رواية ماسة الاركان البارت الثلاثون والحادي والثلاثون والثاني والثلاثون بقلم ميفو السلطان حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
البارت الثلاثون ...كانت ماسه تقف تغلي من داخلها لقرب ساندي منه لتتركهم وتدخل الشرفه كانت تحترق لتهتف .... اه مانت سيبتيه سنه هاصت فيهم تحضين وبوس بسافلتها ...هتفت مقلد اياها بمياعه ..... وال ايه حمدالله عالسلامه يا ماسه.. واه لسه مشاكل والا خلاص وهما عارفين اني مش طيقاه يبقي خلاص يصطادو في الميه العكره هيا وامها العقربه. باسته الزباله الملقيه اخرج اموته واموتها يا رب انا ناقصه حرقه ..ولابس مفضوح منها لله وانت لابسه كارتون زي العيال الصغيره ..زمانها هيا وامها كلو ودن الواد ...طب يا اركان والله لاسود عيشتك هموت ايه هفضل اغلي كده.....
كانت تقف تاكل روحها ولم تلاحظ ذلك الذي يتاملها متنهدا ليقترب بهدوء ويحتضنها كامت تتشنج وتاكل اظافرها وتهز راسها بغيظ وهو مبتسم ليهمس.... اعمل ايه في دماغك نازله حرق عارف هيرشق في وشي.. تلمسها بحنان هامسا.... مالك يا قلبي بتاكلي روحك..صفحه حكايات ميفو كامله .
هتفت...... هموته اه هموته والله لافلقه نصين.
تنهد وهمس.. دا غلب ايه البت بتاكل روحها هتموت يا حزين ليديرا ويهمس مالك يا قلبي..
رفعت راسها تنتبه له.. .. ايه فيه ايه عايز ايه انت ايه اللي دخلك جاي ليه ماتروح للسحليه الناشفه بتاعتك.
ضحك.. ساندي سحليه ناشفه اه لو سمعت علي روحها كده.
دفعته.. ايه خايف علي مشاعر الهانم اوعي يا بتاع ساندي ابقي حضن وبوس كويس يا روكي ودفعته لتدخل وترزع الباب وتقفله .
هتفت.... خليك بره بقه كل روحك شالله تفطس عشان تبقي تحضن وتبوس.
اقترب ....افتحي يا قلبي انا لا حضنت ولا اتهببت افتحي طيب هتحبسيني.
صرخت.... اه هحبسك حبسك عفريت يا قليل الادب.ايه مالها بالمشاكل انت قولتلها صح اني مش طيقاك هاه قولت وجت تبوس البيه اللي مراته مش طيقاه .،مبسوط اتباست واتراضيت مانا مش ببوس صح .
هتف بغلب ..اقول ايه بس والله ماقولت حاجه .
صرخت... امال بتبوسك ليه يا محروم يا قليل الادب . باستك حدايه تاكل وشك .
هتف ..طب افتحي طيب .
هتفت بغيظ ..اه افتح للبيه المتباس صح عشان انا مابوستش محروم صح .
هتف بعشق ..من جه محروم والله علي الاخر طب ماتاخديني تهريني بوس اهوه قدامك .
صرخت ..باستك حدايه ناشفه ماببوسش انا ولو قفشتك بتبوسها هسود عيشتك مش ابقي متبهدله وانت بتتباس واستدارت لتجلس وقف هو لا يعلم ماذا يفعل.. اه هنبتدي في الهبل منك لله يا سندي يا رب يهرسك اقطر وارتاح ... هتف.. افتحي يا عمري الدنيا بالليل فيها لاسعه اهون عليكي.
هتفت..... اه تهون مانا هونت عليك .
تنهد وركن راسه عالزجاج ليهتف.. والله ماهنتي والله قلبي كان واكلني عليكي والله عشقتك بس غضبي كان عاميني عارف يا قلبي انك موجوعه واستحق كل حاجه وطالب بس تديني فرصه وحياه اركان في قلبك تديني فرصه انا عارف اني جواكي.
هبت مغتاظه وذهبت اليه.. لا ماعتش في قلبي خلاص انا نسيتك فاهم ...انا خلاص هشوف نفسي بعيد عنك .كانت تضع يدها عالزجاج ابتسم ووضع يده علي يدها لتدمع عيونها.. طب انا بقي روحي متعلقه بحبيبي والله متعلقه يا عمري وهفضل مستني حبيبي العمر كله.
نظرت اليه بوجع.. انت حر انا ماليش دعوه بيك خلاص ..
اقترب ووضع شفتاه علي يدها خلف الزجاج وعيونه تاسر عيونها ابتلعت ريقها فهمس ...انا حر انا عمري ماهكون حر من يوم ماشوفتك وقلبي اتكلبش ووقع لحبيبي .
همست بلين ..ووجعتني .
تنهد ..طب اديني فرصه يا قلب اركان انا بعشقك ..
هتفت قاطبه ..لا مش هديك اي فرص روح بقه .. واستدارت وذهبت الي الفراش لتنام تحت الغطا .ظلت تحاول ان تنام لياكلها قلبها عليه.... ايه ماتتخمدي يبرد والا يولع. لتتنهد لا الجو سقعه حرام دا روح برضه.. انا هفتحله ومش هعبره. كان قد مر ساعه لتقوم بهدوء تبحث عنه لتجده جالسا ومرتكن علي احد الكراسي مغمضا عينيه بالم لتحس بقلبها يخفق كان محاوطا ذراعيه بيده لتشعر بالم لتقترب بهدوء لتهمس.. انت.. لم يرد عليها لتقترب.. انت قوم
فتح عينه ونظر اليها لتهتف.. خلاص قوم نام انا مش عيله صغيره عشان احبسك انا كت متغاظه.. لتندفع.... لا مش متغاظه اتغاظ ليه انت ولا في دماغي اصلا. ظلت تلكل تفسها.. قوم بقولك الدنيا ساقعه.
اغمض عينه مره اخري وركن كما كان لتقترب وتمسك يده وتشده بقولك قوم .
وجدت يده مثلجه ليخفق قلبها همست بخوف ... ايدك متلجه ليه كده لتشده وتهتف.... قوم هتاخد برد قوم بقه.
هتف.. ماتشغليش بالك روحي نامي.
هتفت.. بطل بقه ماتحملش انا كده قوم والنبي.
ليبتسم.. خايفه عليا.
قطبت.. لا مش خايفه اخاف ليه مش عايزه ابقي سبب في اذيه حد قوم.
هتف... عادي مانا اذيتك واستحق ان شالله اموت انا استحق.
لتقترب وتشده بانفعال ....قوم بقه بلاش كلام وحش انا مش بتمني حاجه وحشه لحد قوم يلا.... لتشده عنوه ليقوم ويذهب معها كان فعلا يشعر برعشه من قضاءه فتره في البرد ولكنه لم ينطق كان لا يريد ان يجعلها تشعر بالذنب. دخل لتاخذه وتجلسه علي الفراش وتجلس تمسك يده وتدلكها وتنفث فيها كانت تشعر بالرعب عليه فهيا تحبه وقلبها لم يتوقف عن حبه. ..بص هدفيهملك اهم انت سقعان صح ..ظلت تتدلكهم ثم تضعها علي وجهها تحس بها ..شويه كده وهتبقي كويس خالص انا مش هسيبك الا وانت دفيان. كانت منشغله به وتناست اي شيء .
وهو يتاملها بحب.. قلبي حتي وانت زعلانه وموجوعه خايفه عليا انا ماستحقش والله ده انت ازاي كده ...لتدمع عينه وهو يتاملها بعشق...
رفعت عينها فخفق قلبها لتهتف .....مالك فيك ايه انت حاسس بايه انت تعبان ...لتمد يدها تتحسس جبهته لتحس بارتفاع طفيف في الحراره لتهمس.. لا انت كده مش كويس ... نام وانا هغطيك واجبلك حاجه سخنه اخذته من يده واراحته عالفراش وعدلت له الوساده وهو يتامله بعشق لتدثره وهو مستسلم لاهتمامها .
نزلت تحضر له مشروبا ساخنا وتصعد وتاتي بغطاء اخر لتجده قد بدا يرتعش لتشعر بالذنب..قام تحضر طبق لتجري له كمادات .
هتفت.... اجبلك دكتور طيب.
ابتسم وهز راسه لا هاتيلي بس حاجه مسكنه وخافض لتقوم مسرعه تحضر له اقتربت وتعطيه ظل ينظر اليها وهو يرتعش ..اندفعت تحتضنه تدفيه بنفسها وتدلك جسده ..انا اسفه والله اسفه يا رب ايه ده .،غبيه انا ووحشه ..
همس وشفتاه ترتعش ..حبيبي مش وحش حبيبي مافيش زيه ..
كانت تدلكه حتي بدا يتوه من ارتفاع درجه الحراره لينام .
