القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ماضي أحاسب عليه الفصل الاول حتى الفصل التاسع بقلم نور الفجر حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج

رواية ماضي أحاسب عليه الفصل الاول حتى الفصل التاسع بقلم نور الفجر حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 

رواية ماضي أحاسب عليه الفصل الاول حتى الفصل التاسع بقلم نور الفجر حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 

-خ..خلاص...اخدت ا..الي انت عايزه...سب...سبني اروح

كانت تحاول النهوض كل ذره في جسدها تؤلمها...بشده

عدل ملابسه..واخرج سيجاره ووضعها في فمه 

-اه

نهضت بعد عناء شديد

-هات...هات الورقه والمفتاح

نظر لها قيلا

اخرج الورقه من درج التسريحه

القها في وجهها

-خدي...يلا غوي من هنا

جمعت الورق واخذت المفتاح ووضعه في جيب سترتها

-قولها

ابتسم بي مكر

-لاء انحا متفقناش علي كده...الي حصل من شويه حق الورق

اتسعت عينها

-ا..انت بتقول ايه

-كل حاجه ولها تمنها يا حلوه

عادت خطوه للخلف

-لاء...انت...احنا م..متفقناش علي كده

نظر لها بطريقه قذره...يفترسها بعينه

-انت عجبنتي اوي...خلنا ناخد جوله كمان

صرخت به

-لاااء...ق..قولها و..وخلصني

قلب عينه بي ملل

-اوف ...انتي طالق...يلا بره

تحاملت علي قدمها التي تؤلمها بشده

وخرجت بسرعه

________________

طرقت الباب لتفتح سيده كبيره

لتهتف 

-يزن لوسمحتي

-ادخلي يا دالين

-شكرا...ممكن بس تنادي يزن

اتي يركض طفل صغير ويحمل كرسه وقلم 

-دودو...شوفي...شوفي رمست ايه

حملته على زراعها

-الله جميله اوي...قعدت ساكت ومتعبتش طنط وفاء معاك

تحدث وفاء

-ده يزن ده عسل خالص

-شكرا يا طنط وفاء..معلشي تعتك معايه

-ولا تعب ولا حاجه....لو حابه تباتي هنا النهردا كمان مفيش مشكله

-لاء شكرا...هنروح بتنا

تحدث يزن

-احنا هنروح عند زيزي الوحشه

-لاء يا حبيبي...هنروح بتنا خلاص 

_____________

تقف امام شقه في الطابق الثالث

-بنتاااا..هاااا

صاح يزن بسعاده

-دودو ممكن العب ومحدش يقولوا اسكت

التمعت الدموع في عينها

لقد عاني كثيرا بعد وفات والديهما

جلست على ركبتيها امامه

-طبعا يا روحي العب واتنطط كمان

-يلا افتحي..الباب..بسرعه...بسرعه

ضحكت

ووقفت وهي تخرج المفتاح

-حاضر..حاضر

فتحت الباب

ودخلا كان المكان غرق في الظلام

امسك يزن بقدم شقيقته

-هو مفيش شمس هنا

-هشوف الكهربه كده

تقدم نحو المقبس الكهربائ

وشغلت الكهرباء

صاح يزن بسعاده

-هااا الشمس

-ههههه...اسمه نور

نظرت ناحيه الغرف المغلقه

-يلا تعال نشوف الاوض

ركض يزن ودخل احدي الغرف

-استني يا يزن

سمعت صوت قوي من الغرفه التي دخل لها

-يزن!!!

اسرعت الي الغرفه

لتتجمد مكنها من الصدمه

صدمه الجمت لسنها وشلت حركت جميع اجزاء جسدها

كان الصمت سيد المكان

حتي تحث يزن وهو يشير إلى الشخص الواقف امامه

-دودو...مش ده عمو زين

بلعت ريقها بصعوبه وكأنها عادت الي ارض الواقع بعد ذكر اسمه امامها

كان يقف في وسط الغرفه بكل هيبه 

وملامح  شديده الغضب مرسومه علي وجه

لم تنطق بي جمله واحده

تقدم نحوها خطوه لتعود هي نفس الخطوه للخلف

ليهتف اخيرا ذالك الشخص

-نورتي البيت يا هانم

وعلي الغضب وجه اكثر وهو يكمل

-ياهنم يلا راحه تتجوزي وسيبه جوزك.....في شرع مين ده

ووو


Part:2:


-في شرع مين ده الي الواحده تتجوز اتنين

ابتلعت ريقها بخوف شديد

وضربات قلبها تعلوا

تقدم منها وامسك زراعها يهزها بعنف

-ردي عليااا

حاولت التماسك لكن دموعها انهمرت رغم عنها

كان سيتحدث عندما احس بشي يركل قدمه

-سيب دودو..عمو زين وحش...سببها

استجمعت شجعتها 

-سب..سيب دراعس دلوقتي...م..مش قدام يزن

نظر لها ثم دفها بي عنف

اسرعت وضمه يزن اليها

-دودو انتي كويسه

-ك..كويسه ...ت..تعالي نام دلوقتي

-وتفضلي مع الوحش ده

-متخفش..متخفش...يلا تعالي

______________

خرجت من الغرفه بعد ان جعلته ينام

وجده خلفها...اخذه لغرفه اخري حتي يلا يستيقظ يزن

-انت عايزه ايه مني

نظر لها بسخرية

-هكون عايز ايه...جاي اشوف مراتي الي مشيه علي حل شعرها

-انا مش مراتك...انت..احنا كنا مكتوب كتبنا بس..و..وانت طلقتني

-يا سلام

-انت مشيت وسبتني جاي تاني ليه...مش مشيت الي رجعك...جاي تشمت فيا...عشان عايزه في ذل...يلا اشمت

انفجرت في البكاء واكملت

-سبتني قبل فرحنا...سبتني يوم موت ماما ..سبتني لوحدي ...عايزه ايه مني ...كفيا بقي...كفيااااا

جلست على الارض تبكي بشده

كان ينظر لها نظرات بارده للغايه لم يهزه فيها كلمه

-خلصتي

رفعت راسها ونظرت له

-ا..ايه؟!!

وضع يده في جيبه

-قومي عشان هتجي معايا

اتسعت عينها مما سمعت

وقبل ان تعترض

-ده مش خيار...ومش من حبي فيكي...ده وصيت بابا ليا اني اخد بالي منك

اضافه بسخرية

-وكان عنده حق...انتي محتاجه الي يربكي من اول...ان كات باباكي معرفش يربكي انا هعمل كده

-م..مس محلكش تتكلم عنهم كده انا متربيه احسن منك

صفعها بشده 

-اخرسييي...انتي فعلا محدش عرف يربكي

ثم تعرفي تقولولي كنتي فين من شويه يا متربيه

بلعت ريقها بصعوبه

-قولي...ولا اقول انا

-زين...

كان يدور في الغرفه بعصبيه وهو يتحدث

-الحلوه الاموره...طالعه مين بيت راجل...وياتري كانت بتعمل ايه..

-زين هف...

صفعها مره اخري..لتسقط ارضا من قوتها

-ولا كلمه سامعها...ولا كلمه

وجد ساعه علي الحائط دفعها ارضا لنتكسر

كان صدره يعلو ويهبط من الغضب

-قومي...قووومي

امسك زراعها وجعلها تقف...ضغط عليه بشده فتألمت

-آاااااه دراعيي

-هجتجي تعشي معايا 

-لاء..لاااء

ضغط اكثر فلي زاعها

-انا مش باخد رائيك

كانت تحاول سحب زاعها من تحت قبضته الحديديه

-سبنييي...مش عايزه اجي معاك

هزها بعنف وهتف

-لييييه..وعايزه تفضلي هنا..مي غير رقيب  علكي. ..تعملي الي في با...

عندما لم تتحمل اكثر صفعته

-انا...اشرف منك

نظر لها وكانت عيونه بلون الدم

دفعها وهتف بحده

-وربي لهندمك يا دالين علي القلم ده!!!...وعلي كل حاجه!!!

غادر المنزل وصفعه الباب خلفه

________________

تحاملت علي قدمها التي ترتجف بشده 

وخذت تحاول ان تستعيد نتظيم انفسها

ذهبت حيث يوجد يزن دخلت واغلقت الباب بهدوء

تقدمه نحو السرير  واستلقت بجوار يزن الذي يغط في نوم عميق 

احتضتنه فهو الشي الوحيد الذي تشعر بي الأمن معه

قبلت خده

-هخلي بالي منك

من كثرت تعبها وما تعرضت له نامت

دون ان تفكر حتي في سبب ظهوره في حياتها مره اخري....اوكيف دخل المنزل

او كيف يعمل ما تفعل...او ماذا يريد منها

اغلقت عينها لتوقف رائسها عن التفكير

________________

-يزن...يلا يا حبيبي

-بس انا مش عاوز اروح

-معلشي عشان تبقي شاطعندما رئت الاعتراض جلي على وجه

-ه..هي ساعتين بس يا يزن

-مش عايز ارووح

جلست على ركبتيها امامه

ووضيعه يدها علي خده

-مالك مش عايز تروح ليه...حد مزعلك

بدء الحزن يظهر علي وجه

-مين زعلك

نظر لها ثم تحدث

-فين بابا!!؟

حلت الصدمه عليها ...لم تتوقع ان يتحدث في هذا 

-كل زملاتي بيقولوا ان مش عندي اب...فين بابا؟!!

-ي...يزن...م..ما اتا قولتك اعتبر جدو حسن جدك

-بس ه مكنش بابا الحقيقي....هو بابا الحقيقي عند ربنا مع جدو حسن..وتيتا هناء

لم تعرف بما تجيبه 

لم يتحرك لسنها

هل تكذب عليه ياتري ام ماذا

ماذا تفعل

لاكنه سيعلم عاجلا ام اجلنا

-ماما

-ا..اسمع يا يزن...ه..هقولك علي بابا بس مش دلوقتي

التمعت عيونه بسعاده

-يعني عندي بابا

-اه..اه يا حبيبي...بس لازم تسني شويه وهقولك 

-ماشي....بس ماما

-نعم

-هو العمو زين خرج من التلفون

ايه؟؟!

