رواية نار والا جنه بقلم ميرفت السيد حصريه وجديده وكامله جميع الفصول
{1}
فتحت تليفوني الي مبطلش استقبال رسايل بإلحاح وفاضل ساعةعلى كتب كتابي
عشان اتفاجئ بصور خيانة خطيبي ليا
تنحت من الصدمة وكل الي حواليا مهيصين اخواتي وصحباتي بيغنوا وماما وبابا بيستقبلوا المعازيم
وأنا قعدت مكاني وطلبت من الكل يسيبوني لوحدي
افتكروني متوترة عشان عروسة
بس الحقيقة انا حاسة ان حد فتح قلبي وشاله ورماه تحت قطر
انا تخوني ياعمر😭
دة مش مشهد من فيلم سلمى وعمر
ولاشتيمة الي هو زي جرا ايه ياعومرررررر😑
لا عمر دة خطيبي مديري وصاحب الشركة الي باشتغل معاه فيها بقالي ٤ سنين
أعمل إيه افسخ الخطوبة مايمكن الي باعت الصور دة غرضه
اشمت الناس فيا
ولا اكمل معاه
وانا بافكر انتفضت وانا حاسة بلمسة ايد بس ملقتش بقلم مرفت السيد حد قولت لنفسي اكيد متهيئلي
قمت وندهت اختي الكبيرة روضة حكيتلها ووريتها الصور والرسايل
شاركيني ياروضة أعمل ايه
*جنة للاسف دة قرارك هاتقدري تكملي وتتعايشي ولا تسيبيه انا مثلا لما خالد عرف واحدة قدرت ابعده عنها واخليه يمشي يكلم. نفسه
ياريتني قوية زيك
*مش قوة دة ذكاء انا هاروح اساعد ماما وانتي فكري بهدوء
ندهت صحباتي المقربين خلود ومنى وحكيتلهم وزادت الحيرة
الغريب اني كنت هادية
لحد ماماما دخلت وقالت:العريس واهله وصلوا
وزغردت بفرحة بقلم مرفت السيد
منى:هتعملي ايه
*اخرجي اندهي عمر هنا
خلود : ايوة عرفينا هاتعملي إيه
*اندهوله الأول واخرجوا كلكم برة ومحدش يقوله حاجة
شوية وخبط الباب :انا عمر ياحبيبتي
*ادخل
دخل وهو قلقان :في إيه بلغوني انك عاوزاني مالك في حاجة
بهدوء فتحت الفون:شوف وانت تعرف
بدأ يتفرج ووشه اصفر وقال : حبيبتي دول فيك
*نظرة واحدة في وشك وعرفت انهم حقيقين
:أنا عمري ما كدبت عليكي
*بجدددد ماهو باين لو عاوز تخلص من الموقف المنيل دة صارحني
:جنة انا باحبك دي كانت نزوة من زمان والي بعتهملك
قاصد يخرب علينا حياتنا
*وبعدين
:والله العظيم من يوم مالبست دبلتك وانا مستقيم
صدقيني ياجنة والدليل اني باتجوزك انتي
*ولو وافقت وانت كررتها اضمن منين إخلاصك
:هاعملك الي تطلبيه اي ضمان انا تحت امرك
فكرت شوية
وهو بدأ يتوتر
جنة :للاسف مفيش وقت لأي حل غير انك حالا تكتبلي شيك بمليون جنيه وايصال امانة على بياض
:بس ياجنة احنا هانبقى واحد وكل ما املك ليكي
*وأنا ماضمنش خاين
فكر شوية وقال:موافق
وطلع دفتر الشيكات وكتب مليون جنيه وانا طلعت دفتر ايصالات من درج مكتبي ومضى علي إيصال على بياض
قولتله:اتفضل اخرج وانا هاحصلك
:قبل ما اخرج عاوز اقولك انك زي القمر واني مستعد اتنازلك عن عمري ومسك ايدي وقبلها برقة
وخرج وهو بيتنهد بارتياح
اما جنة فابتسمت لنفسها وطلعت البلكونة وفجأة حد همس في ودنها: ماتتجوزيش
اتخضت وجريت بسرعة جوة الاةضة وفضلت تلف وتدور وهي بتقول:مين مين
بقلم مرفت السيد
قاطعهاباب اوضتها وهو بيخبط ودخل ابوها عبد الملك وعمها عبد الرحيم نظرلها والدها بسعادة ودمعت عيناه قبل رأسها وقال:مبروك ياحبيبتي ياللا الكل بانتطارك
عمها بمرح احتضنها وقبل رأسها :ياللا ياقمر حان وقت الزفاف
ابتسمت وخرجت معاهم وسط زغاريد الجميع وتم كتب الكتاب
هنأ الجميع العروسين وخالد زوج روضة قرب من العريس واتكلم معاه بصوت مش مسموع ولكن وش عمر اتغير وجنة لاحظت واستغربت
بعد الاحتفال العائلي انصرف العروسين إلى شقتهم و بصحبتهم الاهل بسياراتهم بزفة وكلاكسات تعلن عن وصول العرسان الى حياة جديدة
ودع الاهل العرسان وقالت ام عمر إلى جنة:خدي بالك منه ياحبيبتي ربنا يباركلكم
ونظرت الى جنة نظرة غامضة
لاحظت جنة ولكنها تجاهلت نطراتها وقالت:حاضر ياماما
عمر:قوليلها والنبي ياماما وصيها عليا دة انا غلبان
ضحك الجميع وانصرفوا بسعادة وأعين دامعة كعاداتنا المصرية الأصيلة
صعدت جنة وعمر بالمصعد الى شقة الزوجية
وحمل عمر جنة بمرح وفتح الباب ودخلا وهي تضحك وهو يتألم من ظهره : اه ياضهري عادة منيلة
ضحكت جنة*امال عضلات ورياضة وطول بعرض عالفاضي
:لأ حاسبي احنا جامدين أوي
وفجأة.........
