القائمة الرئيسية

الصفحات

اخر الاخبار

رواية خطيبتي_اخواتي_واخواتها_التوأم الفصل الاول بقلم رحاب القاضي حصريه وجديده علي مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


بالليل لبست سما وناني وملك فساتين شبه بعض وكانو قاعدين في اوضة سما... 


سما 

فهمتو هتعملو ايه... 


ملك بضيق 

انا مش معاكم في الخطه دي العريس شكله محترم... 


سما بحده 

اخرسي يا ملك انا مش هسيب بابا واتجوز، انتو هتتجوزو هو بقي هيقعد مع مين.. 


ناني 

نخليه يتجوز  اي رئيكم؟... 


سما بغيظ 

نعمم ياختي انا تيجي وحده وتحب بابا غيري مش كفايه مستحملاكم انتو ده كويس وماما ماتت وهي بتولدنا والا كنت انا اللي هقوم بالمهمه دي ... 


ملك بغيظ 

هو اي اللي مستحملاكم انتو انتي عبيطه ده بابانا احنا التلاته... 


جالهم صوت بهاء من بره لما نده علي سما وقال

ياا سمااا تعالي يا حبيبتي... 


سما بحماس 

انا هطلع وهنفذ اول خطه والجايه علي ملك.. 


ناني 

توكلي علي الله يا بنتي ربنا معاكي ... 


_طلعت سما سلمت علي باباها والعريس وهي ماسكه صنية القهوه.. 


بهاء

قدمي القهوه يا سما لعريسك... 


_قربت سما بالقهوه من محمد العريس ولما مد ايده عشان ياخدها دلقتها عليه... 


محمد بألم 

يح يح انتي عملتي ايه؟... 


بصتله سما بقرف وقالتله 

يح يا كوتي نوتي... 


بهاء باحراج 

اتفضل يا ابني الحمام اخر الطرقه عشان تنضف هدومك.. 


محمد بهدوء 

اوكي بعد اذنك يا عمي.. 


_راح محمد علي الحمام واول ما دخل لقي ملك جوه فاتصدم وقال... 


محمد 

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم هو انا مش لسه سايبك بره... 


ملك بحده 

ااه يا قليل الادب يا مش متربي مش انت اللي شدتني ودخلتني الحمام... 


محمد 

اناا والله ما حصل... 


_صعب علي ملك فما كملتش الخطه وطلعت وقالتله بتوتر... 


ملك 

حصل خير اتفضل ادخل نضف نفسك عايز تعمل بيبي اقفل الباب ومتخفش... 


محمد بقلق 

لا مش عايز انا هنضف المنطلون بس.. 


_خلص محمد وطلع لبره وكان رايح للصاله وملك ورااه بس مستغرب ازاي كانت العروسه في الحمام وهو لسه شايفها بره، واتصدم اكبر لما لقي سما واقفه قدامه وقال..  


محمد 

 بسم الله الرحمن الرحيم انني مش كنتي ورايا... 


بص وراه ملقيش حد، وساله بهاء بقلق

مالك بس يا ابني في ايه؟.. 


اتوتر محمد وقال 

لا ابدا مفيش حاجه... 


بهاء 

طيب هسيبكم انا واروح اعمل مكالمه جوه في الاوضه قدامكم.. 


_مشي بهاء وقعد محمد قدام سما وفضل يبصلها جامد حاسس انها متغيره عن اللي كانت في الحمام من شويه، دي اجمل شعرها اطول عنيها بني انما التانيه كان شعرها اسود وعنيها سودا، دوكا كانت مبتسمه انما اللي قدامه تقريبا لسه جايه من عزا... 


محمد 

هو انت بتعرفي تضحكي.. 


سما 

لا.. 


محمد 

اومال لما بتفرحي بتعملي ايه؟.. 


سما 

مبفرحش... 


محمد 

طيب بتعرفي تعيطي.. 


سما 

هي دي اسألة واحد طبيعي... 


محمد 

وده شكل عروسه طبيعيه... 


سما 

ايوه عادي جدا لو عندك مشكله الباب قدامك.. 


