Header Ads Widget

نوفيلا لغز جوازه الحزء الرابع والخامس بقلم هبه حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 نوفيلا لغز جوازه الحزء الرابع والخامس بقلم هبه حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 

نوفيلا لغز جوازه الحزء الرابع والخامس بقلم هبه حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


كنت عايشه مع خالد وولاده وكل حاجه كانت ماشيه اهى ايام وبعديها بأى طريقه 


وفى يوم خالد اجه وطلب منى انى اجهز نفسى انا والعيال عشان هنروح نزور اخته وأمه ساكنين هما فى محافظه تانى


 فمترددتش ثانيه واحده ووافقت ورحت معاه وياريتنى مارحت ولا سمعت الى سمعته ولا شفت الى شفته 


واحنا فى الطريق حذرنى خالد من انى اتكلم نص كلمه قدام اى حد عن ظروف جوازنا وفهمنى كل الى يسالنى اقله الجوازه جت بسرعه عشان خاطر اخد بالى من العيال اكتر من كده مااتكلمش وسمعت كلامه وكل مايقلى على حاجه اقله حاضر 


أمه اول ماشفتنى اخدتنى بالاحضان وقعدت تبوس فيه وهى بتشكر فيه وفى الى عملته


 وعرفت بعد كده أن خالد فهمهم انى اتزوجته بسرعه عشان الظروف الى حصلت وعشان اكون جنبه وجنب العيال بس ظروف اى الى حصلت عندهم خالد ماكانش بيدينى اى فرصه انى اعرف الى حصل معاهم


 كل أمه ماكانت تيجى تتكلم معايا فى إلى حصلهم ييجى هو ويغير الموضوع بسرعه بس كل الى قدرت أفهمه أن خالد ده كان مسافر بره مصر ولسه راجع ماكملش شهر واحد وأنه كدب عليهم لما فهمهم انى كنت أعرفه من فتره طويله وكنا متفقين على الزواج بس بسبب الى حصل قدمنا معاد زواجنا عشان اكون جنبه ومااسبوش وحده


 أمه كانت طيبه قوى وحنينه قوى معايا لكن اخته هدى كانت بتبصلى كل نظره ونظره ترعب كنت أنا بحاول بكل الطرق اتجاهلها واعمل نفسى مش واخده بالى منها خالص


 كانت بتكلمنى ببرود شديد وفى نفس الوقت بغيظ منى وكانى قتلتلها قتيل ماكانتش قبلانى خالص حتى لما حطت الاكل وقعدنا ناكل نظراتها ليه خلتنى ماقدرتش اكل لقمه وحده وقلتلهم تعبانه من السفر وعايزه ارتاح راح خالد ضحك وقال خديها ياهدى اوضتك خليها تستريح ولاول مره اشوف هدى بتضحك ضحكت ضحكت مكر وهى بتقله هريحها من عيونى انت تامر 


أمه قالتله ماتخوفاش بقى انتو هتموتوها ولا اى 


ad

فخالد قلها لا ياامى ماتخافى احنا مش بنموت حد احنا بنعذب بس والكل قلب الموضوع ضحك وهزار الا انا الخوف سكن جوايا وماكنش قادر يسبنى


 فى الاول دخلت هدى نامت فى اوضتها وكل الوقت مااتاخر أمه تقلى مش هتقومى تنامى ياسميه انتى تعبتى من السفر اقلها لا خلينى قاعده معاكى شويه بتفكرينى بامى وكمان البنت الصغيره لسه صاحيه تقلى طاب هاتى البنت تنامى معايا وفى حضنى اقلها مااقدرش تبعد عنى ولو ليوم واحد انا اتعودت عليها خلاص وأمه تدعيلى وتقلى ربنا يبارك فيكى ويديكى على قد الى بتعمليه مع العيال دى وشويه وتقلى خلاص خديها نيميها جوه اقلها بخوف لا لما تنام هنا كنت مرعوبه ادخل جوه عند هدى


