expr:class='data:blog.languageDirection' expr:data-id='data:blog.blogId'>

رواية عشقت طفله مجنونه بقلم مي احمد الفصل الاول والتاني والتالت والرابع والخامس حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


رواية عشقت طفله مجنونه بقلم مي احمد الفصل الاول والتاني والتالت والرابع والخامس حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


رواية عشقت طفله مجنونه بقلم مي احمد الفصل الاول والتاني والتالت والرابع والخامس حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


 الفصل الاول

في بيت في صعيد مصر تحديدا في قنا في منزل عائله الهلالي اكبر عائلات الصعيد


كانت بطلتنا قاعده في المطبخ و مشغله الاغاني


على اغنيه (ابص لروحي فجاه)

ماسه وهي بتنظف وبتغني ابص لروحي فجاه لقيت ني تعبت من المفاجاه و عليت ضحكتي وبتضحك ضحكه عاليه في الوقت ده تدخل عليها امها وهي مستغربه ايه اللي انت مهبباه ده انت مش بتنظفي يا حبيبتي انت بتوسخي


ماسه زي الاطفال/يا ماما يا حبيبتي لو ما نظفناش تقول ما نظفتوش ولا نظفنا تقولوا بتوسخوا نعمل ايه


الام برفعت حاجب 🤨/انت ليه بتجمعي ما فيش غيرك انت قدامي ليه بتقولي احنا


ماسه بهمس/يا ماما عشان انا وروح الثانيه انت ما تعرفيهاش ان كل انسان عندي روح تانيه روح شريره وروح طيبه اللي قدامك دي روحي الشريره


الام باستغراب/روح تانيه مين يا بت ده انت اللي هتطلعي روحي اخفي من وشي الساعه دي والا هنزل شبشب عليك


جريت ماسه بسرعه من قدام مامتها على اوضتها وقبل ما تقفل الاوضه وقفت وقالت لو مش عاجبك طلقني طلقني

راحت الام قالعه الشبشب ورمياه على الباب ماسه بسرعه استخبت وقعد تضحك والله بموت فيك يا ست الكل وقعدت على السرير وطلعت تليفونها وجابت رقم واحده من صاحبتها

وقعد ترغي معاها وهي ناسيه ان اعمامها جايين

النهارده هو لازم تستقبلهم بس هي طنشت وقاعد تكلم صاحبتها كلام فارغ


الام كانت في المطبخ مش عارفه تعمل ايه الدنيا كلها تقلب تعدل وما فيش مكان مرتب خالص لو جيه جدي الكبير وشاف البيت كده هيعمل ايه ده مش بعيده يخلي جوزها يطلقها ابتدت تنظف وهي بتدعي ان ربنا يهدي بنتها اللي مجنناها معاها بس برده بتقول محليه البيت بجنانها فضلت تنظف


بعد شويه خلصت الام وهي خلاص مش قادره تقف طلعت على اوضتها غيرت هدومها واستنيت لغايه ما يجي الجد واخوات جوزها

بعد شويه بيدخل راجل باين عليه الهيبه و يقول

السلام عليكم يا مرات ولدي كيف اخبارك واخبار بنتك عامله ايه في دراستها مش في ثانوي بردك


الام بسرعه جريت عليه وماسكت ايده وبسيتها وقالت وعليكم السلام يا عمي بنتي زينه واحنا كلياتنا زنين بوجودك يا عمي تحب اندهلك من فوق


الجد صفوان الهلالي/جهزي لنا القاعه يا بنتي واندهي على بنتك وقولي لها جدك عايزك يلا يا اولاد

ويدخل الجد هو وعمام ماسه على القاعه الكبيره


الام حاطط ايدها على قلبها ودعت ان ربنا يعديها على خير طلعت تجري تندم على بنتها عشان مش ناقصه مشاكل مع جدها


ماسه كانت نايمه على السرير وبتاكل لب وبتتفرج على التلفزيون وماليه الدنيا قشر لب الام اول ما دخلت اتصدمت


الام بصدمه ايه اللي انت مهببه ده ارحميني شويه يا شيخه هلاقيها منك ولا من جدك ولا من ابوك

جدك و عمامك صلوا وانت لازم تنزلي عشان تستقبليهم


ماسه قامت مخضوضه يا لهوي جد في البيت لما انزل اسلم عليه عشان هو واحشني ووحشني غلست دمه وتحكماته يا باي ياما نفسي قطعتها امها بصوت عالي يا بنت اتهدي هتجيبي لنا نصيبه يخرب بيتك ويخرب بيت سنينك وبيت جنانك يا شيخه


ماسه/الله وانا عملت حاجه يا ماما انا بس بقول لك صفات جدي المميزه وبعد كده انا عندي درس ومش عايزه انزل تحت انا حره مش عايزه اشوف حد


الام بحده /هتنزلي يا ماسه ورجلك فوق رقبتك وده اخر كلام عندي وانت حره

وسابتها وخرجت ماسه قعدت على السرير وهي بتفكر ازاي تخلي جدها يمشي وما يجيش عندهم ثاني قعدت تضحك ضحكه شريره انا لقيت الحل يا جدو لازم شويه مقالب الدنيا ما تحلاش من غير المقالب ونزلت تحت عشان تنفذ اللي في بالها


🌵🌹🌹🌹🌵🌵🌹🌹🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌹🌹🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵♥️♥️♥️


في مكان ثاني تحديدا في القاهره في في قصر عائله الجبالي

في غرفه اشبه بالقصر 

كان فريد وجنب واحده بعد شويه صح فريد

بص على اللي جنبه وابتسم ودخل خد شاور وبعد مده خرج وهو لافف فوطه حوالين وسطه

البنت بصله بهام وقالت انا من اشد المعجبين بيك مش مصدقه اللي حصل بينا يا نجم


فريد بضحكه رجوليه بينت غمازاته لا صدقي يا حبيبتي ويلا بقى عشان عندنا تصوير خرج البنت بسرعه وهي مبسوطه فريد بصي لروحه في المرايه وابتسم بغرور حط برفانه ولبس ساعته وبدلته اللي زادته وسامه وخرجوا بغرور وتكبر للتصوير


في التصوير

المنتج واسمه محمد/قرب منه وسلم عليه وقال يلا يا جماعه كلنا نبدا اتفضل يا نجم 1 2 3 تصوير

بعد ما مثلوا المشهد قرب منه وقال هايل يا نجم


فريد بثقه/اكيد لازم يبقى هايل انت مش معاك اي حد انت معاك فريد الجبالي قربت منه ميرا طبعا انت مش اي حد يا نجم فريد شدها ليه وقال لازم تعرفوا انتوا بتتعاملوا مع مين وبعدين هنكمل تصوير فين


المنتج محمد والله احنا المفروض نصور في الصعيد

فريد برفض/مستحيل اروح اماكن زي دي انت بتهزروا صح

ميره وهي بتحاول تهدي/اهدى يا فريد ان شاء الله كله هيبقى كويس بس نفهم الاول ما تتسرعش


فريد بنرفزه/اهدى ازاي انت مستوعبه بيقول ايه عايزاني انا اروح الاماكن دي


المنتج محمد ده المكان المناسب للمشهد اللي في الفيلم وانت كنجم مفروض تقدر ده وانت حر وده بيهدد في مسيرتك الفنيه فانت لازم تبقى شخصيه  تعيش في الواقع

فريد/ مستحيل 

وسابهم ومشى ميرا قربت من المنتج ادينا شويه وقت مفكر وان شاء الله هخليه يغير رايه وسبت ومشيت ورا فريد عشان تلحقوا وتحاول تقنعه


فريد في عربيه الاستراحه بيهتم بنفسه دخلت عليه ميرا وقالت ممكن اعرف اللي انت عملته ده بتسميه ايه عايز تدمر مستقبلك لو انت عايز انا مش هسمح لك تهد كل اللي وصلت له لازم تعمل الفيلم ده ده اللي هيوصلنا للعالميه وتبقى زي النجوم الكبار وبعدين فيها ايه لما تسافر ما انت ياما سافرت


فريد بمراره وحزن/سافرت كل البلاد ومستعد اسافر كل البلاد الا البلد اللي احنا رايحينها انت ما تعرفيش احنا اتطردنا منها ازاي اهل البلد ما كانوش عايزين كانوا بيقولوا عن بابا حرامي وما يستحقش وهو يعيش في بلدهم فهمت ليه انا مش عايزه اروح

ميرا قربت منه وقالت بس اللي خلفتي الشخصيه بعيده عن شخصيه فريد الجبال اللي الناس كلها عارفاه النجم اللي كل الناس بتحب تتصور معاه انا عايزاك تبقى افضل نجم وانت عارف انك مهنه التمثيل كله بياكل بعضه عشان كده لازم تبقى انت حوت وتاكل كل السمك الصغير فهمت يا فريد


فريد اتنهد/خلاص موافق جهزي كل حاجه

ميرا مسكت ايده خلاص انا هروح اقول للمنتج محمد انك وفقت ميرا خرجت من عربيه الاستراحه وهي خارجه قابلت جوز اختها مروان وقال لها

فريد جوه صح وافق ان هو يروح قنا

ميرا بغرور طالما انا موجوده فريد هيفضل نجم الجيل اللي مستحيل اي حد يدمره وسبت ومشيت

مروان مغروره قوي فاكره نفسها مين دي ودخل عند اخوه

كان فريد عامل ماسك عشان التصوير اعلان بعد ساعتين


مروان انت صحيح هتسافر وهتاخدني معاك صح

فريد احنا مضطرين نسافر وزي ما قلت لك امك مش لازم تعرف احنا هنسافر فين قول لي بقى عملت ايه مع منتج الفيلم اللي خلصناه قبضت ولا لسه


مروان بعمليه/ما تقلقش خدت 45 مليون وحطيتهم في حسابك في البنك


فريد تمام جهز لي كل حاجه عشان السفر


مروان تمام يا فريد انا همشي دلوقتي وابقى اكلمك بالليل


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

في نفس الوقت في الصعيد

ماسه دخلت على جدها وبست ايده وقالت دارنا نور يا جدي ما تعرفش توحشتك قد ايه يا جدي


صفوان بحب تسلمي لي يا بنتي ده انا اللي توحشتك اكتر وقولي لي بقى عامله لنا ايه واكل النهارده


ماسه ابتسامه شريره 😈/عامله لك فطير مشلتت وحمام ورز بكبسه وكل الوكل اللي بتحبه يا جدي وملوخيه بالارانب يعني من الاخر النهارده هتنبسط يا جدي وكله من عمايل ايديا وحياه عيني


صفوان قاعد يضحك يخرب بيتك فصلتيني طب يلا يا بنت جهزوا السفره


ماسه بمسكنه/حاضر يا جدي من عيني

وخرجت وهي بتبتسم على اللي هتعمله فيهم


ماسه خرجت وقالت لمامتها ان جد قال لهم يجهز السفره وابتدوا يجهزوا السفره هي ومامتها وحريمي عمامها بعد ما طلب منهم جد انهم يجوا على على بيت ابو ماسه

بعد شويه كانت السفره جهزت كانت كانت مليانه باشها واحلى اكلات دخل الجد والعمام والحريم يبتدوا يغرفوا لهم


الجد تسلم يدك يا ماسه والله طلعت شاطره يا بنت انت عدلك الجواز مش التعليم


ماسه بخث/تسلم يا جدي اهم حاجه ان الوكل اللي يعجبك الباقي مش مهم


بعد شويه خلصوا اكل وراحوا على القاعه والحريم قعدوا ياكلوا بس مامت ماسه ما قعدتش معاهم عشان راحت تعمل شاي للرجاله ماسه ابتسمت بخبث ان كل حاجه عملتها بتمشي زي ما هي عايزه وبعد شويه كانت طالعه ام ماسه ليهم بالشاي لكن اتفاجئت انه كلهم بيجروا على الحمام حتى جد كان منظرهم يفطس من الضحك🤣🤣😂😅

