رواية القيصر الفصل الثاني بقلم نهي عادل حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
ما زال صوتك في ثنايا مسمعي
والشوق في صدري يفتت أضلعي
والله إنّ الشّوق فاق تحمّلي
يا شوق رفقاً بالفؤاد ألا تعي
يا زهرتي إن مرّ اسمك عابراً
يزداد من فرط الحنين توجّعي
حاولت أن أخفي هواك وكلّما
أخفيته في القلب فاضت أدمعي
بالبين قد قضت الليالي بيننا
لكنّ روحك لم تغب دوماً معي
للشاعر احمد ابو الشيخ
❈-❈-❈
في قصر القيصر
سمعوا صوت شخص يقول: قيصر قلبي.. حمد الله على السلامة، مصر نورت يا باشا والله.
ابتسم أرسلان وفتح ذراعيه، اقترب منه نوح وضمه بحب اخوي حقيقي، فهو لم يكن ابن عمه فقط، رغم ان أرسلان اكبر من نوح بحوالي ثلاثة سنوات الا انهم من يراهم يقول بانهم تؤام. يد واحدة، والضلع الثالث لهم نادر الحسيني، لم يقدر احد على هزيمتهم، رغم عدم تواجد أرسلان في مصر، الا بفضل نوح وزياد كبرت إمبراطورية القيصر بفضلهم،
خرج من حضنه على وهج وهى تمسكه من ثيابه
وتهز: نظر الى اسفل و ابتسم لها وحملها وقبلها من خدها قائلا: وهجى وحشتني يا قمر، فين بو سة
نوح حبيبك!
_قبلته الصغيرة قائله: نوحى و حثتني
قهقهه نوح ونظر الى أرسلان قائلا: هى لسه كل الحروف ضياعه منها، وهج محتاجة دكتورة تخاطب يا أرسلان
تنهدت بحزن قائلا: وكمان عاوزة ناني يا نوح
_ليه و دادة انعام فين.
هتف والد ارسلان السيد هاشم قائلا: طيب تعالوا افطروا وبعد كده تكلموا.
_نظر أرسلان الى نوح: سألت عليك قالوا انك كنت في المستشفى عند دكتور محمد، خير في جديد لحالة ماما.
تنهد نوح: للأسف نسبه الشفاء ضعيفة جدا، بس محتاجه علاج طبيعي. مكثف
_طيب ومستني ايه ابدا على طول،
تنهد نوح: للأسف بابا رافض انها تخرج بره البيت، ولسه هشوف متخصص للعلاج الطبيعي، ثم جاءت في خياله صورة أميرة.
وجده أرسلان شارد الذهن نكزه في كتفه قائلا: هى ال صناره غمزت و لاايه
ابتسم نوح: حد الله، ربنا يبعد عنا وجع القلب، انا كده عايش مرتاح، ومفيش حد مؤيد حريتي.
وجلسوا يتناولن الفطار....
همست له وهج: يلا يا بابي عاوز اثوف نادر وحثني خالث
قهقه الجميع من طريقة حديث وهج فهي بالفعل تحتاج الى طبيبه تخاطب، فهي تعاني من ضعف الكلام ولا تحب الأشخاص الغريبة
ابتسم لها أرسلان وحملها في أحضانه وشرد
كانت تجلس على سائقه ويطعها بحنان شديد قائلا:
يلا يا جيجى عشان خاطري اشربي الحليب كله
دفنت وجهها في عنقه قائله بدلال: حبيبي انت عارف انى مش بحبه وانت كل يوم لازم تخليني اشربه بالعافية.
ابتسم لها بحب وقبلها من شفتا ها بنعومة: يا حبيتى انتى في الشهر الثاني، يعنى محتاجة غذاء عشان البيبى.
وضعت جيجى قبلة على خده قائله: وانت نفسك في بنت ولا ولد يا قيصري..
حملها بين يده وضعها على التخت قائلا: بنوته وتكون شبهك وتعالي بقى اشوفلك نوع الجنين و ابتسم لها بمكر وما ل عليها يقبلها بعشق.
