القائمة الرئيسية

الصفحات

روايه أمتلكت قلب صعيدي الفصل الاول حتى الفصل الثامن عشر بقلم نرمين حمدي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج

اعلان اعلى المواضيع

 روايه أمتلكت قلب صعيدي الفصل الاول حتى الفصل الثامن عشر بقلم نرمين حمدي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 

روايه أمتلكت قلب صعيدي الفصل الاول حتى الفصل الثامن عشر بقلم نرمين حمدي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 

تبدأ قصتنا في احدي المحافظات الصعيديه وبالاخص أسوان في مكان تملئه الخضره والهواء النقي 

حيث يوجد قصر عائله الدمنهوري وهي من أكبر العائلات في محافظه أسوان والمحافظات المجاوره لديهم سلاسل من الشركات لاستيراد وتوريد السيارات الفاخره


وفي منتصف الليل حيث دقت الساعه الثانيه عشرا 


جاء اتصال لوعد وهي فتاه لديها بياض كالقمر سوداء العينين ورديه الشفتين والخدين تبلغ من العمر 18 عاما في كليه علوم

انتقلت للعيش في الصعيد بعدما عاشت عمرها في القاهره بسبب موت والديها في حادث سير


لترد وعد بعدما تأكدت عدم وجود احد حول غرفتها واغلقت الباب جيدا وبصوت هادئ: اي ياسيف 


سيف: وحشتيني اوي ياوعد

وعد: سيف قولتلك متتصلش إلا لما انا اكلمك ممكن يحصل مشكله

سيف: ولو قولتلك ان تحت بيتكم دلوقتي

وعد بزعر والدم انتفض من عروقها: اكيد لا سيف متهزرش هنا مفيش هزار


سيف: انزليلي بس عايز اشوفك انا جاي من القاهره مخصوص عشان اشوفك


وعد: انزل فين انت اتجننت دا لو حد شافك هيموتوك ويموتوني دول القتل عندهم سهل ياسيف 


سيف: وانا مش فارق معايا اي حاجه غير اني اشوفك


وعد برعب: عشان خاطري امشي هتحصل مشكله كبيره لو شافوك 


سيف: طيب انا همشي بس اطلعي علي البلكونه حتي


وعد: هتمشي بعدها؟ 

سيف: اه همشي


وعد تخرج وتري سيف ويبتسموا لبعضهما فهذا هو حب طفولتها والعشق الابدي تعاهدوا ان يمروا بكل الصعاب معا دون خوف او تراجع

سيف مبتسم: علي فكره بقي انا صحيح اخر سنه ليا في علوم بس نقلت لجامعه الصعيد مخثوص عشانك 


لتبتسم وعد ثم يظهر علي ملامحها علامات الخوف والقلق فما الذي حدث لقد تم كشف سرهم وجاء الغفير ليري هذا الشاب الغريب ويمسكه من ملابسه قابضا عليه 


الغفير: انت بتعمل ايه هنيه ياجدع انت واجف تتحدد مع مين ومين انت انطج


سيف بتوتر: انا انا

ليلاحظ الغفير وعد التي تصلبت مكانها منذ ان جاء ليدرك ان هذا الشاب جاء لمقابلتها


الغفير: انت ليلتك سوده جلبك جواك تجي هنيه دا انت صخر بيه مش هيرحمك


بمجرد موعد سمعت اسم صخر تجمد الدم في عروقها لا تسطيع التفكير حتي بما سيحل بها فهي تدرك جيدا ان صخر دائما متعطش للدماء ولا يمكن السيطره عليه


وفي الناحيه الاخري 

صخر: شاب طويل ذو جسم رياضي وملامح رجوليه وعيون عسليه حاد الطباع وصارم جدا يبلغ من العمر28 عاما


هارون: كبير العيله ذو شخصيه قويه لا يقبل النقاش صارم جدا

الثاني 

روايه"إمتلكت قلب صعيدي"

زين: الاخ الاصغر لصخر شخصيه  يتصرف بقلبه اكثر من عقله مسالم جدا اي يحب العيش في سلام ومحبه  يبلغ من العمر 26 عاما


صخر: أنا اتفجت مع الراجل والشحنه جايه كمان اسبوع


هارون: ليه كديه جولتلك دا راجل مش مظبوط مصر ليه انك تتعامل معاه


صخر: الي مش مظبوط يتظبط معانا


ليقطع حديثهم دخول الغفير ومعه سيف 


الغفيز: ادخل ادخل ياواكل ناسك 

سيف وقف قدامهم ولا يدري ماذا يفعل ماذا يقول 


بينما في غرفه وعد 

وعد بتعيط: اعمل ايه ياربي اهرب ولا اعمل اي دا مش بعيد يدفنوني بالحيا لي كدا ياسيف لي

ثم بدأت ان تحضر اي شئ ثقيل وتضعه خلف الباب حتي يصعب عليهم فتحه


ليقف صخر ويعقد حاجبيه ويشير بااصبعه: مين ديه 


الغفير: دي دي

صخر بغضب: ايه هستني كتير ولا ايه في يومك ديه

ليتكلم الغفير تلقائيا: دا مسكتو جدام البيت ياصخر بيه 


صخر لسيف: بتعمل ايه هنيه 

ليتكلم الغفير: اصل يابيه بصراحه كديه كان هيتحدد ويا الست وعد


ليقف هارون بشده: هتجول ايه ياواكل ناسك انت انت خابر الي هتجوله ديه معناه ايه


الغفير بخوف: دا الي حصل ياهارون بيه والله مبكدب في ولا حرف


ليضغط صخر علي كفيه وتظهر عروق يده وتحمر عنيه من الغضب ليذهب اليه ممسكا وجهه بين يديه ويضغط عليه بقوه ويصفعه قلما يجعله يقع ارضا ثم يوقفه مره اخر ويصفعه قلما اخر ثم يضربه بقدمه علي بطنه يجعله يعود للخلف مسافه كبيره: جاي تحبلي هنيه يابن*** دا انت يومك مش طلعاله شمس 

ليذهب اليه مره اخري ويمسكه من قميصه: تعرفها منين ياض انطج 


سيف وهو مش قادر يتكلم: م عرفهاش م عرفهاش


صخر بغضب يضربه قلما اخر: وبروح امك هو هيتبلي عليك ليه انطج بدل مفرغ المسدس ديه في نفوخ الي جابتك يامدلدل اخلصصصص


سيف: ه قول هقول كل حاجه بس اوعدني هتسيبني امشي


صخر: جول اخلص

سيف حكاله كل حاجه ليتركه صخر حتي وقع ارضا ويوجهه كلامه لهارون: بجي البت دي تستغفلنا كلنا وتلبسنا طرح علي اخر الزمن


هارون:  هي لسه صغيره برضو وعنديهم هناك الكلام دا عادي لسه مخدتش علي عاداتنا وتجاليدنا


صخر بغضب: اومال لما تكبر شويه هتعمل فينا ايه البت دي لازم تتربي كفياك دلعك الماسخ ديه هو ديه الي وصلنا لكديه


ليصعد صخر غاضب الي غرفت وعد ليضرب الباب بقوه كادت طرقاته وحدها ان تكسر الباب

وعد بالداخل تنهار بكاء فما الذي سيحل بها من ذلك الغاضب: افتحي الباب بدل مكسروه فوج نفوخك


وعد: مش هفتح وسيبني بق😭

الثالث 

روايه "إمتلكت قلب صعيدي" 

وعد: مش هفتح وسيبني في حالي بقي حرام عليك😭


ليضرب صخر الباب بقدميه حتي كسره لتصرخ وعد بقوه 

ليمسكها صخر ويصفعها قلما تلو الاخر  حتي ايقظ صراخها كل من بالبيت

كانت وعد تستنجد بجدها هارون ولكن دون جدوي 


ظل صخر يضربها ويشفي غليله منها حتي جاء زين وخلصها من تحت يده


زين: كفايه ياصخر كفايه البت هتموت تحت يدك


صخر: ابعد كديه ياريتها تموت وتريحنا من جرفها بتستغفلينا يابت ال** عامله فيها الجطه المغمضه وانتي ديراها شمال 


وعد كانت منهاره عياط وهي خلف زين الي بيحاول يسيطر علي صخر بالعافيه


زين: اي الي حصل عملتي ايه ياوعد


صخر مسكها من شعرها تاني ونزل بيها تحتورماها جنب سيف

ليخرج سلاحه 


هارون: هتعمل ايه انت اتجننت هتجتل بت عمك


صخر:  واجتل امي لو فكرت تعمل كديه فكراها سايبه اياك 


زين: اعجل ياصخر مش كديه ياخوي


ليلي مرات ابو صخر وزين وربت زين: صخر معاه حج اجتلها لو معملتهاش هتجبلكم العار جريب


صخر يوجه المسدس علي ليلي: نجطينا بسكاتك بدل ميبجوا تلاته بتدخلي ليه انتي 


ليلي: الحج عليا 


وعد: اقتلني اقتلني وخلصني ع الاقل مش هشوفك تاني وهرتاح منك اقتلني يلاااا


سيف: لا اقتلني انا انا السبب سيبها هي ملهاش ذنب


صخر بسخريه: هاتولنا لمون لللعصافير دول


صخر بهدوء لوعد: بتحبيه؟ 

وعد ادتله الامان: أه

صخر بدون اي تفكيريطلق الرصاص علي سيف ليقع ارضا ويسيل دمائه


صخر: اجريله الفاتحه بجي


وعد في حاله صدمه فحب طفولتها يموت امام عينها ولا يمكنها فعل شئ: لاا سيف سييييف قومم قوم ياسيف 


هارون: كمان هتبكي عليه خدوها من جودامي


زين: لي كديه بتجتله لمجرد انه حبها الحب مش بيدينا ياناس


لينظر له صخر بقرف: حجك ماانت تربيه حر*يم ياض استرجل 


زين: عمرها الرجوله مبتيجي بالجبروت ياخوي


صخر: وعشان اكدلك جبروتي هجوزهالك يابو جلب حنين 


وعد: انا مش هتجوز حد كفايه كدا بقي حرام عليك😭


صخر: وانتي فاكره ان ليكي رأي ولا اي انتي تكتمي خالص طيب هتتجوزيه ورجلك فوج رجبتك 


زين كان مبسوط لانه بيبحبها وفي نفس الوقت مش عايز يتجوزها غصب عنها


وعد: ياجدو قول حاجه عشان خاطري انا مش عايزه اتجوز دلوقتي خالص كفايه الي عملته في سيف ارحموني بقي


هارون: هجولك ايه انتي الي جبتيه لنفسك 


زين: طيب دي بت وهتجبروها هتجبروني انا كيف عاد


صخر: مهو لو انت خايف عليها وصعبانه عليك جوي كديه تتجوزها وتسكت

الرابع 

روايه"إمتلكت قلب صعيدي"


وعد وقعت علي الارض: اقتلني


زين بداخله احساس سئ: يااااه للدرجادي ياوعد تتمني الموت علي انك تتجوزيني


صخر يخرج مسدسه مره أخري ويصوبه ناحيه وعد وهي تغمض عينيها مستعده للموت لتسمع صوت اطلاق النار ليغير هارون اتجاه المسدس في اللحظه الاخيره


