روايه عشقت طفله مجنونه بقلم مي احمد الفصل الحادي والعشرون حتى الفصل الخامس والعشرون حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
روايه عشقت طفله مجنونه بقلم مي احمد الفصل الحادي والعشرون حتى الفصل الخامس والعشرون حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
الحلقه ٢١❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
يا ريت التفاعل يا قمرات التفاعل وحش خالص يا ريت نقدر بعض واسفه على التاخير
**"""*******************************
فريد بعصبيه شديده :يبقى انت" مش خايفه مش كده طيب اسمعي بقى يا ماسه مش خليتيه يبوسك وبتبجحي فيا انا بقى هعرف اربيكي اذا كانت سفرك امريكا "غيرت عوايدك" وتفكيرك" انا موجود يا حياتي" عشان ارجع لك عقلك واقرب عليها ببطء شديد
ما سه بقوه مزيفه :نت ما "تقدرش تعمل حاجه انا مش "خايفه منك ولا من كلامك وبطل "تقرب مني كده والا ايه هصوت والم عليك الدنيا
فريد بابتسامه شر 😈"/:صوتي وانا" اقول لهم ان انت اللي "ندمت عليا "وقلت لي ان انا" وحشك ولما جيت" اقرب منك عملت المسرحيه دي" وطبعا كلهم هيصدقوني "يا حبيبتي ما حدش هيصدقائك ولو عايزه تجربي "انا ما عنديش مانع
وابتدى يقرب اكتر وهي بترجع لورا بخوف شديد وفجاه اتكعبلت وقعت على الركنه" وهو بقى فوقيها وبص في عيون بعض
ماسه بتوتر من من قربه منها/ انت عايز ايه يا فريد ابعد وروح لحبيبتك" انت متضايق "علشان هو بسني ما فكرتش "في شعوري لما شفتكم" انتم الاثنين في سرير واحد" وجايه تلومني "وتقول تربيه ومش تربيه روح شوف" نفسك الاول قبل ما تتكلم انت ما لكش عندي "حاجه يا فريد "الشخص اللي بيتكلم عليه ده انضف من اي حد عرفته في حياتي وعن قريب هيبقى جوزي وانت مش هتقدر تمنع الموضوع ده
وفجاه قام عليها واتكلم وهو بيحاول يداري عصبيته
فريد هو بيحاول يتملك اعصابه/ ده اخر كلام عندك يا ماسه" يعني مصر انك "تستفزيني" مش كده زي ما قلت" لك قبل 'عن كده مش همد ايدي عليك ولا هقرب" لك حتى هعمل حاجه توجع قلبك زي ما انا قلبي" بيتوجع وما تقوليش اني ما حظرتكيش اللي بيلعب "بالنار لازم يتلدع بيها وبص لها بصه اخيره باصه فيها كلام كثير لو كانت" العيون بتتكلم كانت فضحت كل حاجه وسابها وركب اوضته وكلها عصبيه
ماسه عدلت نفسها على الركنه وابتدي تفكر ممكن يعمل ايه فريد هي مش متعوده "عليه يبقى بالهدوء ده هي" توقعت ان هو" يتعصب عليها يضربها بس ما يبقاش بالهدوء "ده يا ترى بيفكر في ايه وايه الخطه الجديده اللي "هيعملها حب فريد غريب في نفسه
قامت وهي" بتفكر هتعمل ايه وهو هيعمل ايه هي مستغربه "ردوا قوي نفضت الافكار دي وركبت على اوضتها
في غرفه فريد كان بيكسر في كل حاجه بعصبيه شديده وهو كل ما يتذكر اللي المنظر اللي بين ماسه واسر واللي يعصبه اكثر ردها عليا وان هي مش خايفه منه بس هو هيعرف ازاي يوجعها زي ما وجعته هيطلعها بره حياته هيدوقها من نفس الكاس اللي هي دوقته منه
كلم نفسه ماشي يا ماسه انا هوريكي فريد هيعمل ايه مش فريد الجبالي الواحده زيك تاثر فيه مش انت اخترتي وانا هحقق لك اختيارك وابقى نشوف مين اللي هيكسب في الاخر
دخل الحمام عشان ياخد شاور يمكن يهدي شويه من النار اللي في قلبه
في نفس الوقت في اوضه ماسه
كانت ماسه بتكلم بهيه في التليفون وقالت لها ان هم هيجوا بكره بعد العصر وعندها اخبار حلوه ليها
ماسه ما تشوقنيش قولي لي ايه هي الاخبار الحلوه
ايه الحمار اللي معاكي اعترف لك بحب ولا ايه بتتكلمي بنت انا بشحت منك الكلام ولا ايه
بهيه بحب 😍😍/ايوه قال لي ان هو بيحبني وانه معجب بيا من اول مره شافني في البلد وقال لي اقول له ردي على طلب الجواز واللي هو متجوز مش هيقدر يسيب مراته في الاول انا رفضت بس هو وعدني ان هو هيحاول يطلقها وقال ان هي مش مهتمه بيه وبصراحه انا شفت فعلا ان هو مش مهتم بيه ده مش بتتصل بيه خالص وما فيش مره بتسمح للجوازها ان هو يسافر ويقعد بعيد بعيد عنها لكن هي سمحت له فانا معاه ومش هسيبه ابدا انت ايه رايك وبصراحه انا وكمان بحبه
ماسه والله يا بنتي هو حلو وبيحبك وبصراحه انا قلت لك قبل كده مش هلاقي حد يحافظ عليك اكثر من مروان ده اكثر من اخ ليا وهو اللي واقف جنبي هو شخصيته حنونه قوي وغير فريد وغير اي حد تحسيه راجل كده في نفسه مش عارفه ايه اللي وقعه في البنت الغبيه اللي اسمها نرمين دي بس نصيب يمكن ربنا بيعوضه بك انت عشان كده عايزاك ما تسيبوش ابدا فهمتي
بهيه يعني اقول له ايه اوافق ولا ارفض انا قلت لعيلتي وهم ما عندهمش مشكله بعد ما بقيت دكتوره اكيد عايزين حد يبقى من مستواهم وانت عارفه تفكير عيلتي لما قلت لهم ان هو متجوز ما اعترضوش قالوا الشارع محلله اربعه انا كنت رافضه للمنطق ده بس لما شفته اسراره عليا وحبه اللي باين في عينيه ما قدرتش ارفض بصراحه وصليت استخاره ولقيت نفسي مطمنه فعشان كده بقول لك ادعي لي ان ربنا يصلح لنا الحال هقفل معاكي عشان الحق انام شويه عشان السفر بكره لما نيجي هنا ابقى نتكلم براحتنا
ما سه حب /سلام يا حبيبتي وربنا يهدي لك الحال فرحتيني بكره تيجي هنا مش هسيبك ابدا وقفلت معاها التليفون وراحت نامت على السرير غصب عنها الافكار ابتدي تيجي في مخها يا ترى فريد هيعمل ايه وهيوجعها ازاي هي ما كانتش قصدها ان هي توجعه هي مش بتفكر باسر حاجه تعتبري صديقه بس هو غريب ما شايفش الحب اللي في عينيها ما شايفش الغيره من ميرا ليه دايما الانسان المفروض هو اللي يتكلم ليه هي لازم تقول كل حاجه ليه ما يفهمش من نفسه ليه ما يحاولش يصلح اللي كسره ليه دايما هي اللي لازم تضحي دايما الرجاله ما بيفكرش غير في نفسها بس هي مش هتضعف وهتفضل متماسكه بموقفها لاخر لحظه ومش هتتنازل عن كرامتها ابدا بعد تفكير طويل راحت فين
في صباح يوم جديد مليء بالاحداث الغير متوقعه
في اوضه ماسه صحيت وراحت خدت شاور ولبسك دريس اسود وفرد شعرها وحاطط مكياج ونزلت
ونزل تحت عشان تفطر معاهم بس اتصدمت لما شافتهم كلهم قاعدين فريد كان قاعد على على راس السفره
والام قاعده جنبي وميرا قاعده جنبي في الناحيه الثانيه والاول مره من ساعه ما جت شافت فريد وميرا بيضحكوا وميرا تدلع عليه وبتاكلوا في بقه ده ضايقها جدا بس حاولت ان هي ما ما تبينش ان هي متضايقه وراح ت قعدت جنب نرمين
فريد وهو يبص على ماسه بخبث/تسلم ايدك يا ميرا يا حبيبتي بصراحه انت رمز للزوجه المطيعه ما فيش مره بتعمل اللي انت بتعمليه بتاكليني با يدك يا حبيبتي
ميرا بحب ودلع/ لو ما اهتمتش بالبيبي بتاعي ودلعته هاهتم بمين وانا ليا غيرك يا قلبي ربنا ما يحرمني منك ويديمنا لبعض ويخليك دايما هادي عليا زي النهارده
فريد هو ماسك ايدها وما يحرمنيش منك يا قلبي تصدقي يا اميره لو قلت لك انك ليكي معزه خاصه في قلبي وانك الوحيده اللي حبيتها رجعت نفسي وعرفت ان ما ليش غيرك يا حبيبتي عشان كده اخذت عهد على نفسك اني لازم اهتم بيك واعوضك عن كل اللي عملته في حقك انت دايما مستحملاني
ماسه عصبيه وغيره خلاص عرفنا ان انتم بتحبوا بعض وما تقدروش تستغنوا عن بعضها ممكن تسكتوا عشان نعرف ناكل بهدوء ولا الفطار بقيت مسرح لعرض حبكم
اميره وانت مالك يا ماسه ايه اللي مزعلك كل ده عشان فريد البوبي بتاعي بيهتم بيا وانت لا ايه غيرانه لا اللي يغير مننا يعمل زينا مش كده يا بيبي
فريد بخث/ كده يا قلب البيبي وبعد كده ده بيتي لازم ادلع حبيبتي ومرات المستقبليه وزي ما قالت ميرا اللي غيران مننا يعمل زينا
ماسه الدموع اتحبست في عينيها كانت عايزه تعيط كانت عايزه تصرخ كانت عايزه تعمل كذا حاجه كانت عايزه تروح تجيبها من شعرها الكوشه ده
مامه فريد
خلاص يا فريده ما تزعلش ماسه وانت يا ماسه يا حبيبتي سيبك منهم دول ناس فاضيه صح قول لي يا فريد ما تعرفش مروان هيجي متى ما قالكش وحشني قوي
فريد اخر النهار يا ماما كان عامل هنا مفاجاه الج*واكيد نرمين عارفه والله يا نرمين وقال ان عنده مفاجاه لنا ما اعرفش مفاجاه ايه انا مش بتفائل بمفاجات ابنك ابدا
نرمين بحزن ايوه ايوه عارفه هو رن عليا وقال ان هو جاي النهارده وقال لي على المفاجاه بس انا مش عارفه مفاجاه ايه اللي عامل عنك
ميرا بحب اكيد جهز لك مفاجاه يا حبيبتي وهيترجعوا ايام حبكم من جديد ولا ايه وغمزت لها
ماسه بطريقه ذات مغزى /لانها عارفه المفاجاه ما تتفاجئوش المفاجاه لسه جايه وحاجه اكيد هتفرحكم كلكم وخصوصا انت يا نرمين انت واختك قامت ماسه بعد ما قالت الاخيره بعد اذنكم هتاخر على المستشفى وعن اسر حبيبي كان مستنيه تسمع رد فريد
يتكلم يعمل اي حركه بس هو ما عملش اي حاجه ولا علق حتى وما بانش على وشه اي مظاهر من مظاهر الغيره
ما صدقت اكثر لما بيكلم ميرا عادي و بيتجاهل كلامها متعمد فهنا عرفت ماذا ان دي طريقه فريده الانتقام منها هي البرود والتجاهل هي دايما متعوده منه على الاهتمام باصغر تفاصيل ليها حتى لو ما كانوش مع بعض كان بيتكلم مروان ويساله عنها هي كانت عارفه مشت وهي متضايقه ما تعرفش ليه متضايقه مش هي ده اللي كانت عايزه مش هي كانت عايزه ليه متضايقه دلوقتي ليه عايزه تجري عليه وتقول له انت بتاعي انت وبس كل دي كانت اسئله بتتكلم في مشت وهي حزينه
فريد بعد ما مشيت ماسه ساب ميرا وقام بسرعه ميرا استغربت هو ليه بيعمل كده يمكن يكون لسه بيحبها واخدها كوبري عشان يوصل لها بس هي هتستغل ده وزي ما قالت قبل عن كده كل حاجه ا مباح بالحب والحرب مش هي اللي تضعف
ميرا مستغرب رايح فين يا فريد مش هتستناني عشان اروح معاك
فريد انا نسيت تليفوني فوق بعد ما خلصت اكل استنيني في العربيه
ميرا خلاص ماشي يا بيبي
مامه فريد بيبي الله يرحم انا هقوم قبل ما يطب عليا شلل الرعاش منك انت واختك مش عارفه اولادي اتهبلوا في نفوخهم واختاروكم ليه يلا اهو نصيب نصيب اسود سابتهم وقامت وهي بتشتمهم في سرها
نرمين شفت المراه العجوزه والله عايزه الحرق ما عندهاش دم خالص
ميرا سيبك منها انا عايزاك النهارده تجهزي سهره حلوه لمروان عايزاه اول ما يشوفك ينسى كل العصبيه وترجعوا حبيبه انا عارفه انك واخداها سلم بس برده ده جوزك ولازم تحافظي على بيتك مش انا اللي هعلمك يا نرمين
نرمين هعمل اللي انت قلت عليه هروح الكوافير واول ما يشوفني هيتهبل اصل انا عارفه ان هو بيحبني ومش بيشوف غيري ابدا واكيد راجع دلوقتي علشان وحشته والمفاجاه اللي عاملها ليه انا لازم افاجئه زي ما هو هيفاجئني مش معايا برده
ميرا ربنا يهديك ويفرح قلبك انت وهو يلا سلام اقوم انا عشان فريد ينادم عليا
خرجت ميرا وفريده علشان يروحوا التصوير
♥️♥️🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩
في نفس الوقت في المستشفى عند ماسه
ماسه دخلت المستشفى وهي حزينه تذكر معامله فريد لميرا وكلامهم مع بعض نار الغيره بتحرقها حرق ما توقعتش ان هو يعمل كده قدامها اما هي بتولع لما بتشوفهم كده امال لما يطلقها ويتجوز ها هتعمل ايه اكيد هيحصل لها حاجه
دخلت على مكتبه وهي حزينه بعد شويه قطع افكارها دخول اسر وهو ماسك بوكيه ورد في ايده ما تعرفش ليه اول ما شفت الوارد اتضايقت عشان هو السبب في اللي بيعمله فريد بس حاولي تظهر ان هي مبتسمه
