أخر الاخبار

رواية أشواق وحنين الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر والحادي عشر بقلم زهرة الريحان

 رواية أشواق وحنين الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر والحادي عشر بقلم زهرة الريحان

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

الصفحه الرئيسيه للروايات الكامله اضغطوا هنا  

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️



رواية أشواق وحنين البارت السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر والحادي عشر بقلم زهرة الريحان




رواية أشواق وحنين الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر والحادي عشر بقلم زهرة الريحان

الفصل السادس 💗

 وسام : خبر إيه يا مرات عمي عاد كل ده جاسمين بتلبس لسه مكملش كلامه وكانت نازله من علي السلم شافها قام وقف مبهور بجمالها كانت لابسه لبس هادي وبسيط بس  عليها في منتها الجمال والرقه تاه


 في جمالها نسي الحاجة  فاطمة وكل تركيزه عليها هي شافته أرتبكب من نظارته  المتفحصه فيها كأنه بيدرس كل تفاصيلها  قطع الصمت بينهم 


صافي وهيه بتقول صباح الخير يا ماما  صباح الخير يا  وسام 


هتفت الحاجه فاطمة  صباح الهنا علي بناتي الحلوين فاق من شروده علي صوت صافي رد عليها صباح الخير يا صافي عامله إيه وأخبار محمود إيه 


صافي الحمد الله كله ماشي تمام يا واد عمي 


وسام : طب يلا يا جاسمين اتاخرنا 


جاسمين : انا جاهزه وبصت علي أمها وقالت مع سلامه يا حاجة.. ادعيلي


فاطمة : دعيالك يا قلب أمك ربنا يوفقك 


وسام خدها وهوطالع  بص عليها وقالها النهاردة كل حاجه تمام .. فيها ايه يعني لما تاخدي بالك من لبسك

كل مره كده؟


 جاسمين :

انا طول عمري باخد بالي من لبسي وأعرف احافظ علي نفسي كويس ويلا بقي أنا مش فاضيه للكلام الفارغ ده اللي لا بيودي ولا بيجيب وسابته ومشيت قدامه من غير متدي أي إهتمام لكلامه 

  

وسام :بغضب بيكلم  نفسه بقى  انا كلامي فارغ ماشي يا جاسمين يا أنا يا إنتي 


خدها وطالع عند مريم شاف محمد وقف معاها 


وسام : أهلا  يا باشا جيت أمتي من المأموريه عامل إيه يا وحش 


محمد : لسه جاي  أمبارح في  الليل حتي كان محمود هنا وطلعت أنا وصافي ومحمود 


وسام : يعني جيت وكمان بتتفسح وأنا معرفش 


محمد :ياعم أنا كنت  كده كده رايح ليك أصلا في مأمورية 

جديدة متكلفين بيها سوا بس دي عايزه بال رايق 

لما تاجي من مشوارك هبقي أجيلك احكيلك  يلا خد البنات وخلي بالك منهم 


وسام : ماشي مستنيك 


محمد بص علي مريم وقال عايزه حاجة يا مريم 

مريم: لا شكرا يا أبيه 


محمد بهمس لنفسه : أفرح مش كان مش عجبك أنها تقولك إبن عمي أهو باقيت أبيه 😃 صابرني يارب عليكي 


خدهم وسام ومشي 


مريم : مالك يا بنتي قلبه وشك ليه حتى صباح الخير مقولتش 

جاسي : مفيش يا مريم مدايقه شوية 


مريم : ماعلشان كده بسالك مالك 


جاسي بهمس :  ل مريم وسام يا ستي مش عرفه ماله

 كل ميشوفني لازم يعصبني 


مريم: ليه عامل إيه 


جاسي : بس دلوقتي بينه واخد باله أبقي اقولك بعدين 


مريم : ماشي


وسام  طول الطريق بيبص عليها من مرأية العربية 

وبيحاول يقرأ كلام الشفايف وستنتج كلمة  بيعصبني 

وقال أنا بعصبك  إنتي لسه شوفتي حاجه إن موريتك باقي أنا كلامي فارغ 


 هيه ملاحظه انو بيبص عليها بس مش معبراه 

وحديثها كان مع مريم بس 


وصلو وهيه نازله همس لها ياريت تشوفي قسم غير بتاع البهايم ده 🐃🐂وسبها ومشي قدامهم


جاسمين : بنرفزه طب والله منا  مختاره غير القسم 

ده ويضرب رأسه في الحيط 😠 


مريم : بتقولي حاجه يا جاسي


جاسمين : لا يا مريم مبقولش أنا هفرقع 😠 بس 


مريم :  هههههههههههه لا أنتي حالتك صعبه خالص  


**********************


عند عارفان في المزرعه 🐐🐐🐃🐂


    عرفان :بصوته العالي عتمان أنت يا عتمان 

عتمان لما سمع صوته قام جري عليه 

وقال نعم حاضر جنابك 

عرفان: كلمت الوحده زأي مقولت لك يا حمار 


عتمان : أيوه بيقولو في حمله تطعيم جايه للبلد كلاتها الأسبوع الجاي


عرفان : أنت يا باجم أنا عايز دكتور يشوف فرحان مالي انا بحمله التطعيم 


عتمان : ما هما هناك قلولي كده في حمله تطعيم جايه يوم السبت هتكشف وتطعم البهايم  خايفين ليكون عند البهايم حمي القلعيه 


عرفان :طيب شوفلي أي حد يشوف فرحان لحد يوم السبت 

عتمان : في دكتوره أسمها سهام  بنت مطاوع صراف الري بنت يتيمه قاعده لوحدها بعد أبوها وامها ما ماتوا

وإبن عمها عمال يرازي فيها وعايز يتجوزها بالعافيه 


عرفان: بعصبيه وأنا مالي يا طور انا هتجوز ها أنا عايزها تشوف فرحان وتكشف عليه يا طور 


عتمان : حاضر أمر جنابك يا بيه  بس انا خايف من ولد المحروق  ولد عمها ده ل يتعرض طريقي وده عيل صايع وماشي بمطوه 


عرفان : خد مغاوري ومصلحى   معاك وكفياك حديت  عاد 

قبر ياخد العفش 

******************


في بيت الحجه وجيهة 


وجيهة : بنت يا مهجة انتي يا  بت  إنتي يا سخامه

 

موهجه : أيوه يا ست هانم 


وجيه : جهزتي الغدا يا بت 


ايوه يا حجه كل تمام علي ميجي عرفان بيه والاستاذ وسام أكون خلصت 


وجيهة: فين حازم مش باين يعني الولد ده تاعب قلبي مطلعش من اوضته


مهجة : لا يا ستي قاعد علي السخام ده اللي اسمه النت 

وجيهة : روحي قوليله  يجهز وينزل قبل عرفان ما يجي ويبقي يوم مطاربق علي دماغه 


عند حازم في اوضته 


قاعد بيتكلم شات دخلت موهجه عليه ياسي حازم بتقولك الست الحجه لازم تنزل قبل عرفان بيه مايجي من بره علشان الغده 


حازم : انتي يا بني ادمه مش فيه باب تخبطي عليه غوري من وشي قوليلها نازل نزلت موهجه وقفلت الباب