هارون: لا ياصخر وعد هتتجوز زين 

زين: لا ياجدي متجبروهاش علي كديه

ليلي: وهي هتلجي احسن منك فين يازين كفايه انك هتحبها وهي متستهلش


لتنظر وعد لزين فهي لم تكن تعرف بحب زين لها


ليسكت زين ليلي: لي كديه بس


صخر: مخلاص بجي في يومك ويومها ديه كتب كتابكم بكرا وخلص الحديد


صخر للغفير: شوف حفره وادفن الجته دي 


الغفير: أوامرك ياصخر بيه

صخر لوعد: وانتي جومي من جدامي


وعد طلعت علي اوضتها واترمت علي السرير تبكي بشده وتهتف باسم سيف 

وعد: سيبتني لي ياسيف هعيش لمين من بعدك كل الي بحبهم راحوا وسابوني كنت عايشه بس عشانك 💔


ليمر بجانب غرفتها زين ويسمع صوت بكائها وصوتها المنحور

ليدخل زين 

زين: احممم ممكن ادخل


وعد: مش عايزه اشوف حد سيبوني في حالي

ليدخل زين: مينفعش كديه متعمليش في نفسك كديه ياوعد 


وعد: عايزني اعمل اي حب عمري اتقتل قدامي من شخص مفيش في قلبه ذره رحمه ماشي يدوس علي الناس برجله ومش كدا وبس كمان هيجوزوني ليك 


زين: اسمعي انا مش هجبل ابدا اني اتجوزك طول ماانتي مش موافجه 


وعد: وتفتكر هما هيسكتوا ولا حتي سيف هيرجعلي


ليمر بجانب غرفتها صخر ويسمع حديثهم ويدخل دون استأذان غاضب ليمسكها بقوه من وجهها: لسه هتجيبي في سيره الكلب ديه تلاته بالله العظيم لو سمعت اسمه علي لسانك مره تاني لاكون قاطعهولك ومولع في جتتك وجتته


زين يحاول ان يبعده: سيبها بزياداك كديه ياصخر البت هتموت 


صخر: ياكش تموت ولا تولع أه لو يسيبوني عليكي مخليش فيكي حته سليمه 


زين: ياعم سيبها حرام عليك

وعد: أااااااااه سيبني حرام عليك انت مش بني أدم 😭😭


صخر بغضب يبعد عنها: واعملي حسابك مفيش خروج من البيت ديه هتفضلي هنيه بين اربع حيطان تتحددي ويا نفسكفقدت وعد الوعي تمام وسقطت علي السرير ليذهب 


زين: وعد وعدددد عملت فيها ايه ياخي


صخر بقرف: ميبجاش جلبك رهيف كديه ياكش بس تموت جول امين


زين بيحاول يفوق وعد لحد مفاقت 

وعد ببكاء: بعد اذنك يازين عايزه ابقي لوحدي شويه 


زين: طيب انا هطلع


لتأتيها مكالمه من حبيبه صديقه طفولتها: الو ياحبيبه

حبيبه: اي دا مال صوتك


الخامس 

روايه "إمتلكت قلب صعيدي" 

حبيبه: اي دا مال صوتك

وعد حكتلها علي كل حاجه

حبيبه بصدمه: يانهار اسود سيف مات وهتعملي ايه ياوعد

وعد ببكاء اكثر: مش عارفه انا تعبت 

حبيبه: دا باين عليه بيتلككلك بلغي عنه ياوعد


وعد: ابلغ ايه دا ياما قتل ناس وياولا ولع في بيوت وحرق قلوب امهات علي اولادها ومخدش ساعه سجن دا شخص محدش يقدر عليه غير الي خلقه 😢💔


حبيبه: ياحبيبتي والله زعلتيني علي الي بيحصلك دا 😢


وعد: مبقتش تفرق عادي  حياتي مبقلهاش طعم 


حبيبه: معلش ياحبيبتي استحملي يمكن لما تتجوزي زين ميقدرش يتكلم معاكي 


*****

تاني يوم 

المؤذون جيه وهارون وصخر وباقي العيله مستنين تحت


لينزل زين ويفاجأ الجميع: جدي انا مش هتجوز وعد انا مش هجبل اتجوز وحده رفضاني


هارون: يعني ايه الكلام ديه 


زين: يعني الي سمعته انا مش هتجوزها 


هارون: وهو لعب عيال ولا ايه 

زين: حرام نظلمها كديه كفايه الي هي فيه 


هارون:  انت اولي بيها من الغريب


زين: دا لما تكون بتحبني وريداني لكن هي معايزانيش 


صخر يضع يده علي كتف زين ويهمس في اذنه: انا اديتك الفرصه وانت رفضتها مفيش ظروف احسن من دي تجدر تتجوزها فيها لكن انت غبي وبغبائك ديه ضيعت فرصه عمرك 


زين: معلش اثل انت واخد علي الجبروت وان الي جدامك يعمل كل حاجه انت عايزها غصب عنه لكن انا مش كديه


صخر: ماشي يابتاع المبادئ والحنيه 


هارون: يعني ايه بعد مكل أهل البلد عرفو انهارده كتب كتاب وجواز زين حفيد هارون الدمنهوري كل حاجه تتلغي كديه إلا اسمي يازين إلا اسمي


زين: دا كل الي هامك اسمك وسمعتك لكن مستجبل البت الغلبانه دي مش فارج معاك


هارون بغضب شديد: غور من جدامي غووووووووور😡


ليلي: هدي نفسك ياعمي مش كديه كل حاجه وليها حل


هارون: ملهاش غير حل واحد تتجوزها انت ياصخر


صخر: لا مليش في الجواز انا وبصراحه كديه لو وجعت تحت يدي ه.. 

ليقاطعه هارون

هارون: وانا جولت هتتجوزها ياصخر والكلام خلص علي كديه

صخر: اناكماان كلامي خلص ومش هتجوزها


هارون: افهم بجي أهل البلد كلهم برا بيهيصوا دا غير الناس المهمه جوي الي جايه عايزني كيف اجولهم الفرح اتلغي وسمعتي ليك مني الشركه الي انت عايزها هتكون باسمك بكرا الصبح 


صخر: ماشي بس هيبجوا شركتين

هارون: تلاته بس يلا ياولدي

صخر: انا مستعد


وفعلا طلعوا برا للناس وصخر سلم علي كل الناس الي كان في عينها نظره استغراب فالمفروض العريس هو زين


السادس 


روايه"إمتلكت قلب صعيدي"


صخر سلم علي كل الناس الي كان في عينها نظره استغراب فالمفروض العريس هو زين بس سرعان ما نسوا الامر عندما بدأ اطلاق النار والاحتفال ثم جاء وقت كتب الكتاب ومضي صخر علي كل الاوراق المطلوبه

ثم ارسلو الاوراق لوعد التي مضت دون قرأه اسم العريس حتي 


ليلي باستفزاز: مبروك في عروسه تبجي زعلانه كديه يوم فرحها علي صخر الدمنهوري


وعد بصدمه وكأنه وقع عليها ماء مثلج في عز الشتاء: ص ص صخر مين تقصدي زين


ليلي: انتي متعرفيش ولا ايه مش زين رفض وجالو يجوزوكي لصخر مقابك كام شركه كديه 


وعد ببكاء شديد: لا مستحيل انتو ازاي تعملوا فيا كدا انا مش عايزاه حرام عليكم بقي حراااااام 😭😭💔

ليلي: وهو في واحده محترمه تعمل عملتك دي 


وعد ببكاء: ابوس ايدك خليني امشي من هنا انشالله اروح في اي داهيه بس هربيني من هنا


ليلي: انتي عايزه هارون يشيل رجبتي من علي جسمي 


وعد: والنبي الخدمه دي عمري مهنسهالك 😭


ليلي: طيب بصي في باب وراني هتطلعي منه بس اياكي حد يشوفك ولو حد شافك وجيبتي سيرتي انتي مش عارفه انا هعمل فيكي ايه فهمتي


وعد: والله مهجيب سيرتك شكرا اووي 


ليلي: يلا بسرعه 

وعد اجدت هدومها بسرعها ونزلت من غير محد ياخد باله الكل مشغول في الفرح واتجهت ناحيه الباب الوراني وفتحته ببطئ شديد  ثم مرت بعده خطوات علي اطراف صوابعها لتتفاجأ بصوت حاد ورجولي


صخر: علي فين 

وعد تصلبت مكانها لا تدري ماذا تفعل لا تملك من الامر سوي بكائها


لتلتفت وعد ببطئ اليه ثم تراه جالس علي الكرسي يضع قدم علي قدم 


وعد بخوف وتردد: انت عايز مني اي كفايه الي عملته فيا 


ليقف صخر فجأه  ويتقدم اليها فكل خطوه يخطوها اليها ترعبها اكثر لتتراجع هي للخلف: وانتي فكرك لو هربتي مش هعرف اجيبك 


ليمسكها من زراعيها بقوه: لو رجعتي بطن امك تاني برضو هجيبك 


وعد: انت اي مشكلتك معايا  مش كفايه انك اتجوزتني مش غير رضايا وعايز تحبسني كأني جاريه 


صخر: حسابك معايا تجيل تجيل جوي يابت الدمنهوري لكن دلوجتي هتجوليلي مين الي جلك علي الباب ديه 


وعد بخوف: م محدش قلي انا لقيته لوحدي


ليمسكها صخر من شعرها بغضب: انتي هتستعبطي انطجي بدل مساوي وشك بالاسفلت


وعد ببكاء: أاااه محدش قلي سيبني بقي😭😭

صخر يأخذها بقوه ويدخل حتي يصل الي الطابق العلوي ويرميها بقوه


صخر بزعيق: ياخلج يالي هناااا

ليتجمع الكل


زين: فيه اي 

لتبتلع ليلي ريقها بب

السابع 

روايه"إمتلكت قلب صعيدي "

زين: فيه اي 

لتبتلع ليلي ريقها ببطئ وتنظر لوعد لكي لا تتكلم


هارون: في اي ياصخر مبهدل البت كديه ليه


صخر: الحلوه كانت هتهرب 

هارون بصدمه: ايه!  انتي مكفاكيش الي عملتيه وكمان عايزه تهربي تصدجي انك متربتيش 


صخر لينظر الي ليلي وزين: والي ساعدها علي كديه جاعد وسطينا 


زين: تجصد ايه يعني انا معملتش حاجه


ليلي: ولا انا ايه هتلبسوهاني ولا ايه


صخر: متجلجيش هعرف ولو عرفت هتبجي خراب 

لتبتلع ليلي ريقها مره اخري: ااا ربنا يعترك في الي عمل كديه

ليأخذ صخر وعد بقوه ويصعد لغرفته

وعد ببكاء بتحاول تفلت ايده: ابعد عني هو انت فاكرني هبات معاك في اوضه واحده ياجدو 


زين: اعمل حاجه ياجدي لاحسن صخر يعمل فيها حاجه


هارون: مش لو كنت اتجوزتها انت كنت رحمتها من حاجات كتير 


***

ليدخل صخر الغرفه ويرمي وعد بالارض وهي مستمره بالبكاء


ليخفض هو رأسه ناحيتها ويضع اصبعه علي فمه: شششش مش عايز اسمع نفسك 


لتضع وعد يدها علي فمها لتكتم بكائها وهي ترتجف خوفا منه


صخر يتجه ناحيه دلابه ويأخذ ملابسه متجها للحمام


ما من اغلق الباب حتي ابعدت وعد يدها عن فمها واخذت نفس عميق


بعد مرور ربع ساعه خرج صخر وهو عاري الصدر وينشف شعره بالمنشفه


وعد ظلت تبكي وهي دافنه وجهها بين ركبتيها حتي غفت من الارهاق


وصخر صعد علي سريره ونام


****

في صباح اليوم التالي


استيقظ صخر علي صوت الباب 

صخر: مين 

الخادمه: انا يصخر بيه الوكل جاهز تحت والكل مستنيكي


صخر: ماشي

ظل صخر ينظر حوله ولم يجد وعد حتي وقعت عينه عليها وهي نائمه في نفس وضها منذ الامس ولو تتوقف عن البكاء حتب وهي نائمه