ما سه ابتسامه بهته ايه يا اسر ورده على الصبح
اسر هو بص في الارض انا اسف يا ماسه اللي عملته امبارح ما كانش قصدي انت عارفه اني بحبك قد ايه وبخاف عليك فمشاعر انجازفت وما قدرتش اتحكم فيها سامحيني يا ماسه وده ورده اعتبريه اعتذار مني بيكي
ماسه ماسه ولا يهمك انا عارفه انك ما كانش نيتك حاجه وحشه بخصوص الورد انا بقبله يا سيدي واعتبرني ان ما فيش اي حاجه حصلت يا ريت تمحي اللي حصل من دماغك وانا كمان هحاول امحيه رجعنا اصدقاء ولا انت مش عايز تصاحب واحده مجنونه زيي
اسر بحب انا طول ده انتي الاساس والباقي شنط واكياس شفتي دكتور بيقول لي الكلام ده دلوقتي خليتيني عربجي
ماسه بس تصدق العربيجي لايق عليك اكتر من الدكتور لايق مع شخصيتك مش كده قاعد يضحكوا هم الاثنين
اسر بضحك
يخرب بيتك انت فظيعه دايما بتعرفي تطلعيني من المود انا دلوقتي هروح المكتب بتاعي وعلى الغداء نتغدى سوا ومش عايزه اعذار ماشي يا دكتوره
ماذا بثقه ماشي يا دكتور خرج اسر وهو مبتسم ان هي سامحته وهي بعد ما مشى قالت ان هي برده مش هتسكت هتلعب بنفس النار اللي هو بيلعب بيها مش هتستسلم بسهوله وفضلت تكمل شغلها بين الاطفال عشان هي دكتور الاطفال ومتعليقهم بكل حب
اخيرا ماسه خلصت الحالات اللي عندها بعد شويه
اسر جي خد ماسه عشان يروحوا يتغدوا خدت حاجتها وخرجوا عشان يتغدى
في مطعم على البحر كانوا بياكلوا فراخ مشويه ورز وبيضحكوا
اسر بمرح
كل ده كنت بتعمليه وانت صغيره انت كنت مصيبه يا شيخه وازي مامتك كانت صابره عليك
ماسه ومشاكسه /اصلا ماما بتحبني دايما اني اعمل جو للبيت دي اقل حاجه كنت بعملها فيهم عارف الحياه من غير مقالب وفرفشه ما تسواش ايه دايما نعيش دور الناس الكبيره الخنيقه اللي مركبين الوش الخشب على طول لكن انا كنت فرفوشه بحب اعيش الحياه
لحد ما اتجوزت وعشت مع فريد ده اللي غيرني من جوه وخليني عارف ان الناس كلها مش طيبه
ما فيش حد يستاهل الحب و والثقه عشان كده تلاقيني دايما منعزل عن الكل حتى في الجامعه انت اللي حس ده ما كنتش برده اقرب من اي حد لاني كنت خايفه اللي يجرحني نفس اللي جرحوني فريد المره الاولانيه قويت لكن المره الثانيه هموت من الحب
اسر بحب مش كل الناس غريب مش كل الناس حياتهم زي حياتهم الممثلين انا بحبك اديني فرصه عشان اثبت لك حبي حط ايده على ايديها بحب
قطع كلامهم مع بعض رن التليفون ماسه وكانت اللي على التليفون بهيه
ماسه بحب في ايه يا بنتي بترني ليه كثير كده شويه وهنتقابل مالك صوتك فين ايه
بهيه بحزن الحقيني يا ماسه مروان هيروح مني
ما سه صدمه وصوت عالي مروااااااااااااااااااااااان
روايه عشقت طفله مجنونه❤️❤️❤️❤️❤️❤️
الكاتبه مي احمد😘😘😘😘😘😘😘😘😘
الحلقه (٢٢)❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥🌹🌹
ماسه بصوت عالي مروااااااااااااااااااااااان
اسر باستغراب/ في ايه يا ماسه" ماله مروان مالك بتعيطي" ليه اهدي
ماسه بدموع/ انا لازم امشي" حالا مروان في المستشفى
بسرعه مشيت وهي تعيط
اسر بسرعه حاسب المطعم "وطلع وراها يجري وهو مستغرب مروان كان في امريكا ازاي ازاي في المستشفى
في المستشفى العامه
كانت بهيه قاعده حزينه وبتبكي هي وام مروان وفريد قاعد حزين على اخوه وسنده في الحياه
اخيرا ماسه وصلت المستشفى ودخلت وهي بتجري ودموعها تغرق وشها بصيت عليهم باستغراب
راحت عند بهيه وقالت لها ايه" اللي حصل يا بهيه مروان كيف" اعمل حادثه انت مش كنت في امريكا اتكلمي "ساكته ليه
بهيه بصوت مليان دموع/ انا السبب" لو حصل له حاجه مش هقدر "اسامح نفسي يا ماسه بحبه قوي
ماسه باستغراب/ قولي لي اللي "حصل اتكلمي ساكته ليه
مامه فريد قربت عليها/ مش هتقدر تقول لك حاجه عشان هي مصدومه اللي" حصل ما يتحكيش يا بنتي
ماسه قولي لي انت يا طنط "ايه اللي حصل ومروان ايه اللي حصل له واللي خلاه يجي " المستشفى اتكلموا ساكتين ليه
ماما فريد/ اللي حصل ما كانش حد يتوقعه "هو كان محضر لنا مفاجاه "وكان حاجز طياره ميعاد ما كانش قايله لحد وجه "البيت واللي حصل ورجعت في ذكرياتها
فلاش باك
مروان هو وبهيه اخيرا وصلنا الحمد لله ما حدش يعرف ميعاد "رجوعنا "خالص" يلا بينا بقى اكيد كلهم رجعوا" من الشغل ده ميعاد" رجوع فريد من التصوير هو النهارده ما "عندوش غير التصوير مشهد بس اكيد جي بدري يلا بينا
بهيه شعور غريب /مش عارفه" اقول لك ايه انا حاسه بخوف" مش عارفه ليه "حاسه ان في حاجه وحشه "هتحصل مش كان" المفروض نقول لهم ان احنا "جايين عشان نبقى عارفين رد فعل مراتك نرمين على الخبر بتاع زواجنا
مروان بحب /يا حبيبتي احنا "كان لازم نتزوج هناك عشان لو جينا هنا "كنا هنواجه مشاكل كثير لكن هنا اتجوزنا وما حدش يقدر يقف في وشنا ولا انت ندمت انك اتجوزتيني,
بهيه بحب /انت بتقول ايه انا بحبك وبعشق كل تفاصيلك "ما يهمنيش اي" حاجه في الوجود غيرك انت انت ما تعرفش الاربع سنين" اللي قضيتهم معاك دول كانوا" ايه بحب كل حاجه فيك بحب حنيتك عليا بحب غرتك عليا بحبك "توترك معايا وقوفك جنبي انا بحبك "يا مروان الكلام مش" هيقدر يوصف لك "الشعور اللي انا بحسه تجاهك انا معاك وهفضل معاك" على طول ومش ندمانه والا لحظه ان احنا اتجوزنا
ربنا يديمك في حياتي وما يحرمنيش منك ابدا يا حبيبي
مروان بحب وعشق /وما يحرمنيش" منك ابدا يا قلبي وخدها وخرجوا ركبوا العربيه وراحوا على الفيلا
في الفيلا فريد الجبالي
كانت نرمين لسه جايه من عند الكوافير وكانت حاطه ميك اب وفرده شعرها اسود الطويل ولابسه فستان احمر طويل
وجيت من بره قعدت على الركنه ومسك التليفون هتتصفح الفيسبوك بتاعها
ومامه فريد كانت قاعده بتقر"ا قران لما دخلت عليها نرمين وشافتها بصيت لها مستغربه ان هي عملها نفسها ده عمرها ما عملتها بس قالت ربنا يهدي الحال
اخيرا وصل بهيه ومروان وهم بيضحكوا وفتحوا الباب نرمين اول ما شافت "مروان دخل جريت عليه وحضانته بس هو ما بدلهاش" الحضن بعد عنه وبصيت له بصه غريبه
نرمين باستغراب/ في ايه يا مروان مش مفروض تاخدني بحضنك اول ما تيجي مش هيمشي انا عامله ايه في نفسي عشانك وبعدين مش مفروض تبلغني ميعاد وصولك علشان اجي استقبلك في المطار
مروان بكر /وليه تيجي تقبليني بصفتك ولا انا عيل صغير مش هعرف اجي واحده
نرمان ببرود/ في ايه ليه كل الكلام ده وبعدين بصفتي زوجتك يا حبيبي لازم اعرف زوجي بيروح فين وبيطلع مع مين وبيهتم بمين وهي بصه البهيه
مروان/ ما فيش داعي انك تهتمي بيا علشان انا خلاص طلقتك واتجوزت مش تتعرفي على مراتي ماهي ايه رايك في المفاجاه يا نرمين
نرمين بصدمه/ انت بتقول ايه طلقتي مين واتجوزت مين انا نرمين محمد تطلق عشان واحده جايه من الصعيد بس انا مش هسكت يا مروان انت بتاعي انا وهتفضل طول عمرك بتاعي وانا عارفه انك بتقول كده بره قلبك انا الوحيد ه اللي ملكت قلبك وكيانك وكل حاجه فيك وانت بتقول كده عشان تغيظني بس انا مش هسكت فاهم حتى لو اضطريت اني اقتلك
مامه فريد/ خلاص اقعدي في مكان بعيد عننا ابني رجع لي وطلقك يا حربايه عقبال ما ابني يسيب اختك انتم ناس مش اهل نعمه عايزين الحرق يلا اتفضلي اخرجي مش عايز اشوف وشك
لمي حاجاتك وامشي ابني وطلقك وجيب لي بنت زي القمر ومتربيه ودكتوره مش واحده جايه جايه من الشارع وعايزين ينصبوا على اولادي بس ربنا مش بيفوت حق حد يلا اتفضلي امشي
نرمين قربت منه بكل ضعف/ هونت عليك يا مروان ليه بتعمل فيا كده عشان بحبك وما اقدرش استغنى عنك قولي ان كل ده كده كذب وانا ما تقدرش تستغني عنك قول لمامتك انك بتحبني اتكلم يا مروان ساكت ليه بصت لبهيه بشر وراحت ناحيتها مسكتها بقوه وحاولي تتهجم عليها ومروان بيخش عنها
مروان بحب/ ابعدي عنها يا مجنونه انت فاكره نفسك مين ابعدي ما اقول لك
نرمين بجنون/انا عارفه انك بتحبني انا ومستحيل تسيبني عشان اي حد حتى لو كانت هي وانت خطفت الرجاله والله ما اسيبك انا هقتلك بايديا دول مروان ابعتها عن بهيه وقعت على الارض
مروان انت كويسه يا حبيبتي وخدها في حضني
في الوقت ده نرمين شافتهم وهم حاضنينن بعض اكثر راحت ماسك للسكينه من طبق الفاكهه اللي على السفره وراحت غزيته في ضهر مروان
بهيه ومامت فريد بصوت واحد مرووووووان
ونرمين اول ما شافت الدم فتحت الباب وهربت
امامه فريد رنت على فريد وجابوا الاسعاف وخدوا مروان على المستشفى
عوده من الفلاش باك
ماسه بصدمه/ يعني نرمين ضربت جوزها وكانت هتموته طب ازاي بتحبه وتعمل فيه كده وما حدش قدر يمسكها دي لازم تتعاقب اللي زي دي لازم تعفن في السجن دي مريضه نفسيه والدكتور قال لكم ايه على حاله مروان
مامه فريد /الحمد لله الاصابه كانت في كتفه بس بهيه مصدومه من ساعه ما مروان اتصاب ومحمله نفسها المسؤوليه وطول الوقت قاعده بتصرخ باسمه انت برايك ايه الحل
ماسه ان شاء الله هيبقى كويس ما تزعلوش ربنا مش بيعمل حاجه وحشه ابدا واكيد نرمين هتتمسك وتتعاقب على اللي عملته
ماسه قربت بهيه وخالتها في حضنها وفضلت تبكي لحد ما خرج الدكتور
فريد بسرعه ولهفه /طمني يا دكتور اخويا عامل ايه دلوقتي
الدكتور
ما فيش مشكله اتعدى مرحله الخطا ر حمد لله على سلامته بعد شويه ممكن تقدروا تشوفوه سابهم الدكتور وهم كلهم بيشكروا ربنا الازمه دي عدت على خير
ما هي بصوت حزين /يعني هو هيبقى كويس مش كده يعني مش هيسيبني
ماسه بحب/
ايوه يا حبيبتي هيفضل معاك على طول هو حبيبك وزوجك ومستحيل تسيبوا بعض ابدا واهو نرمين خرجت من حياتكم وهتتعاقب على اللي عملته وان شاء الله تتهنوا مع بعض
مامت فريد /امنت على كلامها امين يا رب العالمين ويفرح ولادي كلهم ويبعد عنهم الشياطين
في الوقت ده دخلت عليهم ميرا وهي بصه في الارض واتكلمت بصوت واطي هو مروان عامل ايه دلوقتي انا اسفه على للي عملته اختي بس يمكن عملت كده عشان هي بتحبه انت اكيد يا فريد مش هتعاقبني على ذنبي مش ذنبي ولو على اختي لو انت عايزني انهي علاقتي بيها انا ما ليش علاقه بيها
مامه فريد /انت كمان لك يعني تتكلمي بعد ما اختك حاولت تقتل ابني وجايه تقولي ما ليش ذنب ما تاخذونيش بذنب اختي واحده غيرك ما كانتش وريتني وشها بس انتم ناس بجحين وما تعرفوش اي حاجه عن الاصول وانا مش عايزه اشوف وشكم تاني
ميرا بكذب وخداع /انا ما كنتش اعرف ان هي هتعمل كده وبعدين انا ذنبي ايه انت عمرك شفت مني حاجه وحشه يا فريده ليه بتاخدوني بذنبها انا دايما بوقف ظهرك يا فريد عمريوما قلت لك على حاجه لا حتى لما كانت بتدخل بينا ما كنتش بسمع كلامها وكان قدامك يبقى انا ذنبي ايه لو انت عايز تنهي العلاقه انا ما عنديش مشكله يا فريد القرار بايدك
فريد بجمود /انت ما لكيش ذنب يا ميرا انا ما اقدرش اخدك بذنب اختك لانك فعلا من اول ما عرفتك ما عملتيش حاجه ضايقتني انت غير اختك فعشان كده انا مش هنهي علاقتنا هتفضل وان شاء الله هنتجوز هنعمل فرحنا مع مروان وبهيه
بس اتمنى تكوني قد الثقه والعلاقه اللي اتحطينا فيها
ميرا قربت عليه ومسكت ايده اوعدك يا فريد اني احاول اساعدك على قد ما اقدر انت ما تعرفش انا بحبك قد ايه يا فريد انت حياتي كلها