مامه ماسه حصل ايه يابا الحاج مالك


صفوان بتعب/معرفش يا بنتي نار جايده في مصاريني


الام بصت لبنتها لقيتها مبتسمه فعرفت ان هي عملت مقلب من مقالبها راحت قالت طيب يابا تحب اعمل لك حاجه


صفوان لا انا هاخد بعض واروح على البيت يلا يا ولاد يلا يا حريم وفعلا مشي كلهم هم كلهم بيطيروا عشان يخشوا الحمام الام قربت من بنتها وسكتها من ودانها وقالت وانا اقول البنت عقلت فجاه كيف اطلعي انت ياما من المطبخ وانا هعمل العزومه اتركي يا بنت بتخططي انك تدمري معدتهم

ماسه بعدت عنها وقالت انا ما عملتش حاجه دي كانت مقلب صغير انتوا كمان هتحاسبوني على المقالب ما بقتش عيشه دي انا هنتحر واخلصكم مني وسابت امها وخرجت بسرعه قبل ما امها تمسكها


الام ضربت كف على كف وقالت ربنا يهديك ويهدك يا شيخه زي ما هدي حيلي ويبعت لك بعريس يكون احول عشان ارتاح عشان لو بيشوف مش هيبص لك ابدا


ماسه بعد ما وصلت اوضتها وهي بتجري من مامتها ماسكه التليفون وكلمت بهيه صاحبتها


ماسه الو يا بهيه عامله ايه محدش سامع صوتك يا بنت


بهيه يعني انت اللي حد سامع صوتك مش مهم خلينا في المهم دلوقتي سمعت المدير النهارده في المدرسه بيقول النجم اللي انت بتحبيه يا بت وانا كمان بموت فيه فريد الجبالي هيجي هنا يصور وهيجي مدرستنا قضيف شرف والله فرصتنا ان احنا نتصور معاها جت يا بنت مش لازم نضيعها


ماسه بهيم/معك حق يا بنت مش لازم نضيعها اقفلي انت دلوقتي وبكره نتقابل في المدرسه قفلت الخط وراحت طلعت صوره لفريد من تحت المخده وقالت اخيرا جه اليوم اللي هتصور مع نجم المفضل ليا مش مصدقه نفسي ده حلم كل البنات ان هي تتصور مع انا مش هسيب الفرصه دي تضيع من ايدي واخذت الصوره وشالتها مكانها ونزلت عشان تراضي مامتها


في نفس الوقت في بيت عم ماسه احمد


احمد اه يا معدتي  بتتقطع ومراته قاعده جنبه بتنوح برده تلاقيها ميرفت مرات اخوك هي اللي حطت لنا حاجات في الاكل عشان مش عايزانا نيجي عندها مع اني ما قلنا لهاش تعزمنا


بس والله بكره لاقول ليه لابو الحاج على اللي هي عملته انا مش هسمح لها هي تفوز هي وبنتها مش كفايه جوزنا ابننا لبنتها البوري اللي مش بتخلف


احمد اتهدي يا وليه لو حد سمعك هتبقى نصيبه انت عارفه ان ابويا بيفضل جوزها عشان كده احنا ما عندناش حاجه حل غير نحط بولغه خشمنا فهمتي


فتحيه بغل ايوه فهمت خلاص


هم بيتكلموا نزلت عليهم اختي ماسه اسيل وراحت عندهم وقالت تتمسوا بالخير عايزه حاجه يا مرات عمي انا نظفت البيت ونظفت الزريبه وطبخت وغسلت المواعين وغسلت الهدوم عايزه حاجه مني قبل ما يركب شقتي


فتحيه بغل لا يا اختي غوري على شقتك وحاولي تتشطري وتجيبي لنا عيل بدل ما انت عامله زي الارض البور


اسيل بدموع حاضر يا مرات عمي عايزه حاجه مني انا هطلع طلعت تجري على فوق وهي بتعيط


احمد لزومه ايه الكلام الماسخ دي عاد انت ما تعديش ليله من غير نكد


فتحيه دي اللي عندي اذا كان عاجبك

احمد انا سايبها لك مخدر وماشي ده عيشه تقصر العمر وسابها وطلع على الاوضه عشان ينام وهي قاعده تبص عليه وتقول هو دي اللي فالح فيه ما قدرش يقول كلمه جبال ابو وجاي يشطر علي يعني دي حاجه تقرف

🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵


في مصر في قصر الجبالي رجع رجع فريد ومروان على القصر بتاعهم ودخلوا والدتهم قاعده على السفره عشان ده ميعاد العشا ميعاد مقدس ما ينفعش حد يتاخر عليه كلهم قعدوا فريد قاعد على راس السفره وابتدى ياكلوا فريد منظم جدا ومهوس بالنظام والنظافه لدرجه ان هو لو لقى شعرايه بيقعد يزعق ويخرب الدنيا

فريد وهو بياكل احنا مسافرين يا ماما عشان كده انا حبيت اقول لك


الام الحب/طيب يا حبيبي تروح وتيجي بالسلامه ابقى كلمني ويا ترى تصوير فيلم ولا مسلسل


فريد لافلم هنقعد اسبوعين ونيجي عايزك تخلي بالك من نفسك واحنا مسافرين


الام /حاضر يا حبيبي ربنا يخليكم لي وما يحرمنيش منكم ابدا وانتم برده خلي بالكم من نفسكم طبعا هتسافر معاكم ميرا مش كده


فريد اكيد ميرا مديله اعمالي وماسكه كل حاجه فلازم هي تروح معانا حتى لو انت مش بتحبيها فلازم تعرفي ان هي مهمه في حياتي


الام /كم مره قلت لك يا فريد بعد عن ميرا انت مش شايف اختها عملت  اخوك طول الوقت خناقات ومشاكل انت عايز تبقى زيهم


فريد بحده/ اظن دي حياتي وانا حر فيها بعد اذنكم شبعت وسابهم وراح على غرفتها


مروان /ليه كده بس يا ماما انت عارفه ان هو بيحبها وهي كمان بتحبه وبتعشقه


الام /دول ما يعرفوش يحبوا انت شفت اختها عامله معاك ايه مش عايزين نعيد الكره تاني وكما يقال لا يلدغ المؤمن من جحر مرتين انت ولادي ثروتي لازم احافظ عليكم ونبهكم لما تكونوا بتغلطوا

اذا كنت انت غلطت زمان انا مش هخليه يغلط دلوقتي ويلا كل عشان تروح ترتاح كملوا اكلهم وراح كل واحد على غرفته


في غرفه فريد دخل خد شاور ونام على سريره وهو بيفكر في اللي مستنيه في الرحله اللي هياخدها في قنا وغمض عينه المعاناه اللي هو شافها في قنا وفتح عينيه وقال انه هو لازم يكون قوي ويتغلب على كل حاجه ممكن تضعفه وتدمر مستقبله مستقبله اهم من اي حاجه نفض كل الافكار من دماغه وراح في نوم عميق 

وهو ما يعرفش ايه اللي مستنيه في  واني هتتغير حياتي كلها هناك


في اوضه مروان دخل خد شاور وهو حزين على كلام امه اللي قالته له بس هي معاها حق مراته مش

بتحبه بتحب الفلوس والسلطه والخروج بس عمرها ما حبيته رجع بذكرياته ازاي اتعرف عليه كان صديقتي في الجامعه اقنعته بحبها وان هي ما تقدرش تستغنى عنه وقتها عرفه على امه بس امه ما ارتحتلهاش وقالت له يبعد عنها بس هو كان بيحبها هو مصر عليها وتجوزها من اول شهر عرفها على حقيتها غمض عينه بوجع هو بيقول لنفسي يا ريت سمعت كلامك يا ماما بس قبل ما ينام اتذكر ان هم ليهم صاحب والده في قنا اخذ تليفونه ورن على الرقم اكلمه واتفق معاه ان هم هينزلوا عند لغايه الاسبوعين دول ما يخلصوا

قفل التليفون ونام عشان بكره عندهم سفر بدري


♥️♥️👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊


في يوم مليء بالاحداث على الساعه 7:00 الصبح صحي فريد وجهز نفسه علشان يلحقوا يوصلوا بدري ومروان كمان صاحي ونزل عشان يفطروا قبل ما ما يسافر و وقاعده على السفره وهم بيفطروا جات ميرا عليهم وقالت بونجور يا جماعه هاي يا حبيبي خلصت فطار


الام تضيق/اتفضلي اقعدي كملي اكلك معاهم ولا انت جايه تاخديه بس


ميرا /لا يا طنط عشان نلحق نوصل عندنا سفر كبير يلا يا فريد

فريد/ قام من على الاكل وبص لمامته وقال احنا مطرين نمشي يا ماما عايزه حاجه 


الام بحب عايزه سلامتك يا حبيبي خلي بالكم من نفسكم مشي مروان وفريد وميرا عشان يسافروا لقنا

والام قاعده بتدعي ان ربنا يبعد عنه ميرا ويخليه يحب حد من قلبه حد يغير له كل حياته


♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️


نفس الوقت في بيت ماسه كانت بتاكل بسرعه وهي واقفه


الام باستغراب جرى ايه يا بنت ما تتهدي وكلي زي الناس في حد ياكل الطريقه اللي بتاكليها دي


ماسه /والاكل في بقها معلش يا ماما اصل متاخره سلام ابقى سلمي لي على اختي لما تيجي النهارده قولها بس زعلانه منك عشان ما لقيتيش معاهم امبارح وسابتها وخرجت


الام البنت دي مجنونه رسمي يا رب عقلها بقى


ماسه اول ماخرجت لقيت صاحبتي في وشها قالت لها هنعمل زي ما بنعمل كل يوم


بهيه بقلق/ متاكده يا ماسه ما حدش هيكشفنا من اهل البلد

ماسه بثقه/ يا بنت ما تخافيش انت مش معاك اي حد انت معاكي ماس على سن رمح يبقى احط في بطنك بطيخه صيفي ويلا بينا عشان ما تتاخرش على اللي هنعمله قبل ما نروح المدرسه


ماسه وبهيه راحوا جاريه على الطريق لاخر البلد اللي بتيجي فيه العربيات اللي مسافره واستخبوا ورا الشجره

في نفس الوقت في عربيه فريد كانوا خلاص قربوا يوصلوا على قنا وداخلين على الطريق السريع بس فجاه لقيوا حد بيحدف طوب على قزاز العربيه اتكسر كله وحاطين مسامير فرقعت الكاوتشات


فريد بصدمه/وغضب يا نهار اسود مين الحيوان اللي عمل كده ونزل من العربيه


ماسه وقفت بثقه وراء الشجره هي وتكلم صاحبتها عشان اما اقول لك توثقي فيا توثقي وفجاه سمعت صوت بيقول لها انت يا حيوانه بهيه اول ما سمعت كده اخذت بعضها وهربت بصي لي يا حيوانه


ماسه بصت بشويش واتصدمت لما شافت فريد قدامها وقالت فريد الجبالي

الفصل الثاني


ماسه بصت بشويش بس اتصدمت لما شافت فريد

جبالي قدامها وقالت بتوهان انت حقيقة مش حلم


فريد بصوت عالي انتوا هنا بيعلموكم ازاي تخربوا صح بدل ما يعلموكم التعليم بيعلموكم حاجات فارغه


ما سه بغضب طفولي/جرى ايه يا جدعان انت ولا انت عشان نجمه هتشوف نفسك علينا لا خلي في علمك اللي قدامك دي مش اي حد انا ماسه علي سن رمح وما بخافش من اي حد الناس هي اللي بتخاف مني وبتعمل لي 100 حساب


فريد بتريقه /خلصتي مرشح الردح اللي اتفتح ده ممكن اعرف عملت كده ليه وما تحاوليش تكدبي عليا