اقتربت منه مسكت يده تقبلها بحنان وتهمس ....انا اسفه معلش والله. لتتنهد ....انت زباله هتموتيه انت ازاي قاسيه كده حرام عليكي شوفي سخن ازاي بسببك . منك لله هتموتي حبيبك دا روحك من جوا ...دمعت عيونها واقتربت وجلست بجواره واحضرت الكمادات ظلت بجواره طوال الليل لتسمعه يتاوه باسمها وضعت يدها علي وجهه لتهمس .....انا جنبك اهوه هتبقي كويس... لتظل تتلمسه بحنان وهو يناديها ويهمس بكلمات حبه لها لتنزل دموعها.. بطل بقه مش قادره.. لتندفع وتنام علي صدره.. بحبك وموجوعه بحبك بعشقك وقلبي بيوجعني اعمل ايه مش عارفه تعبت والله تعبت انت كت وحش قوي ...
همس .،ماستي روحي انا اسف ..انا اسف ..سامحيني يا عمري ..اموت ولا تتوجعير.،روحي .،ماستي ..بعشقك ..سامحي حبيبك ...سالت دموعها ومسكت يده وضعتها علي قلبها واقتربت من وجهه تتلمس خده ..نفسي اسامحك مش عارفه ..لو تعرف اد ايه بحبك لو تعرف اد ايه نفسي اكون في حضنك لو تعرف اد ايه محتجالك تداويني انا موجوعه قوي بتقولي روحي انت بس مش روحي انت النفس اللي بتنفسه .ظل تنتحب لتنام اخيرا علي صدره ليس لها حيل في وجعها ولا تقدر ان تكف عن حبه.
استيقظ اركان ليجدها نائمه علي صدره ابتسم علي حنانها همس.. حبيبي ملاك والله ملاك حقك عليا يا عمرى. وجدها تتململ في احضانه ليغمض عينه .رفعت راسها لتجده نائما لتبتسم رغما عنها لتقوم وتتحسيه وتهمس ....الحمد لله بقيت كويس احمدك يا رب اسفه والله انا ازاي عملت فيك كده.. لتقترب وتظل تنظر اليه بهيام لترفع يدها وتداعب وجهه بحنان كان قربه لاول مره منذ فتره وهيا وحيده مرتعبه من الدنيا قد جعل قلبها يخفق كان عدم الامان في بعده قد هزها وهيا لاول مره تشعر بحنين كانت عيونها تشع حبا لتتنهد وتداعب وجهه وشعره وتتنهد بهيام وهو يحس ان قلبه سينفجر داعبت وجهه باناملها الرقيقه . لتهمس بصوت خفيض تتحسس اسمه وهيا تداعبه ..همست روكي ..روكي ...تنهدت ولمست عيونه بحنان ..وهو يسمع تنهيداتها ..لم يعد يحتمل .
فتح عيونه لينخلع قلبه من قربها ونظرتها التي خلعت قلبه لتظل ساهمه ليحاوطها بيديه وهيا ساهمه تلمس خده لتنتفض فجاه عندما دق الباب لتبتعد مسرعه بخجل .شعر بالقهر والغضب ليشتم في سره من بالباب لتقوم وتفتح الباب.
وجدت ساندي تدخل.... صباح الخير انا قلت اعدي بقه نروح الشغل سوا والا ايه(الاهي يعدي عليك قطر يا بعيده )..
لتشتعل ماسه وتهتف.. اهو عندك اهوه اتفضلو روحو لتستدير وتذهب الي الدولاب تاخذ لبسها وتتجه للحمام وترزع الباب تنهد اركان ونظر لساندي بغضب ...منك لله ايه قراضه ..... نعم يا ساندي عالصبح تروحي معايا فين انا رايح الحضانه ماعندك عربيتك والا السواق.
لتقترب وتجلس بجواره.. ايه يا روكي اخص عليك دا اول يوم هتسيبني لوحدي. لتقترب.. اهون عليك ساندي حبيبتك.
لتخرج ماسه لتحس انها ستقتلهم لتستدير وتذهب اليه وتخرج الدوا من سكات ....هتفت بغضب...اتفضل الدوا.
مد يده بغلب فهيا غاضبه هتف.. مانحرمش يا قلبي.
لتلوي ساندي فمها.. ليه بتاخد دوا انت تعبان
هتفت ماسه ....اه تعبان ومش هيروح الشغل قومي روحي مع بهاء.
لتقترب وتتلمسه.... مالك يا روكي.
هنا لم تحتمل ماسه لتصرخ ....ما تاخد الدوا.
نظر اليها بخوف فهيا ستنقض عليه لياخذ الدواء لتقترب وتهتف.. شويه كده يا ساندي والنبي لتقوم ساندي وتدفعه ماسه لينام كانت تتعامل معه كانه طفل صغير وبدات تغطيه وتشدد عالغطاء لتهتف غمض..
هتف بغلب .. مانا لسه صاحي مش هنام.
هتفت مشتعله.... بقولك غمض ونام.
نظر اليها.. هيا انهبلت مالك يا قلبي منك لله يا طينه ..اغمض عينه عنوه لتستدير لساندي.. معلش بقه هينام روحي يلا.
اقتربت ساندي وقبلت خده وتذهب .
جلست ماسه مشتعله ....اه يابو ديل مش عاتقين بعض .
احس بها تجلس ليفتح عينه صرخت.... مش قولتلك غمض ونام من سكات.
هتف.. مانا يا قلبي مش عايز انام طيب.
صرخت ....ماتقولش قلبي دي فاهم لتستدير وتحضر الفوطه المبلله وتمسح وجهه وتاتي مكان قبله ساندي وتحك وجهه بعنف وهو مبهوتا من غضبها ...
همس ...براحه طيب.
هنا لم تعد تحتمل..براحه ..براحه ... اه طبعا براحه عالبيه اللي بيحضن ويبوس ايه ماصدقت باستك مبسوط طبعا بوستها حلوه لتحك وجهه وهيا تتكلم وهو قلبه يخفق بعنف فهيا مشتعله من اجله
همس.... حبيبي غيران قلبي هموت.. ظلت تفرك وجهه ليهتف.. وشي انهري يا قلبي طب اعملي الجهه التانيه.
لتدفع الفوطه عليه.... خد اعمل انا مالي بيك انا. لتقوم وتستدير وتذهب للباب .
هب وهمس.... لا وحياه امك انت قمر عالصبح ماهسيبك ...ذهب وحاوطها هامسا.... راحه فين وسيباني عيان.
قطبت جبينها.. عيان.. لا خلاص ماعتش واوعي هروح الشغل.
ليديرها..... والله عيان عالاخر وحاسس بنار بتغلي جوايا.
ليلين غضبها.. نار نار ايه ....لتضع يدها علي راسه .... مانت كويس اهوه.
هتف.. لا فيه نار مكتومه جوايا هتخلص عليا.
هتفت بحنان.. طب اجيب دكتور يعالجك.
هتف.... مش هيعرف انا حالتي صعبه كده اهون عليكي.
لتتنهد.... طب معلش انا اسفه ماكتش اعرف والله كت متغاظه وقفلت عليك اوديك لدكتور طيب.
شدها.. حبيبي كان متغاظ ليه انا ماعملتش حاجه.
لتغضب.. ماعملتش والهانم اللي جت امبارح بقميص النوم هاه ونازله تحضين وبوس ماعملتش مانا خرجت سيبتكو علي راحتكو بس انت اللي بديل ...لتدفعه.... اوعي انا ماشيه وخلي السحليه الزرقه بتاعتك تعالجك.
هتف وشدها.. مش كت سحليه ناشفه يا قلبي بقت زرقه يا غلبك يا ساندي.
لتشتعل.. انت بتدافع عنها ليه بينكو ايه اه ..طب يا اركان سحليه زرقه وناشفه وحدايه كمان ..هاه ايه رايك ..طبعا دافع قوي مانا بقالي سنه والبيه بيرافق ومبسوط ماسه الرخيصه غارت اما ياخد الغاليه اوعي سيبني ..لدفعه وتستدير .
احس بالغلب ..تنهد وقطب جبينه ليتاوه مره واحده .
توقفت ورجف قلبها لتستدير تجده يركن عالحائط ويضع يده علي قلبه لتندفع وتحتضنه ....ايه مالك ليتصنع الترنح لتحاوطه وتشدد عليه همس بوجع.. روحي سيبيني ماتتعبيش نفسك اموت اولع ماتزعليش .
لترتعب وتاخذه الي الفراش وتضعه وتتلمسه بلهفه.... مالك فيك ايه والنبي بطل انت عامل كده ليه اركان والنبي حاسس بايه.
مسك يدها وضعها علي قلبه واغمض.. فيه هنا وجع هيموتني بس انا استاهل.
لترتعب.. روكي حبيبي والنبي مالك.
ليحس بجمالها فهيا حنونه وتتلمسه ليهمس لنفسه بقهر ....روكي هيموت من عمايل ايده اقول ايه بس حبيبي هيموت عليا وانا طلعت روحه ظل صامتا .
لتقترب من وجهه وتضع يدها حول وجهه لتهمس.. اركان والنبي فيك ايه قلبي وجعني قوم اجيب دكتور.
فتح عينه لتجد عيونه تلمع من الدموع همس... ماستحقش حتي لهفتك دي.
همست بتقول.... ايه بس طب قوم نروح.
تلمس يدها بحنان ....نروح فين يا قلبي دانا قلبي انهري انا خلاص هفطس والله.
قطبت..... تفطس.. انت بتقول ايه لتقترب منه اكثر وتتلمس جبهته همس ....لا ويمين الله ماعت قادر شدها وقلبها لتبهت لينهال عليها ويتوه معها وتاهت من فرط مشاعره لتحس انها ستنهار بين يديه لتدفعه وتبتعد خجوله .
