expr:class='data:blog.languageDirection' expr:data-id='data:blog.blogId'>

رواية بنات السعد البارت الحادي والعشرون والثاني والعشرون والثالث والعشرون بقلم نورهان ثروت حصريه وجديده

 رواية بنات السعد البارت الحادي والعشرون والثاني والعشرون والثالث والعشرون بقلم نورهان ثروت حصريه وجديده

رواية بنات السعد البارت الحادي والعشرون والثاني والعشرون والثالث والعشرون بقلم نورهان ثروت حصريه وجديده

البارت الواحد وعشرون

جلست سمر بجانب الباب وقالت بخوف :عبير افتحي افتحي انا مش شايفه حاجه ورقه اي وز*فت اي صر*خت سمر بذ*عر عندما شعرت بشيء يسير بجانبها نهضت وهي تحاول ان تسير ببطئ شعرت بشيء ركض على اقدامها صر*خت بر*عب وقفت بجانب الباب وقالت بصوت مرتفع:حد يلحقني ياناس حد هنا همو*ت انا مش قادره اتنفس


..........

جلس فارس وضع يده على عينه وقال وهو يحدث نفسه:لو سمر عرفت تساعدني فى الموضوع دا هتكون القضيه اتحلت يارب اخلص انا تعبت من المهمه المستفز*ه دي 


نظر امامه بصدمه وقال :هي سمر نسيت موبايلها 


جذب الهاتف غادر المكتب ذهب  يبحث عن سمر اقترب من شخص وقال:انتي صاحبة سمر صح 


اؤمات له الفتاه بنعم وقالت بستغراب :اه حضرتك عايز سمر ليه هي مش هنا 


نظر لها فارس وقال بتساؤل :اومال هي فين انتي شوفتيها انهارده 


اؤمات الفتاه بنعم وقالت بهدوء :اه شوفتها هي لسه نزله الدور الارضي قالتلي ان عبير عايزها هتروح تشوفها وهتيجي و


قطع فارس حديثها وهو يقول بخوف:الكلام دا من امتي 


نظرت الفتاة لهاتفها ثم نظرت له وقالت :تقريب من نص ساعه هي نزلت الدور الارضي لو حضرتك عايزه هي اكيد لسه هناك و


تجاهل فارس حديثها ركض وهو يحدث نفسه بضيق:سمر لو حصلها حاجه انا مش هسامح نفسي 


.........

جلست سمر بجانب الباب وهي تقول بتعب :حد بره انا همو*ت مش قادره اتنفس 


اغلقت سمر عينيها بتعب تشعر انها ستموت في اي لحظه فتحت عينيها عندما سمعت صوت ينادي باسمها قالت بصوت مرتفع:فارس فارس انا فى اوضه المخزن فارس افتح الباب 


واقف فارس بجانب الباب وقال:سمر ابعدي عن الباب انا هكسر الباب 


ابتعدت سمر عن الباب وهي تغلق عينيها براحه اخيرا شعرت بالامان دخل فارس الغرفه وهو ينظر حواله ويقول :سمر سمر 


وجدها فقده الواعي بجانب الباب تنهد فارس بغضب حملها وهو ينظر لها بقلق ركض لعيادة الاكاديميه 


..............

واقف يحيي امام الباب يمنع هدي من دخول المنزل وقال بغضب:خير عامله دوشه ليه انتي مش مرحب بيكي هنا او فى اي مكان يخص اخويا او يخصني


ابتسمت هدي بسخريه ثم نظرت لسليا وقالت بغرور:انا مش مسموح ليا اكون فى بيت بنتي اومال مين اللي مسموح لي بنات الشارع اللي انت بتجيبهم البيت عموما انا كنت جايه اطمن علي البت بس بعد اللي شوفته دا انا هعرف اخد بنتي وقريب اووي هخليك تتفرج انا هاخد بنتي ازاي 


نظرت لها سليا بصدمه وقالت:لا انتي فاهمه غلط انا سكرتيرة بتاعت استاذ يحيي و


قطع حديثها يحيي وهو يقول بغضب:اطلعي بره انا عايز اشوف هتاخدي مني البت ازاي 


غادرت هدي وهي توعد نفسها انها ستعود مره اخرى وستطرد يحيي بره المنزل وتاخذ كل املاك والده اليس 


تنهدت سليا بحزن وقالت:انا اسفه ان عملتلك مشاكل  و


ابتسم يحيي وقال بهدوء:مفيش مشاكل ولا حاجه هدي كل شويه تيجي وتعمل حوار وتهد*دني انها هتاخد اليس بس دا بعنيها المهم تشربي اي 


نظرت له سليا بهدوء وقالت:اي حاجه المهم ان حضرتك تقولي عايزني في اي عشان مش هقدر اتاخر اكتر من كده 


دخل يحيي المطبخ وهو يقول بصوت مرتفع:طب تعالي معايا المطبخ وهاتي الملفات هقولك عليهم وانا بعمل لينا قهوه


...............

