رواية عروسه وضرتها يوم فرحها الفصل الثالث والاخيره بقلم هويدا زغلول رواية عروسه وضرتها يوم فرحها البارت الثالث والاخيره بقلم هويدا زغلول رواية عروسه وضرتها يوم فرحها الجزء الثالث والاخيره بقلم هويدا زغلول

رواية عروسه وضرتها يوم فرحها الفصل الثالث والاخيره بقلم هويدا زغلول

رواية عروسه وضرتها يوم فرحها البارت الثالث والاخيره بقلم هويدا زغلول 

رواية عروسه وضرتها يوم فرحها الجزء الثالث والاخيره بقلم هويدا زغلول

رواية عروسه وضرتها يوم فرحها الفصل الثالث والاخيره بقلم هويدا زغلول

وفي الوقت ده هي قفلت الموبيل وبعدين قامت وقالت 


نورهان _ الدكتور يا حماتي اصل انا عايزه .احمل 

بسرعه وقولت اكلم الدكتور اخد منشط ولا اخد 

حاجه 


الحما _ مش عارفه ليه قلبي مبقاش مرتاح 

ليكي يا نورهان 


نورهان بدموع _ اخس عليكي يا حماتي 

معقول تقوليلي كده ليه هو انا عملت حاجه 


الحما _ اتمني اكون انا الغلط وانتي الصح 

وبعدها بكام يوم راح محضر ل  بيت شريف 

وفتحت ليه نورهان 


المحضر _ عايز استاذ شريف علشان 

ياخد مني الورقه دي 


نورهان _ معلش ممكن اعرف هي فيها 

اي أنا مراته 


المحضر _ مراته ازاي اذكان مراته رافعه 

عليه قضيه خلع ،. وفي الوقت ده خرج 

شريف وقال 


شريف _ اي ده معقول مروه تعمل فيا 

كده 


نورهان _ اهدي بس يا حبيبي وكل 

حاجه نشوف ليها حل بعدين وبعدها 

اخد الورقه من المحضر ومشي المحضر 

وقفلت نورهان الباب 


نورهان _ اوعي تطلقها يا شريف 

انت لازم ترجعها البيت هنا 


شريف _ والله ما يحصل انا خلاص 

اخد نصيبي من الدنيا بيكي انتي 


نورهان _ بس اوعي تطلقها دي برضه 

صحبتي اسمع كلامي 


شريف _ والله ابدا انا لازم اروح واعرفها 

مقامها اي كويس اوي 


وبعدها 

مشي جه بيت مرات عمي وفتحت ليه مرات عمي  وقالت 


عايده _ معقول شريف هنا خير عايز اي 

وبعدها خرجت وقولت 


مروه _ اي اللي جابك هنا تاني 


شريف قرب منها وقال _ مش شريف حمدي 

اللي يتفرع عليه قضيه خلع انتي 

طالق ومش عايز اشوف وشك تاني 


عايده _ ليه بس كده يا بني ربنا يهدي 

الحال بينكم 


مروه _ بس يا مرات عمي خلاص والله ما 

تعرف فرحتي ازاي دلوقتي 


شريف _ مكنتش عارف انك كده تبيعي 

حبي بسهوله كده وبعدها مشي 

وانا دخلت الاوضه وكلمت حسام 


حسام _ معقول انتي بتتصلي بيا انا مش قادر 

اصدق نفسي والله 


مروه _ انا اطلقت خلاص يا حسام بجد انت 

عايز تتجوزني 


حسام _ طبعا ده حلم حياتي والله إن اتجوزتك 

بس اشمعنا قولي الكلام ده دلوقتي 


مروه _ بجد صعبان عليا نفسي اوي اللي عمله 

فيا شريف


حسام _ بقولك اي مش هينفع كلام 

في التلفون انا جاي ليكي بسرعه وبعدها 

قفل معاها ودخلت عايده 


عايده _ بقولك اي بطلي لعب عيال 

مافيش جواز من اللي اسمه 

حسام ده 


مروه _ وانتي مالك يا مرات عمي أنا كده كده الفتره دي مش هقعد معاكي اصلا 


عايده _ مش بمزاجك يا مروه انتي ملكيش 

مكان الا بيت عمك. وانا لو اللي اسمه حسام 

ده جه همشي من هنا ، وبعدها خرجت عايده 

واتصلت ب نورهان 


نورهان _ خير فيه اي اوعي تقولي ان 

شريف جه عندكم 


عايده _ ايوه جه وطلق مروه كمان انا مش عارفه اعمل ايه بقولك ايه انا عايزه الفلوس اللي اتفقنا عليها


نورهان _ طلقها طيب اقفل السكه دلوقتي وبعدين نبقى نشوف هنعمل ايه


عايده _ لا مش هقفل السكه وانا هاخد فلوسي دلوقتي يعني هاخد فلوسي يا اما هاجي واقول 

