القائمة الرئيسية

الصفحات

آخر الأخبار

رواية احببت وكيل النائب العام بقلم اسماء عطالله الفصل التاني والتالت والرابع والخامس والسادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر والحادي عشر حصريه وجديده

 رواية احببت وكيل النائب العام بقلم اسماء عطالله الفصل التاني والتالت والرابع والخامس والسادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر والحادي عشر حصريه وجديده

رواية احببت وكيل النائب العام بقلم اسماء عطالله الفصل التاني والتالت والرابع والخامس والسادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر والحادي عشر حصريه وجديده

2/3

القلم نزل عليا وقعت علي الارض وانفجرت بالعياط وبصوت متقطع والله يا ماما انا امبارح شوفت الشاب دا صدفة في خطوبة اخت منة ومعرفش وانا برسم دلوقتي طلعت صورتة هو بس انا والله ولا اعرفة ولا في حاجة بيني وبينوا ولا هيبقا في اصلا بس حضرتك مالك متعصبة كدا لية هو انت تعرفية

ماما بتوتر بتحاول تخفية: معرفوش معرفوش انا بس عاوزكي تركزي في مذاكرتك انت تالتة ثانوي وسابتها وطلعت علي اوضتها وهي بتقول لنفسها يالهوووي لو كانت عرفت حاجة عند اسماء في الاوضة كانت مستغربة جدا دي اول مرة ماما تضربني قامت اسماء لبست ونزلت راحت السنتر عشان عندها درس واتقابلت مع منة وقعدوا يتكلموا 

منة:اموت واعرف ظبطت معاكي ازاي

اسماء:هي اي دي تقصدي اي

منةبابتسامة: والنبي مانت عارفة اقصد اي. قصدي الماتشين اللي كنتي عاملا انت واحمد الانصاري امبارح 

اسماء بخجل:انت تقصدي الشاب بتاع امبارح هو اسمة احمد 

منة بتقلد اسماء:اة اسمة احمد

اسماء بتوتر:هو انت تعرفية منين

منةبدهشة:نهار اسود انتي متعرفيش احمد الانصاري دا وكيل نيابة ومعروف جدااومن عيلة غنية جداا

اسماء بصدمة:ايه وكيل نيابة وتاهت في صدمتهاواخيرا نطقت بعد ربع ساعة من الزهول بس هو متواضع جدا يعني ميبانش علية

منة:فعلا هو متواضع جدا وبيساعد اي حد محتاج عكس عيلتة كلها منخيرهم في السماء

اسماء بتعب :طب يلا ولا اي

منة :ماشي يلا بينا

وكل واحدة اتجهت الي بيتها اسماء وهي ماشية سمعت حد بينادي عليها لفت ولاقتة فهد زميلها 

فهد بينهج من الجري وراء اسماءواخيرا اتكلم :اسماء انت لسة بردوا مش متقبلة حبي ليكي

اسماء بهدوء:فهد انا قولتلك قبل كدا احنا لسة صغيرين

فهد بحنية:صغيرين اي بس دا احنا دفعتنا كلها بيحبوا بعض 

اسماء:انا ماليش دعوة بحد

فهد بحب:طب وحبي ليكي دا اعمل في اي

اسماء:هتنسي يافهد احنا لسة صغيرين ومشاعرنا اكيد هتتغير

في عربية احمد الانصاري كان مروح البيت وكان بيفكر في اسماء بيتمني لو يشوها ولو مرة واحدة كمان و فجاة لمحها وهي واقفةمع فهد وقف العربية وشافهم بيتكلموا بهدوء حس ان هي مش لية وانها بتحب الشاب اللي هي واقفة معاة ودور عربيتة وكان ماشي بس فجأة وقفة صريخ اسماء وبتقول:سيبني يا فهد حرام عليك

فهد بعصبية:انا اللي حرام عليا انت اي مبتحسيش انا بحبككككك انت ليا انا فاهمة ولا لا

احمد راح عليهم واتكلم بجدية ممكن اعرف في اي وماسكها كدا لية سيب ايدها

فهد :وانت مالك يا شبح واسماء اللي واقفة مصدومة من وجود احمد

احمد بصوت عالي: انت اتهبلت مش عارف انت بتكلم مين وشد اسماء وراء ضهرة

فهد بخوف بيحاول يدارية:لا معرفش

احمد وبالبوكس في وشة تعالي وانا اعرفك يا روح امك ونزل ضرب في فهد كمل وقال اظن كدا عرفت ولا قربتلها تاني هموتك فاهم ولا لا

احمد اخد اسماء من ايدها وراح علي العربية

احمد بهدوء:انت كويسة صح

اسماء:اة كويسة شكرا لحضرتك

احمد اتكلم وقال:تعرفي منين الواد دة

اسماء:زميلي في المدرسة وبيحبني

احمد بلع ريقةواتكلم:وانت بتحبية

اسماء بسرعة:لا والله

احمدفرح جدا.وميعرفش اي سبب الفرحة دي تفتكروا هيحبها

احمد انتي عندك كام سنة

اسماء:18سنة

احمد: بيتك فين عشان اوصلك

اسماء:لا شكرا لحضرتك انا هاخد تاكسي

احمد: طب وافرضي مشي وراكي وحاول يقرب منك تاني

اسماءبقلة حيلة:مش عاوزة اتعب حضرتك معايا

احمد:مفيش تعب ولا حاجة

احمد وصل اسماء لحد بيتها وقبل ماتنزل

احمد:ممكن اطلب منك طلب

اسماء:اة طبعا اتفضل

احمد دا رقم موبايلي لو اتعرضلك تاني كلميني ومالكيش دعوة ومتخافيش

اسماء:ممكن اسأل سؤال

احمد:اة طبعا

اسماءبتوتر هو انت لية بتساعدني يعني وانت متعرفنيش.ومش شوفتيني غير مرة واحدة

احمد بتوهان فيها وفي جمالها: مش عارف بس اكيد مع الوقت هعرف صحيح انت اسمك اي

اسماء:اسمى اسماء

احمدبابتسامة:ماشي يسمسم 

اسماء بابتسامة:شكرا بجد

احمد:مافيش داعي انا معملتش حاجة

 وكل واحد فيهم روح بيتة وفي احساس غريب جواهم وتقريبا معرفوش يناموا وكل واحد بيفكر في التاني وتاني يوم اسماء صحيت من نومها اتوضت وصلت وطلعت من الوضة شافت بابها ضمت بحب جداا وحشني اووي يابابا

محمد والدها:انت اكتر عايشين في نفس البيت وحضرتك مبتطلعيش من اوضتك

اسماء: ما حضرتك عارف اني بذاكر عشان امتحانتي قربت

ليلي والدة اسماء:اتأخرتي لية امبارح

اسماء:اتاخرت عشان كنت في درس الفيزياء واحنا بنغيب وحضرتك عارفة وقالت وهي بتمشي انا وراية دروس كتير انهاردة وهتاخر يا بابا

في بيت فهد

كريم صاحبة مخلاص يافهد انت هتموت نفسك

فهد وهو بيشرب السيجارة:هموت واعرف مين الواد اللي اخدها معاة امبارح

كريم بخبث: طب واللي يجيبلك اسماء دي تحت رجيلك هنا تعملوا اي

فهد بحماس:ناوي علية

كريم:سيبني اخططلها في دماغي وبعدين هقولك

البارت الثالث

في بيت احمد الانصاري

احمد كان قام من النوم واخد شاور ونازل رايح الشغل

مريم والدة احمد: مش هتفطر

احمد:لا يحبيبتي 

سيف الا نصاري والد احمد:عمك وبنتة راجعين من السفر كمان بكراوهيعيشوا معانا هنا

احمد :يشرفوا وسابهم ومشي طبعا احنا عارفين ابو احمد يقصد اي

في بيت اسماء

محمد :ممكن اعرف في اي اسماء زعلانة منك لية

ليلي:بنتك كل اما ادخل عليها الاقيها بترسم وامتحانتها خلاص قربت اتعصبت وضربتها بالقلم

محمد بعصبية:انت اتجننتي ازاي اصلا تعملي كدا وبعدين انا شايف ان هي مش مقصرة في المذاكرة واعملي حسابك 

اول ما هترجع تعتذريلها فاهمة ولا لاءوسابها ومشي

ليلي بعياط:انا هعمل كدا فعلا

في السنتر

اسماء كانت خايفة تشوف فهد. وخايفة من ردة فعلة بس الغريب ان فهد مجاش

منة باستغراب:هو الواد فهد مش باين لية دا بيجي السنتر مخصوص عشانك اكيد بيعمل مصيبة

اسماء بتوتر:وانا مالي يجي ولا ميجيش 

منة:انت كويسة يا اسماء

اسماء:اة كويسة

بعد يوم متعب جدااا لي اسماء في الدروس روحت بيتها كان بابها لسة مجاش شافت والدتها اتكلمت وقالت السلام عليكم ودخلت اوضتها

ليلي دخلت وراءها واتكلمت بدموع:انا اسفة مكنتش اقصد انت لسة زعلانة مني

اسماء مهانش عليها دموع امها واتكلمت وقالت لا مش زعلانة والله وحضنت امها جامد جدااا

عند كريم وفهد

فهد بحماس:ها وصلت لحاجة

كريم بثقة:عيب عليك يا معلم

فهد بحب اخوي:حبيب اخوك

اسماء بتتعشي هي ووالدتها ووالدها ومبسوطين وبيتكلموا فون اسماء بيرن في الاوضة

اسماءدخلت الاوضة وشافت المتصل فهد مردتش وقفلت الفون وقعدت تذاكر وبعد ما خلصت كانت الساعة جات اتنين.باليل والمفروض انها تنام بقا فتحت الفون لاقت رسالة من فهد جعلتها تبكي بشدة.وكانت هتتجنن ومنمتش طول الليل وقاعدة ترن علي فهد مش بيرد عليها بيقلقها اكتر

صباحا في بيت اسماء

والدها والدتها رايحين الشغل سوا عاوزة حاجة يا اسماء

اسماء بخوف:عاوزة سلامتكم

بالمناسبة اسماء بابها ومامتها بيشتغلوا مدرسين في مدرسة واحدة

اسماء بترن علي فهد مش بيرد تبعت واتس وهو فاتح مش راضي يرد بردوا

تفتكروا فهد عمل اي لي اسماء خلها تقلق كدا

فضلت اسماء تعيط وبتفكر ترن علي احمد بس خايفة يفهمها غلط الساعة جات اربعة ولسة بردوا فهد مش بيرد. اتشجعت اسماء وقالت خلاص هرن علي احمد اكيد هيعرف يتصرف هو قالي لو اتعرضلك كلمني ومتخافيش

في قصر احمد الانصاري

كان وصل عمة وبنتة واستقبلوهم وقعدوا مع بعض علي الغداء

وياسمين بنت عم احمد قاعدة تتكلم عن دراستها وشغلها بتحاول تلفت انتباة احمد وتشدوا ليها بس احمد مالوش في المظاهر وفون احمد رن وكان رقم غريب حس ان دا رقم اسماء ماهو ما اخدهوش هو بس اداها رقمة

