القائمة الرئيسية

الصفحات

الأخبار[LastPost]

رواية تربية حواري الفصل التاسع بقلم ولاء حامد حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

رواية تربية حواري الفصل التاسع بقلم ولاء حامد حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 

رواية تربية حواري الفصل التاسع بقلم ولاء حامد حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 

شهرين مروا حور اتعودت على شبح جبل اللي بقى مطاردها في كل مكان بس بتحاول تصد قلبها عن أي شيئ لأنها اتربت واتعودت انوقلبها غالي محدش يملكه الا بالحلال واللي عايزها ييجي البيت من بابه 


*******************


في بيت همام جبل قاعد سرحان وشارد ومنفصل بعقله وقلبه عن كل العالم اللي حواليه


ثريا بلؤم: مالك يا جبل سرحان وشارد 


جبل بأنتباه: خير يا ماما بتقولي حاجه 


ثريا بمكر: بقالي ساعه بكلمك وانتا ولا انتا هنا خاالص مالك يا حبيبي


جبل :ولا حاجه مشكله بس في الشغل


جميله اخت جبل: شكلك بتحب يا نصه


همام بإنتباه وبص لجبل بفرحه وعنين بتلمع بأمل : الكلام داه بجد ولا ايه انا ملاحظ بقالك فتره حالك مش مظبوط


جبل بهدوء: سلامتك يا حاج انتا عارف جميله بتحب تهزر


وبص لجميله بزغره بطرف عينه ولا إيه يا جوجو


جميله وهي بتبلع ريقها بصعوبه: اه اه بهزر


ثريا بمكر: حبيبي لما ييجي يحب ويتجوز يختار زينه البنات مش كده ولا ايه يا قلب ماما 


جبل بشرود : اه اه 


ثريا بتلميح مبطن: لازم يا حبيبي لما تفكر تتجوز تختار بنت الأصول اللي تصونك لازم تختار اللي تكون تحت طوعك وملك إيدك لازم تكون من مقامك ومستواك واقله زيك في التعليم لازم تكون بنت حسب ونسب اصل يا بني العرق دساس فاهمني يا جبل


جبل بشرود في كلام أمه من نحيه وقلبه وعقله اللي مع حور من نحيه هز رأسه واكتفى بالصمت 


همام بعدم فهم ومحاوله للإستفهام: قصدك إيه بالكلام داه يا أم جبل


ثريا بلا مبالاه: ولا حاجه يا حاج بعرفه ان الحواز مسؤليه ولازم شريكته تكون من مقامه مش اي واحده والسلام 

همام بقى ينقل عنيه بين جبل وبين ثريا وجواه محتار في وضع الإثنين والكلام المبطن اللي بيرموه لبعض ولكن فضل السكوت في الوقت الحالي


*************


هدى: مالك يا حور بقالك فتره متغيره


حور بإنتباه: ها بتقولي حاجه يا أما 


هدى بإستغراب: سلامتك يا ضنايا مالك بقالك فتره مش زي عوايدك مالك كفا الله الشر 


حور : مش عارفه يا أما متلغبطه اوي ومحتاره مش عارفه أرسى على بر ولا عارفه ساسي من راسي 


هدى بإنصات : احكيلي احنا أصحاب قبل ما يكون ام وبنتها وانا ربيتك انا وابوكي طول عمرك على الصراحه 


حور بتنهيده طويله


هدى بخضه: بسم الله الرحمن الرحيم مالك يا حور قلبي اتوغوش عليكي اكتر بعد التنهيده دي أحكي يا ضنايا وطلعي اللي كاتم على قلبك 


حور: جبل 


هدى بنظره بمعنى كملي


حور : بقاله فتره عمال يحوم حواليا ومش عارفه غرضه مني ايه 


هدى بهدوء: جبل داه ابن الجماعه اللي جم الحته جداد صح


حور بهزه رأس: ايوه هو


هدة: وانتي ايه كلامك معاه 


حور : ولا حاجه الرد على قد السؤال والرد على قد السلام بس حاسه بحاجه غريبه وكل شويه ينطلي زي فرقع لوز منين ما اروح الاقيه ورايا