ماسه كانت بتبص له باستغراب بعد اللي عملته اختها فاخوه برده سماحها للدرجه دي بيحبها؟ طب هي ايه اللي مضايقها ؟مش هي اللي اخترت؟ بس هو كان مفروض يلاقيها فرصه ويبعد عنها ؟بس هو الظاهر ان فعلا كان بيحبها ؟وكان لما قال لها بحبك كان بيضحك عليها هو بيحب ميرا وهيفضل طول عمره بيحب ميرا وده حقيقه مش هتقدر تغيرها خدت نفس عميق عشان تهدم النار اللي بتاكل في قلبها
اسر /الحمد لله طمني على ابن حضرتك واخو حضرتك يا استاذ فريد انا كنت قلقان قوي عليهم وقلقان على ماسه لانها كانت بتعيط
فريد بص له بغظ وما ردش عليه قال ب صوت واطي انسان بارد وما عندوش دم
اسر
لو عزت اي حاجه انا في المستشفى هنا دي مستشفى بتاعتي فاعتبروها بتاعتكم واي حاجه تنقصكم بلغوا ماسه وهي تبلغني
فريد برود/ شكرا بس احنا بعد ما يفوق هناخدوه ونمشي مش عايزين حد يعمل علينا جميله
اسر /جميل ايه بس يا استاذ غلاوه ماسه عندي تخليني اعمل اي حاجه انا لو بايدي اقدم لكم اي حاجه مش هتاخر
ما سه بحب/ عشان تداري على برود فريد شكرا يا دكتور اسر انت انسان محترم وانا بقدرك شكرا على اهتمامك بيا
اسر حب /ولا يهمك همشي انا دلوقتي عشان بلغوني ان في مستنياني
ماسه/ماشي خد بالك من نفسك
ماشي اسر وفريد بص له غيظ انسان بارد ما عندوش دم عشان ماسه عشان ماسه انسان ملزق
بعد شويه وقت الدكتور سمحت للزيارات
كلهم دخلوا لمروان
مروان بتعب/ ما هي كويسه نرمين قربت لها هي فين
بهيه قربت عليه انا هنا حبيبي ما قربتليش اخسرك يا مروان انا بحبك قوي يا مروان ما تسيبنيش
مروان وانا بحبك وعمري هسيبك يا زوجتي العزيزه
بهيه وكانت لسه هتتكلم قطعتهم ماسه
ماسه مشاكسه/ ما خلاص عرفنا انك بتحبوا بعض يا بنت ما تحترمي نفسك شويه واحترمي ان انا صاحبتك قاعده جنبك سنجل وبعدين استني لما يفوقوا تقعدوا وحديكم مش ملاحظه ان في ناس كثير حواليكم يبقى في شويه حيه يا بنت
بهيه بحرج واخدود زي الطماطم 😚 انا اسفه ما كنتش اقصد بس عشان كنت زعلانه عليه وخايفه عليه عشان" كده اندفعت
مروان انت بتبرريها ليه اتهدي يا ماسه يا بنت اعقلي في دكتوره زيك بتعمل اللي انت بتعمليه ده ارحميني شويه
فريد بهمس تتكلم مع مين دي مخها رايح منها اصلا
ماسه سمعته بتقول حاجه يا فريد او في حاجه في زورك عايز تقولها قولها في وشي ما تقولش من ورايا
فريد بتحدي /انا فريد الجبالي يا حبيبتي ما فيش حد يخوفني عشان اقول من وراكي
ماسه /خلاص عرفنا ان انت فريد الجبالي يعني ايه فريد الجبالي نبي واحنا ما عارفينش مغرور
فريد بنرفزه ماسه
ماذا بنرفزه اكبر فريد
مامه فريد /خلاص يا ولاد انت هتتخانقوا ماسه ما غلطتش يا فريد وانت يا ماسه مش كل كلمه تجيبوكي فيها مع فريد المهم اطمني على مروان بصي يا حبيبي انا سمعت ان انت بتقول لبهيه ان هي مراتك انت فعلا اتجوزتها
مروان بتعب/ ايوه يا امي انا وبهي متجوزين كنت عارف ان نرمين مش هتسيبنا في حالنا عشان كده قررت اني اجوزه هناك علشان اتحدى العالم كله عشانها
بس ما تخافيش انا ما لمستهاش انا قررت ان احنا نعمل فرحنا هنا خطوبه وكتب كتاب وفرح في يوم واحد
وهيبقى احلى فرح مش كده يا حبيبتي
ما هي بكسوف/ كده يا حبيبي
ماسه الغرام ههيييح شوف الواد الرومانسي اللي بيعمل كل حاجه عشان حبيبته تصدق يا مروان انت رجعت لي العصر بتاع مجنون ليلى انت بقى مجنون ماهي ولا اقول بهيه خليها ما هي احلى عشان تليق على اسمك
مروان / ما هي بهيه مش مهم الاسم المهم شخصيتها اللي انا بعشقها
فريد/ خلاص يا مروان عرفنا انك بتحبها بطل كل شويه تقول بحبها بحبها يا ابني ممكن تتحسد اصل في ناس عينيها وحشه هنا وبص الماسه التحدي
ماسه قصدك مين يا فريد اتكلم مين اللي عينه وحشه ده بتلقح على مين اتكلم عدل
فريد اللي على راسه بطحه بيحس عليها يا قلبي لو انت عارفه اني عينك وحشه يبقى بتفهمه وحديكي
كانت ماسه لسه هترد وتعمل خناقه كبيره لكن قطعاهم مروان وصوت تعبان خلاص ارجوك يا ماسه بطلي خناقه انت وفريد انا تعبان الدكتور قال اني احتمال اقعد في يومين في المستشفى بعد كده نعمل الفرح على طول
بهيه/ بس انت هتكون لسه تعبان
مروان بعشق/ انا بخف وانت وانت جنبي يا حبيبتي وبعدين انا قلت لعيلتك وهم حددوا معايا الفرح وعزمت اهل ماسه
ماسه بحزن وانت فاكر ان هم هيجوا انا برن على ماما وبكلمها مش بترضى ترد عليا حتى اختي اسيل كانها اتبرت مني كل ده عشان قلت لهم اني هتطلق انا مش عايزه اشوفهم ولا مش عايزاهم يحضروا الفرح لو انتم هتعزم انا مش هحضر الفرح اللي ما اعتبرنيش بنتهم انا مش هعتبرهم عيلتي
فريد بحزن /على ماسه خلاص يا ماسه هيجوا اهلا بهيه بس ولو انت مش عايزه تعزمي اهلك براحتك
بس لازم اقول لك ان هم مهما عملت هيفضلوا اهلك يا ماسه واكيد لهم اسبابهم عشان يعاملك بالمعامله دي وبعدين انت غلطانه ما فكرتيش ابدا تروحي تزوريها ليه
ماسه عايزين تعرفوا ليه عشان ماما قالت لي لو جيتي هنطردك قدام الكل انت مش بنتنا احنا ما عندناش بنات تطلق قالت كلامها وخرجت وهي منهاره هي بتحاول تنسى عيلتها ما تعرفش الحقيقه بس مامتها بعدتها عنهم علشان تبعتها عن الصالح المجرم بس هي ما تعرفش كل ده حتى ما هي تعرف كل حاجه بس ما تقدرش تقول لها لانها وعدت خالتها ما هي ما توصلش اي حاجه للبلد لماسه
فريد خرج وراها يدور عليها لانه حس ان هي زعلانه فعلا ومحتاجه يبقى جنبها
ماسه خرجت وهي بتبكي بس وهي خارجه اتصدمت في اسر
اسر بحب وخوف ولهفه مالك يا حبيبتي ليه شكلك معيط كده مين معاكي قولي لي يا ماسه في حد اذاكي اكيد فريده عمل حاجه ضايقتك اتكلمي ساكته ليه
ماسه بحب/ اترمت في حضنه انا مخنوقه قوي يا اسر ما حدش فاهمني كلهم بيحكموا عليا من غير ما يسمعوني كلهم شايفيني بنتي مش كويسه
اسر طبطب عليا وهي في حضنه وقال لها ا انت مش وحشه يا ماسه انت افضل بنت شفتها في حياتي اللي بيقول عنك وحشه هم الوحشين
رفعت وشها شكرا على وقفتك جنبي يا اسر
في الوقت ده شاف وفريد وهو سعيد ضغط على ايده بعصبيه وعارف ان هي ما بقتش محتاجاه في حياتها وانا اسر بقى كل حياتها وان هو زي ما قالت له ان هو خرج بره حياتها
فريد
ماشي هو متعصب وراح على اوضه اخوه اول ما دخل مامته ومروان بصوله
مامتي فين الماسه يا فريد انت مش خرجت وراها
فريد بعصبيه ايش عرفني انا وانا كنت ولي امرها وانا ما اعرفش
مروان مالك يا فريده اهدى ما حصلش حاجه لكل ده ماما بتسالك سؤال عادي
فريد بضيق
خلاص يا مروان انت كمان هتعملها لي حكايه انا همشي عايزه حاجه يا ماما ابقى اجي في الليل عشان اوصلكم ومشي من غير ما يسمع ردهم
مامه فريد/ تفتكر ايه اللي حصل ممكن يكونوا اتخانقوا
مروان الله اعلم بس اللي انا شايفه ان اكيد في حاجه احنا ما نعرفهاش ربنا يهدي الحال
ماسه دخلت وقعدت معاهم معاهم لغايه الليل وجه اسر هزر وضحك معاهم وكلهم كانوا قاعدين منسجمين
لحد ما دخل عليهم فريد كلهم سكتوا فجاه
فريد سكتو ليه شفت عفريت على العموم مش مهم انا كلمت الدكتور وقال ان نقدر نخرجك دلوقتي يا مروان
مروان انت زعلان من حاجه
فريد وبرود قاتل /وهزعل ليه يلا بينا مامه فريد وماسه وبهيه نزلوا قدام فريد وفريد سند اخوه وركبه العربيه واسر ودعهم
في العربيه قعد مروان ومامته وهي بالكرسي اللي ورا وفريد وماسه قاعده في الكرسي لقدام
كان في صمت رهيب كل واحد ملاحظ البرود اللي في في علاقه فريد وماسه قطع الصمت ده مروان
مروان ما تشغل لنا اغنيه حلوه يا فريد ولا انت ما لكش في الرومانسي
فريد شغلي الكاسيت يا ماسه عشان هم يرتاحوا
ماسه اول ما شغلت الكاسيت كان في اغنيه على جرح الماضي وائل جسار فريد كان لسه هيقلب لكن ما سهقالت سيب الاغنيه دي بحسها بتتكلم عن كل حد جرح حبيبه عشان كده عايزه اسمعها لو امكن يعني
فريد ما ردش وكمل طريق وما ردش عليها
واشتغلت لاغنيه
( ياما خبيتي بعيني دمعي وهم لساكن فيه ومخليك
تحسي عليا داويكي وقلبي موجوع ومخليك تحسي
عليا داويكي وقلبي مجروع
اذا كنت بعذابي راضي وجايك اترجعني انا يا حبيبي جرح الماضي بعده عم يوجعني اذا شايفني مش عم بشكي فكرك يعني فكرك يعني مش موجوع اذا شايفني مش عم ببكي ليش انت خليتي دموع
ضيعني حبك ضيعني ياما اشكي و وما تسمعني حتى الاه بتوجعني صوت عندك مش مسموع حتى الاه بتوجعني صوت عندك مش مسموع
خلصت الاغنيه وماسه دموعها نزلت في وشها ابتدت تداري دماغها بايديها فريد حس الاغنيه دي بتتكلم عليه وكمان لما شاف دموعها ضايق اكثر يعني هي حاسه ان هو مش بيهتم غير بنفسه مش بيحبها للدرجه دي هو اناني في اللحظه دي فريد اخذ قرار ان هو يبعد عنها وكفايه الوجع اللي سببه لها
فريد اعطى مثلا منديل قلت لك بلاش الاغنيه دي بتحب الحزين انت مش كده
ماسه بحزن
الاغنيه بتعبر عن الوجع والألم اللي انت ما بتعرفش عنه حاجه انت دايما ما بتفكرش غير في نفسك وبس ما بتشوفش غير مصلحتك
فريد مش مهم مش هنتناقش في الكلام دلوقتي
اخيرا وصلوا على البيت وكلهم دخلوا جريت على اوضتها هي حزينه الاغنيه نبشت الجرح اللي في قلبها اللي بتحاول تدريه
لكن كلهم اول ما فتحوا باب الفيلا اتصدموا باللي
شافوه
ماما فريد بصدمه وحزن خاللللللللللد
كلهم بصوا عليه بصدمه😱😱 لانهم لقوا غرقان دم
روايه عشق طفله مجنونه❤️❤️❤️❤️❤️❤️
اللي كاتبه مي احمد🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵
الحلقه (٢٣)💓💓💓💓💓💓💓💓
كلهم ،كانوا واقفين "مصدومين وهم "شايفين 'خالد غرقان في "دمه
ماما فريد بحزن والم /خالد قومي" يا خالد "انا عارفه انك" وحش وعملت "حاجات كثير وحشه في حياتك بس" انا ما اقدرش "امنع قلبي اللي بيحبك قول له يا مروان قل له٠
ماسه كانت بصلهم باستغراب "هي من ساعه ما جيت "فعلا ما شافتش "خالد بس" ما قدرتش تسالهم "عشان دي امو"ر عائليه هي" ما حبتش تتدخل فيها "قربت عليها واخذتها " في حضنه اهدي يا طنط ان شاء الله كل حاجه" هتبقى كويسه وهنعرف مين ا"للي عمل فيه كده
مروان / احنا شايفينه ان هو" ميت يبقى "اكيد"للي ضربه وموته هنا بس" الغريبه ان هو ليه مده" ملهوش "علاقه بينا "بعد ما سبتوا بعض" انت ايه رايك يا فريد "بص ناحيه فريد اللي كان واقف مصدوم
فريد بصوت متالم /انا هبلغ" الشرطه" واكيد واحد حقير زيه " هو للي عمل كده "ليه اعداء كثير "وكما يقال لو بتعمل" شر هتلقى" شر لو" تعمل خير حتلقي اخير " وهو اعمله كلها شر ومستني" منه ايه غير ان هو يموت بطريقه ابشع من دي" انا مش قادره اتكلم اكثر من كده "ماسه خدي ماما واطلعوا على فوق
ماسه بحزن/ ماشي "يلا بينا يا يا طنط" اكيد فريد ومروان "هيحل كل حاجه" احنا لازم نطلع فوق نرتاح يلا
مامه فريد /مش قادره "هو فعلا اتخلى" عني في كل وقت" بس انا بحبه "قلبنا مش "بايدينا يا رب اغفر له وطلعت هي وماسه وهي في "حاله انهيار تام
بعد شويه جو البوليس" وحققه في "الموضوع ورجعوا كاميرات المراقبه" وعارفه علاقتهم بالمدعوا خالد وان هو يبقى" طليق امهم وبعد مراجعه كاميره المراقبه اكتشف ان اللي" قتل خالد هي نرمين بس كلهم كانوا مصدومين ايه علاقه "خالد بنرمين عشان تقتله
