رواية لازم قبل الدخلة الفصل الخامس ماقبل الاخير للكاتبة حنان حسن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات
بعدما..حدث تقارب بيني وبين حضرة الضابط وتعلق بي ..
وبالرغم من انيي شرحت له بانني تزوجت سابقا عدة مرات وفشلت..
الا انه اصر علي ان يتمم الزواج...
وبعدما اتي حضرة الضابط الماذون
وامره بان يعقد العقد وتزوجنا بالفعل
علي الورق فقط
وكان لم يتبقي علي الدخلة سوي سويعات قليلة
..وذهبت لحجرة الضابط عريسي..
ولكن وانا في طريقي لغرفتة ..
قابلت نغم
صديقتي التي كانت تستعد لاداء مشهد الايدز
ولكن قبل ان تقوم بالتمثيلية
استوقفتني نغم قبل ان ادخل علي عريسي الضابط غرفتة
وسالتني؟
قالت..هو صحيح الي انا سمعتة ده يا دينا؟
قلت..هو ايه ده الي انتي سمعتية؟
قالت..الضحية المرة دي بيشتغل ظابط؟
قلت..ايوه بيشتغل ظابط ايه المشكلة يعني؟
ردت نغم معترضة
قالت..انتي مجنونة يا بنتي؟
ازاي ننصب علي ظابط؟
قلت..اهو الي حصل بقي والظابط ده ليه حوار كبير هبقي افهمك عليه بعدين..
وسالتني نغم؟
قالت.. ومين الظابط ده واسمة ايه؟
قلت..اسمه ماجد الشرقاوي
نظرت الي نغم بعدما فتحت عينيها علي اقصي اتساعها
وهي تقول..
ماجد الشرقاوي بتاع مكافحة المخدرات؟
قلت..ايوه ماله؟
قالت..ده عارفني كويس وحبسني قبل كده انا
وامي
وسالتها؟
قلت..وحبسك انتي وامك ليه ؟
هو انتوا كنتوا بتشتغلوا في المخدرات انتي وامك؟
ردت نغم نافية
قالت..لا
بس اخويا حودة قبل ما يموت في السجن
كان بيتاجر في المخدرات
ولما هرب من البوليس
جه ماجد الشرقاوي البيت عندنا واخدني انا وامي
لغاية ما يظهر حوده
وفعلا ظهر حوده وقبض عليه
ومات في السجن
وطبعا حضرة الظابط عارف اني مليش اخوات
فا بالتالي... مش هينفع نمثل عليه تمثيلية الايدز دي..
ده غير انه زمانه عمل عنك تحريات يا دينا
قبل ما يتجوزك
وزمانة كمان عرف كل ازواجك السابقين
ولو سال واحد منهم فقط وحكي له عن موضوع الايدز
هيعرف انك نصبتي علي ازواجك السابقين كلهم
وسالتها؟
قلت..طيب وبعدين؟
ردت نغم وهي تخفي وجهها
قالت..مفيهاش بعدين
تعالي معايا نهرب حالا ونبعد عن اي مكان
ممكن يوصلنا فيه ماجد الشرقاوي
واخذتني نغم من يدي واخذنا نجري علي غرفتي
حيث بدلت فستان الفرح واخذت حقيبتي واخذت اتسلل انا ونغم لخارج الاوتيل
حتي نجحنا ان نهرب انا ونغم بالحيلة..
وبسرعة استقلينا سيارة تاكسي
وابتعدنا عن الفندق
ونحن نفكر الي اين سنذهب انا ونغم ؟
وكيف سنختفي؟
وخصوصا واني هربت بعدما تزوجت حضرة الظابط
الي لازم هيكثف البحث عني
لاني لست نصابة فقط.. لا
دنا زوجة حضرة الضابط ايضا
يعني لازم يجيبني ولو فين؟
وعشان كده قررت فعلا اني ابعد واروح مكان امان محدش يقدر يوصلي فيه انا ونغم
واخذت نغم تسالني ؟
قالت..هنروح فين دلوقتي؟
قلت..اصبري دقيقة
وهقولك هنروح علي فين؟
وبسرعة.. طلعت من حقيبة يدي الشريحة التي يعرف رقمها محمد
شبيه شاروخان
الذي كنت تعرفت عليه في المصيف
ووقعت في هواه
وقمت بالاتصال به
ورد محمد علي الموبيل قائلا..الووو
قلت..ازيك يا محمد
رد محمد شوق بالغ
قال..ياااااااه يا قلبك يا شيخة
كل المده دي؟
وانتي قافلة تليفونك ؟
ومعرفش عنك حاجة؟
قلت...معلش بقي يا محمد كان عندي ظروف صعبة اوي
ولما اجي هبقي احكيلك عليها
هو انت فين دلوقتي؟
رد محمد قائلا..
