رواية حين تقع في الحب البارت الرابع والتسعون بقلم ندى على
البارت ال 94
نور ببكاء :غسااان تعالي علي البيت بسرعه عمو صبح صاحب القهوه جارنا مااات
غسان بصدمه :لا حول ولا فوة الا بالله متطلعوش من البيت احنا جاين اهو
قاسم بستغراب :في ايه خير
غسان :عمك صبح جارنا تعيش انت
محمد :ان لله وان الية راجعون قومو نروح مينفعش نعد
غسان قام شال حبيبه ونده الولاد وركبو مع غسان وكل واحد مشي بعربيته
***********
عمر وصل الجماليه بس لقي ان في ناس كتير متجمعه عند بيت الحج صبح
نورهان بستغراب :عمر الناس الكتير دي متجمعه ليه
عمر بص ليه بستغراب:مش عارف بس دا بيت عمي صبح بتاع القهوه خير يارب ووقف العربيه تحت بيت منير انزلي انتي اطلعي للبنات لما اروح اشوف فيه ايه
هزت راسها واخدت الشنطة وطلعت للبنات اول ما البنات شافوها جريو علي حضنها بفرح وحزن في نفس الوقت
نورهان في قمة الخوف والاستغراب حضنتهم :في ايه اهدو بتعيطو ليه
نور ببكاء:عمو صبح مات كان راجل طيب اوووي وبيحبنا اوووي عمره ما غلط في حد مات وهو لسه محوز ابنه الاسبوع اللي فات
نورهان :ربنا يرحمه يا حببتي كلنا هنموت مفيش حد هيعيش البقاء الله وحده
نسمه حضنتها بقوة :وحشتيني اوووي يا نورهان وحشتني اوووي عمري ما تخيلت ان هبعد عندك كدا
نورهان بدموع :ولا انا يا نسوم انتي مش اختي وبس انتي ونور وسوسو كل حاجه ليا ربنا ما يخرمني منكو ابدا
نسمه اخت فرحه وحضنتها بقوة :وحشتني ياروح خالتو من جوا
نور :تعالو نطلع البلكونه نشوف الميتم يا بنات
نورهان :فين طنط نفين وعمو
نسمه :اول ما سمعنا الصويت راحو علي الميتم جري
نورهان ونسمه ونور طلعو وقفو في البلكونه
************
يمني كانت رجعت من شغلها اخدت دش وسرحت شعرها ولبست بجامه واسعه لنوم وشراب علي شكل قطه ومسكت الفون وطلعت صورة محمد ببتسامه
يمني :صدقني من يوم ما قبلتك وانا حياتي مش حياة قلبي بيدق لما بسمع اسمك بس لما بشوفك بحس الوقت بيجري واترددت تتصل او لاء بس الاخر اتصلت
يمني بحرج :الوو
محمد ابتسم :الوو يمنتي اخبارها ايه
يمني بكسوف :الحمدالله بخير انت اللي عامل ايه
محمد :بخير طول ما انا معاكي بس في شرط مش هنخلص من موضوع الكسوف دا بقااا
يمني ببتسامه :قول يارب
ممحمد بضحك :يارب يا قلبي
يمني سارحت في كلمة قلبي دي وغمضت عيونها بوهن
محمد :عارف ان مقصر معاكي ومش بتصل بس انتي في بالي وقلبي علطول
يمني بكسوف وهمس:وانت كمان
محمد ببتسامه :وانا كمان ايه بقاا
يمني بكسوف :في قلبي ديما وعلطول بفكر فيك ومش مصدقه ان هتجوزك
محمد :صدقي يا حببتي بكرا نتجوز وتشاركيني حياتي وقوضتي وبيتي وفلوسي حتي الهوا اللي بتنفسه هتشاركيني فيه يا يمنتي
يمني بهمس :انا بحبك اوووي
محمد :مع ان بكرهه المهس بس مش اكتر مني المهم انا كنت مع اصحابي سهرانين شويه في الجماليه بس حصل ظرف ومات حد قربهم ولازم اكون معاهم بس بعد الدفنه وهرجع