جلست ساندي امام والدها وقالت بتوتر:ماما قالتلي انك عايزني 


اؤما والدها بنعم وقال بهدوء:اه يابنتي كبرتي ياساندي جالك عريس نفسي توافقي عليه لان انا متاكد ان الشخص دا اللي هيسعدك هكون مطمن وانتي معا انتي عارفه هشام هو العريس اي رايك 


ابتسمت ساندي بخجل ثم نظرت لارض وقالت :الراي رايك يابابا 


ابتسم السعد بحب وقال بمرح :اخير جه اليوم اللي اشوف واحده فيكم مكسوفه دا انا كنت بدات انسى انكم بنات ثم قال بحنان بصي بجد هنا الراي رايك انتي تقولي اه او لا لو عايزه راي انا موافق فاضل رايك انتي 


اؤمات له ساندي بنعم وقالت بخجل وبهمس:انا موافقه 


قهقهة السعد عليها وقال بخبث:اي رافضه خلاص هكل


قطع حديثه ساندي وهي تنظر له بصدمه وتقول :رافضه اي بقول موافقه 


ابتسمت والدتها وقالت بهدوء:خلاص بقي سيب البت حدد يوم عشان يجيوا يتقدموا ليها بس خلي خميس او جمعه عشان سمر تكون معانا ثم جلست بجانب ساندي عانقتها وقالت بسعاده مبروك ياقلب امك الف مليون مبروك ربنا يتتم علي خير يارب 


................

واقف فارس امام الطبيبه نظر لسمر بقلق وقال:طمنيني عليها 


الطبيبه بجديه:هي كويسه هي اغم عليها بسبب نقص الاوكسجين وصدمه عص*بيه 


اؤما فارس بتفهم وقال :هي هتفوق امتي


فتحت سمر عينيها وضعت يديها على عينيها وقالت بتعب :النور و*جع عيني


نظر له فارس بقلق وقال:سمر انتي كويسه حسه بي حاجه 


ابعدت سمر يديها نظرت له بتعب وقالت بعتاب:اتاخرت ليه انا كنت همو*ت 


تنهد فارس بحزن وقال:حقك عليا اللي حصل دا مش هيتكرر تاني 


نظرت لهم الطبيبه وقالت بهدوء:حسه بي اي و*جع اي اللي دخلك المخزن المكان دا ممنوع حد يدخلوا 


نظرت له سمر بتعب  وقالت بكذب:معرفش انا مش فاكره حاجه انا كويسه عايزه اخرج 


امسك فارس يديها وقال بهدوء:قومي اسندي عليا هوصلك لي اوضتك ثم نظر لطبيبه وقال شكر جدا تعبتك معايا 


غادر فارس العيادة نظرت له سمر بتعب وقالت بخوف:هي عرفت ان شوفتهم وهي قالتلي ادخل اخد ورقه من المخزن واول ما دخلت قفلت الباب قالتلي لو طلعت عايشه هيكون لينا كلام تاني 


تنهد فارس بضيق وقال:دي بتشتغلك ياسمر انا لما دخلتك العيادة شوفت ورقه كانت هتقع من جيبك الورقه كانت فى جيبك وكانت كتبه فيها(الورقه كانت فى جيبك من الاول متساليش ازاي دخلت جيبك المهم اللي حصل دا قرصه ودان ليكي عشان تعرفي ان اللعب معانا مش سهل انتي لو شوفتي الورقه دي يبقي انتي عايشه دا رقمي كلميني عليه لان عايزه نتكلم بره الاكاديميه اول ما يجي يوم الاجازه هنتقابل بره بتمني تكوني شاطره وبتسمعي الكلام بدل ما قرصة الوادن تتحول لحقيقه )


جذبت سمر الورقه وقالت بتعب:انا المفروض اعمل اي دلوقتي 


نظر فارس لها وقال بجديه:اتصلي بيها وخليها تحدد المكان اول ما تقفلي معاها كلميني انا مش هسيبك لوحدك مع الناس دي كفايه اللي حصل انهارده 


ابتسمت سمر بحب ثم قالت بهدوء:تمام شكر جدا ليك دي اوضتي هدخل اول ما يحصل اي حاجه جديده هقولك سلام 


................