ماسه بمسكنه/ انا هكذب عليك ليه تكونش ابويا تكونش اخويا خطيبي وانا ما اعرفش بصي يا سيدي هو الموضوع جه صدفه انا كنت بحاول انزل مانجايه من فوق الشجره فطوبه جت في القزاز بتاعك بدل الشجره يبقى انا ما غلطتش ولو على القزاز انا ممكن اصلحه لك عادي انا مش اي حد في البلد


فريد بغضب من كلامها/انت عندك رد على كل حاجه انا ما بقبلش العوض مش فريد الجبال اللي اقبل اعوض من واحده زيك بهيمه وعايشه مع البهايم فعلا 

ولبس نظارته ومشي من غير ما يسيب لها فرصه حتى ترد


ماسه كانت واقفه متعصبه انا بهيمه ده انت اللي بيهم وتور كمان انا بقى هوريك البهيمه هتعمل ايه ما بقاش انا ماسه اما خليتك تلف حوالين نفسك على راي المثل البيت بيت ابونا ويجي الغربي يطردونا

ما سه بغضب من بهيه

والله لو مسكتك يا بهيه الكلب ما هخلي فيك حته سليمه بقى يا بنت بتسلميني تسليم  اهالي ماشي على راي المثل مسيرك يا ملوخيه تيجي تحت المخرطه وانت هتروحي من تحت ايدي فين ده البلد كلها اوضتين وصاله ومشيت وهي مقرره تنتقم من فريد

فريد راح ركب عربيته وهو على اخره من البنت الغبيه دي ميرا قربت منه الدلع مالك يا بيبي في ايه طلع مين اللي بيرمي حجاره على القزاز بتاع العربيه


فريد بعصبيه /واحده غبيه كلم لنا حد يا مروان من من فريق الانتاج يجيب لنا عربيه عشان نروح على مكان التصوير


مروان حاضر يا فريد بس انت ما تزعلش نفسك انا هكلم سمير

مروان الو يا سمير هات لنا عربيه على اول الطريق بتاع قنا عشان العربيه بتاعتنا تعطلت هبعت لك اللوكيشن


ميرا بسهوكه/الجو حر قوي مش عارفه هنعمل ايه يا فريد هنستحمل ازاي في الحر ده


فريد معاكي حق يا ميرا دي باين فيلم هيبقى مرار علينا ربنا يعدل كم يوم دول على خير


بعد شويه دي سمير ومعها عربيه عشان يوصل فريد على اللوكيشن بتاع التصوير فريد اميره ومروان نزلوا من العربيه وراحوا على عربيه فريد


فريد بص يا مروان عايزك تكلم صاحب باباك عشان نروح نقعد عنده ولو انت ما كلمتوش يبقى احسن نروح نقعد في اوتيل


مروان لا انا كلمته وهو راحب بالموضوع قوي بس احنا لازم نروح المدرسه بتاعه البنات الثانويه عشان المدير طلب مننا ان احنا نيجي قضيوف شرف في في حفله تكريم الاوائل


فريد خلاص ماشي اطلع يا ابني على المدرسه


🩸🩸🩸🩸🩸🩸❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️🥰🥰😍😍😍😍😍❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️


في المدرسه الثانويه بنات كانت ماسه بتدور على بهيه لحد ما لقيت شويه بنات متجمعين وما يتكلموا

راحت عندهم سالتهم ما شفتوش بهيه


واحده من البنات ردت عليها وكان اسمها مرام

بهيه راحت الفصل احنا شفناها وهي داخله ليه هي عملت لك حاجه يا ماسه


ما سه بثقه/انت تعرفي عني كده ما حدش يقدر عليا وانت عارفه وبعدين انت عارفه النهارده هتكرم قدامي الفصل كله عشان انا الاولى


مرام /الله يسهل له يا عم مين قده طالع الاول على الدفعه


ماسه/يا شيخه بطلوا قر عينيكم اللي جايباني اخر الناس بعدين ابقى البس خرزه زرقاء عشان ما تحسدش على جمالي وتفوغي


مرام بغيظ ( براحتك ما تشوفيش نفسك قوي لا تقع تتكسر رقبتك


ماسه بحده/ انت تقصدي ايه يا بنت انا ما حدش يقدر عليا اللي قدامك دي مش حد عادي دي  ماسه هلالي حطيها حلقه في ودنك علشان ما تتعبيش هسيبك انا بقى دلوقتي تفكري في الكلام اللي قلته لك واروح ادور على بهيه عشان اموتها


مرام وقفت يضيق وغيره من تفوقه وهي واقفه لقيت حد حط ايده عليها كانت صاحبتها شهد


شهد ما تحطيش في نفسك يا مرام انت برده طالعه الثانيه يعني ما فرقتش وبعدين خليك مركزه النهارده هيجي النجم اللي احنا بنحبه فريد لازم تبقى حلوه كده عشان يعجب بيكي ويقول ده في الصعيد في بنات حلوه


مرام بتفكير معاكي حق انا لازم اخلي نفسي احلى من البتاعه دي طب يلا نروح نلبس في الحمام مشي هم الاثنين عشان يجهزوا نفسهم الحفله

في نفس الوقت كانت ماسه اخيرا لقيت بهيه وهي بتكتب شهادات التقدير مساكتها من قفاها وقالت بقى انا يا بنت تتبعيني وتسلميني تسليم اهالي ده انا لو كلب كان تمر فيه انما اقول ايه العيب مش عليك العيب على الحماره اللي حبيتك واعتبرتك صاحبتها


بهيه بحزن/ ما تزعليش مني انت عارفه اهلي لو عرفوا ان انا عامله حاجه هيمنعوني من المدرسه

وبعدين قولي لي ازاي قدره تهربي منه


ماسه اسكتي يا بنت مش طلع فريد الجبالي مش مصدقه نفسي لغايه دلوقتي بس عارفه يا بنت لسانه عايز قطعه بس اعمل ايه بموت فيه


بهيه بهيام😍😍/ صح يا بنت شفتي طب هو عامل زي اللي بنشوفه في التلفزيون ولا احلى راحت ماسه ضرباها في ايدها وقالت اختشي يا بنت انا واقفه قدامك


بهيه بخجل انا اسفه

ما سه حب

خلاص مش وقت اعتذار يلا بقى جبت الهدوم اللي قلت لك عليها لازم اكون احلى واحده فيهم

راحت بهيه وماسه عشان يجهزوا نفسهم🩸🩸🩸😵😵😵😵😵😵😵😵😵😵😵😵😵😵


في بيت عم احمد الهلالي


كانت اسيل بتنظف بيت حماتها 

وبتطبخ في المطبخ فتحيه دخلت عليها وقالت انجز يا بنت الناس زمانهم على وصول اقول لهم ايه مرات ولدي خايبه اللي عارفه تطبخ ولا عارفه تجيب لي حته واد افرح بيه


اسيل بحزن حاضر يا مراه عمي الاكل على النار جرب يطيب انا روقت القاعه الكبيره اللي بره


فتحيه بحده/اسمع كلامي زين اول حاجه مش عايز اشوف وشك بره ثاني حاجه ما حدش يعرف ان انت اللي طبختي انا هقول ان بنت اللي طبخت فاهمه ولا مش فاهمه


اسيل بحزن والدموع متلالئه في عينيها

حاضر يا مرات عمي تؤمريني بحاجه تاني


فتحيه بقسوه/ لا مش عايز اشوف وشك خلصي شغلك وتطلعي على القاعه علي طول فاهمه ولا لا


اسيل حاضر

خرجت فتحيه تستنى الضيوف بره واسيل قعدت تبكي وتدعي ربنا يجيب جوزهابالسلامه من السفر علشان من ساعه ما اسافر وهي مشغلاها خدامه في بيتها مش بتخليها تقعد معاهم خالص طول الوقت شغل وعشان اسيل غلبانه كانت بتستحمل وما كانتش تفتح بقها قدام ام جوزه


في بيت الجد الكبير كبير عائله الهلاليه

صفوان كان قاعد في في القاعه الكبيره والكل متجمعين حواليه


صفوان سمعت ان في حد غريب دخل البلد

ابراهيم ايوه يابا اسمه فريد الجبالي نجم من النجوم السما يابا والنهارده عنده تصوير في الفسحه الغربيه


صفوان مش لازم يجي ياخد الاذن ولا هو يا ارض بواب


ابراهيم اهدى يابا ما تعصبش نفسك ان شاء الله كل حاجه هتبقى كويسه انا هروح اتكلم مع مدير اعماله وخليه يجي ياخذ الاذن منك يابا


صفوان طيب اتفضل الاجتماع كل واحد يروح على بيته


اهل الرجاله كلهم مشوا كل واحد بيفكر معقول في نجم  في بلدهم لازم يروحوا يتصوروا معاه صور للذكرى


في بيت ام ماسه


كانت ام ماسه قاعده حزينه بسبب الكلام الوحش اللي قالته لها فتحيه 


فلاش باك


فتحيه جاتا على بيت ام ماسه وقالت ايه اللي انت حطيته لنا في الاكل خلينا كلنا بطننا وجعتني لو انت مش عايزه تطبخي ما كنتيش طبختي احنا مش مستغنيين عن بطننا


ام ماسه والله ما حصل انت عارفه ان عمري ما اقدر ااذي حد منكم ده انتم عيلتي


فتحيه بغل اتمسكني يا اختي اتمسكني بس هقول ايه ربنا على الظالم المفتري وان شاء الله هيجيب لنا حقنا منك ومن بناتك


ام ماسه مش عارفه انت ليه بتكرهيني دا  حتى انا عمري ما عملتك وحش ليه الكره والسواد اللي مالي قلبك


فتحيه بغل عايزه تعرفي ليه عشان انت دايما احسن مني مع ان انا اللي مخلفه الاولاد بس انت زي ما ابويا الحاج بيفضلك عليا وبناتك كملوا تعليمهم انما انا ولادي كلهم راحوا على الزرع والغيط وجده جدو ما فكرش حتى يسالهم هم عايزين ايه بس بناتك دخلهم ثانوي وجوزك حنين وبيحبك عايز ايه ثاني انما انا جوز دايما بيلطش فيه يبقى ليا حق اكرهك ولا لا ولا ولدي اللي طلعت منه الدنيا بيعشق بنتك ولد تاني بيحب بنتك الصغيره يبقى ليه حاجه اكرهك ولا لا طول عمري هفضل اكرهك وسابتها وخرجت


عوده من الفلاش باك


ام ماسه يا رب انت عارف اني مش بكر حد يا رب

جيب لي حق منه يا رب و قامت عشان تعمل بقى الاكل وتوضب القاعه الكبيره عشان الرجاله يجي بعد  الاجتماع

😍🤔🥰🤔🤣🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔


في مصر في بيت الجبالي


كانت ام فريد بتتكلم في التليفون

وفجاه لقيت مرات إبنها جيه من بره سكرنه 

ومش قادره توقف علي رجليها


حنان قرابت منها بعصبية شديدة وقالت/


هي حصلت يا هانم جيه البيت سكرانه


نرمين بدون واعي/أنت مالك بيه اناحره اعمل

العمله  محدش ليه دخل بيها 


حنان/البيت ده ليه اصول الازم التزمي بها ولومش هتلتزمي يبقى متقعدش فيه


نرمين/ أنا تعبانه ومش قادره اناهد معكي

علشان كده انا طالعه ارتاح شويه في غرفتي

سلام يا حماتي الطيوبه وقعدت تضحك

ضحكه معيعه وركبت عرفتها وسبت

حنان هتفرقع من الغيظ


حنان قعدت وقالت/الله يجزيك يامروان

علشان انت اللي جبت البنت دي هنا وقال

عايز يجب اختها علشان يتفقو عليه ويموت ني


يآرب احفظ لي فريد  واحميه  وابعد عنه  أسمها

ميرا دي وارزقه بنت تغيير  كل حياته

❣️🤩🤩🤩😅😞😞😞😞😞😈😈😈😞😞😨😨👿😞😞😞😞😞😞😈😈😈😈


في مدرسة الثانوية للبنات


دخل فريد الجبالي ومروان وميرا المدرسه


المدير أول ما شافهم راح رحب بهم


مدير باعجاب/اتفضل يا نجم نورت


فريد بتسامه مجمله/شكرا على ذوقك

البنات اول ماشافو فريد هجوم عليه

فريد من هجوم البنات عليه رجع بظهره  لحد مااتصدم بشخص كان ماسك العصير. العصير كله جه علي

