سكريبت دقات مؤتلفه بقلم زهرة الربيع حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
سكريبت دقات مؤتلفه بقلم زهرة الربيع حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهجبقى انتي الفراشه الجديده..طب وطي هاتي الدوسيه ده من الأرض
البنت كانت هتوطي تجيبه بس لقتو بيبصها بنظرات وقحه فنزلت وهيه مدياه وشها وشبه قعدت وجابتو بسرعه وقالت..اتفضل
ابتسم بسخريه ولف حواليها وهو بيبص على كل حته فيها وقال...غريبه اول مره اشوف بنت تشتغل فراشه..هتعرفي تنضفي المكتب وترتبي الدوسيهات وتعملي القهوه هتقدري تعملي كل الي كان يعملو ابوكي
قالت باستغراب ...بس ابويا قلي انو مش بيعمل غير القهوه وينضف المكان ..يعني مكانش يرتب الدوسيهات ولاياخد بالو للمكتب ده شغل السكرتاريه والارشيف
ضحك وقال..لا وكمان بتفهمي..لكن انا بقى قولت انك هتعملي كل الحاجات دي وعايزك ديما جمبي ..على حجري قصدي في ضهري يعني علشان لو احتاجت حاجه..وقرب عليها وقال...يعني بمعني ادخل المكتب تدخلي معايا..اخرج منو تخرجي معايا..اطلع تطلعي معايا
البنت كانت بترجع لورا بخوف لحد ما لزقت في الحيط وهو قال بنظرات وقحه ..انام تنامي معايا
بصتلو وقلبت شفتها بضيق وقالت..نعم..ده الي هو ازاي يعني حضرتك
بعد وضحك بقوه وقال..ايه مالك ...انا كان قصدي تبقى جاهزه في اي وقت احتاجك بس كده
قالت بضيق...طيب حاضر عن اذن حضرتك
بس قرب عليها وقال...هو احنا في موسم المنجا
بصتلو باستغراب وقالت..ليه
قرب وقال وهو بيبصلها بمعاكسه..اصلي شامم ريحتها..ونفسي فيها اوي
قالت بسرعه..طب الف بركه..في الشهر الكام على كده ربنا يمتعك بالسلامه
ضحك جامد وقال..امم لمضه وهتتعبيني...وفي ثواني شدها عليه وحاوط وسطها بقوه وقال...اسمك
حنان خافت لما عمل كده وبلعت ريقها بس حاولت تقوى وقالت بصوت واطي ...حنان
قال وهو بيقرب اكتر..لا علي صوتك سمعيني
قالت بصوت اعلى شويه..احم..حنان..اسمي حنان
قال بسرعه..حنان..اهو هو ده بالظبط الي كان ناقصني..انا محتاج لجرعة حنان مقولكيش الحرمان وحش قد ايه
بقلم...زهرة الربيع
كانت خايفه من كلامو ونظراتو ومسكتو وبتحاول تبعد بس قال ..انا بقى..اسمي عصام...عصام سلمان الي مدوب النسوان
بصتلو بضيق وقالت..طب ممكن تسبني بقى يا عصام بيه ....علشان عيب كده يعني لو مش واخد بالك
عصام بقى يبصلها من فوق لتحت بوقاحه وقال ..لا واخد بالي...واخد بالي قوي...بس انتي الي مش واخده بالك خالص...على العموم بكره تعرفي الي فيها..وتحني وتطريها
بره وصل الشركه شاب في العشرينات ووقف قدام السكرتيره وقال..لو سمحتي فيه بنت هنا بتشتغل اسمها حنان..انا رحيم خطيبها ..هيه المفروض دلوقتي تروح فين ممكن الاقيها
البنت قالت خليك معايا ثواني واتصلت على عصام
عصام كان ماسك حنان ومش راضي يسبها وقرب عليها جامد بس قالت مبدهاش دفعتو بقوه وقال..حضرتك خليك بعيد عني احنا مش في اتوبيس علشان التلزيق ده
عصام داس على شفتو بوقاحه وقال..ياريت نركب اتوبيس وابقى في حضنك عريس
حنان كانت هتتجنن من وقاحتو ولسه هترد جالو اتصال اتنهد وقال بغمز ..راجعلك يا بتاع التوبيسات يا تاعبهم رجاله وستات
حنان اتنهدت براحه لما مشي ولسه هتطلع قال بغصب..انا مش بقول متمشيش..استني عايزك...ورد على السكرتيره وقال..ايوه
السكرتيره قالت...عصام باشا..الموظفه الي اسمها حنان مشيت من عند حضرتك ولا لا خطيبها هنا بيسأل عنها
عصام بص لحنان بخبث وقال..قوليلو يجي ياخدها هيه هنا
وقفل معاها وحنان قالت ...هيه ايه الي هنا
عصام قال بخبث لا على الزباله بقول للزبال يجي ياخدها
حنان قالت ..انا ممكن اخدها معايا انا وطالعه عن اذنك ولسه هتخرج شدها عليه بقوه وثبت دماغها بايده وقال
انا مش قولت متتحركيش الا لما انا أقول
حنان بقت تبصلو بخوف ولسه هتتكلم انقض على شفايفها بقوه والباب كان مفتوح ودخل رحيم خطيبها واتصدم بشده وووووو
اقبل يا ادمن بليز
لو البارت دا جاب تفاعل حلو هنزل بارت بليل
2_كان قاصد يخلي خطيبها يشوفهم وهيه بين اديه كانت بتضربه وتزقوه وبالفعل دخل رحيم واتصدم بالمنظر قال بصدمه وغضب...حنان