جلست سليا بجانب ساندي وهي تنظر لها بخبث وقالت :بت اعروسه ياقمر 


نظرت لها ساندي بغيظ وقالت:خير يام لسانين عايزه مني اي 


ابتسمت سليا بسخريه وقالت :الاه مالك ياعروسه مش طايقني ليه ثم قالت بجديه مبسوطه ليكي اوووي يابت ياساندي ربنا يتتم علي خير واشوفك اجمل عروسه فى الدنيا 


عانقتها ساندي بحب وقالت :ربنا يديمك ليا عقبالك مع الشخص اللي تتمني يارب وعقبال سمر كمان هي كلمتك انهارده 


نفت سليا وقالت بستغراب:لا مكلمتنيش انا قلقانه عليها استني اكلمها 


نظرت لها ساندي بهدوء وقالت:لا بلاش استني هي تتصل بيكي ممكن تلقيها فى تدريب او فى محاضره المهم مالك من اول ما دخلتي وانا حسه انك فيكي حاجه 


تنهدت سليا بحزن وقالت :تعبت تعبت اوووي ياساندي حسه اني مقسومه لنصين كل نص بيتخا*نق مع التاني والوحيد اللي مضرره هو قلبي 


نظرت لها ساندي بصدمه وقالت بعدم فهم:في اي يابت انا اول مره اشوفك كده مالك احكيلي اي اللي حصل حد ضايقك فى الشغل 


نظرت لها سليا وقالت بتعب :لا بس قلبي حب حبيته بس انا متاكده انه مش شايفني انا مش عارفه حبيته امتي بس فى حاجات كتير هتخلي ان مستحيل انا وهو نكون مع بعض 


نظرت لها ساندي بستغراب وقالت:في اي اهدي كده وفاهميني مين دا وليه مستحيل 


نظرت سليا لارض وقالت بضيق:يحيي صاحب الشركه بعيد طبعا ان احنا اقل مستوي منه دا واحد اتنين هو مش شايفني بجد تالته مع اليس انا هبقي اسعد واحده لو انا واليس هنكون مع بعض على طول بس حتي لو عدينا كل دا محدش هيوافق لان يعتبر هو ابوها مين هيوافق على ان اتجوز واحد عنده بنت


نظرت لها ساندي بصدمه وقالت:انتي عبيطه يابت يعني انتي خليتي يتقدم ويترفض عشان البت و اقل مستوي اي ما تفوقي يابنتي احنا برده عايشين كويس جدا ولو علي مش شايفك انتي شوفتي انا لسه كنت بتكلم معاك علي  هشام ان حرفيا انا شايفه ان مستحيل يبص ليا وان مفش امل فجاه لقيته بيتقدم انتي متعرفيش ترتيب ربنا ولا نصيبك فين ثم قالت بجديه سليا انتي حتي لو ربنا كرمك ازاي هتقدري علي اليس 


نظرت لها سليا وقالت بستغراب :مالها اليس دا انا بحبها جداا دي روحي تنهدت بضيق وقالت بس هو يتقدم ليا وساعتها نفكر في اليس وغيرها 


نهضت ساندي وقال بهدوء:بلاش عشم ياسليا انتي متعرفيش اي اللي مكتوب واي الخير ليكي اقولك قومي صلي ركعتين لله وادعي يارب لو خير يكون من نصيبك لو شر يبعده عنكى يلا قومي انا هروح اساعد امك فى المطبخ بدل ما تفرج علينا الشارع 

..............

جلس يحيي فى المكتب وهو ينظر لملفات حواله تنهد بتعب جذب ملف منهم نظر له بتركيز نظر لهاتفه بستغرب وقال:الو خير يامحمد مش من عادتك انك تتصل بيا دلوقتي 


محمد :يحيي في مص*يبه حصلت انت لازم تيجي القسم دلوقتي


البارت ٢٢،٢٣

#بنات_السعد 

يحيي بقلق :في اي يابني قسم اي انا مش فاهم حاجه 


محمد :تعال وانت تفهم بس لازم تيجي تشوف المصيبه اللي حصلت 


يحيي :تمام اقفل انا جيلك دلوقتي 

...............