ليذهب اليها صخر : انتي جومي اخلصي

لتستيقظ وعد بفزع جعل صخر في دهشه فهو لم يرفع صوته لكل هذا الفزع

ليخرج صخر عن دهشته بعدم اهتمام: ااا جومي غيري خلجاتك دي وانزلي يلا


وعد ذهبت للحمام دون ان تحدثه


**

هارون: يامرحب بالعرسان

صخر: متعيشش الدور ياجدي انت عارف الي فيها

وعد فضلت باصه للاكل وملهاش نفس تاكل


وصخر اكل وهو واقف

الثامن 

روايه"إمتلكت قلب صعيدي"


هارون لاحظ ان وعد مش بتاكل

هارون:  مش بتاكلي ليه ياوعد


وعد بتبصله: مليش نفس


هارون: عايزك تعرفي اني مظلمتكيش لما عملت كديه انتي الي ظلمتي نفسك بنفسك


وعد: مش فارقه مين ظلم مين هي حياتي كلها باظت اصلا


هارون: باظت ليه 


وعد: لا ابدا سيف مات قدام عنيا وانا اخدت ضرب عمري مشوفته في حياتي وجوزتني واحد اطيق العمي ولا اطيقوش بس كدا


هارون: بكرا تعرفي اني عملت كديه عشان مصلحتك محدش هيخاف عليكي كد الي منك


وعد: انت ليه مصمم تطلعه ملاك بقولك كان هيموتني في ايده خلاص ياجدوا انا قبلت بالواقع وخلاص المكتوبلي هشوفه


هارون:اسمعي كلمه هجولهالك وتحطيها حلجه في ودنك مش كل الي يبينلك انه بيحبك يبجي بيحبك ومش كل الي يجولك كلمه تجرحك يبجي بيكرهك بكرا تعرفي معني كلامي ديه


وعد: شكرا علي النصيحه عن اذنكم

في الشركه


السكرتيره بقلق: ياجماعه بسرعه كل واحد يروح علي مكتبه صخر بيه وصل لو شافنا كدا هيبهدلنا بسرعه يلا


وفي لحظه الشركه اتقلبت وكله بيخبط في كله 


ليدخل صخر ويجد هدوء تام وكل واحد مركز في شغله  

ثم يدخل الي مكتبه وتتبعه السكرتيره: صباح الخير ياصخر بيه

صخر بقرف: صباح النور

السكرتيره: صخر بيه ثروت بيه كلمني انهارده واعتذر عن الاجتماع لانه عنده حاجه مهمه ولازم يخلصها انهارده

صخر بعدم اهتمام: المطلوب

السكرتيره: كان بيستأذن من حضرتك انك تأجل الاجتماع وانا كلمت حضرتك كتير عشان ارد عليه بس حضرتك مكنتش بترد


صخر: الاجتماع في معاده بلغيه كدا

السكرتيره: بس ياصخر بيه


ليقاطعها صخر : في حاجه مش واضحه اوضحهالك ولا ايه جولت الاجتماع في معاده


السكرتيره: تحت أمرك ياصخر بيه


ليدخل حسام بعدها: اي ياعم العريس بجي تتجوز وانا ابجي اخر من يعلم تطلع مين بجي الي دخلت دماغك ديه الي بنات الدنيا حاولت ومنفعش


صخر: اه لو تركيزك في الشغل يبجي ذي تركيزك في حياتي كديه كنا بجينا في حته تاني


حسام: وانا ليا مين غيرك اتدخل في حياته جولي جولي مين الي خدت عجلك دي

صخر: متخلجتش لسه 

حسام باستغراب: كيف يعني اومال اتجوزت كيف


صخر: انت مالك ياعم خليك في شغلك اخلص


حسام: طول عمرك غامض ومحدش يعرف عنك حاجه بس علي مين هعرف برضو 


صخر: انت مش بتعرف غير الي انا عايزك تعرفه غير كديه مش هتعرف حاجه واصل


حسام: ماشي ماااااااشي علي العموم ياعم مياده الراوي بتسأل عليك كل يوم 

التاسع 

"إمتلكت قلب صعيدي" 

صخر: اسمع بلا مياده بلا غيره عايزك في حاجه اهم


حسام: ايه هي

صخر: تاخد 5مليون جنيه وتحطهم في البنك بالاسم الي هجولهولك ديه فهمت

حسام: ماشي بس ليه

صخر: مش مهم ليه 

في البيت الكبير


صفيه أخت صخر: وعد انتي هتروحي الجامعه ولا لا دي خلاص جربت تفتح


وعد: لا ياصفيه


صفيه: ليه بس كديه

وعد: اكيد اخوكي مش هيرضي دا متجوزني مخصوص عشان يحبسني هو قلي كدا

صفيه: والله صخر جلبه طيب جوي اتكلمي معاه يمكن يرضي


وعد: لا طبعا تولع الحاجه الي تزلني ليه


صفيه: متبجاش دماغك ناشفه كديه مش دي هندسه الي كنتي بتتمنيها


وعد: مفيش نصيب بقي هعمل اي

صفيه: خليكي كديه ضيعي مستجبلك بيدك

وعد: هو كدا كدا ضاع خلاص

*****

في تمام الساعه الخامسه مساءا يعود صخر من عمله


وعد كان في الحمام بتاخد شاور 

ونسيت هدومها برا 


وعد: يوووه بقي دا وقته نسيان 

ثم فتحت الباب بشويش ولم تجد احد بالغرفه 

وعد: لا لا لا اكيد مش هخرج كدا 

لتلمس يدها البرنس

وعد: كويس انك هنا

وعد لبست البرنس الي كان واصل لركبتها وشعرها الطويل الي علي جنب 


وفجأه يدخل صخر دون استأذان 

وتقع عينه عليها وعلي جمالها 

حتي اخذ نظره سريعه ثم ادار ظهره لها مغيرا اتجاه نظره


وعد بخضه: يانهار اسود مش تخبط اي قله الزوق دي


صخر يقبض علي كفيه غاضبا: اتعدلي في الكلام وعدي ليلتك دي


وعد: لا مش هعديها انت غلطان نفترض اني مثلا يعني من غير هدوم 

صخر: تبجي مشكلتك مش مشكلتي انا ادخل اوضتي وجت ماانا عايز تغير الهدوم في الحمام مسمعتيش عنه


وعد: طيب انا عايزه هدومي دلوقتي

صخر: هي هدومك فوج راسي وانا مالي بزفت هدومك

وعد: هدومي ع الكنبه قدامك 


صخر بياخدها بضيق ويديهالها وهو باصص قدامه 


وعد اخدتها منه ودخلت الحمام تلبس

بعد خمس دقايق وعد بتخرج وهي عنيها في الارض

صخر دخل بعدها ياخد شاور ومكملش ربع ساعه وخرج

وعد وهي متردده تكلمه كانت رايحه جايه قدامه ليلاحظ صخر هذا ويبادر هو بالتحدث


صخر: فيه ايه هتفضلي رايحه جايه كديه خيلتيني


وعد: ااااا انا ك كنت 

لينظر لها صخر محاولا الحصول علي جمله مفيده

وعد: ي يعني اااا 

صخر بضيق: ايه هستني كتير متخلصي

وعد بخوف وتردد: خلاص مش عايزه حاجه


ليقف صخر ويتجه ناحيتها وهي تعود للخلف برعب فكل خطوه يخطوها اليها يرتجف جسدها ويزداد توترها حتي اصبح امامها ببعض السنتيمترات 

لتظل وعد تخطو خطواتها للخلف حتي.

"إمتلكت قلب صعيدي" 


ليقف صخر ويتجه ناحيتها وهي تعود للخلف برعب فكل خطوه يخطوها اليها يرتجف جسدها ويزداد توترها حتي اصبح امامها ببعض السنتيمترات 

لتظل وعد تخطو خطواتها للخلف حتي اصطدمت بالجدار وصخر امامها مباشره وعينيه مليئه بالشر


وعد بقلق: لو سمحت ابعد عني

لينظر لها صخره بكره وكانه يريد قتلها ويضغط علي زرار النور الذي كان خلفها ويغلقه ثم يبتعد عنها 


لتفتح وعد عينيها وتجد الغرفه مظلمه ولا يوجد منفذ للنور

ثم تقوم مسرعه بتشغيل النور


لينظر صخر خلفه وبحده: بتنوريه ليه انا مش طفيته


وعد: انا مبعرفش انام في الضلمه 

صخر بغضب: مشالله عنك متخمدتي اطفي النور وعدي ليلتك دي

وعد: انا بخاف من الضلمه وبحلم احلام وحشه

صخر: وانا مالي بيكي متحلمي انشالله يطلع حجيجه وتطلع روحك وتخلصني

وعد: انت اتجوزتني لي مش كفايه الي عملته


صخر: وهو انتي فاكره انك متجوزه انا مزاجي تجعدي كديه لا انتي طايله متجوزه ولا طايله مش متجوزه 


وعد: وانت فاكرني هعتبرك جوزي دا لو انت اخر واحد في الدنيا مش هيحصل

صخر بحده: اي الكلام الفاضي ديه دي اخر مره هجول اطفي النور ديه بدل مااقسملك لو مطفاش لكهربك واخلص منك


وعد بتخاف وتبتلع ريقها ببطئ وطفت النور وجريت علي الكنبه عشان تنام بس كانت خايفه من الضلمه دي اول ليله تنامها في الضلمه

دقت الساعه الثانيه عشر لتصرخ تلك الصغيره وتنهض مفزوعه من نومها وتتلفت حولها وهي لا تري شئ ف الغرفه مظلمه 


لينهض صخر وينير الابجوره بجانبه بسرعه

صخر بخضه: في ايه مالك هتصرخي كديه ليه


وعد لا تستطيع الكلام وكأن لسانها قد قطع فقط خائفه تتلفت حولها من كل الجوانب

وفجأه بدأت تعيط بكثره 


صخر باستغراب: ياربي ع الليله الي مش معديه دي اخر مره هسأل مالك اتجنيتي ولا ايه انتي


وعد وهي بتقع في الكلام: ش ش شو فت م ا م ا 


صخر بيبصلها ومش عارف يقول ايه الي وعد عدت بيه برضو مكنش سهل بباها ومامتها ماتوا قدام عنيها وهي مقدرتش تعمل حاجه


صخر: احم نامي مفيش حاجه دا مجرد حلم


وعد: لا ماما زعلانه مني انا ازاي اسيبها تموت كدا هي وبابا ومعملش حاجه

صخر بحده: مخلاص بجي انتي بتحكي كتير ليه جولت نامي


وعد بخوف ممزوج بعياط حطت ايدها تحت راسها وغمضت عنيها


صخر كان هيطفي النور بس قرر يسيبه مفتوح عشان وعد


********

تاني يوم الصبح

وعد بتقوم من نومها وصخر لسه نايم

وعد لاحظت ان الابجوره كانت شغاله

وعد لنفسها: معقول!

