القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشق رجال الصعيد الفصل السابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر بقلم كيان كاتبه

رواية عشق رجال الصعيد الفصل السابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر بقلم كيان كاتبه

رواية عشق رجال الصعيد الفصل السابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر بقلم كيان كاتبه


الكل متجمع في بيت اسر ادهم بدأ الكلام 

: احم طبعاً زي ما انت عارف جييني نطلب ايد كارمن لشهاب ابني.... و احنا موافقين علي أي شروط ان شاءلله 

آسر: والله انا معنديش اي شروط، انا بشتري راجل و هو الحمدلله عنده شغله و كمان شقته، احم صحيح انت هتعيش في شقتك ولا في بيت العيله

شهاب: الي هي عايزه ان شاءلله يا عمي 

آسر: طاب تمام علي بركة الله 

شهاب حس بحزن آسر علشان بنته الوحيده 

شهاب: ان شاءلله يا عمي هي تقضي ايام الدراسه بتاعته في الصعيد و الأجازه هجيبها هنا... كدا كدا معرض ابوي محتاح حد فيه

كارمن كانت و اقفه ورا الباب و مبسوطه بكلام شهاب 

آسر ايتسم: ان شاءلله 

ادهم: آسر انا لما طلبت كارمن معنها ان شهاب بقا ابنك و كارمن بنتي في الوقت الي تحس فيه كارمن وحشتك تقول و هو هيجبهالك 

شهاب: احم.. طاب انا عايز اكتب الكتاب بالمره 

آسر: لا كتب كتاب اي احنا متفقناش علي كدا 

شهاب: معلش يا عمي علشان ابقا علي راحتي و خصوصاً اني احتمال اطول شويه لان ستي مصره كلنا نتحوز في ليله وحده  

ادهم بص لشهاب بضيق

: خلاص يا آسر متقفلهاش 

آسر اتنهد: خلاص ماشي 

شهاب: المأذون جاي في الطريق 

جوه 

آيه حضنت كارمن بفرح 

: الف مبروك يا حبيبتي 

كارمن بخجل: الله يبارك فيكي يا طنط 

..... 

في الصعيد

نوسه و نسمه حور و شمس مرحوش معاهم فقعد معاهم في البيت سليم و مراد 

فوق السطوح 

سليم: طاب مفيش امل برضو 

سلسبيل بتنشر الغسيل 

: بعد اذنك يا سليم عايزه اخلص 

سليم: طاب ولله اسف و حقك عليا 

سلسبيل بهدوء: سليم هو الكلام الي قلتله كان بجد انك بتتسلا بيا 

سليم: انتي عبيطه يا بت انت بت عمي هتسلا ببت عمي 

سلسبيل بدموع: امال قلتلي كدا ليه 

سليم قرب منها بهدوء

: كنت عايز ابعدك عني... كنت حاسس بذنب و انا شايف كل الحب دا منك و سيبه كدا 

سلسبيل دموعها نزلة

: انت عارف كلامك دا دبحني ازي قعت كام يوم حاسه بقلبي مشروخ انا بكرهك

سليم شدها لحضنه

: حقك عليا، حمار انا عارف

سلسبيل شهقاته عليت اكتر 

سليم فضل يحرك ايده علي ضهره لحد ما هديت 

سليم بعد وشها عن حضنه 

: هديتي 

سلسبيل مسحت دموعه و هزت راسها 

سليم ابتسم: طاب سماح ولا اي 

سلسبيل مشيت علي تحت بغرور

: لا

..... 

:الفستان هياخد منك حته

قاله شهاب لكارمن الي واقفه جنبه في البلكونه بعد كتب الكتاب

كارمن بفرحه: بجد عجبك 

شهاب: قمر اقسم بالله و بعدين شهاب  الخولي مش هيختار اي وحده علشان تبقا مراته برضو 

كارمن بضيق

: مغرور

شهاب شدها عليه

: طاب بمناسبة ابوكي الي طلع عيني عبال ما كتبنا الكتاب انا عايز بو*سه

كارمن بخجل: شهاب 

شهاب: لا ما هو انا مقعدتش 35سنه مصبر نفسي و يوم ما ربنا يهونها تقوليلي شهاب 

كارمن: شهاب هو انت بجد محبتش قبل كدا 

شهاب حرك ايده علي خدها برقه 

: طول عمري عيني ما اترفعتش علي بت و كانت نيتي وحشه او ابصله بصه مترضيش ربنا اشوفه، انا محوش حبي كله و قلت تلقائين هيطلع للي هحس نفسي مشدود ليها و الي كل حاجه فيا عايزها،... سند راسه علي راسها و همس... و انا عايزك انتِ يا كارمن 

شهاب ختم كلامه لما با**سها برقه و هي تأهت معاه 

كارمن رفعت ايدها تقرب شهاب منها 

ادهم: شهاب.. 

