أخر الاخبار

رواية الصعيدي والعنيده الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم حبيبه أحمد عطيه حصريه وجديده علي مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 رواية الصعيدي والعنيده الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم حبيبه أحمد عطيه حصريه وجديده علي مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 

البارت السادس

قمر بتوتر: ت تتجوزني

ياسين: انتي عندك اعتراض ولا حاجه

قمر بخوف: ب بس يا بيه انت دفعت فلوس كتير ليا و انا هرجعهوملك انا هقدم في شركه و اشتغل كفايا انك خلصتي من بابا ربنا يخليك بجد بس انا مش هقدر اتجوزك هنشغل في حياه الجواز ده و غير ده كلوا ان انا مش من مستواك حضرتك ياسين بيه اللي كنت اتمني اشوفه من بعيد و دلوقتي انا واقفه قدامه و بكلمه ده شرف كبير ليا بس مش هقدر سامحني يا ياسين بيه قالتها و هي راسها في الارض


ياسين و هو معجب بكلامها: طب خلينا اني سبتك دلوقتي هتعيشي ازاي لوحدك محدش هيسيبك في حالك و مينفعش بنت بنوت تقعد لوحدها و مش هينفع تقعدي معايا مناير جواز انا راجل اعمال و اخاف علي سمعتي اكيد في اسمعي الكلام


قمر: طب بص

ياسين بغضب: خلصي

قمر بخوف: حاضر و دخلت معاه بعد قليل

((بارك الله لكما و بارك عليكما و جمع بينكم في خير))

ياسين: مبروك

قمر: الله يبارك في حضرتك

ياسين بحده: يلا

قمر: حاضر و مشيوا

عند مهند و روح

روح: تصبح علي خير تعبتك معايا انهارده بقا

مهند: تلاقي الخير


************

دخلوا الفيلا و عرف الحراس انها مراته

ياسين: انا هدخل اخد شاور لاني جاي تعبان عملتك اوردر و جيالك هدوم الداده هطلعهم دلوقتي

قمر هزت راسها بمعني: تمام

دخل ياسين ياخد شاور و ثواني و الباب دق

قمر: مين

الدادة: اتفضلي يا بنتي

قمر: شكراً جدا ليكي

الداده: عن اذنك

قمر: اتفضلي

ارتدت ترينج ستان حرير بينج بكم و بنطلون طويل فكانت غايه في الجمال

خرج ياسين و انصدم من جمالها يا الله كم هذه الحوريه جميله

قمر: احم هنام فين

ياسين: بصي حاليا تعبان و عايز انام ف اتخمدي جنبي و انتي ساكته

قمر بعيون مدمعه: حاضر

ياسين: متزعليش مني انا مضغوط شوايا

قمر: ولا يهمك

و نامت لثواني اتفجأءت بإيد تشدها عليه و كانت في حضنه كادت ان تتكلم قاطعها ياسين: نام يا قمر عشان معملش حاجه مش هتعجبك

قمر ابتلعت ريقها بصعوبه و دقايق و كانت نامت


صباح جديد بأحداث جديدة

في الشركه

ياسين: مهند انا اتجوزت

مهند بصدمه: نعم و....

البارت السابع

روايه الصعيدي و العنيدة


ياسين: مهند انا اتجوزت

مهند بصدمه: نعم ازاي ده يحصل

ياسين قص له ما حدث

مهند بغضب: انت هتفتح علي نفسك بحر دم يا ياسين انت مجنون

ياسين: اهو اللي حصل

مهند: كان لازم تكون شهم ما كنت سبتها تشتغل و تديها قرشين و خلاص

ياسين: لا يا مهند انا مش ساعت مشوفتها و انا مش عارف اي اللي جراري

مهند: يادي النيله حبيتها يعني!