الحادي عشر 

"إمتلكت قلب صعيدي"


وعد لنفسها: معقول سابها شغاله اكيد نسي مش معقوله كتله العند دي ويسيبها شغاله


وعد مده ايدها عشان تطفيها في نفس اللحظه الي صخر مد ايده عشان ياخد موبايله لتمسك يده بيدها وبدون اي مقدمات يجذبها صخر اليه ويضعها علي السرير حتي يصبح جسد*ها اسفل جسد*ه


وعد بفزع: ااااه في اي انا معملتش حاجه

ليفيق صخر ويجد وعد 

لتقع عين وعد علي تلك العينان العسليتان ثم حل الصمت المكان عندما تاهت وعد في تلك العيون الغامضه التي بداخلها الكثير من الاشياء 

وسرعان ما يبتعد صخر عنها عندما اطاله النظر به


لتنهض وعد ببطئ 

وتخرج من الغرفه مسرعه لتصطدم بزين  وكانت عينيها مليئه بالدموع فكيف لها ان تنظر في عين تلك الشخص الذي قتل حبها الاول والاخير امام عينيها وتطيل النظر به ولا تشعر بنفسها 


زين بقلق: مالك ياوعد هتبكي كديه ليه

وعد وهي تبكي: مفيش حاجه

وسابته ومشيت لتنطلق الي المطبخ حيث تنهمر دموعها لتتذكر سيف وحبه لها وكيف كان يعشقها وتلك الوحش الذي قتله بدون رحمه 


زين انطلق علي غرفه صخر غاضبا 

زين لصخر: فيه ايه ياخي هو انت اتجوزتها عشان تبكيها وتعزبها حرام عليك انت معندكش جلب


صخر بعدم فهم يسرح شعره ببرود: بتتكلم عن ايه انت

زين: انت عارف زين انا بتكلم عن ايه 


صخر: لا مش عارف واجولك مش عاوز اعرف وسعلي كديه هتأخر علي شغلي


زين: بتكلم عن وعد الي نازله ودموعها علي خدها  


صخر بعدم فهم: وانا مالي هو انا الي بجولها تبكي ولا ايه مالك كديه اوزن كلامك

زين: كلامي موزون بس الظاهر انت الي مش عاجبك حد لو مش عايزها طلجها ياخي لكن مينفعش كديه دي مهما يكون بت عمك


صخر بغضب: متدخلش في الي ملكش فيه تاني عشان المره الجايه هزعلك انت وهي 


زين: مفيش فايده دماغك دي متركبه غلط

***********

وعد عيطت جامد: بقي بعد كل الحب دا ياوعد سيف يموت وانتي تتجوزي الي قتله 

اه ياوجع قلبي كان مستخبيلك فين كل دا ياوعد 


لتدخل اليها ليلي: لسه هتبكي هو صخر معرفش ينسيكي  حبيبك السابج ولا ايه


وعد: هستني منك اي م انتي شبه المفروض كان يكون ابنك انت انتو الاتنين شبه بعض 


ليلي تمسكها من زراعها: اسمعي يابت انتي الظاهر لسه معرفتيش مين ليلي انا لو حطيتك في دماغي هتجولي نار صخر ولا جنتي 


وعد فضلت تتوجع دون اي مقاومه

وفجأه تمسك بيد ليلي يد رجوليه قويه بارزه العروق لتفلت ليلي يد وعد لمجرد رؤيته ليتقدم صخر ويقف امام ليلي وخلفه وعد: طول ماانا عايش هخلي عيشتك جح*يم ياوش الفج*ر انتي

ليلي: عيب كديه وبعدين انا بوعيها

صخر: امشي من جدامي احسنلك

ليلي مشيت وهي متعصبه لينظر صخر لتلك الصغيره التي تبكي لاسباب لايعرفها ثم يذهب 

ووعد فضلت مكمله عياط وقعده علي ارضيه المطبخ ضامه رجلها لصدرها ودافنه رأسه وتبكي


ليدخل هارون بالصدفه ويجدها تبكي ثم يذهب اليها: مالك ياوعد 


وعد ترفع رأسها: طلقني منه ياجدو طلقني منه وانا اوعدك اني مش هخرج من البيت بس خليه يطلقني عشان خاطري


ليجلس هارون بجانبها ويجذبها لحضنه: ليه بتجولي كديه يابتي 


وعد: مش طايقه اكون علي زمته دقيقه واحده مش طايقه اكون في نفس الاوضه الي هو فيها 


هارون: انتي عارفه غلاوتك عندي كد ايه بس مش معني كديه انك تغلطي ومتتحاسبيش غلطه ذي دي في الصعيد بموته لكن انا كنت رحيم معاكي صخر كان ناوي يجتلك 


وعد: يعني اي انا هفضل طول عمري مراته كنت سيبته يموتني احسن


هارون: محدش ظلمك انتي الي ظلمتي نفسك بنفسك حاولي تتأقلمي مع الوضع الجديد وبصراحه اكتر انا شايف ان صخر اكتر حد مناسب ليكي


وعد تخرج من حضنه: مناسب!  ازاي دا قتال قتله دا لو مقتلش حد يومه ميعديش دا معندوش رحمه يبقي ازاي مناسب ليا ياجدو ازاي


هارون: هجولك حاجه متعرفيهاش عن صخر هو ممكن يبان كديه جاسي ومعندوش جلب لكن جلبه مفيش اطيب منه يابتي 


وعد: الظاهر ان مفيش حد غيرك الي شايف كدا ياجدو دا حتي هو نفسه مش عارف


هارون: بكرا تعرفي بنفسك يلا جومي اغسلي وشك ديه والبسي هاخدك جوله كديه في الصعيد 


وعد: بس هو

هارون: متخافيش انا هكلمه 

وعد: حاضر ياجدو

وعد طلعت علي اوضتها عشان تجهز

وهارون بيتصل علي صخر

صخر: هااا

هارون: عامل اي في الشغل ياولدي

صخر: كله تحت السيطره وبعدين من متي بتسألني انت


هارون: لاه انا بكلمك عشان حاجه تانيه

صخر: انا بجول كديه برضو

هارون: هاخد وعد ونطلعوا كديه البت من ساعه مجات هنيه مطلعتش


صخر بحده: طلعت روحها ان شاء الله البت دي ملهاش طلوع من البيت 


هارون: متبجاش كديه مخك الجفل ديه مش معايا انا ياصخر 


صخر: وانا جولت لاه انت مش جوزتهالي خلاص سيبهالي بجي

هارون: يعني ايه


صخر: يعني لاه


هارون: ماشي ماشي ياصخر


******

وعد لبست ونزلت وهي مبتسمه اخيرا هتخرج


وعد بلهفه: هااا ياجدو قلك ايه

هارون بتردد:  ايوه يابتي وافج متجلجيش


وعد: يبقي يلا بسرعه 

هارون اخدها وخرجو

هارون: يلا ياوعد اركبي العربيه

وعد بتمسك في دراعه بطفوله: لا ياجدو خلينا نتمشي عشان خاطري


هارون: وانا ليا كام وعد يعني يلا يابتي


لنعود لليلي في البيت

ليلي بخبث: بجي كديه ياعمي الي معملتها مع بتي الغلبانه دي  ماشي ماشيي ياوعد اما جلبتها عليكي انهارده مبجاش انا ليلي


****

في الخارج

كان محاط بهارون ووعد رجاله كتير للحمايه ووعد كانت مضايقه منهم جدا

وعد: جدو متخلي الناس دي تمشي بقي 


هارون: مينفعش يابتي احنا اعدائنا كتير 

وعد: عشان خاطري ياجدو عايزه اقضي اليوم معاك لوحدنا ياعالم هعرف اخرج تاني ولا لا


هارون: مش هعرف اجول لا جصادك واصل


وعد بطفوله حضنته: شكرا ياأحلي جدو في العالم


هارون: ههههه طيب خلاص امشوا انتو يارجاله


احد الرجال: بس ياهارون بيه صخر بيه موصينا


هارون: وانا بجولك تمشوا مفيش حاجه هتحصل


احد الرجال: ياهارون بيه لو صخر بيه عرف مش هيصبح علينا صبح


هارون: جولتلك خلاص محدش هيجوله


أحد الرجال: تحت أمرك ياهارون بيه


وعد: انا بحبك اوي ياجدو🥹

هارون: وانا كمان ياعيون جدك 


وعد وهارون فضلو يتمشوا علي النيل وياكلو لب ويدردشوا 


هارون: انتي الي بجيالي من ريحه ولدي مش عايز اضيعك واديكي لاي حد يمكن يكون طمعان فيكي

الثاني عشر 

إمتلكت قلب صعيدي" 

وعد: الي حصل حصل ياجدو مش مهم بقي طول ماانا معاك هبقي مطمنه

هارون: خوفي عليكي اكبر من اي حاجه ياوعد مش عارف ايه السبب بس انا حاسس دايما اني خايف عليكي

وعد: ياحبيبي ياجدو🥹


******

في البيت ليلي لاحظت عوده الرجاله من تاني

ليلي: اي ديه ايه الي رجعكم وفين هارون بيه


احد الرجال حكالها علي كل حاجه

ليلي: اممم ماشي 


*******

هارون: يلا اوعديني انك تركزي في دراستك وتطلعي اكبر مهندسه مع اني كنت بتمني انك تمسكي شركه من شركاتي


وعد: دراستي!  وانت فكرك انه هيوافق اكمل دراستي ياجدو


هارون: طول مانا عايش علي وش الدنيا هتعملي كل الي نفسك فيه 


وعد: بجد ياجدو يعني انا هكمل دراستي


هارون: طبعا هتكملي وهتبجي احلي  مهندسه في الدنيا كلها


وعد حضنته: انا مش عارفه اشكرك ازاي ياحبيبي ربنا يخليك ليا يارب


هارون: هههه طيب يلا بجي نروح مكان تاني 

وعد: يلا


وبعد حوالي ساعتين فجأه وبدون مقدمات تنطلق رصاصتين ليهرب كل من في المكان

وعد: يانهار اسود مين الي بيضرب نار دا يلا ياجدو ندخل جوا المعبد لاحسن تيجي حاجه فينا 


وعد تجري الي المعبد لتتوقف فجأه عندما لا تسمع صوت لهارون ثم تنظر خلفها لتجد هارون يظل في مكانه راكعا علي قدمه والدم يسيل منه 


وعد بصدمه والدموع تسيل من عينيها كالفيضان وتصرخ بصوت عالي جدا: جدووووووووووووووو


ثم تجري اليه وتمسك به قبل ان يقع /جدو جدو قوم ياجدو متعملش فيا كدا ارجوك عشان خاطري ياجدو 


هارون غير قادر علي الكلام: و و وعد خ خلي ب بالك علي ن نفسك ياب


وعد تصرخ بشده: لااااااا جدووو متقولش كدا انت هتعيش وهتقعد معايا ونحكي وندردش انت وعدتني بكدا مترجعش في كلامك


هارون:  ك كان علي عيني ي ي ي


وعد: اسعااااااااف حد يطلب الاسعاااااف لتدفن راسها في صدره

وتبكي بشده


****

في البيت

ليرن هاتف ليلي من شخص مجهول

ليلي: هااا عملت ايه

المجهول: كل حاجه تمام 

ليلي: عفارم عليك 

لتغلق ليلي الهاتف عندما تجد زين يدخل 


زين: هو مين ديه الي عفارم عليه 


ليلي: هااا محدش محدش ياولدي

لتذهب ليلي لغرفتها 


*******

وعد وهارون في طريقهم للمستشفي 

وعد تبكي: انا السبب في كل دا انا السبب سامحني ياجدو 😭😭💔


وبعد حوالي ربع ساعه وصلو لينزلو هارون وتنزل خلفهم وعد وتتصل علي زين وتكون بجانبه ليلي


