القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أختي جوزت جوزي الفصل الاول بقلم هويدا زغلول

رواية أختي جوزت جوزي الفصل الاول بقلم هويدا زغلول

رواية أختي جوزت جوزي الفصل الاول بقلم هويدا زغلول

انا اكتشفت أن الطيب في الزمن ده ملوش مكان أنا كانت كل مشكلتي 

في الحياه ان بحب الناس كلها وهما بيحبوني واختي غارت من كده وبعد ما اتجوزت اخو جوزي فضلت وراه جوزي لحد ما جوزته واحده تانيه علشان يخلف وعلشان هي بتغير 

مني قصه اختي اتجوزت جوزي 


اختي جوزت جوزي

الحلقه الاولي

بقلم هويدا زغلول

نورهان

معقول انتي اختي ازاي تحضري فرح جوزي علي واحده تانيه جالك قلب تعملي كده 


سميره 

هههههه هو ده اللي مزعلك امال هتعملي اي لما تعرفي أن أنا اللي جبت ليه العروسه اه احمد  

من حقه يكون اب 


وقبل ما نبدا الحكايه اعرفكم بنفسي أنا نورهان 

عندي ٣٥سنه متجوزه بس لسه ربنا مش كرمني

بالخلفه وفاكره يوم ما روحت عند ماما وقالت 

ليه 


الام 

تعالي يا نورهان شوفي اللي حصل اختك تطلقت بعد سنه جواز وعماله  تعيط في الاوضه 

جوه ادخلي ليها والنبي يا بنتي 


نورهان 

كنت عارفه ان جوزها هيعمل كده هي برده وماما بتعاملوا باسلوب وحش جدا وعلى طول بتزعق ليه والكلام ده ما ينفعش


الام 

بس اسكتي لا تسمعك و تتخانق معاكي انا مش ناقصه بالله عليكي ادخلي  ليها الاوضه وتكلمي معها وفهميها يعني أنها  لازم ترجع  وانتي حاولي تكلمي جوزها


نورهان 

حاضر يا ماما مش هادخل واتكلم معها ربنا يهديها يا رب وبعدها دخلت الاوضه عندها 

ولقيتها عامله تعيط وقالت 


سميره 

شفت اللي حصل يا نورهان بقي أنا الزفت ده  طلقني انا قدام سلفتي انا مخنوقه جدا ، وانا روحت اقعد جمبها على السرير وقولت 


نورهان 

هو انتي كل اللي مضايقك أنه عمل كده قدام 

سلفتك يابنتي هو انتي بتفكري ازاي جوزك كويس اوي والله يا سميره بس انتي اللي مش عارفه تكسبيه


سميره 

اه ما انتي لازم تدافعليه  مهو هو برضه شايف حضرتك الملاك البريء اللي دائما ظهر قدام منه انه كويس وكل ما يكلمني يقول يا ريتك زي نورهان اختك


نورهان 

انا قولت الف مره مش هدخل بينك وبين جوزك علشان ما نتخانقش مع بعض بصي انتي حره يا سميره وعيشي حياتك زي ما انتي عايزه 


سميره 

وانا والله لاوريه على الحركه اللي هو عملها في دي ، وبعدها مشيت من بيتها وروحت شقه 

حماتي ودخلت لقيتها عامله تدعي 


الحما 

ربنا يبارك في عمرك ويطعمك ويديكي الذرية الصالحة اللهم امين ، وانا دخلت واقعد جمبها وقولت 


نورهان 

مين بقى سعيده الحظ اللي دعوه دي كلها من نصيبها يا ماما 


الحما 

هو في غيرك يا نورهان يا مرات ابني والله العظيم ما تعرفي انا بحبك قد ايه ربنا يا بنتي يديكي ويبارك ليكي على قد اللي بتعمليه معايا 


نورهان 

هو انا عملت ايه يعني ربنا يخليكي لنا احنا يا ماما وما يحرمنا منك ابدا أنا هقوم بقي علشان 

الحلق اعمل الاكل قبل ما عادل وأحمد يجيوا 

من الشغل 


الحما 

برده ما شفتيش ليا عروسه ل عادل ابني  يا بنتي ما تعرفش انا زعلانه ازاي من يوم ما اطلق مراته وهو يا حبيبي عايش لوحده وعايزه واحده تكون 

