جحيمي 《 حب من البدايه 》الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم شروق خالد حصريه وجديده علي مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
الفصل الاول
على سطح المنزل توجد فتاه جنب غيه الحمام تضع له الاكل وتغني له
ياما حمامي انا ويا حمام الواد علي وطلعت له بسلم ونزلت له بالسلم ولقيت حمامه بتتكلم وياها حمام الواد عالي
وطلعت نظاره ونزلت النظاره ولقيت حمام الغداره وياها احمام الود علي
تاتي فتاه وهي مسرعه على السلم افرحي يا بنت بنت يا تقى بنت يا تقى افرحي يا بنت يا تقى انت جبت يا بنت 99% يا بنت افرحي يا بنت افرحي تقى
تقى تقوم بسرعه من جنب غيه الحمام وتجري عليها وتقول بفرحه بجد يا بنت يا جميله بجد يا بنت انا جبت 99 بجد ربنا حقق لي حلم وجبته 99 يعني معقولها هكون دكتوره زيه
جميله وهي تضحك عليها لا يا بنت انت هتبقي دكتوره بشريه هو دكتور جامعه يا ماما فوقي
تقى وهي تضحك مش مهم المهم هبقى دكتوره يعني حليق بيه هبقى دكتوره زيه وفجاه تسكت وعينيها تدمع بس بابا مستحيل يطلعني
جميله..اهربي
جحيمي 《 حب من البدايه 》2
تقى وهي تضحك مش مهم المهم هبقى دكتوره يعني حليق بيه هبقى دكتوره زيه وفجاه تسكت وعينيها تدمع بس بابا مستحيل يطلعني
جميله..اهربي
في المساء
تجلس فتاه على السرير وهي تمسك التليفون وبتكلم صاحبتها وهي تبكي
يعني عايزاني اعمل ايه يا جيهان بابا رافض ان اخرج من البلد واروح اتعلم ده انا اخذت الثانويه بالعافيه يا شيخه انت بتقولي ايه انت مجنونه
جيهان بمكر.. بقول لك ايه عايزه تروحي تكملي علامه وتبقي حاجه مهمه عشان خاطر هو يبص لك تمام خاطري باي حاجه ما توقفيش عند الحاجه دي مش عايزه يا حبيبتي مع السلامه انا ما ضربتكيش على يدك انا ابوي موافق والحمد لله فاضل اسبوع على الكليه وانا جهزت نفسي وجهزت كل حاجتي وحجزت سكني مع البنات عايزه تيجي معانا اهلا وسهلا مش عايزه يا حبيبتي مع السلامه دي حاجه تخصك انت لازم تبقي كويسه ومتعلمه ومثقفه عشان خاطر هو يشوفك ويحبك هيحب ايه واحده جاهله متخلفه وفلاحه لازم تطوري من نفسك
ريم..يعني عايزاني اعمل ايه اعصي ابوي واهرب من البيت مستحيل يا جيهان مستحيل
جهان..بصي انا هقولها كلمه واحده بس انا هسافر وابوي وامي موافقه وانت حره سلام
في اسفل الدار يجلس الاب والام وهم يتخانقوا بصوت عالي
جحيمي حب من البدايه 3
بقلمي شروق خالد
تجلس ريم على السرير وهي تمسك التليفون وبتكلم صاحبتها وهي تبكي
يعني عايزاني اعمل ايه يا جميله بابا رافض ان اخرج من البلد واروح اتعلم ده انا اخذت الثانويه بالعافيه يا شيخه انت بتقولي ايه انت مجنونه
جميله...بمكر.. بقول لك ايه عايزه تروحي تكملي علامه وتبقي حاجه مهمه عشان خاطر هو يبص لك تمام خاطري باي حاجه ما توقفيش عند الحاجه دي مش عايزه يا حبيبتي مع السلامه انا ما ضربتكيش على يدك انا ابوي موافق والحمد لله فاضل اسبوع على الكليه وانا جهزت نفسي وجهزت كل حاجتي وحجزت سكني مع البنات عايزه تيجي معانا اهلا وسهلا مش عايزه يا حبيبتي مع السلامه دي حاجه تخصك انت لازم تبقي كويسه ومتعلمه ومثقفه عشان خاطر هو يشوفك ويحبك هيحب ايه واحده جاهله متخلفه وفلاحه لازم تطوري من نفسك