حنان اتفزعت وعصام اصتنع الخضه وبعد بسرعه وقال..ياخبر هو الباب مفتوح ولا ايه
رحيم قال بزهول انتو بتعملو ايه
حنان لسه هترد عصام قال بسرعه...هنكون بنعمل ايه يعني وشد حنان عليه بقوه وقال...تحب نعيد
حنان دفعتو بغضب و بقت تبص لرحيم بدموع وقالت..رحيم انا هشرحلك و
بس رحيم بصلها بغضب رهيب واتقدم عليها وهو هيتجنن ومسكها من شعرها بقوه وبقى يجرجرها معاه
حنان كانت بتتألم وبقت تقول ببكا..ايي .اسمعني ..اسمعني الاول يا رحيم ..رحيم اسمعني ارجوك
بس لسه هيطلع بيها من المكتب عصام مسك ايده وقال بغضب..استنى هنا..سيب البنت ..سيبها بقولك
رحيم بصلو بغضب وعصام بصلو بتحدي وقال..لو عايز تطلع على رجليك سيبها
حنان قالت بغضب وزعيق..وانت مالك انت متدخلش...حسبي الله انت السبب في كل ده
عصام قال باصتناع..ليه ضربتك على ايدك ولا هتعمليهم قدامو لا على فكره ده راجل وفاهم الحركات دي كويس واكيد مش هيتخدع يعني
بقلم...زهرة الربيع
حنان بصتلو بزهول ورحيم شدها بغضب لما سمع كده وهيه اتألمت قوي ودفعتو بكل قوتها وقالت بعصبيه ...سبني...انت مصدقه ..الا ماشوفتك ضربتو قلم واحد حتى يا سيد الرجاله..انا يقولك اهوه..الزفت ده قربلي بالعافيه..شيفاك ساكت يعني
رحيم بلع ريقه بصعوبه وبقى يبصلهم بس شدها تاني من شعرها وقال بغضب..انا مش عايز اعرف الي حصل الي شوفتو كفايه انا قولت لابوكي انتي ملكيش شغل محدش سمعني
لسه هيطلع بيها دفعته تاني وقالت ابعد عني ابعد مش عايزه اعرفك مره تانيه
مشيت خطوات بس شدها من شعرها وضربها قلم قوي وقال بغضب انتي عايزه تعملي الحق معاكي بعد اللي شوفته وليكي عين تنطقي وبقى يجرجرها وهي بتصرخ بص عصام مسك ايدها قبل ما ينزل بيها وشدها من بين ايديه ووقف قدامه وبصله بغضب وقال ..انت متخيل انك تيجي شركتي تاخد موظفه بالشكل ده واسكت لك
رحيم قال بغضب.. ما انا ساكت يا باشا..ساكت على الي شوفته بعيني.. الموضوع ده بيني وبين خطيبتي وياريت حضرتك تخليك على جنب انا ما دخلتكش في الموضوع عشان انت تتدخل
حنان بصتلو بزهول و قالت بدموع وغضب ..لا راجل يلا راجل قوي ما شاء الله عليا وعلى بختي اللي زي العسل
رحيم بصلها بغضب وقال حنان امشي معايا من سكات بدل ما هطلع دلوقتي على ابوكي واقول له انا شفت ايه
حنان قالت بغضب وعند.. مش هاجي معاك يا رحيم وقول لابويا اللي تقوله
رحيم بصلها بغضب وقال ..كده طيب يا حنان انا هعرف ازاي احاسبك.. ومشي وهو متعصب جدا
حنان نزلت دموعها بحسره وعصام حط ايده على كتفها وقال ولا تزعلي نفسك قرد وغار فيه غيره كتير
حنان بصت له بغيظ شديد وقالت معاك حق في غيره بالهبل واهي عينه منهم واقفه قدامي
عصام مسكها من دراعها بغضب وقال ..ما تلمي نفسك وتهدي هو انتي عشان مزه وانا ساكتلك تسوقي فيها ..يلا اخلصي مروحين
حنان قالت باستغراب... ايه مروحين دي ..انت بتجمع ليه
قال بابتسامه مستفزه علشان احنا اتنين مروحين انا وانتي
حنان بصتلو بغضب وقالت.. وانا اروح معاك ليه ان شاء الله انا شغلي هنا في المكتب ده اذا فضلت فيه اصلا بعد اللي حصل ده
عصام قرب عليها خطوات وقال هتقعدي ما تقلقيش وبعدين انا قولتلك.. انتي شغلك مش بس المكتب انت شغلك معايا مكان ما انا موجود تكوني موجوده انتي المساعد الخاص بتاعي
حنان بصتلو بزهول شديد وقالت..بس انا يادوبك فراشه هنا مش مساعده ولا اي حاجه
عصام لبس نظارتو وقال بلا مبالاه...انا قررت وانتهى ..يلا ادخلي المكتب هاتيلي مفاتيح العربيه واالفون بتاعي علشان نمشي
حنان قالت بغضب شديد ..انا مش جايه معاك اصلا وشغلانتك دي كلها مش عايزاها
ولسه هتمشي قال بسرعه ...طب وبالنسبه لابوكي العيان عادي كده تخسريه شغلته اللي قاعد فيها 25 سنه من اول يوم شغل ليكي... هيقدر يستحمل تروحي تقوليلو انه اترفد
حنان بصت له بدموع وقالت.. ابويا دخلو ايه بكل ده..هو هيخلص اجازته زي ما اتفقت معاه ويرجع شغلو
عصام ابتسم بسخريه وقال.. انا هنا اللي اقرر..ولو مقبلتيش تقعدي لحد ما ابوكي يجي هجيب غيره وينسى يرجع هنا تاني...والكلام خلصان
