القائمة الرئيسية

الصفحات

الأخبار[LastPost]

رواية انا الفلاحة الفصل الحادي عشر بقلم منال عباس حصريه وجديده

رواية الفلاحة كأس الغرام الفصل الحادي عشر بقلم منال عباس حصريه وجديده

رواية الفلاحة كأس الغرام الفصل الحادي عشر بقلم منال عباس حصريه وجديده

فى المشرحة يقف اسد فى انتظار خروج المټوفي  من المشرحة وقلبه يرفض أن يرى غرامه بهذا الشكل 
يقوم الطبيب بإخراجها لينظر اسد بذهول عن بعد وقلبه يطلق صړخة مدويه ...كيف ومتى حدث ذلك 
انها نفس الملابس التى كانت ترتديها غرام اخر يوم رآها فيه ...
اقترب اكثر ودموعه تنهمر فكان شعر تلك الفتاة ..ويغطى وجهها ..بقلم منال عباس 
رفع بيده المرتعشه شعرها ليجد فتاة أخرى غير غرام ...
فرك عينيه وهو يقول بفرحة العاشق 
لا مش هى ..دى مش غرام ..دى هدومها فعلا ...لكن مش هى وخر ساجدا لله وشاكرا لسلامه حبيبته ..
واستاذن منهم وقرر الذهاب للاطمئنان على والده ثم عودته الى الاسكندريه لاستكمال عمله
عند لؤى 
يصل لؤى أمام المستشفى 
ويتصل على سعيد عمه ليخبره بمكان هايدى وأنها خرجت من العمليات إلى حجرة الافاقه ولا زالت تحت تأثير البنج ...
لؤى بحزن على ابنة عمه انا خلاص فى طريقي ليكم 
وبعد دقائق وصل إلى سعيد 
لؤى بلهفه طمنى يا عمى يا هايدى عامله ايه دلوقت 

سعيد لسه ما فقتش من البنج 
لؤى ايه اللى حصل بالظبط 
يقص سعيد كل شئ وما حدث لها فى هذا اليوم ...
لؤى پصدمه يعنى هايدى مش بنتك !!!
سعيد لا يا لؤى ..هايدى بنتى ..ومن دمى ...
لؤى ازاى وحضرتك بتقول ان طنط مديحة مش بتخلف ...
سعيد انا ماكنتش مرتاح مع مديحة 
بس الشيطان والفلوس غوتنى انى اكمل معاها ..بس وقتها روحت اتجوزت ليلى فى السر وليلى حملت بسرعه ......وفى يوم لقيت مديحة بتقولى 
فلاش باااااااك
مديحة انا مش معقول اطلع من المولود بلا حمص ...انا فكرت كتير وقررت أننا نتبنى بنت علشان تتجوز اسد ابن اخويا وبالتالى نقدر نحط أيدينا على العز دا كله ..
الحقيقه ما انكرش أنى طمعت وبدأت تعرف الكل أنها حامل ومرت الايام ولما قربت ليلى على الولادة ...خليت مديحة تسافر علشان محدش ياخد باله ..
ويشاء ربنا أن ليلى تولد بنت ولد توأم ...
وقتها عرفتها أن البنت واتولدت مېته 
واخدتها ..ورجعت بيها على مديحة وعرفتها أنها من الملجأ ..
ماكنتش عايز تعرف الحقيقه علشان تعاملها احسن معامله وبنتى اتربت احسن تربيه ..بقلم منال عباس 

بس لما لقيت مديحة ممكن تضحى ببنتى مقدرتش اسكت وكنت هاخدها وامشي من غير ما تعرف أنها بنتى ...
بس الحيوان اللى كان معاها ..كان عايز يخلص منى ..وهايدى وقفت امامى وخدت الړصاصه بدل منى 
دا عقاپ ربنا ليا ..أن بنتى اللى من لحمى ودمى تروح بسبب افعالى ...
لؤى الحمد لله انك روحت فى الوقت المناسب ..وان شاء الله تقوم هايدى بالسلامه...
عند مديحة 
دخلت البنك وحولت كل أرصدتها إلى دولار 
ذهبت للمطار وسافرت إلى لوس انجلوس 
فهى تخاف أن يتم القبض عليها ..
مديحة وهى فى الطائرة ايه اللى