افاق على يد نوح ترتب على ضهره وهو ينظر اليه بأسي
قائلا له نوح: انت كويس يا أرسلان
_اغمض عينيه وتنهد بحزن: الحمدلله يا نوح، انا الحمدلله شبعت، انا خارج يلا يا وهج.
بعد خروج أرسلان ومعه وهج نظر نوح الى عمه قائلا:
انا مش عجباني حال أرسلان يا عمى، ومحدش عارف يطلعه من دوامه احزانه، حضرتك المفروض تقعد تتكلم معاه
هتف هاشم بحده: انا يامه اتكلمت معاه يا نوح، هو يتحمل نتيجة اختياره، انا كمان شبعت ثم نظر الى اخيه الذى وجده شارد قائلا؛: وانت يا فؤاد مالك، احوالك مش عجباني،
_هااا بتقول حاجة يا هاشم.
_بقولك راح الشغل معايا ولا قاعد شوية
_لا جاي معاك.
بعد خروج الجميع طلب نوح احدى الخادمات لي اسالها اذا قامت بإفطار والدته واعطائها الدواء
هتفت الخادمة باحترام: اه يا نوح بيه الست هانم فطرت وخدت علاجها كمان
_طيب روحى انتى اعملى فنجان قهوة وابعته فوق في جناح سمحية هانم
أومأت له الخادمة قائله: حاضر يا نوح بيه
صعد نوح الدرج ودلف الى جناح والدته اقترب منها فكانت تجلس على كرسي متحرك وتنظر الى الشباك وقام بتقبيل يديها قائلا: صباح الورد يا ست الكل.
لمعت عينيها دليل على فرحتها بوجوده فهي تستطيع الكلام او الحركة، مجرد تنظر بعينيها فقط
تنهد. نوح بألم فهي كانت بخير ولا احد يعرف ماذا حدث معها خلال الاربع شهور الماضية والاغرب ان والده لن يريد ان تكمل علاجها في اى مستشفى، ولكنه اقسم بانه سيجلب اليها هذه الطبيبة المغرورة مهما كلفه الامر.
فهي تحتاج الى تتدخل فيزيائي.
❈-❈-❈
في جريدة الحرية.
كانت تجلس مارية شاردة الذهن تفكر في الغارمات و كيفيه مساعدتهم، جاءت فكره في عقلها وقررت تنفذها
نظرت الى منه التي كانت تتحدث مع خطيبها اسلام، زفرت بغضب، ف منه تقص له ما حدث معها هنا في الجريدة وفى البيت، ادق تفاصيل حياتها، انهت المكالمة، ونظرت الى ماريه وجدتها غاضبه اقتربت منها قائلا: مالك يا مارية
هتفت ماريه بحده خفيف: مش عاجبنى حالك يا منه
تعجبت منه: ليه في ايه ماله حالي؟!
_انتى مش شايفه اللي بيحصل مع اسلام خطبيك غلط، بتحكى له كل حاجة
_طيب وفيها ايه اسلام خطيبي وبكره يبقى جوزي مينفعش اخبي عليه حاجه نهائي
_صرخت منها مارية من شده غباءها قائله: ما هو عشان خطيبك يا غيبه.
ردت منه بثقه عمياء: يا بنتى اسلام ستر وغطاء عليى. ده اكتر حد فأهمني في الدنيا كلها، انا دائما بقوله على كل حاجة تخصني انا وماما، حتى لما ماما اخذت القرض قولته.
صرخت مارية: انتى غيبه يا منه، مينفعش خطيبك يعرف كل ادق وتفاصيل حياتك واسرار اهلك، وحتى لو اسلام بقى جوزك مينفعش يعرف.
في مقوله بتقول: صديق اليوم عدو الغد
نظرت لها منه بثقه قائله: كله الا اسلام يا مارية
لم تقتنع منه من النصيحة التي قدمت لها من ماريه حتى لم تبالى او تهتم، بل هى لم تفكر حتى في حديث ماريه.
تنهدت مارية قائله: انتى حرة يا منة، يارب فعلا يكون اسلام خطيبك قد الثقة دي كلها، المهم، انا عرفت هعمل اية مع الغارمات اللي هتاخذ افراج قريبا،
_هتعملي ايه يا مارية؟
_ايه رايك لو فتحت لها مشغل خياطة
_امممم فكرة حلو جدا والله، بس مين هيكون مسؤول عنه، لأنى عارفه انك مشغول.