شهاب بعد بهدوء و كارمن كانت متمنيى لارض تنشق و تبلعه 

ادهم: روحي با كارمن امك عايزاكي 

ادهم و سند جنب شهاب

: طلعت مش سهل يا شهاب 

شهاب: تربيتك انت و اخواتك يا باشا

ادهم ابتسم بسخريه: مكنش ينفع الي تعمله دا احنا مكناش متفقين علي كتب الكتاب 

شهاب باس كتفه

: حقك عليا يا حج انا أسف 

ادهم ابتسم: طاب يلا يا خوي 

في الصعيد

جوري كانت واقفه في المطبخ شهقة لما حست بحد بيبو*سها علي خدها 

مراد: وحشتيني 

جوري بخجل: محتاج حاجه 

مراد: اه محتاجك 

سليم دخل بضيق

: خلاص يا عم الحبيب 

مراد مسكه من هدومه

: اي ياض موضوع انت و اختي دا

سليم: عايز اتنيل علي عيني اتجوزها بس شكلي هبور جنبيها 

مراد: انا اصلا مش هجوزهالك،

سليم: هي ترضا بس و بعدين نشوف الحوار دا... يتبع


الفصل الثامن عشر 

عدأ شهر مش بيخلا من مكالمات شهاب لكارمن لنصاص الليالي

سليم الي حاله بقا احسن و بيشتغل مع ابوه في الزرعه غير محولاته انه يصالح سلسبيل بس هي مصره تتطلع عينه و تدوقه من نفس الكاس،مراد الي قراء فاتحته علي جوري 

شهاب وقف بيغير هدومه تلفونه رن بص بستغراب لقي كارمن... رد وشغل  و الاسكيبر

: امممم كارمن هانم بنفسه

كارمن: هتسكت ولا اقفل 

شهاب ضحك: هسكت 

كارمن: شكرا علي المذكرات الي بعتهم 

شهاب : المذكرات بس؟ مفيش شكرا علي وجودك في حياتي

كارمن اتعدلة: اممم بتعمل اي 

شهاب كان بيقفل أزرار القميص قدام المرايه قفل الاسكيبر وحط الفون علي ودنه 

: كنت بغير هدومي... غمز و كمل... عبال ما تغيريلي انتي 

كارمن: سافل اقسم بالله 

شهاب ضحكت 

آيه: يلا يا شهاب الغدا اتحط

شهاب: طاب سلام علشان ست الكل بتنده عليا 

كارمن: سلمليلي عليها 

شهاب: يوصل يا مراتي... شهاب نزل و باس ايد امه 

: تسلم ايدك يا ست الكل 

آيه: ربنا يخليك ليا يا حبيبي 

الكل قعد ياكل 

آيه حطت ايدها على ضهر سليم بحزن

: كل يا حبيبي 

سليم قام بضيق

: مش جعان يا ماما... و قام مشي 

ادهم بصل لشهاب بمعني روح وراه... شهاب قام لقيه وقف في الجنينه.... شهاب قرب و ولع سجاره 

:مش هي دي الي كنت بتنفضله 

سليم بضيق: يوووه كنت اعمه يا شهاب

شهاب بصله: انت عايز اي يا سليم 

سليم: عايز سلسبيل يا شهاب عايزها ولا هخطفا

شهاب نفث دخان سجارته

: انت لازم تحط النقط علي الحروف يا سليم 

سليم بستغراب: ازاي 

شهاب رما السجاره و داس عليها 

: شوف انت ازي... شهاب دخل و سليم خد عربيته و فضل يلف بيها 

في نص اليل 

سلسبيل كانت في المطبخ بتعمل اكل بكل عصبيه كل ما تفتكر كلام آيه لما كلمتها بعد العشاء و ان كفايه لحد كد و سليم اتعدل ليه ليه كله جاي عليها محدش حس بيها لما قلها بيتسله

سليم دخل البيت بخضب و هو ناوي يحط النقط علي الحروف زي ما قله شهاب 

دخل المطبخ و مسك سلسبيل الي شهقة بخضه من دراعه 

سليم بحد: انت اي جبله مبتحسيش انا بقيت انسان تاني علشان 

سلسبيل بدموع: ااه جبله 

مراد حرك ايده في شعره بغضب 

: اسمع انا خلاص تعبت دا هيبقا اخر،  ... سكت شويه و كمل... انتِ عايزاني يا سلسبيل...لو كان جوابك اه فرحنا هيبقا مع شهاب لو كان لا....غمض عنيه انا هسافر و مش هرجع تاني و انتي تقدري تشوفي حياتك 