بارت٢ ( إقبل يا ادمن )
النور قطع
عمر:جنة انتي فين تعالي خليكي جنبي على ماانور كشاف الفون
جنة بضحك :شوفت الحظ
عمر قرب مني و نوركشاف الفون وشوية وسمعنا خبط
اتخضيت وعمر قال بصوت عالي:مين
مفيش رد
حسيت بالخوف مسكت في ايديه قالي:متخافيش ياحبيبتي
وضحك بصوت عالي :دخلت عليكي ياجبانة
زقيته وضربته في ايده وهو عمال يضحك :بس يارخم شوية وقولتله:عمر تعالى عند البلكونة نشوف النور قاطع بالمنطقة ولا عندنا احنا بس
قالي:ماشي
مشينا بالراحة لحد البلكونة لقينا المنطقة كلها ضلمة
قالي: شايفة منظر بديع إزاي
ضحكت بصوت عالي وعمر كمان ضحك شوية وقرب مني ولف ايديه حوالين كتفي وقربني ليه
وهمس :ماتيجي يابنتي نغير هدومنا على ضوء القمربقلم مرفت السبد
بعدت عنه وقولتله:اتلم 🤨
بقلم مرفت السيد
فتحت الفون وكتبت حالة واتس ان النور قطع وانهالت عليا الردود ضحك وتريقة
وسرحت مع اصحابي بالكلام
وفجأة حسيت ان عمر مش بيتكلم وضوء كشاف موبايله اختفى
نورت كشاف الفون بتاعي وبصيت جوة الشقة بدون ماادخلها ملهوش اثر
ندهت عليه: عمر انت فين بطل هزارك الرخم دة
سمعت صوت مكتوم ورايا بصيت وانا باترعش لقيت عمر واقف على سور البلكونة
سلطت عليه ضوء الكشاف لقيته بيشاورلي برعب واكن حد بيجبره يرمي نفسه وهو بيقاوم ومش قادر يتكلم وبصعوبة قالي وهو بينهج
الحقيني ياجنة
جريت وانا في أشد حالات خوفي وهافقد الوعي خلاص جسمي كله بافقد السيطرة عليه ورجلي مش شيلاني بس استجمعت قوتي وربنا اعطاني قوة بقلم مرفت السيد ومسكته من رجله وسحبته بسرعة لحد ماوقع عليا على ارض البلكونة
ساعتها فقدت الوعي وماحستش بنفسي
فوقت لقيت نفسي على سريري وعمر جنبي هو ووالدته واختي روضة وخالد جوزها
اول مافتحت عنيا روضة جريت عليا وحضنتني:حبيبتي ياجنة
مسكت دماغي بألم *إيه الي حصل
خالد:مفيش ياعروسة عمر كلمنا وطلب مننا نجيب دكتور لانك فقدتي وعيك لما النور قطع
قلبك ضعيف ياجنة بما إننا جيرانك وساكتين جنبك المنطقة هنا النور بيقطع كل يوم بالتوقيت دة
بصيت لعمر وصرخت:عمر انت كنت على سور البلكونة كنت هاترمي نفسك
عمر بتوتر:لأ إيه الكلام دة ياحبيبتي
ام عمر:بعد الشر يابنتي انتي كنتي بتحلمي ولا إيه
بكيت وقولت لروضة: اقسم بالله حصل انتي عارفاني مش باكدب
خالد وروضة بصوا لعمر بشك وردت روضة: اختي عمرها ماكدبت ياعمر
عمر بص لوالدته نظرات مش مفهومة وقال :بصراحة حصل انا كنت باهزر معاها بس هزاري طلع تقيل
خالد بحدة: وبتكدب ليه طيب
عمر بخجل:اتكسفت منكم
ام عمر بهدوء:حصل خير اعقل بقى وانا جبتلك. كشافين كبار انا هامشي وسلامة عروستك
ونظرت لعمر وقالت:تعالى وصلني
بعد خروجهم قالت روضة:خلاص بقى عدي ومتنكديش على نفسك ولاعليه
بقلم مرفت السيد
خالد: انتي عارفة ياجنة ان خالد ابوه يبقى ابن عمي وانا الي شغلتك معاه وكنت متحمس لجوازكم بس لو تفتكري انا حذرتك من مقالبه دة مفكر نفسه رامز جلال
دخل عمر وضحك :ماشي ياهندسة مردودالك دة انا هاقعد رامز جلال في البيت
ابتسمت فاقترب مني عمر وقبل جبيني ويدي:حقك عليا
روضة :ياللا ياخالد دول عرسان وكدة
نظر خالد لعمر بغموض مما جعل عمر يتوتر وقال: سلامتك ياجنة وانت اعقل بقى
وانصرف الجميع وتركونا بمفردنا
قال عمر : قومي بقى غيري كدة وخدي شاور انا هاروح احضرلك الأكل تعبيرا عن أسفي
مر اسبوع على جوازي من عمر كان بيعاملني بكل حب ورقة بس اكتر حاجة كانت بتضايقني زيارة أمه لينا بصورة يومية تقعد شوية وتاخد عمر وتنزل يوصلها
النهاردة ماما وبابا وروضة وجوزها جايين وفرحت اوي لما عرفت ان مالك اخويا رجع من الكويت الي بيشتغل فيها من زمان ومقيم هناك بينزل اجازة شهرين كل سنة
بقلم مرفت السيد
دخل عمر وانا باحضر الاكل والحلويات وحضنني من ضهري وهو بيمد ايديه على الاكل ضربت ايده فقالي:طبعا فرحانة والوليمة دي عشان مالك
*طبعا دة أحن واغلى إنسان على قلبي انت عارف ياعمر انا اقدر اصارح مالك. دة بأي حاجة ومقدرش اصارح روضة
:ياسيدي ياسيدي انا كدة اغير
*طيب بطل غلبة واطلع خليني اكمل زمانهم على وصول
:حبيبتي ماما هتيجي
لفيت وعقدت ايديا وقولتله:إيه الجديد ماهي ماما كل يوم هنا
:انتي زعلانة إنها بتيجي تطمن علينا ولاايه
اتعصبت *مش زعلانة بس حاجة غريبة كل يوم مفيش خصوصية خالص حتى اهلي مش هاقعد معاهم لوحدي براحتي
ورميت طبق بعصبية وطلعت من المطبخ لاوضتي اغير هدومي جه ورايا وقرب مني وطبع قبلة على خدي وقال بهدوء:عندك حق انا هاتصرف هي بس مش متعودة على فراقي انا وحيدها واخواتي البنات مشغولين عنها بحياتهم وعيالهم بس اوعدك بطريقتي هاخليها تخف يااما اروحلها أنا يوميا
ابتسمت*انا مش زعلانة بس انت عارف حياة جديدة وباتأقلم عليها وعاوزة انا وانت محدش تالت يتدخل بأي شكل
بقلم مرفت السيد
:فهمتك وعندك حق
واقترب مني وقال:ماتيجي اقولك على سر على ماالجماعة بقلم مرفت السيد يوصلو
قاطعه جرس الباب فضحكت وهو حدفني بالوسادة وخرج يفتح
قلت لنفسي :قد إيه هو شخص متفاهم وحنون
لبست بسرعة وانا سامعة صوت اهلي والسلامات والترحاب وعمر بيقولهم ليه مكلفين نفسكم وبابا بيقوله دي الشبكولاتة الي جنة بتحبها وماما بتقوله ودة اكل يكفيكم اسبوع وشوية حلويات
اهلي دول سندي فعلا ياااه وحشوني اوي
خرجت ورحبت بالجميع وبكيت لما شوفت مالك اترميت في حضنه :حبيبي حمد الله على السلامة
ضمني وبصوته الهادي قالي:بنوتي الف مبروك ياشقية
*كدة ماتحضرش فرحي
:غصب عني ياجوجو سامحيني ونظر الى عمر :اوعى تكون مزعلها دي بنتي مش اختي
عمر:انا مظلوم والله اسألها
ضحك الجميع وانا قولت:بصراحة مفيش مشكلة بس يبطل مقالب
ضحك بابا وقال: اعقل بقى يابني احسن انت حر جنة لما بيفيض بيها من حاجة بتنهيها،
مالك :خدي ياحبيبتي وناولني عدة حقائب وقال:الحاجات جي عشانك
قبلته بحب:ربنا مايحرمني منك
روضة:ياللا نحضر الاكل ياست جنة يادلوعة العيلة
حضرنا الاكل وقعدنا ناكل واحنا بندردش وبنضحك تليفون عمر رن قام ورد عليه شوية وقال:انا اسف لازم اروح لماما بس تعبانة شوية البيت بيتكم
خالد ومالك الحوا عليه يروحوا معاه رفض وانصرف بقلم مرفت السيد
وانا حكيت ليهم تعلق والدته بيه وزيارتها اليومية
رد مالك:تحبي اكلمه؟
٪انا كلمته وهو هايتصرف
روضة:كويس انك كلمتيه عشان يخليها تحس
ماما:معلش ياولاد ام برضه اعذروها ملهاش غيره