ياسين بأسف: جايز

مهند: و هتعمل اي في المصايب اللي جايه ده

ياسين: سيبها علي ربنا

مهند: و نعمه بالله بس انا خايف عليك يا ياسين

ياسين: محدش هياخد غير نصيبه خلينا نركز دلوقتي في الشغل


عند روح

روح: بقولك اي انا خلاص جهزت الفلوس خدتها من بابي خلاص مش هتتجوزي ولا هتتباعي

قمر: احم انا اتجوزت

روح بصدمه: ازاي! ازاي ابوكي يعمل كدا ازااااي

قمر: اهدي يا روح انا اتجوزت حد تاني خالص

روح: انا مش فاهمه حاجه

قمر: هفهمك و قصت عليها ما حدث

روح: طيب الحمدلله يا حبيبتي كنت خايفه عليكي اوي

قمر: ربنا يديمك ليا يارب يا روحي هقفل انا بقا عشان اروح اصلي

روح: ادعيلي معاكي يا قمري

قمر: حاضر بس لازم تقربي من ربنا عشان الدعوه تستجاب

روح: حاضر يا حبيبتي

روح: ياربي نسيت اسألها اسم العريس اي يلا هبقا اسألها تاني و دخلت خدت شاور و لبست و نزلت

روح: صباح الخير يا بابي

محمد: صباح النور يحبيبت بابي

روح: بابي انا عايزة اشتغل انت وعدتني بكدا

محمد: حاضر بس مش في شركتي

روح: يعني يبقا عندنا شركه و اروح اشتغل براا؟

محمد: منا مش همشي السكرتيرة اللي بقالها معايا سنيت و عارفه كل حاجه عن الشغل و اجيبك انتي يعني

روح: مليش دعوه شوفيلي شغل دلوقتي

محمد: انا سمعت ان شركه مهند عايزين سكرتيرة روحي اديهم السي دي بتاعك

روح: هجيبوا من المكتب....... اهو جبته

محمد: روحي انهارده ان شاءلله هتلحقي

روح ببتسامه: ان شاءلله يا بابي

محمد: بالتوفيق يا حبيبتي..... احم روح

روح: نعم

محمد: في الشغل مفهوش عناد ها

روح بعند: هنشوف موضوع العناد و الشغل ده و بعدين انا مش عنيدة خالص

محمد بضحك: خالص

روح بغيظ: ماشي يا بابي باي

محمد: باي


في الشركه

ياسين: انهارده في بنات جايه عشان شغل السكرتيرة ده شوف هتختار مين

مهند: انا في الكتب خليهم يدخلوا

ياسين: ماشي

بنت: اذي حضرتك يا مهند بيه

مهند: الحمدلله السي دي بتاعك لو سمحت

البنت: اتفضل

مهند: طيب هنبقا نكلمك

البنت بقرف: طيب


بنت تانيه: السلام عليكم

مهند: و عليكم السلام السي دي بتاعك لو سمحت

مهند: مش كامل ليه اسف

البنت: منا مش مكملاه عشان جايه غصب عني شكراً جدا ليك و مشيت

مهند بضحك: مجنونه ده ولا اي

ياسين: شكلها كدا

تالت بنت: هاي

انصدم ياسين و مهند

مهند بستغراب: روح

روح: ممكن ادخل

مهند:: اتفضلي.... في حاجه ولا اي

روح: مش هتسأل علي السي دي

مهند بستغراب: انتي عايزه تشتغلي؟

روح: ايوه و كنت هشتغل في شركه بابي بس هو قالي ان السكرتيرة بقالها معاه سنين و عارفه كل حاجه و انا مش هعرف يرضيك يا ياسين بيه


ياسين بضحك: لا ميرضنيش

مهند كتم ضحكته

مهند بجديه: طيب هاتي السي دي بتاعك

مهند: يا خساره وراقك مظبوط

روح: و هو حضرتك مكنتش عايزني

مهند بخبث: لا عايزك طبعا

روح بتوتر: احم طيب عايزه اعرف هبدأ ازاي

مهند بضحك: مكتبك هيكون برا هتكوني مسؤله عن جميع مواعيد الاجتماعات بتاعتي و هتكوني مسؤله عن اوراق الصفقات و هتحضري الحفلات اكيد و بالنسبه لمواعيد الاكل هتكوني مسؤله فيها بردو و طبعا المشروبات ذي النسكافية، الشاي، القهوه، و هكذا بس كدا


روح: مش عايز عيال بالمره ده ناقص شقه و اكون مراتك انت مش بتعرف تاكل لوحدك ولا تشرب لوحدك

مهند: انا قولت ده مش هتنفع معايا انا قولت لسانها و عنادها هيودوها في داهيه خلاص برحتك متشتغليش

ياسين بخبث: السكرتيرة اللي عند محمد بيه اكيد اشطر منك و بتعمل الحاجات ده فكري كويس

روح:......