هدوم فريد الكل وقف مصدوم حتي

ميرا ومرون كانو وفقين خايفين من رد فعله علي

الحصل 

  

فريد وهو بيحاول وهو بيحاول يتحكم في غضبه

الحمام فين لو سمحت


المدير باعتذار/ احنا اسفين يا نجمه ما تزعلش مننا عشان بنحبوك بس


فريد/ قلت الحمام فين


المدير اخر الطرقه حمام المدرسين اتفضل يا نجم احنا اسفين تاني

مشي فريد وهو على اخره ما كانش بيتحمل اي حد يكلمه


فريد بيغسل هدومه فجاه سمع صوت من الحمام يقول بنت يا بهيه هاتي يا بنت صباع الروج


ماسه خرجت من الحمام وقف قدام المرايه اللي بره الحمام واول ما شافت فريد صرخت وقالت يا لهوي فريد بسرعه كاتم ايده على نفسها وفجاه دخل


الفصل الثالث

روايه عشقت طفله مجنونه ♥️❣️🥰😘💔💔😂😍😨😨😨😹😹💚💚💚💚😻💚💚


ماسه كانت لسه هتصرخ راح فريد كتم على نفسها بسرعه قبل ما حد يسمع صوتها في الوقت ده دخلت عليهم بهيه


بهيه بصدمه 😳/ايه اللي انا شايفاه ده النجم فريد الجبالي لا انا مش مصدقه نفسي هو انا بحلم


فريد ساب ماسه وقال بغرور /انتم كلكم كده اغبيه والغباء عندكم وراثه


ماسه بغضب وهي بتحاول تاخد نفسها/


مين دول الاغبيه هو انا عشان سكت لك المره الاولى هتشوط فينا لا يا حبيبي اعرف انت بتتكلم مين انا كل المدرسه تعمل لي 100 حساب انا مش حد عادي اقف عدل واتكلم عدل لما تبقى واقف قدامي


فريد برفعت حاجب 🤨🤨/ليه واقفه قدامي رئيس الدوله وانا ما اعرفش يا بنت انت لو ما تعادلتيش معايا والله لعدلك بنفسي انت باين عليك بنت قليل الادب وما شفتيش ربع جنيه ربايه


ما سه  بغضب/انا قليله ربايه انا بقى هوريك قله الرمايه دي هتعمل فيك ايه وراحت من غير اي مقدمات هجمت على فريد و وعضاه الصرصور ودنه


فريد بصراخ والم 😫😩/سيبي ودني يا بنت العضاضه يا ميرا يا مروان ابعدوا البنت المجنونه دي عني

وبهيه بتحاول تبعد ماسه عنه خلاص يا ماسه هو ما يقصدش يا بنت المجنونه خلاص المدير لو جه هيدينا رفض ومش بعيد يبلغ اهالينا


ماسه سابت ودن فريد وراحت مسكت في دراعه

بتعضه زي الكلب اللي ما صدق لقه فريسته


فريد بصوت عالي /سيبي ذراعي يا مجنونه انت ما صدقتي انا كان فعلا عندي حق لما قلت عليكم بهايم ماسه اول ما سمعت الكلمه دي زادت في الضغط باسنانها في ذراعه 

فريد بصوت عالي /يا ميرا يا مروان انتم فين


ميرا ومروان سمعوا صوت صريخ فريد جاي من الحمام


ميرا بقلق وحب/انت سامع الصوت ده يا مروان ده اكيد صوت فريد تعالى نشوف هو حصل له ايه جوه


مروان بتوتر وخوف/معاكي حق انا سامع صوته بس هو يا ترى ليه بيزعق تعالى ندخل ونشوف في ايه


المدير بتوتر/خذوني معاكم اطمن على النجم


راح مروان وميرا والمدير واتصدموا اول ما شافه


ماسه بتعض في في ذراع فريده وهو بيحاول يبعد بهيه وهي بتحاول تبعدها برده


المدير بغضب ماسه ايه اللي بتعمليه ده انت ما تعرفيش ده هيبقى مين


ماسه بعدت عنه واتكلمت بصوت متقطع/انا انا


المدير بعصبيه انت ايه احنا اسفين يا نجم


فريد كان واقف اول ما شاف الدراعه جريت عليه اميره  بيوجعك يا حبيبي


فريد بقلم/ايوه بيوجعني قوي يا ميرا


فريد بعصبيه /البنت دي لازم تترفد النهارده انتم ايه جايبين هنا علشان تهزقوني لو انت مصر ان هي تبقى يبقى انا اللي همشي وهرفع عليكم قضيه تهجم انا من اول ما دخلت المدرسه بتاعتك وانتم بتهجموا عليا


المدير بيخوف وقلق/لا ما تقلقش احنا هنتصرف يا ماسه تعالي على مكتبي وانت يا نجمه اتفضل بره في الاستراحه وانا ان شاء الله هجيب لك حقك


مشيت ماسه مع المدير وبصت لفريد بصه اخيره كلها حقد وكره وكذلك الامر فريد بدلها النظره بالغضب والكره


بهيه باعتذار/احنا اسفين والله دي ماسه طيبه وبتحبك ارجوك ما تعملش حاجه وسامحها علشان النهارده كانت رايحه تتكرم


ميرا بغضب/انتوا بعد اللي عملتوه في نجم زي فريد عايزين نسامحكم انتم ناس بهايم بتتعاملوا مع البهايم لحد ما بقيتوا زيهم وللي غلط لازم ايه يتحمل نتيجه غلطه علشان ما يغلطش تاني


فريد مؤيد لكلام ميرا/ ميرا معاها حق اللي غلط لازم يتحمل الغلطه ودي مش اول غلطه ليها البنت دي لازم تتربى عشان ما تغلطش ثاني


مروان بلطف/بس يا فريده دي طفله لسه في تانيه ثانوي وما تعرفش حاجه احنا المفروض نعتبرها زي اختنا وننصحها وانت قلبك ابيض


فريد وهو بيتذكر كل اللي عملته ماسه/لا والف لا وانا مش هغير قراري يلا بينا يا ميرا


بهيه كانت حزينه رح مروان قرب عليها واطاطب عليها

مروان بلطف اهدي يا انسه ان شاء الله ما فيش حاجه انت باين عليك بتحبيها قوي هي اختك ولا صاحبتك


بهيه بدموع حزن 😭😭/دي اكتر من اختي انا بحبها هي اللي بتهون عليا الدنيا وبتوقف جنبي وانا لما اتحطت في في موقف صعب ما قدرتش اقف جنبها يبقى انا كيف صاحبه


مروان حس بالحزن عليها قرب عليها وقال ان شاء الله انا هخلي فريد ما ياذهاش بس هي برده اللي عملته غلط ولا انت ايه رايك


بهيه بحزن انا عارفه ان هي مجنونه بس هو عصبها هي ما بتحبش حد ينرفزها او يقول كلام يضايقها عشان كده هي عملت كده هي طيبه وقلبها ابيض وعيلتها ناس صعبين وانا مش عارفه هيعملوا ايه لما يعرفوا


مروان معلش اسمك ايه انت اسمك ايه صح


بهيه بحزن اسم ما هي وبيدلعوني يقولوا لي بهيه ومشهوره بالاسم ده


مروان استغرب بقى يسيبه اسم ماهي حلو وينادوكي بهيه حاجه غريبه والله بس كل بلد ولها عوايدها يلا بينا نخرج ونشوف المدير هيعمل ايه

🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔😘😘


في مكتب المدير

كانت قاعده ماسه وهي باصه في الارض


المدير بعصبيه ليه كده يا ماسه انا كنت بقول عليك متفوقه وهتبقي دكتوره يقول علينا ايه ان احنا ما عرفناش نربي بنات بلدنا


ما سه بحزن/بس هو اللي بدا انا ما غلطتش مين اللي عملته هو قاعد يشتم فيا ويغلط فيا كانها حاجه عاديه ما حسيتش بنفسي غير وانا مهجم عليه


المدير باسف/انا مضطر اني افصلك لمده اسبوعين


وطبعا مش هقول لك جيبي ولي امرك عشان ما اعمل لكيش مشاكل مع عائلتك وانا عارفهم كويس فعشان كده انا هكتفي بالفصل اتفضلي يلا لم حاجتك وروحي


ما سه دموع/حاضر وشكرا لانك ما قلتش لعيلتي

اوعدك التصرف الهمجي ده مش هيتكرر


راحت ماسه وهي ماسكه دموعها بالعافيه شافت مرام وشهد جايين عليها


مرام بحقد وغل/رايحه فين يا ماسه مش معقول هتسيبي الحفله وتمشي من غير ما تتكرمي


شهد بخبث/ايه ده انت ما تعرفيش مش ماسه اخذت رفض من المدرسه لمده اسبوعين ومش هنحضر الحفله عشان اللي عملته في النجم فريد


مرام بمسكنه/معلش بقى يا حبيبتي تتعوض المره الجايه يلا بينا يا شهد علشان نلحق نتكرم


ماسه جريت بسرعه وخرجت من المدرسه

وهي منها ره من عياط وخد التاكسي ومشيت


في نفس الوقت في في المدرسه


قعد فريد وهو على اخره كل ما يتذكر عملته ماسه جت ميرا وقعدت جنبه


ميرا بدلع /خلاص بقى يا بيبي ما تحطش دماغك الحاجات دي هو اسبوعين وهنرجع على حياتنا


فريد بغضب/معاك حق يا ميرا ربنا يعدي الاسبوع وانزل على خير وابتدوا ينادوا على الطالبات عشان يكرموهم وطبعا فريد هو اللي كان بيديهم شهاده تقدير


مروان بص على الورقه اللي فيها الاسماء وليها اسم ماسه في البنات وكانت الطلعه الاولى زعل من نفسه انه ما اقدرش يساعدها ويساعد اللي اسمها بهيه دي بعد شويه خلص تكريم


والمدير شكر فريد على حضوره واعطوا له جايزه مصنوعه من الحديد امتنانا على حضور الحفله


بعد شويه البنات قامت واخذت الصور كثير مع فريد ومنهم شهد ومرام اللي اخذوا صور كثير عشان يغيظو ماسه بيها


خلصت الحفله التكريم وفريد شكر المدير على حسن استضافته وخد ميرا ومشيوا


في بيت ماسه

ماسه اول ما جيت طلعت على اوضتها وهي بتبكي

الام استغربت عليها لانها مش من عوايدها ان هي تطلع على اوضتها على طول اكيد في حاجه هي مش فاهما لسه اركب عشان تشوفوا بنتها في اوضتها


سمعت جدي بينادم عليها عشان تجهز القاع للرجال


الام /حاضر يا يابا الحاج شويه والقاعه تكون نظيفه

وراحت بسرعه تجهز القاعه للرجاله


في نفس الوقت غرفه ماسه


ماسه كانت قاعده على السرير بتبكي لانها كانت مستنيه اليوم اللي تشوف نجمها المفضل فيه لكن اليوم ده اتحول لاسوء يوم في حياتها ماسه طلعت صوره فريد من تحت المخده وبصيت له بحزن