بابا:بس كل شيء بحدود ياام مالك
خالد: سيبكم منها تعالو نتفرج على فيلم. جديد نزلته على فلاشة
وذهب للشاسة وقام بتشغيل فيلم كوميدي لطيف زجلسنا نشاهده ونضحك
عاد عمر وانضم إلينا انتهى الفيلم وهموا بالرحيل
شعرت بالحزن وودعتهم انا وعمر
وبعدها قمت بتوضيب البيت وغسل الأطباق وبهدما انتهيت قلت لنفسي هو عمر اختفى فين
بحثت عنه بكل مكان لم اجده
مسكت الفون عشان ارن عليه لقيت فونه غير متاح قولت لنفسي يمكن نزل ولاحاجة
طلعت الصالة وانا ماسكة مج نسكافيه باكافيء نفسي بيه بعد يوم مرهق
عنيا اتسعت عن اخرهما والمج وقع مني لما شوفت
😲😲😲😲
اقبل يا ادمن
بارت٣
صرخت : عمرررر إنت بتعمل إيه
كنت هاتجنن وانا شايفاه معلق حبل بمروحة السقف زي المشن.... قة وبيربط الحبل على رقبته
ولااكنه شايفني او سامعني كان بيهذي وكأنه بيكلم حد وبيقول :هو دة الحل بس كفاية انا تعبت هاريحك خالص
عيطت وقولتله:انا خايفة لو دة هزار كفاية دة هزار بايخ
بصلي باستغراب وقالي : صدقيني حبيتك
وفجأة ضحك بهستيريا : اهررربي خافي
فكرت لثواني ومسكت الفون وبسرعة طلبت مالك ولما رد بقلم مرفت السيد قولتله بانعيار:الحقني يامالك عمر هايشن.. ق نفسه
رد مالك :في ايه عدي ياجنةانا عند روضة دقيقة وهاكون عندك خليكي معايا عالخط
فجأة لقيت عمر قدامي وخطف مني التليفون ورماه وقالي بصوت مختلف : عاوزة تمنعيني اكون انا المسيطر ليه
فضلت ارجع بضهري لما وقعت على اقرب كرسي وانا باقوله بعياط:عمر مالك حصل إيه
سابتي ورجع لف الحبل تاني على رقبته وانا مرعوبة ومش عارفة اعمل ايه
انقذني حرس ااباب بإلحاح وصوت مالك:افتحي ياجنة
جريت بسرعة البرق وفتحت الباب
دخل مالك وخالد معاه لحقوا عمر على اخر لحظة وهو بيقاومهم خالد لكمه لكمة قوية فقد عمر وعيه على اثرها
وشالوه ووضعوه على الركنة ومالك فك الحبل واخدني في حضنه وانا باغيط وبارتجف
خالد:إيه اللي حصل ياجنة
مالك: بالراحة عليها ياخالداهدي واحكي الي حصل بس طمنيني الأول انتي كويسة
رديت من بين دموعي :الحمد لله
اجلسني مالك وقالي وهو بيناولني كوباية مياة:اشربي ياحبيبتي وهدي أعصابك
شربت وبدأت اطمن بوجود مالك وخالد جنبي
وحكيت لهم كل الي حصل
مالك :الولا دة فيه حاجة غلط الوضع كدة خطر انا كنت شاكك من وقت مااشتغلتي معاه وقولتيلي إنه مش بييجي الشركة كتير ولما اتخطبتوا قولتيلي مش بيخرج ولابيكلمني كتير
قولتله:ايوة بس كانت حجته انه انطوائي وخجول
خالد: ياجماعة هو طول عمره شخص هادي بطبيعته حتى ملهوش اصحاب واغلب وقته بيقضيه مع مامته
مالك:طيب ما دة بيثير الشك ياخالد
قاطعنا رنين هاتف عمر اخدته ولقيت اتصالات كتير من والدته
مالك قالي : ردي واحكيلها خليها تيجي تفهمنا هي دي الي عندها الجواب
وفعلا بقلم مرفت السيد رديت ولما عرفت الي حصل صرخت وقالت:إلي كنت خايفة منه حصل انا جاية حالا
شوية وعمر فاق وهو ماسك راسه وقام قعد وبصلنا وقال: اه يادماغي ايه ده انا نمت هنا ولاايه ازيكم ياجماعة
بصيناله وبصينا لبعضنا بذهول
خالد بعصبية: لا والله انت مجنون يابني
عمر بدهشة:في ايه ياخالد مالكم بتبصولي ليه. كدة
مالك بغضب:انت إيه حكايتك دي تاني مرة في أسبوعين تحاول تق... تل نفسك في إيه بالظبط
عمر بتلعثم:ا ا ااانا كويس إيه الكلام دة
رديت عليه:لا والله يمكن متهيئلنا ولاحاجة
وبدأت ابكي:انا مش حمل الي بيحصل دة يامالك خدني معاك
احتضها مالك وكأنه يحميها ونظر لعمر بغضب
قاطعهم جرس الباب فتح خالد فاندفعت ام. عمر مهرولة الى ابنها واحتضنته وهي تقول :انت كويس ياحبيبي
*الحمد لله ياماما
قالت وهي تنظر الى جنة بغضب:قولتلك بلاش جواز وانت صممت
*مفيش حاجة ياامي
مالك بحدة:لأ في انتي وابنك خدعتونا واختي كان ممكن تمو... ت او يحصلها حاجة انا عاوز افهم في ايه
وفجأة قطع النور وساد الظلام بسرعة امسكت جنة بيد بقلم مرفت السيد مالك واحتضنها وقال:خالد نور الكشاف الي على السفرة
ثواني وعاد الضوء يعم المكان بفعل الكشاف
هتفت برعب:إيه دة بصوا
واشرت على مكان جلوس عمر وامه الذي كان فارغا
قال مالك :اقعدي هنا ياجنة ماتتحركيش
تعالي معايا ياخالد ندور عليهم في الشقة
دقائق وعاد مالك وخالد وقال خالد: حاجة غريبة إيه الناس دي دول اتبخروا ايه الي بيحصل دة
ياخالد هما مش قرايبك
خالد:مش عارف انا زيك اهو
مالك:اول ماالنور يرجع تقومي تلبسي وتيجي معايا وانت كمان ياخالد هاتيجي معانا
خالد:على فين
مالك:هاحاول احل اللغز بتاع الناس العجيبة دي
وبعد قليل عادت الكهرباء وبدلت ملابسي وذهبت بصحبة مالك وخالد
وصلنا الى منزل ام عمر وقال مالك: تعالوا معايا نشوف اخرتها
وصلنا الى باب البيت ورن خالد الجرس
فانفتح الباب لوحده ونظر ثلاثتنا الى الداخل لنجد........
😲😲😲😲😲😲😱😱😱
بارت4
اتفاجئنا ب 😲😲😲😲
هتفت :إيه دة الشقة فاضية
دخلناها دورنا في كل شبر فيها مفيش أثر لعمر او لوالدته
اتوجهنا لبيت بابا وطول الطريق باتصل بعمر ومامته واخواته البنات تليفوناتهم كلها غير متاح
خالد اتصل بروضة وطلب منها تيجي على بيتنا
انا هاتجنن وصلنا بيتنا ومالك قص على بابا وماما وروضة كل حاجة
بابا :خالد هو في حاجة احنا منعرفهاش عن قرايبك
خالد :والله انا زيي زيكم وبعدين انا مش قريب مامته ابوه الله يرحمه يبقى ابن عمي
افتكرت حاجة وقولت:بس انا شوفتك في الفرح بتتكلم. معاه بقلم مرفت السيد بعصبية كدة بس صوتكم كان واطي وهو كان متضايق انا مااهتمتش وقتها بس ممكن اعرف كنت بتقوله ايه
روضة بشك:ايوة قولنا كنت بتقوله إيه
خالد :إيه ياجماعة مالكم انا كنت باوصيه عليكي انتوا بتشكوا فيا ولاايه
ماما:يابني ماهو الي احنا فيه مش قليل
مالك: بكرة باذن الله انا هاتصرف
كلنا كنا بحالة صدمة واندهاش لأن أسوأ حاجة انك ماتكونش فاهم امت بتواجه إيه
سيبتهم يتناقشوا ويفكروا ودخلت اوضتي ارتاح
بمجرد مادخلتها حسيت بالأمان وقعدت لوحدي افتكر ذكرياتي مع عمر ودموعي نازلة
فلاش باك
خالد وهو بيتغدا عندنا :باقولك ياجنة انتي لسة بندوري على شغل
*ايوة
روضة:معرفش مصرة ليه تبهدلي نفسك احنا مش محتاحين شغل
*لازم اثبت نفسي آمال انا باتعلم ليه
خالد:طيب انا ليا واحد قريب من بعيدفاتح شركة ومحتاج سكرتيرة ايه رئيك؟
*ياللا بينا عالانترفيو
واشتغلت ومن اول لحظة وانا شايفة الإعجاب في عينيه مش هانكر إني انا كمان اعجبت بيه