 وخالد قاعد كل شويه يبصلى ويضحك على منظرى وانا ميته من الخوف وكأنه فرحان فيه وبالى بيحصلى وجابنى هنا مخصوص عشان يخوفنى اكتر ماانا خايفه منه 


ولما الوقت اتاخر وخالد برضو لقينى مصممه على انى ماادخلش انام صمم هو التانى وحلف عليه وقام بسرعه فتح باب الاوضه بتاعت هدى وقلى اتفضلى ياسميه هانم ادخلى نامى فى حضن بنتك عشان انا كمان عايز انام فى حضن أمى حبيبة قلبى النهارده لانه   مشتاق ليها كتير ودخلت الاوضه وانا شايله البنت الصغيره ورجلى كانت بتقدم ورجلى التانيه كانت بتأخر وبنيمت البنت جنب هدى إلى كنت حاسه بيها أنها صاحيه ولسه مانامت وقعدت جنبها وكل مااحس بيها أنها بتتحرك اقف على طول الخوف منها كانت هيموتنى عشت ليله من اسوء الليالى إلى مرت عليه فى حياتى كلها وانا كل ماافتكر 


نظرات هدى ليه يطير النوم من عينى 


 كان كلامها قليل لكن نظرات ليه كانت عميقه نظرات تحمل لوم وعتاب وغضب شديد منى 


كل ما احاول اهرب بانى اغمض عيونى وانسى وانام لكن ماكنتش بقدر خوف شديد كان مسيطر عليه وهى كمان حسيت بيها طول الليل ماكانت قادره تنام صاحيه وبتمثل أنها نايمه لحد النهار ماطلع وحسيت بيها قامت من جنبى وخرجت وحطيت انا ايدى على قلبى واتنهدت وحمدت ربنا انى خلصت منها وقعدت اكلم نفسى انى مش راح استنى يوم تانى هنا وانى هسافر النهارده مهما حصل وقمت بسرعه عشان أقول لخالد انى هسافر النهارده ومش هفضل يوم تانى هنا ولسه خارجه اقول لخالد الكلمتين دول


سمعت هدى بتتكلم معاه وبتقله هى دى ياخالد وليها عين كمان تيجى لحد هنا ده انا هتشل منها


وخالد يقلها ايوه هى بس اوعاكى تجيبى سيره لامك لتقتلها ماصدقنا أنها بدأت تنسى الى حصل 


هدى تقله مش طيقاها وماكنتش طايقه النفس إلى كانت بتتنفسه وهى نايمه جنبى ولو بايدى كنت قتلها على الى عملته فينا كلنا 


وخالد يقلها انا بالى بعمله فيها بقتلها بالبطىء ولسه ياما هقتلها اصبرى انتى بس انا باخد حقنا منها كلنا


ad

وهدى تقله بس الغريبه ملامحها ماتبان عليها انها تعمل كده 


وخالد يضحك بسخريه ويقلها قناع ياماما ماشفتهاش اول يوم اجت عندى فى البيت كانت نافشه ريشها ومتكبره ومغروه ومناخيرها كانت رافعها فى السماء لكن على مين ذليتها وكسرت مناخيرها وجبتها الأرض ولسه ياما هعمل فيها


 وهدى تقله طاب وعامله اى مع العيال واخده بالها منهم وخالد يقلها شهاده حق تتقال فى حقها عامله زى الخدامه معاهم


 وهدى تصرخ وتقله مش كفايه تكون خدامه دى شردتهم وخربت بيت امهم لولا نزلت انت وصلحت كل حاجه كان زمان العيال دى فى الشوارع بسببها هى لازم تدفع التمن غالى 


وخالد يقلها بتدفع وهتدفع ولسه كمان لما نرجع مصر محضرلها مفاجاءه حلوه قوى اصبرى وهتتفرجى عليها وانا بجننها وهخليها تمشى تكلم نفسها فى الشارع