غمزلها محمد وقال 

ابقي عبيط لو مشيت وسيبت العيون البني دي... 


اتكسفت جدا. ا لاول مره في حياتها وبصت للارض، فاتكلم هو بجد وقال... 


محمد

انا اسمي محمد ايهاب دكتور صيدلي  وحيد ابويا وامي هما ما جوش معايا لحد ما اتفق مع دكتور بهاء الاول وبعد كده هيجو يتشرفو بيكم، ممكن بقي تعرفيني عن نفسك؟... 


سما ببرود 

تاكل كيك؟... 


استغرب محمد سؤالها بس مرضيش يكسفها وقال _اوكي مفيش مشاكل... 


قامت سما وقالت 

طيب دقيقه واحده وهيكون عندك... 


_دخلت سما المطبخ وهو بصلها وهو مبتسم وعجبته جدا، بس اتصدم لما لقي ناني طالعه من البلكونة وهي مبتسمه وقالت.. 


ناني _اتأخرت عليك... 


محمد بخوف 

سلام قول من رب رحيم انتي مش كنتي في المطبخ يا بنتي وبعدين انتي كنتي بيضه قلبتي سمرا امتي؟... 


ردت ناني عليه وقالت 

لا انا دخلت البلكونه وبعدين انت ايه اللي بتقوله ده انا كده من الاول.. 


محمد بقلق 

انتي دخلتي البلكونه ليه؟.. 


ناني

مش انت اللي قولتلي ادخل البلكونه عشان اشوفك راكن عربيتك صف اول ولا صف تاني... 


محمد بخوف 

احلفي.. 


ناني بخبث 

بقولك اي انا داخله اجيب حاجه من جوه وجايه... 


محمد 

داخله اوضتك صح؟.. 


ناني 

ايوه، مالك يا دكتور محمد.. 


محمد بقلق 

انا مش عارف مالي... 


ناني 

طيب دقيقه وجايه.. 


_راحت ناني اوضتها وفضل محمد باصص علي الاوضه وبعدين اتفزع لما جات سما من الناحيه التانيه وقالتله... 


سما 

الكيك يا دكتور محمد... 


محمد بخوف 

لا اله الا الله، يا دكتور بهاء، ياا عم بهاء...


_ايه رئيكم في التلاته التوأم؟... 


#خطيبتي_واخواتها_التوأم... 

_الحلقه الاولي

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


محمد بخوف 

مين دول يا عمي هي بنتك ملبوسه ولا ايه؟.. 


بهاء

لا يا ابني دي سما العروسه ودول ناني وملك اخواتها التوأم... 


محمد بسخريه 

توام ايه بس يا عمي دول كيس كوفي ميكس تلاته في واحد... 


_بصوله التلاته بعصبيه وقالت كل واحده فيهم... 


ملك بهدوء 

يا نوحي ده طلع خفيف الظل يا بنات... 


سما بقرف 

هتستظرف يالاا... 


ناني ببرود 

فكر تطول لسانك تاني هخليك تاخده في حجرك وانت ماشي.. 


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


اعرفكم في البدايه علي دكتور بهاء فخر الدين دكتور نفساني عنده تلات بنات توام مراته راحت وهي بتولدهم وهو رباهم لوحده لحد ما بقي عمرهم خمسه وعشرين سنه وبيحبهم جدا... 


_في يوم صحي بهاء من النوم علي اذان الفجر وطلع بره اوضه عشان يتوضي لقي وحده من بناته قاعده في الصاله... 


بهاء بهدوء 

صباح الخير يا ناني، ايه اللي مصحيكي؟.. 


ردت ناني علي باباها بهدوء وقالت 

كنت بصلي القيام وهصلي الفجر اهو يا بابا... 


بهاء

ربنا يبارك فيكي يا بنتي، قوليلي بقي الهوانم التانين فين؟.. 


ناني

عندك جوه كل واحده في اوضتها.. 


بهاء

طيب استني هروح اصحيهم نصلي الفجر سوا جماعه.. 


ناني

حاضر يا بابا... 


_راح عزيز وخبط علي اوضة ملك اللي ردت عليه وقالت.. 


