رواية زوج و 4 ضراير الحلقه الخامسه بقلم هويدا زغلول
![]() |
هبه _هو انا هامش كده بالنسبه ليك هو فيه اي
بالظبط انا بعت اهلي علشانك والله ربنا يعلم انا
كنت بحبك ازاي
محمود _هو انتي ازاي تدخلي من غير ما تخطبتي ولو مش عجبك وعايزه تمشي الباب يفوت جمل
اتفضلي امشي
هبه _علشان عارف ان مش هقدر امشي
بتعمل فيا كل ده اتجوز يا محمود برحتك اصل
العيب مش عليك العيب عليا أن
هدي _ارجوكي يا هبه مش عايزكي تزعلي
افهمي بس
هبه _مش عايزه افهم حاجه خلاص اعمل
اللي انت عايزو ، وبعدها خرجت من الاوضه
وبعدها هدي خرجت معايا ومحمود اتصل
ب شيماء
شيماء _ارجوك يا محمود متكلمنيش تاني متعرفش النهارده وانا قاعده مع مراتك صعبت عليا ازاي
محمود _هدي لقيتها جايه بتكلمني عليكي
علشان نتجوز هدي مش هتكون ام وبجد
هي دي فرصتي
شيماء _مش فاهمه كلامك يعني اي بتكلمك
عليا اقصدك يعني عايزها نتجوز
محمود _ايوه والله متعرفيش أنا بحبك ازاي
وفرحان ازاي وفي الوقت ده دخلت
حماتي عند محمود وهو قال ، طيب
هقفل معاكي دلوقتي وبعدين نكمل كلامنا
الحما _هو الكلام اللي انا سمعته ده صح انت ممكن تتجوز على هدى يا ابني ارضى بنصيبك بقى ومش كل حاجه العيال كفايه أن ليك
زوجه بتحبك
محمود _هو انت فاكره ان انا عامل كل ده عشان العيال انا اصلا اللي كنت بديها برشام علشان يحصل لها نزيف دايما وتبقي لازم
تشيل الرحم
الام _وليه يا ابني تعمل فيها كده البنت حبيتك واديتك كل فلوسها وكمان راضيه أن يكون
ليك زوجه تانيه
محمود _بقولك اي أنا عايز الشركه كلها
تكون ملكي انا ومش هيحصل كده الا لو
اتجوزت شيماء
الام _يعني دي كمان مش بتحبها انت اي
اللي خلاك بالمنظر ده بقي كل اللي همك
الفلوس وبس
محمود _ وهو فيه اي في الدنيا يتحب
غير الفلوس يا امي بقولك اي فكك من الحوار
ده وروحي شوفيهم بقالهم فتره
قاعدين لوحدهم ليكون في حاجه ، وبعدها
بكام شهر محمود اتجوز شيماء وكانت
في الفيلا وندهت عليا وقالت
شيماء_انتي يا هانم ياللي اسمك هبه
تعالي هنا بسرعه ، وانا روحت ليها وقولت
هبه _ خير يا شيماء فيه اي عامله تزعقي
علي الصبح ليه كده
شيماء
الفيلا مليانه تراب ليه كده يلا روحي نظفي
الفيلا ، وفي الوقت ده خرجت هدي وقالت
هدي _روحي يا هبه البسي علشان خارجين انا وانتي رايحين مشوار ، وبعدها مشيت وقالت
مالك يا شيماء صوتك عادي ليه كده وبعدين هبه مش شغاله خدامه هنا هبه تبقى مرات محمود زيها زيك
شيماء _ههههههه زيها زي مين انتي اكيد
بتهزري بطلي بقي اسلوبك ده عامله فيها
الملاك البريء
هدي _لا انا مش ملاك ولا حاجه بس مش برضي بكده واسمعي يا شيماء كلامي كويس قوي انا وافقت انك تتجوزي محمود علشان احنا صحاب ما تخلينيش اسلوبي يتغير معاكي
شيماء _طيب بقولك اي تيجي نخير محمود بيني
وبينك ونشوف هيتخار مين فينا ، وبعدها