زين: انتي هتجولي ايه ياوعد

وعد: دا الي حصل يازين وانا خايفه علي جدو اوي تعالي بسرعه يازين😭

زين: طيب طيب انا جاي حالا

زين جري علي عربيته 


لتنسك ليلي تليفونها وتتصل بصخر

صخر: خير

ليلي: خير ان شاء الله

 صخر: فيه ايه هتتصلي ليه

ليلي بتمثيل: اصل ياصخر وعد هنا اصرت علي عمي هارون انه يخرجها وخرجوا هما الاتنين وكمان خلته يرجع الحرس وراحوا وحديهم يتمشوا وانا خايفه علي عمي انت عارف اعدائكم كتير


صخر بصدمه: انت هتجولي ايه اتجنيتي انتي يعني ايه خرجوا وحديهم 


ليلي: لو مش مصدقني اتصل علي عمي هارون وهو هيرد عليك واتأكد منه انا جولتلك عشان خايفه عليهم 


صخر بيقفل في وشها بغضب ليتصل علي جده هارون


موبايل هارون كان في ايد وعد وهي خايفه ترد اكيد عرف حاجه

ولكن صخر لم يتوقف عن الاتصال

لترد في المكالمه الرابعه بصوت منحور من البكاء: ا الو

ليعقد صخر حاجبيه: انتو فين

 لتنهار وعد من البكاء: جدو في المستشفي 

صخر بصدمه: مستشفي!  مستشفي ايه ايه الي حصل


وعد حكتله علي الي حصل

صخر بغضب: في حد معاكي

وعد ببكاء: زين جاي في الطريق

صخر: يومك انهارده مش هيعدي علي خير اقسملك اني هموتك

ويغلق المكالمه


وعد مستنيه قدام غرفه العمليات وبتعيط لحد مجيه زين يجري


وعد: زين 

زين: في ايه ياوعد ايه الي حصل وجدي جراله ايه

وعد: في حد ضرب علي جدو نار وهو جوا في العمليات

زين: طيب اهدي ان شاء الله خير


لتأتي بعده ليلي: عمي عمي جرالك ايه ياعمي عملتي فيه ايه ياجادره 


ليدافع عنها زبن: فيه ايه هي زنبها ايه يعني


ليلي: مش بعيد تكون هي مدبره كل ديه عشان جوزها غصب عنها عايزه تموتيه 


وعد: انتي بتقولي ايه انتي مجنونه انا اقتل جدو مستحيل طبعا


ليلي: بكرا نعرف الي عمل كديه وندفنه مطرحه


صخر في الطريق سايق ومش حاسس بنفسه ليصل الي المستشفي وينزل دون ان يغلق الباب حتي


ليدخل الي المستشفي وهو قمه غضبه 

ليخرج الدكتور ويجري اليه صخر: هااااا جدي عامل ايه


الدكتور: الحمدلله الرصاصه كانت خلاص قريبه جدا من القلب 

وخرجناها الحمدلله 


زين: طيب الحمدلله الف شكر يادكتور

الدكتور: بس هي حاليا في غيبوبه ياعالم هيفوج منها متي 


صخر بغضب: يعني ايه يعني مجادرتش تفوج مريض عينوك دكتور ليه انت


الدكتور: دي حاجه مش بايدي واحنا عملنا كل الي جدرنا عليه 


زين: اسفين يادكتور وانت كتر الف خيرك


صخر ينظر الي وعد التي تنظر الي جدها المستلقي علي السرير من خلال زجاج الغرفه بنظره مليئه بالغضب فلولا اصرارها لما كان حدث هذا 


ليذهب اليها ويمسكها من يدها بقوه ويسحبها معه بعنف فما الذي سيفعله بها لكي يطفئ تلك النيران المشتعله بداخله


لتصرخ وعد وتترجاه بان يتركها 

زين يمسك صخر: صخر بكفياك فضايح ياخوي وسيبها 


صخر: ابعد عن طريجي بدل مولع في ام المستشفي دي بالي فيها


ليأخذها صخر ويغادر 

ليلي بتمثيل: روح يازين وراه دا مجنون ويمكن يجتلها احنا مش ناجصين مصايب ياولدي


زين يذهب خلفهم بسرعه


صخر دخل وعد العربيه وركب هو ومشيوا

وزين وراه بعربيته


وعد ببكاء: انا عملت اي😭

صخر بغضب:: ششششش نفسك ميطلعش 


ليصل صخر الي البيت وينزل وعد ليمسكها من زراعها بقوه ويصعد الي غرفتهم ويغلق الباب بالمفتاح ليتلتفت لها ويصفعها قلما تلو الاخر الي ان وقعت ارضا 

ليوقفها مره اخري ويمسكها من وجهها بقوه: ناويه علي ايه يابت الدمنهوري الي حايشني عنك في المستشفي بين الحيا والموت يعني مفيش حد ينجدك من تحت يدي

وعد تصرخ بشده: ااااااااه انا عملت اي حرام عليك سيبني 😭😭


ليصفعها قلما اخر ثم يمسك بشعرها بقوه ويرميها علي الارض 


ليصل زين ويخبط علي الباب كثيرا ولكن دون جدوي

ليقترب صخر اليها: وديني لو هارون حصله حاجه بسببك لادفنك مطرحك ومحدش يعرفك طريج 


زين: افتح ياصخر كفايه كديه

الثالث عشر 

"إمتلكت قلب صعيدي" 


زين بقلق: افتح ياصخر كفايه كديه عملت ايه هي لدا كله


لكن صخر لا يستمع اليه ويظل يضربها بعنف حتي تهدأ تلك النيران المشتعله بداخله فهو لن يسمح لاحد باأذيه هارون 


حتي اضطر زين لكسر الباب وانقذها من بين يديه


صخر بغضب: ابعد من جدامي خلينا نخلص بجي من جرفها


زين: اهدي شويه مش كديه ياخوي 

صخر: اهدي!  هارون بين الحيا والموت بسبب واحده ذي دي وتجولي اهدي😡

زين: ذنبها اي هي كفياك كديه البت مش حمل البهدله دي

صخر: يكون في علمك من اللحظه دي زيك ذي الحيطه دي الاوضه دي مش هتطلعي منها وانا هعرف اربيكي من اول وجديد يابت الدمنهوري


وعد مبتعملش حاجه غير انها بتعيط ومش مستوعبه الي بيحصل وهي عملت اي لكل دا 


صخر وزين خرجوا وصخر قفل الباب بالمفتاح واخده معاه


لينزل صخر الي الاسفل وينادي بصوت عالي علي رجال الحراسه 

ليأتو اليه متوترين 

أحد الرجال: أمرك ياصخر بيه

صخر بغضب: انت وظيفه الي خلفو*ك ايه هنيه

أحد الرجال: ياصخر بيه والله غصب عننا هارون بيه امرنا بكدا

صخر بهدوء مرعب: اممم هارون بيه 

ليقترب اليه ثم فجأه بدون اي مقدمات يصفعه قلما ويأخد المسدس من جيب الرجل ويصوبه نحو رأسه: معني كدا ان كلامي مبيتسمعش مش كديه


الرجل بخوف: سامحني ياصخر بيه غصب عني سيبني اعيش عشان ولادي الله يخليك اول واخر مره 


صخر برفق مخبئ وراء شر: انا لا برحم ولا بسيب رحمه ربنا تنزل بس الي انقذك ولادك غور من وشي واقسملك اني لو لمحت وشك جدامي هجتلك وارمي جتتك للديابه 


الرجل: ح ح حاضر ه ه همشي ربنا يخليك ربنا يخليك ياصخر بيه


*

في المستشفي

ليلي بالخارج: عمرك طويل ياهارون مش عارفه اعمل ايه تاني عشان اخلص منك بس فرحتي بالي هيتعمل في المسكينه دي اكبر من زعلي انك لسه عايش

خليها تغور بجي واجوز فريده بت اختي لصخر وكل الي ملكك يبحي ملكي


ليقاطع تفكيرها مجئ صخر


ليلي: صخر انت جاي لي ااا جصدي 

ليقاطعها صخر: وانتي مالك انتي هتدخلي ليه 

ليلي:  مجصدش يعني بس 

صخر بضيق: اسمعي انا مطايجش اشوفك غوري روحي 

ليلي: انا هبات هنيه مع عمي


صخر: تباتي فين! كان واعدك يكتبلك حاجه ولا ايه 

ليلي باستفزاز: انت دايما كديه ظالمني نفسي تعاملني ذي ...  ولا بلاش 


صخر بغضب: ليكي روجه افوج بس من الي انا فيه هخليكي تمشي جوا الحيط مش بس جنبه 


ليلي بتبتلع رقها ببطئ: ا ا انا همشي 


ليضغط صخر علي كفيه وفي يده زجاجه انكسرت من شده الضغط اصبحت يداه ملطخه بالدم

حتي اتي زين ليراه يداه


زين بقلق: صخر مال يدك ياخوي


صخر بعدم اهتمام ليده: ايه جابك انا هبات مع هارون روح انت


زين: جولي بس يدك مالها

لينظر صخر ليده ثم يكابر: عادي يعني مجرد جرح مكبر الموضوع ليه


زين: افتكرتها؟ 

لينظر له صخر: يوووووه عليك يازين مجولنا مجرد جرح خلصنا

زين: انا اكتر حد فاهمك وحافظك اسمع لازم تنسي دي مهما كانت ا

صخر بغضب: اياك تكمل

ليتركه ويذهب 


******

في البيت الكبير 

وعد تبكي بشده: ياماما انتي فين تعالي شوفي بنتك جرالها ايه انا بكرهه ومش طايقه انا عايزه اجيلك بقي كفايه كدا ذل واهانه 😭💔


وعد بدأت انها تفقد تركيزها ونظرها بدأ يضعف لتحاول الوقوف والتجاه ناحيه الباب لطلب المساعده من اي احد لكن الباب مغلق ظلت تدق عده دقات لكن دون جدور لتسقط علي الارض وتبدأ برؤيه كل شئ بالون الابيض لترتمي برأسها علي السرير وتدريجيا تفقد الوعي تماما 


صخر يقود سيارته ولا يعلم الي اين هو ذاهب كل ما يعمله انه غاضب جدا حتي وجد نفسه فيطريقه للبيت

ليصعد صخر لغرفته ويفتح الباب ليجد وعد نائمه ورأسهاعلي السرير فظن انها تعبت من البكاء وغفت  فاغلق الباب بقوه كي تستيقظ ولكن لم تستيقظ صخر باستغراب كيف لها الا تستيقظ وهي تفيقها ابسط الاصوات ليتجه اليه ويصفق امام وجهها كي تستيقظ وتنام مكانها


صخر: انتي نايمه كديه ليه

وعد:........ 

صخر يمسك بزراعها ثم يتركه ليجده يرتمي ليدرك انها فقدت وعيها ثم يحملها بين زراعيه ويضعها علي السرير ويتصل بدكتور بعد محاولاته في افاقتها


ليأتي الطبيب بعد تلت ساعه 

صخر: هااا يادكتور مالها

الطبيب: لا متقلقش دي نوبه سكر بسيطه

صخر: سكر!

الرابع عشر 

# إمتلكت قلب صعيدي

صخر: سكر!! 