احمد رد وقال:الو

اسماء بعياط:انا اسماء

احمد:في اي مالك بتعيطي لية

اسماء بدموع اكتر:حضرتك قولتيلي لو فهد عملي حاجة اتصل بحضرتك

احمد بعصبية:انطقي عمل اي

اسماء: بيهددني بصور ليا معرفش وصلتوا ازاي والله

احمد بيحاول يحافظ علي هدوء:انت فين

اسماء:انا في البيت

احمد هو طالع يجيب الجاكيت من اوضتة ربع ساعة وهكون تحت بيتك تستنيني هاجي واخدك تفهميني اي اللي حصل

اسماء وهي بتمسح دموعها:حاضر

وصل احمد تحت بيت اسماء وهي كانت واقفة مستنياة فتح لها العربية اركبي

ركبت اسماء ولاحظ احمرار عنيها من كتر العياط وكانت لسة هتتكلم

قاطعها احمد: لما نوصل نتلكم

وصلوا عند كافية ونزلوا وقعدوا اتلكم احمد وقال: صور اي اللي بيهددك بيها الواد دة ووصلتوا ازاي

اسماء بخوف:صور ليا وانا في البيت وبشعري وبجايم البيت القصيرة

احمد بعصبية:وصلتوا ازاي بقولك

اسماء:انا معرفش والله

احمد الواد دة اسمة اي بالكامل

اسماءقالتلو علي اسم فهد

احمد: طب يلا قومي خليني اوصلك

اسماء:حضرتك ناوي علي اي

احمد: متخافيش هحل الموضوع بدون محد يعرف

اسماء بدموع:مسكت ايد احمد وبرجاء لو سمحت خلي الموضوع بينا

احمد: قولتلك متخافيش

في العربية احمد اتصل علي واحد صاحبة وقالة علي اسم فهد وبعد شوية كان صاحب احمد بعتلو عنوان فهد وقالة ان ابو وامة عايشين في امريكا وهو عايش لوحدة ومع واحد صاحبة اسمة كريم ابو طردة من البيت بسبب المشاكل اللي بيعملها

وصلوا تحت بيت اسماء ودموعها بردوا منشفتش

احمد بهدوء حط ايدة علي خدها ومسح دموعها واتكلم بهدوء: اطلعي ومتخافيش انا هجيبلك حقك

اسماء:حاضر

وكمل احمد طريقة الي بيت فهد


#احببت وكيل النائب العام

البارت 4/5

اسماء نزلت ودخلت بيتها وراحت اتوضيت وفضلت تصلي كتيير وتدعي ربنا وهي منهارة من البكاء

احمد في طريقة لبيت فهد بيسوق بسرعة جدااا

في بيت فهد

كريم: انا هنزل اجيب اكل واجي

فهد:ماشي

بعد شوية وصل احمد العنوان ونزل و.طرق الباب جامد جداا

فهد بيفتح الباب:انت بتعمل اي هنا وعاوز اي

احمد بعصبية نزل ضرب في فهد وقفل باب الشقة ودخل كمل علية ضرب انا قولتلك اي امبارح لو فكرت تقربلها هقتلك تقوم تروح تهددها بصور جيبت الصور دي منين

فهد وهو بينهج:هي اللي كانت بعتهمولي

احمد بعصبية : انت لسة بردوا بتكدب انطق يلا بدل ما اموتك في ايدي

فهد خلاص مش قادر اتكلم وقال خلاص هقول:كريم قالي ان هو يقدر يهكر فونها وتبقي كل حاجة علية معايا 

احمدبعصبية: فين زفت كريم دة

فهد بتعب: نزل نزل يجيب اكل وجاي

احمد بغضب:الصور دي اكيد مش علي فونك بس

فهد:ايوا اللاب توب دة علية كمان صور

وبعد شوية كان جية كريم واتصدم لما شاف حالة فهد وكان هيجري بس احمد لحقوا ونزل فية ضرب وكان عاوز يموتوا في ايدة

احمدبعصبية:افتح اللاب توب دة

كريم بخوف:معلهوش حاجة عايزة لية

احمد بقولك افتح اللاب توب

كريم فتح اللاب توب لاحمد اللي حرفيا اتصدم لما شاف صور اسماء كلهاعلي اللاب توب. ونار الغيرة بتجري في دمة انهم ازاي شافهوا بشعرها كدا وبجايم ضيقة وقصيرة وكمل ضرب فيهم واخد كل حاجة عليها صور اسماء وهو طالع لو لمحت خيالك جمبها هقتلك انا حزرتك مرتين انت فاهم ومشي وسابهم

واخد كل حاجة وحرقها وبعدين راح علي بيت اسماء ووقف قدام عربيتة وانصدم لما شافها واقفة في البلكونة وقعدة تدعي ربنا

طلع تليفونة واتصل عليها.وهي ردت بسرعةوقالت :الو

احمد بهدوء:لسة بردوا بتعيطي مش قولتلك متقلقيش

اسماءبعياط اكتر:حضرتك عرفت تجيب الصور

احمد:اة الموضوع خلص مش عاوزة تفكري في الموضوع دة تاني

اسماء:شكرا بجد مش عارفة من غيرك كنت عملت اي

احمد بابتسامة:علي فكرة ممكن تدعي وانت جواا مش شرط تقفي في البلكونة

اسماء باستغراب وابتسامة:هو حضرتك فين ولفت لقت اللي بيشاورلها وابتسموا لبعض وبعدين سكتوا شوية وقطع السكوت دة اسماء وهي بتقول هي الصورة دي جابوها ازاي

احمد هقابلك بكرا واشوفك عشان تعبان جدااا ومش قادر

اسماء:انا اسفة تعبت حضرتك معايا

احمد وهو بيركب العربية وبيحاول يوترها:ها دعتيلي معاكي ولا لاء

اسماءبسرعة:انا اصلا مدعتش لحد غيرك

احمدبفرحة:بجد والله

اسماء بتوتر:ايوا عشان حضرتك بتساعدني وكدا

احمد: اممممم يعني عشان مصلحتك

اسماء ضحكت ضحكة رقيقة وقالت انا بتاعت مصلحتي ماشي مقبولة منك عشان ساعدتني وفضلوا يتكلمواواتعرفوا علي بعض اكتر وحددوا معاد هيتابقلوا فية بكرا وكل واحد فيهم نام وهومطمن علي روحة وقلبة مع التاني

#يتبع....

 

البارت الخامس


صباحا في بيت اسماء

صحيت ملقتش بابها ومامتها كانوا نزلوا الشغل

راحت طلعت طقم من الدولاب ولبست ونزلت راحت الكافية اللي كانت متقفة مع احمد علية

احمد كان نازل وهو فرحان ان هو هيشوفها تاني وكان متشيك علي الاخراوقفة صوت ياسمين بنت عمة اي دا انت نازل رايح الشغل

احمد:اة في حاجة

ياسمين:طب ما تاخدني في طريقك للشركة

احمد بتلقائية:في عربيات كتيرةتقدري تاخدي اللي تعجبك فيهم وتروحي بيها

ياسمين: تمام شكرا عن اذنك ومشيت واحمد مش مدي اهتمام كل اهتماموا في اسماء

وبعد شوية كان وصل احمد الكافية واسماء كانت قاعدة مستنياة وسرحانة وشد الكرسي وقعد واسماء في دنيا تانية خالص

احمد بحب: الجميل سرحان في اي

اسماء:ابتسمت ولا حاجة عامل اي

احمد:انا كويس انت عاملة اي

اسماء:تمام الحمدلله انا بشكرك جدااا علي كل اللي عملتوا معايا 

احمد: متقوليش كدا تاني

اسماء:طب هو فهد اخد الصور دي ازاي

احمد:بدأ يحكيلها ولما قال ان كريم هو اللي ساعدة يعمل كدا 

اسماءبصدمة ودموع اتجمعت في عنيها :كريم هو اللي عمل كدا

احمد باستغراب:اة هو في حاجة

اسماء والدموع نزلت من عنيها: كريم يعمل فيا انا كدا دا انا معملتش معاة غير كل خير والله

احمد :مش فاهم قصدك

اسماء بعياط:كريم انا كنت بساعدة دايما وبشجعوا علي المذاكرة واحنا في اولي ثانوي وتانية ثانوي عشان هو كان ذكي جداا بس مكنش في حد بيشجعوا ان هو يذاكر وطلع الاول عليناكلنا في اولي وتانية وبعد كدا عرفت ان هو اتصاحب علي شباب مش كويسين بس معقولة نسي كل اللي عملتوا معاة

احمد:وانت زعلانة عشانة كدا لية

اسماء:انا مش زعلانة علية انا بس مكنتش استاهل يحصل معايا كل دة

احمد بحنية:انت فعلا متستاهليش كدا انتي قلبك الابيض دة يستاهل كل خير الدنيا دي

اسماء:شكرا لحضرتك

احمد:انا بشكر الصدفة اللي جمعتني بانسانة صادقة وقلبها جميل بالشكل دة ويلا عشان اوصلك 

اسماء:لا حضرتك كدا ممكن تتأخر علي شغلك

احمد بابتسامة:لا متخافيش وبعدين دي ممكن تكون اخر مرة اوصلك فيها الله اعلم هنتاقبل تاني ولا اي

اسماء شردت:ان فعلا ممكن متشوفهوش تاني بس هي اتعوديت علي وجودة اي نعم هما تلات اربع مرات اللي كانوا فيهم مع بعض فعلا عمرها ما كانت بالسنين طول عمرها بالمواقف

وبعد شوية كانوا وصلوا تحت بيت اسماء وقبل اسماء متنزل اتكلم احمد وقال:رقمي معاكي وقت متحتاجيني متتردديش لحظة وكلميني وانا هكون جمبك

اسماء:ممكن تستناني لحظة هطلع اجيب حاجة بسرعة واجي

احمد بفضول هتجيبي اي

اسماء: هتشوفها وطلعت جري جابت الرسمة اللي رسمتها من اول مرة شافتوا فيها

احمد بصدمة:انت اللي رسماها

اسماءبابتسامة:عجبتك

احمد:عجبتني جداااا شكرا

اسماء:انت اللي شكرا بجد انت انسان طيب جداا وتستاهل كل خير وودعوا بعض وكل واحد فيهم ماشي وهو بيتمني اني دي متكنش اخر مرة

 اسماء طلعت بيتها وقعدت تذاكر وبعدشوية سمعت الجرس بيرن راحت تفتح لاقتها منة صحبتها

اسماء بفرحة:منة تعالي وضمتها بكل حب انت وحشاني جداااا

منة:ماحضرتك اللي مختفية محدش بيشوفك

اسماء بفرحة: انا اسعد انسانة في الدنيا دي

منة بغمزة:اي حبتي مين حد انا اعرفة

اسماء وهي بتحط ايدها علي وشها بتداري كسوفها: وبضحكة اة حبيت

منة: ها احكيلي بقا مين وامتي وازاي

اسماء:ماشي هحكيلك وقعدت تحكي لمنة اللي حصل كلة

منة بزعل:كل دة يحصل معاكي وتخبي علي صحبتك الوحيدة وكملت ولا من لقاة احبابة نسي اصحابة