عملته فى نفسي دا ... لازم ابعد عن هنا خالص ....
عند اسد 
يصل عند والده..
اسد غرام راحت فين يا بابا 
عادل بتسأل عليها ليه ..غرام اختارت طريقها والبنت جميله والف مين يتمناها ..
اسد انا مش عارف حضرتك ازاى بتتعامل معاها كدا وهى امها السبب فى مۏت امى 
عادل بذهول ايه التخاريف اللى بتقولها دى ..جيبت منين الكلام دا 
اسد سمعت عمتو مديحة وهى بتقولك وان معاها الدليل 
عادل للاسف عمتك عاشت طول عمرها حقودة ومش بتحب غير نفسها ...بقلم منال عباس 
ولما قالت ليا كدا ..عملت نفسي مصدقها ..وروحت وقتها من غير ما حد يعرف ...وطلبت اشوف شريط الفيديو بتاع العمليه كان لازم اتأكد بنفسي ..علشان ما اظلمش حد ..
والحقيقه طلعت أميرة مظلومه زى ما توقعت ...
وبعدها بفترة جابت عمتك تقرير طبعا مزيف ...
اضطريت اعمل نفسي مصدق ..على ما اشوف ليه مديحة بتعمل كدا وبتخطط لايه ...لكن للاسف .مفيش يومين 
وحصلت الحاډثه بتاع عمك حسام وأميرة ..اللى أدت لوفاتهم ..وماتبقاش من الحاډثه غير غرام ..
أنا كنت وقتها محطم من ۏفاة والدتك وبعدها ۏفاة حسام واميرة ..انعزلت عن الناس ...واستغلت مديحة دا فى أنها ټسمم افكار جدك وخليته يرفض وجود غرام معانا تانى..وبالفعل خطتها نجحت 

انا كبرت وكنت سبب فى ظلم البنت دى فى انى ما حاربتش علشان تكون معانا ..
وآن الآوان غرام تاخد حقها ...
فكرت بزواجك منها انك هتعوضها عن السنين اللي. فاتت وخصوصا انك كنت 
بتحبها وهى طفله وتراعيها ...لكن خيبت ظنى ..بقلم منال عباس 
ودلوقتي انا اللى بقولك مالكش دعوة ب غرام 
اسد وانا مش هسيبك مراتى 
واللى فات انا هصلحه بنفسي ..وعن اذنك انا راجع اسكندريه 
عادل ربنا يقدم اللى فيه الخير 
وما أن غادر اسد 
حتى اتى عادل اتصال من صديقه اللواء حسان 
حسان ازيك يا عادل 
اسد عندك ولا فين ..عرفت أنه رجع مصر 
عادل لسه خارج من شويه وراجع تانى ليكم ..
حسان للاسف كل توقعتنا كانت فى محلها 
عادل يعنى ايه ..
حسان مديحة كانت ورا الصفقه 
بمساعدة أحد الموظفين عندكم 
وبمجرد أنها عرفت قدرت تلغى الصفقه 
عادل انا مش قادر اصدق ليه مديحة تعمل كدا ...
حسان دا اللى هنعرفه لنا نحقق معاها ..
عادل هو انتم قبضتوا عليها !
حسان أيوا بس مش بالتهمه دى 
بتهمه الشروع فى القت والخطڤ وال ايه الكلام دا ..ازاى 

حسان دى حكايه كبيرة ..
لما اسد يوصل هيعرف كل التفاصيل
عادل لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم...واغلق الهاتف 
عادل يمهل ولا يهمل ...
مر الوقت واتى الليل 
حيث وصل اسد إلى الاسكندريه وهو منهك يود أن تنتهى تلك الماموريه ليعود للبحث عن غرام ..
وما أن وصل الشقه ليأتيه اتصال من لؤى 
اسد باستغراب لؤى !!
وقام بالرد عليه 
لؤى اسد ..شوفت عمتك عملت فى هايدى ايه وهربت 
اسد بتساؤل انا مش عارف بتتكلم عن ايه ..بقلم

لؤى ما حدث ل هايدى 
اسد بذهول مستحيل ازاى عمتو تعمل كدا فى بنتها ..
لؤى دى حكايه طويله .. ودلوقتي هايدى بدأت تفوق ..ووالدها معاها هنا فى اسكندريه وعرفها كل حاجه 
وهى طالبه تقابلك ضرورى 
اسد وقد شعر أن الصدمات كثرت من حوله أخذ نفس عميق وطلب منه العنوان وقرر الذهاب إليها ...
عند غرام 
وهى فى السرير 
غرام سلمى انا فرحانه اوووى ...
سلمى ربنا يسعدك ديما يا حبيبتي ..فرحينى معاكى
غرام فرحانه انى قربت اوصل لدليل براءة ماما الله يرحمها ..
سلمى انتى تستاهلى كل خير ..بس قوليلى ناويه تعملى ايه مع اسد بعد ما تثبتى براءة والدتك وينتهى السبب وراء كرهه ليكى ..
غرام بتنهيدة للاسف اسد رفضنى ورفض كل حاجه بينا ...وحط جسور كبيرة بينا ..مستحيل يهدها الزمن 
للاسف بقي فى شرخ جامد بينا ...
سلمى بس انتى بتحبيه 
غرام لا .احبه ازاى يعنى 
سلمى انتى مش بتشوفى لمعه عينيكى وانتى بتتكلمى عنه يا غرام 
غرام من وراء قلبها انا دوقت الكاس المر على أيديه...ما ينفعش يكون بينا حياة ...
سلمى ما تتسرعيش فى حكمك وقرارك يا صاحبتى ..