البارت الثامن


ياسين بخبث: السكرتيرة اللي عند محمد بيه اكيد اشطر منك و بتعمل الحاجات ده فكري كويس

مهند: خلاص يا ياسين دخل اللي بعدها

روح بسرعه: لا انا موافقه

مهند: م كان من الاول يلا علي مكتبك

روح بعند: لا

مهند بستغراب: لا؟ يعني اي لا؟

روح: هي ليها معني تاني لا لا يعني لا

مهند بزعيق: روووح اتفضلي لم يكمل كلامه و كانت علي مكتبها

ياسين: بسم الله الرحمن الرحيم ده اختفت

نظر له مهند بغضب

ياسين بخوف: طيب امشي انا بقا عشان اي عشان اي اااه عشان اشوف شغلي

مهند بغضب: و انت تشوف حل في المصيبه بتاعك ده؟

ياسين: ان شاءلله و خرج

ياسين بضحك: مش قادر ههههههههه ده انا مشفتكيش

روح بخجل: كان هيكلني يا عم

ياسين: الف هنا يلا باي

روح: باي اما وريتك يا مهند


في مكان ما في الصعيد


ابراهيم: و انت عارف يا حاج البنت محجوزه ل ابن عمها

متولي: و هو فين ابن عمها ده نا هو هاجر علي مصر انا اللي ولدي شريها

ابراهيم: انت عارف احنا صعايدة و منرجعوش في كلمتنا واصل

متولي: يا حاج احنا شايرين الصبيه

ابراهيم: و الصبيه رايده ابن عمها

متولي: يعني مفيش فايدة

ابراهيم: كل شئ اسم و نصيب

متولي: ماشي يا حاج عن اذنك

ابراهيم: اذنك معاك

ابراهيم: بت يا فرحه فرحه يا فرحه

فرحه: نعم يابوي

ابراهيم: مفيش اخبار عن ياسين

فرح بحزن: لا لسه

ابراهيم: طيب روحي انتي

فرحه: حاضر يابوي


خلص النهار و حل الليل

ياسين: يلا همشي انا

مهند: ماشي

ياسين: عايزه حاجه يا روح

روح: لا ميرسي جدا


بعد شوايا


روح: ممكن ادخل

مهند: اتفضلي

روح: هو حضرتك هنمشي امتا كلوا مشي من الشركه

مهند بخبث: اي خايفه؟

روح: لا مش خايفه بس عايزه اروح

مهند: ماشي دقيقتين بس و تمشي

روح: تمام

***************

روح: قولت دقيقتين و بقالك ربع ساعه

مهند و هو يقرب منها: صوتك؟

روح بخوف: مالو

مهند: سمعته عالي

روح: مين قالك كدا محصلش

مهند بكتم ضحكته: يلا بينا

روح: يلا و خرجوا

مهند: هتروحي علي الفيلا

روح بتوتر: لا هروح مشوار كدا و هروح

مهند: مشوار اي دلوقتي؟

روح: مشوار و خلاص

مهند: والله؟

روح: اه

مهند: طيب تعالي اوصلك في طريقي

روح بتوتر: لا شكراً

مهند: اخلصي

روح: خليها مره تانيه

مهند: برحتگ باي

روح: باي

تركها تذهب و ذهب خلفها و.....


البارت التاسع

روايه الصعيدي و العنيدة

بقلم حبيبه احمد عطيه


تركها تذهب و ذهب خلفها


عند ياسين دخل الفيلا

ياسين: اي الريحه الحلوه ده

الدادة: ده مدام قمر دخلت المطبخ انهارده و هي اللي عملت الاكل

قمر بخجل: حمدالله علي سلامة حضرتك

ياسين: الله يسلمك انا هطلع اخد شاور تكوني حضرتي الاكل

قمر بطاعه: حاضر


علي السفرة

ياسين قاعد و قمر واقفه جنبه

قمر: حلو؟

ياسين: يجنن جميل جداً تسلم ايديك

قمر: شكراً

ياسين: مش هتاكلي

قمر: لا انا هاكل جوه عن اذنك كادت ان تمشي فكانت ايديه اسرع منها

ياسين: رايحه فين؟

قمر: هاكل جوه مش هينفع اقعد قدام حضرتك يعني و كدا

ياسين: لا اقعدي

قمر: يا بيه م

ياسين بزعيق: قولت اقعدي

قمر قعدت دون نقاش

ياسين: تقدري تكلي قدامي عادي علي فكره و بعدين بلاش كلمه بيه ده قوليلي ياسين عادي انا يعتبر جوزك يعني قالها بمزاح

