القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشق البنفسج الفصل السابع بقلم سلمي تامر حصريه وجديده علي مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

اعلان اعلى المواضيع

 

7

_انا اسفه اسفه جدا والله مكنش قصدي اخبطتك 

ريناد بصيت للبنت اللي خبطتها بتعب وهي قاعده على سرير المستشفى ودراعها متجبس وجنبها لارا اللي محصلهاش حاجه لأن ريناد هي اللي خدت الضربة


_يبنتي خلاص بقا دي عاشر مره اقولك محصلش حاجه

وكمان لارا كويسة وانا بس اللي خدت الضربة اهدي بقا وبطلي عياط


الباب خبط وبعدها اتفتح بعنف ودخل شاب   وراح ناحية البنت اللي خبطت ريناد

_ايه يا اميرة يا حبيبتي ما ترحمي اللي خلفونا مش كل يومين تعمليلنا حادثة عليا النعمة لأدغدغلك العربية


اميرة ببكاء

_مش وقت هزارك يا يوسف سبني في اللي انا فيه ده انا كنت هروح فيها


يوسف بص لريناد اللي بتبصله بتساؤل وابتسم بإعجاب من جمالها وعرفها بنفسه

_مساء الخير..انا يوسف فريد محامي وعندي مكتب محاماة متواضع كده وعندي سبعه وعشرين سنه ولأ مش متجوز ولا حتى خاطب اطمني ياستي


ريناد بإستغراب

_افندم!


اميرة اتدخلت بحدة وكلمته بهمس

_يابني  آدم انت بتهبب ايه بتهبب ايه ده وقته


ووجهت كلامها لريناد

_ده اخويا الصغير يا ريناد متاخديش على كلامه هو بيحب يهزر 


ريناد هزيت دماغها بلامبالاة


يوسف بجدية

_احنا آسفين جدا يامدام ريناد على اللي حصل واسمحيلنا نقدملك تعويض للي حصلك انتِ وبنتك


ريناد برفض

_خلاص يا استاذ يوسف مفيش داعي احنا بقينا كويسين 


اتفتح الباب بعنف ودخلت ست باين عليها في اواخر الأربعينات وبتعيط وجنبها جوزها

_ياحبيبتي يابنتي ايه اللي حصلك ياضنايا


اميره راحت ناحية امها بسرعة

_يماما اهدي ياحبيبتي فيه ايه مش انا اللي عملت الحادثة ده انا السبب فيها


فريد والدهم بص لريناد واتكلم بأسف

_احنا آسفين جدا يبنتي على اللي حصل


هند بصيت لريناد اللي قاعدة عالسرير وريت عليها بلهفة وبكاء وبصتلها هي وبنتها

_ياحبيبتي يبنتي احماغ اسفين ليكي والله ده انا همسكلك اميرة ارنها علقة 


ريناد بإستغراب من بكائها

_ياجماعه خلاص والله مفيش داعي للي بتعملوه ده انا فعلا كويسه وعايزة اطلع من المستشفى


عدى شوية وقت وريناد طلعت من المستشفى وطلبت من اميرة توصلها بيتها اللي في القرية لكن اميرة ووالدتها رفضوا جدا واصروا انها تقعد معاهم لحد ما تتحسن لأن شكلها كان تعبان وهي رفضت لكن قدام ألحاحهم اضطرت انها توافق


دخلت ريناد البيت واللي كان متكون من دورين وكبير 

طلعت اوضة اميرة ومعاها يارا ونامت عالسرير بتاعها


اميرة بأسف للمرة العشرة

_شكلك تعبان خالص ياريناد ياشيخه اللهي اتشل في ايدي اني السبب في اللي حصلك


ريناد بنرفزة

_يابنتي..ياحبيتي خلاص بقا والله كويسة


اميرة 

_طب خلاص اهدي..هو فين جوزك لازم يعرف اللي حصلكم


ريناد سرحت وافتكرت بلال وعنيها دمعت بحزن 

ورحعت بصيت لأميرة

_انا يعتبر مطلقة


اميرة بإستغراب

_مش فاهمة يعني اتطلقتي ولا لسه


ريناد فكرت شوية تحكيلها ولا لأ بس حسيت انها محتاجة تفضفض لحد علشان كده بدأت تحكي كل حاجة بحزن


اميرة بغضب

_اقسم بالله جوزك ده راجل مقرف وسلبي وضعيف..اي ده يابنتي انتِ حبيتي فيه ايه ده


ريناد بحزن

_اهو النصيب بقا


اميرة بجدية شديدة

_ريناد انتِ مينفعش تبقي على زمته كتير

انتِ لازم تطلقي علشان تعرفي تشوفي حياتك ومتوقفيهاش عليه


_عادي مش هتفرق اذا كنت على ذمته ولا لأ انا كده كده مش هعيش غير لبنتي من النهاردة واشتغل واعتمد على نفسي 


اميرة برفض

_ماشي اعملي كل ده بس برضه لازم تعيشي حياتك مع حد بيحبك وبيصونك ويعوضك عن كل اللي حصلك انا هسيبك دلوقت واجيبلك العشا وهروح اكلم يوسف يبدأ في اجرائات القضية اللي هنرفعها على النطع جوزك


~~~

بعد يومين بلال كان نازل من شغله وسمع صوت والدته ومراته جاي من الصالون 

راح عليهم لكن وقف بصدمة لما سمع ريهام بتضحك وهي بتقول

_لأ بس بجد انا منبهبة اوي بذكائك ياطنط

اصل ازاي عملتي كده وخلصتينا من الزفتة ريناد في يوم وليلة


هالة بغرور

_يابت وهو انا اي حد برضه ، ثم ان انا كنت واثقة ان بلال هيصدق كدبتنا وهيطردها علشان كده عملت كل ده


_كدبتكم!

يعني انتوا كنتوا بتكدبوا وريناد مسرقتش حاجة


ريهام وهالة بصوا لبلال بصدمة وخوف

_ب بلال انت لسه مامشيتش!


بلال بغضب لهالة

_لأ يا هالة هانم ممشيتش علشان اكتشف كدبكم وتمثيلكم


بصلهم بقرف واستحقار

_انتوا ازاي كده!

وازاي قدرتوا تعملوا كده اصلا في ست زيكم 


هالة بغضب

_علشان هي متستاهلكش وريهام اللي تستحقك اكتر


بلال بغضب وحزن

_وهو انا جايزة علشان اروح للي يستاهلني اكتر !

هو انا مش بني آدم ليا مشاعر واحاسيس ، انا عمري ما هسامحكم وقسما بالله لتندموا

وبالنسبة لمراتي هرجعها النهاردة كمان وههد الدنيا علشان اصالحها واعوضها على اللي عملتوه فيها


الباب خبط بصلهم بغضب واستحقار وراح نحيته يفتحه


لقى واحد واقف وبيديه ظرف


سأله بإستغراب

_هو ايه ده


_مدام ريناد عبدالله رافعة على حضرتك قضية خلع



الفصل التامن من هنا



بداية الروايه من هنا





ادسنس وسط المقال

تعليقات

التنقل السريع
    close
     
    CLOSE ADS
    CLOSE ADS