ل جوزك علي كل حاجه 


نورهان _ اعلى ما في خيلك اركبيه هو كده كده مش هيصدقك انتي حره بقى. بعدها 

خرجت أنا وقولت 


مروه _ معقول انتي متفقه مع نورهان علشان تتجوز شريف ليه حرام عليكي كل ده عشان شويه فلوس


عايده _ ايه الكلام اللي انتي بتقوليه ده لا انتي فاهمه الموضوع غلط


مروه _ طول عمري عارفه ان انتي بتكرهيني بس عمري ما كنت اتخيل انك تعملي فيا كده حرام عليكي وبعدها كنت خارجه من الباب الشقه  ولقيت 

حسام 


حسام _ ايه ده رايحه فين يا مروه


مروه _ ارجوك يا حسام خليني امشي من هنا مش اقعد في البيت ده دقيقه واحده 


حسام _ طيب يلا بينا يا مروه وبعدها مشينا 

وروحنا كافيه 


حسام _ اظن انا سبتك لما تهدي خالص 

ممكن اعرف مالك بقي فيه اي 


مروه _, مش قادره اصدق مرات عمي كانت 

متفقه عليا مع نورهان 


حسام _ اسمعني يا مروه بصراحه انا جوزاي منك 

برضه كنت عايز احرق دم شريف بس لما

اقعد بيني وبين نفسي وفكرت اي الكلام 

قولت لا مينفعش انتي ملكيش ذنب 


مروه _ حتي انت كمان 


حسام _ بصراحه كده يا مروه دلوقتي انا عايزه اتجوزك علشانك انتي مش عايز اي حاجه ثانيه من الدنيا حتى مش عايز الشركه والله بس المهم عندي انتي 


مروه _انا حاسه ان هيكون في مشاكل كثيره لو انا وانت اتجوزنا شريف مش هيسيبنا في حالنا


حسام / مش هيقدر يعملك حاجه من هنا ورايح ثلاث شهور دول هأجرلك شقه تقعدي فيها وبعد كده هنتجوز انا وانتي 


مروه / بجد يا حسام انت مش هتندم في يوم من الايام ان انت اتجوزتني


حسام / بصراحه يا مروه انا عارف ان انتي عايزه تتجوزيني عشان تحرقي دم شريف برده بس كل اللي انا عايزه اقوله ليكي  انسي  كل حاجه حصلت وخلينا نبدا من اول وجديد 


مروه / بجد مش عارفه اقولك اي 


حسام / قومي بس علشان خاطر تشوفي الشقه اللي هتقعدي فيها وبعدها مشينا وفي بيت 

شريف 


نورهان كانت في المطبخ وبعدها حماتي 

دخلت وهي بتحط حاجه في الاكل 


حماتي / عمري ما احساسي كان غلط دايما كنت حاسس ان انتي بتعملي حاجه غلط بتحطي ايه في الاكل يا نورهان


نورهان اتخضت وقالت 


نورهان / هكون بحط ايه حماتي دي شويه توابل بس مخصوصه انتي فاكراني هعملك حاجه ولا ايه


حماتي / من يوم ما اتجوزتي وانتي مش بتاكلي معانا خالص وانا شاكه في حاجه انها بتحصل ودلوقتي اتاكدت


نورهان / اخص عليكي يا حماتي انا عارفه ان انتي مش موافقه على جوازي من ابنك معقوله تعملي فيا كده يا شريف يا شريف تعالى شوف امك بتقولي ايه ، ودخل شريف 


شريف / خير في ايه مالك يا ماما بيها


الام / تعال شوف مراتك بتحط لنا ايه في الاكل انا مش مرتاحه ليكي يا بنت انتي 

وفي الوقت ده بص شريف ل أمه وقالها


شريف / في ايه حرام عليكي انتي على طول شكاكه  كده مروه  كانت وحشه ونورهان كمان وحشه


الام / يا شريف انت بتكلمني انا كده معقول  يا ابني


شريف / ضيعت مني الانسانه اللي كانت بتحبني وكانت شرياني ودلوقتي عايزه تضيعي مني نورهان كمان وف الوقت ده الباب خبط وراحت

نورهان فتحت وكانت عايده 


نورهان / انتي ايه اللي جابك هنا ارجوكي امشي دلوقتي وهبقى اجيلك واديكي الفلوس اللي انتي عايزاها بس اوعي تتكلمي في حاجه


عايده _ اوعي كده من وشي انا خلاص خسرت كل حاجه وناويه اقول لشريف على اللي انتي كنتي بتعمليه فيهم ، وفي الوقت ده خرج 

شريف ومامته 


شريف _ ايه ده انتي ايه اللي جابك هنا وعايزه مننا ايه تاني 


نورهان _ اكيد يا حبيبي جايه توقع بيني وبينك علشان خاطر انت طلقت مروه 


عايده _ وانتي ازاي كدابه كده حرام عليكي يا شيخه انا جايه اقولك ان مروه ما عملتش اي حاجه غلط ونورهان اللي لعبت بيك


نورهان _ اوعى تصدقي يا شريف دي كدابه والله دي عايزه تعمل كده علشان خاطر انت سبت مروه