قمر اكتفت ببتسامه

ياسين: الحمدلله

قمر: هعمل لحضرتك الشاي و اجي

ياسين ببتسامه: ماشي يا قمر


بعد شويه

قمر: اتفضل

ياسين: متشكر

قمر: حضرتك هتعوز مني حاجه تانيه

ياسين: لا اقعدي

ياسين: شايفك متوتره يعني في حاجه ولا اي

قمر بتوتر: كنت عايزه اكلم حضرتك في موضوع

ياسين: اتكلمي بس منغير حضرتك

قمر: حاضر هو يعني انت دفعت ل بابا 200 الف جنيه انا معايا كليه حسابات و معلومات و هقدر ارجعهوملك و.... ا

ياسين: شووووش اهدي انا مطلبتش منك حاجه و مش عايزاهم بطلي هبل ممكن

قمر ببتسامه: حاضر

قطع حديثهم فون ياسين

ياسين: الو

ابراهيم: الو


عند روح نزلت و دخلت في عيادة كبيره بعدها ب ساعه خرجت و روحت الفيلا

مهند لنفسه: هي بتعمل اي عند الدكتور ده؟

فلاش بااك

دكتور: اذيك يا انسه روح

روح بتوتر: تمام

باااك

مهند: معقوله تكون بتحبه؟ بس بتروح عنده العيادة ليي لا روح بنت محمد بيه متعملش كدا مش عارف بس جايز تعمل كدا لازم افهم


*****************

بقلم حبيبه احمد عطيه


روح: هاي يا بابي

محمد: اي اخبار الشغل

روح: كويس بس عارف اي الوحش فيه

محمد: اي

روح: مهند ده مش عارفه غلس اووي

محمد بجديه: بصي يا روح مهند بيه محترم و جدع و شهم و ناجح في شغله و كويس جدا و بيحب الجديه في الشغل و لكن هو ذينا اصله صعيدي و محتفظ جدا بتقاليدهم و كل حاجه فهمتي

روح: فهمت يا بابي يلا عن اذنك هطلع انام

محمد: ماشي يا حبيبتي

روح: تصبح علي خير

محمد: و انتي من اهله


******************

بقلم حبيبه احمد عطيه


ياسين: الو

ابراهيم: الو اذيك يا ياسين يا ابني

ياسين: الحمدلله اذيك انت يا عمي

ابراهيم: الحمدلله فينك مش باين يعني

ياسين: الشغل بقا

ابراهيم: يلا شد حيلك عشان العروسه مستنياك

ياسين ببرود: ان شاءلله

ابراهيم بخبث: متنساش ده وصيه ابوك الله يرحمه

ياسين بغضب: عرفنا ماشي يلا سلام دلوقتي عشان عايز انام و قفل

قمر: ياسين انت كويس

ياسين: سيبني لوحدي

قمر: ي ياسين

ياسين كسر الكوبيات اللي قدامه و قلب التربيزة: اطلعي فوق

قمر بدموع طلعت تجري علي فوق و فضلت تعيط

بعد شويه

دخل ياسين كانت ضمه رجليها و بتعيط بصمت و شهقاتها عاليه

ياسين بخضه: ق قمر

رفعت وجها غضب من نفسه كثيرا!! كانت شبه بالطاطم خدودها و انفها المحمرين و شفايفها المرتعشه الحمراء


ياسين: حقك عليا انا اسف

قمر بكت اكثر

ياسين و هي يضع يده علي شفايفها المرتعشه: شووووش اهدي اهدي ثم قرب منها كثير و تكلم عن شفايفها: بطلي عياط و قبلها بعنف و كأنها المتحكم فيه لا يريد الابتعاد عنها شعر بأختناق نفسها بعد عنها و اتجهه اللي الاريكه و نام بينما هي ابتسمت بخجل و نامت


بعد مرور شهر و......


