لمس شفتيها فانتفضت مرتبكه تبتعد ...

تنهدت وهتفت ..اني اني هجوم ..اجبلك وكل عشان تاخد الدوا ..

شعر بالجنون  وانتفض ونهر نفسه علي ذلك الضعف ..فهب من مكانه ومسكها وصرخ ..انت يا بت مخبوله جايه تتنحنحي وتجربي ايه الجرف ده مابتختشيش .. ..و وكل ايه اللي هطفحه من يدك كان يصرخ ويعتصر يدها فشعر بدوار شديد فترنح فاندفعت واحتضنته و...

يكونش جاي نحنحه ..الله اعلم 😁😁😁😁بارت اطول من حياتي معاكو ...

#حكايات_mevo 

#أأستحق_هذا_العڈاب 

البارت الخامس عشر.....ترنح جبل وشعر بدوار اندفعت علي الفور تحتضنه فمسك فيها وركن عليها ..همست بلين ..تعالي ارتاح انت تعبان تناست هيا اي شيء وكل ما تفكر به صحته ذهبت به الي الفراش واراحته ودثرته. 

فهتف بصعوبه ..غوري من اهنه .

تنهدت وجلست..... .،ماهتهببش الا اما تبقي منيح .

صرخ.... مالك بيا يا جبله مابتحسيش دا مرار مش طايج خلجتك العفشه .

تنهدت ...هنزل اجبلك وكل ....

احس بالجنون هيا ملبوسه وكل ايه اللي هطفحه من يدها .،شعر بالوهن واغمض عيونه... نفسي اجوم ارزع دماغها في الحيط ماجادرش.. الهانم اللي عايزه تتجوز يا مري جايه تجهرني ..مالحجتش اهدي بلفلف في الشوارع عشيه والصبح تجهرني وكل شويه خدت حجك وخدت طين علي دماغك ماخدتش حاجه ...مش عارف افكر اعمل ايه... هتهبل رجاله البلد منك لله يا بعيده ..اروح لمين يطلعلي العمل اللي مغروز في جتتي يا جهرك يا جبل .. .

عادت هيا ومعها صينيه كان مغمضا يشعر بالتعب جلست بجواره ففتح عيونه والغضب ينهشه ..هتف.... برضك مافيش فايده اجوم ارجدك .

ضحكت فهو يبدو كالاطفال ،،صرخ... انت بتضحكي علي ايه يا طينه انت .

تنهدت......،كل الوكل وهمشي .

هتف .....،مش متهبب وجومي غوري في داهيه ..

نظرت اليه وربعت يدها ..جبل انت عارف جمر زين ماهجومش .

صرخ ..اني مش عارف طين ولا فاكر حاجه كت عفاشه وراحت ...

اغمضت عيونها وتنهدت ..طب كل طيب همشي علي طول ..فشد الصينيه وبدا ياكل كانت يده ترتعش ويوقع نصف الاكل عليه ..

اقتربت ومسكت يده بحنان واخذت المعلقه وبدات تطعمه فهتف .،مانشليتش لسه اما ابقي انشل حتي ما هاخدش منك حاجه .

الا انها وضعت المعلقه في فمه عنوه فنظر اليها بحرقه ظلت تطعمه وهو يتاملها..بدات ملامحه تلين وسهم فيها ينظر اليها فلانت ملامحه الغاضبه تماماوهيا لا تجرؤ ان تنظر اليه ..هتتجوزي خلاص دي اخرتها تبقي بتاعه حد تاني اخرتها ...أحس بنار في جوفه ..هتف مندفعا بحرقه  ودفع الصنيه دون قصد ،،هتتجوزي خلاص .

وقع طبق الشوربه علي يدها فصرخت ...

هب ومسك يدها بلهفه ..ايه ايه حرجتك معلهش ماكنش جصدي.. .اغمضت عيونها ورنه لهفته بداخلها تدبحها ..

همس ..مالك بتوجع طب ..وقام بصعوبه واتجه الي الحمام يتسند الحائط فتحت عيونها ،،قامت مسرعه .،رايح فين .

هتف ..هجبلك مرهم ودخل الحمام دخلت وراءه مسك يدها ووضعها تحت الماء كان منحنيا عيونه منصبه علي حمار يديها وهيا تنظر اليه بعشق .،همست لروحها ..جبلي هو ده جبلي ..حاسه ان جلبي هينخلع .

اخذها وعاد بها وجلس عالفراش متعبا ..ومد يده يمسكها  ارتعشت وبعدت يدها ...لا هاتها هعملها .

هتف بنبره امره ...بطلي واهمدي .

تنهدت بغلب وبدا هو بوضع الطريم برويه علي منطقه الاحمرار ويمسدها بنعومه .

تنهدت وهمست خلاص خلاص ..الا انه مسك يدها بقوه وقلبه لم يعد يحتمل فهتف مره اخري ...هتتجوزيه صوح هتتجوزي .

انصعقت من منظره وغضبه وضغطه علي يدها المها  فهتفت..... اتجوز .

قال بغضب  ودفع يدها ......ايه فاكره اني ماعارفش... جبل مافيش حاجه بتتخبي عنه .

ابتسمت بسخريه .،صوح والنبي دا حاجه جميله .

هتف غاضبا....بجولك هتتجوزيه الشايب ده ..هتتجوزي الشايب ليه .

نظرت اليه وهتفت ....عرفان .

هتف ،،هو الحاج اسمه عرفان ..اسم مش علي مسمي هيجدر عليكي انت دا مرار .

تنهدت وصمتت ...فصرخ ..هتتجوزي شايب يا جمر هيا دي اخرتها ..لم ترد اثرت الصمت فقد كلت من تجنيه ..فاندفع بحرقه ... .،هيدفع كام جولي .

احست بغضب لم تعد تحتمل فصرخت  ..مالك انت يدفع والا مايدفعش يخصك في ايه .

هتف بغل  ،،،مايخصنيش اني هيخصني ليه .

تنهدت وصمتت وهو يغلي فهتف ..هتتجوزيه ميته انطجي .

نظرت اليه بذهول .....مش بتجول مايخصكش عايز تعرف ليه .

هتف .،انت يا بت مالكيش رابط مالكيش حد يلمك ايه متسابه ابوكي الاهبل طالجك اكده بس اجول ايه زماناتكو فرحانين بالفلوس اللي هيكبها عليكو ماهو راجل اهبل واكيد اتغندرتي جدامه .

نظرت اليه وهتفت تكيده ...وماتغندرش ليه عوجه والا مشلوله . داني جمر يا جبل والا نسيت جمر النجع زجت ماحب اتغندر الوح بلد .

فصرخ وخبطها بالمنشفه .......،تتغندري لراجل شايب يا جادره  انت ايه ده منك لله .

هتفت ببرود ...راجل زين وطيب وحنين .

هتف بسخريه ..زين والله دا ماجادرش يجوم من مكانه دا حاجه حزن .

تنهدت وهتفت مبتسمه ..اني راضيه .

هتف بحرقه..راضيه راضيه ..اه طبعا عشان فلوسه صوح . اه ماهو معاه متريش هتكبشي منه دايما عينك عالفلوس .

هزت اكتافها فهب .،هيديكي كام جولي .

هتفت ..والله هو جال هيجبلي الدنيا .

شعر بنار في جوفه ..يجبلك الدنيا هو واجع اكده ..سهم بحرقه يأكل نفسه ...ايوه ماهي جمر تاخد العجل اعمل ايه دلوك .،الراجل الشيب هياخدها ..هتف غاضبا لو مفكره انك هتتجوزيه تنسي . هو مفكر انه جوي وهيجدر يتمها دا بعده دا شعره مافيهوش شعرايه سوده علي ايامهوالكين .

نظرت اليه بذهول ..وانت شفته فين .

ابتلع ريقه ..هاه شفته شفته انت مالك ايوه شفته .

قطبت جبينها ..انت جيت ورايا يا جبل .

صرخ بحرقه ..ايوه جيت ايوه مفكراني هسكت واسيبك طايحه تتجوزي بسهوله .

هتفت بغضب .... وايه هيمنعني .

هتف باصرار ....اني همنعك انت مفكره انك هتضحكي عالرجاله كل واحد شويه وترميه والراجل يطب فيها وتورثيه صوح . اني شوفته شكله اهبل ومصدج بس اني وعيته وفطمته ومش هسكت .

نظرت اليه ..وعيته وفطمته ..جولتله ايه يا جبل ..دمعت عيونها ونظرت اليه بوجع ..جولتله ايه انطج ..جولتله اني بترمي عالرجاله صوح .،هو اني جدامك عفريت اكده .

صرخ ..عفريتة انت شيطان انت واحده غداره ماينفعش تنسعدي في الدنيا دي... ايه ماكفاكيش اللي عملته فيا هاه عايشه تاخدي وترمي دا حتي اللي سيبتيني عشانه رامتيه متعوده ترمي بتغيري فينا يا بت حمدان ما بتخجليش واصل .،انت كيف الشيطان حيه بتتلون تلف علي الراجل من ده يحس بيها حواليه تعصره بعد اكده تخرج جلبه من جواته عارفه يا جمر  بعد ماسيبتيني حسيت اني بتنفس ايوه لاني عرفتك علي حجيجتك جباضه ارواح تاخدي النفر من اهنه تمصي دمه وتسيبيه.. عايزاني اسيبك تمشي توقعي ده وده لاه تنسي اني هفضل زي العمل الرضي في حياتك اوريك اعمالك اخرتها ايه .

نظرت اليه وهتفت.... .،انت اتوجعت جوي اكده  يا خساره كت فاكره ان جبل عمره ماهيتغير كت حنين جرالك ايه .

هتف غاضبا .....،جرالي لاه بسيطه تعالي انتش جلبك من جواتك وامزعه واجي اجولك جرالك ايه ....تعالي اعيشك حلم بتحلمي بعيله وحبيب ويطلع الحبيب غادر... تعالي اعيشك ايام الوجع بينهش وينخر زي الدود ماهو حب مدود يجرف .،كت هنهبل ايوه بصيلي كويس شوفي اخره عمايلك..عشت ايام سوده يوم ماسيبتيني عالارض راكع ذلتيني واني جلبي بينخلع جعدت اعيط زي النسوان حولتيني لجدع خرج بيت يجرف مذلول مستني الغندوره ترجعلي واخرتها الاجيها بتنجي الدهبات ..عيشتيتي ايام ماكتش بتنفس انجهرت وايامي اسودت من الحزن امي ماتت مالاجيتش حزن زياده يخش جوايا كان جلبي معبي الحزن كله ..بقيت ماشي مبطوح ..افكر اجول عملت ايه في دنيتي عشان احب جوي اكده ...كانت هيا دامعه تشعر بالوجع تتمني لو تخبره ولكن ماذا يفيد لا تريد شفقه وتتمني ان يكمل في كرهه لها ...