 حازم بتزمر حازم وسنين حازم مافيش في البيت غير حازم  

 حازم  قاعد  بيكلم اسامه وبيتفق  معاه عايز يدربه عنده في فريق لأجبال بس حازم متحمس للفكره بس خايف بيحاول اسامه يغريه علشان يدربه شاف فيه النجوميه لما كان في زياره لاستاد اسيوط وحضر الدوره التدربيه وشاف قد ايه هو موهوب فحب يدور عليه ويوصله وفعلا عرف يوصله من حسابه الشخصي من علي النت هيه دي شغلنته إكتشاف المواهب والكسب من وراهم


حازم : مافيش يا كابتن زاي مقولتلك الموضوع ده صعب عليه دلوقتى ابيه عرفان مفتح عينه عليه شويه كده الدنيا تهدي  ونزل  ادرب فى النادي تاني بس سفر لمصر استحاله اقدر دلوقتي 


اسامه : دي فرصه مبتجيش كده بساهل فكر ورد عليا

موهجه : من تحت بتنادم عليه يلا يا سي حازم 

كلم ست الحجه 

حازم : طب سلام يا اسامه هفكر وارد عليك 

قفل معاه ونزل كان عرفان دخل القصر شاف أمه مسك أيدها باسها وهتف ا سلام عليكم


عامله أيه يا ست الكل 


 وجيهة: زينه يا ولدي طول منا شيفاك أنت واختك زانين


عرفان : آمال وسام  ومريم فين  

حازم وهو نازل اشمعنا وسام ومريم  اللي بتسال عليهم وانا فين بقي


عرفان انتي يا بارد انا لسه سمع موهجه بتنادي عليك وانا داخل السرايا 


وجيهة : وسام خد مريم و جاسمين ورح يشوف التنسيق

وجيهه شافته مدايق سألته مالك يا ولدي  ؟؟ شكلك في حاجة مضيقاك انا خبراك زين لما تبقي في حاجة مضيقاك


عرفان : فرحان يا أمه آخر حاجه من ذكرى أبوي 

تعبان قوي  خايف عليه يا أما  لخصروه زأي ماخصرت فرحانه وليفته 


وجيهة : أن شاء الله خير يا ولدي متزعلش نفسك 

مافيش أغلى منيكم عندي كله فداكم 


عرفان: باس راسها وقلها ربنا يخليكي لينا يا حجه 


حازم : طب هنقعد كده كتير عايزين نأكل 


عرفا: طفس طوال عمرك طفس  😂😂


*************************

  

       

عند وسام وجاسمين  ومريم في مكتب التنسيق 

الموظفه عايزه منكم تجبولي  موافقه من الاستاذ عبد الجليل 

مريم : طب روحو أنتم وأنا هستناكم هنا 


 وسام : فين ده


 الموظفه : فوق في الدور العاشر 


خد جاسمين واقفين عند الاسانسير مستنينه ينزل بصت عليه جاسمين وقالتله مالك مستني ايه ماتطلع 


وسام :نعم يا اختي انتي عايزني اطلع لدور العاشر علي رجلي إنتي اتجننتي 


جاسمين : مهو مستحيل تركب معايا 


وسام : ليه ان شاء هاكلك  


كان المصعد نزل فتح وسام الباب بصلها وسام بضيق وقال:  يلا يا هانم مش فاضين للعب العيال

 

جاسمين: لا برده مش راكبه 


وسام : لا بقولك ايه وقبل ميكمل كلامه جت عليهم 

وحده جميله جدا بشعرها الاحمر وبشرتها البيضه من الاخر صاروخ كلمت وسام بصوتها الناعم وقالت إنا الدور العاشر لو سمحت اركب معاكو    


وسام : اتفضلي  يا قمر دا حتي إحنا نفس الدور وفتحلها الباب   دخلت الأول وهو وراها  وجاسمين اللي كانت واقفه مصدومه من معامله  وسام مع السلعوه دي علي حد قولها 


وسام : هتركبي يا جاسي ولا بتتعبي من الاسانسير 

لو بتتعبي منه ممكن تطلعي إنتي وأنا والموزه أقصد أنا والانسه هنطلع إحنا 


جاسمين : بصتله بصه غل وقالت: لا يا خفيف هركب 

معاكم 

ضحك وسام علي عصبيتها وقال دي بينلها هتحلو

اشواق وحنين 7_8

الفصل السابع 💗

البنت واقفه في الاسانسير  ومرة واحدة مالت علي وسام وقالت: اسفه اصل دوخت شوية   عندي فوبيا من المناطق العاليه 


 وسام : وهو بيبص على جاسي اللي كانت علي شوية هتولع في البنت وفيه هو  وفي  المكان كله  وقال 

أحسن جربي شوية من اللي معذباني بيه فحب 

يغيظها أكتر فقال هاتي أيدك يا أنسه اسندي عليه 


جاسمين بغيظ : لا أنا هسندها ريحلي إنت  نفسك هاتي ايدك يا أنسه  اسندي عليا إنا 


وسام : كاتم ضحكه كانت طالعه منه  بس مقدرش غصب عنه ضحك على منظرها


جاسمين :  بهمس له  اما إنسان بارد ومستفز 


وسام : بنفس الهمس سمعتك علي فكره و حسابك تقل أوي معايا


وصل المصعد بيهم فتح الباب وقال يلا يا أنسه باقيتي كويسه 


البنت : اه الحمد لله شكرا يا ااااا  هو اسمك ايه 


وسام : إسمي وسام أي خدمة حضرتك 


البنت:شكرا يا أستاذ وسام   


وسام : لا أستاذ إيه حضرتك  باقى أنا ظابط شرطة 


البنت ووواو ظابط شرطة من زمان نفسي اتعرف 

علي ظابط شرطة 


جاسمين بغيظ  من تنحها قالت : واديكي اتعرفتي فرصه سعيده بقى مع السلامة 


وسام شاف جاسمين متغاظه أقال اغيظها زيادة 😃


وقال  أنا كمان سعيد بمعرفتي بيكي.....  إسم القمر إيه 


هيام : إسمي هيام والدلع وئام 


وسام بابتسامة واسعه تشرفت بمعرفتك يا انسه  وئام

وناسين  الى واقفه بطلع دخان😈 من كل حته 


جاسمين بتكلم نفسها : هو اللي أسعد مسعدش إيه الهبل ده ده اتجن أول مشاف بنت 


جاسمين بغيره :  إيه لسه مخلصتش 

وصله التعارف بتعتكم دي  أجيب شجره واتنين ليمون 


وسام : بابتسامة لا خلاص خلصنه  فرصة سعيدة يا قمر بالأذن 


هيام :اتفضل

وسبها وخد جاسي ومريم  خلصو اللي مطلوب منهم وماشين في طرقهم لبيت عمها يوصلها 

هيه بعد الحصل في الاسانسير اتجهلته تماما  بس كانت متغاظه  قالت لنفسها لا لايمكن ينتصر عليا 


مريم : مين دي اللي كانت واقفه معاكم 


جاسمين : مش عارفه والله بنت ملزقه شبه السلعوه بشعرها المنكوش ده اللي عمله زأي عرف الديك 😠😠


