اسكريبت خلقه ربنا الفصل الاول بقلم فاتن سليم حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

اسكريبت خلقه ربنا الفصل الاول بقلم فاتن سليم حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

اسكريبت خلقه ربنا الفصل الاول بقلم فاتن سليم حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

اسكريب خلقة ربنا الفصل الاول بقلم فاتن سليم حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

اسكريب خلقة ربنا الفصل الاول بقلم فاتن سليم حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


في أحدي مدن الريف 

عدنان موظف. في أحدي المصالح الحكومية ميسور الحال

راقيه زوجته امرأة طيبه من بيت ميسور الحال وهي زوجه لعدنان ...وام أولاده 

أولادهم اربعه 

معتز وهو الكبير متزوج ويراعي اراضي ولده  وهو حاصل علي بكالوريوس زراعه

متزوج  ومعه اربع اولاد 

اما  محمد فهو مدرس متزوج

 وعنده ولدان 

الابنه الثالثه جميله وهي جميله متزوجه ومعه ابنتان

ام  زينب وهي بطلتنا عمرها ٣٢

حاصله علي كلية تربيه

هي عندها اعاقه بسيطه في ظهرها تجعلها تمشي بانحنا

ومع هذه الاعاقه فهي ليست جميله أو حتي متواضعة الشكل

لكن خلقة ربنا ليس به أي ملامح في وجهها فو جسمها

تظل علي اي جمال 

وبرغم كل ذلك فهي ملاك عايش علي الارض

حافظه لكتاب الله  ترعي امها وابائه. وفرصتها في الزواج معدومه بسبب. أنه. ليس به أي مقومات للجمال 

وبرغم ذلك هي راضيه لم كاتبه الله لها


عدنان ...مالك يا راقيه

 راقيه ...مفيش يا عدنان

عدنان...  من امتي بداري عني حاجه يا رقيه

راقيه... بتنهيده. قلبي وجعني علي بنتي زينب

عدنان...  يجلس ويستغفر ويربت علي كتف راقيه 

راقيه.. بدموع. تنهار  خايفه  عليها من الزمن

خايفه نفوتها. لوحديها

عدنان... هنعمل ايه بس يا راقيه 

دي خلقة ربنا ما بي ادينا حيله وبرغم كل دا . انا. كتبتلها  احسن حتة ارض. عندي  ميزتها عن إخوتها البنات 

حتي بنيت ليها شقه سوتها  باخوتها الولاد

رقيه  بس. ينفع بي ايه كل دا

هيغير  حاجه في شكلها

عدنان...وحدي الله هي مالهاش دخل  في  شكلها  دي خلقة ربنا

راقيه... استغفر الله يا رب

عدنان قفلي علي السيره البت جايه علينا بلاش نزود همها

زينب با بتسامه رضا حمدالله علي السلامه يا بابا احضرلك العشاء

عدنان. بابتسامه تعالي يا حبيبة ابوكي جانبي اقعدي اتسيري معايه 

راقيه  ربنا يخليكي لينا با زينب 

مش عارفين من غيرك كنا عملنا ايه دا انتي اللي واخده حسنا

زينب بتنهبده  ربنا يخليكم انتم ليا مش عارفه من غيركم هعمل ايه  دا انتم اللي ماليين عليه حياتي

عدنان. بقولك يا زينب هي اختك 

جميله لستها زعلانه مع حماتها

زينب لا يا بابا  حسين جوز  جميله صالحهم  وطلب من جميله لو أمه  ديقتها متردش عليها وهو هيتعامل مع أمه