فريد/ يعني نرمين هي " اللي قتلته طب هي مصلحتها في ايه" في موت خالد" وايه علاقتها بيه اصلا الموضوع باين "عليه كبير يا مروان احنا لازم نفهم الموضوع انا هرن دلوقتي على ميرا
اخليها تيجي تشوف" اختها عملت ايه
مروان/ الحمد لله هي "خرجت من حياتنا" ومن حياتي" انا بالذات ما كنتش" اعرف انك بربي مجرمه في بيتي
فريد/ الحمد لله على كل حال انا هرن على ميرا
في نفس الوقت في منطقه بعيده
ميرا بصدمه/ يعني ايه قتلتيه" انت مجنونه اكيد كاميرات المراقبه" جابتك وبعد كده هم "مبلغين عليك بتهمه "محاوله قتل مروان" انت بتدمري نفسك ليه؟ وبعدين خالد عمل لك ايه عشان تقتليه؟ اتكلمي ساكته ليه ؟كل ده عشان مروان سابك وانت اصلا كنت بتحبيه؟
ميرا بدموع/ لا ما كنتش بحبه "انا كنت بعشقه بس يمكن طريقه عشقي مختلف" عن باقي الناس عايزه تعرفي انا قتلته ليه ؟انا هقول لك ورجعت في ذكرياتها٠
فلاش باك
خالد بتعب رن على نرمين/ تعالي بسرعه يا نرمين على المكان اللي "هقول لك عليه" انا قررت اني اتخلى عن" المخطط اللي احنا اللي "خططنا سوا انا هعمل حاجه كويسه في حياتي" قبل ما اموت وهقول لابني" على الحقيقه
نرمين /ثواني وانا "جايه لك واسمع منك انت عايز تقول له ليه ؟وتدمر كل حاجه احنا بناها ليه ؟بعد شويه نرمين راحت قبلت خالد في بيت فريد عشان هو كان ناوي ان هو" يستناهم ويقول لهم" الحقيقه
نرمين ا/حكي ايه اللي جد "عشان تعمل كده
خالد /انا عندي السرطان في "الدم في المرحله الاخيره ويمكن اموت في "اي لحظه "انا مش عايزه اموت "واكون شايل ذنب ثاني فوق "ذنوبي اللي انا عملتها في "حياتي انا هقول لفريد ان ما فيش حاجه حصل بينيه وبين اختك "وارجعه الحياه" الطبيعيه هو ومراته
يمكن ربنا يخفف "علي العذاب "بعد ما اموت ويمكن مراتي "تسامحني يا "اما تشوف ابنها سعيد
نرمين بشر/ انت عارف انك انت اغبى واحد في العالم انا "جبتك هنا عشان اخلص عليك" واريح الدنيا كلها من قرفك" مش انت خايف "لا تموت انا بقى هموتك بس بالبطيء "عشان تعرف تمن" الكلام اللي انت بتقوله "واذا انا ربنا كده كده انت دخل النار يبقى تدخلها وانت" مستريح صح" بس انا مش هخليك تعمل اللي في بالك "انت ما فكرتش ليه انا قلت لك تيجي في بيت فريد ؟عشان كلهم يشوفوك وانت ميت' وبخصوص اختي انت ما" لكش دعوه لا
بيا ولا باختي انت عايز "تموت موت وحديك ما تدمرش كل اللي" بدون سبب كان لسه هيرد راحت طلعت السكينه وبدون اي" مقدمات طعمته في بطنه
وخرجتها منه وهو بيتنفس بصعوبه راحت دخلتها فيه ثاني طعمته "اربع طعنات في اماكن قاتله
نرمين /وداعا يا خالد كنت انسان" كويس كنت عايش خليت ابنك "يكرهك وموت خلت ابنك يكرهك" برده يعني انت لما تقولي" لفريد الحقيقه هترجع الاب "المسالي "في نظره يلا ملكش من نصيب" انك تعيش عادلت شعرها" وهي بتضحك بجنون ان هي اتخلصت" من الدليل اللي" بيثبت براءه فريد ان هو ما عملش حاجه مع "ميرا وكده الخطه بتاعتهم هتنفذ "بالظبط زي ما هم عايزين
عوده من الفلاش باك
ميرا/ انت غبيه في كاميرات" مراقبه في بيت فريد واكيد الكاميرات جابتك" اعترافك باللي حصل وبالخطه وكل" حاجه يا غبيه
نرمين/ انا مش غبيه" انت الغبيه انت مفكره ان دي حاجه تروح عليا "انت عارفه ان كاميرات المراقبه شغاله صوره بس" وان الصوت بايظ حتى لو جابتني انا ما فيش حاجه ازعل عليها المهم "عندي انت يا ميرا لازم تتجوزي فريد احلامك وانا هفضل هربانه طول عمري"
ميرا بحزن/ ما تقوليش كده يا "نرمين اكيد في حل
في الوقت ده فريد رن على ميرا اول ما شافت اسم فريده على التليفون اتوترت بصت لاختها اختها
قالت لها ان هي "تكلمه ولا كان حاجه "حصلت وكانها ما تعرفش حاجه
اميره بتوتر// ايوه يا فريد في حاجه
فريد انت فين يا مير"ا تعالي شوفي "المصيبه اللي عملتها اختك
ميرا بتمثيل عدم المعرفه/ قل لي يا فريد "عملت ايه تاني ما انا "ما وريش غير مصايبها
فريد/ قتلت خالد هو بتعرفي مكانها قولي لها هي مهما لفت" هتتقبض عليها انا" هقفل التليفون وشويه والاقيك عندي في البيت عشان" نكمل كلامنا
بعد ما خلصت المكالمه
ميرا /هتعملي ايه يا نرمين "هتسلمي نفسك ولا هتفضلي "هربانه
نرمين/ ما تخافيش محدش "هيقدر يقبض عليا بس انا عايزاك تخلي بالك من نفسك" وتحاولي تثبيت الفريد انك ما تعرفيش اي "حاجه واني انا اللي عملت كل حاجه فاهمه "اوعديني يا ميرا انك تعملي كل اللي اقول لك عليه"
ميرا/ اوعدك هتوحشيني" يا نرمين حضنوا بعض الاختين وودعوا بعض وبعد كده مشت ميرا عشان تروح على بيت فريد
في بيت فريد
بعد ما اخذوا الجثه وشرحوها
الام انا عايزه اشوفه" اخر مره ارجوك "يا فريد ما تمنعنيش
فريد /هم دلوقتي بيشرحوه" انا طلبت منهم بعد ما يخلصوا كل حاجه" يبلغونا "عشان نروح نستلم الجثه انت عارفه ان احنا بس اللي نقرب له ان هو ما لوش حد مش كده
ماسه ا/هدي يا طنط هي" خلصوا الاجراءات انا هاخدك هناك وتشوفيه بس"" مش عايزاك تبقي ضعيفه كده الباقيه في حياتك انت وحياه ولادك وانت هو مش لوحديك احنا كلنا معاكي عايزاك يا طنط ما تحطيش في" دماغك" عايزاكي قويه اللي انا عارفاها
خلي ثقتك في ربنا كبيره
بهيه/ ايوه يا طنط انت قوه ولادك لما تضعفي وتنهري انت هم" هيبقى موقفهم ايه "خلي ثقتك في ربنا كبيره
ماما فريد/ونعم بالله شكرا" يا بنات ان "انتم معايا ربنا بيحب ولادي "فعلا عشان" رزقهم بنات زيكم
بهيه وماسه قربوا عليها وحضنوها بعد شويه جت ميرا كانوا كلهم قاعدين في الصالون
اميره بتمثيل/ البقاء لله يا طنط" انتي وفريد انا مش عارفه اخت نرمين "اتجننت ولا ايه عشان تقتل اونكل خالد" بس انت ما تعرفيش ايه السبب اللي خلاها تقتله"
فريد/ فين مكان نرمين يا "ميرا اكيد عارفه مكانها يعني معقوله اختك "ما قالتلكيش مكانها "فين اتكلمي
ميرا بدموع مزيفه/ ايه يا فريده" انا لو اعرف هخبي عنكم ليه؟ وبعدين انا زيي زيكم ما اعرفش ايه اللي حصل' مكانها فين انت اللي قلت لي ان هي قتلت انا ما شفتهاش "اصلا من ساعه ما هربت" بعد ما ضربت مروان لو انا عارفه" حاجه يا فريد مش هتاخر وانت عارف العلاقه "بيني بين نرمين مش قويه" قوي وانت دايما كنت تشوف "الخلافات اللي بينا
مروان /اهدى يا فريد ميرا معاها حق نرمين بتفكر وحديها بتاخد ش راي حد وبعدين اكيد هتتقبض عليها اعرف كل المستور بس انا للي محيرني ليه؟ قتله اكيد كان في بينهم خلافات وايه اللي جاب خالد هنا؟
فريد /مش مهم يلا كل واحد يروح على أوضته
بهيه وماسه ياخذوا ماما ويودوها غرفته وانت يا مروان روحي ارتاحي عشان اكيد تعبان
كانت ميرا لسه هتتكلم فريد وانت كمان يا ميرا اتفضلي اطلعي" اوضتك وبكره ان" شاء الله ابقى نعمل" مراسم الدفنه
فعلا كلهم طلعوا من غير ما يناقش" بهيه سندت مروان وطلعت" بيها الاوضه وماسه وماما فريد طلعوا على" الاوضه بتاعتهم
بعد ما كلهم طلعوا على اوضتهم فريد حاس شعور حزن ما يعرفش ليه هو ايوه اتخلى عنه" وعمره ما حبه بس هو مهما يعمل "ابوه الشعور اللي" في قلبه من حزن على المنظر اللي "شافه ولا عشان هو ابوه
طلع اوضته بيحاول يكون قوي عشان يقوي امه واخواته
في اوضه مامه فريد
كانت ماما فريد نامت بعد معاناه كبيره من ماسه عشان تخليها تهدا وبهيه كمان نامت طلعت من أوضه
عشان تستحمى" لكن وهي رايحه "اوضتها لفت نظرها" باب اوضه فريد مفتوحه "بدون اراده منها دخل عشان" تطمن عليه قبل ما تنام
لقيته قاعد على الكرسي "بيشرب سجائر بشرود
ماسه توتر' /انت كويس" يا فريد
فريد/ اكيد كويس وما بقاش" كويس ليه ايه اللي جد عشان ما "بقاش كويس
ماسه قربت منه حاطط ايدها على كتفه وقالت له" فريد انا عايزاك" تطلع اللي في" قلبك مش وش الجمود "اللي انت عامله ده" قل لي ايه اللي مزعلك فضفضي "يا فريد انا قبل ما اكون" مراتك فانا صديقتك" حتى لو في مشاكل بيننا "مفروض دايما اكون جنبك" وقت ضعفك ووقت قوتك اتكلم يا فريد ما تحبش في قلبك؛
فريد وقف قصادها نتكلم بصوت موجوع/ عايزه تعرفي انا ليه" متضايقه علشان" حبها لي حتى بعد ما خدعها ان" هو بيحبها برده بتحبه" تعبان من كل اللي حواليا من' كل المشاكل انا ما بقدرش اتكلم" مع حد دايما لازم ابين ان انا نجم "ما بزعلش ما بخافش" زهقت من كل حاجه" من وانا صغير وانا" بعاني يمكن بضحك ا"تكلم عادي لكن" جوايا جرح بينزف "ايه شعورك لما تكون عندك 10 سنين" وتعرفي ان ابوك اللي "ربوك مش "ابوك وان امك غلطت مع راجل ما تعرفوش "وبتحبه شعور الذل اللي انا كنت "بحسه ما حدش "حاسه اتالمت واتعذبت عشان انا واد غير شرعي" مع كده كنت مستحمل "وعايش عادي اعتبرته كانه مش موجود بس بعد ما كبرت وبقى ليا اسمي" والناس كلها بتحترمني ي"جي هو ويهد كل حاجه وهي اول ما" تشوف وتجري عليه وتنسى اللي عمله فيها كل ده" عشان الحب ما قدرتش اسامحه بس "برده هو اتخلى عننا ثاني وقال لها ان هو كان بيضحك عليها" وتطلقه وبرده بعد ما مات الاقيها بتبكي وبتصرخ بحبه ليه ؟بعد اللي عمله كله لسه بتحبه؟ ليه قلبها دقيق ليه ؟مش حاسه بيا بشعور ابنها انا ما زعلانش علي ان هو توفى انا زعلان على نفسي,
بعد كل اللي حكيته لك ده عرفت انا ليه زعلان!
ماسه بدم وع/ بصي يا فريده ممكن" تكون مامتك بتحبك جوزها "حب غريب بس انت لازم "تقدر ده وتقف معاها عشان تتخطى "حبها ليه وتطلع لكم انت بتقول لي هي بتحبه! القلب مش بايدينا وانت اكتر واحد عارف الكلام ده مش كده؟
فريد بضعف/ ممكن اطلب منك طلب ممكن تستغربيه بس انا محتاجه قوي
ماسه استغراب/ اكيد لو بايدي اللي انت عايزه مش هتاخر عليك
فريد ممكن تاخديني في" حضنك انا محتاجه قوي
ارجوك ما ترفضيش انت لسه قايله "انك صديقتي وصديق مش بيبخل على صديقه ان "هو يقف جنبه
ماسه فتح الدراعات على الفريد وهو رمى نفسه في حضنها وحضنها حضن جامد قوي والاول مره فريد الجبالي يكون بالضعف ده ودموعه غصب عني نزلت وهي كمان بقت تبكي معاه والاثنين انهاروا
ماسه فضلت تطبطب عليه وتهديه لحد ما حاست بانتظام انفاسه هنا عرفت ان هو نام حطيته على السرير بالراحه وبصت على وش المراهق وتعبان واللي باين عليه الحزن واتذكرت لما كان بيبكي في حضنها فضلت بتلعب في شعره لحد ما هي كمان غلب عليها النوم ونامت جنبيه
😚😚😚😚😚😚😚😚😚😚😚😚😚😚😚😚😚❤️❤️❤️😚😚😚😚😚😚😚😚
في صباح يوم جديد
في غرفه فريد
فريد ابتدى يصحى بس حس في حاجه تقيله على صدره بص" لقى ماسه نايمه في حضنه ما بقاش مصدق نفسه !قد ايه كان وحش حضنها قد ايه كان مشتاق لنميتها الغريبه ما كانش عايز يقوم عشان ما يزعجها
بعد شويه ابتدات تصحى كانت بتمطع بايديها بس اتصدمت لما شافت نفسها في حضن فريد قامت مخضوضه
ماسه التوتر انا اسفه ما خدتش بالي اني نمت هنا
فريد لا عادي ما حصلش حاجه اكيد تعبت نمت فجاه انا هقوم اخذ شاور وانت و روحي اوضتك علشان تجهيز ي
بسرعه ماسه قامت خرجت جري على بره بخجل
فريد قام وهو مبسوط اني ماسه كانت الليل كله في حضنه
ماسه دخلت غرفتها وقعدت" تكلم نفسها غبيه سبت" الاوض كلها وما لقيتيش "غير اوضه فريده عشان تنامي فيها يقول عليك ايه دلوقتي ؟بصراحه ما تنكريش اني حضنه وحشه مش كده!