انا لسة في الشالية
لان من بعد ما انتي اختفيتي
وانا معنديش اي نفس اني ارجع الشغل
ولا اعمل اي حاجة
رديت وانا في قمة السعادة
قلت..خلاص انا جاية
حالا
وخلي بالك ..معايا واحدة صحبتي
يعني تعمل حسابك انك هتضايف اتنين ستات عندك شوية
رد محمد قائلا..
تعالوا طبعا يا اهلا بيكي
انتي وصحبتك
قلت..تمام مسافة السكة وهنكون عندك
وبالفعل وصلنا للشالية الخاص بمحمد
بعد عدة ساعات سفر
..واستقبلنا محمد احسن استقبال
كما خصص لنا غرفة بالشالية عنده ..
لكن الغريبة ان محمد مسالنيش ولا مره عن سبب الزيارة
ولا قعدتي الي طولت عنده انا ونغم
وكانه كان منتظر اني انا الي اتكلم
واقولة عن سبب وجودنا عنده
لكن طبعا انا متكلمتش وظل الوضع هاكذا لمدة طويلة
ومكثنا عند محمد بالشالية لاكثر من شهر..
وانا طبعا كنت قافلة جميع موبيلاتي
وفتحت الرقم الي محمد عارفة فقط
وفي يوم ..
لقيت الموبيل الخاص بنغم بيرن
...وبعد ما ردت نغم علي الموبيل
لقيتها منزعجة جدا
وسالتها؟
قلت..في ايه؟
قالت...ان راوية الراقصة صديقة نغم
اتصلت بها واخبرتها بان بكر قد توصل لنا عن طريق موبيل نغم
وعرف احنا فين
واتي خلفنا
وممكن يوصلنا في اي لحظة
قلت...ينهار اسود ازاي ده؟
احنا لازم نهرب من هنا
حالا
وقمنا سريعا انا ونغم واخذنا نجهز الحقيبة التي كانت معنا
وتركنا شذي ابنة محمد مع الدادة...
وروحنا نفتح باب الشالية لينلوذ بالفرار...
ولكن في تلك اللحظة
تقابلنا بمحمد عائدا من الخارج
وعندما وجدنا محمد نستعد للرحيل
سالني..رايحة فين يا دينا انتي وصحبتك؟
قلت..خلاص كده يامحمد مش هينفع نستني هنا تاني
وسالني محمد
قال..ليه؟
قلت..عشان ...عشان...عشان ولقيت نفسي مش عارفة ابرر هروبنا بايه
مهو انا مقدرش اصرح بالحقيقة الكاملة عشان الفضايح
لكن في تلك اللحظة
ردت نغم بزكائها المعتاد
لتنقذ الموقف..وياريتها ما انقذته
قالت..اصل بصراحة بقي احنا كنا هربانين عندك هنا من طليق دينا
الي بيلاحقها في كل مكان
رد محمد متسائلا؟
قال..هو بيلاحقك ليه يا دينا؟
نظرت له وانا اسالة؟
قلت...مش نغم هي الي قالتلك ان طليقي هو الي بيلاحقني؟
رد محمد قائلا
ايوه
قلت..خلاص خليها تقولك باقي الحكاية هي؟
وبالفعل اخذت نغم تضع تسرد حكاية من نسخ الخيال
قال..اصل دينا كانت متزوجة من راجل ظالم واخلاقة زي الزفت
وهي كانت فاكراه انسان كويس
لكن اول ما عرفت حقيقتة.. وانه تاجر مخدرات
عملت المستحيل لغاية ما طلقها..
لكن هو دلوقتي عايز يرجعلها تاني بالغصب..