الدكتور: اه المدام عندها السكر المره دي جات بسيطه بس لازم ناخد بالنا شويه عشان ميحصلش كارثه


وعد كانت باصه قدامها وبتعيط


صخر: تمام اتفضل انت يادكتور

ليذهب الدكتور ويبقي صخر بصدمه: من متي الكلام ديه


وعد بعياط: من وانا عندي 10 سنين

صخر بحده: ومجولتيش حاجه ذي دي ليه


وعد: قولت ولا مقولتش كانت هتفرق في اي

صخر بغضب متسرعا : يعني ايه يعني لولا اني جيت في الوجت المناسب كنتي روحتي فيها 


وعد بعياط: ياريتي كنت موت ولا روحت في ستين داهيه مش دا الي انت عايزه بتجيب دكتور لي 


صخر بجمود: لو عليا كنت سيبتك ولا سألت فيكي لولا هارون كنت موتك من زمان 


وعد: ومن امتي بيفرق معاك حد ولا بتعمل حساب لحد اصلا انت كل الي همك نفسك وبس وازاي تسيطر علي كل الي حواليك 


صخر: مبيفرجش معايا حد ولا هيفرج معايا حد مش انتي الي هتعرفيني اتعامل ازاي


وعد: انت لا يمكن تكون بني أدم انت شيطا*ن  


صخر بثقه: الله ينور عليكي اتجي شر الشيطان ديه 


******

في غرفه صفيه 

صفيه: الو ياعمتي

كريمه بقلق: ايوا ياصفيه ابوي ماله جراله ايه

صفيه: جدي في المستشفي وهو في غيبوبه مش عارفين هيفوج منها متي


كريمه: وعرفتوا مين الي عمل كديه واستجرا يعمل كديه في هارون بيه الدمنهوري


صفيه: لا ياعمتي لسه محدش عارف مين الي عمل كديه 


كريمه بغضب: وصخر فين من دا كله كيف يعملوا كديه في جده وهو ساكت

صفيه: وهو صخر بيجول لحد حاجه ياعمتي 


كريمه: ماشي يابتي انا جايه بكرا عشان اطمن عليكم


صفيه: مستنياكي ياعمتي


كريمه: زين جنبك

صفيه: لا زين بايت مع جدي في المستشفي


كريمه: ماشي سلام


*******

في غرفه ليلي

المجهول: وانا ايه زنبي انه روحه طويله انا عايز النص التاني من فلوسي والا هجول كل حاجه


ليلي: فكر بس اعملها وانا ابعتلك الي يدفنك مطرحك 

هارون لسه عايش لو خلصت عليه هتاخد باجي فلوسك لو مخلصتش عليه ملكش حاجه عندي


المجهول: واعملها كيف دي وانتي نفسك مش عارفه تدخليله


ليلي: هجولك


*****


وعد كانت بتحاول تقوم من علي السرير وصخر داخل الحمام بس وعد مبتقدرش تقف وبتقع ليمسكها صخر وينظر لتلك العيون المتعبه المحمره من البكاء وبجمود: خليكي هنيه جايمه ليه


وعد بتبعد عنه بعند: لا مش محتاجه تعاطف انا اقدر اقوم لوحدي


صخر بحده: جولت خليكي اي مهتسمعيش 


لتجلس وعد علي السرير مجددا


صخر بجمود: احمم كلتي؟ 

وعد باستغراب: لا

صخر بحده: وعايزه تجومي وحدك كيف يعني 

ثم يتركها ويذهب الي الاسفل

صخر: هنيه

هنيه:  نعم ياصخر بيه

صخر: جهزي الاكل ووديه علي الاوضه فوج عايز الاكل كله يتاكل مفهوم

هنيه: حاضر حاضر ياصخر بيه


بعد حوالي نصف ساعه هنيه عملت الاكل وطلعته لوعد 


هنيه: اتفضل الوكل ياوعد هانم

وعد: انا مقولتش عايزه اكل

هنيه: صخر بيه جلي 

وعد باستغراب من شخصيته وبعند: انا مش هاكل حاجه شيلي ياهنيه الاكل ديه


هنيه: يامراري دا كان صخر بيه يطين عيشتي 


وعد: قولتلك مش جعانه مش جعانه

هنيه: كيف عاد ياوعد هانم انتي بجالك يومين مكلتيش حاجه هتعملي في نفسك كديه ليه


وعد: ومش هحط حاجه في بوقي طول مجدو مش هنا خدي الاكل دا وقوليله اني اكلت


هنيه: حاضر ياست وعد


هنيه اخدت الاكل ذي مهو وخرجت لتصطدم بصخر علي السلم لتتسع عينيها:  ص ص صخر بيه


لينظر صخر للاكل ويجده كما هو: الاكل ذي مهو ليه


هنيه: والله حاولت معاها بس اليت وعد رافضه تاكل اي حاجه


صخر: تعالي ورايا


ليدخل صخر الغرفه: حطي الاكل دا هنيه وروحي انتي


صخر لوعد بحده: كلي

وعد بعند: مش جعانه 

صخر: متوجعيش دماغي جولت كلي وخلصيني 


وعد بعياط: انت كل حاجه عندك بالعافيه حتي الاكل بالعافيه قولتلك مش جعانه مش جعانه😭


صخر: اعتبريها ذي متعتبريها 


وعد بدأت تاكل غصب عنها  وبعدها اخدت العلاج ونامت


وصخر ظل في البلكونه يفكر حتي استيقظت وعد وذهبت اليه


وعد: ااا علفكره انا مستحيل افكر في اذيه جدو هارون انا معملتش حاجه كل الي كنت عايزاه اننا نتمشي لوحدنا 


لينظر لها صخر: وفكرك لو عندي شك 1 في الميه انك عملتها هسيبك عايشه كديه

وعد: انا مش فهماك انت متهمني ولا لا

صخر: انا عايز اعرف كل الي حصل بالظبط من غير كدب 


وعد حكتله علي كل حاجه بالتفصيل 

ليتذكر صخر كلام ليلي: اصل بصراحه كديه وعد اصرت عليه جامد انه يخرجها فجولت اجولك عشان خايفه عليهم جوي


وعد: دا كل الي حصل

صخر يضغط علي كفيه بقوه: ماشي ماشي


سؤال بقي تفتكروا صخر هيعمل في ليلي اي؟ 🤔

الخامس عشر 

#امتلكت_قلب_صعيدي


وعد لاحظت ان صخر بيضغط علي ايده جامد حتي انفتح الجرح وأخرج دم دون ان يشعر: دم!  انت انت ايدك مجروحه


لينظر صخر ليده وبضيق: سبيني دلوجتي

وعد ذهبت واحضرت شاش وبقلق بتسحب ايده ليبعدها صخر عنه بقوه ويرمي ما معها علي الارض


صخر بغضب: هتعملي ايه انتي جولت سيبيني  


وعد: ايدك بتنزف دم كتير لازم تعقمها وإلا


 ليقاطعها بجمود وحده: يدي ولا يدك هي 


وعد بتخاف تقربله بس بتتغلب علي خوفها وتحاول تسحب ايده ليعقب تصرفها صوت مرتفع من الرعد ليرتجف جسد*ها وتلتفت حواليها بخوف لتقترب منه اكثر وتختبئ بيه زراعيه دون انتباه فكل ما يشغل فكرها هو تلك الصوت المرعب حتي انها ربطت له يده دون ان تشعر اما من ناحيه صخر فانشغل بتلك العيون الخائفهالتي تتلفت حولها  وتلك البراءه التي كادت أن تلين قلبه ولكن سرعان ما يعود لصوابه ويبعد نظره عنها


حتي شعرت وعد مدي قربها منه فلا يوجد بينهم سوي بعض السنتيمترات  فسرعان ما ابتعدت عنه


وعد بتوتر: أنا انا اسفه 

لتذهب مسرعه الي الفراش


ليبقي صخر صامتا وينظر ليده المربوطه فهو لم يشعر بها 


*****

صباح تاني يوم


هنيه بتخبط علي باب غرفه وعد وصخر


صخر: مين

هنيه: انا هنيه ياصخر بيه الفطور جاهز تحت 


صخر: ماشي


لتستيقظ وعد بيكون شعرها كله متساب وفيه خصلات متطايره علي وجهها 


ليقع عين صخر عليها وسرعان ما يبعدها عندما نظرت له: احمم يلا عشان تنزلي تفطري


وعد باستغراب: فتره السجن خلصت ولا اي

صخر: كلمه تاني وهغير رأي

وعد: خلاص خلاص هنزل


صخر نزل وبعده نزلت وعد 


صفيه: هو احنا هنشوف جدي متي انا جدي وحشني جوي


ليلي باسفزاز: معلش اصل احنا زينا ذي الغريب مينفعش ندخله إلا بإذن


صخر: وطول ماانا علي وش الدنيا مش هتاخدي الاذن ابدا


صفيه: ليه كديه ياخوي احنا جلجانين عليه جوي طيب نروح انا ووعد 


صخر: هتشوفيه وكلكم هتشوفوه بس بعدين مش دلوجتي


لينده صخرعلي احد الحرس


الحرس: امرك ياصخر بيه


صخر: احفر حفره كديه متر في متر عايزها ضروري


الحارس باستغراب: حاضر ياصخر بيه


ليلي بتوتر: ومالك بيها الحفره دي

صخر بهدوء مرعب: هدفن الي عمل في هارون كديه بالحيا


ليلي تبتلع ريقها ببطئ: و وهو انت عرفت مين الي عمل كديه


صخر: طبعا عرفت وهو في المخزن بيتحاسب جبل ميدفن 


ليلي في نفسها: الله يخرب بيتك اتمسكت ياغبي


وعد في سرها: مخزن اي وهو لقاه بالسرعه دي ازاي 


******

في المستشفي 


ليأتي الدكتور  ويقف زين امامه

زين: معلش بس فين الدكتور الي بيتابع حاله جدي 


الدكتور: الدكتور انهارده حصله ظرف طارق ومقدرش يجي وانا الي هتابع مع هارون بيه متقلقش 


زين: ماشي


ليدخل الدكتور ويجري بعض الفحوصات وزين بالخارج 

حتي خرج الدكتور بعد عشر دقائق


زين: ها يادكتور مفيش تحسن

الدكتور: للاسف مفيش اي تحسن


*********

في البيت الكبير

صخر لاحظ ان ليلي بتبص علي الموبايل كتير فاتاكد ان في حد بيساعدها وانها ناويه علي حاجه تانيه


ليبعد بعيدا عنهم ويتصل علي زين


صخر: اي يازين ايه الاخبار

زين: لسه الدكتور داخله وقلي مفيش اي تحسن

صخر: زين مش عايز حد يدخل لهارون مين مكان يكون غير الدكتور مفهوم


زين: ليه بتجول كديه فهمني طيب

صخر: بعدين هبجي افهمك انا مسافه السكه واكون عندك سلام

زين: ماشي سلام


بعد حوالي نصف ساعه تصل العمه كريمه الي البيت الكبير وابنها أدهم


صفيه بتجري عليها وتحضنها 

صفيه: نورتي ياعمتي

كريمه: دا نورك ياحبيبه جلبي

لتقترب منها وعد: ازيك ياعمتو

كريمه: انتي وعد! 

وعد: اه

كريمه بتاخدها في حضنها: ياحبيبتي يابتي سامحيني انا بجالي كتير مشوفتكيش 


وعد: ولا يهمك ياعمتو


أدهم ظل ينظر لوعد بنظرات وقحه: كبرتي واحلويتي


ليلي: اسكت لحسن صخر يسمعك لحسن هي بجت مرته خلاص


أدهم بصدمه: ايه متي حصل ديه


كريمه: انا عارفه كديه ابوي جلي كل حاجه وهو فين صخر 


وعد: هو مشي مش عارفه علي فين


****

في المستشفي 

صخر وصل 

صخر لزين: اوعي يكون حد دخل

زين: لاه مفيش غير الدكتور الجديد ديه

صخر باستغراب: جديد ايه مش فاهم

زين: اصل الدكتور الي بيتابع مع هارون حصله ظرف ومجاش 


صخر: ظرف!  انا لسه مكلمه الصبح جبل ماجي ومجبليش سيره 

صخر بصدمه: هارون!!!!