واقفت ساندي فى الشرفة وهي تنظر لشارع بشرود خرجت من شرودها على صوت هاتفها نظرت لهاتفها وقالت:الو بتتصل بيا ليه 


هشام بغضب:ادخلي جوه شعرك بيان من الطرحه


نظرت له ساندي بضيق وقالت:انت هتبداء تحكم من دلوقتي انت مالك شعري بيان ولا لا خليك فى حالك 


تنهد هشام بغضب وقال بحده:هعد من واحد لتلات لو مدخلتيش ياساندي هضر*بك بي اقرب زلطة انا بقولك اهو


نظرت له ساندي بصدمه وقالت:لا انت مش طبيعي اقسم بالله انا غلطانه ان قولت لبابا ان موافقه عليك انت لو من اولها كده اومال هتعمل اي بعد كده 


اخذ هشام نفس وقال بهدوء مزيف:ساندي اعدلي الطرحه انا مش بتحكم فيكي انا بس بغير عليكي ومش عايز حد يشوف شعرك وانا متاكد ان انتي كمان مش عايزه كده اقفي براحتك ولو عايزه اي حاجه اتصلي بيا ساندي انا اقسم بالله ماقصد اضايقك حقك عليا 


ابتسمت ساندي وقالت بهدوء:حاضر هعدل الطرحه انت لو مضايق من حاجه قولي مش تتخانق معايا وتعاملني كده انا بحب ان الشخص اللي قدامي يناقشني مش يعتبرني ترابيزة هو يقول يمين انا اقول امين 


قهقهة هشام بقوه عليها وقال:هتجوز سواقة توكتوك بس ياستي حاضر هتناقش معاكي بس انتي استهدي بالله واعرفي ان فى حاجات مفيش فيها ناقش يلا انا هقفل وانتي ادخلي سلام 


اغلقت ساندي الهاتف وهي تبتسم بحب جلست على الارض وجذبت دفتر مذكراتها وكتبت(مبسوطه بس خايفه يكون كل دا حلم وافوق على واقع مر*عب انا عمري ما جربت الحب ويوم ما جربت الحب حسيت اني تائهة بين ان اكمل واسيب نفسي لحب ولا اهرب من دلوقتي انا مش قد اي و*جع اعمل اي بفكر اكمل واتفائل يمكن خير بس لا من غير بس كفايه تردد فى كل حاجه انا تعبت )تنهدت بتعب وضعت الدفتر بجانبها نظرت لهاتفها وابتسمت بحب وقالت بهمس :انا هكمل واللي يحصل يحصل 


نظرت لها سليا بخبث وقالت:يخرابي على شرود الحب مش دا حب برده


نظرت لها ساندي بضيق وقالت:سليا انا مش بحب الاسلوب دا 


تنهدت سليا بضيق جلست بجانبها وهي تقول :خلاص ياختي اهو هسكت قوليلي كنتي بتكتبي اي انا عارفه انك مبتكتبيش غير لما تكوني زعلانه او تايهه 


ابتسم ساندي بهدوء وقال:انا تايهه بس اتصرفت وحليت الموضوع مع نفسي المهم اتصلي بسمر هي كل دا متصلتش علي حد مننا


امسكت سليا هاتفها وضغطت عدده ارقام وقالت:قليله الاصل احنا هنبداءها كده من دلوقتي 


سمر بعدم فهم:نبداء اي انا جيت جنبك يابت 


نظرت ساندي لسليا وقالت :افتحي السبيكر بت ياسمر متصلتيش ليه انهارده 


تنهدت سمر بتعب وقالت:دا انا حصلي حاجات انهارده مش عارفه اقولكم اي ولا اي بس اللي اعرفوا ان ربنا نجدني من المو*ت و


قطع حديثها صوت فتح الباب ودخول عبير الغرفه نظرت لها سمر بغضب وقالت:جايه ليه مش كفايه اللي حصلي بسببك 


ابتسمت عبير بسخريه وقالت:اقفلي الاول الموبايل وبعدها نتكلم 


تنهدت سمر بضيق وقالت:سلام يابنات دلوقتي هكلمكم بعدين 


اغلقت الهاتف وضعته بجانبها وقالت :خير عايزه المره دي تمو*تيني ولا اي 


نظرت لها عبير بغضب وقالت:ما خلاص يابت قولت ليكي ان كانت قرصة ودان ومتخلنيش احوالها لحقيقه انا لحد دلوقتي مش عايزه اقت*لك لان فى حد عايزك عايشه المهم انا جايه عشان نتكلم دلوقتي 