قال كده ومشي وهو بيبتسم بخبث وحنان وقفت بحيره وحزن شديد واتنهدت ودخلت المكتب جابت له حاجته ونزلت وراه
بعد شويه كانوا سوا في العربيه وعصام بصلها بطرف عينه وقال انتي عندك كام سنه
حنان قالت بغضب مكبوت ...وانت مال اهلك
ضحك بخفه وقال.. دي مش اجابة سؤالي .. انتي عارفه ان انا ما حدش بيقدر يكلمني كده ابدا بس انتي حاله خاصه انا ليا نظره في الوحده الي المفرزض استحملها من الي اديها كارت احمر فوري.....يعني بتساهل مع الي تستاهل
حنان بصت له بخنقه وقالت ...انا فاهماك كويس ومن اول ما دخلت عندك المكتب وانا فهماك والتفتتله وقالت ولا اي حاجه من اللي في دماغك دي ممكن تحصل تلمس نجوم السماء اقرب لك
عصام ضحك جامد وقال.. انا اللي في دماغي بعمله ومحدش بيقدر يوقفني دي مش اول مره انا مش تلميذ انا بعرف اقدر كل واحده بالطريقه اللي تناسبها وتخليها تيجي برجليها
حنان بصتلو بغضب وقالت.. بطل وسا، خه بقى اوف
عصام ضحك وقال بغمز.. هو فعلا اوف ..واووووف قوي كمان
حنان بصتلو بغضب فقال.. قصدي على الجو الجو اااوف حر خالص
حنان بصت الناحيه التانيه وحطت ايدها على دماغها وفضلت ساكته طول الطريق
بعد شويه وصلوا الفيلا بتاعته عصام دخل وهي دخلت وراه بهدوء و قلق
عصام قعد على الكنبه اول ما دخل واستغرب انها ما انبهرتش بالمكان ابدا وقال.. ايه الفيلا ما عجبتكيش ولا ايه
حنان بصت للمكان بنظره سريعه وقالت... مش بطاله
ضحك جامد وقال..مش بطاله ..اممم هي من بره كده تبان مش بطاله بس من جوه روعه تحبي افرجك عليها
حنان بصت له بغضب وقالت..هو احنا هنا ليه يا باشا انا بعمل ايه هنا ..اذا حضرتك معاك شغل هنا وانا لازم اكون معاك فيه ياريت تقولي عليه..ولو عندك حاجه عايزه تنظفها حاجه عايزه ترتبها مع اني مش خدامه عشان اجي انظف لك البيت وارتبه بس مع ذلك قول الي انت عايزه علشان نخلص
عصام وقف وقال ...اقول اللي انا عايزه
حنان ارتبكت وقالت اتفضل قول
عصام قرب اكتر وقال .. انتي عارفه... والي تامري بيه انا جاهز
حنان غمضت عينيها بضيق شديد وفتحتهم وقالت..انا قولت ايه على الطريق
عصام ابتسم وقال.. قولتي نجوم السماء اقرب بس انا مش عايز نجوم السما انا عايزك انتي
حنان نفخت بغيظ وقالت تمام يعني حضرتك مش ناوي تحترم نفسك طيب انا همشي واعمل الي تعمله ورزقي ورزق ابويا على الله
لسه هتمشي ابتسم وقال ...انتي عادي كده تزعلي ابوكي العيان اللي ممكن يروح فيها لما تخسريه شغله طب بالنسبه للبيت اللي انتوا قاعدين فيه..انتي ناسيه اني انا اللي امنتهلكم ورا الفيلا.. ايه هتاخديه وتروحي تقعدي في الشارع
حنان بصت له بزهول وقالت يعني ايه...يعني انا لو ما سمعتش كلامك في اللي انت عايزه هترفد ابويامن الشغل وهتمشينا من البيت كمان
عصام ابتسم وقعد على الكنب باريحيه وقال..انا مش شيطان للدرجه دي مش شرط تعملي اللي انا عايزه انا هعرف اوصله بس ما تسيبيش الشغل
حنان بصتلو بخنقه وقالت اذا كده تمام بس لعلمك مش هتستفيد حاجه
عصام وقف وقال...انا مش محتاج رايك ..وطلع على اوضتو وقال وهو طالع ... خمس دقائق وتحصليني على فوق عندي مكتبه عايزك توضبيلي الدوسيهات فيها
حنان اتنهدت بغيظ وقالت.. يا رب استر مخبطوش بحاجه اجيب اجله
بعد شويه طلعت وراه وخبطت على الباب وقالت عصام بيه
بس محدش رد عليها لقيت الباب مفتوح فتحتو شويه وناادت تاني وقالت ..عصام بيه
بس برضو مفيش رد...استغربت وقالت ده مات ده ولا ايه ..ولسه هتنادي مره ثانيه اتصدمت لما شدها من ايدها وقفل الباب وقال... يا نعم
حنان بصتله بارتباك وقالت حضرتك.. حضرتك كنت عايزني
عصام قرب اكثر وقال...حد قالك قبل كده ان عيونك يسحروا
حنان قالت بارتباك .. رحيم على طول بيقولي عنيكي زي عيون البقره
عصام اتسعت عينيه بدهشه وقال ..بقره ..واتنهد وقال طيب ما علينا قولتي ايه في اللي عرضتو عليكي وافقي وهنغنغك
بصتلو بغضب ولسه هتمشي شدها عليه وقال انتي فكره نفسك هتغلي عليا يا زباله تنتي طب ايه رأيك مهيبقاش بمزاجك وهجم عليها بقوه
بقت تحاول تبعده وبتزعق فيه بس كان مصر