اسماء بكسوف:منة هو ممكن احمد يكون حبني

منة:وهو يطول اصلا دا انت مزة جامدة وقمر

اسماء:بتجامليني شكرا

منة:بجامل مين انت مبتشوفيش نفسك مبتبصيش في المراية انت فعلا قمرررررر

في شركة سيف الانصاري

كانت ياسمين قعدة بتفكر في احمد وان هو ممكن يكون في واحدة في حياتة وكملت دا لو فية واحدة في حياتة تبقا حكمت علي نفسها بالموت

عند احمد كان خلص شغل وركب العربية ومروح وبيبص للرسمة بحب وبيقول لنفسة معقول تكون لحقت تحبها دول هما اربع مرات اللي شوفتها بس لية كنت بتحب تساعدها لية دموعها وهي بتعيط كانت بتقطع في قلبك لية الغيرة اللي كانت هتموتك لمجرد ان فهد وكريم شافوا صورها وهي بشعرها.وقعد يفكر فيها لحدما وصل البيت ونزل. وطلع اوضتة وحط الرسمة وبصلها وهو مبتسم وامضت اسماء اللي علي الرسمة من تحت وبعدين دخل الحمام وغير هدومة ونزل علي الغداءوكلهم مجتمعين سيف الانصاري ومريم الانصاري وعمة يوسف وياسمين وخلصوا غداء وقعدوا يشربوا قهوة وكلهم ساكتين قطع السكوت دة سيف الانصاري وهو بيقول ليوسف اخوة: انا طالب منك ايد ياسمين لاحمد طبعا مش هتلاقي احسن منه

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺

احببت وكيل النائب العام

البارت 6/7

احمد بصدمة:حضرتك بتقول اي لا طبعا دي بعتبرها اختي ولا اي يا ياسمين وكمان انا في واحدة بحبها وهتجوزها بس مش دلوقتي

سيف باستغراب: هي مين دي اللي انتا بتحبها. وبعدين هو هتكسر كلامي ولا اي

احمد:بابا انا مش عيل عشان تجبرني علي حاجة انا واحد ليا مكانتي ومركزي

سيف: واي تاني يا احمد بيةمش عشان بقيت وكيل نيابة تفتكر انك هتقدر تكسر كلامي

احمد بعصبية :بابا انا بشوفها اختي وبس وبقولك بحب بنت تانية

سيف بعصبية: انت بتتحداني يا احمد

ياسمين حفاظا علي كرامتها: انا اصلا مش موافقة علية ياعمو

احمد بقرف:ومش انت اللي تعجيبني اصلا

سيف بعصبية:احممددددد

احمد ببرود:عن اذنكم انا تعبان وطالع انام


في مكان تاني اسماء ومنة داخلين السنتر اسماء لمحت كريم واقف هو وفهد راحت عليهم واتكلمت بشماتة:طب كنت استوني لما تخفوا شوية اصل شكلكم وحش اووي معقولة كريم وفهد يحصل فيهم كدا

كريم ومسك ايديها جامد:مين الواد دة يا اسماء

اسماء:شدت ايدها واد في عينك احترم نفسك واعرف انت بتتكلم علي مين

كريم بضحكة:هكون بتكلم علي مين بقا انشاءالله

اسماءربعت ايدها وقالت:الراجل اللي عمل فيك كدا وتقريبا خلي وشك شبة الخريطة يبقا وكيل نيابة يا عنيا اظن عرفت مين وريني هتعمل اي بقا وسابتهم ودخلت اخدت الدرس وبعد ساعتين كان الدرس خلص ومشيت هي ومنة

في الطريق اسماء ومنة ماشيين ساكتين قطع السكوت دة منة بتقول لاسماء:سرحانة هانم روحتي فين

اسماءبضيق:موجودة يا منة

منة: مالك يبنتي

اسماء: خايفة يا منة خايفة اكون بحب احمد وهو مش بيحبني وحتي لو حبني تفتكري اهلوا هيرضوا بيا هما ناس غنية جدا وانا بنت ناس بسيطة

منة:هو لو بيحبك هيقف قدام الدنيا بحالها عشانك واناحاسة ان هو بيحبك

اسماء:يارب يامنة وكملت وقالت يارب احمد يكون بيحبني يارب يارب خلي يشوف البنات كلها ضفادع ما عدا انا يارب كل البنات تشوفة قرد يارب الا انا قولي امين يا منة

منة:ههههههه يشوف البنات ضفادع للدرجادي حبتية

اسماء بخجل:حد يقولوا اني بحبوا الحب دا كلة

منة:تعالي يا ماما شوفي الهادية العاقلة اللي انت عاوزني اكون زيها

اسماء بثقة:هو انتي تطولي تكوني زي

منة: فعلا هو انا اطول ابقا قمررر كدا

وكملوا طريقهم للبيت

في اوضة احمد كان قاعد علي السرير وبيتأمل صورة اسماء اللي بروفايل علي الواتس دخلت الضفدعة قصدي ياسمين من غير متستأذن احمد قام وقف انت ازاي تدخلي كدا انت متخلفة

ياسمين بدلع:اي بتكلمها

احمدبجدية:اطلعي برااا

ياسمين بعصبية:فيها اي احسن مني قولي عيب واحد فيا وبدأت تكسر في الاوضة وقلبت كوب ماية علي الرسمة بتاعت اسماء

احمد بعصبيةومسكها من دراعها وبصوت عالييي اطلعي براااااااا

البيت كلة اتجمع في اوضة احمد وقالوا في اي

احمدبعصبية:خودوا المتخلفة دي برااااااا

طلعوا كلهم برااا ما عدا مريم والدة احمد راحت علي احمد واتكلمت بحنيةفي اي مالك

احمد بتعب:بوظت اول هدية ليا من البنت اللي بحبها

مريم: هو انت فعلا في بنت بتحبها

احمد:اة يا ماما

مريم: طب وياسمين

احمد بجنون: مبحبهاششششش افهموني بقا

مريم:طب وابوك هتعمل معاة اي

احمد بتعب:انامش متجوز حد غير اسماء تمام اقفلوا بقا علي موضوع ياسمين دة 

مريم بفرحة: احسن بردوا انا كمان مبحبهاش

احمد:انت عارفة اصلا بابا بيعمل كدا لية

مريم: امممممم عشان محدش غريب ياخد فلوسها

احمد: مش انا رفضتها بكرا لما يرجع عمر من السفر هتشوفي هيعرض علية الموضوع دة ويجبرة عليها

مريم:اخوك مبيحبش يز علوا في حاجة المهم سيبك من كل دة البنت اللي انت بتحبها. حلو كدا وتليق بيك

احمد بتوهان وبيفتكر شكل اسماء:حلوة بس دي قمررر كل علي بعضها تتحب ونسا نفسة خالص وقعد يحكي عنيها ولا خدودها ولا شفايفها ولا طيبتهاوحنيتها ورقتها

مريم :واي كمان يا عنيا

احمد بابتسامة:هو انتي لسة هنا ياماما

عند اسماء في البيت كانت قاعدة بتذاكر وبعدين فتحت فونها وبتشوف صورة احمد وفجأة لقت احمد بيرن ردت وقالت: الو

احمدبجدية:كنت واقفة مع فهد وكريم لية

اسماء:انا كنت بقولهم هوانت بتراقبني بقا

احمد:بقولك كنت واقفة معاهم لية

اسماء: بصراحة كنت حابة اشمت فيهم

احمد: وشمتي فيهم

اسماء:بس انت قاسي اوووي في الضرب

احمد بحب: قربوا من حاجة تخصني

اسماء بهبل: اي عملولك حاجة

احمد بنفاذ صبر:يارب هتشللل

اسماء بخوف:بعد الشر عليك

احمد.وبيحاول يوترها : اي خايفة عليا

اسماء بتوتر انا هقفل عشان انام واكملت وقالت احمد اسم مامتك اي

احمد بحب:يالهوووووي هموت اخيرا نطقتي اسمي واكمل عاوزة اسم امي لية هتعمليلي عمل

اسماء بغباء:لا والله دا انا هدعيلك وعاوزة اعرف اسم مامتك

احمد وهو مستمتع ان هو بيوترها:هتدعي ب اي 

اسماء:خلاص براحتك مش عاوزة اعرف انت الخسران

احمد:خلاص خلاص اسمها مريم بس لو هتدعي اني احبك فانا حبيتك فعلا ادعيلنا نتجوز يكون احسن

اسماء بصدمة:انا انا هقفل مع السلامة وسابت الفون مفتوح واترمت علي السرير وقعدت تغني اغنيتها المفضلة

احمد باستمتاع علي فكرة صوتك حلووو

اسماء:يا نهار ابيض انت لسة هنا مقفلتش

احمد :يعني طلعتي بتحبيني وبحبك انا بقول تدعيلنا بالجواز يكون افضل بردوا

#يتبع......#احببت وكيل النائب العام

البارت السابع

احمد: انا بقول تدعيلنا بالجواز يكون افضل بردوا

اسماءبزعل:بعد اذنك انا لازم اقفل

احمد بسرعة:لا استني عاوزك في موضوع بخصوص الرسمة

اسماء بغضب:مالها

احمد: بصراحة وقعت الماية عليها غصب عني وكدا

اسماءبزعل:والمطلوب

احمد برجاء:ترسميلي واحدة غيرها

اسماء: حاضررر

احمد: هتخلصيها امتي

اسماء: اما اشوف

احمد:يريت يكون في اقرب وقت

اسماء:انا هقفل عشان عاوزة انام بعد اذنك وقفلت علي طول وقعدت تلوم نفسها ان هي اتكشفت قدامة وتقول لنفسها غبية غبية متسرعة زمانوا بيقول عليكي مدلوقة علية وبعدين قامت وجابت اسكيتش الرسم وطلعت في البلكونة وقعدت ترسم احمد

وبعد شوية حوالي تلات ساعات كانت خلصتها ودخلت. ونامت

صباحا في بيت احمد

كان صحي من نومة وبيلبس رن عليها

اسماء كانت لسة نايمة

فضل يرن كتيير لحد ما ردت

اسماء بنوم:نعععم

احمد:ياساتر مالك في اي

اسماء:والله انت اللي في اي نازل رن في ناس نايمة

احمد: اممممم اسف خلصتي الرسمة

اسماء:ايوا عشان اخلص من الزن دة واشوف مذاكرتي بقا امتحاني كمان شهر

احمد: ماشي هقابلك في الكافية فاضية امتا

اسماء:الساعة6 بعد الدرس

احمد:ماشي سلام

اسماء:سلام

وقمت من نومي ودخلت اتوضيت وصليت وبعدين قعدت افطر مع ماما وبابا ومش جايبين غير سيرة الامتحانات وخلاص الحكاية بيتكتب سطورها الاخيرة وانا خوفي من الامتحان بدأ يزيد اكتر قمت دخلت قعدت اذاكر لحد ما تعبت واتهد حيلي من المذاكرة وبعدين لبست ونزلت اروح دروسي واخدت طبعا معايا الرسمة اللي هديها لاحمد باشا اللي انا مش طايقة اشوفة بعد مجرجرني في الكلام وعرف اني بحبة ومدلوقة علية ومستمتع جدااا بنفسة بصراحة معاة حق هو حلو ووسيم وشيك ومز وقمر بس دا ميمنعش انوا لو عمل اي كداا عمري ماهسامحة وروحت الدروس وخلصت وطلعت علي الكافية وقعدت استنيتة وبعد شوية كان وصل وقعد وقالي تشربي