_طنط منال طبعا
_مين ماما؟!
_ايوا وفيها ايه هى فاضية ومش وراها حاجة وبدل ما هى قاعدة وحيدة في البيت والصراحة بقا مامتك شاطرة جدا في الخياطة
_ انا معنديش اعتراض، بس تفتكر توافق.
_اكيد، كلمها وشوفي انا عندي بكره زيارة لأخر حوار في السلسلة بتاعت الغارمات و هتفق معاهم بأذن الله.
❈-❈-❈
وصل أرسلان ومعه وهج الى الشركة حملها بين يده يضمها الى صدره بحنان، دلف الى شركة بكل غرور وكبرياء ولما لا وهو غول الاقتصاد من الذى يفكر ان يقف في وجهه، سيكون في عداد الأموات وجد سكرتيره مكتبه تقف له بكل احترام قائلا: صباح الخير يا مستر
رد عليها وهو يدلف الى مكتبه قائلا: صباح الخير يا ندى
هاتلي فنجان القهوة والبوسطة وهاتى عصير ل وهج
ردت بكل احترام: تحت امرك يا فندم
ثم نظرت الى وهج التي ما زالت في أحضانه والدها: تحبى تشريى عصير ايه يا وهج
همست له للصغيرة فهو تخاف بشده من الغرباء رغم انها دائما المجيد مع والدها من الشركة وترى ندى: بابي عايز عثير فراولة
قبلها أرسلان من وجنتها: حاضر يا حبيتى.
_نظر أرسلان الى ندى: هاتلي انا قهوة وهى فراولة
_تحت امرك يا فندم وخرجت.
بعد خروج ندى، زفر أرسلان بتعب، فحالة وهج تسوء كل يوم انها تخاف بشده من التعامل، دائماً تريد الذهاب معه فكل مكان، تنهد وشرد.
كانت تنام جيجى بين احضانه على التخت يضمها أرسلان بكل حنان ويلمس على بطنها قائلا: حبيبه بابي عاملة اية
ابتسمت له جيجى قائله: حبيب بابي تعبي مامي خالص، كل شوية ضرب فيئ، ومش عارفة انام.
مال أرسلان يقبلها من شفتاها قائلا: عيب يا وهج تتعبي مامي مش كفاية بابي عليها.
خجلت جيجى قائلا: بقولك يا قيصري انا طالبة منك طلب صغنون خالص
رفع لها حاجبه: امممم اكيد يخص الشلة الفاسدة بتاعتك
ضربته على صدرة قائله: متقولش على اصحابي كده،
انا مش عارفة هم مش عجبنك ليه بس، المهم في بارتي عند سهي وعاوزة احضره عشان خاطري يا بيبي وكانت تلمس صدره العاري بحركات اذابت حصونه
_امممم ارشيني.
_أزاي!!!
اقولك ومال عليها يضمها بشده يقبل وجهها وعنقها بهيام شديد
افاق على دلوف نادر قائلا: وانا اقول الشركة منورة ليه،
قفزت الصغيرة من احضان ابيها لتجري الى نادر الذى حملها بحب ويرتب على ضهرها بحنان قائلا: احلى برنسيسة في الدنيا وحشتني يا حبيتى
قلبته الصغيرة من خده: وانت كمان وحثتني يا نادر، كتير اوى. وفتحت ذراعيها.
قهقه نادر عليها ثم نظر الى أرسلان: حمدالله على السلامة يا قيصر وانزل وهج وقام بتسليم عليه.
_الله يسلمك يا نادر، اخبارك ايه، واخبار زينب هانم ايه.
_ اه لو سمعتك وانت بتقول زينب، اسمها زيزي هانم، ده انا ابنها عايزنى اقولها زيزي. شفت في ام كده.
_معلش انت عارف الخروجات والنوادي مأثرين عليها.
أوي
تنهدت نادر بألم: الحياة بقيت صعبه عندنا في الفيلا، بابا في وادى وماما في وادى ومحدش حساس بي ولا ضحى اختى يا أرسلان.
