احببت فتاة من الريف بقلم أمل هاشم الفصل التاسع حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
![]() |
💮الفصل التاسع 💮 =الجزء الاول
نذهب إلى منزل محمد نجد نغم قد انتهت من صلاتها لاستخاره ربها بعد أن أخبرها والدها عن طالبيها للزواج وطلب منها أن تأخذ وقتها فى التفكير وان تستخير ربها وأنه معها فى اى قرار
بعد أن أنهت صلاتها جلست على السرير وقالت : يااارب انا عارفه انك هتلهمنى اعمل ايه بس بجد انا محتاره وكمان انا مكنتش حاطه فى دماغى موضوع الجواز ده
يااارب الى فيه الخير قدمه ليا
وتسطحت على السرير وذهبت فى نوم عميق ولكنها حلمت حلما حسم قرارها
حيث كانت تجلس وحدها فى مكان مظلم ولا تستطيع الخروج منه و بعد مده وجدت نورا ساطعا يقترب منها ووجدت والدتها تقف تنظر لها بحب بالغ فقالت نغم بلهفه : ماما انتى جيتى
امل : انا ديما معاكوا يا نغم وعمرى ما بعدت انا عايشه جواكم
نغم ببكاء : انتى وحشتينى اوى يا ماما انا حاسه انى تايه ومش عارفه اعمل ايه قوليلى اعمل ايه
امل : أهدى وماتخفيش انا معاكى وخليكى عارفه انك ديما لازم تبقى قويه وعاقله
الى انتى عايزاه هتلاقيه هناك
وأشارت لشخص يصلى ويتضرع الى الله
فنظرت نغم الى حيث تشير امها وصدمت وقالت : ازاى انا مكنتش حاطه ده فى دماغى
امل ببسمه : مش كل الى احنا بنفكر فيه ديما بيكون صح وعسى أن تكرهوا شيأ وهو خيرآ لكم
ما تعرفيش الخير فين وربنا مرتب كل حاجه
نغم : ونعم بالله
امل : انا جيت اطمنك ولازم امشى خلى بالك من نفسك ومن اخوكى وابوكى دى امانتى ليكى واختفت بلمح البصر
نغم بدموع : ماما استنى انا محتجاكى ماما ماااماا
واستيقذت نغم بخضه ونظرت حولها وجدت أن الفجر كان يأزن فقامت وتوضأت وصلت وقالت : انا عارفه ياارب انك مخترلى الخير اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعف عني يا رب
وجلست تقرأ فى المصحف إلى أن اشرقت الشمس ونزلت الى الاسفل واعدت الافطار كعادتها وبعد بعض الوقت وجدت ابيها يخرج من غرفته فقال : صباح الخير يا بنتى
نغم بحب : صباح النور يا بابا انا كنت لسه جايه اصحيك
محمد : انا حسيتى بيكى فى المطبخ فاقومت
نغم وهيا تضع الطعام على الطاوله : خلاص اقعد افطر عما اصحى مصطفى
مصطفى وهو ينزل من على الدرج : انا صحيت خلاص عشان عندى درس كمان ساعه
نغم : طيب كويس عشان نقعد نفطر مع بعض
محمد : يلا بسم الله
وبعد أن انهو طعامهم قالت نغم : بابا بعد ازنك كنت عايزاك فى موضوع
محمد :. خير يا حبيبتى
نغم بإحراج :انا فكرت و اخدت قرارى
محمد بتعجب : بالسرعه دى انا قولت هتقعدى اسبوع على الأقل
نغم :اصل انا استخرت ربنا وحلمت بحلم
محمد : حلم ايه
حكت نغم حلمها بالتفصيل فقال محمد بتأثر : ربنا يرحمك يا امل طول عمرى عارف انك عايشه وسطينا ونظر لنغم وقال ومين منهم بقا إلى كان فى الحلم فقالت له نغم وذالك مع دخول مصطفى فقال........
🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂
فى المنزل عند نبيل كان الجميع يجلس على طاوله الطعام يتناولون افطارهم حتى قال نبيل : انشاء الله المزرعه هتبدأ شغل من النهارده
فارس : ربنا معاك يا بابا لو عوزت أى حاجه عرفنى
جميله : مالكش انت دعوة خليك فى شغلك وانا هخلى بالى من ابوك
فقال نبيل بضحك : ايه ده انتو هتتخنقو عليا ولا ايه
فارس بمرح : لا يا عم انا مش قد امى احسن تولع فيا
جميله بحده : بس يا ولد وكمان انا وابوك نسند بعض ونظرت لنبيل وقالت مش كده ولا ايه
نبيل بحب : اكيد طبعا يا قلبى
فارس : أبوا هتفتحوا فى الرومانسيه وانا مش قدكم
جميله : طبعا اومال انت مفكر ايه
نظر نبيل الى فرح وجدها تجلس وهيا شارده فقال : مالك يا فرح انتى ايه ديما ساكته
فنظرت له فرك بإرتباك : لا ولا حاجه عادى يعنى
نبيل بحب : طيب كلى يا حبيبتى كويس انتى ما عدتيش بتأكلى كويس
فرح : حاضر واكلت بعض لقمات
وبعد أن انهو الطارهم ذهب فارس وفرح
فقالت جميله بقلق : ربنا يستر
فنظر نبيل بتعجب وقال : فى ايه يا جميله
جميله بخوف : معرفش قلبى مش مرتاح ربنا يستر على الأولاد
نبيل وهو يطمأنها : ما تخفيش يا حبيبتى خير انشاء الله
جميله : يااارب يرجعوا بالسلامه
انا هخش الم المطبخ ودخلت إلى المطبخ وهيا شارده وذهب نبيل الى المزرعه وظل يعمل ويساعد العمال
😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏
بعد أن أوصل فارس فرح الى الكليه دلفت فرح ووجدت سما تجلس وتتناول قطع البسكويت فقتربت منها وقالت : هاى ازيك يا سما
سما بمرح : ازيك انتى يا فرحوتى
فرح بهدوء : الحمدلله
فنظرت لها سما بقلق وقالت :مالك يا فرح شكلك مش كويسه ايه الى حصل
نظرت لها فرح ثم انفتح فى البكاء فقتربت منها سما بخوف وضمتها إلى صدرها وظلت تربت عليها حتى هدأت قليلا وقالت سما :خلاص هديتى شويه
امأت لها فرح فقالت سما طيب أهدى كده واحكيلى مالك
فنظرت لها فرح بخوف ونظرت إلى الأسفل فقالت سما : انتى خايفه تحكى
فهزت فرح رأسها بتردد فقالت سما : شكله موضوع كبير أهدى انتى واحكيلى يمكن اعرف اساعدك
فنظرت لها فرح بتردد ولكنها حسمت أمرها وظلت تسرد عليها كل شئ بخوف و بكاء وكل كلمه تقولها كانت عيون سما تتوسع من الصدمه وبعد أن انتهت فرح من سرد كل شئ قالت سما : يانهار اسود وساكته لحد لما يبعت صورك لاهلك دى تبقا مصيبه انتى لازم تصرحيهم قبل ما يقول هو حاجه ويعرفوا يتصرفوا معاه
فرح بهلع : لا ارجوكى يا سما انا خايفه فارس ممكن يقتلنى فيها
سما : ما هو كده كده بالانتى حكتيه معناه انهم كده كده هيعرفوا فيعرفوا منك احسن ما يعرفوا منه
نظرت لها فرح وقد اقتنعت بكلامها قليلا وقالت : خلاص هحاول اقولهم النهارده لما اروح
سما : عين العقل يلا نقوم نحضر المحاضره عشان ما نتأخرش وذهبوا إلى المدرج وبعد الانتهاء من المحاضره وهم يخرجون من الكليه بعد أن كلمت فرح فارس واخبارها أنه أمامه ربع ساعه
وقفت فرح وسما أما بوابه الكليه ولكن فى لحظه كانت تقف سياره وتسحب فرح تحت صدمه سما ومحاوله اللحاق بهم ولكنهم أخذوها بسرعه كبير وقفت سما تائه لا تعرف ماذا تفعل و قد تجمهر الناس حولها وجدت حقيبه فرح قد سقطت منها وهم يسحبوها فأسرعت وأخرجت هاتفها ولكنها وجدته عليه رقم سري فزفرت بيأس ولكن مره دقائق ورن هاتف فرح فأجابت وقالت بلهفه : الو استاذ فارس