-مش انتي قولتي ان العمو ده اسمه زين وكان في التلفون...خرج ازي!!!

-جه يشوفك

-ماشيي

-يلا عشان تروح الحضانه

________________

-مسمحش ليك تتكلم عليها كده

كان يشرب قهو بهدوء تام امام ثورت غضب الواقف امامه

وضع الكوب علي المكتب

-مش دي حقيقه

لم يرد عليه كور يده بغضب

نظر له ووقف

-زين...مش هسمحلك تعمل حاجه تضر سمعت العيله

نظر له زين بضيق شديد هتق قبل ان  يخرج من المكتب

-وانا مش هستسلم بسهوله

__________________

مره اسبوع..خلف الثاني ....

الي ان مر ثلاث اشهر...

تعجبت دالين جدا لم يظهر زين في حياتها مره اخري

تنهد قليلا...

-من الاحسن يفضل الوضع كده

-دودو...دودو

-ايه يا حبيبي

-انا خلصت الهوم وورك بتاعي

نهضت 

-يبقي تستحق تاخد الكيكه

-ممكن تحطي عليا شوكلت

-حاضر

ذهبت للثلاجه واخرجت قطع الكيك

واحضرت الشوكولاته لتضعها عليها

طرق الباب

هتفت وهي في المطبخ

-يزن شوف مين ممكن تكون حنين جابت الهدوم

اسرع لفتح الباب

سمعت صوت الباب ولم تسمع صوت اخر بعدها

-يزن....يزن

الفت سريعا لتخرج من المطبخ

لتجده زين يقف ويسند ظهره علي الحائط وامامه يزن معه لعبه

-دودو...بصي..بصي...عمو زين الي في التلفون جه تاني وجبلي لعبه

لم تكن منتبه له كأنت اسيره عيونه ذالك الوقف 

-لسه بتعملي كيك حلو

انتبه ونظرت للكيك ونظرت له

-جيت..جيت ليه

تجاهل كلمها وجلس على السفره التي في المطبخ

-مش هتدوقني منها

كان متعجبه منه بشده 

وتوترت

جملت قطع الكيك ووضعتها اممه

-ماما انا عايز بردوا

نظرت له دالين بخوف من نطقه لهذا الاسم امام الجالس

-خد يا يزن...و..وروح اوضتك دلوقتي

-ماشي

اخذ الكيك ودهب الي غرفته بسرعه

_____________

-عايز ايه يازين

-هعوز ايه

-جاي ليه

نظر لها نظره طويله

-المأذون هيوصل كمان ساعه جهزي نفسك

-انت...انت بتقول ايه!!!!

-ايه عيزاني اعيد تاني

وقفت بغضب

-مستحيل....سمعت مستحييل

نظر لها ببرود

-صوتك

-انا مش موافقه اتفضل بره

-انا من امتي وانا بخيرك.... انا بقول وانتي تنفذي

-انت ملكش سلطان عليا

وقف بغضب

-انتكلمي عدل يا دالين

نظرت له بغضب شديد

-المأذون هيجي وهتوفقي مش عايز اي كلام تاني

-بأي حق تقولي اوافق ولا موافقش بي اي حق.....مفيش حاجه ما بنا عشان تجي تقولي كده

امسك زراعها

-فيه يا دالين

-سيب داعي....ومفيش حاجه بنا

-وابننا الي جوه ده!!!!

ظهرت الصدمه جليه علي وجهاا!!!

وو


Part :3:


-سيب دراعي...ومفيش اي حاجه بينا

انا مسحت كل حاجه ليها علاقه بيك...وتاني مره هقول مشي حاجه بينا

-وابنا الي جوه ده!!

حلت الصدمه علي جميع اطراف جسدها

شعرت ان الزمن توقف...تنظر في عينيه

اخرا استجمعت شجاعتها 

سحبت زراعها

-انت بتقول ايه...انت شكلك بتخرف

نظر لها بسخريه

-ليه...مش انا اول واحد لمسك بردوا

زاد ضربات قلبها من التوتر

تحدث بصوت ضعيف

-ا..امشي من هنا

لكنه تابع

-سلمتلي نفسك قبل الفرح...اظن مش هتقدري تنكري

ازداد لعبها 

-ردي

اخفضه رائسها لا مجال للكلام 

-هتفرق ايه

رفع حاجه بي تعجب

رفعت رائسها وهي تكمل

-هتفرق ان كان ابنك ولا مش ابنك....جتلك عشان اقولك اني حامل..قالوا انك سافرت

امي ماتت من صدمتها فيا..بابا بعد  سنتين راح ورها....هتفرق دلوقتي ان كان ابنك

جاي ليه يا زين....عايز ايه مني

وهنا وانهمرت دموعها تغطي وجهها

كان ينظر لها بثبات وهدوء

-هتعملي الي قولت عليه...او..

نظرت له بخوف وترقب

-او..او ايه؟؟

-هاخد يزن

-لاء...لاءء...م..متقدرش!!!

-لاء اقدر...انتي اصلا  من غبائك مسجلاه علي اسمي..يزن زين الهواري..لايق علي بعضه

لم تنطق بحرف

-هروح اجيب المأذون واجي تكوني جهزتي

رفع يده بي حقيبه ورقيه لها  التي أول مره تلاحظها

-خدي ده...واجهزي

وضعها على السفره وغادر المنزل

___________________

تقف امام المراء بعد ان ارتدت ما طلبه منها

تعلم انه عندما يهدد ينفذ مهما كانت الظروف

جلست على الفراش ورائسها بين يدها

وانهمرت دموعها

-اعمل ايه يارب....يارب انا تعبت ولله

دخل حينها يزن يركض

-دودو...دودو

مسحت دموعها

-يزن

تسلق السير وجلس بجوارها

-ماما...انتي زعلانه

-لاء يا حبيبي

-امال عيونه كانت بتمطر ليه

-مفيش حاجه يا حبيبي

-ماما....هو عمو ده هتتجوزيه

-ايه؟!....مين قالك كده

-هو...قال هتجوز دودو

عندما كانت سترد طرق باب المنزل

-افتح الباب

-استني يا يزن هفتحه انا

________________

-موافقه يا بنتي تتجوزي زين الهواري

رفعت رائسها كأنها افاقت من الدموامه التي كانت بها...كان الجميع ينظر لها...المأذون...زين...والشاهدان

تلك العيون تحرقها تشعر انها علي وشك الذوبان 

-يابنتي

افاقت علي صوت المأذون

-م..موافقه

-بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في الخير

اغمت عينها تحاول ان تمنع الدموع من ان تنزل

لقد كتبت علي اسمه مره اخري...عادت لنفس الدوامه

فتحت عينها عندما احست بصوت غلق الباب

هل رحل ياتري!!

لكن....خابت توقعها ووجده يدخل الغرفه

بحلق الاثنان في بعضهما بصمت

احدما نظرات خوف وقلق وتوتر من القادم

والثانيه نظرات برود وهدوء...ماقبل العاصفه

-يلا

-علي فين؟

-هيكون في يعني...بتنا

-زين...انا ...ع..عايزه افضل هنا

تحولت نظراته للغضب الشديد وتحدث بحده

-انا قولت هتجي معايا ....يلااا

صرخ في اخرج جمله...انتفض جسدها 

-متزعقش لماما

كانت كلمات يزن الصغير الذي اتي ركض الي دالين

-انت طلعت عمو وحش...ادخل التلفون تاني

كان علي وجه غضب طفولي

رفع زين حاجه بتعجب

-انا وحش؟!!

-اه الي يزعل ماما هو وحش

جلس علي ركبتيه

-بس هي مش بتسمع كلامي

-ماما طيبه مش تزعلها يا عمو...دي بتتفرج علي صوتك كل يوم بليل

-يزن

هتفت دالين بحرج شديد

تحدث بسخريه

-مسحتي كل حاجه صحيح

خفضت رئسها بي حرج

واقف 

-ايه رائيك يا يزن تجي معايا

-فين؟!

-هنروح مكان جميل في كتير العاب

-ونسيب ماما!!

نظر له لمده

-هنخدها ماعنا

-زين اسمع...

-دالين انا مش بعيد كلامي

حمل يرن على زراعه

-يلا نروح قبل ما الدنيا تليل

-عمو هو انت بقيت جوز ماما 

-ايوه

-يعني ممكن تبقي بابا

نظر له بحزن ابنه امامه ولا يعلم انه والده

-انا بابا يايزن..قولي يا بابا

-ماشي

نظر الي دالين

-يلا يا دالين

-م..محضرتش هدومي

-في كتير هناك...يلا

تحرك بيزن يعلن نهايت الحديث

نتهدت بقلت حيله تعلم انها مغلوب على امرها

_________________

-ممكن نتقف هنا هشتري حاجه

-ايه هي

حا..حاجه من الصيدلة

نظر لها بشك

اسرعت

-حاجه بناتي اقف بس

اوقف السياره

نزلت بسرعه ودخلت الصيدليه

-ممكن لوسمحت الدواء ده

-تمام حاجه تاني

-لاء ....بسرعه

احضرت الدواء واحضرت عدد اشاء اخرا

-جبتي الحاجه

-ا..اه يلا

-دودو عايز ماصاصه

-لاء يا يزن

-ليه

-عشان سنانك

-مااامااا

-لاء يعني لاء

-اممم...عم....بابا زين ممكن ماصاصه

-عيةني

-زيين....قولت عشان سنانه

-متخفيش

___________________

وصلوا امام المنزل الخاص بي ﻵين مكون من طابقين 

دخلوا اليه وكان يزن قد نام من الطريق

-مدام فرح...مدام فرح

-ايوه يابيه

-دي دالين...خدامه جديده 

اغمضت دالين عينها بألم

لقد توقعت شئ كهاذا منه  

-تمام يابيه

كان سيصعد وهو يحمل يزن

-ممكن نتكلم يازين

نظر لها بملل

-نعم

-ه...هاخد يزن معايا

-لاء

-ارجوك مش بعرف انام بعيده عنه

تابع مسيره

-اتعودي

-زين..ارجوك

لم يعرها اهتمام

واكمل صعوده

ظهرت عند السلام فتاه تردي فستان منزلي جميل...وتترك العنان لشعرها

-اه ياحبيبي انت جيت

كان عيون دالين معها..من تلك الفتاه

نظر لي دالين وتحدث

-لسه جاي يا حببتي...انا اقدر ابعد عن مراتي

اتسعت عينها مما سمعت...انه...انه متزوج

وو


Part:4:


-زين...زين انت..