هدى بتفهم: امممم طيب بصي يا ضنايا خليكي زي ما انتي واللي عايز الباب مفتوح ويا اهلا وسهلا واللي نيته غير كده يفتح الله خليكي عاليه اللي عايزك لازم يعافر علشان يوصلك خليكي غاليه اوووي اللي شاري يكع دم قلبه علشان ياخدك علشان يصونك البت الخفيفه والرخيصه ملهاش تمن عند الرجاله عامله زي السيجاره اولها في بوقه وآخرها تحت جزمته أصلها رخيصه والكل يقدر يشتريها


انما حته الالماظ بيحافظ عليها يتزين ويتباهى بيها ميقدرش في يوم يرميها او يدوس عليها علشان غاليه اوووي كع دم قلبه فيها مش اي حد يقدر على تمنها فهمتي قال ((مالك مغليها قال دافع دم قلبي فيها ))


فهمتي يا ضنايا

حور بهزه راس : فهمت يا أما ربنا يديمك سند ليا 


هدى: ربنا يريح قلبك وبالك ويكتبلك الصالح خلي قلبك غالي يا بنت قلبي اوعي سامعه اوعي في يوم تفرطي في قلبك ولا نفسك ولا تتنازلي التنازل عامل زي حته الكروشيه لو فكيتي اول عقده الباقي بيكر ورا بعضه مبيوقفش


حور: طمني قلبك يا أم حور بتك صاينه قلبها ونقسها للي يستاهله وخوف من ربها قبل خوف من الناس وعشان عامر الله يرحمه ميستحقش اسمه يتذكر الا بكل خير


هدي ضمت بنتها لحضنها بحنان وحب : ربنا يطمن قلبك ويجعله للي يستاهله


حور : آمين يارب العالمين 


*****************


مر شهر على والحال كما هو الحال لم يتغير الوضع 


بل بالعكس زاد تعلق جبل بحور ووصل للحب بمرحله صعبه


جبل بشرود لنفسه: ااااه يا حوريتي طلعتيلي منين خطفتي قلبي اشمعنى انتي من دون بنات حوا اااه يا قلبي منك يا حووور 


فاق من شروده على ايد بخبط على كتفه 


رامي : ايه يا ابني بقالك فتره متغير وبقيت اغلب الوقت سرحان مالك يا صاحبي 


جبل بتنهيده طويله غمض عنيه


رامي بذهول: يااااه ايه التنهيده دي كلها شكلك تعبان مالك احكي احكي وسرك في بير 


جبل: الموضوع مش زي ما انتا فاهم الموضوع صعب شويتين 


رامي برفعه حاجب : طيب فهمني وواحده واحده والصعب هنلاقي ليه حل ان شاء الله 


جبل : بحب واحده 


رامي بذهول ورفع اذان الاستشعار والانصات: وايه المشكله حب من طرف واحد يعني


جبل بهزه راس: لا المسأله مش كده المسأله إننا مختلفين زي الليل والنهار 


رامي بمحاوله للفهم: ازاي يعني 


جبل: هي مسترجله اوي شغاله في ورشه ميكانيكا بتاع ابوها ظروف الماديه على قدهم بت تركيبه غريبه اتعرفت عليها في خناقه مع أمي بعدها روحت اعتذرلها لما عرفت ان ماما هي اللي كانت غلطانه بس بقت عاده عندي لحد ما بقى قلبي بيعمل مزيكة حسب الله كل ما عيني تقع عليها


رامي بذهول: دانتا وقعت ومحدش سمى عليك يا ابني طيب ايه المشكله انها ماديا مش زيكم الفلوس مش كل حاجه ثانيا اللي زي دي بنت بلد وجدعه ويوم ما جوزها يقع في مشكله هاتكون السند والعون ليه اللي زي دي دهب اصلي عمر الدنيا ما تغير أساسه اللي زي دي هاتكون ملك لجوزها وأنثى بمعنى الكلمه هاتعيش مع جوزها كل اللي اتحرمت منه اللي زي دي يا صاحبي سكتها واحده الحلال وادخل البيت من بابه ومادام بتحبها عافر وأثبت حبك ليها بالفعل 