بس يا بنت بس بطلي عبط "وحش لما يلهفك انت ايه ولا في ايه يلا روحي' خدي شاور" جاك القرف
ماسه ساعدني يا رب بقيت "مجنون وبكلم نفسي
الله ينتقم منك" يا فريد انت واللي" عايزين يعرفوك يا شيخ دخلت" خدت شاور عشان تريح جسمها شويه
بعد كده خرجت ولبست ونزلت عشان تشوفهم تحت
لقت فريد وكلهم متجمعين عشان يروحوا يدفنوا خالد في الوقت ده دخل" اسر كان جه أول ماشف
ماسه علي السلم جيري على ماسه
واخذها في حضنه
اسر /حبيبتي انت كويسه بلغوني "ان في حد من عيلتكم هنا اتقتل وودوه "المستشفى عندنا ما تعرفيش انا كنت" قلقان ليكون حصل" لك حاجه يا ماسه,
بعدت عنه بتوتر وهي شايفه نظره فريد اللي كان من شويه مبتسم لها دلوقتي بقى" مكشر وعامل نظام السبعه" لا مش انا شكرا على اهتمامك "بس هو يبقى طليق مامه فريد,
اسر /البقاء لله يا مدام البقاء لله يا استاذ فريد شدوا حيلكم
مروان ابتسامه/ سبحان الله الدوام شكرا ليك يا استاذ اسر المهم احنا دلوقتي رايحين نكمل بقى الاجراءات لو حابب تيجي معانا اتفضل,
اسر/ لو ما عندكمش مانع يعني" انا خلاص اعتبرت نفسي ان العيله ولا ايه يا ماسه
ماسه /اه طبعا انت حد من العيله يا اسر
فريد كان متضايق جدا "مودو كله اتغير بسبب" الاسر ده! كان صاحي مودو عالي" لكن اول ما شافه انقلب يومه كله بس ما قدرش" يعلق ولا يتكلم كلهم خرجوا كاملوا المراسم الدفن والاجراءات والشرطه بتحقق وبتدور على نرمين" بس ما لقيناش في اي مكان! ومامه فريد سافرت اسبوع عشان تغير جو واسر وماسه كل يوم بيخرج' وبيقربوا" من بعض اكتر وبهيه بتهتم لمروان" وكل يوم بيقربوا من بعضه ويزيد تعلقهم ببعض اكثر و"اخيرا مروان قرر ان هو يعمل حفله" خطوبه وجواز في يوم واحد "طبعا ميرا" حبت ان هي تحط" فريد في الامر الواقع وعلشان فريد شخصيه ونجم" تلفزيون" كبير فطلعت في لقاء صحفي" وقالت ان اخو النجم "فريد هيتجوز الاسبوع الجاي" وهي وفريد "هيتخطبوا في نفس اليوم طبعا الخبر اتزاع في كل حته لغايه ما وصل لماسه اللي كانت في "المستشفى بتكمل شغلها اول ما شافت اللقاء" وكلام ميرا" قررت ان هي تاخد خطوه في" حياتها وان هي ما توقفش على فريد زي ما هو "اتخلى عنها هي "كمان هتخلى عنها قامت وراحت على غرفه اسر
اسر قام لما شاف "دخلت عليه" فجاه في حاجه يا ماسه مالك شكلك متضايق كده ليه؟
ماسه بعناد /قل لي يا اسر انت لسه عايز تخطبني تتجوزني"
اسر بصدمه /اكيد يا حبيبتي بس انت ما كنتيش موافقه غيرت رايك ولا ايه
ايوه غيرت رايي انا موافقه" اتجوزك وهنعمل حفله الخطوبه الاسبوع الجاي "مع مروان وبهيه عشان هي صاحبتي ايه رايك"
اسر /انا مش فاهم حاجه بس انت مش حاسه انك انت بتسرعي
ماسه /انت مش عايز تتجوزني يا اسر لو مش عايز انا مش هجبرك
بسرعه ماسك ايديها وبس لا يا حبيبتي انا اكيد عايزه اتجوزك انا هلاقي فين حد زيك انا بحبك يا ماسه بحبك موت
ماسه
وانا كمان بحبك وعايزه ان احنا نتجوز يبقى لنا عيله
اسر
اوعدك ماسه انك مش هتندمي هبقى زي ما انت عايزه واحافظ عليك
طب يلا بقى عشان نروح نفرحهم كلهم بخبر جواز ولا انت هترجع في كلامك
ماسك ايديها انا اقدر برده يا باشا
وخرجوا عشان يبلغوا فريد والعيله ماسه "حست ان هي اتسرعت بس هي مش لازم تبقى" حياتها كلها على انسان مش بيحبها "وبيحب واحده غيرها هي لازم يكون عندها كرامه "كرامه المراه اكبر من اي حاجه ملعون" ابو الحب على سنينه" عشان الواحده بتحب" تدوس على كرامتها وتفضل جنب" اللي بتحبه ولا يبقى لها كرامه "وتحقق ذاتها هي مش هتتنزل عن اي حاجه,
في نفس الوقت في بيت فريد
فريد بعصبيه /ليه يا اميره تطلعي" تقولي كده مش مفروض تشاوريني
ميرا/ واشاورك ليه؟ انت دايما بتاخر وبعدين انا ما قلت لكش نتجوز !انا قلت لك خطوبه مع "مروان وما هي
ممكن اعرف ايه اللي مزعلك" ولا انت ما كنتش ناوي تتجوزني يا فريده اتكلم ساكت ليه؟ كنت عايز تلعب بيا وتسبني بعد كده مش كده !فريد انا بحبك وقربت عليه وحضنته
فريد كان لسه يبعتها"لكن قطع صوت ماسه وهو جاي من وراه
ماسه بدموع محبوسه في عينيها /مش تبارك لي يا فريد
اميره بعدت عن فريد وهو تكلم وقال على ايه
ماسه /اسر اعتراف لي بحبه" وعرض عليا الجواز وانا وافقت" اعمل خطوبتنا في نفس يوم خطوبتكم ايه رايك في المفاجاه دي"
فريد بصدمه نعععععععععععععم
روايه عشق طفله مجنونه
الكاتبه مي احمد
الحلقه (٢٤)
فريد بصدمه وصوت عالي نعععععععععععععم
تتجوزي مين يا روح ام"ك"انت و وعيه الكلام اللي
بتقوليه جوازي" وانت متجوزه
ماسه ببردد/
ده مش جواز يا حبيبي دي مجرد "خطوبه لغايه ما نطلق وبعد "كده انت كمان" هتتجوز في نفس اليوم بتاعي يبقى" ما تزعلش ما تزعلش يا فريد "احنا متعادلين مش "عارفه ايه اللي "مضايقك انا انا قلت حاجه غلط
اميره/ الف مبروك يا ماسه فرحت لك يا حبيبتي وقربت عليها وحضنتها "وهمست لها وقالت كويس انك عرفت" ان فريد مش" ليكي بس" برده اديكي هتتجوزي دكتور "وصاحب المستشفى" يعني هتتجوزي واحد" برده كويس
ردت عليها ماسه "بنفس الهمس انا اللي" سايبه لك بمزاجي "ما تفكريش انك ربحتي يا ميرا,
بعدت عنها ميرا بعصبيه
فريد ببرود عكس ما بداخله/ الف مبروك يا ماسه فرحتيني يا حبيبت"ي مبروك يا دكتور اسر
اسر/ الله يبارك فيك مبروك برده ليك انت "كمان ما سه قالت انك هتتخطب في نفس اليوم" اللي احنا هنتخطب" فيه انتوا كمان "هتتخطبوا ,
فريد لما قال كده اسر" عارف ان ماسه" عملت كده عشان" ترد له اللي هو اللي هو عمله "بس ما عرفش يتكلم ولا يقول" ايه ولا هيعمل ايه" عشان يرجع ماسه لو هو اتجوز ميرا" وهي اتجوزت اسر "كده يبقى هم الاثنين "بيظلموا نفسهم وبيظلموا الاثنين اللي هيتجوزهم "هو لازم يلاقي" حل استاذن" منهم فريد ومشى وهو بيفكر في حل
بهيه ومروان دخلوا من بره كانوا ما يشتروا لبس وحاجات للخطوبه
ماسه /مش تباركي لي يا بهيه ا"نا وانت هنتخطف في يوم واحد "وكمان ميرا معا
بهيه باستغراب/ حد تتخطبي "لمين اوعي تقولي الدكتور اسر انت متاكده من "الخطوه اللي هتعمليها دي يا ماسه,
ماسه بالم/ ايوه متاكده مش "هلاقي حد يحبني زي اسر ما تاخديش" اللي بتحبيه خذ اللي بيحبك" عشان هو يعيش حياته كلها" يحاول يسعدك لكن اللي انت بتحبيه هيدوس على قلبك "وعلى كرامتك وانت ما تقدريش تتكلمي "عشان بتحبيه فهمتي يمكن اكون ما بحبهوش" بس مش كل "حاجه الحب ساعات الاحترام والتقدير والثقه "بتبقى احسن من 100 مره عن الحب" ومن عارف يمكن مع الايام احبه الحب والكره والعلاقات "الحاجات دي ما حدش بيعرفها الزمن بس هو اللي بيبينها انا مش عايزاك تحطي حاجه في "دماغك ويلا بينا نفرح بفرحك وفرحي ولا انت مش عايزاني افرح
بهيه بحب/
اكيد عايزاك تفرحي "انا بحبك قوي يا ماسه وخذتها في حضنتها حضن جامد قوي "ربنا ما يحرمناش من بعض,
مروان/ الف مبروك يا ماسه" وربنا يهنيك انت والدكتور اسر "انا كنت عايزه اسال سؤال" يعني بس مش عايزك تضايقي هو فريده عمل ايه "لما عرف انك هتتجوزي "ما تضايقش ما عملش "موقف ولا اي حاجه,
ماسه /لا ما عملش اي حاجه" فريد انسان فاهم وعارف وهو اكثر واحد شجعني" على الموضوع ده وقال لي ان هو بيتمنى لي السعاده مع" الشخص اللي انا اخترته سبكيم من موضوع فريد دلوقتي ما قلتلوش هتعمل حفله الخطوبه فين"
كان لسه هيتكلم "مروان لكن "قطعه صوت فريد من وراه,
فريد بوش خالي من المشاعر/ انا اللي اخترت المكان يا ماسه هنسافر نعمله في شرم الشيخ في المنتجع بتاعنا "وعزمت كل المنتجين" وكل الناس اللي نعرفهم على الحفله هتبقى" حفله كبيره واكيد انت هتعملي حفلتكم "معانا ولا ايه
ماسه باستغراب من رد فعله /ايوه بس ليه السفر يعني اما نعملها هنا,
فريد بغرور/ انا مش حد عادي" يا حبيبتي انا نجم واكيد الجمهور لازم يشاركني" فرحتي ولا انت عندك راي ثاني,
ماسه/
لا ما عنديش زي ما انت" عايز انا هروح" ابلغ اسر مشيت وهي مستغربه" من رد فعله" وان هو ليه اثر على السفر "بس هي نفضت الافكار دي "وقالت ان هو ممكن يكون عايز يفرح هو وميرا" وهي كمان لازم تدي اسر فرصه" وتحاول تحبه,
مروان/ انت كويس يا فريد ايه سيب انك تسافر ما احنا كنا عملناها هنا وخلاص
فريد ببرد /عايز تبقى حفله" خطوبتي حفله كبيره وبالنسبه" لسؤال اذا كنت كويس ولا لا ا؟كيد كويس حصل ايه يعني عشان ما ابقاش كويس؟ انا تعبان من التصوير هطلع ارتاح سلام" سابهم فريد وهم مستغربين كانوا "مستنين ان هم يسمعوا" صوتك تكسير عصبيه بس هدوء ده غريب,
ميرا كانت مبسوطه ان "هي هتتخطب هي" وفريد رسمه قدام الكل "وكمان فريد لما لقى "ماسه هي هتتخطب اعملها كويس ،،ووافق ان هم بكره مسافرين" علشان "يجهزوا الخطوبه "في شرم
عدى بقى اليوم من غير اي احداث" وميرا اتصلت بالمصمم وخليته يصمم" لها فستان للخطوبه وماسه رنت على اسر وبلغته" ان هم هيسافروا علشان يعملوا الخطوبه "في شرم الشيخ" وطبعا اسر عشان ما عندوش عيله" وافق وجهز كل حاجه "عشان السفر وما سه مستغربه" من برود فريد حتى مش بيتكلم معاها" وده كان موترها جدا "هي عايزه تعرف هو بيفكر في" ايه عشان تعرف" ترد عليه او تتعامل معاه اصلا "وخلص اليوم على كده "وكل واحد من شغل بامور الخطوبه,
********************************
في صباح يوم جديد
كلهم جاهزه وجهزوا الشنط" وركب العربيات ميرا وفريد ركبوا العربيه "سوا واسر وماسه" ركب العربيه وما هي ومروان ركبه العربيه "وانطلقوا لشرم الشيخ
بعد مدة طويلة,
اول ما وصلوا نزلوا على" الفيلا بتاعه" فريد في شرم فيلا كبيره لقمامه فريد مستنياهم هناك والصحافه كلهم ابتدوا" يصوروا فريد وميرا "واسر وماسه" دخلوا نفس الفيلا بعد ما دخل ومروان وبهيه دخلوا وكل واحد راح على غرفه
وبعد شويه كلهم اتجمعوا على السفره
مامه فريد /قولي لي يا اولاد "نازلين متى تجيبوا الذهب والحاجه" بتاعه الخطوبه
فريد /ما فيش داعي ان احنا "نروح احنا يا امي هم يختاروا اللي هم عايزينه "واحنا ندفع لهم
ميرا /فريد معاه حق وبعدين اي "دبله يبقى شكلها غالي وحلوه تليق بفريد هتبقى "حلوه على ايدي والفستان انا "وصيت عليه مصممين
بس ما اعرفش ذوق ماسه "ابهيه مش عارفه ايه عوايدهم هناك في قنا
اسر /انا وريت ماسه الخاتم اللي" حلبسه لها والذهب وارثه من امي وماسه" عجبها مش كده "يا حبيبتي
ماسه /ايوه كده يا حبيبي "ولا الفستان ابقى اخرج انا وبهيه نجيبوه وخلاص"
الام /خلاص يبقى بكره نعمل الخطوبه ونقعد اسبوع هنا نحتفل وتتفسحوا وانتم" مع بعض ايه رايكم
مروان افكارك زي الفل يا ست الكل خلاص انا هجهز كل حاجه عشان الخطوبه بكره
ماسه بصت على فريده عشان تشوف اي علامه من علامات الضيق "بس هو كان في برود" شديد اتنهدت "وكلهم قاموا
ما هي وماسه راحوا يجيبوا الفساتين من المول
ماسه
مش ملاحظه "ان فريد بيتعامل "بطريقه غريبه ولا انا بس اللي ملاحظه" كده
بهيه /معاكي حق سكوته" وبروده ده غريب احنا فكرناه هيثور ويتعصب بس" طريقه الجديده غريبه بصراحه فكك منه" ما تحطيش في" دماغك خليك في خطوبتك واعرف"ي انك داخله في مرحله جديده لازم تمحي فريد من" دماغك يا ماسه عشان ما تتعبيش وتتعبي" اسر انت عارفه انه بيحبك مش عايزاك تجرحيه "ماشي
ماسه بحب/ معاكي حق مش لازم" افكر في فريد ثاني هو هيتجوز "وانا هتجوز وكل واحد يعيش حياته بس انت عارفه كان نفسي "في ايه في الوقت ده ان ماما تبقى معايا نفسي" لما اكلمها ترد عليا بس انت عارفاها مش بترد عشان "كده انا يئست" انتكلم معها
بهيه /اعذريها يا ماسه اكيد عندها حاجه منعاها ما تحطيش في دماغك انا جنبك اهو وطنط مامه فريد ومروان جنبينا زي مامتنا يلا بقى عشان نشتري باقي الحاجه ونمشي
ماسه" ماشي "يلا بينا
اشتروا كل حاجه لازماهم" للفرح وبعد كده روحوا على البيت "لقوا البيت مجهز وشكله "جميل جدا