هتف ....ارحميني بحبك ماعتش قادر..
ليعود غضبها فهو مثل المرض عليها لتهتف ....انت بتضحك عليا ليبتسم ....غصبا عنه ليهمس.... مانت مسوده عيشتي..
صرخت.... اسود عيشتك بس دانا هخلص عليك يابو ديل يا بتاع ساندي لتهجم عليه و...
اللي قرا موقع يهبد لايك هنابرضه ..علو الريتشك #ماسة_الاركان
#حكايات_mevo
البارت الواحد والثلاثون ..... ما ان عرفت ماسه ان اركان يمثل عليها المرض حتي ثارت وهجمت عليه تضربه.. انت فاكرني ايه بتاخد واتجاب انت ايه ما بتبطلش وجع انا بكرهك .
شدها يحتضنها.. ليهتف.. لو بتكرهيني كتي سيبتيني عيان اولع لو بتكرهيني ماكتيش خفتي عليا وعيونك دمعت لو بتكرهيني ماكنش حنانك طلع ليا.
لتدفع يده.. عشان انا بني ادمه نضيفه.
اقترب وشدها ...انضف حد في الدنيا ..قلب دهب من جوا صافي بيحب بجد ...عارفه يا ماسه انا اللي وجعني انك ...
حباني وبتتعذبي ومش قادره تقولي اللي مخبياه ...دي لوحدها دبحاني ..عذابك لوحده دابحني وانا حطيت عذاب فوق عذاب والله يا قلبي بتقطع بس مش عارف اعالج ازاي اللي عملته ..اللي قاهرني اني شايف حبك في عيونك وانت مش قادره تخرجيه من وجعك ...انت مابتكرهنيش انت بتحبيني ..لو بتكرهيني ماكتيش تقعدي دقيقه واحده ليا .
هتفت بقهر .... اهو انت قولت لو بتكرهيني ماكتش وكتيش مانتش مكسوف انت بقه لو بتحبني ماكتش صدقت فيا الوساخه ماكتش هنتني واعتديت عليا ماكتش سيبتني لعمتك تذل فيا وتقهرني اسكت بقه انت وجعي انت دبحي عارف يعني ليه احب واحد واترعب عليه كنت مرعوبه انك تحبني ولما حبتني كنت موجوعه ليك واقول يا رب هون عليه انا مانفعلوش كنت بندبح وانت بتقول عايزني ..واخرتها دبح ليا وتقولي حب ... حب ايه منعول ابو ده حب لتدفعه وترحل الي الشركه تهرب منه ومن قربه.
ظل واقفا يشعر بالقهر ...عندك حق يا قلبي في كل حاجه بس اعمل ايه اعمل ايه يا رب اهديها.
دخلت ماسه الشركه وهيا نيتها ان تعمل وتكبر وتريه انها اصبحت قويه لا تحتاج اليه ليأتي لها بهاء ويهتف.. نورتي الدنيا يا ماسه انا بجد اسف علي كل حاجه مريتي بيها.
نظرت اليه.. انت يا بهاء الوحيد اللي ماشفتش منه وجع في العيله دي انت بجد تستحق كل الخير.
هتف..... مالك قلباها دراما كده يا بنتي ابداي وعيشي بقه وياريت يا ماسه تسامحي .اركان اتعذب في بعدك اركان بيحبك وظروف جوازك كانت صعبه فالتمسي ليه العذر.
لتدمع عينها.. التمس ليه وهو مالتمسش ليا العذر ليه ليه دبحني زيهم
هتف.. يا ماسه اركان بعد اللي عملته عمتي وتعذيبها ليكي قرر ينسي وينسي عمايلك حتي لو كتي مظلومه اركان كان هيسامح وينسي سمعتك وينسي انك اديتي فلوس لابن عمك من وراه ودي صعب لاي راجل يجي علي كرامته انت كنتي حاله توجع اي راجل ..حاولي تفهميها من عين الراجل دي كرامه وشرف ...و يقوم ابويا الله يسامحه يجي يهيجه ويقول اللي قاله صعب لما الراجل يحس انه شوخشيحه وقليل في رجولته ان مراته كانت ضاربه عرفي من وراه صعبه لا ومتاخده ومخبيه من حقه يهيج يا ماسه احنا الرجاله حته الشرف غير والله انا اه حاسس بيكي بس هو فعلا انظلم قوي والله زيك . كامله حكايات ميفو .
لتنزل دموعها.. ممكن يكون عندك حق ممكن يكون اه شاف اني طعنته في شرفه ...بس انا مطعونه مش قادره اسامح.
هتف.. طب حاولي مش هتلاقي حب زي اركان والله بيحبك. ليتنهد عموما كل حاجه هتروح بالزمن. ليتركها وقد احضر لها ملفات تدرسها لتتعرف علي الشغل .
جلست تفكر في كلام بهاء وهيا تلتمس فعلا له العذر ولكن ما مرت به شديد وصعب علي اي شخص .
دخل عليها احد الرجال لتجده احد رجال الاعمال الذين كانو يتمنوها في النايت كلاب لتهتف.. اهلا يا فادي ازيك ايه المفاجاه الحلوه دي
هتف.. اعمل ايه مانت خاينه ومشيتي من غير ماتقولي لحد.
هتفت.. لا انا سيبت المكان انا اصلا ماكنش ده مكاني يا فادي وانت عارف وحكيالك.
هتف.... طب والله فرحتلك بس تقولي دا خالد طلع روحي علي ما قالي مكانك. وجاي اهوه فرحان وعايز اشتغل معاكي وابقي جنبك
هتفت...اه اتفضل تعالي تنور.
ضحك.... تصدقي وحشتيني.
هتفت..... يابني بقه بطل قلتلك انا ست متجوزه.
هتف.... مانا عارف اللي فيها ماتطلقو ونتجوز .
لتضحك..... اطلق.. واتجوزك والله انت مسخره تعالي بس.
لتسمع صوتا...... فعلا والله دا حاجه معديه المسخره. لتبهت اقترب اركان غاضبا.. مين البيه اللي جاي يطلق ويجوز بس عشان ابقي عارف.
ليقوم فادي بتعالي ليهتف.. فادي الورداني اركان باشا.
قطب جبينه فهو رجل اعمال له ثقله هتف.... خير يا رب السعاده تشع ماتسعدوني معاكو.
هتف فادي.. اه انا كنت جاي لماسه احنا اصدقاء وحبايب وبعرض عليها شغلي نشتغل وهيا وافقت عموما هيا هتقولك اكيد مانت رئيس مجلس الاداره ليستدير ويقترب من ماسه ليمد يده ويقبل يدها ويهتف ......مبسوط اني رجعت تاني لحياتك بجد فرحه مابعدها فرحه امشي بقه واكلمك بالليل ماحنا لينا ليالي ماتنسيش ليستدير ويخرج دون ان ينظر لاركان الذي كان يقف مشتعلا .
اقترب وصرخ.... الزباله ده عايز ايه منك وانت ازاي تسمحيله يكلمك كده ويتجوز ويطلق ايه السفاله دي ومالك فرحانه فرحه الاهبل بيه كده هو فيه ايه.
لتشد يدها.... وانت مالك افرح والا اولع مالك بيا.
صرخ.... ليه بقيت رجل كنبه مش جوزك يا هانم.
هتفت..... بسيطه نتطلق.
صرخ.... عشان تروحي للبيه مش كده.
لتهتف .....والله اروح ماروحش مالكش فيه انا حره.
اقترب وشدها لحضنه ....لمي نفسك انا صابر وشارب المره انما تزوديها انت حره انا ليا اخر.
هتفت.. اخرك هاته فادي من الناس اللي حموني في حين البيه كان راميني وسايبني فادي ماسابنيش وانت تزعل تفرح اتفلق يا اركان انت واحد مغرور وفاكر اني لسه باقيه عليك.
هتف.. انا مايتقاليش كده وسيبان مش هسيب وهفتح راسك لو قربتي من الزباله ده.
نظرت اليه بغضب. .....فاتحه لما تفلقك ويلا بره انا بدير حاجتي هاه وهسود عيشتك واقفلك زي العقله في الزور وهخلعك وهتجوز فادي وعندك حيطان البلد اخبط راسك فيها.
ليشتعل عن اخره ليستدير ويقفل المكتب لتصرخ بتقفل المكتب ليه يا زفت انت.
هتف بغليان.. زفت.. دانت هتشوفي زفت ماحدش شافه وبدا يخلع قميصه ..فارتعبت ..نهارك اسود بتعمل ايه .
هتف بغضب ..هعمل ..دانا هخلص عليكي ضرب وبعد اما اضربك ههريكي بوس عشان الاول تتعدلي والتانيه اكفي ناري الوالعه دي ليهجم عليها لترتعب وتبتعد تقف عند المكتب ...اقترب لتلف خوفا... نعم عايز ايه اوعي والله اصوت الم عليك الناس.
صرخ يلف حول المكتب.. والله لاخلع رقبتك عشان تتلمي بطيحتك دي هو مين اللي هتخلعيه وتتجوزي ليه اريل اهبل انا بتاخد واتجاب
صرخت وهيا تدور خوفا من منظره. اه بتتاخد وتتجاب وكل واحد يهيجك زي الاهبل وامشي بقه انت عايز ايه.