غرام لعله خير ...
عند اسد 
يصل اسد إلى المستشفى ...
يقص سعيد كل شئ على اسد حيث يفاجئ اسد بأن عمته وراء تلك الصفقه المهربه...
اسد انا ازاى ما اخدتش بالى وهى بتسألنى عن سفرى ..
هايدى پألم كلنا غلطنا يا اسد 
وانت كمان غلطت فى حق غرام ...
انا بمساعدة عمتك 
..قدرنا نغير هدومها لهدوم وملابس فلاحة ...علشان تقدر تهين فيها وتزهق وتمشي ...
وهى الحقيقه كانت اطيب قلب ...وعمرها ما احتجت أو ردت لينا نفس المعامله ...
لؤى فعلا يا اسد .مراتك دى كنز ..لازم ترجعها ..
شعر اسد بالاسي والحزن تجاهها فلم يستمع اليها ولو مرة واحدة 
ف دائما كانت الاهانه هى طريق التواصل معها ...
غادر اسد المستشفى وقلبه محمل بالهموم الكثيرة ..بقلم منال عباس 
ليأتيه اتصال من اللواء حسان لاخباره بأن المهمة انتهت 
وتم القبض على مديحة وترحيلها إلى القاهرة وجارى البحث عن ذلك الغريب
اسد تمام يا فندم ...
مضى عدة أيام حيث عاد اسد إلى القاهرة 
وكان المسئول عن قضيه عمته 
كانت مديحة ترفض الحديث حيث تم تجديد حپسها على ذمه التحقيق ..

واليوم هو اليوم المعهود حيث تقام حفله كبيرة مليئه برموز الدوله والكتاب والكاتبات لاختيار أفضل كاتبه ...
وصلت غرام ومعها سلمى إلى الحفله 
حيث كانت ترتدى فستان سواريه باللون الاسود ولفت حجابها بطريقه تتناسب مع هذا الفستان ووضعت القليل من الميك اب ..وارتدت حذاء ذو كعب عالى وشنطه مطرزة بالماس 
وما أن دخلت 
الټفت الجميع إليها بنظرات انبهار لجمالها الأخاذ 
فكانت فاتنه الحفله ...لم يستطع اسد منع نفسه من النظر إليها ..وظل يعاقب نفسه ويحاول أن لا ينظر إليها مرة أخرى من أجل غرام زوجته 
لؤى من خلف اسد 
اسد ايه يا اسد شكلك مش
معانا خالص 
اسد هه ليه فى ايه 
لؤى عينك يا صاحبي هتاكل المزة وأشار برأسه تجاه غرام 
اسد بطل تخاريف وأوهام ثم انت واقف معايا ليه ما تروح لخطيبتك يا اخى وتريحنى منك 
لؤى بضحك ماشي يا اسد اما نشوف اخرتها 
وهاهى الان اللحظه الحاسمه 
حيث وقف عادل على الاستيدج ويمسك المايك لإلقاء الكلمه السنويه حيث ذكر تاريخ انشاء المؤسسه عن طريق أخيه الكاتب حسام المنشاوي .رحمة الله عليه وأنه وضع حجر الأساس المؤسسه ووضع القوانين والأسس ..ومنها اختيار أفضل كاتب أو كاتبه لكل عام حيث توفرت الشروط كامله فى ..وصمت لحظه ونظر للجميع 
معلنا بأن المركز الاول من نصيب ........يتبع

 

 

الفصل الاول من هنا


الفصل الثاني من هنا


الفصل الثالث من هنا


الفصل الرابع من هنا


الفصل الخامس من هنا


الفصل السادس من هنا


الفصل السابع من هنا


الفصل الثامن من هنا


الفصل التاسع من هنا


الفصل العاشر من هنا


الفصل الحادي عشر من هنا


الفصل الثاني عشر من هنا



تعليقات

CLOSE ADS
CLOSE ADS
close