ريم..يعني عايزاني اعمل ايه اعصي ابوي واهرب من البيت مستحيل يا جميله مستحيل
جميله....بصي انا هقولها كلمه واحده بس انا هسافر وابوي وامي موافقه وانت حره سلام
في اسفل الدار يجلس الاب والام وهم يتخانقوا بصوت عالي
بصي يا جمالات يا بنت الناس انا قلت بنتك من الاول ما لهاش علام وانت اللي صممته وخليتيها تكمل لغايه الاعداديه وكنا خلاص زي بعضه اهي وطب على الاقل بتعرف تقرا وتكتب لا تروح ثانويه وتروح الكليه ده اللي قلنا بلاش منه احنا مش قد البنات ودلعها لكن انت صممتي وجبت له اخواتك وانا ما رضيتش اكسفك يا بنت الناس جنب اخواتك وقالوا التعليم الثانويه في البلد وقريبه عليا وبعد الثانويه مش هتاخد اي حاجه ثانيه لكن تاجي انت دلوقتي وقولي تكمل كليه لا والف لا مش تكون مش جايبه 99% تكوني جايبه 100%
طلوع من الدار مش هتطلع غير على بيت جوزي او على تربطها واخر كلام عندي مش عايز الموضوع ده تتفتح تاني يا بنت الناس لانها تزعلي مني زعل كبير ما تروحوش تجيب اخواتك عشان برده هقول لا يعني لا
جمالات.. وهي تبكي ليه كده بس يا وهدان البنيه جايبه مجموع حلو وهيدخلها كليه الطب وعايز تحرمنا ليه يبقى عندنا واحده دكتوره في العيله بس يا وهدان انا عايز اعرف ايه السبب اللي ما يخليهاش تروح تكمل علامه ايه الحمد لله ربك سترها معانا ومعانا فلوس يعني يا وهدان وهي هتروح مع مين ده هي ولد عمها اساسا في الكليه يعني هتروح معاه وتاجي معاه واذا كان يا سيدي على السكن اذا ما اخذش سكن في الكليه تاخذ سكن مع ولد عمي ايه رايك
وهدان..بصوت عالي انتي اتجننتي في عقلك عاد ولا ايه تروح فين
جمالات...بسرعة تجوزها ولد عمها تكتب كتابه عليها وهي تروح وتيجي معاه وتبقى في حمايه راجل بس بلاش تقولي لا يا وهدان تحرمها من التعليم ديتي غلط وما فيش دلوقتي بقيت البنات اتحرم من التعليم يعني وتقفي بيت جوزها
وهدان وهو يقوم بغضب يعني ايه اروح اقول لمحسن تعالى والنبي يا دكتور يا بتاع الجامعي اتجوز بتي لا يمكن يحصل ابدا اذا ما جيش هو نفسه وطلبها مني انا ما اديش بنت الواحد بتاع جامعي والله اعلم بيعمل ايه بره البلد ما انت شايفهوش لما اما ينزل البلد ما شايفه هو اللي بيبص لنا ازاي ده بيبصنا بقرف يا وليه عايزاني ادي بنت لواحد زي ده ما اعرفوش هيعمل ايه فيها شوفوا بنتك بنتك مش حلوه زي البنات اللي بتكون بره وهو شايف بنات كثير اخرس يا وليه
ريم وهي تنزل علي السلم
تسمع ابوها وتجري على الاوضه وتبكي ليه يا بوي عايز تحرمني من التعليم هي الحاجه الوحيده اللي حبيتها في حياتي ربنا خد مني الجمال وداني الذكاء في التعليم نفسي يا ابويا اتعلم وابقى حاجه كبيره كده وقبل ما هفيد نفسها ابقى دكتوره وارجع افتح عيادتي هنا لاهل بلدي ليه يا بوي الحاجه الوحيده دي عايز تحرمني منها
جملات..برحتك يا وهدان ودي بتك وانت حر وتترك وهدان وتدخل المطبخ
في بيت مهران
مهران...يجلس في الباحه البيت انت بتقولي ايه يا وليه ازاي يعني ارفض الحكايه دي البنيه جايبه مجموعه زين قوي وهي الوحيده اللي تليق على ولدك محسن ولا حابه والدك محسن يجيب لنا بنت من البندر ما نعرفش اصلا ولا فاصلها اخر كلام عندي انا هروح لاخوي واطلب يد البت