وهي عشان مش عايزة ترجعله
فا هربت منه
وجت عندك هنا
لكن هو للاسف عرف مكانها
وعرفنا من واحدة صحبتنا انه جاي علي هنا في الطريق..
وعشان كده احنا لازم نمشي حالا...
رد محمد قائلا..
الكلام ده بقالة اد ايه؟
ردت نغم قائلة
من فترة كبيرة
نظر الي محمد وهو يحاول يجعلني اهدء
قال...متخافيش يا دينا
طول منتي معايا مش عايزك تخافي من حاجة
وخليكي معايا هنا ومتمشيش
وانا هحل المشكلة دي بطريقتي
نظرت لمحمد وانا اريد ان اشرح له كل شيئ
قلت..يا محمد انت مش فاهم الحكاية
وقبل ان اكمل قاطعتني نغم قائلة
لا واضح ان محمد فهم من كلامي كل حاجة
وانتي لازم تسمعي الكلام
وتتركي محمد يتصرف مع بكر المجرم ده
رد محمد قائلا
حبيبتي لازم تثقي فيا وتديني فرصة اثبتلك فيها اني اقدر احميكي
نظرت لمحمد ونغم وسلمت للامر الواقع
وعدت مع محمد للداخل لنتتظر بكر
ونصفي معه الموقف باي طريقة
وفي الليل..
سمعنا جرس الباب يدق علينا في الشاليه
وقام محمد وفتح الباب وكان هناك الكثير من الرجال الذين رحب بهم محمد ودخلهم للمنزل..
واكتشفت بعد شوية بانه الماذون ومعه بعض الشهود
ولقيت محمد بيقولي..
تعالي يا حبيبتي انا لقيت الحل
وسالتة؟
قلت..الي هو؟؟
رد محمد شارحا
قال..دلوقتي طليقك بكر بيبحث خلفك عشان فاكر انك وحيدة
ومفيش وراكي حد يحميكي صح؟
ردت الي ربنا يهدها نغم
قالت..ايوه صح
فقال محمد
انا بقي هتجوزك وساقف انا امامة ..
وساعتها مش هيقدر يقرب منك
نظرت لمحمد وكنت عايزة افهمة ان مينفعش...
اتجوز
لاني متزوجة من الضابط
ولكن الي يتقطع لسانها نغم سبقتني في الكلام
قائلة
صح فعلا كلامك عين العقل
والجواز هو الحل الوحيد في الظروف الي زي دي
ابتسم محمد وطلب مني ان استعد للجلوس امام الماذون
وتركنا ليرتب لتلك الزيجة
وعندما اصبحنا انا ونغم وحدنا ..
صرخت بها وانا اقول..ايه يا متخلفة انتي ؟
جواز ايه الي انتي مشجعاه من محمد
انتي ناسية اني متزوجة من حضرة
الضابط ؟
وسالتني نغم؟
قالت..انتي متاكده انك متزوجة من حضرة الضابط فقط؟
ولا متزوجة من الضابط وبكر مع بعض؟
قلت..لا طبعا انا تزوجت من حضرة الضابط
بمجرد ما عدتي خلصت من بكر؟
ودلوقتي.. انا لسه علي ذمة الضابط
هتجوز محمد ازاي دلوقتي؟
ردت نغم مبررة
قالت..يا بنتي الجوازة دي هتكون زي كل الجوازات الي قبل كده
علي الورق فقط
وقبل الدخلة بشوية
ابقي اعملي عليه تمثيلية الايدز
او اي تمثيلية
واخلعي
لكن دلوقتي احنا فعلا محتاجين حد يحمينا من بكر ..المجرم ده
قلت..يا بنتي ده لا شرع ولا قانون
يسمح باني اجمع بين زوجين
في وقت واحد
اخذت نغم تعيد في نفس المبرر
قالت..يا بنتي جوازك من محمد هيبقي زواج مؤقت
لغاية ما نخرج من الموقف ده
ونخلص من بكر يا اما بقي هنفضل هربانين طول عمرنا
وسالتها؟
قلت..ولما نخلص من بكر هنبقي خلاص انتهينا من المشاكل؟
انتي ناسية الضابط الذي زمانة مجند البوليس كله في البحث عني؟