وسيم وهادي بقلم مرفت السيد ومؤدب وابن ناس
اينعم كان قليل التواجد بالشركة وكان معتمد على شريكه بس لما كان بييجي كنت بحس انه جاي علشاني
لحد مافي مرة كنا في حفلة توقيع مشروع جديد
وبدون مقدمات قالي:تتجوزيني
وافقت طول فترة الخطوبة وانا تواصلي معاه شبه معدوم ولما عاتبته قالي انه شخص هادي وانطوائي
حتى مامته شفتها مرتين مرة بالخطوبة ومرة في الفرح وكانت حجته انها مريضة
عودة للواقع
من كتر التفكير والعياط على حظي نمت
تاتي يوم صحيت على صوت ماما وهي بتصحيني وبتدعيلي بالستر كنت مصدعه ونفسيا متحطمة
خرجت لقيت مالك وبابا بيتكلموا في موضوعي
مالك اول ماشافني اخدني في حضنه وقالي:تعالي نفطر ياجوحو وام شاء الله النهاردة او بكرة بالكتير هاكون عرفت كل حاجة
ماما وهي بتحضر الفطار: تعالو افطرو ياللا و بصتلي وقالنلي :جنة انا عاوزاكي متخافيش واوعي يهمك الناس احنا جنبك ومعاكي حتى لو هاترسي على طلاقك من المجنون دة
مالك: الطلاق سهل ياامي انا عاوز اعرف حقيقة عمر وازاي يختفي هو وأمه كدة
كنت باسمعهم ومش قادرة ولاعندي طاقة ارد مالك مسك ايديا وضغط عليها واكنه بيقولي اطمني وانا كنت متطمنة بوجوده
وقال بابتسامته الهادئة:ياللا افطري كدة والبسي هدومك عشان رايحين كذا مشوار
بابا:ربنا يسدد خطاك ياابني ويريح قلبك ياجنة
نظرت الى بقلم مرفت السيد عائلتي بامتنان فعلا هما السند والضهر
خلصنا فطار ونزلت انا ومالك وبالطريق قولت لمالك:احنا رايحين فين
:الاول رايحين الشركة هنقابل المهندس تامر شريك. جوزك
وفعلا وصلنا اول مادخلت كل الموظفين باركولي ابتسمت بسخرية وانا ياقول لنفسي بتهنوني على إيه
قابلنا تامر الي استغرب اني اجي وانا عروسة وقال وهو بيرحب بينا:الف مبروك ياجنة
وصافح مالك الي قاله:انا مالك اخو جنة
ابتسم وقال:اهلا بيك نورت تشربوا ايه
مالك :لا مفيش داعي انا عارف ان كلك فضول تعرف سبب زيارتنا
تامر: بصراحة اه واتمنى يكون خير
مالك :باختصار كدة انت تعرف ايه عن عمر
تامر :لأ بالراحة بقلم مرفت السيد كدة مش فاهم السؤال
مالك: انا هحكيلك كل حاجة
وقص عليه مالك ماحدث وتامر يستمع باهتمام وبالنهاية قال:والله انا ماعارف اقولك إيه لان كل الي اعرفه عنه مش اكتر من الي جنة تعرفه
انا اتعرفت عليه عن طريق صديق مشترك مابينا وكنت بتدور على شريك في مشروعي وهو اعجب بالفكرة واتشاركنا وكنت نادرا ماباشوفه
ومعرفش عنه اكتر من كدة
جنة:يعني مااتصلش بيك يتطمن على الشغل ولاجه هنا
تامر بدهشة: جنة هو انتي ماتعرفيش ان عمر.................
جنة :ماله عمر
تامر:انابقلم مرفت السيد مش عارف اقولكم ايه
مالك :لا ارجوك قول
تامر: عمر باع نصيبه ليا قبل فرحه عليكي بيومين
صاحت جنة :إزاي ليه
انا مش فاهمة حاجة
مالك: اهدي ياجنة ياللا بينا قومي
ووجه كلامه لتامر شكرا يابشمهندس ولو اتصل بيك ارجوك تبلغني وأعطاه كارت بأرقامه
انصرف مالك وجنة الي فضلت متماسكة لحد ماركبت العربية وفضلت تبكي بحرقة ومالك بيواسيها
وبعد ماهديت شوية انطلق مالك بسيارته
وتوقف أمام احد أقسام الشرطة وقال لجنة:جنة خليكي هنا انا طالع لواحد صاحبي وشوية وراجعلك
انتظرت جنة بالسيارة حتى رن هاتفها برقم غريب فردت :الو
:ازيك ياجنة
*عمر ليه كدة ياعمر
:ايوة اسمعيني مفيش وقت
*صوتك واطي انا مش سمعاك
:اسمعيني ياجنة كل إلي حصل كان غصب عني
*يعني إيه عمر عمر
بدا صوت عمر وكأنه يتحدث مع أحد :لأ كفاية مش عاوز
واخذ يصرخ:لأ لأ حرام
وانقطع الخط وتركني في حيرة اكتر من الأول
بلحظة عودة مالك الذي قال وهو يبتسم بسعادة :
جنة انا وصلت لطرف خيط ومعلومة مهمة وعرفت ان.............
ياترى عرف إيه 🤔🧐
نار_ولاجنة
بقلم_مرفت_السيد
بارت٥
بصتله وانا مش مستوعبة مكالمة عمر
فقالي :مالك وشك مخطوف ليه انتي كويسة؟
*عمر كلمني
:إيه ازاي قالك إيه عشان وشك يتغير كدة
حكيتله الي حصل
اخد مني الرقم وفضل يحاول يتصل بيلاقي الرقم غير متاح
اتصدم زيي وقالي: عالعموم امبارح كنت مكلم صاحبي ظابط مهم اسمه وائل الي انا كنت عنده دلوقتي وقدر يتوصل إلى معلومة مهمة وهي ان ام عمر عندها أرض بمنطقة مهجورة وبانية عليها بيت وهايحاول يعرف هي وعمر متواجدين هناك ولا لأ
* انا نفسي افهم إيه الي بيحصل
:إن شاء الله هانعرف كل حاجة متقلقيش
*ممكن توديني شقتي انا وعمر اخد شوية هدوم من هناك
:اه طبعا ياللا بينا
ذهبنا للشقة ولملمت ملابسي بحقيبة وقعدت على الفراش ومسكت تيشرت بتاع عمر وانا بابكي وبافتكر كل لحظة مع عمر
ملحقش يسيبلي ذكريات كتير اصلا
بكيت وانا بادعي ربنا يكشفلي الحقيقة
دخل مالك لقاني منهارة من العياط اخدني في حضنه وفضل يطبطب عليا وهو بيطمني
:كفاية متعمليش كدة في نفسك انا عارف انك تعبتي بقلم مرفت السيد من الي بيحصل إن شاء الله هاريح قلبك
مسحت دموعي: انا كويسة يامالك ربنا عالم اني كنت باعامله بنية صافية وبإذن الله هايدلني وهايجيبلي حقي
غادرت منزل الزوجية الى منزل ابي بصحبة مالك
رزحت لقيت روضة وخالد هناك سلمت عليهم وسيبت مالك يقص عليهم ماحدث
شوية ونادوني عشان نتغدا كلنا وبعد ماخلصنا
رن جرس الباب
مالك فتح ودقيقة لقيته داخل ومعاه رجل وقور وبيقولنا وهو بيقدملنا كارت : انا علاء جميل المحامي الخاص بالسيد عمر زوج مدام جنة
بابا قعده وكلنا قعدنا وانا قولتله:انا جنة خير يااستاذ
بصلي وقال:انا معايا اوراق من زوجك طلب مني بقلم مرفت السيد اسلمهالك
مالك:اوراق إيه يااستاذ
مد ايده بورقة ليا: اولا دة عقد تنازل من عمر زوجك عن شقة الزوجية ليكي
كلنا بصينا لبعض وقريت العقد فعلا ده تنازل موثق
بابا قاله:وياترى ماقالش ليك ليه عمل كدة
اتوتر المحامي وقال:بصراحة هو قال ولما تقروا الورقة دي هاتفهمو
ومد ايده بورقة وقام وقف وقال:انا اسف جدا ياجماعة
ولما قريت الورقة فهمت بيعتذر ليه
الورقة وقعت من أيدي خطفتها روضة وقريتها وهتفت: طلاق عمر طلق جنة
مفيش دمعة نزلت من عيني بالعكس ابتسمت
والكل كان مستغرب
حتى المحامي الي قال وهو بيناولني ظرف وبيغادر: عمر بيقولك هاتفهمي هو عمل ليه كدة لما تقري الجواب دة عن اذنكم
تركنا المحامي بحالة صدمة وغادر
لحق به مالك :اسمحلي اوصلك وادردش معاك شوية
وبالفعل اوصله مالك الى سيارته وقال:بصراحة كدة يااستاذ انا عاوز اعرف طريق عمر