ام محسن بصوت عالي بقول لك ايه انا مستحيل اخذ بنت جمالات لولد الدكتور انت عارف نفسك بتقول ايه كله الا بنت جمالات
يجيب اللي يجيبها لكن بنت جمالات لا مستحيل مخليه يجيب واحده من البندر تليق بيه بمستواني
مهران بصوت عالي ..انت مجنونه ياه عايزاني افرط في بنت اخوي في واحده ما اعرفش اصلها من فصلها لا 60 لا وخبر ولدك لما يوصل بكره الصبح ان هو يجهز نفسه وهيروح معايا بيت اخويا وهدان عشان نطلب البيت
تقوم هنيه من جنبه بصوت عالي وانا قلت لك لا مش هنروح البنت جمالات يعني مش هنروح لها
في مصر يسكن شاب في فيلا ويجلوس في غرفه المكتب
ويمسك التليفون ويكلم حبيبته فيه ايوه يا عمري انا اول بكره ما هوصل البلد هكلم بابا عليك وناجي علي طول هطلبك على طول ما تقلقيش انت
في الجهه الاخرى تجلس نيفين و تلعب في شعرها انا خايف من باباك قوي يا محسن ان هو يرفضني انا عارفه انكم انتم صعايده وليكم عادات وتقاليد انكم بنت بتاخد واد عمها افرك باباك رفض انا هعمل ايه ساعتها انا ممكن اموت نفسي انا مش مستحيل انا مش مستعد اعيش من غيرك
محسن وهو يقوم ويمشي في الغرفه انت بتقولي ايه يا عمري نحن اخذنا الكليه مع بعض وتخرجنا مع بعض وانا ما بحبش غيرك انت وايه بنت عمي دي انا بنت عمي لسه طفله ومش متعلمه ما عندناش بنات بتتعلم اخرنا البت في التعليم الابتدائي ولو اهلها متفهمين بيودوها الاعدادي بس لكن كليه والتعليم والزحمه دي مستحيل ولا مستحيل حد يليق بيا ولا باولادي ان شاء الله في المستقبل غيرك انت يا عمري وانا بحبك وهعمل المستحيل علي شان تكون من نصيبي يلا بقى تصبحي على خير وهدي اعصابك كده وانا بكره اول ما هنزل البلد هكلم بابا عليك سلام يا عمري
جحيمي 《 حب من البدايه 》4
بقلمي شروق خالد
محسن يخرج من البيت وهو متعصب جدا انا رايح لعمو وهقول له ان انا مستعد اخدها معايا مصر واخليها تتعلم احلى علام لكن جواز مش هتجوزه
الاب.. انت مجنون رايح تقول ايه اصبر يا ولد تكون في حاجه حصلت لك في عقلك مصراويه ايه اللي يجيبها هنا عندنا
محسن هو... يدخل البيت عند عمه وهو متعصب
ريم وهي تراه وبسرعه وتسحب الطرح على وشها وتدخل المطبخ وهي قلبها ينبض بسرعه تضع يدها على قلبها اهدى ليه بتدق كده اهدى شويه انا متوتره وحدي واول مره اشوفه بالقرب ده كله ايه ده ارجوك ما تفضحنيش
الام واقفه ليه روح رتب المندره واقفه ليها عند
ريم وهي تقطع في الكلام في ناس يا امي مع ابويا في المندره وجيت جاري
يدخل محسن المندره عند عمه مهران
وهدان ويجرب وراه ويمسكه من يده
اهدى يا ابني وكل حاجه لها حل ما تكسفنيش معاه اخوي وانا هراضيك وهراضي اخوي
اخويا الكبير ده ما تكسفنيش معايا يا محسن ده اخويا الكبير اخر تربيه وتعب فيك ووديتك الكليه وبقيت دكتور جامعه تكسفني معاه
محسن وهو ينزل الى مستوى ابوه بس مستحيل يا ابويا اتجوزها انا بحب زميلتي وهروح اتجوزها
الاب وهو يضغط على يده كل حاجه وليها حل يا ولدي بس نعدي الموضوع دي الاول واللي انت عايزه انا هنفذه لك وهروح معاك يا ولدي واخطبها لك
وهدان ..وهو يروح بيه اهلا بالدكتور العيلي اهلا بيك يا محسن يا ولد اتفضل اقعد شرفت ونورت يا ولدي