ملك 

ايوه يا بيبو.. 


فتح بهاء الباب وقالها 

انتي صاحيه يعني اهوو.. 


ملك وهي بتمسح دموعها 

ايوه يا بابا صاحيه... 


دخل بهاء وهو مخضوض وسألها 

مالك يا حبيبتي بتعيطي ليه؟.. 


عيطت ملك وردت عليه وقالت 

زين رااح يااباباا زين راااح... 


حضنها بهاء وطبطب عليها وقال بحزن 

يا حول االه يارب وحدي الله يا بنتي وادعيله... 


ملك وهي بتمسح مناخيرها في قميص بهاء وقالت _لا اله الا الله يا بيبو... 


بعدها عنه بقرف وسالها 

بس لامؤخذه في السؤال يعني، مين زين ده؟.. 


ردت عليه ملك وقالت 

زين يا بابا بطل الروايه اللي بقرأها... 


زعق زين فيها 

الله يخربيتك علي بيت زين علي بيت الرويات اللي لحست دماغك دي يا شيخه... 


ملك بغيظ 

بابا لو سمحت متغلطش في الرويات ولا المسلسلات التركي عشان منخسرش بعض... 


اتنهد بهاء وقام وقف وقالها بهدوء 

قومي يا ملك الله يهديكي اتوضي عشان نصلي الفجر جماعه مع بعض... 


ملك 

حاضر يا بيبو روح انت وهتلاقيني في ديلك.. 


بهاء بغيظ 

ربنا يهدك يا ملك، هروح اصحي سما... 


ملك 

اجيبلك سطل مايه ساقعه... 


ضحك بهاء وقالها 

هي ايوه غيبوبه بس مبيهونش عليا اصحيها بمايه ساقعه زي ما بتعملي فيها انتي واختك... 


ملك 

حنين انت يا بيبو، يلا هروح اتوضي عشان نلحق نصلي حاضر... 


_طلعت ملك عشان تصلي وراح بهاء لاوضة سما خبط جامد ومردتش، فدخل لاقاها في سابع نومه فوقف جنبها وفضل يهزها وينادي عليها بصوت عالي.. 


بهاء

سماااا انتي يااا بنت سمااااا يابنتي قووومي ده انتي لو واخده منوم كنتي صحيتي سماااااا... 


_دخلت ناني وملك وماسكين شفشف مايه ساقعه ودلقوه علي سما اللي صحيت مفزوعه وقالت.. 


سماا 

غريق الحوقووني هييييلب ميييييي... 


ضحك بهاء وملك وناني عليها جامد وهي بصتلهم وبعدين نشفت وشها وقالت بعصبيه.. 


سما 

في حد يصحي بني ادمه نايمه نايمه كده، والله ربنا هينتقم منكم علي اللي بتعملوه فيا ده.. 


ناني 

يا بنتي حرام عليكي ده الشارع كله صحي وهو بابا بيصحيكي وانتي لسه نايمه... 


بهاء 

يلا بطلو رغي وتعالو نصلي عشان تلحقو تنامو شويه قبل ما تروحو الشغل... 


ملك بتوتر 

بابا هو انت متعرفش مش اا انا اتفردت من الشغل... 


بهاء بضيق 

والله ما هستغرب تلاقيكي عكيتي الدنيا.. 


ناني بحماس 

انا اقولك يا بابا انا احكيلك والنبي.. 


ملك بغيظ 

وانتي تحكي حاجه تخصني ليه.. 


ناني

اصلها بتضحكني اوووووي... 


ملك ببكاء

شايف يا بابا... 


بهاء بحده 

اخرسي منك ليها هنصلي الاول وبعدين نحكي علي الفطار الصبح.. 


ناني

الحق يا بابا سما نامت تاني.. 


قلع بهاء الشبشب وضرب سما بيه وزعق فيه _قومي يا غيبوبه قووومي فزي... 


_جريو هما التلاته قدامه واتوضو كلهم ووقف بهاء من قدام وهما التلاته ورااه وصلو الفحر وكل واحد راح نام شويه للصبح عشان يروحو شغلهم.. 