السادس عشر 

#إمتلكت_قلب_صعيدي


صخر بصدمه: هارون!!! 

زين وصخر طلعوا يجروا علي غرفه هارون ليجدو جهاز التنفس متشال من عليه ليضعه زين في اللحظات الاخيره


صخر بغضب: هو ديه الي جولت محدش يدخل يازين غفلوك ودخلوا وانت ولا انت هنا


زين: محدش دخل غير الدكتور ياصخر همنع الدكتور كيف


صخر: تفتش المستشفي دي ركن ركن تهب وتغطس وتجيبلي ابن ال****** الدكتور ديه 


زين: هجيبه هيروح مني فين 

ليذهب زين ثم يأتي الاطباء علي صوت الزعيق


احد الدكاتره: ايه الي بيحصل هنا لي الصوت العالي دا 


ليمسكه صخر من قميصه: وياترا بجي انت دكتور بحج وحجيجي ولا هتمثل


الدكتور: اي التهريج دا يعني اي امثل اكيد دكتور


صخر بغضب: لما واحد ملوش لازمه يدخل هنيه للمريض ويمثل انه دكتور ويحاول يجتله يبجي ليا الحج مثقش في ولا واحد فيكم 😡


مدير المستشفي: صخر بيه احنا مستشفي محترمه ميحصلش عندنا كدا

صخر بغضب: وانا هتبلي علي الي خلفو*ك ليه هتكدبني ولا ايه ظروفك


مدير المستشفي: بلاش غلط ياصخر بيه انا مقدر الي انت فيه 


صخر: تجدر متجدرش انا هعرفكم كيف يحصل كديه في مستشفي المفروض محترمه 


******

في البيت الكبير 

ليلي لنفسها: انا لازم اروح اشوف مين الي في المخزن لو طلع هو لازم اجتله واخلص منه جبل مينطج


ليلي نازله علي السلم بتتلفت حواليها  لتراها كريمه 


كريمه فجأه: ليلي

ليلي بفزع: هاااا ا ااي 


كريمه: علي فين ومالك هتتلفتي حوليكي كديه

ليلى بتوتر: لا مفيش انا زهجانه بس جولت اجعد في الجنينه شويه


كريمه بشك: اممم ماشي

ليلي في سرها: كانت نجصاكي انتي كمان لتعود ليلي لغرفتها مره اخري


كريمه: مش جولتي رايحه الجنينه

ليلي: هاا لاه غيرت رأي


*****

في المستشفي زين كان بيدور في كل مكان وامر الامن انهم يراجعوا الكاميرات 


ليراه وهو يخرج من المستشفي يحمل بعض الاوراق


زين لنفسه: ورج ايه ديه ثم يتصل بصخر ليخبره


صخر: ورج ايه مش فاهم

زين: صخر شوف صوابع هارون كديه 

ليري صخر صوابع هارون ليتأكد انه تم نقل ملكيه املاك هارون الي هذا الشخص


صخر بغضب: عملوها عملوها ولاد ال*****


زين: والعمل دلوجتي دا اختفي 

صخر: تعال تعال


******

في البيت الكبير

أدهم لوعد: غريبه يعني ايه الي خلاكي تتجوزي صخر يعني انتو الاتنين مش شبه بعض خالص


وعد: النصيب بقي 

أدهم: بس صخرطول عمره كديه محظوظ حتي في جوازه

وعد لاحظت انه بيعاكسها: طيب انا هطلع عشان تعبانه عن اذنك

أدهم لنفسه: ملبن وخساره فيك ياصخر


*****

في غرفه ليلي

بتحاول تتصل علي المجهول


ليلي بقلق: اكيد مسكه واكيد هو الي في المخزن اعمل ايه دلوجتي دا لو عرف هيدفني بالحيا يامرارك ياليلي


لتندم حظها قليلا حتي جائها اتصال من ذلك المجهول لترد مسرعه


ليلي: ايه يازفت فينك من بدري

المجهول: وهو انا رايح اتفسح انا رايح اجتل دا انا عديت باأعجوبه


ليلي: وعملت ايه

المجهول: كله تمام والورج في يدي بس هطمع حبتين

ليلي: بجولك ايه فلوسك الي عندي هتاخدهم وعليهم مليون كمان مني ليك غير كديه انسي


المجهول: لاه انا عايز خمسه مليون غيرهم وإلا ملكيش عندي ورج

ليلي: ايه انت اكيد اتجننت انا اجيبلك المبلغ ديه منين 

المجهول: مش مشكلتي امين ولا مش امين


ليلي بخبث: أمين هجابلك فين اخلص

المجهول: في ****** الساعه***


ليلي: ماشي متتصلش تاني انا الي هتصل 


المجهول: ماشي

******

زين لصخر: انا السبب بحطك في كل مشكله والتانيه دلوجتي مبجاش حيليتنا حاجه بسببي وبسبب غبائي


صخر: مش وجته ندم خليك هنيه ومدخلش حد وانا هخلص مشوار كديه وراجع


زين: هتعمل ايه ياصخر


صخر: هعمل الي كان لازم يتعمل من زمان

ليذهب صخر ويظل زين غارق في ندمه وحزنه


********

في البيت الكبير 

البيت هادئ حتي دخل صخر ودخلت معه عاصفته ليصعد لغرفه ليلي ويكسر الباب بقوه 


ليلي بفزع: ايه ديه في ايه 


صخر يمسكها من زراعها بقوه ويأخذها للاسفل دون ان يتحدث حتي اجتمع الجميع


كريمه: انت هتعمل ايه ياصخر ومالك ماسكها كديه


ليرميها صخر امامهم: هتتكلمي  ولا  تدفني بالحيا واهي كلبه وراحت


وعد تخرج من غرفتها علي صوت الزعيق وبتنزل تحت بشعرها المتساب وهي مخضوضه


وعد: في ايه اي الي بيحصل


لينظر لها صخر وبأمر: اطلعي فوج


وعد بعدم فهم طلعت من غير متتكلم


ليلي: انا عملت ايه عشان تعمل فيا كديه 


صخر: ماشي

ليأخذها صخر الي الجنينه الي موقع الحفره ويرميها بداخلها 

صخر بزعيق: صفييييه


صفيه: نعم ياخوي

صخر: هاتيلي تيلفونها من فوج

صفيه جريت وجابت التليفون وصخر شاف كل مكالمتها بس مكانش في اي رقم غريب لانها بتمسح اول ب اول


ليلي برعب: هتعمل فيا ايه حرام عليك ايه الافتري ديه عملت ايه انا 


صخر يأمر الحرس: حطوها في الحفره دي وغطوها بالتراب لحسن تبرد بليل 


ليلي وهي بيترمي عليها التراب: لاااااااااااا يامرارك ياليلي 


صخر: جدامك فرصه خمس دجايج ياتجولي فين الورج ياتمومتي ويموت معاكي الورج

السابع عشر 

#إمتلكت_قلب_صعيدي


ليلي ببكاء وصريخ: معملتش حاجه معملتش حاجه الحجوووووني ياناااااااس


كريمه بتهمس لصخر: انت متوكد مالي بتعمله دا ياولدي


صخر وهو ينظر الي ليلي بتحدي: متطلعش غير منها 


وعد في غرفتها بتسمع صوت ليلي وهي بتصوت فبتطلع علي البلكونه وبتشوف المنظر بتحط ايدها علي بوقها بزهول وبتجري علي تحت


صخر لليلي: الخمس دجايج خلصو والورج هعرف اجيبه بطريجتي ثم يأمر الغفير كي يكمل الدفن

ليقاطعهم مجئ وعد وهي تقف امامهم


وعد: لاااااا محدش يقربلها انت اي ياخي مخلوق من اي معندكش رحمه ولا قلب عملت اي عشان تدفنها بالحيا 


صخر يقف وفي عينيه غضب شديد: انتي ايه نزلك هنيه انا مش جولت اطلعي فوج 


وعد بترجع للخلف بقلق ولكن بتجمد قلبها وتقف صامده امامه: نازله انقذ انسانه بريئه من ديب زيك جدو هارون لو كان موجود مكانش هيوافق علي كدا كفايه بقي كفايه الناس الابرياء الي قتلتهم كفايه ظلم وجبروت


كريمه بزعيق: وعدددد اطلعي فوج ومتدخليش في الحاجات دي انتي متعرفيش حاجه


وعد بتعب: لا ياعمتو انا عارفه كل حاجه انا من يوم مجيت هنا وهو بيظلم ويقتل كأن الروح دي لعبه يحركها ذي مهو عايز 


صخر بغضب: لاخر مره ومش هكرر كلامي اطلعي فوج واتجي شري 


وعد بثقه: لو عايز تقتلها اقتلني انا الاول


ليغضب صخر ويمسكها من زراعها بقوه ويأخذها للاعلي ثم يرميها في ارضيه الغرفه ويغلق الباب بالمفتاح لتخبط وعد بقوه وتصرخ عاليا


صخر للغفير بغضب: انت لسه مدفنتش 

الغفير: حاضر حاضر ياصخر بيه


ليلي والتراب بيجي علي وشها: استني استني


ليرفع صخر يده للغفير اشاره بالايقاف


ليلي بضيق تنفس ورعب: اضمنلي اطلع من هنيه عايشه وانا اجولك مكان الورج


صخر يسكت قليلا ثم يقول: هتطلعي هتطلعي اخلصي انطجي


ليلي: وانا اضمن منين انك مش هتجتلني بعد مجول


صخر: كلمتي سيف مش هجتلك اخلصي


ليلي بحكم معرفتها بصخر صدقته لانه فعلا كلمته سيف وقالت علي كل حاجه 


صخر: يابت ال**** بتمضيه علي كل املاكه دا انتي جادره وايامك معايا سوده طيب سيبيله شركه اتنين 


ليلي برعب: متنساش انت جولت انك مش هتجتلني سيبني امشي وانا مش عاوزه حاجه انا حرمت والله حرمت ومعوزاش حاجه واصل حتي حجي مش عايزاه


صخر بسخريه: ليه هو انا ظالم كديه حجك هتاخديه 

ليأمر الغفير: شيل التراب ديه وحطوهالي في المخزن  لحد مجيب الكل*ب التاني


ليلي بصريخ: انت جولت مش هتجتلني ابوس يدك ياصخر سيبني ومش هتشوف وشي تاني والله ابوس يدك ارحمني


صخر بجمود: لا اله إلا الله وانا عند كلمتي انا جتلتك دلوجتي؟ لسه لسه يامرت ابوي


ليأخذها الغفير الي المخزن ويربطها 


*******

في القاهره

في تحد المنازل البسيطه في اسره ميسوره الحال مكونه من ام وابنتها الام زينب والابنه شمس 

شمس فتاه 18 سنه مخلصه ثانويه عامه بمجموع 98%

الام زينب كانت بتشتغل رقا*صه ولكن تركت هذه المهنه منذ اعوام


زينب: شوفي ياشمس مين بيخبط يابنتي


شمس كانت بشعرها المفرود والبيجامه وبتفتح الباب لتجد مروان


مروان دا حفيد هارون بيدير الشركات الي في القاهره يبلغ من العمر27 عاما

وهو بيحب شمس بقاله سنين وشمس كمان بتحبه بس هارون رافض رفض نهائي علي جوازهم بسبب ان امها كانت بتر*قص


شمس بصدمه: مروان!! 