ردت نغم قائلة...اديكي قولتيها بنفسك
احنا منقدرش نروح مكان تاني غير ده
لان البوليس زمانة بيبحث عننا في كل مكان
نظرت لها وسالتها؟
قلت...يعني هنعمل ايه دلوقتي؟
ردت نغم
قالت..الحل الوحيد اننا ننشل الشيك الي علي بياض
الي انتي ماضية عليه من بكر
قلت..وده هننشلة ازاي
بقي ان شاء الله؟
قالت..عيب عليكي
تسالي السؤال ده لامهر نشالة في البلد
وسالتها؟
قلت يعني هتقدري تنشيلي منه الشيك بجد يا نغم؟
ردت نغم قائلة
حاولي انتي بس تستدرجية لغاية ما يخرجة من المكان الي هو شايلة فيه
وسيبي الباقي عليا
قلت ماشي
قالت.. ودلوقتي اتفضلي عشان لازم تتجوزي محمد لا هو الي هيحمينا من بكر وهو الي هيخبينا من البوليس
واخذت افكر قليلا ووجدت بانني ليس لدي خيار اخر
قلت...امري لله
وبالفعل دخلت وجلست امام الماذون الذي زوجني بمحمد الذي كان طائرا من السعادة
واخذ محمد يعد للاحتفال بزواجي منه
واتي بالكثير من الطعام والجاتوهات والحلوي ليكون احتفالا عائلي...
وبعد شوية سمعنا الجرس يدق...
وفتح محمد ليجد بكر يقف امامة
وهو يطلب منه ان يراني
وسال.. بكر؟
قال...عايز اقابل دينا لو سمحت
وانا عارف ومتاكد انها موجوده هنا
رد محمد بثقة قائلا
هي فعلا موجودة هنا
مهو ده بيتها
وهي زوجتي
نظر بكر بدهشة
وقال..زوجتك ازاي
رد محمد قائلا
ايوه.. لاننا تزوجنا
الليلة دي
حتي الماذون لسه بالداخل ولم يرحل بعد
وسالة محمد؟
قال..تحب تشرفنا؟
نظر بكر لمحمد بغضب وهو يقول...بقولك عايز اقابل دينا
وهنا اخذ ينادي محمد عليا
وعندما ذهبت لمحمد عند الباب
اتفاجاءت بوجود بكر يقف علي الباب
ولقيت بكر بيسالني
قال...البية بيقول ان زواجك منه كان الليلة ....
الكلام ده صحيح ؟
وقفت له بكل ثقة وانا اقول
ايوه صحيح
رد بكر متسائلا؟
ازاي يا هانم انتي ناسية انك متزوجة؟
وهنا اخذني محمد خلفة
وهو يقول..
انا عارف انك كنت متجوزها لكن هي وفت عدتها بعد طلاقك منها
يعني انت ملكش حاجة عندها...
ولو ليك حاجة عندها قول دلوقتي
والا.. مش عايز اشوف وشك تاني ابدا
نظر الي بكر وهو يسالني
قال..انتي شايفة اني مليش حاجة عندك تاني يا مدام؟
نظرت له بتحدي وانا اقول..
والله لو ليك حاجة عندي قول
نظر الي بكر بغضب وهو يقول ..
طيب وده..
واخرج من جيب قميصة الشيك
الذي عليه امضائ
نظرت للشيك وانا اسال
قلت..ايه ده ؟
انا معرفش انت بتتكلم عن ايه؟
ده اكيد شيك مزور
وانت تقدر تبله وتشرب ميتة
رد بكر مهددا
قال..عموما بكره هقدم الشيك للنيابة
وهي الي هتقرر ان كان مزور ؟
ولا دي امضتك بجد؟
وتركني وخرج بكر ليقع متكعبلا بنغم
التي ارتطمت به
وهو خارج
ووقعا معا هما الاثنين
علي الارض..
واخذت نغم تتوجع وتضع يدها علي صدرها
من شدة الالم..
ونظر لها بكر دون ان يعتذر وتركنا ومشي
وفي تلك اللحظة
غمزت لي نغم وهي تخرج الشيك من صدرها
..وازاحت من علي قلبي هم بكر
ومزلتة لي
وفي الليل
ذهبت نغم لتنام هي وشذي..