ضربت رجله برجلها جامد فك ايديه بالم وهيه جريت بسرعه على البلكونه وقالت وهي بتترعش..انا هرمي نفسي من هنا واجيب لك نصيبه
عصام اتصدم وووو
3_جريت بسرعه على البلكونه وقالت وهي بتترعش..انا هرمي نفسي من هنا واجيب لك نصيبه
عصام اتصدم وقال بارتباك ..انتي اتجننتي تعالي من عندك بلاش هبل
حنان قالت لا لا مش جايه وهرمي نفسي ويارب اموت وارتاح
عصام قال بارتباك طيب طيب اهدي وتعالي خلاص مش هقرب لك تاني بس بلاش تهور
حنان قالت بخوف ودموع لا لا مش هاجي هرمي نفسي
عصام بقى يقرب منها خطوات بحذر وهو بيقول..اهدي واعقلي بلاش فضايح قلت لك مش هقرب لك تاني يلا
حنان بقت تقرب عليه بحذر وقالتها طيب انا هنزل تحت وانت ملكش دعوه بيا
عصام قال بسرعه... تمام تمام انزلي روحي على المطبخ جهز لنا حاجه للغداء عشان الخدم اجازه انهارده
حنان هزت راسها بارتباك وراحت ناحيه الباب بس مسك ايدها وقال.. ايه رايك تسمعي الكلام واكتب لكم البيت اللي قاعده فيه انت وابوكي هاكتبهولك باسمك
حنان ايده بغضب و قالت.. وبعدين معاك
عصام قال بسرعه...خلاص خلاص اهدي ربنا على كل بخيل ومفتري
حنان نفخت بغيظ ونزلت جري على السلم
عصام بصلها وهي نازله وقال ... بالراحه وانت نازل الصحه بقت في النازل
حنان التفتتلو بنظره غضب وهزت راسها بيأس وكملت على المطبخ
بعد شويه كانت بتحضر الغداء وبتدندن وعصام دخل وبصلها وقال..الفستان ده ضيق اوي متبقيش تجي بيه مره ثانيه
حنان اتخضت جدا وقالت مش تكح ولا تعطس حتى سيبت رجليه ..ونفخت بغيظ وبقت تكمل شغل
عصام قرب منها وقال..كنت بقول الفستان ضيق متجيش بيه تاني مجنن امي والتضاريس بتقول يا مغيث
اتنهدت وقالت بغيظ ...ده انا الي بقول يا مغيث منك يعني هتبطل سفا، له امتى
عصام ضحك وقال ..لا والله موعدكيش وقعد على الكرسي وقال هتغدى هنا يلا هاتي الاكل
حنان ابتسمت بسخريه وقالت..الباشا بنفسو هيتغدى هنا في المطبخ
عصام ابتسم وقال بغمز..الباشا يحب اي مكان طراوه
حطت له الاكل بضيق وقالت..احم..هو سؤال معلش يعني فين اهلك
عصام اتنهد بضيق وهو بياكل وقال... ليه عايزه تشكيني لحد فيهم
حنان قالت يا ريت لك حد يتشكي له انا بسأل بس
عصام اتنهد وقال ...عادي شايفين حياتهم بابا وماما منفصلين وكل واحد في دنيتو ماما اتجوزت وعايشه مع جوزها واولادها الجداد.. وبابا مسافر ومقضيها بيجو هنا زيهم زي الضيوف بمعاد مسبق
حنان حست بحزن عليه وبصت له وقالت..انا اسفه.. اكيد الموضوع ده بيضايقك
عصام قال بسخريه... بالعكس كده احسن..على الأقل الحق افضي الفيلا لو فيها واحده كده ولا كده
حنان بصت له بقرف وقالت... اه طبعا انا نسيت الموضوع ده
عصام ضحك وشدها قعدها على الكرسي وقال اقعدي كلي معايا
حنان قالت بارتباك.. لا لا انا مش جعانه
عصام ابتسم وقال بسرعه.. ما ليش دعوه اقعدي كلي معايا تفتحي نفسي شويه ..ها بقى..احكيلي عنك مين اللي جيه الشركه ده
حنان قالت بضيق وغيظ منه ..ده خطيبي او بمعنى اصح كان خطيبي
عصام ضحك وقال ..ايه كان دي
حنان قالت بسخريه.. يعني بعد اللي حصل اكيد خلاص مستحيل نفضل سوا والبركه فيك
عصام ضحك وقال ..ممكن انتي تكوني خلاص كده...انما من ناحيته هو مش هيسيبك متقلقيش هيلاقي مكنه زيك فين
حنان اتنهدت وقالت ممكن تاكل وانت ساكت
عصام ابتسم وبقى ياكل وقال..احم..هو انا..ممكن اعترفلك بحاجه..انا معجب بيكي..اوي كل حاجه فيكي جميله مظبوطه بالملي
حنان اتسعت عنيها من كلامو المفاجأ وهو بص لعيونها جامد وقال.. عنيكي يقتلو ..فيكي حاجه تشد القلب
حاولت تتجاهل كلامو وتأثرها بيه وقالت بسخريه ...القلب متأكد
عصام ضحك جامد وقال ...والله القلب.. ليكي سحر خاص مش مفهوم
حنان كانت متأثره جدا بكلامو الجميل ونظرات الاعجاب الي في عيونه بس وقفت بسرعه وبقت تلم الطباق وقالت بارتباك.. ماشي على العموم شكرا ده من ذوقك
عصام قرب عليها وقال بهمس ..لو سمعتي الكلام هتتفتحلك طاقه القدر
حنان التفتتلو وفاجأتو لما قالت ...بجد
عصام قال بسرعه ولهفه ...جد الجد واي حاجه تطلبيها هتبقى تحت رجليكي
حنان ابتسمت وقالت.... اي حاجه