هتف... لو مسكتك هفلقك نصين اتلمي احسنلك.
لتهتف.. تفلقني ليه والله اموتك لو مديت ايدك انت طايح ليه كده..
هتف ...همد ايدي وامد كل حاجه وهخليكي تقطمي هاه عشان انا مش بقرون والبيه يجي يتجوز .
هتفت ..هتجوزو يا اركان هاه عشان اقهرك ..بس يلا اما اشوف انت كمان ليك عين تزعق .
انفعل كانت مرعوبه وهما يلفان حول المكتب وهو غاضبا صعد علي المكتب لينقض عليها لتصرخ وترتعب شدها ووقع بها لتصرخ ابعد والله اموتك والله لاعرفك تلم نفسك.
هتف.. انا هعرفك ازاي تخرسي وتعرفي انت مين واعرفك انت مرات مين .
هتفت ..اوعي مش مراتك اوعي انت طلقتني مره يبقي خلاص ماترجعنيش اوعي مش بمزاجك .
مسك وجهها وهيا تنهج بشده من قربه ..ما ارجعكيش هو انا اعرف اعيش من غير ماتكوني في حضني ومش مراتي لا مراتي ومالميش جوز غيري ولو طولت هحبسك هحبسك انت بتاعتي فاهمه بتاعتي ..
هتفت صارخه .،لا مش بتا____
ليقطع كلامها بحرقه و ينهال عليها بغضب حارق لتصرخ وتضربه هتف ....صوتك هيطلع هطلع روحك.
صرخت.... طلعت روحك.
نظرت اليه بغضب مد يده تحت بداخل الجاكيت كانت تلبس جاكيتا صغيرا وتحته بادي لتصرخ ...هتف اكتمي انا والع اكتمي..
صرخت.... اه يا سافل اوعي شيل ايدك بقله ادبك.
تجاوز وتلمسها بوقاحه لتصرخ وتنكمش هتف ....ايوه نلم نفسنا كده الا تلاقيني معرفك انا جوزك وحالا وهنا واللي يحصل يحصل لتنخرس رعبا ويده تتلمسها وهيا ستموت من كتمتها ليهتف.. ايه مابتنطقيش يعني ما تقوليلي هتخلعيني ازاي هاه وهتقدري عليا ازاي. لتكوني فاكره انك كبرتي وتقدري علي اركان.. فوقي لنفسك عشان انا مش سهل ولو عايز اجيبك تحت ايدي في ثانيه ماهاتنطقي
لتغتاظ.. ليه قادر قوي انا بكرهك ومش عايزاك وهاتجو...
لتصرخ فقد شد ملابسها لتنكشف لتصرخ.. ويده تسرح عليها ليهتف.. كملي كده هت ايه ياختي كملي عشان افرح بيكي وافرحك.
شعرت انها ستنهار لتهتف... بطل بقه عيب ايه قله الادب دي
هتف...... براحتي اقل ادبي براحتي وانا بس اللي اقل ادبي معاكي وهعمل مابدالي معاكي مراتي وبتاعتي وكلك بتاعي حد تاني اموتك واموته فاهمه .لمي نفسك انا عندي استعداد اداديكي سنين بس وانت مؤدبه هتخشي في العوج هعرفك انت مكانك فين.
لتصرخ ....انا ماليش مكان عندك انا ولا حاجه عندك اوعي بقه.
تنهد بغلب ولان قليلا ونظر اليها بعشق .. مين اللي مالوش مكان ومالوش حاجه. همس بحنان.... دانت ليكي كل حاجه وليكي عندي قلبي ..انت جوايا متربعه انا كلي ليكي واللي جوايا ليكي وقلبي مقسوم نصين وانت مربعه جواه ...اعقلي انت هتحسي بيا امتي انا تعبان وبتعذب قدري طيب سنه قهر عشتها بعاد ماسه انا عايزك وبحبك.
هتفت دامعه... وانا مش عايزاك.
تنهد.... مين قال جسمك بيترعش وقلبك بيرجف وعيونك بتقول والله بتقول.. لتهمس.. اوعي بقه مابتقولش اوعي الله (عيني فيه واقول اخيه )..
ليقول بمهادنه.. طب حني عليا.
همست بلين.. مش عايزه احن انا اوعي .
لامس خدودها ..لا حبيبي هيحن عارفه لو بصيني في عيوني وشفتي ناري هتحن دانا جوايا بيغلي ..مسك وجهها وثبت عيونها ونظر فيهم ..رجف قلبها فهمست بلين ...بطل كده .
همس مداعبا خدها ..ولا اقدر ولا عايز عايز افضل باصص في عيونك اشوف فيهم مشاعرك اللي حبساها ابطل ازاي زانا عايز حبيبي والله عايزه ..تاهت في ننظراته كان يقترب ويقترب ... .
سمعا خبطا.. لتشتعل اوعي اوعي هنتفضح.
ضحك.. مانتفضح هو انا شاقطك.
هتفت..... اوعي بقه عيب احنا في الشغل.
هتف ..يا قلبه يعني في البيت هتسيبيني يا فرحك يا اركان دانا هقلبها مردغه يمين الله .
هتفت غاضبه ..اوعي انت قليل الادب.
ليداعبها لتكتم نفسها ولا تصرخ ...همست.... بطل اتلم.
ضحك..... طب هاتي بوسه وانا اتلم.
هتفت...... قوم باسك قطر قوم من عليا ليتجاوز بيده لتتشنج فاطلق ضحكه عاليه فغمز لها ... هتجيب بوسه يا مز يا مدملك والا صوتنا يطلع بره يقولو بنعمل حاجات.
لتهتف بغضب..... حاجات حاجات ايه دي.
ضحك.. حاجات يا مز انت سيكو سيكو ماتيجي اوريكي منها الا انا نشفت ونفسي في قله ادب وبطلت صرمحه.
لتخبطه .....اوعي يا ابو ديل يا بتاع ساندي.
ضحك.. اروح اقل ادبي مع ساندي يعني.
لتشتعل..... والله اموتك اوعي.
هتف ....والله ماهقوم الا ببوسه وبوسه نار حبيبي وحشني.
لتتنهد بغلب..... انت بارد ليه كده وجبله ليقرصها ...نظرت اليه بغضب سمعا خبطا ليهتف اركان.... دقيقه حاضر.
لتشتعل ....يخربيتك اسكت.
هتف.... هعلي صوتي واقولهم مش راضيه تديني بوسه.
نظرت اليه بغضب.. نيينينيني.
ضحك.... يا سلام مش هامك طب ماشي.. ليعلي صوته.... دقيقه يا
جماعه هاخد بو....
لترتعب وتندفع وتضع شفتيها علي شفتيه وتقبله بغضب كانها تضربه بوجهها .. صمت لتبتعد فهتف بحب ...لا مش كده اهدي بقه عشان اخدها صح لينزل عليها وهيا تكبت نفسها ليتروي بهدوء وقلبها سينفجر وهو يصب عليها حنانا ويلاطفها بشكل خلع قلبها كان حنونا ليلين اكثر و تمني استجابتها لتتوه اكثر وتنساب وتستجيب لينشرح قلبه ويظل فتره معها ليسمعا دق الباب لتنتفض مره اخري .
ليسقط راسه في عنقها يسيطر علي نفسه .قام وشدها كانت خجوله من استجابتها هندم شعرها وقفل جاكتها وهيا تنظر للاسفل بخجل رفع وجهها فاشاحت بعيونها قبل خدها وهمس بحبك والله بحبك ...تنهد ...اسيبك تفوقي واخد الطور اللي بره ده خرج واخذ من بالباب بعيدا .
وقفت تضع يدها علي قلبها تحاول ان تسيطر علي نفسها .
ظلت جالسه لتبتسم رغما عنها وتلمس شفتيها وتغمض عيونها حالمه بعشقه ليفتح اركان الباب فتحه صغيره فوجدها مبتسمه فهتف مشاغبا.. بوستي كت نار مش كده يا مز انت باللي ههريكي خلاص ماعتش عاتق انا .... لتشتعل وتستدير لتاخذ شيئا من عالمكتب وتحدفه به ليضحك ويقفل الباب ليفتحه مره اخري هاتفا .،هبوس وههحضن يا واخد قلبي ...لتقوم ليقفل الباب ضاحكا ويتركها لتقف.. ودا هعمل ايه معاه بقله ادبه وانا واقعه اه والله واقعه بحب الزفت ده اه بحبه اعمل ايه اروح اموته واخلص يا رب بقه اتبهدلت قوي ...لتتنهد وتبدا في دراسه الملفات التي اعطاها اياها بهاء.
دخل بهاء علي اركان ليهتف.. مضينا مع فادي الورداني صفقه جديده وهيجي يناقشها معانا.
هتف اركان..... وتمضي مع زفت ليه مش تقولي.
هتف بهاء..... اقولك ايه انت يابني مش سايبلي الصفقات العاديه الكبيره بقولك عليها.
هب.. مانت مش عارف.. سي طين جه مين.
هتف بهاء.... مين راجل محترم وشغله مضبوط وسمعته برللنت.