اكمل هو ... بس اني انشفيت وربنا من عليا بان اعرف اخرجك من جلبي وفوج ده الكره يخش مكانه .

هتفت بوجع ،،دا مش كره دا غل يا جبل .

هتف غاضبا ،،ايوه يا جمر ان بكرهك والغل جواتي طايح ومني عيني اشوفك مذلوله ماحد يبصلك ماتنفعي لصنف راجل .

تنهدت وابتسمت فهيا فعلا لا تنفع لاحد .،

هتفت بهدوء .،طب لو عرفت اني ماعت انفع هتعمل ايه ..

هتف ،،،هحس ان جبل خد حجه وحج الرميه اللي رميتهاله ولحد موتي بدعي عليكي تعيشي عيشه سوده .

احنت راسها وابتسمت ،،،اعيش عيشه سوده .

صرخ ..نفسي جلبك يفضل محروج وعيشتك طين ماتفرحي كل يوم بدعي عليكي بس لاه مش عشان زعلان ..خلاص الزعل راح وجه مكانه حد يفرحني ..احست بذبحه في صدرها . يا تري وانت شايفاني اكده ندمانه اكيد زماناتك بتجولي كت صبرت اكبش من فلوسه ..

احنت راسها ...تنهدت  وقامت ودثرته وهتفت .،يلا نام انت تعبان .

نظر اليها مذهولا .شدها اليه وهتف ،،،انت مالك بارده اكده ماخايفاش من ربنا واصل انت ايه يا شيخه .

حاولت ان تشد يدها فاذا بتليفونها يرن .،تنهدت وابتعدت ..فوجدته الحاج عرفان ..ارتبكت ...هتف غاضبا .،اي مين الشايب بتاعك بيتكلم بيطمن جوليله انك جاعده مع جدع خليه يشوف نسب الحزن .

تنهدت وابتعدت لطرف الحجره وظلت تحدثه كان يطمئن عليها ..همست،،تسلم يا حاج ماعارفاش من غيرك كت هعمل ايه في حياتي انت حنين جوي ربنا يخليك ..

قام جبل وسمع كلامها وشعر بالقهر اندفع واحتضنها فانتفضت وهمس بجوار اذنها ..جولي كمان وسمعني حنيته واصله لفين ..كانت تتململ فازاح مشبك شعرها ووضع راسه في شعرها احس بالجنون  ،،

هتفت .،خلاص يا حاج هفكر معلهش اصل ماجدراش اتكلم ..

فهتف هو .،اصلها متحضنه يا حاج  اني ببوسها يا حاج ..

خبطته بعنف .،ضحك وهتف .،خلي بالك يا حاج جمر لما بتبقي حرنانه ماهتجدرش عليها يا غلبان .

كانت تزيل بيده من علي جسدها وهو شعر بانها تخصه واراد ان يفتعل فضيحه وهيا تضربه .

هتفت .،هامسه ....بعد عيب اكده ...اختشي..

قال عرفان ...مالك معاكي حد اسيبك .

هتفت .....،هاه لاه يا حاج ماعيش حد اني بس .

شهقت عندما ادارها وانهال عليها وهيا تشعر انها ستموت ووقع التليفون منها وهو يتحكم فيها بقوه وينهال عليها وهيا لم تعد قادره ان تصلب نفسها .

تجلد واحتضنها وقلبه سيخرج من مكانه ..،متخيله هيجدر يبقي معاكي اكده دا جلبه هيجف في لحظه .

دفعته ونزلت تلتقط الفون وتعتذر للرجل وهو يقف ينظر اليها يتاملها..... ..هتكوني  ليه كيف ماهينفعش ماهيجدرش عليكي انت فرسه عايزه اللي يعيشك الدنيا .كان يتاملها بحرقه وقلبه يغلي من فكره ان تكون لرجل ....قطب جبينه ،،مالك انت يا حزين تعيش والا تتهبب ربنا يخدك بتفكر في ايه يجدر ويتهبب .

هنا انهت تليفونها واستدارت غاضبه .،انت واحد جليل الحيا ماشفتش ربايه.. انت اتخبلت عايز تفضحني .

اقترب منها شعرت بالخوف وهتف .،افضحك مين اني ....اقترب وركن عليها وهيا مرعوبه ترتعش ظل يتاملها .،بتترعشي ليه اكده اصحك تجولي جبل لساته بياثر في جمر .،رفع يده الي رقبتها. فصرخت بخوف .... بعد .

رفع حاجبيه ......ايه ده ....خايفه والا ايه..ابتسم وعيونه لمعت ... جديده دي يكونش جبل لساته موجود ...نزل بوجهه امام وجهها.... دا ساعتها الدنيا هتتغير والفرح هيخش جلبي بزياده.

نظرت اليه ورجف قلبها ونظرت اليه بوجع .

ظل يتاملها ...وابتسامته تتسع ..دا صوح عالاخر ..جمر لساتها بتحس شايف جوات عيونك ..حاسه بيا وبجربي يا فرحك يا جبل وبياثر فيها ...احتضنت نفسها بوجع .. ...ضحك ......لتكوني  فاكره اني فرحان اني باثر فيكي .،لاه خالص ،،بس فرحان اني باثر فيكي وانت ماهطولنيش ...جدامك راجل يبص لدي ودي ولا يبصش ليكي واصل. هاه جمر اللي الخلج كت بتموت عليها ماهتعديش علي عين الجبل .


احست بنار داخلها .،ماذا لو عرف ما بها سيقف ويتبجح ويذلها دمعت عيناها فابتسم ايه ده دا صوح يادي الهنا وضع يده علي قلبها .،جلبك بيدج كيف الطبل ليه اكده ماصدجش .

نزلت دمعه من عينها وهمست ....بعد بقه حرام عليك .

التصق بها فارتجفت ورفع وجهها ....بصيلي في عيوني شايفه ايه .

هتفت بقهر ..،ماشيفاش ماعتش حاجه تتشاف .

هتف ......عليكي نور ماعت حاجه جوا اهنه يدي علي جلبك بيصرخ وعيونك شايف فيهم شوج بتحاولي تخفيه وحاسه بس اللي حاصل دلوك اني جريب ...جبل اجرب من روحك بس انت هتفضلي تبصيلي من تحت وعيونك لفوج عليا وجلبك بيدج ...خليه يدج يا جمر حسره عاللي سيبتيه خليه يدج هوان وعيشه توجع وشوج لحاجه ماهتكونش ليكي .

هتفت بقهر .،اني ماعايزاش حاجه .

مسك وجهها بعنف .....،اخرسي بطلي كدب جتتك بتترعش بين يدي جتتك هتموت عليا حاسسها .... راحه فين انتي تتجوزي الشايب ده ليه هيبسطك هتحسي بجتتك اكده بتتنفض كيف دلوك دانت في ثانيه روحتي مني .

همت ان تدفعه فمسك يدها علي قلبه فارتعشت .،،عايزه تبعديني يا جمر من حياتك وتعيشي لاه ماهيحصلش انت بعدتيني مره وماهيحصلش تاني .بس هفضل في حياتك عذاب وبس تتحسري علي اللي كان في يوم حبيب ..هكون جدامك كل لحظه وكل ثانيه اخلي جلبك ده ينعصر .،مامصدجش فرحتي وانت بتتنفضي بين يدي.


صرخت وابعدته ،،،انت واحد مخبول وبتتوهم حاجات روح يا غلبان ال بين يدك وبين زفتك روح نام باينك سخنان واستدارت مسرعه تلم الطعام وتنزل  من امامه .

وقف هو هائجا بقي اكده.... اني سخنان يا بت حمدان ..ماشي عموما هنشوف انت بتحسي كيف الخلج والا الجته ماتت لو صوح اللي حاسه ماهسيبهاش هخفلج الجوازه واعيشها مرار ماحدش عاشه لو فعلا حاسه بحاجه ...عاد الي الفراش وركن عليه وشعر بالتعب واذا ببنت خاله تتصل .

دخلت قمر مره اخري  تعطيه الدواء فسمعته .،ايوه يا نادين حبيبي معلش والله تعبت لا ازاي اجدر انا ليا مين غيرك ..كانت تقف تشعر بالوجع ..هتف ..انا فعلا يا نادين كنت اهبل اسيبك تروحي من ايديا وجريب خالص هنكون مع بعض تيجي تنوري الجصر ..نعلن الخطوبه ..حاضر هجيلك ونتفج ..

كانت تقف دامعه ..هيخطب خلاص .يا رب اربط علي جلبي ...اااه يا جلبي ..

انهي التليفون ونظر اليها وضحك ،،اي محصوره اياك اني هخطب .

هتفت وهيا تضع الدواء ..محصوره ليه ان شاء الله وزي مانت هتتجوز اني كمان هجوز .

مسك يدها بغضب ،،بس افرج اني هتجوز غندوره وانت هتتجوزي راجل شايب ماينفعش .

نظرت اليه وهتفت ....مين جال انه ماينفعش اني جربت الصغيرين طلعو ماينعوش بالجوي ونظرت اليه ساخره.

لوي ذراعها...... لمي نفسك بدل ماجتلك .

شدت يدها ......،يلا خد الهباب ده عشان اغور اعطته الدواء واقتربت منه ووضعت يدها علي راسه فوجدته ساخنا فهتفت غاضبا اهوه السخنيه رجعت عشان تبقي تسيب فرشتك دا مرار ،

هتف غاضبا ،،مالك بمراري غوري بقه .

نظرت اليه غاضبه وذهبت لتاتي بطبق مره اخري .،اجعد بقه بلا حزن الدكتور جال لازم السخنيه تنزل واقتربت وبدات تضع له الفوطه فرماها جانبا فقامت وكلما وضعتها يرميا فهتفت .،ماتسكت بقه الله عشان امشي دا حزن ايه ده .،

نظر اليها واغمض عيونه وتنهد كانت تنهيداته قاتله فهتف ...اما اغمض اشوف يومك الاغبر ده ماعتش متحمل اشوف خلجتك .