:والله ياابني انا معرفش عنه اي حاجة انا المحامي بتاعهم من زمان دة هو جالي المكتب من يومين ومعاه والدته وكان خايف كدة وشكله يقلق
*طيب بما انك المحامي بتاعهم من زمان متعرفش حاجة عن العيلة دي غريبة او غامضة
:مش فاهم
*انا هافهمك وقص مالك كل ماحدث على المحامي
كان علاء المحامي يستمع باهتمام الى مالك وبعدما انتهى قال: لاحول ولا قوة الا بالله
انا معرفش اكتر من كدة صدقني
*طيب هما زمان كان ليهم شغل عندك زي ايه
:قضايا ورث رفعتهم السبدة جميلة ام عمر على عائلة ابو عمر لان عيلته كانو رافضين جوازها من ابنهم ولما ولدت وجوزها مات طردوها ورفضو يسلموها عي وابنها ميراثهم وانا جبتلها حقها هي وعمر
'متعرفش ليه اهل ابو عمركانو رافضين بالشكل دة
*بصراحة كانو بيقولو بالمحكمة انها السبب بموت ابو عمر بس ماقدروش يثبتوا ده
مالك شكر المحامي وطلع لقى البيت بحالة حزن
وانضم لاسرته وهو بيواسي اخته وبيقولها:صدقيني هجيبلك حقك
جنة: انا باحلم صح
كنت انظر اليهم واكاد لااميز مايقولون
سمعت جميع عبارات المواساة واحتضنتني أسرتي بأكملها وهم يشعرون بالحزن وانا ابتسم واشعر بأنني في حلم لا بل كابوس مزعج
تركتهم وذهبت إلى حجرتي وبيدي الظرف استسلمت للنوم وكانني اهرب اليه من الواقع
استيقظت بالمساء على صوت مالك:حبيبتي اصحي انتي كويسة
*بخير يامالك الحمد
:فتحتي الظرف؟
*لا
:ليه
*بصراحة خايفة
:اوعي تقولي كدة وانا جنبك
*ربنا يخليك ليا
اقولك انا هافتحه دلوقتي
:تحبي اسيبك لوحدك؟
*لأ خليك
ابتسم مالك ابتسامته المطمئنة وانا استجمعت قوتي وفتحت الظرف فوجدت............😲😲😲😲😲
ياترى جنة لقت ايه
هل اخيرا عرفت إجابة لكل الغموض الي بيحصل دة؟
ولا لغز جديد؟
بارت ٦
فتحت الظرف وانا خايفة ألاقي لغز جديد بلا إجابة يشتت عقلي أكتر
لقيت بالظرف شيك بمبلغ نص مليون جنيه بإسمي
مالك قالي: بني آدم غريب زي مايكون بيعوضك
ولقيت جواب ولسة هافتحه واقراه
دخلت روضة ومعاها ماما وبابا عشان يتطمنوا عليا
ولما شافوني هاقرا الجواب طلبوا مني اقراه ليهم. كلهم عشان الحيرة الي إحنا حاسين بيها كلنا
وفعلا قريت انا باتطمن بوجود عيلتي واتشجعت ان مهما كان. مكتوب فيه هما معايا هايشاركوني إحساسي وهايقولو ارائهم الي اكيد هاتكون لمصلحتي الي تهمهم
فتحت الجواب لقيته مكتوب بخط إيد عمر
ومكتوب فيه الآتي :
حبيبتي بقلم مرفت السيد جنة انا عارف إحساسك وعارف اني ظلمتك لاني ماقلتش ليكي الحقيقة
خوفت تبعدي عني
الي عاوزك تعرفيه اني حبيتك اوي بس يمكن ماكنتش هقدر أفضل احبك
سامحيني
ادعيلي
توقيع :عمر
روضة:ودة اسمه ايه دة ان شاء الله
بابا: انا رأيي انك تنسيه يابنتي
ماما:ايوة اعتبريه تجربة وعديتي منها وانتي بخير
مالك:انا بس خايف لتكوني حامل
رديت عليه بسخرية*لا ياعمر متخافش مش حامل
ماما:ممكن يابنتي يحصل حمل
*صدقيني ياماما انا مش حامل
روضة:انتي متاكدة ليه كدة!؟
*عشان..
بابا وهو يقبل رأسي:قولي ياحبيبتي ولو محرجة اخرج انا واخوكي
*لا يابابا مفيش إحراج ولاحاجة اصل بصراحة ياجماعة عمر ماقربش مني
دقيقة صمت وافواه وعيون مفتوحة من الصدمة
روضة: ازاي و ليه ماقولتيش
*عشان كانت مامته تيجي وبمجرد ماتنزل يرجع ينام زي المتخ.. در. وانا اتخرجت اتكلم والصبح كان بقلم مرفت السيد يعتذرلي ويتحجج ان نومه تقيل ومتعود ينام بدري وكلام كدة أنه متوتر وكنت باسكت لأن معاملته كويسة
مالك :عاوزين الحق ياجماعة انا كدة مبسوط
روضة:ازاي بس يامالك اتحسبت عليها جوازة عالفاضي
بابا:مالك بيتكلم صح كدة بنتي صاغ سليم وبكرة تتجوز وتعيش حياتها وتنسى الواد دة وامه واي حاجة شافتها معاهم
قاطعنا رنين تليفون مالك
الي خرج ورد عليه برة ورجع وقال: دة صاحبي وائل الظابط
بيقولي إنه اتأكد من وجود عمر ومامته في البيت بقلم مرفت السيد البعيد دة ومش بس كدة وهو بيكلمني اتصل بيه المخبر الي بيراقب البيت وقاله إنه شايف واحد واقف فوق سطح البيت وهايرمي نفسه واغلب الظن دة عمر وان في راجل ضخم طلع كتفه ونزله
ماما : انا رأيي محدش منكم يروح ولاعاوزين نعرف حاجة
قمت من مكاني وقولتلها:انا بقى عاوزة اعرف انا كنت متجوزة إيه عشان ارتاح
مالك:انا كمان عاوز اعرف حقيقة الناس دي
روضة: يعني هاتروحي هناك ياجنة؟
جنة بثقة :أيوة انا عشان اتخطى المرحلة دي لازم افهم ودة حقي وانهمرت بالبكاء :انا حبيته سنتين واتجوزته وشوفت معاه في اسبوع العجب بس علامات استفهام كتيرة جوايا عاوزة ارتاح دماغي هاتنفجر من التفكير حرام بقى كفاية سيبوني براحتي
احتضنني مالك وقال بهدوء:اهدي بقى خلاص انا معاكي والصبح هاخدك ونروح باذن الله
بابا: بس خد معاك الظابط صاحبك يابني
مالك :حاضر يابابا
ماما: امال فين خالد جوزك ياروضة
روضة : اتصل بيا وبيقول ان عنده سفرية مهمة تبع شغله هايغيب يومين
ماما: طيب ياللا نجهز الأكل يابنات
واحنا بناكل الباب خبط بابا قام يفتح ملقاش حد بص حواليه على السلم ملقاش حد ولسة هايدخل لمح بوكس كبير قدام الباب
شاله ودخله جوة كلنا قومنا نشوف ايه ده
مالك: ايه دة يابابا
بابا:مش عارف تقريبا حد سابه ورن الجرس وجري تعالو تشوف الكاميىات الي قدام العمارة وقدام الباب
ماما:طيب بقلم مرفت السيد شوف ايه ده الاول ونبقى نراجع الكاميرات ونشوف
روضة:سمي يابابا
بابا:بسم الله الرحمن الرحيم
وفتح بابا البوكس ليجد بداخله قفص به قطة صغيرة سوداء
وملصق على القفص مكتوب عليه:هدية الى جنة
نظرنا الى بعضنا البعض وانا انحنيت واخرجت القطة من القفص فشعرت بانجذاب اليها
فابتسمت وقلت:انا هاخدها
ماما:قلبي مقبوض ارميها يابنتي
مالك: ياماما عادي دي حيوان بريء
روضة: ياترى مين بعتها؟ وروما الكاميرات
راجعنا الكاميرات فوجدنا رجل يرتدي ملابس سوداء وكمامة يمسك باابوكس وينتظر امام البيت واستغل خروج احد السكان من البيت وقبلما تغلق البوابة دخل بسرعة رن الجرس وترك القطة ونزل بخفة وغادر
كنت اداعب القطة وابتسم
ماما:يابنتي ارميها لتكون فيها حاجة
*سيبيها على الله ياحبيبتي
ودخلت غرفتي ووضعت القطة بجواري على الفراش ثم شعرت بالملل فامسكت بالهاتف واخذت بتصفح النت حتى سرحت ولم اشعر بالوقت
وانتبهت الى القطة فلم اجدها نهضت و دخلت الى الحمام وخرجت لأجد القطة على الفراش
وقفت مكاني لااقوى على الحراك والقطة تحدق بي وانا انظر إليها في رعب وسرت قشعريرة في جسدي
وفجأة..........