هتف بغيظ.... اه وبيلف ورا مراتي وعارف قصتنا الهانم حكياله لما كت في النايت كلاب االبيه كان سنيد وبيقف جنبها ولما لقاها ست محترمه جه يلف زي الدبور عايزها تطلق ويتجوزها عايز افلق دماغه ابن الوارمه .
ضحك بهاء .....غيران يا روكي.
هتف.. غيران داني هولع نفسي اقتله مش مرتاح لعلاقتهم.
هتف بهاء.. بس ماسه بتحبك.
هتف.. اه بس دماغها جزمه وعنديه وممكن تبوظ اي حاجه بالعند .
هتف ....اللي مرت بيه مش سهل يا اركان ..من اول ابن عمها الله يحرقه لدخولها عندنا وجبرها في كل حاجه هيا عاشت بقررات الناس مش قرارها ماسه عايزه تحس انها هيا النسيطره علي حياتها ..لا الامانه حقها تعمل اي حاجه وانت تقطم .يابني واحده واحده هتلين.
هتف.... اه هالين لما ابقي لوحدي في الساحه بس ابن الورداني مش قليل يا بهاء مش هحط راسي في الرمل فادي سمعته سبقاه وتقيل وبيعرف يوقع الستات.
هتف بهاء.... واشعرفك انت.
هتف بقهر.... مانا عملت عليه كلام ودورت وجبت قراره انا اهبل اسيبه يستفرد بيها.
هتف بهاء.... طب ماشي خلاص كلم جدك يهديها.
هتف ساخطا ....اسكت والنبي جدي يهديها دا جدي ولع فيها اكتر وال ايه اكبري يا ماسه وطلقها وزفتها بيعصيها عليا
هتف.. جدك ده عقر اكيد وراه حاجه يكونش عايز يجوزها لحد.
هتف ساخطا ....كل شويه يحرقلي قلبي انت ماتنفعهاش ما تنفععاش وال ايه بهاء ياخدها خدك ربنا انت كمان دانا كت اقتلك .
ضحك بهاء .....الله وانا مالي يا عم كت نطقت.
هتف.. طب انطق كده وانا اطبق وش امك.
بهت بهاء ....لا انت لسعت اما امشي.
هتف اركان مسرعا...... والنبي يا بهاء حنن قلبها انا مش قادر.
ضحك بهاء ....دانت عيل واقع حاضر هزن عليها لتدخل ساندي تتهادي ليهمس بهاء طب قابل بقه النسوان هيهبلوك واحده مش طيقاك والتانيه بتحرب وراك سلام يا دنجوان .
ذهب بهاء لماسه ...ها ايه الاخبار .
هتفت ..خلصت اهوه الملفات اللي ادتهالي خدها خلاص .
هتف بمكر .،لا دول اديهم لاركان هيبت هو فيهم عشان خارج تيجي نتغدي بره .
هتفت .. ماشي هشوف هروح اديهم ليه .
هتف ..لا سيبيهم هوصي حد يوديهم يلا اجهزي وبدات تلملم اشياؤها وهمت ان تخرج من الباب فاكمل ..هو اصلا مشغول مع ساندي .البت دي قراضه .
وهم ان يسير فتوقفت واشتعلت ..ايه مشغول هو معاها هناك ..هيا مش عتقاه لا صبح ولا ليل اعمل ايه منك لله يا ساندي الكلب .
هتف ..ايه وقفتي ليه يلا هاكلك بيتزا يلا شالله يطمر واستدار فقالت مرتبكه ...هاه لا اصل اصل بص روح انت .
هتف ..اروح فين ماتيلا يا بنتي ناكل .
هتفت ..لا مانا افتكرت حاجه كده .
تنهد طب هستناكي اهوه فجلس ظلت تاكل روحه كانت تريد ان تذهب لاركان ..فجلست تتصنع الشغل وهو ينظر اليها بخبث ...رفعت وجهها وقالت بنبره ارادت ان تكون عاديه ...هو اركان تعرف هيخلص مع ساندي امتي اروحله ونخرج .
هتف ..لااا انسي ساندي مش هتخلص بت قراضه .،ضحك ..من ساعه مامشيتي وهيا قتب علي اركان وبصراحه وقفت جنبه كتير قوي صبح وليل ماسابتوش لازم تشكريها البت كات بتعمل حاجات والله حبيتها انا ماكتش بطيقها اتغيرت قوي وبقت تفرح وتدخل القلب ربنا يسعدها وينولها اللي في بالها .
هبت هيا لا ماينولهاش .
نظر اليها قاطبا ..هتفت ،،قصدي قصدي .،يعني ينولها اللي ينفع يعني ينولهاله مش اي حد تنوله .،ووقوم قوم انا ورايا شغل لسه .
هتف ..مش قولتي خلصتي.
هتفت بنفاذ صبر ..ماتقوم يا بهاء ايه غلاستك دي عايزه اشتغل .
تنهد وقام ..انت بقيتي غريبه والله بت يا ماسه بقيتي بتعضي وضحك .،سبحانه الله انت بتعضي وساندي بتحسس وتطبطب يلا الدنيا مابتدوم يوم في ايدك ويوم في ايد غيرك وقام وتركها وقد زرع فتيل الغيره .
هبت مشتعله ......،نهارهم طين .،ينولها اللي في بالها ازاي ما هو اللي في بالها اه هو حبيبي منها لله سنه انت غضبانه مقهوره في البارات وسط المسخره والبيه بيتحسس عليه وحب وسبسبه وعينها هتطلع علي حبيبي هموت منك لله يا زرقه يا حدايه بروحين ..اتغيرت اه بتسبسب وتدلع عالبيه المقهور .،ظلت تاكل حالها لتهب ،،ايه هيبقي في ايد غيري لا انا هموته اه اروح اقتله في مكتبه واخلص عليه هو هيقهرني كل شويه واسيبه يفرح ويهيص وانا هموت عليه ومقهوره طب يا زفت ..واستدارت مشتعله
دخلت ساندي.. صباح الخير يا روكي جيالك تفهمني حاجات مش فاهمه حاجه.
هتف .....روحي لبهاء مش فاضي.
اقتربت تحاوطه..... كده يا روكي يعني تقهرني كده وانا بحاول اتعدل لمست شفتيه تطلع كلام وحش من بقك ليا كده..
انفتح الباب لينتفض اركان عندما.....
تاااكس .،المقابر ياسطي ...يا غلبك يا حزين ..عارف ياض يا اركان طول مانا قاعدالك ماهتفارق دكه الحزن ابدا
#ماسة_الاركان ...اخبط لايك جاااامد
#حكايات_mevo
البارت الثاني والثلاثون ....ذهب بهاء الي ماسه ليهتف ...بقولك فادي انا مضيت علي الصفقه بتاعته عايزك تدرسي الورق وتطلعي دراسه جدوي ماتخرش الميه انا علمتك كتير لسه فاكره والا مخك اتلحس من الركنه.
ابتسمت علي طيبته ....لا فاكره يا بهاء ربنا مايحرمنيش منك والله يابني انت اللي في العيله دي.
هتف.. يا بت هتعمليهم عليا.. طب ياختي ماتسمعي كلام جدو ويجوزك ليا مش خلاص مش طايقه ابن خالي.
لترتبك.. هاه ايه كلامك ده احنا اصحاب.
هتف.... بس عشان كده والا فيه حاجه تانيه.
هتفت ......حاجه حاجه ايه مفيش بطل.
هتف..... يا بنتي دانت الحب بينط من عيونك اركان بتحبيه وبتموتي فيه.
هتف.. لا مابتنيلش وبطل بقه.
قال بخبث...... ماشي براحتك خليه هايص بقه هناك.
قطبت.... هايص هايص فين مين ده.
هتف.. لا يا ستي انا مش فتان وترجعي تقفشيه وتزعلي اكتر.
لتشتعل ....اقفشه اقفشه فين اه انا عارفه انه بديل قولي بيعط فين البيه.
ضحك ....لا هو مش فين هو في مكتبه وساندي منحاله عليه إلحقيه البت مزه ولونه وانت جعفر هيطير.
لتنظر اليه بغضب .....انا جعفر يا بهاء انا جعفر.. طب امشي امشي بدل ماخبطك بحاجه انا ما يهمنيش اصلا تاكله تشبع بيه.
هز اكتافه.... يلا براحتك كت سايبها هتبوسه يا بختك يا اركان هتتباس ليتركها ويرحل.
وقفت تاكل روحها .... هيتباس يتباس وانا جعفر طب ايه هموت..هبت تقوم مندفعه للباب والله لاقتله ....لتقف مره واحده . احترمي نفسك ماتعبريهوش ...ظلت تغلي ....اه جعفر والبيه بقاله سنه والسحليه بتلف عليه وانت سيباه.. لتحس انها ستموت ....طب ايه اروحله متغاظه.. اهدي تهدي. لتبتلع ريقها.... طيب يا اركان ورحمه ابويا لاولع فيك.. لتخلع الجاكت وتفرد شعرها وتهتف ..دانا قعدت في وسط البنات الشمال سنه انا بقه هوريك لتخرج ومعها ملف فادي لتدخل عليهم ....اشتعلت بداخلها فساندي تلمس شفتيه وتحاوطه.كامله علي حكايات ميفو .
لينتفض ويبتعد خوفا الا انها لم تبدي اي بادره بهت من ملابسها ليشتعل .دخلت بهدوء تحسد عليه.. كنت جايه اناقشك في كام حاجه عشان هروح لفادي اتكلم معاه.