ما سه حزن/ليه تعمل فيا كده ليه تهني خليتني اكرهك حرمتني من اليوم اللي هتكرم فيه بس انا مش هسكت لك انا هنتقم منك على اللي عملته انا مش ضعيفه عشان ابكي انا قويه انا قويه


فضلت ماسه تقوي نفسها وهي بتقول انا قويه انا قويه

شويه وتليفون ماسه رن بصت على التليفون لقيت صاحبتها بهيه ردد بسرعه


ماسه بحزن/شفت يا بهيه اللي حصل اكيد كل فرحان فيا وخصوصا شهد ومرام مش كده


بهيه بحزن على صاحبتها/ما تزعليش نفسك ما فيش حاجه تستاهل وغير كده انا جبت لك شهاده التقدير بتاعتك وانت برده غلطت يا ماسه فريدمش اي حد عشان تعملي بيه كده


ما سه بغضب /لا هو يستاهل اللي يغلط في البنات اللي من الريف يستاهل هو مفكرنا ايه بكره اللي بيتريق عليا ده هيشوفني وانا دكتوره قد الدنيا


بهيه/ خلاص ما تزعليش انت هتفضلي في البيت ولا ايه ولا هتبطلي جنان وهتاخدي هدنه وهتعلني الاستسلام


ماسه الضحك 😂😂/لا يا اختي انا هاخد هدنه بس فتره بسيطه عشان انا مسافره وبعد كده هرجع ومش هبطل جنان لو بطلت جنان تقدري تعيشي انت


بهيه بمرح/لا هو انا اقدر برده ده انت حياتي

ماسه بضحك/تسلمي لي يا اختي يا نور عيني انت اقفل معاكي دلوقتي


ما سه قفلت التليفون وراحت نامت عشان مسافره بكره الصبح


تحت في القاعه

كان الرجاله متجمعين


الجد بحده/ بلغتوه انه لازم يجي ولا لا


احمد/ما تقلقش يا ابويا انا قلت له وهو والمساعد بتاعه جايين بعد شويه

ما كمليش كلامهم ولقوا فريد دخل عليهم


فريد بيسلم عليهم باحترام


الجد باحترام وتقدير/اتفضلي يا ولدي بنت يا نعمات الشاي يا بنت


مروان بحب /احنا اسفين يا حاج ان احنا جينا من غير ما ناخذ اذن من كبير البلد بس احنا كان عندنا تكريم في مدرسه الثانويه بنات وكنا جايين لحضرتك احنا نعرف الاصول برده واحنا بلغنا عم احمد يبقى صاحب والدي الله يرحمه


عم احمد/معلش يا ابويا انا نسيت اقول لك بس فريد ومروان هيقعدوا عندي في البيت الاسبوعين دول


الجد /تنورونا يا شباب واحنا خليهم يعملوا اكل عشان يبقى عيش وملح


فريد بضيق/معلش يا حاجه خليها في يوم ثاني عشان انا عندي مشاغل كثير النهارده


جد باستغراب /ليه بس يا ولدي احنا من عوايدنا ان احنا لازم نكرم الضيف ولا انت عايز يقول علينا ما يعرفوش يهتموا بضيوفهم ولا يكرم الضيف


مروان ولا يهمك يا حاج احنا موافقين يلا بينا ما تزعلش حاج منك يا فريد


فريد بص بصه لمروان اذا كانت النظرات تقتل فكان هو اتقتل من زمان 


مروان بلع رييقه وبتوتر/يلا يا فريد ما تزعلش الحاج منك


فريد قام وهو متضايق من مروان اخوه وراحوا على الاكل فريد ما كانش عاجبه اي نوع من انواع الاكل كان غروره مسيطر عليه فريد اكل اكلات بسيطه جدا 


فريد/الاكل تسلم ايديكم وقام عشان يغسل ايده


جد صفوان /خبريه يا ولدي انت اكلت حاجه الاكل ما عجبكش ولا ايه 


فريد ابتسام/لا يا جدي انا فعلا شبعت انا اكلي كده وفعلا الاكل بتاعكم جميل جدا


مروان خلاص يا جدي سيبه هو على طول ما بيحبش ياكل عشان كده تلاقيه زي عود الخله


فريد كان على اخره من اخوه دخل غسل ايديه

وقعد على في القاعه مستني اخوه

مروان خلص اكله وراح عند اخوه والجد دخل معه واحده من الخدم جبليهم

الشاي


 الجد/تفضلي يا اولاد الشاي اتمنى الضيافه تكون عجبتكم


مروان بحب/ تسلم يا جدي والله انت راجل كريم قوي


جد صفوان/تسلم يا ولدي يلا اتفضلوا الشاي


بعد شويه كان خلصو الشاي


فريد ومروان قامو وشكر جدا على حسن استضافتهم


///////////🌵🌵🌵🌵😹😹😹😹😹😹😹😹😻❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️😻😻😻😻😻😻😻😻❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️


بعد ما خرجوا من البيت


فريد بعصبيه مفرطه/ممكن اعرف ايه اللي نيلته جوه ده بقى انا عامل زي عود الخله انت شكلك اتعديت من البلد دي وبقيت بتتكلم زيهم امشي قدامي عشان ما تعصبش عليك اكثر من كده


مروان سكت خاف من عصابه فريد عشان هو عارفه ما بيفرقش معاه المكان ولا الزمان لما يكون متعصب روح من وشه راحوا على البيت اللي جنب بيت الجد

يبقى بيت عم ماسه الفاضي العم طلب منهم ان هم يرتاحوا فيه

دخلوا عشان يرتاحوا


🤨💚💚🤧🤧🤧🤧🤧😨🤧🤧🤧🤧🤧


في بيت ماسه كانت ماسه نايمه الام طلعت بعد ما مشيوا كلهم من القاعه علشان تشوف بنتها لقيتها نايمه ومجهزه شنطتها علشان تسافر لخالتها


الام شكلي انا زودتها ما فيهاش حاجه اهي قلقت على الفاضي يلا اهي بكره هتقعد اسبوع كده وتيجي من عند خالتها


في اليوم التالي


قامت ماسه واستحمت وغيرت هدومها وجهزي شنطتها ونزلت لقيت مامتها محضره الاكل

واسيل اختها جات من بيت عمها علشان تودعها قبل ما تسافر


ماسه بحب صباح الخير عليكم والله هتوحشوني الاسبوع ده بس يا خالتي برده وحشاني ولازم اسافر اشوفها

اسيل قربت منها وحضنتها هتوحشني جنانك يا مجنونه ما تطوليش علينا يا قلبي


ما سه بحب /حاضر


ماسه خرجت هي وابن عمها  صالح  على القطر لغايه ما سافرت عند خالتها في بورسعيد


💚💚😳❣️😻😻😻😻😹😹😹♥️♥️

عدى اسبوع على سفر ماسه لبيت خالتها

في الاسبوع ده فريد وفريق العمل كانوا شغالين كل يوم في التصوير لحد ما اجي اليوم الموعود اللي هيغير حياه كل 


ماسه خلاص قررت ان هي ترجع خالتها اقنعتها ان هي تقعد معها لغايه لغايه بعد الظهر عشان بتحب خالتها

فقرات ان هي تقعد لحد بعد الظهر بس علشان منه ما توصل من السفر توصل في الليل


😘😘😘😘😘😘😘😘😘💔💔💔💔💔


في نفس الوقت في قنا


فريد كان بيشتغل وهو مبسوط اني الفيلم قرب يخلص لحد ما يجي واحد وطلب ان هو يشوفه


فريد رفعت حاجه 🤨🤨 حضرتك عايز تشوفني في حاجه


الراجل ضحكه بكره/ انا مروان صاحب ابوك الحرامي صح انت بالفلوس اللي هو سرقها بيت مشهور بيها انا عارف اللي امثالكم بيعملوه عشان يبقوا مشهورين بس العيب مش عليك العيب على الناس اللي صدقتك


فريد في اللحظه دي عينه بقت حمراء من كتر الغضب وراح ماسك فيه وقال بصوت جهوري انت بتتكلم مع مين يا كلب يا ابن الكلب ابويا اشرف منك واشرف من اللي خلفوك طبعا الصوت علي والكل اللي في اللوكيشن اتجمعه على صوت فريد و حاولوا يبعدوا عنه لغايه ما فعلا نجحوا

الراجل اول ما سابه فريد جيري على طول على بره خوفا من فريد


مروان اهدى يا فريد مش كده انت يا نجم وليك اسمك ما ينفعش اللي بتعمله ده لازم تتعلم ازاي تتحكم في غضبك


فريد انت ما تعرفش هو قال ايه


مروان قال لك ايه عشان تتعصب كده قول


فريد بعصبيه/و قال وسكت فجاه مش ضروري تعرف وسابهم وخرج


مروان وميرا بصوا لبعض بياس على تصرفات فريد

الغرور وهياخروا والعصبيه هتدمروا


ميرا بخوف/ اروح وراه ولا ايه انت ايه رايك يا مروان ولا اسيبه واحده


 


مروا/لا خليه لوحده هو اكيد حصل حاجه خليته في الحاله دي لازم يقعد واحده عشان يفضي غضبه


في بيت ماسه


الام ماسكه التليفون ورنت على بنتها وقالت الو يا ماسه عامله ايه يا حبيبتي ناويه تيجي ميته يا مجنونه والله البنت مظلم من غير حسك


ماسه بحب واشتياق/انا عارفه ان انتوا ما بيقدروش على بعدي وانا اشتقت لك كثير يا ماما بس اختك ماسكه فيا ان شاء الله هاجي بالليل


الام طيب يا حبيبتي خلي بالك من نفسك ما تتاخريش قوي بالليل يعني تطلعي من عند خالتك دلوقت علشان توصلي على الساعه 12:00 او واحده


ماسه بحب/حاضر يا ماما مش هتاخر


ماسه قفلت مع مامتها وراحت جهاز الشنطتها عشان تمشي وتوصل على البلد قبل الليل


في نفس الوقت عند فريد


كان فريد قعد يشرب بطريقه شرسه وكل ما يتذكر

اللي قالهول الراجل عن ابوه يبقى نفسه يروح يقتله

ميرا ومروان كانوا قاعدين مع المنتج بيه خلصوا شويه ورق بخصوص الفيلم


فريد خرج في الجنينه اللي قدام بيت ماسه


لحد ساعه بقت 12:00 ونص وماسه وصلت

على البيت ولسه هدخل لمحه فريد واقف في الجنينه وما قدرش يقف على رجليه من كتر الشرب


وكان لسه هيقع ماسه بسرعه جريت عليه

قبل ما يقع وبقى بين احضانها


ماسه بحب/انت كويس يا فريد ايه اللي حصل لك انا اول مره اعرف ان النجم كله بيحبه بيشرب كده


فريد من تاثير المشروب/انت لسه ما تعرفيش حاجات كثيره يعني فريد الجبالي اللي قدامك غير فريد النجم وبالمناسبه انت حلوه قوي وابتدى يقرب منها بطريقه غريبه


ماسه بخوف /في ايه يا فريد انت كويس


فريد مره واحده قام بعيد عنها وبصلها بصه كلها رغبه وشدها لحضنه بقوه وبقى يضغط عليها جامد

ماسه بتحاول تفك نفسها منه لكن مش قادره


ما سه بدموع/فريد سيبني انت مش في وعيك سيبني


فريد كان المشروب وال غضب ماثر عليه جامد بدون اي مقدمات راح فريد هجم على شفايفها بقبله عنيفه

بيعبر فيها عن مدى كرهه وغضبه منها


ماسه كانت منهاره من العياط وبتترجاه يبعد  عنها


لكن لا حياه لمن تنادي فريد كان بيتعمق في القبله اكثر ماسه ندمت ان هي راحت تشوفه ماله بس هي برده طفله وده نجمها المفضل فريد ساب شفايف ماسه وهي تنزف