وجلست انا مع محمد نتحدث ونضحك
وبعد قليل ...لقيت محمد هم واقفا
وهو يمد لي يده وهو يقول...مش يلا؟
قلت..نعم؟ يلا فين؟
رد محمد قائلا
احنا اتجوزنا والليلة دخلتنا ولا انتي ناسية؟
قلت..ايه ده ؟ هي الليلة؟
نظر الي محمد قائلا
ايوه الليلة ..ولازم ندخل الليلة
وحاولت ان اتعلل باي سبب لاتهرب من تلك الدخلة
ولكن محمد كان مصمم بان تكون الليلة هي ليلة
الدخلة..
فذهبت معه لغرفة النوم
وفكرت بان اضيع بعض الوقت
وطلبت منه بعض العصير
وذهب محمد سريعا لياتي لي بالعصير
وعندما اتي
ادعيت باني اغط في نوم عميق
فغضب محمد وتركني وذهب لينام في غرفة ابنته..
وقمت انا بعدما خرج محمد من الغرفة
وشربت العصير احتفالا باني قد نجحت في خداعة وقدصدق بانني ذهبت في النوم..
ولكنني بالفعل بعدما شربت ذلك العصير
وجدت نفسي ذهبت في دنيا غير الدنيا..
ولم استيقظ سوي في الصباح وانا انام باحضان محمد
ونهضت سريعا وانا اسالة عما حدث؟
ولقيت محمد يبتسم لي وهو يقول...صبحية مباركة يا عروسة
نظرت له وانا غير مصدقة
وقلت في نفسي ازاي؟
دنا زوجة لحضرة الضابط ؟ومازلت علي ذمتة؟
واخذت ابكي
ولقيت محمد بيسالني؟
قال مالك بس يا حبيبي؟
وذهبت اجلس وحدي
مكتئبة
وانا لا اعرف كيف وضعت نفسي في ذلك الموقف؟
وكنت افكر في الهرب
ولكن محمد اقترح ان نخرج قليلا
لكي اخرج من تلك الحالة
ورفضت الخروج معه
في الاول
ولكن نغم طلبت مني ان اخرج معه
لكي لا يشك في شيئ
واثناء خروجنا افتعل بانني وقعت علي قدمي
وقد كسرت لكي لا يقترب مني ثانية
وبالفعل خرجت مع محمد وذهبنا لنتعشي باحد المطاعم الراقية...
وبعد دخلونا للمطعم واثناء ما كان محمد يتاخر عني قليلا ..
صادفت وجها مالوفا
وعندما تحققت من ذلك الوجة
تفاجاءت بانة حازم احد ازواجي السابقين
وهو واحد من الذين نصبت عليهم
بنصباية الايدز
ولقيت حازم بيبصلي اوي وهو يتاملني انا و محمد واقترب مني في حذر
وهو يحدثني
وسالني؟
قال.. مين ده؟
رد محمد بغضب؟
قال...ايوه يا استاذ في حاجة؟
رد حازم قائلا؟
قال..انا بسال المدام سؤال
رد محمد بغضب
قال..وانا جوزها وبقولك اي خدمة؟
نظر الي حازم بدهشة
وهو يردد
كلمة محمد متسائلا
جوزها؟؟؟
ولقيت محمد خرج عن شعورة
بعدما زاد حازم في تطفلة
وقال محمد بغضب
ايوه زوجها حضرتك عندك مانع؟
رد حازم وهو ينظر الي مستفسرا
قال..انا معنديش مانع
من جوازكم..
لكن اعتقد الهانم عندها مانع
ومانع كبير كمان
وهنا وجه حازم نظرة باتجاهي
وهو يقول..ياتري المدام قالت لزوجها علي المانع ولا ايه؟
استمعت لسؤال حازم ووجدتة ينتظر الاجابة
ووقعت في حيرة
فلو قلت..باني لست مريضة ايدز
سيقاضيني حازم ويفضحني عند محمد
ولو قلت باني مريضة..سيعتقد محمد باني نقلت له العدوي لانه دخل عليا بالفعل
ووقفت بينهم حائرة
لغاية ما حدث شيئا اغرب من الخيال
تابعووووني للروايات الكامله والحصريه
تعليقات
إرسال تعليق