جبل : يا ابني افهمني مش بالسهوله دي أهلي هايرفضوا


رامي: اهلك ولا أمك 


جبل بتنهيده: أمي والاكيد انها هاتقنع بابا انها مش مناسبه ليا


رامي: لو بتحبها حارب علشانها داه اللي اقدر انصحك بيه الحب زي القدر لما تصادف قدرك لو زي حبيبتك اوعي تفرط فيها والباقي شكليات وبالنسبه لابوك فهو عارف امك وحافظها وبياخدها على قد عقلها بس وقت الجد ابوك في قراراته حازم وصارم فكر وخد قرارك بالعقل وحدد خطواتك علشان مترجعش تندم بعد كده سلام يا صاحبي


جبل وزادت حيرته أضعاف مضاعفه ولكن قرر انه لازم ياخد خطوه علشان يقدر يحدد موقفه ويحسم الحيره دي نهائي 


رجع بيته على غير عادته على طول شارد ومش مركز مع أي حد 


همام: مالك يا جبل ملاحظ انك بقالك فتره طويله شارد في ملكوت لوحدك ومتقولش مشكله في الشغل والحجج العبيطة دي 


جبل بتنهيده طويله بص لابوه نظره وجع 


همام جعد ملامح وشه: يااااه للدرجه دي الموضوع صعب دي تنهيده وجع 


جبل اكتفى بهز رأسه وميل دماغه للأرض


همام رفع دماغه بإيده: بص في عيني وقولي مالك إيه اللي صابك وايه اللي فيك احنا أصحاب مش أب وابنه 


جبل: مش هاتفهمني 


همام: جرب متحكمش من غير تجربه أمته خذلتك علشان دلوقتي أخذلك او مبقاش فاهم وجعك


جبل: بحب


همام هز رأسه: تمام كمل 


جبل: اكمل إيه بحب 


همام: ايوه فهمت بتحب وبعدين ماله الحب من طرف واحد مش متكافئ رفضتك إيه المشكله 


جبل بتردد: لاء هي متعرفش اصلا 


همام بهدوء : بمعنى ايه


جبل: يعني مشاعري جوايا مقولتلهاش عليها بس احساس جوايا انها بتبادلني نفس الشعور 


همام لمح ثريا واقفه تتصنط عليهم: طيب يلا نوصل المحل نتطمن على العمال وصولو لفين ونكمل كلام


نزل جبل وهمام لتحت البيت


همام بصوت عالي: الله ينور يا رجاله 


العمال بصوت عالي وفي صوت واحد: الله يخليك يا حاج


همام شد كرسي وقعد عليه وشاور لجبل يقعد قصاده


همام : اقعد بقى واحكيلي وخلينا نفكر مع بعض


جبل: ليه مخلتناش نكمل كلامنا فوق 


همام: علشان عاده امك في تلميع الاوكر 


جبل بإبتسامه بسيطه :عندك حق وخصوصا الموضوع داه مينفعش ماما تعرف عنه حاجه لوقتي خالص


همام: يااااه للدرجه دي الموضع صعب


جبل : فوق ما تتخيل


همام: احكيلي وسيب الحكم للآخر 


جبل: حور


همام جعد ملامح وشه: حور مين الإسم مش غريب على وداني 


جبل بلع ريقه وكمل: اللي اتخنقت مع ماما 


همام: ااااه مالها حور 


جبل :هي البنت اللي بحبها


همام: طيب وايه المشكله يعني


جبل: ماما طول عمرها بتحب المظاهر وكمان خناقتها مع حور قفلت ماما من نحيتها انا وحور عاملين زي طريقين مختلفين هي عايشه ومتربيه في الحاره متعوده على اسلوب الدراع والصوت العالي والشرشحه 