وهدى تضحك وتقله هتعملنا اى هتعملها اى 


وخالد يقلها بكره هتعرفى كل حاجه المهم دلوقتى ادخلى صحيها واقلقلى منامها مش عايزها تتهنى حتى بالنوم 


كنت واقفه انا اسمع الكلام ده ودموعى عماله تنزل بغزاره وانا بسال نفسى عملت اى عشان يتعمل فيه كده ربنا حتى  بيسامح ومش بيعاقب العاقب إلى عاقبنى بيه خالد ده والذل والخوف الى عيشنى فيه فتره طويله اعصابى ادمرت وقربت اتجنن وانا مش فاهمه هو ليه بيعمل معايا كده ومش راضى يقلى لحد دلوقتي اى الى    عملته استاهل عليه العقاب ده واستنيت لما هدى طلعت من عنده ودخلتله ليه وانا مكسوره وحزينه قوى على الى بيحصلى وطلبت منه انى ارجع مصر النهارده والغريبه أنه قلى أن هو اصلا كان هيقلى الكلام ده وطلب منى احضر نفسى وأحضر العيال بسرعه وافتكرت كلامه لهدى أنه محضرلى مفاجأة لما ارجع مصر وطول الطريق بفكر ياترى هايورينى اى تانى محضرلى اى المره دى ولسه فتح باب الشقه ودخل ودخلت وراها واتفاجاءة يتبع  


تفاعل بقى ياقمر بعشر ملصقات وتخلينى اكملكم الحكايه اى بالضبط


ولسه خالد فتح باب الشقه ودخل ودخلت انا وراه واتفاجاءة بوحده ست طالعه من المطبخ


 العيال اول ماشافوها طلعو يجرو عليها وهما بيقلولها ماما اتثمرت مكانى زى مااكون تمثال مش قادره اتحرك ومش قادره امشى خالد مشى ناحيتها وسلم عليها وقلها حمدلله على السلامه ياست نهى يارب تكون الاجازه كانت سعيده وهى تضحك وتقله هاتسكت ولا ارجع تانى بيت بابا


وخالد يقلها لا والنبى ياست هانم احنا ماصدقنا الأمور رجعت لطبعتها ربنا يديمك نعمه فى حياتنا امين يااااااارب وهى تضحك وتقله ربنا يخليك لينا


ad

 وشويه ومشت نهى ناحيتى وخدت البنت الصغيره منى وشالتها وقعدت تبوس فيها وتحضنها وقالت لخالد هى دى الشغاله إلى جبتها لولادى 


 قلها حاجه زى كده وحستها فى اللحظه دى اضايقة قوى وباسلوب حاد قالتله يعنى اى حاجه زى كده الشغاله ولا مش الشغاله راح بصلى وقلها ايوه الشغاله


 اتقهرت انا من جوه وحسيت انى بموت وان نار عماله تاكل فيه وهما بيقولو عليه كده وانا مش قادره اتكلم ولا أقلهم انا لكنت شغاله ولا عمرى هكون لكن فضلت السكوت فضلت اسمع ومااتكلمش عشان مااعملش مشاكل وانا مش ناقصه 


وقعدت نهى قدامى وحطت رجل على رجل وشاورتلى بايدها وقالتلى خلاص تقدرى تمشى مستغنيين عن خدماتك وقالت لخالد خلاص ياخالد اديها حسابها ومشيها انا خلاص رجعت لولادى فخالد قلها خلاص يانهى انتى تامرى هتمشى النهارده


 بصلى خالد وقلى خلاص ياسميه تقدرى النهارده ترجعى بيتك بصتله انا بدهشه وقلتله ارجع بيتى بالبساطه دى ارجع وحدى واقلهم اى انت لازم تكون معايا وتفهمهم الحقيقه عشان اقدر اعيش معاهم وكمان لازم تطلقنى  فضحكت خالد وقلى الحقيقه الحقيقه الى هصدمك بيها دلوقتى