نظرت لها سمر وقالت بتساؤل:مين اللي عايزني عايشه ونتكلم دلوقتي ليه انتي مش قولتي اننا هنتكلم لما تيجي الاجازه 


اؤمات عبير تاكيد على حديثها وقالت بغموض:واحد ملكيش دعوه مين اللي عايزك اتنين هنتكلم دلوقتي لان الورقه اللي شافها دكتور فارس وانتي عشان كده غيرت الوقت هنتكلم دلوقتي وعموما مش فارقه دلوقتي من الاجازه 


تنهدت سمر بضيق وقالت :قولي عايزه اي مني بس خليكي عارفه لو حاجه مش عجبني مش هعملها لو اي حصل 


ابتسمت عبير بسخريه وقالت بحده:غصب عنكِ هتعمليها دا مش بمزاجك المهم انتي هتشتغلي معانا عشان انتي لسه جديده هخليكي تراقبي بعد كده هخليكي تجيبي البنات ليا 


نظرت لها سمر بصدمه وقالت:انا مستحيل اعمل كده واشارك فى الجريمه دي 


جذبتها عبير من شعرها  بقوه وقالت بغضب:بقولك اي دا مش بمزاجك لو مكنتيش معايا فى الجريمه زي ما بتقولي كده هتكوني انتي الجريمه الجايه


مسكت سمر يد عبير وقالت بسخريه :اي هتقتليني ولا اي لو على القتل موافقه بس مش هكون سبب ان حد يدمر بسببي 


ابتعدت عبير عنها وقالت بغموض:ومين قال انه قتل في كذه حاجه كمان تخليكي تكرهيي حياتك فكري هستنى موافقتك رقمي معاكي سلام 


..........

جلس يحيي امام محمد وقال بعدم تصديق :يعني اي انا مش فاهم حاجه هي هدي هتاخد البت مني 


نظر له محمد بحزن على حاله وقال:يابني انا بقولك اللي اعرفوا انا كنت قاعد فى مكتب ابراهيم ولقيتها دخلت انا عارف شكلها وهي لا المهم لقيتها بتقولوا ان انت منع انها تشوف البنت وانك اجبر*ت اليس انها تعيش معاك عشان تاخد فلوسها وكمان انك بتجيب بنات كل يوم البيت وكلام كتير اووي انا من الصدمه فضلت متنح ليها كل اللي قدرت اعملوا ان اقول لبراهيم ميعملش محضر بكلام دا لان كله مزيف وان انا عارفك وابراهيم طبعا ميقدرش يعمل كده عشان كده قالي انه ناوي يجي البيت عندك ويسال اليس وكمان هيخليك تشوف صور البنات اللي هدي قالت انهم بيجيوا  البيت ويعرف مين دول


نظر له يحيي بتعب  وقال بحزن :اعمل اي انا عارف اليس هتقول اي وعارف انا هقول اي بس تفتكر هو هيصدق ولا هدي هتسكت انا تعبت اووي يامحمد مش عارف اعمل اي 


نظر له محمد بتفكير وقال بخبث :انا عندي فكره 


..........................

جلس فارس على الفراش وهو ينظر امامه بشرود خرج من شروده على رنة هاتفه وقال:الو سلام عليكم 


اللواء :عليكم السلام عامل يافارس عملت اي فى المهمه لحد دلوقتي مسمعتش اي خبر عنها 


ابتسم فارس وقال بهدوء:الحمدلله عرفت معلومات مهمه جدا فاضل ليا حاجات بسيطه وهخلص المهمه دي بس فى بنت فى الاكاديميه هتساعدني انا طلب من حضرتك ان يكون ليها مكافأة على دا 


اللواء :طبعا باذن الله دا هيحصل المهم انك تركز فى شغلك وتحاول تخلص المهمه دي بسرعه لان فى مهمه تانيه هتعملها بعد ما تخلص المهمه الاولى


فارس :متقلقش يافندم باذن الله هتخلص وهجي لحضرتك واستلم المهمه الجديده 


اللواء :تمام يابني فى حفظ الله ربنا معاك سلام 


اغلق فارس الهاتف ثم تنهد بضيق وقال بهمس :يارب المهمه دي تعدي علي خير انا مش مرتاح لسمر سمع رنة هاتفه مره اخري نظر له بستغراب وقال بخوف سمر انتي بتتصلي ليه دلوقتي حصلك حاجه 