محسن وهو يسلم على عمه وينظر الى ابوه الاب وهيغمز له بعينه
مهران انا جاي لك يا اخوي في موضوع مهم قوي بس يا ريت تسمعني للنهايه دماغك الناشف دي
مهران.. اوعى يكون اللي في بالي يا ولد ابوي لو كان هو مقفل عاد على الموضوع دي
وهدان ..كلام ايه اللي انت بتقوله دي الكلام اخده وعطا ما فيش حد بيشد كده في الكلام
جمالات وهي جنب الباب تسمعهم وتدخل بسرعه عليهم وتسلم على محسن اهلا وسهلا بدكتور العيله اهلا بك يا ولدي شرفت ونورت قولي تحب اعمل لك ايه على غدا النهارده
محسن.. لا يا مرت عمي متشكر قوي ليكل انا النهارده معاود على مصر هي كلها ساعتين زمان انا جاي اسلم على ابوي وعم ومعاود على طول
جمالات.. برده كده يا والدي بعد الغيبه دي كله من اكثر من ثلاث سنين ما حدش شافك عايز تمشي على طولك ده طب خليك معايا النهارده وعاود في الصبح
محسن والله يا عمتي ما هقدر مره ثانيه ان شاء الله
وهدان بص يا ولد ابوي هقول لك على حاجه بس يا ريت تسمعني للنهايه وكلام كثير مش عايز انا طالب يد ريم لولدي محسن على سنه الله ورسوله
محسن وهو ينظر الى ابوه
الاب وهو يتجاهل نظراته وريم
هتكون في رعايته في مصر وهتكمل تعليم وهتكون احلى دكتوره في العيله بس يا ولد ابوي مش عايزك تزغل من الكلام اللي هقوله البنت صغيره ما ينفعش تروح تقعد مع والدي هنقعد من غير جواز احنا لازم نكتبه عليه وتروح معاه مصر دلوقتي عشان خاطر كلياتها هتفتح وهو هيقدم ليهم الكليه وان شاء الله بعد ما تعاود نعمل لها احلى فرح في البلد
مهران..انت بتقول ايه عاد ما فيش
ما فيش الكلام دي تاني هو عايز يخطبها ويتجوزها على سنه الله ورسوله يبقى كله بالعقل يكتب الكتابه عليها ويعمل فرح وهو حر يعني انا عايزها تتعلم او ما تتعلمش دي حاجه تخصه هو انا ما ليش صالح انا لغايه هنا هشيل اليد من الماموريه دي لكن تقول تروح تقعد معاها هناك في مصر لوحديهم وتقفل عليهم باب وهم مكتوب كتاب هم بس لا يا ولد ابوي لازم الولد يمشي بقى من هنا وهي معمول لها احلى فرح واهل البلد كلها هم يعرفوا ان هي اتجوزت قدر الله حصلت حاجه كده ولا كده ولا تحصل نصيبه
وهدان..ريح نفسك يا ولد ابوي الفرح بكره ايه رايك
مهران يضع يده في يد اخوه يقرا الفاتحه
محسن وهو ينظر اليهم وهو مصدوم من عمله ابوه
جمالات وهي تزغرت بفرحه لبنتها ان هي هتكمل تعليمها وتنظر الى وهدان وهدان..وهو ينظر اليها ويهز راسه
ريم...في المطبخ تسمع صوت الزعربط تفرح معقول ابويا وافق اني اروح الكليه اكيد محسن قاله يا يا محسن علي شان كده انا بحبك
الام...تذهب اليها بفرحه بت يا ريم تعالي هنا
ريم..تذهب الي امها بفرحه بابا وافق صح
الام..اه وافق يا قلبي
ريم...يعني انا هكمل تعليمي صح وتضحن امها
الام...لا
ريم...تخرج من حضن جمالات وتقول بحزن والدموع في عنيها يعني ايه ووفق على ايه
الام...وهي تضحك عليها وافق انك تتجوزي محسن وتغمز لها بعنها مش هو ده اللي انتي عايزه
ريم...تفرح وتنزل راسها في الارض
الام...ترفع وشها بيدها ومحسن هيكمل ليك علامك
ريم..تخضن امها بفرحه وتصرخ وتجري علي الاوضه تكلم جميلة وتحكي ليها
......في بيت ومهران......