 سميه انا لا اقدر اطلقك ولا اقدر اروح معاكى عند ابوكى اقله الحقيقه 


اولا ماينفعش اطلقك لانى اصلا مااتجوزتكيش لان قسيمة الجواز دى مزوره ايوه الامضاء امضتك والبصمه بصمة ايدك لكن القسيمه مش سليمه بفلوسى يعنى اشتريت القسيمه كنت أعرف واحد ابن ماذؤن كان ليه فى شغل الشمال خليته ظبتلى الدنيا كلها هو جبلى قسيمه وانا بقى بلعبه عملتها عليكى خليتك مضيتى وبصمتى من غير ماتحسى بأى حاجه


 ماكنتش فاهمه هو بيقول اى ماكنتش مستوعبه كلامه وقلتله كيف مزوره وكيف طلع حكم من المحكمه ومضيت امتى وانا مش فاكره اى حاجه فقعد يقلى احكيلك انا الحكايه كلها ياستى انا رجعت من سفرى ماكنش فى دماغى غيرك انتى كنتى كل شغلتى جمعت عنك معلومات وعرفت عنك وعن حياتك كل حاجه


حضرتك كنتى مقدمه على شغل وانا قدرت بفلوسى اشترى السكرتيره بتاع الشغل ده واخليها تمضيكى على قسيمة الجواز المزوره من غير ماتاخدى بالك وتبصمى كمان افتكرى معايا كده لما طلبتك ناهد وقالتلك انسه سميه ممكن تيجى دلوقتى عشان المدير طالب يشوفك كنت أنا هناك مظبتلك كل حاجه قعدتى على المكتب وكنت مجهزلك وحده تانى قاعده قدامك على طول وكانت شايله عيل صغير روشك كتير وطلع عينك اليوم ده بشقاوته وعفرته بالى كان بيعمله معاكى وشويه وأمه سابتهولك وقالتلك معلش ياحببتى ثوانى بس ادخل الحمام وارجع بسرعه خدى بالك منه ومسكتى العيل وهنا بقى جه دور ناهد الى قالتلك لازم تمضى على طلب العمل وانك قابله الشروط ومواعيد العمل معانا قبل ماتدخلى تقابلى المدير ومن غير ماتاخدى بالك مضتك على القسيمه وكانت طالبه منك اليوم ده صور كمان عشان تحطها فى الدوسى تبعك وفى وسط الكلام قالتله لازم نعملك فيش يعنى يكون عليكى قضيه أو هربانه من اى حد وقعدت تضحك معاكى وخلتك برضو تبصمى على القسيمه وانتى كنتى ملخومه مع العيل إلى بلناكى بيه وماكنتيش حتى قادره تقعدى ولا تفكرى بسرعه بسرعه خلناكى عملتى كل حاجه


ad

وفى الاخر وبعد ماعملتى كل الى احنا كنا عايزينه منك 


 قالتلك ناهد معلش انسه سميه المدير تعب ومشى ولما يرجع مره تانى اكلمك ومشيتى وانتى كنتى منفذه إلى كنت مخططله ولا عمرك شكينى فى اى حاجه


مضيتى وبصمتى كمان وبدأت انا خطتى 


كنت اعرف واحد بيشتغل فى المحكمه الى قدر يجبلى حكم محكمه بكل سهوله ماهى الفلوس ياما تعمل وانا بفلوسى مشيت الموضوع كله وخدت حكم المحكمه وحطيت عليه اسمك واسمى وبعتهولك مع واحد من طرفى عشان اسبك الدور عليكى وفعلا دخلت عليكم كلكم  واترعبتى وجيتى برجليكى ولسه ماكنتش خلصة خطتى كان لازم اتخانق مع اخوكى عشان اخليه يضربنى    واروح اعمله محضر بسرعه عشان الهيكى فيه واشل تفكيرك ومااخلكيش تقولى اشتكى وفعلا حصل الى كنت مخططله اخوكى ساعدنى كتير لما عصبته واتعصب بسرعه وضربنى وعملتله محضر وبكده خليتك وحيده وانتى بتواجهينى شليت تفكيرك وشليت حركتك وجبتك لحد باب بيتى وهو ده الى ماكنتش عايز اكتر منه كنت عايز اخليكى تباتى عندى فى بيتى ولو ليله وحده بس عشان اكسر عينك قدام الناس لو فكرتى تبلغى انا كنت هتسجن عادى ماكانتش هتفرق معايا 