بهيه/ شكلهم جهزوا يلا بينا ندخل نرتاح عشان بكره عندنا يوم حافل يلا دخلوا "وراحوا على اوض وانتهى اليوم،
واخيرا يوم الخطوبه كلهم صحيوا
ميرا" راحت الكوافير عشان" تجهز نفسها للحفله وماسه وبهيه" رفضوا ان هم يروحوا الكوافير وجابوا واحده تزوقهم في البيت
في غرفه العرسان
مروان بتوتر /ايه رايك فيا شكل "حلو يا فريد بهيه "اول ما تشوفني" عاجبها اتكلم ساكت ليه؟
فريد بثقه وهو بيلبس القميص الاسود بتاعه/ يا ابني اكيد" هيعجبها وبعدين "عايزك تكون هادي" انت وسيم
وابن عيله كويسه ليه مستقلب نفسك "بطل التوتر ده! عايزك تبقى ليركس" وتبقى زي كده" وثق من نفسك,
مروان /ما انت ليك حق من "نفسك يا عم وانت عيونك خضراء "وشعرك اصفر "وكل ده ومش عايز توثق " من نفسك انت" اول ما يشوفك اي بنت تترمي عليك ل"كن انا مسكين
فريد كان لسه هتكلم قطع الخبط على الباب
مروان راح فتح بس اتفاجئ باسر وهو لابس البدله كان شكله وسيم ومبين عضلاته
اسر بحب /خلصته يا جماعه ا"لكل مستنينا تحت يلا بينا
مروان /شكل حلو يا اسر
اسر بحب/
شكلك مز يا عم يلا بينا عشان" البنات هيهربوا منينا بعد كده احد" يضحك هو ومروان"""" لكن فريد بص لهم
بقرف 😒😒😒😒😒😒
فريده وهو بيلبس" الجاكيت يلا وفعلا "العرسان نزلوا تحت وطبعا ميرا كانت" اول واحده نزلت والفستانها الاحمر الطويل المفتوح "من على الجنب ومفتوح من" على الظهر وصبغه شعرها اصفر "وعملته على جنب ووقفت جنب فريده عشان الصحافه تصورها,
اسر ومروان كانوا واقفين "مستنين ماسه وبهيه بعد شويه "نزلت بهيه وفستان ابيض" طويل باكمام شفافه
وحط على" راسها تاج وحاطه "ميك اب خفيف بيبان ملامحها الرقيقه"
ماسه نزلت الاميرات وفستان بنك طويل وشوفونا من عند الصدر و وشعرها البني بيلمع وحاطه ميك اب خفيف بيبين جمال غمازاتها "ووشها "فريد اول ما شافها كانه" كبت عليه ميه ثلج "اتجمد في مكانها
وبعد شويه ابتدي" الصحفيين يصوروهم" كلهم
مامه فريد/ عطته طقم الالماس اللي جابه فريد لميرا عشان يلبسه" لها فريد اخذوا منها ومسك ايد ميرا ولبسها الخاتم" بدون اي مشاعر
ميرا عنيه لمعت بضمع
اما بهيه ومروان مسك ايديها بكل حب وحاطه خاتم خطوبته فيها اللي كان في اسمه" وهي لبسته الخاتم اللي فيه اسمها وتن "بصوا لبعض" بحب
اسر طلع طقم باين عليه غالي وشكله من الذهب العريق القديم" كان شكله تحفه "وخد ايدي ماسه ولبسها الخاتم في "اللحظه دي ماسه" اتذكرت لما فريدلبسه ختمه
ولما عمل الفرح عندهم في "البلد كل دي كانت ذكريات بتمر في "دماغ ماسه اتنهدت بتعب "ومسك الايدين اسر ولبسته الخاتم "فريد كان متابع حركاتها
حس بنار في قلبي" ساب الحفله وطلع الجنينه
الكل سقف لهم وابتدت الاغاني وطلبوا من العريس والعروس يرقصوا رقصه سلو
بهيه ومروان اخذها "وشدها لي على" حلبس الرقص وبترقصوا "بانسجام شديد
واسر مد ايد الماسه وشدها على حلبه الرقص والصحافين يبتدوا يصوروا" ميرا كانت بتدور على
فريد بس ما لقيتليش في "الحفله قالت اكيد ان هو خرج خرجت عشان تدور عليه" في الجنابه لقيته بيشرب سجاير بعصبيه" شديده قربت عليه
ميرا بضيق/ ممكن اعرف سايبني "وقاعد هنا ليه؟ الناس كلها بتسال عليك جوه وكلهم بيرقصوا انت! مش شايفش منظري بقى ايه؟
فريد وهو بيحاول يتحكم في غضبه /عايزه ايه يا ميرا اخلصي" انا ما اجبرتكيش" انك تبقي معايا ولا انك تخطبيني" انت كله كان بمجيزك وانت "عارفه ان انا ما بحبكيش فعشان كده دور" المخطوبين ده ما يجيش عليا بس انا عشان" منظري انا مش منظرك انت هروح" معاكي ويلا بينا "ميرا اتضايقت بس ما ردتش وراحوا فعلا على الحفله "اول ما دخلوا اتصدم فريد من اللي شافه اسر حاطط ايده على ظهر ماسه الطريقه مش كويسه ومقربها منه قوي فريده هنا عقل واقف عن التفكير وشال قناع الجموع للي هو رسمه ما بقاش شايف "قدامه غير ماسه وهي في حضن راجل راح" بعصبيه شديده وراح شد ماسه من ايد اسر وخرج بيها بره الحفله من غير ما يتكلم الناس كلها اللي في الحفله مستغربين ازاي يعمل كده
اسر بصدمه وعصبيه مفرطه 😠😠😡/
شوف اخوك يا مروان "راح فين ايه اللي" ايه اللي عمله ده ازاي ياخذ" خطيبتي من بين ايديا "ويمشي انا بقى هوريه انا هعمل ايه "وخرج وهو متعصب
بهيه / هنعمل ايه يا مروان الحفله باظت فريد اخوك ايه اللي عمله ده "ده كان هادي "ما كانش باين عليه ان هو ممكن "يعمل كده
مروان/انا عارف فريد "اخويا بيكون عامل زي الجمل يخزن يخزن وبعد كده بيقلب مره واحده "ربنا يهديه انا هروح "اشوف
ميرا خدني معاك انا لازم ادور على فريد معاك عشان يبين لي هو عمل ليه كده ؟ده خاله "منظرنا زباله قدام الناس"
مروان/ خلاص يا ميرا تعالي" معايا من غير كلام كثير
********************************
في الجنينه
ماسه بزعيق /سيب ايدي يا فريد "انت ازاي تعمل كده انا دلوقتي "خطبت واحد غيرك ا"فهم بقى وابعد عني
فريد بعصبيه وغيره عميه/ عايزه تختبري حبي ليكي مش كده قولي انك بتحبيني يا ماسه
انا مستعد اسيب ميرا" انت سيبي اسر" ونرجع مع بعض اتكلمي يا حبيبتي" انا مستعد اعمل اي حاجه بس ما تبقيش" لغيري ساكته ليه؟
ماسه مستحيل/ انت انسان مريض انا كنت "بقول انت ليه هادي اتاريك كنت عايز تبوظ" خطوبتي اسمعني "يا فريد واسمع الكلام اللي هقوله لك" احنا كويس قوى "خلاص انتهينا "انتهينا انا وانت ما ينفعش لبعض" افهم بقى
فريد بحب وجنون /انا بقى هوريكي اذا كنا ننفع لبعض ولا لا! وبدون اي مقدمات" شدها لي وبسه بوسه عميقه حاولي تبعد "عنها بس هو كان بيتعمق اكثر وبيقربها منه اكتر
لحد ما سمع حد من وراه بيقول له سيب ماسه
فريد فصل القبله وشدها لي وانت مين يا اسر عشان تقول لي اسيب مراتي هي "مراتي" وهتفضل مراتي
اسر/ انا بكلمك بالاحترام "خليها هي" تختار ليه بتحب تفرض نفسك "عليها مش رجوله منك" دي على فكره" الراجل المحترم هو اللي" ايه يسيب حبيبته وتختار
وانت هتسيبها" تختار وانا بوعدك لو هي" اخترتك انا مش هزعل وهتمنى" لها حياه سعيده "معاك ولو هي اختارتني انت هتفضل "مجرد صديق
مروان وميرا كانو وقفين مصدومين
مروان /مع حق يا فريد خليها تختار "اختاري يا ماسه عايزه تبقي" مع فريد ولا اسر
ماسه بصت لفريد اللي حاضنها واسر اللي واقف جنبها وفريد اللي دايما كان يجي" عليها وخيانته ليها
ماسه الم /انا اخترت اسر هو اللي" كامل حياتي معاه لو سمحت" يا فريد سيبني ا"حنا انتهينا افهم كده سبته
فريد بالم يعتصر قلبه/ براحتك انت كده اخترتي وانا مش اناني "عشان افرض" نفسي عليك
سبهم وخرج من الحفله كله بعد ما خرج ماسه حست ان هي خسرت كل حاجه في الحياه "بس هي لازم ما تاذيش على الشخص اللي جنبها هو" خدعها وخانها كل ده تسامحه عشان" الحب لا مستحيل
رجعوا على الحفله بس ماسه ما كانتش مبسوطه
شويه وما سه لقيت فريد جاي هو وميرا وبيرقصوا وبيعتذر من الصحافه وبتبدا يصوروها وميرا قربت عليه
في نفس الوقت نرمين كانت في الحفله وشافت رقص ميرا وفريد فقالت ان هي لازم "تلعب لعبتها للنهايه" كانت متنقبه ""وراحت اخذت كاسين عصير وحطت فيه "ماده عشان تنفذ "خطتها وراحت عطيتهم
للجرسون" عشان يديهم العرسان" وبعد كده مشيت على طول علشان شايفت "مامافريدجاي عليها
مامه فريد هات العصير" ده وانت "روح هات التورته عشان" نوزعها على المعازيم
اخذت الصينيه اللي عليها" العصير وراحت عطت كوبايه عصير منهم لماسه
مامه فريد /خدي يا حبيبتي انت ما "شربتيش حاجه وباين عليك انك تعبانه" ومتضايقه خدي ده يريح اعصابك شويه
ماسه بحب/
شكرا يا طنط واخدت منها كوبايه العصير وشربتها
وكانت ماما فريد لسه هتشرب كوبايه العصير الثانيه لكن مروان نادي عليها خلي كوبايه العصير وراحت تشوف في ايه
مروان/ تعالي شوفي ابنك عايز "ينهي الحفله وهي لسه بادئه يا "ماما
مامافريد
باين عليك تعبان يا حبيبي "خد العصير ده "يروق دمك "وبعدين نقعد شويه والحفله "وننهي الحفله براحتك مروان عايز يفرح
فريد/ شكرا يا ماما مش عايز
مامه فريد كده يا حبيبي" تكسف ماما "وباين عليك الارهاق "وانت ما شربتش حاجه" من اول الحفله معقول تبقى "حفلتك وما تشربش حاجه "خد اشرب
فريد خد منها كوبايه العصير و"فعلا حاسه بانتعاش
وبعد شويه كانوا كلهم" بيرقصوا
فريد حس صداع حراره في جسمه ساب الحفله وطلع على غرفته اول ما دخل الاوضه قلع كل هدومه ودخل تحت الدش لانه حس ان في نار في جسمه ما يعرفش ليه؟
اما ماسه كانت نفس اللي بيحصل لفريد "كان بيحصل لها س"خونه بجسمها صداع
اسر /مالك يا "حبيبتي
ماسه/ خلاص يا اسر انهي ا"لحفله انا تعبانه "وعايزه اروح' ارتاح شويه لو مش" هضايقك يعني
اسر/ خلاص يا حبيبتي" اطلعي انت" اوضتك ارتاحي وبكره ابقى" اشوفك المعازيم" كلهم ابتدوا يمشوا وماسه طلعت فوق بس" ما طلعتش على اوضتها طلعت على اوضه فريد لان عقلها ما كانش فيها وكانت فاكراها اوضتها اول "ما فتحت الباب كان فريد
خارج من الحمام وهو لا في" الفوطه حوالين واسطه بس الصدم لما شايف ماسه" على السرير اتصدم اكتر لما شاف ان هي قلعت الفستان "وكانت بالقميص واصل "لفوق الركبه
فريد بتوتر/ ماسه بتعملي "ايه هنا
ماسه قربت عليه جدا" وهمست بجراءه "جيه اشوف حبيبي ممنوع" قربت منه اكتر" ولفت ايديها حوالين رقبته اتكلمت بحب وعشق" وجراءه تعرف "انك حلوه قوي يا فريد انا بموت في "غمازاتك دول وكان نفسي "تحبني زي ما انا "بحبك ولا انت" بتحب ميرا بس
فريد وهو بيبلع ريقه بصعوبه بسبب المشاعر الغريبه اللي بيحسها في الوقت ده والحراره والحراره والرغبه الكبيره" اللي في جسمه اللي" هو مستغرب اللي بيحصل معاه "اتكلم بصوت متخدر "من المشاعر
ايوه انا بحبك "وبعشق كل حاجه فيك الحب "اختصر بالنسبه لي عليك" انت وبس بحبك" يا ماسه واتجرح ت "لما انت اخترتي ا"سر فكرت اني خلاص طلعت بره حياتك للابد
ما سه ده من بره قلبي يا فريده "انت الوحيد اللي ساكن في قلبي "انا بحبك قوي وقربت شفايفه في شفايفك وبسيته" بكل جراءه وهو كمان" اندمج معاها في البوسه" وسرحوا في عالم غير العالم" فريد قربها منه اكثر" جسمه عايز اكثر من بوسه "عايز اكثر بكثير وهي "رجليها ما بقتش قادره توقف من كتر "المشاعر
العقل حاول يدي اي انذار الل"ي بيحصل ده غلط بس القلب وقف" كل الانذارات هو "محتاج ايه تاني في حياتك ؟حبيبته اللي بيتمناها طول عمره بين ايديه وبتقول" له انا كل ليك ليه يحرم نفسه من" الحب والمتعه "استسلم لرغباته الطلبات "جسمها وقلبه اللي بينادي باسمها بعد عنها وبص في عينيها وقال مش هقدر ابعد يا ماسه "انا محتاجك وبحبك ما تزعليش مني "وهي ردت عليه وهي تحت تاثير المشاعر والمخدر وانا وانا كمان بحبك" يا فريد وعايزاك وعمري "ما ازعل منك كان الكلمات دي كانت دعوه صريحه" منها ان هو يقرب اكثر ابتدى يقبلها بلهفه وجنون "وانتقل من شفايفها الى" عنقها كان بايده بيقربها منه اكتر "وايده الثانيه رفعت الحماله بتاعه القميص نزل تحت رجلهم "ورجع يقبلها بجنون وهوس و"كل كان بيقول لها ان "هو بيحبها وغيرقو الاثنين في عالمهم "الخاص عالم ما "فيهوش غير العشق وماسه وفريد
في نفس الوقت في غرفه بهيه "كانت بتتكلم يا مروان في" التليفون لحد ما جاء" مكالمه من اسر
ما هي بحب /طيب يا حبيبي "هقفل معاك دلوقتي وبعد كده هرن عليك ثاني "اشوف اسر عايز ايه
مروان بغمزه ماشي يا قلبي" اه لو تبعت كلامي ورضيتي ان احنا كنا اتجوزنا" النهارده كان زمالك نايمه في حضني" دلوقتي
بهيه بخجل/اقفل يا مروان عشان" انت بقيت قليل الادب اوي".يومين دول
بهيه الو السلام "عليكم ايوه" يا استاذ اسر
اسر وعليكم السلام كنت عايز اسالك" على ماسه برن عليها مش بترد وكانت "مصدعه فعشان كده قلقت عليها م"مكن تشوفها لي
بهيه/ حاضر هشوفها واكلم حضرتك سلام