هدي سكتت وشيماء قالت ايوه كده حطي
لسانك جوا بوقك احسن يا حبيبتي ومشيت
من قدمها وفي بيت بابا الباب كان بيخبط
الام
حاضر مين اللي علي الباب وبعدها راحت فتحت
وكانت غاده وفهد
فهد _كل ده نوم عاملين نخبط بقالنا
كتير يا ماما فينك
الام _تعالو يا حبايبي لا والله كنت صاحيه
اي مالكم فيه اي
غاده _باركي ليا يا ماما انا حامل في بنت لسه جايه من عند الدكتور دلوقتي وقال ليا
الام _الف الف مبروك يا حبيبتي فرحتي
قلبي والله تعالو ادخلوا
فهد _لا ندخل فين انا جاي أنا وغاده
عليان نخدك انتي وعمي لازم نخرج نحتفل
بالمناسبه السعيده دي
الام _مانت عارف يا حبيبي عمك مش بيحب
الخروج اهو عندك في الاوضه اهو ادخل
قول ليه
فهد _طبعا هدخل واقول ليه كفايه أن هفرح قلبي واقوله ان انا هسميها هبه على اسم المرحومه الله يرحمه ، وبعدها دخل
الام _ادخلي يا بنتي قوليه بلاش الاسم ده انتي عارفه ان ابوك هيضايق ازاي
غاده _, والله يا ماما مش عارفه اتكلم معايا اكتر من كده انا خايفه يشك فيا بصراحه هو حاسس
ان فيه حاجه غريبه
الام _معلش يا بنتي هاتيها من ناحيتك انتي انك غيرانا لانه كان خطيبك الاولاني
غاده _حاضر يا ماما هعمل كده وامري لله
وبعدها فعلا دخلت وهما خرجوا كلهم
وانا كنت في مول انا وهدي وقولت
هبه _, هو احنا هنا بنعمل ايه بالظبط
هدي _ايه هيبقى عاجبك شكلك ده انا عايزه اجيب لك شويه لبس واغيرلك قصه شعرك دي بصراحه عايزاكي تكوني مبسوطه
هبه _هو ممكن اعرف انتي بتعملي معايا كده ليه مع ان المفروض ان انا ضرتك يعني
هدي _, حساكي طيبه والله وبتدفعي ثمن الغلطه لوحدك انتي الوحيده اللي بتتحسبي بسبب الموضوع اللي عملتيه ده
هبه _لان الغلط الكبير عندي أنا مكنش ينفع
اعمل اللي أنا عملته ده
هدي _بقولك ايه احنا جايين النهارده مش عشان نكد خالص احنا جينا علشان نتبسط وبس تعالي ناكل الاول وبعد كده نشوف هنروح
نجيب ايه
هبه _طيب هو في حمام قريب من هنا انا عايزه ادخل الحمام معلش
هدي _اه يا حبيبتي الحمام هناك اهو انا هروح اقعد في الكافيه وبتعاليلي على هناك *وفعلا
راحت هدي اقعد وانا دخلت الحمام وفي نفس
المكان جه فهد وغاده وماما وبابا
الاب _يا ابني مكانش له لزوم الخروجه دي خالص كنا قعدنا في البيت وانبسطنا وخلاص
فهد _, بقولك ايه يا عم احنا جايين النهارده علشان نخرج سوا ارجوك بقى بلاش تضيع فرحتنا
وبعدها تلفون فهد رن وقال معلش يا غاده خدي بابا وماما وروحي اقعدي عقبال ما اخلص التليفون ده واجيلك
غاده _حاضر يا حبيبي ووقف يتكلم وهو مدي
للحمام ظهرو وبعدها أما خبط فيه والموبايل
وقع ونزلت اجيبه وطلعت بقول
هبه _معلش انا اسفه والله مكنش وسكت وبعدها حصل.
مجمع الروايات الكامله من هناااا
إللي عاوز يوصله اشعار بتكملة الروايه يعمل إنضمام من هنا