بنت ناس واميره زيك كده 


نورهان

سيبيه يا ماما هو اللي يختار بقلبه علشان ما يحصلش نفس اللي حصل زمان


الحما 

عندك حق يا بنتي ماشي قومي اعملي الاكل

وفي يوم لقيت شقه حماتي بتخبط وفتحت 

وكانت سميره 


نورهان 

ايه ده سميره ايه اللي جابك هنا هو حصل حاجه لماما ولا ايه 


سميره 

المقابله دي في احد يقول لاخته كده برده انا لقيت نفسي زهقانه قولت اجي اقعد معاكي شويه


نورهان 

لا يا حبيبتي تنوري ببيتك تفضلي تعالي ،.وبعدها 

دخلت واقعد جمب حماتي وحماتي قالت ليها 


الحما 

ازيك يا سمير عامله ايه يا حبيبتي بقالي فتره طويله ماشوفتكيش 


سميره 

اعمل ايه يا طنط البني ادم اللي كنت متجوزاه  مكنش بيخرجني من البيت خالص اه الحمد لله راح لنصيبه


الحما 

ايه ده معقول تقول لها يا حبيبتي معقوله الجمال ده يطلق، وانا كنت وافقه ساكته 

ومش عارفه اتكلم وصعبان عليا جوزها 

اللي هي بتظلمه في الكلام وقولت


نورهان 

انا بعمل الغداء يا سميره ايه رايك تقعدي وتتغدى معنا النهارده


سميره 

تمام منا بقيت فاضيه بقي مش ورايا حاجه 

وفعلا اقعدت والغربيه أن هي بقت تيجي 

عندي كل يوم مع انها مكنتش بتعمل 

كده خالص زمان وفي يوم لقيت حماتي عايزني 

نزلت وقولت ليها 


نورهان 

خير يا حماتي في ايه


الحما 

اقعدي يا نورهان عايزه اتكلم معاكي شويه صلي على النبي بقى يا ستي بصراحه كده انا شايفه ان اختك كويسه وما تتغيرش عنك وتكلمت عادل عليها وهو موافق وعايزين نروح نخطبها

، وانا اتفجات ب كلامها وقولت 


نورهان 

مين سميره لا بلاش يا ماما احسن


الحما 

هو انت خائفه لعادل برده يطلقها ما تخافيش يا بنتي انتي كنتي شايفه بعينك الاولانيه بتتكلم معها ازاي وعامله ازاي وعلشان كده طلقها 


نورهان 

لا والله يا ماما  مش قصدي بس يعني انتي عارفه أن عدا على طلقها  اربع شهور اكيد هي مش هتفكر في الموضوع ده دلوقتي وبعدين هي كانت بتحب جوزها مش سهل تنسي يعني 


الحما 

ملكيش انتي دعوه بس لما تيجي انا هتكلم معها بس انا قولت اعرفك قبل ما اتكلم معاها


نورهان 

اللي تشوفيه يا ماما بعد اذنك علشان انا كنت نازله رايحه مشوار وجايه على طول


الحما 

روح يا حبيبتي تروحي وتيجي بالف سلامه وبعدها روحت بيت ماما واول ما دخلت قولت لماما


نورهان 

هي فين بنتك هي كانت جايه كل يوم علشان تشغل عادل وانا كنت مختومه على قفايا ومش عارفه هي كانت بتيجي ليا ليه ، والغربيه لما 

خرجت سميره من الاوضه وقالت 


سميره 

ايه الدوشه اللي انت عاملها دي في حد يدخل عامل يزعق كده وبعدين هو انا عملت اي يعني 


نورهان 

بلاش الطريقه دي معايا انا الناس دي طول عمرها بتحبني وانا مش هستنى ان هي زعلانه مني علشان خاطرك انتي وانا عارفه انتي ممكن تعملي  ايه في عادل لما تتجوزيه


سميره 

بقولك ايه يا نورهان انا بمزاجك غصبا عنك هتجوز عادل وبعدين وانا مالي ما هو اللي اتصل بيا وقالي ان هو عايز يتجوزني وفي الوقت ده لقيت 