سمر:لا الحمدلله انا كويسه بس كنت عايزه اقولك ان فى تغير حصل بس مش هقدر اني اقولك اللي حصل فون انا بعت مسدج فى كل حاجه قولي اعمل اي 


فارس:تمام اقفلي هقراء وهبعت ليكي تعملي اي 


اغلق فارس الهاتف نظر لرساله بتركيز كتب (انا مش مرتاح لبت دي سمر لازم توافقي مينفعش ترفضي المهم انا لازم اشوفك في حاجات عايز اقولها ليكي مينفعش هنا تعالي بكره فى مكتبة الاكاديميه على الساعه ٣ بعد التدريب )


.............

فى مكتب يحيي جلس امام فتاة نظر لها بقلق وقال:جميله تتجوزيني 


ابتسمت جميله وقالت بهدوء:موافقة بس بشرط


نظر لها يحيي بصدمه وقال:بسرعه دي وافقتي ودا شرط اي 


ابتسمت جميله بسخريه وقالت:معروف انت عايز تتجوز عشان حد يربي اليس معاك انا موافقه بس الشرط اني تكتب ليا شيك على بيض هكتب فى الرقم اللي انا عايزه ودا هيكون حقي عشان لو طلقتني اكون واثقه ان حقي معايا ولا انت اي رايك 


نهض يحيي وقال وهو يسير تجاه الباب:راي ان اسف عشان طلبت من واحده زيك اننا نتجوز انا عارف اربي اليس كويس اووي خليكي انتي بعيد عن كل دا حقك عليا اني طلبت الطلب دا منكى نورتيني علاقة الصداقه اللي بينا انتهت هنا ياجميله انا لو شوفتك فى مكان جنبي او بس حاولتي تكلميني هيكون ليا رد فعل مش هيعجبك اتفضلي و


قطع حديثه جميله وهي تقول بتوتر:يحيي انت صدقت انا كنت بهزار انت عارف اني بحب اهزار معاك


نظر لها يحيي بغضب وقال:اتفضلي بره انا مش هكرر كلامي تاني لو فضلتي كده كتير هطلب الامن ليكي 


غادرت جميله المكتب وهي تمتمت بغضب ابتسم يحيي بسخريه عليها ثم جلس على اقرب كرسي وقال بتعب:هعمل اي يارب صبرني ساعدني يارب 


نظر لهاتفه ثم جذبه وضغطت عددت ارقام وقال:الو سليا 


سليا بستغراب:حضرتك بتكلمني دلوقتي ليه فى حاجه اليس كويسه 


يحيي بهدوء:متقلقيش هي كويسه سليا انا فى الشركه عايز اعرف ملف شركه ***فين


سليا :فى مكتبي فى الدرج اليمين اول درج لو حضرتك عايز اي حاجه تانيه اتصل بيا 

يحيي بتعب:ماشي سليا بكره تعالي بدري عايز اتكلم معاكي فى موضوع تصبحي على خير 


.................

فى صباح يوم جديد استيقظت سمر على صوت فتاه تقف بجانبها وتقول بضيق:انجزي يابت كل دا نوم المحاضره هتبداء وانتي لسه نايمه 


سمر بنعاس:سبيني عايزه انام مش شايفه قدامي 


جذبت الفتاه يديها وقالت :يلا يابت دكتور فارس لو دخل قبلنا هيبهدلنا


نهضت سمر وهي تنظر حوالها بتعب قالت :احنا فين انتي مين 


نظرت لها الفتاه بصدمه وقالت:سمر فوقي انا دنيا صاحبتك وانتي فى الاكاديميه قومي بقي خلينا نروح المحاضره


اؤمات لها سمر بتفهم وقالت:يلا ساعديني اقوم حرفيا مش شايفه قدامي


ساعدتها دنيا وقالت بضيق:انجزي انا هروح المحاضره واحجز ليكي مكان تعالي بسرعه 


اؤمات لها سمر بتفهم وقالت :ماشي انا خمس دقايق وهكون عندك سلام 


..........