بعد ما قفلت التليفون قاعد بيكلم نفسها يا ترى ليه مش بترد عليه اما اروح اشوفها" قلقنا عليها
خرجت بهيه من اوضتها "عشان تشوف ماسه
ميرا كانت قاعده في اوضتها لكن" اتصدمت لما شافت
اختها نرمين خارجه" من الدولاب
ميرا انت مجنونه يا نرمين "ايه اللي جابك هنا
نرمين انا اللي مجنونه ولا انت اللي مجنونه ايه اللي بتعمليه هنا انت" مش مفروض" دلوقتي في غرفه فريد
ميرا وبقي بغرفته ليه؟
نرمين /انت غبيه يا بت انا جهزت" خطه النهارده عشان تخليكي تبقي مع فريد" الليل كله وانت جايه تساليني تبقى "غرفته ليه؟
اميره لا كده قولي لي ا"يه اللي حصل
نرمين /هقول لك ايه بس يا غبيه انا رحت" واشتريت منشط ومخدر يخلي الواحد ما يحسش باي حاجه حواليه غير برغبته بس "وحطيته لكم في العصير"
عشان فريد ما يبقاش بوعي" ولا ما يحسش غير برغباته ويقرب" منك يا غبيه بس" اقول ايه انا اتعب واخطط وانت مرزوعه" هنا وبعدين "دي مش حاسه باي حاجه كان "المفروض دلوقتي مولعه
نار مولعه بجسمك بس "اللي شايفين ان ما فيش حاجه خالص قولي لي" يا بنت شربت العصير
ميرا بقلق /عصير ايه يا بنتي" انا ما شربتش حاجه بس فريد شرب يعني انت "كنت حاطاني البتاعه اللي بتقول عليه ده "انا الغبيه كان المفروض استغل الموضوع طب ايه "العمل دلوقتي نرمين
ما انت كمان غلطانه كان" المفروض تنادي عليا عشان اشرب ودي لي "كوبايته
نرمين انا كنت" هعمل كده بس "حماتك الله ياخدها كانت جاي"ه عليا لو شافتني "كده ممكن تحبسني بس ملحوقه "أنتي دلوقتي تروحي" غرفه فريد وهو هيكون مولع ب"سبب الماده للمنشط" انت استغلي رغبته وقربي" منه وانت متاكده ان هو "شرب يبقى ما فيش حاجه راحت يلا روحي "وانا همشي دلوقتي قبل ما حد" يلاحظني,
ميرا قعدت تفكر هتعمل ايه بس" لقيت الحل طلعت قميص نوم من" عندها من الدولاب احمر وحاطط ميك اب والبرفان "وراحت على غرفه" فريد عشان تنفذ اللي قالت لها عليه اختها
في نفس الوقت بهيه "كانت في غرفه" ماسه بس ما لقيتهاش الموضوع ده وترها "اكتر يا ترى راحت فين وكمان المشاكل ا"للي حصلت في الحفله" والاختيار الصعب اللي هي اختارته ا"كيد نفسيتها تعبانه بس" هي هتكون راحت فين" كانت ماشيه بس اتصدمت لما شافت ميرا وهي "داخله غرفه فريد كانت لابسه قميص نوم
قربت منها بهيه وكلمتها بقرف ايه "اللي انت لابساه ده مش مكسوفه من "نفسك وانت "جايه لشاب بالليل ايوه" هو بقى خطيبك بس" مش معنى كده انك تيجي له بالليل" ولا قميص نوم ما "فيش خجل ولا خيشه خالص"
اميره التوتر /انت مالك فريد هو ا"للي قال لي اعمل كده قال لي ان هو عايز ي"حتفل معايا" انت ايه دخلك انت و هو دلوقتي خطيبي ولازم اسعده انتم مالكم"
في الوقت ده سكت ه"م الاثنين لما سمعوا صوت اهات وضحك جاي من اوضه فريد
ميرا وبهيه بستغراب أيه للصوت دي
روعه عشق الطفله مجنونه
الكاتبه مي احمد
الحلقه (٢٥)
ميرا وبهيه ايه الصوت ده
بهيه/ الصوت جاي من "اوضه فريد
ميرا /فعلا الصوت جاي من اوضه" فريد بس الاصوات "دي انت فهماني" مش كده
بهيه /ايوه فهماكي بس "مستحيل فريد يكون" جايب حد معاه في "الاوضه
ميرا توتر من اللي قالته لها اختها /انا لازم "ادخل واشوف مين" اللي معاه جوه" انا لازم اطمن على جوزي
بهيه /انت غبيه فريد مستحيل" يعمل كده على كلام ماسه قالت لي" ان هو كان ندمان ان "هو عمل علاقه معاكي هيجيب "واحده يوم خطوبته" انت غبيه بس لو عايزه تتاكدي روحي" انا مش "حمنعك اللي زيك ما عندوش ثقف في نفسه "هيبقى عندي ثقه في شريك حياتك اعمل" اللي يريحك "يا اميره
ميرا قربت على الباب وخبطت بس ما حدش بيفتح
شفتي "ما رضيش يفتح يبقى ا"٠كيد جايب حد معاه جوه انا لازم" افتح ولسه جايه تفتح" الباب لقيت
صوت مروان جاي من ورا
مروان بعصبيه ونرفزه /ايه البجاحه اللي ا"نت فيها دي وايه اللبس القرف اللي انت لابساه" يا ميرا وانتي يا بهيه ايه اللي خرجك "من اوضتك اتفضلي روحي على اوضتك ما توقفيش" مع الاشكال دي
ميرا بتوتر /انا كنت جايه اطمن" على فريد بس سمعنا صوت اهات" وضحك جاي من "اوضته انا خفت ليكون فريد "بيخوني
مروان/ انت غبيه لو كان عايز يخونك "هيسيب الايام كلها ويجي يخونك" يوم خطوبتك روحي على ميرا علي اوضتك"وثاني مره ما تطلعيش" من اللبس ده تاني من "اوضتك يلا اتفضلي,
ميرا مشيت وهي قلقانه ما تقدرش" تقول لهم ان هي اعطتهم" منشط ما تقدرش تقول لهم ان هي" خايفه ليكون جايب واحده يعمل معاها علاقه "مشيت وهي حاسه بالتوتر الشديد من من الجاي "المجهول
بعد ما مشيت
ميرا مروان بص البهيه العصبيه شديده وماسك ايدها وراح على اوضته
مروان/ ايه اللي موقفك "معاها وبعدين ايه اللي مخرجك من اوضتك" في الليل دلوقتي مش خايفه على نفسك بتاذيكي دي و من عيله مجرمين ما يتوثقش فيهم وانت" واقفه تتكلمي معاها
بهيه التوتر/ انا اسفه يا مروان بس" اسر رن على عليا وقال لي ان تليفوني ماسه مغلق فانا كنت رايحه اطمن عليها عشان اللي حصل في الحفله وانت عارف بس انا ما لقيتهاش في اوضتها "عشان كده قلقت اكثر حقك عليا ما ما كانش قصدي ان اقف مع ميرا بس انا فعلا سمعت الاصوات اللي قالت عليها اميره بس ما تفكرش ان انا شكيت في اخوك احنا بطبعينا فضوليين وبنحب نعرف انا زي كده لما سمعت الاصوات وميرا كانت هتدخل فوقفت عشان اشوف مين اللي كانت مع فريده انا عارفه ان تصرفي غلط سامحني ما تزعلش مني
مروان بحب/ مش زعلان منك يا حبيبتي بس انا خايف عليك من ميرا دي شيطانه هي واختها وفريد لو هيخونها هيخونها قدام عينيها فريد مش بيخاف من حد ولا على مشاعر حد ممكن يكون صوت التلفزيون مش ضروري يكون في بنت جوه في الاوضه
ما هي الخجل /يا حبيبي الاصوات كانت فيها يعني ما تكسفنيش يا مروان افهم لوحديك
مروان بعد المعرفه/ اصوات ايه يا بنت" المجانين قلت لك يمكن التلفزيون وبعد كده هكسفك ليه؟
ماهي وهي بصه في الارض خلاص" هتكلم الاصوات كانت اهات وضحك ودلع" فانا لما سمعت "قلت اكيد ده مش تلفزيون,
مروان/ وانت يا حلوه ايش عرفك بالاصوات" دي ما تكونيش بتتفرجي على الحاجات" دي من ورايا ومش عايزه تقولي لي "طب ايه رايك نجرب احنا وقرب منها مشاكسه,
ما هي /قليل الادب اسمع انا عارفه" الحاجات دي عادي وبعدين انا مش صغيره وعارفه" كل حاجه مش ضروري عشان" عارفه كل حاجه ابقي بنت مش كويسه ولو قربت مني يا مروان هديك الناهيه
مروان قرب منها /ولا الناهيه ولا البدايه انا اقرب منك وانت تقولي لي ناهيه طب ايه هي الناهيه
اول ما اقرب منها راحت بهيه ضربته تحت الحزام
مروان بالم /يا بنت المجانين في "حد يعمل كده في جوزه اه انا ياما اه" يا مستقبل اللي" ضاع بيقت اختك ايه يا حبيبتي غطيني "صوتي غطيني وصوتي" غطيني وصوتي
بهيه /خلاص ايه علقت غطيني وصوتي "عشان تحرم تقرب الحاجه مش بتاعتك" اسيبك انا يا بيبي ترتاح عشان انا كمان تعبانه من الرقص انت ما كنتش راضي تتعب كل شويه "تشديني منرقص لغايه فرهدتني خالص,
مروان شدها لي بعد بيبي دي ما فيش خروج ولتهم بشفايفها قبلها عميقه 🙈🙈🙈🙈🙈🙈
ونسيبهم شويه مع بعض
***********************************
في بيت اهل ماسه في الصعيد
صالح/ انا مش عارف اقول لك ايه بس" يا جدي ماسه قال ايه هتتجوز "دكتور من "عندهم بس انا مش هخليها لحد غيري" هي زي الدم اللي ما يمشي في قلبي انا قررت" اني هسافر الاسبوع الجاي علشان" اجيب ماسه
الجدي صفوان/ انت فاكر ان ه"ي هترضى تيجي معاك هي دلوقتي بتكرهي "هنا ومستحيل تفكر تيجي "ابعد عنها يا صالح "وشوف لك اي واحده من هنا يا ابني ارجع انت كنت كويس" ليه بتعمل كده؟
صالح بجنون /كنت كويس وانت شايفني كده ليه ما رضيش يتجوزهاني جوزتها الغريب وانا لا ليه؟
جدي صفوانعشان هي ما كانتش رايده" اتجوزك هي كانت بتحب اللي في مصر" لما قلت لها ان هو عايز يتواصل ما رفضتش "وقلت لها ان انت بتحبها وان انت عايز تصلح غلطه فريد "بس هي ما رضيتش وقالت ان انت اخوها ومستحيل تشوفك حاجه غير انك انت اخوها "انت فاكر يا ولدي" اني لو هي عايزاك شحططها واجوزها بره ليه؟ ووالد عمها اولى بيها بس" انت بعد اللي عملته اثبتت لاني" كان احسن حاجه عملتها اني جوزتها لفريد" لو اتجوزت واحد مريض زيك كانت عاشت "حياتها كلها مليانه حزن اللي ما همهوش اخوه" ولا امه ورم مرت اخوه في مستشفى المجانين" وما لهوش خير في عيلته يبقى ملهوش "خير في مرته
صالح بجنون /ههه انت فاكر اني" حاسبها لا انا مش هسيبها غير لما اتجوزها "وتبقى ملكي وتشوف ان انا املك كل حاجه وعايشه ملكه "ولو عايزه تكمل شغل مش همنعها انا بحبها خليها تحبني" برضاها او غصب عنها هتحبني وهتشوفي يا جدي؟
راح خرج من القاعه كلها بعد ما مشي دخلت مامت ماسه وهي دموعها على خدها
ما مت ماسه/
عاجبك اللي بيحصل ده يابا الحاج انا مش عارفه اعمل ايه بنتي بتروح مني" ايه الحل برايك انا خليتها تكرهني و"تكره البلد عشان احميها منه بس مش عايز يسيبها"
الجد صفوان/
ماسه مش ضعيفه" وان شاء الله هتعرف تحافظ على نفسها ان هي متجوزه "فريد الجبالي نجمه تلفزيون المشهور والناس" كلها عارفاها وعنده سلطه ونفوز وهيقدر يحميها انا" حاسس ان ربنا مش هيخزلنا وهيحملنا بنتنا" وهيجي يوم لصالح ده ويتدمر ونرجع نعيش زي اي" عيله مبسوطه,
مامه ماسه يا رب يسمع منك "ربنا يا ابو الحاج وما يضرونيش في بنتي' كفايه ان واحده منهم في عالم غير العالم عارف "يا ابو الحاج" يا مقرب من اسيل بتصرخ وبتفكر اني هاذيها بس انا مستحيل ااذيها انا بحبها وعايزاها ترجع زي الاول، وعايزه وعايزاها تسافر القاهره عشان يشوفوا حالتها الصحيه هنا بيديها دواء غلط وانا وانت عارفين ،
.بس ما قادرينش نتكلم عشان لو اتكلمنا ممكن يقتلنا ربنا على القادر المفتري سلفتي ما عرفتش تربي ولادها خالص ربيتهم على الانانيه وحب النفس وادي النتيجه قتلت ابنها بايديها بس انا بنتي ذنبها ايه دي كانت بتحبها وبتعتبرها زي امها
الجد صفوان/ ما تزعليش يا بنتي" ربنا مش بيضيع حق حد وان شاء الله بنتك هترجع" كويسه وترجع لحياتها و رجعت تشوفيها وكلميها وتبيني لها ان انت بقى بتحبيها
مامه ماسه يا رب يا رب
////💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥
في صباح يوم جديد مليء بالمفاجات
في غرفه ماسه وفريد دخلت "اشعه الشمس تدخل على الجناح وجات على "وشهم وهم نايمين
في احضان بعضهم
ماسه ابتدت تفتح عينيها بس اول ما فتحتهم اتصدمت من الاوضه دي مش اوضتها
اول ما اتعدلت حست بوجع في جسمها واتصدمت لما شافت نفسها من غير هدوم والمفاجاه الاكبر والصدمه ان فريد كمان جنبيها من غير هدوم
هزيته وهي مصدومه ازاي حصل كده هي اخر حاجه فاكراها ان هي صدعت في الحفله وراحت عشان ترتاح في اوضتها بس مش فاكره اي حاجه تاني
فريد ابتدى يصحى من هزه ماسه ليه
فريد بنعاس/ في ايه على الصبح في حد يصحي حد كده لكن اول ما ابتدى يفوق اتصدم من نفسه ومن ماسه
فريد ماسه انا والله ما اعرف ازاي حصل كده صدقيني
بصيت له نظره غريبه هو مش فاهم النظره دي معناها ايه ؟هل معناها ان هي مش مصدقه ؟طب هي ليه مش بتتكلم؟ قرب عليها عشان يكلمها بس هي بعدت عنه وصرخت في وشه متلمسنشششششس"",
انت فاهم انت حيوان يا فريد ازاي قدرت تعمل كده للدرجه دي شايفني واحده رخيصه ؟اديك حققت ايه اللي انت عايزه وانت انتقمت من اللي عملته فيك في الحفله انا كنت فاكراك انسان بس بس ازاي فريد الجبالي اللي كل البنات بيترمي" تحت رجلك ما يطولش واحده اخذت حاجه مش من حقك ليه ليه؟؟ عملت كده ساكت ليه ما ترد؟؟
فريد بعصبيه ماسكها من ايديها الاثنين وعايز يوجعها زي ما هي وجعته بالكلام /عايزه تعرفي ليه انا ما خسرتكيش ولا اجبرتك على حاجه! كله كان بمزاجك وانت اللي جيتي عندي" وعملت كل حاجه