وبص لها بصه كلها غضب ورغبه ماسه اول ما سابها فريد راحت تجري بس وقعت من كتر الخوف وفريد راح عندها كانه مش هو فريد كل الناس بتحبه راح شالها وراح دخل بيها الحظيره بتاعه المواشي ورماها على التبني بتاع الحيوانات


ما سه بخوفه وانهيار/ارجوك انا عارفه اني غلطت في حقك بس سيبني ما تاذينيش اعتبرني اختك الحقوني ماسه قعدت تنادي على حد علشان  ينقذها


فريد بص لها بشر وراح قلع الجاكيت بتاعه ورماه على الارض وهجم عليها زي الاسد اللي بيهجم على فارسته وكتم صوت صراخه بشفايفه وكان بيقطع لها الفستان ماسه من كترالخوف اغمى عليها فريد لما حس بهدوءها بعد عنها وهو كمان اغمى عليه من اثر المشروب


في الصبح فريد صحي لقى نفسه نايم على ماسه وقبل ما يستوعب حاجه خالص لقى الجد جاي عليه


الجد بصدمه/ايه اللي انا شايفه كده😱😱


الفصل الرابع

روايه عشق الطفل مجنونه 😍👿👿😍😍😍🥰🥰🥰😍😍🥰💔💔💔😣😍😍😍🩸❤️🥰😍😍😍😍


الجد بصدمه ايه اللي انا شايفه ده 😱😱

فريد اول ما شاف جدي قام بسرعه من على ماسه


فريد بتوتر رخوف/والله الموضوع مش زي ما انت فاكر يا جدي انا اصلا ما اعرفش انا جيت هنا ازاي 


الجد بحده وغضب/مش عايزه اسمع صوتك خالص بقى ده نتيجه ضيافه ليكم و عيش والملح اللي اكلناه مع بعض تيجي تدمر شرفي وشرف عيلتي في التراب بس انا هخليك تتمنى الموت وما تطلهوش على اللي انت عملته حفدتي احمد محمد خدوه ودوها القاعه الكبيره وابعت لاخوه وابعت لام ماسه تيجي تاخدها وتطلب لها الدكتوره


فريد بعصبيه/ انت ازاي بتتكلم معايا كده مش انا اللي اتهدد يا استاذ انا فريد الجبالي اللي 100 واحد يعمل له حساب وانا متاكد ان حفدتك هي رمت نفسها عليا

احمد خلاص يا فريد ما عادش يقول الكلام ده عاد يلا بينا على البيت ولينا كلام ثاني مع اخوك


احمد ومحمد خدوا فريد وبعت الام ماسه

عشان تيجي تاخد ماسه


امي ماسه جاتت تجري بعد ما قالوا لها اللي حصل اول ما شافت بنتها اتصدمت وعينيها اتملت  دموع


ام ماسه بحزن يا لهوي ايه اللي حصل لك يا بنتي

انا لازم اخلي ابويا الحاج يجيب لك حقك وينتقم من اللي عمل فيك كده قامت شالتها هي واحده من الخادم بتوع البيت الكبير وودوها على الاوضه


في بيت اللي قاعدين فيه عيله الجبالي


كان مروان وميرا بيحاولوا يرنوا على فريد الا ما بيردش من امبارح


ميرا بقلق /ما ردش عليك برده يا ترى راح فين هو كان متعصب على الاخر


مروان انا خايف عليه ليكون عامل حاجه في نفسه ده متهور ويعملها او يؤذي اي حد ثاني قطع كلام من صوت الباب وهو بيخبط مروان خليك انت هروح افتح انا يمكن فريد اول ما فتح مروان الباب ليه راجل من رجاله الجد الكبير وطلب ان هو يشوفه في البيت


مروان بقلق ما تعرفش عايزنا في ايه


الراجل لا والله ما اعرفش هو قال لي انادمك وان هو عايز يشوفك ضروري


مروان طب خلاص روح انت وانا جاي وراك


ميرا بقىلق/ في ايه مين على الباب


مروان /ده واحد من رجاله الجد صفوان وطلب ان هو يشوفنا ما اعرفش عايزنا في ايه بس انا حاسس ان في حاجه مش كويسه


ميرا /طب اجي معاك

مروان /لا خليك انت هنا يا ميرا على بشوف الجده عايزني في ايه

مير/ا تمام ابقى طمني قال لك ايه

مروان/ تمام ماشي


مش يا مروان وهو قلقان من المجهول ما يعرفش ليه بس حاسس في حاجه وحشه هتحصل


في القاعه الكبيره


كان فريد مقعدين على الارض ورابطين ايديه


فريد بصوت عالي ابعدوا عني فكوني انت مش قد اللي بتعملوه انا لو خرجت من هنا اول حاجه هعملها هبلغ عنكم كلكم يا شويه همج


الجدي صفوان/ احنا دلوقتي شويه همج ما كناش همج لما اعتديت على شرفنا واغتصبت بنتنا


فريد عصبيه الكلام اللي بتقوله ده ما حصلش اكيد دي لعبه جديده من العاب بنتكم


في الوقت ده دخل عليهم مروان وهو قلقانه ليكون اخوه عمل مصيبه لكن هو اول ما دخل الصدم لما شاف فريد اخوك قاعد على الارض و مكتفيلو له ايديه هو بيزعق


مروان بصدمه ممكن اعرف في ايه ايه اللي حصل لكل ده يا جدي ده احنا قلنا عليك راجل كريم وتفهم هو عمل ايه عشان تعمل فيه كده


الجد صفوان /اسال اخوك عمل ايه اخوك داس على عرض انا وشرفنا ومرمغ وفي التراب


مروان بعدم فهم انا مش فاهم حاجه هو عمل ايه


جد صفوان /اخوك اعتدى على بنتي ولدي لغايه ما اخليها يغمى عليها وانا ما حدش قال لي على الكلام ده انا شفته بعينيه الاتنين


مروان بصدمه مستحيل يا جدي فريد يعمل كده انا عارف ان انت مستحيل تكذب بس انا واثق باخويا عشان كده انا عايزه اقعد معاها وحدينا وانا بوعدك ان هو اللي عمل كده هرجع لك حقك انت وبنت ولدك


اجد صفوان تمام سيبوهم لحالهم


مروان قاعد جنب فريد وقال له بعصبيه شديده


انت فعلا عملت كده يا فريد رد عليا


فريد بخجل انا ما اعرفش اقول لك ايه انا فعلا عملت كده انا كنت بزعق فيهم بحاول اشي ل التهمه من عليا بس انا عارف ان انا عملت كده


مروان بصدمه طيب ما فكرتش البنت اللي انت عملت فيها كده هتواجه عيلتها ومجتمعها ازاي وهم اصلا في الصعيد يعني مش بعيد يقتلوها ويقتلوك انت كمان انت فاكر ان هم هيسيبوك بعد ما فعلا دوست على شرفهم عرضهم احنا لازم نصلح الغلطه دي فورا وكمان عشان سمعتك انت كنجم


فريد باستغراب قصدك ايه يعني ازاي نصلح الغلطه


لو عندك حل قول انا كمان حاسس بالذنب تجاه البنت دي انا فاكر كل اللي حصل بعد ما صحيت ما كنتش فاكر حاجه خالص بس هديت شويه لغايه ما افتكرت كل حاجه


مروان ما قدمناش حل غير انك تتجوزها وكده جدها مش هيفكر يقتلك ولا يقتلها وتبقى صلحت الغلطه ا اللي انت غلطتها وما حدش يقدر يكلمك ولا يقول لك نص كلمه


فريد بغضب انت عايزني اتجوز واحده فلاحه طب وميرا اقول لها ايه اقول لها لو سمحتي ابعدي عن حياتي عشان انا هتجوز بنت عندها 17 16 سنه انت بتتكلم ازاي انا عمري 32 اتجوز واحده عندها 16 سنه انا قد عمرها مرتين انا مش مستعده على الخطوه دي


مروان احنا ما قدمناش حل غير كده ولا عايزهم يقولوا علينا زي ما قالوا على ابوك زمان يقولوا طالعين عند ابوهم ابوهم حرام وهم مجرمين احنا هنعمل كده عشان نحافظ على شرف ابوك قبل شرفنا وشرف البنت المسكينه اللي ملهاش ذنب فكر في مامتك فكر في شغلك فكر في سمعه باباك لما يقولوا شوفوا ابنه طالع ايه ما تفكرش في نفسك وبس يا فريد انت عمرك ما كنت اناني ها قلت ايه والجواز هيبقى على الورق بس وفيك تتكلم مع البنت اصلا البنت مش هيبقى لها نفس ان هي تعيش مع واحد زيك علشان كده ده هيبقى لمصلحتنا والمصلحتها اقول له موافق ولا لا


فريد بتنهيده خلاص موافق بس زي ما قلت الجواز ده هيبقى على الورق يعني ما حدش هيعرف اني متجوز ووالدتك بس اللي هتعرف وكل الناس هنقول ان هي بنت عمي فهمت


مروان حاضر يا فريده هعمل كل اللي انت عايزه انا هطلع بره واقول لهم على القرار بتاعنا

ما تقلقش ان شاء الله كل حاجه تبقى كويسه


خرج مروان لجد لقاه بره قاعد هو والاولاد بيتكلموا في اللي حصل


مروان باسف احنا اسفين على اللي حصل واحنا مستعدين نصلح غلطه اخويا ان هو يتجوزها وقدام كل البلد عشان نرجع لها شرفها


الجدي صفوان انت معك حق انا عايز الم عاري ومش عايز حد يجيب سيرتي في اي كلمه عشان كده انا موافق ان فريد ولدكم يتجوز بنتي ولدي والفرح بعد اسبوع يكون خلص تصوير فيلم كده يبقى عدان العيب وبعد ما تفوق بنت ولد انا هروح اقول لها


مروان شكرا يا جدي وان شاء الله بنتك هتبقى معززه مكرمه في بيتنا وهتبقى كانها كنزه هنحافظ عليه وهنبقى قد للامانه ان شاء الله


الجدي صفوان تمام يا ولدي احمد محمد عايزكم تضيعوا في البلد كلها خبر خطوبه وفرح ماسه على فريد الجبالي الاسبوع الجاي مش عايز حد في البلد ما يعرفش يلا


احمد ومحمد حاضر يا ابوي وخرج عشان يذيعو خبر جواز ماسه وفريد


في غرفه ماسه


كانت ماسه  ابتدت تفوق  اول ما فتحت عينيها شافت مامتها جنبيها واسيل اختها الناحيه الثانيه


ما سه بالم  /انا فين ابتدأ ت الذكريات بتاعه امبارح ترجع لها دموعها نزلت غصب عنها وبصت لمامتها في حزن


الام خدتها في حضنها وقالت اهدي يا حبيبتي

ما تخافيش الدكتوره طمنتني ما حصلش حاجه


ما سه الم/ انا اتكسرت من جوه يا ماما مش هقدر ابص في وش اي حد ثاني ولا هرجع ماسه إللي انتو بتعرفها


الام لا يا حبيبتي اهدي ما حصلش حاجه عايزاك تبقى قويه وما تخافيش من حاجه جدك هيجيب لك حقك منه


في الوقت ده دخل ابو ماسه محمد وقال عامله ايه يا بنتي دلوقتي جدك حدد فرحك انت وفريد عشان يصلح غلطته اخر الاسبوع وبعد كده هتسافر معاهم القاهره


ما سه/ انت بتقولوا ايه انتم عايزين ترموني ليه انت ما تعرفيش هو عمل ايه انا مستحيل اامن عن نفسي مع واحد زي ده ده ممكن يؤذيني في اي لحظه يا ماما ما تسيبنيش انا مش عايزه اتجوزه ده بيكرهني ارجوك يا ماما