اسماء:شكرا اتفضل الرسمة ويارب تحافظ عليها وكنت هقوم وامشي مسك ايدي وقالي مالك في اي

بيسأل في اي كأنة معملش حاجة طب انا سبت الموبايل علي المكالمة مفتوح مش كان المفروض هو قفل صح ولا لاء

رديت وقولتلة:مفيش وطلعت وسيبتوا

طلع وراية وشدني من دراعي وقالي بقولك مالك

اسماء فتحت في العياط وقولتلة زعلانة منك انت السبب

احمد:انا السبب في اي

اسماء.بعياط:مش عارف يعني قعدت تعمل وكيل نيابة عليا امبارح وجرجرتني في الكلام وعرفت ان انا انا وسكتت كمل وقال: اة عشان عرفت انك بتحبيني طب واي يعني مش قولتي اللي جواكي واللي حاسة بية وبعدين ما انا كمان قولتلك اني بحبك علي فكرة ولسة عند كلامي وبعيون كلة حب وحنية انا فعلا بحبك 

اسماء بدموع وحب:قول والله

احمد بابتسامة وعيون كلها حب:والله

اسماء وهي بتشهق:يعني مقولتش عليا مدلوقة وكدا

احمد بابتسامة: لا والله

اسماء بكسوف ووجها بقا شبة الطماطم: طب انا عاوزة امشي عشان عندي مذاكرة كتييرة

احمد بابتسامة:لا لازم اصالحك الاول

اسماء شهقت وفتحت بوقها:لا يابابا انت بتقراء روايات ولما البطلة تزعل يقولها البطل.    تعالي اصالحك ويتصالحوا بطريقة مش كويسة

احمدبابتسامة ظهرت وسامتة:طريقة مش كويسة ازاي

اسماء بتوتر: يعني مش عارف

احمد:لا و بعدين مش بقراء روايات اصلا

اسماء بتنهيدة:طب الحمدلله

احمد بغمزة:بس هفكر اقراء شكلهم بيصالحوا بطريقة حلوة

اسماء بعصبية:انت طلعت قليل الادب

احمد بصدمة:انا قليل الادب يبت طب تعالي وطلعوا يجروا وراء بعض في الشارع 


🌺🌹🌺🌹🌹🌺🌺🌹🌹🌺🌹🌺🌹🌺

احببت وكيل النائب العام

البارت 8/9

اسماء طلعت تجري واحمد وراها

احمد:بقا انا قليل الادب طب واللهي ما انا سايبك

اسماءوهي بتجري:مش هتقدر تمسكني

احمد:ههههههه انا سايبك بمزاجي تعيشي طفولتك شوية

اسماء:هههههه انا اسرع منك

وبعد شوية اتعثرت في حجرة قطعتلها الكوتشي

اسماءبصدمة:يا نهار اسود يالهووووووووي

احمدراح عليها لاقها ماسكة الكوتشي وهتعيط عليه

احمد:اتقطع

اسماءبعياط:ايوا

احمد:انتي هبلة بتعيطي علشان حتت كوتشي

اسماء بحسرة: حتت كوتشي ما انت متعرفش انا جايبة بكام

احمد:جايبة بكام

اسماء بحزن: بلاش لاحسن تتصدم

احمد:لية يعني بكام

اسماء بعياط:320 جنية

احمد بيتصنع الصدمة:ياة دا غالي جدااااا

اسماء:شوفت مش قولتلك يلا بقا ربنا يعوض عليا

احمد بحنية وابتسامة:متزعليش هجيبلك واحد غيرة

اسماء:لا انا مش زعلانة وشكرا مش عاوزة

احمد وهو بيمسحلها دموعها:مش زعلانة اومال الدموع دي اي

اسماء بعياط:ما انت مالكش ذنب

احمد:مش انا اللي جريت وراكي

اسماء بكسوف وخوف:مش انا اللي شتمتك انا اسفة

احمد بحب:متعتذريش تاني لاي حد وبعدين احنا كنا بنهزر صح ولا لاء

اسماء:ايوا واللهي كنت بهزر

احمدوهو بيميدلها ايدة:طب يلا عشان نلحق نجيب واحد غيرة ومتتاخريش

اسماء حططت ايديها في ايدةوراحت معاة

وبعد شوية كانوا وصلوا مول كبير ودخلوا محل احذية

اسماء:واقفة محتارة مش عارفة تختار اي كل اما يعجبها واحد يطلع غالي جدااااا

احمد:انا زوقي حلو ممكن اختار معاكي

اسماء راحت عليه بهمس:خلينا نروح محل تاني

احمد بنفس همسها:لية مش عاجبك حاجة هنا

اسماء بنفس الهمس:لا نصابين بيبعوا باسعار غالية جداااااا

اسماء واحمد وهما بيتكلموا سمعوا بنتين واقفين في المحل وبيقولو

مش دا احمد الانصاري مين البنت اللي واقفة معاة دي

بنت منهم قالت ممكن تكون حبيبته

البنت التانيةحبيبة مين انت هبلة انت مش شايفة شكلها عامل ازاي

احمد اتعصب من طريقه كلام البنت واسماء عنيها اتجمع فيها دموع

احمد اخد اسماء قعدها علي الكرسي وراح اختار كوتشي

ونزل للارض ولبسها الكوتشي

واتكلم ها يا حبيبتي عجبك

اسماء بتهز راسها:اة حلو

احمد بعيون كلها حب: طب يلا ومسك ايديها بكل حب وطلعوا

والبنات واقفين مصدومين من اللي احمد عملة مع اسماء   ودا كان يعتبرن  رد من احمد عليهم

احمد واسماء طالعين من المول

احمد:تعالي اجيبلك ايس كريم

اسماءبحزن:لا مش هينفع هتاخر

احمد: متقلقيش مش هنغيب

اسماء بقله حيله: خلاص ماشي

ودخلوا محل ايس كريم

اسماء نست كل الكلام اللي البنات قالتة وبتاكل ايس كريم باستمتاع وفرحانة جدااااا

احمد وهو سرحان في جمالها وطفولتها: انت بتحبي الايس كريم

اسماء وهي مبتسمة:بعشقة

احمدبابتسامة:خلاص هجيبك. هنا كل يوم

اسماء بابتسامة: انت طيب جداااا

احمد بابتسامة:وانتي جميلة جدااااااا

اسماء حست ان هو بيجبر بخاطرها اتكلمت وقالت دا من زوقك

احمد:توتو دي حقييقة انت فعلا جميلة انتي اجمل بنت شوفتها في حياتي

اسماء بوجه احمر:شكرا لحضرتك

احمد بصدمة: تاني حضرتك علي فكرة احنا اتنين بيحبوا بعض

اسماء بكسوف:ما انا لسه مخدتش علي كدا

احمد بحب:خلاص براحتك ويلا بقا عشان اوصلك عشان المذاكرة اللي مستنياكي في البيت

اسماء كشرت اول ما سمعت اسم مذاكرة

احمد:في اي مالك

اسماء بخوف:خايفة من الامتحانات اوي فاضل شهر بس

احمد:هو انتي مش بتذاكري وبتروحي دروسك وبتعملي اللي عليكي

اسماء:ايوا

احمد: تبقي تسيبي الباقي علي ربنا هو دايما مخبيلنا الاجمل 

اسماء: ونعم بالله

وبعد شويه كانوا وصلوا تحت بيت اسماء


اسماء:تصبح علي خير

احمد:وانتي من اهلة

نزلت اسماء وطلعت بيتهم واول ما فتحت لقت امها في وشها

ليلي بجمود:اتاخرتي كدا لية

اسماء بتوتر:كنت مع منة

لقت قلم نازل علي وشها من امها وبتقولها كدابة

ليلي بصوت عالي:مين اللي انت جايه معاة دة انطقي

اسماء بعياط:دا احمد الانصاري وكيل نيابة وبيحبني

ليلي بصدمة اي وكيل نيابةو اكملت بسخرية وبيحبك انتي وياتري بقا بيحبك عشان اي جمالك ولا عيلتك اللي مفيش اكبر واغني منها

اسماء حست باهانة من طريقة كلام امها وكلام البنتين اللي كانوا في المول عيطت كتيير وقالت:هو انا للدرجادي وحشة ومستاهلش يحبني وكيل نيابة

ليلي حست انها جرحتها بالكلام راحت عليها واتكلمت بحنيه لا مش وحشة انتي جميلة جدااااا طب قوليلي عرفتيه ازاي وامتي

اسماء: بدأت تحكي لامها من اول مره شافت فيها احمد لحد اللحظه اللي هما فيها ومخبتش اي حاجة

ليلي:طب هنفترض ان هو بيحبك شبه ما قالك تفتكري اهله ممكن يرضوا بيكي

اسماء بدموع:مش هيرضوا بيا ليه هو انا وحشه ومش جميلة

ليلي:بصي يحبيبتي تسمعي الكلام دا مني انا مامتك احسن ماتسمعيه من حد تاني ويجرح كرامتك

اولا انت مش وحشة انت اجمل واحلي بنوته في الدنيا كلها

ثانيا بقا الناس الاغنياء دول بيهتموا بالمظاهر والفلوس والسلطة واسم العيلةعمرهم ما يقبلوا لابنهم بنت ناس بسيطة حتي لو كانت ملكة جمال

اسماء بعياط:يعني اعمل اي يا ماما

ليلي بوجع علي حاله بنتها الوحيدة:يعني تنسية يحبيتي متكلميهوش تاني ولا تقابليه، انت المفروض مكنتيش حبتيه من الاول عشان الحب دا مش هيجي من وراء غير وجع القلب

اسماءبعياط:وهي قلوبنا بايدينا

ليلي عيطت:وقالت لا مش بايدينا بس مش كل حاجه بنحبها بناخدها وبدأت تمسح لاسماء دموعها واتكلمت وقالت انت لسه صغيرة ومشاعرك اكيد مع الوقت هتتغير

اسماء افتكرت نفسها لما كانت بتقول لفهد الكلام دا وعيطت وقالت انا ظلمت فهد يا ماما كنت دايما بقوله كدا مكنتش اعرف ان هيجي يوم ويتقالي نفس الكلام مكنتش اعرف ان الكلام دا بيوجع اوووي كدا

ليلي:خلاص بقا بطلي عياط ركزي في مستقبلك وبس وسابتها وطلعت

اسماء اترمت علي سريرها وفكرت في كلام امها وان هي فعلا معاهاحق هو فين وهي فين وحتي لو هو بيحبها فعلا   اهله مستحيل يرضوا بيها وان الحب دا مش هيجي من وراء غير وجع القلب و قعدت تعيط


في قصر سيف الانصاري

كلهم متجمعين علي العشاءوساكتين

قاطع السكوت دا ياسمين بخبث:صحيح يا احمد مين البنت اللي كنت بتلبسها الشوز انهاردة في المول

#يتبع....