وقالها لو بتحبه وشاريه خاطره يستحمل  وهو هيجيبلها حقها

من غير ما يغضب أمه

عدنان عين العقل ربنا يكمله بعقله ويهدي اختك 

راقيه اميين يا رب 

عدنان قومي يا حبيبة ابوكي جهزي العشاء

_________________________

في بيت بطلنا مصطفي وهو موظف بسيط في أحدي المحليات

ولكنه وسيم الشكل طول بعرض 

بملامح رجوليه جذابه

فهو نشأ 

في بيت مستواه المادي تحت المتوسط

نقدر نقول عليهم من اللي بيقضو عشاهم نوم أبوه صابر فلاح بسيط

وامه  فريال ست بسيطه وهم من فقراء القريه

فريال مالك يا نن عين امك

مصطفي نفسي يا اما اتجوز ويبقى معاويه ست تانس وحدتي العمر ببجري وانا بكبر

ومش بينها هيبقى في جواز

فريال يا بني ما احنا بنينالك قضين فوقينا وقفلناه بعروق الخشب

مصطفي يااما دول  يعتبرو عشش. اوسعيه  للتربيه

فريال يا بني ما باليد حيله

فريال  توقفت عن الكلام وتذكرت  زينب بنت رقيه

فريال اسمع يا مصطفي

عندي ليك عروسه من بيت اصل 

ناس من كبار البلد

مصطفي ودول هيرفقو بيا ليه

فريال هيوفقو  وهيرحبو كمان

مصطفي انتي مش بتقولي ناس ميسوريبن

فريال من احسن العائلات في البلد كمان 

مصطفي ويوفقو بيا ليه

فريال اصل العروسه  يعني يا بني مش اد كدا خلقة ربنا 

مصطفي يعني وحشه 

فريال. اه يا بني هي خلقة ربنا 

مصطفي طب اشوفها

فريال يا بني هي مش حلوه بس اصلهاوفلوسها تحليها 

مصطفي خلاص كلمي امها

فريال بكره من طلعة النهار هرو

 ح اكلمها

________________________

تاني يوم

في بيت عدنان

راقيه.   نورتينا با فريال بقالك ياما مشقرتيش عليه


فريال ..مشاغل الدنيا والغلاء اللي احنا فيه

راقيه ...يا وليه ما انا قايلاك لو محتاجه حاجه تعالي عنيه ليكي

فريال... خيرك سابق يا بنت الاصول

انا محتاجه منك حاجه

راقيه..  عنيه ليكي

فريال... عايزه أخطب زينب لمصطفي ابني

راقيه... وهي مصدومه ومش مصدقه 

بتقولي ايه يا ا فريال

فريال.. عارفه إننا مش اد مقامكم

بس أنا متعشمه في انكم توفقم

بي ابني

راقيه بطلي عبط يا وليه انتي 

انا هاخد ميعاد من عدنان تجيبي 

مصطفي وصابر وتكلمو عدنان

عندي عليه بكره وانا هقولك علي الميعاد

راقيه ... لنفسها ياما انت كريم  يارب

عدنان.. مالك يا ام معتز بتكلمي نفسك ليه

راقيه ... لطف ربنا بينا وبالغلبانه. زينب

عوض ربنا يا عدنان 

عدنان واحده واحده فهميني في ايه

راقيه ... مصطفى ابن  فريال  متقدم  لزينب

عدنان .. بس دول. يا ام معتز  محيلتهمش  الله

وامه كانت بتيجي تخدمك

راقيه ... سائق عليك النبي ما ترفض ربنا يكرمك ما ترفض

دي فرصه  ويمكن عمرها. ما تتقرر تاني

عدنان ... خليهم يجو  يوم الجمعه. بعد الصلاه 

يجو  ومصطفي. يشوف. زينب. لو حصل قبول  يبق 

علي خيرة الله

___________________________________

راقيه تدخل علي زينب غرفتها

زينب.... مالك يا ماما  عينك دمعه ليه

راقيه ...تحضن. زينب وتبكي

مبروك يا روح امك  جالك. عدلك. اتقدملك عريس

زينب ... عريس ليا انا. 

زينب... انا  في جحد اتقدملي  وعايز يتجوزني

دا انا. اتهيقلي  اني. عمري. ما هسمع. كلمة عريس. يتقدملي

راقيه  .. هو في حد زيك. ادب واخلاق

زينب  وخلقة  ربنا.  اني. ابق محنية  الضهر. ووحشه

راقيه... بدموع متقوليش علي نفسك كدا انتي ست البنات

زينب ... دي الحقيقه اني بيتقال عليه هي دي بنتكم

تردو وتقولو   خلقة ربنا

________________________________

تاني يوم 

فريال ... طمنيننا يا ست الناس

راقيه... عدنان. مستنيكم  يوم الجمعه بعد الصلاه

راقيه ...بمكر. لفريال .. تعالي  معايا اطلعك وافرجك

علي شقة زينب. .

فريال... هي النبي صاينها  وحرصها  عندها  شقه

راقيه ... مش اي شقه. 