يمني بحزن :طيب يا حبيبي لما توصل طمني وابقي رن عليا يا مخمد علشان بقلق
محمد ببتسامه :حاضر يا حببتي وفضلو بيتكلمو لحد ما وصل الجماليه قفل معاها ونزل من عربيته
*************
غسان نزل من العربيه اتقابل فيهم
غسان بص علي البلكونه لقي البنات وقفين في البلكونه والرجاله تحتهم غضب جدا من المنظر دا واتوعد لنور
غسان بغضب :قاسم انت ومحمد انتو اسبقوني علي العزا اروح اودي العيال واجي علطول
قاسم ومحمد :تمام وراحو مع بعض علي العزا وبدءو يسلمو علي الناس واتقابلو في عمر اللي بدء معاهم كلام
قاسم :مات ازاي
عمر :الدكتور بيقول سكتة قلبيه ربنا يرحمه
محمد :يارب بس معتقدش يدفن النهارده
عمر:لاء بكرا في صلاة الضهر بقااا
قاسم :ايوا دا دلوقتي الساعه داخله علي 10 نص
************
غسان غضب وهو واقف في الشارع :الناس اللي وقفه في نص الشارع دي خير يعني
نور اول ما لمحته رجعت لورا علطول وهكذا البنات
غسان طلع علي فوق بغضب نور راحت اخدت منه البنت خمس في ودنها :قسما بالله مهعدي الوقفه دي بالساهل
نور بصت ليه بخوف :نعمل ايه يا غسان الجو حر وكنا عوزين نشم هوا
غسان بغضب :نور متعانديش معايا علشان ولا وقته ولا مكانه المهم مش عاوز المح حد في البلكونه وانا حذرت اهو وبص لاسر وعاصي واللي هلمحه منكم في الشارع هيزعل مني جامد يعني ونزل وقفل البوابه
عاصي :اوووف ايه دا جد غزل مات يعني لازم انزل اعزي هتقول عليا ايه كدا
اسر :قولها مكنتش عارف انزل
نور بتبص لعاصي :ولااا انت تشيل غزل بنت لمياء من دماغك علشان مش هتتجوزها حلو الكلام
عاصي وهو داخل المطبخ :لاء وحش الكلام
نورهان ونسمه اللي ميتين ضحك :الدكتور عاصي بيه بيحب غزل بنت لمياء ولمياء دي مرات ابن عم صبح الكبير الله يرحمه
نورهان بضحك :ينهااااار وبصت لفرحه بقااا يا معفن سايب الجمال دا وباصص علي غزل دا عيب في حقنا حاي يا نور
*****************
الرجاله وقفه كلهم بيعزو وغسان وعمر وقاسم ومحمد وقفين جنب منير
وفي بنات وقفه في بلكونة عم صبح
بنت من البنات :شوفتي دا غسان وقاسم
بنت 2:واو دول شباب دول دول يقوله قوم يا فمر نعد مكانك
بنت 3 :بس مين اللي معاهم دول
بنت 1:مش عرفه دول انا
بنت 2:متجوزين
بنت 1:ايوا متجوزين غسان وقاسم عمري ما شوفت مراتتهم في الشارع ولا مره خالص
بنت 3:لازم اظبط غسان دا
بنت 1بسخريه :ابقي قبليني دا بيعشق مراته
مجمد اخد باله من البنات وزعل من الموقف دا وقال في سرة :طب قدرو ان اخنا في الميتهم صحيح في بعض النساء جنس و'سخ ابعدنا يارب
*************
في منزل منير الالفي
نفين :نور احنا لازم نعمل غدا يا بنتي لحد يجي بكرا لازم نكون عملين حسابنا طلعي فراخ ولحمه واعملي اكل زياده يابني قوام يلا
نور كانت بترضع حبيبه :حاضر يا ماما انا اصلا كنت هعمل كدا علشان لو الشباب جابو ضيوف او حاجه بكره وانا هقوم اجهز علشان نولع علطول الصبح خليكي انتي يا نسمه علشان حملك وانا هخلص