وسام : مين دي السلعوه ههههههه 

لما دي سلعوه يبقي فين الجمال والأناقة والذوق والرقه 

ولما الشعر ده زأي عرف الديك هههههههه ومال فين الحرير


جاسمين بغيظ وغيره جمال و زوق فين ده دي بنت تنحه وبارده معندهاش دم قال أيه عندها فوبيا وترامت في حضنك وانت يا حرام صعبت عليك 

وشعر حرير إنتي اللي شوفته ده يتسمي حرير ؟؟

  


 وسام  طبعا حدث ولا حرج مبسوط وطاير انها بتغير عليه فرح  اوي  


وسام :وماله لما تكون بالجمال ده لازم تصعب عليا


جاسمين بنرفزه انت اللي بتحب الرمرمه 


وسام بصلها بغضب ولسه هيتعصب عليها لحقته مريم وقالت خلاص يا وسام حصل خير إيه يا جماعه إحنا هنتخانق علشانها 


جاسمين : مين دي أصلا اللي اتخانق علشانها  وأنا مالي هو حر 

وسام: اااااااايوه أنا حر 


وسام  قال لنفسه معقول اللي حاسس بيه 

تكون هيه كمان حاسه بيه ؟ آكيد اومال ليه متعصبه كده 

وقام مشغل الكاست 

وبالصدفه اغنيه ورده 🌹


جرب نار🔥 الغيرة جرب و اوصفلي 


قامت هيه مدا أيدها  طفيه  التسجيل وقالت 

مصدعه انا 

قالها يسلام بس كده الأميره تؤمر 


************************************************************************

 في بيت أمين وسميحة 


منال في أوضتها واقفه بتربط طرحتها دخلت عليها أمها 

الجميل بتاعي صاحي بدري علي فين العزم يا بنتي

منال : انا قطعت الاجازه يا ماما كفايه كده 

سميحة : الف بركه حبيبه قلبي 

ده ابوكي هيفرح اوي لما يعرف اللي انتي نزلتي الشغل 

منال بابا عارف هو اللي طالب

مني انزل الشغل 

سميحة طب يا بنتي عدي علي 

واد خالتك يوصلك  بدل

متتبهدلي في  المواصلات 

 منال بفرحه  حاضر يا ماما


امين كان معدي سمع كلامهم معجبهوش الحال

وقال لا متعديش علي حد

بنتي هتركب زيها زى أي حد ولو حابه تاخد تاكسي تاخد بس متعديش علي حد


آمين عارف اللي أمها عايزه تعمله 

بس ده مايدلهاش  الحق انها تدلل علي بنتها ولا 

تقلل من قيمتها أبدا 


منال : بعد صمت حاضر يا بابا اللي تشوفه 


امين لقه بنته في عنيها حزن مال عليها وقلها ان بعمل كده لمصلحتك إنتي مهندسة قد الدنيا متتنزليش ابدأ

إنتي عندي  بالدنيا بحالها


منال : ربنا يخليكي ليا يا أحن أب في الدنيا وميلت علي أيده باستها


خلصت ونزلت خدت تاكسى 

وراحت علي شغلها 


امين : سميحه تعالي عايزك 

سميحه : خير يا ابو منال 

امين : بخصوص منال 

سميحه : مالها 

آمين :مش عايزك تجيبي سيرة 

أبن  خالتها علي لسانك تاني قدامها 


كفياكي عاد كل اللي في البنت ده بسببك 

وبسب عمايلك 

سميحه : وانا عملت ايه 

امين : معشماها ومعشمه نفسك بعرفان إبن أختك 

انتي فكراني مش واخد بالي بلي بتعمليه 

والجوازه اللي اتحسبت علي البنت 

روحتي قولتي للبنت واقنعتيها   انها لما توافق علي واحد غيرة يمكن يتحرك ويتكرم ويجي يخطوبها 


وهو ولا علي باله بالعكس كان هو بنفسه اللي بيسأل على اللي متقدم ل بنتك 

وجاني وقالي وافق يا جوز خالتي أيمن ده مفيش منه انا سالت عليه

 سمعته بنتك يومها وصممت تتجوز ايمن علشان حاسة انو هانها في كرامتها


امين اتعصب اكتر عليها وقال :-


اخر مره تجيبي سيره عرفان علي لسانك 

كفاية بقي خلي البنت تشوف مستقبلها بعيد عن ابن أختك 

لو كان عايزها كانت قدامه وسابها وراح اتجوز بنت مصرويه مكملتش سنه معاه حتي بعد مطلقها 

لا جه ولا بنتك في باله أصلا 

انا بنتي عندي نجمة من السماء واللي حاببها وعايزها 

لازم يجى  زاحف علي رجله مش احنا اللي نتمسح فيهم

وده اخر كلام عندي 

************************************************************************

في بيت وهدأن 

داخله جاسمين علي اخرها 

واختها قاعده مع مامتها 

مساء الخير يا ماما

فاطمة : يا مساء الانوار 

صافي :  ل جاسمين  مالك بتقوليها من غير نفس

جاسي : اطلعي من نفوخي انا مش نقصاكي  انا طالعه

فاطمه : اطلعي يا بنتي ووقت الغدا هبعتلك 

جاسي : ماشي يا ماما 

طلعت جاسي وفاطمه ل صافي هيه مالها اختك 

مش عجباني بقالها مده 

صافي : تلاقيها متوتره  شويه علشان التقديم 

فاطمه : وانتي يا ضنايا  هان عليكي تسيبي امك 

وتروحي بلد متعرفيش فيها حد  لا وكمان هتسيبي

فرصتك إنك تبقي معيده في الجامعه 

ليه ده كله 

صافي : يعني محمود ميستاهلش؟ ؟


فاطمه :هو محمود زين  مايتعايبش

بس برده انتي بنتي ولازم اطمن عليكي 


صافي : اطمني يا ماما 

محمود :

راجل وشهم وبيحبيني 

هو علي فكره خيرني أسافر معاه بعد الجواز  

ولا نعمل فرح هنا ويقعد 

معايا شهر ويمشي انا اللي قلتله لا هروح معاك

ده إختياري انا مش هو

فاطمة : طب يا بنتي ربنا يهدي سرك

زمان قالوها بلدك فين اللي جوزك فيها 

علي البركه يا بنتي  ربنا يجعلها جوازة الهنا

. صافي : ربنا يخليكي ليه يا أحن أم في الدنيا

الفصل الثامن 💗


عتمان خد الغفير  معاه وراح عند بيت سهام 

سهام دي بنت ياتيمه قاعدة لوحدها بعد موت أبوها

 وامها وإبن عمها عماد بيحبها وعايز يتجوزها إجباري 

بس عماد ده دبلوم صناعه مش بيشتغل عاطل  ماشي علي طول  بمطوه  وبحكم انو ابن عمها عايز يتجوزها

 بالعافيه وطبعا هيه مش موافقة ولا راضيه بيه وهو وراها في كل حته ومحاصرها اكمن يعني ملهاش غيرة

  

خبط عتمان علي الباب 🏠


سهام من جوه قالت:-  مين 


عتمان : أنا يا دكتورة سهام غفير المزرعة بتاعت عرفان بيه 


سهام من ورا الباب وعايز مني إيه 


عتمان: الفرس بتاع سي عرفان بعافيه شوية عايزينك تشوفيه 


سهام علشان خايفة تخرج من ورا إبن عمها علشان محرج عليها ماتطلعش غير للشغل بس وهو اللي بيجيبها وهو اللي بيوديها فقالت أنا موظفه في الوحده وكده كده بكره عندنا حمله  في البلد بنكشف على البهايم ونطعمهم 


عتمان : فرحان حالته صعبه يا دكتورة ميقعدش  لبكرة 

انا معايا كارته هاخدك ورجعك تاني ساعة واحدة بس مش هناخروكي 


سهام : طيب ثواني البس وجاية 

سهام فى نفسها بتقول وربنا يستر من المجنون عماد ده لبست هدومها وجهزت وهي نازله عديت علي نعمه جارتها قلتلها انا في سرايا عرفان بيه 

نعمه : ايه اللي موديكي وحدك يا بنايتي

 مش خايفه من عماد ده شراني واخاف عليكي لايئذيكي  يا بنايتي


سهام : العمر وأحد والرب وأحد أنا مسافة السكه هبص علي الفرس وجاية  الغفير بيقول تعبان قوي وهو مستنيني تحت


نعمه :طيب يا بنتي ربنا معاكي 

وسابتها ونزلت في طريقها للمزرعه 


************************************************************************

 عند منال في شغلها 

اول مشافتها صحبتها قامت وقالت حمد لله علي السلامة ايه الغايبه الطويلة دي 


منال :  الله يسلمك يا أميمة حبيت اريح اعصابي شوية من ضغط الشغل 

أميمة : علي حس الشغل انتي مشيتي كده وسبتي المشروع اللي شغالين عليه 

ومستر  يزيد كل شوية يسال عليكي 


منال : يعني هو  مفيش فى المكتب غيرى منتي موجودة والمهندس خالد كمان

أميمة : بس المشروع ده في ايدك انتي 

انتي اللي مسكاه وكل خيوطة معاكي 


منال : طب يا ستي واديني جيت خاليني بقي  أشوف شغلي 

أميمة : لا انتي لازم تعدي علي مستر يزيد الاول 

من ساعه ما سبت الشغل وهو بيسال عليكي 


منال : يسال عليا انا ليه 

أميمة  ؛ بتوضيح وبصوت مرتبك انا انا قصدي يسال علي الشغل 


منال : طيب هاخد المشروع معايا وريحاله

***********************************************************************

فى بيت الحج وهدان 

صافي بتكلم محمود في البيت 

صافي : كده يا محمود من اخر مره طلعنا فيها مع بعض  ماتصلتش بيا 

  محمود : وانتي بتسمي دي خروجه  والحارس الخصوصي 

اللي كان كاتم علي نفسنا ده 


صافي : هههههههههه هانت كلها أسبوع وكتب الكتاب يتم 

محمود : انتي قاعدة فين 

صافي : بستغراب ليه السؤال ده 

محمود : قولي بسرعه انتي 

فين بدل متلاقيني عندك دلوقتي 

صافي : انتي اتجننت يا محمود يعني هكون فين في البيت 


محمود : قاعدة مع مين 

صافي : لا ده كده جنان رسمي 

محمود : انا صبري نفز


صافي : قاعده في أوضتى 

محمود : بدال في أوضتك  سماح  المرة دي 

عارفه لو سمعت صوت ضحكت تاني عاليه كده متلوميش غير نفسك


صافي : بضحك  بتقوله بتغير يا حوده 

محمود : سمع ضحكتها اتنرفز أكتر 


وقال اقفلي يا صافي... اقفلي 


صافي : بضحك من نرفزته اللي هيه أصلا  مبسوطه بيها أوي 

وقالت  ليه ده كله بس 


محمود :  علشان انا علي اخري منك وانتي 

الضحك ...وحوده..... والكلام الحلو كله في التلفون  وبس 


لكن لما تبقي معايا بتصدريلي الوش الخشب 


صافي : برمانسيه زياده وحنان 

معلش يا حوده  محمد اخويا كان معانا هانت اهو كلها اسبوع


محمود : طب مش هتقليهالي 

صافي بستغراب إيه  هيه دي 


محمود : يعني مش عارفة 


صافي : وانا هعرف منين 


محمود :   بحبك 

مش ملاحظة اني أنا قولتها كتير وأنتي ولا مرة أسمعها منك ؟ 


يلا ساكته ليه؟ قولي 


صافي وشها جاب الون 

وقفلت السكه بسرعة 


صافي :يااااااه يا محمود بحبك اوي بس مش هقولها غير  وأنا في بيتك 


محمود : بنت المجنونه دي قفلت السكه في وشي ماشي يا صافي هتروحي مني فين 

كلها اسبوع وتبقي  مراتي  

************************************************************************

في بيت الحاجة وجيهة


 اليوم ده مرات عمها بتعمل فطير مشلتت ده عوايد الصعيد وبتخبز عيش شمسي  

والبيت مليان بالحريم 

وقاعدين مبسوطين 

عفاف : كده يا ست وجيهة ولا اكتر السمنه شويه 

الحاجة وجيهة : لا كده زين 

عرفان ولدي بيحبه الفطير ميبقاش تقيل 


موهجه : بس وسام بيه بيحبه بيشر سمنه 


وجيهة  : ههههههه ايوه طول عمره لازمن يغرقها سمنه وعسل 


عفاف : اخر مره كنا بنعمل الفطير ده كانت ست 

جاسمين عايزه تعرف بيتعمل ازاى


وجيهة: تصدقي كان تايه عن بالي خالص شاطرة يا بنت يا عفاف 


لما أقوم ابعت للغفير يوصل يجيبها من بيتهم 


موجهة :  خليكي انتي يا ستي انا هقوله 


وسام كان لابس وطالع أول مسمع أمه بتقول هتبعت تجيبها 

وقف عند الدوار الكبير اللي مخصص للخبيز في كل بيت 

في الصعيد في مكان مخصص للخبيز 


وقال : صباح الخير يا حاجة وجيهة 

وجيهة : يسعد صباحك يا ولدي خير علي فين العزم من الصبح 

وسام كنت رايح عند عرفان من زمان منزلتش الأرض 


وجيهة : روح يا ولدي أقف جار أخوك وسانده الحمل تقل عليه من زمان شايله لوحدة و انتي مبقتش صغير يا ولدي 


وسام : من عيني يا حاجة  اللي تؤمري بيه  يتنفذ 


بس هو البنت موجهة هتقول للغفير يجيب مين 


وجيهة  : ههههههههه هيكون مين يعني إلى جاى

صافي  كانت حابه تتعلم الفطير بتقول محمود بيحبه عايزه تتعلمه قبل الجواز علشان تبقي تعملهوله 


وسام كشر وبان عليه الضيق 


ضحكت أكثر عليه وجيهة وقالت :هههههههههههه 

  طب ماتقلبش وشك كده جاسمين اللي جاية  يا قلب أمك 

هيه حابه تتعلم كيف بيتعمل الفطير 

وحبه تتعلم الخبيز كمان وكملت كلامها *


جاسمين دي بنت مفيش زيها لا في العلام ولا شاطرة البنته ولا جمالها 

هنياله اللي تكون من نصيبه يا ولدى


وسام : في نفسه هنياله يا ماا


************************ 

وصل وسام عند عرفان في المزرعة 🐃🐂🐃🐏🐑🐐🐏🐑🐏🐑🐏🐑🐂🐂🐂🐂🐃🐏🐑


عرفان كان واقف حزين وسط خيوله وماسك فرحان وبيمسح عليه بأيده كأنه  أبنه  شافه وسام بالحزن ده راحله 

وسام : لسه تعبان برضوه 

عرفان : لساته علي حاله تعبان قوي وأنا خايف عليه 

المره دي غير كله مرة ادعيلو يا وسام ده من ريحه الغالي 

وسام : قوم يا عرفان ان شاء الله خير متعملش في نفسك كده 

عرفان: مش هرتاح غير لما الاقيه زين قدامي

وسام : حد شافه 

عرفان : راحو  الغفر يجيبوا دكتورة إسمها سهام 

وسام : طب زين يا أخوي دلوك تشوفه ونطمن عليه 

عرفان : ببتسامه بسيطه اباي يا ولد أبوي اللي يشوفك وأنتي بتكلمني كده 

ميشوفكش وأنتي بتكلم زأي المصاروه  لبلب 

وسام : هههههههههههههه انتي ناسي سنين الجامعة وشغلي كله في مصر

وانتي كمان الفتره بتاعت الجامعة بتاعتك كنت بتتكلم مصراوي لبلب 


عرفان : ايوه صوح دي كانت أيام 


*******************


اشواق وحنين 

الفصل التاسع 💗


في مكتب يزيد 


منال خدت المشروع ورأيحه علي  مكتب يزيد قابلت خالد في طريقها 

خالد : ياهلا بالغايب إيه الغايبه الطويلة دي 

منال : وأديني رجعت يا سيدي وسع كده الطريق 

علشان أميمة بتقول مستر يزيد علي آخره وسأل أكثر من مره عليا


خالد : أيوه يا عم المهم إنتى 

ياللي الشغل مش بيمشي غير بيكي  


منال : والنبي أنت فايق ورأيق سبني أدخله قبل ميرفدنا إحنا الإثنين 


خالد: لا وعلي أيه الطيب أحسن 


دخلت منال عند يزيد بعد مخبطط علي الباب وسمحلها بالدخول 


منال : صباح الخير يا فندم 


يزيد : صباح النور قالها بضيق 


منال : المشروع حضرتك أخدته  معايا في البيت وخلصته اتفضل حضرتك لو عندك اي ملاحظات قولها وأنا أعدلها 


يزيد وهو بيبص في المشروع شغلها تمام جدا بس هو حب يستفزها 

قال طبعا عايز مراجعة والرسم ده عايز يتعاد 


منال  : تمام بعد إذن حضرتك أخذت المشروع وماشيه بس وقفها صوت يزيد


يزيد : عرفت بخبر طلاقك 


منال لفت وبصتله باستغراب 


لأن لسه محدش يعرف وقالت:- 


منال : كل شىء قسمه ونصيب 


يزيد : وده بقي اللي مخليكي تسيبي المكتب وتهملي في شغلك 


منال : لا طبعا 

أنا مقدمة علي أجازة وسيادتك ماضى عليها وأظن أن من حقي أجازة 

يزيد لقي كلامها مقنع وعصبيتة هو الزايدة  من غير وجة حق قال

////// حمدالله علي سلامه 

خدي المشروع انا حددت بعض النقط فيه اللي عايزه تعديل 

منال : تمام بعد إذنك حضرتك 

وسابته ومشيت 

يزيد قاعد مخنوق ومدايق منها ومن نفسه وأن البنت الوحيدة اللي  حبها تتطلع بتحب غيرة


استوووووووب 


حكايه يزيد تبدأ  من ساعة ما وصل الصعيد ومسك الوحدة السكانية اللي بتتبني لأصحاب العشوائيات 

شافها أعجب بيها من أول نظرة كان ناوي يتقدم ليها

 بس في يوم معدي عليهم في المكتب سمعها بتقول ل أميمة 


فلاش باك 👀 مهم جدآ 


أميمه : يا بنتي فوقي لنفسك لامتى هتستنية العمر 


بيجري وهو ولا علي بالة 


 منال : أعمل إيه يا أميمة  أروح أقولة  بحبك  والنبي تعالى اتجوزني 


أميمة : لا مقولتش كدة بس اللي خلقه مخلقش  غيرة

يعني 

منال : مش بأيدي يا أميمة انا وعيت علي الدنيا لقتني بحبه مش بأيدي  مش قادره أشيله من دماغي ومش شايفه حد غيرة

عرفان ده هو الهواء اللي بتنفس بية وهو مش شايفني خالص يا أميمة أنا بموت من غيرة


كان يزيد واقف وسمع كل كلمة قالتها وهو حزين البنت الوحيدة اللي حبها بتحب غيرة

كل الحب ده معقول في حد بيحب بالدرجة دي يا بخته يطلع مين ده اللي خطف قلبك 

نهاية الفلاش باك 

************************************************************************

في المزعه عند عرفان 

🐃🐂🐏🐑🐐🐃🐂🐂🐂🐂🐂🐂🐂🐂🐂🐂🐃🐏🐏🐐🐏🐑

 

وصل الغفير ومعاه سهام دخل الأول وساب سهام في الجنينة 


عتمان : سلام عليكم 


عرفان : عليكم السلام جبت الدكتورة 


عتمان : أيوه يا سعات البيه برة أدخلها 


عرفان : تدخلها فين يا حمار خدها علي الاسطبل 

                  وأنا جاي وراكم


عتمان : أمر جنابك يا بيه خدها وراح بيها علي الأسطبل 

هناك سهام : فين الفرس اللي تعبان


عتمان : أهو فرحان يا دكتورة 


الفرس سهام غريبه عنه أول مراحت عنده بقي يروح 

وييجي في المكان مش متقبل وجودها وصوت سهيلة

عالي جامد رايح جاي وهو مربوط أصلا بس رايح جاي في مكانه  مستغرب منها 

قعدت تهدي فيه وتملس علي شعره لحد مهدي   ووقف ساكت مكانه


عتمان : بستغرأب  فرحان عمره مسكت مع حد 

شكله ارتحلك يا دكتورة 

سهام : الخيول بتحس بالحنان زأي الأبنادمين بالظبط 

بس تحس بالأمان والحنان بيطمن بيهدي علي طول 

 

عرفان كان واقف بيتابعها من بعيد وهو جاي عليها 

شافها أزي قدرت تهدي فرحان اللي مش بيهدى بسهولة  مع حد أعجب بشغلها وقال لنفسه بينها شاطرة وعارفة  شغلها زين


وصل عندها كانت بتفحص الحصان عطياله ظهرها 

دخل عليهم وقال 

سلام عليكم  ردت السلام من غير متتلفت عليه 

ومتابعة شغلها مش عاطيه لحد إهتمام كل أهتممها لشغلها وبس 


سألها عرفان :-

لقيتي عنده إيه يا دكتورة... فرحان ماله 

ردت  عليه ببرود من غير متبص عليه متابعة فحص فرحان وميله عليه بجسمها كله مش ظاهر منها شىء


سهام : أشتبه  في حمى 


عرفان بقلق وده خطر عليه هيخف ياعني 


هنا قامت ولفت وأول ما لفت وشاف وشها


عرفان بزهول : بسم الله ماشاء الله إيه الجمال ده كله 


عيون زرقة زراق البحر ماشاء الله تبارك الله أحسن الخالقين 

سهام باستغراب بتقول حاجه حضرتك 


عرفان فاق من شروده علي صوتها 


عرفان : احمم  ... احممم  بقول الحمي دي خطر 


سهام : بالعناية والعلاج أن شاء يبقي تمام وأنا 


هكتبلك العلاج وياريت ياخدة  في معاده مع التامشيه 

كل يوم بالليل ساعة هيبقي كويس أن شاء الله 

ومديت أيدها بالورقة فيها العلاج وعطيتهالو أطراف الأيادي اتلمسو سوء شديت أيدها بسرعه وقالت 

خلاص أنا كده خلصت بعد إذنك حضرتك 


عرفان : بصوته العالي عتمان أنت يا عتمان 

عتمان : أمر جنابك 

عرفان : بص علي سهام وقال وصل الدكتوره مكان مجبتها وأديها  اللي هيا عايزاة 


سهام : بسرعة لا طبعا أنا مش هاخد حاجة

اللي بعملة ده بعملة لكل أهل البلد محبه مش باخد فلوس

أنا موظفه في الوحدة ولو جاية عن طريقها كنت خدت 

غير كده لا أسفه لحضرتك 


عرفان بكبرياء كلام  إيه  ده اللي عدقوليه ده يمين 


بالله لأتاخدي أجرتك الضعف


 أنا غير أهل البلد ولازمن تسمع الكلام وتاخدي الفلوس  إنتي هتصدقي علي عرفان بيه كبير البلد كلاتها


سهام : مش صدقه حضرتك ده مبدأ أنا مش باخد فلوس من عمل خير عملتة لحد محتاج مساعدة 


عارفان بعصبية :و إنا عندي مبدأ....... الكلمة اللي بقولها مش برجع فيها تاني ولا حد بيقدر يرجعني 

فيها وأنا قولت هتاخدي فلوسك يعني هتاخديهم والضعف كمان 


سهام بخوف من صوته خدت من الغفير الظرف اللي الغفير حضره وقالت شكرا 

**********************************

عتمان خدها وماشي بيها راح يوصلها بيتها سهام شافت وهيا راكبه الكارته وماشيه في الطريق الزراعي 


واحده قاعده بتبكي وشايله طفل قالت 

وقف أقف لو سمحت 

عتمان : بقلق خير يا دكتوره 

سهام : نزلني خمسه بس 

وفعلا نزلت وراحت عند الست دي مالت عليها وقالتلها مالك 


الست : بدموع مالي علي الله يا بنتي


سهام : ونعم بالله العلي العظيم 


قوليلي مالك الدنيا لسه بخير يمكن أقدر  اسعدك 

السيده : جوزي يا بنتي


 بيغسل كليته كل أسبوع وكنت 


جايه قاصده أخوه في فلوس مراته طرديتنى  


وخايفه أروح اقول  لجوزي يزعل وهو تعبان وحده 


سهام مديت أيدها بظرف وقالت خدي ده ومتقوليش 

لجوزك حاجة والشهر اللي جاي تعاليلي علي الوحده 

البطريه 

السيده  : ربنا يخليكي ويسترك يا بنتي ويرزقك بأبن الحال قادر يا كريم 


سهام : أنا كفايه عليه الدعوه الحلوة  دي عندي بكنوز 

الدنيا كلها 

             

************************************************************************

عند بيت الحج وهدأن 

جاسمين في غرفتها بتقرا في كتاب الله بعد ما  أديت فرضها 

دخلت عليها صافي 

صافي : أيوه يا عم مرات عمي بعتالك مخصوص  بعتالك الغفير ياخدك عندهم إيه الموضوع آمال 


جاسمين : ولا موضوع ولا حاجة تلاقيها بتعمل فطير 

أنا قولتلها قبل كده لما تعملة  تبعتلي 


صافي : فطير ممممم طيب 


جاسي : ماما عرفت 


صافي :أيوه وبعتاني أقولك 


جاسي : ثواني و هلبس وأنزل 


صافي وانا جايه معاكي 


جاسي : إنتي مش قولتي هتروحي النهاردة مع بابا و محمود تشوفي الشقة 


صافي: لا بابا قال هايروح هو و ماما مرضيش ياخدوني معاهم ماما بتقول العوايد هنا ممنوع البنت تروح بيت جوزها لو عرفت مرات عمي وجيهة وعرفان هيزعلو من بابا


جاسي : البركه في محمود مصورهالك حتة......حتة


صافي : أيوه حودة حبيبي مصورها حتي الحمام والمطبخ 

جاسي : حودة يا سلام علي الدلع ههههههههههههههههه 

يلا يا أختي زمان مرات عمي مستنيانا من بدري 

صافي : مرات عمك برضوه عليه انا أمشي يا بنت قدامي


اشواق وحنين 

الفصل العاشر  والحادي عشر💗


في مكتب يزيد 

منال  ماشيه في ممر  المكتب قابلت المهندس خالد في الطريق 

خالد أول مشافها قالها إنتي فين جايه متأخره  النهاردة ليه 


منال  : معلش راحت عليه نومه صباح الخير الأول 

خالد: صباح النور يا ستي جبتي المشروع معاكي 


منال : اه جبته  وخلصته كمان كان مستر يزيد طالب شويه تعديلات وعدلتها الحمد لله كل شىء تمام 


خالد : طب كويس علشان مستر يزيد عايزك تاخدي المشروع وتروحيله في وفد جاي يشرف علي الوحدة السكانية معانا المشروع بقي  مشترك بنا.... وبنهم 


منال  : طيب ماشي انا هاروح له.......وانت  ابعتلي العنوان في مسج علبال معدي علي المكتب أخد معايا كل اللي يخص مشروع الوحدة السكانية 


خالد: تمام 

منال دخلت عند أميمه وبتلم في حاجتها بسرعه 

أميمه بتعحب ايه يا بنتي مفيش صباح الخير 

منال : اه أسفه والله ماختش بالي مستعجله أوي 

أميمه : ليه حصل إيه 

منال : مستر يزيد عايزني أروح له هناك علي أرض المشرع 


خالد بيقول في فريق اتعين جديد  معانا في تنفيذ الوحدات السكانية 


أميمه : اه صح أصلا بدل مكان قطاع خاص بقي مشترك 

منال : خاص ولا عام أحنا لينا شغلنا وبس

 

يلا سلاااام كده هتاخر وسابتها ومشيت 

*******************************

منال وصلت أرض المشروع كان يزيد واقف  مع جماعه من المهندسين شكلهم بيقول كده كل واحد لابس طاقيه الشغل  من الشمس 

قربت منهم وقالت اسلام عليكم 

رد كل منهم عليها السلام 


يزيد : ل منال ده فريق العمل الجديد وأظن أن خالد 

وأميمه فهموكي 


منال : اه عندي فكره 


يزيد : طب كويس أعرفك بقي بفريق العمل الجديد 

دي  الباش مهندسه أيه 

منال:  أهلا وسهلا اتشرفت بيكي 

  وشاور بايده علي وحده تانيه جميله جدا جدا بشعرها الأصفر وشكلها كده شايفه نفسها شويتين من نظرتها المتعاليه  وقال ودي المهندسه ندي وده الباش مهندس طارق 

منال : أهلا بيكم في بلدنا 


يذيد: لطارق وندي وأيه قال

    

ودي الباش مهندسه منال مد أيده طارق يسلم علي منال  وهو بيقول  أهلا وسهلا يا باش مهندسه منال

  

قطعه يزيد ومسك أيده وقال الأنسه مش بتسلم باليد 

أحرج طارق من الموقف وقال  بهدوء آسف 

ومنال   مستغربه هو عمل كده ليه بس معلقتش مشي الموضوع عادي 

هتف يزيد احنا اتعرفنا علي بعض فاضل نقسم الشغل

وكل واحد يختار الفريق اللي يشتغل معاه علشان ننجز ونسلم المشروع في معاده 


طارق بلهفه أنا هختار المهندسه منال 

يزيد ببرود لا دي معايا أختار بين ندي وأيه وفي المهندس خالد المصمم التنفيذي للمشروع 


ندي واقفه متغاظه  انو أختار منال وهيه لا وبتبص ل منال  بغيظ  

الناحيه التانيه منال  بتكلم نفسها ملها دي بتبصلي كده ليه ربنا يعدي المشروع ده علي خير ويتسلم 


طارق :  سألهم مين يحب يكون معايا في التنفيذ 

ندي بسرعه انا معا مستر يزيد قالتها بدلع زايد عن الحد 

استعجبو منها كل من يزيد ومنال 

أما طارق عادي هو ملاحظ أن ندي معجبه بيزيد من أول مشافته

طارق: طب كده خلاص انا مش قدامي غير إيه وخالد 

مبروك عليك منال  & وندي يا يذيد 

يزيد : كده تمام نبدا الشغل بقي وبص ل منال  جبتي التصميمات وعدلتيها 

منال  : اه اتفضل 

يزيد : كده نبدا بسم الله 


*******************************

******************************


عند بيت وهدان 

محمود قاعد مع الحج وهدان محمود :هيه .... هيه فين صافي مش هتيجي معانا ؟؟ردت فاطمة عليه لاه يا ولدي أنا وعمك الحج بس اللي جايين معاك صافي عند بيت عمها 

محمود : ليه هيه مش عارفه إني أنا جاي النهارده 


الحج وهدان : أيوه  عارفه بس أنا قولتلها مش هتيجي معانا فملهاش لازمه تقعد لوحدها في البيت قولتلها تروح مع أختها عند  بيت عمها 

ويلا بينا إحنا في وسع النهار علشان أنا وفاطمة عندنا كام مشوار في البلد لازم اقضيه قبل الفرح 

محمود  : طب أنا معايا عربيتي بره 

الحج وهدان : كل واحد هيمشي بعربيه وهنمشي ورا بعض بدال  متضطر ترجعنا تاني 

محمود :  ماشي يا عمي علي خيرة الله 


محمود :وهو سايق وسرحان وبيكلم نفسه وبيقول هيه عارفه إني جاي ومع ذلك مشيت وما ستانتش 


 حتي مكلفتش نفسها تسلم عليا معقول تكون زعلت من مجرد كلمه نفسي أسمعها منها ماشي يا صافي

براحتك 

************************************************************************

وصلت صافي وجاسمين بيت عمهم 


وسام واقف في  غرفته فتح شباك اوضته   واقف فيه منتظر حضورها وفعلا أول مشافها نازله من العربية نزل جري عليها


جاسمين داخله هيا وصافي 


ووسام نازل من علي الدرج 


وسام: أهلا البيت نور بيكي يا صافي وتك علي كلمه  صافي قاصد يتجاهل وجودها 

صافي : منور بصحابه يا وسام  اومال مرات عمي فين 

 

لسه وسام هيرد  عليها طلعت موهجه من المطبخ أول مشافتهم قالت ست صافي وجاسمين أنتم هنا والحجه جوه كل شوية تسأل هما إيه اللي آخرهم 

صافي : إحنا لسه واصلين فين مرات عمي 

مهجة : تعالو معايا كل الحريم هناك في دوار الخبيز  مشيت مهجة وصافي  وجاسمين وراهم 


وسام: أستني انتي يا جاسمين 


جاسمين : نعم ............عليا أنا ؟؟


وسام : هو في حد تاني هنا أسمه جاسمين 


صافي : طيب انا هروح  مع مهجه وانت أبقي تعالي ورانا وسابتهم ومشيت 

جاسمين : نعم عايز ايه 


وسام : هيا أسمها عايز ايه 


جاسمين : اومال عايزني أقولك  ايه

 

وسام : اتكلمي بطريقة أحسن من كده ماشفتيش  البنادمين  بتتكلم ازاي وغمزلها بعينه قصده يفكرها بيوم الاسانسير والبت  أم الشعر الأحمر الملزقه


جاسمين : قذت علي سنانها من الغيظ  وقالت ممممم  أهو ده اللي عندي مليش انا في مرقعة البنات دي 


وسام : ومين قالك إنى عايز مرقعه دانا كنت كسرت 

دماغك 

أبتسمت بانتصار وقالت مش ده اللي بتلمح بيه 


وسام : لا طبعا كل الحكايه ردك معايا يكون أحسن من كده 

جاسمين : إنت عايز إيه دلوقتى مرات عمي مستنياني 

وسام : مد  أيده  من غير كلام وعطاها سلسلة مكتوب  عليها اسمها .............جاسي بالانجلش 


 كانت واقعه منها آخر مرة لما كانت  معاه  في العربية  هيا ومريم 


جاسمين مديت أيدها تاخدها منه افتكرت انها دي السلسلة بتاعتها غايبه  عنها ليها كام يوم بتاخدها  منه


 لمست أيده أيديها  شدت ايدها بسرعة كأنه ماس كهرباء صار في جسمها ارتبكت في كلامها قالت شكرآ ومشت من غير ولا كلمه تانية

أما عند وسام 


وسام : كله ده من لمسة ايد  آمال لو مسكتها هايحصل ايه صبرني يااااااااااااارب

اشواق وحنين

الفصل الحادي عشر 💚


في بيت  الحاجة وجيهة 

جاسمين بعد معطاها وسام السلسة وشها جاب ألوان 

وقلبها بقي بيدق جامد جدا كأنها بتجري 


صافي شافتها كده سألتها  كنتى فين كل ده يا جاسي ومال وشك أصفر  كده حصل إيه 

 جاسمين: برتباك محصلش حاجة هو انتي مروحتيش عند مرات عمي مع مهجه  

صافي : لا خفت تسألني عليكي أقولها ايه يعني  واقفه مع وسام الحريم اللي معاها هتاخد بالها 

جاسمين : أحسن برضوه 

صافي : هو كان عايز منك ايه ؟؟ 

جاسمين :  عطاني سلسلتي كانت ضايعة مني هو لقاها في العربيه لما كنت معاه أنا ومريم يوم التقديم 

صافي : طب يلا زمان مرات عمي مستنيانا 


جاسمين وصافي وصلو عند دوأر الخبيز  أستقبلتهم وجيهة  وقالت أهلا أهلا بحبايب قلبي الغالين 

جاسمين وصافي في نفس واحد أهلا بيكي إنتي يا مرات عمي وميلو علي ايدها باسوها 💋


صافي : وحشاني والله يا مرات عمي 


وجيهة: لو كنت وحشاكي كنتي تاجي تشوفيني وتقعدي معايا زي مبتعمل جاسمين لكن إنتي 

لا بتيجي ولا حد بيشوفك 


صافي : أهو أديني جيت يا جوجو يا قمر أنتي اوعي تزعلي  مني إلا زعلك يا جوجو 


وجيهة :هههههههههههه آه يا بكاشه قال جوجو..... قال أنا مقدرش ازعل منيكي أنت واختك ومريم معزه  وحده عندي ويعلم ربنا انا زعلانه علي غربتك في بلاد الأجانب دي منعرفش عنيهم حاجه وانتي وحدك هناك يا بنيتي

صافي : وحدي إزاي محمود معايا 

وجيهة : يا دي محمود ماهو السبب في البعد ده عاد

يلا يا حبيبتي  ربنا يسعدك ويصبرنا علي بعادك  


جاسمين يلا يا جوجو اتاخرنا علي الحريم عايزه أشوفهم وهما بيفردو الفطير 


 

الحاجة وجيهة : هههههههههههههه  مش إنتي اللي قولتي هكون من النجمه عندك يا مرات عمي 


جاسي : مش إنتي اللي نستيني خالص وبعتالى قرب الظهر وميلت عليها باستها في خدها وقالت 

معلش بقي  يا جوجو

الحاجة وجيهة : هههههههههههههه  اتحشمي يا بنت منك ليه أيه جوجو دي ؟

جاسمين : جوجو دلع وجيهة يا مرات عمي يا قمر 

وجيهة : طب يلا يا بكاشه إنتي وهيا  أقعدو  جاري اعلمكو  أزاى  بينفرد الفطير

 

مريم وهيا  لسه صاحيه نازله  علي السلم وبتمسح

وتفرك  في عنيها من النعس في إيه ايه الدوشه دي 

من علي الصبح 


وجيهه وصافي وجاسي كلهم ضحكو علي منظرها بصوت عالي 

وجيهة :  بدري إيه يا  بنتي  ده الظهر علي أذان من حقك طول 

اليل قاعده علي السخام اللي أسميه  النت ده ويوم ماطلع 


بعد وقت طويل دخل عرفان للقصر كان كلهم مجتمعين في بهو القصر مظاهر السعادة واضحه وماليه  المكان أستنتج علي طول سبب السعادة دي كلها أكيد جاسي بشقاوتها وخفه دمها 


عرفان : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ومال علي أيد أمه باسها كيفك يا حاجة 


كلهم ردوا عليه التحية 


وجيهة : بخير  يا ولدي طول ما أنت  بخير إنت وأخوأتك 


عرفان : عمله إيه عروستنا 


صافي: بكسوف كويسه الحمد لله 


عرفان : وأنتي يا جاسمين عملتي إيه في التقديم بتاعك أوعي تكوني أختارتي حاجة غير اللي قولتلك عليه 

جاسي : وأنا أقدر برده زي مقولت بالظبط 


عرفان : شاطرة يا جاسمين بتسمعي الكلام  


عرفان : يلا يا حاجة مش هنتغدي عاد ولا هنقضيها كلام 

حازم وهو نازل من علي السلم  كلام أي ده يا عم.... دانا ميت من الجوع 


عرفان: أقعد يا طفس والكل جاي 


حازم : عامله إيه يا ماما علي الغدا 


وجيهة : عامله فطير / عملاه جاسي وصافي 


حازم : جاسي 😆وصافي 😀ربنا يسلم 😂


وصل وسام علي آخر كلام حازم ضحك بأعلى صوته 


 وقال اه والله معاك حق يا واد يا حازم ربنا يسلم 😂


جاسي : طيب يا حازم لو دوقته وعجبك 


وسام: بهمس بس  هو عاجبني أوي  ونفسي أدوقه 


وبص علي جاسي اللي ارتبكت واتكسفت جامد من كلامه همسه كان وضح أوي  ليها  


حازم : لا يا ستي شكرآ  أنا بحافظ علي جسمي وحبه يكون جسم رياضي💪💪 علشان أكسب الدورة 


عرفان : يا دي الكرة⚽ اللي هاتطير عقلك دي 

وقعدو يضحكو ويهزرو في جو العيله اللي الواحد مفتقده اليومين دول 

****************************

في بيت سميحه خالت عرفان 


قاعدين علي السفره

قال آمين وهو بيتناول الطعام 

أخبار الشغل معاكي إيه يا منال 

منال : كويس يا بابا 

المدير بتاعك متعصبش عليكي النهاردة علشان رايحه متأخر 

منال : لا أصلا أنا ملقتوش في المكتب كان في الموقع ومعاه مهندسين قطاع عام هيمسكو معانا الشغل


آمين  : كويس  بس

حاولي اليومين اللي جاين  دول تخلصي شغلك عشان تعرفي تاخدي أجازه 


منال :إجازة تاني ليه 


سميحة : الحاجة فاطمة مرات عم عرفان كانت هنا وعزمتنا علي فرح بنتها صافي الأسبوع الجاي 


منال : هاحاول بس يارب مستر يزيد يوافق 

آمين : يزيد أصﻻ  معزوز في نفس اليوم 

ده ضيف عندنا في بلدنا ولازمن نقوم معاه بالواجب 

وأكيد عرفان هيعزمه ولو نسي يعزمه أنا بنفسي هروح أعزمه 


****************************

عند بيت سهام 


عماد بيخبط جامد علي الباب طلعتله كريمة جارة سهام

كريمه بخضه  في إيه يا أبني فى حد بيخبط كده 

عماد: بخبط من بدري محدش بيرود عليا مش 

عارف إيه اللي جرالها 


كريمه : هيا مش قاعدة يا أبني جه الغفير خدها سرايا  عرفان بيه وعطيتنى  المفتاح أهو لو عايزه خده 


خده منها وفتح الباب دخل وقفله وراه 


سهام رجعت البيت خبطت علي جارتها فتحت كريمه 


سهام : مساء الخير يا خاله لو سمحتى  هاتي المفتاح 

كريمه تعالي يا بنتي أقعدي  عندي إبن عمك جه وخرب الدنيا وسمعت  صوت كسير جوه الشقه 

تعالي اقعدي معايا بدل مايذيكي  وأنتي وحدك  


سهام بضيق بدل جه وعرف اني خرجت مفيش مفر منه مش هيسبني في حالي انا هروح أفهمه علي اللي حصل 

كريمه : بلهفه طب أجي معاكي 

سهام : لا خليكي ده شراني ومش عارفة لو شافك هيعمل إيه 

وسابتها وفتحت بمفتاح تاني معاها في الشنطه اول مدخلت  لقته قاعد علي الكنبه وهو أول مشافها قام وقال حمدالله علي السلامه يا هانم


تكملة الرواية من هنا


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

الصفحه الرئيسيه للروايات الكامله اضغطوا هنا  

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close