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


_الصبح كان بهاء وسما بيجهزو الفطار في المطبخ، وبهاء كان بيبصلها ومبسوط، فسالته سما بضيق... 


سما 

بقولم اي يا بيبو قول عايز تقول اي من غير نحنحه... 


ضحك بهاء ورد عليها وقال 

هههههههه ما علينا من لسانك الطويل ده، بس مبسوط ان بنتي كبرت وبقيت عروسه.. 


سما بسخريه 

واشمعنا انا بعني معندك اتنين تانين يا بيبو... 


بهاء بهدوء رد عليها 

يمكن عشان انتي الكبيره.. 


ضحكت سما وهي بتمسك الاطباق عشان تطلعها بره وقالت _هههههه مكنوش خمس دقايق دول اللي هتزلونا بيهم... 


_ضحك بهاء عليها وبعد شويه اتلمو كلهم وقعدو يفطرو فبصلهم بهاء وعنيه اتملت دموع وقال... 


ملك بهدوء 

خير يا بيبو بتبصلنا كده ليه؟.. 


بهاء وهو بيمسح دموعه 

كان نفسي ندي مامتكم تبقي معايا في اللحظه دي... 


ملك بتوتر 

طيب بالمناسبه السعيده دي احب اقولك اني ضربت المدير بتاعي بالقلم واترفدت من الشغل... 


مسك بهاء قلبه وقال بألم 

الحقوني بدوا الضغط بسرعه هتجلطني الحيوانه دي... 


جابت ناني دوا الضغط بسرعه واديته لبهاء وقالت جرا ايه يا بابا ميبقاش قلبك خفيف كده هي اول مره ملك تعمل مصيبه.. 


سما بحده 

دي اسمها قلة ادب.. 


ملك بدموع 

يا بابا هو كان امور اووي ومحترم جدا فانا فكرت لما الطشه بالقلم هيحبني... 


ضحكت ناني وقالت 

هههههه انا قولتلكم من الاول العيله دي متنزلش شغل دي اخرها تقعد تلعب العرايس والدباديب بتوعهاا... 


ملك بغيظ ردت عليها 

علي فكره انا لو عيله فانتي اعيل مني انتي اصغر مني بتلات دقايق... 


ناني ببرود 

مش بالسن يا بيبي... 


ملك بحده 

يا بابا قولها متقوليش يا بيبي بتعصبني الكلمه دي... 


سما بغيظ 

 انا ماشيه لاحسن بحالكم ده هترفد انا كمان واقعد العب مع ملك بالدباديب.. 


بهاء بتوتر 

استني يا سما عايزك... 


سما 

خير يا بابا في ايه؟.. 


بهاء

 متقدملك عريس... 


سما 

شوف ملك وناني انا مش فاضيه.. 


ملك بحماس 

وانا موافقه.... 


بهاء بحده 

لا طبعا مينفعش الصغيره تتجوز قبل الكبيره.. 


سما بغيظ 

والكبيره بتقولك اقفل علي الحوار ده عشان منزعلش من بعض... 


بهاء بعصبيه 

لا لحد. هنا وكفاياكم بقي انتو هتكبرو بس مش هتكبرو عليا انا فاهمين.. 


ناني بهدوء 

طيب اهدي يا بابا وقول انت عايز ايه واحنا هنفذه... 


بهاء بضيق 

العريس هيجي بالليل سما تقابله، سما بس فاهمين... 


ردو عليه هما التلاته وقالو 

 فاهمين يا بابا... 


بص بهاء لملك وقال 

والهانم تدخل تغير هدومها عشان نروح نعتذر للمدير بتاعها قبل ما اروح المستشفي... 


ملك بضيق ردت عليه 

يا بابا انا مش عايزه ارجع الشغل تاني، ما ليش في الشغل انا... 


رد عليها بهاء وقال 

شالله عنك ما رجعتي انا بتكلم علي انك اتصرفتي معاه بقلة ادب ولازم تعتذري... 


ملك بعصبيه 

 يا بابا بس هو... 