فارس بتعجب وقال : ايوه مين وفين فرح
سما ببكاء: انا سما صحبت فرح فرح اتخطفت وانا معرفتش اعمل حاجه
فارس بخضه : ايه انتى بتقولى ايه طيب انا جاى بسرعه اهو واسرع فارس الى سما وقام بإبلاغ الشرطة حتى تقابلوا هناك عند الكليه وصلح فارس ووجد فتاه تجلس وهيا تبكى فقترب منها بقلق وقال : انتى سما
سما وهيا تنظر له بدموع أشارت له بنعم
فقال فارس بقلق : فرح ايه الى حصل
فحكت له ما حدث وفى ذالك الوقت جاءت الشرطه
وووووو
😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔
9= ج 2=🌺 احببت فتاة من الريف 🌺
💮الفصل التاسع 💮
الجزء الثاني
بعد أن علم فارس بإختطاف فرح ذهب إلى هناك وقابل سما وأبلغ الشرطه وبعد نصف ساعه كانت حضرت الشرطه وكان فارس يجلس على الارض ويضع رأسه بين يديه
وشعر بأحد يضع يده على كتفه فرع رأسه بصدمه وقال : انت
حسام بعمليه : استاذ فارس ممكن حضرتك تتفضل معايا عشان نمشى فى اجرأت القضيه
فارس بعصبيه: وانت مالك ومال القضيه
حسام ببرود : حضرتك انا الى ماسك القضيه دى
جاء ليتحدث فارس بعصبيه ولكنه تذكر شئ فصمت وقال بهدوء وخوف على أخته : خلاص تمام
نظر حسام حوله وجد فتاه تقف بالقرب منهم وتبكى وبصمت
فقال لفارس : انت شوفت حد أو حد شاف الى حصل
فارس : انا ماشوفتش لكن صحبتها هيا الى شافت وأشار على سما
فقال حسام بهدوء : تمام انا هروح اكلمها عشان تجى معانا ناخد اقولها
فأماء له
فتحرك حسام ووقف أمام سما وقال : ممكن يا انسه تتفضلى معايا
فنظرت له سما بحده وقالت : اتفضل معاك فين
حسام بغضب: هتتفضلى معايا فين يعنى القسم عشان ناخد اقولك عن خطف صحبتك
لانت نظره سما وقالت بحزن : يعنى هيا هترجع مش كده
حسام بعمليه: انشاء الله لما تتعاونى معانا بس عشان نقدر توصلها
فأشار لها على سياره الشرطه فقالت : لا انا هركب تاكسى وهاجى وراكم
فجاء ليتحدث فقاطعه فارس وقال : خلاص يا انسه سما تقدرى تجى معايا فى العربيه بتاعتى
فقالت سما بحده : لا انت ولا هو انا هركب تاكسى انا مش هرب انا خايفه على فرح وهعمل الى لقد عليه عشان ترجع لكن مش هركب فى عربيه حد فنظر لها حسام بإعجاب وقال : خلاص الى يريحك بس اسمحيلى اوقفلك تاكسى فأشارت له بنعم
فأوقف لها تاكسى وتحرك خلفها وخلفه فارس ووصلوا الى القسم ودلفوا إلى مكتب حسام وبدأت سما تقول كل شئ عن الاختطاف تحت نظارات فارس الخائفه على أخته فمهما يكن فهى أخته وبعد أن أنهت سما اقولها نظر حسام لفارس وقال : ده معناه أن ده حد قاصد يخطفها لشئ مهم
انتو ليكم اعداء نظر له فارس بخوف وتيه : لا مالناش ولينا مشاكل مع حد
معرفش الى خطفها ده خطفها ليه يمكن عايز فلوس وهيطلب فديه
حسام بتأكيد : فعلا ملهاش مبرر تانى
وفى ذالك الوقت كانت سما شارده فى حديثها مع فرح وتذكرت أنها قالت إن فارس يهددها فقالت بإندفاع : بس انا عرفت مين الى خطفها
فنظر لها فارس بلهفه وقال : وساكته من ساعتها مين
فقال حسام : ياريت يا انسه سما تحكى كل شئ بالتفصيل فحكت سما كل شئ تحت نظارات فارس المصدومه فلم يكن يتوقع ان اخته يمكن ان تفعل شئ كهذا
فنظر لسما بحده وقال : يعنى ايه الكلام ده اختى انا تعمل كده ليه انشاء محرومه من ايه عشان تروح تكلم واحد وتعمل المسخرة انا لازم اشرب من دمه ودمها