واقفت سليا امام مكتب يحيي نظرت لقهوه بين يدها وقالت وهي تحدث نفسها:يارب المره دي تكون حلوه انا كرهت القهوه على ايده 


دقة الباب دخلت وهي تقول بهدوء:احله قهوه يارب تعجبك عشان انا تعبت من القهوه 


ابتسم يحيي بتعب وقال :كويس حتي لو وحشه هشربها انا منامتش من امبارح مش شايف قدامي 


نظرت له سليا بستغراب وقالت:خير حضرتك كويس 


اؤما لها يحيي بنعم وقال:حطي القهوه واقاعدي انا محتاج اتكلم معاكي 


وضعت سليا القهوه على المنضددة ثم جلست امام يحيي وقالت بقلق:خير فى حاجه 


تنهد يحيي بتعب وقال:تعبت عايز اتكلم معاكي وعايز اقولك على حاجه بتمني انك توافقي مش عايزك تتكلمي دلوقتي اسمعيني مامت اليس بتعمل المستحيل عشان تاخد مني البنت حتي انها عملت ليا محضر اني منع انها تشوف اليس وكمان ان بجيب بنات البيت 


نظرت له سليا بصدمه وقالت:هي تقصد بالبنات دي انا صح 


نفى يحيي وقال بضيق:واحده انتي والباقي حتي بنات معرفهش انا مش عارف مين دول اصلا المهم محمد ظابط صاحبي كلمني وقالي اخرج من الموضوع دا ازاي وقالي على حل لموضوع دا ان اتجوز وان لما اقف فى المحكه اليس تقول انها عايزه تعيش معايا وان كده مراتي هتهتم بيها وهتكون مركزه معاها والمهم ان هنا اليس موافقه تعيش معايا بس و


قطع حديث يحيي سليا وهي تقول بستغراب:حضرتك بتقولي ليه الكلام دا كله انا مالي 


نظر لها يحيي  وقال بتوتر:اصلا بصي انا عايزك تسمعي كل كلامي وبعدها هقولك بقول كل دا ليه المهم انا فعلا كلمت واحده صاحبتي كنت فاكر انها جدعه وهتساعدني بس اللي حصل انها طلبت مني فلوس مقابل دا انا رفضت وطردتها لان لو هي بداتها كده انا متاكد انها ممكن تعمل حاجه فى البت او متركزش معاها اصلا ثم قال بجديه عشان كده انا عايز اطلب منكى انتي الطلب دا مستحيل القي حد يحب اليس زيك سليا تتجوزيني بس قبل ما تقولي اه او لا سليا انا مش بس بقولك كده عشان موضوع اليس انا كمان معجب بيكي والصراحه كده معرفش اي مخليني مشدود ليكي بس اللي اعرفوا ان انا نفسي توافقي والله مش بقول كده عشان توافقي لا براحتك انتي فكري وانا مش هضايق 


نظرت سليا ليحيي بصدمه تشعر انها فى حلم غريب الشخص الذي كانت تتمني ان ينظر لها يخبرها انه معجب بها ظلت سليا تنظر له حاولت ان تتحدث لكن لا يوجود حديث يشرح ما بداخلها تشعر انها تائهة بين هل تصدق حديثه اما لا فاقت من شرودها على صوت يحيي ووهو يقول بقلق:سليا انتي كويسه انتي معايا 


اؤمات له سليا بنعم تنهد يحيي براحه وقال :الحمدلله بصي عارفه انك مش قادره تتكلمي دلوقتي بصي خدي انهارده وبكره اجازه وقوليلي رايك بعد اليومين دول يارب تكون الاجابه اللي نفسي اسمعها 


اؤمات سليا بنعم وقالت بتوتر:صصح انا لازم اخد اجازه بعد اذنك هاخد حاجتي واروح 


نهض يحيي  واقترب منها  وقال بقلق:تحبي اوصلك شكلك مش مركزه خليني امان اوصلك 


نفت سليا وقالت وهي تبتعد عنه :لا لالا شكر انا هعرف اروح هاخد تاكسي من قدام الشركه و بيتي مش بعيد سلام عليكم 

…………..

جلس هشام امام والده وقال:ياحج محمود شوف حل مع حج السعد انا عايز على الاقل ان نقاعد معاهم قاعدة الاتفاق مش ان افضل مستني ليوم الجمعه تكون سمر دي رجعت 

ابتسم الحج محمود وقال:ياض في اي انت مش طبيعي ما تصبر شويه فرقت اي انهارده من الجمعه 


نظر له هشام بغيظ وقال:لا فرقت دا انا عايز نعمل خطوبه وكتب كتاب 


نظر له الحج محمود بتفكير وقال:طب بص انا موافق ان اكلم السعد بس هشام انت بجد بتحب البت  انا مش عايز اكتشف بعدين ان دا مجرد اعجاب وهيروح انا مش مستعد اخسر السعد 