عايده _ طيب احب اقولك لو اكلت من ايديها كام مره ابقى اروح اكشف على نفسك علشان بعد كده هترقد في الارض ، وفي الوقت ده قربت منه حماتي وقالت 


الحما _ صدقت يا ابني ان انا ما كنتش بكذب عليك وان هي فعلا كانت بتحط حاجه في الاكل


شريف _ حتى لو هي عملت كده انتي سبب في كل ده كانت معايا للبنت الاصيله اللي كانت هتشيلني فوق دماغها وانتي يوم  فرحها حاولتي تكسريها


الحما_ انا غلطانه والله يا ابني ولو عايزني اروح لحد عندها واتحايل عليها انها ترجعلك هعمل كده 


نورهان _ دول كدابين وحبيبه القلب متفقه 

مع حسام أنهم يتجوزوا 


الحما _ انتي كذابه لا يمكن هي تعمل كده 

طلقها يا شريف نورهان دي مصيبه والله 


شريف _ مش قبل ما ابلغ عنها في اللي حاولت تعمله فيا وبعدها اخد تلفونها وراح 

القسم وبلغ عنها وعن الدكتور وطلقها 

ورجع شريف بيته 


شريف _ شفتي يا امي عملت فيا ايه ضيعت مني حب عمري وكنتي هتروحي في داهيه انتي كمان 


الام _ يلا بينا نروح لها هو انا يا ابني مستعده  يرجعهالك هنا البيت تاني


شريف _ بعد ايه بعد ما خلاص ما هتتجوز حسام وانتي ما سمعتيش عايده لما قالت كده


الام _ خليني بس اروحلها يا ابني وانا والله هحاول ارجعها ليك  تاني وفي الشقه

اللي كنت عايشه فيها لقيت الجرس بيرن فتحت 

وكانت عايده 


مروه _ ايه ده عايده هو انتي عرفتي مكاني منين وجايه هنا تعملي ايه


عايده _ حقك عليا يا مروه انا اسفه والله انا عارفه انك عمرك ما شفتي معايا يوم حلو بس انا غلطانه يا بنتي على اللي انا عملته معاكي


مروه _ دي لعبه جديده جايه تلعبيها عليا انا عمري ما هصدقك تاني


عايده _ ليكي حق والله تعملي اكتر من كده بس انا جاي اعتذر لك على اي حاجه عملتها وزعلتك  مني


مروه _ كل اللي انا عايزاه منك دلوقتي انك تبعدي عني انا مش عايزه مشاكل تاني ارجوكي


عايده _ حاضر والله العظيم انا هعمل كده واوعدك انك مش هتشوفي وشي ثاني بس عايزه اقولك ان انا رحت لشريف لحد بيته وفهمته الحقيقه  كلها


مروه _ ما بقاش يفرق معايا خلاص انا كل اللي في دماغي دلوقتي الانسان اللي وقف  جنبي وخرجني من الازمه اللي كنت فيها انا مش عايزه من الدنيا كلها الا حسام ، وبعدها مشيت 

وفي شقه ام حسام راحت ليها اختها 


فاطمه _ خير يا ام شريف عايزه ايه تاني مش خلاص قولتلي في التليفون انك مش عايزه تعرفيني ثاني


ام شريف _ هو انتي ازاي تعملي فينا كده فضلتي تقنعيني ان مروه وحشه لحد ما خليتيني كرهتها علشان تاخديها لابنك


فاطمه _ طول عمرك ابنك كان بيسرق الشغل ابن ابني واي حد عايز يتعامل معاه  كان ابنك بيروح له ويقوله لا وانا كنت عارفه الكلام ده وساكته 


ام شريف _ بس وصلت بيكي انك تاخدي عروسته منه حرام عليكي انتي ما تعرفيش شريف عامل ازاي


فاطمه _ انتي سبب مش انا انا كل اللي كنت عايزاه الشركه مش اكتر بس انتي اللي خليتي البنت تمشي من بيتكم وكسرتيها 


ام شريف _ طيب ارجوكي انا مستعد اعملك اللي انتي عايزاه بس خلي ابنك يسيبها


فاطمه _ اصل انا مبحولش  ادخل نفسي في مشاكل ابني هو حر يتجوز اللي يتجوزها ويسيب اللي يسيبها انا ما ليش دعوه


ام شريف _ انا عارفه ان انا غلطانه وانا اللي ضيعت ابني من ايدي بس ربنا يسامحك على اللي انتي عملتيه فيه


فاطمه _ عملت فيكي ايه هو انتي ما عندكيش علي تفكري كنتي صح ولا غلط امشي 

اطلعي برا احسن أنا مش عايزه كلام في اي 

حاجه وبعدها مشيت وعدا شهور العده 

واتجوزت حسام وكان مخليني اسعد واحده 

في حياتي وشريف اتعقد من الجواز ومبقاش 

يفكر فيه خالص بس عمره 

ما نسي اللي أمه عملته فيه 


وبكده تكون خلصت قصتنا



تعليقات



close
 
CLOSE ADS
CLOSE ADS