زعق فيها بهاء وقال 

 ولا كلمه فاهمه ويلا روحي غيري هدومك، وانتو روحو يلا علي شغلكم... 


_راحت ملك تغير هدومها ونزلت سما وهي مدايقه ومعاها ناني بتحاول تهديها وبعدين راحت كل وحده لشغلها... 


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


_ دخل بهاء وملك الشركه اللي اترفدت منها وسالو علي مكتب المدير، وكانت ملك متوتره ومدايقه جدا... 


بهاء بهدوء 

ملك لازم تقتنعي من اللي بعمله. ان هو الصح.. 


ملك بحزن 

يا بابا الموضوع مش زي مقولته انا كنت بهزر الحكايه ان هو اا... 


_قبل ما تكمل كلامها جات السكرتيره وقالتلهم ان امجد المدير مستنيهم، واول ما دخلو بص امجد لملك بغيظ وبعدين وقف وسلم علي بهاء وقال... 


بهاء 

ازيك يا امجد يا ابني.. 


امجد 

الحمد لله يا عمو، نورت الشركه... 


اتصدمت ملك وسالت بهاء

بابا انت تعرفه... 


رد عليها بهاء وقال 

امجد يبقي ابن عادل خيري صاحبي من ايام الجامعه وانا اللي قولتله يشغلك هنا.. 


ملك بغيظ 

ومقولتليش لي بقي من الاول... 


رد عليها امجد وقال  

دكتور طلب مني مقولكيش عشان متستهونيش في الشغل... 


وبعدين بص لبهاء وقال 

اتفضل اقعد يا عمو، تشرب ايه؟... 


بهاء بضيق 

لا انا مش فاضي لاني لازم امشي عشان المستشفي سايبها لوحدها، انا بس ملك حكتلي اللي حصل..  


اتوتر امجد وقال 

حكتلك كل حاجه كل حاجه؟.... 


بهاء

انا بناتي مش بيخبو عني حاجه، وانا جيبتها اهو وجينا عشان نعتذرلك يا ابني اعتبرها اختك الصغيره... 


ملك بغيظ 

استني يا بابا علي فكره انت فاهم غلط، الاستاذ امجد ابن صاحب عمرك انا لطشته بالقلم بعد ما عاكسني.... 


بص بهاء لامجد بحده، فاتوتر امجد وقال بسرعه _والله العظيم يا عمو ما كنت اعرف انها بنت حضرتك ولما شوفت اسمها اعتذرتلها وحتي اسألها.. 


اتنهد بهاء وقام وقف وقال 

حصل خير واظن بنتي ردت عليك الرد اللي تستاهله... 


امجد 

بالظبط كده وفعلا يا زين ما ربيت انا يدوب قولتلها هي الحلوه منين لقيت الخمس صوابع معلمين علي خدي... 


ملك بسخريه 

احمد ربك انها جات علي الخمس صوابع بس... 


بهاء

طيب كفايه كده بقي ونستأذن احنا... 


امجد قال بسرعه 

ارجوك يا عمو بهاء تسمعني انا اعتذرت لملك.. 


ملك بحده 

الانسه ملك يا اخ لو سمحت.. 


اتنهد ورد عليها وقال 

الانسه ملك انا اعتذرتلها فياريت ترجع الشغل بقي وهتتعامل احسن معامله تليق بيها... 


بهاء لملك بهدوء 

ها يا ملك اي رئيك؟... 


ملك بحزن 

لا انا حملت مسلسل جديد وعايزه اروح احضره والنبي... 


زعق فيها بهاء بعصبيه وقال 

غوري ياا بنت علي شغلك ووالله لهشيلك النت يا ملك... 


_اتغاظت ملك وراحت شغلها وبعد شويه مشي بهاء وراح المستشفي بتاعته اللي كانت نص الشغل فيها للاعمال الخيريه وببلاش صدقه جاريه علي روح مراته ندي ام البنات، وامجد قال للسكرتيره تبعتله ملك اللي جات بعد شويه ودخلت وسابت الباب مفتوح وقالتله بجدبه.. 


ملك 

افندم؟... 


امجد بغيظ 

اترزعي.... 