الام بحزن على حاله بنتها/يا بنتي لازم تكوني قويه وبعدين يرضيكي ان مرات عمك تنشر خبر اللي حصل لك وتقولي ان انت غويتي النجم اللي جه البلد وتخلي سمعتك سوداء ومحدش يرضى يتجوزك وبعد كده دي فرصه انك تسافري مصر بس ده الحل عشان تنقذي شرفك وشرف عيلتنا


ما سه بحزن/خلاص يا ماما ما دم هي دي للي هتنقذ شرفكم انا موافقه وانهارت في العياط ومامتهاى اخذتها في حضنها وطبطبت عليها وقالت ربنا يكتب لك الخير يا بنتي ويبقى حظك احسن من حظ اختك


في نفس الوقت في بيت عم ماسه

كانت قاعده فتحيه وهي هتشيط من كتر الغيظ عشان هي بلغت الجد اني ما سه و فريد في الحظيره

عشان توسخ سمعتها وتخليه يقتلها لكن اللي حصل غير كده اي هتتجوز والسفر مصر وبناتها قاعدين جنبيها قعدت تكسر في كل حاجه بغل

يا رب اشوفك يوم يا ميرفت انت وبناتك امتا بقى افرح فيك وقعد ت تكسر كل حاجه


في نفس الوقت

كان فريد رجع على البيت هو ومروان كان باين عليهم الحزن والضيق

ميرا قربت عليهم بلهفه وقالت/ايه اللي حصل  يا لمروان كان الجد عايزكم في ايه انت ساكت ليه مترود


فريد ميرا انا كنت عايزه اقول لك حاجه


ميرا بحب/ قولي حبيبي كنت عايز ايه


فريد بتوتر كنت عايزه اقول لك اني قررت اتجوز


ميرا ضحكت انت بتهزر يا فريد تتجوز مين


فريد اتجوز ماسه

ميرا بصدمه  😳 ايه مين


الفصل الخامس 

روايه 

❣️❣️😻❣️🌵❣️💚💚😂😂💚💚❣️💚😂😂❣️❣️❣️❣️🥰❣️💚💚💚💚💚💚🤩😘🥰😍🤩🤩😍😅😅😅😅😅😅

شكرا كتير على تفاعلكم  يا احلى فانز وبعتذر على التاخير بس عشان نفسيتي تعبانه كثير ومش قادره اكتب الناس اللي بتسال علي العشق المنتقم يقول عايزه وانا ابعت له اللينك بتاعها وشكرا


ميرا بصدمه / بتقول مين


فريد ببرود/بقول لك ماسه بس عايزك تهدي وما تتهوريش ما فيش اي حاجه هتاثر على علاقتنا


ميرا بصوت عالي/ اهدى ازاي وانا شايفه حبيبي وروحي بيقول هيتجوز واحده غيري انت عايزني اتجنن يا فريد ايوه تجنن لو انت بعدت عني لحظه


فريد /ما تقلقيش يا حبيبتي جوزنا  هيبقى بس على الورق ما فيش حد هيقدر ياخد مكانك ابدا انت الحب كله والعشق انا مش بس بحبك انا بحسك انك اكثر واحده تفهميني عشان كده مش عايزك تزعلي مني 

ميرا اول ما سمعت الكلام ده جريت عليه وحضنته


ميرا حب /وقالت ما بين دموعها انا عارفه انك مستحيل

 تزعالني يا فريد وانا موافقه انك تتجوز ماسه بس عايزاك دايما تكون عارف انك بتحبني انا وبس انك عمرك ما هتدخلها في قلبك وعد يا فريد


فريد بحب وعد يا قلب فريد


ميرا بعدت عنه ومسحت دموعها وقالت اانت هتقول لمامتك امتى


فريد دلوقتي هرن عليها وابلغها يلا روحي ارتاحي


ميرا قربت عليه وبسته في خده وركبت على اوضتها


بعد ما ميرا مشيت فريد طلع تليفونه وجاب رقم مامته ورن عليه لحد ما سمع صوت رد منها


فريد بحب/ عامله ايه يا ست الكل


الام بحب وحنان/ كويسه يا قلبي انت عامل ايه انت واخوك امتى هترجعوا بقى انا اشتقت لكم كثير


فريد عن قريب بس كنت عايزه اقول لك حاجه واتمنى انك تفهميني


الام باستغراب/ اكيد هفهمك يا حبيبي قول


فريد/ انا قررت اتجوز وفرح هيبقى الاسبوع الجاي


الام بصدمه/ انت بتقول ايه تتجوز مين ومن غير ما احضر فرحك يا فريد اللي انا دايما بتمناه اشوفك عريس يا حبيبي


فريد بحزن ما تقلقيش يا ماما ده مش هيبقى جواز حقيقي انا غلطت ولازم اتحمل نتيجه غلطي والاسبوع  الجاي هيبقى فرحي على بنت من هنا


 الام بحب /طب قول لي يا حبيبي عملت ايه مع ميرا والبنت دي عندها كم سنه شغاله ايه ولا بتدرس

في كليه ايه


فريد الحقيقه يا ماما ميرا رحبت بالموضوع عشان خاطر سعادتي وبخصوص الدراسه البنت اللي انا هتجوزها عندها 16 سنه وراحه سنه تالته ثانوي


الام بصدمه انت بتقولي يا فريده هتتجوز بنت صغيره وكمان ما كملتش السن القانوني اللي بيتكلم ازاي واهلها ازاي يجوزوها وانت وافقت انك تدمر طفوله البنت البريئه د

ده انت متعلم وبياخدوك مثل الاجيال


فريد/ ما تخافيش يا ماما انا مستحيل اعمل حاجه اكون مش مقتنع بيها وبخصوص البنت دي انا هعتبرها زي اختي ومش هتكون مراتي ابدا هخليها عندي في البيت لحد ما تخلص كليتها وبعد كده هطلقها تشوف حياتها يعني جوازنا هيبقى على الورق مش عايز اي حد يعرف من الوسط بتاعنا


الام تمام يا حبيبي بس انا عايزه شرح ايه اللي حصل بالظبط مستنياك سلام


فريد قفل مع والدته وقعد بيفكر في كل اللي حصل معاه من وقت ما وصل البلد لحد ما قرروا يجوزوه لماسه بس كان بيفكر ازاي هيقدر يواجه ماسه بعد ا اللي حصل وازاي هيبص في عيونها هو عارف ازاي البنت بتتكسر بعد اللي عمل معاه فريد قطع تفكيره صوت اخوه مروان وهو بيقول كان رد فعل لميرا ايه يا فريده اتقبلت الموضوع


فريد /ايوه اتقبلته ما هي ما عندهاش حل ثاني


مروان/ ما تشيلش الهم يا فريد عايزك قوي انت النجم اللي كل الناس بتاخده مثل اعلى مش عايز الحكايه دي ياثر عليك ابدا


فريد/ انا زعلان على ماسه مش عارف هواجهها ازاي بعد اللي عملته


مروان طبطب على فريد وقال لك ما تزعلش اكيد هتسامحك اللي زي ماسه دي قلبها ابيض ومش هتقسى عليك هي طفله وانا عايزك تبقى حنين معاها مش زي ما عملتها المره اللي فاتت عايزه تبقى حنين اي بنت بتحب الراجل اللي يبقى حنين معاها واللي تحسه ساندها وقوتها انا عايزك كده يا فريد مش عايزه تزعلها دي مهما كان طفله عايزه تكون اب واخ ليها فهمت يا فريد


فريد بحب ان شاء الله احاول ابقى معاها لطيف

بس يا رب تسامحني يا رب


مروان بحب يا رب يا فريد


ج😳😱😱❤️❤️🩸🩸😣😣😣😣😣💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔


في نفس الوقت في غرفه ماسه كانت قاعده على السرير وهي حزينه مش بتاكل ولا تشرب


الام دخلت عليها وقالت لها في حد عايز يشوفك يا حبيبتي


ما سه بحزن/ مش عايز اشوف حد


حتى انا قالتها بهيه وهي ورا مامتها


ماسه بهيه انت جايه عشان تشوفيني تعالي قربي


بهي قربت منها حضنوا بعض والاثنين حضنوا بعض وماسه قعدت تبكي والام شافت بنتها هي وصاحبتها وعرفت ان هي دي اللي هتخرجها من الحاله اللي هي فيها


ماسه بعدت عن بهيه وبصيت لها بعيون تلمع بالدموع


بهيه مالك يا ماسه ايه اللي حصل لك مش انت ماسه اعرفها اللي كله بيخاف منها وكله بيعمل لها 1000 حساب يلا قولي لي مالك مش انت كان حلمك طول عمرك انك تبقى مراته انت بتحلمي بيها من وانت في اعدادي ودلوقتي حلمك بقى حقيقه وخلاص هيبقى ملكك وحديك انت يا ماسه ليه زعلانه دلوقتي


ماسب حزن ودموع 😢/مش بالطريقه دي فريد كسرني كسر قلبي علشان كده مش عارفه ازاي هبص في وشه ولا اكلمه حتى الموضوع مش بالسهوله دي


بهيه بحزن

طيب  حاولي يا ماسه انك تعيشي الحياه بحلوها ومرها وتبقي ماسه قويه الطفله المرحه اللي انا عارفاها ما تخليش حاجه تكسرك وتوقف ضد سعادتك فاهمه


مساء وحزن هحاول بس انت هتوحشيني قوي عشان انا بعد ما اتجوز وحسافر معاه ومش هشوفك تاني يا قلبي بهيه قربت منها وخليتها في حضنها وقالت وانت اكتر يا قلبي والتنين قعدوا يعيطوا بانهيار 😭 😭😭😭😭😭😭😢🤧


(والله خلوني اعيط هو في حد بيحب حد كده صحيح الصديق الوفي نعمه😢😭🤧)


تحت في بيت ماسه كانوا كلهم متجمعين 


صفوان عايزك تجهز كل حاجه للفرح عايزين الناس كلها تحلف وتحلف بفرح بنت ولد والكل يقولوا ان هي جوازت جوازه محدش يحلم بيها فهمت


ابراهيم امرك يا جدي بس انا كنت عايز اسال سؤال انت ما تخافش ان هو يهرب وما يتجوزهاش


صفوان بحكمة 

اللي زي فريده مستحيل يهرب علشان هو راجل انا شفت في عينيه ده علشان كده انا واثق فيه يلا كل واحد يبدا يجهز فرح عايزه فرح يحلف بيه كل الناس ويعرفه ان بنتي هتاخد نجم السيما يلا كلهم قاموا وراحوا عشان تجهيز الفرح عندهم في الصعيد


🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎈

🤩🤩🤩🤩🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹🥰


في نفس الوقت في بيت عمي ماسه

كانت اسيل اخت ماسه بتنظف البيت وهي فرحانه لان اختها هتتجوز وهي بتنظف دخلت عليها حماتها


فتحيه بغل/ايه يا اختي شايفك مبسوطه انا مش عارفه انت واختك عاملين ايه علشان حظكم يبقى حلو كده انت قدريت تلفي على ابني محمد ويتجوزك واختك لفت على ابن الثاني صالح اللي خليته يعشقها ويدمنها لدرجه  من ساعه ما عرف خبر جوازها وهو ولا بياكل ولا بيشرب وحابس نفسه في غرفته يا عين امه نفسي اخنقها بايدي الاثنين


اسيل بحزن /والله ماسه ما عملش حاجه عشان ابنك يحبها ماسه طيبه انت اللي بقى قبل ما تكمل كلامها لقت كف نزل على وشها من حماتها اسيل وصيت لها بصدمه وعينين مفتوحه


فتحيه بحقد/انت هتردي عليا يا بنت الكلب يلا غوري مش عايز اشوف وشك انت ولا اختك وانا كمان مش هحضر فرحها يلا غوري