ماما جت جمبي وقالت 


الام 

هو انتي يا نورهان مش عايزه اختك تتجوز ولا ايه ده انا ما صدقت ان جالها عريس يا بنتي


نورهان 

يا ماما انا عارفه اسلوبها وطريق كلامها  وفي الوقت ده مش هيقول ان هما اللي اختاروها هيقولوا ليا دي  اختك


سميره 

اظن دي حاجه انتي مالكيش وبعدين يا ستي 

الست عايزه تجوز ابنها يمكن يخلف بدل 

ما التاني محروم من الخلفه انتي مالك بقي ، وفي الوقت ده انا قولت 


نورهان 

انت بتعيريني يا سميره على العموم انا ماليش دعوه باي حاجه تخصك بس كل اللي انا عايزاه انك ياريت ما تعمليش مشاكل معاهم انا ماشيه يا ماما


الام 

اصبري يا بنتي بس اختك ما تقصدش ،  وبعدها انا مشيت وماما قالت سميره ، وانتي ليه بتعملي مع اختك كده دي بتحبك وبتتمنى لك الخير ليه كل شويه عايزه توجعيها ، وفي الوقت ده هي قامت وقفت وقالت 


سميره 

ايه رايك يا ماما نعمل الخطوبه هنا ولا نعملها في قاعه انا راي قاعه نكون احلى صح وخلي يصرف  معاه فلوس كثيره ، وبعدها دخلت وماما قالت 


الام 

على قد ما انا فرحانه انك هتمشي من البيت هنا وهرتاح من مشاكلك شويه على قد ما انا خايفه على نورهان اوي طيبه ومتستاهلش اللي بيحصل فيها ده يا ربي ، وانا كنت في شقتي وأحمد دخل 

وقالي 


احمد 

الجميل ماله قاعد زعلان ليه وغريبه يعني انك موجوده هنا في الشقه مش موجود عند ماما


نورهان 

ابدا يا حبيبي كنت حاسه ان انا تعبان شويه وقولت اقعد اريح الحمد لله على سلامتك انا هاقوم احضرلك الاكل


احمد 

اقعدي يا نورهان  مالك شكلك متغير ليه كده هو في حاجه حصلت ولا ايه


نورهان 

اسمع يا احمد انا كنت بقولك كل المشاكل 

اللي كانت اختي بتعملها مع جوزها اخوك 

عايز يخطبها أنا مليش دعوه بس كل اللي عايزه 

خرجوني أنا برا المشاكل دي 


احمد 

حبيبتي عادل قالي وانا قولت ليه الكلام 

ده وعرفته أنها عصبيه وهو موافق هو حر بقي 


نورهان 

امك بتحبني اوي وخايفه انها تتغير معايا 

بعد ما سميره تتجوز عادل 


احمد 

احنا ملناش دعوه بقي هما حرين وبعدين امي 

عمرها ما هتتغير معاكي انا بحس أن انتي 

اللي بنتها مش انا ابنها روقي كده يا حبيبتي بقي وعدا سنه واختي كانت بتيجي تزور حماتي بس كان أسلوبها كويس اوي ما الكل وقولت 