ملك 

رجعنا لقلة الادب تاني... 


وقف امجد وقرب منها فجات تجري فشدها بسرعه لجوه وقفل الباب وقال بعصبيه.. 


امجد 

انا تمدي ايدك عليا والله يا ملك ما هتعدي علي خير واوعي تكوني فاكره الكلام اللي قولته قدام باباكي ده بجد، لااا ده انا عملت كده عشان يرجعك الشغل تاني... 


ملك بسخريه 

هات اخرك يا خفيف هخاف منك مثلا ده انا ارن بس لسما اختي تيجي تعملك شاورما هنا... 


امجد بحده 

اطلعي بره يا بنت انتي.. 


ملك

انت كنت عايز ايه؟.. 


امجد ببرود 

كنت بغلس عليكي... 


ملك بغيظ 

يلطش... 


امجد 

هو ايه؟.. 


ملك بابتسامه صفرا 

دمك يا امجد بيه... 


_سابته وطلعت وهو فضل يضحك وبصلها باعجاب كبير، ومن جواه بيخطط لحاجه كبيره، ومسك موبيله ورن علي مامته وقالها... 


امجد _صباح الخير يا ست الكل، عندي ليكي خبر حلو... 


فيروز

خير يا حبيبي متجوز ومخلف من ورايا صح؟.. 


امجد 

لا طبعا بس هتجوز، قريب اووي هاخدك ونروح نخطب بنت زي القمر بطل يا ماما وتكه... 


فيروز

لسه هستني تخطب اقفل يا امجد ولما تبقي تروح ابقي كلمني قولي... 


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

_وفي بيت اياد معتز كمال صحي علي صوت المنبه، وقام لبس التيشرت بتاعه وطلع من اوضته لقي مريم مرات باباه واقفه مدايقه وهي باصه علي المطبخ.. 


اياد 

صباح الفل يا ميمي واقفه كده ليه؟.. 


مريم بغيظ

صباح الزفت علي دماغك انت وابوك واخوك الصايع اللي لسه بره لحد دلوقتي من امبارح.. 


اياد

طيب اهدي طيب قوليلي في ايه، مين مزعلك كده.. 


مريم بدموع

ابوك بقي مش طبيعي من بوم ما طلع معاش، طيب دلوقتي حلف ليدخل المطبخ يجهز الفطار لاني انا مش عارفه اجهزله الفطار، بقاله خمسه وعشرين سنه بيفطر من ايدي دلوقتي ما بقتش اعرف اجهزله الفطار.. 


ضحك اياد وقال

ههههه معلش يا ماما انتي عارفه هو مش متعود علي قعدت البيت.. 


مريم 

لا رجعوه الشغل تاني انا  صحتي مش هتتحمل والله.. 


طلع معتز من المطبخ وقال 

مريم ادخلي جهزي الفطار يلا انا الطعميه بتسيح مني الطاسه.. 


مريم بغيظ 

طيب ورحمة ماما ما انا مجهزه الفطار، هو ايه اشتريتي يا اخي كفايه بقي.. 


معتز 

اهو بدانا النكد، يا وليه العيال هيفطرو ايه طيب.. 


اياد 

خلاااص انا هطلب فطار من بره، ومن بكره هجيب شغالن تانيه غير اللي حضرتك طردتها.. 


معتز 

ولازمتها ايه الشغاله اومال اللي جنبك دي لازمتها ايه؟.. 


مريم بحده 

اتلم يا معتز بدل ما اجيلك... 


_وفي الوقت ده دخل انس اللي في سنه تانيه في كلية العلوم.. 


معتز 

اهلا بالصايع اللي كان بايت بره.. 


انس

لا والله هرجع تاني انا جاي وعاصر عبي نفسي لمونه.. 


معتز 

خد هنا يا ولد انت اقف قدامي.. 


قرب منهم انس ووقف وهو متخبي في اياد، ومعتز زعق فيه وقال.. 


معتز

كنت فين يا رباية الشوارع.. 


مريم 

ما هو ربايتك.. 


معتز 

اخرسي يا مريم وانت رد عليا.. 