عصام قرب اكتر وقال.. اي حاجه أؤمري
حنان قالت بابتسامه ..حل عن دماغ امي بس كده
عصام اتسعت عينيه بدهشه وبصلها بزهول وقال بغضب انتي فاكره نفسك ايه يا بنت انت ده انت حته شحاته فيكي ايه ذياده عن اي بنت رخيصه علشان تتامري كده بصي لنفسك ده انت حته مزه توقع اجدع شنب يخرب بيت جمال امك
حنان ضحكت جامد على الطريقه اللي اتكلم بيها وهزت راسها بياس وقالت ..عايز ايه يا عصام بيه
عصام ابتسم وقال.. انا قلت لك عايز ايه ...وبعدها الفيلا وصاحب الفيلا ملك ايديكي
حنان اتنهدت وقالت..اسمع يا عصام بيه جايز يكون الكلام اللي هقولهلك ده ما يفرقش معاك اصلا بس انا مش زي حضرتك انا اتربيت من العدم ومعنديش اي حاجه في الدنيا غير هو بس شرفي ده الي انت مصترخصو
عصام قال بسرعه حلو جدا ..يعني حاجه واحده اخسريها واكسبي حاجات كثير فلوس ومكانه وكل الي تتمنيه
حنان بصتلو بغيظ وقالت انا غلطانه اني بكلمك اصلا ربنا يشفيك ولسه هتمشي قال بغضب...انا محدش يقولي لا واقدر اخدك عافيه بس انا عايزك برضاكي فمتعنديش وتذوديها
حنان قالت بغضب... انا ليا شغل تاني هنا ولا خلصت امشي
عصام اتنهد بغضب وقال .. طب غوري خلاص مش عايز حاجه
حنان قالت بفرحه ..امشي يعني
عصام اتنهد وقال... امشي بس بكره من الصبح تكوني على المكتب
جريت بسرعه وسعاده وقالت شكرا يا باشا
عصام اتنهد مشى ايده على شعره وقال... ايه السحر ده ابوكي كان مخبيكي عني فين
حنان رجعت على بيتها واول ما دخلت ابوها قال بغضب تعالي هنا يا حنان
حنان بصتلو بارتباك و قالت ..اذيك يا بابا ..هو رحيم جه هنا
ابوها قال بغضب.. اه جيه هنا يا بنت مرزوق ايه الي بيقولو خطيبك ده
حنان قعدت بارتباك وقالت.. انا هحكي لك اللي حصل يا بابا هو ..هو
بس قبل ما تتكلم ابوها قال بسرعه اخلصي اتكلمي صحيح اتخانقتي مع الباشا وكان عايز يمشيكي..انا بعتك علشان تشتغلي ولا علشان تخسريني شغلي
حنان استغربت اللي بيقولوا وقالت انت بتقول ايه هو رحيم حكالك ايه بالظبط
ابوها قال بغضب.. حكالي كل حاجه قالي انه راح علشان يجيبك لقاكي بتتخانقي مع الباشا علشان عايزك تروحي تعمليله شغل في البيت وانتي مش راضيه انا مش قولتلك تسمعي كلامه في اي حاجه
حنان استغربت جدا وقالت ما انا روحت معاه يا بابا روحت والله وخلاص تمام شغلك زي ما هو
ابوها قال طب تمام وما تتخانقيش مع الباشا ابدا اي حاجه يطلبها تعمليها احنا ما عندناش باب رزق غيره والبيت ده كمان بتاعو
حنان هزت راسها بعدم فهم وقالت طب انا تعبانه هروح انريح شويه و دخلت علشان تنام بس كان تليفونها بيرن برقم غريب استغربت وقالت.. الو مين معايا
اتصدمت بصوته بيقول.. ايه وصلتي قلت اطمن عليكي ان شاء الله ما حصلش مشاكل في البيت
حنان قالت باستغراب انت جبت رقمي منين
عصام ابتسم وقال من المكتب يا جميله ولا ناسيه انك موظفه عندي وبياناتك كلها هناك ده انا مش بس جبت رقمك جبت رقم خطيبك كمان
حنان اتسعت عينيها بزهول وووو
4_ انا كلمت خطيبك وراضيته علشان ميحكيش حاجه لابوكي جدعنه مني ..وكمان علشان ارجع اشوفك
حنان استغربت جدا و قالت.. هو رحيم.. رحيم وافق على كده
عصام قال بسخريه ...الفلوس يا قلبي بتخلي اي حد يوافق ما تقسيش عليكي انتي..لانك وش فقر بس خطيبك بيفهم
حنان اتصدمت باللي بتسمعه وقالت بغيظ وغضب.. انا كنت متاكده انه عيل كتانيلا كده
عصام ضحك جامد وقال ..كتا ايه...ايه الكلمه دي
حنان قالت بغضب.. ملكش دعوه انت.. عايز ايه دلوقتي
عصام ابتسم وقال.. انا مش عايز غير طلب واحد بس وطلبتو قبل كده وهفضل اطلبه لحد ما ربنا يهدي ونسلك ونعدي
حنان قالت بغضب شديد يعدي عليك طرماي يجيب اجلك يا بعيد
رد بمعاكسه وقال...مش هيبقى اقسى من جمالك اللي عدى عليا ..وقع قلبي في رجليا
حنان قفلت السكه في وشه بغضب وهي بتفتكر كلامه وجنانه حست عايزه تضحك على حركاتو وكلامو بس افتكرت رحيم واللي عمله واتضايقت جدا فضلت وسط افكارها لحد ما راحت في النوم
بقلم.....زهرة الربيع
في صباح يوم جديد كانت في الشركه جاتها سكرتيره وقالت الباشا بيسال عليكي من الصبح نفخت بغيظ واخدت القهوه وراحت له وقالت بضيق صباح الخير يا باشا