نظرت اليها ساندي.. ايه يا ماسه مش تصبحي.
نظرت اليها بسماجه.. اه معلش صباح الخير.. لتستدير... فاضي والا اقولك اجيلك تاني هروح الحسابات والف لفتين كده لتستدير .
احترق واندفع يمسكها ... لا فاضي ليقول لساندي... معلش يا ساندي نتكلم بعدين ..
تاففت ساندي ورحلت.. هتفت ماسه .... طب ليه تزعلها ما كت تخليها تملس عالمقام.
اقترب بغيظ .....اتلمي احسنلك وايه اللي لابساه ده انت فين الزفت اللي كان عليه .
هتفت..... اه حرانه زهقت منه .. انت مالك كده طب اجيلك وقت تاني لتستدير .
شدها ....عارفه لو خرجتي كده يمين بالله لاكون جايب رقبتك انت ايه مجنونه ماشيه عملالي عرض.
هتفت ببرود...... اعمل عرض اعمل طول والله انا حره.
ربع يديه.... لا والله متجوزه قرني هيطبلك اسمعي يا بت انت.
صرخت..... بت اما تبتك ماتحترم نفسك.
تنهد.. اسمعي يا جناب السفيره شغل البارات ده مش هنا واتلمي بدل ما ألمك بطريقتي ليمد يده الي فتحه صدرها لتصرخ ...ايوه كده لمي جسمك بعيد عن ايدي والله هطيح فيكي واقفل الباب واقلبها صباحيه مباركه.
نظرت اليه بغل هتف ....ايوه اكتمي بقه واترزي علي ماجي ...ذهب يحضر جاكتها ويحدفه عليها لتلبسه وتقف مشتعله منه .
هتفت.... اتفضل نشوف هنعمل ايه.
هتف.... سيبي الورق مالكيش فيه.
قطبت.... هو ايه اللي ماليش فيه دا شغل.
هتف.. شغل الورداتي هيبقي معايا وبس.
هتفت..... لا معلش انا هخش في الشغل ده مانا برضه معرفه واخاف عليه وعلي مصالحه.
اشتعل وهتف.. تخافي عليه اتلمي بقه.
هتفت.... انا مش فاهمه انت مالك مصمم تحرق كتير اسمع يا اركان فادي صاحبي ومش هحبي عليك كان عايز يتجوزني تخيل وانا شمال فما بالك لما يعرف اني سيده اعمال.وقريب هبقي خاليه تخيل نوع العلاقه.
احمر وجهه لتشعر بالرهبه وتتراجع ..تقدم ونظر اليها لتشعر بالخوف هتفت برعب.... ايه عادي ما... ما... ماحنا هنسيب بعض ونطلق و... لتصرخ عندما رزعها في الحائط ووضع يده علي رقبتها.. ...كملي علاقه ايه بقه عشان ماسمعتش.
شعرت انها تختنق لتسعل بشده هتف.... انطقي خرجي اللي في قلبك وريني اخره صبري .
هتفت باختناق ....اركان هموت مش عارفه اتنفس .
كان غاضبا مشتعلا من كلامها شدها اليه يحاول ان يهدا كان يريد ان يقتلها فهو في غضبه لا يتحكم في نفسه لتحاول ان تبتعد هتف حركه زياده هقتلك والله هقتلك لتنكمش في احضانه خوفا وترتجف حملها لتشهق استدار وذهب بها وجلس واجلسها وركن بها محتضنا اياها وهيا خائفه ..هتف..... لفي ايدك حواليا لتتململ هتف غاضبا اسمعي الكلام احسنلك لاني علي اخري.
لتكلبش فيه ركن علي الكرسي وهيا في احضانه يحاول ان يهدا ظل فتره .
همست.... بطل بقه عايزه اقوم الناس هتدخل.
هتف.. ماتدخل انا حر.
خافت..... عيب ايه قله الادب دي مالناش بيت.
ضحك ....مانت مابتسيبنيش اعمل في البيت يبقي اعمل هنا وانا بقه مزاجي متعصب وجسمك هو الحاجه الوحيده اللي بتهديني.
لتخبطه..... ليه مهدي لسعادتك.
ليملس عليها.. يا خرابي مهدئ بس دا مهدئ وملين وحاجه تولع في القلب.
هتفت.... اه صحيح مانت مابتشبعش وبتحب التمليس.
هتف.... انا اطفحها ياختي ان حد ملس عليا.
لتشتعل وتقوم.... والهانم اللي بتملس علي شفايف البيه ايه مابتهديكش.
هتف ببرود.... لا ساندي سايبها وقت العوزه هيا بصراحه مش مقصره بس انا حاليا مش عايز.
نظرت اليه ....حاليا ووقت العوزه اه طبعا وماله اشبع بيها خليها تاكلك وكلها ان شالله تطفحها كلها.
ضحك واقترب.. لا والله عايز اكل القمر نزل علي كتفها يعضها عضه خفيفه هتف بمرح .... ماتجيبي بوسه.
لتدفعه.. انت خلاص ماعتش في دماغك الاكده ايه خلاص بوس بوس مفيش الا كده ان كان هيا والا انا.
ضحك ....لا انا مابوستهاش لسه والله.
نظرت اليه بقهر واندفعت تخبطه ..... لا روح اناديهالك تشبع بيها لتستدير .
مسكها ....البسي البتاع ماهتخرجيش كده لتدفع يده وتخرج غاضبه هتف.... طب ابعتيلي ساندي بقه نكمل بو... قصدي شغل.
لتقف وتستدير غاضبه ....والله لاوريك... لتندفع وتذهب الي مكتبها وتحضر شنطتها وتعود اليه لترزع الباب لتهتف.... عايزني اناديلها مش كده عشان تبوس براحتك وماله بس الاول اضبطك ليها عشان تنبسطو قوي ....لتخرج صباع روج من شنطتها وتقترب منفعله وتهجم عليه ليندفع للخلف ويقع وهيا فوقه لتمد يدها وتهرس في شفتيه صباع الروج ..وهو مبهوتا وهيا مشتعله لتقترب منه ... ايوه اهوه بوس بقه وريني هتبوس ازاي وانت متلغمط كده يابو ديل لا ديل ايه دا ديول كتير مصنع ديول كانت مغتاظه عن اخرها لتدفعه وتقوم من عليه.. يلا روح بوس بقه بشلفطتك دي وتركته مشتعله .
ظل جالسا ليهتف ....البت اتجننت اروح فين ربنا يشفيكي ليجلس ويضع يده علي وجهه يلمسه اصبح اصبعه احمر تنهد وهتف اقسم بالله مجنونه ولاسعه بس بحبك يا جزمه ليقوم ويذهب للحمام يقف ينظر لنفسه ...هتف .... انت عيل مهزا دا منظر. تنهد الصبر يا رب الصبر ظل يغسل وجهه ويعود يجلس ....طب اعمل ايه طيب اصالحك ازاي وانت وابور كده.
دخلت ماسه تغلي.. طب ايه هموت كده بحبه ومقهوره اعمل ايه مش طيقاه وهموت عليه لتجلس بغلب طب ايه اتصالح وخلاص.. لتهب لا يا زفته كرامتك يعني يعمل ده كله وتسامحيه. اتلمي يا واقعه. لتجلس ودموعها تسيل يا رب ماعتش قادره البت بتلف وراه اعمل ايه. لتظل جالسه قلبها يحرقها ما بين مسامحته والتصدي له.
مرت الايام واركان لا يتركها ويشبعها مغازله وهيا لم تعد تحتمل وساندي تتودد اليه ببجاحه امامها وبهاء يحذرها من التمادي في خصامها.
كانت جالسه في الفيلا .. دخل اركان لتهب ساندي روكي كنت عايزاك معلش اصل فيه حاجه مهمه هشتريها وعايزه رايك راحه عيد ميلاد منار اخت محمود صاحبك انت عارف لازم تشوفو اصله مسافر .
تافف ..ساندي انا مش فاضي انا لسه جاي من الشغل .
هتفت ليلي ..ايه خايف من ماسه ماتقوليلو ياماسه يروح دا صاحبه .
نظرت بغضب مايروح انا حوشته .
رفع حاجبيه ....والله اروح طيب تمام واقام جهز نفسه فلم يعد يعلم لعندها نهايه .ظلت جالسه تاكل روحها هتفت ليلي ..مش عارف روكي اليومين دول مقهور الله يسامحه بقه اللي كان السبب .
قامت ساندي ونظرت لماسه وهتفت ..وانا برضه هسيبه وراه وراه لحد اما اسعده وتركتها تجلس تشعر بالغليان ..زغدتها صفاء هتسيبيه يروح البت بتلف وراه زي الحربايه انت حره .
هتفت ..اعمل ايه ماهو وافق وانت عارفه اركان.
هتفت صفاء ..قومي اعملي عيانه عشان مايروحش البت هتاخده انت حره ماترجعيش تعيطي.
قامت ماسه ..يروح اه موافق ادي البدايه يا مصيبه ماتتلمي وسامحي بقه اهو وافق وهيسهوكو وينبسطو .وانت قاعده تاكلي حالك .