انس بقلق

العربيه اتخبطت مني وكنت عند. المكانيكي بيصلها.. 


اياد 

اوعي كده انت متخبي فيا ليه، اعمل فيه اللي انت عايزه.. 


معتز 

وحياة امك يا انس ما انت مصلح العربيه ولا جايب عربيات جديده لحد ما تتخرج يا صايع.. 


انس

خلاص يا بابا اياد هيصلحهالي.. 


اياد 

ده كان زمان انا بوضب في شقتي فوق ومس ناقصك.. 


انس 

شقة ايه يا ابني اسمع مني ما فيش واحده هترضي تتجوزك وانت في بيت عيله.. 


معتز 

ولا اي كد هيديك عربيته ولا هيصلحها وامشي غور من وشي.. 


انس بضيق 

علي فكره انت خنقتني.. 


مريم بحده 

اتلم يا ولد ايه قلة الادب دي.. 


معتز 

غور من وشي واياك تتدام معايا تاني لحد ما تتعلم الادب.. 


دخل انس اوضته ومعتز راح قعد في البلكونه هو كمان، واياد قال لمريم.. 


اياد 

يعني امبارح شحطته في وسط الارهابين والنهارده بقيت تريند علي النت، وبرضو النكد مش سايبكم ده بدل ما تفرحولي.. 


مريم 

يا ابني احنا متعودين علي الانجزات دي،ما عملتش حاجه جديده يعني.. 


اياد 

طيب ممكن تروحي تتكلمي مع بابا شكله مدايق.. 


مريم 

لا خليه كده انو يحل عني شويه.. 


طلع معتز وقال

مريم اعمليلي شاي وحطيلي معلقه وخمسه واربعين جرام سكر اوعي تزودي او تقللي.. 


كتم اياد صخكته ومريم قالت

اعمل فيه ايه اقتله واخلص منه علي كبر.. 


_ضحك اياد وراح اوضته عشان يغير هدومه ويروح شغله.. 


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

_بالليل لبست سما وناني وملك فساتين شبه بعض وكانو قاعدين في اوضة سما... 


سما 

فهمتو هتعملو ايه... 


ملك بضيق 

انا مش معاكم في الخطه دي العريس شكله محترم... 


سما بحده 

اخرسي يا ملك انا مش هسيب بابا واتجوز، انتو هتتجوزو هو بقي هيقعد مع مين.. 


ناني 

نخليه يتجوز  اي رئيكم؟... 


سما بغيظ 

نعمم ياختي انا تيجي وحده وتحب بابا غيري مش كفايه مستحملاكم انتو ده كويس وماما ماتت وهي بتولدنا والا كنت انا اللي هقوم بالمهمه دي ... 


ملك بغيظ 

هو اي اللي مستحملاكم انتو انتي عبيطه ده بابانا احنا التلاته... 


جالهم صوت بهاء من بره لما نده علي سما وقال

ياا سمااا تعالي يا حبيبتي... 


سما بحماس 

انا هطلع وهنفذ اول خطه والجايه علي ملك.. 


ناني 

توكلي علي الله يا بنتي ربنا معاكي ... 


_طلعت سما سلمت علي باباها والعريس وهي ماسكه صنية القهوه.. 


بهاء

قدمي القهوه يا سما لعريسك... 


_قربت سما بالقهوه من محمد العريس ولما مد ايده عشان ياخدها دلقتها عليه... 


محمد بألم 

يح يح انتي عملتي ايه؟... 


بصتله سما بقرف وقالتله 

يح يا كوتي نوتي... 


بهاء باحراج 

اتفضل يا ابني الحمام اخر الطرقه عشان تنضف هدومك.. 


محمد بهدوء 

اوكي بعد اذنك يا عمي.. 


_راح محمد علي الحمام واول ما دخل لقي ملك جوه فاتصدم وقال... 


محمد 

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم هو انا مش لسه سايبك بره... 


ملك بحده 

ااه يا قليل الادب يا مش متربي مش انت اللي شدتني ودخلتني الحمام... 


محمد 

اناا والله ما حصل... 


_صعب علي ملك فما كملتش الخطه وطلعت وقالتله بتوتر... 