فضغطت عليه بالفوطه ففتح عيونه غاضبا .،اتلمي بدل ما اجوم ارجدك انت عايزه تنضربي .

نظرت اليه ساخره.... انضرب ليه ان شالله كت ابويا والا اخويا .

هتف .،ابوكي المكحكح والا اخوكي اللي مات محروج وارتاح منك ومن عمايلك .

.

احست بوجع ينهشها فصرخت.... مالك باخوي هاه مالك بيه شمتان ان اخوي مات كمان انت ايه يا اخي .

نظر اليها مذهولا.... .،تصدجي مالاجيش كلام اجوله كميه عفاشه في دماغك تكفي بلد هشمت في اخوكي الميت ليه ..اني لو هشمت هشمت فيكي وبحالك اللي يجطع الجلب بخت كت انتي مكانه وانساب لعيله الغلبان ..حاجه تجرف ولو ان ده مش كفايه بتمني يكون صابك حاجات تانيه تجهر تخليني اشمت عن حج ساعتها اجيب صجات واشمت يا بت حمدان واتشفي فيكي وفي اي نصيبه او وجع يطولك .

نظرت اليه دامعه .....يعني ماهصعبش عليك يا جبل لو فيا نصايب .

ضحك ،،تصعبي .،مين ده .،داني هدور  بصاجات اعرف الخلج نصايبك واللي حط عليكي واجول ده بسبببي وبسبب دعايا عليكي .


نظرت اليه واشاحت بوجهها .،اجول ايه يا ربي ..فاكر ان ماحصليش حاجه واني الحزن كله فيا عايز يشمت ابن العزايزه .،اه يا جلبك يا جمر .

هتفت بوجع ..الورج عايز يتعمل .هتف ..جومي في داهيه ماهعملش اوراج .

لم تعد تحتمل ..ماخلاص بقه اتلم في يومك الطين اني سكتالك من الصبح .

نظر اليها بغضب ..كنك بتعلي صوتك عليا صوح .

صرخت ..مابعليش مابعليش كانت تصرخ عن اخرها ..ثم صمتت فجأه واشاحت بوجهها ...قامت ولمحت اللاب تبعه ..فقالت اهه هفتحه عشان اجيب الملف الرئيسي ونخلص من الجعده الهباب دي ...جول ...كلمه السر ايه ...ظل ساهما واشاح بوجهه . ..

هتفت ..ماتجول كلمه السر ايه عايزه اتهبب امشي اخد الورج .

هتف بجمود ..جمر .

تجمدت و اتسعت عيونها عن اخرها ورجف قلبها ..ايه بتجول ايه .

كانت يدها ترتعش ولاحت شبه ابتسامه علي فمها  ..

هتف بسخريه ..ايه كلمه السر جمر مستغربه ليه ..ضحك .،لتكوني مفكره انه عشج واني حاطط اسمك اهنه حب والا بفكر في اللي فات .

ضحك عن اخره ..لااه داني حاطه عشان غلي ناحيتك مايروحش كل اما انسي افتكر كل اما حاجه ترجعني اعلي واعلي ...اسمك محطوط اهنه لحد ما تبقي ممسحه ماعتيش تنفعي للدنيا واصل .

احنت راسها ودمعت عيونها وفتحت اللاب ...هو اني هفضل اكده لحد امتي ..ايه مرطه النفس دي اني هسيب الشغل ايوه هدور علي شغل خلاص ...ماعتش جادره ... ..تنهدت ..ابتلا يا جمر ده ابتلي جولي الحمد لله مسحت دموعها وابتسمت ..الحمد لله راضيه يا رب وببتسم ااهه ومستنيه دعوه اخوي تتحجج . ايوه ...ظلت ساهمه لتستدير فوجدته ناءما..طرفت بعيونها ونظرت اليه ..قامت بهدوء ..همست بلين جبل انت نمت ..

جلست بجواره وظلت تنظر اليه بقهر ..كان العشق كما هو لم ينقص ذره بل زاد بلوعته وتجسدها امامها وضياع حبيبها نهش قلبها .. اقتربت وهمست في نفسها .....اعمل ايه نومتك وعيونك اكده مجفوله شايفه جبلي الجديم لما بتفتحهم بخاف منك والله بخاف ..يا رب ايه ده تعبت .. جلست بجواره وركنت ..اغمضت عيونها لوهله تعيش حلم جميل ..تعيش لحظه حالمه مع حبيبها ودنيتها التي ضاعت ...كانت تتلمس وجهه ومدت يدها تغوص في شعره عايز تشمت فيا عايز... اه لو تعرف اللي بيا اه هتشمت وتجيب ناس تشمت .،مسحت دموعها ..لاه وبقي حاسس باللي جوايا ناحيتك والله نار بتنهش جواتي ...فرحان بيه ...بس مش فرحان بيه تاخده فرحان بيه تذل وتجهر .،نظرت اليه فوجدت ملامحه لينه ..اقتربت بهدوء وداعبت خده بحنان  واقتربت اكثر تتامل ملامحه اللينه اقتربت من وجهه وهامت في ملامحه ابتسمت بهيام  ففتح عينه مره واحده ..راي ما راي ارتعبت وابتعدت اندفع وقلبها بعنف و .. 

وعند بيت ام فاروووق💃💃💃💃💃 ...ياختاااي .. مدعكه ..

#أأستحق_هذا_العڈاب 

#حكايات_mevo 

البارت  السادس عشر....كانت قمر تلمس وجهه وعيونها تفيض بالمشاعر .،فتح جبل عيونه مره واحده ونظر بعيونها ..انتفضت وحاولت ان تبتعد كلبش فيها بقوه .كانت ترتجف وهو في حاله هياج من فرط مشاعره ومما فعلت ظلا ينظران الي بعضهما وقلوبهم تصرخ ..كان ينهج بشده فعيونها قمر التي خلعت قلبه .

همست  بقهر ...،ماتمدش ايدك عليا سيبني  .بعد اوعي فيه ايه .

عاد لنفسه علي الفور  ...هتف ساخرا ،،،فيه ايه...دا فيه وفيه وفيه ...ايه انت ....ابتسم بسخريه وهو قريب منها وهيا احست انها ستموت ...هتف بخبث ...عاجبك اني صوح ..دا طلع بحج وحجيجي وجمر عينها لساتها عالجبل ...بتملسي عليا واني نايم... حاسس ببطني جلبت للدرجادي بجيتي رخيصه يا بت حمدان  .

تجمدت مكانها وقد انشق قلبها فصرخت..... بعد بعد .

ضحك وهتف.... ابعد هو اني كت جربت والا حسست ...واحده وبتحسس علي راجل غريب ايه اللي بقيتي فيه ده ... يا مري الا الحاج عرفان عارف انك بتحسسي عالرجاله يا جمر .اكلمه دلوك واجوله الهانم اللي انت عايزها بتحسس عليا .

تجمدت ،،،تكلم عرفان. 

هتف ضاحكا ....ايوه الراجل اللي عايز يتجوزك... الشايب ...جولت هتاخديه ليه صوح ... ضحك ....عشان الفلوس واضح ...هتاخديه ليه يعني ...وعشان اكده مش مكفيكي وجايه تحسسي عليا..ايه هتتجوزيه وتدوري تجيبي جدع يكفيكي يا بت حمدان ..

صرخت... بعد منك لله بعد انت بقيت شيطان .

هتف بسعاده ..لاه ابعد ايه دا ماعتش بعد واصل ... الا اني من فرحتي هنهبل ...داني هجرب واجرب مالهانم واجعه وبتحسس عليا ..رايداني جوي اكده مجهوره جوي اكده انت بقيتي اكده ازاي جرف انت جرف ....كان يتحسس جسد ها وها تشعر انها ستموت قهرا .

انتفضت وابتعدت ،،انا بكرهك بكرهك يا جبل وبكره اليوم اللي شفتك فيه... انت ايه مابتحسش عايز ايه منك لله... ماتنسي بقه انا تعبت منك. 

قام واتجه اليها فصرخت ....كفايه بقه حرام .

نظر اليها بشماته ،،كفايه كفايه ايه دانت جيايلي علي طبج من دهب .،الهانم بتملس وتبوس ...لساتك عاشجه جبل والا دي رغبه ماعتش عشج مانت مابتعرفيش تعشجي .،ايه رغبه صوح فتحت عيوني لجيتك واملاني بعيونك ...عايزاني يا جمر نفسك فيا بتتحسري علي حالك ...مانت هتاخدي الشايب تعملي بيه ايه... ماهيكفكيش فرسه زيك عايزه جدع .

ضحك عاليا.... يا فرحك يا جبل .،اقترب وشدها فصرخت ..بس الجدع اللي بتملسي عليه ده جرفان من شكلك ولا هيكون ليكي. هتنكوي بالنار وانت هتموتي عليه ...شدها واحتضنها... حسي بيا اكده وحسي بجتتي خلي نارك تجيد جواتك بس اخرتها لوحدك من غير ونيس ...فرشتك فاضيه بتحرج جتتك وتنكوي عاللي كان يوم هيسعدك وهيهننك.... بس انت صنف نجس مابيطمرش ،،موتي في جربي يا جمر واني بقه من اهنه ورايح هحسسك بيا واموتك جدامي الف مره .

دفعته ونظرت اليه بقهر .،عارف يا جبل .،بتمني دلوك من جلبي وبدعيها ربنا ياخدني عشان الوجع طفح وزاد .

واستدارت مقهوره تشعر انها ستموت فهو عرف تاثيره عليها.

اندفع يشدها ...وجع ايه انت بتتوجعي وركنها وظل يتاملها ..كان يشعر بالانتشاء والسعاده انه مازال يؤثر فيها كان قلبه يحترق قبل ذلك ولكن الان خفقات قلبه تصرخ انها ممكن ان تكن له شيئا يسعده ويسعد غروره ..همس بصيلي بصيلي بصي ووريني عيونك فتحت لجيتهم نار تكوي الجلب  .

لم تعد تحتمل دفعته ...ونظرت اليه بعيون ميته من الوجع فصرخ ...بتكتمي نظرات صوح مفكراني مش حاسس صوح .

نظر( لاه بتكدبي ايوه بتكدب اني هعرفك انت ازاي حاسه هعرفك .