سلسبيل... يتبع


الفصل الثامن عشر

في الطريق من القاهرة لصعيد 

شهاب سايق و جنبه كارمن و ورا داليا و اسر 

آسر: ابوك دا يا شهاب  عليه تحكمات رهيبه ليه يعنى نجيب الدهب من الصعيد ماله القاهره

شهاب ضحك:معلش علشان اخوي و ابن عمي و ستي مصره كل حاجه نعمله سوى

آسر: طاب معلش وقف هنا 

شهاب وقف: محتاج حاجه انزل اجبهالك 

آسر: لا هنزل انا علشان هروح الحمام 

داليا: هاجي معاك 

آسر: عايزه حاجه يا كارمن 

كارمن: لا يا بابا 

اول ما آسر مشي شهاب شد كارمن عليه 

كارمن شهقت بخضه و سندت اديها علي صدره

: شهاب 

شهاب: بقا اقولك غيري الفستان تقليلي لا مش هغير

كارمن: ما انا غيرته يا شهاب 

شهاب: بعد ما طلعتي عيني

كارمن بتوتر: خلاص يا شهاب بابا جاي 

شهاب رفع حاجبه:ما الي يجي يجي انتِ مراتي 

كارمن بصه علي ابوها الي بيقرب من العربيه 

: يا شهاب ونبي ابعد 

شهاب قرب منها علي غفله، باسها علي خدها بعدو اول ما اسر فتح الباب "العربيه الي جوه يشوفك ولي بره لا" 

آسر بشك: ما تيجي يا كارمن تقعد جنب امك و انا اقعد من قدام

شهاب مسك ايدها

: لا هي مرتاحه كدا

كارمن بتوتر: اه اه 

..... 

سلسبيل لابسه فستان اسود بيلمع و نزله وقفت لما سمعت صوت صفير 

سليم: اي الحلاوه دي امال تقلنين ليه من لاول 

سلسبيل بغرور: انا وافقة علشان مرات عمي بس

سليم شبك ايده في ايدها و هو نازل

: مش مهم المهم انك وفقتي 

الكل اتجمع تحت و الصايغ جالهم لحد البيت بجموعه مختلفه من الدهب 

شهاب ركن العربيه ودخل قعد جنب كارمن 

جوري: حلو دي يا مراد 

مراد: وريني كدا يا حبيبتي 

جوري حطت ايدها قدامه 

: تحفة يا روحي 

نوسه ونسمه بيبصولهم بفرحه و هو بزغرطو 

سليم: اي رايك في دا

سلسبيل: مش حلو انا عجبني دا 

مراد بحب: الي انتي عايزه يا روحي 

سلسبيل اتكسفت من تعامله 

: خلاص هاخد الي قلت عليه في لاول

كارمن بهمس: شهاب 

شهاب عامل مركز في الي قدامه 

: عيون شهاب 

كارمن: شيل ايدك من علي ضهري 

شهاب: لا و اختاري و انتي ساكته كلهم بيبصولنا 

ادهم لمح خاتم رقيق عحبه 

ادهم: لفيني دا كدا 

الراجل عطاه الخاتم و ادهم فضل يحرك فيه بين اديها و مسك ايد آيه و لبسهولها ادهم فضل يبصلها بأعجاب 

: ضيفو علي الحساب 

آيه بصتله بحب 

شمس مسكت وحد و عليه قرص من فوق شبه الشمس 

: شفت حلو ازي يا عبدالرحمن 

عبدالرحمن باس ايدها

: ميغلاش عليك يا روحي 

ايهاب ميل علي حور

: مش عجباكي حاجه 

حور: انت لسه جيبلي سلسله امبارح علي فكره 

ايهاب: و لو جبتلك دهب الدنيا كله ميغلاش عليكِ 

حور ابتسمت بخجل 

مراد مسك خاتم و وقف قرب من حور 

: هيبقا جامد عليكي يا ماما... مسك ايدها و لبسهولها وباسها

: ربنا يحفظك ياابني 

عند كارمن خلاص هتعيط 

: شهاب ولله كدا ما ينفع 

شهاب: ممتلكاتي و انا حر فيها 

كارمن وقفة 

: بعد اذنكم هروح الحمام. 

كارمن قامت و شهاب استن شويه وقام وراها...


 الفصل العشرون من هنا

تعليقات

التنقل السريع
    close