بس برغم كل داه خطفت قلبي كل ما بشوفها قلبي بيتخطف بحس ان عيني مش شايفه من الدنيا غيرها طول الوقت عقلي وقلبي معاها بقيت عامل زي العيل المراهق بفكر في كل حاجه تخصها حفظت كل تفصيله من حياتها كل حركه بتعملها كل ضحكه أمته بتكون مجامله وأمته بتكون من قلبها وشها اللي بيحمر لما بتتعصب خوفها اللي بتداريه وراه صوتها العالي العبايه السوده اللي بترسمها زي بنت البلد على حق تحس انها معموله مخصوص عشانها مناقرتها مع البيعين علشان تجبر بخاطرهم حتى زياره كل خميس للمقابر وجيركن الميه اللي دايما تاخده وتسقي الصبار اللي على قبر ابوها


جبل كان بيتكلم وهو سرحان ونسي ابوه اللي قاعد قدامه وعنيه قربت تطلع من الذهول 


همام بذهول: ايييه حيلك حيلك دانتا وقعت ولا حد سمى عليك للدرجه دي يا جبل دانا كنت بقول انك اسم على مسمى بس طلع للجبل قلب واتخطف كمان


جبل فاق من شروده: ها ياريت اقدر ارجع قلبي واللي ملكت قلبي يا ابو جبل


همام : وايه اللي يمنع االي زي دي ليه داخله واحده البيت من بابه يا ابن همام


جبل: مش بسهوله يا حاج امي هاتعمل مصيبه


همام بحزم: لو هاتفضل طول عمرك ماشي بشوره امك يبقى بلاش تظلم بنات الناس معاك سامع يا ابن همام خليك راجل صوتك من دماغك امك طول عمرها عايشه على الفشخره الكدابه والمظاهر وبس تحب تهين ومحدش يرد تحب تؤمر والكل يقول سمعا وطاعه فاهم خليك راجل صوتك من دماغك وحارب اللي زي دي بنت بلد تسندك وتصونك وبنت بألف راجل اسمع من ابوك وسيبك من كلام الحريم اللي لا بيودي ولا بيجيب فاهم


جبل: فاهم يا بابا


همام: ناوي تاخد خطوه جد ولا إيه 


جبل: ان شاء الله هافاتح امي واقنعها وابلغ الجماعه علشان ناخد ميعاد 


همام بإبتسامه نصر: على بركه الله داه اليوم اللي اتمنيته من يوم ما شلتك حتة لحمه حمرا في أيدي 


جبل ميل بأس ايد ابوه: ربنا يخليك لينا يا حاج


همام: ربنا يرضى عليك ويبارك فيك ويسعدك 


*******************


طلع همام وجبل تاني بس المره دي اختلفت الأمور 


ثريا بلؤم: تتغدوا ولا اتغديتوا تحت


همام بتركيز شديد مع ملامح ثريا: لا هنتغدا هنا وانا سيبت فلوس للعمال تحت علشان يجيبوا غدا


ثريا بلويه بوق: طيب وماله ربنا يقدرك على فعل الخير بس والله موضوع المحل داه  عمره ما داخل دماغي بقرش


همام: مش مهم يدخل دماغك المهم يدخل دماغي انا ومقتنع بيه يلا حطي الغدا خلينا ناكل لقمه ونقوم نشوف اللي ورانا


اتحط الأكل والكل اتجمع ياكل في صمت رهيب 


ياترى اللي جاي مخبي إيه تاني


الفصل العاشر من هنا


بداية الرواية من هنا


🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

ادخلوا بسرعه حملوه وخلوه علي موبيلاتكم من هنا 👇👇👇

من غير ماتدورو ولاتحتارو جبتلكم أحدث الروايات حملوا تطبيق النجم المتوهج للروايات الكامله والحصريه مجاناً من هنا


وكمان اروع الروايات هنا 👇

روايات كامله وحصريه من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺




تعليقات

CLOSE ADS
CLOSE ADS
close