محسن. يدخل البيت وهو متعصب ايه اللي انت عملته ده يا ابوي هو ده اتفاقنه صح
من الاخر انا ما قلت لكش اي حاجه يا ابني وانت هتتجوزها جواز على ورق يا ابني ما قلت لكش خدها واتجوزها ونفز الجوازه دي انت خدها معاك مصر وخليها تكمل علمها واذا كان على البنت اللي انت عايز تخطبها ان ايه رايك هاجي معاك اخر الشهر واخطبها ليه بس عشان خاطري يا ابني ما تضيعش مستقبل بنت عمك ما تطلعنيش صغير بين امها امها جت يا ابني عشان خاطر البنت لابني نفسها تكمل تعليمها وانت بتقول انك انت معتبرها اختك فهيه لما تقف قبال اختك ايه رايك يا ابني انا هقول ليها ان هي ما تجيبش سيره قدام اي مخلوق ان هي مراتك هي قدام الناس كلها بنت عمك وجايه تكمل تعليمها عندك في مصر وما ينفعش تقعد في مكان لوحدها فه تقعد معاك
جحيمي حب من البدايه 5
بقلمي شروق خالد
محسن انت بتقول ايه يا بابا والناس هتصدق ما فيش عندنا هنا في الصعايده بت بتروح تقعد مع ابن عمها في مصر لا احنا هنا بابا الصعيد الناس والله عارفه عادات وتقاليد الصعيد يعني ما فيش بنت عمي تنفع تقعد مع ابن عمها
هنيه.. وانا ايه ذنب ولد يشيل الليله مكان يودوها زيها زي اي حد انا ذنب بولدي يتجوزها ويضيع المستقبله عمره حبيبتي ما هي ممكن تسيبه ايه اللي يخليها تتجوز واحد متجوز
مهران.. اخرس يا وليه انت انت اقفلي خشمك دي تعرفي قولي كلمه عدله يا هخرسي خلصي خالص وغوري على فوق لما اكون بتكلم مع الولد ما حدش يخش معايا في الموضوع ده ما عندناش حريم ليها كلام في المواضيع ده يا غوري على فوق قطع خبرك
هنيه وهي تصرخ.. فيه ليه ان شاء الله ده كله عشان خاطر بنت جمالات عملت لك ايه جمالات عشان خاطر تعمل كده ده كله لبنتها لو كانت بنتنا كنت وقفت كده قصادها كنت وقفت قصادها اخوك لو كان قال لك ما فيش ليها علام ولا عشان خاطر هي بنت جمالات انت واقف ليها الوقفه دي قول لي ايه في بينك وبينها
مهران.. وهو يضربها بالقلم وانت ذويها قوي يا وليه مكسوفه الرقبه ايه اللي هيكون بينه وبين اخويا ومرات اخويا غير الحب والموده ويمسكها من شعرها اوي وهو غاضب جدا من طريق كلامها ويجرها على فوق ويرميها في الاوضه ويكفي عليها الباب
في صباح يوم جديد طاقه في البلد كلها على قدم لجوازه بنت كبير البلد وهدان باشي والكل هو فرحان لريم بجوازها من ابن عمها الدكتور الجامعي محسن الكل يهان ويبارك لي ك لمحسن والاب وللعام وتقوم الزغاريد والحفله والرقص والطبل طول الليل
محسن وهو ينظر اليها وهي على الكوشه وغاضب جدا منها بقى انت حته مفعوصه تعمل في العامله دي وتخليني ادمر مستقبلي الخاطر تعملوا مستقبل لنفسك ماشي يا ريم لما طلعت كله من عينك ما تبقاش انا محسن واسترها يا رب معايا خطيبتي ما تعرفش ان انا اتجوزت ويعدي الليله دي على خير وبعد كده هعرف اتصرف معك زين يا ريم هانم
جمالات هي تذهب الى محسن وتضم وهي فرحانه جدا به وهو هيحقق حلم بنتها ويكون دكتوره وان بنتها اتجوزته وهي عارفه اني بنتها بتحبه من صغرها وبتحلم بيه يكون عريسها جمالات الف مبروك يا ابني الف مبروك ليا فرحانه قوي قوي البنت اللي اتجوزتي كنت بتمناها من عمري كله ليك عمري بنتي ما تبقى واحد زيك انت وانت عمرك ما هتلقى واحده تحبك قد ايه هيبتسم ابتسامه غضب وقاره ليهم على تضمير حياتهم مستقبله وانا عمري ما هلاقي احسن من بنت عمي ليا يا مرات عمي في عينيا وفي قلبي واطمني عليها قوي جمالات انا عارفه يا ابني طول ما بنتي معاها مش كفايه كده يلا عشان خاطر انا معايا في الصبح مواعيد كثيره مش هقدر اخرها اكثر من كده واخدها ومهران ماشي يا ابني الف مبروك لي ك ويا بوسه ريم ويودعوها الى العربيه مع محسن محسن وهو يطلع العربيه بجوارها ويسوق العربيه وهيسلم على اهله ويمشي وهو طول الطريق متعصب جدا ونفسي يصلح فيها ويضربها بس ماسك اعصابه ريم وهي تنظر اليه من وقت لاخر وهي تبتسم وتلعب في يدها من التوتر اليها ولا يتكلم وفجاه ترن عليه حبيبته ينظر الى التليفون بغضب ويقفله ويكمل سواقه
اللي عاوز باقي الروايه يعمل متابعه لصفحتي من هنا 👇👇
لعيونكم متابعيني ادخلوا بسرعه
👇👇👇👇👇
تعليقات
إرسال تعليق