نظر لها

-اه اعرفك نهله مراتي

كانت مزالت لا تصدق تنظر له تبحث عن اي ذره كذب في كلامه....

ان كان ان كان قد تزوج لما ....لما احضرها الي هنا

-انت...انت ليه بتعمل فيا كده

لم يهتم بي كلامها واكمل صعوده وهو يقول

-مدام فرح خدي دالين لي اوضتها

اختفي عن ناظريها  وهو يحمل طفلها ولحقت بيه الفتاه 

كانت شارده بعد وقع كليماته تلك

"لما يزن تفعل بي هذا....لما تريد نبش في الماضي...لقد ابتعدت عنك وحاولت بدء حياه جديده ....فعلت كما طلب مني في الماضي"

وتذكرت تلك الليه التي حولت حياتها

F

-زين...ه..هنعمل ايه..زي...

-ولا حاجه

-ق..قصدك ايه

-قصحي مش هنعمل حاجة 

-بس...

-دالين انتي مراتي ايه

-بس...بس لسه معملناش فرح

ابتسم ساخرا

-ومش هنعمل

-ايه!!!....قصدك ايه

نهض وهو يلبس قميصه

-انسي...قومي يلا

-مش فاهمه

-قومي روحي يا دالين. ..وانسي اي حاجه حصلت

-يعني ايه؟!

-يعني انسي...قضنا وقت حول وخلاص

-اااايه....انت...انت استغلتني

-مش بي الظبت

-زين. ..حرام عليك

-يلا روحي .....وانسني وانسي كل حاجه

B

"لقد فعلت كما طلبت مني...لما...لما عودت الان"

افاقت على صوت مدام فرح

-تعالي اوركي اوضتك

__________________

خرج واغلق الباب

-مالك

-هو الي مالي...اتجوزت عليا وجاي تقولي مالك

-عشان ابني يا نهله

-مش ذنبي 

-هشرحلك كل حاجه في وقتها

-لاء دلوقتي

هدر فيها بغضب

-نهله....قولت مش دلوقاي يبقي مش دلوقتي

تركها وخرج

-هدفعك تمن كل ده يا دالين....رجعتي تاني ليه

_________________

-هغسل ده كلوا

-ايوه...ويلا علي الشغل...ولما تخلصي في غسيل هدوم

-اوووف

بدئت في العمل في غسل الصحون

وهي تفكر في طفلها

-لازم ابقي قويه عشان يزن

فرت دمعه من عيونها 

-هستحمل...اي حاجه منه عشان خاطر يزن بس

___________________

-انا عايز ماااااامااااا

-اووف بطل عياط

-في ايه يا نهله

-مش راضي يسكت

جلس جواره

-مالك يا يزن

كان يبكي 

-عايز ماما...ماما راحت فين

-ماما دلوقاي مشغوله...مش عجبك الالعاب الي جبتهالك

حرك رائسه بي النفي

-مش عايز دول عايز ماما بس

نهضت نهله بضجر

-وادي عند امه دماغي صدع

نظر لها بغضب..وتابع حديثه

-يزن ماما دلوقتي مشغوله....لازم تفهم كده وبفدين معاك نهله..ممكن تبقي مامتك

-بس دي وحشه. ...مش زي ماما دودو...انت وحش كمان وشرير

-يزن...

-عايزه ماما

-اوووف...انزلها

فتح الباب له

ونزل ركض

-الوضع ده هيستمر لأمتي

-قصدك ايه؟!

-يعني الولد ده وامه هيفضلوا هنا لحد امتي

-انتي عيزاني اتخلي إن ابني

-انت كنت ناسيهم الي فكرك بيهم دلوقتي

لم يرد

-جاوبني

-نهله انا مش فايقلك

تركها وغادر

-كانت نقصه

___________________

-كانت ترتب غرفه المعيشه

-ماما

التفت لتجده يسرع لها ويحتضن قدمها

-ماما سبتني ليه

-م..مسبتكاش يا يزن....انت عارف اني بشتغل عشان اجيب فلوس صح

اماء بي رائسه

-ده شغل بقي 

-بس انتي كنتي بتقعدي معايا

جلست على ركبتيها امامه

-عارفه....ده شغل مختلف..ماشي يا حبيبي

قبلت رائسه

-اقعد مع بابا فوق

قال بسرعه

-عايز افضل معاكي

-يزن

-ارجوكي ....ماما...ارجوكي

كان قلبها يتمزق

-ماشي. ..افضل هنا

ابتسم بسعاده

لم تكن عواقب هذا...لكن لا تريد ان تبتعد عنه

______________________

-عملت الي في دماغ بردوا

-ملكش دعوه يا داغر

-ليا...لما اشوفك بتستغبي لازم ادخل

-انا حر

-انت مش حر...وسبها في حلها

-مش هعمل كده....ودي مراتي وابني وانا حر فيهم..اعمل الي يريحني

جن جنونه عند 

-منتش حر .....فاااااااهم

لكمه بشده

مسح زين الدماء النتي نزلت من انفه

-ههه...لسه بتتحمق ليها

ضغط داغر علي اسنانه بشده

-اخدتها زمان...ودلوقتي

كور يده بغضب وضرب المكتب لينكسر 

دهش زين وبلع ريقه...سيموت ان تلقه ضربه من هذه

-بررررررره.....اطلع بررره

خرج زين بسرعه

-هندم....هندم يازين....وهي كمان

____________________

في المساء

عاد الي المنزل

-مين عمل فيك كده يا حبيبي

كان جالس في غرفته المعيشه ويضع المناديل في انفه...وخده متورم

-مفيش...انخبط بس

-استني هجيب تلج

نهضت وظل هو جالس 

سمع صوت يزن يضحك

نهض وذهب اتجاه الغرفه التي بيها الصوت

كان الباب شبه مغلق

نظر ووجد يزن يلعب مع دالين...ويضحك بسعاده كان تردري ملابس بيتيه جميله وتترك العنان لشعرها الكستنائي

دخل الغرفه

لتقف دالين وتضع الطرحه على رائسها

-ابقي خبط

ابتسم بسخريه

-انا زي جوزك بردوا

-نعم...في حاجه

جلس على الكرسي

-جاي اخد يزن عشان ينام فوق

تمسك يزن بي زارع دالين بشده

-مش...عايز اروح معاك

-زين...سيبه معايا

عندما وجدت الاعتراض على وجه

-لوسمحت...سيبه معايا

نظر لها بغضب ونهض

-خليه

وخرج

فرحت جدا

-الحمد لله

_______________________

مره شهر ونص علي هذا الحال


-بس انا مش عايزها هنا

كان يخلع بدلته

-ايه الي اختلف

-اني مضيقه....مش هقعد في الحته الي فيها واحد انت كنت بتحبها زمان...ومخلف منها

-نهله

-مشيها من هنا...لما انا الي همشي

-عدي يومك علي هير يا نهله

طرق الباب

-ادخل

دخلت دالين

-العشاء جاهز

وخرجت

-يلا ننزل

قلها وهو ينهي الحديث

_____________

في منتصف اليل

يفتح باب الغرفه 

ويمشي شخص علي اطراف اصابعه

يفتح الدرج بهدوء حتي يلا يصدر صوت....يضع شئ به...ويخرج يسرعه


في الصباح

-فرررح...فررررح..الحقي

دخلت الغرفه

-ايه الي حصل يا هانم

-سلسه الذهب بتاعي مش لقيها

-شوفيها ...ممكن تكوني حتطيها هنا لو هنا

تحدث بغيظ

-لاء...انا واثقه اني كنت حطاها هنا يافرح

-يعني ايه

-يعني حد سرقها

-متتهميش حد...ممكن تكوني نستيها في حته

-انا بقولك واثقه...قصدك اني بكدب يعني

-لاء طبعا

-خلي حسن يدور عليها في كل حته

______________

-ايه الي بيحصل يا مدام فرح

-الهانم مش لقيه سلسه الدهب بتعتها

-طب احنا ملنا

-بيدورا عليها

-شكين ان حد سرقها

- شكله كده

فتشوا معظم الغرف

-افتحي الباب

فتحته ودخل حسن للبحث عنها

وما هي الي دقائق

-هي دي يا هانم

-ايوه هي....يا حرميه

شعرت بي التوتر

-ا..انا م..معرفش دي جت هنا ازي. ..مشلتهاش من مكنها صدقني

صفعتها بشده

-اخرسي...انتي كان باين علكي اصلا انك واحده حرميه

-م..مخدتهاش ولله

-اتصل يا حسن بي البوليس

فزعت دالين بشده

-و..ولله مش انا...صدق...

صفعتها مره اخره

-انتي واحده حرميه تستهلي السجن

ووو

Part:5:


صفعتها مره اخري

-انتي واحده حرميه تستهلي السجن

بكت بشده

-م..معملتش حاجه ....ولله معرفش حاجه عن سلسلتك

-خدها يا فرح لي الاوضه لحد ما الشرطه توصل

صرخت بشده

-معملتش حاجه....ولله معملتش....مش انا

_______________

-مدام فرح انتي عارفه انه هو مش انا

-عارفه بس ...نهله هانم مصره انها انتي

بكت

-انا ليه بيحصل معايا كده

-اهدي 

من كثره بكائها اصبها اتطراب في التنفس

اسرعه بتفح احد الادراج...واستخراج البخاخه الخاصه بيها

-مالك...دالين انتي كويسه

بعد مده هدئت قليلا

-عايزه امشي من هنا

نظرت لها فرح قليلا

-عندي فكره

-بجد

-ايوه...بس مش هترجعي هنا تاني

فكرت قيلا

-ويزن!!