نظر له هشام بغضب وقال :هو انا عيل عشان تقولي كده انا عارف كويس انا بحبها ولا لا ومتقلقش انا مش هعمل اي حاجه تضايقها وانا مش مستعد اخسرها ولا اخسر السعد 


ابتسم الحج محمود  وقال بحب:الحمدلله مش مصدق ان اخيرا هشوفك عريس ثم نظر امامه وقال السعد جاي اهو قوم انت ساعد الناس فى المحل وانا هتصرف 


اقترب السعد وقال بصوت مرتفع:السلام عليكم ثم جلس بجانب الحج محمود وقال عامل اي 


نظر له الحج محمود وقال:الحمدلله انت عامل اي قولي تشرب اي 


جذب السعد كوبايه الشاي من امام الحج محمود وقال:انا هشرب الشاي بتاعك انت عارف دي عاده عندي ان اخد الشاي بتاعك 


 قهقهة محمود عليه وقال :عمرك ما هتتغير مع انك كبرت و 


نظر له السعد بضيق وقال:اي كبرت دي دا انا لسه شباب المهم طمني علي هشام عامل اي 


نظر الحج محمود لهشام الذي كان يقف قريب منهم يحاول ان يستمع لحديثهم ابتسم على تصرفاته ابنه وقال :هو كويس انت مش شايف واقف هناك هيموت ويعرف بنتكلم علي اي 


ابتسم السعد وقال :تعرف انا مبسوط اصلا ان ابنك هياخد واحده من بناتي انا مطمن لان عارف تربيتك لابنك و


قطع حديثه محمود وهو يقول :كويس انك فتحت معايا الموضوع دا بص انا عايز اقولك ان ليه تخلي القاعده يوم الجمعه ما تخلي الاتفاق يكون فى اليومين دول والجمعه نقرآه الفاتحه 


نظر له السعد بتفكير وقال:بص هشوفهم فى البيت واشوف برده راي ساندي انا ببقي عايز اخد رايهم على اقل حاجه  المهم هرد عليك انهارده فى الموضوع دا ونشوف 


نظر له محمود بهدوء وقال:فى حاجه تانيه عايز اقولك عليها الواد عايز الخطوبه تكون شبكه وكتب كتاب لان مش بيحب فكرت الخطوبه دي هو عايز يكون مكتوب كتابهم عشان يعرف يقاعد معاها او يخرجوا والجو دا ها اي رايك موافق 

 

نظر السعد لهشام ثم نظر لمحمود وقال :بص انا عن نفسي موافق بس الراي الاول والاخير لساندي هي اللي هتقرار  

............

تجلس سمر وهي تنظر لفارس بشرود قالت وهي تحدث تفسها:وبعدين معاكي ياسمر هتفضلي على عشم انه يبص ليكي كده ابقي قابليني بس انا فى ايدي اي اعملوا حسه ان عايزه اعيط نفسي اروح اقوله ان تعبت من حبي ليك حسه ان الحب دا بقي بيخن*قني كل يوم 


خرجت من شرودها على صوت فارس وهو يقول بصوت مرتفع:انتي ياأنسه سرحانه فى اي ركزي مع الشرح 


نظرت سمر حوالها بخجل ثم قالت بصوت واطي:اسفه يادكتور مش هتتكرر تاني 


جلست سمر وهي تنظر لفارس بغيظ وتقول بهمس:لو اطول اخنق*ك هعمل كده 


نظرت لها دنيا بغضب وقالت بهمس:انتي مش هترتاحي غير لما يطردك 


وضعت سمر يدها على فمها وقالت :اهو هسكت انتي مش هنطق 


بعد مرور نصف ساعه شعرت سمر بشخص يجلس بجانبها نظرت سمر بجانبها وقالت برعب:عبير 


ابتسمت عبير بسخريه وقالت:اه عبير اختارتي هتعملي اي 


تجاهلت سمر حديثها نظرت امامها فتح عينيها على وسعها عندما شعرت با*لة حاده تضع بجانب خصرها  وصوت عبير وهي تقول بغضب:مش انا اللي تتجاهليني اي حركه هتعمليها هعو*رك ومحدش هيعرف ان انا اللي عملت كده حتي لو اتعرف انا بعرف كويس اطلع من الحاجات دي ازاي 


يتبع


بداية الروايه من هنا






تعليقات



CLOSE ADS
CLOSE ADS
close