😱😱😱😱😲😲😲😲😲😲
بارت ٧
لقيت القطة عينيها عبارة عن بؤبؤ اسود بس وضهرها بيرتفع لفوق وبتقرب مني
وسمعت صوت بيهمس: ابعدي عن عمر
معرفش ايه الي حصل بعدها لأني فقدت وعيي
فوقت لقيتهم كلهم حواليا ومعاهم دكتور بيغادر
وبيسألوني عن الي حصل
ماما قالتلي: داخلة اتطمن عليكي لقيتك واقعة على الارض
سألتني روضة:حصل إيه
افتكرت القطة وبصيت حواليا بفزع وصرخت:القطة جن ارموها
مالك:طيب اهدي لأن الدكتور بيقول العصبية والزعل غلط
ماما وشها أتغير وقالت:اعوذ بالله انا قولتلكم
روضة :هي فين القطة
الكل دور على القطة ومحدش لقاها اكنها اتبخرت
بابا:يمكن لما قريت قرآن هربت
قمت من مكاني وقولتلهم وانا باقاوم الاجهاد الي انا حاسة بيه:انا لازم اعرف إيه اللي بيحصل
مالك:طيب ارتاحي وبكرة هاخدك ونروح بس انتي تعبانة
ماما:ايوة يابنتي كلها سواد الليل
انفجرت بالبكاء واترميت بحضن أمي وماحستش بنفسي الا تاني يوم الصبح
اتوضيت وصليت وفضلت ادعي من قلبي يارب الهمني بقلم مرفت السيد الحقيقة يارب ساعدني انا اتظلمت
وفضلت اناجي ربنا احكم الحاكمين ارحم الراحمين العدل
لحد ماخلصت وانا حاسة براحة غريبة وقلبي مرتاح وكلي سكينة
يااااااه على رجمة ربنا بينا حتى قلوبنا المنكسرة بيجبرها برحمته
لبست وخرجت مبتسمة كلهم بصولي بدهشة ممزوجة بالسعادة اول مرة دموع عينيا تختفي من ساعة مااتجوزت عمر
قعدت وبدأت اكل وضحكت لما لقيتهم مستغربين وبيبصولي قولتلهم:مالكم ياجماعة اول مرة تشوفوا مرات العفريت
ضحكوا من كلامي وفضلنا نهزر ونضحك
وفجأة قولتلهم وانا باقوم من مكاني وباسحب شنطتي:ياللا بينا يامالك
قام مالك معايا وقالهم: اتطمنوا انا اتصلت بوائل وهاييجي معانا
قامت روضة وقالت :انا كمان جاية معاكم
مالك:اه ماانتي جوزك مسافر وفاضية بقى احنا مش رايحين نتفسح
روضة:انا كمان عاوزة افهم واتاكد ان خالد مايعرفش بقلم مرفت السيد حاجة زي مابيقول
ماما :مالك خلي بالك منهم وطمننا عليكم باستمرار
بابا:ربنا يسدد خطاكم ويبعد عنكم كل سوء
وانصرفنا وسط دعواتهم وقلقهم وقلقنا احنا كمان
اتوجهنا بالسيارة الى قسم الشرطة واتصل مالك بوائل صديقه الظابط
وبعد قليل لقيناه جاي ومعاه ٢ ظباط اصحابه
وهو ركب مع مالك قدام واصحابه ركبوا في عربية تانيةورانا
اضطريت انزل من جنب مالك واركب ورا جنب روضة ماوائل فتحلي الباب وهو مبتسم وعينه بالأرض وقال:انا اسف
رديت:ولايهمك
وساعتها شافني و عينيه جت في عينيا ومنزلش عينه من عليا اتحرجت ودورت وشي
وركبت جنب روضة وهو جنب مالك وانطلقنا
طول الطريق مالك ووائل بيتكلموا سوا وانا وروضة بندردش وبنتخيل اننا هانروح نلاقي بخور بقلم مرفت السيد وعفاريت و مكان ضلمة وكله قطط وجماجم
وفضلنا نضحك على خيالنا خصوصا لما قولت لروضة:ربنا يستر ماتسخطناش قرود
ساعتها ابتسم هو ومالك الي قالنا: مش للدرجادي ياجوجو
وائل : هو لو هاتسخط اتمنى. اتسخط أسد
مالك:انا اتمنى اكون فهد
روضة:انا أتمنى اكون انثى النسر
جنة:وانا عاوزة ابقى قطة
وضحكنا كلنا تاني واحنا بنفتكر القطة ووائل مش فاهم حاجة
مالك:متستغربش هافهمك بعدين ياوائل
سكتنا وبدأ التوتر لما وائل قال :وصلنا
بصينا على البيت لقيناه في وسط ارض شبه مهجورة بيت مكون من دورين وشكله كئيب ومقبض وتحس ان الدنيا ضلمة مع اننا بالنهار
مالك:ايه المنظر دة معقول دة بيت دة عامل زي القبر
توقفت السيارتين امام البيت ووائل طلب من زمايله يستنوا برة
واتقدمنا احنا الاربعة مالك ووائل قدامنا وانا وروضة وراهم
وائل لف وشه وبصلنا بنظرة مطمئنة وقال بنبرة هادئة :خليكم ورانا بمسافة واسمعوا كلامي لو طلبت منكم تبعدوا او تجروا
مالك: متخافوش وائل بيأمنكم بس
معرفش ليه حسيت بالأمان من وجود وائل وبسرعة قارنت بين موقفه البسيط دة ومواقف عمر معايا واظن واضح مين كسب المقارنة
فوقت من افكاري على وائل وهو بيرن الجرس بايد وايده التانية واضعها على مسدسه في جنبه
محدش رد فمالك رن الجرس تاني وتالت لحد ماشوفنا خيال حد بيتحرك
بعد دقيقة انتظار اتفتح الباب ولم يظهر احد
تقدمنا وائل وهو بيقول: اظهر او اظهري نفسك انا الظابط وائل
وفجأة........
😲😲😲😲😱😱😱
اقبل يا ادمن
بارت ٨
لو لقيت تفاعل هانزل اخر جزئين ☺️🥰
فجأة لقينا راجل ضخم جدا شبه البودي جارد
بيفتح الباب وقال :خير ياحضرة الظابط
وائل: مش دة بيت عمر و...