فقد كانت الين طيلت الشهر الفائت قد تعرفت علي مدام فرح وحكت لها قصتها

-شوفي هتعملي ايه

-خايفه اخده معايا يتبهدل

-الضانا غالي يابنتي

فكرت قيلا...ونقط الكليمات بصعوبه

-ه ...هسيبه

اردفت بسرعه

-وهرجع اخده...هشوف مكان كويس نعيش فيه انا وهو بعيد عن ايد زين...هرجع اخده

نظرت إلى فرح

-خلي بالك منه لحد ما اجي اخده

-في عيوني

سمعوا صوت من الخارج

-يلا بسرعه مفيش وقت اخرجي من الشباك...واخرجي من الحديقه الخلفيه...عشان البواب مش هناك

-خلي بالك من يزن

-حاضر

____________________

-عملي الي قولتلك عليه

-ايوه...وهي خرجت اهي

-تمام

شعر انها تريد قول شئ

-في ايه

-هو صح الي عملنا ده يابيه

-متقلقيش انا هتصرف....كل حاجه هتوضح بعدين

تنهدت

-ماشي 

-خلكي بس متابعه الي بيحصل...وخلي بالك من الولد

-حاضر يابيه

____________________

-راحت فين يا فرح

-معرفش يا هانم

تحدث حسن

-ندور عليها

-لاء...كده احسن...يلا كل واحد علي شغله

نظروا لبعضهم بتعجب وانصرفوا

-احسن حاجه انها غارت...عقبال الولد ده

_____________________

-متأكد من الي بتقوله

-ايوه يابيه

نهض من مكانه وهو يتحدث في الهاتف

-خليك ورها....سمعت ان حصل لها حاجه هتكون نهايتك

بلع ريقه بخوف

-حاضر يابيه

اغلق الخط 

واخذ مفاتيحه وخرج من غرفته

-رايح فين يا داغر

اغمض عينه بغضب...خاول التحدث بهدوء

-رايح مشوار...عايزه حاجه يا مرات ابويا

نظرت له بحزن

-سلامتك يابني

انصرف سريعا

-ربنا يهديك يا داغر

___________________

كانت تقف تسند ظهرها لي احد جدران المنازل وتأخذ انفسها ...بعد تعب الركض الطويل

-اهههه...هههااا....كويس اني مشيت 

نظرت حولها...لاتعلم اين تذهب بعد فأن عادت الي منزلها فسوف يأتي زين مره اخري

اين تذهب...والي من تلجاء

-يارب...ساعدني

بعد ان استراحت قيلا

بدئت تسير وهي تفكر ماذا تفعل

يجب ان ترتب امورها

اولا تبحث عن عمل

ثانيا تجد شقه مناسبه لها ولي صغيرها

ثالثا استعادت ابنها

واخيرا ان تتخلص من زين نهائيا

باشرت في تنفيذ اول خطوه 

'جاري البحث عن عمل'

___________________

-انت فين دلوقتي 

-ورها زي ما طلبت

-ماشي ابعتلي مكانك

-حاضر

اغلق معه وانتظر الرساله التي تحتوي علي المكان

نظر لها

ثم غير وجهته

______________________

هاقد خيم الليل

-بس ماما فين

-قولتلك يا يزن ماما مسافر حبه صغننين وهتجي تاني

-ومش اخدتني معها ليه

-ع..عشان هي قالت انك عايز تقعد مع باباك 

-انا كنت عايز يبقي عندي بابا..وماما في نفس الوقت

-متخفش هي هتجي تاني...وقالت اخلي بالي منك

ربتت علي رائسه بحنان

-مش انت بتعتبرني تيتا

هز رأسه

-خلاص متخفش بقي انا هخلي بالي منك لحد اما ماما تجي

-امممم...ماشي

-يلا عشان تنام


في الطابق الثاني

ما ان سمعت وقع اقدامه حتي بئدت تبكي

دخل ووجدها جالسه علي الفراش مخفضه الرئس

اسرع لها

-مالك؟!!....نهله في ايه!!

ارتمت في حضنه

-شوف..... حصلي.... ايه

-ايه الي حصل!!!...متخوفنيش علكي

ابتعدت قيلا

-شوف... مراتك... عملت ...فيا ايه

-دالين!!!....الي حصل

-سرقتني...سرقت طقم  الدهب الجديد

-دالين!!.....مش ممكن

تحدث بغيط

-لاء ممكن و..وحسن طلها من اوضتها

وقف وهو غير مصدق

-متأكده انها دالين

-ايوه يا زين مش مصدق ليه

-وهي فين

-غارت في داهيه....ان شاء الله مترجعشي

-قصدك ايه؟!

-كنت هتصل بي البوليس...لقتها هربت

-اييه...ازي تتصرفي من غير ما تقوليلي

-هي الي هربت انا مالي

بكت بشده

-انت  بندافع عنها كده ليه...دي حاولت تسرقني...انت بتحبها وانا لاء

جلس بجوارها

-لاء طبعا يا حببتي...استغربت بس ازي ممكن دالين تعمل كده

-عملن...غارت مني وسرقت

احتضنها

-اهدي بس

-ده كان طقم جديد

-هجبلك غيره اهدي

قبل راسها

-انسي الي حصل...وانا هدفعها تمن كده ....يلا اهدي

ابتسمت بخبث وهي بين احضانه

لقد حصل مثل ما أرادت

______________________

-اروح فين دلوقتي انا

نظرت حولها بتعب...رفض اي شخص ان يعتطها عمل....غير انها تعبت من السير ولم تتناول شئ من الصباح

-ياتري اكلت يا يزن ولا ايه....يارب احميه

كان الناس بدئت تقل في الشوارع

-اكيد مش هفضل هنا...اعمل ايه

لمحت ثلاث شبان يتهمسون ويقتربون منها

دب الزعر في قلبها

نهضت وبدئت تسير بسرعه

-بث....انتي يا حلوه. ..استني

-مالك بتمشي بسرعه كده ليه....هنقولك حاجه

-استني يا حلوه

كانت تود لو تركض لكن قدمها المتها من السير

امسك احدهم بمعصم يدها

-سبني يا حيوان. ...سبني

-براحه يقطه لتخربشي نفسك

كانت تحاول سحب يدها منه

-سيييييب ايدي

تحدث احدهم

-بص في حاجه في ايدها

كان يشير الى يدها الاخره

اخفتها سريعا خلف ظهرها

-ورينا معاكي ايه

قالها وهو يحاول سحب يدها

-سبني....ابعد

كان ان يكسر زراعها

-ااااه...سيب

اخذ مكان حول معصمها...وعندما قربه منه

-توكه....كل ده علي توكه

سحبت يدها منه

-هات...وابعدوا عني

-مش هنطلع بخساره

-هاتي اي فلوس معاكي

-م..مش معايا حاجه...سبوني في حالي

نظروا لبعضهم

-خلاص ناخدك انتي

اتسعت عينها...واصبح جسدها يرتجف

-س..يونيييي

-تعالي بس

وعندما كان علي وشك سحبها معهم

-بتعمل ايه منك ليه

نظروا خلفهم

ليجدوا شخصين احدهما طويل للغايه عريض المنكبين والاخر اقصر منه 

تحدث الطويل

-خد بعض انت من هنا يا ظريف

كانت عيونه تخرج شرار

-اه..اه احنا..ك..كنا اصلا ماشين

اسحبوا وفروا هاربين

نظر ناحيتهم

-شويه اوساخ

ثم نقل نظر الي الواقف الي جواره

-غبي...اديتك مهمه واحده وانت معرفتض تعملها

اخفض رائسه بخزي

-اسف

كانت تمسك معصمها بي الم

-ش..شكرا

لم تكن تستطيع روئت وجوهم فنور العمود ضعيف

-شكرا ليكم

نظر لها 

شعرت بي الخوف علي الرغم من عدم رؤيه ملامح وجه بشكل جيد

-ماشيه بليل ليه

لاتعلم لماذا كانت عاجزه من الرد عليه

ولماذا تشعر وكأنها تعرف صوته...ولكن لا تره وجه لتتأكد

كانت تتحسست يدها التي تؤلمها

-ك..كنت..مر...ااااه

صرخت بشكل مفاجأة...فزع الاثنان من صراخها المفاجئ

-اه...هي فين...راحت فين!!

بدئت تبكي وهي تبحث

تحدث القصير

-بتدوري علي ايه

لم ترد...وجلست علي ركبتيها

-راحت فين

كان الطويل ينظر لها بتعجب...عما تحبث وله اهمه كبيره الي هذا الحد

نظر الي الارض عله يجد شئ

وجد شئ تحت قدمه

انحي بجزعه الطويل الضخم

والتقتها ليجد انها توكه

-بتدوري على دي

نظرت له. ..واقتربت منه سريعا

-شكرا...شكرا

رفع حاجه بي تعجب

-ممكن اخدها

كان لايزال يمسكها بي يده...اعطها له

ضمتها وقبلتها وكأنها كنز ثمين

لبسته في يده وكأنها تستمتد منها الأمان

- شكرا مش عارفه اقولك ايه

تحدث ساخرا

-كل ده عشان توكه...انتي سخيفه

نظرت له تهم بي الرد عليه

عندما استطاعه رؤيه وجه بسبب قربها منه

عادت ختوطين للخلف

-م...مستحيل!!...د..داغر!!!

ابتسم بي سخريه

-لسه فكراني

وووو

Part:6:


-د...داغر!!

ابتسم بسخريه

-لسه فكراني

كان بؤبئ عينها يرتجف...لاتصدق...انه أمامها. ..بشحمه ولحمه....حي يزرق

-ا...انت عايش؟؟!...ازي

انحي بجزعه نحوها...ويبتسم ببرود

-مفجاء....مش كده

مزالت تحت تأثير الصدمه

وفجاء فقذ الي ذكريتها ذالك اليوم

F

كان واقفه بجوار النافذه وتحتض شئ بي ديها ودموعها تغرق وجهها

-يارب....يارب رجعه سالم لينا...يارب

ظلت تدعوا كثيرا

حتي فتح الباب 

اسرعت نحو الداخل

-لقتوه...صح...قول انه عايش...م..مش صح

كان تحاول ان تحصل على اي كلمه تطمئن قلبها

اخفض راسه بي حزن

-لاسف...الخبر طلع صح

انهارت  وجلست علي الارض لم تعد قدمها تحملها

-لاااء...متسحيل....زين قولي اني بحلم...داغر عايش...قولها....لاااا

جلست ووضع يده علي كتفها

-اهدي يا دالين..بكائك ده مش هيغير حاجه

B

عادت من ذكريتها 

وظلت تحدق بيه

-عارف اني حلو وامور

اخفضت بصرها وتدفق الدم لخدها ليصبغها بي اللون الاحمر

اعتدل في وقفته

-تعالي...اركبي

قلها وهو يشير الي سيارته

-ليه؟!