 

  ٩

في قصر سيف الانصاري

كلهم متجمعين علي العشاءوساكتين قاطع السكوت دا ياسمين بخبث:صحيح يا احمد مين البنت اللي كنت بتلسها الشوز انهاردة في المول

كلهم بصوا لياسمين بصدمة واتكلم سيف انتي بتقولي انتي واعيه لكلامك

ياسمين بتصنع البراءة اه واللهي يا عمو صحبتي شافته وسألتني مين دي معرفتش اقولها اي فقولت اسأل احمد مين دي

سيف بعصبيه:الكلام دا صح يا احمد

احمد بنفاذ صبر:ايوا صح

سيف بعصبيه:انت اتجننت مين البيت دي

احمد:دي البنت اللي بحبها 

ياسمين بخبث:اممممم يعني اقولهم ان دي حبيبتك

احمد ببرود:اة يا ياسمين 

سيف قام بعصبيه من علي السفره ورمي الشوكه من ايده واتكلم وقال انت ليه عاوز تجيب مشاكل لنفسك هتدمر مستقبلك انت متعرفش انت مين ولا اي فوق لنفسك يا احمد باشا وسابهم وراح علي مكتبه بكل عصبيته

ياسمين حاولت تعصب احمدوهي حبيبتك واخدك معاها وهي بتشتري شوز علشان تحاسبلها ولا للدرجادي مهتميه برايك

احمد كان في ايده الشمال كوبايه ضغط عليه بكل عصبيته لحد ما اتكسرت في ايده  واتكلم بحده وقال لو جيبتي سيرتها علي لسانك تاني هتشوفي مني اللي عمرك ما شوفتيه

مريم بعياط:ايدك بتنزف جامد يا احمد وراحت تجيب حاجه تكتم بيها الدم

ياسمين بوقاحه:هتعمل اي

احمدبصوت عالي:امشي من قدامي احسنلك

مشيت ياسمين واحمد طلع من القصر

وجات مريم ومعاها شاش وقطن ملقتش احمد سألت الخدامه احمد بيه فين

الخدامه لسه طالع ياهانم

مريم جرت علي برا لقت احمد بيفتح عربيته

مريم بعياط استني يا احمد ايدك بتنزف جامد

احمد  راح عليها و بكدب متقلقيش يا ماما هروح المستشفي

مريم بعياط:طب خودني معاك

احمد: يا ماما انا كويس هتيجي معايا ليه

مريم بعياط:واللهي لو ما اخدتني معاك هزعل منك ومش هكلمك

احمد بحب:طب وانت لما تزعلي مني اروح فين انا بقا اموت يعني

مريم ضربته في كتفه بخفه وقالت بعد الشر عليك وحضنته وبتعيط ومش راضيه تسيبه

احمد بضحك طب يلا بقا عشان هتصفي

مريم بخضه وخوف يلا وركبت العربيه مع احمد وراحوا المستشفي

وبعد شويه كانوا وصلوا المستشفي والدكتور خيط ايد احمد لان الجرح كان عميق شويه

الدكتور بابتسامه:الف سلامه عليك يا احمد بيه

احمد بابتاسمه مبادله:الله يسلمك

مريم بعياط: ليه يعني تعصب نفسك وتعمل في نفسك كدا

احمد مسحلها دموعها واتكلم وقال غصب عني مقدرتش اتحكم في اعصابي انسانه مستفزه

مريم بعياط: انا مش عارفه عمر اخوك بيحبها علي اي

احمدبضحكه:عشان مستفره  شبه حله وغطاها ههههههه

مريم بزعل:اخص عليك بقا عمر مستفز دا انا ابني حتت سكره

احمد: هههههه مين يشهد للعروسه

مريم:تصدق انك عيل رخم وانا غلطانه اني جيت معاك

احمد بصدمه:عيل رخم بقا وكيل النيابه يتقالوا كدا 

وبدا يتصنع التعب:اةاة هيبتي بتروح يا ناس

مريم: هههههههه طب يلا روحني 

احمد يلا واخد امه وطلعوا من المستشفي وركبوا العربيه

احمد بيكلم السواق

مصطفي هنروح القصر الاول نوصل ماما وبعدين توديني علي شقتي

مريم: ايه هتروح شقتك ليه

احمد بهدوء:ما ما هما يومين بس هرتاح فيهم وبعدين ارجع البيت

مريم والدموع في عنيها:هترتاح وانت بعيد عني مش كفايه عمر اللي مسافر ومش بشوفه وبعدين هتسوبوني اقعد مع المستفزه لوحدي

احمد ضحك بصوت عالي:ههههههههه خلاص تعالي معايا

مريم:مش هينفع ما انت عارف مبحبش ابعد عن القصر

احمد بغمزة:مبتحبيش تبعدي عن القصر بردوا ولا صاحب القصر

مريم وهي بتضرب احمد في صدره انت واد بارد روح اقعد في شقتك شهر

احمد بخضه:شهر لا كتير مقدرش ابعد عن القصرههههههههههه

مريم:هههههههههه

وبعد شويه كانوا وصلوا القصر مريم كانت هتنزل بصت لاحمد هو انت بتحب البنت دي للدرجادي

احمد بابتسامه ايوا بحبها

مريم حضنته ربنا يسعدك يارب

احمد:يارب يا ماما

ونزلت مريم ودخلت القصر وكمل احمد طريقه لبيته

في القصر

سيف كان قاعدفي الصالون مستني مريم لما ترجع بعد ما الخدامه حكتله كل اللي حصل

سيف بحده:البيه ايده عملت ايه

مريم:خيط عشان الجرح كان عميق

سيف بجمود:كل دا عشان اللي بيحبها

مريم:بنت اخوك هي اللي عصبته

سيف:مريممم كله الا ياسمين وفهمي البيه ان مش هيتجوز حد غير ياسمين كلامي مش هيتكسر

مريم بعصبيه:انت اي ليه عاوز تكسر ولادك الاتنين ياسمين مستحيل تتجوز احمد انت كدا هتدمر عمر

سيف باستغراب:هدمر عمر ليه

مريم بوجع:عشان عمر بيحب ياسمين عرفت ليه

سيف باسغراب:و اما عمر بيحب ياسمين مجاش وقالي ليه

مريم:لما يرجع ابقا اسألوا

وسابتوا وطلعت علي اوضتها

سيف دخل المكتب ورن علي عمر

سيف:الو ياعمر عامل اي

عمر:الحمدلله يا بابا حضرتك عامل اي وماما واحمد

سيف:كويسين الحمدلله

عمر:الحمدلله

سيف:هترجع مصر امتا يا عمر

عمر باستغراب:ليه في حاجه

سيف:لا كنت عاوزك في موضوع مهم

عمر:خلاص ماشي هخلص شويه ورق في الشركه واجي كمان يومين كدا

سيف:تمام تيجي بالسلامه وقفل مع عمر

مين عمر دا بقا

عمر الانصاري شاب وسيم وشيك وحاجه قمركدا اخو احمد الكبير كان عايش في تركيا بيدير شركتهم اللي هناك كان بيحب ياسمين جداااا ولسه بيحبها بس ياسمين مش بتحبه وهو عارف كدا 

ياتري سيف هيعمل معاهم اي دا اللي هنعرفوا في اللي جاي

عند احمد كان وصل شقته دخل اخد شاور وغير هدومه وكان رايح ينام وكل تفكيره في اسماء

احمد لنفسه: طب ما انا اتصل عليها واكلمها وفعلااتصل

عند اسماء كانت قاعده بتذاكر ومامتها جايبلها نسكافيه

ليلي:اتفضلي يستي النسكافيه بتاعك اهوو

اسماء:شكرا يا ماما 

 ولقت الفون بيرن

باسم احمد

اسماء بصت لمامتها بمعني اعمل اي

ليلي:مترديش يا اسماء ولو رن تاني مترديش لحد ما يزهق ويمل

اسماء بتوتر:طب هو كدا صح يعني يا ماما

ليلي:ايوا هو دا الصح عشان انتوا مستحيل تكونوا لبعض في حاجات كتير تمنع دا انتوا ازاي مش شايفين كدا

اسماء بدموع:بس منه قالتيلي هو لو بيحبني وعاوزني هيقف قدام الدنيا كلها وهو قالي ان هو بيحبني

ليلي بنفاذ صبر: يبنتي هيقف قدام اهله عشان واحده لسه عارفها

اسماء:طب وانتي ليه فكرتي ان ممكن اهله ميرضوش بيا

ليلي:دا مش ممكن يا اسماء دا اكيد مش هيرضوا بيكي

اسماء بعياط:ليه يا ماما ما انا شكلي حلو والحمدلله وبذاكر كويس وهجيب مجموع كبير انشاءالله وادخل كليه هندسه وابقا مهندسه كل الحاجات دي متخلهموش يرضوا بيا

ليلي:لا يا اسماءاللي انت بتقولي عليه دا مش كفايه بنسبالهم

اسماء عيطت بس اناحبيته

ليلي:هتنسي بس انتي اسمعي كلامي

اسماءبقله حيله :حاضرر

ليلي:طب يلا بقا زاكري وسابتها وطلعت

واحمد كان عمال يرن مش بترد يرن كتيير بردوا مش بترد

احمد:مبتردش ليه يكون حاصل معاها حاجه

اسماء بتعيط شبه الطفله اللي اتعلقت بحاجتها ومش عاوزه تسيبها وكان نفسها ترد بس كلام مامتها بيتردد في تفكيرها ومنعها من انها ترد

ومقدروش يناموا الاتنين اليوم دا وكل واحد تفكيره في التاني يا تري هو كويس ولا لاء

صباحا في بيت احمد

اخد شاور ولبس وجاب فونه ورن علي اسماء اللي بردوا مش بترد

احمد بعتلها رساله انتي كويسه مبترديش ليه برن عليكي من امبارح

اسماء شافت الرساله ومردتش بردوا

احمدبنفاذ صبر:مش بترد ليه الغبيه دي ونزل راح شغله وهو متعصب

واسماء قامت اتوضت وصلت وعيطت وهي بتصلي وقالت يارب احببته وانت وحدك تعلم فلا تحرمني قربه فلا طاقه لي بفقدانه

واستمر الوضع لمده تلت ايام اسماء مش بتطلع من البيت ولا بترد علي احمد ومش مبطله عياط فكره انها المفروض تبعد عنه بعد ما حبته واتعلقت بيه بتخليها تعيط اكتر

واحمد اللي هيتجنن انها مش بترد عليه من غير سبب

عند احمد في بيته

احمد:الو يا مصطفي

مصطفي السواق:ايوا يا احمد بيه

احمد: فهد وكريم اللي كنت مخليك تراقبهم الفتره دي اي بيروحوا فين

مصطفي:بيرحوا سنتر كدا وبعدين بيطلعوا يروحوا او بيسهروا علي الكافيهات

احمد: طب السنتر دا فين

مصطفي قاله علي عنوان السنتر

احمد:تمام ماشي يا مصطفي

وقام لبس وطلع ركب عربيته وراح علي السنتر عشان يشوف اسماء

في السنتر

اسماء كانت قاعده مش مركزه وسرحانه

المستر:اسماء سرحانه في اي ركزي

اسماء:انا ولسه هتعتذر اتكلم فهد وقال: اعذرها يا مستر بتحب جديد بقا

البنات بحماس:بجد يا فهد سمسم بتحب مين

كريم بسخريه:خودوا الكبيره بقا بتحب وكيل نيابه ههههه

البنات ضحكوا جامد جداااااا ودا هتوقعي ازاي يا سمسم 

واحده من البنات بتكره اسماء جدااا: انا اعرف واحده بتعمل اعمال ممكن تساعدك هههههههه