قامت ودخلت وجلست عالفراش تنظر اليه تراقبه كان يلبس ولا يتكلم وقلبها ياكلها كان ينتقي مايلبسه بعنايه امامها وهيا تشتعل اقترب ووضع احد البرفانات التي تعلم انها تثير اي ما يقربه ..هتفت ..فكري فكري ...دخل غرفه الملابس لتقوم وتدخل الحمام واحضرت المكياج الخاص بها وبدات تضع بعض الحمره علي يدها ووجهها وقفت تنظر لنفسها ..انا بعمل ده ليه ماتصالح دا ايه البلاوي دي ..تنهدت ..لا ماهتصالحش هعذبه زي ماعذبني .وخرجت وجلست عالفراش واغمضت عيونها خرج هو وانهي ملابسه واالتفت يكلمها قطب جبينه فوجدها بها بعض الحمره اندفع وجلس بقربهاوهتف بلهفه .....،قلبي مالك عامله كده ليه .
فتحت عيونها بهدوء وهمست مفيش روح انت شوف وراك ايه .
قام وخلع بدلته مسرعا ..في داهيه اي حاجه بس مالك .
همست .،ماعرفش حاسه بهمدان ومش قادره اتحرك .
اقترب ووضع يده علي وجهها بس مش سخنه ،
اقتربت منه هامسه بلين ..ممكن تكون سخونه مكبوته مش عارفه .
هتف .،طب اجيبلك دكتور .مسكت يده لا انا هبقي كويسه ..اقترب وجلس بجوارها كانت تريد ان تحتضنه ولا تفارقه ..خجلت من ذلك الا انه اندس بجوارها واخذها علي صدره وظل يداعب وجهها همست مش هتروح لصاحبك .
قبل راسها ..في داهيه اي حاجه المهم انتي يا قلبي .
همست بلين...... .قلبك .
رفع وجهها.... .،والله قلبي وكل ماليا حبيبي اللي ماليش غيره .
تنهدت واحنت راسها مسك يدها ليضعها علي صدره وكل حين يقبلها كانت تشعر بسعاده انها بجواره ولا يتركها سمعا خبطا دخلت ساندي .،ايه يا روكي مش جهزت .
هتف ...لا مش هقدر .
هتفت ...الله ومحمود اخص عليك .
تنهد... اعمل ايه ماسه تعبانه .
هتفت ساندي ...مش كانت كويسه والا المرض بيجي فجاه .
هبت ماسه ..لا تعبانه مالك انتي الله .
قطبت ساندي جبينها ونظرت لقميص اركان الابيض..اممم واضح .طب يا روكي ابقي غير هدومك اصل حمار ماسه طلع في القميص يلا اروح انا بقه واخليك بغلبك وانت طيب كده .وخرجت وشعرت ماسه بالحرج فقميصه قد اتسخ من حمره وجهها ..تنهد هو ونظر لقميصه وهتف ..طب هتفضلي كده لازم دكتور ومد يده الي التليفون لتهب وتمسكه ،،لا مش عايزه مش عايزه .
ابتسم بخبث .،طب ليه ماينفعش اسيبك و كلك حمار .
هتفت ،.....قولتلك مافيش الله هو عافيه .شد منديله من جيبه ومسح جبهتها وهتف ..اممم مافيش فعلا .
ارتبكت لم تجد ماتقوله فهتفت ..قوم قو روح للهانم طالما قاعد تحقق كده يلا قوم .
تنهد وشدها ..هو انت لو قولتيلي اقعد كنت هروح بس تخوفيني عليكي بتمثلي التعب .
هبت ..امثل التعب ..اوعي ايه تمثل دي لا كنت تعبانه وقوم يلا .
تنهد بغلب وقام مبتعدا فهتفت بغلب ....هتروح معاها .
نظر اليها بحب .،انت عايزه ايه وانا اعمله .
هتفت ..مش عايزه بس بس ماتروحش معاها ..اقترب ومسك يدها وقبلها ..ليه مش عايزاني اروح دا واجب .
همست ..لا ماتروحش بقولك .
ابتسم .،طب ليه ايه السبب .
تنهدت وهمست .،عشان عشان ماعرفش ماتروحش وخلاص .
ضحك وهتف ..عشان حبيبي مش عايز اروح مش كده .
همست ....انا انا مالي بيك ماتروح .
هتف ..لا مش هروح بس بشرط .
تنهدت ..نخرج نتعشي بره ونرقص وطول الليل ماتخانقيش فيا .
هتفت ..ازاي واحنا مش متصالحين .
هتف ..اهوه اتفاق وانا مش هروح في حته .
تنهدت يعني مش هتروح خالص .
لمس خدها .،ولا هقرب سنتي .
لتهب سعيده وتناست كل شيء خلاص ....وانا خفيت هقوم البس واخر الليل هخاصمك تاني ماشي .
ضحك وشدها مقبلا خدها .....،يلا بس وهنشوف اخر الليل هيبقي شكله ايه .
لبست ماسه وخرجت نظر اليها بحب وحاوطها ونزل لتقف ساندي ايه مش كت عيانه ولا هو انا تقهرني كده .
هتف .....معلش يا ساندي ابقي سلمي علي محمود .
نظرت اليه بغل ..طب يا ماسه انت جبتي اخرك كده ..وخرجا وذهبا الي احد الاماكن ....دخلت هيا لتتفاجا بالمكان خالي ....همست .،هو مقفول والا ايه .
همس ..لا دا محجوز لحبيبي يقعد براحته .
رجف قلبها واحست بمشاعرها تنساب .،اخذها من يدها وبدات الموسيقي وظل يطوف بها وعيونه لا تفارق عيونها .لانت هيا وسرحت في عيونه احست ان العشق يطوف حولها وقلبه قد تغلف بهاله من العشق داعب خدها هامسا .....بحبك قوي ،
احنت وجهها خجلا تنهد ......نفسي حبيبي يقولي وانا كمان بحبك هسمعها امتي .
همست ......بطل احنا متخانقين .
ضحك ..يا سلام ..لا دلوقتي قولنا متصالحين وبالليل حبيبي يتخانق براحته .
تنهدت فهمس ..هو انت لو قولتي بحبك هتقوليها ازاي نفسي اسمعها .
همست بخجل .،لا مش هقولك انا بطلت احبك وانت عارف .
ضحك ..ماهو واضح انك بطلتي عيونك بتقول .
رجف قلبها ......عيوني بتقول ايه .
همس ..بتقول كتير ..بتقول روكي حبيبي وبس وماليش غيره .
همست بلين ..لا انت بتتوهم .
نظر اليها بعشق ......انا بحس مش بتوهم .
همس....طب حبيبي شايف في عيوني ايه..... الليله غير الليله قلوبنا وبس وبكره ارجعي شالله تموتيني .
تنهدت وهمست .....بعد الشر .
هتف .....حاسه بعيوني .هزت راسها بلين.... همس ...طب قولي حاسه بايه .
همست ،....حاسه فيهم فيهم مشاعر كتير .
شدها اكثر ..كتير ايه دانا هفطس بمشاعري... .العيون بتقول ايه سامعاهم .
هزت راسها فهمس .....بتقول ايه لماسه .
تنهدت وهمست بهيام .،بحبك .
ظل ينظر اليها وهيا ساهمه في عيونه ..بتقول ايه تاني يا قلبي .
كان يداعب وجهها والموسيقي تفعل الاعاجيب بمشاعرها .،همست .،بحبك وبعشقك .
هنا لم يستطع ان يوقف مشاعره ليشدها ويتوه معها وهيا مستسلمه ونست وجع قلبها وعاشت دنيا الاركان وفقط ....ابتعد هامسا ......حاسس تني هنجلط حبيبي يعشقني وبيحبتي يا ناس كانت ساهمه داعب وجهها ..ماستي ..تيجي نروح وتبقي ليا.
همست ..هاه ايه .
همس....تبقي ليا بتاعتي .
همست .......بلا وعي ..اممم .
احس مراجل تشتعل بداخل شدها وخرج بها لتستفيق مما كانت فيه رجف قلبها وهتفت ..ايه فيه ايه اوعي بتشدني ليه .
هتف..اما نوصل هتعرفي واندفع يركب العربه وهيا تشعر بالقلق ليصلا ليجدا ليلي وساندي جالسين ..هبت سندي باكيه ..اهوه مارحتشو اتكسفت عشانك وخدت كلمتين من صاحبتي ..حاوطته بيدها يرضيك كده .
اشتعلت ماسه ..لا مايرضهوش روح يا حبيبي ماتزعلهاش واندفعت تصعد غاضبه .
ليدفع سندي وهو مشتعلا انه قضي ليله ولا في الاحلام وكان ينوي ان يذيب غضبها لتقابله تلك الحرباء ليصرخ ..ان هتتلمي بقه في ايامك الطين دي والا لا .
هتفت ليلي .،ايه يا اركان يعني تقهرها وتزعق كمان .