عصام وقف وابتسم وقال مش هتصدقي من الصبح مشتاق اشوفك قد ايه مش طبيعي اللي عملتيه فيا
حنان اتنهدت بخنقه ولسه هتمشي مسك ايدهاو شدها عليه وقال... طب هنتكلم كلام حتى
حنان ابتسمت بسخريه و قالت...ليه خير..رحيم جاي تاني على المكتب وحابه يشوف حاجه ثانيه
عصام بصلها وقتل...ما يشوف ..هو لو كان فارق معاه كان وافق ياخد فلوس مقابل انه يسكت
حنان اتملت عيونها بالدموع و قالت كتر خيرك ..من زمان عارفه اني مليش قيمه مكانش فيه داعي تثبتلي
عصام حس بحزن شديد لما قالت كده مسك ايدها وقال ..احم.. استني مين بقى اللي فهمك ان ملكيش قيمه بالعكس..انتي قيمه في اي مكان تروحيه ده انا لو عليا احطك على واجهة الشركه من بره تنشيط للسياحه
حنان ضحكت بخفه ومسحت دموعها وقالت... يا سيدي كثر خيرك..عن اذنك
لسه هتمشي وقف قدامها وقال يا بت انتي مستعجله على ايه ما احنا بنتكلم
حنان قالت.. ما انت مش بتفضل تتكلم نص ساعه على بعضها لازم بعد كده بتقل ادبك
عصام قرب منها وبص لعيونها وقال هتصدقيني لو قولتلك اني منمتش امبارح وانا بفكر فيكي
حنان قالت بسخريه هصدقك اه وعارفه تحديدا بتفكر في ايه
عصام ضحك جامد وقال.. يا بت انتي ليه شيفاني وسخ قوي كده لا بجد كنت بفكر فيكي يعني فكرت شويه في شويه حاجات كده بس انا بجد كنت بافكر في اني زعلتك امبارح وكمان حكايه خطيبك دي اكيد ضايقتك
حنان قالت .. لا عادي انا متعوده اذا كان ابويا اتخانق معايا وقلي ليه مببتسمعيش كلام الباشا لما قال لك تروحي معاه البيت ... من غير حتى ما يعرف الباشا كان عايز ايه في البيت هتيجي على خطيبي يعني
عصام اتنهد بحزن و بص لعيونها وقال... انا اسف
حنان استغربت جدا وبصت له بزهول وهو ابتسم وقال اسف على الحزن اللي في عيونك ده اللي متاكد ان انا السبب فيه...انا لسه فاكر امبارح لما شوفتك في الشركه زي الفراشه رايحه جايه مبسوطه قوي بالشغل وانا بوظت لك اول يوم شغل بوظتلك خطة حياتك كلها اصلا ..بس هحاول اصلح الموضوع مع خطيبك وافهمه ان انا الي عملت كده غصب عنك
حنان قالت بسرعه..لا متقلوش حاجه.. مبقتش تفرق اصلا خلاص بابا الصبح قالي انه مش راضي يستنى اكتر من كده وهيكتب الكتاب تلاقيه طبعا مش مأمنلي
عصام اتسعت عينيه بشده وقال بزهول.. يكتب كتاب مين
حنان قالت بحزن هيكون مين بعني..كتابنا
عصام حس بشعور وحش جدا وقال بسرعه..وانتي موافقه
حنان قالت بحزن ..اه عادي..اصلا كده كده هنتجوز وفي النهايه لو كان شاكك فيا مكانش قبل يتجوزني هو بس عايز يضمن اني ابقى ليه
عصام بصلها بغضب وقال ازاي تفكري كده فكري في مستقبلك انتي ازاي تربطي حياتك بواحد زي ده..الي يخليه يبيع كرامته بالشكل ده في اي وقت ممكن يبيعك
حنان اتنهدت وقالت بحزن ..الفقره اللي زينا كرامتهم بتراب الفلوس يا باشا
و لسه هتمشي مسك ايدها وقال بس انتي كرامتك غاليه قوي ومش بتراب الفلوس وانا حاولت وانتي رفضتي الي عندو كرامه مبتتباعش يا حنان
حنان ابتسمت وقالت انت مش وحش زي ما بتبين على فكره حاول تخف على نفسك شويه ..وبطل الطيش ده فكر مثلا تتجوز تحب تستفيد من الدنيا شويه فكر يبقى لك اسره مش شرط اللي حصل مع اهلك يحصل معاك فهمتني يا باشا ..ومشيت خطوات وبصتلو وقالت بابتسامه ...رغم كل اللي عملته انا مبسوطه جدا اني اتعرفت عليك
قالت كده ومشيت وسابته واقف يبص لطفها وحاسس بالم شديد ومش عارف سببه وغيظ رهيب من انها هتكتب كتابها
تاني يوم راحت الشركه زي العاده وكانت مستنيه انه يطلبها زي كل يوم بس استغربت جدا لما اتاخر الوقت وما جاش راحت سالت عليه السكرتاريه اتفاجئت انه تعبان شويه ومش هيجي على الشغل
حنان رجعت على البيت و مكانتش عارفه ليه كانت نفسها تشوفه قبل مواعيد كتب الكتاب اتنهدت وقالت بضيق بتفكري في ايه يا غبيه انتي عيب عليكي كده انتي هتبقى على ذمه راجل و لسه هتروح على بيت ابوها بصت على الفيلا وقالت في نفسها..بس ما فيهاش حاجه يعني لو اطمن عليه افرض كان تعبان قوي ده بابا بيقول مش بيسيب الشركه ابدا