اسماء اتجمع في عنيها دموع وان كلام مامتها كله صح الحب دا مش هيجي من وراء غير وجع القلب 

منه كانت لسه هتقوم وترد علي كل اللي البنات بتقوله قاطعها

المستربعصبيه:الدرس اتشرح واطلعوا براااا طالما مفيش احترام ليا

كل اللي في الدرس احنا اسفين يا مستر

المستر بعصبيه:قولت براااااا

كل اللي في الدرس طلعوا

وجات اسماء تطلع

المستر استني يا اسماء

اسماءبدموع:نعم يا مستر

المستر:اي الكلام اللي بيقولوا فهد وكريم

اسماء بتوتر: اناواللهي معرفش هما جابوا الكلام دا منين

المستر محبش يوترها خلاص يا اسماء حصل خير ومتخليش كلام حد يأثر فيكي

اسماء: حاضر بعد اذن حضرتك

 وسابته وطلعت هي ومنه

كان كل البنات والشباب واقفين بيلوموا فهد وكريم وانهم بسببهم انطردوا من الدرس

اسماء بصت لفهد وكريم وبصوت كله وجع وعيون كلها دموع انتوا بتعملوا معايا كدا ليه سيبوني في حالي حرام عليكم 

 وجات تمشي هي ومنه لقت احمد بيقف قدامها بالعربيه

احمد بهدوء مخيف:اركبي

اسماء مسحت دموعها وركبت معاه هي ومنه عشان مياخدش باله

احمد بتعيطي ليه

اسماء مفيش حاجه

منه لا فيه فهد وكريم وحكت لاحمد كل اللي حصل في السنتر 

احمد بحده:متنزلوش من العربيه فاهمين ونزل راح لفهد وكريم

اسماءبعياط:ليه كدا يا منه

وبصت لاحمد اللي بيضرب في فهد وبيقوله هو انا مش حزرتك مره واتنين وتلاته انا مش عاوز ازيك يلاه وراح علي كريم وفضل يضرب فيه جامد لحد ما كان هيموت في ايده

اسماء نزلت من العربيه وراحت علي احمد وبتشدوا من علي كريم سيبوا بقا كفايه

احمد: انا قولتلك متنزليش من العربيه

اسماء برجاء:طب سيبيهم عشان خاطري ويلا

احمد بصوت عالي ارعب كل الموجودين لو اتكررت تاني هدفنكم بالحياه 

 ومسك ايد اسماء جامد وراح فتحلها الباب واتكلم بحده اركبي

اسماء كانت مرعوبه من نظراته ليها وشافت ايده اللي بتنزف مكان الجرح

اسماءبخضه ولهفه ايدك مالها

احمد بصلها ومردش عليها

اسماء. بعصبيه علي فكره انا بكلمك لو مش واخد بالك

احمد بعصبيه:وانا بقالي تلت ايام برن عليكي وابعت زفت علي دماغك مبترديش

اسماء بصوت عالي انت بتكلمني كدا ليه اصلا نزلني لو سمحت

احمد بحده :صوتك ميعلاش عليا تاني انت فاهمه

اسماء خافت منه واتجمع في عنيها دموع ومردتش عليه وبصت ناحيه الشباك 

 احمد مش مديلها اي اهتمام

وبعد شويه كانوا وصلوا تحت بيت منه

منه: شكرا يا باشا مع السلامه يا سمسم هتتسوحي قلبي معك يا صديقتي وطلعت منه لبيتها

اسماء بخوف:انا عاوزه اروح عشان تعبانه

احمد سايق لطريق بيت اسماء

وقبل ما يوصلوا وقف العربيه

واتكلم بحده: بقالي تلت ايام برن مبترديش ليه

اسماء بتوتر:ماهو انا يعني كنت بذاكر

احمد بعصبيه:بطلي كدب

اسماء عيطت من عصبيته متعودتيش ان حد يتعصب عليها

احمدبهدوء:بتعيطي ليه دلوقتي

اسماء بصوت كله وجع افتح العربيه لو سمحت خليني انزل

احمد حس بندم ان هو اتعصب عليها:طب خلاص انا اسف متزعليش مني اتعصبت عليكي قوليلي بس مش بتردي عليا ليه اليومين اللي عدوا

اسماء بدموع وصوت كله

 وجع: ماما هي اللي طلبت مني كدا وحكت كله حاجه امها قالتهالها

احمد: خلصتي كدا

اسماء:ايوا

احمد مسك ايدها بكل حنيه وحب ومشاعر صادقه طب بصي بقا انا بحبك ولو الدنيا كلها وقفت قدام حبي ليكي فانا مستعد اواجه الدنيا كلها عشانك مش اهلي بس وبعدين انا مش شايف اي سبب اهلي يرفضوكي عشانه

انتي جميله جداااا انتي حلم بعيد نفسه احققه

انا قولتلك كلمه وانا عارف نتائجها مش عاوزك تقلقي من اي حاجه طول ما انا جمبك ولا تخلي كلام حد يأثر فيكي وكل اللي انا عاوزه منك دلوقتي تذاكري كويس عشان الامتحانات

اسماء بعياط:بس انا خايفه من كلام ماما

احمد وهو بيمسحلها دموعها

متخافيش طول ما انا جمبك

مش هيبعدني عنك غير الموت

اسماء بخوف وخجل:بعد الشر عليك

احمد بيحب يوترها: خايفه عليا

اسماءبتوتر:طب انا انا اتاخرت وماما هتقلق عليا ولازم اروح بقا


احمد بابتسامه علي تهربها:حاضر وشغل العربيه وكملوا طريقهم

وقبل مايوصلوا البيت

احمد:هشوفك تاني امتا

اسماء بزعل:لا انت تنسي فكره اننا نتقابل الفتره دي خالص

احمد: امممممم عشان الامتحانات

اسماء:ايوا

احمد :عاوزه تدخلي كليه ايه

اسماء بحماس:هندسه

احمد:اشمعنا ليه متدخليش طب مثلا

اسماء:عشان دا حلمي من وانا صغيره

وبتمني من ربنا اني احققه

احمد: انشاءالله هتحققيه

واكمل بجملته

" إِحْْتَضِنْ ظُنونَكَ الطَّيِّبَةَ لَنْ تَنْتَظِرَ طَوِيلَا

عِشَّ مُتْعَةً التَّرَقُّبِ

 رُبَّمَا تَبْدَأُ غَدًا وَرُبَّمَا الْيَوْم"


احببت وكيل النائب العام

البارت 10/11


اسماءعشان دا حلمي من وانا صغيره وبتمني من ربنا احققه

احمد: انشاءالله هتحققيه

واكمل بجملته

"إِحْْتَضِنْ ظُنونَكَ الطَّيِّبَةَ لَنْ تَنْتَظِرَ طَوِيلَا

عِشَّ مُتْعَةً التَّرَقُّبِ

 رُبَّمَا تَبْدَأُ غَدًا وَرُبَّمَا الْيَوْم"

اسماء باعجاب: حلوه اووووي الجمله دي

احمد:اممممم

وبعد شويه كانوا وصلوا تحت بيت اسماء

وجات تنزل

احمد بحنيه:اسماء خلي بالك من نفسك و متقلقيش من الامتحانات

اسماء :حاضر

كانت هتموت وتسأله ايدك مجروحه من ايه بس مكسوفه

ومش راضيه تنزل من العربيه عماله تفكر تسأله ولا لاء

احمد: ايه بتفكري في ايه

اسماء بتلقائيه:ايدك مجروحه من ايه

احمد بابتسامه: متقلقيش انا كويس

اسماء:انا مش قلقانه ولا حاجه

احمد رفع حاجبه:متأكده طب عيني في عينك كدا وبصلها

اسماء بتحدي طفولي وبصت في عيونه: اهوو قلقانه

احمد سرح في عيونها الخضر ورموشها الكثيفه

احمد بتوهان وبصوت واطي: انت ازاي جميله كدا الله يخربيتك انا وكيل النيابه احمد الانصاري يحصل فيا كدا

اسماء:هو انت بتقول ايه

احمدوقد وعي لنفسه:ولا حاجه

اسماء: طيب ماشي تصبح علي خير

احمد :وانت من اهله

وطلعت اسماء ومشي احمد

في قصر سيف الانصاري

وتحديدا في غرفه مريم وسيف

الخدامه: يا هانم ياهانم يا هانم

مريم :في ايه

الخدامه: عمر بيه رجع من السفر يا هانم

مريم بفرحه:عمر رجع ونزلت جري

عمر كان بيسلم علي ابوه وعمه

مريم بعيون كلها دموع فرحه: عمرر

عمر: راح عليها وحضنها وحشتيني يا حبيبتي

مريم: وانت كمان يا حبيبي واحشني اوووي 

انت كويس ياعمر شكلك تعبان يا حبيبي

عمر: انا كويس يا ماما متقلقيش اومال احمد فين

مريم :في شقته بس هو جاي انهارده

عمر: خلاص ماشي هطلع انام شويه واول مايرجع تصحيني

مريم: ماشي يا حبيبي

عمر كان طالع لاوضته وعيونه بتدورعلي ياسمين في كل مكان وبيتمني يشوفها

وفجأة لمحها طالعه من اوضتها

ياسمين بصدمه:عمرر

عمر راح عليها وبعيون كله حب:ياسمين عامله ايه

ياسمين:كويسه الحمدلله انت عامل ايه يا عمر

عمر:تمام الحمدلله

ياسمين: الحمدلله

الخدامه ياسمين هانم:الدواء بتاعك

ياسمين: ماشي حطيه في الاوضه

ودخلت الخدامه حطت الدواء بتاع ياسمين

عمر بخوف:دواء ايه انت تعبانه

ياسمين بابتسامه:لا يا عمر دا انا بس واخده برد وكدا

عمر:الف سلامه عليكي

ياسمين: الله يسلمك ياعمر

بعداذنك هدخل اخد الدواء

عمر:اه طبعا اتفضلي

دخلت ياسمين اوضتها

وعمر راح علي اوضته واخد شاور وبدل ملابسه

وراح علي سريره ونام 

بعد شويه كان وصل احمد القصر وداخل وهو بيغني

اللي مصبرني عليك ان انا شايف في عنيك

حب العالم دا بحالوا خليك علي كدا خليك

مريم بابتسامه:عندي ليك خبر

تدفع كام وانا اقولك

احمد بحب:بوسه وحضن وراح عليها وحضنها وباسها

ايه بقا الخبر

مريم:ههه مفكر هتضحك عليا بحضن لا طبعا

احمد :طب ايه عاوزه كام يا ماما

مريم: حضن كمان

احمد:ههههههه وحضنها واتكلم وقال ايه بقا الخبر

عمر وهو واقف علي السلم وحاطط ايده في جيبه

يارب تخلص يعم الرومانسي

احمد بص للصوت بصدمه:عمرر

وطلع جري عليه وعمر نازل جري وحضنوا بعض جامد جداااا

عمر:وحشني يا احمد

احمد: وانت كمان يا عمر

مريم بحنيه ودموع:ربنا يخليكم لبعض يارب

احمد وعمر راحوا عليها: وحضنوها ويخليكي لينا يا احلي مريم في الدنيا

في بيت اسماء

كانت قاعده بتفكر في كلام احمد ليها وقد ايه هو صادق في كلامه وفرحانه جدااا ان احمد بيحبها زي هي ما بتحبه وفي نفس الوقت زعلانه انها مش هتشوفه طول الفتره دي عشان الامتحانات

