رواية جبروتي علي امي الحلقه الثانيه بقلم هويدا زغلول
وفي الوقت ده نورا قالت ليها
نورا
لا معلش يا مريم مش هقدر بصراحه الجوحر ومش هقدر انزل تاني ابقي اشوفك بعد المغرب بقي
مريم
تمام هخدي بالك من نفسك يا حبيبي
وبعد الفطار كانت ماما وافقه في المطبخ
بتغسل المواعين ومريم دخلت ليها
مريم
اي ده يا ست الكل معقول لسه مش خلصتي
لحد دلوقتي
الام
اعمل اي يا حبيبتي المواعين كتير خلاص
قربت اخلص اهو عايزه حاجه اعملها ليكي
مريم
لا عايزه اقولك حاجه بس خايفه تزعلي
مني وراحت مطلعه كذه دريس من شنتطها
وقالت لها
مريم
انا كنت جايبه دول علشان البسهم
في رمضان بس بصراحه كده مش هعرف
البس غير بناطيل ممكن تخديهم لبنتك
الام
لا بنتي لازم تنزل تنقي الهدوم اللي هي
عايزها بنفسها دي بكره تبقي دكتوره
مريم
والله انا حبيتها من كلامك عنها ارجوكي
خديهم دول بالتكت بتعاهم انا مش لبستهم
خالص والله
الام
ماشي يا حبيبتي هديه مقبوله منك ربنا
يخليكي وبعدها ما خلصت ماما شغل المطبخ
راحت لام مريم وقالت ليها
الام
عايزه مني حاجه تانيه المطبخ اي منور والله
مافيش فيه اي حاجه يا ست ثريا
ثريا
اه يا نجوي خدي اخواتي سايبين ليكي
الفلوس دي خليهم معاكي واختي ناديه
عندها عزومه يوم 10رمضان لو ينفع تروحي
تسعديها
الام
باذن الله انتي تؤمري وماما كانت فرحانه اوي
علشان جابت ليا الفلوس وبعدها جت البيت
وانا فتحت ليها
الام
حبيبتي يا نورا وحشتني يا بت
نورا
هو انا قولتلك ايه مره بطلي تقولي ليا كلمه بنت دي انا ما بقتش بنت
الام
ايه يا دكتوره نورا كبرتي عن امك ولا ايه ماشي يا ستي خدي اشتريتلك الهدوم دي وانا جايه وخدي الفلوس دي كمان اللي انتي
كنتي عايزاه
نورا
والله يا ماما ده الهدوم دي شكلها غاليه قوي وشكلها شيك جدا ربنا يخليكي ليا يا رب
الام
هو انا ليه بركه غيرك يا بنتي ربنا يخليك ليا يلا هروح اجهز السحور
نورا
وانتي ناويه تتسحري ايه فول والكلام ده انا مش هاكل الكلام ده ابقي هاتي ليا علبه الزبادي بتاعتي على السرير وخلاص
الام
يا بنتي نفسي في مره تأكلي لقمه معايا
مينفعش كده
نورا
يووووو بطلي بقي تنكدي عليا حرام
عليكي انا داخله اقيس الهدوم وبعدها
دخلت الاوضه وماما اقعدت كلت لوحدها
وتاني يوم راحت نورا الكليه وكانت مريم وافقه
مع بنت خالتها ندي
مريم
ايه ده نورا صباح الخير كده غريبه ده انا كنت شاريه نفس الدريس ده بالظبط مش قولتك
في حاجه بينا مشتركه
نورا
والله طيب ليه مش جيتي بيه انهارده
حتي كنت نبقي لابسين زي بعض
مريم
لا اصل انا حسيت ان شكلي في الدريسات مش هيكون قد كده ، ولقيت ندي قالت
ندي
مش انت امبارح اديتي ليا شغاله اللي بتشتغل عندكم انا كنت قاعده وشايفاكي وانتي داخله المطبخ بيهم وخرجتي من غيرهم
مريم
اياك تقولي عليها كلام ده تاني اسمها الست اللي بتساعد ماما مش هي شغاله عندنا انا بكره الكلمه دي على فكره