فقال حسام بهدوء: أهدى انت بس لما نوصلها بس احنا كده اتأكدنا أنها مخطوفه عشان فديه وبعد لما تطمن عليها ابقا عقبها
فقالت سما بجديه : على فكره يا استاذ فارس مش لازم تكون محرومه من الفلوس عشان تروح تكلم شاب فرح اتحرمت من الاهتمام يعنى حضرتك مش مهم بيها ممكن تقولى اخر مره قعدت معاها كانت امته ولا اخر مره اتكلمت معاها ولا هزرت معاها ولا سألتها انتى عامله ايه فنظر فارس بخذى ولم يتحدث فأكملت سما وقالت انت مشغول فى حياتك واهلك مشغولين ببعض فنظر لها فارس بتعجب فقالت ما تتعجبش فرح حكيالى كل حاجه وده شئ يثبت كلامى أن فرح كانت محتاجه حد يقف جمبها يحسسها أنها ليها دور فى حياته هيا معاك حاسه انها مهمشه وعشان كده لجأت للشخص ده ولكن لما انا دخلت حياتها وبينتلها انها فعلاً صحبتى حكتلى على كل حاجه فا زى ما هيا غلطت فا الغلط كمان عليك
وأثناء حديثها كان حسام ينظر لها بإعجاب عن طريقه تفكيرها
فقال حسام: انسه سما معاها حق المهم دلوقتى انت اكيد هيجليك أو هيجى لحد من البيت عندك مكالمه عشان يطلبوا فلوس فنظر فارس بصدمه وقال : انا مكلمتهمش فى البيت لازم اعرفهم انا الاول
فقال حسام تمام تقدر حضرتك تروح انت والانسه وانا هرجع مكان الخطف وتفرغ كاميرات المراقبة فقالت سما بتردد : هو ممكن اعرف عنوانكم عشان استأذن واجى اطمن على فرح
فارس مسرعا أعطاها العنوان وخرج ليذهب الى منزله
😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔
فى المنزل عند نبيل كان يجلس وفجأة رن هاتفه فأجاب وقال : السلام عليكم ازيك يا محمد
محمد : الحمد الله انت اخبارك واخبار الشغل ايه معاك
نبيل : والله بخير والشغل كله تمام صحيح مش متعود بس هتعود مع الوقت
محمد: انشاء الله هتتعود انا كنت متصل عشان ابلغك
نبيل بقلق : بسرعه كده قصدى يعنى خير
محمد بضحك : لا ما تخافش هيا مبدأيا موافقه وهنتفق على كل حاجه لما تنورونا
نبيل بفرحه : بجد ده احلى خبر سمعته مش عارف اقولك ايه بجد ربنا يخليك خلاص انا هقفل واروح افرح ام فارس احسن مزاجها وحش النهارده
محمد : ماشى يا عم يلا سلام
نبيل : سلام
واتجه إلى المطبخ ووجد جميله تقف وهيا شارده فقال : ايه يا جميله انتى هتفضلى سرحانه كتير
جميله بإنتباه : معلش يا نبيل قلبى واكلنى على الولاد بقولك ايه ما ترن عليهم تشوفهم اتأخروا ليه
نبيل: حاضر يا ستى هرن بس عندى ليكى خبر بمليون جنيه
جميله بلا اهتمام : خبر ايه
نبيل بفرحه : نغم وافقت وهنحدد معاد معاهم عشان نروح تطلبها
جميله بفرحه خفيفه : بجد ربنا يكملهم على خير
وفى ذالك الوقت سمعوا صوت سياره تقف أمام المنزل
فقالت جميله بلهفه : العيال جت أما اطلع اطمن عليهم
فقال نبيل : طيب شوفى الاكل الى بيتحرق ده الاول
وتركها وخرج ووجد فارس ينزل من سيارته فقترب منه واحتضنه
وقال : مبروك يا عريس
فارس وهو لا يستوعب ما يقوله أبيه : مبروك على ايه
نبيل بفرحه : نغم وفقت يا حبيبى
وقال هيا البت فرح منزلتش من العربيه ليه ونظر الى فارس وجده ينظر إلى الأسفل وهو حزين
فقترب منه نبيل وقال بقلق :اختك فين يا فارس
فارس : فرح اتخطفت
وبعد أن قال هذه الكلمه سمعوا صوت شئ يسقط فوجدوا جميله قد أغمى عليها
فارس : ماااامااا
كده يكون الفصل التاسع خلص انشاء الله لسه فصل وهيكون جميل وخاتمه حلوه
اتمنى الكل يتفاعل لان الكل بيعلق بستيكر و ده بيأحبطنى
دمتم سالمين❤️❤️🌹
تعليقات
إرسال تعليق