ملك 

حصل خير اتفضل ادخل نضف نفسك عايز تعمل بيبي اقفل الباب ومتخفش... 


محمد بقلق 

لا مش عايز انا هنضف المنطلون بس.. 


_خلص محمد وطلع لبره وكان رايح للصاله وملك ورااه بس مستغرب ازاي كانت العروسه في الحمام وهو لسه شايفها بره، واتصدم اكبر لما لقي سما واقفه قدامه وقال..  


محمد 

 بسم الله الرحمن الرحيم انني مش كنتي ورايا... 


بص وراه ملقيش حد، وساله بهاء بقلق

مالك بس يا ابني في ايه؟.. 


اتوتر محمد وقال 

لا ابدا مفيش حاجه... 


بهاء 

طيب هسيبكم انا واروح اعمل مكالمه جوه في الاوضه قدامكم.. 


_مشي بهاء وقعد محمد قدام سما وفضل يبصلها جامد حاسس انها متغيره عن اللي كانت في الحمام من شويه، دي اجمل شعرها اطول عنيها بني انما التانيه كان شعرها اسود وعنيها سودا، دوكا كانت مبتسمه انما اللي قدامه تقريبا لسه جايه من عزا... 


محمد 

هو انت بتعرفي تضحكي.. 


سما 

لا.. 


محمد 

اومال لما بتفرحي بتعملي ايه؟.. 


سما 

مبفرحش... 


محمد 

طيب بتعرفي تعيطي.. 


سما 

هي دي اسألة واحد طبيعي... 


محمد 

وده شكل عروسه طبيعيه... 


سما 

ايوه عادي جدا لو عندك مشكله الباب قدامك.. 


غمزلها محمد وقال 

ابقي عبيط لو مشيت وسيبت العيون البني دي... 


اتكسفت جدا. ا لاول مره في حياتها وبصت للارض، فاتكلم هو بجد وقال... 


محمد

انا اسمي محمد ايهاب دكتور صيدلي  وحيد ابويا وامي هما ما جوش معايا لحد ما اتفق مع دكتور بهاء الاول وبعد كده هيجو يتشرفو بيكم، ممكن بقي تعرفيني عن نفسك؟... 


سما ببرود 

تاكل كيك؟... 


استغرب محمد سؤالها بس مرضيش يكسفها وقال _اوكي مفيش مشاكل... 


قامت سما وقالت 

طيب دقيقه واحده وهيكون عندك... 


_دخلت سما المطبخ وهو بصلها وهو مبتسم وعجبته جدا، بس اتصدم لما لقي ناني طالعه من البلكونة وهي مبتسمه وقالت.. 


ناني _اتأخرت عليك... 


محمد بخوف 

سلام قول من رب رحيم انتي مش كنتي في المطبخ يا بنتي وبعدين انتي كنتي بيضه قلبتي سمرا امتي؟... 


ردت ناني عليه وقالت 

لا انا دخلت البلكونه وبعدين انت ايه اللي بتقوله ده انا كده من الاول.. 


محمد بقلق 

انتي دخلتي البلكونه ليه؟.. 


ناني

مش انت اللي قولتلي ادخل البلكونه عشان اشوفك راكن عربيتك صف اول ولا صف تاني... 


محمد بخوف 

احلفي.. 


ناني بخبث 

بقولك اي انا داخله اجيب حاجه من جوه وجايه... 


محمد 

داخله اوضتك صح؟.. 


ناني 

ايوه، مالك يا دكتور محمد.. 


محمد بقلق 

انا مش عارف مالي... 


ناني 

طيب دقيقه وجايه.. 


_راحت ناني اوضتها وفضل محمد باصص علي الاوضه وبعدين اتفزع لما جات سما من الناحيه التانيه وقالتله... 


سما 

الكيك يا دكتور محمد... 


محمد بخوف 

لا اله الا الله، يا دكتور بهاء، ياا عم بهاء...


ـ تفتكرو محمد هيعمل ايه هيوافق بسما ولا هيرفض؟.. 


تابعووووني للتكمله



تعليقات

close