قاطعه صوت مألوف : لأ دة بيتي انا انا ام عمر خير اؤمر
ووقفت تنظر لنا بغيظ فقال وائل:بعد اذنك عاوزين نتكلم معاكي شوية
ممكن ندخل؟
توترت قليلا ونظرت للرجل الضخم نظرة ذات مغزى بينهما بقلم مرفت السيد فانصرف الرجل صاعدا الى الدور الاعلى واربعتنا نراقب مايحدث
ثم قالت:اتفضلوا
دخلنا لنجد انفسنا بداخل منزل غاية في الروعة اثاث يدل على الثراء وممتلئ بالانتيكات والتحف
ابتسمت ام عمر بتوتر ملحوظ وقالت: ازيك ياجنة طمنيني عليكي
رد مالك : الحمد لله جنة بخير
وائل:طبعا احنا بنعتذر اننا جينا بشكل مفاجيء بس انا جاي بصورة ودية لأن جنة طليقة عمر ابنك. محتاجة تنكلم معاه شوية
ام عمر:بس انا ابني مش هنا
روضة:لا والله هو من امتى بيفارقك
سمعنا ضجة بالدور العلوي فقال مالك: ايه الدوشة دي
ام عمر:مفيش دة المساعد بتاعي الي شوفتوه بيدور على فار مجنني
وائل: اه طيب عمر فين؟
:معرفش كل الي اعرفه انه سافر وبس
مالك:ممكن اشرب بعد اذنك
ام عمر:اه طبعا ونهضت متجهة الى المطبخ وبينما هي بطريقها الى المطبخ نزل الحارس من الاعلى ولحق بها وهو ينظر إلينا بهدوء
فقال وائل :الست دي بتكدب
جنة:طيب هنعمل إيه
#بقلم_مرفت_السيد
وائل:لما ترجع اطلبي منها انك عاوزة تدخلي انتي واختك الحمام واحنا هانشغلها هي والحارس واطلعي فوق دوري على عمر
وبعد عودتها مع الحارس وهو يحمل صينية بها عصائر ومياه
قالت روضة:لو سمحتي فين الحمام ياطنط
قالت :للأسف الحمام محتاج تصليحات
قال مالك:هو مفيش حمام فوق؟
ام عمر وهي تنظر للحارس بتوتر: ااه طبعا في وصلهم ياعلي
بعد صعودهم للطابق العلوي اوصلهم علي للحمام فقالت روضة:ادخلي ياجنة ونظرت للحارس وقالت بحدة:خلاص مش وصلتنا اتفضل بقى
علي *بس...
روضة بعصبية:بس إيه عيب تقفلنا هنا احنا عرفنا الطريق اتفضل بقى انزل
نزل علي راقبته روضة حتى نزل للاسفل
وقالت :اطلعي ياروضة ياللا بينا نزل خلاص
طلعت بسرعة وروضة واقفة بتراقب السلم الي بيوصل على الدور الارصي
مالك وقع فازة غالية و الحارس اتعور وهو بيلم الكسر ووائل ومالك عاملين عملية الهاء
وقفت بسرعة بصيت حواليا لقيت ٤ اوض مقفولة
وبسرعة فتحت اول اوضة ودورت مفيش حاجة
وهكذا تاتي وتالت اوضة لحد الاوضة الرابعة بابها مقفول شاورت لروضة جت حري طلعت دبوس من شعرهاوفتحت الباب
بصتلها بذهول قالت :مش وقته يااختي اتعلمت من النت لما تسيت مفتاحي قبل كدة ادخلي اخلصي انا رايحة اراقب
فتحت الباب بس مسكت المقبض وانا خايفة بس فضولي غلبني وفتحت الباب
وفجأة...........
😱😲🤔
نار_ولاجنة ( إقبل يا ادمن )
بقلم_مرفت_السيد
بارت ٩&١٠ الأخير
فجأة سمعت صوت روضة
بتقولي:تعالي بسرعة الحيزبونة طالعة
شاورتلها وقولتلها:لأ انا هادخل
ودخلت بسرعة جمدت قلبي وفضلت ادور بالاوضة مفيش حد فقدت الامل ولسه هاخرج سمعت كركبة مش عارفة مصدرها وبرة صوت ام عمر وروضة بيعلى
كان كل هدفي اوصل لعمر ماركزتش في الي بيحصل برة
فضلت الف بالاوضة لحد ماسمعت الصوت جاي من البلكونة فتحتها بسرعة لقيت جواها سلم بيوصل لسطح الفيللا والصوت جاي من هناك
طلعت بسرعة لقيت اوضة صغيرة وصوت انين مكتوم جاي منها
مكانتش مقفولة فتحتها بسرعة
لقيت عمر وهتفت بسرعة وبصدمة:عمر
بصلي بقلم مرفت السيد وعينيه بتترجاني اساعده
اتأملت منظره كان نايم على سرير صغير ومربوط بحبل من ايديه ورجليه وفي لزق على فمه وشكله متبهدل وعرقان وبيتألم
شيلن اللزق وحاولت افكه وانا باقول:إيه ده مامتك الي عملت فيك. كدة؟
مكانش بيرد عليا كان بيتألم قاطعني دخول ام عمر وروضة وراها
وبعدهم مالك ووائل الي اول ماشاف المنظر اتصل باصحابه يطلعوا
ام عمر انهارت على أقرب كرسي ولأول مرة اشوفها بتبكي باستسلام وكأنها انهزمت
مالك بعدني هو ووائل عن عمر و بدأوا بفك وثاقه
وانا وقفت جنب روضة وانا باحاول استوعب الي بيحصل
وفجأة هجمت ام عمر عليا وهي بتقول:انتي السبب إنتي الي بوظتي كل حاجة
روضة مسكتها هي ومالك وهي بتقول بهستيريا:دة انا بعتلك قطة ومعاها سحر إزاي جيتي هنا
بصتلها بذهول وانا شايفاها في حالة جنون وقولتلها: انتي عملتي إيه في عمر؟
ضحكت ام عمر بصوت عالي وغريب وفجأة اتحول لصوت رجالي وأصبحت قوية جدا ودفعت روضة ومالك بقوة وقربت عليا وخنقتني وقالت بصوت رجالي: وجودك في حياة ابني هو الي بوظ حساباتي
بدأت تخنقني ومحدش قادر يبعدها لحد ماوائل هددها بالمسدس :سيبيها والا هاضربك بالنار
وهي بتبصلي وعينيها اتغيرت واصبحت بياض بس وقالت:لازم امو... تها
ساعتها زمايل وائل وصلوا وحاولو يكتفوها كلهم مش قادرين
فوائل ضرب عليها نار بكتفها ساعتها سابتني وجريوا عليها قيدوها
كل دة وعمر منهار وبيتألم على السرير
ومالك حضنني هو و روضة وانا بابكي وباخد نفسي بالعافية
الاسعاف جت نقلوا عمر ووالدته الى المشفى تحت الحراسة
وقبضوا على الحارس
وانا روحت مع اخواتي ووائل وصلنا لحد البيت وقالنا انه هايكلمنا بكرة عشان هاياخدو افادتنا بالنيابة
ماما وبابا اصروا انه يتعشى معانا ولكنه رفض وقال إنه لازم يرجع القسم عشان شغله ومشي
دخلوني غرفتي ارتاح حاولت انام ماقدرتش لسة في علامات استفهام كتير ياترى هااعرف الحقيقة امتى اينعم ام عمر طلعت ملبوسة بس برضه مش فاهمة ايه الي كان بيحصل
تاني يوم وائل طلب من مالك اننا نروح النيابة للإدلاء باقوالنا
وفعلا روحنا وشهدنا بكل الي حصل ووائل كان معانا
وبعد ماخلصنا وائل قالنا انه عرف كل حاجة والتحقيق أظهر مفاجآت كتير وبالليل هايخلص شغله ويبجي يقولنا كل الي حصل
روحنا والفضول هايموتني عاوزة الليل ييجي عشان افهم
وبالليل وصل وائل وبعد الترحاب والسلامات
سألته بلهفة: عاوزة اعرف الي حصل لوسمحت
بابا:يابنتي اصبري الراجل لسة واصل
ماما:معلش يابني اعذرها جرا ايه ياجنة هو جاي يفهمك اصبري
صرخت فيهم:محدش يقولي اصبري محدش حاسس بيا انا مخي تاعبني من كتر التفكير الغاز الغاز لحد ماحسيت اني باحلم ومش عارفة اصدق اني عشت كل دة ومش فاهمة انا كنت متجوزة مين وليه يحصلي كدة
الكل سكت وهما حاسين بشفقة وحزن
ماعدا وائل الي قال بهدوء* ارجوكي اهدي معاكي حق بكل كلامك وانا جاي علشان اجاوبك على كل اسئلتك
مالك: ماما لو سمحتي اعمليلنا قهوة
روضة: ثواني ياجماعة خالد لسة مكلمني وطالع على السلم وعاوز يعرف ايه الي حصل هو كمان
مالك بقلم مرفت السيد بصلي وغمز وقال وهو بيحاول يخفف التوتر :ايوة كملت وخالد هايطلع عفريت
فدفعته روضة وقالتله: لا يااخويا الحمد لله كنت هاظلمه الراجل صورلي لايف من الفندق ومن الاجتماعات
جنة:انا اسفة ياحضرة الظابط على انفعالي ارجوك تقدر موقفي
وائل بابتسامة رقيقة:انا حاسي بيكي وشايف أن دة ابسط حقوقك
جاءت امي بالقهوة وانضم لنا خالد وجلسنا جميعا بصمت لنستمع لما حدث علىَ لسان وائل الي قال:
بعد الي حصل حاولنا نستجوب عمر عن سبب احتجاز والدته ليه بس للاسف مقدرناش بسبب انه كان بيهذي بكلام غير مفهوم وبيتصرف تصرفات غريبة
طلبنا من طبيب نفسي يفحصه وكان التشخيص مفاجأة
جوزك مش جن ولا عفريت زي ماكنتوا متخيلين
جوزك مريص نفسي
هتفت بصدمة* عمر مريض نفسي إيه ازاي مكانش في أي حاجة بتصرفاته بتدل على كدة الا بعد جوازنا
استطرد وائل :عمر عنده اضطراب الهوية الفصاميّ أو الانفصاليّ، وهي اضطرابات نفسيّة تسبّب عوائق وتعطيل للذاكرة، والإدراك، والوعي.