مرت عده ايام ولم ياتي العمل وارتاحت هيا من عدم وجوده وكانت مضايقات صديقه امير وتجاوزاته تزداد... اتي يوما كانت تدخل لتجد هرج ومرج كان الكل يقف فتجمدت حين وجدت جبل يقف محتضنا تلك الفتاه  والكل يبارك ويهني فقد اعلنا خطبتهما شعرت بنار داخلها استدارت مسرعه للخارج تشعر بقهر دخلت الحمام ...ايه ايه هتموتي يا بت حمدان هتموتي عليه جلبك هيموت..صرخت بقهر .. ماهواش جبل ماهواش ..ده واحد تاني بيكرهك اكرهيه زي مابيكرهك جلبك بيتعصر ليه يا بت حمدان اااه جلبي انهري وجع مش كفايه اكده ،.هتبقي في حضنه ومعاه وتتهني ببيته هتفرح بيه وانا الجهر واكلني هو اني استحج كل ده بالجوي .،يا رب ماتخليهوش يشمت فيا ده مش جبل ماهواش ماهتحملش شماته منه ..مسحت دموعها عادت الي الداخل والكل يقف تقدمت ببرود وهتفت ..مبروك يا جبل بيه عجبال الفرح الكبير والفرحه الكبيره .

شعر ببعض الغضب ولكنه ..ضحك عاليا ..اه طبعا هشوفها ابقي ساعتها تعالي باركي .واستدار واخذ الفتاه ورحلا .علمت ان الخطبه بعد يومين ..مر اليوم وعاد هو واستدعاها..قائلا ..تعالي معايا ونزل بها وهيا تشعر بالغلب لم تعد تحتمل ما يفعله بها .

فهتفت ..احنا راحين فين .

قال.... شغل شغل هديكي عليه فلوس بزياده ..نظرت اليه ولم تتكلم  وصلا الي محل كبير قطبت جبينها فكان محل مجوهرات فاخر .

هتف امرا.... انزلي ..

نزلت ودخلت معه .....،جلس هو وجلست منكمشه بجواره وهو منتفخا وواضعا  قدم علي قدم ،،اقترب الرجل ..،جبتلك احسن تشكيله زي ما جولت يا جبل بيه بعت جبتهم من مصر .،

نظر اليها واشار للعلب وهتف ..نجي اللي يعجبك .

نظرت اليه قاطبه .،انجي ... اني انجي .

هتف مبتسما بلين... ايوه ..نجي يا جمر اللي يعجبك  .

هتفت بدهشه وقلبها يرجف .. ..ليه انجي ليه .

هتف مبتسما ابتسامه ساحره فرجف قلبها ... ..نجي بس وهعرفك نجي حاجه تخش الجلب ...مش كتي بتجولي نفسك في اللالماظ اهه جدامك نجي والله هشتري اللي هتنجيه .

نظرت اليه ببلاهه لم تعلم ماذا تفعل مدت يدها تتفحض العلب كانت علب تشع نورها دمعت عيناها لم تعلم  ماذا يريد .،تنهدت واختارت خاتما رقيقا وراقيا .،

ابتسم وهتف .....،عجبك ده يا جمر ..هزت راسها ..هتف ،،طب اختاري حاجه لرجبتك برضك عايز حاجه حلوه .

هتفت بلين .،ليا اني لرجتي يا جبل ..

هتف بسعاده ....ايوه نجي بس ..،

تنهدت واختارت بقيه الطقم ابتسمت وظلت تتلمسهم بحنان احست انها عادت فتاه السادسه عشر  وحبيبها يلبي طلباتها .

نظر اليها وعيونها التي تلمع فهتف ....خلصتي ..هزت راسها فقام وهتف ..تمام اكده هاخد دول .

علمت هيا الرقم فشهقت ونظرت اليه ضحك وقال ..دي حاجه جليله جوي بالنسبالي..

خرج من المحل وعاد بها الي المكتب  ...رجف قلبها 

ابتسم ودخل وهيا وراءه ..دخل المكتب وفرد الطقم امامها ..حلو يا جمر .

ابتسمت وهتفت بلين...،،ايوه حلو جوي ..

اتجه الي الباب وقفله واستدار وركن عليه .

فارتعبت ،،ايه فيه ايه بتجفله ليه .

تحولت نظراته الي سخريه وشماته فجه ...ضحك ..لاه بس حبيت بس اتسلي شويه .

نظرت اليه مرعوبه وهو يقترب ساخرا قالت .. .... تتسلي تتسلي ازاي بعد بتجرب ليه اتخبلت .

ضحك وركنها عالحائط ..كت عايزك تباركيلي وعيونك في عيوني .عايز اشوف فرحتك ليا... مش فرحانه برضك اني هكون لواحده تانيه .رجف قلبها فهتف بشماته.....نجيتي شبكه غيرك يا جمر الف مبروك .

احست بذبحه بقلبها مسك يدها وشدها ومسك الخاتم ووضعه فيها احست انها ستموت ،،،ظل يتامل يدها والخاتم فيه فادارها واحتضنها من الخلف وهيا ترتجف وتنهج من هول ما هيا فيه ... .رفع يدها امام عيونها وهيا تنتفض بقهر وجسدها ينغزها ...

هتف بشماته....ملي عينك يا جمر باللي عمره ما هيدخل يدك ..ملي عينك بالالماظ اللي اتمنتيه وبقي لغيرك. ملي عينك يا بت حمدان .. عاجبك بصي واتملي ... نجيتي واتبسطي لمستي الالماظ يا جمر. دخل صباعك حسيتي بيه حسي بيه بالجوي .خاتم جبل.. حسيتي بخاتم جبل يا جمر..كان يتلنس يدها ويدير الخاتم في اصبعها ...حلو صوح ...

ليديرها بعنف فشهقت عندما مد يده نزعه بقسوه . احست بالقهر والالم  فضحك ..خاتم جبل عمره ماهيبقي في يدك يا جمر اتحسري وبصي جايب لحبيبتي ايه. عارفه ده تمنه كام عارفه بعيلتك كلها ماتجدرش تهوب ناحيته. اتملي باللي نجتيه وهتلبسه غيرك هانم .لو كتي صبرتي عليا كت جبتلك الحلو كله بس انت تستحجي يتحط في يدك سلك حديد مصدي يا بت حمدان .

سالت دموعها فهتف .،بتبكي دلوك فاكره لما وجفت جدامك ببكي فاكره يا بت حمدان وجولتلك اصبري هجبلك الحلو..فاكره واني راكع تحت رجليكي فاكره ... جولتيلي الله يسهلك حالك ،

انتفض بعنف ومسك يديها الاثنين ورفعهم وشدها بقوه ...وهيا تنهج وتنتفض ودموعها تسيل ....بس اني ماهجولكيش الله يسهلك حالك ابدا .لاني ماريدش حالك ينعدل .كل دجيجه هوريكي جبل بقي ايه. جبل بقي عالي معاه فلوس بالكوم. فلوس ماهعرفش اصرفها سيبتيني عشان الفلوس اهه معايا وفوج ده هاخد هانم مش جربوعه سمعتها في الارض... هانم يا جمر وانت هتجعدي تتحصري علي حالك وتجولي يا ريتني ماسيبته. حسيستي عليا جبل سابج من جهرتك ودلوك هتشوفيني مع غيرك .عامل فرح يتحاكي بيه البلد ...جايبلها الحلو كله ومكلف ماني ماهخليش حبيبتي نفسها في حاجه اللي طلبته واللي ماطلبتوش هتاجي هناك. وهتشوفي وهيا نازله جمر في يدي هعملها بيت وعيله هتبقي ست الناس وفوج ده هكتبلها الجصر باسمها عشان تستاهل لا هي عويله ولا غداره كل اللي هيخش هيجول بيت مين ده... هعملها صوره بالحجم الطبيعي في داخله القصر...فصرخت وتشنجت فصورتها في حلمها كانت تتصدر ذلك القصر وضعت يدها علي قلبها تشعر انها ماتت امامه .

هتف ....ايوه هعملها وهعيش عمري اعمل ... دبلتها في يدي واجيب منها عيال كتير هحب فيها واديها جلبي وحالي ومالي. ما اللي تجف جاري اديها عيوني اما انت بقه ..هتفضلي محصوره وانت مع الشايب بتاعك. 

شعرت بالالم يمزقها فصدحت ضحكته ..،يا جمالو وهو موجوع اكده مسك يدها ووضعها علي قلبه شفتي شفتي جلبي بيدج فرحان كيف ،،يااااه حاسس بسعاده غير عاديه ،،،حسيتي بايه لما شفتيها في يدي هاه .،اتخيلتيها في حضني صوح اتخيلتي بيتي هيبقي بيتها اتخيلتي اني معاها راجل لمره وانت مع الشايب بتاعك ..لمس شفتيها .،شفايفها هتكون بين شفايفي تخيلتي ده واني بلمسها هانم في حضني متخيله .

كانت تنتفض وتغرز اظافرها في ذراعه يحس بها كان سعيدا انها تحس به وهذا يرضي غروره ان من تركته مازالت تحس به .،اقترب وهمس .،هتتجوزي ازاي وانت هتموتي عليا يا بت حمدان هاه جولي هتعمليها ازاي هتباتي في فرشه واحد وانت عايزه واحد تاني وهو مبسوط مع ست تانيه ،اهو ده العذاب اللي يشرح الجلب .،

اتعذبي يا بت حمدان حاسس بصوابعك من جهرك بتغرز في لحمي وجعك شفا ليا . ....هوريكي اللي انت ما هتاخدهوش واندفع اليها ينهال عليها بشغف  وهيا ترتجف من هول كلامه وغل قلبه ..وما ان انتهي دفعها بقرف ....ها حاسه بشفا يفي هاه حاسه بجتتي جولي لو رايده اخدك في الدرا ماهجولش لاه عالرخص ..بس في النور لاه ولا عمره هيكون اني احط واحده زيك علي اسمي .اتعذبي اني هعيش مع حد تاني اتعذبي بالجوي وعيونك بتشع جهر.