ليلي: دخلت عليها يلا يا اسماء هاتي كتاب العربي وتعالي عشان اذاكرلك

اسماء:حاضر يا ماما

ليلي: هستناكي برااا

اسماء:ماشي

وقامت تجيب الكتاب

اسماء:راح فين بس وعماله تدور علي الكتاب مش موجود

اسماء :انا كنت في الدرس انهارده وكان معايا

معقول اكون نسيته في عربيه احمد ياربي لاء

ليلي بصوت عالي:يلا يا اسماء

اسماءبخوف: طلعت لمامتها

ليلي:فين الكتاب يا اسماء

اسماء بكدب:الكتاب منه اخدته يا ماما هتنقل شويه حاجات وهتجيبه بكرا انشاءالله

ليلي:ومنه مصورتهوش بالفون ليه هتذاكري منين دلوقتي

محمد :خلاص يا ليلي تذاكر اي ماده انهارده وبكرا ابقي ذاكريلها عربي

اسماء:ايوا يا بابا انا هعمل كدا

ليلي:طب يلا ادخلي ذاكري

اسماء:حاضر ودخلت اوضتها

واتصلت علي منه

منه: ايه يا سمسم

اسماء:منه كتاب العربي بتاعي معاكي واخده تنقلي شويه حاجات وهتجبيه بكرا تمام عشان لو اتكلمتي مع ماما

منه: ليه هو كتاب العربي بتاعك فين

اسماء بزعل:تقريبا نسيته في عربيه احمد

منه:امممممممم

اسماء:هو اي اللي امممممم

منه:انتي خلاص هتسقطي السنادي

اسماء بزعل:ليه بس كدا يا منه حرام عليكي

منه:اعملك ايه جايه تحبي في اخر السنه

اسماء بزعل: نتكلم بعدين عشان تعبانه

منه:تعبانه مالك

اسماء:ولا حاجه مع السلامه

منه: مع السلامه

اسماء قعدت تفكر في كلام منه وانها فعلا مش بـتذاكر خالص الفتره دي وبعدين

اتصلت علي احمد تسأله علي الكتاب

احمد كان قاعد مع اهله بيتعشوا

شاف فونه بيرن

احمد: بعد اذنكم بقا عشان معايا تليفون مهم

اسماء:احمد

احمد بحب:عيونه

اسماء:تقريبا نسيت الكتاب بتاعي في عربيتك

احمد:مخدتش بالي بس استني اروح اشفهولك

وراح علي عربيته

اسماء:ها لقيته

احمد:بدور اهوو اصبري شويه 

ايوا لقيته اهو عاوزه اجبيهولك دلوقتي

اسماء:لا ابقي هاتوا بكرا

احمد:صوتك متغير انت كويسه

اسماء:اه كويسه شكرا

احمد:لاء صوتك متغير من ايه

اسماء:مفيش حاجه

احمدبنفاذ صبر:قوليلي بس يا حبيبتي مالك

اسماءمن غير متاخد بالها:مفيش يا حبيبي انا كويسه والله

احمد بفرحه:قولتي ايه حبيبي

اسماء في نفسها نهار اسود عليا وعلي غبائي

احمد:نفسي اشوفك وانتي بتقوليها

اسماء قفلت الفون بسرعه وقعدت تضحك علي نفسها

احمد ابتسم وفرحان جداا بحبها وعفويتها في الكلام و

رن عليها تاني

اسماءبتوتر: اححححم في حاجه

احمد وهو بيكتم ضحكته:هقابلك فين عشان اديكي الكتاب

اسماء:مش عاوزه

احمد:هو ايه دا اللي مش عاوزه 

اسماء:الكتاب مش عاوزه

احمد: مش عاوزه الكتاب اومال هتذاكري منين 

اسماءوهي بتكتم ضحكتها: خلاص نتقابل في الكافيه اللي بنتقابل فيه

احمد: خلاص ماشي وقفلوا

 مع بعض

في مكتب سيف

سيف وعمر قاعدين

سيف:انت بتحب ياسمين بنت عمك

عمر:بصله وبتنهيده اه بحبها

سيف:ومجيتش قولت ليه

عمربوجع:عشان ياسمين بتحب احمد

سيف:لا مبتحبهوش انا عرضت عليهم الموضوع والاتنين رفضوا

عمر باستغراب:ياسمين رفضت احمد ليه

سيف:معرفش

عمر:طب حضرتك عاوز مني ايه دلوقتي

سيف:تتجوز ياسمين

عمر:انا عرضت عليها الموضوع دا قبل كدا ورفضت

سيف: متقلقش ياسمين مش هترفضلي طلب

عمربيأس: صدقني هترفض 

بعد اذن حضرتك وطلع عمر للجنينه بيفكر يا تري ياسمين رفصت احمد ليه وهي بتحبه 

عند ياسمين في اوضتها سيف طرق الباب ودخل

ياسمين:عمو سيف في حاجه ولا ايه

سيف اقعدي يا ياسمين خلينا نتلكم وقعدوا

سيف:ياسمين عمر بيحبك وعاوز يتجوزك انتي ايه رايك

ياسمين:انا انا

سيف: بصي انا مش مستني منك رد دلوقتي فكري براحتك

ياسمين:حاضر يا عمو

سيف بحنيه باس علي راسها :تصبحي علي خير

ياسمين:وانت من اهله

وطلع سيف وياسمين حست انها مخنوقه نزلت الجنينه

وشافت عمر قاعدوحاطط راسه بين ايده

ياسمين في نفسها: رفضتك زمان عشان خاطر انا واحده انانيه وطماعه كنت عاوز اتجوز احمد عشان اسمه ومكانته

مريم شافت عمر راحت عليه واتكلمت بحنيه:مالك يا عمر انت كويس

عمر بابتسامه:اه كويس يا حبيبتي

مريم حضنته تعرف انك كنت واحشني اووووي يا عمر

عمر: انت اكتر يا ماما

احمد من وراءهم:الله الله بتخونيني يا ماما

مريم وعمر:هههههههههههه

عمر:بتخونك هي مراتك

وفجأه شاف ياسمين اللي وقعت في الارض

عمر بخضه ولهفه:ياسمين وطلع جري عليها واحمد ومريم كمان

عمر نزل للارض وشالها ودخل بيها القصر

حطها علي الكنبه

مريم:وشها اصفر كدا ليه

عمر

اتصل بدكتور بسرعه يا احمد

احمد:حاضر يا عمر

وبعدشويه كان وصل الدكتور

 وكشف علي ياسمين و كتبلها علي علاج

الدكتور:لازم تاخدي بالك وتأكلي كويس عشان دي مضعافات من قله الاكل الف سلامه عليكي

ياسمين:الله يسلمك

مريم بحنيه:الف سلامه عليكي يا حبيبتي

ياسمين:الله يسلمك يا طنط

مريم: انا هروح اجيبلك حاجه تأكليها وطلعت

احمد:عمر هبعتلك مصطفي تخليه يروح يجيبلها العلاج

انت شكلك تعبان

عمر:تمام ماشي

احمد طلع هو كمان

ومفيش غير عمر وياسمين

ياسمين:عمر كنت عاوزه اقولك حاجه

عمر:اتفضلي

ياسمين:انا موافقه اتجوزك ياعمر

#يتبع...#احببت وكيل النائب العام

البارت الحادي عشر


ياسمين:عمركنت عاوزه اقولك علي حاجه

عمر:اتفضلي

ياسمين:انا موافقه اتجوزك يا عمر

عمر اتصدم من قرارها ومش بيرد

ياسمين حست بتوتر اتكلمت وقالت:عمو سيف قالي ان انت عاوز تتجوزني ولسه بتحبني

عمر شدها لحضنه واتكلم وقال:بحبك بس دا انا بعشقك

ياسمين حست باحساس غريب لمجرد ان عمر حضنها وقد ايه هو مكنش يستاهل انها ترفضه زمان عشان خاطر احمد واسمه وشغله

ياسمين طلعت من حضن عمر و كانت لسه هتتكلم قاطعها دخول مريم اللي جايبلها الاكل بنفسها

مريم بحنيه:يلا يا حبيبتي عشان تاكلي

ياسمين:بس انا مش جعانه دلوقتي

عمر: يعني ماما هي اللي جايبلك الاكل بنفسها وتقوليلها مش جعانه وبعدين الدكتور قال لازم تأكلي كويس

ياسمين:طيب خلاص هأكل بس لو تخنت انت بردوا هتتجوزني

عمر:اه انا اتدبست رسمي

مريم واقفه مش مستوعبه هما بيتكلموا في ايه

مريم بابتسامه:هو في ايه جواز ايه اللي بتتكلموا فيه

ياسمين:عمر عرض عليا الجواز وانا وافقت

مريم بفرحه عشان عمر: بجد الف مبروك يا حبيبي وحضنت عمر

عمر:الله يبارك فيكي

ياسمين: طب وانا مش هتحضنيني وتقوليلي الف مبروك

مريم راحت عليها وحضنتها:الف مبروك يا حبيبتي

ياسمين:الله يبارك فيكي يا طنط

مريم:طب ايه هتعملوا فرح علي طول

عمر: صحيح يا ياسمين هو انت قولتي لعمي يوسف علي قرارك دا

ياسمين:لاء هو بابا لسه عرف اصلا ان انت اتقدمتلي

عمر خلاص انا هروح اتكلم معاه وطلع عمر وراح لعمه يوسف

ومفيش غير مريم وياسمين

مريم بابتسامه:انا فرحانه جدااا اخيراً هفرح بعمر 

ياسمين افتكرت امها اللي ماتت وسابتهامن وهي صغيره اتجمع في عنيها دموع و اتكلمت وقالت طنط مريم

مريم باستغراب ملامح ياسمين نعم

ياسمين بعياط:ممكن تحضنيني

مريم في نفسها هي دي ياسمين المستفره ولا مين دي وراحت عليها وحضنتهاياسمين:انا ماما وحشتني اوي يا طنط مريم انا مفيش حد هيبقي جمبي وانا بتجوز

مريم عيطت: وقالت والله ازعل منك اومال انا روحت فين

انا مامتك يا حبيبتي قبل ما اكون مامت عمر

واكملت بحنيه ايه رايك لو انام معاكي انهارده

ياسمين: ياريت والله

مريم بهزار: وهي واخده ياسمين في حضنها احكيلك حدوته

ياسمين:هههههه حدوته لا احكيلي عن عمر

مريم:عمر بيحبك اوووي ياسمين وصدقيني عمره ما هيزعلك و هشيلك في عنيه

ياسمين:وانا ولا عمري هزعله وهشيله في عنيا

مريم:ربنا يسعدكم يارب

ياسمين :يارب

ونامت ياسمين في حضن مريم

عند عمر كان اتكلم مع عمه يوسف اللي طبعا وافق

وكان رايح علي اوضته بس دخل يطمن علي ياسمين واتفأجي جدااا لما شاف مريم وهي واخده ياسمين في حضنها ونايمين كأنهم ام وبنتها  راح عليهم وباسهم من راسهم وطلع علي اوضته وهو فرحان وفي نفس الوقت بيفكر يا تري ياسمين رفضت احمد ليه