ان هي اتغيرت خلاص وبعدها اتجوزت ويوم 

الصباحيه كنت قاعده أنا وحماتي تحت 

وهي نزلت 


حماتي 

اي ده انتي ازاي نازله انهارده وجوزك فين 

يا بنتي ، وهي اقعدت جمب حماتي وقالت 


سميره 

فوق ونازل اصل قولنا لازم نفطر كلنا سوا 

يا ماما اسمحيلي بقي اقولك يا ماما ، وحماتي

باستها وقالت


حماتي 

طبعا يا حبيبتي ماما امال والله فرحتني انك 

نازله تفطري معايا عمرها ما حصلت أن عروسه 

تنزل يوم صبحيتها ل حماتها 


سميره 

وانا اللي هقوم اعمل الفطار. بنفسي كمان يا ماما بعد اذنك وهي قامت دخلت ولقيت 

حماتي بتقول 


حماتي 

مهي البت كويسه اهي امال جوزك كان بيقول 

انك بتقولي أنها عصبيه ولا تتطاق ليه يا نورهان 


نورهان

ربنا يهديها يا ماما سبحان ما غير الاحوال 

وفي الوقت ده هي كانت وافقه عند باب المطبخ 

وسمعت وقالت 


سميره 

بقي روحتي قولتي لجوزك أن أنا عصبيه 

والله تستهلي اللي هيحصل فيكي مني ، وعدا 

٣شهور ولقيت سميره نازله وانا كنت قاعده 

بجهز الاكل وقالت 


سميره 

ماما شكل امنيه حياتك اتحققت وهتكوني 

جده أنا لسه جايه من عند الدكتوره ، وفي الوقت 

ده حماتي قامت وقفت وقالت 


حماتي 

لولوللوي الف الف مبروك يا حبيبتي معقول 

يا مانت كريم يارب معقول انتي حامل ، وهي 

اقعد علي الكرسي وقالت 


سميره 

اه بس فيه مشكله الدكتور قالي حملك صعب 

9شهور تكوني في السرير متعمليش اي 

حاجه


حماتي

احنا نعمل يا حبيبتي متعرفيش انتي 

فرحتي وبعدين حماتي اقعدت الكلام وبصت ليا  وقالت ربنا يديكي انتي كمان يا نورهان ويفرح 

قلبي تعرفي بقي سعتها هتكون الفرحه الكبيره 

وانا قومت وفقت وقولت 


نورهان 

الف مبروك يا سميره وربنا يجبر بخاطرك يا حماتي بعد اذنك هطلع شقتي شويه ونازله 


سميره 

اي هو انتي مش سمعتي أنا قولت اي ممنوع 

عليا الحركه خلصي الاكل الاول علشان 

اكل اصل الحوامل بياخدو علاج كتير مانتي 

عارفه بقي يووووو هو انتي هتعرفي منين ، 

وفي الوقت ده حماتي بصت ليها وقالت 


حماتي 

اطلعي شقتك يا نورهان ، وانا طلعت جري 

وانا بعيط وحماتي قالت ليها ، اسمعي بقي 

يا بت الناس اختك اللي كانت السبب في دخولك

البيت ده وانتي متعرفيش غلاوتها عندي 


سميره 

هو انا قولت حاجه ، وحماتي قالت ليها 


حماتي 

انا لسه مش خلصت كلامي انتي سامعه ولا لا 

لو حسيت مجرد احساس انك بتيجي عليها 

متعرفيش أنا ممكن اعمل اي أنا ممكن اخلي ابني يطلقك 


سميره 

ليه عملت اي لكل ده اختي وبدلع عليها 

تقولي كده اه ياني مليش نصيب 

دايما كده يا ربي والله كتير اللي بيحصل 

فيا ، وبعدها طلعت شقتها وشويه وعادل 

نزل 


عادل 

انتي ازاي يا امي  تتكلمي كده مع نورهان 

هي كانت عملت اي يعني 


الام 

انت يا واد نازل تكلمني كده علشان مراتك 

وبعدين شوف مراتك عملت اي الاول وانا 

مش هسمح لاي حد يجي عليها 


عادل 

ليه يعني عالفكره نورهان مش كويسه زي ما 

انتي فاكره انتي ناسيه انها كانت بتقول 

اي علي اختها علشان مش اتجوزها اسمعي 

يا امي أنا طلعت مره ومش مستعد 

أطلق التانيه , وبعدها طلع وأحمد نزل 


احمد 

يا ماما بلاش تزعلي عادل هو برضه مصدق 

أنه اتجوز وحالته استقرت وبعدين هو انتي 

جايه مع نورهان ليه ضدت سميره 


الام

انت اللي بتقول كده حرام عليك دي مراتك 

جوهره 


احمد 

بس مش بتخلف يا امي أنا نفسي اكون 

اب بقي وفي الوقت ده انا كنت نازله وسمعته 

وقولت 


ولحد هنا تكون خلصت حلقتنا


تابعوني وانضموا معنا علي تليجرام لتكملة الروايه 

من هنا

تعليقات

التنقل السريع
    close