هتفضلي لوحد بليل

-ش..شكرا...هتصرف

وكانت تسخطوا مبتعده

-وي علي فين العزم

لم ترد

تقدم منها

-بلاش عناد يا دالين.... اركبي

قال اخر كلمه بصيغه الأمر وهو يذهب للسياره

جلس مرافقه في الامام وجلس هو بجواره وفتح الباب الخلفي لها

حركت قدمها  وسارت نحو السياره  

وركبت 

وانطلق بي السياره 

___________________

-انتي واحده وحشه

-انا..!!...انت ولد مزعج

-لما بابا يجي هقوله

وخرج وسرعا

-ده الي كان نقصني...ياربي 

رن هاتفها

-الو

-انت فين 

-انت روحت خلاص

-ايوه...مش هتجي

-جايه... مسافت السكه

اغلقت الهاتف والتفت لتجد زين

-ح..حبيبي انت جيت امتي

اغلق الباب خلفه

-كنتي بتكلمي مين

بلعت ريقها

-ص..صحبتي...هنروح عيد ميلاد قربتها

اقترب من الدولاب واخرج ملابس لنفسه

-متتأخريش

تنفست براحه

-حاضر

ونهضت وبدئت في الاستعداد

______________________

كانت تنظر له كل دقيقه تختلس النظر له...كم اشتاقت لتلك الملامح 

حرمت منها سنين...لكن لايزال مثل ما هو

ويمتلك تلك الندبه عند حاجبه الأيسر

لتزيده وسامه

كان يتحدث في الهاتف...ولكن لم تعلم ماذا يقول

توقفت السياره اخيره

عند منزل من طابق واحد ولكن جميل للغايه وحديقته كبيره

-انزلي 

قالها وهو يفتح الباب وينزل

نزلت 

-خليك انت هنا يا حمزه

-انت هترح مشوار تاني

لم يرد عليه

سار وخلفه دالين

كانت تنكر للحديقه علي الرغم من الظلام ...الا انه يمنك ان تري شكلها المبهر...لا بد انها في الصباح ستكون اجمل

ضغط علي الجرس

ليفتح الباب وتطل منه سيده تبدوا في الاربعين من عمرها بشوشه الوجه

-انت جيت 

قبل يدها 

فتحت الباب 

-اتدخل

-هجي تاني

نظرت له بستغراب

-عاوز بس خدمه بسيطه

-قول

اشار الي دالين

-خلي بالك منها

نظرت لها ثم عادت النظر له...ليعد عينه عنها حتي لا نقراءها كما تفعل عادت

ليقول

-ضيفه خليها هنا

ثم هم بي الانصراف

نظرت له دالين تود قول اشياء كثيره

ولكن لم يسعفها لسانها الي لي قول

-داغر

نظر لها ليفهم انها تود الحديث

-مره تانيه

ثم يغادر وركب بجوار حمزه وانطلقوا

كانت تنظر له حتي اختفي عن نظريها

تظن انها حتي الان تحلم

افاقت علي صوت السيده

-تعالي يابنتي...الدنيا برد

اقتربت منها ودخلت للمنزل

شعرت بي الدفئ ليس من المدفئ الحطب 

بل من جو المنزل...يبدوا ملئ بي الدفئ والحب

-اكيد انتي سقعانه...تعالي اقعدي جنب الدفائه..هعمل عشاء خفيف

-م..ممتتعبيش نفسك

-مفيش تعبت يا بنتي انا كنت اصلا هتعشي

-طب خلني اساعده

-استريحي

-هبقي مرتاحه وانا بساعدك

ابتسمت لها السيده

-ماشي يا...

-دالين...اسمي دالين

نظرت لها بتعبير الصدمه

-ف..في حاجه

-لاء... لاء

بدئت دالين تجهز معها الطعام

__________________

-هو هنا

-ايوه 

كان سيدخل عندما وضع حمزه يده علي كتفه

-متتهورش

ابتسم له

-متخفش عليا....بس فس واحد.جوه محتاج درس صغير

تابع دخوله 

كان يوجد شخص جلس على كرسي مقيد اليدين...معصوب العينين

وكان يصرخ

-في حد هنااااا...فكونيييي يا حيونااات

عندما تلقي لكمه

-اخررررس

نزع داغر العصابه

-انت مين؟؟ وعايز مني ايه؟!

لكمه مره اخري

-مش بقولك اخرس...انا الي بسأل بس

وقف امامه  وسحبه من ملابسه

-بص لان صبري قليل...هسئل وانت تجاوب فاهم

هز رأسه بسرعه

-حلو...اخرج صوره من ملابسه واراها له

-تعرف دي مين

نظر للصوره قليلا

-د..دالين

-عرفها....كويس

لكمه بشده

-ده عشان تسرقها

لكمه مره اخره

-ودي عشان طمعت فيها...واتجوزها عرفي

ولكمه مجدد

-ودي عشان لمستهااا

جن جنونه عندما تخيل هذا

وانهاله عليه بسيل من الكمات

سقط الرجل والكرسي  ولكن لم يتوقف داغر

تلك ال وره التي جائت في مخيلته

تفقده عقله

دخل حمزه بسرعه وابعده عنه

-سبننيييي يا حمزه....الو'سخ ده لازم

 يووو'ومت

-اهدي يا داغر...متوسخش ايدك بدمه

هدء قليلا

-الوساخ ده

واشاره على ذالك الرجل الذي لم يعد يظهر معالم وجه من كثره الضرب

-يتروق عليه 

وخرج

______________________

-انتي الي ربتيه

كانت تضع اخر طبق

-ايوه

-بس هو عمره ما قالي كده

نظرت لها بهتمام

-انتي كنتي تعرفي داغر قبل كده

اخفضت نظرها بحزن

-يعني..ممكن تقولي كده

-احكلي

رفعت نظرها لها

جلست 

-شكلك مهموم اوي....ممكن لما تحكي تسريحي

-انا...عايزه احكي...حجات كتييييييير اوي

-قولي الي نفسك فيه...سرك في بئر

-مش عارفه خايفه تضايقي

-احكي..احكي...احنا ورنا ايه

-انا كنت يتيمه الأب وبعد موت بابا ماما اتجوزت وعمي قلها الحضانه تسقط واخدني اعيش معاه...كنت طفله وقتها...كنت فرحانه...وسط ولاد عمي ..زين....وداغر...وزينه...ودينا...كانت كل حاجه حلوه...لحد مابقيت في الثانوية...طبعا كنت الصغيره...بنات عمامي الاتين اتجوزوا...وجه دوري...الصراحه مكنتش حاطه الموضوع في دماغي اوي....عمي يكلمني بس انا كنت بقول لسه صغيره

لحد ما

تنهدت بحزن ثم اكملت

-لحد اما ماما جت وكانت عايزه تخودني معها...وحصلت شويه حورات

وسعتها...اتخطبت لي ابن عمي...داغر

فضلنا كده سنتين...و...وبعدين

سكت وكأنها تتذكر ذالك اليوم وكانه الامس

وضعت السيده يدها على يد دالين

-لو مش عايزه تكملي عادي

نظرت له...ثم اخذ نفس عميق لهدء النار داخلها

-بعدين قالوا ان ...انه مات...مكنتش مصدقه 

وبعدين.....

-اتجوزتي اخويا

نظرت له ولعينه التي تشتعل نار ولشكله الذي يوحي بي الخطر

نهضت 

-م..مكنش بي ارادتي

-قولتي معرفناش نجوز الاول نلعب علي التاني

-داغر...انا..

-ولا كلمه

تقدم منها وهو يهتف

-وهتكوني عامله ازي وانتي شبهااا

-د..

-انتي اوسخ حد ش...

صفعه

كانت دموعها تغرق وجهاا

-كفيا....كفيا ..ت..تقلل مني

نظر لها وعيونه محتقه بي الدم من شده الغضب

-هدفعك التمن يا دالين...انتي وهو....يا خوووونه

وووو

Part:7:


-ياخوووونه...انتي خاينه....وهو خاين

من شده الغضب ازاح كل ما علي الطالوله ليستقط ويتحطم

تحدث السيدة رحاب

-داغر...اهدي

نظر اتجاه دالين نظره تحرقها 

ودخل احدي الغرف ورزع الباب بقوه

جلست على الكرسي تبكي

-معلشي يا دالين...هو..هو متعصب شويه

-كلهم....كلهم بيجوا عليا...عملت ايه انا...كله جاي يحاسبني...علي حاجه انا مليش يد فيها

كل حاجه جت عليا انا.....انا...تعبت اوووي

-اهدي..اهدي 

كانت تبكي بشده وتشهقتها تزداد

-محدش فيهم حطلي اعذار...كله...كله بيتهمني..انا خلاص معدتش قادر

كانت تأخذ انفسها بصعوبه

-دالين...بنتي فيكي ايه

كانت تحاول ان تتفس ولكن تلك الحاله تعوق ذالك

اسرعت رحاب الي غرفه داغر

-داغر...داغر...تعالي شوف دالين

خرج من الغرفه مسرعا

وذهب للمطبخ حيث كانت

وجدها عاجزه عن التنفس

________________________

-بقتي احسن

هزت راسها بي الموافقه

وضع البخاخه علي التسريحه بجوار السرير

-خلي بالك من نفسك اكتر

اكتفت بهزت رئسها

-هااا..كويس اني عارف اسم الدواء

كان سينهض

-داغر

نظر لها

كانت تود اخباره بما يجوب بخاطرها...تود قوله اشياء كثيره...كثيره...ولكن لسانها لم ينطق بغير