ندي
هههههههههههه طيب وانتي بقى يا نورا جبتي الطقم ده منين
نورا
بقولك يا مريم احنا كده هنتاخر على المحاضره يلا بينا علشان نطلع نحضر المحاضره اه نسيت اقولك حاجه يا ندى كل شويه لما تفكري تطلعي كلام من بقك قولي اللهم اني صايمه
وبعدها طلعنا المحاضره وبعد ما خلصت
مريم
ما لكيش حجه بقى هتيجي تفطري معايا النهارده مش هسيبك تروحي
نورا
والله يا مريم مش هينفع ماما امبارح فطرت في الشغل بتاعها والنهارده هتيجي تفطر في البيت فلازم اكون معاها
مريم
طيب اوعديني انك تيجي في يوم تفطري معايا
نورا
والله يا حبيبتي لما اكون ماما فطرانه في الشغل هاجي افطر معاكي وفي الوقت ده جت ندي
وقالت
ندي
بقولك ايه صحيح يا مريم انتي عارفه ان ماما عازماكي على الفطار الاسبوع الجاي انتي ومامتك ما تخلي نورا تيجي هي كمان
مريم
اول نبي يا ريت يا نورا توافقي
نورا
والله هشوف ماما وكده لو تمام هبقى اجي افطر معاكم ، وبعدها مشيت
وروحت البيت ولقيت ماما بتعمل الاكل
الام
تعالي تعالي يا ست العرايس ده انا عامله ليكي اكل النهارده انما ايه كل اللي نفسك فيه
نورا
هو انتي من امتى يا ماما بتعرفي تروحي تجيبي لبس وتشتري ليا هدوم انتي جبتي الهدوم دي منين
الام
دي كلمه سلام عليكم يا بنتي اللي انتي جايه تقوليها ليا على العموم كنت بتمشى في وسط البلد وبعدين شفتهم عجبوني قلت لازم اجيبهم ليكي ، وفعلا كانت الشنط مكتوب عليها
اسم محلات في وسط البلد
نورا
تمام يا ماما انا داخله انام شويه ولما المغرب يأذن ابقي صحيني
الام
خلاص يا حبيبتي روحي
نورا
صحيح يا ماما انا معزومه على الفطار الاسبوع الجاي عند واحده صاحبتي انتي هتكوني موجوده هنا ولا هتفطري في الشغل
الام
والنبي يا بنتي ما انا عارفه بس حتى لو هفطر هنا روحي خليكي مع اصحابك خليكي افرحي وبسطي معاهم
نورا
خلاص تمام انا داخله انام وجت يوم العزومه
وروحت انا ومريم وفتحت ندي
ندي
والله ينفع كده تيجوا قرب المغرب على طول ده انا قلت هتيجي تقعدوا معايا شويه
مريم
معلش والله عقبال ما نورا جت وجينالك على طول هنقعد مع بعض بعد الفطار باذن الله
ندي
طيب تعالو تعالو نقعد علي السفره
وبعدها قعدنا وفي المطبخ كانت ماما واقفه
عامله تجهز الاكل ودخلت ثريا وقالت ليها
ثريا
تسلم ايدك يا حبيبتي روحي بقى خرجي العصاير على السفره عقبال ما اجي
نجوي
والله ما هيحصل انا اللي هفرغ الاكل كله روحي حضرتك وانا هجيب الاكل واجي وبعدها
فعلا خرجوا وماما كانت بتخرج الاكل ولما
شافتني طبق الشربه وقع من ايديها وانا قومت
وقفت وندي قالت
ندي
ايه اللي انتي عملتيه ده مش تفتحي يا عميا
انتي ، وماما فضلت بصا ليا ومريم قالت
مريم
مالك يا نور عماله تبصي بيها كده ليه هو انتي تعرفيها ، وماما بصت ليا وضحكت وانا قولت
نورا
اه اعرفها هي دي الست اللي بتيجي تمسح لينا السلم، وبعدها حصل
تعليقات
إرسال تعليق