دا سي عدنان .. موضبها من كله اشي  سيراميك ودهانات

وفرشها من كفة شي 

فريال ... طلعة وانبهرت من الشقه وفرشها

راقيه ...عجبتك  يا ام مصطفي

فريال... الا عجبتني دي شقة عمد يا ست راقيه

راقيه ... بمكر ربنا. يهنئ بيها سعيد الحظ

فريال..  مفيش غيره حبة عين امه مصطفي

____________________________________

عدنان ... اسمع يا معتز انت ومحمد 

مصطفي ...ابن  صابر. عايز  يتجوز زينب

وانا اديتهم ميعاد  بعد صلاة الجمعه  عايزكم  تعدو عليه

بعد الصلاه

معتز .. يا أبا  ازاي توافق. عليه دا. واد كحيان

عدنان ... بحزن  وانا كان اتقدم حد احسن ورفضه

يا ابني  اختك  محدش طلبها  ولا حتي عمر حد هوب نحيتنا

ولمح حتي  انا. عايز. ائطمن عليها ومفتهاش  في الدنيا بطولها

محمد ..  انا موافق يا ابا. علي اي حاجه تقول عليها

معتز ..انا خايف عليها بجرحها ويكسر قلبها

عدنان ... ولا يقدر  يلمح حتي بطرف عينه دا انا ادمره هو واهلو 

محدش جبره هو اللي طلبها

معتز... اللي تشوفو يا أبا

_______________________________

راقيه ...يلا  يازينب  ... اللبسي   وجهزي نفسك

العريس. قاعد مع اهل

زينب ... حاضر. يا ماما

كان مصطفي ...جالس  منبهر من مظهر بيت عدنان

وفاق علي  صوت فريال وهي ترحب لزينب

ياهلا بست العرائس

كانت زينب تدخل وهي تحمل  صنية  العصير

تدخل بانحنا. ظهرها  

وعندما رفعت  راسها  ظهرت. معالم وجهه 

مصطفي ... يا الله  استغفر الله العظيم

ايه دا الله يسامحك يا اما

عدنان ... نظر ..لراقيه نظرة لوم وعتاب وايقن أن مصطفي

سوف يرفض زينب وهيخرج  ومش هيرجع

معتز با ابتلاع ريقه تعالي يا زينب سلمي علي عمك صابر 

وخالتك ام مصطفي 

قدمت زينب واجب الضيافه  والقت السلام عليهم

وجلست في صمت تنظر لمصطفى وازاي هو وسيم

وأنه يستحق افضل منها وايقنتمن نظاراته لها بأنه هيرفض

الارتباط بيها

بعد محادثات عاديه غادر مصطفي وأهله

-----------------------------------------------

معتز ..ومحمد ..غادرو وهم  حزننين علي اختهم

زينب ...بدموع متحجره استأذنت امها أن تدخل غرفتها

عدنان ... الله يسامحك. يا راقيه ...الواد اتصدم اول ما شاف

البت وشكله هيىرفص

راقيه.. وانا بقولك. هيرجع ويكمل الجوازه

وزينب . هتف ح زي البنات 

__________________________________

في بيت. مصطفي

مصطفي ... حرام عليكي يا اما  دي عروسه تبليني بيها

فريال . .. براحتك يسئ مصطفي... ارفض النعمه

وارفض العز  اللي هتبقى فيه 

انتمشوفتش الشقه اللي ابوها عملهلها  ولا الأرض اللي كتبهلها

ومن ضمنهم فدانين مباني

وخليك قاعد جانبي 

مصطفي .. خلاص يا اما موافق

فريال عين العقل واهي فلوسها يا بني تخليها

علي راي المثل قرد يساليني  ولا غزال يبكيني

تفاعل 



البارت التاني والأخير من هنا



اكتبوا في بحث جوحل( مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات) تظهر القصص كامله


القراء والمتابعين الغاليييييييين عليا إللي يدخل عندنا ميخرجش كل إللي محتاجينه هتلاقوه من غير تعب ومن غير لف في الجروبات والصفحات موجود في اللينكات بالاسفل 👇👇👇



أروع الروايات الكامله من هنا



اللي يخلص قراءه ميسبناش ويمشي أنا بحبكم أدخلوا انضموا معايا علي تليجرام واستمتعوا بقراءه الروايات من اللينكات بالاسفل 👇💙👇❤️👇



انضموا معنا على تليجرام عشان كل متنزل روايه يصلكم اشعار فور نزولها من هناااااا




اعملوا متابعه لصفحتي عليها جميع الروايات إللي عوزينها من هناااااااا




الروايات الحديثه من هنا




جميع الروايات الكامله من هنا




وكمان روايات كامله من هنا




🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺





إقرأ أيضا :

تعليقات

  1. لإدخال كود <i rel="pre">ضع الكود هنا</i>
  2. لإدخال مقولة <b rel="quote">ضع المقولة هنا</b>
  3. لإدخال صورة <i rel="image">رابط الصورة هنا</i>
اترك تعليقا حسب موضوع الكتابة ، كل تعليق مع ارتباط نشط لن يظهر.
يحتفظ مسيري ومدراء المدونة بالحق في عرض, أو إزالة أي تعليق
close
 
CLOSE ADS
CLOSE ADS