هنا استعادت نفسها ودخل الغل قلبها فهو زاد وفاض وكال لها من الهم كفوف .،انتفضت لكرامتها وقلبها الذي يأن وجعا .انتفضت قمر لسنين عاشتهم قهرا ومع ذلك لم تشتكي ...انتفضت لايام دعت له فيها وتمنت له الخير ومع ذلك لم ياتي منه اي خير ...انتفضت اخيرا لفقدانها قلب ظنت ان به لو حتي بارقه خير فامامها ابشع مخلوق ممكن ان تراه في حياتها. حبيبها مات واندفن واتي مكانه شيطان يغرز كل سوءه بداخلها ...اتستحق كل هذا العذاب لا والله لا تستحق .انتفضت رفضا لعذاب كتب عليها كمدا وقهرا .انتفضت ترفض الجبل وغل الجبل ...وكما دخل الغل قلبه دخل ايضا الغل قلبها فقمر زهدت الدنيا ولكنه غرز كل هموم الدنيا فيها لتنتفض وتقرر ان ترد له الكيل اضعاف.فشر الانثي وكيدها اذا اخرجته يطيح بعنفوان اي رجل .كيد الانثي المدبوحه يعادل هشيم يقضي علي كل متجبر . فليست قمر من يقال لها هكذا فلتري يا جبل ان للخصومه نهايه وان الفجر في الخصومه نهايته ابشع مايكون .....

  نظرت اليه والبلاده عادت اليها عادت قمر التي رفضت الدنيا والان ترفض الجبل وبشاعته ....صدحت ضحكتها وشع وجهها بسعاده كانت تبدو كاميره تتكلم تنظر اليه كانه لم يكن عادت لنفسها وثارت لكرامتها وهتفت بابتسامه تشع راحه ........،اتعذب ...مين جمر ...بس يا غلبان سنينك ..العذاب راح يا جبل...خلاص عليا اكده  وزي مانت هتعيش مع حد تاني اني برضك هعيش مع حد تاني بس انت مفكر اني هفكر فيك ..انت عايش تفكر فيا وبس شاغل نفسك بيا وبس حتي لو بتكرهني لسه جوا حياتك بنحر جواتك يا جبل النحر شغال والجلب بيغلي .جمر انت مانستهاش جمر انغرزت جواتك بتموتك وعشان بموتك ونفسك فيا وماطولتش بتطلع كل العفاشه عليا .جمر بتاكل جتتك ومن جهرتك بتجول وانت الجنون عايشه والهم بياكل جلبك ....بتجولي هتعيش . هيا فين العيشه دي عيشتك دي عيشه ..ضحكت ... لا و واخد وتاعب حالك وصارف ومكلف وجايبلي حته سلكه فاكرني هزعل وانجهر ..فلوس ايه يابو فلوس ...داني لو رايده دلوك اتعبي فلوس ودهبات اوريك لو رايده اجيب جدع يشرح اشاور بس يجي زاحف ..ماتوعي لحالك يا جدع وتشوف واجف جدام مين داني الجمر اللي ماحد يطولها .واللي يطولني بكيفي .

. اني بقه هجولك الناهيه ..اني هعيش وهعيش وهعيش  مع العجوز الشايب . اقتربت والتصقت به وعيونه جاحظه وانفاسه تشق قلبه كالسكاكين .هتجوز عرفان ..الشااااايب ...بس شايب ايه ولا اجدعها جدع ..اللي فرشته هخليها نار تاخد العجل اللي كان هياخده الجدع واتحرم عليه وماطالهوش .. عرفان هياخده ...عرفان الشايب .

تخيل اكده ..رفعت يدها ومسكت وجهه بيدها ...وبدات انفاسه تتصاعد بجنون ...تخيل جمر لما تحب تتغندر لراجل هتبقي شكلها ايه. لما البس وابين حالي هاه اهننه هيبقي شكلها ايه...ابين حالي لراجلي حتي لو شايب تخيل  هيبقي شكله ايه. اني افور اجدعها راجل. لو ميت اصحيه عنيه تبرج من بصته ليا ،،

جاي تجولي فرشتك .،ماتروح تجيب ان شالله تتمرغ مع اي ست اني مالي ..جاي وتاعب حالك وموديني انجي واختار.... ضحكت اختار ايه حبه سلوك ادعسها برجلي.. لتكون فاكر ان عرفان شحات والا ناجص فلوس حتي لو ناجص فلوس هفرح بيه ...فيه ناس معاها فلوس بس ناجصه ربايه ..استدارت ومسكت الخواتم بتجولي البس دول ولا عمري هلبسهم.. ليه كت عايزاهم والا هيفرحوني .

مسكت يده ،،خد يا شاطر شويه السلوك فرح بيهم حد تاني .تصدج مبسوطه جوي باللي حاصل يمين الله ..فعلا سبحان الله كان لازمن يجرالي اللي جرالي اللي انت ماهتعرفوش ولا عمرك هتوعي بيه عارف ليه...سبحان الله عشان لما ياجي يوم اللي زيك يجف يتبجح بالمجايب والشرا يكوني في عيوني تراب اه والله تراب سلوك مصديه تعيص يدي ..

خبطت علي صدره ليرتد قليلا شعر انه مشلول ...هتفت بتعالي ....،ماحدش جالك ان جمر الدنيا تحت رجليها..ماوصلكش من ضمن اللي وصل والا هو العفش بس اللي وصل والتعيب... ماحدش جالك ان جالي كبرات ورفضت جالي فلوس ورفضت جالي اكفوف دهب ورفضت جالي جدعان ورفضت ...،لاه ماحدش جال او لو جال ماهيعديش علي بالك .،اني سيبت الدنيا من زمان .،بس دلوك بكيفي هرجعلها بس مين اللي هيرجعهالي يابن العزايزه..


نظرت اليه بسخريه ودارت حوله تلمسه وتدور مين يابن العزايزه كان كانه سيصاب بذبحه ...لتدفعه بقرف ...عارف مين الراجل الشايب اللي بتجول عليه ده ....

اندفع ومسك يدها يعتصرها نظرت اليه بشماته وغل ...ضحكت ..ايه جت تجهرني ردت في جلبك و انغرزت ....جت تكيدني مت من جواك ..حاساك بتغلي وكاتم من الجهر ماجادرش تنطج ...جمر بتجولك  اتمني اخش دنيه عرفان.. يديني من الحنيه اكفوف الحنيه اللي ماتت في جلبك وشايفاك جثه بتتحلل جدامي ...

يا مري ايه غلك ده عايش ازاي صعبان عليا يمين الله .،اني اه سيبتك بس سيبتك زمان والدنيا كان المفروض تمشي بس وجفت عندك وغلك طاح وفاح ...عايش بس تفكر في جمر ودي لوحدها عذاب يابن العزايزه... بتجولي هفرح واتجوز  ...

اقتربت ..نظرت في عيونه....خبطت علي صدره ... مبروك يا جبل الف بركه وجريب جوي هتباركلي وتاجي كمان في الصباحيه لم راجل يتهني بيا واخليه يجضي ليله تاخد العجل .ليله جمر ماهياش زي اي حد الكل كان بيتمي بس ليلتها.. فاكر يا جبل كت زمان بتجول ايه فاكر كت بتجول اليوم اللي هاخدك فيه كني خدت العالم ليلتك ماهياش ليله ليلتك دنيا .واني بجولهالك ليلتي هتبقي دنيا لعرفان وعرفان وبس...

مسكت يده .،اليد دي يد جدع صوح بس ماهتفرحش جتتي ولا تفورها يد عرفان علي جتتي هتفورني وادور واخليه ماينساش عمره مين جمر وليله جمر ودنيه جمر ،،روح افرح بخطيبتك يحلالك دنيتك .،اقتربت منه اكثر وشبت قليلا وهمست بجوار اذنه .،وسيب جمر للي هتحليله دنيته وجتتها هتنور فرشته واستدارت 

وهو يقف عيونه جاحظه من كلامها ويتخيلها بين يدي ذلك الشايب ليدور مهتاحا ويذيل المكتب ويشعر بقهر ،،لاه لاه مامتخيلهاش مامتخيلهاش يا مري البت رصتهملي صوح جيت اجهرها حرجت جلبي .ليها ساعه نازله حرج موتت جلبي وخلعت روحي ..يا مري فرشت ايه اللي هتنور يا مري جتتك مامتخيلهاش لحد تاني ..رزع عالمكتب بعنف ..واندفع يصرخ ..بدات دموعه تنزل وركن عالحائط يبكي بحرقه ....انت هتموت هتموت يا جبل...خلاص انت اتجننت ..كيف ماجالت انت مش عايش انت هتموت وهيا مغروزه جواتك .اعمل ايه مامتخيلهااش هموث ..منك لله يا بعيده ...لاه مامتحملش .. اني هروح اموتها جمر بت حمدان ...ليه ده كله ..مكتوبالي تجهرني مافيش رحمه واصل البت شبعت جواله وتفور وتجهر علي ايامي اني هنهبل مامتخيلهاش هتلبسي لمين يا بت الجزمه للشايب ده يا مراري جلبي.هتلبسي وتبيني ايه جتتك ماتتبينش لحد واصل ...كان يصرخ بحرقه ..يا حرجه جلبك يابن العزايزه ...جلبي  هيجف يمين الله ..كان ينهج بشده ...،بس لاه اني متوكد انها حاسه بحاجه ماني مش جبله لاه اني حاسس يمين الله لاجهرك يا جمر . انت حاسه بيا ايوه وشايف عيونك رايداني اني لساتي بحس لساتي ..خبط علي قلبه ..اهنه لسه فيه جمر ليه ومتوكد ان جواتك ليا كتير ..ماشي انت اللي طلبتيها واستدار يخطط لقهرها .

(اقعد يا حزين بقه ماشبعتش حزن 😁😁😁).

خرجت قمر مسرعه وركبت تامسي وانهارت تبكي بقهر ..يا رب ليه اكده ليه منك لله منك لله انت بقيت شيطان وعادت لبيتها وقضت يوما كالذبح علي قلبها .


تحددت ميعاد الخطبه وتم دعوه كل من بالفرح .،اتي اليوم وخرج جبل وهيا تتجلد وتري تخطيطاته والصيت الذي ذاع والتحضيرات التي خلعت قلبها .،اقترب ونظر اليها باحتقار .،انت معزومه في الخطوبه بس هتيجي شكل الشحاتين اكده ،،عموما تعالي ماهخرجكيش حتي تاكلي لجمه يا غلبانه وخدي لعيلتك تفرحيهم ..تعالي شوفي الهانم وهيا لابسه ومنوره بيتي ماهو بيتي ماهيخشوش الجرابيع واصل وتركها ضاحكا .