صرخ ..لمي بنتك بقه عشان انا جبت اخري هاه وصعد والغضب ينهشه ..دخلت هيا وغيرت ملابسها ونظرت لنفسها ..اه الهانم مش عتقاه وهو مابيزعقلهاش ليه هاه لو خايف عليا يزعقلها قدامي انما سايبها تحضن فيه وانا يضحك عليا وال ايه بعشقك اللي بعشق مابيسيبش واحده تانيه حربايه تقرب .حربايه قوي اعمل ايه ..طب يا اركان انا هعرفك تلم ايدك وتخلي الزباله دي ماتقربش .دخلت ولبست قميص ليس مكشوفا ولكنه مثير بشكل كبير واتت للفراش وبدات تضع كل المخدات بينهم لتبني حولها سورا ماشي والله لاقهرك مش كان عايز يقرب اما نشوف ..واتجهت تنام بغضب دخل هو ليتفاجي بها كانت جميله تاخذ الانفاس لاحظ ما علي الفراش همس بغلب ..هو انا هفضل عايش في الطين لحد امتي انا تعبت والله ..دخل وغير ملابسه واتجه للفراش وهم ان يزيح المخدات .
فهتفت بغضب .،اياك تشيلهم هقوم انام عند جدو .
تنهد بغلب .طب انا ماعملتش حاجه .
هبت غاضبه ورفعت يدها من خلف المخدات وقرصته في يده ......،ماعملت ماعملتش ايه عايز تعمل ايه اقوم اجبهالك تنام في وسطنا .
ضحك .،لا ساندي ماهترضا ساندي عايزه لوحدها .
فاشتعلت قامت تخبطه باحد المخدات ليضحك ..يا بت بطلي الوابور ده ماتصالحي انت هتموتي وتتصالحي .
لتاخذها الكرامه ..ان اتصالح والله لما تموت انا مش هتصالح وهتطلق اوعي وزغدته واستدارت وظلت تغلي وتاكل حالها الي ان نامت .
شعر بالغلب واحس باستكانتها ليمد يده يشيل المخدات رويدا الي ان اجهز عليهم اقترب بهدوء وشدها علي صده هامسا ..ماقدرش بجمالك ده انام بعيد دا حبيبي بينور ،،واحشني وقمر ومخه جزمه ..اه عذبتها وتعبت قلبها بس تعبت معاها ..تنهد وكلبش فيها لتحاوطه اكثر ابتسم فشدد عليها لتحس بيديه تداعبها لتفيق قليلا وتجد نفسها علي صدره وهو محاوطه لتهمس بلين ..ابعد انت وحش وبكره هطلق منك لتنام مره اخري علي صدره وتندس اكتر ليشعر بغلب شديد هامسا ..دانا عايش في السيرك اقسم بالله مرار وريني يا قلبي المرار براحتك اشوفك محروقه يا ساندي شدها ودعا ربه ان تمر الايام تلين قلبها.
في الصباح لم تجده قامت اتصل بها كي تذهب معه لحفله السمنودي ..فصرخت فيه انها لن تذهب معه ...ذهبت وجلست مع جدها ثم ذهبت للعمل ..دخل بهاء عليها ليهتف .....ايه يا بومه هتفضلي قاعده كده اركان مش قالك عالحفله بتاعه صفقه السمنودي جروب ماجهزتيش يعني.
لتتنهد.. ماليش نفس يا بهاء انا تعبانه.
تنهد..... انت اللي تاعبه روحك انت انهبلتي نازله اكل روحك وهتموتي عالواد انت ملبوسه.
هتفت.. اه ملبوسه ... مش طيقاه بس قلبي بيحرقني.
هتف..... ماسه ماتطوليش اركان بيحايل بقاله مده وانت قافشه يا بنتي احنا الرجاله بنزهق.
لتشعر بالقلق.. ايه يزهق بتقول ايه انت.
هتف.... ومالك اتخضيتي كده. اه بنزهق عادي ماهو كتر الخصام والبعد بيقسي القلب واحنا خلقنا ضيق اعقلي بقه انت بتحبيه بطلي دلع. والبت ساندي مش هتسكت علي فكره شايفاكي بتعضي فيه دا حتي جاتله عشان يروح معاها الحفله.
لتنتفض .....بتقول ايه.
هتف.. ما مراته مش راحه معاه وسيادتك عضتيه الصبح وقولتيله مش رايحه.
لتصرخ .....والله اموته لو راح معاها.
هتف.. يا بنتي انت ملبوسه مش قولتي مش راحه روحي طب اجهزي
لتتنهد وتستجيب له لتذهب وتنتقي فستانا يبرز جمالها وتتزين لتكلم فادي ان ياتي يصطحبها فهيا تشعر بالغيظ منه .
مر الوقت دخلت هيا وفادي لتجد ساندي بجواره ملتصقه به لتشتعل وتهتف بقي كده عشان ما جيتش تلزق فيك ماشي والله لاسود عيشتك.
كان اركان واقفا ليجدها تدخل بجوار فادي اشتعل هو ليشده بهاء اهدي مش عايزين فضايح فادي مش سهل وهيا اتجننت باين اهدي
هتف اركان..... بص بقه عشان لو قتلتها ماحدش يكلمني بسفالتها وقله ادبها والله هضربها روح لمها وتمشي الزباله ده.
تنهد بهاء.... والله ماعت عارف جوز مخابيل ليستدير ويقترب يسلم علي فادي وياخذها حانبا ليهتف.. اتلمي بقه اركان بيطلع دخان
هتفت...... مش لازق للسحليه مالو بيا ينفلق لتتركه وتذهب لفادي الذي كان يعرف علاقتهم المتدمره
هتف.. يا ماسه انا انا مش عارف انت رجعتيله ليه انت ماتستحقيش اللي عمله فيكي.
لتتنهد .....يا فادي انا رجعت عشان جدي وماكنش ينفع اكمل في المكان ده.
هتف..... متاكده عشان جدك ماسه هو مايستاهلكيش انت تستحقي واحد يشيلك في عنيه.
تنهدت.... يا فادي انت صديق وانت عارف اني اني...
هتف..... مش عارفه تنسيه صح.. طب تديني فرصه انا هنسيكي ليه سيبيلي نفسك واوعدك انك تكوني ليا.
ليسمع صوت اركان غاضبا يقترب ويشد ماسه من وسطها.. هيا مين يا فادي باشا اللي هتكون ليك وهتنسيها اياه هاه عرفنا كده.
نظر اليه فادي.. اركان باشا خير يا رب مالك غضبان كده ماحنا عارفين اللي فيها.
هتف اركان بغضب ....وهو ايه اللي فيها عشان اعرف.
تنهد فادي.... اه طالما كده يبقي نلعب عالمكشوف.
هتفت ماسه .....من فضلك يا فادي مافيش داعي للكلام ده.
هتف اركان.. لا خليه يا هانم حابب اعرف المكشوف بتاعه.
هتف فادي ....انت عايز ليه من ماسه بالضبط.
هتف اركان بسخريه.. عايز.. هكون عايز ايه مراتي مش واضح كده
هتف فادي.... لا مش واضح اظن احنا عارفين اللي فيه مراتك اللي طردتها وهنتها وصدقت فيها كل الارف اللي اتقال عليها.
اشتعل اركان..... وانت مالك بينا من اساسه.
هتف..... مالي لا كتير مالي اني وقفت جنبها في وجعها وماسيبتهاش وسيادتك السبب مالي اني عايزها واقدر انسيها اياك.
ليشتعل اركان ويمسكه من ملابسه.... انت بتقول ايه يا زباله
هتف فادي.. ايه هتضربني زي ماضربتها لتكون فاكر اني هسيبهالك لا فوق فادي الورداني مابيسيبش حد يخصه.
ليرزعه اركان بوكسا ويصرخ ....بره ماشفش وشك.
كانت ماسه مرتعبه ليشدها ويخرج بها ويدفعها في العربه وينطلق بها كانت مرتعبه فكلام فادي صدمها لم تكن تتوقعه واركان يقف كالبركان ليذهب بها الي شقته ويصعد بها ويندفع بها للداخل ليرميها علي احد الكراسي لتنكمش ليدور حولها ولا يعرف كيف يهدا وهيا ترتعش اخذ احد الفازات وقذفها بجوارها لتصرخ... ظل يدور ويمسك راسه بعنف كالمجنون صرخ ....بقي عايز مايسيبكيش ليا اللي هو ازاي وانت تخصيه تخصيه ازاي ..اقترب وشدها صارخا.... انطقي البيه جاي ليه ياخدك مني فاكره حد يقدر ياخدك مني لا انا مجنون واموتك واموته لتكوني فاكراني عشان بداديكي ابقي اهبل واتجاب واتاخد لا انا ليا اخر والدلع ليه اخر دانا اخلص عليكي انطقي تخصيه انت تخصيه اقترب يصرخ انت بتاعتي فاهمه كانت مرتعبه وهو محترقا وجن جنونه صرخ بحرقه .... هينسيكي اركان البيه هينسيكي اركان ....مسكها بعنف ...بس اركان مابيتسابش ولا بيتنسي وهتعرفي اني مابتنسيش شدها ودخل بها حجرته كان غضبه حارق يشعر بالجنون انه سيفقدها ...لترتعد وتبتعد شدها وصرخ يدفعها وينهال عليها يمزق ملابسها وهيا تنتحب ليصرخ ....اكتمي انت بتاعتي وهتفضلي بتاعتي ليندفع و....
وايه يا حزننا ياحنااااه اعجنها يا وااااد
🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹
ادخلوا بسرعه حملوه وخلوه علي موبيلاتكم من هنا 👇👇👇
وكمان اروع الروايات هنا 👇
انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
تعليقات
إرسال تعليق