اسيل طلعت تجري وركبت على اوضتها وهي منهاره من العياط ومن الصدمه اللي تعرضت لها بس ما تقدرش تروح لامها لانهم دلوقتي مشغولين بالفرح هي عارفه حماتها بتفكر تدمر فرح اختها بس هي مش هتسمح لها فرصه


تحت فتحيه راحت على اوضه ابنها صالح وخبطت على الباب


صالح ادخل

فتحيه بحب اموي/ في ايه يا عين امك ليه قافل الباب عن نفسك ايه يعني اللي خلقها ما خلقش غيرها ما في بنات كثير يتمنوا تراب رجليك


صالح بس انا مش عايز غيرها يا امي انا بعشقها ان هي صغيره وانا مربيه بخاف عليها من كل حاجه واوصلها لكل مكان وها دلوقتي هتتجوز وتسيبني وتسيب البلد كلها هتحرم منها يا امي للابد تعرفي يا امي انا ادرس في السر عشان اخش جامعه واتقدم لها بس جدي ما اعطانيش فرصه عارفه انا رحت قلت جدي اني مستعد اتجوزها بس هو رفض قال لي ان هي هتتجوز فريد وخلص الكلام انا مش عارفه اعمل ايه يا امي وتخلص من حبها ازاي


الام ما تزعلش يا حبيبي بكره تلاقي حد يحبك ويخاف عليك وعشان جدك رفضت هو بيحبك خايف بعد اللي حصل لماسه ان يكون بيظلمك لما يقول لك اتجوزها هي تتجوز اللي غلط معاها لكن انت تستاهل احسن منها


صالح بجنون بس انا مش عايز غيرها افهموا بقي وسابها ومشي 


لام بحزنه على حال ابنها قعدت تنادي عليه


صالح خدي يابني يآرب أهديه وأصلح حالة


❤️🩸🩸🩸🎈🥰❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️🩸❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


في بيت ام فريد


كانت قاعده بتفتكر في الخبر اللي قوله فريد عن

جوازه من البنت صعيديه

كلمت نفسها    الموضوع ده جيه في مصلحتي


علشان ابعد ميرا الحربايه.  البنت دي علشان

صغيره انا هقدر تحكم فيها.  واخلي فريد

يحبها ويكشف  ميرا علي حقيقتها


يا رب أفتح عين ابني وخليه يشوف الحقيقه وافتح قلبه اللي تستاهله دي دعوه ام قلبها على ابنها يا رب استجيب

😭🌵🌵🌵👿👿👿👿👿👿♥️♥️♥️♥️♥️♥️🤫🤫🤫🤫🤫🤫🤫🤫


بعد مرور اسبوع كان انتهى فريد من الفيلم واهل ماسه كانوا يذاعوا الخبر الفرح وجهزوا كل حاجه وعملوا فرح كبير جدا يليق ببنت اكبر عائله في الصعيد قنا فريد وماسه ما تقابلوش من يوم الحادثه


فريد ارسل فستان جميل ماسه واخيرا جه يوم الفرح ماذا كانت في غرفه مع البنات و يرقصواويغنوا

الاغاني الصعيديه يا ابو النسايب يا قصب عندنا فرح واتنصب


ماسه كانت قاعده حزينه قربت منها بهيه وشادتها عشان ترقص معاها وهمسك لها وقالت عيش اللحظه ماسه نسيت حزنها وقعد ترقص معاها كلهم بالرقص


ام ماسه جابت كوبايه لبن وكانت داخله بيها عشان تديها الماسه لكن فتحيه امراه عمها اخذت منها الكوبايه قالت لها انا هديها لها يا حبيبتي روحي شوفي انت الحاج كان بينادم عليك 


ام ماسه بطيبه/خلاص ماشي يا حبيبتي خدي


اخذت منها كوبايه لبن وراحت عشان تديها الماسه بس قبل ما تخش حاطط فيها حاجه واكتسبت بشر👿👿👿 والله ما خليك تفرحي ولا تتهني


ماسه كانت بترقص مع والبنات مراه عمها قربت منها وقالت لها خدي حبيبتي اللبن ماسه بطيبه اخذته منها تسلمي لي يا مرات عمي وشربت كوبايه اللبن كلها


اما تحت فكان في زغاريد وضربه نار وراس بالحصانه والحصان وفريد كان لابس بدله شيك هم اصروا عليه ان هو يلبس عبايه بلدي بس هو رفض واخوه كان لابس عبايه بلدي لحد ما جد قرب منه وقال له تعال عشان نكتب الكتاب طبعا انت عارف ان هي لسه خالص عشان كده هنعمل العقد عند محامي


فريد عارف وانا كمان هكتب لكم شيك على بياض عشان تضمن بنتك حقوقها


الجد ما عندك مش مضطر تثبت لي بس براحتك يلا بينا ودخلوا عشان يمضي بعد شويه بقيت ماسه على اسم فريد رسمي بقيت ماسه فريد الجبالي


الجد اطلع لعروستك عشان الكل يشوف شرف قبل ما تسافر


باستغراب قصدك ايه شرفي اللي بتتكلم عني


صفوان بحكمه عشان كله يشوف شرف بنتي انت لازم تدخل عليها دلوقتي


فريد بغموض تمام ممكن اطلع


مصطفى عايزك ترفع راسي يا ابني يلا روح ربنا معاك يا بطل


ماذا كانت فوق في اوضتها كانوا مزينينها علشان ماسه تقعد فيها اليوم ده علشان هو هياخدها ويسافر بكره 


ماذا ودعت بهيه اللي حاولي تخافف في توترها ما تخافيش يا ماسه ربنا هيقف معاكي يا حبيبتي سلام ابقى اجي لك في الصبح قبل ما تسافري


نزل البهيه وهي حزينه على صاحبتها وبتفكر في مستنيها في مصر فخبطت بحد وهي مش واخده بلها بتبص لقت مروان بيبص لها باعجاب شديد


مروان احم احم احم انا اسف ما كنتش اقصد حصل لك حاجه


بهيه بطيبه لا ولا يهمك انا برده اللي غلطانه انا كمان لازم اعتذر لك


مروان ولا يهمك انا كنت عايزه اقول لك حاجه انت طالعه زي القمر النهارده


بهيه بصدمه من كلامه وشها بقى عامل زي الطماطمايه من كثر الكسوف وردت بخجل شكرا ليك ولسه هيرد عليها جريت على بره بكسوف ابتسام على كسوفها اللي مش بنات كتير واولهم مراته اتنهد بحزن ومش راح على الفيلا بتاعته


في الفيلا بتاعه فريد كانت ميرا قاعده بتشرب وهي ماسكه صورتها هي وفريد وبتتذكر لحضرتك قالت بهوس في وجنون مستحيل تبقى لغيري انت بتاعي انا وبس انت اللي دخلتي بينا يبقى انت اللي حكمت على نفسك بالموت اي حد هيوقف منك هيبقى مصير والموت ايوه الموت بقيت ترد ازاي المجنونه وهي بتشرب


ونيجي بقى في لحظه المواجهه بين ماسه وفريد

كانت ماسه قاعده على السريربصه الارض بحزن

لحد ما لقيت الباب بيتفتح عليها بصت عليه لقيت فريد دخل عليها بوسمته اللي تخطف اي حد


فريد بصدمه اول ما شاف الملاك اللي قدامه بفستانها الابيض وعينيها الزرقاء وشعرها البني


فريد متوتر  انا اسف على كل اللي عملته بس لازم تعرفي ان جوازنا هيبقى على الورق بس وانا هعتبرك زي اختي الصغيره وعمري ما هتمدى معاكي اوعدك اني هبقى سندك وابوك واخوك والشخص اللي بتشتكي همومك وزعلك حتى لو كمان تشتكي ليا

هيا ماسه سامحتيني


ما سه حزن انا ممكن اخد شويه وقت عشان اسامحك يا فريد وانت زي ما قلت جهزني هيبقى على الورق وانا بشكرك على ان انت وافقت انك تتجوزني وانا عارفه اللي عملته ده كان غصب عنك عشان كده انا مش هتعامل معاك على كانك فريد النجم المشهور او فريد انا هتعامل معاك على انك اخويا الكبير


فريد مد ايده لماسه وقال اصحاب

ماسه بطفوله صحاب

فريد جدك عايز شرفك


ماسه بخوف طب هنعمل ايه


فريد ما تقلقيش انا عندي حل فريد بص على طبق الفاكهه اللي موجود في الاوضه واخذ السكينه اللي فوق الطبقه وعور ذراعه لحد ما جاب دم ومسك منديل وابتدى يمسح الدم


ماسه بصدمه وخوف فريد ايه اللي عملته ده انت كويس في حاجه بتوجعك

فريد بص ناحيتها والتقت عينيهم مع بعض فريد حس فعلا ان هي خايفه عليك بس تجاهل افكاره وقال كويس ما تخافيش وراح فتح الشباك ورا ملهم المنديل وبعد شويه صوت ضرب النار ملا الدنيا كلها


فريد يلا ننام عشان عندنا سفر بكره انت هتنامي على السرير وانا هنام على الكنبه اتفقنا


ماسه اتفقنا بس انا ممكن اخش اغير هدومي


فريد طبعا ادخلي انت غير الاول وانا هعمل كام الاتصال تكون انت خلصت

ماسه اخذت هدوم ودخلت الحمام وغيرت ولبست بيجامه حرير سوداء مع بشرتها البيضاء المرمر وعينيها الزرقاء كانت اهي في الجمال عباره عن ملاك بمعنى الكلمه خرجت كان فريد قاعد على الكنبه بيخلص شغل في التليفون


ماسه بهمس وصوت واطي انا خلصت يا فريد ممكن تخشي تغير هدومك


فريد اول ما رفع راسه الكلام وقف في حلقه اول ما شافه قد ايه هي جميله بل ملاك بمعنى الكلمه اتنحنح الطيب انا داخل يلا انت روحي نامي


راحت ماسه على السرير وهي بتبتسم وبتتذكر ان هي خلاص حققت حلمها وبقت مراته مش مصدقه وبعد شويه نامت من كتر التعب


طلع فريد من الحمام بعد وقت بص على السرير لقيها نايمه ابتسم لما شافها وكان في شويه شعر جايين على وشها قرب منها وشالهم ابتسم ولسه هيروح ينام لا بتقول اصوات غريبه قرب منها وحاول يصحيها بس اتصدم لما لقى جسمها مولع


 فريد ماسه اصحي بس لقاها مش بتصحى وجسمها كله بيترعش وبعد شويه فتحت عينيها بتعب


ماسه بتعب انا بردانه قوي يا فريد قوي انا عايزه افهم مش عارفه البطانيه مش جايبه دفا خالص


فريد استغراب ده في ايه مثلا جسمك مولع يا حبيبتي المفروض ما تغطيش بحاجه تقيله


دقيقه وجاي لك راح فريد طلع تليفونه ورن على ا

الدكتوره تبع العيله وقال لها حالها بالظبط

وهي قالت له يعمل ايه


فريد بحب تمام يا دكتوره شكرا


فريد قفل مع الدكتوره وراح عشان يشوف ماسه ويعمل اللي قالت له عليه الدكتوره لكن اول ما دخل اتصدم لما شاف ماسه


يتابع


يا ترى فريد شاف ماسه بتعمل ايه او حالتها ازاي وايه الحاجه اللي حطها لها مرت عمها في اللبن اللي مستني ماسه في القاهره كل ده هنشوفه الفصل الجاي بس عايز تفاعل حلو زيكم يا قمرات وكل واحد يقول لي رايه وتوقعه


تابعوا صفحتي وتابعو المدونه ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها



تكملة الرواية من هنا



انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هناااااا



الروايات الحديثه من هنا



روايات كامله من هنا



جميع الروايات الكامله من هنا




تعليقات



CLOSE ADS
CLOSE ADS
close