وبتجري من قدامه علي اوضتها وبتلبس طرحه وهدوم واسعه


زينب: معلش معلش ياابني اتفضل 


مروان: نديهالي نديهالي

زينب دخلت تنادي علي شمس


شمس: يانهار اسود ياماما يعني كان ضروري تقولي انا الي افتح دا هيخرب بيتي 


زينب: ههههه معلش يابتي قوليله اي حاجه 


شمس بتطلعله وبتقف قدامه بالاسدال وعينها في الارض


شمس: السلام عليكم

مروان وهو باصصلها: ياسلام ياختي 

شمس بتلقائيه: هفهمك والله

مروان: ولا كلمه شعرك الي فرحانه بيه ديه هسوهولك ع الزيرو لو متعدلتيش


شمس: أسفه 


مروان: والله ياشمس لو حصلت مره تاني وفتحتي الباب وانتي كديه لاي مخلوج الباب دا هكربهولك عشان تعرفي تفتحيه زين


شمس: والله كنت مستعجله وملحقتش


مروان: هعديها المره دي 

شمس بتبسمله


زينب: مروان ياولدي انا كنت عايزاك في موضوع كدا


مروان: اكيد اتفضلي 


زينب: ادخلي اوضتك انتي ياشمس

شمس بعند: في اي ياماما بقي عايزه اسمع

مروان بنظره لشمس: يلا

شمس بتبرطم: يووووه بقي وبتدخل اوضتها


مروان: نعم ياست الكل

زينب: مروان انت عارف طبعا ان انا بعتبرك ولدي واني بثق فيك ثقه عميا بس ياولدي الموضوع زاد عن حده وانت اكيد مش هيرضيك كلام الناس علينا وانت عارف شمس واخلاقها وانا مش مستعده اشوف بنتي بيتقالها كلام مينفعش


مروان: طبعا ميرضنيش الي يزعلكم اكيد يزعلني


زينب: انا عارفه كدا والله وعارفه انك راجل وشاري بنتي بس لحد امتي يامروان جدك بقاله سنتين وهو رافض لو انت شايف ان مفيش امل جدك يوافق يبقي متعلقش قلبها بيك اكتر من كدا يابني 


مروان: اطمني بتك مش هتبجي لحد غيري لو الكل اعترض علي جوازنا هتجوزها يعني هتجوزها اديني فرصه بس الكام يوم دول عشان لسه مكلميني امبارح وهارون في المستشفي وانا نازل الصعيد مش عايزك تجلجي والي يستجري يجول كلمه علي شمس يجولها وشوفي انا هعملك فيه ايه


زينب: دا العشم برضو يابني والف سلامه علي جدك


مروان يعلي صوته بعمد: الله يسلمك المهم البت دي بتسمع الكلام ولا مغلباكي جولي بس وانا هظبطهالك 


لتخرج شمس من غرفتها:  ماما مش انا بسمع الكلام


زينب: هههه بصراحه لا هههه اروح انا بقي اعملك حاجه تشوبوها


شمس: ونعم الام والله

مروان: تعالي اجعدي هتفضلي واجفه اليوم كله

شمس قعدت: قعدت

مروان: خدي الفلوس دي خليها معاكي


شمس: بتوع اي دول يامروان

مروان: يابت انتي مسؤله مني كفياكي عند وخوديهم


شمس: لا مش هاخدهم وانا مش مسؤله منك ولسه مبقتش مراتك ولا حتي خطيبتك


مروان يمسح بيده علي وجهه:  ياشمس متبجيش عنيده كديه خوديهم انتي وراكي جامعه وحاجات كتير


شمس مردتش تقوله انها لسه مقدمتش علي الجامعه اصلا: خلاص يامروان مش هاخدهم كفايه وجودك جنبي


مروان بنفاذ صبر وحط الفلوس جنبها: وانا جولت هتاخديهم


شمس قامت مره واحده وكانت هتعيط: لو سمحت يامروان انا مش محتاجه فلوس بلاش تعاملني اني محتاجه

الثامن عشر 

#إمتلكت_قلب_صعيدي

مروان بضيق: محتاجه إيه وبتاع إيه فلوسي هي فلوسك مفيش فرج

شمس: دا لما تبقي جوزي

مروان: ماشي  اعملي الي علي كيفك

مروان مشي وخبط الباب وراه بضيق 


زينب: في اي ياشمس اي الي حصل


شمس بزعل: كان عايز يديني فلوس وانا رفضت غلطت انا ياماما

زينب بتبتسم: لا ياحبيبتي مغلطتيش تربيتي ليكي مراحتش هدر


شمس: انا من بكرا هنزل اشتغل وهساعدك ياست الكل


زينب: لا طبعا مش هتشتغلي وهتدخلي الجامعه كمان وتبقي احلي دكتوره

شمس بحزن: جامعه!  احنا مش قد الجامعه ياماما انا خلاص صرفت نظر عن الموضوع دا


زينب: معلش يابنتي كله خير 


*******

في الصعيد

في المساء البيت كله هادي والكل نايم وصخر  برا البيت


وعد في غرفتها: اي ياوعد هتسبيها كدا انتي نسيتي انها ساعدتك تهربي قبل كدا لازم تعملي حاجه 


وعد نزلت علي اطراف صوابعها للمخزن من غير متعمل صوت

وفتحت الباب ببطئ شديد لتجد ليلي مرميه علي الارض ومتكتفه 


ليلي اول مشافتها اتسعت عينيا وكأنها اتكتبلها عمر جديد


وعد ببراءه: متخافيش انا جايه هنا عشان انقذك بس عندي سؤال 


ليلي: اي هو جولي بسرعه 

وعد: انتي ورا الي حصل ولا لا

ليلي بتمثيل ودموع: انا معملتش حاجه صدجيني انا مستحيل اعمل كديه هو صخر كديه طول عمره يكرهني وعايز يلبسني اي نصيبه عشان يمشيني من هنيه انا مش حمله ولا كده فكيني خليني امشي من هنيه جبل ميجتلني 


وعد: طيب معلش اخر حاجه انتي ساعدتيني اهرب ليه مصلحتي تهمك في اي ومن ناحيه تانيه كنتي بتهدديني انا مش فهماكي


ليلي بضيق وذكاء: اسمعي مني الكلمتين دول صخر لو يطول يدوس علي هارون نفسه عشان مصلحته هيعملها وهو مخططلك علي حاجه كبيره جوي وانتي صعبتي عليا من الي هيحصل فيكي لو كملتي بجيه حياتك هنيه 


وعد: اي الي هيحصل

ليلي: مفيش وجت فكيني جبل محد ياجي

وعد: مش قبل معرف

ليلي بنفاذ صبر: صخر واخد تلت شركات مقابل انه يتجوزك وكمان سمعته وهو هيتحدد في التليفون مع واحده ومن كلامه عرفت انه هيحبها وهي مش بتخلف ناوي يجيب الواد دا منك ويرميكي لكلاب السكك عشان كديه ساعدتك تهربي فكينر عاد جبل محد يشوفنا


وعد بصدمه مش مصدقه الي بيحصل: طيب طيب انا اعمل ايه دلوقتي


ليلي: تهربي مفيش حل غير انك تهربي


وعد فكتها وبمجرد مفكتها


ليلي في سرها: انا تعملوا فيا كديه والله ياصخر لاندمك طول عمرك واخلي الي منكم هي تموتكم بحسرتكم


ليلي لوعد: هااا هتهربي معايا ولا ناويه تجعدي وتستني مصيرك


وعد متلخبطه ومشتته

حتي قاطعهم صوت اقدام للغفير 

لتهرب ليلي وتترك وعد في ورطه


وعد لنفسها: يالهووووي اعمل اي اعمل اي

لتتسرع بالخروج وتصدم بالغفير امامها

الغفير بصدمه: ياوجعه مربربه هتعملي ايه هنيه ياست وعد


وعد بصدمه مش عارفه تتكلم

ليلاحظ الغفير عدم وجود ليلي ليدرك انها قد هربت بمساعده وعد: ليه كديه ياست وعد ليه كديه دا صخر بيه هيدفني مطرحي ليه كديه اعمل ايه ياربي 


ليسقط الغفير علي الارض ويندب حظه: يامري يامري علي الي هيحصلي حرام عليكي ياست وعد انا عندي عيال عايز اربيها ليه كديه ليه تأذيني كديه 


وعد بدأت تعيط وقعدت جنبه منهاره عياط ومش عارفه تتصرف


*****

في غرف كريمه

كريمه بتصحي علي كابوس

كريمه: أعوذ بالله من الشيطان الرجيم  اي الكابوس ديه خير يارب خير  

لتنهض كريمه متجهه الي الخارج كي تشرب لتسمع صوت بكاء 


كريمه بفزع: يامراري مين الي هيبكي في ساعه ذي دي ومن وين جاي الصوت ديه استرها يارب


لتذهب كريمه خلف الصوت متجهه للمخزن لتجد وعد والغفير في حاله من البكاء والرعب


كريمه بفزع: في اي مالكم استر يارب


وعد في حاله بكاء شديده والغفير حكي لكريمه كل حاجه


كريمه: يامرك ياوعد عملتي كديه ليه بتدخلي في المواضيع دي ليه عاجبك كديه 


وعد مش مستوعبه الي حصل وبتعيط وبس


الغفير: ابوس يدك ياست كريمه شوفي حل صخر بيه هيجتلني والله هيجتلني يامرك ياحسن يامرك


كريمه: وانت جاعد تندب حظك هنيه غور دورو عليها اكيد هي مبعدتش يلا بسرعه


الغفير: حاضر حاضر


كريمه: وانتي جومي خلينا نشوف هيحصل ايه في الليله السوده دي


وعد بتقوم: انا همشي من هنا 

كريمه بحده: تمشي فين اتجنيتي كنك عايزه تجلبيها حريجه


وعد: عشان خاطري ياعمتو خليني امشي من هنا طيب اعمل ايه اعمل ايه 


كريمه: انتي عملتي مصيبه كبيره جوي وربنا يستر بجي

جومي جومي نطلع فوج يلا والغفير ان شاء الله هيلاجيها


وعد مشيت مع كريمه 

كريمه: يلا روحي علي اوضتك وانا هفضل صاحيه هنيه استني الغفير

وعد بخوف: لا انا هبات معاكي في اوضتك


كريمه بتطبطب عليها: ماشي يابتي يلا

كريمه بتاخد وعد الي جسمها كله بيترعش من الخوف لغرفتها وبتحاول تطمنها


وعد: والنبي ياعمتو متخليهوش يقربلي انا خايفه اوي


كريمه: وكان لازمته ايه الي عملتيه بس ياوعد 


وعد بتوتر: انا انا انا خفت يقتلها


****

صخر كان عند المكان الي المفروض ليلي تستلم الورق فيه وقدر ياخد الورق ومسك الراجل وخلي الرجاله يظبطوه ونها حياته بكلقه من مسدسه بعد محكاله كل الي حصل من الالف للياء وبكدا اتأكد ان ليلي هي السبب في قتل هارون 

وبيقرر انه ينهي حياتها ويخلص

***

في البيت الكبير صخر رجع ليجد البيت هادي تمام حتي قرر انه ينزل يخلص علي ليلي وينهي الموضوع لينزل صخر الي المخزن ويتفاجأ بأن الباب مفتوح وليلي مش موجوده 

ليعلو صوته بغضب شديد كاد ان يهدم البيت علي رأسهم 


ادسنس وسط المقال
ادسنس اسفل المقال

تعليقات

التنقل السريع
    close
     
    CLOSE ADS
    CLOSE ADS