نورهان :خلاص اجي اساعدك انا
نور :لاء خليكي بالولاد وانا لو احتجت حاجه هنادي علي حد منكم ودخلت المطبخ وبدأت في تحهيز طلبات الغدا لبكرا بمهاره
نورهان مراقبه فرحه اللي قعدة جنبها علي الكنبه ونورهان شايله حبيبه
نورهان :نسمه ركزي مع فرحه كدا
نسمه بضحك :ايه دا دي غيرانه شالتها وحضنته انتي غيرانه علي ماما يا روحي فرحه الحلوة غيرانه علي ماما
نورهان :الوقت اتاخر وفرحه معاد نومها ايجه
نسمه :تعالي معايا النهارده خليكي في شقتي
نورهان بحرج :بس يا بنتي قاسم يتكسف وكملت بغمزه او في موضوع كدا او كدا اجي اقطع عليكم
نسمه بضحك :اتنيلي يا نورهان دا انا بقرف من ريحة الصابون الابيض ماقلقيش مفيش حاجه يلا قومي
نورهان :نور انا هطلع عند نسمه علشان فرحه عوزه تنام وحبيبه نامت اهي
نور :حاضر يا حب حطيها علي الكنبه وحطي جنبها مخده وخلي عاصي جنبها
نسمه اخدت اسر ونورهان وطلعت علي شقتها وعاصي دخل المطبخ غضبان
عاصي :ماما انا عاوز اطلع مع نسمه فوق
نور وهي بتقطع طماطم :خليك جنب اختك يا عاصي احسن تقع وبعدين احنا هنطلع ننام اهو
عاصي ركن علي رجلها :طيب انا عاوز لبن
نور وهي بتغسل ايدها :اهدي يا عاصي هخلص واعمل ليك اللي انت عوزه يا قلبي بس خلي بالك من اختك لتقع من علي الكنبه
عاصي طلع وفضل يلعب في رجل حبيبه :يتري غزل زعلانه علي جدها يعني مثلا لو جدي منير مات انا مش هزعل بس انا لو مت هي هتزعل يووووه ابويا دا رجل همجي اصلا كان هيجري ايه لو خلاني اروح اشوفها
نور ايجت شالت حبيبه وراحت علي اوضة نفين :ماما انا طلعت كل طلبات الغدا لبكرا هطلع انا علشان احمي الولاد وانيمهم
نفين :خلاص اطلعي بس اصحي بدري يا نور متنزليش الضهر علشان انتي بترضعي وبنتك دي مظلومه معاكي النوم لضهر دا هيعدمك انتي وعيالك
نور :حاضر يا ماما هنزل بدري واخدت الولاد وطلعت علي الشقه دخلت وقفلت الباب
نور :عاصي ادخل يلا خد شور علي ما احمي حبيبه
عاصي بتزمر :يا ماما مش عاوز استحمي النهارده
نور دخلت الاوضه بتطلع هدوم ليه :لاء هتستحمي علشان جريك في الشارع طول النهار دا يلا ادخل اخلص دخل بتزمر
وهي بدأت تحمي حبيبه بالطف وبعد وقت هلصت ليهم وشربت عاصي البن ودخلت تنيمهم ونامو ودخلت اخدت شور ولبست بجامه عباره عن بنطلون ستان اسود وتيشيرت كط اسود بيرز جمالها وبياضها وسرحت شعرها
نور بتعب :وديني لسرير بقاااااا واترمت علي السرير انا كنت بتجوز ليه اخدو ايه المتجوزين غير البهدله وقال بنسترك قال فين الستر دا انا مش شيفاااه ودلوقتي الافندي بتاعي يجي عاوز يديني موال وطبعا لو اتكلمت يبقي بمنع حقوقه في التحكم فيا ودخلت اتغطت ودخلت نامت
مجمع الروايات الكامله من هنا
إللي عاوز يوصله اشعار بتكملة الروايه يعمل إنضمام من هنا
تعليقات
إرسال تعليق