_رتب أرسلان على ضهره: معلش يا صاحبي كله هيبقى كويس، بس خلى بالك من ضحي لأنها في سن صعب،
_كله على الله، المهم انا محتاجك معايا الفترة اللي جايه ارجوك كفاية سفر. واستقر معنا هنا. جاسر عاوز يأكل السوق مننا، انا الصراحة مش عارف ايه اللي حصل بنكم عشان يحصل كل ده، انتم كنتم اكتر من اخوات، فجأة تصحبوا اكتر اعداء وتحاربوا بعض.
غضب ارسلان واحمر وجه قائلا: نادر ارجوك بلاش تتكلم في الموضوع ده تانى.
_
في جريدة الحرية.
طلب ماجد عقد اجتماع ضروي لجميع رؤساء الاقسام كلها.
دلفوا الى قاعة الاجتماعات منتظرين دلوف ماجد
بالفعل بعد لحظات دلف ماجد الى القاعة ينظر اليهم قائلا: منورين يا شباب.
ردوا الجميع: بنورك يا مستر ماجد.
_طبعا كلكم عارفين ان القيصر نزل مصر، ولحد وقتنا هذا محدش عارف عنه حاجة للأسف، حياته، شغله أزاي كون إمبراطورية القيصر هل شغله حلال وهكذا ، انسان غامض بمعنى الكلمة، رغم نجاحه الا ان حياته كلها غموض.
المطلوب ان انتم باي طريقه تعرفوا تعملوا معاه حوار صفحي، حصري لنا اول ناس تكون احنا.
هتفت مارية: وليه الاهتمام ده كله يا مستر ماجد بواحد زي ده اكيد واحد مغرور. عشان كده محدش عارف عنه حاجة، او ممكن يكون شغله كله شمال وده راي
نظر اليها ماجد: بعكس أرسلان هاشم او القيصر الا سمعته انه انسان كويس جدا في حياته الشخصية ومع اصدقائه ويعتبر غول الاقتصاد في مصر. ومن امتى يا مارية بنحكم على حد من غير ادله
عاوزة اقول لكم الا هيعرف يعمل معاه سبق صحفي يعتبر نفسه اترقى وبقا في منصب اكبر. اتفضلوا الاجتماع انتهى.
بعد خروج الجميع كادت ان تخرج مارية الا ان ماجد اوفقها قائلا. مارية استني،
اقترب منها واعطائها بعض الاوراق قائلا: ده تصريح المشغل بتاع الغارمات، رايحين تانى امتى السجن
ابتسمت له ماريه بفرحه وهى تأخذ الاوراق منه: رايحين بكره بجد الف شكرا يا مستر ماجد. بعد اذنك
بعد خروج مارية ظل ينظر ماجد في اثرها فهز يحبها بل يعشقها وللأسف هى لم تراه.
❈-❈-❈
مساء.
وصلت مارية منزلها ودلفت الى الداخل وقامت بألقاء حقيبتها بإهمال، وتنهدت بتعب قائلا: اه يا كلي
وجدت اميرة تنظر لها برفع حاجب قائله: مالك يا بومة
صرخت مارية بومة في عينك ده انا اكبر صحفيه فيكي يا مصر
قهقهت اميرة قائلا: على يدي
_بقولك يا ميرو يا عسل، ما تخلى دادة نعمات تحضر ليا الأكل على ما ادخل اخذ شاور ينوبك ثواب فيئ.
ابتسمت لها أميرة بحنان فهي من قامت بتربية اميرة بعد وفاء والدتهم قائله: حاضر يا حببتى، على ما دادة تجهز الأكل يكون بابا جه.
ألقت لها مارية قبلة في الهواء: حبيتى يا ميرو يارب اشوفك احلي عروسه ودلفت الى غرفتها.
ولم تعرف بان كلمته هذا اشعلت وجع وألم في قلب أميرة. التي شردت في رامي.
كان يمسك كف يديها ووضع قبلة حنونه قائلا: انا مش مصدق نفسى يا أميرتي فاضل يومين على فرحنا يا حببتى،
ابتسمت له أميرة بعشق: وانا كمان فرحانه يا رامي، انا بحبك اوى. انا من ساعة كتب كتابنا وانا مش مصدقه ان احنا انكتب كتابنا وفاصل يومين بس على فرحنا
_ايوا بقا يا ميرو وتبقى داخل حضنى يا قمر.
خجلت اميرة وظلوا يتحدثون في هذا اللقاء ماذا سيفعلون في زفافهم. ولم تكن تعرف ان هذا اخر لقاء وان الموت سيخطفه منها
مسحت دموعها وهمست لنفسها: انا مستحيل احب غيرك يا رامي، مستحيل، حد يشارك قلبي فيك يا حبيي
❈-❈-❈
في قصر القيصر
اجتمع الكل علي مائده الطعام حتى نادر كان يجلس معهم
هتف نوح بمرح الى نادر: اخلص يا نادر عاوزين نلحق السهرة من اولها، دي هتبقى نار يا حبيبي نار
وكلها مزز اجانب.
_عندك حق والله يا نوح، انا قلبي بيضعف قدام المزز الاجانب وبالذات الشقراوات ثم نظر الى أرسلان ما تيجى معانا يا قيصر
نظر له بحده وغضب قائلا: انت عارف يا نادر انى مش بحب أروح الاماكن دي، ربنا يهديكم ان شبعت انا طالع اطمن على وجع
هتف والده قائلا: استني يا ارسلان عاوز اتكلم معاك
زفر بغض ونظر الى والده: نعم يا بابا اتفضل.
هتف هاشم بغضب: أرسلان انا مش عجباني حالك، هتفضل لحد كدة لامته
تنهد بغضب: ماله حالي. انا كويس وزى الفل. وسيبوني اعيش حياتي زي ما انا عايز من فضلكم
يا ابنى يا حبيي الدنيا مش بتوقف على حد، واديك شفت انى ربيتك بعد ما والدتك توفت، والحياة مشيت، انسى يا حبيبي وعش حياتك،
_يويو مول كل يوم عن اذنكم يا بابا. وخرج الى الجنينة
بعد خروج أرسلان اقترب نوح من عمه قائلا: اهدي يا عمى الطريقة دي متنفش مع أرسلان
زفر هاشم بغضب، اما ايه اللي ينفع، ارسلان حياته بتضع منه اللي منه، دافن نفسه في الماضي، امتى يفوق لنفسه.
هتف نادر: معلش يا عمى أرسلان محتاج وقت مش اكتر. ثم نظر الى نوح: روح اتكلم معاه يا نوح
أومأ راسه وخرج
دلف الى اسطبل الخيول الخاص به ونظر بوجع و حسره الى فرسه المفضل برق، ملس على وجهه ليسمع صوت
صهيله وكانه فرح من وجوده. نظر الى ساقه بألم،
شرد
في احدى النوادي الشهيرة.
اليوم مسابقة ركوب الخيل، كان يقف وبجانبه جيجى،داخل أحضانه ابتسمت بحب قائله: مبروك مقدما حبيبي، و هديتك موجودة و هتفرحك اوى
قبل يديها قائلا: انتى احلى هدية في حياتي يا جيجى
وبعدين ما انتى عارفه محدش يقدر على القيصر وغمز لها...
بالفعل انتهى السباق وفاز أرسلان، ذهب مسرعا الى جيجى وضمها بقوة: فين الهدية
_اخذت يده ووضعته على بطنها وهمست له: أنا حامل يا حبيبي.
آفاق على حديث نوح: انسى يا أرسلان
صرخ بحده: هو سهل انى انسى
ثم تحول وجهه الى اللون الاحمر وبرزت عروقه دليل على شدة غضبه لا طبعا انا هدفع كل واحد كان السبب في اذيتي غالى اوى.
حزن نوح على ابنه عمه: انسى عشان خاطر وهج، هى محتاجة انك تكون جنبها يا حبيبي
من فضلك يا نوح انا محتاج اقعد لوحدي.
تنهد نوح ونظر اليه بحزن وخرج
اما أرسلان ظل طوال الليل يتذكر الماضى وما حدث معه.
🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹
ادخلوا بسرعه حملوه وخلوه علي موبيلاتكم من هنا 👇👇👇
وكمان اروع الروايات هنا 👇
انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
تعليقات
إرسال تعليق