البارت العاشر


روايه الصعيدي و العنيدة

بقلم حبيبه احمد عطيه


بعد مرور شهر


مهند و روح علاقتهم بقت

احسن و حبها بل عشقها و هي

كذالك و اعترفلها و لكن رفضته

ل سبب ما

و ٱصر انه يعرف الامر المختفي


بينما ياسين و قمر حبوا بعض جدا

و لكن وقف في طريقهم ابراهيم عمه و فرحه ف يجب علي ياسين الزواج ب فرحه لتحقيق وصيه والده قبل وفاته


في الشركه

مهند بزعيق: هو في اي شغلك مبقاش ذي الاول ليه ركزي شوايا

رو بتعب و عيند: غلطه عادي يعني

مهند بغضب: لا مش غلطه ركزي شوايا ف اوراق الثقفات

روح بتعب ف هي لم تقدر الان علي مواجهته: حاضر

مهند: اتفضلي

روح: عن اذنك

ياسين: روح انتي كويسه

روح بالتمثيل: اه الحمدلله طمني علي قمر عامله اي

ياسين: الحمدلله كويسه

روح: يارب دايما سلملي عليها

ياسين: هتشوفيها بكرا ف الحفله

روح: هشوف ان شاء الله

ياسين: عن اذنك

روح: اتفضل


*****************

بقلم حبيبه احمد عطيه


ياسين: في اي يا ابني صوتك عالي ليه

مهند بغضب: مش مركزه في شغلها

ياسين: براحه يا مهند مش كدا

مهند: ونبي اسكت انت

ياسين: ما هي مش عشان رفضتك تروح مبهدلها كدا

مهند و عيونه مثل الدم: هي كانت تطول ان مهند يبصلها انا هوريها ازاي ترفض مهند

ياسين: مش بالعافية يا صحبي

مهند: خليها على الله

ياسين: يا مهند افهم روح بتحبك بس هي رافضه ل سبب منعرفهوش

مهند: و انا هعرف السبب ده اكيد عشان الدكتور بتاعها

ياسين: ان بعد الظن اثم بالراحه يا صحبي عشان متندمش سلام

مهند: سلام


*****************

بقلم حبيبه احمد عطيه


في الفيلا عند قمر


قمر: مين يا دادة

الدادة: ده ابراهيم بيه عم ياسين بيه و ست فرحه بنته

قمر ببتسامه: اهلا وسهلا يا ابراهيم بيه اتفضل

ابراهيم: متشكر

قمر: اتفضلي يا انسه فرحه نورتي

فرحه بقرف: عارفه

قمر: هاتي عصير يا دادة من جوه

الدادة: حاضر

قمر: ثانيه واحده و جايه و طلعت اوضتها غيرت هدومها و نزلت


*****************

بقلم حبيبه احمد عطيه


روح: ممكن ادخل

مهند: اتفضلي

روح: حضرتك فاضي عايزه اتكلم معاك شوايا

مهند و هو باصص في الورق: اتكلمي

روح بتوتر: هو يعني مش هقدر اجي الحفله بكرا

مهند رفع نظره إليها: نعمم! ده ليه

روح بتوتر: مش هقدر اجي ف انا بعتزر عنها

مهند: اكيد مينفعش ده اكبر حفله و بما انك مساعدتي فقط لازم تحضري اتفضلي يا روح علي مكتبك

روح: يا مهند بيه ا..

مهند بغضب: اتفضلي يا روح

روح بعند: لا انا هقعد هنا و قعدت

مهند بضحك: مجنونه

روح: نينينينينينيني

مهند تجاهلها


******************

بقلم حبيبه احمد عطيه


عند قمر

ابراهيم: اومال ياسين فين

قمر: زمانه جاي هو بيتأخر بس عشان الضغط في الشغل ربنا يعينه

فرحه بقرف: هو سألك فين مقلكيش تحكيلوا قصه حياته

قمر: اسفه والله

فرحه: و بعدين انتي قاعدة معانا ليه اتفضلي قومي شوفي شغلك

قمر بصدمه: شغل اي؟

فرحه: انتي مين يا بت انتي

ابراهيم: ايوه مين انتي و ازاي تقعدي معانا انتي اتجننتي ولا اي

قمر بتعيط بصمت

فرحه راحت لعندها و رفعت ايدها لكي تضربها بالقلم

فرحه: لما اسيادك يتكلموا تردي عليهم كادت ان تضربها سبقتها ايد المنقذ

: نزلي ايدك و....


تكملة الرواية من هنا


بداية الروايه من هنا



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close