مالك:يعني ايه
وائل : هاحاول اشرحلك بما ان اخويا طبيب نفسي وشرحلي الموضوع وانا درست طب نفسي لفترة كبيرة ، المريض بيطور شخصيّة أو أكثر مع أو دون وعي الشخص، وهذه الحالة تعتبر نادرة جداً، وتحصل في أيّ عمر، ، وقد تكون الأعراض بسيطة، أو شديدة إلى درجة تداخلها مع الشخصية الأساسيّة في حياتها الشخصيّة أو في العمل، وتسبّب مشاكل كتير
والسبب الاغلب بيكون صدمة او اذى كبير اتعرضله الشخص دة
، بمعنى أنّه عندما يختبر الشخص موقف أو تجربة مؤذية، وعنيفة، وصادمة، ومؤلمة، يعزل أو يفصل نفسه عن الواقع فتتكوّن هذه الشخصيات.
أعراضه ان لكلّ شخصية منهم عمرها، وجنسها، وعرقها، وصفات خاصّة مميّزة فيها، وقد تكون هوية لأشخاص خياليّة أو حتى حيوانات في بعض الأحيان،
وعندما تكشف الشخصية عن نفسها تتحكّم بسلوك وأفكار المريض تماماً، وفي بعض الحالات يعاني الشخص من الاضطهاد الذاتي على نفسه أو العنف على غيره، و أعراض الاضطراب دة كتير، ومنها: الاكتئاب. إضطرابات المزاج. الأفكار الانتحارية. اضطرابات القلق العام. اضطرابات في النوم. تعاطي المخدرات أو شرب الكحول. اضطرابات الأكل. أعراض نفسية، مثل الهلاوس السمعيّة والبصريّة، والأوهام. فقدان الذاكرة.
تسبّب هذه الأعراض مشاكل اجتماعيّة ومهنيّة وشخصيّة، ولا يستطيع العيش بصورة طبيعيّة
.علاج اضطراب تعدد الشخصيات مجهد ولكن
، يستطيع كثيرٌ من الناس التغلّب على أعراض هذا الاضطراب، وتكون لديهم القدرة على عيش حياتهم بصورة طبيعية وعشان يتم العلاج يجب على بقلم مرفت السيد المريض تذكّر التجارب والصدمات التي تعرّض لها لتكوين فهم أوسع لحالته، وهنا تبرز أهمية العلاج المعرفي ، ومن جهة أخرى ممكن يتم العلاج بالتنويم المغناطيسيّ مفيد أيضاً، أما بالنسبة للأدوية، فإنها تسهم في علاج أعراض مثل الاكتئاب عند إعطاء مضادات الاكتئاب، ولكن لا يوجد دواء خاصّ معيّن لعلاج هذا المرض
بابا:يعني مرضه صعب وهو السبب في كل تصرفاته الي مش مفهومة طب ليه مامته عملت كدة
وائل :مامته اعترفت انها حاولت تسيطر على مرض ابنها بالسحر عشان مفيش حد من اعمامه يشارك بالميراث
عدت الايام بسلام لحد ماقابلك وطلب يتجوزك وهي كانت فاكرة انه بقى شخص طبيعي
ولكن ان ربك لبالمرصاد شغلها بالدجل خلى حالة ابنها فجأة تسوء اكتر ولأنها كانت بتحب ابنها بصورة مرضية
حاولت تعالجه لما كانت بتجيله يوميا بعد جوازه كانت بتجيله اقراص منومة ومهدئة
لحد ماالاعراض زادت وبدء يفكر بالانتحار ساعتها طلقتك منه واخدته بعيد
ولما لقتك بتدوري وراها هي وعمر بعتتلك سحر في القطة ولكن ربنا نجاكي
اهو حاليا ابنها بمصحة نفسية وهي بالسجن
لو كانت صارحت كل الي حواليها من البداية مكانش حصل كل دة
روضة:طيب ايه سبب اصابته بالمرض دة من الاساس
وائل:والده الله يرحمه كان دائم القسوة عليه والعقاب كان بالحبس بغرفة ضلمة بالايام ودة الي اتسبب بالحالة دي
قلت :مسكين
الكل اتوجهت انظارهم ليا فقولت:أيوة انا متعاطفة معاه هو ضحية شبهي انا مكنتش اعرف وهو كان تحت تاثير سحر والدته ربنا يسامحها
مالك:اظن كدة الصفحة دي اتقفلت ياجنة
*أنا كدة ارتحت يامالك
خالد: اظن كدة محدش يشك فيا
روضة: لا ياحبيبي انت برضه غلطان انك مالاحظتش ان ام عمر قريبك بتشتغل بالدجل
بابا:خلاص ياجماعة الموضوع دة خلص والحمد لله انه خلص على خير
وائل وهو ينهض :اسمحولي انا لازم امشي
ونظر الي بغموض وقال:وليا زيارة تانية قريب
شكره الجميع على مجهوده واوصله مالك الى سيارته
بقلم مرفت السيد
وودعتنا روضة وذهبت بصحبة خالد الى منزلها
دخلت غرفتي ومسكت تليفوني مسحت كل الصور والشات الي بيني وبين عمر وعلى قد ماكنت متعاطفة وزعلانة عليه بس كنت مبسوطة اني فهمت وعرفت كل حاجة
خلدت للنوم لأول مرة متذ اسابيع انام واصحى وانا مرتاحة
فات شهرين تقريبا ومالك قرر يستقر هنا ويفتح شركة صغيرة واخدني اشتغل معاه
وفي يوم وانا منهمكة بالشغل لقيت صوت مألوف بيقول: ممكن اطلب ايدك
رديت بدون ماابص: اتفضل وانا ها......
بصيت للشخص الي بيتكلم وانا باحاول اركز
لقيت قدامي وائل بيضحك قولتله : انت قولت ايه؟
*ولاحاجة انا طلبت إيدك بس
:لا بسيطة بس انا...
*من غير بس ارجوكي
:اسمعني انا لازم....
*خدي وقتك واعرفيني كويس حقك
:انا بس....
* هانتخطب الاول طبعا انا مقدر خوفك من الخطوة دي
: وائل بجد افهمني واسمعني كل الي انت قولته انا كنت هاقوله وفعلا صح بس محتاجة افكر كويس
*وانا هاستنى❤️
محتاجة وقت
بعد مرور ٦ شهور
: وائل ممكن تسمعني
مسك ايديا وقبلهاوقالي: مش سامعك من الدي جي
ضمني اليه وهو يراقصني وقال: ملاك بالفستان الأبيض
باحبك ياجنتي
*وانا.....
:عارف بتحبيني
العوض 😏
نفسي اكمل جملة معاه ياناس 😁🌹
تمت
🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹
ادخلوا بسرعه حملوه وخلوه علي موبيلاتكم من هنا 👇👇👇
وكمان اروع الروايات هنا 👇
انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
تعليقات
إرسال تعليق