ومفيش دقائق ولقت نفسها رايحه فعلا على الفيلا
دخلت وقالت عصام بيه عصام بيه
عصام كان قدام التلفزيون معاه كاس وبيشرب وقاعد بملل
اول ما سمع صوتها وقف بسرعع وقال بسعاده.. حنان
حنان قالت بارتباك شديد ..حضرتك .انا...اناروحت الشركه بس قالولي انك تعبان ..ف..فحبيت اطمن عليك واشوفك لو محتاج حاجه
كان حاسس بضيق مش عارف سببه وقال بغضب مكبوت..لا ابدا مش محتاج حاجه الخدم جم..شكرا يا عروسه اصلا حتى لو احتجت النهارده كده كده هتتجوزي و يمكن حتى ما اقدرش اشوفك تاني
حنان بصت له وابتسمت وقالت.. تمام الحمد لله انك بخير
عصام ابتسم بسخريه وقال..انا بخير هيجرالي ايه..اه صحيح ابوكي طلب يعمل كتب كتابك في الجنينه وانا وافقت..اهي اعتبريها هدية العروسه
حنان ابتسمت بحزن وقالت..اه..قلي..شكرا...عن اذنك
بس لسه هتمشي بصلها وعيونه بتلمع بدموع مسجونه فيهم وقال.. ما تتجوزيش يا حنان انا مش عارف مش عارف ايه اللي مضايقني كده بس مش عايزك تتجوزي ارجوكي خليكي معايا
حنان ابتسمت بدموع وقالت ..مش هينفع يا باشا افضل معاك ازاي..وباي صفه اصلا ما فيش سبب يخليني ارفض
عصام قال بسرعه..ارفضي علشاني..انا..انا...
ابتسمت بدموع وقالت... انت ايه
عصام قرب اكتر وقال.. تعبان قوي من امبارح مش قادره اتخيل انك هتكوني على ذمه راجل ومش هقدر حتى اشوفك تاني
حنان ابتسمت وقالت..بس هم كلهم يومين اللي اتقابلنا فيهم يا باشا عادي هتعيش زي ماكنت عايش قبل ما نتقابل
عصام قرب منها اوي وقال حاسس اني مش هقدر ابدا انا عايزك عايزك جنبي محتاج لك قوي يا حنان لسه هتنطق قرب منها بسرععه وباسها بقوه وقرب بيها على الكنبه وهو لسه مكمل وبدأ يتهجم عليها بقوه
حنان بقت تبعده وبتقول بخوف...سييني يا عصام باشا ارجوك
بس مكانش سامعها ومكمل وووووو
5 والأخير
محتاج لك قوي يا حنان لسه هتنطق قرب منها بسرعه وباسها بقوه وقرب بيها على الكنبه وهو لسه مكمل وبدأ يتهجم عليها بقوه
حنان بقت تبعده وبتقول بخوف...سييني يا عصام باشا ارجوك
بس مكانش سامعها ومكمل
وبقت تبكي و وهيه بتقول.. انا الغلطانه اني وثقت فيك و جيت اسال عنك يا حيوان
عصام وقف بسرعه اول ما قالت كده وبعد عنها وهو بيشد شعره لورا وبصلها بدموع وقال امشي ومتجيش هنا تاني ..مش عايز اشوفك..روحي اتجوزي الحيوان اللي باعك من اول جوله.. امشي من هنا
حنان بصتلو بدموع وجريت بسرعه وهيه بتساوي هدومها الي اتبهدلت
عصام كان عايز يجري وراها يوقفها ويضمها لقلبه بس مقدرش قعد مكانه بدموع هو بيفكر في قربها اللي جننه من اول لحظه شافها فيها
ثاني يوم كان معمول حفله علشان كتب كتاب حنان وفرحها واتعملت في الفيلا زي ما والد حنان طلب من الباشا
عصام كان بيبص على التجهيزات من البلكونه بيشرب وهو متضايق جدا من اللي بيحصل قال بغضب في نفسه.. ايه اللي مضايقك في كده واحده كنت عايز تقضيلك معاها ليلتين ومحصلش نصيب فيها..افرض يعني في غيرها كتير وبقى يحاول يقنع نفسه بالفكره وهو متضايق جدا ..
لسه هيدخل شافها كانت واقفه مع العمال لان والدها تعبان فضل يبصلها بشرود
حنان شافتو واقف بيبصلهم من البلكون ابتسمت بسخريه ولسه هتمشي طلع بسرعه وقال... ايه يا عروسه حتى مش بتردي السلام ..انتي زعلانه على اللي حصل امبارح
حنان بصتلو بضيق وقالت ..هزعل ليه عادتك ولا هتشتريها
عصام ضحك ووقف قدامها وقال ابدا وحياه عيونك ما هي عادتي ومش بتحايل على اي واحده ولا متعود اضايق واحده كده واقف في طريقها كل شويه..وقرب منها وقال..بس انتي حاجه ثانيه..حنان..حنان انتي متاكده من اللي بتعمليه ده فكري تاني يمكن بعدين تندمي
حنان قالت بضيق اظن حتى لو ندمت دي حاجه متخصكش يا باشا
ولسه هتمشي شدها عليه وقال لا تخصيني تخصيني قوي يا حنان مينفعش تتجوزي لمجرد انك عايزه تهربي مني
حنان ضحكت بسخريه وقالت اهرب منك ..اهرب منك ليه ..انا كده كده كنت هاتجوز دلوقتي او بعدين
عصام مسك ايدها وبص لعيونها جامد وقال... يعني انتي بجد عايزه تكملي معاه قلبك مش ميال لحد تاني لما بتقعدي لوحدك كده مش بتفكري في حد او...