قاطع تفكيره دخول سيف وهو بيقول عمر امك فين

عمر:ماما نايمه مع ياسمين

سيف باستغراب:مريم نايمه مع ياسمين

عمر:عشان ياسمين تعبت شويه وكدا

سيف بخضه عشان ياسمين :مالها ياسمين

عمر:كويسه يا بابا متقلقش 

وكمل وقال بابا ياسمين وافقت

سيف بابتسامه:كنت عارف انها هتوافق مبروك ياعمر

عمر:الله يبارك في حضرتك

سيف:تصبح علي خير

عمر:وحضرتك من اهله

وطلع سيف راح لاوضته وعمر نام

عند احمد كان قاعد بيقلب في كتاب اسماء لحد مالقاها رسمه قلب وكاتبه جوا احمد

احمد ابتسم وقام جاب قلم ورسملها قلب في الكتاب وكتب جواه احمد واسماء

وقفل الكتاب ونام

وعدا اليوم علي ابطالنا


كدا كل اللي في قصر عرفوا ان ياسمين وعمر هيتجوزوا ما عدا احمد

صباحا في قصر سيف الانصاري

احمد كان نازل رايح شغله ومعاه كتاب اسماء شاف امه وياسمين اللي قاعدين بيتكلموا بهدوء

احمد نزل نضارته ورفع حاحبه 

مريم بابتسامه:صباح الخير يا باشا

احمد :صباح النور

ياسمين:صباح الخير

احمد في نفسه:صباح الاستفزاز

مريم راحت عليه واتكلمت وقالت:بارك لياسمين عشان هتتجوز هي وعمر

احمد باستغراب فرحه مريم:وانت فرحانه كدا ليه يا ماما هتسيبي المستفزه دي تتجوز ابنك

مريم:دي ياسمين طيبه والله يا احمد هي بس اللي كانت متغاظه منك عشان انت رفضتها

احمد: طيب ماشي يا ماما بعد اذنك

مريم مسكته من دراعه:لا روح بارك لياسمين الاول

احمد وهو بيكز علي اسنانه:حاضر

احمد راح علي ياسمين واتكلم وقال:مبروك يا ياسمين

ياسمين:الله يبارك فيك

وطلع احمد راح علي عربيته

مصطفي:صباح الخير يا باشا

احمد:صباح النور يا مصطفي

مصطفي كنت عاوز اقول لحضرتك حاجه

احمد: بسرعه بس عشان متأخر

مصطفي:سليم قرب يطلع من السجن واكيد مش هيسكت

احمد: نعمممم يعني مش هيسكت دي اعلي ما في خيله يركبه

مصطفي بخوف عشان احمدبس حضرتك لازم تاخد بالك

احمد بابتسامه وحط ايده علي كتف مصطفي: متقلقش عليا مصطفي

مصطفي:ماشي ربنا يحميك ويخليك ليا يارب

احمد حضنه ويخليك ليا مصطفي انت اخويا قبل ماتكون صاحبي ودراعي اليمين

مصطفي:دا شرف ليا والله يا احمد باشا

احمد:طب انا اتأخرت بقا ولازم امشي سلام

مصطفي بابتسامه:مع السلامه يا باشا

عند اسماء في بيتها كانت صحيت وصلت وطلعت من اوضتها عشان تفطر

اسماء:راحت علي بابها وباسته وقالت صباح الخير يا احلي بابا في الدنيا

محمد:صباح الجمال

ليلي بتبص لاسماء ومحمد واتكلمت وقالت:وايه كمان يست هانم

اسماءراحت عليها وباستها وقالت صباح الخير ياجمل ماما في الدنيا

ليلي:صباح القمر

اسماءقعدت معاهم واتكلمت وقالت انا هقعد بس لو جيبتوا سيره الامتحان هقوم تاني

محمد غمز ليلي وسابوها تأكل الاول وقبل ماتقوم محمد:صحيح يا سمسم فاضل بالظبط 23 يوم علي امتحانك عاوزك ترفعي راسي انا وامك

اسماء بعصبيه وقامت:طب والله ما انا واكله بقا ودخلت اوضتها

ليلي بضحكه:تعالي كوليني احسن

اسماء في اوضتها:يارب اخلص بقا من السنه دي وقعدت تذاكر لحد ما جات الساعه تلاته وقامت عشان تلبس و تروح السنتر وبعديها تقابل احمد تاخد منه الكتاب

فتحت دولابها ومحتاره تلبس ايه كلمت منه تاخد رايها

منه:الوياسمسم

اسماءبضيق:منه انا محتاره مش عارفه البس ايه انهارده وانا رايحه السنتر

منه:اسماء الدرس لسه الساعه سته والساعه دلوقتي تلاته بتختاري تلبسي ايه من دلوقتي وبعدين من امتا وانت بتهتمي باللبس ولا بقا عشان بقيتي حبيبه وكيل النيابه

اسماء:قصدك ايه بقا بمن امتا وانا بهتم باللبس دي

منه:لا قصدي من امتا وانت بتهتمي باللبس وانت رايحه السنتر

اسماء:لا ما انا مش هروح السنتر بس هقابل احمد واخد الكتاب

منه:اممم قولي كدا بقا

اسماء:اديني قولت كدا بقا يارب تساعديني وتختاري معايا البس ايه

منه:عندك شميز كدا لونه نبيتي بيبقا حلو عليكي

وبنطلون جينز

اسماء:طب سلام بقا عشان يدوب الحق البس وقفلت

منه بشهقه:والله دي اخرتها بتقفلي في وشي ماشي

عند اسماء كانت واقفه قدام المرايه ولابسه الطقم اللي منه اختارته معاها وبتحط حجابها اللي ظهر جمالها اكتر وبصت لنفسها باعجاب وطلعت من اوضتها

ليلي:ايه الشياكه دي كلها

اسماء بصت لمامتها بثقه:طول عمري 

ليلي:طب ايه رايحه فين كدا

اسماءباستغراب:رايحه السنتر يا ماما

ليلي بشك:طيب ماشي

اسماء:مع السلامه

ونزلت راحت السنتر وحضرت الدرس

وطلعت هي ومنه

منه:بقا بتقفلي في وشي التليفون يا اسماء

اسماء:هو انا قفلت في وشك والله كنت مستعجله

منه:اممممم بس الطقم حلو اهوو جاتك القرف فيكي وفي حلاوتك الله يخربيت جمال امك وكملت وقالت لو كان ليك اخ والله مكنت هسيبه وكنت اتجوزته

اسماء:هههههههه

منه:ايه هتروحي الكافيه تقابليه

اسماء:ايوا فكرتيني لو ماما كلمتك قاطعتها منه متقلقيش يا اسماء من الناحيه دي

اسماء:شكرا يا منه بجد ربنا يخليكي ليا وحضنتها

اسماء باستغراب:منه هو ليه مش بتنصحيني ان انا كدا غلطانه عشان بكدب علي ماما ولسه بشوف احمد

منه:بصي يا يستي اولا عشان انا واثقه فيكي انك عمرك ما تعملي حاجه غلط

ثانيا بقا انتي معاه احمد الانصاري وكيل النيابه راجل بجد ومحترم انا بجد بتمناهولك انت تستاهلي كل خير

اسماءحضنتها واتكلمت قالت اولابقا انت احلا واجمل اخت في الدنيا

ثانيا بقاانت تعرفي كل الحاجات دي عن احمد منين

منه:من خالد خطيب اختي ما هو صاحبه اومال احمد كان بيعمل ايه في 

خطوبه اختي

اسماء:اممممم

منه:يلا بقا روحي عشان متتاخريش

اسماء:ماشي سلام

وراحت اسماء الكافيه كانت واقفه علي الباب بتدور تشوفه قاعد فين احمد شافها بصلها باعجاب وحب وشاورلها

اسماء ابتسمتله:وراحت قعدت اسفه لو اتأخرت

احمدبابتسامه:عامله ايه

اسماء:الحمدلله انت عامل ايه

احمد:الحمدلله وكمل وقال تشربي ايه

اسماء:لاشكرا انا هاخد الكتاب وامشي

احمد:لا لازم تشربي حاجه

اسماء:طيب خلاص اشرب قهوه

احمد:هو انت بتشربي قهوه

اسماء:ايوا

احمد:طلبلها عصير وطلب لنفسه قهوه

اسماء:انا قولت هشرب قهوه

احمد:بس يا عسل قهوه ايه اللي بتشربيها انتي لسه طفله

اسماء:طفله!!!! انا عندي18 سنه

احمد:18 سنه بحالهم

اسماء:ايوا والله ما انا قولتلك قبل كدا

احمد:وانا قولت هتشربي عصير يعني هتشربي عصير 

اسماءفي نفسها:طب هنشوف

وبعدين جيه شاب حط العصير قدام اسماء والقهوه قدام احمد

اسماء شدت القهوه من قدام احمد و بتحطله العصير

احمد بصلها بحده

اسماءفي نفسها:انت هتتحول ولا ايه ورفعت الفنجان وشربت منه بق وعنيها بتبص لاحمد

احمد بحده:طب والله لو منزلتي الفنجان ورجعتيه مكانه واخدتي العصير

انت حره

اسماء بخوف:حاضرر يا باشا انت تؤمر واحنا ننفذ ونزلت الفنجان ورجعتهوله واخدت العصير

وشربت العصير وهي مرعوبه من نظراته

احمد كان بيشرب القهوه

اسماء:انا شربت العصير اهوو فين الكتاب بقا

احمد طلعلها الكتاب وابتسم بخبث وفتح علي الصفحه اللي كانت راسمه فيها القلب وكاتبه اسمه جواها

احمد:شاورلها علي القلب ووراها القلب اللي هو رسمه وكتب اسمهم هما الاتنين

اسماء بتوتر وكسوف:احمممم وبصت لرسمته

احمد:بس انتي رسمك احلي

اسماء بثقه:اكيد طبعا وريني القلب اللي انت رسمه كدا وشدت الكتاب ايه دا دا انت رسمك معاق

احمد:هههههههه انا رسمي معاق

اسماءهههههههه اه والله اوعي ترسم تاني

احمدسرح في ضحكتها وفضلوا يتكلموا والوقت اخدهم محسوش ان عدا ساعتين

اسماء بتبص في الساعه:يالهوي دي الساعه عشره

احمد:اتأخرتي صح يلا عشان اروحك

اسماء يلا وطلعت معاه

عند ليلي اسماء اتأخرت اووي

دي لو كانت طلعت مع وكيل النيابه دا تاني

واكملت بعصبيه وعامله الزفت علي دماغها صامت

انا هتصل علي منه

واتصلت علي منه

منه كانت في الحمام بتاخد شاور

ومامتها ردت:الو ميس ليلي في حاجه ولا ايه

ليلي:هي منه ناسيه تليفونها ولا ايه

والده منه:لاء دا منه رجعت من الدرس

ليلي:رجعت امتا

والده منه:بقالها ساعتين هي اسماء لسه مرجعتش


تابعوا صفحتي للرويات الكامله



بداية الروايه من هنا




تعليقات

CLOSE ADS
CLOSE ADS
close