-ش...شكرا

تحدث وهو يوليها ظهره

-تصبحي علي خير

خرج واغلق الباب

-وانت من اهله

_________________________

-طنط نهله...طنط نهله

-اووف انت عايز ايه علي الصبح كده

-بابا راح فين

-الشغل

-طب انا عايز اكل

-روح عند فرح انا مالي

-هي لسه نايمه

-طم ما كمان كنت نايمه....روح علي تحت 

-اممممم انتي شريره

خرج وتركها

______________________

-داغر

كان يلبس حذائه وهو جالس علي الكرسي

-في حاجه يا ماما رحاب

-امم...داغر..ممتتعصبش عليها

نظر لها قيلا ثم نهض

-داغر...انا كل الي بطلبه منك...اسمعها....مش يمكن مظلومه...متقسيش انت كمان عليها

كان يقف عند الباب فتح وهو يقول

-صدقني مقدرتش اقسي عليها....ده رفض

واشار الى قلبه...ثم خرج

______________________

-يعني لحد الان متعرفش هي فين

-لاء ولله

-اوووف...ايه فيدتك بقي

-ه..هدور عليها تاني

نفخ بغضب....ثم اعادت ترتيب ماسمعه

-قول كده تاني....اخر مره اتشافت فيها فين؟

-انبارح بليل كانت راكبه عربيه

-شكلها ايه

اخبره بسم السياره

ليهب واقف ويضغط على اسنانه بغضب

-داااااغر

_______________________

-عامله ايه

-الحمد الله...اسفه متقله علكي

-ايه الي بتقوليه ده...انتي بنتي

-انا فعلا مش عارفه اشكرك ازي

-شكر ايه يابنتي مفيش من دي هبيقي بنا

-انا...انا لازم امشي

-عايزه داغر يزعل مني

تعجبت من كلامها

-يزعل ليه!؟

-هو قال انك تفضلي هنا لحد ما يرجع

-بس..

-مفيش بس...داغر مبيهزرش ...كلامه لازم ينتفذ

ابتسمت بسخيره

-انتي هتقوليلي

-يلا عشان تفطري وتاخدي العجلاج...داغر انبارح راح جابه

نظر للادويه..انها بي الفعل الادويه التي تأذخها

انه يحفظها حتي بعد كل هذا السنين

يهتم بها..ويخشي عليها من المرض

-واه صح...قال ان الكيس ده بتاعك

عقدت حاجبها بتعجب

هقوم انا اشوف الي علي النار

اخذت الكيس وفتحته

لتجد مجموعه من الحلوه والمقبلات التي تعشقها

ابتسمت بسعاده شديده

"اه يا داغر الا تزال تذكر

ثم اخفضت وجهاا بحزن

لما رحلت يا داغر ....لما تركتني بين رحمه شقيقك المجنوم هذا...لما رحلت

وان كنت رحلت لما عدت الان

لكي تؤلم قلبي...لكي تراني وحده من بعدك

اتريد هذا....انا اتعذب كل يوم"

لمست التوكه التي حول معصمها

نزعتها من يدها...تأملتها قليلا

ثم فتحتها...لتخرج منها سلسله زهبيه في منتصفها فراشه

نظرت لها واخذتها الذكريات 

الي يوم  الذي بسبق  ميلادها

F

 

-داغر انت واخدني على فين

-سر..هنوصل قريب

-طب ممكن تشيل العصابه

-تؤ...اصبري رقبنا

وبعد عددت خطوات..توقفوا

-وصلنا

فك العصابه من علي عينها

فتحتها لتجد طاوله مزينه بي الورد والبالونات ويوجد قالب كبير من الكيك في منتصف الطاوله

-الله

نظرت له وكانت سيعده للغايه

امسك يدها واجلسها

-بس..بس النهردا مس عيد ميلادي

أجاوب وهو يجلس

-عارف...حبيت احتفل بيكي اول حد...عشان نكون لوحدنا

كانت الابتسامه تزين وجهها

-مش عارفه اقولك ايه....فرحانه اوووي

-اجمل حاجه هي ضحتك دي...ممكن اعمل اي حاجه عشان اشوفها...وانفك الي شبه الارنب ده...بيحلو لما تضحكي

تدفق الدم لخدها 

ضحك عليها

-بتتكفسي يا دودو

تحدث بحرج

-داغر...بطل تضحك عليا

اخرج علبه من جيبه

-كل سنه وانتي معيا..وملي عليا الدنيا....كل سنه وانتي حبك في قلبي بيكبى كل دقيقه...كل سنه وانتي حبي الاول والاخير

كل سنه وانتي طيبه يا حببتي

فتح العلبه واخرج السلسه الذهب

ونهض

-امرتي ممكن تسمحلي

هزت راسها

ليقف خلفها ويضع القلاده على عنقها ويقفلها

قبل خدها

-داغر..اتلم

-بحاول ولله

-انت احلي هديه ممكن اخدها 

-وانتي أجمل حاجه حصلتي

B

افات من ذكريتها الجميله

علي وقها المرير

-انت...لسه احلي هديه ممكن اخدها

_____________________

-هي فين

نفخ نفس من السيجاره

-حدد

-احنا هنستعبط...هي فين

-انا هجاوب على سؤل مش متحدد مين قصدك

ضغط علي اسنانه

-دالين

اخذ نفس اخر وهو يتحدث

-عايز منها

-هو الي عايز منها ايه...مراتي

كور داغر يده بغضب وحاول ضبط نفسه قدر الإمكان

-مراتك....اممم ويترا رجتعها لعصمتك ليه

قبل ان يهم زين بي الرد

رد داغر

-يمكن عشان عرفت اني نازل مصر مش كده

بدئت يتحرك في المكتب

-ولا عشان عرفت اني عارف انها مطلقه

بدء يدور حوله وهو يتحدث ببرود مصتنع 

-ولا عشان تغنظي

اخذ نفس اخر

-ما اكيد مش هصدق انك رجعتها...حبنا فيها...وانت متجوز....او عشان ابنك...الي انت هيجيلك واحد تاني قريب

-ع..عرفت مين

تجاهل كلامه

وقف امامه ببرود وتحدث بهدوء

-عايز ايه منها يا زين

-ملكاش دعوه...مراتي وانا حر فيها...اكلقها ارجعها ليا...ده شء يرجعلي انا...فمهت انا

-هدتتها بي ايه عشان تواقف

نظر له كيف علم ذالك

اطفي السيجاره في المطفئ

تغيزت نبره البرود للغضب والاحتقار

-وصلت بيك الحقاره...انك تهددها ببنها....الي تعبت واتعذبت بسببك يا ندل....عشان اخذت الي عايزه وهربت...هربت من مسؤلياتك كأب

بلع ريقه بخوف

-ق..قولي إي فين...وخلي نفسك بره

-اخلي نفسي بره...واشوفك بتدمر حيتها

-هي راضيه انت مالك

امسكه من ملابسه

-هي ضريك بيك اجباري...فهمت...كانت مغصوبه عليك....سواء زمان او دلوقتي

فمهت

قرب شفته من اذنه

-يعني...لا بتحبك..ولاء هتحبك....انا بس الي في قلبها

دفعه زين 

-هتشوف. انها بتحبني انا يا داغر

ثم اضاف لستفزازه

-ولا الا مكنتش لسلمتي نفسها

احمرت عينه داغر...وضغط علي اسنانه ...واسود وجه وكأنه يحترق

-هنشوف يازين....يانا....يانت....وانسي اننا اخوات

ووو

Part:8:


-ولله يا بنتي مش معايا رصيد

-اممم

تشعر بي القلق تريد الاتصال لتتقفد ابنها

-انا غلط لما سبته....انا ام فشله

جلست رحاب الي جوارها..وضعت يدها على كتفها

-متقوليش كده ...انتي عارفه انه كان هيتبهدل معاكي

-بس...قلبي بيتقطع وهو مش معايا

-لما كروفك تتحسن شويه هتي يفيش معاكي

نتهدت

-هحاول اعمل كده

____________________

-داغر

اغمض عينه اليوم لا ينقصها هي ايضا

رد ببرود

-نعم

لم تعرف كيف تصيغ الامر له

-م..منار اتصلت

نظر لها ورفع حاجبه

-والمطلوب

-يابني البنت بتح...

-انا قولت الموضوع ده انتهي

وتركها ودخل غرفته

اخذ عدتت اشياء وغادر

___________________

-اسمع بقي....بما انه عملها حرب عليا

-هتعمل ايه يا زين

-هخدها...لازم ارجعها عندي

-زين انت بتنافس فين...ده اخوك الكبير

صرخ فيه

-قولتلك مش اخويا....مش اخويا

-انت مخلي بينكم عدوان عليه ايه....بنت

-دي مش اي بنت يا خالد....هااااممم...مش اي بنت

-يعني ايه؟!!

كان ينظر له منتظر تفسيره او اي شئ اخر

ولكنه اشاح بوجه الي الجه الاخري ولم يرد

-الله يهديك يازين بس ابقي افتكر ان دي انسانه ولها مشاعر ....متلعبوش بيها

وتركه وخرج

عاد زين بذاكرته الي يوم كتب كتابهم

F

-ا..انت بتقول ايه...انا..انا مخطوبه

-وهو مات

بكت

-متقولش كده....ا..انا عارفه انه عايش...انا حاسه بكده

حاول ان يحدثها بهدوء

-دالين....اسمعي ده لمصلحتك

-لاء...انا....انا هستني داغر...اكيد هيرجع

غضب بشده وحاول التحكم في اعصابه

-قولتلك مات...مات...معدش في داغر تاني

بكت بشده وبدئت تضربه في صدره

-لاء كذاب...كلكم كذابين...هو...هو لسه عايش...داغر عايش

دخل والده حنها...عم دالين

وتحدث بجده وبعض القسوه

-دالين....قومي جهزي نفسك...كتب كتابك علي زين بليل

كانت تشهق من كثره البكاء

-ع..عمي...بس..انا...مخ..

-داالين...اسمعي الكلام....متجدليش

اخفضت رائسها ونهضت وخرجت من الغرفه

تنهدت زين ....ثم ابتسم حصل علي اول خطوه في نتفيذ ما اراد

  B

يعلم انها لم تحبه قد وقد جبرت عليه 

ولكن يسحاول كسبها في صفه...ولن يدع ذالك الداغر بي الفوز عليه

"نعم سأفعل ما بوسعي...لتكوني لي يا دالين....لن يربح في هذا ايضا"

____________________

-انت جيت

كان جالس في الجنينه الخلفيه

-عارف اني متقل علكي الايام ده ....بس مش عايز اروح البيت

جلست بجواره

-متقولش كده...انت ابني يا داغر

ابتسم لها...ثم عاد ينظر الي السماء مغمض العيون

-داغر

-اممم

-عارفه انك مابتحبش حد يتدخل في قرراتك....بس بطلب منك تعيد النظر في الي جوي دي....لانها صعبت عليا

نهضت

-جرب تسمعها

وتركته ودخلت

فتح عينه واخرج هاتفه....وفتح...علي صورتها ووجها ملطخ بي بعض بقايا الكيك 

وتضحك

ابتسم...فا تلك الفتاه مصدر سعادت 

تلك من تلهب قلبه.....تلك من يكون معها علي غير طبيعته....تلك من اخذت قلبه بي المعني الحرفي....تلك فتاته

ولن تكون لغيره

نهض واعاد الهاتف الي جيبه 

وسار الي داخل المنزل

___________________

-مين

تنفس قبل ان يجب

-ده انا

-داغر!!...ادخل

فتح الباب...وجها جالسه علي الفراش بتلك العبائه السوداء وطرحتها...وتمسك كتاب في يدها....والواضح...انه القران الكريم

صدقت ثم نظرت له

-تقبل الله

-امين

حل الصمت

ثم تحدثت

-في...في حاجه

-هاا...لا...لاء

-عيونك يتقول في كلام

نظر لها عندما قالت ذالك....اااه يا دالين لاتزلين تقرئين العيون

جلس على الكرسي

-طلبتي مني اسمعك....انا هو

حدقت به بضع لحظات حتي استعابت كليماته

-هتسمعني

-قولي كل الي حصل يا دالين

بدئت تسرد له ما حدث منذ رحيله لذالك اليوم المشؤوم كما تسميه

حتي قبل فرحها بأسابيع

وكانت الدموع مع كل كلمه تنهمر...وكأنها تستعيد الذكره والشعور ايضا

-ب..بس ولله...معرفش ح...حصل كده ازي.....انا...انا مش رخيصه

مسحت دموعها وانفها بي المناديل الذي قدمها لها

-و..وده الي حصل...وبعدها ل..لقيته بعتلي ورق طلاقي....صدقني

اكدت علي تلك الكليمه....تريد ان يتأكد من كل ما تقوله

كان يعتصر قبضه...

"كل هذا يحدث فكي....وانا غير موجود معك....اااااااه....كم اود ان اصرخ واحطم ما حولي....دموعك التي ذرفتيها الان او قبل هذا ....غاليه جدا علي...اه يا فتاتي..كل هذا حدث"

-متعيطيش يا دالين

نهض وهو يكمل

-هجبلك حقكك...من كل دول....متقلقيش

كان سيخرج

-داغر

-نعم

-عا...عايزه اطمن علي يزن

اخرج هاتفه وقدمها لها

-لما تخلصي هتيه

وخرج وتركها.... لا يستطيع التكم في غضبه بعد الان....يود ان يلكم شئ ما...يجب ان يفرغ طاقته تلك...وبسرعه

__________________

-مالك

-قصدك ايه

-انت من ساعت ما جيت من الشغل وانت متجاهلني

-ضغط شغل بس يا حببتي

-من امتي والشغل بيعمل فيك كده

-نهله...دماغي

نهض و تركها

-اوووف...رجل مقرف

امسكت هتفها وبدئت تتحدث الي احد

______________________

-انت كويس يا حببي

-ايوه يا ماما....طنط فرح طبيه معايا

-كلت

-ايوه

-حاسه بي اي حاجه وجعاك

-لاء

-متأكد

-ايوه يا ماما

-طب ياحببي

-انتي هتجي امتي

-قريب ...ان شاء الله

-ماشي مش تأخري

-حاضر...حاضر.. يلا تصبح على خير

اغلقت الهاتف وعلي فمها ابتسامه....لقد  اطمئنت اخيرا على طفلها

-الحمد لله

كانت تنظر في الهاتف بشرود

وجدت نفسها تقلب في الصور 

__________________

طرق الباب

-ادخل

كان جالس علي الفراش يضع اللاب فوق قدمه ويقوم ببعض الأعمال

-اتفضل

نظر للواقفه...ولو خدها اصبح احمر

تعالي يا داليت

دخلت علي خجل

قدمت له الهاتف

-اطمتني على يرن

هزت رئسها 

كانت تنظر في جميع الاتجاهات

-مالك

وكأنها عادت الي ارض الواقع

-د..داغر

نظر لها بهتمام

-هي...هي ...هو انت ..محتفظ لسه بي الصور دي

لقد رائيتها....لقد رائتي صورك التي حاولت مرار من التخلص منها ونزع اثرها في قلبي

رئيتها...

كانت تنظر منه اي رد

كان ينظران لبعضهم وكأن الوقت توقف

وحرارت الغرفه قد زادت

اظن انني استطيع سماع صوت دقات فلوبهم من هنا

عندها طرق باب المنزل الخارجي فزع الثنان

______________________

-مين

-دالين محدحت

خرج داغر

-في حاجه يا حضرت الضابط

-مطلوب مدام دالين 

-ليه؟!

-جوزها طالبها في بيت الطاعه

كور قبضته

لقد فعلتها يا زين...اذا لقد بدئت الحرب

وووو

Part:9:


-بس انا مش عايزه اروح عنده

-دالين ده امر من الشرطه

بكت أكثر

-مش عايزه....مش عايزه.....انا عاوزه ابني بس

نظر لها يشعر بي الشفقه والحزن عليها

جلس على ركبتيه

-كل حاجه هتكون كويسه

-داغر....انا خايفه....خايفه ياخد مني ابني

-متقلقيش....بس لازم دلوقتي تروح مع الضابط

-ب.بس انا مش عايزه اشوفه

وقف

-من قال انك هتشوفيه....متخفيش

نظرت له بستغراب

-يعني ايه؟!

-قومي يلا بس

______________________

-بتقول ااااايه

-نهله وطي صوتك ده

-انت عايز تجنتي...انت طالب انها ترجع...دي..دي سرقتي...وان كان علي ابنك هو معاك اهو

-نهله اسمعي ب...

-مش عايزه اسمع

رن هاتفها...لتعلم من المتصل...فلا ترد

-ردي

-هاا....لاء مش لازم ارد

-مااشي

طرق الباب

لفتح نهله

-الضابط تحت يابيه

-نازل

ذهبت فرح

-لسه كلمنا مخلص يا زين

جلست على الفراش وهي تعقد زراعيها

تنهد قليلا ونزل

___________________

كانت تقف قرب الضابط تشغر بكراهيه شديده

تريد المغادره....لا تريد ان تراه حتي

-ماما

سمعت صوت يزن

-يزن...حبيبي

فتحت زراعيها لتحضنه بشده

-وحشتني ياحبيبي

-وانتي كمان 

قبل خده بحب 

اقبل حينها زين...وهو يهتف بسخريه

-نورتي

اعتدلت وهي تنظر له بكره

اصبح علي مقربه منها

-نورتي البيت يا دالين

لم ترد عليه تريد ان تغادر بي اسرع وقت ممكن

وجه حديثه للضابط

-شكرا ...واسف علي الازغاج

امسك يدها قاصد سحبها

عندما انسك بيده يد اخري

نظر ووجد الضابط

رفع حاجه بي تعجب

-في حاجه!!

-انا مش جيبها عشانك

عقد حاجبه بعدم فهم

لوضح الضابط اكثر

-مدام دالين جايه تاخد ابنها

هتف بحده

-وده ازي يعني

-مدام دالين...رفعه ضيقه خلع

اتسعت قدحت عينه مما سمع

سحبت يدها وهي تنظر له بتحدي 

اكمل الضابط كلامه

-ولحد معاد اول جلسه الطفل يزن هيفضل عندها

لم تكن الكليمات تسعفه

-ا..ازي...دالين....انتي..اه

-اتفضلي يا مدام

اشار لها الضابط بي الخروج

لتبتسم ب انتصار وتأخذ يزن وتخرج امام الضابط بهدوء

______________________

-هاااااا...الحمد لله كنت خايفه

-قولتك متخفيش 

-  شكرا يا داغر

-علي ايه

ابتسمت...تعشر بلذه الاتصار

قطع الصمت صوت يزن

-ماما ...مين ده

-عمو داغر

-داغر؟؟!....اسمك وحش يا عمو

-يزن!!! ...كده عيب

-ده صعب

ضحك داغر بشده 

-مقبوله منك ياسي يزن

-يزن اعتذر..كده عيب

-لاء..لاء ..عادي 

-بس..

-سبي الواد يعبر عن رائيه

تحدث يزن مره اخري

-بس انت كنت فين يا عمو كل ده

-كنت مسافر

وجه حديثه ل دالين

-دودو احنا هنروح فين بعد ما سبني بيت بابا

-هنروح عند ماما رحاب

-مين دي

-هتعرف لما نروح

-دودو

-اممم

-احنا كده هنسيب تيتا فرح لوحدها

لم تعرف كيف ترد

تحديث داغر

-متخفش هي هتجي

ابتسم بسعاده

وبعد مده نام يزن

كانت تنظر من نافذه السياره

-دالين

-امم

-انتي ليه طلبتي ترفعي قضيه...ليه مسبتنيش اتصرف

-انت كنت عايز تعمل مشاكل اكبر مع اخوك..و..وده بسببي...كفيا لحد كده

هتف بسرعه

-مش بسببك يا دالين

اكمل بتوضيح

-زين من واحنا صغيرين كان دايما اناني كل حاجه عينه تجي عليها لازم يخدها...بابا الله يرحمه...كان دايما بيعمله كل الي هو عيزه...ومامته لحد الان

-هو  ابن واحده تانيه

-ايوه...بابا اتجوزها بعد موت امي

-داغر

هممه بمعني نعم

نظرت من النافذه واكملت

-داغر افتكر ان ده اخوك بردوا...متأذهوش

و..وانا اسف اني بسببت مشاكل بينكم ...كل الي انا عايزاه...اخد ابني واعيش في سلام 

لم يرد علي كلامها اكتفي بي تشديد قبضته علي المقود

______________________

-سيبه انا هشيله

حمل يزن الغارق في النوم

ودخل

نظرت له  وهو يحمل طفلها بحزن كم كانت تتمني ان تكون معه عائله...كما كما كانت تحلم دائما

هزت راسها بي قله حيله ولحقت بيه

وضعه في الفراش

-شكرا

-تصبح على خير

ابتسم لها وهو يردد في عقله

"وانتي من اهلي"

خرج وتركها لتأخذ راحتها

_______________________

كان لايزال يقف مكانه...منذ ان غادرت امامه والابتسامه تعلو وجها

مازال تحت تأثير الصدمه.....دالين

تلك الفتاه المطيعه لكل ما يقال لها

ترفع عليه قضيه خلع!!!

ماذا حدث...لقد كان كل شئ يسر حسب ما يريد...هل يسينتهي كل شئ هذا...لا....لا والف...لا.

حرك قدمه متجه لغرفته


صعد وقبل ان يدخل سمع شئ غريب

-متقاقش كل حاجه مشيه كويسه...ههههه لاء متخفش قربت من الي عوزاه

فتح الباب ودخل

لتتفاجء نهله 

-م..مش تخبط يا زين

اقترب منها بهدء دتي صار اممها

-التلفون

-ا..ايه؟!!

-هاتي التلفون يا نهله

شحب وجهاا وهربت  الدماء منها

______________________

في الصباح اليوم التالي

فتحت عينها ونظرت بجوارها...لتنهض 

-يزن.. يزن

بحثت حولها لم تجده

-ياربي !!! راح فين

خرجن بسرعه من الغرفه 

سمعت صوت من المطبخ

ذهبت للمطبخ بسرعه

-يزن....يزن

كان جالس على الطاوله

اسرعه اليه واحتضنه وهي تبكي

-خرجت من غير ما تقولي ليه

-ماما....انا كويس...ماما

حمحمه الشخص الواقف وهو يعطيهم ظهره

-د...دالين..احمم...البسي العبايه

نظرت لنفسها لتشهق وتذهب سريعا للغرفه

كانت ترتدي بجامه وبشعرها

____________________

-ا..انا هخرج

-رايحه فين

-في ايه يا زين ....بتكلمني كده ليه

-عشان انا زهقت من خروجك ده...ول يوم بتخرجي

-انت بتكون طول النهار بره...عاوزني افضل لوحدي

-ما انتي لو وافقتي اننا نجيب عيال مش هتفضلي لوحد

-وابوظ جسمي بل الحمل...لاء

-نهله...انا هزق قريب هااا

خرج وتركها

-اوووف هو مفكر فسه مين عشان يتكم فيا كده

رن هاتفه

-امم ابقي خلي بالك وانت بترن...قولتك مترنش وهو هنا

رد الطرف الآخر

-لاء هو خرج خلاص......ماشي جايه...سلااام

____________________

-بس..

-يزن انت بقالك كتير مش بتروح الحضانه

-يووووه ماما

-يلا يايزن

-انتي رايحه فين كده؟!

-هودي يزن الحاضنه

-سبني هوديه انا

-ان..

-قولت الي عندي...الحضانه اسمها ايه

تنهدت واخبرت بسمها

_____________________

-ده الي عندي 

-بس دي مشاكل بسيطه بينه وبنها

-هي صحبة المحضر وهو راح للمحكمه...روح حل خلافك معها

ضغط علي اسنانه بغيظ 

نهض وخرج....فلا فائده من البقاء في مركز الشرطه

-اعمل ايه دلوقتي

اخرج هاتفه واجري اتصال

-ايه الخبار يا خالد

رد عليه الطرف الآخر

-تمام...خليك مرقبها

اغلق هاتفه وركبه سيارته متجه لهناك

___________________

-انت خارجه

-هروح عند اختي وهاجي

-هتسبني لوحدي

-مش هتأخر

-م..ماشي


جلست امام التلفاز في غرفه المعيشه

-الجو حر هنا ليه

فكت طرحتها

نظرت الي السلسه التي علي رقبتها وتذكرت يوم تخبئتها لها من يد زين وعمها

F

-ب..بس ياعمي دي حجات داغر..ازي هتشلها....س..سبها عشاني

-دالين لازم تنسي كل حاجه عنه...انتي دلوقتي هتجوزي زين...حسي بي مشاعره شويه

-بس يا عمي...

-دالين انا عارف مصلحتك...الحي ابقي من الميت

همست والدموع في عوينها

-بس انا حاسه انه عايش

ذهبت لغرفتها سريعا

تحدث زين

-كده كل حاجه اتظبت...في حاجه تاني

نظرت الي جميع الهدايه التي كان قد اهدهها لها داغار لقد اخذوها

جلست على الفراش تبكي ...لاتريد لي من هذا ان بحدث

شعرت بي شئ تحت قدمها

ورئت السلسه

امسكتها واحتضنها

-مش هخيلهم يخرجوك من قلبي...انت هتفضل جواه

سمعت صوتهم قادم للغرفه

توترت لن تدعهم يأذهو اخر شئ يتبقي لها منه

كانت تبحث عن شئ تخبئها فيه

وجدت برط شعرها

فتحت جزء منها وادخلت السلسه سريعا فيها

-كده في حاجه تانيه يا دالين

هزت راسها بي الرفض

اقترب منه زين

-دالين متزعلش مني...ده لمصلحتك

خرج وتركها

B

تنهدت وهي تلمس التي حول عنقها

-رجعتي لمكانك

ابتسم بحزن

-عقبال صاحبك

_____________________

دخل المنزل بعد ان عاد من الحضانه مع يزن

-الدنيا هاديه كده ليه

خلع  حذائه وخل المطبخ لم يدجد رحاب

اقترب من غرفتها

-دالين

لم يجد رد

-هي نامت

امسك مقبض الباب وفتحه

لكنها لم تكن هوناك

-دالين!!

دخل الغرفه

-راحت فين

خرج يبحث عنها في الغرفه

دخل غرفت المعيشه لتهد نفسه ...عندنا وجدها نائمه علي الاريكه

اخذ انفاسه براحه

اقترب منها

يالهو من وجه جميل وبرء...كيف يحدث كل هذا 

وقف امامها مباشرا

كم يتمني ان يكون هذا الوجه البرئ نائم بين احضانه

كان شعرها متناثر حولها

مد يده ببطء وحذر حتي بيعد تلك الشعر عند وجهها 

"اااه يا فتاتي...لاتزالين تجذبني نحوك حتي بعد كل هذه السنين"

وقع بصره بينما يتأملها علي شئ متلدي حول عنقها

اتسعت عينه

بتحث بهمس

-دي...دي سلسه الفراشه

نظر لوجها

اما زلتي تحتفظين بها حتي الان

وبينما هو يحدق بها غير مصدق

فتحت عينها

تقابلت مع عينه التي تحدق بها 

-د..داغر

______________________

-انت متأكد انها هنا

-يؤسفني اقول اه

نظر لذالك البناء

هل زوجته هنا

شك بها بعد مكالمت امس التي فصلت بسرعه

وخروجها المتكرر لي اماكن لا يعلمها

-خليك انت هنا يا خالد

-بس..

-متخفش

دخل البناء

وصعد الي الطابق الذي اخبره بيه صديقه

كان يوجد شقه واحد مهوله بي السكان

-اقترب منها

ليسمع اصوات من الداخل

اخرج اده لفتح الباب

فتحه بهدوء ودخل

كان الصوت قادم من  احد الغرفه 

اتجه الي هوناك

استمع للحدث

-لسه فاضل كتير

-قوتلك اسبوعين كده ولا حاجه وهمضيه مالك قاقان ليه

-بقول نخلص كل حاجه بسرعه 

-م...

فتح الباب

ليجد زوجته نهله بملابس لاتستر شئ

-ز...زين!!

-اه يا*****...بتخونييي يابنت****

هجم عليها ومن معها فر هاربا

-سبنيييي...سينييي

-بتعلبي يباااا...اه يا ك'لبه

أفرغ ضبه بغبه بها

وعندما نظر لم يجد ذالك الرجل

-اه يوسخ

نظر لها

-قومي....قووووميي

نهضت وهي تتألم

-انا هوركي

-اسم...

صفعها شده

-اخرسي...سامعه..اخرسي


سحبها خلفه بقوه

رائه خالد

-انا مقولتكش علي مكنها عشان تعمل كده

-ابعد من وشي

-اهدي يا زين

-تخوني...بعد كل الي عملته معاكي...تخونني 

-اسفه...امسعني بس

-خدها...خدها وصلها البيت...لاني هموتها

ارتعشت 

-اركبي العربيه يا نهله

-اسفه..... يازين

-هتروح فين

لم يرد عليه وانطلق

-خ..خالد روح وراه

-هروح واروح اشوفه

___________________

كان يقود بسرعه شديده

بعد كل ما قدمه من حب لها واهتمام...تفعل بيه هذا...لما يا نهله...لقد احبلتك بصدق...اردت ان نكون اسره سعيده

تجمعه الدموع في عينه

روبما هذا ما شعر بيه داغر عندما علما بجوازي من حبيبه قلبه

الخذي...وكسرت القلب

مهلها

داغر....نعم انني احاسب بسبب ما فعلته به في الماضي...

كان يريد ان يخرج هاتفه يلتصل به

ليفاجئ ان السياره تسير عكس اتجاه حركه السيرات الاخره

حاول ان يعيد السياره لمصارها

ليفاجئ بي شاحنه 

اتسعت عينه بصدمه

وحدث اصتدام شديد

-حد تصل بي الاسعاف

ووو

يتبع


🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

ادخلوا بسرعه حملوه وخلوه علي موبيلاتكم من هنا 👇👇👇

من غير ماتدورو ولاتحتارو جبتلكم أحدث الروايات حملوا تطبيق النجم المتوهج للروايات الكامله والحصريه مجاناً من هنا


وكمان اروع الروايات هنا 👇

روايات كامله وحصريه من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

تعليقات

التنقل السريع
    CLOSE ADS
    CLOSE ADS