 والناس كانت هتنسى كل الى انا عملته لكن عمرهم ماكانو هينسو انك نمتى فى بيت راجل غريب وانتى مش متزوجاه وكنتى هتعيشى عمرك كله انتى وعيلتك راسكم فى الطين 


ماكنتش مصدقه إلى بسمعه وكانى بحضر فيلم فى السينما قسيمه وجواز وحكم وقضيه وحاجات كتير ماكنتش قادره استوعبها أن فى انسان يقدر يعمل كده وعشان اى ده كله مااعرفش اتظلمت واتذليت واتكسرت واتقال عليه خدامه عشان عملت اى برضو مااعرفش وفى النهايه قلتله خلاص تيجى معايا قدام اهلى وتقول إلى قلتهولى دلوقتى وتبرءنى قدامهم عشان يكون ليه عين اعيش معاهم تانى


 ضحك هو بصوت عالى وقلى انتى مجنونه اقول اى اقول انى زورت عشان اتسجن وعشان اى عشان خاطرك انتى ده انا كنت عايز انتقم منك عايزانى دلوقتى اقف معاكى انتى بتحلمى أو بتتخيلى ده مستحيل اعمل كده مش عارفه ليه في اللحظه دى نزل عليه برود شديد وانا بتكلم وانا مستسلمه زى مااكون بدبح والكل واقف يتفرج عليه وقلتله خلاص بلاش تعترف اجوزنى بجد عند ماذؤن وبعدين طلقنى وخلى فى أيده ورقة طلاق عشان اقدر اعيش مع الناس 


قلى برضو لاء مش هجوزك لو اخر وحده فى الدنيا مش هساعدك قلتله يعنى لا هتعترف بالى عملته ولا هتجوزنى قلى ايوه عشان كده يبقى خدت حقى منك انا وعيلتى كلها 


صرخت انا زى المجنونه وقلتله حق اى فهمنى بقى عملت فيكم اى عشان استحق يتعملو فيه كده تدمرو حياتى واعصابى بالشكل ده عايزه اعرف الحقيقه ودلوقتى خالد وقف قصادى بكل شموخ وتحدى وقلى هتعرفى كل حاجه ونده وقال باعلا صوته  يازياد تعالا


 اول انا ماسمعت اسم زياد كانى كنت فاقده الذاكره ورجعتلى فى اللحظه دى خرج زياد من الاوضه وانا اول ماشفته رجعت لورا وكانى شفت عفريت وافتكرت كل الى انا عمله



الجزء السادس والاخير من هنا



بداية النوفيلا من هنا



اكتبوا في بحث جوحل( مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات) تظهر القصص كامله


القراء والمتابعين الغاليييييييين عليا إللي يدخل عندنا ميخرجش كل إللي محتاجينه هتلاقوه من غير تعب ومن غير لف في الجروبات والصفحات موجود في اللينكات بالاسفل 👇👇👇



أروع الروايات الكامله من هنا



اللي يخلص قراءه ميسبناش ويمشي أنا بحبكم أدخلوا انضموا معايا علي تليجرام واستمتعوا بقراءه الروايات من اللينكات بالاسفل 👇💙👇❤️👇



انضموا معنا على تليجرام عشان كل متنزل روايه يصلكم اشعار فور نزولها من هناااااا




اعملوا متابعه لصفحتي عليها جميع الروايات إللي عوزينها من هناااااااا




الروايات الحديثه من هنا




جميع الروايات الكامله من هنا




وكمان روايات كامله من هنا




🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺




إرسال تعليق

0 تعليقات

close