احست بنار داخلها ...لم تحتمل عادت لبيتها كان ابيها وباسم بالخارج ظلت تصرخ وتكسر فيما حولها بقهر ...وقفت تنهج ...والغل يدور انهارا بداخلها ...،هتفت بغل .... وماله يا جبل مش جهرتني اني بقه هخليك تتلفت حوالك .....مش جمر يا جبل اللي يتجالها اكده وتسكت ...اني كت بدعيلك وسيباك تعمل ما بدالك بس انت غلك طاح يابن الناس والفجر في الخصومه فيه اللي افجر منه وربنا يكفيك شر كيد المره لما تحب تكيد اللي جدامها من جهرتها.،اني هغرز غرزتي صوح وان كان عالجهر فيه كوم جهر جايلك يابن العزايزه .عنيك هتخرج من مكانها وجتتك هتتكلبش وصدرك هينطبج علي بعضه ..داني جواتك لسه بنحر والجهره مكلبشه اني بقه هخليها كبشه تمزع جتتك ...ليك فوجه ..داني جمر يابن العزايزه ...واستدارت واندفعت لدولابها ....وقفت امامه تنظر بداخل الدولاب واتسعت عيونها بشماته  ....هتفت بغل ...سبحان الله كان هيبقي في يدك ليك لوحدك ...  بس دلوك هيبقي لغيرك ولخلج الله ولامه لا اله الا الله عشان بس احرج جلبك . الحلم اللي عمرك ماهتطوله يا جبل انت حلمت واني حلمت ..حلمي حرجتهولي واني بقه هحرجلك جلبك مش حلمك .

كان هو يقف علي نار ينتظر ان تراه ونادين في يده كان يفعل كل ما حلم بها معها تزين القصر كما كانت تتمني ....مستنيكي علي نار اشوف دخلتك افرح بيها يا جمر وقف شامتا ليمر الوقت ويقف هو عيونه عالباب واذا بقلبه توقف مره واحده وعيونه جحظت من الوجع فامامه قمر تنظر اليها وابتسامه النصر علي شفتيها فمسك قلبه فهذا كثير عليه فترنح  من هول ما راه واحس ان قلبه انتزع نزعا عندما ...و...

بااااس الشلاحات ياسطااااا. ان ماكت اقهرك يا حلوف .👊👊👊👊

#أأستحق_هذا_العڈاب 

#حكايات_mevo 

البارت السابع عشر....قررت قمر ان تحرق قلبه فمهما علا غله لا يصل به اللي قتلها هكذا ...كانت تلتمس بداخله بعض الغيره عليها فقررت ان تميته كي يرتدع عنها  .حرق قلبها وهيا التي دعت ان يخف وجعه فاتي بغله و صب عليها ذلك الغل ..ليعلو غل الانثي.. وغل الانثي ليس كاي غل ..فغل الرجل واضح وصريح ولكن غل الانثي كيد واي كيد.كيد يحرق القلب ويمزق دواخل العاشق فجبل عاشق لم ينسي معشوقته وهيا كانثي لمحت بداخله ما يربطه بها فقررت ان تنهش قلبه كما فعل فلن تصمت فكفاها ما فعلته الدنيا بها فلتاخذ ولو جزا بسيط من دنياها وترد كرامتها .

فتحت دولابها واخرجت ذلك الفستان الاحمر الذي اهداه لها لتلبسه له وله فقط يوم ان تكون حلاله.وقفت تنظر للفستان وتتذكر كلامه ...


((((الفستان ده هترجصيلي بيه اشوفك واتهني بيكي الفستان ده بحلم جتتك تنوره مش متخيل دراعاتك الجمر دي تنور وتتلف حواليا واني بلف حواليكي ساعتها حاسس اني هنهبل ..)))) 


ابتسمت بغل وقست ملامحها ..نتشته و لبسته ووقفت امام المراه تنظر لنفسها بدا الكيد يعلو بداخلها .تزينت وتزينت فردت شعرها المربوط له سنين ..سنين لم تعلم اساسا انه موجود سنين لم يري وجهها اي حمره يغير ملامحها ..ولكنها تزينت وعادت قمر تنير الكون عاد القمر صادحا بجماله وما اعاده ليس الحب ولكن غل الحب .اعاده وبقسوه فقلبها يحترق .نعم اخطأت .نعم تخلت ولكن كفي وكفي وكفي. كانت صغيره لا تعلم من الدنيا همها ولا شرها .اذنبها انها كانت صغيره فكم من فتيات تركن الحبيب هل سيعيش حياته يصب عليها غلا ويغمسها فيه ويدوسها بقدميه .هل ستظل ممسحه لها عمرا ينهش قلبها ...فلتنتفض لروحها ولوجعها يكفيها وجع .

قررت قمر ان تقف عند هذا الحد فالوجع طفح ولاح.....الوجع ينهش القلب  ويمزق اوصاله .لن تصبر اكثر من هذا فلكل انسان طاقه...واي طاقه وطاقه القمر نفذت بعد ان تحملت مالم يتحمله بشر..

تحملت فقد الحبيب ونتشه القلب تحملت فقد السند  ولوعه حرقه القلب. تحلمت امتهان انوثتها وانها ابدا لن تصبح اما. تعلمت ان الجسد ليس كل شيء ولكن بابشع طريقه .كان تشوه جسدها رغم انها صابره راضيه يؤلمها فهيا في الاخر انثي .والانثي مهما زهدت الحياه ياتيها بضعا من حب النفس فالانثي تحب نفسها وتحب ان يراها الغير حتي لو مات كل ما حولها .لتقوم وتنفض كل ذلك وتكتفي وجعا وقفت امام مراتها وابتسمت ووضعت لمسات جمال بزياده ..


لمعت عيناها وهمست ....الهيئه جمر والمتخبي يخوف. بس ماحد يعرف الخبايا الا رب العباد .روحي يا جمر واجفي وخدي حجك من الدنيا بكفايا يا بت الناس بكفايا انت ماعملتيش حاجه لكل ده..جعداله يذل فيكي ليه كان ربنا البعيد.  لاه يا جبل بكفياك يابن الناس اني هعرف ارجعك من ناحيه ماجيت .اني هعرف ابلعك لسانك واجهرك واخليك تلزم حدك وماتنطج عليا كلمه .بتجولي تعالي شكل الشحاتين وعايز تديني وكل ليه واجعه اكده كت شحت منك ايه ....انت اللي عملتي في روحك اكده كت ساكته وصابره ومفكراه بني ادم بيحس ،،لاه اللي بيحس راح مع اللي بيحسو.جبل راح ومات عالجسر بس مش بسببك لاه جبل ساب نفسه لغل جلبه .ساب نفسه لسواد جلبه ينحر فيه لما طاح ومات جلبه وجه مكانه حزن ،حزن يتوزع علي بلد ...والله كت بدعيلك بس خلاص مالاجياش حد ادعيله انت حد يخوف يوجع واني بكفايا عليا اكده جوي .

خلاص يا جمر حرجتيله جلبه وجه وحرج جلبك بزياده ،يبقي يرتدع بقه ان مارتدع خلاص يجابل مره اتعاصت في كل حاجه... اتعاصت في شرفها وجتتها وفوج ده جلبها ،...مره الدنيا عدت عليها دبحت جلبها وجابته فرافيت ماعاد جوايا حاجه افتكرها من الدنيا الا الحزن .طلعت غلي يابن العزايزه وهحدفه عليك بالكوم  اني هعرفك مين جمر. 

وعشان اجهرك بزياده اهه واتصلت بتليفونها وكلمت امير صديقه  بان ياتي يرافقها فامتثل فورا وما ان راها حتي جحظت عيناه ،،ايه ده...ده انت يا قمر كتي مخبيه ده فين .

ابتسمت له بدلع ،،ايه وحش يا أمير بيه .

هتف ،،امير بيه ساح انا امير ليكي انت امير وبس .

همست ،،لا امير ازاي جبل بيه بيجول عليك بيه .

هتف .....يمين الله مابيه ولا فيا ريحته ...امير يا قمر والله امير عالاخر .

ضحكت بدلال فاخذت عقله همست....ايه مش هنروح بقه 

هتف....،حاسس اني هنهبل ادخل بيكي والله الناس تحسدني .

هتفت ....ليه يعني .

نظر اليها برغبه ،،ازاي ايه مانتش شايفه نفسك.

هتفت متصنعه الحزن .. ،،يعني اصل جبل بيه بيقول عليا شحاته .

هتف ،دا طور مابيفهمش والله مابيفهم غشيم .

هتفت ،،هز ثقتي بنفسي خالص ممكن يعني في الحفله تبينله اني حلوه ومش وحشه خالص ..

هتف وعيونه ستخرج من مكانها ...ابين هو انا حد مستنيني ابين دانا عنيا هتطلع من مكانها... صدحت ضحكتها فهتف .،يا دين النبي دانا هقهرهولك الليله واخذها ودخل بها الحفل.

كان جبل ينتظر ان يتشفي بها فهو من الاساس افتعل كل ذلك مع نادين ووافقت هيا تمني نفسها ان يكون لها ولكنه كان واضحا حتي لا يجرحها وافهمها انه يريد ان ياخذ بتاره من الفتاه التي اوجعته ولكنه لم يفصح عنها ..وقف ينتظرها و..ضحك هيا اتوخرت ليه زمانها مجهوره جايه بالاسود بت حمدان ،،(يا اخي اتحط بقه دانت حزين حزن 😁).

قطب جبينه فجاه فهيا تدخل في يد امير بهيئتها التي اشعلت قلبه تجمدت اوصاله وانشل مكانه  ..كانت تتهادي بالفستان الاحمر وجسدها بتفاصيله يظهر بسخاء ..احس بكلبشه في صدره ودمعت عيناه ....احس انه سيموت ...لاه لاه ..والله لاه ..

ترنح فجاه من هول ما فيه فذلك الفستان حلم به كثيرا. حلم انها بين يديه يحتضنها ...حلم به يتلمسها وقت ان تكون حلاله. كان ينهج بشده واذا بعيونها تاتي في عيونه احست بوجع داخلها فهيا رغم كل شيء تحس به وتحس بعيونه .

كانت عيونه جاحظه وامير يضع يده علي ظهرها وهيا تبتسم وعيونها في عيون جبل. كان يمسك المنضده امامه ويمسك قلبه احس انه سيموت في تلك اللحظه استدار مسرعا وابتعد يختفي عن الانظار دخل المكتب ومسك قلبه وسقط ارضا والوجع فوق احتماله وظل يان بوجع ،،،اه اه اه جلبي جلبي بيسلخ جوا...جلبي ماجادرش ...ده فستاني بتاعي نمت احلم بيه ياما... تعمل فيا اكده تموتني اكده.مش عارف اتنفس مبينه حالها للكل هيموت عليها . فارده شعرها ومبينه جتتها بتنور ..مسك صدره احس بعصره تعصر قلبه ...مامتحملش حد يشوفها ليزيح مكتبه بعنف ،..ده فستاني بتاعي .. لحد ميته لحد ميته هتدبحيني عملت ايه في دنيتي عشان جمر تجطع فيا.. لابسه ومبينه حالي للناس ...ركن ارضا وافترش الارض .،حالي ايوه حالي الفستان ده بتاعي وجواه حالي يا مرك يابن العزايزه ،،اعمل ايه  اموتها واموت روحي هعيش ازاي هخرج ازاي دا الكل شاف والواد حاطط يده علي ضهرها..... ضهرها ااااه..... فستاتي يا سوادك يا جبل ليه ليه ايه خلعه جلبي دي..مسك راسه وصرخ ..لااا لاااا لااا .،كتير كتير عليا اكده دا موت ليا ..فستاني يا جهرتي .... وبعدين انت هتتهبل ايوه انت حلك تخطفها وتحبسها... دي لازمن تتحبس ماني ماعرفش اكمل جهر اني شبعت جهر طب يا جمر ماشي.

وقام منتفضا وخرج واتجهت اليه ابتلع ريقه ابتسمت .....جبل بيه الف مبروك عجبال الفرح الكبير وتبقي تعزمنا ونظرت لامير وغمزت له ....هتيجي .

هتف مسرعا ،،اجي هاجي بس يا ريت انفع ساعتها الا انا حاسس اني هنهبل .

استدارت....تنهبل ...خير يا امير بيه .

اقترب ونظر اليها برغبه وجبل لم يعد يعرف كيف تخرج انفاسه من الاساس ..ماقولنا بلا بيه بلا هباب داني اطول القمر ينادي باسمي .

همست بنعوميه ... امير .خير.كانت تتدلل وهناك اخر قلبه ينعصر .

هتف امير ...خير ايه هو انا قدامك كده هشوف خير دانا ايه بولع ..

همست بدلال ... ايه مش فاهمه .

خبط جبل .،لا احنا فاهمين ولعه الرجاله ليها تمن همس لجبل هموت واطفي ولعتي البت فورتيكه جسمها هبلني .

كز جبل علي اسنانه احس انهم سيتكسرو ..هتفت بدلال .،اسكت اصل فيه حد كده بيجول عليا شحاته وشكل جباضين الارواح .

هتف منفعلا ،مين الحلوف ده .،دا مابيفهمش في الستات زمانه اخره يبص لسحليه شكله .

ااطلقت ضحكه عاليه ،،تصدج فعلا ،.معاه سحليه شكله ،نظرت لجبل امال فين السح..جصدي العروسه .

هتف بغضب حارق ...هتنور الدنيا دلوك .

هتفت ،،والله كت عايزه اعايدكو بس مكسوفه .

هتف ....امير يعني ايه تعايديهم .

ضحكت . ارجصلهم يعني ..

هتف ،،،،وليه مكسوفه دا حتي الفرح يزيد .،

اقتربت من جبل ،،،ارجصلك يا جبل بيه .

همس بفحيح ،،،وصوته خرج سهاما محرقه ... لمي نفسك احسنلك ..

ضحكت وهتفت ،،بتجول ايه ماسمعتش احس ان قلبه سيخرج من مكانه هنا دخلت العروسه واتجه جبل اليها وقبل يدها وافتعل السعاده وهو من الداخل يموت حرقا وهيا تقف تنظر اليهم بحسره وهو يقبلها .

هتفت ....امير انا مكسوفه ممكن تقدمني بس وتناديلي قدام الناس. 

هتف مسرعا ......يا لهوي عيوني ،،وقف امير وسط القاعه وهتف ....حبيبي واخويا والله فرحان ليك ونفسي اعملك احلي ليله وسمعت ان فيه هنا حد كده قمر وهو قمر عايز يخلي الحفله قمر زيه ... استدار.... قمر هانم ممكن تيجي تهيصي الدنيا شويه بدل ماحنا واقفين ساكتين كده .

اشتعل جبل فتصنعت الكسوف فجعل الجميع يهتفون ،،،قمر قمر قمر .

اقتربت هيا بهدوء ووقفت امام جبل وهتفت ....مبروك يا جبل بيه ،،فرحنالك جوي جوي ،هرجصلك في فرحك ..بعايدك من جلبي هرجصلك واني ماعملتهاش لمخلوج هرجصلك وخلج الله هيفرحو برجصي ..هرجصلك بالفستان اقتربت منه ،،فاكر كت هرجص لمين بيه .....وضحكت وبدات تتهادي  واتجهت تقف وسط القاعه ...بدات ترقص  وتدور كفاتنه حوريه نزلت من السماء والكل يقف مبهوتا من تلك الكتله من الجمال . وهيا تدور وتذهب لامير فاشتعل ودخل معها وتراجع جبل ومسك قلبه واشاح بوجهه ونزلت دمعه عزيزه من عين الجبل فذلك الفستان كانت سيكون اول رقصه لهم ..اما الان فالكل يري وينظر ومتاحه للكل وهو اصبح لاخري .كان يقف كانه مخبوطا علي راسه كالمجذوب الذي جن من قهره وكمده.استاذنت نادين تضبط مكياجها فراته واقفا بمفرده بدات تتمايل وتتجه اليه وقفت قربه سمعت انفاسه بدات تدور حوله هامسه عجبك رجصي يا جبل جول اصل شايفه العيون بتاكل جتتي وانت واجف زعلان ليه هيا خطيبتك مش مفرحاك ..كان هو يغلي لا يستطيع ان يخرج صوتا لانه لو خرج منه شيء سيكون صريخا يوصل عنان السماء .

نظرت لعيونه وهمست ماتيجي ترجص معايا زي امير وخدلك لفه اهو تطول حاجه يا غلبان وصدحت ضحكتها واستدارت ليغمض عيونه ويشد علي يده احس ان عظامه ستنكسر .

انتهت اخيرا  وتاجج الفرح بالتصفيق فقمر خطفت الانفاث .وهو كامه عاش جحيما اجهز عليه ... همست بامير ..شوف غضبان ازاي قرفان مني دمعت عيناها .

هتف ،،،مين طب تعالي هنرقص واقهرهولك .

ذهبت معه وبدا امير يدور بها وجبل اصبح كالمجذوب عيونه تلتهمهم فشد نادين وذهب اليهم وظل يدور ويدور كان عنيفا بزياده فتعثرت نادين  وتمزق فستانها ..بهتت وابتعدت علي الفور تصلح الفستان ومعها بعض اصدقائها .

كان واقفا مكانه لم يتحرك وعيونه علي امير وقمر لم يتحمل اكثر ولم يستطيع ان يمنع نفسه اقترب اليهم وهتف ساخرا ..ايه هو الرجص مابيخلصش .

هتف امير .،والله لو قعدت ارقص العمر كله ماهتعب .

هتف .،طب روح شوف فيه ضيوف من الشركا جم .

هتف امير .،يا عم حرام بقه دا القمر منور جنبي .

مد جبل يده ومسكها وشدها ببعض العنف .،لاه روح اني معاها يلا وشدها ودار بها رغما عنها وعن امير الذي يقف مغتاظا .

وضع جبل يده حول ظهرها ومسك يدها ولا اراديا وضعها علي قلبه وبدات هيا ترتجف دار بها وخرج الي الحديقه وشدها اليه رفعت عيونها خطفت قلبه وعيونه وبدا يرقصان تخيل نفسه معها بمفرده تخيل حلمه الذي يقض مضجعه ظل هائما احس بجسده ينساب لم يعد يحس بما حوله اما هيا فقلبها اشتعل فنظراته نظرات حبيبها القديم دمعت عيونها لم تحس بنفسها الا وهيا ساهمه في عيونه تناست حرقه قلبها وغلها تناست دنيتها التي اوجعتها هو وفقط كان قد ضمها اليه بقوه وهام بها تاه الحبل في القمر وسقط من علياءه وازال عنه غبار غله وانتشر نور القمر عليه يخطف انفاسه ويخلب لبه ..همس بحنان ..جمر .

شدها وركنها عالحائط وهيا كالخرساء ..رفع يده لامس وجهها بحنان اغمضت عيونها . تحس أنها  في حلم ليست واقع فواقعها مرير ..فتحت عيونها لتجد وجهها ملامس لوجهها وبدا يقترب واغمضت عيونها تحس به لتنتفض عندما سمعت صوت امير  ينادي عليها قبض جبل علي وسطها يشعر بالغضب من نفسه اكثر انه وقع تحت تاثيرها ..فهمس بغضب .،شوفتي انت سهله ازاي .

هنا اعادها لواقعها وعاد الجبل مغلولا جبل اسود عالي يقطر حجاره مسمومه .لتبتعد وتنظر اليه مبتسمه غصبا عنها .

هتفت... امم سهله اللي هو..صدحت ضحكتها .. انا اللي فرحت فرحه الاهبل ضحكت ..وهمست امير جه ...خبطت علي كتفه ..ولما الامير يجي الاستبن يركن ...ضحكت وهمست علي جنب كده والنبي وتركته تتهادي ليستدير ويخبط عالحائط بعنف وجنون وانفاسه تتصاعد..اروح اجتلها ايوه ماعتش متحمل اني بنكوي ماعتش جادر ايه السواد ده البا بتطلع روحي بكلامها ومنظرها .

ذهبت لامير وتصنعت الحزن ...

هتف امير بلهفه ..مالك .

همست ..جبل بيه كل شويه يعيب عليا ..نظرت لجسدها وتحسسته هو انا فيا حاجه وحشه .

هتف امير ...مين ..دا باينه اهبل تعالي وشدها وذهب بها اليه .،ايه يا عم جبل مالك واقف مكشر كده يوم خطوبتك كان يقف يشعر بنار تاكله  وعيونه تنهش جسد تلك الجميله .

هتف امير ..دا حتي الواحد شاف القمر وهو بينور ماتنبسط .. اقترب منه وهمس ..زمانها بتنور في الضلمه يا واد هموت واشوف جسمها زمانها حاجه تاخد العقل انت ماتعرفش لما حطيت ايدي علي وسطها لقيت ايه وحسيت بايه ..البت طريه ومزه .

هنا صرخ جبل.... كفايه كده وفضو الحفله انا تعبان .

هتفت قمر...... ليه لسه بدري. 

صرخ..... مالك انت بدري والا زفت مالك ،

تنهدت بحزن فاندفع امير ،،ماتزعليش اخدك اسهرك في اجدع حته بس عيون القمر ماتدبلش كده ..

تنهدت .....لا خلاص بقه انا هروح .

هتف ......،هوصلك ،،

هتف جبل مندفعا بحرقه  .....امير روح اجف مع الشركا الجداد ماهينفعش تسيبهم ووصلهم ويا ريت تجبلهم مكان يناسبهم .

تافف امير..... ايه يا عم ايه النكد ده هو انا كل اما اتفلفص منهم ترجعني ..

تنهدت ،،معلش بقه اوامر جبل بيه بيحب كل حاجه في مكانها اصل الاماكن لما بتتغير بتحرق ...

تنهد امير واستدار مرغما عادت نادين  خطيبته ،،،حبيبي تعالي نرقص ،،

اخذها وظل يدور بها وقمر تقف تتحسر علي حالها لتنفض تلك الفكره وتذهب تقف مع امير والشركا الي ان انتهي الوقت وهم ان ينصرف الكل لم يعد هناك احد في الحفله فامير سياخذ الشركا وخطيبه جبل اخذها السائق للفندق وبقي قله قليله لا تذكر.

تنهدت قمر كانت تشعر بالجوع ضحكت ...اما اروح اكل زي مابيقول خدي لاهلك وكل وذهبت ووقفت في البوفيه وبدات تاكل وتنتقي بعض الاشياء ثم ذهبت للحلويات واخذت بعض الايس كريم ووقفت تاكله بسعاده راضيه عن مافعلته.

ظلت تدور واذا بها تسير الي تلك الشجره وقفت امامها وابتسمت شجره العشاج ،،ضحكت ..انهي عشاج .،عشاج بيمزعو في بعض ..مدت يدها وتلكست الشجره كانت هناك موسيقي خفيفه تاتي من بعيد ظلت تدور وتتذكر حلمها والفستان جعلها سعيده بلا هدف ..

كان جبل قد قضي ابشع ليله في حياته بعد تلك الليله التي تركته فيها احس بخنقه كان عيونه لم تنزل عليه هرت قلبه وخصوصا رقصها امام البشر وخلعة قلبه بزياده .

راها تنسل فذهب وراءها بلا تفكير وجدها تتجه الي الشجره وتتلمسها بسعاده لم يعلم لماذا لانت ملامحه وركن ينظر اليها وهيا تتهادي وتدور حالمه في الفستان .كان الفستان سحر عليها تخيلها داوما في ذلك الفستان اقترب بهدوء وهيا تدور وتدور ليقف امامها فشهقت واستقرت يدها علي قلبه الذي يصرخ .

ابتلعت ريقها همت ان تستدير فكلبش فيها هتفت هامسه .،سيبني .

هتف بصعوبه ..لو بعدت عنك دلوك هجتلك يا جمر فاهمه فاسكتي عشان يمين الله هجتلك .

نظرت اليه بخوف فهتف ..لازمن تخافي وتخايف بالجوي وتسيبيني اهدي يا بت الناس اللي عملتيه زاد وفاض وطفح .. شدها اليه وهتف ..دلوك لازم انسي الدنيا عشان اللي عملتيه ردي عليكي جتلك وتجطيعك حتت يا بت حمدان وشدها وظل يدور بها وهيا ترتجف كان يدور ويدر وهيا ترتعش بين يديه كان وجوده قربها في ذلك المكان جعلها يعود اليها الحنين احتضنها بقوه كانها روحه اراد ان تختفي الدنيا من حوله هو وهيا وبس رفع وجهها وهمس بصيلي .

اشاحت بوجهها فمسك وجهها ... بجولك بصيلي .،نظرت اليه فوجدت ملامحه لينه جبل عشقها دمعت عيناها ظل يدوران معا وعيونهم متعلقه ببعضهم هاما فتره لا يعلمان كم الوقت هو يحس بها ويشعر انها ملكه مره اخري وهيا تشعر بعيون حبيبها السابقه انتهت الموسيقي وتوقف كل ينظر للاخر شدها اليه يحتضنها بقوه ..لم يعلم كيف سيخرجها من اضلعه علم انها لم تخرج من حياته ولن تخرج علم ان الحب كما هو والعشق لم ينقص دقيقه. ادرك جبل اخيرا ان السنين مرت ولم تمر علي قلب الجبل وانه يريدها بجنون ما عاشه اليوم جعله يدرك ان غليان قلبه غيره علي حب عمره غيره وكويه لا يتحمل ان يراها غيره .عاد الجبل لنفسه باصعب طريقه عاد وعلم انه مازال هناك عشق حتي لو يكرهه كازال القلب ينبض لها حتي لو لم يريده .يريدها بجنون .

رفع وجهها وهمس ....جمري .،

ما ان سمعت كلمته ومنادته لها بتلك الحنيه حتي سالت دموعها ،،،رفع وجهها يتلمسه بحنان اغمضت عيونها تمنت ان يعود بها الزمن .

هتف ..هنفضل اكده كتير انت تجطعي فيا واني اجطع فيكي لميته يا جمر .

همست ......،انسي يا جبل وعيش. الغل يابن الناس مابيعيش ولا بيريح انسي جمر بايامهها بوجعها انسي هترتاح .

هتف بحرقه ،،،انسي كيف جولي ...انت نسيتي شايف بعيونك حاجات ماجادرش ابعد واجول مافيش... فيه ايه يا جمر... جواتك ليا جولي فيه حاجه اني حاسس ماتهبلنيش . من ساعه مافتحت عيوني وشفتك بتملسي عليا وعيونك هايمه حسيت. بيكي ايه لسه من الجبل. 


ابتعدت ،،ماعتش فيه حاجه يا جبل يا ريت تشوف حياتك وتتجوز.


صرخ ،،،اتجوز عايزاني اتجوز وانت تتجوزي صوح والجصه خلصت علي اكده. 

هتفت بقه  ،،،ماهي لازمن تخلص في يوم .


هتف ،،لاه ماهينفعش تخلص ماهينفعش يا بت الناس جبل ماجادرش يخليها تخلص.  لاه اني منجوع فيها ،،،شدها اليه وهتف ،،،جبل رغم وجعه مارايدهاش تخلص وهيموت وتكمل .،جبل الليله عرف انها ماخلصتش ولا تنفع تخلص جبل الليله انحرج وجواته ولع فيه وعرف ان استحاله تخلص. شوفتي ليكي موتتني وانت بيلمسك مسكها بعنف انت ماحدش يمسكك غير ولا يلمسك غيره انت ليا . جبل وجمر ماخلصتش جصتهم لسه ماخلصتش ماخلصتش كان يتكلم بجنون وحرقه .. شدها اليه وانهال عليها وظل معها بجنون وهيا مصدومه من عنفوانه الذي ظهر فجاه .

صرخ بحرقه.... انت بتاعتي ده فستاتي تلبسهولي اني .اشوفك بيه وألمسك بيه ...ترجصيلي بيه ده بتاعي واللي جواه بتاعي . انا ماعارفش خلاص اعيش انت بتاعتي فاهمه بتاعه جبل كلك علي بعضم بتاعي ماتلبسيش لغيري شد شعرها ده مايتفردش لغيري ده ليا وكلك ليا ماحد يلمسك لاما اجتلك واجتل حالي ايه حرجه الجلب دي مكمليا عليا تموتيني لاه انت بتاعتي وانهال عليها وقلبه يصرخ ..ابتعد وكلبش فيها ثم مسكها و صرخ وهزها بعنف انت بتاعتي بتاعه جبل لحد ماتموتي .


دفعته بقهر فهذا كثير عليها ..لماذا لا يبتعد انه يقتلها بكلامه لا تريده ان يفكر حتي بقربها لانه من رابع المستحيلات .

،،انت انخبلت بعد .. بتاعتك ازاي وانت رايح تتجوز ايه هتمشي معايا في الحرام ...يا اخي بقه العبده شبعت ذل واستدارت مسرعه هاربه منه ومن وجعه احست انها تريد ان تقتله وترتاح من ذلك العذاب ..

رجعت الي بيتها ودخلت وجلست في حجرتها تستعيد ما مرت به شعرت انها دخلت الجحيم..يا رب تعبت بتاعه ايه وطين ايه هو عايزني اموت مجهوره يا رب ماعت جادره اغمضت عيونها وتذكرت لمساته وحنانه لتنتفض ..بطلي بتفكري في ايه انت مخبوله ..  تنهدت وقامت تتفحص ابن اخيها فوجدته ناءما يأن فاندفعت اليه ،،،مالك يا جلبي.

هتف ،،،ماعارفش اخد نفسي يا خالتي 

احتضنته برعب.... .،طيب طيب بكره الصبح هنروح للدكتور يا رب سلم واحتضنته فاندس في احضانها ،،يا رب مش ناجصه وجع ماتفجعنيش في حاجه تاني ..

مر اليوم واتي اليوم التالي ولم تذهب قمر الي الشغل ولم تعير بالا بذلك الخصم فهيا لا تفكر الا بابن اخيها فهيا تعيش له .،ذهبت لكي تجري الرنين واذا بصدمه اكملت عليا ستضعها في موقف ستتخذ به قرارات مصيريه تغير الأحداث تماما.


الفصل الثامن عشر والتاسع عشر من هنا


🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

ادخلوا بسرعه حملوه وخلوه علي موبيلاتكم من هنا 👇👇👇

من غير ماتدورو ولاتحتارو جبتلكم أحدث الروايات حملوا تطبيق النجم المتوهج للروايات الكامله والحصريه مجاناً من هنا


وكمان اروع الروايات هنا 👇

روايات كامله وحصريه من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

تعليقات

التنقل السريع
    CLOSE ADS
    CLOSE ADS