انا ما ضربتكيش على ايدك ولا زقتك حاجه صفراء كله كان بمزاجك يبقى ما تلومنيش دلوقتي فاهمه
ماسه الم وانهيار/ ما هو ده اللي مجنني اني ازاي قبلت اني ابقى معاك انا مش خاينه يا فريده
فاهم مش خاينه بس اللي زيك مش هيفهم عشان انت متعود كل يوم مع واحده مش هيفرق معاك
فريد بصدمه /انت مش خاينه يا ماسه خاينه خاينه ليه اللي تعمل علاقه مع زوجها لو كده يبقى كل الازواج خاينين وما كانش حد بقى مش خايف لازم تقبلي اللي حصل بينا يا حبيبتي ايه ماسه انا بحبك انت الوحيده اللي بحس معاها بشعور ثاني خالص انت عارفه ان انا عملت علاقه كثير في حياتي بس انت الوحيده اللي حسيت بطعم العلاقه معاكي كانت حاجه ثانيه خالص كنت حاسس نفسي اني بطير في عالم غير العالم ليه عايزه تحرميني منك وتحرمي نفسك انا بحبك واللي حصل بينا ده مش غلطه ده حب ايوه حب ويمكن حصل دلوقتي عشان ما نفترقوش ونبعد عن بعض قرب منها وحاطه ايه ده حوالين وشها بحنيه بص في عيني يا ماسه قولي لي شايفه ايه مش شايفه حبيبك فريد اللي بيعشقك انا عايزك بس تحسي بالنار اللي قايده في قلبي وانت بتقولي لي انك عايزه تسيبيني اديني اديني فرصه محتمل نرجع واحسن من زمان كانت باصه في عيونه بمشاعر متلخبطه مشتته ما كانتش عارفه تاخد قرار بالقرب وتبقى جنبه ولا تسيبه وتبعد بعد الحصل هل هتقدر تكمل حياتها هل اسر هيتقبلها بس اثر عارف ان هي متجوزه واكيد عارف ان هي يعني مش بنت
ليه كلامه اثر فيها ليه؟ نظره عينه بتخليها ترجع تفكر تاني؟ فيه تاخد قرار ايه البعد ايوه البعد هي متاكده ان هو اكيد عمل حاجه عشان يخليها تبقى معاه
فاقت من دوامه افكارها على شفايف فريد اللي بيقربهم منها راحت بكل قوتها بعدته عنها لدرجه ان هو اتخبط في السرير
ماسه بصوت عالي اخرج بره يا فريده انا مش مستحيل ارجع لك انت انسان مريض وحقير انا متاكده انك عامل حاجه عشان ابقى جنبك وابقى معاك في الليله دي انت عارف انك كرهت نفسي بسبب اللي انت عملته معايا ارجوك اطلع من هنا قبل ما افقد اعصابي وانسى كل بينا
فريد اسمعني
ماسه بس انا مش عايزه اسمع حاجه تاني اتفضل اطلع بره بره بره
فريد بص عليها بحزن وخد هدومه ولبس وخرج وهو مخنوق ما كانش عايز يوصل للمرحله دي بس هو ما عملش حاجه هي اللي جت عنده هي اللي قالت له انها عايزه قرب مني ودلوقتي بتلوموا بتلوموا ليه
بعد ما خرج فريد ماسه ملفه الفوطه حوالين جسمها وقعدت بانهيار تبكي 😭😭😭😭 ليه انا اللي يحصل معايا كده تعمل معايا كده يا فريد انا كده كرهتك للابد مستحيل ابص في وشك تاني بصت على السرير وشافت الدم اللي عليه قعدت تصرخ انا انا تعبت مش هقدر اسامحك يا فريد بكرهك ايوه بكرهك بكرهك كل دمعه ما تخرج مني بسببك انا قلت لك اني متكامل حياتي معه اسر ليه تدخل حياتي تاني ليه عايز تدمرني انت مش بتحس ليه ما لقيتش غير كده عشان تنتقم لفه الملايه حوالين جسمها وبصت في المرايه شافت علامات في رقبتها علامات قذره اللي عملوا فيها فريد راحت مسكت علبه البرفان ورميتها على قزازه اتكسر
وقعدت جنبي القزاز المكسور وهي بتبكي بقهره
بعد شويه ابتدي تهدى دخلت الدش ولبسه الفستان وراحت على اوضتها عشان تغير هدومها
وهي خارجه من الاوضه شافت ميرا
اميره باستغراب انت كنت بتعملي ايه في اوضه فريد ولحظه العلامات اللي على رقبه ماسه وهي العلامات اللي على رقبتك دي اتكلمي اه فهمت انتي اللي كنت معاه في الليل مش كده انت ما عندكيش دم واحد خطب واحده غيرك تقومي انت في الليل تقريب وتعملي معاه علاقه ايه ما عندكيش دم خالص
ماسه بصوت عالي
ملكيش دعوه بيا اعمل اللي يريحني واللي انا عايزاه واذا كان على فريد وهو عندك روحي روحي اساليه قولي له مين اللي كانت في حضنك طول الليل انت جايه تكلميني انا ليه روحي اتكلمي خطيبك وسابتها ومشيت وهي غصب عنها دموعها غرقت وشها على الموقف اللي عرضت له
ميرا وهي واقفه مصدومه اكيد هي اللي كانت مع فريد يادي النصيبه انا واحده غبيه واختي اغبى مني حد قال لها ان انا عايزه اتزفت اعمل معاه حاجه اهو دلوقتي اللي ما عملتهوش وهي معاه عملته وهم مفترقين وممكن يرجعوا لبعض عشان اللي حصل لا انا لازم اقول لنرمين يخرب بيتك يا نرمين
ومشيت راحت على اوضتها علشان تكلم اختها
من العياط ماسه كانت في اوضتها منهاره من العياط لحد ما دخلت عليها بهيه
بهيه باستغراب/ في ايه يا ماسه شكلك متبهدل كده ليه اتكلمي ليه كل العياط ده يا حبيبتي اتكلمي مالك كانت ماسه باصلها بدموع وساكته بهيه لحظه العلامات اللي في رقبه ماسه
بهيه بشك ايه العلامات دي يا ماسه وانت كنت فين في الليل انا جيت هنا دورت عليك ما لقيتكيش وبتعيطي ايه اللي حصل اتكلمي فريد مش كده
ماسه بصت لهاوزاد دموعها اكثر واتكلمت بصوت موجوع انا انا ما كنتش اقصد اللي حصل بينا هو استغلني انا ما اعرفش اللي حصل كده ازاي صدقيني انا مش مش خاينه مصدقاني مش كده اتكلمي ساكته ليه
بهيه اخذتها في حضنها وطبطبت عليها اهدي يا حبيبتي انت مش خاينه مين قال كده انت لازم تفهمي اللي حصل بينك وبين فريد ده شيء عادي انت مراته هو زوجك يعني اللي حصل بيحصل بين اي اثنين متجوزين وانت عملت فرح واشهرته يعني جوازكم كامل يا مسا انا عايزاك ما تشيليش في قلبك وبخصوص اسر انت اتسرعتي عشان مجنونه جريتي لما شفتيه هو هيخطب رحتي وافقتي على عرض الجواز بتاع اسرمن غير ما تفكري في العواقب بصي مش هقول لك اللي حصل مش غلط بس اكيد مش غلط وهو بس يعني هو مش هيروح يعمل معاكي كده بالغصب
ماسه بدموع
انا عارفه اني غلطانه بس في نفس الوقت هو عمل كده عشان ينتقم مني اني ما اخترتهوش هو ده ايه اللي حصل ما تحاوليش تقولي كلام غير كده لاني مش هصدق
بهيه خلاص يا حبيبتي اهدي انسي لو عايزه تكملي مع اسر لازم تنسي ولو عايزه ترجعي الفريد برده لازم تنسي يا ماسه فريد باين عليه ان هو بيحبك ليه دايما جنونك وعصبيتك هو اللي راكبك يا حبيبتي دايما بتاخدي قراراتك بيندفاع بتهور قررت ايه
ماسه قراري مش هيتغير هكمل مع اسر وفريد اللي عمله مش هسامحه عليه لان هو انتقم مني فيه انا متاكده حتى لو انت اتكلمتي 100 مره انا مش هغير تفكيري سيبيني لوحدي دلوقتي يا بهيه انا عايزه اقعد لوحدي ولا انت عشان بقيتي واحده من العيله عايزه توقفي معاهم ضد صاحبه عمرك براحتك
بهيه بصدمه انت بتفكري فيا كده يا ماسه على العموم براحتك انا غلطانه اني اتكلمت معاكي اصلا وسابتها وهي بتبكي
ماسه وهي بتبكي انا اسفه مش عارفه ليه بيجرح كل اللي حواليا وبجرح كل الناس اللي بتحبني يا رب ينتقم منك يا فريد زي ما دمرتني وهي بتبكي تليفونها رن كان اسر هو اللي بيتصل مسكه التليفون بايد مرتعشه وكلمته وهي بتحاول تداري صوتها
اسر اخيرا يا حبيبتي انا بحاول ارن عليك من امبارح حاسه نفسك كويسه دلوقتي انا مضطر ارجع مصر عشان فيها عمليه مستعجله وانت عارفه ان هم بيعتمدوا عليا لو عايزه ترجعي معايا عادي
ماسه
لا انا هقعد شويه هنا انت هتيجي تودعني ولا لا
اثر بحب لا يا حبيبتي مضطر امشي عشان الحق اوصل بدري سلام ابقي كلميني لما توص
ما سه قامت ومسحت دماغها وقررت ان هي ترجع قويه وان هي تنس اللي حصل كانه ما حصلش
غيرت هدومها ونزلت لقيت الكل متجمعين طبعا ما قدرش يبص في عيون فريد ولا هو قادر يبص في عينيها
ميرا لحظه نظراتهم فرحت قربت على فريد بدلع/ يا فريد يا حبيبي ايه رايكم نطلع على البحر النهارده كلنا كل واحد مع خطيب ونلبس البكيني ولا انت يا ماسه انت وهي مش عايزين تروحوا عشان انتم ما بتحبوش البحر ولا تخافوا تلبسه
بهيه باعقلانيه/ لا يا حبيبتي لا يا حبيبتي احنا مش بنخاف من البحر ولا بنتكسف من اللبس احنا عندنا مايوه اسلامي فاكيد هننزل بيه ايه رايك انت يا مروان
مروان /بحب اكيد يا قلبي وانت يا فريده هتيجي معانا
كان لسه هيرد ويرفض لكن مامته قالت اكيد يا حبيبي هو شغل نفسه على طول بالتصوير والافلام لازم يبقى عندي وقت يرتاح فيه شويه الدكتور اسر هيروح معاكم يا ماسه يا حبيبتي
فريد اتضايق بس ما علقش
ما سه ابتسامه هاديه/ لا والله يا طنط مش هيقدر يجي معانا عشان هو رجع مصر عنده شغل ضروري
فريد حس بارتياح نوعا ما بعد ما قال كده ماسه
مروان خلاص كلنا هنجهز حاجاتنا يلا بينا كلهم قاموا من على الاكل عشان يجهزوا المايوهات واللبس
كلهم خرجوا وراحوا على البحر
بهيه يلا يا مروان تعالي ننزل سوا عشان انا بخاف من الميه
مروان حضنها تخاف وانا معاكي ده حتى يبقى عيبه في حقي
ميرا كانت لابسه مايوه وبكيني وبين تفاصيل جسمها
وكانت بتعوم في الميه في في مرح لحد ما لمحت حد شاور لها اول ما شافته اتوترت وراحت له
ماسه كانت قاعده بصه للبحر بحزن شديد قرب منها فريد واتكلم لسه" زعلانه من اللي "حصل انت ليه مش مصدقه اني ايه اللي" حصل كم بارادتك" وارادتي واني "ما عملتش حاجه عشان" انتقم منك انا ما اعرفش عملت كده ليه ولا انت" قربت مني ليه بس يمكن عشان" الحب اللي في قلبنا هو اللي اتكلم في الليله دي يا ماسه "مش عايزك تبقي زعلانه مني ارجوك حاولي تستمتعي" بالرحله عايز المجنونه ماسه ترجع زي الاول وبلاش" نظره الحزن اللي انا شايفه في عينيك دي عايزك" ترجعي طفله المجنونه اللي انا عشقتها ممكن"
بصيت له الاستغراب ما تعرفش ليه كلامه اثر فيها يمكن عشان دايما كلامه بيوصل لقلبها على طول حاولي تعترض او تقول اي كلام بس الكلام مش راضي يطلع منها بصيت له " يا فريد انا ممكن ما اقدرش اسامحك على اللي انت عملته فيه بس زي ما قلت احاول انسى مع ان اللي حصل ما يتنسيش بس زي ما قلت لك ححاول فجاه قام فريد ومد ايدي ليها اتوترت وخافت لتحط ايدها في ايده بس في الاخر استسلمت وحطت ايديها في ايديه ونزلوا هم الاتنين في البحر ماسه كانت الاول خايفه من البحر لكن فريده شدها الحضنه وبقى يمشي بيها بكل بساطه وهم عينيهم متعلقين في عينين بعض
ماسه بخوف مسكت فيه اكتر انا خايفه يا فريد انا ما بعرفش اعوم
فريد بحب قربها مني وقال ما تخافيش طول ما انا جنبك كان قريبين قوي من بعض عينيها الزرقاء لمعه مع الشمس الذهبيه فريد قرب منها كان لسه شفايف وهتلبس شفايفها قطع اللحظه الرومانسيه
مروان فريد تعالى بسرعه عشان هنلعب لعبه الكره الطائره يلا بسرعه يا فريد ما تتاخرش انت واقف عندك بتعمل ايه
(مروان هادم اللذات ومدمر اللحظات السعيده مين معايا😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂🤣😅)
ماسه بعدت عنك توتر وفريد قعد يسب ويشتمه في سره ادينا جايين انسان بارد
فريد خدها عليه لغايه ما خرج من الميه وراحوا يلعبوا الكره الطائره
اول ما رموا الكوره راح جاب فريق مروان جون ماسه راحت عايزه تروح تموته والله ما هسيبك يا مروان وربنا ما هسيبك
فريد اتهدي يا بنت المجانين ايه ده ده انت طفله اكثر من من اللي بتعالجيهم
ماسه بغرور وثقه/ لو كان عاجبك وقعدت تطلع لسانها زي الاطفال كلهم كانوا مبسوطين وطبعا اللعبه ما كانتش خاليه من جنون ماسه وعصبيه فريد وهبل مروان كلهم كانوا مبسوطين وبيضحكوا من قلبهم
***********************************
في نفس الوقت في مكان بعيد
ميرا بستغراب
انت مين وعايز نقتل ليه فريد انت مجنون وانا هقبل ليه
صالح بشر علشان اختك نرمين مش هي دي اختك برده وراها صوره اختها وهي متكتفه
ميرا صدمه اختتتتتتتتتتتتتتي
تفتكروا نرمين هتقبل ان هي تقتل فريد وماسه وفريد ايه اللي هيحصل في علاقتهم واسر هيتظلم ولا هيلاقي حب حياته كل ده هنشوفه الفصل الجاي عايزه تفاعل نار ي عايزه اقول لكم ان الروايه فاضله عليها فصلين وتخلص
متنسوش التفاعل 🧨🧨🧨🧨❣️❣️❣️❣️❣️
تابعوا صفحتي وتابعو المدونه ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها
انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق