رواية مجنونه بالاجبار الفصل الثالث بقلم الكاتبه أروي عادل حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
المريضه٠٠ ملك لأ.. ملك لأ ..ملك .. ملك .. ملك
( وهنا حاول الدكتور أسر تهدئتها لكنها كانت فى حالة هلع ..دخلت الممريضة تجرى اعطتها حقنة مهدئ للسيطره عليها ثم غابت المريضه عن الوعى و هنا قال )
أسر٠٠ انتى مين قالك تتديها الحقنة مهدئ .. ازاى حقنة زى دى تتصرف من غير موافقت الدكتور المتابع للحالة
الممريضة٠٠ الدكتور إيهاب هو اللى قالى أديها حقنة مهدئ لما تيجى ليها الحالة
د٠حبيب٠٠ انا لما سألتك هى ليه ساكته كده قولتلى هى كده على طول.. لية كدبتى عليا
الممرضة ٠٠ انا اسفه يا دكتور بس دى أوامر الدكتور إيهاب
د.حبيب٠٠ أوامر من الدكتور إيهاب عليا انا مدير المستشفى.. من الساعة دى انتى مالكيش علاقه بالحالة دى ..لما اعرف ازاى بتتصرفى من دماغك تدى مريضة المهدئ من غير اشرف طيب
الممرضة ٠٠ بس انا معملتش حاجة الدكتور إيهاب هو اللى قالى أديها المهدئ لو جالها النوبة
د.حبيب٠٠ اتفضلى دلوقتى و اعتبرى ده إنذار اخير ليكى ..و زى ما قولتلك مالكيش علاقه بالحالة دى تانى
(غادرة الممريضة)
أسر٠٠ ياريت تكون سدقتنى دلوقتى يا دكتور
د.حبيب٠٠ الحالة دى من دلوقتى بتاعتك يا د.أسر
أسر٠٠ بس انا مش عايز د.أيهاب يعرف انى هتابع الحالة دى
د.حبيب٠٠ تمام
◇■◇■◇■◇■◇■◇■◇■
بعد مرور اسبوعين فى المستشفى
غرفة الدكاترة
سامح ٠٠ مساء الخير أسر
أسر٠٠ مساء الخير ايه انت لسه ماروحتش
سامح٠٠ قولت ايجى أقعد معاك شوية من ساعة ما بقيت بتشتغل فترة مسائيه انا مش عارف اشوفك
أسر٠٠ معلش يا صاحبى .. انت عارف الظروف
سامح٠٠ لسه معرفتش مين البنت إللى كانت متسجلة باسم يارة الطحاوى
أسر٠٠ لسه ... و البنت كمان لسه مأثر عليها كمية المهدئات و المخدر إللى كانت بتاخدها جسمها ادمانها.. انا بحاول اسحب من جسمها المهدئات و مخدر بطريقه بطيئة .. الموضوع هياخد وقت .. بعدها هبدء معاها جلسات العلاج..
سامح٠٠ طيب كويس .. و د.أيهاب لسه ما يعرفش انك انت إللى متابع للحالة المريضه
أسر٠٠ اه لسه فاكر انك انت يا سامح إللى متابع الحالة
سامح٠٠ اه عشان كده ..
أسر٠٠ فى إيه
سامح٠٠ إمبارح سألنى عن نظام علاجها انه يمكن يبص على حالة من وقت و التانى
أسر٠٠ وانت قولتو ايه
سامح٠٠ قولتوا زى ما انت فهمتنى..ان نظام العلاج هو. هو مش هيتغير فى الوقت الحالى
أسر٠٠ تعرف فى حاجه مش مظبوطه فى الدكتور إيهاب هو و الممرضة إللى كانت متابعة الحالة معاه
..عشان كده انا غيرت الممرضة.. بممرضه تانيه اسمها عبير اكيد انت عارفها
سامح٠٠ اه عارفها هى فعلآ ممرضة ممتازه
( فى حد بيخبط على الباب)
أسر٠٠ اتفضل
المريضه عبير٠٠ لو سمحت يا دكتور فى حاجة عايز اقول لحضرتك عليها
أسر٠٠ خير
الممرضة عبير٠٠ د.أيهاب خد المريضة يارة عشان يعملها جلسة كهربا
أسر٠٠ ازاى مين قالوا يعمل كدا
( جرى د.أسر و د.سامح الى غرفة الخاصة بجلسات الكهربا)
◇■◇■◇■◇■◇■◇■
غرفة جلسات الكهربا.

أسر ٠٠ايه إللى بيحصل هنا
أيهاب٠٠ المريضه ليها جلسة النهاردة
أسر٠٠ اوقف الجهاز دى
أيهاب٠٠ انت مالك و مال الحالة دى
أسر٠٠ المفروض انا إللى أسألك السؤال ده
أيهاب٠٠ انا إللى كانت متابعة الحالة وانا اكتر واحد عارف الحالة محتاجه ايه
سامح٠٠ ده مش يديك الحق انك تعمل جلسة كهربا للمريضه من غير موافقت الدكتور المعالج للحالة..
أيهاب٠٠ هو فى ايه بالظبط كل ده عشان جلسة كهربا
أسر٠٠ ايه البرود إللى انت فيه ده..هى جلسة الكهربا عادية بالنسبالك
أيهاب٠٠ د.أسر لو سمحت اتكلم معايا بأسلوب محترم
أسر٠٠ محترم انت لسه شوفت حاجه
(غادر أسر معاه المريضه دون انتظار أى رد من أيهاب)
◇■◇■◇■◇■◇■◇■
فى غرفة المريضه المسجلة باسم يارة مكرم
( حط أسر المريضه على السرير بمساعدة الممرضة عبير )
أسر٠٠ ياريت إللى حصل دلوقتي ما يتكررش تانى
الممرضة عبير٠٠ انا اسفة يا دكتور ..بس انا حاولت امنعوا بس انت عارف دكتور أيهاب
( هنا اتكلمت المريضه و قالت)
المريضه٠٠ مافيش فايدة ملك راحت ..مافيش فايدة ملك راحت .. ملك سايبنى ليه .. سايبنى ليه ياملك
(كانت فى حالة من هلع و خوف شديد )
أسر٠٠ تقصدى ايه مين ملك اتكلمى
المريضه ٠٠ مافيش فايده ملك راحت
أسر٠٠ اهدى شويه و حاولى تتكلمى ده لمصلحتك
انا معاكى ماتخفيش مين ملك
المريضه٠٠ مافيش فايدة.. ماما ..ماما .. ماما ..ماما
الممرضة٠٠ د.أسر أديها مهدئ
أسر٠٠ لأ سبيها تطلع إللى جواها.. و هى لما تتعب هتهدى لوحدها
( فعلآ بعد ساعتين من البكاء بهسترية نامت المريضه )
◇■◇■◇■◇■◇■◇■◇■
فى مكتب المدير
جالس أسر و حكى لدكتور حبيب كل مع حدث مع الدكتور أيهاب و الكلام إللى قالتوا المريضه )
د.حبيب٠٠ انا هتكلم مع د.ايهاب
أسر٠٠ لأ ان عايز اقدم فيه شكوى رسمية
د.حبيب٠٠ انت كده مش مكبر الموضوع
أسر٠٠ بالعكس .. د. ايهاب اكدلى شكوكى اتجاهه بالحركة الاخيره إللى عملها.. اكيد انت فاهم قصدى
د.حبيب٠٠ فاهم .. طيب بالنسبال للمريضه
أسر٠٠ احنا فى تقدم ملحوظ فى العلاج .. و وضح انها فى حالة صدمة و هلع حاد
د.حبيب٠٠ معرفتش اي حاجة عن ملك إللى بتنادى عليها طول الوقت
أسر٠٠ لأ بس واضح انها ليها علاقه بكل إللى هى فيه
◇■◇■◇■◇■◇■◇■◇■
بعد مرور شهر من العلاج
فى غرفة المريضه ماليكه
( حالة المريضه بقيت اهدى و اتسحب المدئات من جسمها لكنها مازالت صامته خائفه و أحيانا تدخل فى نوبة بكاء شديد أحيانا هلع ..كان بأستمرار يجلس د. أسر بجوارها طول الليل و هو بيحاول التحدث إلى المريضة دون رد منها)
أسر٠٠ لسه مصممه ماتتكلميش.. انا عارف انك على الاقل فاهمه كلامى .. طيب حتى ممكن اعرف اسمك ايه انا عارف انك مش ياره مكرم الطحاوى.. طيب مين ملك .. و انتى مين.. كعادة مش هتتكلمى
( أستعد أسر لمغادرة الغرفة و هنا سمع صوت)
ماليكه٠٠ ماليكه
أسر٠٠ نعم انتى قولتى حاجه صح قولتى ايه
ماليكه٠٠ اسمى ماليكه
أسر٠٠ اشهد أن لا إله الا الله .. أخيرآ يا ماليكه
طيب ممكن اعرف مين ملك( دخلت ماليكه فى نوبة بكاء شديد عندها حاول أسر تهدئتها حتى استطاع إيقاف بكائها لكنها رجعت لصمتها مرة آخر

◇■◇■◇■◇■◇■◇■◇■
بعد يومين فى مكتب المدير
يجتمع د.حبيب مع د أسر و د سامح
د.حبيب٠٠ ايه اخر أخبار الحالة
أسر٠٠ اسمها ماليكه
سامح٠٠ هى اتكلمت
أسر٠٠ اه قالت ان اسمها ماليكه بس رجعت رافضت الكلام تانى
د.حبيب٠٠ مجرد انها تتكلم ده تقدم ممتاز فى علاجها
أسر٠٠ أنا بفكر انقلها إللى غرفة تانيه يكون فيها اتصال مع العالم الخارجي . ده هيخفف خوفها دايمآ من الآخرين
سامح٠٠ انا معاك فى الاقتراح ده هيحسن من حالتها كتير
د.حبيب٠٠ يبقى خلاص انقلها .. كمان اسمح ليها تنزل الجنينة .. بس لازم تكون متابعها عشان احنا منعرفش رد فعلها هيكون ايه هى بقالها ٣ سنين تقريبآ مابتشوفش حد غير الأطباء و الممرضين
أسر٠٠ ده فعلآ إللى كنت بفكر فيه..
◇■◇■◇■◇■◇■◇■◇■
فى غرفة اخره
( أول مره خرجت ماليكه من الغرفة كانت خايفه و ماسكة فى ايد الممرضة عبير جامد كنت بتخبى وشها من الكل )
ماليكه٠٠ عايزه ارجع الأوضة بتاعتى
الممرضة عبير٠٠ ماينفعش دى خلاص بقيت أوضتك
اهو كمان د.أسر ايجى
أسر٠٠ فى إيه
الممرضة عبير٠٠ ماليكه مش عاجبها الاوضه
أسر٠٠ليه الاوضه هنا احسن كمان بتبص على الجنينة تقدرى تتحركى فيها براحتك
ماليكه٠٠ مش خايف أهرب
أسر٠٠ تهربى ليه .. ليه قولتى كده
( سكتت ماليكه تانى)
أسر٠٠ رجعتى لصمتك تانى.. على العموم اسيبك فى أوضتك الجديده شويه
◇■◇■◇■◇■◇■◇■◇■
غرفة الدكاترة
سامح٠٠ مالك يا أسر سرحان فى ايه
أسر٠٠ فى ماليكه
سامح ٠٠ انت مش ملاحظ ان ماليكه اخده كل تفكيرك .. ده غلط يا دكتور
أسر٠٠ انت فهمت ايه القصة كلها ان لما كنت عندها قالت جملة غريبه
سامح٠٠ ايه الجملة دى
أسر٠٠ قالتلى انت مش خايف أهرب
سامح٠٠ ده معناه انها بتفكر فى الهروب من المستشفى
أسر٠٠ اه معناه كمان انها هنا غصب عنها .. ان عقلها وعى كويس اوى باللى بيحصلها
سامح٠٠ الحالة دى يتخاف منها
أسر٠٠ أو يتخاف عليها
سامح٠٠ هتبدء جلسات للعلاج النفسي امتى
أسر٠٠ المفروض من بكره.. هى كده مهيأة للكلام
◇■◇■◇■◇■◇■◇■◇■
بعد أسبوع من جلسات للعلاج النفسى
فى الجنينة المستشفى
يجلس د.أسر و ماليكه على طاولة فى الجنينة
أسر٠٠ أنا قولت نعمل الجلسة النهاردة فى الجنينة انا هسألك حابة أسئلة و الإجابة هتكون بكلمة واحد إللى تيجى فى بالك على طول من غير تفكير ... يلا هنبدء
أسر. ماليكه
اسئله. اجابة
--- -----
الاب. حماية
الام. حنيه
الاخ. سند
الأخت. ( هنا سكتت ماليكه حاول أسر يكرر
الأخت السؤال يقول الأخت هنا قالت
الأخت. اغتصاب
الصديقة. خيانه
الصديق. ذئب
البيت. أمان
حب. كدب
الحياه. ألم
الموت. ملك
الناس. انتقام
ماليكه. أنانية
ملك. اختى
غدر. اصدقاء
الفلوس. دهر
اغتصاب. لؤى و خالد
( هنا سكتت ماليكه بدأت فى البكاء اعطها أسر مناديل و هنا )
أسر.. قال كفايه كده النهاردة
◇■◇■◇■◇■◇■◇■◇■
اليوم التالى فى غرفة الدكاترة
أسر٠٠ أنا عايزك تشوف إجابات ماليكه على الأسئله
( شاف سامح الإجابات كلها )
سامح٠٠ عرفنا كده ان ملك تبقى أختها بس ليه اغتصاب قدام إسمها
أسر٠٠ و لما عكست السؤال و سألت عن الاغتصاب جوبت بأسمين لؤى و خالد .. انت عارف ده معناه إيه
سامح٠٠ ان لؤى و خالد اغتصبوا ملك..طيب مين لؤى و خالد و فين ملك دلوقتى
أسر٠٠ ماتت .. لانى لما سألتها عن الموت جوبت بملك
أسر٠٠ انت فاكر لما روحنا و سألنا البواب عن أولاد مكرم الطحاوى.. ساعتها قال انه عنده ولد وحيد اسمه لؤى
سامح٠٠ انت قصد ايه .. لا مش ممكن
أسر٠٠ يبقى انت كده فهمت.. لؤى ابن مكرم اغتصب ملك ..و اي كان السبب ملك ماتت.. عشان يخفى جريمة ابنه دخل ماليكه مستشفى الامراض النفسيةوالعقليه باسم بنته المتوفين إللى كانت مريضة عقلية
□□□□□□□□□□□□□□□□□□
يتبع
إلى القاء فى الجزء الرابع
🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹
ادخلوا بسرعه حملوه وخلوه علي موبيلاتكم من هنا 👇👇👇
وكمان اروع الروايات هنا 👇
انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
تعليقات
إرسال تعليق