قاطعته وقالت بسرعه ودموع ..انا قلبي بيبقى ميال للي يصون كرامتي يا باشا قلبي ميال لابن الحلال اللي يطلب الحلال ودفعت ايده و مشيت على بيتهم وهي دموعها بتنزل ومش عارف سببها ايه
بالليل جهزت وبقت زي القمر وكانت الحفله في الجنينه وكل قرايبهم فيها والماذون وصل والكل كان مستني العريس الي اتأخر جدا
ابوها استغرب جدا وقال غريبه الوقت اتاخر هو انتي يا بنتي زعلتيه في حاجه
حنان قالت بتوتر ابدا يا بابا والله انا كلمته في الظهر وكان تمام وراحت على زاويه وبقت ترن له
بس اتفاجأت بصوته من وراها بيقول ..مش هيجي ما تتعبيش نفسك
بقلم...زهرة الربيع
التفتت بزهول لعصام اللي كان لابس البدله وزي القمر قالت بسخريه..معقوله الباشا بنفسه هيحضر فرحي
عصام ابتسم وقال طبعا ...ازاي افوت على نفسي فرصه اني اشوفك وانت بفستان الفرح طالعه تجنني على فكره قمر زي العاده
حمحمت و قالت بكسوف كنت بتقولي ايه بقى.. هو مين اللي مش هيجي
عصام ابتسم باريحيه وقال... العريس مش هيجي
حنان قالت باستغراب ..انت بتقول ايه..هو فيه ايه بالظبط
عصام قرب عليها خطوات وقال ..ابدا هو قالي انه مش هيجي علشان ما تستنيهوش كثير
حنان اتسعت عنيها وبصتلو بزهول وقالت...اوعى يكون اللي في بالي يا عصام
عصام ابتسم وقال...حلو سمي من غير القاب طالع من شفايفك زي اللوز ..على العموم اه فعلا هو اللي في بالك على فكره خطيبك ده جاي في اي حاجه وباي مبلغ
حنان نزلت دموعها وقالت ...انت سافل انت زباله..انت...
انا بحبك..قالها بسرعه وهو بيبص لعيونها بنظرات جميله
حنان اتسعت عنيها بزهول وعصام كمل .. متسألنيش امتى وازاي انا معنديش اجابه بس الي اعرفه اني مش هقدر اسيبك تتجوزي حاسس اني بتخنق.. انا عايزك جنبي
حنان بصت له بخنقه ولسه هترد حط صباعه على شفايفها وقال اهدي من غير ما تشتمي وتقل ادبك مش اللي جيه في دماغك انا هتجوزك
حنان اتسعت عينيها بزهول وقالت انت بتقول ايه
عصام شدها عليه وقال ...هتجوزك عايز اعيش معاكي مش انتي قولتيلي ادي نفسك فرصه تعمل اسره وتستقر انا اخترتك انتي للاسره دي ما فيش غيرك ينفع معايا اصلا
حنان ابتسمت بزهول وهي مش مصدقه نفسها وقالت انت..انت متاكد ولا بتسرح بيا
عصام ضحك جامد وضمها ليه وقال حبيت قربت من اول لحظه هتجنن من امبارح ما فيش حاجه ما عملتهاش علشان انسى انك هتكوني لراجل تاني قلبي كان هيقف انا عايزك ومش عايز غيرك يا حنان ممكن تديني فرصه
ابتسمت بسعاده وبادلته بقوه وقالت ..موافقه مبسوطه قوي مكنتش عارفه اقول لك ازاي..اني بافكر فيك ليل نهار و مش عارفه ازاي هتجوز غيرك كنت بموت بالبطيئ
عصام قال..يعني مش زعلانه على الي عملتو
حنان ابتسمت وقالت..كنت هزعل لان الناس هتقعد تتكلم وتقول ايه اللي حصل علشان العريس يمشي وكده بس بما انك موجود اكيد مش زعلانه
عصام قال بدهشه..ياسلام يعني علشان مصلحتك وبس
حنان ابتسمت وقالت..لا مش علشان مصلحتي..علشان مأذيش اهلي ويتكلمو عليهم ولان دي نيتي ديما ربنا بيعوضني خير... انا مبسوطه بيك اوي ومرحبه جدا
عصام قرب لها وقال وانا مبسوط اني قابلتك يا حنان مبسوطه انك هتونسي ايامي اللي جايه مشتاق لك قوي كل ما بتتحركي من جنبي بشتاق لك وقرب منها بس بعدت بسرعه وقالت استني لما نكتب الاول يا خفيف ولا عايز تخلع
عصام ضحك بقوه ومسك ايدها وقال.. حتى لو عايزه اخلع عيون البقره اسروني ومش هارف اهرب منهم
ضحكت جامد وراحت معاه على الماذون وكتبوا الكتاب واخدها قدام المعازيم ودخل بيها على الفيلا وسط الجمع اللي كانوا بيحسدوها عليه
كان بيبص لها بابتسامه جميله وقال . مبسوطه يا حنان
حنان بصتله بحب شديد وقالت عمري ما انبسطت بالشكل ده ..طب وانت
عصام ابتسم وقال انا لسه مش متاكد بس اللي متاكد منه اني هنبسط قوي جوه
حنان ضحكت بقوه ..وهو تاه في جمال ضحكتها وابتسم وقال بعشق ..بموت في ضحكه اهلك دي ربنا يقدرني واحافظ عليها 🥰🥰
كنتم مع دقات مؤتلفه بقلم زهرة الربيع زهرتكم تحيكم ودمتم في امان الله مع من تحبون❤
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق